Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Vodafone verhoogt de snelheden van 3g tot maximaal 43,2Mbit/s Dat heeft de provider bekendgemaakt. De maximale uploadsnelheid blijft hetzelfde op 5,8Mbit/s. In de praktijk moet de downloadsnelheid ergens tussen 7 en 15Mbit/s uitkomen.

De wijziging is afgelopen maandag ingegaan, zo zegt de provider in een verklaring tegenover Tweakers. De snelheid gaat gelden voor alle klanten, meldt Telecompaper.

Vodafone verwacht dat de praktische snelheid ergens tussen 7 en 15Mbit/s komt te liggen, terwijl de upload ergens tussen 1 en 2,5Mbit/s moet uitkomen. Daarmee blijven de snelheden onder die van 4g liggen, waarmee gebruikers in de praktijk vaak hogere snelheden halen.

Het is onbekend voor hoeveel klanten het nieuwe maximum gaat gelden. Vodafone heeft inmiddels veel klanten overgezet op zijn 4g-netwerk, waar de theoretische maximale snelheid 225Mbit/s is. Tot nu toe was 28,8Mbit/s de maximale snelheid op het 3g-netwerk. Klanten van HollandsNieuwe, een dochteronderneming van Vodafone, krijgen de upgrade vooralsnog niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ik vermoed aan dat de maximum snelheid zal worden opgekrikt voor de abonnee gebruikers en dat prepaid gebruikers op de oude snelheid blijven.

Zelf vind ik 3G nog steeds snel genoeg en niets triggert mij om op 4G over te gaan. Besides, ik heb geeneens een 4G compitabele mobiele telefoon :P
Het grootste voordeel van 4G is niet eens de hogere snelheid maar de lagere pingtijd. Dit merk je in de praktijk veel meer.
True. De latency is inderdaad ook een pluspuntje van 4g t.o.v. de 3g. Ik was net er naar aan het speuren hoeveel latency (vertraging aka ping tijd) verschil in zit. Kwam dit plaatje tegen:
http://consumers.ofcom.or...oss-networks,-Q4-2014.jpg
Artikel: http://consumers.ofcom.or...ificantly-outperforms-3g/
Hmm dat verschil in ping vind ik dan toch erg klein. Zou je enige tientallen milliseconden minder echt merken?
Betere accuduur is ook niet geheel onbelangrijk.
mits je geen iphone5 hebt :P want die kan alleen de hogere frequentie aan op 4G tov 3G en is dus meer batterij slurper als je toevallig in een goed geisoleerd pand/woning bent ;-)
Prepaid gebruikers kunnen ook profiteren van deze verhoging, het enige dat men hoeft te doen is overgaan naar de nieuwe prepaid vorm genoemd YOU. Dat is gratis en biedt meer voordeel zoals lagere prijzen en meer snelheid. De klantenservice meldde me laatst dat alle "oude" prepaid klanten de komende weken automatisch worden overgezet zodat iedereen kan profiteren. Dit kun je nu zelf ook al doen door een SMS te sturen.

Zie https://www.vodafone.nl/nowyou/
Dan blijven we nog mooi op 3G zo lang je voor 4G extra moet betalen.
Waarom moet je voor 4G extra betalen? Of je nou een Red abonnement hebt met een 4G toestel (en dus 4G) snelheid, of een zelfde Red abonnement met een 3G toestel met (verhoogde) 3G snelheid; je betaalt toch gewoon het zelfde maandbedrag?

Alle Vodafone abonnementen hebben standaard 4G.

[Reactie gewijzigd door Master FX op 10 september 2015 09:06]

4 van de 9 Vodafone abonnementen zijn nog steeds 3G. 4G is niet standaard.
https://www.vodafone.nl/s...abonnement/sim-only.shtml


Zelf zit ik bij Vodafone en betaal 16 euro per maand voor 300 min/sms en 1GB data. Mijn snelheid is in theorie 14.4Mbit maar haal 2Mbit a 10Mbit. Verbruik maandelijks 250MB a 700MB omdat ik thuis, op kantoor en onderweg voornamelijk wifi gebruik.

Overtappen naar 4G zou mij 25 euro per maand kosten. Als dit 42Mbit in de praktijk 12Mbit is ben ik daar heel tevreden mee. 4G is mij die 108 euro extra per jaar niet waard.
Het is ook goedkoper geworden. Mijn vorige abonnement begon met 500MB, en nu heb ik voor een vergelijkbaar bedrag 6GB. Dat is 12 keer goedkoper binnen 3 jaar. Zelfs bestaande abonnementen krijgen meer data.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 september 2015 22:52]

Zit ook wat in, als je goed shopt kan je nu meer krijgen voor je geld..
Ja, want de ontwikkeling ging vanzelf en de infrastructuur was gratis, oh ja, en niet te vergeten de frequenties.

Hoe durven ze.
Alle Vodafone abonnementen hebben standaard 4G.
Niet alle, waaronder de mijne.

Het is belachelijk dat je ervoor moet betalen. Ik wil gewoon internet, kan me niet schelen via welk protocolletje.
Als je gewoon internet wilt en het protocol je niet kan schelen, dan heb je nu toch precies je zin met je 3G abo? :)
Klopt, maar dan snap ik ook niet waarom Vodafone het zo'n probleem vind om mij op 4G te zetten zodra 3G "vol" zit... want dat gebeurt dus niet.
Ja, bij KPN is het ook gewoon zo:

https://mobiel.kpn.com/sim-only

Volgens mij is hij niet helemaal op de hoogte...
Bij genoeg van de virtuele providers/dochters (die voor Sim-Only over het algemeen significant goedkoper zijn) moet je wel voor 4G extra betalen.
Het gaat hier om wat oudere abonnementen, waarbij destijds voor ¤2,50 per maand extra een zogenaamde 4G BloX kon worden ingeschakeld. Het vervelende is, is dat dit een permanente BloX is die geldig is zolang je abbo loopt. Je kunt deze dus niet elke maand aan en uit zetten. Dit bedoelt Jeroen waarschijnlijk als extra bijbetalen.

Ik zelf heb deze BloX ook ingeschakeld, omdat mijn abonnement verder prima is qua prijs/kwaliteit. Zo betaal ik ¤26,80 voor 500min/onbeperktSMS/11GB/4G. Daar zit dus ook al die 4G BloX in, die ik niet kan uitschakelen.
Niet helemaal waar. Ik maak gebruik van een corporate bundel. Daarover gelden kennelijk andere afspraken. In mijn 'wereld' (lees: collega's) is 4G nog steeds een bruggetje verder.
Niet alle abonementen van Vodafone hebben 4G, in mijn abonement zit ook enkel 3G en voor 4G moet er extra (ik dacht) ¤4,- betaald worden, en ook ik heb daar geen behoefte aan.
Ik heb een "oud" (2,5 jaar) abonnement van Vodafone en betaal iedere maand 2,51 extra hiervoor.
Ik zou het ook fijn vinden als ze eens een keer wat aan het bereik/signaalsterkte doen. Ik moet verdorie naar zolder lopen wil in 2 streepjes halen. Ben ik beneden dan is de kans groot dat ik een mooi rondje met een schuin streepje erdoor heen krijg. Bedroevend. Helaas kan ik niet van provider wisselen aangezien het mijn werk telefoon is. Zodra ik meer naar het centrum van het dorp ga heb ik weer vol bereid maar sta je in een winkel dat is het weer weg en nou woon ik niet bepaalt in een achtergesteld boeren gebied ofzo..

Snelheid zegt helemaal niets als het signaal je toestel niet weet te bereiken.
Als jij thuis moet kunnen bellen of bereikbaar moet zijn voor je werk dan lijkt het me toch dat je een valide punt hebt om tegen je baas te zeggen "kun je me niet op KPN of T-Mobile overzetten?' of niet?

Overigens kun je bij Vodafone ook een femtocell onder de naam Signaal Plus afnemen (al dan niet via je baas), mocht overstappen naar een andere MNO niet mogelijk zijn. Daarmee genereer je zelf een 3G signaal binnen, je hebt er wel een internet verbinding voor nodig. Bellen en data via Signaalplus is overigens niet gratis en het kastje zelf kost meen ik 85 euro eenmalig.

https://www.vodafone.nl/s...dekking/signaalplus.shtml

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 10 september 2015 12:55]

Nooit geweten dat zoiets (lapmiddel?) bestond.
Dank voor deze wijsheid..
En nee, ik kan helaas niet overstappen. Iets met mantelovereenkomsten, aanbestedingen en dat soort afspraken...

[Reactie gewijzigd door shades op 10 september 2015 15:39]

Die femtocell wil je niet, believe me.

Is het geen optie om gewoon een goedkoop abonnementje of zelfs prepaid toestel te kopen waar je al je gesprekken van die vodafone sim naar doorschakelt? :P
Waarom niet? Ik gebruik hem al een geruime tijd en bevalt uitstekend! Wat een verademing!
Ik snap niet dat zoveel mensen Vodafone de schuld geven van hun bereik binnenshuis. Het slechte bereik binnen komt vaak (ik zeg niet altijd) gewoon door dikke muren/de bouw van je huis. Daar kan Vodafone toch niets aan doen.
Het kost je relatief veel geld terwijl zij t netwerk niet in orde hebben, ze veroorzaken vaak problemen, KS kan er niet veel mee en laatst konden ze t in sommige gebieden opeens niet meer correct leveren.

Slecht bereik binnen wordt nauwelijks veroorzaakt door dikke muren. Sommige huizen hebben wel shit in de muur zitten die t signaal negatief beinvloeden, al kom je zelfs dan vaak een behoorlijk eind dankzij je ramen... Ik zou daar serieus op letten als ik een huis koop. :')
Maar de meeste huizen daar komt t signaal prima binnen hoor. :)
KPN kan het op zo'n beetje alle plekken in NL met hier en daar een zeldzame uitzondering; dan kan Vodafone dat ook lijkt me...

Het is de taak van de provider om bereik binnenshuis zo goed mogelijk te leveren, stellen dat het dan de schuld van de klant zelf is of dat Vodafone er eigenlijk niets aan kan doen is erg overdreven. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 10 september 2015 20:39]

Das echt onzin wat je daar uitkraamt.. Mijn vrouw heeft kpn en gewoon vol bereik in huis daar waar ik "no signal" heb...
+1
Hier in mijn omgeving (veluwe) helaas nog te veel plekken waar gprs / no signal het signaal is op Vodafone.
Voor thuis heb ik een signaalplus gekregen van Vodafone als "oplossing" voor de rest is het droevig gesteld, op al deze plakken heeft KPN (mijn vrouw heeft KPN) maximaal signaal op 2/3 en 4g!
Ze wilden mij ook een signaalplus 'geven' vanwege het beroerde bereik, maar ik moest het ding dan wel zelf betalen. Ik heb ze vriendelijk bedankt, ik ga wel in de achtertuin staan als ik moet bellen.
Helaas kan ik niet van provider wisselen aangezien het mijn werk telefoon is.
Neem je toch gewoon een privétoestel? Je moet je werktelefoon niet privé gebruiken want zodra je wisselt van werkgever ben je je nummer kwijt.
euhm waarom zou ik dat doen.. Waarom zou ik een extra telefoon abo nemen als ik met mijn werktelefoon gewoon privé mag gebruiken? En ik vind het geloof ik niet zo'n ramp als ik een ander nummer krijg. Ben niet met dat nummer getrouwd.
Helaas kan ik dat beamen. Als je daarover belt met Vodafone, schuiven ze het af op je toestel. Totdat je aantoont dat een KPN sim bijv wel goed bereik heeft. Vervolgens 'resetten' ze bij hun jouw instellingen, omdat het verkeerd stond. (Meerdere keren gebeurd) En tot slot raden ze je aan naar de Vodafone shop voor een nieuwe sim. Resultaat hetzelfde bereik :-(

In theorie is dit een goed verhaal om klanten binnen te halen.
Prima. Hoe meer mensen op oude technologie blijven zitten hoe beter het voor mij is :-)
Je zou zeggen dat als de focus ligt op één data netwerk, ze deze beter kunnen uitbouwen.
Wel gunstig voor mensen die nog een 3g telefoon hebben (welke overgens ook weer een stukje goedkoper zijn).

edit: uiteraard zijn er veel goedkope 4g toestellen. Maar van alle types toestellen waar zowel een 3g als 4g variant is, is de 3g variant meestal goedkoper (heb even snel gezocht in de pricewatch).
http://tweakers.net/price...4GShSkJieGpxZlapkZWhgUAsA
En dat is natuurlijk enkel geldig in het geval dat je uberhaubt een nieuw toestel wilt kopen.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 10 september 2015 13:39]

4G telefoons heb je al voor <150 euro. Ik ken eigenlijk niemand die het dan laat zitten. Dus dat lijkt me ook echt een non argument.
Van de week nog bij de Kijkshop voor mijn vrouw een 4 G toestel gekocht voor 109 euro incl. thuiscopy heffing.
http://www.kijkshop.nl/pr...rooper-445l-simlock-vrij/
Mijn vrouw is er zeer tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door plaatfout op 10 september 2015 15:56]

Hoeft niet. Ik heb zelf een pricewatch: Vodafone Smart 4 Turbo Zwart (Vodafone-prepaid). Die heeft 4G LTE en is onder ¤100.
Tijd om GSM900 er uit te gooien daar, leuk die 42Mbit, maar als je tijdens bijna elke autorit teruggegooid wordt op GSM900 met die onderwater spraakkwaliteit heb je er nog niks aan. Vodafone is de grootste verliezer qua dekking in Nederland is mijn mening. UMTS900 activeren is een utopie bij Vodafone, maarja gelukkig zijn ze goed in marketing, nu de rest nog :'D

[Reactie gewijzigd door netblade op 10 september 2015 09:49]

900mhz? serieus?

--> https://www.vodafone.nl/900mhz/

GSM900 word ook nog maar door 2 provders ondersteund, onderandere KPN en Vodafone. Dit ook vermoedelijk ivm de vele GSM apparaten voor M2M....

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 10 september 2015 11:05]

KPN kan ook UMTS900 aanbieden, waarom Vodafone niet, het is bruikbaarder dan dat niet werkende GPRS en EDGE aldaar.
Omdat Vodafone het onderste stukje 900 MHz gekocht heeft, de E-GSM.
Vandaar ook die niet meer werkende fossielle toestellen.
Deze band grenstaan het GSM-R net en dat schijnt er last van te hebben.
Maar GSMR is toch alleen op het spoor gericht, buiten deze gebieden zou het toch best mogelijk zijn om een aantal mhz te gebruiken voor 3G? Ik ken meerdere
mensen die weg zijn gegaan mede om deze reden.
Waarom is dat een utopie? Er zijn ook genoeg landelijke gebieden waar geen ProRailburen zijn. En kunnen ze niet anders een smal 1.6 Mhz signaal boven in hun frequentieband zetten ofzo..
Ik weet niet sinds wanneer de verhoging is geweest, maar een aantal weken geleden downloadde ik met een piek van bijna 20 Mbit/s en een gemiddelde van 15 Mbit/s. Dat was wel lekker.

https://drive.google.com/...tLUERMuRv49vGx9HiNdQ/view
Dat kan al langer, 1 of 2 jaar geleden haalde ik al zo'n 25 Mbps op een BB Z10 met 3G (in een speedtest). Volgens mij gaat het hier vooral er om dat ze de snelheidslimieten die er nog waren (afhankelijk van welk abonnement je hebt) uitgeschakeld/verhoogd hebben.
Mooie is dat je daar welgeteld 10 minuten van kan genieten verspreid over een hele maand :) Daarna is de databundel op :)
Niet echt nee, meer 11 uur.
Ik heb een databundel van 1 GB, Vodafone Prepaid.

Inmiddels is het Vodafone YOU geworden.

EDIT: Geen idee hoe ik aan 11 uur kom.

[Reactie gewijzigd door Pilovali op 10 september 2015 23:16]

Rekentalentje? :)

15 Mbit/s = 1.875 MB/s
1 GB = 1024 MB
1024 / 1.875 = 546 s = 9.1 minuten

Nu is het fijn natuurlijk dat de latency over het algemeen ook lekker laag is, maar aan de rauwe overdrachtsnelheid heb je dus niet zo lang wat :) Ik snap wel dat het fijn is om ook kleine bestandjes snel te downloaden, maar ik vind het tegenwoordig in geen verhouding staan tot de veel te krappe databundels.

De eerdere situatie met een 10 Mbit/s max download, maar een onbeperkte bundel was veel beter. Kon ik tenminste zorgeloos muziek streamen in de auto, en nog eens een app openen.
Nu knalt facebook er zo even 250 MB doorheen als ik er doorheen scroll... want, snelle verbinding = automatisch alle filmpjes die ik toch niet wil zien pre-loaden in HD kwaliteit :)
In de praktijk zal dit denk wel hoger liggen dan 15mb. Ik zat bij hollandsnieuwe en ziggo mobiel al op regelmatig op 20 mb
Toevallig maandag nog een test gedaan bij Hollandsnieuwe 14.16mbit down 1.37 up. Dat is trouwens een dochter van Vodaphone.
Verrassend :o Als het argument is dat door net als bij 4G de rem er af te halen de gemiddelde snelheid hierdoor omhoog gaat doordat gebruikers eerder een datasessie hebben afgerond, is dat natuurlijk een prima ontwikkeling. Natuurlijk gaat deze ontwikkeling gepaard met het bijschakelen van bandbreedte en is daardoor niet helemaal te vergelijken met waar 4G toe in staat was. Was 42 Mbit/s niet al een paar jaar mogelijk op een select aantal masten?

[Reactie gewijzigd door sww89 op 10 september 2015 09:01]

Als ze nu ook die datalimieten een beetje verhogen en normaliseren. Dan hebben we iets om over te spreken.
Toch vind ik dat we op mobiel internationaal tekort komen en daar bedoel ik mee de dure databundels.
Ik was al verbaasd toen een speedtest een snelheid van 3.3 MB download en 0.5 MB upload gaf op 1 september. Heerlijke snelheid gecombineerd met b+s+w uit 2009 met onbeperkt internet, zeker aangezien ik werd buitenegesloten bij de vorige snelheidsverhoging. Ping is meestal tussen de 30-50 ms
Net getest op Vodafone 3g (H+ eigenlijk)

Ping: 65
Downloaden: 18,32 Mbps
Uploaden: 1,30 Mbps

Vol bereik, binnen op kantoor (bureau staat naast het raam) mbv Ookla Speedtest op een Sony Z1c (Android 5.0.2)

[Reactie gewijzigd door Rhitik op 10 september 2015 10:02]