Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 305 reacties

Nederlandse gebruikers van een iPhone van Apple en Samsung Galaxy-smartphone zijn ongeveer even tevreden. Dat claimt Telecompaper op basis van een eigen onderzoek onder smartphonegebruikers. De cijfers lopen eentiende van een punt uiteen.

De iPhone-gebruikers in het onderzoek waarderen hun toestel met een 9,1, terwijl Galaxy-bezitters op een 9,0 uitkomen, schrijft Telecompaper. Het cijfer voor de iPhone is afgelopen tijd gedaald, terwijl dat van Galaxy-toestellen juist is gestegen. Het onderzoeksbureau geeft daar geen verdere verklaring voor.

Veel gebruikers van smartphones zijn niet zo tevreden over de accuduur van het product. Ongeveer een derde vindt die minder dan 'goed'. Bij mobiel internet gaat het beter, daarover is 80 procent van de ondervraagden tevreden. Design, formaat en gebruiksgemak van smartphones scoren het hoogst. Daarop zegt meer dan 90 procent tevreden te zijn.

De resultaten komen uit het Telecompaper Consumer Panel van februari. Daarvoor ondervraagt het onderzoeksbureau duizenden panelleden over bezit en gebruik van elektronica, waaronder smartphones.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (305)

Jammer dat alleen de iPhone en de Galaxy hier genoemd worden. Ik ben namelijk ook wel benieuwd hoe andere smartphones uit deze test komen.
Zo'n onderzoek is natuurlijk enorm subjectief.

Ik kies voor een toestel op basis van mijn 'gevoel'
Zo heb ik de S7 overgeslagen omdat mijn S6 prima functioneert, en nog wel een jaar mee kan.
Mijn vrouw gebruikt nu sinds een paar maanden een 6S, en roept dat ze al jaren eerder naar iPhone had moeten gaan.

Gebruikers van HTC of Huaweii zullen eenzelfde idee hebben over 'hun' toestel ?

edit :
Het bronartikel is een inleiding naar een onderzoek, wat achter een paywall zit.
Zo kan je geen duidelijke commentaren formuleren over HET onderzoek in kwestie

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 17 maart 2016 13:25]

Gebruikers van HTC of Huaweii zullen eenzelfde idee hebben over 'hun' toestel ?
Waarschijnlijk wel, al zijn de meeste mensen na een tijdje al wel wat genuanceerder. Eigenlijk zou je naar de mening over iemands vorige toestel moeten vragen en niet het huidige.

Ik heb in elk geval de nodige miskopen op mijn naam staan. Niet dat dat per se slechte toestellen waren, maar ik had achteraf gezien iets kunnen kopen dat beter aan mijn eisen voldeed. (Ik noem ze opzettelijk niet, om fanboy reacties te vermijden.)
Vandaar de opmerking over de Galaxy's hier in huis.
De vrouw moest en zou persé destijds de S1 hebben, want iedereen nam die, en was perfect ( voor die tijd ook wel )
Naderhand bij een verlenging de keuze gegeven tussen S4 en iPhone4 ( of 4S ) maar die had een te klein scherm.

Vorig jaar nog een keer, doornemen van de mogelijkheden, iPhone 5S was een serieuze kandidaat, maar ze 'was bang voor de overstap" ( andere software )
Begin dit jaar had ze bij een vriendin met de iPhone 6 gespeeld, en later nog een keer met die van een familielid, en een beetje door de appstore gekeken naar ( haar) apps, en bleek voornamelijk hetzelfde te bieden ( uiteraard )
Schoorvoetend heeft ze toen gekozen voor de 6S, maar na anderhalve week was ze uitermate te spreken ( overstappen was zo eng nog niet )
Wel moest ze minimaal 64GB hebben ( vanwege ontbreken uitbreiding achteraf )

Ik heb meer met de android-mogelijkheden, toestel an sich boeit me niet, als Sony 'beter' zou zijn, stap ik over.
Het bronartikel is een inleiding naar een onderzoek, wat achter een paywall zit.
Zo kan je geen duidelijke commentaren formuleren over HET onderzoek in kwestie
voor slechts ¤395.00 per jaar mag je erbij. ;)
Ik ben met name benieuwd naar cijfers over Windows Phone. Die zit in de zakelijke markt aardig in de lift.
Ik ook wel. Wat ik echter wel vreemd vind, is het feit dat de Galaxy en de iPhone zo dicht bij elkaar liggen qua tevredenheidscijfer. Ik bedoel, de Galaxy biedt een stuk meer dan de iPhone voor minder geld. Nu ben ik zelf absoluut geen liefhebber van beide toestellen(iPhone vind ik vreselijk saai en ouderwets en de Galaxy... tja, Samsung en Google, nuff said)), maar als je objectief kijkt naar de verschillen in prijs/kwaliteit, dan zou een Samsung Galaxy toch hoger moeten scoren?
Ik bedoel, een iPhone:
  • Geen SD uitbereiding
  • Geen draadloos laden
  • Geen standaard USB aansluiting
  • Geen volwaardig bestandssysteem
  • Mindere camera dan de Galaxy 6/7
  • Duurder
  • Minder/niet customizable UI
  • Geen alternatieve webbrowsers
  • Minder hoge resolutie
  • Minder scherm
etc. etc. Met andere woorden, hoe kan het dat gebruikers even tevreden zijn, terwijl de verschillen groot zijn en de "bang-for-buck" verhouding zeer uit elkaar ligt?
iPhone:
  • Altijd de laatste updates
  • Super intuïtief
  • Extreem krachtige processor met zeer laag verbruik
  • Handige connector die je op iedere manier kunt inpluggen
  • Zeer waarde vast
  • Zeer veel keuze aan webbrowsers - bv, Chrome, K9, photon (incl flash) etc
  • Perfecte integratie tussen Mac, iPad en iPhone
  • Premium feel en materialen (geen plastic)
  • Continuety op alle Apple platformen
  • Eenduidig en prachtig design
  • Wat je koopt dat werkt ook, geen gimmicks die 97,9% van de tijd toch niet werken
  • Zo zijn er nog heel veel redenen om voor een iPhone te kiezen
Sommige mensen maken een afweging zoals ik hem maak en kopen een iPhone. Anderen kijken naar andere zaken en komen bij een andere telefoon uit.
Dat er vele tientallen miljoenen iPhones worden verkocht betekent toch dat ze iets goed doen. En nee, ik koop er geen voor het imago, ik koop er een omdat ik het gewoon super fijn vind werken.

Waarom moeten er zoveel mensen gaan huilen als andere mensen een andere mening hebben over een telefoonkeuze?

[Reactie gewijzigd door Frustus Maximus op 17 maart 2016 13:50]

Zonder dat ik de iPhone wil afkraken.

Ook iOS wordt op oudere telefoons niet altijd geupdate. Dus altijd de laatste updates is onzin ( wel langer dan bij de Samsung, maar weer korter dan bij vele stock telefoons ).

Handige connector, leuk, maar ze lappen al jaren regels van de EU aan hun laars, jammer dat ze daar niet voor worden beboet. Niet omdat de connector niet beter is, maar wel omdat ze structureel hum middelvinger naar de wet opsteken.

Waarde vast, tja niks van de zeggen.

De Premium materialen zijn alleen niet altijd sterker, en vaak kras / vlek gevoeliger. Maar dat is puur objectief.

Maar vooral super intuitief Tja als ik als android gebruiker een iPhone gebruik dan vind ik het echt drama. Alleen al omdat ik bv geen back knop heb. Dus het is niet zo goed als jij zegt, maar zo goed dat jij er aan gewend bent.

Het grote "voordeel" van de iPhone is dat ze keuzes op het randje maken, het scherm is goed, maar de resolutie is niet super, maar dat is niet nodig. Daardoor is de processor misschien niet zo goed ( in combinatie met de GPU ) maar dat is ook niet nodig.

Hetzelfde geld daar voor de accu, is deze groot, nee, maar dat is ook niet nodig.
Handige connector, leuk, maar ze lappen al jaren regels van de EU aan hun laars, jammer dat ze daar niet voor worden beboet.
Ze worden niet beboet omdat ze aan de eisen van richtlijn voldoen.

"4.2.1 In order that compatibility of as many Mobile Phones as possible with a Common EPS may be enabled, if a manufacturer makes available an Adaptor from the Micro-USB connector of a Common EPS to a specific non-Micro-USB socket in the Mobile Phone, it shall constitute compliance to this article."

Bron: One mobile phone charger for all campaign

Het doel van het Common EPS intiatief is niet het vastleggen van de aansluiting op het device!

Dezelfde info maar dan in meer begrijpelijke taal:
Common external power supply

[Reactie gewijzigd door Carbon op 18 maart 2016 09:32]

Met betrekking tot het updatebeleid. iPhones worden zoals je zegt lang ondersteund. Veel langer dan het grote gros ban Android toestellen(nexus is maar een heel klein aantal toestellen). Naar mijn mening ondersteund Apple toestellen misschien wel iets te lang. Op een gegeven moment is het een belemmering voor vooruitgang(telkens rekening houden met een toestel dat nooit gemaakt is voor een dergelijk geavanceerd os). Dat zie je aan het feit dat de 4/4s nu bijvoorbeeld trager worden met een update. Toch blijft het netjes dat ze dit zolang supporteren.

Je verhaal over de connector slaat nergens op. Het is misschien een middelvinger richting de EU, de regels van de EU zijn echter veel te kort door de bocht. Waarom verplichten ze Apple een inferieure adapter(des tijds micro USB) te implementeren nadat ze veel tijd en geld gestoken hebben in de superieure Lightning connector. Ik zie dat als belemmering van concurrentie en vrijheid en daar gaat de EU hier een stap te ver mee. Daarnaast is er op micro USB vlak een wildgroei aan slechte kabels en adapters, iets waar ik niet graag mijn peperdure smartphone voor op offer. Om cruyff te quoten; elk voordeel heb ze nadeel.

Ook het materiaal is een kwestie van keuzes maken. Het feit dat een HTC(Alu) en samsung(Alu en glas) na jaren plastic fantastic nu Apple in materiaalkeuze lijken te volgen spreekt mijns inziens boekdelen.

Je argument dat je als Android gebruiker niet kan wennen aan iOS is vol van subjectiviteit. Feit is dat iemand met 0 ervaring en kennis van Android of iOS zich makkelijker wegwijs kan maken in iOS. Lijkt me puur de definitie van intuïtie. Bij een Samsung zie je features(ik noem ze zelf liever gimmicks) vaak al 1 a 2 generaties verder weer gedropt worden. Leuk voor sommigen maar het maakt je ecosysteem er alleen maar ingewikkelder mee.

Je verhaal over resolutie raakt ook kant noch wal. Toen Apple met de iPhone 4 de retina technologie introduceerde zat er een bepaalde gedachte achter. Retina wil simpel zeggen dat de resolutie dusdanig hoog is dat de individuele pixels niet meer te onderscheiden zijn. Als je je oog zo dichtbij het scherm brengt dat je pixels zou kunnen onderscheiden ben je zo dichtbij dat je alles wazig ziet. Hartstikke leuk dat er fabrikanten zijn die 2K of 4K implementeren in een scherm dat amper groter is dan je hand maar het voegt echt niks toe. Dat een scherm er beter uitziet is niet te danken aan de resolutie maar aan andere specificaties die verbeterd zijn.

Op papier lijken cpu, gpu en geheugen bij Apple onder te doen voor bijvoorbeeld samsung. Zie dit als auto die een veel sterkere motor heeft. Als je in de sneller auto moet sturen met je voeten ben je per saldo niks beter af dan de minder snelle auto met een conventioneel stuur. Met andere woorden; het gaat niet (alleen) om de grootte, het gaat om wat je er mee doet
Update beleid van Apple is wel vele malen beter als vrijwel elk Android toestel ( met enkele uitzonderingen zoals de Nexus series of de Moto G's ).
De nieuwste versie van iOS kun je zelfs nog installeren op de meer als 4 jaar oude iPhone 4S, of het 100% aan te raden is.. Tja.... maar de optie is er.

Premium heeft inderdaad niet veel te maken met stevigheid.
Vaak kan een lelijke plastic telefoon veel meer hebben en is een stuk makkelijker te repareren.
Maar persoonlijk vind ik de Apple materialen mooi en ik ben zuinig op mijn spullen dus het hoeft geen zware klappen te kunnen overleven.

De connector, ja daar heb je een valide punt... weinig aan toe te voegen.

Het scherm en de resolutie daarvan.
Op de gewone modellen vindt ik deze ook wel wat aan de lage kant, daarom heb ik de plus versie met 1080p scherm.
En alles hoger als die 1080p is totaal overbodig.
Zou wel graag zien dat ze die mooie Amoled techniek van Samsung jatten, het ziet er wel beter uit.

De CPU en GPU zijn op de recente iPhone's behoorlijk krachtig.
Eigenlijk hebben ze veel meer kracht als dat ze daadwerkelijk nodig hebben om goed te lopen, dus "misschien niet zo goed" dat klopt tegenwoordig niet meer.
Staan altijd goed hoog in de benchmarks.

Batterijduur is in mijn ogen behoorlijk goed, heb de 6plus en de standby tijd is echt belachelijk goed naar mening en vooral vergeleken met mijn vorige telefoons ( samsung, HTC ).

Intuitief,.. Tja het is echt wat je gewend bent.
Toen ik zelf nog een Android telefoon had en een iPhone moest bedienen werd ik er echt niet goed van, ontbreken van die back knop inderdaad.
Maar als ik nu voortaan een Android telefoon bedien vindt ik dat net zo'n vervelende ervaring.

PS wel raar dat je -1 krijgt gezien je gewoon een duidelijke mening geeft op een gewone manier.
-1 is voor trollen en spammers of mensen die anderen belediging...maar dat snapt niet iedereen altijd ;)
Bij deze iets gecorrigeerd natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door drijfhout op 18 maart 2016 00:31]

Voor het overtreden van welke regels zou Apple moeten worden beboet? Laat mij aub even een link zien waar staat dat de lightning connector bij wet verboden is in de EU.

Je praat poep....
Nogmaals het hele voorstel van de EU gaat over de lader niet over de kabel. Er is een voorstel om het aantal verschillende laders terug te brengen, zodat er een standaard is. Apple levert gewoon losse laders met usb poort en een kabel met usb aansluiting en lightning connector. Dus ze voldoen aan de "vage" omschrijving van de EU.

Het batterijen verhaal is een heel ander verhaal. Je moet (volgens de (voorgestelde) regelgeving) bij het verwerken van het (rest)afval van een telefoon bij vernietigen de verschillende materialen scheiden (o.a. de accu).

Dit is o.a. bij Apple wel mogelijk, omdat de batterij een separate unit is, die relatief eenvoudig te verwijderen is. Bovendien is er een mogelijkheid om de telefoon in te leveren zodat deze op een (gecertificeerd) milieuvriendelijke wijze wordt vernietigd.

Overigens geldt dit niet alleen voor telefoons, maar op nagenoeg alle (elektrische) apparaten.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 18 maart 2016 19:31]

Het is natuurlijk wel heel subjectief hè, dat lijstje.
Bijvoorbeeld:
  • Op mijn Nexus toestellen uit 2012/2013 krijg ik ook nog iedere maand een update
  • Ik zoek me in iOS nog steeds een ongeluk, vind het juist totáál niet intuïtief
  • Dat hebben de Galay S6/7 ook natuurlijk
  • USB-C heeft dat natuurlijk ook, en ik heb eigenlijk ook nooit issues met micro-usb
  • Als ik kijk wat een Nexus 5 nu op MP doet, is er 150 - 200 euro van de nieuwprijs afgegaan, ongeveer 50% afgeschreven dus. Een iPhone 5s (zelfde generatie) zie ik nu voor rond de 300 euro. Dat is volgens mij ook ongeveer de helft van de nieuwwaarde, maar in harde euro's wel meer.
  • Als je het over keuze aan webbrowsers hebt, dan is Android natuurlijk koning. Zeker ook omdat je bij iOS geen eigen rendering engine kan gebruiken
  • Die integratie is alleen zinvol als je ook een iMac en een iPad hebt natuurlijk. Geldt net zo goed voor Google diensten en Microsoft
  • Ik prefereer plastic omdat het tegen een stootje kan.
  • Continuum op Windows
  • Mja, mag ik ze saai noemen? Enorm subjectief natuurlijk. Plus dat het gros van de mensen er toch een hoesje omheen gooit.
  • Gimmicks.. 3D touch anyone?
    En dat cijfer is gewoon trollen. Ieder merk (Apple net als alle anderen) heeft gimmicks die niets toevoegen en/of niet handig werken. Maar gelukkig kun je het vaak negeren of uitschakelen, dus boeie.
Een heel groot nadeel van de iPhones vind ik overigens de prijs. Mijn Nexus 5 bijvoorbeeld biedt me nog steeds dagelijks wat ik nodig heb zonder issues, maar kostte nog niet de helft van een iPhone 5s. Dat is toch echt wel een belangrijk punt voor je iets aanschaft. Immers: niet iedereen rijdt een een Mercedes S-klasse, ondanks de luxe en het premium gevoel. ;)

Ik kan overigens net zo'n lijstje oplepelen om voor een Android, Blackberry of Windows toestel te gaan. Welke natuurlijk weer net zo hard weerlegd kan worden. ;)
Ikzelf prefereer de Nexus lijn maar ga voor mijn volgende toestel serieus naar de Lumia serie kijken.

[Reactie gewijzigd door Ger op 18 maart 2016 15:26]

en natuurlijk het drukgevoelige scherm van de 6s :)
Persoonlijk vind ik het echt een fijne toepassing vooral als je een woordje verkeer getypt hebt en met de cursor op deze manier terug kan.
En die app-switch gesture. Goddelijk. Alt-tab op je telefoon, in 1 gesture, zonder knopjes!
  • Altijd de laatste updates
  • Continuety op alle Apple platformen
  • Wat je koopt dat werkt ook, geen gimmicks die 97,9% van de tijd toch niet werken
Ik snap deze niet zo goed. Wat bedoel je met gimmicks en welke fabrikant krijgt het voor elkaar om zo'n verschrikkelijk slecht betrouwbaarheidspercentage (2,1%) neer te zetten? En welke telefoons werken niet als je die koopt? Als ik de gemiddelde Apple magnaat mag geloven is iedere Android telefoon een bouwpakket waar je met soldeerbout op los moet gaan voordat het werkt, geen idee waar dat idee vandaan komt.

En wat bedoel je met continuity? En de laatste updates? Lang niet alle Android telefoons hebben een slecht update beleid.
Is er een Android telefoon die in 2011 is uitgebracht die nu de laatste Android versie draait? (zonder custom ROM uiteraard)

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 17 maart 2016 14:42]

Laatste is zeker niet altijd beste. Voldoende iPhone/iPad bezitters die enorm hard klagen over de traagheid van de nieuwe OS versie op hun toestel.
Wat wil je nou?

De nieuwste software draaien op een 5 jaar oude telefoon?

Waarom denk je dat nieuwere iPhones meer RAM en snellere SOC hebben?

Dat zit er toch niet in voor Jan met de korte achternaam?
En toch draait iOS 9 nog gewoon op de 4s hoor. Inclusief alle nieuwe beveiligingsupdates. Ik heb al zo veel berichten gelezen dit jaar over bijvoorbeeld toetsenborden die unencrypted updates ophalen waardoor een MITM attack mogelijk is, waar 2 jaar oude telefoons geen update van kregen...
Ik beweer toch niet dat dat niet zo zou zijn?

Volgens mij reageer jij op de verkeerde persoon.
Het gaat mij meer om de veiligheid van m'n data en privacy, dan om de snelheid. Dat zou jou ook meer moeten boeien, of vind je dat niet belangrijk?
En wat bedoel je met continuity?
Dat is geïntegreerd in alle Apple producten. Zo krijg je automatisch internet-sessies van de iphone op de ipad of op de Mac.
Of ik kan sms'en op mijn macbook/mac/ipad. Kortom, je kunt je apps gebruiken op je Mac en als je deur uit moet, is alles direct met je iPhone gesynchroniseerd.
Dat is niet zozeer op de hoed van apple te steken maar van de user.
Als je je PC vervangt door een chromebook en je tablet is ook een Android en je gebruikt enkel nog hangouts dan heb je net hetzelfde als "i" gebruiker met een macbook, iPad & iPhone in combinatie met iMessage.
Zonder het nieuwste of één-na- nieuwste model lig je eruit.
Dat is gewoon dikke, vette bullshit. Mijn 4s draait iOS 9 nog gewoon. Beetje hakkelende animaties, true, maar veilig ben ik wel.
Ik kom van android af (galaxy s6 edge) maar ik zou niet meer terug willen.
Accu is stukken beter van Iphone, en het ram management van de S6 is echt om te janken. Als je een spelletje speelt, vervolgens afsluit om even een e-mail te typen en bij het terug gaan naar het spelletje alles opnieuw moet laden. Dat is echt verschrikkelijk en ik irriteerde mij hier zo aan dat ik hem geruild heb voor een Iphone 6s. Multitask ervaring en vloeiende OS is zoo fijn op een telefoon.
En tja het scherm en de camera mis ik inderdaad wel, daar heb je gelijk in, maar dat weegt niet op tegen de voordelen van het multitasken.
Wat betreft het draadloos laden, ik gebruikte het wel bij de galaxy maar ik mis het totaal niet. Als je ff snel iets wil doen en je pakt hem op stopt hij dus met laden.
Ik ben altijd anti apple geweest maar na een tijdje ermee gewerkt te hebben moet ik eerlijk toegeven dat het toch wel erg fijn is.
Om een compleet OS op basis van ervaring met één telefoon af te schrijven is behoorlijk kortzichtig. Mijn ervaringen zijn anders (Note4, One+2). Mijn telefoons doen veel langer op 1 keer laden dan de iphones van een aantal collega's. Om dan alle iphones maar slecht te noemen qua accuduur slaat nergens op.
Ik noem de Iphone juist beter qua accuduur. Daarbij baseer ik mijn ervaring niet volledig op 1 telefoon (de Galaxy noem ik nu als voorbeeld omdat het artikel over Samsung en Apple gaat) Ik heb hiervoor ook HTC's gehad en een Iphone 4. Ook hier was de Iphone 4 wat betreft accuduur beter dan de HTC one M7.
Ja ik ben bekend met de Nexus telefoons, eerlijk toegegeven dat ik die inderdaad nooit geprobeerd heb. Wel al eens een cyanogenmod op een HTC desire HD gezet, liep inderdaad wel beter daarna.
Welke CM versie was dat? De huidige lopen wel soepeler nu. Heb persoonlijk een OnePlus One met CM13. Niet de oorspronkelijk CyanogenOS en dat loopt nu nog soepeler.
Volgens mij was dat versie CM9 ofzo met android 4.0.4, is alweer een hele tijd geleden eigenlijk.
Zal vast wel. Android verandert nu ook erg. Over tien jaar lijkt het nog weer anders en noemen we het zoals nu is ouderwets/Android in z'n kinderschoenen (alhoewel het in de laatste 3-4 jaar erg veranderd is.
Wat je zegt klopt niet.

De meeste apps zullen in het RAM-geheugen blijven staan in bevroren toestand(en het geheugenmanagement op iOS is uiteraard een stuk efficiënter dan op een Android toestel met bijvoorbeeld touchwiz).

Bepaalde apps kunnen echter prima in de achtergrond draaien. Denk aan een navigatie app zoals Apple/Google maps, sleep cycle, whatsapp(tijdens het bellen) etc.

Je kunt dit zien doordat er een blauwe of rode balk bovenin het scherm komt dat aangeeft dat er nog een app actief is.
(Vergelijkbaar met als je op speaker belt en naar het homescreen gaat)
Het is heel simpel, je koopt iets waarvan je verwacht dat het naar jouw wensen is, als je dus een SD kaart erg belangrijk vind koop je geen iPhone (of S6). Vind je dat niet belangrijk heeft het in de S7 geen waarde en is het ontbreken in de iPhone geen nadeel :)

Daarnaast Bang 4 buck != tevreden zijn...
bovendien zijn mensen geneigd om hun dure aankopen altijd achteraf als goed te verklaren. Hoe duurder het product hoe moeilijker het is om het achteraf als een miskoop te benoemen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Post-purchase_rationalization
Omdat, waar ze niet tevreden over zijn, blijkbaar de batterij(duur) is. Ik geef mijn Windows Phone, de Lumia 930, een 10. Beste wat ik ooit gehad heb. Maar dat komt misschien ook wel omdat ik apps als bijvoorbeeld Snapchat en de officiële YouTube, helemaal niet mis.

Anderen branden Windows Phone helemaal af omdat, zoals gisteren, HERE heeft besloten geen W10M apps beschikbaar te stellen in de toekomst. Maar als Snapchat zegt nimmer met een Windows Phone app te komen, stuiteren sommigen ook alle kanten op. Reacties als: Nu stap ik definitief over naar iPhone of Android. Ik bedoel ... wat heeft dat met Windows Phone te maken?

Dus ja, waarom een hoog cijfers voor iPhone of Android? Waarschijnlijk omdat wat ze er mee willen beschikbaar is, zoals apps. Het OS boeit ze volgens mij in veel mindere mate. Aan de andere kant, ik heb het nooit onderzocht.
Dat is een gebruikers issue. Apple heeft gewoon 3 hele complete appstores met een bijna feilloos systeem erachter.

En ja ik zou me als gebruiker ook zorgen maken als bekende developers niet meer voor mijn platform willen ontwikkelen. En dat is juist bij Windows phone het geval
Gelukkig gaan we verder met Windows Mobile en niet Phone. Microsoft maakt het zo dat , mocht een ontwikkelaar er zin in hebben, er vrij gemakkelijk een compleet aanbod gemaakt kan worden op alle Windows 10 platformen.

Zoals GerCor al aangeeft boeit het gebruikers zelden welk OS ze hebben. Tenzij er iets niet werkt wat ze wel verwachten. Zoals mijn eigen ervaring, ATIV S WP8.1 naar Moto X 2014 Marshmallow.
WP had niet alles, maar het werkte wel en goed. Android heeft meer randzaken, maar de basis werkt voor mij veel minder goed.

Terug naar de kern, gebruikers zijn tevreden met wat ze hebben en vooral kennen zolang ze niks anders kennen en het apparaat min of meer doet wat er van verwacht wordt. Ik kan het onderzoek niet lezen, maar ik verwacht er niets schokkends van.

Veel interessanter lijkt het me om een onderzoek te zien van gebruikers die overgestapt zijn naar een gelijkwaardig ander OS. Gelijkwaardig als in hardware in het zelfde technische segment en een OS dat net zo up to date is.

Wat me ook wel mooi lijkt is om een (gedegen en objectief) tevredenheidsonderzoek te zien van de drie platformen waar een gebruiker all-in gaat ( Apple's vier OS, Google's Android & Chrome OS en Microsoft Windows 10) Hoe tevreden zijn gebruikers met de ervaring in een omgeving die alles mogelijk maakt dat de ontwikkelaar maar kan bedenken?
Geen alternatieve webbrowsers is bullshit! Ik gebruik alleen maar FireFox.
Wel allemaal gebaseerd op Apple's webkit. Geen probleem overigens want ik ben er zeer gelukkig mee
Wie koopt er nou objectief een smartphone, puur en alleen gebaseerd op specs en niet op factoren die niet meetbaar zijn zoals gebruikerservaring, design etc?! Echt vet gaaf voor je dat je dingen op kunt noemen die jij minpunten vindt aan een iPhone, maar de helft is onzin, relatief of subjectief. Of je snapt niet waarom mensen een iPhone kiezen.

Een iPhone koop je, in ieder geval ik, oa om de gebruikerservaring en omdat het OS extreem vloeiend, snel en gestroomlijnd aanvoelt (en blijft aanvoelen). Android phones doen in de basis hetzelfde (en meer) maar voelen voor mij persoonlijk enorm clunky aan, en de troep die fabrikanten eroverheen gooien komen de gebruikerservaring niet ten goede (zowel in bloatware, snelheid, het naadloos aansluiten van hardware en software etc). Dat ze op papier meer doen of betere specificaties hebben maakt voor mij dan niet meer uit. Hell, misschien zijn die extra specs of functies op papier net wat ze nodig hebben om de fundamentele minpunten van Android en fabrikanten niet teveel aan het licht te brengen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook Androids gehad en blijf het gave gadgets vinden, maar je merkt wel dat hardware en software niet naadloos aansluiten en dat is voor mij een minpunt. Ik ben mij echter ook bewust van de pluspunten van Android en weet dat er achter elkaar toptoestelen uitkomen met leuke functies. Dat ze uiteindelijk echter niet aan mijn smaak of eisen voor een dagelijkse telefoon meer voldoen maakt ze niet slecht, zoals jij iPhones wel beoordeelt om iets wat je niet op papier kunt vergelijken.

Het mooie ervan is echter dat iedereen uiteindelijk kan kiezen wat hij/zij wilt, en dat er eigenlijk juist geen objectieve vergelijking mogelijk is omdat het twee totaal verschillende platformen zijn met verschillende USP's. Ja, je kunt met ze allemaal whatsappen, internetten en bellen, maar dat maakt ze niet gelijk of vergelijkbaar. Je kunt ook een Ferrari en een Hummer naast elkaar zetten en de één afkraken omdat hij niet net zo snel is en de ander omdat hij niet over drempels kan. Ja, het zijn beide auto's met een motor en een stuur, maar uiteindelijk koop je degene die het beste past bij waar je hem voor wilt gebruiken of die je gewoon het fijnst vindt rijden. En zo is het ook met Android en iPhone.
Met alle respect maar de meeste functies die je noemt zijn net zo obsolete als een printer of een kopieermachine.

Het gaat er om wat je met een toestel kunt en niet om de specificaties. Veel zaken die je noemt zijn bij Apple op een andere manier ingevuld. Voor de één werkt IOS perfect en er zijn ook heel erg veel tevreden Samsung gebruikers.

Zelf heb ik beide naast elkaar gebruikt en ben na een aantal jaren verder gegaan met alleen Apple toestellen want dat paste beter bij mij en de wijze waarop ik de toestellen gebruik.
Iets is alleen een tekortkoming als je er behoefte aan hebt. Ik til niet zo zwaar aan een iets hoger of lager prijskaartje. Dat brengt me meteen bij het SD-kaartslot. Wil je meer opslaggeheugen, dan koop je toch een iPhone met meer opslaggeheugen. Wat moet ik met een volwaardig bestandsysteem en dat het UI niet customizable is? Alternatieve webbrowsers zijn er wel. Ik had er ooit een nodig omdat de website van raspberry pi niet goed getoond werd, de andere browsers deden dit ook niet goed. Na verloop van tijd had ik een browser die dat wel deed (en dus een browser die daadwerkelijk verschilt van Safari). Meer of minder pixels maakt me niet zoveel uit. Het missende OLED scherm... OLED heeft een belangrijk nadeel, namelijk dat het in de loop der tijd slechter wordt. Dit komt omdat het blauwe licht schadelijk is voor organisch materiaal. Je hebt dus een scherm dat zichzelf kapot straalt. Het is een keus dat men maakt. Maar voor mij is het gemis van een OLED scherm niet een issue.

De Lightning connector vind ik prima, 2 jaar geleden had ik gezegd dat het jammer is dat het geen USB 3 is, maar nu merk ik dat ik dat ding nauwelijks gebruik voor data.

De mindere camera, ja dat is een minpunt. Aan de andere kant heb ik niet het gevoel gehad dat de kwaliteit van de camera van mijn iPhone 6 te kort komt. Als ik upgrade zal ik dat wel vinden: wat niet weet wat niet deert. Al is het wel zorgelijk dat Samsung zijn camera sneller weet te verbeteren dan Apple.

Draadloos laden, dat is vind ik echt een gemis!

Aan de andere kant krijgt een iPhone vanaf de dag dat hij uitkomt wel 5 jaar lang updates. Dat is iets waar ik waarde aan hecht! Wat ik ook fijn vind zijn de professionele muziek apps die je voor IOS kunt kopen. (van Native Instrumentes, Propellorheads, Korg). Op mijn Nexus 7 waren die niet beschikbaar. Alleen dat al maakt voor mij een prijsverschil van ¤300 goed.

Ik heb een HTC G1 gehad, daarna een iPhone 4, toen een Nexus 7 en vrij snel daarna een iPhone 6. Ik merk dat ik altijd liever bezig ben met mijn iPhone 4 of 6 dan met mijn Nexus 7.
Geen SD uitbereiding (nooit gemist)
Geen draadloos laden (ok, zou handig kunnen zijn)
Geen standaard USB aansluiting (nee maar wel een andere prima aansluiting)
Geen volwaardig bestandssysteem (euh, ok)
Mindere camera dan de Galaxy 6/7 (Tja, niet bepaald een wereld van verschil, ena beste van de markt)
Duurder (maar minder afschrijving en economisch gezien niet duur als je naar de verkopen kijkt)
Minder/niet customizable UI (99% van de mensen boeit dit niet)
Geen alternatieve webbrowsers (wat zou er anders moeten, het werkt toch?)
Minder hoge resolutie (ik zie geen pixels)
Minder scherm (maar nog steeds top)

Je bent nogal subjectief dus. Blijkbaar geldt jouw mening voor meer mensen niet dan wel gezien de verkopen.
Hier een HTC gebruiker sinds jaren, die overweegt een overstap naar de volgende iPhone te maken.

Geen SD uitbereiding = kleine moeite en gemiste kans op puur commerciele basis
Geen draadloos laden = nog niet tegengekomen bij HTC ook, zou het erg verwelkomen maar mis het ook niet
Geen standaard USB aansluiting = ook geen probleem
Geen volwaardig bestandssysteem = ehh?
Mindere camera dan de Galaxy 6/7 = ongeveer gelijkwaardig if you ask me
Duurder = Sowieso is de laatste generatie smartphones duur, Apple spant wel de kroon
Minder/niet customizable UI = zal het niet heel erg missen
Geen alternatieve webbrowsers = inderdaad zonde. De synchronisatie van Chrome die ik nu op al mijn apparaten gebruik, werkt niet goed op Chrome op de iPhone.
Minder hoge resolutie = mogen ze inderdaad wel wat verbeteren
Minder scherm = betwijfel of die echt wel minder is.
Nou,ik heb dus een 6s en nu een S7 Edge,maar het scherm van de Iphone is zeker een mooi scherm,maar kan toch echt niet tippen aan het Amoledscherm van de S7 Edge.
in welk opzicht? resolutie, kleurechtheid, helderheid...?
Ik denk in allemaal ;)

Objectief gezien is het Amoled scherm:
- groter
- hogere resolutie
- meer contrast
- hogere brightness
- kleur-echter

Die eigenschappen zijn allen gemeten.
Persoonlijk vind ik de kleuren en de echtheid beter op het Amoledscherm.
Vooral zwart is ook echt zwart.
Maar het blijft een kwestie van smaak.
En over smaak valt niet te twisten dus dat geeft eindeloze discussies.
Ik hoop niet dat ze de resolutie verhogen eigenlijk. 0,0 meerwaarde t.o.v. het huidige scherm aangezien je nu al onmogelijk pixels kan zien. Wel duidelijke nadelen bij een hogere resolutie aangezien deze allemaal aangestuurd moeten worden en dus zwaarder voor de gpu en accu.

Duur? De verkopen zijn nog steeds bizar hoog, de afschrijving relatief laag dus duur zou ik het niet noemen. Veel geld, ok.
Vergelijk het scherm van de 6S maar eens met dat van de 6S Plus, dan zul je zien dat een hogere resolutie wel degelijk uitmaakt. Er is een grens natuurlijk, maar die ligt wat mij betreft bij 1080P.
Ben van een 6plus naar een 6s gegaan. Nog nooit een verschil opgemerkt.
Jij bent blijkbaar de jaren 90 vergeten waar enorm gezeken werd op Windows 98 omdat het totaal niet stabiel en niet intuitief was.

Software is namelijk zoals je bij consoles en Apple hardware kan zien niet geschikt om op een grote range aan hardware te draaien.

Men beseft dat blijkbaar nog steeds niet.

Software werkt het beste als het toegespitst wordt op 1 soort hardware en alle bugs en problemen gladgestreken kunnen worden en er een intuitief en interface zonder poespas er op zit.

Anders kan je nooit de grote markt aanspreken omdat er heel veel mensen zijn die gewoonweg niet de kennis of de handigheid hebben om er meer overweg te kunnen.

Zouden Android fabrikanten wel goed uitgewerkte toestellen maken dan zouden die ook duurder worden en zouden ze dus hetzelfde als Apple aan het doen zijn.

Mijn moeder heeft bijvoorbeeld een Samsung van 150 euro en die zit boordevol bugs, als er dan een keer iets niet goed werkt komt ze er totaal niet uit en dat heb ik vandaag nog bij haar meegemaakt.
mwah, in bepaalde mate hebt je gelijk, maar je polariseert nu wel heel hard. Ik type dit op mijn 6 jaar oude PC, en niet op mijn 1 jaar oude Macbook Pro Retina, omdat de 6 jaar oude PC met Ubuntu een stuk sneller is dan de macbook.

Ik vind het om te huilen dat een laptop van 1500 euro niet vloeiende animaties kan doen (en ze niet uit kunnen), dat Apple voor mij beslist heeft om 20% van mijn werkgeheugen voor de GPU te gebruiken en ik dat niet kan veranderen.

Dat gezegd hebbende zijn iPhones prachtige apparaten. Het is grappig om te zien dat eigenlijk niemand tevreden is over de batterijduur van mobiele apparaten, maar ik blijf het bizar vinden dat iPhones vegelijkbare batterijduur halen met Android apparaten, ondanks de kleinere accu's (alhoewel de schermen van iPhones natuurlijk wel erg klein zijn in vergelijking)
Niet alleen de schermen zijn kleiner, de SoC hoeft tot bijna 4x minder pixels aan te sturen, dat scheelt ook aanzienlijk. Als je dat allemaal meeweegt, is een 6S Plus qua efficiency bij browsen redelijk vergelijkbaar met bijv. de laatste S7 Edge (34% meer pixels berekend, 10% tot 22% langere accuduur, 31% grotere accu) van eenzelfde schermformaat. Waarbij aangetekend moet worden dat laatstgenoemde een AMOLED scherm heeft, wat bij browsen nog tot een iets minder zuinige mix kan leiden (door witte achtergronden). Bijv. bij videos (of foto's) pakt dat scherm dan weer een flink voordeel, zoals ook blijkt uit video benchmarks van beide modellen (tot 2x langer video kijken bij 250 nits).

Meer ontopic:
Natuurlijk is dit een subjectieve uitkomst, aangezien de mensen naar hun mening is gevraagd en dus ook nog een gemiddelde mening. De discussies in deze draadjes op basis van eigen mening/ervaring is dan ook behoorlijk zinloos, want n=1 zegt niets over de (on)betrouwbaarheid van de uitkomst van een dergelijk onderzoek.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 17 maart 2016 18:02]

Ik ook wel. Wat ik echter wel vreemd vind, is het feit dat de Galaxy en de iPhone zo dicht bij elkaar liggen qua tevredenheidscijfer. Ik bedoel, de Galaxy biedt een stuk meer dan de iPhone voor minder geld. Nu ben ik zelf absoluut geen liefhebber van beide toestellen(iPhone vind ik vreselijk saai en ouderwets en de Galaxy... tja, Samsung en Google, nuff said)), maar als je objectief kijkt naar de verschillen in prijs/kwaliteit, dan zou een Samsung Galaxy toch hoger moeten scoren?
Ik bedoel, een iPhone:
  • Geen SD uitbereiding
  • Geen draadloos laden
  • Geen standaard USB aansluiting
  • Geen volwaardig bestandssysteem
  • Mindere camera dan de Galaxy 6/7
  • Duurder
  • Minder/niet customizable UI
  • Geen alternatieve webbrowsers
  • Minder hoge resolutie
  • Minder scherm
etc. etc. Met andere woorden, hoe kan het dat gebruikers even tevreden zijn, terwijl de verschillen groot zijn en de "bang-for-buck" verhouding zeer uit elkaar ligt?
Goed dan, vanuit een Google gebruiker ..

* zorg voor voldoende opslag bij aanschaf - 64GB met als achterliggende opslag een cloud / thuisserver ( er zijn zelfs usbsticks met lightning aansluiting
* draadloos laden - why , op de S6 niet in gebruik, op de 6S niet gemist
* wel standaard usb, de 'pc-kant' is gewoon USB, de 'telefoonkant' lightning, dus nergens een probleem met laden
( er is geen "standaard" usb meer, een deel heeft microUSB, andere USB3, weer anderen USB-C )
* Volwaardig bestandssysteem, dat jij het niet kan zien / benaderen, wil niet zeggen dat het er is.
* Camera is niet minder ( zie artikel eerder vandaag )
* Duur is relatief
* customizable .... je kan icoontjes aanpassen, en je kan een buroblad veranderen .... big deal, met wat inzet kan dat op IOS ook
* browser keuze ? : https://itunes.apple.com/...-browser/id308111628?mt=8
Zelfs addblocker op IOS 7 al aanwezig
* minder resolutie ... wederom - subjectief, gemaakte foto's zijn gewoon even groot ( of wil je echt pixels tellen )
* minder scherm ... de 4,7" van de 6S doet niet onder voor de 5,2" van mijn eigen S6

Iedereen is anders "gelukkig"
Mijn manager heeft een salaris van 4K en auto van de zaak, maar ondertussen voelt hij zich totaal k*t met zijn leven
Ik heb de helft, en moet mijn eigen vervoer regelen, maar heb geen probleem om op te staan
Ik ook wel. Wat ik echter wel vreemd vind, is het feit dat de Galaxy en de iPhone zo dicht bij elkaar liggen qua tevredenheidscijfer. Ik bedoel, de Galaxy biedt een stuk meer dan de iPhone voor minder geld. Nu ben ik zelf absoluut geen liefhebber van beide toestellen(iPhone vind ik vreselijk saai en ouderwets en de Galaxy... tja, Samsung en Google, nuff said)), maar als je objectief kijkt naar de verschillen in prijs/kwaliteit, dan zou een Samsung Galaxy toch hoger moeten scoren?
Ik bedoel, een iPhone:
  • Geen SD uitbereiding
  • Geen draadloos laden
  • Geen standaard USB aansluiting
  • Geen volwaardig bestandssysteem
  • Mindere camera dan de Galaxy 6/7
  • Duurder
  • Minder/niet customizable UI
  • Geen alternatieve webbrowsers
  • Minder hoge resolutie
  • Minder scherm
etc. etc. Met andere woorden, hoe kan het dat gebruikers even tevreden zijn, terwijl de verschillen groot zijn en de "bang-for-buck" verhouding zeer uit elkaar ligt?
Precies wat eerder werd gezegd, men kiest een toestel uit aan de hand van looks en mogelijkheden.
Als ik dus een iPhone uitkies, dan ga ik later niet zitten zeuren dat ie duurder is of dat er geen SD kaart in kan, dat wist ik van tevoren.
Toch wel grappig om te zien hoe mensen naar die SD kaart uitbreiding kijken, ik vind het juist een heel belangrijk punt in mijn aanschafbeslissing. Ik heb sinds 3 dagen de S7 Edge en een van de dingen die mij over de streep trok was dat hier weer een SD kaart in kan.

Dit is overigens mijn allereerste Samsung, ik ben niet zo merktrouw, na 3 dagen kun je ook nog niet echt een goed beeld hebben over het toestel, alleen zijn de eerste indrukken goed.
Wil je nu echt zeggen dat je niet tevreden kan zijn als je niet de beste bang for buck hebt? Wilje zeggen dat Porsche rijders niet tevreden kunnen zijn maar Dacia rijders wel? Wil je zeggen dat Aldi klanten meer tevreden zijn dan klanten van merkensupermarkten? Waarom die focus op bang for buck? Dat is helemaal niet waar consumenten op zoek naar zijn.
9 van de 10 gebruikers hechten nauwelijks of geen waarde aan wat jij opnoemt, behalve de prijs. Voor de meeste mensen is soepelheid en gebruiksgemak het belangrijkste.
Op dat gebied, verschillen ze niets van elkaar.

iOS is niets soepeler of gemakkelijker dan Android op een high-end en omgekeerd.
Daarover verschillen de meningen nogal. Heb altijd een Android gehad en heb voor de aanschaf van de 6S zowel de 6S als de S7 enkele weken kunnen uittesten voordat ik een beslissing nam. Toch won de 6S het duidelijk.
Ik heb ook verschillende toestellen gezien, maar qua soepelheid lopen al die modellen gewoon prima, en wat gebruikersgemak betreft, dat is afhankelijk van wat je gewend bent, daar ontlopen ze elkaar ook niet veel.

De verschillen zijn in de high-end markt alleen zichtbaar voor de Tweaker, 9 van de 10 gebruikers zullen alleen het verschil in design merken niet in prestaties.
Dat is een logische vraag die je stelt. Productkeuzes worden niet alleen rationeel gemaakt, veel marketing theorieën gaan uit dat 90% van de keuze in het onderbewustzijn wordt gemaakt op basis van niet of minder rationele zaken.

Daarnaast hoeft betere hardware natuurlijk niet een beter product te betekenen. De gebruikservaring van Apple is misschien wel beter. Persoonlijk vind ik dat in ieder geval wel ;)
Oke, een gewone gebruiker:

Geen SD uitbereiding >> oh,
Geen draadloos laden >> niet belangrijk
Geen standaard USB aansluiting >> Wat moet ik daar mee?
Geen volwaardig bestandssysteem >> Wat moet ik daar mee?
Mindere camera dan de Galaxy 6/7 >> Foto's zijn prima voor facebook, whatsapp en instagram
Duurder >> Boeie
Minder/niet customizable UI >> Apple zorgt ervoor dat dat niet nodig is.
Geen alternatieve webbrowsers >> Ik heb een webbrowser
Minder hoge resolutie >> Mooi scherm
Minder scherm >> Groot genoeg

Het toestel doet precies wat ik wil.

M.a.w. het gaat over de tevredenheid, niet over specificaties.

nb. Dit was niet mijn mening maar zou van een gewone gebruiker kunnen zijn.
Exact, die USB aansluiting is voor de iPhone gebruiker geen nadeel. Ik heb zat iPhone kabels in huis liggen, want die werken ook op mijn iPad.

Voor mij zou een micro usb juist weer een nadeel zijn omdat ik dan weer nieuwe kabels moet kopen.
Jij hebt geen enkel apparaat liggen met een micro usb aansluiting, dat is best bijzonder te noemen 😊
Niet echt.
Ik heb net mijn iPhone 3Gs op pensioen gestuurd en heb nu een galaxy A3.
Wel, ik had geen enkel kabeltje liggen met micro USB.
Hier ook niet hoor, ik ben nog nooit een apparaat dat ik wou hebben tegengekomen dat een micro-USB aansluiting heeft. Daarnaast heeft iedereen om ons heen hier een iPhone en is het structureel makkelijker om een lightning kabel te lenen dan een micro-usb.
Haha geinig, mijn DSLR heeft micro-usb, mijn batterypack heeft microusb, mijn bluetooth ontvanger heetf microusb, mijn rPi heeft microUSB, mijn USB hun heeft microUSB, etc ;)
En zo is het....bovenstaande had mijn reactie kunnen zijn.

Ja, ik ben fervent Apple gebruiker.
Niet omdat het Apple is, niet omdat ik "mee wil doen", niet om er bij te horen.

In mijn geval omdat, en Steve Jobs zei het al, "it just works"
Voor mij is het intuïtief genoeg, het werkt allemaal naadloos samen, het doet wat ik wil wanneer ik het wil.

Mijn vriendin heeft een Samsung Galaxy en is daar heel tevreden mee.
Maar, en dit is niet vervelend bedoelt, wat werkt dat ding omslachtig, en wat zit de menu's raar in elkaar... (maar dat komt omdat ik Apple gewend ben natuurlijk)

In het begin heb ik haar nog wel eens proberen te helpen met bepaalde instellingen, maar hier ben ik na een tijdje mee gestopt.....ik kan er niet aan wennen en vind het gebruiksgemak ondermaats ( MIJN mening ;) )

Veel mensen hier vinden trouwens het grote voordeel van Samsung (Android) het feit dat het customizable is. Maar de groep die dit interessant vindt is zwaar in de minderheid. (hier misschien niet, maar wereldwijd wel)
Problemen met android zijn er ook nagenoeg niet bij de topmodellen, waar je bij de eerste versies nog wel eens tegen allerlei gedonder aanliep, zoals je Bluetooth e.d. is dat inmiddels echt iets dat tot het verleden behoord.

Een OS ga je aan wennen, en er zit inderdaad veel verschil tussen de wijze waarop de verschillende OSsen werken en eruit zien. Ik ben op het moment ook aan het puzzelen als ik een iOS apparaat in de handen krijg, mijn laatste iOS waar ik actief wat mee heb gedaan was versie 5 volgens mij.

Maar datgene dat je aangeeft heb ik ook met MS Mobile (of hoe dat dit jaar weer heet) daar zoek ik mij ook een breuk, dat zegt alleen niets over de kwaliteit van het OS maar alles over mijn eigen onkunde
Ik begrijp in elk geval veel reacties niet op dit artikel.

Het artikel vertelt ons dat Samsung en Apple gebruikers ongeveer even tevreden zijn.

Om vervolgens in de reacties te lezen dat Samsung gebruikers Apple niet goed vinden of andersom.

Lekker belangrijk. Het gaat om de tevredenheid van de gebruikers, niet van de niet gebruikers.
Apple komt met een UI die,voldoet. Daarom zijn de gebruikers tevreden. Daar gaat het artikel over.
Misschien moet je eens een grotere bril kopen, iets wat jij vindt is niet per definitie wat een ander wilt. Het merendeel van de reactie is alleen maar gebaseerd op ik, ik en ik...
Helft klopt niet of valt te verklaren.

Geen SD uitbreiding.. Samsung S6 ook niet ;)
Draadloos laden bestaat (nog) niet.. Je ligt je phone op een plaat welke vervolgens een snoertje aan zit....
Geen volwaardig bestandssyteem? Jawel, alleen ander ingangspunt ...
Klopt, er is een verschil.. maar het blijft een telefoon foto het beste te bekijken op een ... telefoon.
Vind Samsung ook prijzig hoor.. ze dalen alleen sneller, maar ja je krijgt er ook minder voor terug bij verkoop.. geen verschil dus
boeit niet..
webbrowsers? Hoezo niet.. als je chrome wilt installeer je die toch op ios?
Resolutie is niet alles.. op gegeven moment zie je verschil niet meer.
Ligt er maar aan wat je mooi vindt.... ik vind koreaanse kleuren bagger...
Niet heel representatief: Ik heb 1 collega die een Windows Phone heeft. Zijn ervaring ermee? Niet al te vest verwacht ik... Hij was van Android overgestapt en zijn advies was "doe het niet" :D
Precies, het zou met Windows Phone uiteindelijk wel eens net zo kunnen gaan als vroeger met MS-DOS. Vanwege een betere integratie met bedrijfsnetwerken en beter beheer van Windows, worden deze goedkopere telefoons in het bedrijfsleven populairder dan de duurdere iPhone. Consumenten gaan net als vroeger met de eerste IBM pc systemen, deze toestellen uiteindelijk ook meer voor thuis aanschaffen. Een telefoon is primair immers een gebruiksvoorwerp en geen gadget. Op de langere termijn verwacht ik dan ook een groei van Windows Phone, vooral ten koste vd (te) dure iPhones.
Juist alle cijfers wijzen erop dat Windows Phone dood is.

http://www.theverge.com/2...034/windows-phone-is-dead

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 maart 2016 14:53]

Ik las laatst een artikel dat Apple 70% van de winst binnenharkt en Samsung 35%, ja 105% omdat alle andere fabrikanten nog steeds verlies maken, hoe jammer dit ook is. Wat me wel verbaasde is dat Apple nog steeds zoveel meer winst maakt dan Samsung ondanks hun een arsenaal aan telefoons hebben, dit zal mede bijdragen aan extra kosten.
Wat me wel verbaasde is dat Apple nog steeds zoveel meer winst
Gemiddelde prijs per smartphone is veel hoger bij Apple natuurlijk (niet elke verkochte Samsung is een Sx of Note x welke alsnog goedkoper zijn dan de iPhone tegenhanger, op 1 maand in het jaar na), daarnaast zijn de high end Samsung telefoons al een paar jaar op rij duurder aan onderdelendan de iPhones en geven ze veel meer uit aan R&D en marketing...

Oftewel er blijft veel minder winst over :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2016 15:32]

Dat zijn dus niet alle cijfers:

Europa, Rusland, Australie en mn China stijgt het aandeel. China...yeah:
http://mspoweruser.com/ka...na-while-android-falters/

"Similarly Windows Phone gained a massive 2.6% market share in China to a respectable 3% and also gained in Australia to 7.4% and still outsold the iPhone in Russia at 11.5% vs 10.5%."
Ik gebruik al jaren HTC en ben van plan om de M10 aan te schaffen, zit nu op M7.
Dit onderzoek tracht juist objectiviteit in subjectieve zaken aan te brengen. Het "gevoel" zoals jij zegt, objectief meetbaar te maken.
Hoe dan ?
Want nogmaals .... met een kort stukje over hoe een iPhone of Samsung de 9,x halen is niets bekend.
Alleen maar giswerk
Al dan niet tevreden zijn is dan ook een subjectief gegeven. En daar is niets mis mee om dat te onderzoeken. Ik snap niet dat je daar een probleem mee hebt.
Tweakers, nu.nl en Bright schrijven inhoudelijk allemaal hetzelfde, niemand iets meer of minder. Het stuk van Telecompaper geeft verder ook geen info. Waarschijnlijk zul je die ergens voor een klein vermogen dat het het niet waard is moeten kopen.
Welke info bedoel je. Dit is een droog cijfer op basis van een eigen onderzoekje. De rest van de "info" wordt allemaal interpretatie, giswerk of mening.
In feite zijn wij tweakers de aanvullende info hier aan het creëren, ik ga de reacties goed bij houden :)
Ik bedoel de cijfers die de mensen uit het onderzoek aan telecompaper hebben gegeven over hun non iPhone of Samsung. Maar ik stel me inderdaad niet te veel voor bij de cijfers. Vind een 9 extreem hoog voor een product. Helemaal kijkende naar de reviews van bijvoorbeeld Tweakers.
Zonder de inhoud van het artikel kun je niets zeggen.
Zijn het ook HTC gebruikers geweest ?
Hoeveel toestellen zitten er in dat onderzoek ?
Is er een top10 ...

Ik blijf erbij, dit is gewoon clickbait .. het artikel zegt helemaal niets
Vind een 9 extreem hoog voor een product. Helemaal kijkende naar de reviews van bijvoorbeeld Tweakers.
De reviews van beide merken bekeken (alleen de S6/7 en laatste iPhones bekeken) en dan zitten ze er niet ver vanaf (4 of meer sterren van de 5 = 8 of hoger), daarnaast zijn tweakers critischer (hoop/denk ik) dus een 9 is prima mogelijk :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2016 14:06]

Maar is een Tweaker normaliter niet veel kritischer dan de gemiddelde gebruiker?

Sterker nog, de standaard Samsung S7 komt in veel testen net iets beter uit de verf dan de S7 Edge, en toch heb ik voor de laatste gekozen, rationeel is dat raar, maar het oog wil ook wat.
Hoezo? Het zijn allebei stompzinnig goede toestellen. Ik kan met droge ogen beweren dat de S6 het beste Android toestel is dat ik ooit heb gebruikt (en ik heb een geschiedenis met high-end). Voor de iPhone 6(s) geldt hetzelfde, dat is ook een prachtig stuk techniek met ditto werkbaar OS.

Ik kan me goed voorstellen dat een HTC/Nokia/whatever bezitter hetzelfde vindt van zijn/haar telefoon. Moeilijk doen over een OS of een merk is iets voor fanboys, mensen met een grote investering in een app-store of zeer specifieke wensen.
Ik vind het allebei goede toestellen, alleen ik vind ze geen 9 waard. Dit komt dan ook deels uit smaak voort. Ik vind de iPhone 6(s) geen mooi design hebben. Ook vind ik de prijs veel te hoog voor wat je krijgt. Maakt het absoluut geen slecht toestel, maar gewoon geen 9 waard imo.

De galaxy heeft een glazen achterkant, een super verbetering tov de goedkope plastic fabtastic achterkanten, alleen vingergevoelig en ook best fragiel. Daarnaast heeft Samsung niet echt een super naam qua updates. Ook staat Touchwiz mij tot de dag van vandaag qua design niet aan. Maakt het geen slecht toestel, maar geen 9.
Wat mij betreft is een 9 zo goed als perfect. Goede prijs kwaliteit verhouding, super hardware, zeer goed design, etc.
Een 10 is er alleen als je het beste van het beste combineert van alle telefoons en dat gaat gewoon niet gebeuren helaas.

Het zijn geen slechte toestellen, allebei mooie ruime 8, maar imo is 9 gewoon te hoog voor beide. Zal ook zijn omdat ik 'een tweaker ben' en perfectionist op gebied van techniek.
Zal ook zijn omdat ik 'een tweaker ben' en perfectionist op gebied van techniek.

Ik ook hoor maar bij techniek zul je het altijd moeten doen met datgene wat er beschikbaar is. Over twee jaar vinden we andere dingen weer belangrijk in onze mobieltjes en maken we andere afwegingen bij het waarderen ervan. Een cijfer blijft dus altijd een moving target.
Ik vond de plastic achterkantjes 3x niks. Die van Samsung zien er goedkoop uit, voelen goedkoop aan en zijn dus gewoon niks voor een duurdere telefoon. Glas vind ik dan beter. Zoals ik al aangaf vind ik glas verder ook geen praktisch materiaal. Geef mij maar een aluminium / welke andere metalen achterkant. Voelt stevig en ziet er mooi uit.
Lol. Apple werd verguisd om de glazen achterkant, Samsung doet het en het is "een stap vooruit"
Waar maak je je druk om, tuurlijk waren er voor glas bij iPhone tegenstanders, maar ook voorstanders, datzelfde zag je bij Samsung.

Blijkbaar lees jij heel selectief berichten en zie je bij Samsung alleen maar voorstanders en bij Apple alleen maar tegenstanders, de waarheid is echter dat ze beide hun voor en tegenstanders hebben, hadden en houden :)
Welke info bedoel je.
Het bron artikel :
BEDANKT VOOR HET BEZOEKEN VAN TELECOMPAPER
Dit achtergrond artikel is alleen beschikbaar voor Nederland Plus en Premium abonnees.
Zo jammer, dit is geen nieuws, maar reclame voor een andere website :(

Met prijzen die echt voor de consument zijn bedoelt 395¤ ( waarschijnlijk ex.BTW )
http://www.telecompaper.com/nederlands/abonnementen

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 17 maart 2016 13:36]

Welkom in de wondere wereld van de commercie. 90% van het nieuws is verkapte reclame voor een specifiek product of een compleet merk. Al die onderzoekjes hebben als enig doel om weer tijdelijk je hoofd in het nieuws te krijgen. Zo werkt het nu eenmaal.
ik vind het niet erg als er over zoiets als de Oculus of Iphone/Samsung wordt gesproken, ja het is reclame, maar vaak genoeg is zo'n artikel duidelijk en helder.

Maar nu krijg je een stelling over een onderzoeksuitkomst, die je niet kan teruglezen zonder minimaal 200¤ of meer te betalen.
edit : het is zelfs alleen voor PLUS ( 395¤ ) en hoger

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 17 maart 2016 13:49]

Je denkt echt dat een bedrijf gratis marktonderzoeken ter beschikking stelt? Jij werkt ook gratis?
Nee, ik heb begrip voor de prijzen, maar wat ik niet begrijp is waarom dan een half artikel als nieuwswaarde gezien wordt.
Ik ben benieuwd hoe ze altijd aan die resultaten komen, ik heb nog nooit zo'n vragenlijst gekregen hoor..
Daarbij vraag ik me af wat voor ''soort'' mensen die invullen, mensen die de hele dag geld (lees: een eurie op een dag) proberen te verdienen met enquêtes in te vullen?

Altijd onderzoeken en resultaten waarvan ik nooit iets van meegekregen heb hoor.

Welke tweaker hier heeft meegedaan aan dit ''onderzoek''? Misschien 1 of gewoon géén?

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 17 maart 2016 13:40]

Wen er maar aan, alles gaat om iphones en galaxy's, omdat dat nu eenmaal het bekendst is. Ik ken zat mensen die altijd voor de nieuwste iphone of galaxy gaan, en eigenlijk geen idee hebben van alle andere merken.
Mijn schoonzusje, 19 jaartjes jong, was net het huis uit, dus krap bij kas, en haar iphone 4s viel van ellende uit elkaar. Op mijn advies heeft ze een moto g 2nd gen gekocht voor maar 150 euro. Had ze zelf nooit bij nagedacht want ze vroeg in 1e instantie welke samsung ze moest hebben, iphones waren haar te duur. Haar vriendinnen kekek haar raar aan toen ze zagen dat ze een moto had, en hebben letterlijk gezegd: hoezo heb je geen iphone of samsung?
Nu ik denk dik anderhalf jaar verder gebruikt ze de moto g nog steeds met plezier.
Het is vooral een gáááp onderzoek. Totaal waardeloos uitgangspunt...

Voor de algemene tevredenheid van toestellen is het heel erg simpel: degenen die het best blijven verkopen, leveren de grootste tevredenheid op. Het feit dat het hier alleen al om de twee best verkopende toestellen gaat, maakt dat het helemaal geen relevant onderzoek meer is. Tevredenheid is oncontroleerbaar, niet meetbaar, en het 'aantal tevreden gebruikers' is leuke marketing maar van nul waarde in een onderzoek met dit uitgangspunt.

Ze hadden dat geld wat mij betreft net zo goed kunnen verbranden, of kunnen steken in een onderzoek dat met meetbare resultaten werkt zoals: 'hoe productief kun je zijn op toestel A en B'. Dat kun je tenminste koppelen aan een zinnige praktijkopdracht/test voor de respondenten. Iedereen kan een enquete vol buttons aanklikken, daarmee is het nog niet relevante info.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 maart 2016 21:11]

Dat zijn hoge cifjers! Zou er niks meer te verbeteren zijn of zou de consument verblind zijn door verslaving?
Denk dat fanboyisme ook erg bijdraagt. Dat zie je bij smartphones erg sterk in mijn ogen. (veel sterker dan andere (electronische) producten.)
Ik ben van de iPhone 4 over gegaan naar de HTC One (M7). Ik dacht immers ook dat het allemaal wel zo'n beetje 1 pot nat zou zijn. Telefoon was in het begin zeker aardig qua hardware, de software was al snel vervelend in mijn ogen. Nu weer terug naar een iPhone 6. Ik heb het dus geprobeerd, het beviel niet.
Het zal er op neer komen dat samsung en apple het zo doorontwikkeld hebben, dat het inderdaad niet (veel) beter kan: we hebben alles wat we nodig hebben met deze telefoons.
De komende ontwikkelingen zullen waarschijnlijk marge werk gaan worden, gericht op gimmicks die niet iedereen nodig heeft.
De komende ontwikkelingen zullen bestaan uit het creëren van nieuwe behoeftes :)

Zo werkt commercie nu eenmaal.

Geen enkel groot bedrijf heeft echt veel zin in maatwerk, liever één one-size-fits-all oplossing met heel misschien wat modulaire/optionele componentjes. Personalisatie binnen hardware is nog altijd niet meer dan een kleurtje of vijf en een paar achtergrondplaatjes, en nu we allemaal camera+internet hebben hoeft zelfs dat niet meer, je plakt je eigen content erin en klaar.

De hele industrie is nu duidelijk zoekende naar de nieuwe grote klapper. VR wordt daarom nu de hemel in geprezen als the next best thing, bijvoorbeeld. En daarvoor was het de Smartwatch maar dat sterft volgens mij een stille dood of wordt een niche.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 maart 2016 21:20]

kan het ook niet te maken hebben met je eerste keus?
Je bent iPhone gewend en gaat naar iets anders.
Denk je dat het anders had geweest als je eerst android had gehad en dan naar iPhone was gegaan?
Voor de iPhone heb ik enkele andere besturingssystemen gehad op verschillende mobieltjes. Zou er niet naar terug willen. Wellicht was de ervaring met Android anders geweest met een andere telefoon, maar die HTC was toen ook een high end telefoon. Hoe langer ik de telefoon had (heb hem nog) hoe meer hij begon te irriteren. Niet in de laatste plaats door alle Google dingen die opgedrongen worden. Nu krijg ik dagelijks een melding dat Google mijn activiteiten wil bijhouden oid. Ja dat geloof ik graag, maar daar zit ik niet op te wachten en dus klik het weg. Komt elke dag weer opnieuw... En dat is slechts een voorbeeld.
Niet in de laatste plaats door alle Google dingen die opgedrongen worden.
en dat is bij apple niet zo? je moet alles apple hebben wil je een iphone kunnen gebruiken.

op android zijn er alternatieven. er zijn zelfs roms helemaal zonder google.

verder houdt siri je net zo hard in de gaten.

[Reactie gewijzigd door Countess op 17 maart 2016 14:02]

je moet alles apple hebben wil je een iphone kunnen gebruiken.
Wat een rare opmerking, dit is natuurlijk onzin. Ook zonder verdere Apple producten kun je gewoon je iPhone gebruiken :S
Dat is toch niet alles? Je kunt hem gewoon samen laten werken met een Windows laptop bijvoorbeeld, geen Macbook verplicht. ;)

Zo kun je hetzelfde argument maken dat je vanuit Android geen toegang hebt tot de App Store.

Overigens is de app store geen verplichting. Je kunt gewoon bellen zonder apps te gebruiken. Maar goed, daar wordt hij in de praktijk gewoon steeds minder voor gebruikt :P
Neuj, ben de rest van de comments wat aan het doorlezen en het komt allemaal op hetzelfde neer: kan me beter terug trekken en een bak popcorn pakken. Het is weer voornamelijk fanboyism en mensen die snel op de teentjes getrapt kunnen zijn (ik zelf ook te vaak) :+

(Edit: Oh, en niet vergeten open deuren intrappen O-) )

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 17 maart 2016 20:14]

Dat kan je een paar reacties naar boven lezen. Succes!
Sorry, maar ik denk andere Android gebruikers ook geen idee hebben waar je 't over hebt? Ik in ieder geval niet.
Als je al popups kreeg dan zal 't vooral een probleem van de HTC skin zijn geweest vermoed ik.
Zo had ik namelijk ook een tijdje een irritante melding op m'n LG. Maar dat was een bug van de LG skin, niet Android. Overigens ging dat om privacy waar ik elke keer nee klikte. Bij Ja was 't weg, net zoals zo'n beetje alles bij Apple waar je ook eerst je akkoord moet geven voordat de nags weg zijn.

Neemt niet weg dat je prima tevreden mag zijn met je iPhone natuurlijk. Je zult pech gehad hebben gehad, want ik herken 't probleem niet echt.

Persoonlijk heb ik juist nare ervaringen met de iPad (iOS), waardoor ik de stap naar iPhone nooit genomen heb. Ik vind het gesloten systeem erg beperkend voor wat ik ermee wil doen. Bovendien bieden de meeste Android telefoon hardware en software technisch vaak meer functionaliteit, bovendien voor minder geld (lees: de helft).
Al geld dat momenteel niet voor de S7 natuurlijk, maar die zal wel weer wat gaan zakken de komende maanden.

Maargoed, zo heeft iedereen wel wat en kies je waar je 't gelukkigst van wordt :-)

Geen reden om mensen voor "dom" uit te maken. Je verliest er alleen maar je geloofwaardigheid mee. Ik ben er nu wel van overtuigd dat 't wss aan de gebruiker lag ;-)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 17 maart 2016 16:35]

hoeft niet.
Ik heb voor mijn werk jaren lang een iPhone moeten gebruiken.
Toen het tijd was voor een nieuw toestel, en er aangegeven werd dat dit een iPhone 6 werd, heb ik hiervoor bedankt en een Lumia 930 aangeschaft.
Ik zou niet meer terug willen.
Nee hoor... ik ben enorm blij met mijn iPad.
Dus omdat hij windows phone prefereert boven ios heeft hij een afkeer tegen apple 8)7

Ik heb ook 2 iphones geprobeerd en ik ben ook een meer dan tevreden gebruiker van een lumia 930 en zodra de 950 aantrekkelijk is qua prijs word dat zeker mijn volgende telefoon.
Check de Vraag & Aanbod, staan een paar interessante aanbiedingen van Lumia 950's in ;)
Men maakt hun keuze voor een smartphone dus niet zoals een Tweaker vroeger deed aan de hand van hun eigen technische kennis maar met onderbuikgevoelens en een willekeurige voor of afkeur tegenover Apple die men op een of andere manier opdoet.
Dat geldt uiteraard net zo goed voor een aantal mensen die voor Apple kiezen zonder technische kennis. Dat je niet benoemd dat er net zoveel mensen zijn die op Windows Phone en Android bashen, laat wel zien hoe je erover denkt.

En dan nog, als mensen een keuze maken op basis van onderbuikgevoelens, wat is daar mis mee? Dit is terug te vinden in veel zaken in de maatschappij en is gewoon een onderdeeltje van het mens-zijn. Dat wil nog niet zeggen dat je dan niet serieus te nemen bent. Er zijn genoeg hardcore autofans die een auto puur op gevoel kopen en niet op verstand. En zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden. Mensen willen gewoon graag bij een groep horen.

Je zult nooit kunnen begrijpen waarom mensen een Android of een Windows Phone fijner vinden, net zo min als ik niet kan begrijpen waarom niet iedereen een Windows Phone wilt. Maar dat geeft ook niet. Iedereen geeft verschillende aspecten een andere prioriteit, en daar moet je vrij in zijn.

Jij interpreteert die voorkeur van Tiny voor een bepaald OS als een aanval en dat hoeft het helemaal niet zo te zijn. Gezien het bericht hieronder van hem is het in ieder geval niet zo.

Als laatste: probeer Windows Phone is uit, dan weet je waar je het over hebt. Er zijn al genoeg mensen die op een platform bashen wat ze nog nooit gebruikt hebben. :)

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 17 maart 2016 17:18]

Ik zeg toch voor of afkeur?

En het verschil met auto's die je maakt is dat als iemand een auto kan rijden hij het altijd kan blijven rijden.

Bij een smartphone heb je vaak genoeg dingen die je als gebruiker niet snapt of wat niet logisch werkt.

Als we dan toch de vergelijking met een auto maken kan je bijvoorbeeld denken aan dat je in je auto stapt en je gas geeft maar dat de auto dan remt, of dat je je ruitenwissers aandoet en dat dan de waarschuwingslichten gaan branden.

Een gewone gebruiker wordt dan gek, je hebt zelf ook vaak genoeg meegemaakt weet ik wel zeker dat iemand knettergek werd van alle problemen met hun PC en het liefst hun PC van de raam naar benede wilde gooien.
Gaaaap word j nou nooit moe van jezelf met je flame wars?
Heeft helemaal niets met fanboyisme te maken. Het kan wel met gewenning en weerstand tegen verandering te maken hebben. Als je iOS gewoon bent dan is het soms moeilijk om je weg op een ander platform (zoals Android) te vinden en ga je al snel je iDevice missen. Je volgende aankoop zal dan mogelijks ook weer een iPhone worden.
Nou, om het te bestempelen als 'helemaal niet' ben ik echt niet met je eens. Denk echt wel dat het er mee te maken heeft. Bekijk de soms erg felle discussies maar eens hier op bv Tweakers. Dat zijn echt niet puur feiten waar men mee schermt, maar dat zit vaak veel dieper.

Zal zeker ook gewenning zijn, dat sluit ik ook niet uit. Maar in mijn ogen heeft fanboyisme er echt wel degelijk mee te maken.

edit - typo

[Reactie gewijzigd door Bekers op 17 maart 2016 13:46]

door dat de consument steeds kritischer kijkt naar wat ze zelf graag willen en nodig hebben krijg je steeds vaker dat men erg tevreden is van de keuze die ze gemaakt hebben. meestal doet men wat meer onderzoek naar de producten die ze willen kopen en wat ze er zelf uithalen of er terug voor krijgen. En als het product dat je dan gekocht hebt naar je wensen is dan zijn er maar weinig redenen om er geen hoog cijfer voor te geven ;) (behalve als je er iets voor terug krijgt wat minder is dan dat je dacht te zou krijgen of dingen minder goed werken als gedacht).

zelf heb ik ook de keuze gemaakt om naar een SGS7 over te gaan en het doet alles wat ik wil en zelfs meer, ook hiervoor heb ik onderzoek gedaan naar waarvoor en hoe ik hem gebruik en deze telefoon past daar perfect bij dus dat is van mij al een 9,5 (geen 10 want je moet wel iets te klagen hebben als nederlander) :P
Vooral de verandering van de waardering is (enigszins) goed om te zien. iPhone had met iOS voorgaande jaren een enorm voordeel omdat de software áltijd soepel liep en vrijwel nooit vastliep, waar < Android 4 dat nog wel eens deed. Sinds Android 5 en zeker sinds 6 loopt het altijd soepel en komen ze steeds dichter bij elkaar - waar Android natuurlijk open is.
Android is zo gefragmenteerd als wat zowel op het gebied van software als hardware.

Je kan dus nooit een bewering doen dat Android "altijd" soepel loopt, dat is namelijk voor een groot gedeelte afhankelijk van de hardware wat dus gewoon middelmatig kan zijn als je een toestel koopt in de 200-300 euro prijsrange en je bent afhankelijk van hoe goed de fabrikant Android heeft geïmplementeerd.

Dat hele gezeik over Android komt juist daardoor, omdat er geen lijn in zit en er vele Chinese fabrikanten zijn die ook nog dingen doen zoals zij denken dat goed is
Als je iOS met android vergelijkt is het eerlijker wanneer je dat uitsluitend met de topmodellen doet. Apple brengt slechts een paar modellen uit en die zitten allemaal boven de 600 euro.

En in dat prijsgebied, is android ook gewoon goed.

Zelfs dat touchwiz waar iedereen over klaagt is tegenwoordig soepel.

[Reactie gewijzigd door TheStef op 18 maart 2016 09:27]

Veel mensen maakt het niet echt uit wat voor smartphone ze hebben. Ze kiezen er 1 die het mannetje in de shop laat zien, of wat zoon/dochter lief hen aanraad. Als je zulke mensen vraagt of ze tevreden zijn met hun smartphone dan zullen ze 'ja' zeggen.
Niet altijd. Ik heb mijn moeder een lg g3 aangeraden omdat deze met goede specs voorziene telefoon voordelig te krijgen was bij een telfort abonnement. Wat zat ik fout zeg. Het browsen hapert aan alle kanten ondanks de snapdragon 800 en 3gb geheugen. Het scherm valt ondanks de zeer hoge resolutie gewoon tegen en de batterijduur is niet al te best. Mijn moeder is ook niet erg tevreden.
Precies dat heeft een vriendin van mijn vriendin ook gehad. Enkel gejank en gezeik met de g3, haperingen, blue screens, korte batterijduur..
En nu heeft ze een iphone 6s waar ze heel tevreden mee is (snap ik prima telefoon), en verklaard iedereen met android voor gek. De g3 is gewoon geen goede telefoon.
De meeste mensen die ik ken zitten gewoon vast aan hun merk smartphone omdat ze apps hebben gekocht in de bijhorende app store. Ik heb al sinds de 3GS een iPhone en ook veel software aangeschaft, waaronder bijvoorbeeld TomTom voor 70 Euro. Als ik zou switchen naar Android–en ik zou best willen–moet ik alles weer opnieuw aanschaffen.

Het maakt mij dus inderdaad niet zo veel uit welke smartphone ik heb, ik ben gewoon vendor-locked.
Lijk me een vrij nutteloos onderzoek.
Vaak als je een merk koopt, ben je daar ook een voorstander (en vaak ook fanboy) van. Dit kan zelfs zo een hoog niveau krijgen dat het vervelend wordt (zie bijvoorveeld de reacties op een gemiddeld bericht op tweakers, over een iphone/galaxy)
Er bestaan wel fanboys, maar ik geloof nooit dat het merendeel van de klanten een fanboy is. Ja, je kan een toestel kopen omdat je ervaring hebt met de fabrikant of op zoek bent naar een specifieke mogelijkheid, maar vele mensen laten zich ook nog altijd gaan op de marketingpraat van zowel reclame als verkopers.

Tweakers heeft dan ook een ander publiek dat je niet kunt vergelijken met de gemiddelde man in de straat.
Zit volgens mij ook een groot gehalte 'follow the trend' in. Mijn dochter MOEST eerst een Android hebben, want iedereen heeft er immers eentje. Maar nu MOET ze iPhone hebben. Het is, bij de dames dan, vooral een modeartikel dat net zo snel wisselt als nieuwe schoenen.
Ik beschouw mij toch echt niet als een fanboy, maar ik ben, tot nu toe, nog heel tevreden, ik denk namelijk dat er binnen de high-end toestellen niet echte slechte toestellen meer te vinden zijn, en de verschillen die er nog zijn, zijn te klein om een negatief gevoel te krijgen.
Gebruikers van smartphones zijn over het algemeen weinig tevreden over de accuduur van het product. Ongeveer twee derde vindt die goed.
:? Lijkt me toch dat een tweederde meerderheid aangeeft die toch wel goed (genoeg) te vinden.
Inderdaad, eerder sprake van het minst tevreden over de accu, maar alsnog is ruim 2/3de tevreden :D

En dat gaat alleen maar stijgen, de S7 (met Exynos) doet het echt super op de batterij :Y)
Ja niet normaal! Met de edge krijg ik 8H screen on time zonder te proberen met alle verbindingen aan!
Is dat merkwaardig? Dacht dat elke telefoon dat tegenwoordig wel kon...
Mijn Galaxy s6 kon dat niet, mijn vriendin haar Iphone 6 red ook maar 5/6 uur Screen on Time. vrienden van mij in mijn klas halen ook geen 8uur met dingen zoals Huaweii, sony's, htc's, etc. dus in mijn directe omgeving (zo'n 30/40 mensen) is er bijna niemand die zo'n goede batterij leven heeft als mijn mobiel.
Ik ben vooralsnog niet echt onder de indruk van de batterij van de S7 edge, toegegeven ik heb het toestel nog maar 3 dagen. Hij is wel iets beter dan mijn oude Sony Z1, maar niet zo geweldig als u het hier aangeeft.
Je hebt met de S7 Edge toch, al met al, de beste smartphone tot nu toe in handen.
Hier valt niet over te twisten, ook niet door Apple-fanboys.
En je moet rekening houden met het grote, heldere amoled-scherm van de S7 en de S7 edge.
Dit zijn de helderste smartphone-schermen tot nu toe. Zulke heldere, grote schermen vergen veel energie.
Toch is de Exynos-processor erg zuinig!
Dat scherm is inderdaad wel een hele forse verbetering t.o.v. van mijn Z1, dat verschil is zelfs voor mijn kippige ogen duidelijk zichtbaar.
Ach het is maar net wat je zelf gewend bent en wat je wensen zijn.
Iemand die altijd Android heeft, zal zn voorkeur hebben voor Android. Logisch ook. Ben nu over van Android naar iOS, sommige dingen zijn een verademing, maar er is ook genoeg op aan te merken.
Misschien kun je dan wat concreter zijn? Dat lijkt me dan wel interessant.

Het is alweer een tijdje geleden maar ik meen me te herinneren dat ik attachments niet kon hernoemen (werd iets als photo1). Wie weet is dat er al lang uit...
Een paar punten die me zo opvallen:
Voordeel iPhone tov Android
- Altijd duidelijk wanneer er updates zijn/komen.
- Soepel, het doet wat het moet doen.
- Apps zijn vaak van betere kwaliteit
- Langere support mbt updates

Voordeel Android
- Beltonen en dergelijke zijn gewoon te downloaden van het web.
- File sharing is een stuk makkelijker
- Meer vrijheid
- Hoeveelheid apps
- De kabels van de lader gaan niet zo snel stuk :p
- SD kaartjes

En zo zullen er nog vele andere voor- en nadelen zijn bij beide telefoons.

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 17 maart 2016 15:10]

Je hebt grotendeels gelijk met al die punten, maar ik begrijp het punt
"Apps zijn vaak van betere kwaliteit" niet helemaal, onder "Voordeel iPhone tov Android".
Verder zijn er tallloze android-toestellen die soepeler lopen dan iPhone.

Verder moet ik zeggen dat er bij de meeste high-end android toestellen (zowel tablets als smartphones) wel duidelijkheid is over de updates.
Ik heb bijvoorbeeld een Lenovo YogaTab 2 8" in mijn bezit, een mid-range tablet.
Het is ALTIJD duidelijk wanneer er een update is, en het is ook duidelijk waar die update voor dient. En er zijn regelmatig updates!
Let op dat ik het over ervaringen heb hè, voor mijn gevoel zijn iphone apps wat stabieler en zien ze er wat gelikter uit.
Ik heb een Sony z3 compact en daar is het nog steeds niet duidelijk van wanneer ik marshmallow kan ontvangen, ditzelfde was ook altijd onduidelijk met mijn HTC One M7. Je weet dat het komt en beschikbaar is, maar wanneer? Geen idee. Eerst moet de producent software geschikt maken, moet google het goedkeuren en dan heb je de providers nog die er een plasje overheen moeten doen. Bij Apple weet je gewoon dat wanneer er een update is, je die ook direct kan installeren. Trouwens wel een goed punt! Bij Android zijn de updates altijd erg duidelijk qua wijzigingen en de hoeveelheid updates zijn zeker een pluspunt!
Ik ben nooit grote fan geweest van Samsung SmartPhones en vond de Design van een iPhone vaak mooier. Ik heb geen iPhone noch Galaxy en toch zie ik mooie verbeteringen in de SmartPhones van Samsung. Het is natuurlijk ook wat de eindgebruiker fijner vind werken, ios of android. De gemiddelde consument denkt/kijkt niet naar de achtergrond als het gaat om beveiliging, encryptie etc..
Ik denk dat de gemiddelde consument inderdaad niet zo heel veel op heeft met bepaalde vormen van beveiliging. Zo lang hun telefoon maar doet waar ze hem voor hebben zijn ze al gelukkig genoeg. Ze maken zich al helemaal niet druk om de encryptie die Whatsapp gebruikt, ze vinden het veel leuker dat ze gemakkelijk foto's met Whatsapp kunnen delen.

Kortom, ik denk dat het hele veiligheidsthema op smartphones heel vaak behoorlijk wordt overtrokken.
Ik vraag me af wat je met deze informatie moet, inhoudelijk.
Mensen hebben volgens mij nogal de neiging hun aankoop de hemel in te prijzen ook als het tóch niet helemaal blijkt te zijn wat men er van verwachtte. Veel mensen vinden het belangrijk zich goed te voelen over hun aankoop ook als ze tegen zichzelf moeten liegen en zullen kritiek vaak links laten liggen. Zeker het geval bij dure aankopen, zoals high end flagship toestellen.
Dus ik denk dan, wat moet ik met die "9".
Ik vraag me af wat je met deze informatie moet, inhoudelijk.
Mensen hebben volgens mij nogal de neiging hun aankoop de hemel in te prijzen ook als het tóch niet helemaal blijkt te zijn wat men er van verwachtte. Veel mensen vinden het belangrijk zich goed te voelen over hun aankoop ook als ze tegen zichzelf moeten liegen en zullen kritiek vaak links laten liggen. Zeker het geval bij dure aankopen, zoals high end flagship toestellen.
Dus ik denk dan, wat moet ik met die "9".
Iets met spijkers en koppen ;) Ik wou exact het zelfde bericht plaatsen. Gelukkig zijn er nog mensen die wel snappen hoe het in elkaar steekt en zich niet gek laten maken door fanboy gedrag.
Voor mij was het met name: wat wil ik met mijn gsm. Tijden Android toestellen gehad (htc Samsung Nexus), ik wilde toen net roms klooien, root toegang etc. Nu meer vraag naar stabiel systeem met goede accuduur en daarin bevalt iPhone meer (wellicht omdat ik nu ook niet meer zelf rotzooi in het systeem)
Ik heb een Iphone 6s van de zaak maar die ligt vaker aan het infuus dan mijn Note 4.
Daarbij moet ik wel zeggen dat je qua gebruik gelijk hebt. Met de Note 4 kan ik bijna alles aanpassen wat uitstraling/systeem wat ik wil. Met de Iphone kan je een keer een jailbreak uitvoeren maar de mogelijkheden zijn dan nog steeds zeer beperkt.
Jammer dat er voor de Android kant alleen naar de Galaxy lijn is gekeken. Maar ik snap het wel, Samsung is nou eenmaal het populairst wat dat betreft.
Samsung en Apple zijn de best verkopende smartphone en tablet merken in Nederland. Logisch dat die twee merken dan ook het nieuws halen en zo'n onderzoekbureau komt natuurlijk graag met deze informatie in het nieuws.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True