Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

Vodafone komt met maandelijkse prepaid-bundels, die de provider heeft ontwikkeld voor jongeren. Betaling via bundels in plaats van per minuut of MB is volgens de directeur van Vodafone de toekomst van de prepaidmarkt.

Gebruikers van Vodafone You kunnen kiezen uit drie bundels, oplopend van 7,50 euro tot 15 euro. Daarmee lijkt You wat op de Hybride-bundels die Vodafone biedt, dat het aanprijst als bundels van abonnementen zonder de maandelijkse verplichting daarvan. Wel zijn de bundels slechts een maand geldig: als klanten het tegoed binnen de bundel niet opmaken, vervalt het.

De grootste bundel biedt klanten een datalimiet van 1GB en 100 belminuten of sms'jes. De tarieven als die bundels op zijn, zijn de reguliere prepaid-tarieven van 20 cent per minuut, 15 cent per sms en 10 cent per MB, terwijl klanten met een dagbundel van 100MB voor 1 euro het verbruik van data kunnen afkopen.

De provider geeft klanten naar eigen zeggen als de bundel op is '10 procent gratis': zo heeft You L een 1GB-limiet, met '10 procent gratis' als die bundel op is, waardoor de totale datalimiet op 1,1GB uit komt. Gebruikers zitten standaard op Vodafones 3g-netwerk. Vodafone doet zijn nieuwe prepaid-aanbod vanaf 3 augustus in de verkoop.

Bundels voor prepaid-gebruikers zijn 'de weg voorwaarts', aldus Shuter in een interview met Tweakers. "Ik geloof echt dat prepaid-gebruikers in de meeste gevallen in de toekomst op die manier prepaid zullen afnemen." Veel Nederlandse prepaid-gebruikers rekenen nu nog af per sms, minuut of MB. Vodafone heeft nu een miljoen prepaid-klanten in Nederland, waaronder naar eigen zeggen veel jongeren.

Bundel Prijs Belminuten/sms Datalimiet
You S 7,50 euro 20 200MB+20MB
You M 10 euro 50 500MB+50MB
You L 15 euro 100 1GB+100MB
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Bundels voor prepaid-gebruikers zijn 'de weg voorwaarts', aldus Shuter in een interview met Tweakers. "Ik geloof echt dat prepaid-gebruikers in de meeste gevallen in de toekomst op die manier prepaid zullen afnemen."
Prachtige onzinnige PR-praat. Als het ook maar op enige manier handiger, beter of voordeliger zou zijn dan de huidige situatie, dan zouden ze dat wel uitleggen. Nu is het 'ik geloof echt dat blabla'.

Totaal nutteloze situatie natuurlijk, aangezien beltegoed al min of meer een bundel is. Je koopt een 'bundel' van wat euro's waar je alles uit kan doen, maar nu kan je daar weer een nieuwe bundel uit aanschaffen met beperkingen erop. Heel handig.

Ik zit zelf overigens al een tijdje op Vodafone prepaid in plaats van een abo en het bevalt prima.
Ideaal als je het grootste deel van de dag op wifi zit en weinig belt. Kan gerust een paar maanden niet betalen of in het buitenland zitten. Af en toe internet aanzetten voor een euro. Dat laatste is ook de enige reden dat ik nog bij Vodafone zit ivm Vodafone passport.

Tarieven zijn ook beter dan deze onzin. Normaal heb je een GB voor een tientje: https://www.vodafone.nl/s...ties/blox/1-gb-blox.shtml . Je zit dan tegenwoordig ook op het 4G netwerk. Die belminuutjes voor 50% duurder mogen ze houden. Dat ze nog steeds met bundels van een paar honderd MB durven aan te komen is echt een schande trouwens..200MB, kan je twee youtubefilmpjes bekijken ofzo. Of 2 webpagina's per dag. Gelukkig krijg je 20MB 'gratis'. Een doosje floppies.

De toekomst hadden ze beter bedacht in Taiwan. 4G werkt met abo's/bundels, maar 3G heb je onbeperkt voor minder dan een tientje per maand prepaid. Je koopt dat gewoon af voor een x aantal maanden naar keuze. Dat zou veel handiger zijn voor jongeren. Geen gezeik met over bundels heengaan, onverwachte kosten etc.
200mb is zat voor mensen die vaak op de wifi zitten en buitenhuis even willen whatsappen. Maar 2 sites bezoeken komt neer op 10mb ofzo dus overdrijven is ook een vak.
een website kost never nooit meer dan een halve MB en dan is het nog een grafische grote website... MB slurpers zijn youtube/spotify/netflix/facebook en al die andere games waarbij je veel online zit. Snapchat is ook niet MB vriendelijk en als je in een whatsapp groep al snel wat afbeeldingen ontvangt kan het ook behoorlijk hard gaan als je die allemaal download via het telefoon netwerk.
200 MB is het instapmodel, het minimum. Dat is bedoelt voor een kleingebruiker.

Bij mij is het grootverbruik YouTube (Flash/HTML5), Spotify, of m'n apps updaten terwijl ik niet op WiFi zit. YMMV. Tegenwoordig update ik alleen bepaalde belangrijke apps via mobiel netwerk. Netflix ed. zou ik niet doen via mobiel netwerk met datalimiet. Te duur... tenzij je al een duur abo hebt en limiet over hebt, maar over hoeveel films per maand heb je het dan?

E-mailen en WhatsApp (text) kost geen drol, en met 200 MB kun je heel wat websites bezoeken. Ik keek laatst naar mijn verbruik en het was voor 1024 berichten zo'n 2 MB. Da's niks. Als je voice of fotos gaat doen via WhatsApp ga je wel wat meer gebruiken.

Ik zit ook bij Vodafone en betaal voor 150 belminuten + 1 GB nu 16 EUR. Ik heb 3G, en niet 4G, maar dit vind ik eigenlijk prima. 4G is te snel. Een foutje en je download zo veel te veel en dat je zit veel te snel bij je limiet. Moet je niet willen.
Als ik even als voorbeeld geef. Ikzelf was een Hi gebruiker en begon ooit met 6GB inclussief high-end toestel was dat ongeveer 40 eu per maand. Tegenwoordig ook vanwege de overstap van KPN op Hi heb ik 10GB inclussief gratis spotify prepaid voor 30 euro. Als je dan bedenkt dat spotify al 10 euro van waarde is heb ik eigenlijk een bundel van 20 euro per maand waar ik 10 GB voor krijgt. Natuurlijk is dit wegens de voordelen die ik kreeg toen hi overstapte naar KPN en het feit dat ik al langer klant ben maar als ik dit dan even vergelijk is dit gewoon bagger en helemaal niks vergeleken met het bundel die ik nu heb!

Ikzelf Netflix dan wel veel in de trein gezien ik veel onderweg ben. En youtube ook en ik laat me eigenlijk nergens in beperken. 10 GB geeft je wel een fijn en vrij gevoel. Vooral met het LTE Netwerk wat razend snel gaat. En nee ik ben niet bang dat ik perongeluk iets verkeerds klik en al mijn MB's op zijn. Dat kan eigenlijk gewoon niet gebeuren en zelfs dan heb je nog ruim de tijd om in te grijpen. Zo enorm snel gaat het LTE netwerk ook niet ;)

Vind het een leuk idee van Vodafone maar dat kan nog flink wat beter. Vooral als dit voor jongeren/studenten is bedoeld. Die slurpen het meeste MB's!

Ps. bij KPN heb je ook een gratis extra dat je nooit buiten je bundel hoeft te betalen als je dat aan hebt staan. Dan word je internet gewoon uitgezet. Maargoed, ik heb met veel gebruik (Netflix/Youtube) nog altijd niet 10 GB bereikt. Maximaal 6 of 7 en ik gebruik het behoorlijk veel! Ik pak ook bijna nooit hotspots vind ik allemaal veel te langzaam maar snap ik wel als je niet zo'n bundel hebt als ik.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 14 augustus 2015 04:00]

Ik vind het erg duur. Je moet er ook nog eens Spotify en Netflix bij kopen.

Ik heb zelf Spotify gratis bij mijn XS4ALL. Heel tevreden mee, maar uiteindelijk gebruikt mijn Spotify niet veel data omdat alle muziek op me telefoon staat. Dat kan niet met HBO Go (of het met Netflix wel of niet kan weet ik niet?).

Wanneer je veel in de trein zit en de WiFi is snel genoeg dan kan ik me voorstellen dat dat je goed bevalt icm een groter data abonnement.
Het is mij niet duidelijk wat het verschil is met een maandelijks opzegbaar abonnement. Iemand? Of valt tweakers gewoon voor de PR van Vodafone?
Het is mij niet duidelijk wat het verschil is met een maandelijks opzegbaar abonnement.
Een paar verschillen:
1. Een abonnement loopt automatisch door, tenzij je het opzegt. Dit stopt automatisch, tenzij je het zelf opnieuw aanschaft
2. Voor een abonnement moet je je rekeningnummer opgeven en andere persoonsgegevens. Dat hoeft hiervoor niet, want prepaid.
3. Dit betaal je uit je beltegoed, dat kan met een abonnement niet.
4. Belangrijkste: dit betaal je vooraf (daarom PREpaid ;)), een abonnement betaal je niet vooraf :)
En, met een pre-paid is er geen inkomens check, wat binnenkort wel verplicht is bij abbo's met een toestel. (en mogelijk Sim-only, maar daar is nog geen duidelijkheid)
Ah, ja, dat zal het inderdaad zijn!
Het is voor Vodafone waarschijnlijk een manier om deze regels te omzeilen.
Want qua specs lijkt het toch erg veel op een abo, die je vooraf moet aftikken.

En dan een lul verhaal erbij zetten dat dit de toekomst is... Ben benieuwd of dit gaat aanslaan.
Krijg je voor een abonnement (zonder telefoon) ook een inkomenscheck?
Kan. Volgens mij is een provider niet verplicht om te kijken naar de BKR-registratie, maar het lijkt mij wel handig om dat wel te doen.
Wel zijn de bundels slechts een maand geldig: als klanten het tegoed binnen de bundel niet opmaken, vervalt het.
Ben biedt al sim-only aan, welke maandelijks opzegbaar is, dus weinig nieuws onder de zon. Hooguit een wat andere verdeling in minuten/sms/data.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 21 juli 2015 21:05]

Hoezo is een sim only abonnement een krediet?
Dat is hij niet. Bericht aangepast. Dank je :)
Een nog belangrijker verschil volgens mij: Je betaald voor het verbruik, waarbij een abonnement een maandelijkse limiet is.
Ik heb nu een Vodafone abonnement waarbij ik maandelijks 1000MB mag verstoken. Volgende maand mag ik dat weer. Stel dat ik maar 500MB per maand verbruik, dan betaal ik dus eigenlijk twee keer teveel met mijn abonnement, terwijl ik in het geval van prepad met 1x 1000MB afkan voor twee maanden.
Een nadelig verschil is echter dat Vodafone alleen 3G aanbiedt, terwijl het voor de abonnementen 4G aabiedt.
Een nog belangrijker verschil volgens mij: Je betaald voor het verbruik, waarbij een abonnement een maandelijkse limiet is.
Deze bundels zijn ook een maandelijkse limiet, daarom dacht Orian geen verschil meer te zien met abo's :)
Maar het handige is dan wel dat je na een paar maanden een lager verbruik blijkt te hebben je gewoon voor minder kan herladen.
Dat kan ook met maandelijks aanpasbare sim-only-abonnementen zoals van bijvoorbeeld simyo
het goedkoopste pakket bij Simyo is alsnog 4 euro per maand. als je een maand niet belt met prepaid betaal je 0. als je alleen gebruik maakt van internet en af en toe een minuut zijn constructies als deze veruit het goedkoopst.
Zou pre-paid niet ervoor moeten zorgen dat je bundel meegaat?

Betaal nu 16 euro per maand voor 300 min/sms + 1GB data. Maar de minuten en data gaan niet mee naar de volgende maand.

Houdt het in dat je bij You L dat je 7,50 euro betaald je slecht 50 min/sms verbruikt + 550MB data terwijl je voor 15 euro per maand 100 min/sms + 1,1GB afneemt?
Niets gaat mee, einde van de maand is het dus op.
Stel dat ik maar 500MB per maand verbruik, dan betaal ik dus eigenlijk twee keer teveel met mijn abonnement,
Dat hoeft niet. Als een provider weet dat de gemiddelde abonnee zo met zijn data omgaat kan hij zijn prijzen daarop aanpassen. Als een abonnee gemiddeld - zoals in jouw voorbeeld - 50% van zijn bundel gebruikt hoeft een provider ook maar over 50% van de verkochte capaciteit te beschikken, en is hij dus goedkoper uit, want hij hoeft die capaciteit ook niet in te kopen / aan te leggen. Als er sprake is van voldoende concurrentie gaat die provider dat voordeel doorberekenen in de MB-prijs aan zijn klanten. Als jij een gemiddelde gebruiker bent betaal je in dat geval dus niet teveel; je koopt een abonnement dat '1 GB' heet, maar de provider reserveert maar 500 MB capaciteit. Hij koopt dus maar 50% van de verkochte capaciteit in, heeft maar 50% van de kosten en zal bij voldoende concurrentie dat voordeel aan jou doorberekenen. Je denkt dat je 1 GB koopt en 500 MB 'weggooit' en dus teveel betaalt, maar dat is niet zo, je betaalt in werkelijkheid maar voor 500 MB en gooit niks weg.

Dit scenario werkt niet in 3 situaties:
- als het gebruik niet voorspelbaar is; bij prepaid, met name. Zoals uit een aantal reacties hier naar voren komt is het idee van prepaid-gebruikers 'ik heb betaald dus ik mag er ergens tussen nu en het einde der tijden gebruik van maken'. Onvoorspelbaarder, dus duurder.

- als ongebruikte data / minuten terugbetaald moeten worden. Het voordeel van minder capaciteit inkopen dan verkopen vervalt dan immers. Wat er dan gaat gebeuren is dat een abonnement ook daadwerkelijk gaat heten wat het inhoudt; in jouw voorbeeld wordt een 1 GB abonnement dus een 500 MB abonnement voor dezelfde prijs. (Het is dan trouwens ook een simpel rekensommetje om te laten zien dat mensen die hun bundel (bijna) opgebruiken daardoor duurder uit zijn, en mensen die veel te grote bundels kopen godkoper).

- als er onvoldoende concurrentie is, dan wordt prijsvoordeel niet doorberekend.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 21 juli 2015 11:14]

Deze abbo vorm was niet nodig geweest als de providers de mogelijkheid zouden bieden dat bv 200MB ook meteen de max is. Of niet meer kunnen bellen dan die 200 minuten. Dus geen hogere rekening achteraf dan die §7,50.

Daarbij vind ik de bedragen best hoog nog. §7,50 voor 200MB....
Je begrijpt de telecomboeren niet goed. Het gaat ze niet om hoe goed het voor jou is, het gaat erom waar ze het meeste mee verdienen. :+

In dit geval door een leuk PR trucje om zo de naÔeve, ik wil prepaid, mensen voor zich te winnen. :X
Je bent hier niets beter mee af dan met een maandelijks opzegbaar sim-only abbonement van eender welke provider.

[Reactie gewijzigd door Edwin1981 op 21 juli 2015 10:09]

En het richt zich op jongeren, mensen onder de 18 dus. Die mensen kunnen geen abonnement afsluiten en moeten dus wel een vorm van prepaid gebruiken. (of, zoals vaak gebeurd, een abonnement op naam van de ouders afsluiten. Maar technisch gezien is dat natuurlijk niet de bedoeling)
Wel dit heeft dus wel degelijk meerdere voordelen zoals hierboven genoemd, bij de meeste prepaid formules (BelgiŽ) kan je dan nog eens maandelijks een ander bedrag herladen indien nodig. Dit geeft je dan weer meer flexibiliteit in je mobiel verbruik imo. Weet nu niet hoe populair dit is in Nederland maar in BelgiŽ worden deze formules veel gebruikt (vooral bij jongeren).
bij de meeste prepaid formules (BelgiŽ) kan je dan nog eens maandelijks een ander bedrag herladen indien nodig.
Op = op. Dus als dat binnen de vervalperiode is, koop je gewoon nieuw. En na de vervalperiode dien je uiteraard ook nieuw tegoed te kopen, ook al was het oude niet opgebruikt.
Inderdaad maar ik bedoel eerder dat je bij deze formules op maand 1 bv 15 euro herlaad en op maand 2 bv 10 euro, die flexibiliteit heb je niet met een abo
Inderdaad maar ik bedoel eerder dat je bij deze formules op maand 1 bv 15 euro herlaad en op maand 2 bv 10 euro,
Klopt, je kunt per aankoop bepalen wat je denkt nodig te hebben. Met mijn prepaid koop ik altijd de laagste waarde. Het feit dat zelfs dat nog te veel is en verloopt zie ik dan maar als gemak voor het hebben van zo'n telefoon als noodgeval.
Ook zo'n weinigverbruiker, kies bij opwaarderen voor gemak. Opwaardeer met twintig Euro en kan daar driekwart jaar tot een jaar voor bellen. Dit zijn geen "hoe is het eigenlijk met jou" gesprekken, maar korte signalen en boodschappen, maximum tijdsduur 1 tot enkele 2-3 minuten. En internetten? Wifi Wifi Wifi. Adequaat voor privť gebruik.

Mijn probleem met deze oplossing is het voortdurend moeten opwaarderen. Ik ben behoorlijk verstrooid en het is in mijn geval heel reŽel dat ik een keer moet bellen en dit dan niet kan omdat ik een halve maand voorbij mijn laatste maandtermijn ben. Deze oplossing biedt dus geen garantie op dienstverlening. Gewone prepaid heeft dit wel.

Ik blijf dus gewoon Vodafone prepaid, maar dat is met mijn gebruik ook niet gek.
Ook zo'n weinigverbruiker, kies bij opwaarderen voor gemak.

Deze oplossing biedt dus geen garantie op dienstverlening. Gewone prepaid heeft dit wel.
Ik blijf dus gewoon Vodafone prepaid, maar dat is met mijn gebruik ook niet gek.
Mee eens. Ik zal mijn prepaid van de grootgrutter ook gebruiken tot hij het opgeeft.
De addertjes van Vodafone, als ze er zijn, zullen wel uit het gras gevist worden tzt.
Het achteraf betalen en het punt dat je nooit meer kan uitgeven boven je bundel dan dat je op je sim hebt gezet, lijkt mij het verschil.

Verder lijkt mij een maandelijks opzegbaar abo eigenlijk dezelfde voor en nadelen hebben, inderdaad.
Een voordeel lijkt me ook dat een minderjarige deze zelf kan kopen. Ik weet nog dat ik destijds mijn abonnement eerst via mijn moeder moest afsluiten omdat ik nog geen 18 was.
"Wel zijn de bundels slechts een maand geldig: als klanten het tegoed binnen de bundel niet opmaken, vervalt het." :X Zowww, daar zit de winst dus in... Geloof dat AH mobiel van mijn vriendin, 9 maanden ofzo geldig is. Dacht dat hier wettelijke regels voor waren, waar de minimale houdbaarheid in bepaald is.
Mja, aan de andere kant je zit ook aan niets vast. Ik vind het ergens wel terecht dat als je ergens maandelijks vanaf kan (of er niet aan vast zit) je tegoed ook niet langer kan houden.
Hoezo? Ik koop 1 mallig 100 minuten met 1gb data. Waarom is het normaal dat je het na 1 maand kwijt bent. Ik heb er immers gewoon voor betaalt. Postzegels zijn toch ook niet na 1 maand niet meer bruikbaar?
Mee eens! Het is dan bijna zonde om 1gb te kopen als je toevallig die maand niet vel gebruikt en dan ineens is het na een maand weg.
Hoezo? Ik koop 1 mallig 100 minuten met 1gb data
Nee. Je koopt het recht om binnen een maand 100 minuten en 1gb data te gebruiken zonder extra te hoeven betalen. Wil je dat die termijn langer is dan zijn daar andere abo's voor en die kunnen duurder zijn.
Ik koop 1 mallig 100 minuten met 1gb data. Waarom is het normaal dat je het na 1 maand kwijt bent.
Als je een hotelkamer of vlietgtuigstoel reserveert en daar geen gebruik van maakt ben je ook gewoon je geld kwijt. Je koopt niks, je reserveert capaciteit in een bepaalde periode.
Dat is een scheve vergelijking. Hotelkamers en vliegtuig stoelen kun je maar 1x verkopen. Daarbij ook datum gebonden, ze zijn beschikbaar op een bepaalde datum, de dag erna kan b.v. iemand anders die stoel of kamer hebben gereserveerd.

In dit geval is er geen enkele reden te bedenken waarom het tegoed een maand beschikbaar is, anders dan winstmaximalisatie.
Hotelkamers en vliegtuig stoelen kun je maar 1x verkopen. Daarbij ook datum gebonden, ze zijn beschikbaar op een bepaalde datum
Bandbreedte / netwerkcapaciteit is ook niet oneindig beschikbaar, en ook niet 'overdraagbaar': wat in januari aan ongebruikte bandbreedte 'blijft liggen' heb je niet in februari erbij. Met een abonnement of prepaid-kaart reserveer je gewoon een deel van die capaciteit, te gebruiken binnen een bepaalde periode.
In dit geval is er geen enkele reden te bedenken waarom het tegoed een maand beschikbaar is, anders dan winstmaximalisatie.
Winstmaximalisatie is het bestaansrecht voor een bedrijf, hŤ ;) Ik denk dat providers vooral vantevoren willen weten hoeveel er gebruikt gaat worden, en met oneindig houdbaar tegoed wordt dat voor hen heel lastig. Als ze namelijk kunnen inschatten hoeveel er (niet) gebruikt gaat worden kunnen ze veel beter overboeken, wat ervoor zorgt dat het netwerk zo efficient mogelijk gebruikt kan worden, en dat levert hen geld op. Of daarvan een deel terug te vinden is in de kosten die jij en ik betalen weet ik niet.

Maar dat laten vervallen van niet gebruikt tegoed is gewoon een marktmechanisme. Als jij aan capaciteit reserveert wat je nodig hebt is er toch geen probleem? Je hebt pas een probleem als je teveel reserveert, maar ja, dat is dan jouw probleem, en daar betaal je voor. Dat is hoe een markt werkt.
Klopt. Alleen wil niet weten hoeveel klachten dit gaat opleveren. 1 maand is gewoon te weinig voor een pre paid. En weet nu al dat vodafone dit niet helder naar de klant gaat doorspelen.
Boeien de klant blijft zelf verantwoordelijk en moet maar beter gaan opletten want de meeste kijken niet verder dan hun neus lang is.
Of bedrijven kunnen gewoon duidelijke voor en na delen neer zetten. En niet alle mogelijke manier pakken om zoveel mogelijk geld afhandig te maken. Ze hadden het ook gewoon 6/12 maanden kunnen geven.
Ja en dan vraag ik mij ook af wat het verschil dan is met een abo. Tuurlijk heb je iets meer controle. Maar het voordeel voor mij bv kon hem juist zitten in veel langer houdbaar dan 1 maand.
Een abo kan je niet elke maand opzeggen. En je moet er een bankrekening voor hebben vaak tereijl prepaid gewoon cash bij de sigarenboer kan.

Sowieso is er dubbele winst bij deze prepaid-bundels; ik betaal minder dan 20§ voor 2GB, 300 minuten en onbeperkt sms. En ook mijn provider schrijft altijd abo-geld af voor de komende maand (soort prepaid maar dan minstens 12 maanden).
Tuurlijk weet ik de voor/na delen wel. Maar 1 van de grootste voordelen was dat je bundel langer als 1 maand geldig was. Nu lijkt het meer op een sim-only zonder contract.
Er zijn ook gewoon abbo's die maandelijks opzegbaar zijn. Ja de meeste zijn minimaal een jaar aan het begin (die je wel continue hoger/lager kan zetten), maar er zijn er echt ook genoeg die je maandelijks mag opzeggen vanaf het begin.

Gezien ze maar een maand geldig zijn, lijkt het verschil met een normaal abbo me nogal klein.
Het voordeel is dat op = op. Je komt niet voor financiŽle verrassingen te staan.
Bij een abonnement kun je over je limiet gaan, en dan moet je flink bijbetalen.
Ik denk dat jongeren hier wel wat aan hebben.
Neem een belplafon. Of kijk regelmatig op tegoed. Of stel een sms dienst in als je er bijna door heen bent. En de meeste providers hebben 6/12 maanden. En wij als nederlander gooien als gemiddeld 100 euro pp aan beltegoed weg...
Je kunt je abonnement afstemmen op je belgedrag, zodat je niet veel weggooit. Prepaid is vaak duurder per mb / minuut / sms dan een abonnement.

Je noemt allemaal nuttige hulpmiddelen, maar ik denk dat vooraf betalen juist voor jongeren goed kan helpen om hun financiŽn onder controle te houden.
dat klopt. vooraf betalen is altijd beter. alleen denken de meeste jongeren niet zo.
Ja hier ben ik ook wel erg benieuwd naar. Ze hebben het over een prepaid, maar eigenlijk is het gewoon sim only, maandelijkse opzegbaar zonder automatische verlenging..... Riekt naar misleiding dit!
Hier moet je vooraf betalen.
Is je tegoed op, dan kun je niet mťťr gebruiken, of je moet het eerst kopen.
Het voordeel is dat je niet achteraf voor financiŽle verrassingen komt te staan, zoals dat bij SIM-only wel mogelijk is.
Ja precies, daar zeg je het goed. Is je tegoed op, dan kun je niet meer gebruiken. Heb je tegoed over, is het pleite. Echt waanzin gewoon.
Ja, dat zuigt natuurlijk.

Anderzijds is de prijs per mb / minuut / sms lager. En je kunt iedere maand je bundel aanpassen.

Dus kun je vooraf goed inschatten wat je gebruik ongeveer is, en past dat bij een bundel, dan kan het voordeel bieden.
Is je tegoed op, dan kun je niet meer gebruiken. Heb je tegoed over, is het pleite.
Dan bel je het toch op. Mensen zitten de hele dag op hun telefoon. Maak het dan op en pas de bundel en je gedrag aan.
Stel je hebt een prepaid kaart en je wil tijdelijk meer bellen of internetten, dan koop je zo'n bundel vooraf. Als de bundel op is of verlopen ga je verder met je prepaid tegoed.

Bij een abonnement betaal je maandelijks en heb je niet de mogelijkheid om kosteloos te switchen tussen prepaid of een bundel.
Zolang er nog geen abonnement is dat minder dan 20 Euro per jaar is met geen vervaltijd blijf ik bij prepaid. Gratis Wifi is bijna overal tegenwoordig, dus waarom via zo'n duur 3G netwerk ? De jeugd zie ik nauwelijks nog sms'en en bellen, alleen Appen en Online zitten ..
Omdat dat "gratis" wifi zo onveilig is als de neten.
Je weet nooit wie er mee kan kijken, daarnaast wil ik altijd wel on-line kunnen gaan, dus wil daarvoor niet gedwongen worden een wifi plek te gaan zoeken.
als je thuis een beetje fatsoenlijk internet hebt, (maar dat mag je je misschien afvragen als men zelfs hier al voor een duppie op de eerste rij wilt), kun je op je routertje thuis iets van openvpn laten draaien zodat je eerst veilig daarheen surft voor je het boze net op gaat...

echter is dan je mobiele snelheid wel beperkt tot je upload thuis.. EN kun je extra latency verwachten...
Ik heb thuis goede wifi connectie, maar dat betekend niet dat ik hem overal kan bereiken.
Daarnaast zit het in mijn bundel, dan wil ik er ook gebruik van maken.
Als slot, wil ik niet rommelen aan mijn wifi netwerk thuis omdat het nu goed werkt.
Je verbindt gewoon via de gratis wifi, maar voordat je data verstuurd wordt wordt er een veilige verbinding naar je VPN opgezet, dat werkt dus los van je wifi bereik, maar gewoon via het internet.
Juist en dan moet je weer paypal of credit card hebben en kost weer extra geld.
Laat ik daar nu net geen zin in hebben.
Of je zet thuis via thuis een VPN op, zoals i-chat ook aandraagt. Dan kost het je alleen de tijd om het op te zetten.

hidemyass (niet bekend als een echt goede vpn qua privacy betreft maar alas) bied overigens al ruim 1½ jaar betalingen via iDEAL aan en ik denk dat er nog wel meer zullen zijn. Mocht PayPal/CC je tegen zitten.
Ik heb ook al jaren pre-paid bij Vodafone.

Ik bel nooit, waardeer elke maand op met 20,- waarvan 10,- gaat naar 1Gb blox per maand. Die overige 10,- is voor als ik per ongeluk moet bellen keer.

Gaat al jaren goed zo dus heb geen duur abbo nodig. En mocht er ooit is een tijd komen dat 20,- per maand te veel is dan is het ook goed, zit nergens aan vast.
Ik betaal minder dan §20 per maand bij Vodafone voor 300 min, onbeperkt sms en 1GB. Als het eerste jaar voorbij is kan ik ook maandelijks opzeggen. Lijkt me een betere deal.
En voor mijn dochter heb ik een 100 min, onbeperkt sms en 1 GB abo bij Simpel afgesloten. Niet op een minimale contractsduur gelet (vind ik niet zo relevant, het moet toch wel een aantal jaren lopen), maar kost ook slechts 9,50/ maand.
Zo duur is het helemaal niet; voor een tientje heb je al heel wat zie je hierboven :)
Het punt is dat je overal wil kunnen appen en bereikbaar wil zijn. Ook als er geen Wifi is, en dat is toch echt niet landelijk dekkend :P bovendien lukt het mij vaak niet eens om een fatsoenlijke verbinding op te zetten over gratis Wifi netwerken zoals die in de trein. Ook hebben openbare Wifi netwerken het nadeel dat iedereen in de router kan duiken en kan kijken wat je aan het doen bent.
Ik vind het vrij prijzige en inflexibel bundels om eerlijk te zijn. Voor jongeren lijkt me een bundel met slechts 100 minuten per maand aan de krappe kant. Simyo is in die configuratie maar een euro duurder en heeft een beduidend beter netwerk (KPN) :

Vodafone You L (100 min / SMS + 1100MB) : § 15,-
Simyo (1 jaar, maandelijks aanpasbaar - 100 min / SMS + 1000 MB) : § 14,-
Simyo (maandelijks opzegbaar / aanpasbaar - 100 min / SMS + 1000 MB) : § 16,-
Simyo (maandelijks opzegbaar / aanpasbaar - 300 min / SMS + 1000 MB) : § 18,-
Vodafone You L (100 min / SMS + 1100MB) : § 15,-
Choozze (maandelijks opzegbaar / aanpasbaar - 100 min + 100 SMS + 1000 MB) : § 10,-
Tele2 (maandelijks opzegbaar / aanpasbaar - 150 min / SMS + 1000 MB) : § 15,-
Tele2 (maandelijks opzegbaar / aanpasbaar - 300 min / SMS + 1000 MB) : § 17,-


Vodafone You M (50 min / SMS + 550MB) : § 10,-
Choozze (maandelijks opzegbaar / aanpasbaar - 100 min + 100 SMS + 500 MB) : § 7,50
Tele2 (maandelijks opzegbaar / aanpasbaar - 150 min / SMS + 500 MB) : § 11,-
Choozze vind een dubieus merk, net als Youfone. Zijn veel klachten over te vinden. Ik kijk ook naar de kwaliteit van een bepaalde provider. Tele2 en Ben zijn goedkoper maar hebben ook een waardeloze dekking (T-Mobile netwerk).
Tenzij je in de randstad woont, ik heb zelf 2 toestellen (prive & zakelijk). Prive vodafone Red Super, en zakelijk KPN. Woon in Amsterdam en ben vrijwel 90+% van de tijd in deze omgeving. Vodafone werkt duidelijk veel beter dan KPN. (Prive een Note 4, zakelijk een S6).
Ik woon in Roermond, vlak bij de Duitse grens. Hier is het beduidend minder dicht bevolkt. Zeker in dit grensgebied ben je het beste uit met het KPN-netwerk. Heb zowel Vodafone als T-Mobile gehad en het was beide malen waardeloos.
Volgens mij zijn veel mensen beter af met een gewone prepaid constructie. Zeker als je die bundel waar je in dit geval voor betaalt, niet compleet verbruikt. Ik internet voor 1ct per MB en bel/sms heel weining. Data heeft bij mij dus een vergelijkbare prijs als wanneer je dat in een 1GB bundel koopt (voor prepaid), met als voordeel dat als je die niet volledig verbruikt, je daar ook niet voor betaalt. 500 MB verbruikt? § 5. Rustige maand gehad en 100MB verstookt? § 1.

Ik zit bij Lebara. Dus op het KPN netwerk met vrijwel altijd (zeer) goed bereik, helaas nog geen 4G.
Ik moet zeggen dat ik 1 euro voor 100 MB best veel vind in verhouding met de rest van de prijzen. Wat is hier precies de constructie van?
Best veel geld of best veel data? Als je het tweede bedoelt, hou er rekening mee dat die 100 MB alleen die ene dag geldig is.
Bedoelde best veel geld voor 100 MB data.
Naar mijn mening had er nog wel een bundel bij gekomen of 2. Van 1,5 gb en 2gb. Veel jongeren zijn naar mijn eigen ervaring constant online en zijn zo door die 1 of 1.1 gb heen.
Je moet dan 2 dingen niet vergeten: veel jongeren hebben wifi op verschillende plaatsen zoals school. Daarnaast vergooien veel jongeren hun privacy ook veel makkelijker en verbinden ze eerder met een bereikbaar hotspot wat ergens in de lucht hangt.
Vrijwel dezelfde prijzen als Ziggo, die ook het Vodafone netwerk gebruikt, terwijl je nu geen abonement nodig hebt. Nou lijkt een abonement makkelijker omdat je dan geen rekening hoeft te houden met opwaarderen. Of je moet automatisch maandelijks kunnen opwaarderen en dan is het eigenlijk vergelijkbaar met een abonement en dan heb je als plus dat je eventueel data kan bijkopen per dag. Handig voor die momenten dat je een keer over je bundel gaat aan het eind van een maand...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 21 juli 2015 07:20]

De vraag is of je hier moet registreren of dat je dit ook anoniem aan kunt schaffen, dan wordt het wel interessant.
Jammer. Leek zeer interessant, tot het moment dat ik las dat het een maand geldig is. Anders was ik vandaag nog over :)
De prijs lijkt mij best redelijk als je kijkt naar de concurrenten
Bij lebara heb je voor 30 euro per maand PREpaid 1000 belminuten + 1GB data ook in mijn ervaring is het zo dat het data bundel sneller op is dan de minuten.
Maar het kan inderdaad altijd goedkoper, ook bij het minder bekende Lyca heb je het volgende:
§25 euro voor 1000 minuten + 1 GB data en kan zelfs op lopen tot 5GB voor 15 euro extra

Dit zijn natuurlijk 2 telecom bedrijven die niet voor iedereen bekend zijn in Nederland.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True