Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

De Britse provider EE heeft een prepaid-smartphone gepresenteerd die op zijn 4g-netwerk kan en die omgerekend momenteel rond 55 euro kost. De 39 pond kostende smartphone levert de provider bovendien met de nieuwste Android-versie, 5.1.

Met die prijs heeft de EE Rook de laagste adviesprijs voor een 4g-smartphone tot nu toe, schrijft Tewkesbury Admag. Het toestel heeft een niet nader genoemde quadcore-processor van MediaTek met een maximale kloksnelheid van 1GHz en beschikt over een 4"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels. De opslag bedraagt 8GB, die uitbreidbaar is via een microsd-kaartje. Het toestel loopt op Android 5.1, wat de nieuwste versie van Googles mobiele besturingssysteem is.

De Rook is voor bestaande klanten 39 pond, terwijl nieuwe klanten 49 pond moeten aftikken. De prijs lijkt erop te wijzen dat meer goedkope toestellen de komende tijd 4g-ondersteuning kunnen krijgen. De goedkoopste modellen in Nederland zijn onder meer de Vodafone Smart 4 Turbo vanaf ongeveer 80 euro en Kazam Trooper 440L vanaf ongeveer 90 euro. Beide toestellen waren aanvankelijk duurder.

Toestellen met 4g zijn afgelopen jaren telkens goedkoper geworden. Het is onduidelijk wanneer 4g een standaardoptie is in elke goedkope smartphone. Daar zal vermoedelijk nog wel enkele jaren overheen gaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Interessante ontwikkeling. Resolutie is ronduit brak maar wat doe je uiteindelijk met een smartphone? Bellen, beetje internetten maar vooral whatsappen. Rechtvaardigt dat een prijs tussen de 300 en de 1000 euro?

Ik zie wel brood in zo'n goedkoop telefoontje. Laatste versie van Android is iig voor mij een gamechanger om hier eens serieus naar te kijken.

En o ja. Doordat ik met mijn Nexus 4 nooit 4g (hardwarematig) heb kunnen gebruiken en dus altijd 3g gebruikte snap ik het verkoopargument '4g' niet zo goed. Sinds mijn recente aankoop van een lg g3 heb ik nu 4g maar mijn datalimiet is letterlijk binnen 10 dagen verbruikt. Bovendien heb ik geen enkel voordeel kunnen ontdekken tussen 3g en 4g. (Als gewone gebruiker.)

[Reactie gewijzigd door drogeworst op 7 juli 2015 09:51]

Voordelen van 4G
- Beter bereik (800MHz voor 4G versus 2100MHz voor 3G)
- Hogere capaciteit (minder kans op overbelasting dus)
- Hogere snelheid
- Lagere latency
- Minder accuverbruik

Helpt dit je? Zo niet, laat het maar weten.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 7 juli 2015 10:55]

Antwoord "als gewone gebruiker":

Beter bereik: ik heb soms nog minder bereik dan eerst. Geen idee waar dat aan ligt, maar het is een feit.
Hogere capaciteit: nooit mee bezig gehouden. Zie ik ook geen meerwaarde in. Behalve voor oud-en-nieuw, dat zou een aardige toevoeging zijn.
Hogere snelheid: yup, voor het internetten zeker. Maar mijn datalimiet mag met 4g zeker 10Gig of hoger zijn, waar ik met 3g meer dan voldoende had (en nooit haalde ook) van 1Gig.
Latency: ach, of het nu 2 seconden duurt of 3 seconden. Doorgaans zijn het de ads op mobiele websites/apps die de page (soms) een (bizar hoge) latency geven. Dit is ook een bug in Android/Chrome/Browser, waarover veel te doen is, op bv AndroidPolice. Bekend euvel dus. My 2 cents: zonder ads is het mobiele web een stuk makkelijker bereikbaar en verstookt veel en veel minder data. Met een goede adblocker is de latency op 3g/4g verwaarloosbaar zelfs.
Accuverbruik: mijn lg g3 ligt 3 tot 4 maals daags op de oplader. Mijn Nexus4 daarentegen 1 keer. Let wel: als gewone gebruiker is het bijna niet meer na te gaan welke variabelen bepaalde negatieve eigenschappen veroorzaken. Dus de claim dat 4g het accuverbruik verbeterd, is voor mijn simpelweg niet na te gaan.
Whatsappen, internetten, en mailen gaat (ook voor mij) prima op 3g.
Na een aantal keren de wat snellere high-tech telefoons te hebben gebruikt en 2 stuks verloren/kwijtgeraakt ben ik overgestapt op budgetphones van LG. Ik vind het batterij verbruik een verademing en eerlijk gezegd belangrijker dan de snelheid. Na een lange treinreis was mijn mobiel al leeg en was ik ook onbereikbaar. Ik had een tweede abonnement en een simpele Nokia om altijd bereikbaar te zijn.
Precies wat ik er ook van denk.

Ik heb vorig jaar mijn oude Nokia N95 uit de kast moeten trekken. Uit 2007. Whatsapp geïnstalleerd en voila: mijn smartphone miste ik totaal niet. Batterij ging 4 dagen mee. Prettige bijkomstigheid.

Daarom ben ik ook wel benieuwd naar extreme lowend toestellen met Android 5.1. Voor dagelijks gebruik zijn gebruikers zoals ik (lees niet veeleisend) al snel tevreden
Je bent iig geen "mormale" gebruiker.

Je bent een gebruiker die minimaal gebruik maakt van de smartmogelijkheden.
Wie maakt er nu écht gebruik van smartphone mogelijkheden. Alleen kinderen/tieners en pubers, en dan voornamelijk spelletjes en social media.
De "normale" gebruiker bestaat ook helemaal niet. De gemiddelde gebruiker dan weer wel ;)
En een veel betere camera bijvoorbeeld, daar maken best veel (juist oudere) mensen gebruik van. Of filmpjes kijken, foto's aan familie laten zien. Zo'n smartphone is echt niet alleen voor jongeren.
Je neemt eerst het woord "normaal" gebruik in de mond en geeft nu ineens aan dat die niet bestaat en dat je blijkbaar geen "normale" gebruiker meer bent.

En nu wil je het hebben over wie "écht" gebruik maakt van smartphone mogelijkheden en dat het alleen kinderen zijn.

Je kunt beter een discussie niet openen met vage termen waarbij ieder zijn eigen invulling heeft.
Tevens beslaan consumenten tot en met 18 jaar een groot deel van de markt en die kun je niet wegschuiven als "ja het zijn maar kinderen, deze consumenten moeten we buiten de discussie houden..."

Deze consumenten moeten worden meegenomen en (ik heb niet de cijfers) ik durf wel te zeggen dat jij ver van wat normaal/gemiddeld gebruik gezien wordt.

[Reactie gewijzigd door lordMocro op 7 juli 2015 14:30]

Discussie, pardon? Rustig maar.

Nu oke, een discussie dus.

"Tevens beslaan consumenten tot en met 18 jaar een groot deel van de markt en die kun je niet wegschuiven als "ja het zijn maar kinderen"

Een grillige onvoorspelbare markt, waar nooit langer dan een decenia de controle over word gehouden. Ze zijn wel een groot deel van de markt, maar bepalen die niet.
Die doelgroep bepaald meer welke popzangeres de meeste hits eruit schijt in korte tijd.

Veel meer ga je niet uit me krijgen op het moment man, sorry. Tis warm en benauwd. Welke vage termen doel je op btw? Was best duidelijk taal toch. Anyway, laat je niet opfokken :>

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 7 juli 2015 18:12]

Hogere capaciteit slaat maar vooral op het beschikbare spectrum als geheel. Jij gebruikt zelf misschien niet steeds meer bandbreedte, maar een belangrijk deel andere gebruikers wel. Als die groei plaatsvind op 4G is het spectrum minder snel vol dan op 3G.

Anders gezegd: door het invoeren van 4G zijn de beschikbare frequenties langer houdbaar. Ik wil niet zeggen dat het gebruik van 3G asociaal is, maar door nu 4G te gebruiken maak je (uiteindelijk) wel meer bandbreedte beschikbaar voor je medemens.
Beter bereik is beter bereik per mast. Met hetzelfde aantal masten kan je een groter gebied bereiken. Daar heb je dus zeker wel wat aan als gewone gebruiker. Dat betekent dat je vaker een betere verbinding. De 4G-netwerken zijn nog steeds in opbouw, dus het is nog niet overal te zien, maar in theorie zal 4G hetzelfde bereik als 2G hebben.

Hogere capaciteit is juist het belangrijkste. Dat betekent dat je op drukke punten nog steeds een goede verbinding. Treinstations, festivals, koningsdag, sportevenementen, concerten. Allemaal gelegenheden waar je vroeger er vergif op kon innemen dat je verbinding onbruikbaar zou worden, dankzij 4G niet meer.

Latency merk je indirect wel: je telefoon is minder lang bezig met dataoverdracht waardoor je accu minder belast wordt.

De voordelen van 4G zijn immens groot.
Over het "slechtere bereik" dat komt omdat er veel minder 4G palen in Nederland staan dan dat er 3G palen staan, het 4G netwerk van zowel alle providers is nog niet af.
beter bereik kan ook wel aan je nieuwe provider liggen of toestel...
hoger capaciteit is voor jou niet belangrijk als je in een dorp woont maar bij andere gebieden juist wel.
hoger snelheid betekent niet dat die zelfde filmpje meer mb gaat gebruiken hoor maar je hoeft niet te wachten en dat geeft jou meer tijd om andere dingen te doen.
jij vind een latency van 1 seconde verschil niet belangrijk? 8)7 8)7
en accu verbruik zoals ik bij punt 1 zei het licht aan jou toestel ik vind het ronduit raar dat je met zo'n argument komt....

wat jij zegt is dus mijn dump telefoon op 2g ging langer me dan mijn smartphone of 3g |:(
Misschien is het zo dat youtube bij een ander verbindingstype kiest voor een betere kwaliteit video. Idem voor kwaliteit van afbeeldingen en reclames op websites. Geen kennis van, alleen een vermoeden. Je kunt niet in alle browsers of apps instellen wat je voorkeur is.

Het lijkt mij echter vooral zo dat als alles sneller gaat je meer websites per uur gaat bezoeken of meer apps gebruikt en dus meer data verbruikt.
Wel zal een YouTube video sneller bufferen en dus ook verder voorlopen op wat je kijkt. Als je dan stop met kijken heb je meer te veel gebufferd dan je met een trage verbinding zou hebben gedaan :P
Latency van 1 seconde is niets. Daar merk je geen jota van, flink browsen doe je op je laptop of desktop niet op je smartphone. Wat nieuws of social media sites laden nagenoeg even snel. Als je de telefoon een adblocker geeft en data-besparing aanzet.

En een goedkope whatever telefoon gaat een stuk langer mee dan een high-end smartphone idd. Dit zijn valide statements. Er is een reden voor dat die goedkope telefoontjes langer mee gaan. Dat mag gezegd worden, helemaal als het 100% on-topic is.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 7 juli 2015 14:19]

Beter bereik? Op papier misschien, merk er in de praktijk geen reet van.
Heb je ergens geen bereik, dan heb je met 4g niet ineens wél bereik.

Minder accuverbruik, omdat je beter bereik zou hebben, bedoel je? Ook hier merk ik nagenoeg niets van. Eerder het tegenovergestelde. Hij switcht wanneer 4g weg valt continue tussen de verschillende opties. Accu loopt alleen maar sneller leeg in dat geval.
Eventueel browsen gebeurt met data besparing in chrome, en add blockers. De latency is verwaarloosbaar.
En youtube filmpjes streamen.. daar ga ik geen flinke databundel voor af nemen. Sorry maar dan ben je echt niet goed snik.

Beetje bot geformuleerd, maar vraag me echt af of die statements die je maakt wel waar zijn. Of je moet direct naast een zendmast wonen of iets dergelijks.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 7 juli 2015 14:09]

4G wordt door alle providers uitgerold op 800MHz of 900MHz, 3G op 2100MHz (en gedeeltelijk tegenwoordig ook op 900MHz). Dat betekent per mast een beter bereik. Er is geen enkel voordeel om 3G te gebruiken als 4G ook beschikbaar is.

Minder accuverbruik is vanwege drie redenen:
- Beter bereik, dus minder zoeken naar signaal
- Sneller, dus de modem in je telefoon is minder lang actief
- Minder signaal nodig voor een bruikbare verbinding, 1 streepje 4G is vaak beter dan 5 streepjes 3G

De nadelen die jij noemt hebben niets te maken met de techniek 4G, maar meer met de uitrol die bij sommige providers nog in gang is waardoor de dekking nog niet altijd even optimaal is. Ik verzoek je om even je persoonlijke ervaringen van de afgelopen tijd te negeren en iets meer op de lange termijn te denken.
Oke oke, meneer de verzoeker ;)

Maar als we op de langere termijn gaan denken, is het dan niet beter naar abbonementen te gaan kijken zónder data limiet?
Hebben we daar niet wat meer aan. Dat de snelheid van 4g, die idd prima is ook echt nut heeft. Een vervanger kan zijn voor je reguliere internet verbinding bijvoorbeeld, zodat we de vaste lasten kunnen combineren en verlagen.
Het kost wat het kost.
Of het nou wel of niet iets te maken hebt met de techniek, je wilt gewoon een werkend systeem. Op de lange termijn? Je sluit nu toch een abonnement af. Een tweejarig peperduur abo wat dan niet veel beter is dan 3g, daar heb je over 5 jaar niks aan.
Dat snap ik, maar de nadelen (of het gebrek aan voordelen) die genoemd worden, hebben niets met 4G te maken maar met de providers.
Klopt helemaal idd. Haal er dingen bij die offtopic zijn, zonder het zelf door te hebben |:(
Mijn grootste winst: de accu gaat aanmerkelijk langer mee. Door 4G gaat je data verbruik niet automatisch omhoog. Je krijgt de bits en bytes sneller binnen. Ik kan me wel voorstellen dat de snelheid je aanspreekt en dat je je telefoon intensiever gaat gebruiken.
Ook gaat bijvoorbeeld YouTube meer bufferen op hogere kwaliteit. Als je dan stopt met kijken, heb je veel meer data verbruikt.
Oh is dat zo? Daar had ik geen rekening mee gehouden :-) Zag net in het instellingen menu maar 1 optie om het dataverkeer te beperken (hd data via wifi) maar eigenlijk wil je dat youtube zich gewoon gedraagd, maar helaas :-p
Interessante ontwikkeling. Resolutie is ronduit brak maar wat doe je uiteindelijk met een smartphone? Bellen, beetje internetten maar vooral whatsappen. Rechtvaardigt dat een prijs tussen de 300 en de 1000 euro?
Dit is een beetje ouderwets denken. Voor veel mensen (met name jongeren) is de smartphone hun primaire computer...

Even simpel: vroeger zaten alle scholieren op MSN achter hun windows pc, tegenwoordig zitten ze op Whatsapp. Vroeger speelde je spelletjes op vage sites, tegenwoordig download je ze in een app store. Sociale media zijn tegenwoordig ook bijna allemaal 'mobile first', etc.

Kortom, de vraag is niet: 'wat doe je met een mobiele telefoon?' de vraag is: 'wat doe je niet met een mobiele telefoon?'. Traditionele laptops/desktops worden steeds meer en meer een niche: iets waar je langdurig op werkt, niet iets wat je gebruikt voor gemak en plezier.

[Reactie gewijzigd door TMC op 7 juli 2015 13:17]

Nexus 4 ondersteunde softwarematig sowieso de 4g banden in Nederland niet.
Je kunt je dataverbruik netjes in de gaten houden, je kan per app zien wanneer en waarvoor mb's worden gebruikt. Misschien eens goed om dat te bekijken.

Ik snap echter niet waarom je dan de LG g3 koos als je een voorstander bent van een goedkope Android telefoon met laatste Android versie. Kies dan een moto G?
Dat is wat JIJ doet met een telefoon ....
4G is een mooie future voor een telefoon van onder de 100 euro. Toch vraag ik mij af, met de hoge dataprijzen(ook in Engeland) of het voor veel consumenten meerwaarde biedt.

Ondanks dat Android 5.1 extra performance biedt op het gebied van bijv. geheugengebruik tegenover oudere versies, zou ik in dit segment toch kiezen voor een WindowsPhone.

Die draaien vloeiender op lichte hardware, en hebben ook meer zekerheid van updates op de software dan 'unbranded' budget android telefoons voor dit geld.
De belangrijkste meerwaarde is voor veel mensen niet de hogere bandbreedte van 4G, maar:

1. Bereik is veel beter en je hebt dus op meer plaatsen "databereik"
2. latency is veel lager en je internetervaring is dus een stuk fijner.

4G is niet alleen voor hogere snelheid en dus hoger dataverbruik. Zaken laden sneller en dat heeft meer met latency te maken dan met doorvoersnelheid.

Het wordt hoog tijd dat 4G de standaard wordt.
Prima maar dan wel de prijzen flink omlaag en concurrerend met ADSL/glasvezel/kabel.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 7 juli 2015 13:53]

Waarom zou dat moeten concurreren met vaste internetverbindingen? Dat het ook kan, ben ik met je eens, maar het is in Nederland, toch echt wel een andere markt. 4G op je mobiel kost niks extras bij (de meeste) providers en je hebt gewoon beter mobiel internet door lage latency en hogere bandbreedte.

Dat heeft verder niets te maken met de mogelijkheid om 4G te gebruiken als je hoofdinternetaansluiting. Zeker in dit topic niet waar het gaat om een low budget 4G telefoon.
4G is niet gratis, het zit verweven in de prijs. Je krijgt heus geen gratis upgrade.
Bij providers als Simyo betaal je 5 euro per maand extra voor 4G. Daarnaast zit je ook nog eens sneller aan je datalimiet waardoor je eigenlijk gedwongen wordt om ook nog een zwaarder (lees: duurdere) databundel te nemen. 2x kassa dus...
Dat is complete onzin: Je bent alleen sneller door je databundel heen als je meer gaat gebruiken. Als je hetzelfde doet, gebruik je dezelfde hoeveelheid data. Zo simpel is het, maar dan met kortere wachttijd. Natuurlijk zit de prijs er bij in en zeker bij prijsvechters zou je meer moeten betalen, maar je betaalt net zo goed voor de 3G infra en de frequentieveilingen uit het verleden. Dat is nogal logisch.
4G draait niet alleen om het snel internet dat er mee mogelijk is. Wanneer men het telefoongesprek over 4G kan gaan voeren is er de mogelijkheid om de geluidskwaliteit te verbeteren en de kosten te verlagen.
Voor qua bandbreedte voor HD voice (geluid van 50 Hz to 7 kHz) is 3G eigenlijk ruim afdoende. Zelfs als je kiest voor een VOIP oplossing met de geluidsbandbreedte van Natural Sound ( 20Hz tot 20.000Hz) dan is 3G ruim genoeg. 4G onderscheid zich wel met een betere latency.

Wie inzet op geluidskwaliteit in dit segment, kan beter de centen die je uitgeeft aan de 4G investeren in een 2e microfoon met goede noice cancellation.
Grappig want met Three heb je in de UK onbeperkt internet en kan je op veel plekken gratis roamen... voor een aantrekkelijke maandprijs..
Dit inderdaad, zo is het de perfecte vakantie 4G modem :-)
Android 5.1 is supervlot op trage hardware, kijk bijvoorbeeld naar Android One toestellen :)
Het verschil met WP is verdwenen.
Het levert de provider meerwaarde op omdat je sneller door je limiet kan gaan. :+
4g is ook vele malen effecienter, dus providers hebben er meer baat bij dan jij denkt.
Juist en alleen al daarom moet 4G goedkoper worden ipv duurder dan 3G.
Maar ze willen eerst de early-adopters uitknijpen natuurlijk. Maar wordt data sowieso niet al steeds goedkoper?
Nou een tientje voor een GB die je ook nog binnen een maand moet opmaken vind ik anders aardig aan de prijs.
ADSL/glasvezel/kabel is nog altijd veel goedkoper.
Misschien een leuk alternatief voor de gewone gebruiker. Die hebben meestal genoeg aan een telefoon waar ze mee kunnen whatsappen en mee op Facebook kunnen.
Daar heb je geen scherm met een gigaresolutie of krachtige cpu voor nodig. Als het de batterijduur nu goed is zetten ze een prima telefoon op de markt.

[Reactie gewijzigd door sven wiltink op 7 juli 2015 09:40]

Dat valt best tegen. Ik heb destijds een Redmi gekocht voor een aantal familieleden, Facebook is precies het enige waar ze moeite mee hebben door de logge content (filmpjes voornamelijk).
vandaar dat ik voor vrijwel iedereen facebook lite installeer, jammer dat het niet rechtstreeks via de appstore beschikbaar is in NL

Verder is de mobiele pagina m.facebook.com prima te gebruiken ( scheelt 60% aan sluip-dataverbruik EN de accu ), maar dan mis je de notificatie's
Zelfs op een Nexus 5 en S5 is de facebook app bagger, updaten duurt bijna 10 tot 20 minuten en alles is zo sloom als de pest
Het is ''een goedekope smartphone'' die je dan een maand lang houdt en weer weg doet.

Waarom dan wel niet meneer theduke1989 vertel is.
Je koopt geen smartphone om alleen te bellen ;) anders kon je net zo goed een marktplaats nokia 3310 aanschaffen.

Want met deze specificaties met de updates en zwaardere apps als viber/ tango/ whatsapp/ linkedin/ fb messenger/ facebook etc is je telefoon binnen 1 - 3 werkdagen al veel te traag geworden :)

Is een leuke stunt van EE om een '''4G'' smartphone uit te brengen voor reclame dit dat :)
Maar als je zo'n telefoon haalt 9/10 keer gaan mensen geheid de bovengenoemde applicaties erop draaien. En dat zit je dadelijk met een super trage smartphone.

Enige wat hier voordeel aan is, de 4G functionaliteit voor bellen ;) dat het zuiver is etc .
Maar anders naah, leuke stunt van ze dat wel. Zouden Nederlandse providers ook moeten doen...
dat heeft vodafone toch al eens gedaan?

en verder 4g bied betere berijkbaarheid dan jouw 3310, en je moety ook niet van een 50 euro toestelletje verwachten dat alles er zomaar op draait, maar als je met zo'n toestel een beetje op whatsap kunt, en op fb, je mail kunt lezen en af en toe eens iets in maps kunt opzoeken, dan heb je tegenwordig echt geen Galaxy SVIII meer nodig.
Hoeveelheid RAM-geheugen staat er niet bij.... terwijl dat een toestel kan maken of kraken >:) . 1Ghz processor is leuk, maar met bijv. maar 256MB RAM is het toestel alsnog traag.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 7 juli 2015 11:27]

Het zal wel minimaal 512MB zijn ivm Android 5.1
Het is onduidelijk wanneer 4g een standaaroptie is in elke goedkope smartphone. Daar zal vermoedelijk nog wel enkele jaren overheen gaan.
Ik denk dat het grotendeels van de providers afhangt. Zolang er voor 4G (veelal) extra moet worden betaald en er datalimieten bestaan zullen veel mensen genoegen nemen met 3G. Bij mij gaat minstens 95% van het mobiele dataverkeer via WIFI. Voor die 150 - 200 MB aan 3G data heb ik geen snellere verbinding nodig.
hoe komt het toch dat mensen blijven roepen dat datalimieten een factoor zijn bijv 4g en niet bij 3g, is dat omda je mits je dekking goed is je in theorie je databunder een uurtje eerder leeg kunt trekken,

ik zou zelfs durven stellen dat 'mits mobiele aplicaties daar bewust mee om gaan 4g mogelijk zelfs minder data zou hoeven gebruiken, bijv door gebruik van jumbo-frame achtige zaken verminder je het aantal headers en dus het antal verbruikte mb's
Simpel; ik heb een kleine (3G) bundel vanwege het bestaan van datalimieten. Voor 4G moet ik extra betalen (¤ 5,- p/m), wat er voor zorgt dat het voor mij geen interessante optie is. Als providers datalimieten zouden verwijderen en internet weer echt onbeperkt is, zou ik graag extra betalen voor 4G omdat ik dan ook meer met mobiel internet zal gaan doen.

Ik ben daarom der mening dat datalimieten gewoon geheel moeten verdwijnen op mobiele verbindingen en dat je bij een telco betaalt voor een bepaalde snelheid. Eigenlijk hetzelfde wat providers van vaste verbindingen ook doen.

Voorbeeld onbeperkt internet :
- 3,6 Mbps 3G : ¤ 10,- p/m
- 7,2 Mbps 3G : ¤ 15,- p/m
- 14,4 Mbps 3G : ¤ 20,- p/m
- 25 Mbps 4G : ¤ 30,- p/m
- 50 Mbps 4G : ¤ 37,50 p/m

Zo zouden klanten een bundel kunnen kiezen die bij hun past. Ik zou aan onbeperkt 7,2 Mbps 3G ruimschoots voldoende hebben. Zo kan ik lekker onbeperkt muziek streamen zonder dat ik me druk hoef te maken dat ik extra kosten krijg op het eind van de maand.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 juli 2015 15:30]

Nou, ik heb een paar maanden terug een dual sim toestel van Archos gekocht voor 50 euro en ik moet zeggen dat is er uitzonderlijk tevreden over ben.

Het is niet de snelste phone, het is niet het beste touchscreen, maar hij doet alles wat ik nodig heb; en er lekker mee gooien is geen enkel probleem. Ben ook nog eens af van de losse zakelijke mobiel; waar we dan weer een onkostenvergoeding voor krijgen, dus mij hoor je niet klagen.

Budget phones for tha win!
Met je eens , budget phone boeit mij meer dan een high end toestel. Ben altijd benieuwd of het in verhouding staat vwb prijs kwaliteit. Heb nu , inmiddels mijn derde van dit merk , een Zopo ZP330 aangeschaft. Dit is het nieuwste budget model uit de '' Color '' serie. Zopo is een nieuwe weg ingeslagen en brengt niet overdreven veel modellen meer uit zoals bv Umi of Elephone. Dit toestel heb ik gekocht voor ¤109,- in de voorverkoop bij zopobenelux in R'dam.Geen high end , en zeker niet het mooiste toestel maar wel functioneel voor het alledaagse gebruik. Voorzien van de MT6735 64bit soc , geklocked op 1ghz (Q-core) met 1Gb ram en draait op Android 5.1. Inmiddels eerste update met verbeteringen ook al ontvangen. Moet zeggen dat ook deze net als de Zp700 die ik hiervoor in gebruik had , uitermate goed bevalt.
Ja de resolutie van het scherm is misschien laag , maar ondanks dat is de weergave aardig goed. Kortom : waar voor je geld.

Zopo Zp330 " Color C ''

PROCESSOR: MT6735 Quad Core 64-bit
SNELHEID: 1,0 GHz
ANDROID VERSIE: Andriod 5.1 LOLLIPOP
DUALSIM: Ja
RAM+ROM: 1 GB + 8 GB
GEHEUGENKAART: Uitbreidbaar tot 64 GB
ACCU TYPE / CAPACITEIT: 1700 mAh
SCHERM GROOTTE: 4.5''
SCHERMRESOLUTIE: 854*480 IPS
CAMERA VOOR: 2.0 Megapixel met flits
CAMERA ACHTER: 5.0 Megapixel met flits
NETWERK GSM: JA
FREQUENTIES GSM: 850/900/1800/1900 MHz
NETWERK TD-SCDMA: JA
FREQUENTIES TD-SCDMA: 900/1900/2100 MHz
NETWERK WCDMA: JA
FREQUENTIES WCDMA: 900/1900/2100MHz
DATASNELHEID 3G: 14.4 Mbs downlink
NETWERK 4G TD-LTE: JA
FREQUENTIES 4G TD-LTE: 800/1800/2600 MHz
NETWERK 4G FDD-LTE: JA
FREQUENTIES 4G FDD-LTE: 800/1800/2600 MHz
DATASNELHEID 4G: 150 Mbps downlink, 50 Mps uplink
WIFI: Wi-Fi IEEE 802.11 a/b/g/n
NFC: N.V.T.
BLUETOOTH: VERSIE 4.0
GPS: GPS / A-GPS
AUDIO FORMAAT: MP3/WAV/AMR/AWB
VIDEO FORMAAT: 3GP/MPEG4

[Reactie gewijzigd door prinsvlad op 7 juli 2015 11:21]

Heb ook de ZP330. Ik verbaasde me enorm over de snelheid van de smartphone. Ik heb alleen het notificatie led niet kunnen vinden. Er zit onderin wel een led in het midden wat oplicht als er een gemiste oproep is maar deze werkt niet met Whatsapp of binnenkomende mail. Zou je mij kunnen vertellen of dit bij jou ook zo is?
Er zit geen notificatie-led op , wel de Home button die tevens als Breathing light werkt.
Deze werkt inderdaad niet bij mail applicaties en whatsapp helaas. Misschien dat dit nog in een toekomstige update wordt toegevoegd.
Ik verwacht niet dat het nog jaren zal duren voordat 4G standaard word, eind volgend jaar kunnen we daar al zijn. Met dit soort toestellen toont men net aan dat de prijs niet meer het breekpunt is. Daarnaast zullen vooral providers gaan pushen naar 4G zodat ze tegen 2020 kunnen gaan nadenken over het uitschakelen van 3G.
Wauw ik vond de moto e 2015 die ik voor mijn vriendin kocht al een hele complete phone voor weinig geld (129 euro, ook 4g), maar dit is wel extreem goedkoop. Ideaal als je je telefoon een weekje kwijt bent ofzo, en je hebt geen leentoestel.
De 4g-ondersteuning... gaat die niet gebottleneckt worden door de CPU? Je kunt dan wel snel internet hebben, maar als het apparaat veel werk moet verzetten om logge apps zoals Facebook (ik denk even aan de budgetsmartphonegebruiker) op het scherm te toveren, heb je alsnog traag je content op je scherm.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 7 juli 2015 11:11]