Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Ruim een miljoen mensen maken bij provider T-Mobile gebruik van 4g. Mede door het gestegen aantal 4g-gebruikers steeg het dataverbruik bij de provider met 53 procent. Het aantal mensen met een abonnement bij T-Mobile nam wel licht af.

De landelijke dekking voor 4g in oktober moet zorgen voor een nieuwe groei van het klantenbestand, zegt de provider. Omdat T-Mobile 4g aanbiedt aan al zijn klanten, hoeven gebruikers alleen te wonen in een gebied waar de provider al dekking heeft. Tevens is het nodig om een telefoon te hebben die compatibel is met 4g. Dat zijn vrijwel alle high-end- en midrange-smartphones van de afgelopen jaren.

Mede door de daling van het aantal klanten staat de omzet van de Nederlandse tak van T-Mobile onder druk. De provider noemt daarbij de druk van concurrentie op de telecommarkt als oorzaak. Moederbedrijf Deutsche Telekom noemt regelgeving verder als oorzaak van de dalende inkomsten bij de Nederlandse tak.

T-Mobile heeft 3,83 miljoen klanten in Nederland. Op het hoogtepunt enkele jaren geleden had de provider 4,9 miljoen klanten in Nederland, maar veel daarvan waren inactieve prepaid-klanten of zaten bij merken die inmiddels niet meer onder T-Mobile vallen, zoals de meer dan 200.000 klanten van Simpel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Goed de titel gaat over 4G, maar de olifant in de kamer is ook wel het rappe verlies van klanten. Ze gedragen zich als een KPN/Vodafone, maar in mijn beleving is het nog steeds de toenmalige prijsvechter die samen met Telfort en DutchTone de markt op kwam. Het netwerk van Orange wat ze overnamen was beter dan hun eigen netwerk, maar dat is op sommige stukken gewoon uitgezet. Eigenlijk is het gevoelsmatig nooit echt verbeterd.

Kijk je naar hun prijsstelling dan is het ook een beetje van alles niks. Nul, 120 of onbeperkt bellen is wel redelijk zwart/wit als abonnementvorm, terwijl je wel weer kan schalen in MB's. De toestelkortingen houden ook niet over, dus welke reden zou je nu nog moeten hebben om voor T-Mobile te kiezen? Vroeger had je nog de Flex abonnemtenten als antwoord op Orange All-in (schiet me niet neer op de namen), maar dat is ook uitgefaseerd toen de concurrent overgenomen was.

En dan heb je nog de inflatiecorrectie... dat kom ik eigenlijk vrijwel nergens tegen behalve bij T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 13 mei 2015 14:33]

Kan iemand mij uitleggen waarom Simpel (die gebruik maakt van het T-Mobile netwerk) geen 4G aan bied? Heeft dat te maken met licenties?
Dat is simpel te zeggen ze moeten daar voor aan tmobile betalen waarschijnlijk, of tmobile vind dat ze nog niet op 4G netwerk van hun mogen.

Tmobile is toch wel eerst hele grote renovaties aan het uitvoeren, wellicht dat ze virtuele providers later pas toegang geven.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 mei 2015 09:31]

volgens mij is het zo dat T Mobile geen enkele MVO toegang geeft tot 4g, waarschijnlijk om dat als USP te kunnen gebruiken
T-Mobile's sim-only provider Ben heeft wel 4G abonnementen; dat zijn de twee 'grootverbruikers' abbo's van 1,5 en 2,5 Gb per maand. Simpel is recent verkocht, aan KPN dacht ik, dus die zullen geen gebruik kunnen maken van T-mobile's 1800 MHz netwerk.
Simpel is verzelfstandigt (en niet van KPN). Een quote van de simpel site:
Vanaf 1 augustus 2014 is Simpel doorgegaan als zelfstandige telecomaanbieder. Het succesvolle merk, met honderdduizenden klanten, is geen onderdeel meer van T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door ReneX op 13 mei 2015 21:43]

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Als Simpel hun eigen core (of zelfs maar alleen een eigen HLR/HSS) heeft kan het zo zijn dat ze geen 4G kunnen ondersteunen. Dat het T-Mobile RAN het ondersteunt is dan leuk, maar je hebt meer nodig dan dat.

Het kan ook gewoon onderdeel zijn van de propositie: je wilt natuurlijk als T-Mobile niet je eigen markt kannibaliseren door exact dezelfde service door een low-cost MVNO te laten aanbieden.
Ik beschik nog over zo'n ouderwetse telefoon een Samsung Galaxy Note II maar ik heb nog nooit het idee gehad dat mijn internet traag was, en voordat er datalimieten waren verstookte ik met mijn Nokia 5800 ook al ~ 10 GB per maand zonder het idee te hebben dat het zo traag was.

Waar ik wel benieuwd naar ben, kan iemand nu bevestigen dat 4g verbindingen zuiniger zijn dan 3/3.5/3.75G verbindingen?

Edit: wat een oplichters sim-only 1GB met 50 hele belminuten voor ¤ 15,00...

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 13 mei 2015 09:27]

Volgens mij heeft de snelheid weinig met de zuinigheid te maken? Sterker nog je zal eerder meer MB gebruiken omdat alles sneller laad. Neem als voorbeeld je facebook wall. In plaats dat je met 3g per foto 3 seconden moest wachten scroll je nu lekker door.
Ik bedoel zuiniger als in verbruikt minder energie niet minder data, het argument was dat 4g ook minder energie zou kosten om te onderhouden, zoals bijvoorbeeld mijn Note 2 met enige gemakt 1 dag (+/- 30 uur) mee gaat op 3/3.5/3.75G maar het gemakkelijk 2 dagen (50+ uur) uithoud op 2/2.5G verbindingen.
4g verbruikt meer. Alleen al verbinding houden met het netwerk verbruikt al meer omdat je tegelijk ook 3g gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Gallant op 14 mei 2015 00:07]

4G zou in theorie minder energie moeten kosten dan 3G want het gebruikt minder frequenties dan dat 3G deed. Maar de meeste mensen gebruiken allebij tegelijk waardoor het batterij gebruik namelijk omhoog gaat.
4G werkt erg fijn bij T-Mobile. Sinds deze maand ook 1 GB gratis er bij gekregen dus kan nu 3GB verstoken via 4G :) Ideaal!
Heb zelf een aantal jaar op het t mobile netwerk gezeten en altijd het gevoel gehad dat mn verkeer werd afgeknepen. Lange laadtijden terwijl er vol 3G verbinding had, nu ik bij vodafone zit heb ik dit niet meer.

Is het 4G netwerk stabieler bij t mobile?
Het word echt totaal niet geknepen, als ik ergens een speedtest run haal ik 9/10 keer de volle snelheid :)
Ik heb met hetzelfde abonnement van T-Mobile, maar een nieuwe telefoon (SGS2->Lumia735) véél beter mobiel internet hier in Amsterdam. Aan 3G had ik eigenlijk vrij weinig.
Altijd al goede verbinding van t-mobile gehad. Nu alleen maar beter geworden nu 4G erbij is gekomen. Absoluut geen klachten hierover
Hier ook! van 10GB databundel naar 12GB met 4Gmax.
Ik verbaas me hoe je ooit 12GB aan data per maand kan verbruiken, ik heb een abbonement van 2GB en deze benut ik niet eens helemaal..

Ben je dan constant youtube of netflix onderweg aan het streamen op HD kwaliteit?! Het enigste wat ik stream is enkele Deezer charts, de muziek die ik luister buffer ik (offline mode) thuis via wifi zodat dat me geen data & geld kost!
Als je de data eenmaal hebt dan maak je er op een gegeven moment gewoon gebruik van alsof het je wifi is. Ik heb sinds kort 6gb en ook dat gaat gewoon op. Gelukkig is het internet onbeperkt en wordt je snelheid gewoon verlaagd bij het bereiken van je limiet.
Ik geloof het ook wel hoor. Ik heb 1gb omdat dat met mijn 3G gebruik ruim voldoende was, nu ga ik er echter vaak vrij snel doorheen omdat 4G zo lekker snel is. Vaak is het gewoon sneller dan mijn WiFi (omdat er dan weer veel apparaten op het WiFi dingen aan het doen zijn bijvoorbeeld), dan zet ik WiFi lekker uit en surf ik lekker snel verder.

Alleen jammer dat het nog wel even duurt tot er dekking komt in Limburg, anders had ik mijn bundel per direct vergroot.

[Reactie gewijzigd door Denni op 13 mei 2015 09:55]

@Denni:

Die 4G-dekking in Limburg komt eraan. Eind mei moet (vrijwel) alles onder de lijn Geleen - Munstergeleen - Beek - Elsloo verzorgd zijn.
In Juni gaan ze richting het noorden bouwen: tot aan Roermond.
Denk dat je dus binnenkort je bundel kan gaan vergroten ;)
Ben benieuwd of de 3G900-dekking er voor zal zorgen dat ook de surfervaring via 3G eindelijk goed zal zijn. In Limburg is de Antenne-dichtheid toch lager dan in de Randstad ed.
Omdat je niet meer afhankelijk bent van Wifi. Als ik een nieuwe app wil downloaden onderweg dan kan dat gewoon via 4G, net zoals een nieuwe podcast luisteren in de auto.

Ook is mijn 4G veel stabieler dan gast netwerken bij klanten met moeilijke tijdelijke inlogcodes. Vaak gebruik ik gewoon mijn 4G verbinding en dankzij de grotere bundels heb je geen aparte dongel meer nodig!

Ik heb nu 6GB en die was er na een week al 80% doorheen

[Reactie gewijzigd door GrooV op 13 mei 2015 10:00]

Yup, je gaat je heel anders instellen omdat je toch meer dan genoeg GB's hebt. Zo kijk ik onderweg wel eens een film via plex of kijk ik voetbal in de trein. Dit stream ik meestal door naar m'n laptop en dan gaat het wel iets sneller.
Ik ken mensen die het proces bewaken (werk), en 8 uur lang zitten en koffie drinken. Zij die heel de dag UPC digitaal via hun telefoon tv kijken/streamen. Ik snap dat zelf ook niet :)
Hier in Limburg is de 4G dekking van T-mobile zeer matig (mobiel internet in het algemeen eigenlijk) dus ik heb er geen goede ervaringen mee.
De uitbreiding van het 4G gebied gaat inderdaad erg traag... Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat als het er eenmaal is, dat je beter zit bij T-mobile dan bij Vodafone of KPN. Hier in Amstelveen heeft T-mobile bijvoorbeeld 40+ masten tegenover ongeveer 25 van Vodafone en KPN. Met dat frequentieverhaal meegenomen is het internet merkbaar sneller en stabieler dan met de Vodafonekaart die in mijn werktoestel zit. Type mobiel zal ongetwijfeld ook uitmaken (Lumia 735 hier)
Ik denk dat mijn probleem is dat ik in Limburg woon. ;)
De providers zijn altijd traag hier.

[Reactie gewijzigd door separhim op 13 mei 2015 10:23]

@Separhim:

wordt aan gewerkt. Wat zegt de site van T-Mobile wanneer er 4G in jouw postcodegebied komt?
Welk toestel gebruik je? Wellicht dat als het netwerk ook bij jou omgebouwd is, je een betere internetervaring kan melden aangezien ook het 3G-netwerk uitgebreid wordt (door via een andere frequentie te gaan uitzenden).
dan ben je waarschijnlijk een van de weinige Tmobile klanten met volledige dekking...in de randstad schijnt t allemaal aardig te werken....maar hier in midden-Nederland is het bereik vooralsnog droevig slecht..zelfs zo slecht dat binnehuis door het schakelen tussen netwerken...mn batterij leeggezogen wordt....en Tmobile...die doen alleen maar stoer over het 4G netwerk...ze praten nergens over de kwaliteit!! ;-)
Ik zit bij Vodafone en heb inmiddels ook 4g, dit vanwege de lage meerprijs (smart abonnement t.o.v. scherp). Ik vind de meerprijs bij de kleinere partijen, zoals simyo en simpel, eigenlijk te hoog. Je betaalt daar 5 euro voor 4g. Het heeft zeker meerwaarde, maar ik vind het dat niet waard. Persoonlijk vind ik 4g met name interessant doordat de vertraging voor het laden van websites gewoon lager is. Als je dan weer even op 3g zit, merk je pas dat 4g zoveel sneller is.
Je merkt inderdaad zeker verschil maar op 3G zit ik al lang niet meer met Vodafone, ik heb echt overal 4G bereik.
Vindt het persoonlijk jammer dat virtuele providers van Vodafone zoals: HollandsNieuwe, Blyk en Sizz(wat niet meer verder gaat als provider) geen toegang krijgen tot het 4G netwerk van Vodafone.
Sizz kan ik snappen aangezien het niet verder gaat, maar bij Tmobile is dit ook nog steeds zo.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 mei 2015 10:16]

Maar dan vraag ik me af, waarom?

Zodat mensen geneigd zijn om over te stappen naar MVNE's* i.p.v. MVNO's** en dus direct op de antenne zitten in tegenstelling van b.v. Hollandsnieuwe waarbij je dus op een virtueel netwerk zit. Vaak hebben MVNO's betere aanbiedingen tenzij je al jaren klant bent van een MVNE.

*MVNE = Een provider als T-Mobile. KPN of Vodafone die zijn mobiele netwerk ter beschikking stelt aan een virtuele provider.
**MVNO = Een virtuele provider die gebruikt van een netwerk van een MVNE.

[Reactie gewijzigd door DieVeenman op 13 mei 2015 10:54]

Wat is de reden voor de telecomproviders om niet eerst eens goed te investeren in de dekking van 3G? Ik woon niet in een stad en heb geen 4G van T-mobile, maar van 3G van T-mobile is ook lang niet altijd sprake.

Je rijdt met je auto toch ook liever constant overal 80 km/u i.p.v. dat je steeds af moet remmen, omdat je van de autobahn een bebouwde kom inrijdt?
Begrijp je dat nou echt niet? Waarom een oude motor vernieuwen in plaats van een nieuwe betere te ontwikkelen? 4G is gewoon totaal wat anders dan 3G.

Naast de snelheden die het biedt geeft het ook veel lagere pingtijden en veel meer capaciteit zodat jij straks ALTIJD! goed kan internetten.

Daarnaast rolt T-Mobile dus 4G langzamer uit, maar veel beter omdat ze hogere frequenties gebruiken moeten ze meer palen neerzetten. Dat resulteert in meer capaciteit. Ook vervangen ze gelijk 2/3G erbij omdat ze een soort van 3 in 1 masten hebben.

Geloof me ik zit bij KPN en die hebben alles 800MHZ uitgerold, maar nu zitten ze flink met capaciteit tekorten. Soms komt de upload niet boven 0.01. Fijn minder palen en dus sneller dekking door Nederland. Jammer dat ik er nu soms geen drol mee kan...

Geduld.

[Reactie gewijzigd door Cardo op 13 mei 2015 10:48]

Neen, ik als leek snapte dat nou echt niet. Bedankt voor je uitleg en geduld zal ik hebben. Verder ben ik een tevreden klant.
Ik vatte jouw opmerking waarschijnlijk anders op dan je hem bedoelde. Je ziet hier vaak reacties als ''Laat ze nou maar eens eerst 3G op orde brengen'' etc.

Dat is totaal niet nodig als je straks ook via 4G gaan bellen. Dus ik zeg ''Geef ze de tijd en het wordt het snelste en beste netwerk''.

Ik volg het KPN en T-Mobile netwerk al een tijdje op de voet door middel van www.4gmasten.nl en de topics op GOT:

[Ervaringen] T-Mobile 4G Netwerk

4G van KPN: klaar voor de toekomst (zie laatste bericht 3G sneller dan 4G).

Dus als mijn abonnement straks afgelopen is ben ik zo weer terug bij T-Mobile!

Oh en deze is ook leuk, al is hij wat omstreden door niet echt een betrouwbare manier te testen, maar toch interessant: http://www.mobilecowboys....pn-heeft-het-beste-bereik

[Reactie gewijzigd door Cardo op 13 mei 2015 11:39]

Inderdaad mijn gedachte, laat ze eerst eens zorgen dat zo overal een goede 3G dekking hebben. Vooral in de grensgebieden en achteraf gelegen plaatsen hebben slechte tot helemaal geen verbinding.

Daarnaast stellen die klanten ook niet bijzonder veel voor, zorg ervoor dat je in alle grote steden een goede 4G verbinding hebt en je komt zo aan een paar miljoen klanten. Dus om nu te zeggen dat dit nieuwswaardig is.

Dat de klanten afnemen zou ik me meer zorgen om gaan maken als ik t-mobile was. Hoewel ik gene fan ben van KPN, ze hebben wel bijna overal goed bereik.
Ik woon ook in een gebied waar geen 4G is. En even buiten mijn woonplaats is G het hoogst haalbare, niet eens genoeg om fatsoenlijk een dropboxbestand te kunnen downloaden of vlot een internetpagina te laden. Lijkt me dus zaak dat T-Mobile 4G sneller beschikbaar maakt met een landelijke dekking willen ze niet nog meer klanten verliezen. Als je op de kaart kijkt waar 4G beschikbaar is hebben ze nog heel veel te doen. In juli komt in mijn woonplaats 4G beschikbaar. Geen 4G is alleen handig is als je NL-Alert wilt ontvangen. :O
Ik heb liever 4G dan die NL-Alert crap, je krijgt er meedere testmeldingen van bij een proef, of je krijgt helemaal niks... 8)7
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Aan de rand van het dorp had je soms even 3G dekking, maar meestal alleen die vreselijke "G" die in de praktijk niet eens "langzaam" maar gewoon "stilstaan" betekende. Jarenlang heb ik lopen prutsen met allerlei providers en een MiFi bij het raam, om toch maar enigszins een bruikbare 3G verbinding te kunnen krijgen.
Maar een maand geleden toonde T-Mobile ineens "4G" in het display en nu kan ik gewoon probleemloos 500MB verbruiken op een avond. Zelfs in de badkamer is nog een bruikbare 4G dekking, achter 2 betonnen muren.
Op zich niet gek: als je eenmaal 4G hebt ervaren snap je niet waarom je nog zou tobben met allerlei WIFI hotspots. Als ik bij klanten ben log ik geeneens meer in op hun guest WIFI netwerk maar zet ik de WIFI hotspot van mijn telefoon aan. Veel sneller en betrouwbaarder.
Wifi staat alleen thuis aan en dan vergeet ik het nog af en toe aan te zetten.
Het bereikbaarheidsgebied van t-mobile is nog niet echt optimaal. Nu heb je natuurlijk 4G in de randstad en provincie Utrecht en de grote steden. Maar op het moment dat je hier buiten rijdt is het gedaan. Ze willen dit de komende 3 maanden wel uitbreiden naar een groter bereik. Dat is mooi, dit moedigt het gebruik zeker aan. Als de prijs nog even flink omlaag gaat , That 'll be great.
https://www.t-mobile.nl/s...tact/bereik/dekkingskaart

Mooi dat ze ook 4GMAX aanbieden. Kan ik bijna mijn internet verbinding thuis opzeggen.
https://www.t-mobile.nl/4g
Ik moet zeggen dat ik toch best tevreden ben sinds ik op T-Mobile ben overgestapt.
Bijna altijd 4G verbinding en de snelheden zijn best aardig sinds kort. ( vele malen sneller als de thuis verbinding:S)
Ping is meestal rond de 25-30ms.

http://www.mijnalbum.nl/Foto540-XH63PDQO.jpg

zit rondom Amsterdam overigens maar ben redelijk veel op reis en daar lijkt het ook goed te gaan op de meeste plaatsen.

[Reactie gewijzigd door vincenttor op 13 mei 2015 09:31]