Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De nieuwe Britse fabrikant Wileyfox gaat twee Android-smartphones uitbrengen met Cyanogen OS 12.1. Dat heeft de startup bekendgemaakt. De toestellen komen online beschikbaar in onder meer Europa. Wileyfox wil zich onderscheiden van Chinese smartphones met support in Europa.

Bovendien kunnen gebruikers een verzekering afsluiten tegen schade aan het scherm, waarmee de fabrikant belooft het display in geval van schade te repareren. Het is onbekend of Wileyfox de toestellen zelf heeft ontwikkeld en ontworpen of dat het gaat om een rebrand van bestaande Chinese smartphones. Wileyfox levert de toestellen met datakabel, maar zonder adapter.

De duurste van de twee is de Storm, een toestel 5,5"-lcd met full-hd-resolutie en een Qualcomm Snapdragon 615-soc, bijgestaan door een werkgeheugen van 3GB. Voor opslag is 32GB beschikbaar. De telefoon ondersteunt 4g op alle in Nederland gebruikte frequenties voor 4g. Wileyfox gebruikt een Sony IMX220-cameramodule aan de achterkant, met 1,2 micrometer grote pixels en een resolutie van 20 megapixels. De frontcamera heeft een maximale resolutie van acht megapixels. De accu is niet verwijderbaar en heeft een capaciteit van 2500mAh.

De Storm heeft dualsim-ondersteuning en draait dankzij Cyanogen OS 12.1 op Android 5.1 Lollipop. Het toestel komt in oktober uit en moet 279 euro gaan kosten.

De Swift is een goedkoper model met 5"-scherm met 1280x720 pixels en een Qualcomm Snapdragon 410-soc met 2GB aan ram en een opslag van 16GB. De 900MHz-band die T-Mobile inzet voor 4g ondersteunt de goedkopere Swift niet, maar voor de rest kunnen gebruikers in de Benelux via alle gebruikte 4g-frequenties online. De telefoon heeft een 13-megapixelcamera van Samsung aan de achterkant en een frontcamera met een maximale resolutie van vijf megapixels.

In tegenstelling tot de duurdere Storm heeft de Swift een 2500mAh-accu die verwisselbaar is. Er is ondersteuning voor dualsim en het toestel komt in september uit voor 179 euro.

Wileyfox SwiftWileyfox SwiftWileyfox StormWileyfox Storm

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

5,5 inch en 2500mAh, in combinatie met de Snapdragon 615 die in veel toestellen aardig heet wordt? Dat wordt een slechte accuduur ben ik bang!

Camera is te vinden in onder andere de Z3 en nog enkele andere toestellen, zie hier een vergelijking met de mogelijkheden daarvan:
http://www.mobilegeeks.co...x4-pro-vs-sony-xperia-z3/

Verder mis ik ook een beetje of de Swift capacitieve knoppen heeft of softwareknoppen, aan het display te zien lijkt het erop dat het capacitieve zullen zijn. In het bronartikel wordt duidelijk dat het softwareknoppen zijn: http://photos.prnewswire.com/prn/20150825/260884
Zonde omdat er nu voor niks een relatief grote "kin" is.

Lijkt een mooie concurrent voor de Moto G gezien de afmetingen, de snelheid van de SoC en de prijs!

[Reactie gewijzigd door thefal op 26 augustus 2015 11:25]

Bij de Storm (¤280) denk ik, koop dan voor hetzelfde geld een LG G2, die in een aantal opzichten beter is (CPU, batterij), alleen niet RAM (is 3 GB nodig? Serieuze vraag).

De Swift daarentegen lijkt mij een uitstekende concurrent voor de Moto G. De variant met 16GB/2GB moet namelijk ¤230–280 gaan kosten, zo raadt men, terwijl de Swift grotendeels dezelfde specificaties heeft voor ¤180. Als hij stabiel is zonder bijzondere mankementen zou ik die aan iedereen aanraden. Dus ik kijk uit naar de review.

Ik blijf het gek vinden hoe raar fabrikanten hun telefoons prijzen. Sommige telefoons hebben prima prijzen, terwijl andere zwaar overpriced zijn.
Vergeleken met de G2 heeft dit toestel een groot voordeel: recente software. De G2 is al twee jaar oud en krijgt waarschijnlijk niet lang updates. Cyanogen heeft bovendien een heel lichte aanpassing van Android en dat vind ik ook wel een voordeel.
Goed, okee, maar je kunt ook gewoon Cyanogen op je G2 zetten? Software kun je iets aan doen, hardware niet.
https://download.cyanogenmod.org/?device=d802

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 26 augustus 2015 23:54]

LG g2 heeft gewoon Lollipop officieel nog gekregen. Overigens is een port van een g3 die bijvoorbeeld Android marshmallow krijgt hoogstwaarschijnlijk wel mogelijk. Een voorbeeld daarvan heb ik zelf ondervonden toen LP een port kreeg van de g3 naar de g2.
Precies, qua software zijn er genoeg mogelijkheden voor de bekendere telefoons.
g2 heeft geen 64gb intern geheugen, deze wel
+ LG en updates voor oudere modellen is een ramp, G4 heeft al Android 5.1 terwijl G3 nog op 5.0 zit...

EDIT: battery is idd maar zwak van deze swift

[Reactie gewijzigd door silent785 op 27 augustus 2015 11:48]

Ik zie nergens vierenzestig gigabyte geheugen?

Software kun je zelf veranderen en updaten, zet er gewoon CM op... De hardware is wat je koopt, wat je niet zelf kunt veranderen.
64gb klopt idd niet maar door de BOOTLOADER te unlocken verlies je je garantie. Dan maakt het niet uit of het LG is of niet, wordt gwn een China Phone...

Ik heb toch liever een smartphone van een fabrikant die de gebruiker laat beslissen(Xiaomi, OnePlus, enz...) zonder compromis.
In Nederland in elk geval verlies je helemaal je garantie niet door de bootloader te unlocken, tenzij je door het unlocken schade veroorzaakt aan je toestel. Daar was een tijdje geleden zelfs een artikel over op Tweakers. Ik vermoed dat dit in lijn is met Europese consumentenbescherming.

Wat laat laat Xiaomi je dan zelf beslissen?
Bij xiaomi en oneplus verlies je geen garantie door bootloader te unlocken, op hun officiële fora vind je zelfs roms terug.
OK maar dat geldt dus ook niet voor andere telefoons in Nederland.
Volgens de website van de fabrikant heeft alleen de Swift een verwijderbare accu.
http://wileyfox.com/swift/

De Storm heeft een "Non-removable " accu
http://wileyfox.com/storm/

Beetje een bummer als je het mij vraagt. Ik heb mijn huidige smartphone's accuduur flink verbeterd door na 3 jaar een nieuwe accu te kopen.

[Reactie gewijzigd door Fabske op 26 augustus 2015 11:33]

Volgens de website van de fabrikant heeft alleen de Swift een verwijderbare accu.
http://wileyfox.com/swift/

De Storm heeft een "Non-removable " accu
http://wileyfox.com/storm/

Beetje een bummer als je het mij vraagt. Ik heb mijn huidige smartphone's accuduur flink verbeterd door na 3 jaar een nieuwe accu te kopen.
Non removable is niet hetzelfde als non-replacable
Zoals met veel van deze ontwerpen zul je de accu wel kunnen vervangen, maar niet zomaar 'on the fly'
Er zal een schroevendraaier bij komen kijken, en met 1 x in de 3 jaar, is dat nog geen ramp
Wat ik niet snap is dat ook bij dit soort toch behoorlijk degelijke telefoons die steeds vaker hun data vooral via wifi binnen halen de 5Ghz wifi wordt weggelaten. Moderne telefoons en laptops/tablets zouden dat ondertussen standaard allemaal zo'n beetje hebben. In 2013 leek het ook redelijk standaard bij alles behalve soms de aller goedkoopste. Dit jaar lijk je telefoons van 400+ euro te moeten kopen om kans te maken op 5 Ghz wifi ondersteuning.

En het is niet alleen dat dit niet wordt ondersteund door de producten. In reviews en comments lees ik er ook niets over terug. Daarom bij deze: HEEL jammer dat ook de full HD scherm versie met alle 4G frequenties geen 5Ghz WiFi ondersteund. Dat is voor mij wel een hele grote bepalende factor voor aanschaf, maar voor niemand anders?

Nog een referentie waarom dit in dagelijks gebruik belangrijk is:
http://tweakers.net/nieuws/101787/agentschap-telecom-stap-bij-traag-wifi-over-op-5ghz.html
Hoeveel data moet je binnenhalen met zo'n telefoon?
Een video-stream komt met 720p MPEG4 niet boven de 12Mbps (oncomprimeerd). Ter vergelijking, dat is ook de bandbreedte van USB 1.1.
1080p zit op 22Mbps

Dat zijn snelheden die prima te doen zijn met b/g/n op 2,4Ghz
Daarbij is de dekking met 2,4Ghz ook een stukje beter, dus ik zie de noodzaak niet zo.


/edit:
Ik ga uit van:
MPEG-4 AVC Video op 18000 kbps voor 1080p
MPEG-4 AVC Video op 8000 kbps voor 720p
DTS-HD Master Audio

/edit2:
Logisch dat ik het hele punt mis, omdat je het niet maakt. Het enige wat je zegt is dat je het wil hebben, niet waarom.
Ik begrijp je punt nu, maar in de praktijk heb ik nog geen situatie meegemaakt dat ik met mijn telefoon PER SE 5Ghz nodig heb, omdat 2,4Ghz te traag werkt. Ook in de stad, met veel buren en devices.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 26 augustus 2015 16:21]

Je mist het hele punt: Ik heb het absoluut niet over de bitrate/"lijnsnelheid". Die is in beide frequenties per 20Mhz kanaal hetzelfde (met A/G en N zeker).

De kwaliteit van een verbinding is door alle apparatuur in de 2,4Ghz zwaar verstoord en je hebt veel verlies. En maar 3 kanalen waar alle 20 accesspoints in de buurt om zitten te vechten. In 5ghz heb je 20+ kanalen met inderdaad korter bereik, dus maar 3 AccessPoints zichtbaar. Altijd een ruisloos kanaal beschikbaar.

Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat een betrouwbare lijn van 10mbit veel beter werkt dan een 100mbit verbinding met 2% packetloss.

De signaal sterkte van je wifi SSID zegt helaas bijzonder weinig over de kwaliteit.
Hmm interessant. Wat is trouwens de bitsnelheid die een normaal 2.4GHz-modem zou moeten kunnen halen, als je een bestand direct via Wifi naar je telefoon stuurt? En met een 5GHz-modem, aangenomen dat je telefoon dat kan? Het valt mij namelijk op ik met mijn (oude Tele2-)modem maar iets van 10 à 12 Mbps haal, wat ongeveer even snel is als de maximale downloadsnelheid mijn ADSL. Dat verbaast me dan. (In de praktijk is het natuurlijk veel sneller dan een bestand via ADSL verplaatsen over het Internet, omdat mijn uploadsnelheid maar 1 Mbps is).
Iets in mij is erg enthousiast over deze toestellen. Het is altijd toe te juichen om fabrikanten te vinden die niet zo asociaal veel marge rekenen en niet al te veel invloed uitoefenen op het besturingssysteem. Toch ben ik niet zo heel erg positief meer over het huidige CM, oa door de rare shit die ze hebben uitgehaald met de OPO. Het lijkt meer en meer een systeem te willen worden voor de mainstream en dat is juist net niet waar de kracht van CM lag. Ziet iemand anders deze trend ook in deze zin of word ik gewoon oud? :P
Ik was ook zeer te spreken over CM en heb ook om die reden vorig jaar de OnePlus One aangeschaft. Mijn mening is toen ook drastisch veranderd toen er begin april nog geen update naar CM12S was. Ze deden het imho. beter toen ze nog enkel roms maakte voor mensen die zelf hun telefoon installeerden. Maar wie weet wordt het nog beter.
Dat gevoel heb ik ook inderdaad, ook al zou ik niet zo gauw overstappen naar een andere rom. Privacy Guard is voor mij verreweg de belangrijkste feature van CM en voor zover ik weet biedt geen andere rom dit. Daarnaast zal Ome Google het niet echt hebben kunnen waarderen dat CM zo populair werd t.o.v. AOSP rom (cminstaller debacle) en hier misschien maatregelen aan hebben verbonden?
Uiteindelijke verlang ik bij elke smartphone na mijn n900 nog steeds terug naar maemo. Wat was dat een heerlijk systeem zonder tussenkomst van grote fabrikanten. Als Nokia daar op over was gestapt (ipv Symbian tot het graf toe pushen of denken dat de toekomst in Windows Phone zat), dan was Nokia nu nog steeds een grote speler geweest.
De App Settings module binnen Xposed doet hetzelfde als Privacy Guard. Dit is dus geen reden meer om bij CM te blijven :)
Thanks voor de tip. Als ik het zo bekijk is dat echter geen vervanging van de aanwezige skin/UI als HTC Sense of Samungs's TouchWiz? Ik heb namelijk een S4 in bruikleen en van TouchWiz krijg ik nog net geen spontane diarree, maar het scheelt niet veel :p
Xposed is geen ROM of GUI. Op http://repo.xposed.info/m....android.xposed.installer staat goed uitgelegd wat het wel is.
Dan heb ik het goed geïnterpreteerd. Niets voor mij dus. De onmogelijkheid om sommige apps te deïnstalleren in TouchWiz stoort mij meer dan een Trebuchet dat af en toe vast loopt. Mogelijk bij aanschaf van nieuwe stock android telefoon even naar kijken. Bedankt voor de info iig! :+
Maar, Xposed framework is nog in de highly experimental phase voor Android Lollipop / 5.1.1.
Aangezien ik Lollipop erg fijn en soepel vind draaien én geen security issues voor lief wil nemen, is teruggaan naar KitKat / 4.4 geen optie.

edit: typos

[Reactie gewijzigd door mjf op 26 augustus 2015 13:37]

...maar de Xposed-module Xprivacy is 100x beter voor dat doel. Ontwikkeld door onze eigen Marcel uit Dordrecht. Echt een aanrader, beste Privacy-module voor Android die er bestaat. Je kunt een app alleen bepaalde accounts of contacten laten zien. Je kunt hem alleen bepaalde Internetadressen laten contacteren. Je kunt hem een neplocatie geven, opdat de app niet crash als hij geen locatie krijgt. Je kunt doen dat je een pop-up krijgt als een bepaalde app om een bepaalde permissie vraagt, die je dan kunt weigen of toekennen, permanent of tijdelijk. Etc.
Ook dat ze nu by default bloatware(Bing standaard zoekmachine, TrueDialer,...) voorzien in het OS is geen positieve ontwikkeling.
Ik ben dus niet de enige! Thanks. Wat voor alternatieven blijven er zo over dan?
Paranoid Android en CyanogenMod Nightly. Dit zijn de meeste bekendste / hebben ook veel contributors. Paranoid Android heeft wel een stable versie(itt CyanogenMod):
http://get.aospa.co/legacy/bacon

Jammer dat de CyanogenMod snapshots(stable builds) voor de OnePlus niet meer geupdate worden, laatste versie dateert van vorig jaar augustus:
https://download.cyanogen...evice=bacon&type=snapshot

Daarom raad ik eerder Paranoid Android aan.
Het lijkt meer en meer een systeem te willen worden voor de mainstream en dat is juist net niet waar de kracht van CM lag. Ziet iemand anders deze trend ook in deze zin of word ik gewoon oud? :P
Ik zie het ook! (maar word misschien ook oud! ) Ik vond tot CM 11 (KitKat) de opties voor het aanpassen van je telefoon naar eigen inzicht geweldig. Er waren zeer veel opties. Echter kon je ze ook allemaal op standaard laten staan, en werkte je telefoon ook prima! Ge-wel-dig.

Draai nu 'nightlies', zelfs CM 12.1, maar vrij weinig (extra) mogelijkheden tot aanpassen t.o.v. AOSP. Daarbij draait het Xposed Framework totaal niet (goed) op CM12/12.1 dus heb je nóg minder mogelijkheden tot aanpassen.
Tof dat je "root"-rechten hebt, maar zo heb je er niks aan.

Ze zijn vast nog bezig etc. en misschien komt dit allemaal nog, maar ik vind ook dat ze er langer over doen én ben bang dat het te maken heeft met groeiende populariteit / het te mainstream willen worden.
Sow, die prijs valt nog best mee met die specs! Best een leuk toestel die storm op papier, ben benieuwd naar de eerste reviews! :)
Ik vind de achterkant ook best wel mooi eigenlijk. Die Swift is misschien wel een mooie vervanger voor mijn Nexus 4 als die er mee ophoudt.
Nou, de LG G2 heeft ongeveer dezelfde prijs, maar een betere CPU en batterij, en het is een A-merk. Ik weet niet, vind vooral de Swift juist goed geprijsd voor wat je krijgt.
De prijs/telefoon combinatie maakt de telefoon aantrekkelijk, maar zoals in het artikel ookal aangehaald kan het best een rebrand zijn.

Ben benieuwd naar reviews als de telefoon uit is...

[Reactie gewijzigd door Gillded op 26 augustus 2015 10:59]

De akns op rebrand lijkt mij enorm groot. Hoewel het ontwerpen vandaag de dag zeker geen rocket science is kost het nog altijd een bom geld terwijl er in China voldoende ODMs zijn die basistoestellen zo kunnen fabriceren met een eigen branding en indien gewenst enkele kleine aanpassingen.
Deze telefoons worden in china gemaakt, net zoals de iphone, niet alles in china is slecht alleen goedkope troep moet je vooruit kijken, maar ze kunnen ook degelijk producten maken. Duurzaamheidstest kan dat uitwijzen of deze Wileyfox telefoons goedkoop of duurkoop is. ;)

Rebrand is term voor herstickeren van producten, deze Wileyfox telefoons zijn gewoon op bestelling gemaakt en hebben nooit een ander merk gehad.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rebranding
Je haalt twee termen door elkaar.

Het gaat waarschijnlijk om rebadge of
https://nl.wikipedia.org/wiki/Badge-engineering

Een heel bekend voorbeeld is de Aygo/107/C1, maar bij de blokker vind je spullen van tomado, en in de electronica is Trust een bekende.


En ik twijfel of wileyfox deze toestellen helemaal zelf op de tekentafel hebben ontwikkeld. Soc kun je tegenwoordig off-the-shell kopen, scherm is niet uitzonderlijk, behuizing krijgt ook niet de hoofdprijs. Lijkt me meer hier en daar een aanpassing wat je bij grote producenten prima voor mekaar kunt afdwingen zonder al te veel meerkosten.
Duurzaamheid wordt met name bepaald door de het ontwerp van de opdrachtgever en de regelmatige kwaliteitscontrole die de opdrachtgever uitvoert bij de betreffende fabriek. Zit je daar niet bovenop dan kan je hele slecht geproduceerde producten krijgen.
Heb me er "Laatst" ( meer als een jaar geleden ) ook wel eens in verdiept waarom ze toch zo verdacht veel op elkaar lijken. Ook gezien de specs is er niet heel veel bijzonders aan te ondervinden. Wel vind het netjes dat er een Qualcomm inzit voor die prijs ( Niet dat andere phones dit niet hebben, maar toch zie je vaker de goedkope mediatek varianten ).

Ook de support in europa en het niet betalen van invoerkosten en de waarschijnlijk snelle verzending kunnen deze jongens wel op scoren.

Achja.... We shall see.
Ik zie een grote concurrent voor de Moto G!
Ziet er veel belovend uit, als ze dit goed op de markt kunnen krijgen zonder al te veel problemen zoals OnePlus had zie ik hier veel potentie in. Vind de achterkant wel erg lijken op OnePlus qua materiaal maar dat is zeker een plus als het zo is.

Dit ziet er toch echt uit als de telefoon die de markt wil, verwijderbare accu, dual sim, geheugen uitbreidbaar tot 128GB ( MicroSD )
Op hun site lees ik echter wel: "Battery: Non-removable 2500mAh battery" bij de storm, dus enkel de swift zijn is removable

[Reactie gewijzigd door jokohoko op 26 augustus 2015 11:29]

laat tweakers.net hier een review van schrijven, want vooral die goedkopere variant lijkt me een behoorlijk interessant toestel ten opzichte van de moto g 3rd die dit jaar toch een beetje tegen lijkt te vallen..

ik ben wel benieuwd wat cynanogen os prcies biedt tegenover android, want naar ik begrijp is Xprivacy nogaltijd beter dan de aangekondigde features in Android 6, en naar ik begreep was deze feature standaard in CM.

en ook de duurdere versie lijkt me best interessant, tov bijv de one+two

[Reactie gewijzigd door i-chat op 26 augustus 2015 13:20]