Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

De Britse smartphonemaker WileyFox brengt zijn toestellen Swift en Storm uit in Nederland. Het bedrijf kondigde de toestellen deze zomer aan voor een release in het Verenigd Koninkrijk, maar de midrange-smartphones met Cyanogen OS verschijnen binnen afzienbare tijd in Nederland.

Het is onbekend wanneer de release precies zal plaatsvinden. De Britse fabrikant presenteerde beide smartphones eind augustus. WileyFox wil zich onderscheiden van Chinese smartphones met support in Europa. Bovendien kunnen gebruikers een verzekering afsluiten tegen schade aan het scherm, waarmee de fabrikant belooft het display in geval van schade te repareren.

De duurste van de twee is de Storm, met een 5,5"-lcd met full-hd-resolutie en een Qualcomm Snapdragon 615-soc, bijgestaan door 3GB werkgeheugen. Voor opslag is 32GB beschikbaar. De telefoon ondersteunt 4g op alle in Nederland gebruikte frequenties voor lte. WileyFox gebruikt een Sony IMX220-cameramodule aan de achterkant, met 1,2 micrometer grote pixels en een resolutie van 20 megapixels. De frontcamera heeft een maximale resolutie van acht megapixels. De accu is niet verwijderbaar en heeft een capaciteit van 2500mAh. Het toestel krijgt een adviesprijs van 299 euro.

De Swift is een goedkoper model met 5"-scherm met 1280x720 pixels en een Qualcomm Snapdragon 410-soc met 2GB aan ram en 16GB opslag. De 900MHz-band die T-Mobile inzet voor 4g ondersteunt de goedkopere Swift niet, maar voor de rest kunnen gebruikers in de Benelux via alle gebruikte 4g-frequenties online. De telefoon heeft een 13-megapixelcamera van Samsung aan de achterkant en een frontcamera met een maximale resolutie van vijf megapixels. In tegenstelling tot de duurdere Storm heeft de Swift een 2500mAh-accu die verwisselbaar is. Er is ondersteuning voor dualsim en het toestel komt in september uit voor 179 euro.

Beide toestellen draaien op Cyanogen OS, het besturingssysteem van het bedrijf achter CyanogenMod, de bekendste custom rom voor Android-smartphones. Cyanogen OS op de toestellen is gebaseerd op Android 5.1.

Wileyfox SwiftWileyfox SwiftWileyfox StormWileyfox Storm

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Gebruik de Swift al een paar weken en het is een goede telefoon voor de prijs.

Het is CyanogenOS dus je weet wat je kan verachten, de hardware is ook voorspelbaar maar met een goede camera voor die prijs.
Hoewel 5" voor mij te groot is ben ik er erg tevreden mee.

Er zijn wel wat min puntjes op het moment:
- Quick settings is soms niet te bereiken via lockscreen (je moet eerst midden op je scherm drukken)
- Orientation sensor is iets te gevoelig, mijn foto's verschijnen soms op hun zij terwijl ik hem echt rechtop had.
- Het draait CyanogenOS en niet MOD dus verwacht niet dagelijks updates.
- Normale USB kabels passen niet! de usb aansluiting zit te ver naar binnen dus normale kabel zullen niet passen. Die mee geleverd is is een goede kabel maar erg kort. Thuis heb ik er een die net past als je hem niet meer aanraakt maar op het werk blijft mijn kabel er niet in. Om hem op te laden moet ik de case er af halen.
Ziet er goed uit voor mijn ouders bijvoorbeeld: nu is het wachten op de eerste review hier op Tweakers, hetzij van de crew of een mooie gedegen review van een gebruiker.
Ik schrijf geen review, maar ik heb nu zo'n twee weken de Wileyfox Swift in gebruik, gekocht via Amazon.de.

Mijn vorige telefoon was de 1e gen Moto G Dual sim, die erg traag was geworden.

Ik kan nog geen negatieve punten ontdekken aan de Swift:
  • Reageert vlot door Cyanogen en 2gb ram.
  • Scherm is mooi.
  • Dual sim en 4g werken prima.
  • Batterij doet het prima. Ik haal zo'n 5 uur screen on time.
  • De telefoon houdt lekker vast door de stroeve achterkant.
  • Software werkt perfect stabiel. Ik heb in deze twee weken geen enkele vastloper of spontane reboot gehad.
  • Geen bloatware!!!!!
  • Camera is redelijk.
Prima dual sim 4g telefoon voor als je niet teveel geld kwijt wilt zijn aan een smartphone.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 26 oktober 2015 12:40]

Heeft de Swift wel gewoon 2 antennes, dus op beide simkaarten bereikbaar (dual-sim active).
De aanname is van wel, maar ik zie dit ook niet terug in de specs sheet
(https://www.wileyfox.com/..._Swift_Specifications.pdf)
Geen idee, en ik weet niet hoe ik dat kan testen voor je.

Ik ben normaal gesproken op beide nummers bereikbaar, tenzij ik bel met nummer 1 dan krijgt een beller naar nummer 2 een 'niet bereikbaar' melding, of voicemail, en vice versa. Ik vermoed dat dit dual-standby is en niet dual-active?
Wellicht ook leuk om te weten en wordt niet in het artikel genoemd :
Wileyfox Storm
De opslag is uit te breiden met een MicroSD kaartje tot maximaal 128GB opslag;
WiFi wordt alleen ondersteund op 2.4GHz, namelijk 802.11 b/g/n;
Bluetooth versie 4 (LE);
De telefoon wordt geleverd zónder een oplader in de doos!
Wileyfox Swift
De opslag is uit te breiden met een MicroSD kaartje tot maximaal 32GB opslag;
WiFi wordt alleen ondersteund op 2.4GHz, namelijk 802.11 b/g/n;
Bluetooth versie 4 (LE);
De telefoon wordt geleverd zónder een oplader in de doos!
Bron: Wileyfox Introduces Mobile Handsets for the Savvy Open Market Customer
Een interessante (?) gedachte achter de makers van de telefoons om hem te leveren zonder oplader (wie heeft er tegenwoordig niet een aantal in huis liggen?).

Op de site van de fabrikant wordt geclaimd dat de telefoons qua 4G compatible zijn met alle netwerken in Europa, dus niet alleen die van Nederland/BeNeLux!

Overigens is de prijs van de Storm ¤279,- en niet de ¤299,- zoals in het artikel genoemd..!
Niet meer van toepassing, gebaseerd op een oud persbericht van Wileyfox.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 26 oktober 2015 11:50]

Een leuke (?) gedachte achter de makers van de telefoons om hem te leveren zonder oplader (wie heeft er tegenwoordig niet een aantal in huis liggen?).
Zou je zo ook reageren als LG / Google dit zou doen met de nieuwe Nexus5X ?

Een oplader bijleveren is imo een verkeerde bezuiniging, die kosten wegen niet op tegen de klantvriendelijkheid.
Ik vind het anders behoorlijke onzin dat je bij iedere telefoon nog steeds een lader krijgt. Het hele idee achter de (verplichte) micro-USB is dat er minder rommel hoeft te worden geproduceerd. Van mijn laatste 2 telefoons zitten de laders nog nieuw in de verpakking....

Verder zie je steeds vaker dat er op andere manier kan worden opgeladen, bijvoorbeeld door USB aansluitingen in stekkerblokken en zo. Dat is veel handiger dan ieder apparaat zijn eigen lader geven.
Nou, ik weet het niet hoor, maar het lijkt mij wel verstandig om voor ieder smartphone zijn eigen lader te gebruiken. Vooral omdat tegenwoordig ook de hoeveelheid ampere per lader kan verschillen.

Heb jij heeel toevallig last veel laadsessies die erg lang duren?? Want dat zou ik dan wel kunnen verklaren :)

(edit: AFAIK; Te lage ampere is niet goed voor de levensduur van een accu, mijn advies is altijd: gebruik apparatuur zoals ze ontworpen zijn en daar valt dit ook onder)

[Reactie gewijzigd door Sifir05 op 26 oktober 2015 13:43]

En waarom zou een te lage amperage een probleem zijn?

Hierdoor laad de telefoon wat langzaner op wat zelfs beter is voor de accu
Er zou nog veel minder rommel geproduceerd worden moest niet iedereen elk jaar een nieuwe smartphone kopen, gewoon om toch maar het nieuwste model te hebben. Jij hebt nog 2 laders in de verpakking zitten, ik zit zelfs nog maar aan mijn 2de smartphone: eerst de Galaxy S en dan de Nexus 5, die nog wel een tijdje zal meegaan.
Die nieuwe Nexus 5X heeft ook een nieuwe aansluiting (USB type C) waar bijna niemand een oplader voor heeft liggen. als het nou een micro usb aansluiting was dan hoef ik daar zeker niet nog 1 van. Volgens mij heb ik 5 thuis, 2 in mijn tas, 1 in een koffer en 2 op kantoor. En dat zullen ze vast niet allemaal zijn..
Doe me eens een plezier en kijk eens als die ALLEMAAL hetzelfde zijn met stroom toevoer... Want ik heb er van 0.5mA-0.8mA-1mA en dan die van men samsung met 2mA

Maarja tuurlijk, wil graag mijn note 2 opladen met de 0.5mA adapter want zo doe ik er 2 nachten over om hem op te laden
ik heb inderdaad verschillende soorten, maar verschil is niet te merken als je het 's nachts oplaad of hem bij laad op kantoor.

Bij een tablet moet je inderdaad wel even opletten welke lader je gebruikt.

Mijn punt ging er alleen over dat je echt niet iedere keer een nieuwe hoeft te krijgen.
Dit is inderdaad een ander punt: de meeste opladers hebben een verschillend vermogen. Wij hebben ze thuis ook liggen van 0.8A en tussen de 1A en 2A. Natuurlijk wil je een oplader met zo'n 2A, dan laadt je telefoon tenminste lekker snel op. Maar gezien de variaties tussen de opladers is het altijd even opletten welke je pakt..

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 26 oktober 2015 15:54]

2mA?????

Dat gaat dan wel heeeeeeeeel lang duren voordat je telefoon vol is!

Ik denk dat je 2000mA bedoeld. ;)
Mag ik vragen hoe je bij die conclusie komt? Nergens maak ik de vergelijking met LG/Google, of rep ik ook maar met één woord hierover. Waar het mij om gaat dat ik het een interessante move van de fabrikant vind om geen oplader mee te leveren. Bij ons in huis hebben we ondertussen een aardig aantal opladers liggen. Van een vorige telefoon of extra gekocht, ze zijn tegenwoordig overal te vinden/krijgen.

Zelf zou ik graag een oplader van de fabrikant bij mijn telefoon krijgen. Als dit je eerste smartphone is en je nog geen oplader in huis hebt liggen, moet je namelijk alsnog op zoek naar een oplader. Vandaar het vraagteken tussen haakjes, maar voor het gemak zal ik er 'interessante' van maken.
De Nexus 5X wordt geleverd met een USB-C (aan beide kanten vd kabel), die USB is nog geen gemeen goed, daar zal dus zeker anders op gereageerd worden als de adapter + kabel niet meegeleverd worden.
Een leuke (?) gedachte achter de makers van de telefoons om hem te leveren zonder oplader (wie heeft er tegenwoordig niet een aantal in huis liggen?).

Op de site van de fabrikant wordt geclaimd dat de telefoons qua 4G compatible zijn met alle netwerken in Europa, dus niet alleen die van Nederland/BeNeLux!

Overigens is de prijs van de Storm ¤279,- en niet de ¤299,- zoals in het artikel genoemd..!
Je baseert je op een persbericht van augustus. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het leveren zonder adapter ook gaat gelden in Nederland, heb het daarom niet genoemd.

De 4g-netwerken zijn in Europa vrijwel overal hetzelfde, maar het belangrijkste is natuurlijk of hij in het thuisland werkt. Hij komt mss ook uit in bijvoorbeeld Spanje, maar ook dat melden we niet :)

Over de prijs: die is aangepast sinds het persbericht van augustus :)
[...]
Je baseert je op een persbericht van augustus. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het leveren zonder adapter ook gaat gelden in Nederland, heb het daarom niet genoemd.
[...]
Over de prijs: die is aangepast sinds het persbericht van augustus :)
De link achter het woord 'belooft' linkt naar dat persbericht, als er een nieuw bericht over naar buiten is gekomen en naar het oude bericht gelinkt wordt, kan ik de mist ingaan natuurlijk :).

Wat betreft de 4G netwerken, begrijpelijk, maar mocht je op vakantie zijn en een bundel hebben die je in heel Europa kan gebruiken (die zijn er) is het wel handig om te weten dat het ook mogelijk is overal 4G te gebruiken.

Maar ik heb al een artikel in de GR staan ;).
Op de website van WileyFox zelf staat op bijv. de Franse en Duitse portals gewoon nog de prijs van ¤279: https://www.wileyfox.com/fr/

We weten natuurlijk niet wat dat voor de Benelux gaat betekenen...
Hier ben ik het niet mee eens. Oké de meeste mensen hebben wel een of meerdere opladers thuis dat klopt, maar als ik naar mezelf kijk, is de oplader bij mij meestal kapot of bijna tegen de tijd dat ik een nieuwe gsm koop... Soms zijn die dingen halfweg al kapot.

Daarom vindt ik het wel heel fijn als ze er wél een oplader bij leveren... eveneens oortjes... die dingens zijn belabberde kwaliteit maar zijn perfect als reserve.
Motorola Moto G 3e gen wordt ook alleen met USB kabel geleverd en niet met een lader. Op zich prima voor de meeste mensen. Al mogen ze er wel bij zeggen dat je de kabel in elke USB lader kan prikken en gebruiken. Niet iedere a-techneut snapt dat namelijk.
Voor WileyFox snap ik het wel, lekker goedkoop de software kant uitbesteden.

Maar sinds Cyanogen feitelijk een project van een bedrijf is geworden, wat verschilt hierin met een distro van een ander bedrijf? Als Cyanogen op een gegeven moment met hun developers geen nieuwe Android versie wil maken voor deze telefoon, dan zit je in precies hetzelfde schuitje als wanneer Google, Sony of Huawei dat zegt: je moet het met een paar andere hobbyisten zelf gaan doen met de AOSP-codebase.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 oktober 2015 11:09]

Wileyfox heeft volgens het genoemde persbericht gewoon een patrtnership met cyanogen... Dat betekent dat er, zolang de partnership loopt er gewoon een rom voor deze telefoons beschikbaar zal zijn.
Dus ze hoeven niet zelf de rom in elkaar te klussen, en dat "lekker goedkoop" dat zal wel meevallen. Er zal gewoon voor zo'n partnership betaald worden.

[Reactie gewijzigd door robb_nl op 26 oktober 2015 11:38]

Het voordeel van een apart bedrijf dat het OS levert is dat ze er afspraken mee kunnen maken :License fee in ruil voor werkende software en xx maanden updates.
Beide toestellen zijn dual sim!!!
: bron http://www.prnewswire.com...t-customer-522817341.html
Wileyfox Storm

Network: 4G LTE/ Dual SIM/ unlocked, compatible with all European providers
Display: 5.5" Full HD Display
Processor: Qualcomm Snapdragon 615 Chipset, Octa-Core
OS: Cyanogen OS 12.1 based on Android Lollipop 5.1
Camera: 20MP Rear Camera / 8MP Front Facing with flash and range of shooting features
Video: MP2/4, AVC, HEVC, Sorenson, realVideo 4, wmv2/3 VP8
Audio: AAC, MP3, FLAC, DTS, AC-3, HE-AAC, MPEG-1 Layer II, Cooker, Vorbis, WMAV2
Connectivity: WiFi 2.4GHz, protocols 802.11 b/g/n, Bluetooth v.4 (LE)
Memory: 32GB ROM + 3GB RAM. Expandable MicroSD up to 128GB
Dimension & weight: 155.6 x 77.3 x 9.2mm, 155g
Battery: Non-removable 2,500mAh
Note: Shipping without a charger in the box.

Wileyfox Swift

Network: 4G LTE/ Dual SIM/ unlocked, compatible with all European providers
Display: 5" HD Corning® Gorilla® Glass
Processor: Qualcomm Snapdragon 410 Chipset, Quad Core
OS: Cyanogen OS 12.1 based on Android Lollipop 5.1
Camera: 13MP Dual LED Flash Rear Camera / 5MP Front Facing, range of shooting features
Video: MP2/4, AVC, HEVC, Sorenson, realVideo 4, wmv2/3 VP8
Audio: AAC, MP3, FLAC, DTS, AC-3, HE-AAC, MPEG-1 Layer II, Cooker, Vorbis, WMAV2
Connectivity: WiFi 2.4GHz, protocols 802.11 b/g/n, Bluetooth v.4 (LE)
Memory: 16GB ROM + 2GB RAM. Expandable MicroSD up to 32GB
Dimension & weight: 141.15 x 71 x 9.37, 136g
Battery: Removable 2,500mAh
Note: Shipping without a charger in the box.


Daar wordt ik als chinaphone user erg blij van :)

[Reactie gewijzigd door strikey op 26 oktober 2015 10:48]

Er zijn toch al een aantal van dit soort toestellen op de markt, ook non-Chinaphones? Zenfone 2, Xperia M4, etc - het interessante hierin is voornamelijk de Cyanogen distro.
4G dual-sim, met 2GB ram en goede software voor 179 euro is er volgens mij verder niet in Nederland. De Xperia M4 dual-sim is volgens mij ook een prima telefoon en de Sony software is meestal vrij vlot, maar dat toestel is 100 euro duurder.
Rond de 260 euro toch? Da's goedkoper dan die Storm. Maar idd dat is in het buitenland, die Zenfone 2 Laser ook - het dual sim aanbod is in Nederland gewoon bijzonder slecht. Ook de dual sim Lumia 950 komt weer eens overal om ons heen uit, maar niet hier.

Als dual sim gebruiker leg ik me er maar bij neer dat ik altijd bij Amazon Frankrijk moet bestellen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 oktober 2015 19:03]

Ook de 20MP camera module met relatief grote sensor (1/2.3") is in de prijsklasse van de Storm vrij zeldzaam.
De swift is een hele goede ipv een moto g denk ik, de storm zou ik niet doen. De moto x play heeft een zelfde chip en een veel grotere accu.
De storm is dan ook ¤100 goedkoper.
Er zijn al prijzen in nederland bekend bij Coolblue voor het pre-orderen. http://www.pdashop.nl/product/665795/wileyfox-storm.html
Even een kanttekening voor de mensen die nu al een gat in de lucht springen omdat het een dual sim toestel is, hier staat bij de plus en minpunten ook vermeld:
Besluit je een tweede simkaart te gebruiken dan gaat dit ten koste van het geheugenkaartslot.
Jammer dat er geen CM13 (==Marshmallow) op staat, maar wel een leuke smartphone !

Ik neem aan dat er geen play store op staat ?
En kun je met deze simpelweg root aanzetten bij 'developers options' ?

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 26 oktober 2015 15:19]

Kijk eens naar de foto's bij dit artikel... 8)7

Natuurlijk kun je geen root aanzetten. Vrijwel geen enkele fabrikant gaat het in hun hoofd halen standaard root aan te bieden. Voor tweakers is het leuk, maer het kan ook flinke negatieve gevolgen hebben

[Reactie gewijzigd door mad-dog op 26 oktober 2015 17:41]

Goed nieuws :) ben benieuwd naar de details van dat verzekerings verhaal.
Die swift lijkt nog een beter optie dan de moto g, zeer interessant.