Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties

De Nederlandse providers verdienen steeds meer aan mobiel internet, zo blijkt uit cijfers die marktautoriteit ACM publiceerde. De omzet uit mobiele data steeg in 2013 met maar liefst bijna 50 procent. Klanten zijn afgelopen jaren fors meer gaan betalen voor mobiel internet.

Providers verdienden in 2013 samen ongeveer 1,75 miljard euro aan mobiel internet, stelt marktautoriteit ACM. Gedeeld door de ongeveer 10,7 miljoen aansluitingen met mobiel internet betaalde de gemiddelde Nederlander grofweg rond 13,50 euro per maand aan mobiel internet. Dat is fors meer dan in 2012, toen Nederlanders gemiddeld ongeveer 9,70 euro betaalden. In 2011 ging het om gemiddeld 7,65 euro.

Tegenover de prijsstijging staat onder meer dat er grotere databundels worden aangeboden. Ook lijken meer mensen te gaan voor duurdere bundels en introduceerden providers vorig jaar 4g-toegang, waarvoor vaak extra geld wordt gevraagd. De stijging zit vermoedelijk ook in het ineenschuiven van diensten in abonnementen; providers als KPN en Vodafone hebben inmiddels abonnementen waarin bellen en sms'en zo goed als onbeperkt kan en alleen de databundel verschilt. Het is onbekend hoe die zijn meegenomen in de berekening: veel van die abonnementen waren in 2013 voor het eerst af te sluiten, zoals Vodafone Red. Totaan 2011 was het gebruikelijk om voor 5 of 10 euro per maand een losse internetbundel te nemen.

Providers verdienden in 2013 sowieso meer geld. De totale omzet steeg van 5,2 miljard euro in 2012 naar bijna 5,5 miljard euro in 2013. Die stijging komt niet door een groei aan klanten: het aantal aansluitingen kende geen grote verandering.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (100)

Quote:Nieuwsbericht
Tegenover de prijsstijging staat onder meer dat er grotere databundels worden aangeboden.
Laat me niet lachen, eerst had ik een onbeperkt databundel*.
Tegenwoordig hebben we juist beperkte databundels.

* Ergens stond in de voorwaarden als ik me niet vergis tot 10x het gemiddelde gebruik, maar dit was volgens mij meer tegen de mensen die tethering deden.

[Reactie gewijzigd door VincentdeVreede op 16 juli 2014 18:11]

Kan wel kloppen. Onlangs na de laatste iOS update was een instelling in mijn telefoon veranderd waardoor ik via 3G instellingen en documenten van mijn telefoon met iCloud ging synchroniseren. Ik had het sms'je wat ik kreeg van Ben dat ik over mijn limiet heen ging genegeerd en dat resulteerde in een ¤200,- kostende data rekening. Beetje lafjes dat het niet mogelijk is bij Ben om in plaats van ¤0,10 per m/b de snelheid te knijpen. Had mij nogal een zakcentje bespaard.

[Reactie gewijzigd door Ultimation op 16 juli 2014 17:36]

De waarschuwing niet negeren had je ook nogal een zakcentje bespaard. Makkelijk om je provider dan deels de schuld toe te willen kennen he. Wat lafjes ook.
Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik heb het zelf nooit meegemaakt net als Ultimation, maar ik kan me indenken dat je als klant hier wat beter tegen beschermd mag worden.
Als klant neem je een bundel af, als je daar op een of andere manier buitengaat (zonder dat je er erg in hebt of whatever) dan blijft de provider gewoon lekker ongelimiteerd factureren.
Zelfde verhaal in het buitenland, kan je wel een maximum opgeven van +/- 60 euro.
Waarom kan dat niet gewoon 0 euro zijn? Waarom moet mensen geconfronteerd worden met een hoge rekening aan het einde van de vakantie?
Als je bij je bank geen geld meer op je rekening hebt staan blijven ze toch ook niet gewoon geld afschrijven van je bankrekening!
Net als de bank heeft ook hier de provider een bepaalde verplichting als je het mij vraagt en een sms sturen is in mijn ogen niet voldoende.
Buiten de bundel bellen, smsen of internetten zou gewoon standaard UIT moeten staan.
Als het zover is zou je dat altijd nog aan kunnen zetten of bij kunnen kopen.
Eerder een laffe streek van de providers om consumenten op kosten te jagen.
Kwestie van eigen verantwoordelijkheid. Als je dat niet aankan, telefoon uitzetten.

Heb een hekel aan dat verplichte gepamper vanuit de overheid. Er zijn inmiddels genoeg afspraken en regels, maar providers hebben s doel een dienst te leveren en geld te verdienen. Zou toch stom zijn om die beide doelen veel lastiger te maken
Je kan willen wat je wil, maar je zult het moeten doen met hoe het is. Als je een waarschuwing negeert dan hoef je echt niet verder te kijken dan je domme zelf.

Overigens zijn er situaties waar het wel is zoals je wil. Zo heb ik prepaid en als de limiet op is dan is hij ook op. Kan je je mobiele data aanlaten als je wilt, maar gebeurt er niks tot je opnieuw oplaadt of nieuw data volume koopt met je krediet. Neem dan zoiets. Of negeer geen waarschuwingen.
Blijkbaar zijn er gelukkig wel providers die er hetzelfde over denken als ik, zie hierboven T-mobile. :)
Een laffe reactie van een consument. Als mensen een hoge rekening krijgen terwijl ze een waarschuwing hebben gehad is een laffe streek van de providers. Als er een dienst geblokkeerd wordt om kosten te voorkomen dan is het belachelijk dat er iets "zomaar" wordt stopgezet. Neem als consument eens zelf verantwoordelijkheid en lees de voorwaarden van je contract. Je neemt een abonnement omdat je dat ZELF wilt, niet om een provider een pleziertje te doen. Klagen over duur internet? Je bent niet verplicht om het te nemen!
Is natuurlijk veel geld, maar 2GB buiten je bundel is ook niet niks. Zou eerder boos zijn op Apple, dit had je ook bij andere providers kunnen gebeuren.
Daarom vind ik dat een provider gewoon verplicht moet knijpen in plaats van mensen onnodig op kosten jagen.
Hoeveel mensen zijn er die bewust voor meer als 200 euro bellen of internetten biiten hun bundel; dan moet er toch ook een bellerje gaan rinkelrn in dit geval bij Ben...
Daarnaast waarom geen max. instellen als je buiten de bundel gaat!

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 16 juli 2014 18:05]

Tegenwoordig (en in de begindagen ook) heb je gewoon datatellerapps in allerlei applicatiewinkels staan, dus waarom jezelf niet indekken en zo'n ding gebruiken? Op mijn telefoon zit standaard zo'n ding, EN mijn provider stuurt een sms als ik op 50%, 75% en 100% van mijn bundel zit.

Beetje gebruikersdomheid dit. ;)
Op nieuwe bundels van Vodafone (moet je aanzetten) en al wat langer bij T-mobile val je buiten je bundel op de 64kb internet (onbeperkt). Genoeg voor whatsapp/telegram, doet een paar dagen om een backup van 2gig over te zetten maar daarvoor is je acuu toch allang al leeg :+
Daar heb je het al, waarom staat dat standaard niet AAN. Ik begrijp dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, maar dat zoiets standaard al niet aan staat is slechts gedaan om 1 reden, die ik hierboven vermeld heb.
Bij T Mobile staat het al geruime tijd standaard aan.
Ook hebben ze daar de roaming kosten prima afgeschermd, je kan dmv sms een roaming pass kopen, als je mb's op zijn is het ook gedaan met je verbinding.

Voor mij iig geen verassingen op mn tel. rekening, dat doen ze toch wel goed.
Dat is inderdaad zoals het moet zijn als je het mij vraagt, netjes!
Zelfde met het fantastische farcebook. Iedereen opeens een enorm dataverbruik omdat filmpjes automatisch afgespeeld werden
Onlangs na de laatste iOS update was een instelling in mijn telefoon veranderd
Als dat zo was moet je even contact opnemen met Apple. Dat zou namelijk een bug zijn waar ze voor verantwoordelijk voor zijn. Mijn ervaringen met Apple zijn dat ze dit soort dingen zeer serieus nemen en ze de schade zonder veel zeuren zullen vergoeden.

Natuurlijk heb je ook je eigen verantwoordelijkheid. Je werd gewaarschuwd, waarom heb je toen niet even opgepast?
Komt natuurlijk door de hogere snelheden van 4G. De hoeveelheid data die men verbruikt voor hetzelfde YouTube/Facebook/Netflix filmpje is bijna verdrievoudigd! Prijs per MB blijft hetzelfde, je haalt alleen wel even wat meer MB's binnen dankzij apps en websites met adaptive streaming.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 16 juli 2014 17:35]

Dat denk ik niet. Data is duurder geworden omdat de marges vroeger behaald werden op belminuten en smsjes, maar dat loopt sterk terug.
Ik heb daarnaast het idee (speculatie dus) dat juist omdat SMS zo'n geweldige melkkoe was in Nederland (geen speculatie), berichten applicaties als MSN (vroeger) en Whatsapp (nu) zo'n enorme vlucht hebben genomen in Nederland. De uptake van deze "nieuwe sms concurrenten" lag in Nederland (met z'n relatief erg dure sms kosten) bijzonder hoog.

Nu heb ik het idee dat providers ervan uitgegaan zijn dat internet bundels al snel de 100 smsjes die ze voorheen verkochten zouden vervangen en ze zijn dus snel de prijs van dit soort bundels bij die van internet gaan tellen, met ter compensatie opeens "gratis sms".
Omdat lang niet iedereen daarin trapte, hebben ze dit stapsgewijs geïntroduceerd. Als je nu kijkt naar al die dure bundels, vind ik het niet zo gek dat men met "ouderwetse" oplossingen als "wifispots" komt bij UPC en Ziggo.

Daarom denk ik al jaren dat de enige oplossing is om even lekker te gaan stemmen met de portemonnee en gewoon die handel niet af te nemen, zeker niet met een toestel erbij. Maar men is al zo gewend / verslaafd aan mobiel internet en de smartphone dat de providers vrij spel hebben en men toch geen tegengas zal geven.
Je verhaal klopt natuurlijk maar er is wel een kanttekening, ze (providers) hebben VEELste veel betaald voor de frequentie licenties en het gewonnen geld (voor de staat) is dus in essentie een sigaar uit eigen doos. Dus prijs verhoging komt deels hierdoor en deels door de verlies aan inkomsten uit sms en bellen, maar voornamelijk door gebrek aan concurrentie. 2015 brengt free roaming in Europa dat betekent dus dat je binnen je bundel/abbo tarieven heel Europa kan afreizen, maar als mobiel internet in DE goedkoper is dan neem ik wel een abbo uit DE (Duits nummer neem ik maar voor lief). Hopelijk springen andere bedrijven in dit gat in de markt :P.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 16 juli 2014 18:28]

Houd er wel rekening mee dat internationaal bellen niet aan een maximum tarief zit., dus jou bellen word zo wel erg duur voor iedereen. Dat is namelijk WEL buiten de bundel.
Ik zeg toch ook binnen Europa wat heeft internationaal bellen daar mee te maken? Waarom zou bellen vanuit Duitsland naar b.v. de VS duurder zijn dan vanuit Nederland naar de VS (of gebeld worden).... Natuurlijk is dat Buiten de bundel... Binnen Europa zijn alle tarieven gelijk gestreken (definitief in 2015 dus).
Als iemand me opbelt is dat binnen Europa en even duur als je in Duitsland belt of Spanje.
Klopt, echter van een nederlands naar een duits nr is duurder als van een NL naar een NL nummer.

En die tarieven vallen dus niet onder deze wet.
En de providers mogen de data tarieven niet duurder maken dan binnenlands verkeer.
Maar er staat NERGENS dat het binnen de betreffende bundels moet lopen.
De (het) dataplan is dus goedkoper, je betaald overal hetzelfde per MB, maar als je het in duitsland, of Belgie doet, betaal je dat wel BUITEN je bundel om.

Dat zal in Duitsland niet anders gedaan worden ( daargelaten of je zo makkelijk een duits abbo kan afsluiten, zonder een verblijfplaats aldaar.)
Dus wel want dit valt (tenzij buiten je bundel) gewoon binnen je bundel dat zou anders betekenen dat als je in het Buitenland bent (binnen europa dus) je alleen met het thuisfront kan bellen je anders alsnog hoge kosten hebt (zoals elk jaar ook de kosten voor gebeld worden omlaag gaat). Het ontgaat ook een beetje het doel van één Europa als bellen onderling nog gewoon duur was.
Maar ik zou graag willen zien waar je deze informatie vandaan hebt.

Overigens krijg je nu in het Buitenland al een roaming deal van een party uit dat land tot je beschikking dus dan bel je alsnog lokaal.

"This vote is the EU delivering for citizens. This is what the EU is all about – getting rid of barriers to make life easier and less expensive.”
"Beyond the highly visible barrier of roaming we are now close to removing many other barriers so Europeans can enjoy open, seamless communications wherever they are".

Het doel is dus:
MEPs argue that the excessive cost of using a mobile phone abroad is a key reason why there still is no functioning EU single market for telecoms. Abolishing roaming fees is crucial to stimulate innovation and should be combined with other measures to create a genuine digital single market, they say.

Het is verdomd moeilijk om het volledige rapport te vinden way to go EP

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 16 juli 2014 19:23]

maar in hetzelfde artikel staat: by ending roaming charges, guaranteeing an open internet for all by banning blocking and degrading of content, coordinating spectrum licensing for wireless broadband, giving internet and broadband customers more transparency in their contracts, and making it easier for customers to switch providers.

Dus voorlopig betreft het alleen roaming tarieven en gaan 'inter europa' tarieven.
Ik wil nog steeds zien waar jij je info vandaan hebt, want er zijn genoeg die dingen roepen maar niks kunnen bewijzen.
In het voorstel van het Europees Parlement mogen providers helemaal geen extra kosten meer in rekening brengen. Op die manier kunnen Nederlanders als ze in een in ander land van de Europese Unie zijn gewoon gebruik maken van hun eigen bundel.
Het gaan met roaming niet alleen over data, maar over de gehele telefoon kosten, einde roaming betekent dus binnen Europa wel 'inter europa' tarieven aangezien roaming niet meer mag (roaming betekent dat je meerprijs vraagt voor diensten in het buitenland/gebruik van andermans netwerk, effectief gezien is er na 2015 geen 'buitenland' meer binnen Europa) Nogmaals roaming is bellen, gebeld worden sms'en dataverkeer (Afgezien bellen en sms'en ook als dataverkeer geclassificeerd kan worden)
Concurrentie

Ook het Europees Parlement wil dat er meer concurrentie wordt toegelaten op de mobiele markt.

Nederlandse telecombedrijven zouden buitenlandse bedrijven niet meer mogen weigeren als zij een redelijke vergoeding bieden voor gebruik van het netwerk, zo stelt het Europees Parlement. Meer concurrentie moet dan leiden tot lagere prijzen.
Men kan niet spreken van een interne telecommunicatiemarkt zolang er grote verschillen zijn tussen binnenlandse en roamingtarieven. Het uiteindelijke doel moet daarom zijn het verschil tussen binnenlandse en roamingtarieven weg te werken en zo een interne markt voor mobielecommunicatiediensten te creëren.
Zoals het originele voorstel ging en aangenomen is effectief eind 2015.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 17 juli 2014 10:13]

Ik zeg toch ook binnen Europa wat heeft internationaal bellen daar mee te maken?
Simpel; Europa is geen land. Bellen van bijv. Nederland naar Spanje is ook internationaal bellen.

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 17 juli 2014 09:44]

Dat gaat natuurlijk goed in combinatie met een dual-sim toestel. Goedkope data met een duits abonnement en lokaal bellen met een abonnementje zonder data.
Tja we zullen het nooit weten. Maar ik ben van mening dat ook al waren de licensies goedkoper geweest echt niet veel goedkoper was geweest. Zeker nu met de Big 3.
We moeten blijven beseffen dat er weinig tot geen filantropische bedrijven zijn en met name dat ze alleen maar duurder worden.
inderdaad, de staat.
Van wie is nederland eigenlijk?
Niet van de Nederlanders als je dat soms dacht.
Dat geld voor die licenties hebben ze nou zo'n beetje wel eruit, niet echt een argument, wat over blijft is het uitmelken van de consument, voor diensten die ook gratis hadden gekund, landelijk wifi bv....
De 4g licenties zijn net gekocht dus dat geld is er nog lang niet uit hoor
De 3g hebben al voor de 4g betaald + extra...hoor
Ik weet het niet zeker maar denk dat je toch wel kunt stellen dat providers voorheen altijd er van uit gingen dat een X aantal mensen een X hoeveelheid boven hun bundel uitkomen.
Dat levert dus een X bedrag op per maand en dat kunnen ze dan weer vrolijk aan iets anders spenderen.

Dat betekend dat providers dus altijd geld uitgaven op basis van een berekening die uit gaat van geld dat er 'nog' niet is maar zeker zou komen.

Met de komst van whatsup en andere internet chats zakte het aantal smsjes en met internet bellen als skype via de telefoon gingen mensen plots niet meer over de bundel heen.

Wat neerkomt op het feit dat ze plots meer geld uitgaven dan dat er binnen zou moeten komen.
Hierdoor moeten ze wel ergens anders het geld vandaan halen en gooien ze limieten op het internet en geven steeds meer mensen sneller internet.
Mensen gaan dan zonder het echt door te hebben meer doen omdat het sneller is.
Hierdoor dus de internet limiet sneller bereikt is en providers voor het al te dure internet nog extra kosten geld binnen kunnen krijgen.
Nou is dat inmiddels alweer weg aangezien ze een slim spelletje spelen.

De kans dat jij 20 euro voor een extra 200 mb uitgeeft is groter dan dan jij 20 euro extra op je rekening gaat betalen voor internet omdat je bij je limiet gewoon het internet uitzet.

Dus al met al is het allemaal een grote rotzooi daar en daar zijn de consumenten de dupe van.

Er zullen vast mensen zijn die het allemaal misschien wat ver gezocht vinden maar feit blijft dat ik deze uitkomst al bijna voorspelt had toen de eerste nieuwsberichten over dalende sms inkomsten en de limieten op internet naar buiten kwamen.

en aangezien alle providers er last van hadden en de verhalen over afspraken binnen de markt.....
Ik weet 1 ding wel zeker.
Het zal niet heel lang meer duren dat door het vele gebruik van internet via het 4g netwerk de abo prijzen binnekort weer verder stijgen met als reden dat ze steeds meer onderhoud moeten plegen.

Maar goed dit is wat ik er van denk :)
Maar men is al zo gewend / verslaafd aan mobiel internet en de smartphone dat de providers vrij spel hebben en men toch geen tegengas zal geven.
We zijn ver gekomen :P Ik weet nog heel goed dat men zo rond 2000 zich afvroeg of de consument OOIT wel interesse zou gaan hebben in mobiel Internet. Kan me nog een product meeting herinnering waarin zo'n product owner stelde dat dat gepriegel op een telefoontje het nooit gaat worden :P

(hans p. als je dit leest; je had dus geen gelijk :z )
Tja, men probeerde het vrij artificieel te pushen met i-mode en dat soort ongein.

Leuk, maar buienradar was simpelweg iets waar men nog niet klaar voor was. Waarom betalen voor een dienst die je het weerbericht verteld, als je dat dagelijks op TV kan zien?

Het eerste waar ik m'n gprs voor ging gebruiken was VoiP en berichtenservices. En applicaties. Op een priegelig telefoontje, wat dat was toen handig en prettig. Nu nog steeds, maar goed de trend is steeds groter en groter. (Waar ik dus NIET aan mee doe)

Maar goed "internet" verkopen is ook nooit echt alleen aan de provider geweest. Klinkt misschien raar, maar de diensten middels dit media zijn wat het aan moet slingeren. Je kan wel met je handen in je haar gaan zitten bij product meeting dat niemand je elektra wil afnemen, maar als de klant er geen utiliteit uit weet te halen wordt het em niet. Ondertussen kan je het haast niet meer maken als je niet je mail of andere berichtjes onderweg kan ontvangen. Maar de extreem snelle spontane omslag waar de providers daarna niet meer echt mee om wisten te gaan, hebben ze in Nederland eigenlijk wel aan zichzelf te danken.
Haha 2000. Volgens mij had ok toen mn eerste windows phone. Een HP iPaq. Re-te-traag. Maar ik kon wel overal mn hotmail (toen nog geen mocrosoft dacht ik) lezen!
Vandaar dus ook de "onbeperkt" bellen en sms'en bundels bij sommige providers, winst wordt inderdaad niet zoveel meer gemaakt op belminuten en smsjes. Hé, waarom tenslotte sms'en als je een Appie kunt sturen toch, en dat geld ook voor het bellen. ;)
Omdat een sms ook bij mijn oma aankomt die geen smartphone heeft, of bij m'n maten die net buiten hun bundel gegaan zijn en dus even hun mobiel internet hebben afgezet.
Mobile data is waarschijnlijke de laatste melkkoe in telecom land.

voor vast internet is er al flatrate.
Bellen, SMS ook steeds meer flatrate.

Bij mobiele data zal er over een paar jaar ook een flat rate komen. Tot die tijd is het de mensen nog ff uitmelken en daarna flatrate en minder verdienen.
Bij mobiele data zal er over een paar jaar ook een flat rate komen. Tot die tijd is het de mensen nog ff uitmelken en daarna flatrate en minder verdienen.
Sommigen hebben een effectief flat rate abonnement omdat zij dit hebben laten doorlopen vanaf het moment dat deze abonnementen nog bestonden. Zelfs KPN had tot enkele jaren geleden nog oneindig internet voor een tientje per maand.

Degenen die toen een SIM-only abonnement namen plukken daar nu de vruchten van. :)
Dat lijkt mij ook, vooral omdat de totale omzet niet enorm is gestegen. De mobiele providers zijn genoodzaakt geweest om de omzet uit internet te halen, nu mensen nog weinig smsen en wat minder bellen. Ook zijn de roamingtarieven meerdere keren gedwongen verlaagt (goede zaak natuurlijk), en ook dat zullen ze wellicht compenseren met hogere prijzen voor mobiel internet.

Ik ben er nog steeds niet uit of de mobiele providers nu grote boeven zijn die veel te veel vragen, of dat dit min of meer noodzaak is voor ze. Enerzijds hoor je over prijsafspraken en het feit dat abonnementen in andere landen vaak veel goedkoper zijn. Maar aan de andere kant: die frequentieveilingen en de aanleg van de verschillende netwerken (plus onderhoud) zal ook niet goedkoop zijn. Ik hoop hoe dan ook dat ze blijven vernieuwen en meegaan met wat de markt wil: veel hogere of geen datalimieten en een wat lagere prijs.
Toch is mijn data al 4 jaar in prijs onveranderd, maar kom ik sinds 4G wél over mijn bundel heen, en betaal ik dus meer dan ik eerst deed. Ik heb het in dit geval dus over data, smsjes en belminuten zal me een worst wezen.
Ik ben goedkoper gegaan, en heb meer gekregen.
16GB t.o de 1200MB
Spotify, tvpakket en 4G en betaal nu 46¤

Bij VF had ik dus minder voor meer ( 51¤ )
Precies. Daar komt bij, vrijwel alle limieten op snelheid en totale hoeveelheid data zijn actieve, arbitraire limieten. De technologie om sneller en meer te sturen is er, en kost niet veel meer geld. Het is alleen dat de ISPs dan geld mislopen omdat ze zo gewend zijn aan deze arbitraire zooi.

Hence, vergelijk maar eens hoeveel een smsje kost en hoeveel een smsje weegt in bits.
Ja en smsen blijft dalen terwijl chat diensten die data gebruiken stijgen. Zoals Whatsapp.
Whatsapp gebruikt niet zo veel data:
  • Ontvangen en verstuurde berichten: 250.000
  • Ontvangen en verstuurde berichten in MB: 200MB
200MB = 209.715.200 bytes / 250.000 berichtjes = 838,86 bytes per berichtje
838,86 bytes = 0,839kb per berichtje!

[Reactie gewijzigd door VincentdeVreede op 16 juli 2014 18:21]

Berichtjes an sich niet, maar plaatjes en filmpjes die mensen versturen verstoken wel weer data. Daarentegen denk ik dat de grootste dataverbruikers over het algemeen toch in de richting van Youtube en Spotify etc gezocht zullen moeten worden.
Media valt ook wel mee:
  • Ontvangen en verstuurde media: 3500
  • Ontvangen en verstuurde media in MB: 450MB
450MB / 3500 = 0,12MB

[Reactie gewijzigd door VincentdeVreede op 16 juli 2014 18:58]

Berichtjes an sich niet, maar plaatjes en filmpjes die mensen versturen verstoken wel weer data. Daarentegen denk ik dat de grootste dataverbruikers over het algemeen toch in de richting van Youtube en Spotify etc gezocht zullen moeten worden.
Spotify is gratis bij de duurdere Hi abbo's ( het data verbruik daar van ook )
Dacht dat zo'n constructie in Nederland verboden was, vanwege de netwerk-neutraliteit wet.
Netneutraliteit verbiedt op zich alleen het blokkeren van diensten om daar extra geld voor te vragen. Het is de providers niet verboden om diensten juist gratis aan te bieden als onderdeel van de bundel. Het is weliswaar een grijs gebied in de intentie van de wetgeving, maar vooralsnog is dit niet verboden (mede zal daarin meewegen dat dit in het voordeel van de klant is, en niet nadelig zoals het blokkeren wel is)
Ik moest zelfs expliciet toestemming geven voor de monitoring van de data.
Alleen het spotify verkeer wordt niet berekend, maar daarnaast hebben ze dus wel een 'packet inspection' lopen op mijn datagebruik.

( als ik de spotify-data via mijn VPN laat lopen, staat het wel als/bij totaal op mijn verbruik )
Daarom is die functie om media alleen via wifi automatisch te downloaden zo handig. En Youtube + Spotify zijn gewoon in te stellen dat ze op vaste bitrates streamen, dus daar hoeft 4G ook geen probleem in te zijn.

(Sowieso snap ik die noodzaak om overal maar youtube filmpjes te zitten kijken eigenlijk niet, maar wie ben ik).

Ik heb zelf nog zo'n abo voor 10tje per maand met onbeperkt / fair use internet bundel.
Die mocht ik onbeperkt laten doorlopen voor de kortingsprijs (bel deel van de bundel dan, op internet had ik al geen korting). Ik kom echter zeer zelden boven de 400mb uit, meestal zit ik rond 250 ofzo. Youtube etc kijk ik thuis, of via wifi. Met spotify download ik gewoon mijn meest geluisterde muziek voor offline gebruik. Ik heb het dus eigenlijk niet eens nodig, maar uit principe hou ik het abonnement lekker :+
Ik heb dezelfde instelling, gedurende de (werk)dag heb ik geen tijd om die op te zetten, behalve zo nu en dan tussendoor 'ff snel iets leuks'
Spotify gebruikte ik voorheen als pre-download ( VF 1,2GB data ) en had zo'n 7 playlists die op wifi synchroniseerde.

Nu met een overvloed aan data ( 16GB ) moet ik toegeven dat ik van gekkigheid niet meer weet wat er mee te doen :)
En nu spotify 'gratis' is geworden, doe ik daar ook al niet meer aan mee, en heb de "radio" ontdekt.

Maargoed, mijn verbruik is iets hoger geworden, nu zit ik op 1600MB in de eerste helft, dus ruim genoeg voor mij :+
Whatsapp gebruikt alleen heel weinig data. Daar praten we over een paar kb. Eerst als er media word gedeeld kunnen we over mb praten.
Ik deel toch wel veel foto's :D
Bij Youtube moet je hoge kwaliteit handmatig aanzetten in de mobiele app.
Via laptop klopt het wat je zegt.
Niet alleen Youtube kan gebruik maken van adaptive streaming. Netflix doet het by default, en die facebook filmpjes etc. ook. Daarnaast zijn er nieuwe diensten in opkomst die je over 3/4G verbindingen live tv laten kijken (UPC: Horizon Go) die hier natuurlijk alleen maar meer aan bij zullen gaan dragen.
Bij mij start YouTube elke keer op 720p.Ik veronderstel dat de app heeft gemeten dat mijn verbinding dat aan kan. Wel vervelend want voor de video goed en wel is gestart ben ik al kostbare MBs kwijt van mijn datalimiet! Binnenkort maar eens een andere app zoeken...
Vreemd, bij mij op Android zit er onder instellingen een optie voor hoge kwaliteit video op 3g/4g, die staat standaard uit.
Dat, plus dat mensen simpelweg vaker mobiele data gebruiken. Als het traag is, gebruik je het niet of minder.
Ik probeer zo veel mogelijk gebruik te maken van WIFI. Het mobiele internet is slechts als reserve bedoeld zodat ik bereikbaar ben via internetdiensten op plekken waar ik geen router of hotspot tot mijn beschikking heb.

Heb daarom bewust voor een provider gekozen (Ziggo Mobiel) die geen LTE levert omdat het voor mij geen enkele toevoeging biedt voor die paar MB's die ik per maand via het mobiele netwerk "verstook". Zolang die belachelijke datalimieten bestaan of je buiten de bundel op 64 Kbps wordt gezet zie ik geen enkele reden om iets te gaan veranderen.

Vanaf 2016 zal alles sowieso nog duurder worden. Eind 2015 moet roaming gaan verdwijnen waardoor je op je klompen kunt aanvoelen dat providers deze misgelopen inkomsten op andere wijze bij de klant proberen weg te halen. Dat worden dus hogere abonnementskosten of soberdere mobiele bundels.
Kan aan mij liggen hoor, maar passen apps als yt, fb en nf automatisch de resolutie van de filmpjes aan? Volgens mij niet namelijk. Daar komt bij dat mensen bij hogere snelheden meer online doen omdat ze niet meer zo lang hoeven te wachten
Dat doen ze wel degelijk, het heet adaptive streaming. De kwaliteit van je filmpje (of compressie bij langzame snelheden) wordt aangepast naar gelang je verbinding aan zou moeten kunnen.
Kan je dat niet zelf aanpassen? Ik gebruik yt eigenlijk nooit en bij fb heb ik automatisch afspelen uit staan. Tis wel handig om te weten natuurlijk.
Hangt volgens mij af of je Android hebt of iOS. Mijn iPhone heeft het volgens mij standaard aanstaan met youtube, kan je uitzetten in de instellingen van de app.

Wat betreft FaceBook weet ik het niet. Ik heb mijn dataverbruik exponentieel zien stijgen sinds ik 4G heb, en de enige plek waar ik nog wel eens filmpjes kijk is FaceBook. Volgens de statistieken in mijn iPhone is dat ook de app met het hoogste verbruik, dus moet die ook wel met een dergelijk systeem werken, of iig de videoaanbieders die erin geimplementeerd worden. Hoe dit uit te zetten is heb ik geen flauw idee van sorry. Ik zet tegenwoordig mijn 4G gewoon uit..
Op een vakantie (een aantal jaar terug) in Egypte was ik stomverbaasd over hoeveel ik kwijt was aan een onbeperkt data 'abonnement' voor een maand. Omgerekend zo'n 4,5 euro voor neergelegd bij een Egyptische provider (Etisalat).
Dat was in Nederland omgerekend naar draagkracht een aantal jaren geleden ook zo. Maar als mensen massaal die diensten gaan gebruiken moet er ineens fors worden geïnvesteerd in infra en is dat hele model niet meer houdbaar...
Dat hele model was gewoon om mensen verslaafd te maken, dat is echt niet zomaar uit de hand gelopen en onverwachts..
Ik denk dat dat wel meevalt eigenlijk. Ik had ook zo'n onbeperkte bundel maar ik gebruikte nooit meer dan 250 MB per maand ofzo. Maargoed, toen kwam de iPhone, apps, overbelaste netwerken bij alle providers, en de rest is geschiedenis ;)
Niet zo gek met de grootschalige prijsafspraken. Als je kijkt naar vergelijkbare landen zoals Verenigd Koninkrijk en Frankrijk dan ben je hier al snel het viervoudige kwijt voor een eenvoudig abonnement. Abonnementen zonder datalimiet bestaan hier ook niet meer, als je over de grens gaat betaal je schandalige bedragen die totaal niet in proportie staan met de gemaakte kosten van de provider.

[Reactie gewijzigd door SniperFox op 16 juli 2014 17:47]

Is dat zo?

https://www.vodafone.nl/shop/aanbiedingen/simonly.shtml
http://www.vodafone.co.uk.../sim-only-deals/index.htm

Een prijspakker als Three is daar wel goedkoper ja, en hun netwerk is volgens mij ook stukken beter dan vroeger (vaak terugvallen naar 2G op plekken waar zij geen 3G hebben), maar waarschijnlijk gaat Tele2 met hun nieuwe 4G-netwerk ook lekker stunten. Maar zo ontzettend veel goedkoper is Three ook alweer niet:

http://store.three.co.uk/...NLY&priceplan=PAY_MONTHLY
Ik ben bijna 2x zo duur uit, ipv onbeperkt internet ineens beperkt internet waarbij ik al alarmering krijg als ik amper 3 youtube filmpjes heb gekeken en wordt vervolgens afgeknepen.
Hoe klant onvriendelijk kan het nog meer worden?

Betreft netwerk die van mijn provider is alleen maar beroerd
1250Mb 3 youtube filmpjes waarbij het internet verbinding regelmatig wegvalt door te zwak signaal :Y)

Prijs afspraken zijn het zeker en dat weten ze ook dondersgoed maar we leven in Nederland dus wordt er niks tegen gedaan en wordt alles ontkent ... mentaliteitsprobleempje.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 16 juli 2014 18:37]

Misschien moet je even aangeven welke provider je hebt. In het buitenland zijn er ook nog oude abonnementen en zijn er ook mvno's in omloop die goedkoper zijn. Het gaat erom dat nieuwe abonnementen daar ook gewoon duur zijn in Westerse landen waar smartphonepenetratie hoog is. Hoe hoger de penetratie, hoe hoger de abonnementstarieven. In de armere delen van Azië zie je nog onbeperkte data voor heel weinig geld bijvoorbeeld... maar als de hele bevolking daar aan de mobiel zat dan zouden ze daar ook meer moeten betalen.

Ik geloof niet dat het prijsafspraken zijn, maar wel dat ze elkaar nadoen. Dat zie je op veel vlakken, alleen al de abonnementsvormen bijvoorbeeld... Maar dan nog hoeven het geen prijsafspraken te zijn...

Als Tele2 straks erbij komt met hun eigen netwerk dan kan het nog wel interessant worden! ;)

4G zorgt op termijn ook voor lagere kosten voor providers, dus ik verwacht dat het wel langzaam goedkoper wordt en blijft als je kijkt naar de prijs die je voor een MB betaalt... zal alleen niet héél snel gaan...
Welke provider is niet zo interessant.
We weten dat er sprake van prijsafspraken is geweest en gewoon in de doofpot is gestopt. 3 providers die op het zelf moment beperkt internet doorvoerden en het abonnement praktisch verdubbelde. Daarbij constant met een excuus kwamen waarom het allemaal duurder moest worden en ipv naar hun eigen beleid te kijken legden ze de schuld bij de smartphone-gebruikers (op basis van illegaal gebruik van deep packiging) en grote internet ondernemingen neer.
Het valt me op dat de omzetdaling voor sms en bellen relatief laag is. Ik had dit hoger verwacht.
Tja, bellen zal zakelijk en voor een aantal generaties nog wel de standaard blijven, als dingen gewoon direct kortgesloten moeten worden.

Een SMS blijft toch ook daarnaast een "officiële" manier van communiceren. Je krijgt een aflever rapport, dus je weet dat het aangekomen is. Dat is bij andere directe berichten services nog maar helemaal de vraag. Eigenlijk zijn die diensten ook helemaal niet zo nodig, maar emailtjes sturen in chat vorm doen ook maar weinig mensen, terwijl het toch een stuk duidelijker is wanneer het aankwam, of het aankwam etc.

Helemaal vervangen kan mobiel internet deze diensten dus nog niet. Zou wel kunnen, maar maatschappelijk en technisch zijn we er toch nog niet helemaal aan toe. Over een 2-5 jaar zal de daling die je verwacht waarschijnlijk pas echt doorzetten.

Vraag me af wat providers dan gaan doen, weer de prijzen voor mobiel internet verdubbelen?