Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlanders verbruiken dubbel zoveel data via 4g als vorig jaar

Door , 90 reacties

Het dataverbruik via 4g heeft in het tweede kwartaal van 2016 een flinke sprong gemaakt: ten opzichte van vorig jaar is het aantal verstookte terabytes meer dan verdubbeld. Nederlandse mobiele internetters verbruikten bijna 30.000TB in de drie maanden.

Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 groeide het 4g-datavolume met 28 procent. Dat blijkt uit de Telecommonitor van de ACM. Niet eerder sinds de autoriteit het onderscheid maakt tussen 3g- en 4g-data, groeide het datavolume zo hard. Ook het 3g-verbruik zit weer in de lift: het volume nam ten opzichte van het kwartaal ervoor met meer dan een petabyte toe. Vorig kwartaal daalde het 3g-verbruik ten opzichte van eind 2015.

De reden van de forse toename is volgens de Autoriteit Consument & Markt dat telecomproviders steeds ruimere bundels aanbieden. De autoriteit noemt de komst van Tele2 met een eigen 4g-netwerk als positieve factor: "Deze concurrentie heeft alle mobiele aanbieders gestimuleerd hun aanbod te verbeteren." De verdeling tussen de providers wat betreft dataverbruik is niet veranderd ten opzichte van vorig kwartaal: KPN blijft voor 45 procent verantwoordelijk voor het verbruik, gevolgd door T-Mobile en Vodafone met elk een kwart.

Niet alleen het datavolume, maar ook het aantal belminuten en verzonden sms-berichten nam toe. Nederlanders verstuurden 824 miljoen sms'jes, waar dit in het eerste kwartaal van 2016 nog bijna 780 miljoen berichten was. Het was voor het eerst in een jaar dat het aantal sms-berichten toenam.

Uit de Telecomonitor blijkt verder dat inmiddels ruim één op de tien Nederlandse huishoudens een zogenoemd vier-in-één-bundel afneemt van providers. De ACM verwacht dat het gemeten aantal van 716.000 quadplay-huishoudens in 2017 gaat toenemen, omdat de joint venture Ziggo/Vodafone zich op zowel mobiele telefonie als vaste telefonie, internet en tv kan gaan richten. Hetzelfde geldt voor T-Mobile, dat het vaste netwerk van Vodafone overneemt.

Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15 december 2016 11:35

90 reacties

Linkedin Google+

Reacties (90)

Wijzig sortering
Opvallend dat het aantal verzonden SMS berichten zo is gestegen. In mijn omgeving is SMS'en al jaren uitgestorven.
Ik vind sowieso dat 824 miljoen sms'jes echt héél veel is. Gemiddeld is dat bijna 50 sms'jes per Nederlander (uitgaande van 17 miljoen Nederlanders). Ook hier in de omgeving niemand die nog sms't. Wat ik me wel af vraag, worden geautomatiseerde sms'jes ook meegenomen in de statistieken? Want in dat geval kan ik het wel begrijpen. Sms'je van de provider, sms'je dat je bestelling klaar staat, dat soort dingetjes.
Wij gebruiken SMS voor het doorsturen van keys die via andere communicatie zijn aangevraagd, het is gewoon een mooi apart medium dat niet volledig is verstrengeld met het internet.
Verder heb iknog een aantal vrienden die soms op plekken komen waar mobiel internet erg brak is, maar standaard GSM bereik wel werkt, dus daarmee SMS ik af en toe.
Veel diensten doen 2FA en bevestigingen ook nog per SMS, Op zich al met al geen gek getal dus.
Bij mij op het werk sturen we de klant al een smsje als zijn fiets gerepareerd is of bestelling binnen is. Gaan er bij alle winkels totaal al tussen de 150 a 200 per dag uit. SMSen is idieaal en het is goed te implementeren in ons kassa systeem, met whatsapp is die integratie wat lastiger, dus zal dat voorlopig nog niet worden opgenomen.
Wij gebruiken SMS voor het doorsturen van keys die via andere communicatie zijn aangevraagd, het is gewoon een mooi apart medium dat niet volledig is verstrengeld met het internet.
Verder heb iknog een aantal vrienden die soms op plekken komen waar mobiel internet erg brak is, maar standaard GSM bereik wel werkt, dus daarmee SMS ik af en toe.
Veel diensten doen 2FA en bevestigingen ook nog per SMS, Op zich al met al geen gek getal dus.
Denk bijvoorbeeld ook aan de TAN codes van de ING, DigiD authenticatie via sms.
Allemaal zaken die je kunt gebruiken, maar ik niet gebruik.
Is mogelijk gemakkelijk maar IMO niet heel veilig.
Hoezo niet veilig? Het is One time use en met alleen die code kan je helemaal niets. Dat is het hele idee van two factor authentication.
Hoezo niet veilig? Het is One time use en met alleen die code kan je helemaal niets. Dat is het hele idee van two factor authentication.
Onveilig omdat je alleen een smart-phone hebt die mogelijk door het ontbreken updates, c.q.met veiligheidslekken, van gemakkelijk van buiten benaderbaar is.

Dit is IMO vele malen onveiliger dan bijvoorbeeld random readers.

Edit: missende woorden toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door 112442 op 15 december 2016 22:17]

Volgens mij mis je een paar woorden in de eerste zin. Ik snap het niet helemaal namelijk.

Kijk als publiek persoon (youtuber oid) is het niet handig je publieke naam en nummer te gebruiken voor 2FA omdat een adreswijziging eenvoudig is door te voeren in de VS is gebleken, maar het is nog altijd veiliger dan alleen een wachtwoord.
ons blackbox wagenpark verloopt nog via sms.. per dag zijn dat er minimaal 8 per auto x 32 auto's.. tel maar op.
Mijn alarmsysteem stuurt een sms als er inbraak of brand is (en soms trek ik de schuurdeur open zonder het alarm af te sluiten, da's dus weer een sms :P), ik krijg (weet niet of dat meegeteld is) van diverse instanties sms-inlogcodes... Ik denk dat ik wel meer dan 4 sms'jes per maand ontvang.
Inderdaad daar zat ik dus ook gelijk aan te denken. Al zijn dat soort sms afhankelijke diensten tegenwoordig wel een uitzondering. In de toekomst verwacht dat dit soort alarmsystemen zal afnemen. Het aantal gemiddeld smsjes per jaar vind ik eerlijk gezegd wel vrij hoog.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 15 december 2016 14:32]

Per jaar he. Gemiddeld 4 per maand. Ik vind het niet zo heel gek. Er bestaan ook nog steeds dumb phones, en dan heb je nog alle tv diensten waarvoor ge-sms't kan worden. En misschien tellen ze de omgekeerde richting ook mee? Veel diensten die bevestigen per SMS, en 2FA enzo.
Hoe bepaal je of iets een geautomatiseerde sms is of niet?

Ken voldoende IT-bedrijven die buiten kantooruren hun monitoring alle waarschuwingen per sms laten versturen. Vanuit het perspectief van de telecomprovider is dat "gewoon" een sms.

Ook zie je dat veel diensten gebruik maken van sms voor 2-factor authenticatie. Werkt lekker betrouwbaar.

Zelf merk ik dat ik door iMessage zo "getraind" ben, dat ik ook naar vrienden met sms meerdere kleine berichtjes stuur, in plaats van zoals vroeger een enkel bericht met alle info.
Dat laatste lijkt mij wel.
Ik krijg alleen al van bank al 50+ sms'jes per jaar. Is dat ook meegerekend?
Gemiddeld 1 per week vind ik niet veel. Uiteraard kan het nog minder natuurlijk. Maar wie regelmatig berichtjes stuurt en zeker wil dat het aankomt (niet iedereen heeft Signal, Telegram, Whatsap, Messenger, Imo, Viber Skype, maar iedere 06 kan sms ontvangen (al hangt het van de afspraken tussen de providers af of ze ook aankomen. Het oude Ben, later T-mobile had dat bv niet met Belgacom (nu Proximus) dus de berichtjes van mijn Vlaamse vrienden kwamen bij mij nooit aan en bij een vriend met KPN wel (praat nu wel over 13 jaar geleden).

En dan speelt ook, zoals 4f0ny ook aangeeft, nog dat de ontvanger geen internet-bereik heeft (speelt in onze regio veel) of geen mobiel internet-abonnement heeft.
Misschien dat die meetellen. En de SMSjes met tan-codes van de ING, en van Facebook en Google (heb een nieuwe rom en nog geen zin gehad mijn authenticator opnieuw in te stellen). Ook mijn telefoonmerk zelf (Xiaomi) daar moest een account voor bevestigd worden met SMS. Het betalen van parkeren gaat ook via SMS.

Verder weigert mijn vrouw over te stappen op een smartphone (dus we communiceren met sms) en met collega's gaat het ook vaak per sms omdat ik niet zeker weet of ze een bepaalde app wel gebruiken en/of altijd een internetverbinding hebben.
Ik vind sowieso dat 824 miljoen sms'jes echt héél veel is. [...] Wat ik me wel af vraag, worden geautomatiseerde sms'jes ook meegenomen in de statistieken? Want in dat geval kan ik het wel begrijpen. Sms'je van de provider, sms'je dat je bestelling klaar staat, dat soort dingetjes.
Ik denk dat het alle databundel waarschuwing SMS-jes zijn ;)
Ik vermoed dat inderdaad automatische SMSjes van bijv. thuisbezorgd daar ook een significant aandeel in hebben/heeft.

25 bestellingen per kwartaal halen wij wel en dan nog bijbehorende transactie codes voor de iDEAL betalingen. ;)
Op veel smartphones zit tegenwoordig de mogelijkheid om een inkomend gesprek te weigeren en hierbij automatisch een sms met een tekst als "Ik bel je zo terug" mee te sturen. Dit zie ik om mij heen in het bedrijfsleven steeds vaker gebeuren.
Ik gok dat alle authentication codes daar ook bij zitten.
Ik gebruik haast geen SMS maar gebruik elke dag wel een Google auth code om in teloggen dus dit is waarschijnlijk een overdreven aantal.
Veel bedrijven gebruiken SMS-authenticatie bij het op het bedrijfsnetwerk inloggen van hun medewerkers. de ING stuurt SMS-jes met codes voor overboekingen. Dat moet best aantellen.
Wellicht omdat iMessage bijvoorbeeld sms gebruikt als data niet beschikbaar is?
Kan ook zijn dat er meer berichten worden gestuurd, doordat per bericht de inhoud groter is. Die wordt opgedeeld in meerdere SMS-en.

Ik heb zo bijv nieuwsberichten verstuurt naar mensen in het buitenland die geen internet hadden, maar wel gratis sms konden ontvangen. En sms verzenden is toch veelal ongelimiteerd.
De enige SMSjes die bij mij nog binnen komen zijn meldingen dat ik een oproep gemist heb en 2FA dingen. Als die meegeteld worden dan kom ik wel aan de ~50 per jaar.
Steeds meer bedrijven doen sms diensten aanbieden. Weinig bedrijven starten nog met App omdat dit toch even anders is en je moet de persoon toegevoegd hebben.

Velen hebben ook nieuwe berichten van onbekenden op blok staan. Ofwel dan komt het niet aan.

Vind wel handig dat SMS daarvoor gebruikt wordt.

1 malig te gebruiken sleutels krijg ik altijd via SMS.
TAN (Bank), PayPal, Wachtwoordherstel voor diverse accounts, Postpakketjes.

Kwam laatst erachter dat ik maar 999 smjes kan hebben op een Moto G 3e editite. Vermoedelijk is dit de limiet op de sim. (je krijgt dan geen melding maar smsjes komen dan niet aan. Als je dan vervolgens 1 verwijderd komt direct de nieuwe binnen..)
tegenwoordighebben de meeste mobiele abbo's een onbeperkt sms bundel
Tweetrapsautheticatie is behoorlijk gegroeid (bank, overheidsinstellingen, ziektekostenverzekeringen). Ik denk dat de doorsnee gebruiker een paar SMS-en per maand krijgt hiervoor.

Daarnaast is SMS uiteraard een stuk beter voor je privacy dan alles maar via de whatsapp/telegram/etc server sturen. En het komt ook nog eens aan bij iedereen met een mobiele telefoon, ongeacht of hij/zij de juiste app heeft. SMS is gek nog niet.
Misschien komt het doordat sms'en erg goedkoop is geworden. Je krijgt bij de duurdere abonnementen vaak onbeperkt bellen/sms'en en als het gratis is, gebruiken mensen het ook vaker. Ik weet nog dat ik 15 cent kwijt was voor een smsje.
ik geloof niet hard dat er meer 4g data verbruikt word
als ik in mij dorp kijk heeft KPN en haar dochter Telfort als enigen die 4g heeft
de rest van de providers niet
Vodafone heeft heer nog moeite met 3g dus 4g helemaal niet
tele2 en ben is 4g alleen te bereiken als ik buiten mij dorp ben

dus met die reden geloof ik niet dat 4g meer gebruikt word
Er is geen 3g dus ook geen 4g gaat niet op. Mijn vriendin heeft nog 3g en ik 4g en ik heb op veel meer plaatsen wel internet waar zij dit niet heeft. Beide Vodafone.

[Reactie gewijzigd door Finger op 15 december 2016 13:10]

Kan kloppen ja, Vodafone heeft vziw 4G oa op 800/1800MHz, maar 3G alleen op 2100MHz (=minder ver bereik).
Maar KPN en T-Mobile hebben nog wel 3G op 900MHz, dus kans dat het bij hen minder scheelt.
Dus omdat het in jouw dorp slecht gesteld is met 4G ga je er maar van uit dat het overal slecht gesteld is met 4G? :+ Ik heb zelfs in het midden van de Strabrechtse Heide of midden op de Peel nog 4G en bijna iedereen die ik ken met een mobiel abonnement heeft 4G en de beschikbaarheid in deze regio (Zuid-Oost Brabant) is echt uitstekend :)
ik denk inderdaad dat er op meerderen plaatsen in Nederland de 4g niet beschikpaar is
simpelweg dat ze niet overal de 4g masten mogen plaatsen invebrand de vergunningen van de gemeentes niet krijgen
Mensen die zeggen dat het gebruiken van anekdotisch bewijs schadelijk is, hebben ongelijk, zegt Ruben. Zijn opa gebruikte namelijk zeker 5 anekdotische bewijzen per dag en die is gewoon 88 geworden

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 15 december 2016 13:11]

Het valt mij vooral op dat het 3G-gebruik constant blijft. Zijn dit mensen die thuis slechte 4G-ontvangst hebben? Mag wel duidelijk zijn dat het 3G-netwerk voorlopig nog niet uit kan.

[Reactie gewijzigd door 55563 op 15 december 2016 11:46]

Ik heb een simonly abo van 10 euro per maand incl 3G internet. Upgraden naar 4G kost me 5 euro per maand. Dat vind ik relatief gezien veel te veel gezien de manier waarop zij 4G hebben geimplementeerd (slechts 20Mpbs). verder verbruik ik nog niet eens 500MB per maand.

Dus nee, ik ga niet over op 4G als me dat 50% van m'n mobiele kosten meer kost :)

[Reactie gewijzigd door RodeStabilo op 15 december 2016 11:51]

Ik heb hetzelfde alleen dan bij Youfone. Hierbij is het verschil 'slechts' 2 euro. Maar zelfs dat vind ik het al niet waard. Ik heb bijna overal wifi en de momenten dat ik geen wifi heb neem ik met 3g genoegen. Heb zelfs een Xiaomi mi5s, waarbij het maar beperkt beschikbaar is, genomen omdat ik de meerwaarde voor mijzelf niet zie.
Er zijn genoeg mensen die maar weinig internet gebruiken onderweg (deels ook om privé en werk gescheiden te houden) en dus ook geen zin hebben om meer te betalen voor sneller internet, wat bij goedkope abonnementen in verhouding veel kost.
Het is dat ik sinds vorige maand gratis 4G kon activeren en gebruiken bij Telfort voor mijn sim-only maar anders had ik ook nog gewoon van 3G gebruik gemaakt.
Zoals RodeStabilo aangeeft is het bij een goedkoop sims-only abbo vaak een te groot % van de bundel om het erbij te nemen en hebben mensen vaak maar een kleine data bundel dus kijken ze sowieso geen video's oid om de snelheid goed te benutten.
De ontvangst van 4G thuis is irrelevant, daar heb je toch wifi?

En 3G is goedkoop: Goedkope telefoon, goedkoop abbo.
Bij mij is het verbruik vertienvoudigd in 1 jaar tijd. Waar ik eerst gemiddeld 600-800 mb per maand verbruikte heb ik deze maand voor het eerst mijn bundel moeten aanvullen omdat 6GB niet voldoende was. Ik moet wel toegeven ik gebruik al 1 a 2 gigabyte per maand aan hotspot services zodat ik lekker kan werken waar ik wil. Wat ik tevens shocking hoog vind zijn de DNS requests (bijna 800 MB deze maand).
Ik ging 8 jaar geleden van 3G ~ 10 GB op mijn Xperia X1 (onbeperkt data) naar max. 1-1,5GB nu vanwege datalimieten. Dat was ook wel een verschil haha.
800 MB aan DNS requests? Weet je zeker dat je geen zombie-telefoon hebt die ongemerkt meedoet in DDOS aanvallen?
Er zitten steeds meer MB's en GB's in abbo bundels, lijkt mij niet zo gek dat er steeds meer gebruik van wordt gemaakt.
Inderdaad, maar het gaat dan ook niet over 'meer' verbruik, maar over een verdubbeling. En dat is toch enigzins verrassend. IT gaat snel, maar zo snel? :) Ik vind het toch wel opmerkelijk veel. Ook omdat ik niet over de eerdere cijfers beschikte, toch vind ik dit ergens fascinerend hoe snel het allemaal kan gaan.

Daarom zou ik het ook leuk vinden om te weten waar we dan zoal die verdubbeling aan te danken hebben. Hebben we 2 keer zo lang op internet gezeten, hebben we sneller webpagina's geladen (en dus meer), hebben we gebruik gemaakt van nieuwe apps die veel internet verbruiken, gebruiken we massaal meer streamingdiensten...

Dat lijkt me ook interessante materie :)

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 15 december 2016 13:21]

De groei van de abonnementen biedt veel ruimte. Recentelijk ben ik van 1 GB naar 8 GB per maand gegaan, i.p.v. zuinig aan te doen staat spotify gewoon steeds aan en kijk ik rustig youtube filmpjes over 4G. Dat soort taferelen kunnen een verdubbeling wel verklaren.
Of we bekijken evenveel webpagina's, maar de hoeveelheid data op een pagina is bijna verdubbeld. Hogere resolutie plaatjes en filmpjes, nog veel meer javascript en dynamische content, dat draagt vrij snel bij tot een flinke hap data.

Om een voorbeeldje te geven, ik heb eens gegoogled op de telefoon naar "een restaurant in de buurt". Dat genereerde iets van 30MB dataverkeer (op wifi, anders was m'n prepay kaart in een klap leeg geweest).
Mijn abo is laatst ook van 2GB naar 20GB per maand gegaan. Dus zuinig doe ik niet meer met data. Waar ik vroeger zo veel mogelijk op Wifi probeerde te komen om maar mobiele data uit te sparen doe ik nu geen enkele moeite meer, ik krijg mijn data toch niet op.
Ik heb hetzelfde, in 8 jaar van 1.7 GB naar 20 GB gegaan in 7 jaar bij t-mobile, leuke aanbiedingen gehad om te upgraden. de prijs is blijven hangen op mijn abbonementsprijs van 7 jaar terug.
Het zou ook interessant zijn om te weten hoeveel GB van de bundels ongebruikt blijven :P
Wat zou het verbruik zijn als iedereen zijn databundel zou verbruiken in een maand.
Het het zal verlopig steeds meer worden. Afbeeldingen, audio en video is steeds van betere kwaliteit, apps en reclame eisen ook meer data. Als je mensen een hogere datalimiet geeft, zullen ze meer data gebruiken.
Ik merk het ook aan mezelf, heb nu een sim only bundel van KPN met 10GB (inclusief KPN compleet) en ik gebruik gewoon geen WIFI meer. Af en toe zelfs hotspot voor laptop als ik ergens geen WIFI heb of bij vrienden wiens MB's op zijn :p
Nog 16 dagen en 5GB over + deze maand nog eens 5GB erbij, wat een feest :)

[Reactie gewijzigd door Musta op 15 december 2016 11:46]

Het is best wel te begrijpen, aangezien internet bundel steeds meer data bieden. Ik stap zelf van een 1GB abonnement over op een 8GB. Met mijn huidig abonnement zit ik na 2-3 weken op de limit (veel streaming van Spotify etc. Dus met die 7GB extra hoef ik natuurlijk niet zo zuinig te doen.