Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dataverbruik 4g doorbreekt grens van zestig petabyte in Nederland

De groei van het mobiele dataverbruik in Nederland wordt versneld door de introductie van abonnementen met onbeperkte data, volgens de Autoriteit Consument & Markt. Via 4g verstookten telecomgebruikers in het tweede kwartaal van 2017 meer dan zestig petabyte.

In het tweede kwartaal van 2017 nam het verbruik via 3g en 4g samen toe tot 77 petabyte, waar dat een kwartaal eerder nog 61 petabyte was. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 groeide het volume in het eerste kwartaal van 2017 met 13 procent, maar in het tweede kwartaal van 2017 bedroeg de groei 25 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2016.

De ACM schrijft de versnelling van de groei toe aan de komst van abonnementen met onbeperkte data. T-Mobile introduceerde zo'n abonnement in januari 2017 en Tele2 in mei van dat jaar. De toezichthouder claimt dat dit meer concurrentie opleverde, omdat KPN zijn marktaandeel op basis van dataverbruik in het tweede kwartaal van 2017 zag afnemen van 40 à 45 procent naar 30 à 35 procent.

Het is echter onduidelijk in hoeverre T-Mobile en Tele2 hiervan wisten te profiteren. T-Mobiles marktaandeel wat datavolume betreft, bedraagt al sinds eind 2016 25 à 30 procent, terwijl Tele2 al sinds begin 2016 op een marktaandeel van 5 à 10 procent zit. Vooral de kleinere virtuele providers lijken ervan te profiteren; hun marktaandeel in het dataverbruik groeide in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 5 à 10 procent. Dat blijkt uit de Telecommonitor van het eerste half jaar van 2017.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-01-2018 • 11:24

68 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (68)

Wijzig sortering
60 Petabyte klinkt spannend, maar wat wordt er eigenlijk door de vaste aansluitingen gepompt?

EDIT: Gevonden: 0,9%

https://ams-ix.net/techni...s/historical-traffic-data
60 petabyte is 60.000 TB. In het 2e kwartaal 2017 ging er ongeveer 6.500.000 TB data over de AMS IX. Dusss.... Mobiel gebruik is nu 0,9% van het totaal.

[Reactie gewijzigd door nzweers op 19 januari 2018 13:16]

Tsjah, als je het zo zegt dan klinkt het natuurlijk een stuk minder spannend, en providers hebben dan liever dat je denkt dat 4G 'booming' is :P
Lijkt mij dat in die grafiek ook verbruik van bedrijven tussen zit, maar dan nog ligt het voor de hand dat er op de vaste lijn door consumenten veel meer zal verkeer zal worden genereert dan mobiel (want, duh: geen data limieten).

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 19 januari 2018 16:44]

AMS-IX is lang niet alleen Nederlands consumenten verkeer dus dat kan je niet vergelijken. Ook gaat veel verkeer van ISP’s via transit providers of directe peerings en dus buiten de AMS-IX om.
Niet mobiel 0,9 %. Er is natuurlijk ook nog binnen het vast gebruik een component wifi voor mobieltjes.
Je hebt nog heel wat wifiwachtwoordschooiders en veel thuis/kantoorgebruik gaat via wifi.
Dekking 4G van KPN
Dekking inwoners: 96,8%
Dekking oppervlakte: 96,1%

Dekking 4G van Vodafone
Dekking inwoners: 93,3%
Dekking oppervlakte: 86,3%

Dekking 4G van T-Mobile
Dekking inwoners: 98,8%
Dekking oppervlakte: 98%

Dekking 4G van Tele2
Dekking inwoners: 83%
Dekking oppervlakte: 76,1%

bron: http://www.4gdekking.nl/

Was hier wel nieuwsgierig naar, de dekking is hoger dan ik dacht. Ik weet niet in hoeverre dekking correspondeert met een écht goede connectie, zeker binnen.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 19 januari 2018 11:36]

Ik blijf het erbij zeggen, ze pakken kaarten van de provider

De KPN kaart die wordt gebruikt, ik betwijfel gezien de grote circels of ze niet toch ook het buiten bereik erbij hebben betrokken.
https://www.kpn.com/4g/dekkingskaart.htm

Vodafone verstrekt dan weer wel de binnen kaart, hiervan hebben ze die ook gebruikt:
https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml

T-Mobile verstrekt een soort van beide, maar hiervan hebben ze de buiten kaart gepakt
https://www.t-mobile.nl/dekking

Tele2 geeft dan wel weer aan wat buiten en binnen bereik is, en hierbij hebben ze het binnen bereik gepakt:
https://www.tele2.nl/mobiel/bereik-netwerk/

M.a.w. het komt direct van de provider waarbij ze allemaal hun eigen truukje erop loslaten. Kan je liever kijken naar het aantal masten:
https://www.google.com/ma...4%2C4.56327772128418&z=11 ze vallen nogal over elkaar heen, maar:
T-Mobile telt 4565 950mhz, 4809 1860mhz en 4630 2144,7mhz masten
KPN telt 4092 800MHz masten, 2938 1800mhz
Vodafone telt 3885 800mhz masten, 1749 1800mhz
Tele2 telt 3272 800mhz masten, 2997 2600mhz

Ligt het er natuurlijk nog aan of ze op de juiste plek staan.

Bron: 4gmasten.nl

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 19 januari 2018 12:05]

Grappig, KPN heeft zelfs een zendmast op zee. :P
Dat klopt en aan de kust passen ze hogere vermogens toet bv het bereik voor hun gebruikers.
Alsof dat zo zie vallen deze redelijk samen met de anker plaatsten waar vrachtschepen wachten voordat ze de haven in kunnen bij Rotterdam en IJmuiden
Dat is geen toeval. Via satteliet is peperduur. Die bemanningen gaan als een gek appen/bellen bij een sprankje signaal.
4G masten gebruikt het antenneregister voor haar masten
Echter gebruiken ze die masten niet voor de dekkingskaart. Dat kan ook niet gebaseerd worden op enkel masten, daarvoor heb je meer informatie nodig.
T-Mobile heeft daarnaast nog 1221 2600MHz masten.
(anderen hebben ook nog meer frequenties/masten, maar te verwaarlozen aantallen).
En T-Mobile koopt Tele2 dus krijgen ze nog meer.
Even afwachten nog of dit door de mededingingsautoriteit wordt goedgekeurd. Mocht die instemming er inderdaad komen, is de kans vrij groot dat ze het Tele2 netwerk weer moeten afstoten om op die manier ook voldoende concurrentie mogelijk te maken. Dit zou bijvoorbeeld door een nieuwe of nu nog virtuele provider kunnen worden ingezet om verder te verzelfstandigen, precies zoals Tele2 destijds ook heeft gedaan.
Zou ik niet op rekenen, T-Mobile zal op dat moment gewoon de beste zijn qua dekking en snelheid van 4g.
Tenzij de mededingingsautoriteit ze daartoe dwingt. Anders gaat de overname gewoon niet door.
En T-Mobile koopt Tele2 dus krijgen ze nog meer.
In theorie lijkt het daarop, maar het gaat meer om het gebruikmaken van het 800mhz spectrum van Tele2 dan om extra zendmasten. Voor het grootste gedeelte huurt Tele2 namelijk ruimte om de eigen apparatuur te plaatsen bij de masten van T-Mobile. Dankzij deze sitesharing heeft Tele2 relatief snel en (vooral) goedkoop het 4G-netwerk kunnen bouwen.
Hmm, bij Vodafone lijkt er dan ook nog eens een dikke offset in te zitten...

https://imgur.com/a/2GCOK
Let op: wij vermelden op 4gdekking.nl de binnenhuisdekking van alle providers. De dekking zal buitenshuis groter zijn.
Dit staat onder de dekkingskaart op 4gdekking.nl. Dat zou dus wel in orde moeten zijn.
Lijkt mij niet dat dit ook voor binnenshuis geldt. Uit hun disclaimer:
4Gdekking.nl is zorgvuldig bij het verzamelen, invoeren en analyseren van gegevens op haar website. Desondanks kunnen er door foutieve informatie, technische storingen en/of andere oorzaken fouten ontstaan op de website dan wel bij de getoonde informatie. 4Gdekking.nl is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden in de aangeboden informatie, noch voor schade die het gevolg is van problemen veroorzaakt door, of inherent aan het verspreiden van informatie via het internet, zoals storingen of onderbrekingen van of fouten of vertraging in het verstrekken van informatie of diensten door 4Gdekking.nl of door u aan 4Gdekking.nl middels de website 4Gdekking.nl of anderszins langs elektronische weg. Het gebruik van 4Gdekking is voor eigen risico van de bezoeker. Elke beslissing tot aankoop van producten en/of diensten als resultaat van informatie verkregen via 4Gdekking.nl is uw eigen, volledige verantwoordelijkheid. 4Gdekking.nl aanvaardt dan ook geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die geleden wordt als gevolg van het gebruik van gegevens, adviezen of ideeën verstrekt door of namens 4Gdekking.nl via deze website 4Gdekking.nl. 4Gdekking.nl aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van websites waarnaar of waarvan met een hyperlink of anderszins wordt verwezen. 4Gdekking.nl garandeert niet dat aan haar toegezonden e-mails of andere elektronische berichten tijdig worden ontvangen en verwerkt en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor gevolgen van het niet of te laat ontvangen of verwerken daarvan.
Op deze pagina zijn de gebruikte bronnen te vinden, namelijk de volgende bronnen:

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 19 januari 2018 11:59]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat 4G verbinding van T-Mobile in onze regio (met name de kleinere dorpen) om te huilen is. Ik zal wel bij 1,2% horen.
Waarschijnlijk zijn je ervaringen meer dan 3 jaar oud of werk je enkel met 3G-telefoons?
Vermoed eerder dat hij alleen een > 2Ghz 4g ontvanger in z'n telefoon heeft. Dan mis je de 800 MHz zenders en dan heb je buiten de stad idd slecht 4g bereik.
Zou kunnen, ook wat @Lekkere Kwal zegt. Maar dat die plekken er ook nu nog zijn is bekend. Zelf T-Mobile en bijvoorbeeld in Montfoort heb ik (heel erg) slecht bereik. Staat volgens mij maar 1 of 2 masten, buiten het dorp en die hangen ook nog eens laag.
Mijn ervaringen zijn recent. Namelijk december 2016.
En ik ben in het bezit van een Galaxy S7. Ik mocht (gelukkig) mijn abonnement voortijdig opzeggen en ik zit nu bij KPN. Ik heb nog geen enkele plek kunnen ontdekken waar ik geen bereik heb.

[Reactie gewijzigd door Spelvout op 23 januari 2018 18:48]

Ach ja, zo ben ik zelf van het 'geweldige' KPN netwerk (met VoLTE dropouts en een brakke 800-mhz only verbinding in mijn omgeving, gecombineerd met overbelasting op stations) overgegaan naar pauperprovider Tele2. Met daadwerkelijk werkend VoLTE en zelfs VoWifi, en unlimited data. Ervaringen verschillen nou eenmaal per locatie.

Anyhow, het beste is gewoon op 4gmasten.nl kijken welke masten het dichtste bij jouw woning liggen en die provider kiezen.
Ik heb dat zelf ook gemerkt op meerdere plekken.
Kom door het hele land en merk het vaak op t.o.v. andere aanbieders.
Ik vind het een sterk verhaal dat Tele2 hier zo laag scoort. Ik reis 2/3e van Nederland door en ik kan de blind spots van Tele2 op 1, misschien 2 handen tellen. Bij KPN/T-Mobile/Voda heb ik net zo goed 1 hand nodig.

Alle providers hebben een oppervlaktedekking van 90+%, waarschijnlijk 95%. Binnenshuis is het wellicht wat lastiger, maar 'dekking oppervlakte' impliceert wat anders.
Als je het echt hebt over white spots, dan heb je daar geen last van omdat die worden opgevangen door 2G/3G van T-Mobile.

Gaat het over het 4G netwerk dan merk ik in de Randstad en Brabant toch nog wel wat plekken waar het matig werkt. Een echte blindspot is het dan weliswaar niet, maar wel een grey spot: bijvoorbeeld 1 streepje signaal en een downloadsnelheid van amper 1 Mbps. Wel ontvangst, maar niet echt bruikbaar dus.
Ik heb mijn S8+ gelockt op 4G ;) VoLTE/VoWifi werkt prima, de trage 3G-terugval vind ik bloedirritant.
Ik kom eigenlijk in heel Nederland, behalve Brabant/Limburg/Zeeland.
Als ik met de trein van Groningen naar Twente ga dan zijn er nog genoeg blind spots te vinden. Vooral in Drenthe, maar ook rond Heino en Raalte zijn er helaas nog plekken met weinig tot geen dekking. Ook in de Achterhoek is het soms nog om te janken met Tele2. Maar ik klaag niet, want er is nog een back-up netwerk (3G).
Voor mij is het gebruik nu al 2 jaar redelijk hetzelfde. namelijk tussen de 8.5 - 10 gb per maand. Vooral omdat ik me inhoud met het gebruiken met data maar mijn use niet echt veranderd is. Mocht mijn abbonnement omgezet worden tot oneindig ga ik in heel veel apps de instellingen wijzigen. dan stream ik mijn muziek opeens op 320kbps en gaat mijn youtube op 1080 ipv 480. Ook zou ik mijn hotspot vaker aanzetten als ik in de trein zou zitten. dus die stijgingen zouden van mijn kant nog wel 4x zo hoog kunnen zijn. En aangezien langzaam alles naar fair use/unlimited gaat zie ik dit aantal nog wel sneller groeien in de toekomst
8.5 tot 10 GB per maand??? Waar gaat dat in hemelsnaam aan op? Ik kan zowel thuis als op werk op WiFi, dus alleen daar tussen verbruik ik van mijn bundel. En dat is meestal max. 2 GB per maand (als ik een keer heel gek doe).
Ook ik zit tussen de 8.5 en 10 gb per maand en als ik in mijn omgeving kijk is dat nog vrij conservatief. Meeste gaat bij mij op aan video en audio streaming.
Ik brand er gemiddeld 60gb per maand doorheen. Trein, Netflix, Youtube, Spotify + enkel een brakke ADSL-verbinding naar mijn huis (Tele2 4G hotspot is stabieler en sneller).
Zelfde situatie! meer dan 50GB per maand is niet ongewoon. Ik zit ook bij tele2. Mijn thuis ADSL in de stad is 12 mbit, en mijn 4g verbinding is rond de 100 mbit.
Also Tele2 en zo een 100+gb per maand erdoorheen
Misschien ook een groot verschil tussen mensen die met ov reizen en diegene die met de auto reizen. Zelf gebruik ik ook amper data omdat ik thuis wifi heb en met de auto naar het werk ga. Eenmaal op het werk gebruik ik mijn telefoon niet veel. Als ik met het ov zou reizen dan denk ik dat ik wel veel meer data zou verbruiken via 4g.
Ik reis altijd met het ov na het werk 5 dagen in de week, en heb nu in 19 dagen wel 68 hele mb's verbruikt.
Oh, dat is erg weinig. Is het wifi in de trein tegenwoordig vrij goed of gebruik jij zelf überhaupt niet zo veel data (tijdens het reizen)?
Nee ik gebruik gewoon niet veel data

- Ik maak geen idiote snapchat filmpjes als ik onderweg ben, waaorm zou ik filmpje moeten sturen met een gek stemmetje of laten zien dat ik koffie aan drinken ben ergens ofzo(of dat van andere willen weten wat ze constant aan doen zijn).
- Youtube App heb ik niet eens, ik volg ook geen vloggers, vind dat allemaal te vermoeiend.
- Muziek heb ik een beetje offline staan alleen voor sporten
-Whatsapp heb ik gewoon zo ingesteld dat hij echt niks download, dus geen foto's/filmpjes/geluidjes etc(Scheelt heel veel troep op je telefoon).
- Apps hoeven niet automatisch te updaten sowieso al, staat uit ik will changelog lezen.
Ook hoeft dit niet overal kan ook prima als ik weer thuis ben of op het werk.

Als ik dus na mijn werk ga gaat de telefoon in mijn broekzak, in de trein kijk ik gewoon na buiten toe.
Of ik lees de Metro krant even als ik die zie liggen.
Ik hoef ook niet onderweg tweakers/nu.nl/androidworld/iculture/telegraaf constant te checken, dat kan ook wel weer als ik thuis ben of op het werk een keer.

Ik bekijk soms wel eens een whatsapp in de trein ofzo, maar telefoon zit gewoon meeste van de tijd in de broekzak.
Gewoon je aandacht voor je hebben wat er om je heen gebeurt, en niet zitten en direct telefoon erbij pakken en eraan vast geplakt zitten tot thuis ben.
Ik weet niet hoe vaak je thuis bent of op het werk maar wanneer je zelf al 2GB per maand verbruikt met gebruik van wifi zou het toch niet zo heel moeilijk voor te stellen zijn dat iemand meer gebruikt? Ik gebruik zelf amper wifi omdat het vaak sneller (het internet maar ook de tijd die het kost om een pw te vragen en in te typen) is om hier niet mee te verbinden. Daarnaast weet je nooit zeker of er iemand mee kan kijken op een vreemd netwerk. Al met al ben ik dus alleen thuis en bij mijn ouders via wifi verbonden en dus gebruik je ook automatisch meer data.
Dat verbruik is niet moeilijk te halen, ik heb ook ongeveer dat verbruik. Alles word met de cloud gesynchroniseerd. Google foto's, Google drive, YouTube, apps die bijgewerkt worden etc. Gewoon je wifi niet meer gebruiken en je zit er zo op.
Bij mij is ook heel simpel waardoor ik niet veel gebruik, ik doe niks in de cloud(heb niet eens account bij dropbox,google etc), Youtube app heb ik niet, apps bij werken kan prima pas weer als ik thuis ben.

Foto's zet ik op mijn nas zodra ik weer thuis ben met de wifi(of op werk eventueel met vpn), in de trein na het werk kijk ik gewoon na buiten(Kijk op werk al genoeg na een scherm).
Op werk staat gewoon radio aan voor muziek, onderweg hoef ik geen muziek alleen met sporten maar staat er wat offline.
hahaha ik gebruik over het algemeen tussen de 75 en 85 GB per maand..... 8)7 met nog uitschieters naar boven. Ik heb een maand gehad van bijna 200GB en allemaal op mijn iphone

[Reactie gewijzigd door Danos9786 op 19 januari 2018 12:06]

60-80 gb per maand. M.n. youtube 1080/1440p. Wifi dan uiteraard. gemiddeld 3GB op 4g, dat is facebook, instragram en de bijbehorende filmpjes daarop.
Ik gebruik zo'n 3GB/dag, 100GB/maand, en doordat het kan heb ik gecable-cut: geen vast internet meer. 4G zit qua snelheid tussen Ziggo en Glas in, en laat ADSL ver achter.
Groot voordeel is mobiliteit. Ik zit nooit meer te pielen op gare WiFi, zelfs niet op de camping.

[Reactie gewijzigd door blanka op 20 januari 2018 07:29]

Ik gebruik op t werk ook gewoon 4G. Ik houd prive en werk graag gescheiden. Ook stuk sneller.
Staat er niet van te kijken. Met steeds grotere en onbeperkt pakketten.

Ik heb zelf sinds 1 jaartje met T-Mobile Unlimited GO UP 10GB pakket NL+EU en mijn gebruik is 5 tot 7GB en het is erg snel via 4G en thuis altijd Wi-Fi 5GHz. Gelukkig zijn we af van 64 Kbit/s tijd perk.

In Europa kan ik ook die 10GB gebruiken al vind ik soms wel traag en niet overal heb je 4G

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 19 januari 2018 13:00]

Ik gebruik 2 a 3 gb per dag en in het weekend meer dan 5 gb per dag.
Fanatieke filmpjes kijker...
Prijs is ook flink omlaag gegaan vorig jaar.
Ik betaal 25% minder en krijg ook nog eens 2x zoveel gigabyte.
Top ontwikkelingen!
Na een jaar T-Mobile Unlimited te hebben gebruikt ga ik volgende week terug naar een goedekoper abbonnement. Zat per maand op zo'n 35 tot 45GB, in de bus netflixen/youtube, nooit wifi gebruiken etc en de data vliegt er met GB's per dag doorheen.

Vanaf december mijn gewoontes aangepast, wifi gaan gebruiken, in de bus een spelletje spelen of vooraf netflix downloaden en mijn dataverbruik is zonder enige moeite omlaag naar zo'n 4GB per maand, dan kunnen de kosten toch mooi van 32euro naar 16euro (Ben 6,5GB).
Ik heb geen onbeperkte data maar een bundel van 3gb. Ik heb deze in een maand npg nooit opgemaakt en merk wel dat ik eigenlijk nooit meer oplet of ik wifi of 4g aan het gebruiken ben.
Thuis gebruik ik hierdoor ook heel vaak de 4g die sneller is dan mijn huisaansluiting.
Daarnaast krijg ik ook netjes een melding mocht ik op 80 procent van mijn bundel komen. Ook dit maakt dat ik niet meer op mijn dataverbruik let. Zodra die 80 procent is overschreden dan is het vroeg zat om op te gaan letten.
Ik ben vrij ouderwets: een bundeltje van 2500MB die veelal net toereikend is, zo niet dan haal ik MB's van familie. De rest doe ik vaak op WiFi (thuis, werk, hotels).

Maar ik moet zeggen dat áls het betaalbaar onbeperkt wordt, ik natuurlijk minder op ga letten, WiFi veel laat vallen en dus onbezorgder internet. Daar heb ik nu geen 35 euro per maand voor over. Ik vind voor nu 12,50 euro voldoende.
Ik blijf voorlopig nog bij 3g. Ik heb mijn zuurverdiende centen elders nodig...
Tele2 onbeperkt is maar 22¤. Valt best mee dus
Dan heb jij blijkbaar een speciale deal of gebruik gemaakt van een tijdelijke glitch.
Goedkoopste optie via de website van Tele2 is 25 euro (valt nog steeds mee).
Voor sommige kan 22 of 25 euro per maand best veel zijn, die zitten in de schuldsanering of iets.
Ik zelf niet maar vind dat ook te veel geld voor mobiele data, heb nu 15 euro per maand 1,5gb(Meer dan genoeg).