Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Nederlanders hebben in het derde kwartaal van 2016 gezamenlijk 50,6 petabyte aan mobiel dataverkeer gegenereerd. Er was zowel een stijging in het datavolume over 3g als over 4g te zien. Dat blijkt uit de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt.

Het dataverbruik is met 16 procent toegenomen ten opzichte van een kwartaal eerder, staat in het rapport van de ACM. Ten opzichte van vorig jaar werden er meer belminuten verbruikt, maar alleen met mobiele telefoons. Met vaste aansluitingen daalde het aantal verbruikte belminuten juist met 13 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. In het sms-volume zit weer een stijgende lijn. Nederlanders stuurden 869 miljoen sms'jes in het derde kwartaal. In de twee kwartalen daarvoor waren dat 845 en 778 miljoen sms'jes.

Steeds meer providers bieden mobiele abonnementen aan met onbeperkt bellen, waarschijnlijk bellen mensen daardoor steeds vaker met hun mobiele telefoon in plaats van met een vaste aansluiting. Die abonnementen bieden vaak ook onbeperkt sms'en. Verder meldt de ACM dat meer dan een miljoen huishoudens een glasvezelaansluiting hebben. Het aantal glasvezelaansluitingen bij zakelijke klanten steeg naar 78.000.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

869 mrd smsjes, dat lijkt me onzin. Dat zijn 9.4 mrd smsjes per dag / 17M inwoners = 555 smsjes per dag. Aangezien gemiddeld persoon misschien 1 smsje per dag verstuurt lijkt me dit niet juist.
Het zijn er 868.887 x 1.000 dus bij 869 miljoen. Dat maakt ongeveer 1 SMS per twee dagen per Nederlander. Nog steeds vrij veel eigenlijk....

[edit]
Voor de liefhebber het hele rapport

[Reactie gewijzigd door emnich op 31 maart 2017 12:13]

Ik gebruik SMS steeds vaker de laatste tijd. Ik merk gewoon dat de SMS vaker direct aankomt en bij appjes zoals bij Whatsapp merk ik dat ze soms gewoon niet direct aankomen (mensen hebben vaak background proces uitstaan voor whatsapp) en pas gelezen worden als ze de whatsapp app openen.

Helemaal nu het onbeperkt is geworden gebruik ik het steeds vaker. Heel anders dan de begin periode van SMS ergens begin jaren 90 toen je nog 2 a 3 gulden geloof ik per SMS betaalde ;-)
(mensen hebben vaak background proces uitstaan voor whatsapp)
Misschien is dat een hint? ;)
Dan zet je je telefoon op stil of zet je do not disturb aan voor alles behalve het thuisfront..

Mijn telefoon gaat 's avonds om 10u automatisch op do not disturb en alleen mijn ouders of mijn vriendin kunnen mij vanaf dan tot 8u 's ochtends bereiken (in weekend vanaf 12). HEERLIJK is dat.
Heb ik ook; vanaf 22.30 uur tot 07.30 uur telefonisch onbereikbaar. Alleen pingeltjes als ik m'n telefoon zelf actief gebruik na die tijd, en anders gewoon 2x bellen. Ideaal!

Nu word ik tch al nooit gebeld, maar vooral whatsappjes en iMessages en dergelijken piepen k niet meer.
Inderdaad ik ook die niet storen modus heerlijk, vanaf 10:00 gaat er geen trilletje,plingeltje meer af of scherm ook niet aan.

Heerlijk rustig niet gestoord worden.
Wat dacht je van tan en andere beveiligingscodes
En van de automatische antwoorden op telefoons bij het weigeren van een gesprek.. die berichtjes van "het komt even niet uit" of "ik bel je zo terug" gaan ook nog per SMS. Die krijg ik toch nog wel geregeld van mensen
Niet automatisch via SMS, tuusen iPhones gaan die wel degelijk over je dataverbinding via iMessage.
Ligt eraan of jij een iPhone hebt of niet. Anders gaat dat namelijk via iMessage (aan het bericht te zien denk ik namelijk van wel).
Die worden door de telecomprovider zelf verstuurd. Lijkt me sterk dat die meegerekend worden.
Ik weet niet hoe er geteld worden maar ing stuurt tan codes per SMS.
Tegenwoordig kan je de code ook krijgen in de app, maar idd genoeg die nog de sms zullen gebruiken.
vele ouders weigeren gewoon om naar een smartphone over te stappen, ik sms dus nog regelmatig.
Wij gebruiken een monitoring systeem die bij verstoringen sms laat versturen. Ik denk dat wij het gemiddelde aardig opkrikken :)
Is dat een goed, of een slecht teken? ;)

Als je k verantwoordelijk bent voor de systemen die de meldingen sturen, en dus veel SMS'jes krijgt dat ze storingen hebben, moet je toch eens kijken naar de achterliggende oorzaak.

Overigens, zelfde schuitje hier hoor.. SMS is nou eenmaal betrouwbaarder dan mail.
Ook ik ontvang SMS van een monitoringsysteem.
Maar wat kan ik er nou aan doen als ergens een Ziggo verbinding uitvalt?

Redundante verbinding aansluiten?
Check!... maar dan wil ik nog steeds een SMS krijgen als 1 lijn uitvalt.

Als je veel klanten hebt dan krijg je ook regelmatig een SMS, als is het maar omdat Ziggo soms onderhoud niet aankondigt en een lijn er 's nachts even uit ligt.
Klopt hoor, dat is natuurlijk ook zo :) maar daarom is het wel handig om een vertraging tussen downtime en daadwerkelijke SMS te zetten van, zeg, 15 of 30 minuten. Niet bij elk gemist pingetje gelijk een SMS laten sturen maar geef het even de tijd.

Ligt natuurlijk ook aan de SLA die je met je klanten afsluit. Tuurlijk wil je het weten als er 1 lijn uitvalt en de failover inkickt. Belangrijkste is dat je een failover hbt zoals je al zei. MKB's hebben dat doorgaans niet of vinden het niet nodig (vooral de kleine bedrijven in MKB), tsja, moet je er dan wel signalering op hebben...
De vertraging van 30 minuten heb ik inderdaad actief, echter dan nog ontvang ik best veel SMSjes.

Ik ging even in op je reactie omdat het leek alsof je van mening was dat wij dan iets fout doen, maar dat is volgens mij zeker niet het geval. :)
Oh dat niet, maar als je teveel SMS'jes krijgt van servers die je zelf in beheer hebt...... ;-)
Ik word door mijn werk op de hoogte gebracht van schema wijzigingen per sms. Log ik in op binck voor mijn aandelen, code via sms voor twee traps authenticatie. KPN stuurt me een sms als ik in het buitenland kom, waar ik nogal regelmatig ben voor mijn werk. En dan heb je nog de sms van de overheid dat er gevraagd wordt uit te kijken naar schorem dat weer iets heeft gedaan wat niet mag. Sms sturen doe ik vrijwel nooit meer, maar ontvang ze nog zat.
Mijn alarmsysteem werkt ook via SMS meldingen, zodra ik of mijn vriendin weg ga, thuiskom etc ontvang ik en zij allebei een SMS.
Ik dacht even dat je bedoelde dat je vriendin het alarmsysteem was :+ .

Maar af en toe sms ik wel met mensen die geen internet hebben. Aangezien ik toch onbeperkt kan sms'en gebruik ik het dan als whatsapp. Meerdere sms'en per dag dus.
Ik krijg ook dagelijks 2-3 sms'jes binnen om mij ergens in te loggen met 2-stap authenticatie, dit zal bij vele anderen ook zo zijn. De gegevens kunnen echt wel kloppen hoor. :) Dat wij zelf amper sms'jes maken betekend niet het systeem voor vele andere dingen gebruikt worden, en die worden hier gewoon meegerekend.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 31 maart 2017 12:54]

Ik snap Enich niet en kom ook op jouw getal uit: "Nederlanders stuurden 869 miljard sms'jes in het derde kwartaal." Een kwartaal duurt 90 dagen. dus 869.000.000.000 SMS'sen per 90 dagen per 17.000.000 inwoners = 567 SMsjes per dag.
"Het zijn er 868.887 x 1.000 dus bij 869 miljoen." ??? Of Emnich, of ik moet terug naar de basisschool.
Redacteur Julian Huijbregts moet terug naar de basisschool. Er staat in het artikel "869 miljard" maar het moet 869 miljoen zijn. Emnich heeft de bron erbij gepakt :)

868.887 x 1.000 is natuurlijk geen 869 miljard.

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 31 maart 2017 12:21]

Misschien tellen ze alle sms communicatie van industriele en beveiligingsapparatuur mee?
Lijkt me wel, ik zie nergens staan dat het hier enkel consumenten abo's of simkaarten uit telefoons betreft.
Het lijkt me inderdaad wel erg veel.
Zelf stuur ik zelden SMS-jes, maar ik ontvang ze wel van diverse 2-factor-authenticaties of TAN-codes van de bank of van mijn provider dat ik 50%, 80% en 100% van mijn internetbundel heb gebruik.
Maar dan nog kom ik niet verder dan 50 per kwartaal.
50 per kwartaal, er zijn volgens de tellingen ongeveer 20miljoen actieve toestellen in Nederland (veel mensen hebben er twee, vanwege werk).
Dus 50*20miljoen=1miljard SMS'jes (als jij gemiddeld zou zijn) per kwartaal.
Het blijken er 'maar' 869 miljoen te zijn

Je zit dus zelfs met 50 berichten per kwartaal boven het gemiddelde, dat ongeveer 43.5 berichten per kwartaal is (dus ongeveer 14.5 per maand).
Klopt!
Het artikel is aangepast. Er stond oorspronkelijk 869 miljard (zie een klein stukje boven dit bericht)
869 miljoen klinkt een stuk aannemelijker.

[Reactie gewijzigd door yeroon17 op 31 maart 2017 13:32]

I tell 1.52 SMSjes per week per mobiel.

Aangenomen 11miljoen mobietjes in Nederland

Dus (869*1000000 smsjes / 365 dagen / 11000000 mobieltjes) * 7 dagen = 1.52 smsjes per week.
Je hebt gelijk. Tweakers heeft het artikel aangepast, waar nu miljoen staat stond miljard. Nu staat het er wel goed.
het gaan om berichten per kwartaal, niet per jaar.
dus je zit ongeveer 4x zo hoog nog (bij 10miljoen toestellen kom je op 14.5 sms'jes per maand ongeveer uit, dus ongeveer 4.5 per week
Het moet 869 miljoen zijn. Is nog 'veel', maar ik denk idd dat dat komt door geautomatiseerde sms'jes zoals Morgan aangeeft.
Voor data lijken de cijfers wat meer in de goede richting:

Uit de Telecommonitor Q3 2016:
In het afgelopen kwartaal is het aantal mobiele bundels met data erin gestegen tot ruim 13,6 miljoen (+3,7%) aansluitingen.

Dat zou betekenen een gemiddelde van 1240 MB/aansluiting/maand. = 50,6 PB/13,6 miljoen aansluitingen/3 maanden
Ik krijg mijn DigiD code via SMS. Denk dat er veel instanties zijn die zoiets hebben en dan zit je al vrij snel over de 555 sms'jes per dag denk ik.
Bedrijven doen dat niet per sms (mag ik hopen).. die loggen in met certificaten, ereaders, smartcards. Je gaat als boekhouder van Philips niet met 36 telefoons met SMS'jes zitten klooien ;)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 31 maart 2017 13:17]

Jep, ik gebruik sms enkel voor iDeal...

Wordt SMS door bepaalde slimme meters gebruikt of zo? Het moet echt ergens vandaan komen, en het zullen echt geen gewone gebruikers zijn.
nvm

[Reactie gewijzigd door Potato42 op 31 maart 2017 11:50]

De 869 miljard is per kwartaal, 140x4 is ook ongeveer 555.
Verder staat er in het aangehaalde rapport 868.887.000, dus het wordt dan ongeveer 0,5 pppd
Ja, klopt, had 'm zelf ook door vandaar dat ik mijn bericht ook aangepast heb.
869.000.000.000 SMS'jes per kwartaal. Kwartaal heeft 13 weken, 7 dagen per week. 869.000.000.000 / (13*7) = 9.549.450.549,45 SMS'jes per dag in kwartaal Q3 2016.

9.549.450.549,45 SMS'jes / 17.104.906 inwoners = 558,29 SMS'jes per dag per persoon in kwartaal Q3 2016.

Dit lijkt me inderdaad ook enorm veel voor een gemiddelde. 'Vroeger' werden SMS-bundels nog verkocht met 1.000 SMS'jes en dat waren er vl. Het lijkt me sterk dat deze trend nog zo makkelijk doorgaat..

Stel het zijn geen miljarden, maar miljoenen, dan kom je uit op:
869.000.000 / (13*7) = 9.549.450 SMS'jes
9.549.450 / 17.104.906 inwoners = 0,558 SMS'jes per persoon per dag in Q3 2016. Dat lijkt me al een stuk aannemelijker.

Edit: hierbij wordt dus al vanuit gegaan dat iedereen in Nederland kan SMS'en. Dat is natuurlijk niet juist. Maar aangezien dit artikel geen informatie geeft over hoeveel abonnees er zijn, kan een correcte berekening niet gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door Static Don op 31 maart 2017 11:54]

sms is eigenlijk een onderdeel van het control plane van het GSM netwerk. Hoeveel SMS-jes denk je dat jouw telefoon per dag van je provider ontvangt. Die worden in de telefoon gebruikt om allerlei zaken af te stemmen.
Hopelijk wordt 4G ooit een primaire aansluiting voor internet waar je wilt zonder limiet. Kan je ergens heen gaan en via 4G online gamen. Dan ergens anders weer een film streamen. Beetje Youtube ect. Met 100GB per maand zou ik al een heel eind komen. Nog even geduld hebben dus :)
Ik verwacht niet dat we dit in het 4G tijdperk gaan meemaken. In vergelijking met bijvoorbeeld glasvezel is de ping van 4G nog enorm hoog, online gamers zullen dat als beperking ervaren. Wellicht dat zit met 5G beter zit.

Daarnaast zullen de providers hun inkomsten niet graag zien slinken, de prijs voor onbeperkt 4/5G zal volgens mij rond de 40/50 gaan schommelen. Wellicht prima voor een eenpersoons huishouden, je hebt je mobiel immers altijd bij je. Maar hoe ga je dat ondervangen bij een 2/5 persoonshuishouden? Providers zullen je vast niet voor 40/50,= p/m 2 simkaarten willen geven, zodat je er thuis 1 met een dongle in de router kan drukken.

Ja T-Mobile biedt op dit moment 'onbeperkt' 4G voor 35,= p/m maar die prijs vliegt omhoog na 2 jaar. Het Duitse moederbedrijf van T-Mobile wil de Nederlandse tak in de verkoop gooien, daarom stunten ze imo nu met onbeperkt internet, om zodoende veel klanten binnen te halen (betere uitgangspositie voor verkoop).
Mijn huidige Telekom 10GB doet het qua ping niet slecht. Deze varieert tussen de 20ms en 50ms. De test van net gaf bijvoorbeld 28ms aan. Daar kun je wel prima op gamen. Vroeger heb ik zelfs voor de grap op 150 a 200 ms (over gprs) Halo online gespeeld. Het was onwijs pittig om spelers te raken maar niet onmogelijk. :P
. Wellicht prima voor een eenpersoons huishouden, je hebt je mobiel immers altijd bij je

Ik ben mijn werk mobiel en mijn prive mobiel toch echt al 2 keer vergeten deze week, ik kwam er achter toen ik net de straat was.
Ik dacht ach ja dan niet lekker rustig zie het wel weer als thuis ben, dus altijd bij je klopt niet ;)
Zoiets kan ook, ook een optie
Niet zo vreemd met de invoering van (eindelijk) onbeperkte data bundels. Gecombineerd met ons brein dat niet te stillen is in zijn honger naar informatie.
Idd en 4g voor thuis erbij en daar gaan de gb's :)
Maar die 'onbeperkte' databundels zijn dus niet letterlijk onbeperkt. Volgens mij zit er wel ergens een limiet.
Bij T-Mobile is het 5 GB per dag. Hierna kan je onbeperkt opnieuw 5 BG blijven activeren. Oftewel eigenlijk gewoon onbeperkt.
Nee, niet onbeperkt dus. Namelijk: 5GB per dag. Dat is niet onbeperkt. Het klinkt misschien heel trollend (bedoel ik niet zo), maar het is toch echt zo. Er zullen vast wel mensen zijn die namelijk die 5GB per dag willen binnenhalen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 31 maart 2017 12:07]

Ja je moet het alleen na de 5GB even opnieuw activeren dus eigenlijk is het wel gewoon onbeperkt. Het feit dat je iets extra's moet doen maakt het niet niet onbeperkt.
Natuurlijk wel, het is een (moedwillige) beperking van het systeem.

Stel ik ben een film aan het kijken via mijn 4G-abo, en halverwege stopt hij omdat de databundel op is. Dan moet ik dus stoppen met film kijken, de nieuwe bundel activeren en kan dan weer verder kijken. Dat is toch een beperking?

Je kunt onbeperkt nieuwe bundels halen, dat kun je zeggen. Maar dan ben je dus wel steeds beperkt tot bundels van 5GB, en dat is wel degelijk een beperking.
Ja je kunt dus onbeperkt 'beperkte' internetbundels halen. Maar dan nog zeg jij met deze beredenering dat het niet onbeperkt is?
Ja. Als het onbeperkt is kan ik zonder onderbreking mijn film uitkijken. En dan kan ik ook mijn laptop eraan hangen en VM images downloaden. Nu zal mijn download worden afgebroken omdat de verbinding afgetimmerd wordt tot ik een nieuwe bundel activeer. Dus niet onbeperkt. De beperking is dat je veroordeeld bent tot blokken van 5GB data.
Het is inderdaad gewoon niet onbeperkt, snap de verwarring niet zo van mensen.

Een vaste lijn, dat is onbeperkt. Ik hoef niets te doen, me geen zorgen te maken en nergens rekening mee te houden over hoe veel ik die verbinding verbruik.

Elke 5gb activeren is een leuk klusje als je even een game of VM wil downloaden. "Oh het is geen beperking, ik hoefde enkel elke 5minuten een nieuwe 5gb bundel te activeren over een periode van 2 uur" .

Dit soort beperkingen zitten er in om de echte groot gebruikers gewoon dwars te zitten. De belgen hebben een soorgelijk concept bij 1 van die 2 providers van hun, waardeloos systeem. Het is gewoon niet beperkt, het is beperkt tot 5gb.
klinkt vreselijk. Op het eind is het gewoon onbeperkt want je kunt onbeperkt refreshen. Goed, het is een blok van 5gb, maar dat doet niet af aan het feit dat je die onbeperkt kan aanzetten. In die zin dus wel onbeperkt

kansloze discussie overigens. het idee is dat je niet aan het eind van de maand zonder mb's zit, niet dat het af en toe even onderbroken wordt.
niet niet onbeperkt.
in de volksmond ook wel 'onbeperkt' of 'niet beperkt' genoemd ;)
Haha jup maar ik ging even verder in op de eerder geplaatste reactie.
Ok, technisch gezien niet onbeperkt, maar ook niet beperkt.

Mijn dataverbruik in de maand maart: 132GB... En ik loop niet echt tegen limieten aan kan ik je zeggen!
Als je een uhd fimpje per dag streamt zit je zo aan die 5 gig en dan heb je het nieuws nog niet gelezen.
Tuurlijk, maar dat is alsnog veel hoger dan een abo met limiet, en dat is mede waarom er nog zo veel ruimte is voor stijging :)
Vind ik eerlijk gezegd wel enorm misleidend. Niet dat je als consument makkelijk die onzichtbare grens overgaat. Ze moeten duidelijk zijn met hoeveel GB je daadwerkelijk mag/kan gebruiken. Kijk, tuurlijk zullen er niet zoveel mensen zijn die tientallen GB's per maand verbruiken, maar als je niets van dat limiet af weet, wat er eigenlijk wel is, dan heb je wel ineens kosten waar je niets vanaf weet.
Hij doelt op een grens door wordt veroorzaakt doordat je apparaat 24x7 zelfs maar een maximaal aantal GB kn halen.

Als het gaat over de grens bij T-Mobile, het kost niets extra als je die "onzichtbare grens" overgaat.
Ja, 24/7 downloaden op maximale snelheid geeft een eindig aantal GB's. :)
Maar die is in deze berekening nog niet meegenomen. Het onbeperkt abonnement van T-Mobile is begin 2017 gentroduceerd.

Sorry foutje.

[Reactie gewijzigd door Thom2289 op 31 maart 2017 11:46]

En vergeet niet video met 1080p en zelfs 4K op je telefoon dat veel data gebruikt.
Informatie, die datzelfde brein vroeger ook daadwerkelijk opsloeg ipv het nu iedere keer weer opnieuw op te willen zoeken... :)
Gelukkig dan maar dat mijn brein wel makkelijker te stillen is, ik ben juist minder en minder data gaan gebruiken :P
Dat niet alleen. 4G wordt ook aangeboden als internet abonnement.
Dan gaat het wel redelijk hard natuurlijk.
Zijn er nou nog zoveel toestellen zonder 4G of heeft niet iedereen simpelweg 4G aan staan?
Er zijn nog altijd veel abonnementsvormen waar je bij moet betalen om van het 4G netwerk gebruik te kunnen maken. Dat is meestal rond de 2,- per maand, wat voor veel mensen met een sim-only abonnement een significant deel van de maandelijkse rekening is. Wellicht dat dat (gedeeltelijk) verklaart waarom niet iedereen gebruik maakt van 4G :)
Het verbaasd met niets, overal waar je kijkt zie je mobieltjes. Met goedkopere data en meer data is het natuurlijk een groot streaming bonanza.
Ontwikkelingen gaan door. Was 3G vroeger nog snel, nu stoor ik me aan traag internet op 3G.
Ook worden mobieltjes steeds krachtiger met meer toepassingen. En ook dat genereert meer data.
Vaste aansluitingen worden er ook steeds minder, ik gebruik ze eigenlijk alleen nog als ik naar bedrijven bel. De meeste prive personen die ik ken hebben niet eens meer een vaste aansluiting.

Met onbeperkt data wordt het voorsommigen trouwens ook al interessant om vast internet de deur uit te doen.
Zowel T-Mobile als Robin Mobile hebben tegenwoordig al onbeperkte databundels.

Wie uit kan met 1.0Mb/s en 3G heeft voor minder dan 20 euro al onbeperkt alles in de hele EU bij Robin Mobile.
Wil je meer snelheid (+40Mb/s) en ook alles onbeperkt in de EU dan zit je bij T-Mobile voor 35 geramt.
Deze twee prijsvechters met hun nieuwe concept zorgen dat de rest van de markt ook eigenlijk mee moet doen.
Ook bij abonnementen met beperkte databundels zie je voor ongeveer dezelfde prijs, databundels bijna elke twee jaar verdubbelen.

Met lagere data-prijzen, en het steeds ingeburgerder worden van streamingdiensten voor video & muziek en steeds krachtigere en intensiever gebruikte smartphones is die datagroei niet eens zo bijzonder.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 31 maart 2017 11:50]

Ik heb nog onbeperkt op maximale snelheid voor 17,72 per maand. Inclusief 190 belminuten of sms. Tja, abonnement uit 2010 dat ik heb laten doorlopen. :)
Jij ook al? Ik heb volgens mij exact hetzelfde abonnement. Alleen kreeg ik dat abonnement van mijn middelbare school toendertijd. Had met een pilot te maken. Was een heel exclusief abonnement wat nog steeds doorloopt:
  • 150 SMS'jes of belminuten
  • (Letterlijk) onbeperkt internet
  • 15/16 euro per maand
Het leuke is: je kunt je bedrag verder verlagen door het aantal SMS'jes of belminuten in te korten :). Dat abonnement gebruik ik nog steeds naar volle tevredenheid bij KPN.
Ik weet het niet zeker, het is een paar keer omgezet (ik zag dat ik 195 minuten/sms heb, dat is ooit verhoogd omdat je ze nu niet meer een maand kunt meenemen). Toen ik het afsloot was er een zomerkorting, 3,75 per maand voor een onbeperkt internet "extra snel" module. :) De belminuten krijg ik niet eens op sinds ik haast iedereen op Signal of WhatsApp kan bellen.

Vodafone heeft ooit een heel stel van dat soort oude abo's opgezegd maar KPN gelukkig niet. Als ik in de KPN app check wat een nieuw abo me kost krijg ik minder voor meer geld. Dat ze zelf niet zien dat ik daar natuurlijk nooit op inga. 8)7
Inderdaad. Wat dat betreft ben ik hier super blij mee, en zal ik mijn abonnement ook nooit opzeggen. Als je ziet wat mensen betalen per maand :/.
Ik heb hier ook nog een SO 4.95 + 3.75 onbeperkt internet
Het is zelfs 4G geworden 2 jaar geleden, mijn oudste is er best gelukkig mee.

Nu nog roaming, en we zijn gesetteld :+
Toch bijzonder dat in twee jaar tijd het dataverbruik meer dan verdubbelt, zo zie je maar hoe hard de ontwikkelingen gaan. Nog interessanter is het als je bedenkt wat dat eigenlijk betekent. Een verdubbeling van dataverbruik is een verdubbeling van gebruik Spotify, YouTube, Netflix, etc. Dit soort diensten zijn in extreem rap tempo bezig het oude medialandschap, wat decennialang nagenoeg ongewijzigd is gebleven, over te nemen. Best grappig als je je beseft dat we nu middenin deze transformatie zitten.

Een ander punt is dat je ziet hoe innovatie in software en diensten na-ijlt t.o.v. hardware-innovatie. Sinds grofweg 2014 zijn smartphones niet heel veel meer veranderd. Sindsdien hebben alle telefoons 4G, grote 1080p schermen en goede camera's. Alhoewel deze apparatuur destijds al voor iedereen beschikbaar was, lijkt het erop dat het nu pas door iedereen echt gebruikt wordt.