T-Mobile heeft in oktober landelijke 4g-dekking

T-Mobile heeft zijn 4g-netwerk in oktober landelijk dekkend. Dat heeft de provider aangekondigd. Tot nu toe hield de provider 'eind 2015' aan als deadline. T-Mobile is veel later dan Vodafone en KPN met de uitrol van een landelijk dekkend 4g-netwerk.

T-MobileVolgens T-Mobile verloopt de uitrol van zijn 4g-netwerk spoediger dan gepland, en zal het netwerk daarom in oktober al landelijk dekkend zijn. Dat is evenwel nog steeds anderhalf jaar later dan KPN en krap een jaar later na Vodafone. T-Mobile tekent daarbij aan dat het daarbij ook direct zijn 'oude' netwerk heeft bijgewerkt: de oude 2g- en 3g-antennes zijn vervangen door apparatuur van Huawei die 2g, 3g en 4g aankan.

Overigens hanteert T-Mobile een iets andere definitie van 'landelijk dekkend' dan de andere providers. KPN en Vodafone verstaan daaronder dat het netwerk in 95 procent van Nederland te ontvangen is, terwijl T-Mobile het netwerk als landelijk dekkend beschouwt wanneer 95 procent van de Nederlanders in een 4g-dekkingsgebied woont.

Op dit moment woont 70 procent van de Nederlanders in een gebied waar T-Mobile 4g-dekking heeft. T-Mobile belooft verder dat het later dit jaar 4g op de 900MHz-frequentie activeert, zodat de 4g-ontvangst verder wordt versterkt. Vooral het bereik binnenshuis en op 'moeilijk bereikbare locaties' zou daardoor moeten verbeteren.

Volgens de provider gebruiken dagelijks 1 miljoen van de 3,9 miljoen T-Mobile-klanten het 4g-netwerk. Alle klanten samen, dus ook op de 'oude' netwerken, gebruikten volgens de telecomprovider in het eerste kwartaal van dit jaar 54 procent meer data dan een jaar eerder.

Door Joost Schellevis

Redacteur

22-04-2015 • 08:31

123 Linkedin

Reacties (123)

123
121
95
1
0
5
Wijzig sortering
en vooral niet vragen wat voor dekking, sinds 4G hier geactiveerd is (4191) is er veel geschakel tussen 4G en 3G wat resulteert in een hoog batterij verbruik....op die manier heb je er niks aan! en T-mobile die weet nog niet wanneer de service geoptimaliseerd wordt.....dus ze weten donders goed waar ze mee bezig zijn!

Owja binnenshuis al helemaal drama met de 4G verbinding!

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 22 april 2015 08:40]

Daar heb je toch gewoon WiFi (in huis)
niet overal in elk huis, das nou net waar je 4G voor wilde hebben! op plekken waar je geen wifi hebt toch een goede verbinding! ;)
Is het de schuld van providers dat jij dikke muren hebt en staalwapening in de vloeren? Ziet dat je een AP ergens neerhangt, ook goedkoper.
en als ik nou ergens op bezoek ben!? en trouwens ik betaal toch voor een snelle 4G verbinding....dan heb ik daar toch recht op!? ook binnenshuis! ze moeten het gewoon fixen, helemaal omdat de techniek het toestaat beter bereik te creëren met 4G dan met 3G!
Anoniem: 455646
@bArAbAtsbB22 april 2015 09:11
Letterlijk overal is echt onmogelijk.
Je moet niet weten hoe verwend wij Europeanen zijn, in de verenigde staten dus Amerika hebben veel mensen geen 4G bereik. Zelfs normaal internet is riant traag.
Dus omdat er ergens in de wereld mensen geen goede (mobiele) internetverbinding hebben mogen wij niet meer verwachten dat onze (relatief goed geregelde (mobiele) internetverbinding ) gewoon werkt wanneer je het nodig hebt? Moeten wij dan ook maar gelijk aan een paar rijstkorrels per dag zoals sommige mensen op deze wereld? Tuurlijk zul je nooit echt overal bereik hebben, maar dit is gewoon een kwestie van niet willen(of uitstellen) van T-mobiles kant.
Vergeet niet dat ook deze providers zich aan diverse wetten en regels moeten houden.
Hierdoor is overal bereik leveren een onmogelijke optie.
Dat weet ik en dat zeg ik ook in mijn laatste zin ;) Maar op dit moment is er nog genoeg ruimte voor verbetering als het om dekking gaat
Op sommige plekken wel ja, alleen zijn die directeuren stelletje egoisten.
Liever paar miljoen als salaris dan alles op alles zetten om minstens 95% van het land 4G bereik te leveren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 455646 op 23 april 2015 09:51]

Precies, helemaal mee eens.
Wist je dat er in de V.S. nog mensen zijn die buiten DSL gebied vallen en dus met een analoog modem moeten inbellen? :P

Overigens heb je die in veel Zuid-Europese landen ook.
Anoniem: 455646
@Trommelrem22 april 2015 11:17
Klopt inderdaad, dat liet Mouthaan van RTL Nieuws keer zien.
Daarom ben ik al blij met 3G bereik.
die betalen ook niet voor een abonnement met 5Gb aan data! jullie draaien de boel om, en ben er klaar mee het nogmaals uit te leggen....Tmobile heeft idd een 4G netwerk, en IK ben niet tevreden over dat netwerk sinds activatie!! !
Nou dan ga je toch gewoon naar de concurrent? Ik zie het probleem niet echt, als ik ergens ontevreden over ben smeer ik hem ook naar een andere ISP of mobiele provider, (alhoewel qua kwaliteit imo alleen KPN en T-Mobile dan overblijven op mobiel gebied)
Heb helaas een toestel van de zaak...dus geen keuze qua provider!
Ah dat had ik niet meegekregen, hmm ja ik heb hetzelfde als jij op werk qua 3g/4g wisselen, zelf zet ik 'm wel op 3G vast. Misschien dat het na de zomer beter wordt, ze gaan vanaf de zomer namelijk LTE900 uitrollen waardoor indoor dekking een stuk beter moet worden.
Dan moet je gaan klagen bij je provider en niet op deze website
Dat doe ik ook heus wel, wilde alleen de hoera stemming uit dit artikel even wat tegengewicht geven, men doet alsof het een groot feest is met 4G....maar dat is het niet!
Heb je dat nog niet gedaan dan? Als jij geen klacht indient bij je provider dan kunnen zij niks fixen.
meteen gedaan natuurlijk!!
Ze rollen straks ook 4G uit op lage frequenties zodat het ook op die plekken werkt (dus straks is het zo: of je hebt 4G, of je hebt helemaal niks). 2G moet eerst nog verhuisd worden voordat dit kan met 4G bij T-Mobile.

Verder betaal je volgens mij voor een netwerkverbinding en staat er nergens in je contract dat je 100% op 4G zult zitten. Bij KPN en Vodafone zit je ook niet 100% op 4G...
100% is ook iets anders dan 0% als ik overal 50% zou halen ben ik al blij...maar nu is het gewoon niet werkbaar, en zegt men bij Tmobile dat men straks een dekkend netwerk heeft, maarja de kwaliteit heeft niemand het over! ;-)
Ook 10 meter onder water? Of 100 meter onder de grond? Of 10km boven nederland?

Je betaald toch voor dekking die reëel is niet voor oneindig goede dekking! Dus nee ben het zeker niet met je eens dat je overal mag verwachten dat de verbinding optimaal is, en dat dat je recht is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 april 2015 09:02]

Tja... als ze nou eens op het dak van jouw huis een zendmast neer gaan zetten met 5x meer vermogen dan wettelijk toegestaan. Zal heel wat issues oplossen met het ontvangst in jouw buurt.
Ik weet niet hoor maar binnenshuis gebruik ik gewoon wifi, in andermans huis de ziggo wifispots en buiten 4G. enkel in Walibi gaat hij nog over naar 3G wat ik wel een kwalijke zaak vind ^^

voor de rest waar ik kom heb ik gewoon 4G bereik, is er geen ziggo wifispot in de buurt, dan werkt 4G 9/10 keer gewoon ook in huis! (vaak beter als wifi)

je moet gewoon kijken welke provider in jouw stad het meest actief is met z'n masten. dat is bij ons t-mobile. kpn heeft er maar 2 hier staan van 800 en t-mobile 4 of 5 van 1600. (1tje 2minuutjes hier van me huis vandaan ;))

dat jij de verkeerde provider pakt voor jouw stad, is gewoon niet zo slim ^^
4G is hier sneller dan ADSL. De pingtijden zijn lager en de downloadsnelheden zijn hoger. En dat terwijl het koper in de straat drie jaar geleden door de PTT nieuw is aangelegd. Die idioten van de PTT hebben gewoon koper aangelegd in plaats van glasvezel...

Ik heb dus ook geen ADSL meer en ik doe alles over 4G. Maar ik ben erg positief over de kwaliteit van het 4G netwerk van T-Mobile. Het werkt erg goed, mits je goede terminals gebruikt. Zo gebruik ik wel een externe antenne voor 4G. Alleen de auto heeft een kleinere externe antenne. Echter ook daar werkt 4G in ieder geval in de randstad erg goed. Zo heb ik de afgelopen 2 maanden gemiddeld met 13 mbit/s (bewegend object) gedownload en heb ik 174 GB binnengetrokken over die lijn. Ik ben er erg tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 22 april 2015 09:49]

Waar haal je zo'n databundel vandaan? Als bewoner in het buitengebied zou 4G mij ook de optie geven om van 8 mbit naar zo'n 30-40mbit te gaan.
Geen bundel. Gewoon onbeperkt. Oud abonnement dat nooit is verlengd. Vroeger had je geen datalimieten en snelheidsbeperkingen.
Ik weet het, maar in die tijd ging het om 384kbit snelheidslimiet toch? Laat staan 4G?

Stuur me zeker even een DM als je ooit overgaat... :P
Ik ben inderdaad wel gecapt op 25 mbit. Maar dat is meer dan genoeg en het is sneller dan ADSL. Zelfs de pingtijden zijn lager dan die van ADSL. Ik ga dit abonnement nooit meer opzeggen :P
Kan je geen tweede sim aanvragen? :*) :*) :*)
Gg, je hebt een kabel van een bedrijf dat al een paar jaren niet meer bestaat
Je kan in je mobiel aangeven dat 3g voorkeur heeft over 4g. Dan ben je van het geswitch af. Als je op een locatie komt waar 4g wel voldoende is kan je het weer inschakelen.
hmm dat vergt dus een handeling...elke keer.....das natuurlijk niet handig! ze moeten gewoon een fatsoenlijk netwerk uitrollen, dan heb ik dit probleem niet! ;)
Anoniem: 455646
@bArAbAtsbB22 april 2015 09:12
Alsof de concurrenten overal 4G hebben.
Ik maak het nog weleens mee dat ik op plekken kom waar ik met Vodafone 4G heeft en iemand met KPN terugvalt naar 3G. Niet vaak, en omgekeerd gebeurt vaker, maar toch! :P
Zal altijd zo blijven.
Nou, eigenlijk hoop ik dat straks met allerlei trucjes het 4G-signaal verder doordringt dan 2G/3G bij de providers. Dus dan heb je 4G of "no signal", ipv dat je nu diep in gebouwen bij Vodafone en KPN terugvalt op EDGE of 3G.
Ah, dat is waar. Ik doelde meer op het feit dat er altijd plekken zullen zijn waar KPN wel 4G heeft en Vodafone niet (en vice versa).
Ik weet ook wel een paar plekjes waar KPN 4G het niet doet, bv. in het v/d Valk hotel ten zuiden van Schiphol of in het NRC restaurant in Amsterdam. Beide niet midden in de rimboe zeg maar.
Alle netwerken zullen altijd plekken hebben waar ze niet optimaal zijn ben ik bang.
Anoniem: 455646
@MarcoC22 april 2015 11:18
Zelfs KPN heeft niet overal 4G hoor... iedere provider heeft zijn gebreken.
Kuch .. KPN heeft een aardige dekking maar 'overal' is te veel gezegd. Dekking blijft een persoonlijk iets, het hangt er maar vanaf waar je doorgaans komt en welke provider daar de beste dekking bij heeft.
Of je stapt over naar een provider die wel goede dekking heeft in jouw regio.

Ik zou daarom al nooit voor t-mobile kiezen.
Al hoewel er misschien wel dingen gaan veranderen als de 900band geactiveerd word. Misschien hebben ze dan betere kwaliteit.

Voor nu blijf ik nog bij KPN en dan maart niet overal 4g met mijn oneplus ons.
TMobile heeft wel het snelste 4G netwerk op dit moment. Ik haal met TMobile makkelijk 120mbit+ terwijl Vodafone rond de 70Mbit blijft steken. Niet zelf kunnen testen maar bij vrienden gezien dat 4G van KPN maar rond de 50Mbit zit.

Beide getest op iphone 6, Tmobile prive, VF zakelijk. Daarnaast heeft VF ook geen landelijke 4G dekking op de A2, zowel richting randstad als richting het zuiden

[Reactie gewijzigd door GrooV op 22 april 2015 10:36]

Logisch, T-Mobile hoeft dat namelijk ook in een veel kleiner gebied te garanderen. Een gebied waar vaak al een flinke glaskabel naar toe ligt. KPN heeft vorig jaar hier in Drenthe naar verschillende zendmasten glasvezelkabels moeten leggen om de snelheid hoger dan 50mbit te krijgen.
Verder is het aantal mbit voor het laden van een webpagina niet ontzettend relevant, zelfs niet met veel foto's. De ping is belangrijker als je naar snelheid kijkt, en die is vooral afhankelijk van het bereik. Wat bij KPN over het algemeen beter is dan bij T-Mobile.

Zelf heb ik met mijn Nexus 5 en een 4G Hi-abo meerdere malen de 80mbit aangetikt.
Ping zit op Tmobile gewoon op 20-30ms, zeer netjes. Waar bijv. Vodafone rond de 50ms zit. Als je juist weer de 4G topics op GoT leest dan maakt ping weer minder uit omdat dit met 4G anders werkt (dat zeggen de experts)

Daarnaast snap ik je verhaal niet? Tmobile heeft ook naar alle masten glas moeten leggen waar nog geen glas lag omdat ze meteen het gehele netwerk onderhanden hebben genomen. Iets wat KPN niet gedaan heeft. Daarnaast is 80Mbit nog altijd een stuk minder dan 120mbit+ bij TMobile.
Ping zit bij KPN rond de 40ms hier. Ping maakt voor het laden van een website meer uit dan het aantal mbit, aangezien een webpagina maar enkele kb's groot is.

De zendmasten in de Randstad beschikken over het algemeen al over glas en staan ook dicht bij de knooppunten. De uitrol gaat hier sneller en de dichtheid is hoger, waardoor je een hogere troughput gaat inzetten. Natuurlijk gaat dat gepaard met een hogere theoretische snelheid.
Ik durf te wedden dat T-Mobile straks in het noorden van Nederland geen 100mbit gaat halen, en dat KPN en Voda met LTE-A in de Randstad net zo goed een 225mbit verbinding op kunnen zetten.
Vodafone op de A2 gaat best ver hoor, alleen bij Zaltbommel en bij Vught zitten een paar zwakke plekjes als je kijkt naar NH, Utrecht en Brabant. In Limburg zitten er wat meer zwakke plekken (o.a. bij de Vodafoneboom die daar staat val je terug op 3G), maar ook daar is de dekking al opvallend compleet.
ze moeten "gewoon" een fatsoenlijk netwerk uitrollen... daar zijn ze nu toch mee bezig? Dit is wat anders dan een computertje upgraden van Windows 7 naar Windows 8. Ik vind je opmerking maar flauw hoor, alsof ze met een druk op de knop opeens overal 4g masten hebben staan die werken.
Er is nu alleen maar een netwerk, fatsoenlijk is het nog niet! Men heeft vanuit Tmobile nl eerst aangegeven dat hier al in november 2014 4G zou zijn....en nu is het netwerk nog steeds niet optimaal...tijd genoeg lijkt mij!
Ja inderdaad... iedereen alle gereedschappen neerleggen. We moeten eerst het netwerk optimaliseren voor meneer bArAbAtsbB alvorens de rest van het land een upgrade te geven.
nee maar waarom iets brak uitrollen, als je ook fase voor fase gewoon het netwerk volledig kan activeren!

Maarja prima als je het niet WIL begrijpen!
Je snapt toch wel dat als dat zou kunnen dat ze dat al lang gedaan hadden? Of denk je nou echt dat het management bij T-Mobile op het kantoor met elkaar bespreken "hoe we de klant is lekker kunnen pakken." "Laten we 4G uitrollen, maar niet optimaal!"

Nee, er zijn bepaalde beperkingen. Het GSM (2G) netwerk is nog actief op die frequentieruimte, en zullen ze moeten verhuizen. Want ook mijn opa met zijn GSM toestelletje wil nog gewoon kunnen bellen. Dit kan blijkbaar tot het beste resultaat leiden als ze dit landelijk op één en hetzelfde moment doen.

Ook T-Mobile kan de wetten der natuur niet ombuigen, ook niet met frequenties...
financier jij de kosten dan?
Ook in mijn omgeving (Nijmegen) is men nog steeds bezig. Daar werd in oktober 4G beloofd, en dat was er dan ook op diverse plaatsen, maar zeker niet volledig dekkend. Ook in maart zijn er nog masten omgebouwd (en bij sommige moet zelfs 4G nog geactiveerd worden) - dus in grote lijnen is een regio dan wel dekking maar het kan blijkbaar nog een flinke tijd duren voor alles is omgebouwd en geactiveerd.
Met Vodafone gaat het prima op 4G in 4191-land. -115dBm indoor, maar dat is genoeg voor LTE.
De lage dekking komt door 2 problemen:
1) Niet alle masten hebben nog 4G, dus als je net bij een mast 4G hebt, blijf je switchen als het bereik wegvalt.
2) Er is nog maar weinig 4G bandbreedte beschikbaar. T-Mobile kijkt naar hoeveel klanten er op 2G-3G-4G zitten en afhankelijk daarvan wijzen ze meer MHz toe aan 4G of niet. Als ze alle bandbreedte aan 4G toewijzen, dan kan je niet op het 2G/3G netwerk. Oude mobieltjes werken dan niet, maar aan de andere kant haalt je 4G mobieltje wel de maximaal haalbare bandbreedte.
rustig rustig, eind oktober is alles ok ;)
Er wordt gezegd: "-Mobile belooft verder dat het later dit jaar 4g op de 900MHz-frequentie activeert, zodat de 4g-ontvangst verder wordt versterkt. Vooral het bereik binnenshuis en op 'moeilijk bereikbare locaties' zou daardoor moeten verbeteren."

Maar welke frequentie band beginnen ze als eerst dan?

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 22 april 2015 08:44]

Allemaal tegelijk. Ze bouwen nu alle antennes om, zodat ze met een druk op de knop de 900MHz frequentie in kunnen schakelen voor alle t-mobile antennes.
maar waarom na het ombouwen niet meteen op de 900 band gaan zitten en je klanten meteen blij maken....ipv met slecht bereik op de nu actieve bandbreedtes!
Omdat alsnog alles moet worden omgebouwd daarvoor. Je kunt niet maar de helft ombouwen, dan krijg je alsnog een suboptimale net-niet-situatie en dan ben jij ook niet blij als jij net indoor zonder 4G zit.

En als je het hebt over het al omgebouwde gebied: daar moet 2G eerst nog worden verhuisd naar andere frequenties, daarna past 4G pas op die band. Dat houdt trouwens wel in dat 2G-dekking op sommige plekken binnenshuis iets kan afnemen, maar daarvoor komt 3G/4G in de plaats!

Verder geeft de 900 MHz-frequentie een lagere snelheid en de 1800 MHz-frequentie een stuk hogere snelheid en betere ervaring. Daardoor liggen de snelheden bij T-Mobile een heel stuk hoger straks!

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 22 april 2015 09:09]

Tele 2 heeft dat juist wel gedaan. Ipv alles geleidelijk inschakelen hebben ze na verzoek van klanten alles toch gewoon aan gezet. En werken ondertussen verder.
Met name in gebieden waar T-Mobile nog niet is omgebouwd zal 4G van Tele2 een verademing zijn ja.

Maar de situatie is niet helemaal vergelijkbaar: Tele2 had geen netwerk en heeft nu lege ruimte om 4G op te bouwen. T-Mobile heeft echter nog 2G in gebruik en voordat ze 4G op lage frequentie kunnen inschakelen moet dat eerst worden wegverhuisd naar een leeg snippertje 1800 MHz-band.

Dit wegverhuizen kan niet zomaar in 1 keer: T-Mobile gaat zover ik begrijp op al haar masten ook een dun snippertje GSM1800 uitzenden zodat ze daarmee compenseren voor de GSM900-dekking die dan wegvalt. Als ze dit niet zorgvuldig doen dan gaan met name mensen met 2G-telefoons problemen krijgen omdat hun ontvangst wegvalt.
Dat wegvallen van de ontvangst ga je toch wel krijgen als ze van GSM900 naar GSM1800 gaan. Die frequenties komen gewoon minder ver door bebouwing.
Die problemen willen ze minimaliseren door op een deel van hun huidige masten ook 2G in te gaan schakelen; vooral masten die nu alleen 3G en 4G doen in gebieden waar 2G900 actief was, krijgen nu ook 2G1800 erbij zover ik begreep.

Die situaties komen vooral voor in steden waar T-Mobile redelijk wat masten heeft die alleen 3G (en na ombouw ook 4G) doen maar geen 2G; straks krijgen die dus toch 2G om de weggevallen lage 2G-frequentie op te vangen.
Tele2 heeft geen 2g gebied waar ze rekening mee hoeven te houden. 2g en 3g van tele2 = t-mobile netwerk
Stel dat je in de provincie Utrecht frequenties voor 4G gebruikt en in andere delen van het land dezelfde frequenties voor 2G. Dan heb je rond Utrecht een gebied waar de frequenties niet bruikbaar zijn. Dat is erg inefficient.
Daarom is het beter om te wachten tot je overal of in een groot gebied kunt overschakelen. Om dat te doen moet je veel voorbereidend werk verrrichten en daar is men nu mee bezig. Tot die werkzaamheden behoort ook de activatie van 1800 MHz 2G om de verdwijnende 900 MHz 2G (deels) te compenseren.
T-Mobile heeft ervoor gekozen om eerst in de 1800MHz frequentie uit te rollen met het oog op capaciteit. Dit doen ze landelijk, in tegenstelling tot KPN en Voda (alhoewel KPN nu ook langzaam die ambitie begint te krijgen). Door de nieuwe techniek kunnen ze straks heel eenvoudig de 900MHz band daaraan toevoegen voor betere dekking. Met de Huawei apparatuur schijnen ze ook heel makkelijk de capaciteit te kunnen verdelen en snel bij te kunnen sturen op 4G, 3G en 2G. Ook het switchen van 4G naar 3G om te kunnen bellen zou veel sneller gaan dan bij de concurrentie door het geïntegreerde netwerk.

[Reactie gewijzigd door dennisameling op 22 april 2015 08:53]

Ik heb thuis nog geeneens 2g dekking dus kan niet mobiel bellen...
mag dat eerst worden gefixed?
Same here. Met mooi weer lukt 3G buitenshuis nog wel eens. Met slecht weer geen 2G en op verschillende plekken buiten de bebouwde zelfs geheel geen netwerk (dus ook geen telefonie).

T-mobile belooft al jaren om bij ons de dekking te verbeteren. Wat mij betreft kunnen ze de boom in. Vodafone heeft het bij ons wél voorelkaar. Ik switch zodra mijn abbo dat toelaat.
Volgens mij mag je in zo'n geval (na overleg met de provider) je abonnement opzeggen met onmiddelijke ingang.
Ik heb dit geintje gehad met KPN, en mocht na 3 maanden van mijn 2-jarig contract of.

Zeker omdat concurent Vodafone wel dekking had
Als de dekking veel slechter is dan t-mobile opgeeft op je huisadres en onder normale omstandigheden... dan zou dat lukken. Bij ons (mij en buren) houdt t-mobile de poot stijf omdat de dekkingskaart vaag is, het zich vooral voordoet bij slecht weer en de dekkingskaart op no-service gebieden redelijk klopt.

Het grootste punt van ergenis is de toezegging dat ze het gaan verbeteren. Dat ze dat niet nakomen is helaas weer geen sterk punt om je contract te ontbinden.

Pas afgelopen jaar heeft Vodafone het netwerk sterk verbeterd waardoor er plotseling concurrentie onstaat voor T-mobile. Zelfs KPN heeft hier moeite om goed 4G te verzorgen.

Ik zit de laatste 2 maandjes wel uit ipv wéér de strijd met t-mobile aan te gaan.
Een voordeel van 4g is juist de betere dekking. Laat T-mobile maar een echt landelijk dekkend netwerk neerzetten (net als Voda en KPN) en dan VoLTE uitrollen (voice over lte/4g).

We moeten echt ophouden met investeren in een iarenoude techniek terwijl de opvolger er al is.
Zal hiermee ook beter worden
"Tijdelijk" beter. Sure, ze gaan meer 2G bandbreedte inzetten, maar na een tijdje zullen ze dat allemaal in 4G omzetten naarmate meer mensen 4G zullen gebruiken.
Uiteindelijk zal 2G of 3G eruit geketst worden.
Ik ben er blij mee, Want ik betaal er ook voor en heb nooit 4G gekregen in Limburg.
Pagina's laden met 3G is hier soms een erg traag.
Je hebt er nooit voor betaald. T-Mobile geeft gratis toegang tot 4G alleen is het wachten tot je het ontvangt.
Ik heb toen de HTC One M8 gekocht omdat T-Mobile toen aanbood (4G voor iedereen).
Ik had een klacht ingediend en kreeg daarvoor 3 maand gratis.
Je betaalt er niet extra voor het zit gewoon bij je huidige prijs erbij in, bij vodafone en kpn moest je eerst wat extra betalen met tmobile niet.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 april 2015 09:31]

Lachertje, heb ik n-o Groningen nauwelijks 3g!

Voor mij geen T-mobile weer!

[Reactie gewijzigd door Alexmoorlag op 22 april 2015 08:50]

Ik woon aan de rand van de randstad en heb met Vodafone alleen ontvangst als ik buiten ben. Zogauw ik een gebouw inloop is de ontvangst weg. De Vodafone winkel voor mijn huis heeft zelfs een hotspot intern hangen, omdat ze anders niets meer verkopen (zonder hotspot geen ontvangst in de winkel)

Nu ik tmobile heb, heb ik in de hele stad gewoon goed 4g ontvangst. Zelfs diep in de gebouwen.
Daar moet het netwerk nog worden omgebouwd. In principe kan je verwachten dat de 3G en 4G dekking minstens zo zal worden als nu de 2G dekking is.

Hopelijk valt NO-Groningen binnen de 95% die T-Mobile aangeeft. In ieder geval zie ik nog geen planning staan voor de regio (dus in ieder geval na augustus).
Grappig dat hier zo veel mensen hier klagen over t-mobiles bereik.
Persoonlijk had ik hetzelfde met Vodafone dus ben overgestapt op t-mobile (met 4g) en ben er uiterst tevreden mee (Amsterdam en omstreken).

Ik denk dat voor bijna alle plaatsen er wel minstens 1 provider is die slecht bereik heeft daar. Dat betekent niet dat de provider opeens super slecht is en het veel zin heeft om ze hier in de comments af te kraken. Het is niet alsof de provider die daar wel goed bereik heeft op andere plaatsen in Nederland juist weer minder is.

Te veel mensen vergeten bij het afsluiten van een abbonement om er rekening mee te houden hoe die specifieke provider bereikt bied in het gebied waar je woont/werkt. In plaats van maar overal erover te gaan klagen zou je je het misschien ook zelf een beetje kwalijk moeten nemen...
Ach, in Amsterdam heb ik ook genoeg problemen gehad. Zowel in IJburg en Amsterdam Z-O was bijna geen dataverkeer mogelijk en continue wegvallende verbindingen. Als ik T-mobile belde om te klagen, had ik meestal pas na 3 keer geluk dat de verbinding in stand bleef tijdens het wachten op een medewerker. Zelfs in de T-mobile winkel in Z-O geen bereik, en oplossen ho maar. In de winkel verwijzen ze naar het hoofdkantoor en op de vele mails naar T-mobile nooit een serieuze reactie gehad. Voor mij nooit meer T-mobile, al maken ze het gratis. Twee jaar pure frustratie, dat maken ze nooit meer goed.

En ik neem het mezelf inderdaad kwalijk dat ik ooit voor T-mobile heb gekozen, dat doe ik nooit meer. Het is alweer drie jaar geleden en ik kan nog steeds boos worden op die onbeschofte behandeling door T-mobile. Ik betaal nu graag iets meer voor een betrouwbare verbinding.

[Reactie gewijzigd door Tweade op 22 april 2015 09:12]

Anoniem: 614340
@Tweade22 april 2015 09:54
Volledig mee eens. Service T-mobile waardeloos. Ben blij dat ik sinds afgelopen maandag overgestapt ben naar Ziggo Mobie (Via Vodafoon).

Bij Ziggo heb ik 2 keer zoveel data, meer belminuten voor bijna de helft van het geld bij T-mobile.

Geen gezeur meer met niet werkende/ slecht werkende voicemail. Geen slechte geluidskwaliteit meer, Geen trage internet meer.

T-mobile staat bij mij boven aan de zwarte lijst van bedrijven om NOOIT meer zaken mee te doen.
Ach, zo heb ik een slechte ervaring met de klantenservice van Vodafone. Zowel online als in de Vodafone Store. "We kunnen u helaas niet helpen." En mijn ouders krijgen stuiptrekkingen als ze maar nog de eerste twee letters van KPN horen vanwege hun slechte ervaring met de klantenservice.

Staan deze nu op mijn 'Zwarte lijst'? nee hoor... Er zal wel altijd iemand rondlopen die iets te klagen heeft over bedrijf X
Anoniem: 614340
@xFeverr23 april 2015 05:32
Klopt helemaal wat je zegt. Iedereen heeft zijn eigen meningen over elk bedrijf.

Maar ik had zeer veel problemen met mijn VoiceMail bij T-mobile die negen van de tien keer niet goed werkte. Als ik een bericht wilde verwijderen bijvoorbeeld kreeg ik iedere keer te horen: Deze toets is ongeldig. En na een paar keer doen werkte het wel weer.

Met verschillende toestellen geprobeerd, allemaal hadden het zelfde probleem.

Weet ik veel hoevaak de helpdesk hierover gebeld maar konden ze niet oplossen

Daarnaast bij vrienden van ons in Bilthoven totaal geen bereik in huis. Alleen maar bereik als ik direct tegen het raam aan stond.

Geluidskwaliteit van gesprekken was ook zeer regelmatig een gigantische echo in.

Ook over geklaagd bij T-mobile. Werd ook nooit opgelost.

Alle problemen gemeld in T-mobile winkels en bij de helpdesk.

Bij Ziggo gaat dit allemaal perfect, geen problemen hiermee.

Voor mij dus echt nooit en nooit meer T-mobile. En mensen die aan mij vragen welke provider ze het beste kunnen nemen, adviseer ik NOOIT meer T-mobile om bovenstaande redenen.
Zien is geloven. Ik heb nu amper 3G bereik. Denk ook dat veel klanten met die tijd al overgestapt zijn naar een andere provider.
Anoniem: 455646
@SideSwipe22 april 2015 09:14
Ik zit anders vaak zat op 4G van T-Mobile ;-)
Ik denk dat je dan in één van de grote gebieden zit van hun netwerk. Helaas zit ik hier in het zuid-oosten van Drenthe... Daar wordt je niet vrolijk van ;)

Als ik naar Zwolle of Eindhoven ga, dan heb ik ook weinig te klagen hoor, daar is het bereik (ook 4g) prima.
Anoniem: 455646
@SideSwipe22 april 2015 09:22
Ik had juist enorme verbindingsproblemen met Vodafone.
Stap ik even uit de metro bij Rijnhaven... Direct GEEN bereik meer.
Loop ik ergens op straat plop, weg verbinding.
Geprobeerd met ander toestel, precies hetzelfde... Sinds ik t-Mobile heb, overal prima bereik.
Lekker net als ik overstap naar KPN in juli na 2 jaar beroerd bereik te hebben gehad.
In mijn dorp was er nog niet eens 3G dekking.
Echt altijd problemen met het bereik gehad. T-mobile heeft leuke abbonementen en aanbiedingen maar hier heb je weinig aan als je het niet kan verstoken.
Hun abbonement is leuk in de randstad volgens mij maar zoals straat18 al zegt in Limburg is het dus niet aantrekkelijk
Een van de grote problemen waar T-mobile altijd al tegenaan heeft gelopen is het mogen plaatsen van de antennes. Ze moesten veel en veel meer masten plaatsen omdat de KPN torens geen ruimte boden / ze kregen geen toegang. Hoewel KPN dus dekkend is met relatief weinig masten t.a.v. T-mobile .... krijgt die laatste wel een veel dichter netwerk met 4G.

Het blijft zuur dat ze vooral met 3G niet de zelfde oplossing konden nemen als Vodafoon en KPN wbt masten.
Wat je zegt zou kunnen kloppen, maar in het buitengebied heeft T-Mobile nu ook nog masten staan die alleen 2G uitzenden, dus helemaal geen 3G te vinden op die locatie.

In hun ombouwprogramma krijgen die masten nu dus ook 3G en 4G en neemt de dekking vaak zienderogen toe. Wel zijn ook juist dit de locaties in het buitengebied waar het wegvallen van de oude 2G-frequentie voor sommige mensen problemen kan veroorzaken (bijv. Ben-abonnees met 2G-toestel). Ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan; nu 3G en 4G sterk vooruit gaan gaat 2G toch een stukje achteruit.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 22 april 2015 10:06]

Dit is voor mij de reden geweest dat ik weg ben bij T-Mobile.
Woonachtig in Zeeuws-Vlaanderen en nog nooit 4G gehad..
Ik stap over naar Vodafone.
Hallo mede-Zeeuws-Vlaming! We zijn gelukkig niet de enigste hoor. Ik heb zelf ook T-Mobile en kan eigenlijk niet klagen. Oké ik heb geen 4G, maar dat wist ik al ver van tevoren dat ik het pas later zou krijgen. Echter heb ik er wel vertrouwen in dat het na oktober goed gaat werken in Zeeuw-Vlaanderen.

Een van de momenten waarop ik 4G het meeste mis is als ik voor 'de brug' (you know what i mean, right?) sta. Maarja, komende maand gaat de Sluiskiltunnel open dus dan zal ik het niet meer missen.
Haha, Yes i know what you mean...
Mijn internet is sowieso belabberd met T-Mobile. Hier op het werk kan ik amper 3G halen.
Dit kan afhankelijk zijn van de bouw maar verder in Zeeuws-Vlaanderen vind ik de dekking ook niet super (HTC One M7)
Momenteel heeft Zwolle al een heel aardig 4G signaal van T-mobile. Er zitten nog wel een paar 'blindspots' in en de snelheid is lager dan bv in Utrecht. Maar ik merk bijna week op week een verbetering.

Waar het eerst alleen de regio van het station was, dekt het nu ook de binnenstad en ruim Zwolle zuid. Kan niet wachten tot oktober! =) De aanhouder wint, ben nu al sinds 2005 klant.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 22 april 2015 08:38]

Ik was Ben-klant vanaf het begin, nog met een Nokia 6150 twee uur bellen voor 30 gulden wat toen een top-deal was. Maar toen het in 2013 (inmiddels met een smartfone met 3G) steeds problematischer werd om te checken of je trein op tijd was of iets anders simpels (op stations in grote steden) ben ik maar op HI overgestapt. Ik ben benieuwd of T-Mobile met het 4G netwerk zijn fouten uit het verleden achter zich laat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee