Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties

T-Mobile introduceert begin volgend jaar flexibele abonnementen, die gebruikers tijdens de looptijd van hun abonnement kunnen bijstellen. Daarbij wordt ook de toestelbetaling losgekoppeld van de kosten voor bellen, sms'en en data. De abonnementen zijn enkel voor nieuwe klanten.

T-MobileNieuwe T-Mobile-klanten kunnen vanaf begin volgend jaar per maand ook na ingang van hun abonnement bijstellen hoe hoog hun bel- en databundel is, heeft de telecomprovider bekendgemaakt. Daarbij kunnen bundels desgewenst zelfs helemaal worden uitgezet.

Ook kunnen nieuwe klanten zelf bepalen hoe ze voor hun telefoon betalen, zoals Tweakers eerder al wist te melden. Daarbij kunnen klanten het hele bedrag in één keer betalen, een maandelijkse vergoeding betalen of een combinatie daarvan. Na 12 of 24 maanden vervalt de betaling voor de telefoon, en betalen klanten dus enkel nog voor bellen, sms'en en data.

Het is nog niet precies duidelijk wanneer de nieuwe abonnementen worden geïntroduceerd. "Ik kan nog geen datum geven, maar het is begin volgend jaar", aldus woordvoerder Eric Dekker. De nieuwe abonnementen vervangen de bestaande abonnementen, maar alleen voor nieuwe klanten en klanten die hun abonnement verlengen. Alle klanten met het nieuwe abonnement krijgen daarbij toegang tot 4g.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

Snap sowieso niet waarom je een abonnement met toestel zou willen. Je betaalt het dubbel en dwars terug en zit bovendien een lange periode aan dezelfde provider en maandelijkse lasten vast.

Zo heb ik Ziggo Mobiel "Heeeeeel veel" (onbeperkt bellen / SMS + 1000MB) voor ¤ 25 per maand. Dit is overigens maandelijks opzegbaar. Over een periode van 2 jaar betaal ik dan ¤ 600. Als je in December klant wordt hoef je namelijk geen aansluitkosten te betalen.

Wil ik echter een Xperia Z2 (ca. ¤ 380 in de Pricewatch) betaal ik bij T-Mobile ¤ 47 per maand als ik dezelfde bundel zou willen als bij Ziggo. Daar komen nog ¤ 29,95 aansluitkosten bij. Over een periode van 24 maanden is dat maar liefst ¤ 1157,95,-

Dat is een prijsverschil van ¤ 557,95. Minus de toestelprijs van ¤ 380 blijft er dan nog een verschil over van ¤ 177,95 ! Het mooiste is nog dat je maar liefst 2 jaar aan dat abonnement vast zit. Kortom; je krijgt van T-Mobile een boete van ¤ 177,95 omdat jij een loyale klant bent die zich graag 2 jaar lang aan de provider wil binden.

Dat is toch hartstikke gestoord, of ligt het nu aan mij ?
Je hebt gelijk. Dat is nou eenmaal het gevolg van de (meestal) gemakzuchtige, ongeïnformeerde consument. Zie het een beetje als een soort Darwin; alleen diegene die verder nadenkt dan zijn/haar neus lang is weet het meest economisch rendabele uit te kiezen. En de sheeps? De sheeps betalen dubbel en dwars.

[Reactie gewijzigd door BFmango op 24 december 2014 10:10]

Dat is inderdaad het ergste. Dan vindt men het gek dat zo veel jeugdigen in de schulden zitten omdat ze de abonnementen niet kunnen betalen. Misschien hypocriet van mij omdat ik vroeger (dan heb ik het over 13 jaar geleden) ook dezelfde fout heb gemaakt, maar ik heb mijn les wel geleerd.

Jongeren zijn nu eenmaal erg gevoelig voor reclames die voor smartphones worden gemaakt. Iedereen moet en zal het laatste model hebben, en beseffen niet dat een contract van 24 maanden wel heel erg lang is. Daarbij kunnen er in die periode veel dingen gebeuren die invloed hebben op je besteedbaar inkomen. Voor je het weet heb je een betalingsachterstand en een melding bij het BKR, waar je heel moeilijk van af komt.

Misschien moet er een verbod komen op abonnementen van 24 maanden. Ik zie daar eigenlijk enkel voordelen in :

1) De (vooral) jeugdige consument wordt beschermd
2) Altijd bijbetalen voor high-end toestel; zo leert de jeugd om te sparen en leert waarde inzien
3) Providers gaan (hopelijk) meer concurreren om klanten vast te houden

Ik heb namelijk lange tijd geleden al gemerkt dat internetproviders graag een aanbieding willen doen om je als klant te houden zodra het contracteinde in zicht is. Zelf bel ik ieder jaar om daar om te vragen. Het kan toch weer een leuke besparing opleveren; zeker als je liever niet wisselt. Zelf zit ik op de kabel omdat DSL geen alternatief is, maar je moet je provider niet wijzer maken dan deze bereids is.
Misschien moet er een verbod komen op abonnementen van 24 maanden. Ik zie daar eigenlijk enkel voordelen in :

1) De (vooral) jeugdige consument wordt beschermd
Ik denk dat het gebrek aan financiele opvoeding een probleem is wat je niet oplost door bepaalde abbonementsvormen te verbieden.
2) Altijd bijbetalen voor high-end toestel; zo leert de jeugd om te sparen en leert waarde inzien
Juist van een high end toestel mag je wel verwachten dat je er twee jaar mee vooruit kan, dus dan is een 2-jarig abbo niet meer dan logisch in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Arjan v. Giesse op 24 december 2014 10:45]

Echte liefhebbers van een high-end toestel doen geen 2 jaar met hun toestel. Die willen na een jaar al het nieuwere model.
Dat is inderdaad het ergste. Dan vindt men het gek dat zo veel jeugdigen in de schulden zitten omdat ze de abonnementen niet kunnen betalen. Misschien hypocriet van mij omdat ik vroeger (dan heb ik het over 13 jaar geleden) ook dezelfde fout heb gemaakt, maar ik heb mijn les wel geleerd.

Jongeren zijn nu eenmaal erg gevoelig voor reclames die voor smartphones worden gemaakt. Iedereen moet en zal het laatste model hebben, en beseffen niet dat een contract van 24 maanden wel heel erg lang is. Daarbij kunnen er in die periode veel dingen gebeuren die invloed hebben op je besteedbaar inkomen. Voor je het weet heb je een betalingsachterstand en een melding bij het BKR, waar je heel moeilijk van af komt.
Daar heb je ouders voor om je te beschermen en op te leiden om met dat soort dingen om te gaan; de nieuwste smartphone willen en die krijgen, daar zit nog opvoeding en verstand tussen.

Besides, als we alles gaan verbieden waar jongeren gevoelig voor zijn, dan zou ik beginnen met fast food/frisdrank reclames, MTV, fake-realityprogramma's en celebrity(lifestyle)-verheerlijking.
Bij Miky heb je de Xperia Z2 al voor ¤ 28 per maand.
Dat klopt, maar dan heb ik minder minuten en zit ook weer 24 maanden aan een contract vast; vind ik veel te lang. Als dit nou voor 12 maanden was geweest zou ik het acceptabel vinden. Bij Ziggo kan ik iedere maand opzeggen, dus verlies je veel vrijheid bij de overstap naar (in dit geval) BEN.
Maar je betaalt dan ook veel meer voor die extra belminuten. De ¤ 15 abonnement van Ziggo is een betere vergelijking, precies dezelfde bundel namelijk. Maar dan ben je alsnog goedkoper uit bij Miky. En je bent niet in één keer een groot bedrag kwijt.

Bij Ziggo heb je trouwens ook niet veel vrijheid. Je moet namelijk klant zijn, om korting te krijgen op je bundel.
Ik ben klant bij Ziggo, daarom heb ik ook voor dat abonnement gekozen. Daarom gaf ik mijzelf als voorbeeld aan voor de berekening. Bij andere mensen kunnen de resultaten dus afwijken.

Daarbij heb je bij providers altijd maar een relatief beperkte keuze qua toestellen. Ik betaal liever in één keer; direct in het begin. Dan weet ik tenminste ook zeker dat ik het toestel kan betalen en verlaag daarmee mijn maandlasten. Je weet namelijk nooit wat er in de nabije toekomst gebeurd op financieel vlak. Er kunnen altijd onverwachte tegenvallers plaats vinden terwijl jij aan een duur abonnement vast zit. Zeker als je een abonnement voor 2 jaar afsluit. In de huidige economische tijden vind ik dat veel te lang.

Dat is ook de reden waarom veel mensen een deel van hun hypotheek afbetalen. Ze weten dat ze het geld op dat moment kunnen missen en verlagen ook hiermee de lastendruk.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 december 2014 17:28]

Maar het is zeker niet zo dat het altijd duurder is als je een toestel bij je abbonement neemt.
Zit zelf al jaren bij hollandsnieuwe, waar je vaak goedkoper uit bent als je een toestel bij je abbonement neemt dan wanneer je zelf los een toestel aanschaft.

Voorbeeld: een ascent P7 kost los 255, maar als je hem bij een hollandsnieuwe abbo neemt betaal bij 2-jarig abbo tien euro per maand (240 totaal) en bij een 1-jarig abbo 19 euro per maand (228 totaal) voor het toestel.

Ik denk wel dat als je dit soort berekeningen bij de t-mobile, vodafone of kpn gaat maken je waarschijnlijk tot de conclusie koopt dat je het toestel beter los kan kopen.

[Reactie gewijzigd door Arjan v. Giesse op 24 december 2014 10:31]

Feit blijft dat je wel iedere keer lange tijd aan een abonnement vast zit. Dat heb ik nu niet. Je levert dus altijd ergens op in; als het niet op prijs is, dan wel op de vrijheid die je hebt als klant. Ik kan iedere maand opzeggen, dus ook iedere maand kiezen om mijn bundel naar een kleinere variant te wisselen, ongeacht met welk abonnement je bij Ziggo bent begonnen.

Ik heb nu het duurste van ¤ 25 per maand, maar kan volgende maand naar het goedkoopste van ¤ 7,50 wisselen. Die vrijheid heb je niet bij contracten van 12 of 24 maanden. Veel mensen verkijken zich daarop.
Iedere maand opzeggen is bij hollandsnieuwe niet mogelijk, maar is het zo erg dat je een jaar aan een provider vast zit? Je bundel aanpassen is bij hollandsniewe ook gewoon mogelijk, zowel naar boven als naar beneden.

En los van dat, bij elk nieuwebericht over een provider lees ik weer reacties in de trend van: je moet wel gestoord zijn als je een abbo met toestel neemt. Er zijn zeker abbonementen waar je schandalig veel betaald voor een toestel, maar er zijn ook providers bij wie de kosten voor een toestel meer dan redelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Arjan v. Giesse op 24 december 2014 11:06]

Als je eenmaal gewend bent dat je niet aan een abonnement vast zit en daar toch de financiële voordelen van krijgt, wil je niet meer anders. Ik niet in ieder geval. Ziggo beloont mij dan ook maandelijks met een korting van ¤ 10 op mijn abonnementskosten omdat ik bij hun internet afneem. Zo hoort het ook te werken. Trouwe klanten moeten beloond worden, zeker als ze andere diensten afnemen.

Toen mijn contact bij T-Mobile afliep en ik vroeg of ze een nieuwe actie voor me hadden omdat ik toch al enkele jaren klant was, kreeg ik enkel hetzelfde abonnement aangeboden voor ¤ 1 minder per maand, mits ik weer een contract voor 12 maanden afsloot. Nou nou ... poeh poeh ...
Of je ziet het gewoon als een lening van 380 euro met een rente van in totaal 177,95 over de looptijd van twee jaar.
De een geeft liever een groot bedrag in één keer uit, de ander liever wat extra's per maand.

Maar blijft inderdaad groot bedrag wat je aan 'rente' betaald!
Zo kun je het ook zien, ware het niet dat leningen met dergelijke rentes verboden zijn in Nederland. De maximale rente op kredieten is 15% per jaar.

http://www.rijksoverheid....ergoedingspercentage.html

Als ik het voorbeeld van T-Mobile zou nemen zou je dus feitelijk 46,8% effectieve rente betalen over de huidige prijs van de Xperia Z2.

Daarbij komt nog eens dat telco's een veel hogere adviesprijs voor toestellen hanteren dan de prijzen die in de Pricewatch staan. Zo hanteert T-Mobile een adviesprijs van maar liefst ¤ 445,28 voor de XPeria Z2; dus ¤ 58,28 meer als bij de goedkoopste aanbieder "BelSimpel" (¤ 387). Dat is altijd nog minder erg dan de ¤ 599 en ¤ 579 die criminelen als Wehkamp en Mycom voor de Z2 vragen, maar op die manier kun je natuurlijk wel de abonnementsprijzen verhogen (en dus je eigen winst vergroten).

pricewatch: Sony Xperia Z2 Zwart

Ik bedoel, kom op zeg ... een verschil van ¤ 212 tussen de goedkoopste en duurste aanbieder ? Bij Wehkamp betaal je ruim 1,5x zo veel als bij BelSimpel ? Zijn ze nu helemaal van de pot getrokken ?

Nu kan die T-Mobile pipo hier in de stad wel mooi praten dat dit prijzen zijn die ze moeten afdragen aan de fabrikant, maar daar heb ik geen boodschap aan. Blijkbaar zijn er zat andere webshops die wel lagere tarieven hebben. Ik wil gewoon de beste deal. Als zij die niet kunnen bieden, zoek ik naar een andere oplossing.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 december 2014 17:17]

Om ze crimineel te noemen gaat wat ver misschien, maar ben verder wel met je eens.

Denk trouwens ook dat bedrijven zoals T-Mobile de toestellen ook in grote partijen kopen waardoor er ook nog zeker wat van de prijs af gaat.
Maar dan kies je ook wel de duurste provider van NL uit. Bijvoorbeeld bij Tele2 betaal je voor hetzelfde abbo inc Xperia Z2 38 euro p.m. Dat is 912 euro voor 2 jaar. En jou abbo bij ziggo inc Xperia Z2 kost 980 dus ben je 68 euro goedkoper uit. Als je als consument goed marktonderzoek doet kan je alsnog wel goedkoper uitzijn.
Tele2 is een prutsprovider. Heb daar een jaar VDSL van gehad. Nooit weer dat ik daar een abonnement af ga sluiten.
Ik heb nu al bijna 2 jaar Tele2 en ik vind dat ze het erg goed doen. Dat ze een prutsprovider zijn slaat eigenlijk nergens op want ze gebruiken her netwerk van T-mobile...
Met T-Mobile had ik hier ook vaak slecht bereik. Met Ziggo (Vodafone) heb ik die problemen niet.
Nu is dat gestoord met de huidige abonnementen van T-Mobile , maar als ze haar abonnementen aan gaan passen naar de nieuwe vorm dan is het niet meer zo. Je betaald je toestel af via een maandelijkse vergoeding. Een Nokia Lumia 630 heeft dus een lagere maandelijkse vergoeding dan een Sony Xperia Z3. Stel de Lumia 630 kost ¤120,00. Dan is de maandelijkse betaling voor je toestel hooguit ¤5.00 per maand bovenop de abonnemente prijs. Een Xperia Z3 kost bijvoorbeeld ¤550, dan is de maandelijkse toestelbundel ¤23,00. De abonnementen waar je dan uit kan kiezen, is dan een soort "simonly" abonnement. Tele 2 bijvoorbeeld, gebruikt deze constructie ook. Een simonly van ¤11,00 per maand bevalt 150 bel of sms en 500 MB aan data en daar bovenop komt dat de gewenste bundel. Wil je al wat betalen in de winkel, dan gaat je toestelbundel ook omlaag. Wat mij betreft een goede zaak en hoop dat alle providers volgen.

[Reactie gewijzigd door ronney1967 op 24 december 2014 10:37]

Snap sowieso niet waarom je een abonnement met toestel zou willen. Je betaalt het dubbel en dwars terug en zit bovendien een lange periode aan dezelfde provider en maandelijkse lasten vast.

Zo heb ik Ziggo Mobiel "Heeeeeel veel" (onbeperkt bellen / SMS + 1000MB) voor ¤ 25 per maand. Dit is overigens maandelijks opzegbaar. Over een periode van 2 jaar betaal ik dan ¤ 600. Als je in December klant wordt hoef je namelijk geen aansluitkosten te betalen.

Wil ik echter een Xperia Z2 (ca. ¤ 380 in de Pricewatch) betaal ik bij T-Mobile ¤ 47 per maand als ik dezelfde bundel zou willen als bij Ziggo. Daar komen nog ¤ 29,95 aansluitkosten bij. Over een periode van 24 maanden is dat maar liefst ¤ 1157,95,-

Dat is een prijsverschil van ¤ 557,95. Minus de toestelprijs van ¤ 380 blijft er dan nog een verschil over van ¤ 177,95 ! Het mooiste is nog dat je maar liefst 2 jaar aan dat abonnement vast zit. Kortom; je krijgt van T-Mobile een boete van ¤ 177,95 omdat jij een loyale klant bent die zich graag 2 jaar lang aan de provider wil binden.

Dat is toch hartstikke gestoord, of ligt het nu aan mij ?
Dat ligt aan dat onbeperkt bellen/smssen, bijna de helft van dat bedrag gaat op alleen daaraan.

Ook hanteren ze voor het toestel niet de allerlaatste pricewatch prijzen, maar meestal de launch prijs en die is 500+ euro, dan blijft er van die 177,95 nog geen 50 euro over...neemt niet weg dat je nog steeds afgezet wordt links en rechts door die providers, maar dat is meer te wijten aan de kartelvorming :P

[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op 24 december 2014 11:23]

Waarom mogen weeral alleen nieuwe klanten hiervan gebruik maken? Ik vind dat bestaande klanten dit ook moeten kunnen! Is dit weer zo'n slim trucje om nieuwe klanten aan te trekken?
Omdat je een contract hebt met t-mobile, lijkt me logisch dat jij en hun zich daar aan zullen moeten houden. De maandprijs die je betaald is dan ook gebaseerd op dat contract, en niet op een flexibel contract...
Simpel, oude klanten hebben getekend voor andere voorwaarden. Als ze vervolgens deze voorwaarden eenzijdig aanpassen mogen oude klanten vetrekken.

Ook al is het positief voor de klant, aan lopende contracten morrelen is voor de leverancier bijna nooit een goed advies.
Of een slim trucje zodat bestaande klanten maar gaan verlengen.
Sowieso was het bij T-mobile al een fors minpunt voor mij dat je er niet extra's aan je abo toe kon voegen, zoals bijv. met de Blox van Vodafone. Ga je er overheen, dan betaal je de rest van de maand ook dik. Even wat smsjes of minuten bijkopen kan niet, wat bij anderen en in heel veel andere landen wel kan...
Heb je anno 2014 nog meer belminuten of smsjes nodig dan?
Ik ga nog wel eens over mijn 150 minuten heen ja, zeker in de 2 periodes waarin ik 2 maanden werkeloos was. Dan ga je ineens een stuk meer aan de telefoon hangen.

Voor normaal gebruik is die 150 meer dan zat.

150 was het minimum waarmee ik destijds nog een telefoon kreeg, wat overigens een geheel bewuste keuze was (dat ik wist dat het neerkwam kopen op afbetaling).
Dat bedoelt Martinspire volgens mij niet; moet je anno 2014 nog betalen voor zoiets generieks als belminuten en smsjes? Ik zie het nog wel gebeuren dat ik over een paar jaar zelfs geen SIM kaart meer heb. Ik doe nu al 98% over WiFi (iMessage, WhatsApp, Telefram, Mail, Skype, VoIP telefonie enz) tegen kosten die vrijwel 0 zijn. De enige reden om nog een 06-nummer te hebben zijn inkomende oproepen en validatie bij diensten als Telegram en WhatsApp. Bij Telegram hoeft dat al niet meer, bij iMessage en FaceTime ook niet, als de rest van de markt volgt, dan heb je alleen bij uitzondering onderweg nog ooit 3G/4G nodig, waarvoor een prepay SIM goed voldoet.
Kijkend naar mezelf betaal ik (op jaarbasis) nog maar ~ ¤ 22,- voor sporadische data en afgekochte spraak, en ik zie dat nog eerder dalen dan stijgen. Niet voor niets daalt de opbrengst per actieve mobiele gebruiker al jaar-op-jaar.
Communicatie is een commodity, alles boven de 1ct/min is marge (verlies voor de klant), dus zelfs met de nieuwe abonnementsstructuur is T-Mobile nog steeds veel te duur.
@DropjesLover: ook dat is zoiets vreemds aan abonnementen (en de reden waarom ik er geen meer heb): waarom kan ik mijn belminuten niet afrekenen tegen een vooraf afgesproken tarief per minuut (zoals elke VoIP aanbieder werkt), maar moet alles via suffe bundels die win-win zijn voor de telco (bel je minder minuten, dan betaal je per minuut dus teveel, bel je teveel dan betaal je dure buiten-de-bundel tarieven). Complete onzin, idem voor vaste databundels van x MB/GB: niemand kan me vertellen hoevel minuten Youtube ik kan kijken voor 100 MB, terwijl mijn rekening/abonnement hier wel op gebaseerd is. Waanzin. Ze dwingen ons om met hun gekke businessplan mee te gaan terwijl het voor mij als klant totaal onduidelijk is wat ik met een datahoeveelheid kan. Gevol: mensen gaan safe zitten (te hoog) en betaal je als klant dus teveel.
Sorry voor de rant, ik heb iets tegen telco's haha ;)

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 24 december 2014 11:31]

98% wifi haal je volgens mij alleen als je verder nooit buiten komt. Ik rij elke dag nog een flink stuk en ben ook niet altijd binnen Wifi dus dan heb je wel bereik nodig ja.

Maar het klopt dat de kosten eigenlijk zouden moeten dalen. Maar dat gebeurd niet omdat de prijzen voor data stevig omhoog gaan. In feite is een minuutje internetten tegenwoordig nog net zo duur als een jaar of 5 geleden maar nu gaat het wel veel sneller.
Het is vooral een kwestie om je WiFi AP verzameling goed bij te houden. Bijna overal waar ik kom zit ik op WiFi :). Onderweg niet, maar daar heb ik offline Spotify en TomTom voor.
De kosten dalen wel degelijk, mits je bij de juiste aanbieder zit. Ik koop unlimited data af per dag, waardoor ik zoveel mag verbruiken als ik wil. De laatste keer deed ik ~ 500MB voor 50ct. Ik snap dat het voor veel mensen teveel gedoe is, maar het bespaard me dusdanig veel geld dat ik het er graag voor over heb.
Ik snap dat je onderweg ook offline kunt zijn, maar je wordt toch zeker wel eens gebeld of belt zelf? Al is het maar om even te controleren wat je ook alweer bij de supermarkt nodig had. Of even bellen met je ouders hoe het ermee gaat. Je telefoonabonnement wegdoen is daardoor vrij nutteloos. Misschien heb je geen 1000 belminuten nodig, maar tot 50 minuten is toch altijd wel handig.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 december 2014 12:14]

Gebeld worden is sowieso geen probleem en zelf bellen kan ik wel (krijg bij elke opwaardering wat gratis minuten erbij) maar dat gebruik ik zelden. Bellen voor langere gesprekken doe ik altijd over VoIP of via een callback gesprek (ik wordt dan teruggebeld door de VoIP aanbieder zodat het voor mij een (gratis) inkomende oproep is).
Ik geef toe, ik heb er bijna een sport van gemaakt, maar dat komt mede doordat het aanbod in NL niet gebaseerd is op de werkelijke kosten en beperkingen die mobiele comm. met zich meebrengt (en dat bewijs ik elke dag).
Misschien kun je je sport in een leuke review of artikel hier op Tweakers plaatsen voor anderen die ook van sporten houden?
Het is toch normaal dat een verkoper je verleidt met een lagere korting als je meer afneemt? Zo is ons hele kapitalistische systeem ingericht, we noemen dit ook wel schaalvoordelen. Als ik 4 hamburgers voor ¤2 krijg, en voor 6 voor ¤2,50, sta ik voor diezelfde keuze. Wil ik ruim in de hamburgers zitten voor relatief minder geld, of wil ik precies kopen wat ik gebruik (= op kan)?

Ik vind het persoonlijk helemaal oke om ¤40 per maand te betalen, en dan (bijna) onbeperkt en maximaal mijn telefoon te gebruiken. Je betaalt voor gemak, en niet alleen maar de overheadkosten van de provider + marge.

Ik kan me voorstellen dat jij het leuk vindt om overal het maximale uit te persen (qua geld) maar een heleboel andere mensen willen die zorgen helemaal niet aan hun hoofd. :+
@dinnuk: ik ben blij met dat soort gebruikers; wat zij teveel betalen is mijn korting ;).
Wat betreft die hamburgers: bij die 6 hamburgers krijg je geen korting, die 4 hamburgers zijn gewoon te duur. En de vergelijking gaat ook niet helemaal op, wat 10 hamburgers gaan niet ineens 'over de bundel' qua kosten, dat maakt belbundels ook zulke vreemde concepten.
Wie bepaalt wat 'te duur' is? Waarom zouden de vier hamburgers te duur zijn? Prijs wordt bepaalt door vraag en aanbod. Jij kan dit 'te duur' vinden, maar een heleboel mensen vinden van niet ;)
Ik snap dat het voor veel mensen teveel gedoe is, maar het bespaard me dusdanig veel geld ...
Wanneer je de bespaarde hoeveelheid geld deelt door de hoeveelheid gedoe kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat je met al je moeite slechts ¤3 per uur gedoe verdient.
De realiteit is dat velen wel altijd data aan hebben staan, ik zelf gebruik zo'n 300-600mb/mnd, voornamelijk facebook en whatsapp. Ookal zit ik standaard op mn thuis- of bedrijfswifi.
VoIP klinkt leuk, maar daar zijn de mobiele verbindingen niet betrouwbaar genoeg voor overal, storingen binnen gebouwen, traag op drukke plekken, gebieden die geen 4g hebben, etc. Plus, al die diensten werken niet op het moment dat er geen data beschikbaar is, zoals een overbelast netwerk op een festival of bij Vodafone een jaar of wat geleden.

Natuurlijk zou iedereen liever gewoon telefoneren per minuut of per mb betalen, ik ook. Maar dat wordt niet aangeboden, dus veel keuze heb je dan niet.
Facetime audio werkt voor mij bijna overal. Heel sporadisch binnen gebouwen wat minder, maar dan begint de gsm verbinding ook te protesteren. Dus wat mij betreft werkt voip prima.

Ik gebruik kpn 3g trouwens, geen 4g.

[Reactie gewijzigd door Pierz op 25 december 2014 00:24]

ik zit hier inderdaad ook vaak over mijn 150 minuten over, gelukkig is het met mijn abbo niet zo duur om buiten de bundel te bellen
Dat kan wel in de t-mobile app
Zo heb ik laats voor 2 euro 100mb gekocht
Belminuten zijn toch nauwelijks relevant meer, bij een beetje abbo heb je die al onbeperkt. Het gast vooral om data, die kun je bij Tmobile wel bijkopen.
Viel bij mijn verlening al op dat abbo kosten en toestelkosten los vermeldt staan en los op de maandelijkse factuur.
Belminuten zijn toch nauwelijks relevant meer, bij een beetje abbo heb je die al onbeperkt. Het gaat vooral om data [...]
Bij m'n oude T-Mobile abonnement heb ik juist onbeperkt data. ;)
Wel met 4G?
Ik had ook zo'n abonnement maar daar "konden" ze geen 4G van maken.
Ja: Alle oude Flex-klanten hebben dit jaar 1 GB/maand @ 15 Mbps gekregen, waarna de snelheid terugvalt naar het oude abonnement (384 kbps in mijn geval).
Dit dus heb ik met mijn Relax abbo ook maar niemand bij tmobile klantenservice kan me dit uitleggen. Stelletje drollendraaiers kreeg ik daar vandaag weer aan de lijn vandaag zeg |:(

Een of ander irrelevant draaiboek voorlezen, door me heen praten en steeds terugkomen op beweringen zodra ik ze een feit ophoest. Ze kon me veel zeggen maar blijkbaar zat mijn vraag niet in het draaiboek :|

Bedankt voor je info. Wat is je bron? Ik had ook zon vermoeden maar kan niet vinden wanner waarom of hoe tmobile dit doet..

[Reactie gewijzigd door Barryke op 24 december 2014 23:03]

Dit dus heb ik met mijn Relax abbo ook maar niemand bij tmobile klantenservice kan me dit uitleggen.
[...]
Bedankt voor je info. Wat is je bron?
Het is nieuws uit juni dit jaar. Zie hier informatie van T-Mobile zelf: We verhogen gratis de snelheid van mobiel internet
Een beetje abo bij T-Mobile heeft gewoon nog een limiet op de belminuten hoor. Alleen de hoogste trede is onbeperkt, en dat kost je dan 19 15,50 met korting voor alleen de belminuten.
Ik zie het inderdaad. Ik bel nogal veel en gebruik steeds meer data. Ik vind dat een en ander wel exht transparanter geworden is en vooral goedkoper, ik had eerst rekeningen Iers over de 100 euro, toen voor zelfde gebruik 75 en nu 54, en steeds inclusief nieuwste iPhone. Vandaar dat in mijn beleving 'onbeperkt bellen' als standaard aanvoelt.
En zoals gebruikelijk zullen in de loop van het jaar KPN en Vodafone weer netjes gaan volgen...

Het idee is goed! Hopelijk zijn de prijzen dat ook....

edit: ik heb het dan voornamelijk over het feit dat na 12/24 maanden je abonnementkosten automatisch omlaag gaan omdat je telefoon dan reeds is afbetaald.

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 24 december 2014 09:39]

KPN heeft dit al
Niet helemaal. Bij kpn mag je kosteloos omhoog, maar nooit lager dan het abo waar je op in gestapt bent. Bepaalde bundels uitzetten, bijv data, terwijl je een basis data bundel hebt gesloten bij je kpn abo is dus niet mogelijk bij kpn. Nog niet in ieder geval :)
Maar daar leg je toch ook gewoon een bedrag in voor je telefoon?
voorbeeld bij een abo van 20 euro moet je 100 euro bijbetalen en bij 30 euro hoeft dat niet.
dus dan haal je gewoon de abo van 30 euro en stel die later af naar 20 euro en zo bespaar je 90 euro, denk niet dat tele 2 zo dom zal zijn omdat toe te laten..
Nou volgens mij ging het niet om het totale bedrag om bij te betalen (vooraf), maar dat er elke maand een vast bedrag staat voor het toestel. Dus bij een abonnement is dan 10 euro gereserveerd voor het toestel en wat daarbuiten zit is variabel om in te delen.
wat ik gedaan heb is gewoon 1 maand de laagste en dan kan je altijd weer terug naar de laagste :)
Inderdaad. 'variabel maar nooit onder waarmee je begon' komt gewoon neer op 'kies de laagste' en dan heb je totale vrijheid met omhoog en omlaag gaan binnen de bundel.

het is mooie marketing praat, maar als je blind kijkt naar wat je nodig hebt zijn er zat mensen die direct hoog gaan zitten en niet meer terug kunnen.
Dit is al enige tijd gewoon mogelijk bij Simyo, daar kun je iedere maand je abonnement in elke richting aanpassen.
Maar geen toestel kiezen, dat is het verschil.
Simyo heeft alleen maar sim-only, dus een toestel moet je zelf regelen. Ik koop al jaren zelf mijn toestel en hop van sim-only naar sim-only, scheelt uiteindelijk een aanzienlijk bedrag.
Nu nog de data die "overblijven" per maand overhevelen naar de volgende maand c.q. ze een jaar (liefst langer natuurlijk) geldig laten blijven. Wat nu gebeurt is in mijn ogen diefstal. Je betaalt voor een X aantal minuten/sms je/MB en of je ze nu gebruikt hebt of niet aan het einde van de maand zijn ze weg
Ja dat zou ik zelf ook graag zien, dat je gewoon je overgebleven minuten/data mee neemt naar de volgende maand. Nog beter zou een abonnement/sim only zijn waar je zelf gewoon je MB/minuten in koopt voor eerlijke prijs en deze dan bijv. 6 maanden geldig blijft. Zo betaal je alleen wat je gebruikt en nodig hebt. *bliep.nl heeft ook een aardig systeem, enkel jammer dat je nog geen 4G hebt, en dat je sim kaart niet buiten europa werkt.

Mobiele telecomunicatie is zo buitenspoorig duur in NL.. ik reis elke paar maanden naar Singapore, daar ben omgerekent 17/18 euro per maand kwijt voor 4GB en gewoon toegang tot het 4G netwerk op volle snelheid (300Mbps, hoewel ik dat natuurlijk nooit haal, het is te druk in Singapore en mijn telefoon is er gewoonweg niet geschikt voor 4G+, tussen de 10 op hele drukke punten, en 50/60 op iets rustigere plekken is meer reeel), en een zooitje bel minuten die ik eigenlijk niet gebruik, en dat is prepaid 8)7 dat zie ik in NL niet snel gebeuren...
Dit kon ik bij Hi in 2011 ook al. Daarbij kon ik toen ook m'n internet bundel apart aan/uit zetten.

In de jaren erna hebben ze dat afgenomen, en nu houden ze het nieuwe klanten weer voor de neus als een worstje op een stok.

Ik verwacht dit nieuwsbericht over enkele jaren opnieuw te lezen, als ze het hebben afgenomen en weer opnieuw geïntroduceerd.

[Reactie gewijzigd door sentiao op 24 december 2014 16:17]

Mee eens. Ik heb mijn internetbundel verhoogd van 1GB naar 2GB bij T-Mobile. Compleet geen probleem, op dat moment branndde ik meer dan 1 gig per maand er doorheen.

Een aantal maanden later had ik dit niet meer nodig, en word ik flink genaaid omdat ik mijn bundel niet meer naar beneden kan schalen. Dat het nu alleen voor nieuwe klanten wordt aangeboden is dan ook vrij jammer. Er wordt nog steeds niets in die hele telecomsector gedaan om klanten überhaupt te binden.

Wanneer mijn abonnement afloopt ga ik dan ook bij de goedkoopste virtuele provider die gebruikmaakt van het KPN netwerk.
Je zou gewoon naar beneden moeten kunnen gaan als je Stel Samen hebt hoor! Alleen bij de nog oudere prijsplannen (i150 e.d.) kan je niet meer terug.
Klopt, foutje van mijn kant. Wat ik bedoelde: wanneer ik mijn bundel omlaag breng vervalt mijn zogenaamde "klantenkorting" en ben ik duurder uit. Oftewel, minder voor meer geld.

Het is niet klantvriendelijk dat deze korting komt te vervallen in het voordeel van T-Mobile. Wellicht dat er e.e.a. veranderd is, al betwijfel ik het. Zal het straks nog eens nakijken.
Hoi Ruud, allereerst de beste wensen!

Bij Stel Samen kan jij je bundel zowel omhoog als omlaag brengen, tot 1GB als dit jouw instapniveau is, zonder dat je klantenkorting vervalt. Voor meer informatie over je bundel verlagen en verhogen kan je jouw prijsplan bekijken.
Hoi Roos,

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik heb de voorwaarden op jullie site doorgenomen en het klopt inderdaad. M'n bundel heb ik kunnen verlagen naar 1GB, scheelt toch weer een ¤60 op jaarbasis. Telefonisch ben ik toentertijd anders geïnformeerd.

Dit maakt veel goed. Pluspuntje voor T-Mobile op het gebied van webcare! :)

[Reactie gewijzigd door ruudvgeleuken op 9 januari 2015 00:09]

Dat scheelt inderdaad Ruud, fijn dat het gelukt is!
Bedankt voor je thumbs up! :)

Groet, Floor
dat wel of niet afbetalen van de telefoon is zo gek nog niet, echter vind ik mijn oude flex abbonement nog steeds de mooiste. Je betaald een x bedrag per maand en bepaald zelf of je belt/smst/data gebruikt alle uit dezelfde bundel. Persoonlijk vind ik dat all-inclusive prettig, snap ook dat anderen dat wellicht niet vinden.
Wordt het nou niet eens tijd dat die onzinnige bundels worden afgeschaft, en je gewoon een vaste (redelijke) prijs betaalt per MB of belminuut (of sms voor de bejaarden die dat nog gebruiken) ?