Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Panasonic heeft maandag op de CES-beurs in Las Vegas een prototype getoond van een blu-ray-speler die overweg kan met 4k-video. Daarmee is de elektronicafabrikant voor zover bekend de eerste die met een speler komt voor zulke content.

De speler ondersteunt 4k-video met een resolutie van 3840 bij 2160 pixels. Daarmee loopt het Japanse elektronicaconcern naar eigen zeggen voorop als het gaat om het toepassen van de nieuwe standaard voor 4k-content op blu-ray-schijfjes. Naar verwachting zullen die gebruikte technologie voor uhd-video namelijk later doorgang vinden in de volgende generatie standaarden, die dit jaar verschijnen.

Het Panasonic-prototype ondersteunt de zogeheten BT.2020-standaard voor uhd-televisies, die ervoor is bedoeld om veel meer kleuren weer te kunnen geven dan bijvoorbeeld 'normale' blu-rays of dvd's. Verder biedt de speler ook compressie dankzij het ondersteunen van de H265/hevc-standaard, wat ertoe moet leiden dat data met bitrates tot 100Mbit/s kunnen worden gelezen.

Panasonic laat nog niets los over wanneer de speler precies op de consumentenmarkt verschijnt. Ook zegt het bedrijf niets over de adviesprijs. Wel benadrukt Panasonic dat het hard blijft werken aan de adoptie van 4k-content, iets wat het onder andere probeert te bewerkstelligen via de UHD Alliance. Dat is een nieuw samenwerkingsverband van fabrikanten en contentproducenten om de consumptie van 4k-content te stimuleren en de 4k-technologie te verbeteren.

Panasonic-blu-ray-speler

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ik denk dat het met de dag belangrijker wordt welke videoformaten er via de USB-ingang en via UTP/WIFI worden ondersteund; optische media beginnen heel langzaam uit te sterven heb ik het idee.

Nog niet eens de helft van mijn vrienden en kennissen heeft een blu-rayspeler, laat staan dat ze een 4K blu-rayspeler gaan kopen. Wel hebben ze stuk voor stuk DVD-spelers, gameconsoles en mediaspelers die allerlei formaten afspelen.

Zelf heb ik een HTPC gebouwd en heb ik al mijn DVD's en blu-ray's geript, want ik werd niet goed van al die waarschuwingen (ik heb er toch al voor betaald of niet soms?), intro's, trailers en allerlei andere onzin die ervoor zorgen dat het drie minuten duurt voordat ik eens aan een film/aflevering van een serie kan beginnen en dat is dan nog met doorspoelen. Laat ik alles gewoon lopen dan ben ik een kwartier verder...

De industrie doet het zelf: Netflix is succesvol maar nog veel te beperkt en is ook alweer bezig met regionale beperkingen. Niet doen, je snijdt jezelf in de vingers als bedrijf. Mensen downloaden het anders toch wel via andere manieren.

[Reactie gewijzigd door TimMer op 5 januari 2015 23:12]

...
Wel hebben ze stuk voor stuk DVD-spelers, gameconsoles en mediaspelers die allerlei formaten afspelen.
...
Ook PS3 of PS4? Die valt gewoon in het rijtje met vrienden die een Blu-ray speler hebben.
Ik heb ook geen losse, maar kijk al m'n Blu-rays op m'n PS4..
U
[...]

Ook PS3 of PS4? Die valt gewoon in het rijtje met vrienden die een Blu-ray speler hebben.
Ik heb ook geen losse, maar kijk al m'n Blu-rays op m'n PS4..
Ok hoeveel mensen met een PlayStation die je kent speelt met enige regelmaat een bluray af? In mijn kenniskring ken ik niemand (op de ouderen na) die een blauw schijfje in huis heeft.
Veel. PS3 is ook de populairste bluray speler.
Zo zie je maar weer dat je niet zomaar iets kunt roepen. Sommige mensen hebben nog nooit een schijfje bij anderen gezien. Sommige overal. Iets brengen als een feit puur en alleen gebaseerd op je eigen ervaring is dus totaal niet relevant. Iets wat veel mensen hier doen en verdedigen.

En soms is het ook logisch nadenken. Bijvoorbeeld: als niemand schijfjes zou hebben. Zouden bedrijven dan Łeberhaupt nog willen investeren in deze markt? Ik denk het niet. Het feit dat ze het wel doen en bij bijvoorbeeld MediaMarkt best veel vloerruimte gereserveerd is voor schijfjes, laat mij geloven dat het nog een gezonde markt is!
Ik en genoeg kennissen van mij hebben Blu-ray films in huis, en spelen deze in de Playstation af. Dit begon bij mij al bij de PS3, ik bedoel, je hebt dan toch al een Blu-ray speler, met BD remote erbij.
Pffft, de meeste mensen zijn nog niet eens aan Blu-ray aanbeland, vooral als ik zie wat er nog aan DVD's worden gekocht...

Gelukkig zullen we binnen een paar jaren deze dingen aan dumping prijzen kunnen kopen, wat is techniek toch heerlijk dezer dagen.
Blu-ray heeft nog maar iets van 30% marktaandeel. Velen kijken nog dvd of rips van films in low quality. Ik denk niet dat 4k storm gaat lopen door deze blu-ray player, nog maar te zwijgen van de content die er gewoon nog niet is.

Dat er iets op de markt komt wil niet zeggen dat je er meteen ook iets aan hebt.

Ik wacht nog wel even totdat 4k echt van de grond komt. gezien het marktaandeel van blu-ray zou dat toch nog wel eens tegen kunnen vallen.

Veel mensen geven niets om HD kwaliteit. Echte filmliefhebbers wel natuurlijk.
Ik als filmliefhebber koop wel alleen nog Blu-ray. Het kwaliteitsverschil is toch wel evident, vooral bij het geluid.

Ik denk dat veel mensen het ook wel een beetje zat zijn om elke 2-3 jaar alle dvd's en Blu-Ray's weer te moeten vervangen voor 4k exemplaren.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 6 januari 2015 00:12]

Totdat Blu-Ray spelers voor 30 euro in de "Ik ben toch niet seniel?" -winkel liggen, ineens hebben al je collegas wel een BR-speler .. A new standard is born.
Ze zijn al te koop voor zes tientjes momenteel, maar ik zie het nog geen storm lopen...
Voor velen, mij inbegrepen, is een DVD ook gewoon goed genoeg (ondersteunt 5.1 surround, breedbeeld en heeft een keuzemenu met hoofdstukken) om een film goed te kunnen kijken.
Het enige voordeel van blu-ray is toch het HD-beeld en misschien voor sommigen 7.1 surround, maar om enkel daarvoor meer te betalen voor een film...
Nou ik vind de kwaliteit van Blu-ray toch ECHT wel stukken scherper en beter dan een DVD en zie ik die meerwaarde persoonlijk wel.

Vind het nu al verschrikkelijk om een film in DVD kwaliteit te zien, ziet er niet meer uit vind ik. Voor mij alleen maar blu-ray.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het zeer veel beter is, de discussie is eerder of dat uitmaakt (voor veel mensen). Ik waardeer ook een zo goed mogelijke beeldkwaliteit, maar als ik op DVD formaat een zeer spannende film zie, dan heb ik het na afloop over de film, niet over de beeldkwaliteit.
Tjah het ligt aan je apparatuur .... Ik heb een beamer met 100 inch + waar ik toch echt niet een dvd op afspeel. Bluray is toch echt vele malen beter
Dit vind ik nou ook. Iets met een spijker en een kop.
Tot je een grotere TV koopt, waardoor de resolutie 'verwatert'. Of je een keer een weekje op vakantie of zo naar een HD scherm gekeken hebt, dan ben je verpest :D
Inderdaad. Speel maar eens een DVD zonder upscaling af op een 55" of zelfs 42". Dus op een echte DVD speler. (Blu-ray spelers proberen het beeld nog wat op te poetsen; upscaling.) en daarna een Blu-ray van bijv. LOTR.
Prijsverschil tussen de schijfjes is steeds vaker nihil en ik heb al voorbeelden gezien waarbij de DVD intussen duurder is.
Voor velen, mij inbegrepen, is een DVD ook gewoon goed genoeg (ondersteunt 5.1 surround, breedbeeld en heeft een keuzemenu met hoofdstukken) om een film goed te kunnen kijken.
Het enige voordeel van blu-ray is toch het HD-beeld en misschien voor sommigen 7.1 surround, maar om enkel daarvoor meer te betalen voor een film...
Afleveringen van o.a VS tv-series,Japanse animatie(anime),live-uizendingen en vooral videospellen zijn altijd in 720p of full HD (1080i/1080p) beeld.

Gekker nog,veel animes(tv-series en films) maken al gebruiken van Bluray Disc-FLAC Hi10P sinds begin 2013,terwijl menige mediaspelers(dus geen Android OS/Kodi e.d) met officieel licentie niet eens een .mkv/mp4 formaat of bestand direct kunnen afspelen.
De meeste mensen kopen geen video media, en de videotheek is zo goed als dood. Dus waarom een BluRay speler kopen, 20 euris uitgeven voor een disc.
Je koopt geen blurayspeler omdat anderen geen blurays kopen? Althans, zo verwoord je het.

Ik ben een filmliefhebber, voor mij is het meer dan alleen even een filmpje opzetten. Ik zie graag mijn schijfjes ergens staan. Maar ik heb mezelf wel de regel opgelegd dat ik alleen speciale uitgaven koop. "Gewone" blurays doe ik niet aan. Dat dat wat kost, tja, lijkt me logisch toch?
Videotheek is dood niet door het feit dat mensen geen media kopen, maar door het feit dat bibliotheken exact dezelfde fims aanbieden voor een veel lagere prijs.Dit omdat er wel subsidie is vanuit het rijk en een ondernemen van een videotheek niet.
Het werd wel tijd. We beginnen steeds vaker te merken dat technieken en technologieŽn sneller ontwikkelen dan dat er een standaard vastgelegd kan worden. Het (nog) niet vast liggen van de nieuwe bluray specificaties heeft al meerdere andere technieken/standaarden enigszins in de weg gezeten.

4K is een van de bekendste. Projectorfabrikanten hebben een grote gok genomen om al een 4K projector op de markt te brengen (Denk aan Sony zijn 4K projectoren). Maar ook bijvoorbeeld nieuwe audioformaten (waaronder bijv Dolby Atmos) lijden hier onder.

Met de introductie van een (albeit) prototype blu-ray speler zal het balletje eindelijk maar eens gaan rollen.
Dat balletje van blu-ray rolt ook nog niet zo hard hoor. Velen die nu een goede tv hebben gekocht gaan dit jaar niet ineens over op 4k omdat Panasonic een 4k blu-ray player op de markt brengt.

Je krijgt dan hetzelfde als er nu op dit moment gaande is, velen gaan dvd's upscalen naar HD. Straks moeten ze Blu-ray upscalen naar 4k vanwege het uitblijven van content. Blu-ray op een HD tv ziet er prima uit.

Waar is overigens de content?

We hebben nu pas sinds een jaar of 2 HD op tv.
De content is waar het van af zal hangen of 4K het gaat halen. UPC heeft nog heel veel mediaboxen bij mensen thuis staan die 720P vertonen als je ze op een HD-kanaal zet. Alleen de Horizon-boxen zijn Full HD..

Heeft er ook mee te maken dat veel content nog van jaren geleden is en niet eens in HD beschikbaar is voor de omroepen.

Blu-ray als medium gaat sowieso nooit zo populair worden als andere media ooit waren, omdat je nu full HD of voor mijn part 4K via internet kan binnenhalen. Niet iedereen doet dat nu al, maar een steeds groter publiek weet straks niet beter, zeker nu Apple TV's en UPC media boxen ingeburgerd raken. Maar dat is feitelijk een andere discussie.
Eerst gaan ze het normale bluray formaat nog even uitpersen en als dan alle films de revue zijn gepasseerd zullen ze al de films nog eens in 4k uitbrengen (upscaling of niet). En zo zal het blijven doorgaan tot we de schijfjes beu zijn en diensten als netflix als standaard gaan zien. Mij krijg je in ieder geval niet meer warm voor dergelijke fysieke dragers en wacht wel gewoon tot de technologie rijp is om al deze zaken via streaming diensten te doen. We zijn daarbij verwend en gaan af op marketingtermen die eigenlijk nog weinig bijdragen aan het genot van een film. Overhead aan kwaliteit zeg maar ... En zeg nu zelf ... al die chemische grondstoffen weeral, we worden er niet beter van.

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 5 januari 2015 23:27]

ik heb liever fysiek de BR dan via Netflix/Popcorntime/Uitzendinggemist. Mocht de dienst er mee ophouden dan heb ik nog wel de fysieke variant. *kuch* *kuch* STEAM

edit: Hoe geweldig ik steam ook vind. inb4

[Reactie gewijzigd door Lutzer op 5 januari 2015 23:44]

De kans dat de dienst zomaar uit de lucht gaat is kleiner dan dat je heel je verzameling het jaar erop opnieuw moet aankopen op een nieuwe drager lijkt me. Plus waarom alles stockeren in je huis als je het toch niet dagelijks gebruikt denk ik dan?
De Blu-ray spelers van tegenwoordig zijn gewoon waardeloos.

-Lelijke modellen
-Trage interfaces
-Single en Dual Core modellen (veel zijn single, dit kan echt niet meer)
-De zoektocht naar een stil model is heel moeilijk. Of de drive maakt veel zoemlawaai en ze brommen. Lekker bij veel dialoog.....
-Alleen Sony maakt naar mijn mening, stille machines. Alleen Sony heeft lelijke modellen in de aanbieding, of je moet gaan lappen en in de 200 euro prijs gaan zitten. Wat het niet waard is. Want Sony forceert .mkv's standaard in 60 frames, en niet het filmische 24p formaat. Panning shots op 60 frames, gaat problemen geven.
-Ook ondersteunt Sony geen Dolby TrueHD in .mkv en in meer files.

Mijn zoektoch duurt nu al 1,5 jaar. En nog steeds niks gevonden. Mijn oude 2010 model presteert stukken beter wat er nu op de markt verschijnt. Dan maar over op een 4K Blu-ray speler.

Mijn betoog over DVD vs Blu-ray:

Als er veel aandacht wordt besteedt aan het restaureren van films naar Blu-ray, zul je zeker de meerwaarde van Blu-ray tegenover DVD zien. Maar heel veel filmmaatschappijen doen dit niet, en baggeren een shitload aan oude films uit. Waar weinig inspanning in zit. Tenzij de regisseur eist dat zijn film een goede behandeling krijgt, en betrokken is bij het proces.

Warner Bros & Universal Pictures, hebben heel wat oude films verneukt op deze manier. En de Nederlandse 3rd party uitgevers moet je al helemaal vermijden. Ik importeer alles uit het buitenland.
Dat niet alleen, vaak is alleen Blu-ray kwaliteit goed en speelt een oude dvd speler de dvd's beter af dan een nieuwe Blu-ray speler!
Ik heb die ervaring andersom. M'n PS4 doet aan DVD upscaling. Waardoor het hardwarematig wordt opgepoetst. Wellicht het dat het een beetje film afhankelijk is of het het gewenste resultaat geeft.
mijn Yamaha BD-S671 is anders fluister stil! persoonlijk kijk ik ook liever via dat apparaat omdat de beelden stukken vloeiender 'lijken'. Via de pc (xbone moet ik nog testen) lijkt het alsof ze 24 frames in 30 frames stoppen en het beeld soms 'langzaam' aanvoelt.

Overigens, als je al anderhalf jaar zonder kunt, is het wellicht slim om nog even te wachten tot, of de prijzen verder zakken, of je gelijk voor 4k-BR gaat...
Op de 1 of andere manier lukt het de fabrikanten niet om een blu-ray speler er modern uit te laten zien. Jongens, het is 2015, het hoeft geen ouderwetse video recorder formaat model pizza doos meer hoeven zijn, met een matrix display. Een stapelbaar apparaat formaat Apple Mac Mini zou voldoende moeten zijn. Kijk naar de concurrentie, de mediacenter, streaming doosjes.
Ik vind het anders verreweg het mooiste als je apparatuur enigszins dezelfde kleur ťn afmetingen heeft. Had graag een 43cm brede ps4 en mediaspeler gehad. Nu is het een allegaartje.
Ben ik het op zich wel mee eens, maar had bij dit ding van Panasonic toch iets van: Wauw, dat ziet er erg strak uit. (smaken verschillen uiteraard)

Maar als je dan nog wat verder kijkt en je ziet die matrix VFD, dan denk ik ook wel... WTF. Waar is het LCD touch paneel met stock android (of Panasonics eigen software). Dit is toch een high end speler (niet qua techniek denk ik), maar het enige wat high end zal zijn waarschijnlijk, is de prijs...
Dat is een snelle ontwikkeling, houdt dat ook in dat 4k dvd's meer in de schappen te zien zijn? Alhoewel er nog niks op 4k dvd is...

Ik kan me goed realiserendat vroeger dvd's heel erg duur waren, logisch... Er waren toen weinig films op dvd's. Toen er steeds meer films kwamen, werden de dvd's vaker in de budget bak te vinden, waaronder remake's van oude films enz.

Maar hoe zal het bij de volgende generatie zijn?(4k dvd's/Blu-ray)

Zullen die ook uiteindelijk zo " goedkoop " worden als de dvd's van nu?

Interessante ontwikkeling.
oldpiratebay.org en een media speler :*.
Klopt ook niemand in mijn family en vrienden hebben een blue ray speler thuis.
Iedereen kijkt via streaming sites of ze downloaden het
Ook niemand met een Playstation 3/4?
Bij een 1080p TV hoort een blu-ray speler en 1080p blu-ray qualiteit. Als je op een 1080p TV met een DVD speler gaat kijken, DVD schijfjes gebruikt of nog erger torrent downloads dan ziet het allemaal meteen een stuk slechter uit, dan maakt het verder niet uit hoe goed de TV upscaling doet. Want de TV doet upscaling in dat geval, en als je de DVD in een blu-ray stopt dan doet de blu-ray speler de upscaling, die over het algemeen beter is dan de interne upscaling van de TV dus dat DVD speler is beter verhaal is onzin. Je kunt ook de TV zo instellen dat ie niet upscaled door hem op 576i/p te zetten maar dat ziet er helemaal slecht uit dus dat zou ik niet doen. Het begint er trouwens mee met de blu-ray speler en de TV goed in te stellen als je dat al niet doet dan moet je ook niet zeuren..

In ieder geval ziet een DVD op 1080p TV in z'n algemeenheid beter uit bij gebruik van een blu-ray speler dan bij gebruik van een DVDv speler. En daar is al jaren gewoon consensus over dus ik snap niet dat mensen nog steeds met dat DVD speler gebruik op een 1080p TV komen.
Downloads die er slechter uitzien dan een blu-ray? Dan doe je iets niet goed hoor..
Er zijn ook dvd spelers, zeker de nieuwere die ook aan upscaling doen en een hdmi aansluiting hebben.
In dat geval zijn vaak dvd spelers beter dan blu-ray spelers met de upscaling van dvd content.

Ik heb dit verhaal al vele malen gehoord van filmliefhebbers die en nog een goede oude dvd speler hebben en een blu-ray speler hebben. Vaak is dvd een ondergeschoven kindje op een blu-ray speler waar blu-ray weergave de prioriteit krijgt en een goede high end dvd speler met upscaling doet dat toch echt beter!
Waarom proberen ze nog met Blu-Ray aan de slag te gaan? Dat is toch gewoon een uitstervend medium. Ja, je kan het nog kopen e.d., maar ze gaan niet bepaald lang mee, zijn niet oneindig rekbaar voor meer opslag, en vereisen dat je 'nog een apparaat' aansluit op je TV of monitor. Als datadrager verwacht je nu toch als volgende stap iets slimmers. Stel dat je UHD films wil distribueren, is het dan niet veel praktischer om die als digitale download aan te bieden zodat je hem op een USB stick of externe schijf kan zetten en hem daarna in je TV prikt? We weten allemaal dat blu-ray de media industrie het neppe gevoel van controle en beheer geeft, maar in de praktijk is dat natuurlijk al lang gekraakt, omzeild en compleet irrelevant. Goedkoper dan bandbreedte zal het persen en fysiek distribueren toch ook niet zijn?

Het rechtstreeks streamen van UHD content zal nog wel even op zich wachten, vooral in USA is de bandbreedte nog niet ver genoeg (qua overboeking dan, je kan wel glas krijgen, maar als iedereen het heeft is je PoP vrij snel verzadigt), en hier in NL zal het ook nog even duren. Maar een download zodat je hem preload en dan kan kijken is toch niet zo'n gek idee?

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 6 januari 2015 01:54]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True