Panasonic introduceert zijn eerste gebogen tv

Panasonic heeft maandag zijn eerste gekromde televisie aangekondigd. De CR850 is een uhdtv met ondersteuning voor hdr-weergave, die in 55"- en 65"-formaten beschikbaar komt. De toestellen draaien een op Firefox OS gebaseerd smart tv-platform.

Bij een evenement in Frankfurt kondigde Panasonic zijn Europese tv-lijn voor 2015 aan. Naast de gekromde CR850-modellen wordt de high-end bediend door de vlakke CX800-tv's, die beschikbaar komt in de schermformaten 40-, 50-, 55- en 65-inch. Beide lijnen schaart Panasonic onder de marketingaanduiding '4K Pro'. Hiermee wil de fabrikant aangeven dat naast de uhd-resolutie ook andere nieuwe technieken ondersteund worden, zoals hdr-weergave, adaptieve backlight dimming en het gebruik van panelen die 98 procent van de door DCI omarmde kleurruimte kunnen weergeven.

De uhd-modellen van 2015 draaien bij Panasonic op my Home Screen 2.0, dat op Firefox OS gebaseerd is. De interface draait om diverse decks, zoals de Live TV Deck, de Apps Deck en de Devices Deck. Het platform bevat onder andere een uitgebreide zoek- en favorietenfunctie. My Home Screen 2.0 is beschikbaar op de modellen van de CR850-, CR730-, CX800-, CX750-, CX700- en CX680-lijnen.

Wat de nieuwe tv's gaan kosten en wanneer ze precies in de Benelux te koop komen is nog niet bekend.

Panasonic CX800 CR850Panasonic CX800 CR850Panasonic CX800 CR850

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-02-2015 • 15:02

119

Reacties (119)

119
117
64
2
0
12
Wijzig sortering
Marketing stunt ( net als 3D brillen )

Over 3D brillen hoor je nu niets meer. Nu is het alleen maar Curved TV.
Ik dacht zelf ook wow Curved TV lijkt me wel wat.
Totdat je er in de winkel 1 ziet. Super als je in het midden staat. Maar zodra je iets naar links of recht afwijkt krijg je een zeer lelijk vertekend beeld.

Geef mij maar 4K platte TV's of OLED platte TV's. Met een goede Contrast en response tijd.
Toch blijven mensen massaal de bioscoop bezoeken om 3D films te kijken. Ik zie echt wel wat in 3D. De bril is lastig inderdaad. Thuis kijk ik inderdaad zelden 3D. Maar dat ligt niet aan de bril of de content, dat ligt meer aan het feit dat XBMC (Sorry: Kodi) dat nog steeds niet ondersteund (of eigenlijk FFMPEG). Ik heb geen zin in halfbakken Side by Side 3D. En ik heb ook geen zin in een Blueray speler plus brander plus schijfjes. Af en toe neem ik eens de moeite om weer een nieuwe trial van PowerDVD te downloaden, maar het is eigenlijk altijd gezeik. Ik ga het ook niet kopen, want voor dat geld heb je al een BR speler tegenwoordig. En ik vind de pure software implementatie van PowerDVD sowieso niks, omdat ik veel te vaak dingen verander en herinstalleer. De enige vaste component van mijn mediasetup is OpenElec, maar die geeft dus geen 3D zoals ik dat wil ;-)
3D in de bios zie ik ook wel zitten. ( IMAX dan wel, normale 3D krijg ik koppijn van )
Ik ga thuis niet met een 3D bril op me kop zitten waarbij je TV eigenlijk te klein is ervoor. ( mits je een 55 inch hebt op een afstand van 3 meter )
Ik heb liever ook niets op mijn hoofd. Daarom denk ik dat Oculus Rift ook een faal kans heeft even als 3D op tv nu gebeurd is. Consumenten willen gemak en vrijheid.

Een andere nadeel van curved televisie die ik heb ondervonden was bij schuine kijk op het scherm zag je een lichtbundel reflectie als 1 rechte streep op het scherm geconcentreerd. Van boven naar beneden liep dit door. Dit was duidelijk bij alle curved schermen zichtbaar. Bij platte schermen heb je geen last van 1 geconcentreerde rechte lichtbundel reflectie van het licht of de zon die van boven naar beneden zichtbaar is.

Ik snap 1 ding ook niet. Eerst moeten televisies dunner/ platter zodat deze mooi strak aan de muur hangt. Nu laten ze door de kromming de televisie meer van de muur afkomen. Rare marketing Als je het aan mij vraagt.

Voor breedbeeld monitoren zie ik wel toekomst op gebied van curved .

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 juli 2024 19:07]

Vroeger gingen de ontwikkelingen lang niet zo snel als nu. Toen hadden we Philips, Erres, Aristona, Telefunken, Blaupunkt etc. Geen van deze merken maakt nog tv's. We deden 15 jaar met een TV.
Blijkbaar moeten wij sneller een nieuwe TV kopen.
3D is overgewaaid, en dat zal curved ook doen.
Philips erres en aristona is natuurlijk hetzelde hoedje....
Maakt Philips geen TV's meer? Damn :(
Al vele jaren niet meer.
Dan hebben wij waarschijnlijk één van de laatste modellen, want die van ons staat nog netjes te pronken in de woonkamer. Jammer!
Tja, dat moet dan echt wel een van de laatste zijn. Ze zijn jaren geleden al gestopt.
Weet je wel zeker dat jou toestel door Philips is gemaakt? Het stickertje zegt ook niet alles. Het kan een vervalsing zijn!
Ik denk niet dat de Mediamarkt nep-Philips toestellen verkoopt ;) Is al ~5j oud, dus zal dan wel kloppen. Blijft jammer though!

Wou je een +1 geven omdat het nuttige info was, maar kan niet modden op reacties van m'n eigen post. Dus... +1! ;)

[Reactie gewijzigd door Dennahz op 22 juli 2024 19:07]

Bedankt! :) :) :)

Het is inderdaad jammer. Philips was ooit een zeer innovatief bedrijf. Laatst hoorde ik een presentatie van audio-fabrikant Marantz. De spreker gaf aan dat de wereld de hele omwenteling naar digitale audio aan de knappe koppen bij Philips heeft te danken.

Met robotisering zou het toch mogelijk moeten zijn om ook in Nederland tv's te maken voor een goede prijs....
Curved heeft een doel wanneer de afstand van kijker tot de hoeken veel groter is dan tot het midden.
Een pc monitor waar een gebruiker dichtbij zit Heeft dus wel profijt. Zelfde geld voor grote bioscoop projectieschermen. Tv's zijn gewoon te gevoelig voor gimmicks zoals uhd en Curved tv. Dit allemaal is niet om daadwerkelijk betere beelden te leveren maar gewoon om mensen de aandacht te trekken.
Eerst moeten televisies dunner/ platter zodat deze mooi strak aan de muur hangt. Nu laten ze door de kromming de televisie meer van de muur afkomen.
Dat was dus eén van de vele afwegingen die ik moest maken toen ik drie maanden geleden een nieuwe LCD kocht... Hoe, en waar zet je dat ding neer zodat ie zo goed mogelijk tot zijn recht (..) komt. Ik dacht nog aan een muurbeugel, maar voor een 60" heb je al weinig keuze. Kijkhoek lijkt me ook lastig met meerdere mensen.

Ik denk dat het wachten wordt op dat 'ultieme' model dat je even snel in de juiste kromming/vorm kan zetten voor het kijken, en weer oprolt/platmaakt als je klaar bent ;)
Alsof er verschil zit in IMAX en 'normaal' behalve de afmetingen...
Uuh ja daar zit verschil in.

RealD 3D
  • 3D technology: Circular polarizing
  • Projector: Single projector (with 3D lens)
  • 3D glasses: Standard size
IMAX 3D:
  • 3D technology: Linear polarizing
  • Projector: Dual projectors
  • 3D glasses: Large format (for larger screen)
En ik merk het kwa kijken.
IMAX 3D kijkt rustiger dan normaal/RealD 3D.

[Reactie gewijzigd door corporalnl op 22 juli 2024 19:07]

Je bent niet de enige. Normale 3D zowel thuis als in de bioscoop is zeer vermoeiend. IMAX gaat iets beter maar het liefst kijk ik 2D.
De beste meest scherpe 3d komt naar mijn mening van actieve projectors. Bij imam en andere passieve 3d toepassingen is er al gauw sprake van crossover zodra je hoofd een klein beetje tilt
Overigens is er ook nog Dolby 3D, wordt wat mij betreft te weinig in bioscopen toegepast, die gebruik maakt van glazen brilletjes en geen gebruikt maakt van polarisatie, maar van het filteren van bepaalde frequenties uit het kleurenspectrum.
Soort van het rood-groen-brilletje-idee, maar dan iets geavanceerder en wat mij betreft nog onovertroffen. Totaal géén crosstalk, wat ik bij de andere technieken tot nu toe nog steeds ervaar.

Curved TV's kunnen me gestolen worden.
Daarom hebben we dus een quote-tag op tweakers..
Ja via mobiel was het een beetje geknoei mijn excuses ;)
Dan is dat nog te klein voor een ware 3d beleving. Ik laat mijn 110inch scherm / 275cm scherm voor mijn kast zakken 3D beamer aan en op 3.5m heb je een mooie ervaring. Komt nog bij dat die techniek op 144hz draait en dus nog rustiger voor je ogen is als de bios en televisies ook ;)

Curved televisies zijn wel onzin. Bioscoop schermen zijn (licht) gebogen ivm de lamp / lens van de projector. Voor een televisie is dit onzin natuurlijk en voegt al helemaal niks toe aan de beleving tenzij je een mega scherm hebt en er 1m vandaan zit ofzo
Anoniem: 457607 @conhen23 februari 2015 15:56
Ik ga niet naar de bioscoop om 3D te kijken, ik vraag juist altijd naar de 2D versie maar in mijn buurt is dat bijna nooit meer een optie.

Mocht je je afvragen waarom ik dan toch ga, ik heb ook nog met een vriendin rekening te houden.

Kortom, het feit dat iemand een 3d film bezoekt maakt het nog geen voorkeur.
In de meeste regios zijn films alleen in 3D te zien. En als er dan de 2D optie is dan draait deze minder vaak dan de 3D versie.

Bij teveel films voegt 3D niets toe maar het word gewoon door de strot vand e consument geduwt.
Deels ook omdat dit de omzet van de film verhoogt en hier patsen de studios toch wel graag mee. (een kaartje voor een 3D film is duurder dan voor een 2D film)
Inderdaad. Niet alleen voegt het niks toe, vaak zitten er volstrekt onlogische scenes/momenten toegevoegd in een film om hem maar 3D te maken. Die dan de film op cruciale moment onderbreken en je filmervaring verslechteren.

Waar ik naar de film ga zit er echter geen verschil in de prijzen, dus...
Je kan ook gewoon een blurayspeler kopen en legaal je 3d blurays halen?!
Doe ik ook, maar het eerst wat ik doe is hem rippen naar mijn nas en alle overbodige bende eraf halen. De melding van brein dat je de bluray niet mag kopieren, de trailers, het dolby intro.
Degene die het produkt eerlijk koopt wordt lastig gevallen met die onzin van brein. de mensen die het produkt niet kopen zien de melding nooit.
Belachelijk dat je meer dan 2 minuten verliest door alle ellende zoals een menu en weet ik veel wat voor rotzooi allemaal. ik wil gewoon een disk met de film, meer niet.
Mensen gaan massaal naar 3D films omdat die versie gewoon gepushed word door distributeurs/bioscopen omdat die gewoon meer geld in het laatje brengen.
Vaak is er niet de keus om de 2D versie te gaan bekijken.

Ik heb niet meer zo veel moeite met 3D maar als de keuze er is ga ik toch altijd voor 2D.
Nee mensen blijven niet massaal naar bios gaan voor 3D, gewoon bijna elke film is alleen nog maar 3D.

Heel af en toe of na een tijdje dat pas de gewone versie er is, maar meeste films zijn standaard 3D in de bios.
Starting in v13, XBMC supports a number of passive 3D video formats such as SBS, TAB, anaglyph or interlaced. This support extends to the XBMC GUI including subtitles and on-screen-controls.
Niet vergeten dat de meeste 3D films vaak ook alleen maar in 3D worden vertoond. Als bezoeker heb je dus niet de keuze.
Maar ik zie geen kromme doeken in de Bios. Jij?
Jazeker, vrij vaak zelfs, met name bij grote doeken (IMAX sowieso). Voor projectie is dat ook heel logisch. Elk punt op het doek moet dezelfde afstand hebben tot de projector om overal optimaal scherp te zijn. Maar dat moet op die schaal. Met een plat doek zou een hoek bijvoorbeeld 2 meter verder van de projectielens zijn dan het midden van een doek.

Maar in je huiskamer, op een tv van hooguit anderhalve meter breed speelt het afstandsverschil tussen oog en scherm bij hoek en midden geen rol, je oog focust toch wel. Er is ook maar 1 sweetspot, voor 1 kijker. En liefst met 1 oog :-). Daarbuiten is de vervorming groter. Pure marketing wat mij betreft.
Ik kan via XBMC (Kodi) gewoon 3D kijken hoor? Ik heb een LG UB850V.
SBS 3d? of FULL 3D?
SBS, full 3D nog niet geprobeerd.
En hij had het over full 3d sbs lukt hem ook wel.
Scheelt een stuk in de ruimte ook die het toestel inneemt, van dikke beeldbuizen gingen we naar hoe platter hoe beter.
Scheelt een stuk in de ruimte ook die het toestel inneemt, van dikke beeldbuizen gingen we naar hoe platter hoe beter.
En toen waren ze plat en gingen ze ze weer hol maken. Meer ruimte innemend. Maak ze bol dan ziet men aan de zijkanten ook nog wat ;)
In de Mediamarkt stond er een setup met 5 van die gebogen tv's naast elkaar. En een panoramisch zicht dat dat gaf! Het enige dat je nodig hebt is €10K en een living waar een cirkel van 12m diameter in past, en dan waan je je in een horizontale doorsnede van een IMAX-theater! (*superbreedbeeld content niet meegeleverd)
5 schermen met 4 lelijke randen. Ik vind multiple monitor setups ook geen porem.
Als je headtracking gebruikt is het geen probleem. Een raam heeft meestal ook stijlen. Als je beeld wat verschuift als je je hoofd beweegt, zodat je "om de stijl" heen kan kijken, dan levert dat wel een gaaf effect volgens mij. Werkt natuurlijk maar voor één persoon.
Meh, alleen leuk als je in een grote titan ingame zit ofzo.

Bij de meeste games hoort 1 beeld.
Moet je denk ik alleen ook nog ergens 80:9 content vandaan zien te halen :)
Ik heb vorige week een 8k (curved) led display gezien. Moet zeggen, dat zag er heel mooi uit.. Geen randen, gewoon 20x3m beeld.

Op >1,5m zag je amper de pixels..

https://www.youtube.com/watch?v=twMpqVEjX5k
Elk stuk beeld buiten je gezichtsveld is zonde van je geld.
Beter maar wachten op head mounted displays.
Anoniem: 301518 23 februari 2015 15:35
Curved gaat net zo floppen als 3D. Ze proberen weer een hype te creeren om meer te verkopen. Begrijpelijk. Maar gewoon een degelijke platte scherm is alles wat je nodig hebt.
Floppen? Hoeveel niet-3D televisies kun je tegenwoordig nog kopen? Men had iets nodig om als nieuwe functionaliteit te verkopen, en 3D gaf ze dat. Curved geeft ze dat nu. Zolang het iets is waarmee ze meer verkopen, is het geen flop. Je moet dit soort functies of eigenschappen dan ook niet zien als revolutionair, maar als natuurlijke evolutie.

Hetzelfde geldt voor 4K. Mensen hebben het vaak alleen over de resolutie, maar 4K, biedt ook een groter kleurbereik (sowieso als er voldaan wordt aan de Rec.2020-standaard, wat momenteel nog geen enkele televisie doet). Dat is iets dat men kan marketen, terwijl het voor het praktijkgebruik eigenlijk niet veel uitmaakt.
Anoniem: 301518 @RaJitsu23 februari 2015 18:48
4K is wel iets wat ik van een nieuwe tv verwacht.
3D is zeker wel geflopt. Het zit er vaak in omdat het maar om een $30 module gaat
oid. Ik heb geen bronnen voor je, maar voor de industrie : 1 grote flop.
Vooral door de slechte 3D films vaak met post processing.
Hoe definieer je 'flop' dan? Ze zegt dat je 4K verwacht van een nieuwe TV, maar er zijn zat 4K-televisies die een bewegingsresolutie hebben die zo zwak is dat je niets merkt van de hogere resolutie (ook niet als je heel dichtbij zit) bij bewegend beeld en ook geen hogere kleurbereik heeft.

3D voegt wel degelijk wat toe. Nee, het is geen geweldige virtual reality-like ervaring, maar het effect kan best leuk zijn bij films als Avatar of Gravity. Het kost niet veel meer (feitelijk niets) en toch heb je deze optie. Net als smarttv's is het gewoon een leuke extra optie die we erbij hebben tov een paar jaar terug.
Anoniem: 301518 @RaJitsu23 februari 2015 19:10
Persoonlijk vind ik het niks, maar ook volgens de industrie is het geflopt.
Zoals ik eerder zei, heb geen bron per direkt. Maar als je even zoekt, zul je zien dat het zo is.
4K is een goeie evolutie, met goede en slechte tv's die het doen. Verschil is er in kwaliteit natuurlijk.
Ik stelde al eerder de vraag wat je dan definieert als een flop....
Anoniem: 301518 @RaJitsu24 februari 2015 08:45
Voor mij persoonlijk? Het idee alleen al dat ik een bril moet dragen om het te zien. Daarnaast dat de brillen te duur zijn als je iets fatsoenlijks wilt. En nog eens voor iedereen aanwezig een bril nodig hebt.
Niet iedereen kan tegen 3D. Ook nog een beperking, maar niet de schuld van de producent, al zal nieuwe technologie misschien het beter maken.

Het allerergste en wat echt de das omdeed denk ik, is dat het aanbod gewoon te weinig is en vaak nog slecht ook.
Je zegt dat het de das om deed, maar er blijven films in 3D uitkomen en tv's worden er nog steeds mee uitgerust. Ik denk dat jij er gewoon graag meer van had willen zien en dat het effect je meer in de wereld zou dompelen oid. Maar het wordt gewoon verkocht en bedoeld met content. Iedere film waar een degelijke hoeveelheid aan SE in zit wordt in 3D uitgebracht. Hiermee kun je gewoon stellen dat het een geaccepteerde feature is in de evolutie van televisiefunctionaliteit.
Anoniem: 301518 @RaJitsu25 februari 2015 11:21
lol ik denk dat ik zelf beter weet wat ik wil en bedoel.
Ieder het zijne gewoon.
Het gaat er niet om wat jij wil en bedoelt. Je zegt 'flop', maar je ziet het overal, het wordt verkocht en gebruikt. Alle grote films met SE's kun je gewoon in 3D zien. Hoezo een flop dan? Het is geen flop, het is een succes. De enige manier waarop je het als een flop kan zien, is dat jij het niets vind of dat men het tegen vind vallen.

Maar dat is een norm van niets om iets een flop te noemen.
Anoniem: 301518 @RaJitsu25 februari 2015 13:24
*zucht* laten we het maar gewoon hierbij laten. In circels lullen heeft niemand wat aan.
Ik denk het ook. Toch vind ik 3D minder storend dan curved. Veel mensen zullen het waarschijnlijk niet gebruiken maar aan de andere kant zit 3D ook niet in de weg.

Naast dat curved weinig toevoegt als je er niet recht voor zit ziet het er ook nog ééns raar uit wanneer de tv tegen een platte muur aan staat of opgehangen wordt. Ofwel je koopt het maar je zit er ook gelijk aan vast, bij 3D heb je in ieder geval nog de keuze om het niet te gebruiken.

Maar net zoals jij zelf al aan geeft hebben ze gewoon iets nieuws nodig om weer meer TV's te verkopen (toch zie ik niet in hoe dit nou ooit een succes kan worden).
Quote "98 procent van de door DCI omarmde kleurruimte kunnen weergeven"

Misschien een domme vraag, maar heeft dit iets te maken met de nieuwe rec2020 standaard?

Verder is deze lijn qua specificities geweldig lijkt het, alleen jammer van het OS. Maar wellicht is dat ondertussen ook al wat volwassener.
Anoniem: 126717 @Malt00723 februari 2015 15:14
Verder is deze lijn qua specificities geweldig lijkt het, alleen jammer van het OS. Maar wellicht is dat ondertussen ook al wat volwassener.
Als bezitter van een Panasonic kan ik je vertellen dat het OS erg lekker werkt. Snel, responsive en overzichtelijk. Alleen het opstarten van de Netflixmodule kost wat meer tijd. Dat is Home screen 1.0, ik hoop dat 2.0 als update wordt verstuurd naar oudere modellen.
ja daarmee bedoelen ze de rec2020 standaard. Deze 100% ondersteunen is dus nog een probleem maar 98% zou voor mij al een belangrijke plus zijn bij aankoop van een UHDTV ten opzichte van al die andere doen alsof ze 4K TV's zijn.
Kijk ik er overheen of staat er idd. nergens de paneeltechniek (LCD OLED PLASMA) vermeld?
Inderdaad. Men vergeet over te nemen dat het om LED tv's gaat.
LCD dus:
Al vraag ik mij wel af wat Phosphor tech is.


Making colour better

The 2015 4K UHD VIERA TV line-up is packed with a wealth of innovative technologies to maximise the quality of colour reproduction. The CR850 and CX800 series’ Wide Colour Phosphor panels let you experience more vibrant, nuanced and natural tones than you get with normal LCD screens. This is achieved with the new Wide Colour Phosphor Technology, which combines advanced LED backlighting with a new colour filter system to deliver up to 98% of the Digital Cinema Initiative (DCI) colour space.

A new contrast

As contrast is also funda­mental to outstanding picture quality, Panasonic has made sure that contrast is at the heart of its 2015 line-up. With Local Dimming Pro in the CR850 and CX800 series, contrast is improved independently by adjusting the brightness of separate segments of the LED lights, ranged either around the edge or behind the screen. With Local Dimming Pro, shadow detailing in dark areas is further improved by analysing images to work out the best gradation range to allocate to separate picture ‘zones’.

Brightness matters

Since all the elements of picture quality - from shadow detail to sharpness to colour - benefit from having more brightness to work with, Panasonic has also introduced two brightness-related innovations for its 2015 TV line-up. The CX800 and CR850 series feature a Super Bright Panel – a display that uses new, super-transmissive LCD cells – much greater brightness is achieved without a significant increase in power requirements. The CX750 series meanwhile incorporates a Super Bright IPS Panel, delivering spectacular brightness, colour, contrast and enhanced viewing angles.

In addition, to counter the brightest parts of the image being lost during compression in the shooting process, Panasonic has introduced Dynamic Range Remaster in the CX800 and CR850 series. This system puts this information back without compromising colours, leaving pictures looking spectacularly vivid and dynamic.
Zolang wij als koopvee blijven geloven dat we kromme TV''s nodig hebben, en daardoor vraag blijven creëren, zullen fabrikanten ons kromme TV's blijven geven.

Zodra mensen ophouden met kopen van kromme TVs zullen fabrikanten ze niet meer leveren.
(Ik vraag me sowieso af welke marketeer bedacht heeft dat kromme TV's beter zijn.)

edit: en ja ik noem het kromme TV's omdat ik het idee van gebogen TV's krom vind.

[Reactie gewijzigd door proditaki op 22 juli 2024 19:07]

Zolang wij als koopvee blijven geloven dat we kromme TV''s nodig hebben
Er zit nog een stap voor, namelijk de marketing effort van de fabrikant om het 'koopvee' te overtuigen dat ze kromme tv's nodig hebben. Wordt dat opgepakt, dan ontstaat er een vraag. Vooralsnog zie ik dat om me heen nog niet gebeuren, net als bij 3d, eigenlijk geen hond die er op zit te wachten. De fabrikanten zijn daar toe ook redelijk afgedropen, dikke kans dat het voor de gebogen schermen evenzo gaat gebeuren.
Ja daar doelde ik op.

Een of andere marketeer heeft bedacht dat wij Kromme TV's nodig hebben. En kennelijk zijn er mensen die dat een prima idee vinden. Zolang dat zo blijft, worden ze geproduceerd.
En opzich is daar ook niks mis mee. Zolang het niche blijft en geen mainstream wordt, heeft niemand er nadeel van. De liefhebbers van kromme toestellen zijn blij omdat ze een mooi toestel hebben, en de liefhebbers van platte toestellen zijn blij dat ze volop keus hebben uit platte toestellen.

Vooralsnog verwacht ik dat het geen mainstream wordt.
het lijkt me ook erg lelijk om curved tvs aan de muur te hangen ...
Er zit nog een stap voor, namelijk de marketing effort van de fabrikant om het 'koopvee' te overtuigen dat ze kromme tv's nodig hebben. Wordt dat opgepakt, dan ontstaat er een vraag.
Ik denk toch echt dat ze eerst aan een vergadertafel bedenken wat ze nou weer kunnen uitbrengen. Eenmaal in de winkel zullen er vast wel mensen zijn die het willen omdat een ander het niet heeft, en het nieuw is. Maar vraag.. ? Ik weet het niet.
@proditaki:
Zo zwart/wit ligt het allemaal niet..

Stel je wilt een Oled (vanwege de in de tweakers review genoemde voordelen van bijvoorbeeld deze tv) en die wordt alleen gebogen aangeboden, wat moet je dan?

Mijn oude tv was kapot en ik heb (grotendeels gebaseerd op bovenstaande review van Tweakers) deze tv gekocht, omdat ik een Oled tv wilde. Bovendien worden veel nieuwe tv's met bepaalde functies vaak met kromming aangeboden (merendeel 4K tv's).

Al met al ben ik juist blij met de immersie die mijn (gering) gecurvde tv biedt _/-\o_

[Reactie gewijzigd door JDL15 op 22 juli 2024 19:07]

Ja, het is bizar dat men sommige features alleen op deze kromme TV's biedt.
Ze proberen ons zo richting de Kromme tv te pushen?

Wat ik uit jouw reactie lees is namelijk: Als er een "rechte" TV was geweest met dezelfde specs, had ik deze gekocht.
edit: ik kan niet lezen :P

[Reactie gewijzigd door proditaki op 22 juli 2024 19:07]

wat zijn dan die nieuwe functies waar je het over hebt ?

Nog meer Smart functionaliteit ? 8)7
kan ik namelijk missen als kiespijn :*)
Ik ben het met je eens. De fabrikant weet ook wel donders goed dat het onzin is. We gaan het meemaken, maar ik acht de kans klein dat kromme tv's mainstream gaan worden, net als 3D
Ben het wel met je eens ik ben ook geen voorstander van een krom beeldscherm.

Maar wat je hier ziet is dat Panasonic gekromde schermen gaat aanbieden omdat haar concurrenten dat ook doen. Een gekromd scherm is kennelijk het enige waarin een fabrikant zich nog kan onderscheiden of als voortuitstrevend overkomen. En de marges op een gekromd scherm waarchijnlijk hoger zijn dan bij een vlak scherm.

Hopelijk duiken er nog wat meer details op want het FHD aanbod lijkt mij tegen te vallen. Ik zie vooralsnog geen extras of duidelijke stap voorwaarts t.o.v. de 2014 modellen. Verbeter me gerust als ik het verkeerd zie.
  • PVR-functie
  • DVB-T/T2 (H.264)/DVB-S2/DVB-C
  • Analoge tuner
  • 2-3 x HDMI
  • Audio Return Channel (ARC)
  • 1-2 x USB
  • Ethernet
  • WLAN
  • AV1 (Scart) AV IN / OUT; RGB IN
  • AV2 (Audio-,Video-,YUV IN)
  • Optische digitale uitgang (audio)
  • hoofdtelefoon

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 22 juli 2024 19:07]

Inderdaad. Nauwkeurig taalgebruik vertelt in een paar woorden al het hele verhaal.

In het Engels heten die dingen dan ook "curved" en niet "bent". Je moet dat dus ook niet vertalen met gebogen, hoewel gebogen in het spraakgebruik hier wel meer voor het eindresultaat staat dan voor de handeling. En ergens in het productieproces zijn er wel degelijk onderdelen gebogen geworden. Het vertelt dus niet het hele verhaal, maar ik zou het ook niet compleet afkeuren want pertinent onjuist is het niet.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 22 juli 2024 19:07]

Ze zijn ook krom en niet gebogen.
Ze zijn verbogen. En hee, een nieuw product ..! Eens zien wie we zo gek krijgen er een te kopen. Wie woont er in een watertoren ?
Zijn er überhaupt tweakers die zo'n televisie hebben gekocht. Bevalt het? Ik vind het maar niets, zo'n kromming. Een tijdelijke hype lijkt mij.
Ik heb nu de UE55HU8500 van samsung thuis staan en moet zeggen: "het bevalt me prima".

zie ik echt voordelen qua techniek? Alle curved schermen die ik inmiddels gezien hebben, lijken een betere contrast te hebben. Maar dat kan verbeelding zijn.

Het grootste voordeel is nu eenmaal; het ziet er gewoon gaaf uit. Het is nu echt een design element geworden, waar het vroeger gewoon een TV was.
Het grootste voordeel is nu eenmaal; het ziet er gewoon gaaf uit.
What? Hoor je wel wat je zegt? Je kan geen technisch voordeel geven tov een recht scherm behalve design. En contrast is gewoon prima op mn plasma hoor
Ja dit ontken ik toch ook niet, ik heb hem naast de 7500L gehad, alleen qua specs verschillen deze TV's bijna niet. Dus toen gingen andere argumenten een rol spelen.

En dan komt het aan op een kwestie van smaak en vond ik een gebogen TV toch mooier in mijn kamer staan.
Smaken verschillen, ik vind een strak en dus plat scherm veel mooier en ook mooier weg te werken mocht je dat willen. Verder ben ik het met hierboven eens, je moet er recht voor zitten of een kleine hoek, maar ondanks dat de kromming maar een paar graden is is het vanaf de zijkanten niet fijn kijken in mijn mening.

Wat mij betreft een hype dit gauw mag overwaaien.
Ik moet zeggen, in mediamarkt zo eentje bekeken. En het heeft wel iets, maar enkel als je in het midden zit.
Ik heb de EU48H8000. Staat hier ergens op tweakers wel een verhaaltje over. Ik kreeg deze TV echter voor de prijs van de H7000 die ik op het oog had maar uitverkocht was. Ik zou er anders het geld niet aan (ge)geven (hebben).

Op het beeld niets aan te merken, maar ik heb toch liever een platte TV. Voegt voor mij niets toe, en qua design vind ik het toch ook maar niets eigenlijk.
Misschien dat de curve meer bijdraagt op grotere modellen?
Mooi design en ik ben benieuwd naar Firefox OS.
Jammer dat Panasonic ook mee gaat in de curved hype. Ik zie het voordeel niet van een curved scherm. Als je er niet recht voor zit, zie je al snel kleur verschillen.

Grappig detail, verkoper bij Plasma Discounter vertelde dat het voordeel van een curved scherm is, dat de kijkhoeken beter zijn dan een plat scherm.
Een gebogen TV is nieuw en anders. Mensen zijn altijd op zoek naar iets nieuws. En dat weten de fabrikanten donders goed. Dat is dan ook de reden waarom ze dit soort producten verkopen. Uit ervaring weet ik dat iets nieuws niet altijd perse goed hoeft te zijn. Dat heb je met smartphones ook. Nieuwe features die bijvoorbeeld in de praktijk voor geen meter werken.
Als kijker maakt het voor mij ook echt niet uit of het scherm gebogen is of niet. Ik heb nog steeds dezelfde kijkplezier. Dat kan iemand anders natuurlijk anders ervaren. Zo heb ik reacties voorbij zien komen dat mensen het echt niet fijn vinden om bijvoorbeeld naar een gebogen TV te kijken. Aan de ene kant vind ik het eigenlijk dan ook best triest dat er fabrikanten zijn die bijvoorbeeld de "meeste" OLED televisies als gebogen schermen aanbieden. Je zou tenminste verwachten dat er ook goede alternatieven moeten zijn voor de mensen die dit helemaal niet willen.

Helaas zijn dit zaken die we vaker tegen zullen komen. Niet alleen met tv's, maar ook met andere elektronica. De fabrikant zal altijd op zoek zijn naar een manier om goed te kunnen verkopen.
And you know what.. I don't blame them. :)
Anoniem: 457607 @iFap23 februari 2015 15:58
"Een gebogen TV is nieuw en anders. Mensen zijn altijd op zoek naar iets nieuws. En dat weten de fabrikanten donders goed."

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik ben helemaal niet altijd op zoek naar iets nieuws. Een TV is voor mij een randzaak en ik doe er gerust 10 jaar mee, 20 als hij het volhoud.
Ik heb net een nieuwe tv gekocht, een platte UHD tv. Ik snap dat fabrikanten inspringen op deze hype, maar als je met meerdere mensen of een gezin vanuit meerdere hoeken mooi beeld wil, kun je in mijn ogen veel beter een platte UHD/OLED tv kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.