Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Panasonic heeft gereageerd op het bericht van Tweakers over de problemen met apps op zijn smart-tv's. Apps als YouTube en Netflix werkten namelijk niet tijdens een serverupdate bij Panasonic, wat een sterke indicatie was dat het verkeer van de apps via het bedrijf liep.

Eind oktober schreef Tweakers een nieuwsbericht over de situatie. In het weekend van 10 en 11 oktober voerde Panasonic een update uit bij zijn servers. Hierdoor werkten apps als YouTube en Netflix tijdelijk niet op de smart-tv's van de fabrikant, terwijl er niets aan de hand was met die diensten zelf. Als gebruikers de apps probeerden te openen, kregen ze een melding van een netwerkfout. De logische conclusie was dat het verkeer van de apps via de servers van Panasonic liep.

Tweakers heeft Panasonic voor publicatie van het artikel om opheldering gevraagd. Nadat het bedrijf twee weken de tijd had gehad om de vragen te beantwoorden, maar nog niet gereageerd had, heeft Tweakers het artikel gepubliceerd op basis van alle bekende informatie.

Inmiddels heeft het bedrijf gereageerd. In een e-mail laat Marieke van Leeuwen, marketingmanager bij Panasonic, weten dat de datastromen van de applicaties niet via de servers van het bedrijf lopen, maar dat de smart-tv's wel contact zoeken met Panasonic-servers om de laatste versie van de applicatie op te halen. Dit omdat de besturingssystemen en apps door Panasonic zelf ontwikkeld zijn en het bedrijf dus verantwoordelijk is voor het functioneren ervan. Omdat deze handeling voorafgaat aan het verbinden met de dienst zelf, werkten de apps niet in het weekend van de serverupdate. Na de communicatie met Panasonic maakt de smart-tv gewoon direct verbinding met de dienst in kwestie en kan Panasonic dus niet 'meekijken'. Daarmee zijn in ieder geval de zorgen van gebruikers over de privacy onterecht.

Panasonic benadrukt dat het bedrijf zich bewust is van het feit dat privacy gevoelig ligt bij zijn gebruikers en dat het geen informatie verzamelt over het kijkgedrag van klanten binnen de verschillende apps. Het bedrijf probeert de serverupdates uit te voeren op momenten waarop consumenten daar zo min mogelijk hinder van ondervinden.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Bij LG Smart TV's van 2012 was dit ook het geval. Heb toen zelf wireshark met een hub er tussengehangen om het aan te tonen. Kijkgegevens werden doorgestuurd naar LG en ik zag de hele directorystructuur van mijn NAS voorbij komen :/
Reactie van LG: 1000x excuses en we zullen het niet meer doen.
Feitelijke actie van LG: niks aanpassing, maar een nieuwe update met gewijzigde Algemene voorwaarden. Die moest je accepteren om een werkend product te houden. 3x raden wat er in die voorwaarden aangepast was. Niet dat men niet meer zou spioneren ;)

Aangezien bij Samsung ook al eens zoiets is voorgekomen verwacht ik bij Panasonic eigenlijk niks anders.
Het lijkt zo lakoniek, een berichtje hier. Maar ik vind dit eigenlijk een oproep aan iedereen om eens te kijken. Stuur het ook even naar Slashdot e.d. :)
Dit is destijds groot in het nieuws geweest. LG heeft de voorwaarden veranderd en ze zijn 'legaal' bezig. Samsung doet overigens hetzelfde en dit is ook 'legaal'.
Voor onderzoek werden de privacyvoorwaarden van verschillende fabrikanten geanalyseerd. Daaruit blijkt dat LG Electronics en Panasonic de programma’s die hun klanten kijken en de zoekopdrachten die ze invoeren en inspreken, bijhouden. Sony en Philips volgen het kijkgedrag en Philips registreert daarnaast ook het internetverkeer, het klikgedrag in tv-apps en de films die kijkers online huren en welke uitzending-gemist items ze afspelen.

Bij Samsung moeten consumenten zich door 57 pagina’s met privacyvoorwaardenn heen worstelen om te zien wat de fabrikant verzamelt en dan nog blijft de omschrijving vaag: gebruikersgegevens, loggegevens van de diensten en overige gegevens over het gebruik van het apparaat.
bron: https://www.security.nl/p...standaard+mee+op+smart-tv
LG heeft de voorwaarden veranderd en ze zijn 'legaal' bezig.
Helaas heeft de overheid omzet van bedrijven veel hoger in het vaandel staan dan privacy van de burgers; dus gaan de wetten ook steeds meer die kant op.
Niettemin: die voorwaarden moeten zich gewoon aan de nederlandse wet houden en als je mij de wetten laat interpreteren (dus als ik even op de stoel van de rechter ga zitten) dan voldoen die voorwaarden gewoon niet aan de wet, en zijn ze gewoon niet rechtsgeldig. Er zijn natuurlijk overijverige rechtse politici die zulke mogelijke hyaten in de bescherming van de bedrijven zo snel mogelijk en zo volledig mogelijk willen dichten, dus de kans is groot dat als zo'n politicus dit leest, er gauw mee aan de slag gaat de wetten zodanig aan te passen zodat deze bedrijven ook op deze manier mogen spioneren.
Op dit moment is het volgens mij nog zo dat er alleen gegevens van klanten verzameld mogen worden als dat:
#1: gemeld is bij het CBP;
#2: als het een groot maatschappelijk nut heeft. Mensen die VVD, CDA of PVV stemmen, zullen zeggen dat het commerciële gewin in deze spionagezaken inderdaad van groot maatschappelijk belang is; iemand die het milieu en de privacy belangrijk vind (SP, GL, PvdD) zal dat niet vinden.
Op een Philips TV zijn consumer logs opt-in. Dit staat niet aan by default.
Mijn Philips smart tv vroeg me of ik mijn gebruik wilde delen met Philips "voor een betere gebruikservaring" toen ik hem voor het eerst aan het netwerk hing.
Dit was niet, zoals het artikel suggereert, automatisch het geval.
Misschien omdat ik in Frankrijk zit en de wet dat hier voorschrijft ofzo (geen idee)
Nou moet ik wel toegeven dat ik geen idee heb of er niets via hun servers loopt of dat er niks doorgestuurd wordt, maar ik heb wel op "nee" kunnen klikken iig.
Dit soort dingen stuur je hopelijk wel in naar Tweakers, toch?!
Of naar aanleiding van het bericht in oktober voert Tweakers dit in de tussentijd zelf uit? ;)
Het is voor Tweakers natuurlijk een kleine test om met Wireshark even te kijken wat zon TV verstuurd ?

Neem aan dat jullie vast wel eentje kunnen testen.
Toch eigenlijk beschamend van dat soort bedrijven :/ Foei hé :(
Niet eigenlijk, maar echt.
Een tientallen-miljoenenboete voor zo'n groot bedrijf dan wel op zijn plaats.
Gebeurd nooit en te nimmer niet want als jij als gebruiker de tv koopt en tijdens installatie akkoord gaat met de belachelijke data verzamelingsvoorwaarden dan is dit volkomen gedekt. Je gaat immers zelf akkoord met die dingen.

Doet me denken aan die aflevering van South Park met de nieuwe update van Itunes :+
Je gaat immers zelf akkoord met die dingen.
Zo simpel is het niet. Er kunnen wel 100 dingen in die voorwaarden staan, die niet rechtsgeldig zijn (nee, ook niet als je die voorwaarden accepteert. 57 Pagina's met privacywoorden is trouwens te belachelijk voor woorden). De overheid geeft aan welke voorwaarden wel gesteld mogen worden, en welke niet. En als de overheid deze voorwaarden goedgekeurd heeft, wat ik me eigenlijk (op dit moment althans nog) niet kan voorstellen, dan wordt 't tijd de overheid af te zetten en tijd voor een revolutie.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 4 november 2015 16:15]

Ik kocht mijn Panasonic LCD vorig jaar als demomodel uit de winkel, laatste model, was al volledig geďnstalleerd. Ik heb nooit ergens toestemming voor gegeven... Ik vind het sowieso idioot dat de maker van mijn toestel moet weten waar ik naar kijk of waar ik op klik! Wiens eigendom is het dan? Je kunt niet eens de smartmodule verwijderen, andere software draaien of eentje zonder 'smart' krijgen (net als 3D, wat ik niet kan zien).

Daarnaast kun je soms niet eens onder het een uit, zonder het andere óók te accorderen...
Het is dus een spelletje hoe hou ik controle op de apparatuur die ik aan klanten uitgeleend heb....
Want feitelijk ben je als "eigenaar" van een TV niet degene die bepaald wat je ermee doet.
Eerst wordt blijkbaar een vorm van toestemming gevraagd bij de Panasonic server....
(hoe je het ook formuleert).

Daarnaast Als Panasoni een reeks TV's onbruikbaar wil maken is een server downhalen voldoende.... Nu is het wachten op een DDOS van die server en alla Panasonics werken niet meer (helemaal).
Dit zou Tweakers of een Tweaker ook kunnen doen bij een Panasonic TV. Kijken wat er dan wordt gevonden want dit soort verklaringen van fabrikanten zijn niets waard zoals we constant zien. LG liet de data ook nog lopen over een onbeveiligde verbinding overigens :').
En dit is de reden dat mijn TV netjes ofline blijft. Ik gebruik gewoon een hdmi kabel om mijn laptop aan te sluiten.
O wee omdat Windows 10 telemetrie verstuurt. Maar met dit soort dingen is men akkoord.
Ik heb gekozen mijn tv niet aan internet te hangen. Mijn tv is nooit ge-update.

Ik denk dat het de oplossing is voor alle problemen. Het scheiden van apparaten en ze alleen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. En geen IOT.
Is het geen goed idee om bij zulke drastische wijzigingen in de voorwaarden om de televisie terug te brengen. Op het moment van aankoop had je namelijk een andere overeenkomst.
Dit geeft natuurlijk wel aan dat de media, (in dit geval Tweakers) wel wat zorgvuldiger mag zijn met te makkelijk conclusies te trekken.
Als gebruikers de apps probeerden te openen, kregen ze een melding van een netwerkfout. De logische conclusie was dat het verkeer van de apps via de servers van Panasonic liep.
Nee, dat was niet de logische conclusie. De logische conclusie was dat de apps verbinding zochten met de servers van Panansonic om iets te doen. Daaruit dan gelijk maar concluderen dat het dataverkeer óók daarlangs zou lopen is niet te verantwoorden. Voordat je Panasonic van zoiets beschuldigt moet je eerst daadwerkelijk bewijs verzamelen, en je kunt je er dan niet vanaf maken dat Panasonic niet snel genoeg reageert.
Maar ik zou er van uit gaan dat als het een simpele controle was een time-out niet zou zorgen voor het falen van de app.
Zou ik ook vanuit gaan... maar wellicht kreeg men tijdens die update niet een time-out, maar een error.

Punt is dat Tweakers gewoon beter moet oppasen met wat ze zegt. Het is erg genoeg dat andere media veel te makkelijk grote conclusies trekt, maar Tweakers claimt dat ze technologie op de proef stellen. Dan zouden we wel eventjes ietsje meer werk mogen doen om te controleren wat ze claimen. Bijvoorbeeld via WireShark zoals sickyb hieronder suggereert.
Dan hadden ze precies geweten hoe de vork in de steel steekt. Dát is professioneel, en wat ik van Tweakers zou verwachten. Niet een simplistische 'waar rook is is vuur' redenatie.
Ik vraag me wel af hoe je Wireshark installeert op een PC (in een TV) van Panasonic?

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 4 november 2015 15:58]

Je installeert Wireshark ergens tussen je tv en het internet.
Niet op je tv zelf.
Klopt het dat dat met een switch niet kan? Maar dat je dan een antieke hub nodig hebt? Wie heeft die dingen nog?
Klopt het dat dat met een switch niet kan?
Nee, dat klopt niet.
Lekker kort door de bocht.

In basis is het zo dat je met een 'antieke' hub dit inderdaad kunt, vergelijk het maar met een kruising waar alle wegen te bereiken zijn. Bij een switch zijn die wegen 'afgeschermt', wat natuurlijk beter is. Betere/duurdere managed switchen hebben vaak de mogelijkheid een poort zo te configureren dat deze wel het verkeer van andere (te configureren) poorten doorgeeft. Dit heet een mirrored of roving port. En daar laat ej wireshark dan naar kijken.
Precies. Dus het kan wel met een switch.
Maar dan moet je wel een roving-port kunnen configureren. Unmanaged switches kunnen dit dus niet.

Aan de andere kant is een hub natuurlijk zo ergens vandaan getoverd. Je hoeft er ook geen capriolen voor uit te halen, gewoon je tv in de hub, en de hub in de originele poort op de switch en je laptop ook aan de hub.
Ben ik niet met je eens. Gebruikers melden dat de tv niet werkt wanneer de server van Panasonic down is. Dan is de logische conclusie dat de data over die server gaat. Dan geef je Panasonic 2 weken de tijd om te reageren. En deze hebben dat niet gedaan.

En na het bericht komen ze met een vage mededeling dat de app alleen kan werken nadat ze van de Panasonic server hebben gehoord dat ze up to date zijn. Ik geloof er niks van. Ze hebben gemerkt dat de conclusie van Tweakers slecht is voor verkoop en proberen zich er uit te redden.

Waarom moeten tv's ongevraagd contact maken met de fabrikant zonder dat dit de functie verbeterd om de functie te laten werken?
Vind het ook erg slecht dat de hele smarttv functie verloren gaat bij geen bereik met de store.
Waarom start de app niet gewoon als die niet kan controleren of hij up-to-date is? Het is zeer onlogisch dat ze niet starten. Stel dat Apple dat ook zou doen met de apps.
Inhoudelijk snap ik je punt maar ik ben het niet met je eens. De conclusie dat het verkeer via Panasonic loopt werd gelegd nadat er servers aan hun kant een update kregen - dit zou voor mij de eerste conclusie zijn maar dat wil niet zeggen dat dat de enige is.
Met wireshark kan je vervolgens verkeersstromen gaan vastleggen maar wellicht doet die TV dat ook en stuurt ie 't logje naar de server. Andere methode maar uiteindelijk wel het zelfde resultaat. Dito met de opmerking van Boosterbosh - proprietary DNS gebruiken maar dan mis je een stukje inhoud.

Overigens vind ik het zorgwekkend dat de functionaliteit van de apps nog steeds afhankelijk is van de beschikbaarheid van Panasonic's systemen. Ze ontkennen helemaal niet dat de apps stoppen met werken als ze het platform offline halen.
Haha, dat noemen ze 'cloud computing'. Gebuikers afhankelijk maken van een centrale server.
Met Apple iOS is het niet anders tenzij je expliciet iCloud UIT zet, want standaard staat het aan. En daar hoor je niemand over klagen. Als het een TV boer is dan klaagt men.
Weliswaar zuller er onder iOS geen apps ophouden met werken als iCloud eruit ligt (of je even geen intenet hebt) maar als je bijv. syncing naar andere iOS apparaten aan hebt staan dan werkt dat dus niet meer.
Ik heb zelf al die cloud onzin uit of het nu een TV, laptop of tablet is.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 4 november 2015 15:36]

Lijkt me toch nogal logisch dat als er gesynct moet worden tussen allerlei devices er een vorm van cloud-computing actief is? Of het nu Dropbox, Google, Microsoft, Apple of iets anders is... wil je syncen zullen er gegevens worden uitgewisseld met de servers van dat bedrijf. Daarin is iCloud niet erger (of beter) dan andere, vergelijkbare diensten.
Dit is iets heel anders; een TV laat apps op de achtergrond contact opnemen met "eigen" servers terwijl er geen technische noodzaak is om dat te doen.
Als de fabrikant een functie toevoegt waar zijn server een belangrijke rol vervult hoor je mij niet klagen. Apple gebruikt iCloud om gegevens te syncen en als de verbinding wegvalt werkt die functie niet meer maar kan ik nog steeds YouTube kijken.

Hier wordt contact gemaakt met een server zonder dat de gebruiker wordt geďnformeerd, het niets toevoegt en stopt een functie waar de fabrikant niets mee van doen heeft, behalve het maken van de app die het uitvoert.
Voorbarige conclusie kan je wel zeggen, maar opzich is 1+1=2 en kan ik de gedachtegang erachter wel begrijpen. Als de applicatie het niet doet doordat panasonic de servers een onderhoudsbeurt geeft en er dus uit liggen en dit resulteert in niet werkende applicaties dan is de gedachtegang wel logisch.
Het lijkt wel alsof alle "SMART-TV's" grote problemen hebben. Android-TV stikt van de bugs, Panasonic's systemen zijn eveneens karig én problematisch.

De mensen roepen al jaren om een kwalitatieve "dumb-TV" zodat wij zelf kunnen beslissen welk media center/player wij eraan koppelen. :(
Het lijkt wel alsof alle "SMART-TV's" grote problemen hebben. Android-TV stikt van de bugs, Panasonic's systemen zijn eveneens karig én problematisch.

De mensen roepen al jaren om een kwalitatieve "dumb-TV" zodat wij zelf kunnen beslissen welk media center/player wij eraan koppelen. :(
Het systeem van Panasonic draait juist voorbeeldig ! Als een van de weinige. Karig, wellicht maar wat je wil je allemaal hebben.....

Jij roept al jaren hierom maar het gros van de mensen niet.......

Massa bepaald.....
Massa bepaald.....
Eigenlijk niet, bedrijven bepalen... Vervolgens wordt de massa rechttgetrokken door te hypen, sponsoren, aan te bieden enz enz... De massa an sich is erg goed te manipuleren... Of dacht je dat allerlei voortgangen in de tv wereld door de massa kwamen ? 3D tv's, dolby surround, curved tv's, inderdaad smart tv's enz enz ? Nee, de richting wordt bepaald door de bedrijven....
En de (aankoop) keuze door jou.........
Er is niet bepaald een keuze. Zie jij ergens een 50" tv zonder smart functies?

Wat echt revolutionair zou zijn is als de televisies worden gemaakt met wat hdmi en usb ingangen, waarbij je een stick met OS naar keuze in kunt pluggen. In deze stick wil ik zelfs de software voor het zappen en teletekst hebben, zodat dat helemaal naar eigen keuze kan. En daarbij smart functies gebruiken ook afkomstig uit de stick naar keuze.
Er is niet bepaald een keuze. Zie jij ergens een 50" tv zonder smart functies?

Wat echt revolutionair zou zijn is als
Ja hoor, die keuze is er wel en tot grotere formaten zelfs, de LG LS4600 serie of Samsung EH6000 serie bijvoorbeeld.
En er zijn er nog wel een paar te vinden, voornamelijk low-end, en je moet er inderdaad naar zoeken, de keuze heb je echter wel degelijk.
En met die kan jij je stickie gebruiken......revolutionair.

Maar feit is inderdaad dat in de meesten die smartfunctie zit, helemaal in de high-ends.
En door het grotere verkoopvolume zal je daar vaak niet eens meer voor betalen dan zonder.

En je hoeft die functie natuurlijk niet te gebruiken, het zit niet in de weg of zo, je kan gewoon je stickie gebruiken.
Het beklag is bijna altijd over de traagheid, een probleem dat de topmodellen niet kennen omdat daar een zware processor in zit.
Wil je dus snel smart dan moet je in de buidel tasten.
Net als je met een keukenPC niet kan gamen..........

Mensen hebben toch vaak liever eerder een apparaat dat alles kan, om een deel niet te gebruiken, dan een apparaat dat maar één kunstje kent, om soms daar dingen niet mee te kunnen en een ander/extra te moeten kopen.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 5 november 2015 13:22]

Dat is het stukje hype maken via de media en andere kanalen, oftewel manipuleren tot het laten kopen van :P
Precies, ik wil gewoon een tv zonder enige troep. De beste kwaliteit voor de beste prijs. Al die "smart" dingen krijg ik wel via mijn AppleTV...
De meeste mensen willen echter een toestel waar alles netjes in geďntegreerd is. Geen gedoe met extra bakjes, afstandsbedieningen, kabels, stroomstekkers, HDMI-ingangen en andere rotzooi.

Ik heb zelf een smart-tv van Sony met een degelijke mediaspeler, YouTube en Netflix applicaties, draadloze schermreproductie van mijn Xperia smartphone en tablet. Ik hoef geen losse Chromecast of Apple TV troep. Ik beschik wel over een Digicorder, maar die gebruik ik enkel voor opnames. Live TV kijken gaat via de ingebouwde tuner en CI+ module. Als je de smart-functionaliteit van je tv-toestel niet nodig hebt, gebruik het dan gewoon niet in plaats van er over te zeuren.

[Reactie gewijzigd door Apollo89 op 4 november 2015 13:58]

Maar je betaald er wel voor.
Maar jij geeft ook al aan dat je een extra kastje hebt, naast je TV. ;)
Zo zijn er veel meer mensen. En dat extra kastje biedt (in veel gevallen) ook al die smart functionaliteit. Dus dan hebben ze dat 2 keer. En dat kastje heeft veelal niet de beperking dat hij contact met de fabrikant 'nodig heeft'. Dus wat gebruik je dan liever?
Dat 'kastje' komt van de kabelmaatschappij en heeft als voordeel dat je twee programma's tegelijk kan opnemen en ondertussen nog naar een derde programma kan kijken (aangezien het drie tuners heeft). Ook heeft het een tv-gids van twee weken (i.p.v. twee dagen) en kan het automatisch alle afleveringen van een serie opnemen. Dit zijn dingen die mijn tv-toestel jammer genoeg niet kan. Het heeft echter geen smart-functionaliteit (wel heel basic DLNA-ondersteuning en films/series/programma's op aanvraag, maar geen Youtube, Netflix, e.d.). Zolang ik niet naar opnames kijk staat dat apparaat dus meestal uit. Ik denk ook niet dat mijn Sony tv contact met de fabrikant nodig heeft. Ik heb er alleszins nog geen last mee gehad.
De mensen roepen al jaren om een kwalitatieve "dumb-TV" zodat wij zelf kunnen beslissen welk media center/player wij eraan koppelen. :(
Dat kan nog steeds, je hoeft natuurlijk de apps niet te gebruiken, je kan er ook gewoon een media center aan hangen, geen probleem.
Precies, heb zelf een 5 jaar oude laptop onder de TV gepleurd. MPC-BE en een paar 100 gigabyte aan films/series werkt beter dan netflix imo.
De opmerking dat het Panasonic systeem karig én problematisch is vind ik overdreven. Het werkt juist snel en erg soepel. (Heb er zelf twee met Firefox os)

Het is uiteraard wel belachelijk door de update check geen verbinding mogelijk is. Naar mijn idee moet de app dan ook aangepast worden dat deze niet afhankelijk is van de update.
Wie verplicht jou om de tv aan je netwerk of internet te koppelen? Volgens mij niemand.
Dus je kan hem zo slim of dom maken als je zelf wilt.
Als Panasonic eigenaar kan ik je ook vertellen dat mijn TV en blueray noch karig, noch problematisch zijn. In tegenstelling zelfs, ik ben er zeer tevreden mee.

En tevreden met hun uitleg, hoewel het inmiddels al weer een tijdje geleden is dat ik updates voorbij zag komen.
De TV boer denkt dat hij met al deze halfslachtig geimpementeerde gimmicks added-value kan toevoegen. Terwijl op 't vlak van beeldkwaliteit er op dit moment nog steeds niks betaalbaar op de markt is dat beter scoort dan de Top Plasma's van een paar jaar geleden. Op 't vlak van gewicht en verbruik zijn dan weer wel grote stappen voorwaarts gezet maar daarmee verkoop je niet zo makkelijk een nieuwe TV.
Ze hadden het natuurlijk ook gewoon kunnen implementeren, dat als er geen verbinding met de eigen servers gemaakt kan worden, dan moet er vanuit worden gegaan dat deze tijdelijk niet bereikbaar is, en vervolgens gewoon verder gaan met de verbinding met YouTube, etc... te maken. In plaats van te melden dat er een netwerk fout is.
Want nu betekent het dat mocht Panasonic over de kop gaan en al hun servers uit de lucht gaan, je dus weinig meer hebt aan je not so smart-tv.
Juist bij dit artikel zou je voorzichtig moeten zijn met voorbarige conclusies te trekken...

Misschien was het probleem wat ingewikkelder dan een simpele time-out? Wellicht dat de server incorrect een critische security update aangaf, maar daarbij geen toegang tot de locatie gaf. (Om maar een gek voorbeeld te noemen...)

Best mogelijk dat bij een simpele time-out op de panasonic server hij gewoon doorgaat met verbinding maken met YouTube. En ja, dit is nou net iets waarvan het aardig zou zijn als Tweakers dat eens ging uitzoeken. Juist omdat de meeste Smart TV's op deze manier werken, en het dus prettig zou zijn te weten hoe afhankelijke je bent, en of je TV stopt met werken wanneer Panasonic failliet gaat.
Idd, dat beloofd voor de toekomst. Je hebt geen enkele garantie dat het Smart component in je toestel Smart blijft... .

Not very Smart.

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 4 november 2015 14:27]

Het bedrijf probeert de serverupdates uit te voeren op momenten waarop consumenten daar zo min mogelijk hinder van ondervinden.
Vandaar dat ze in een weekend een grote serverupdate hebben gedaan? Het lijkt mij juist iets wat je bijvoorbeeld woensdagochtend wil doen, tijdens kantooruren. Dit klinkt meer alsof ze er zelf zo min mogelijk last van wilden hebben.
Maar zijn die servers dan ook NL tijd gebaseerd? Veel 'center' diensten gaan vaak US time updaten, vaak tot ongenoegen van EU mensen waar het soms prime-time is. Gaan ze voor US 'buiten de tijden' werken, zit je al snel in het vaarwater van de EU gebruikers. Dat eigenlijk het probleem is bij zoveel diensten. Battle.net en Steam, plat en je kan niet spelen (voor veel games, niet alle).
Daarom heeft battle.net ook verschillende regio's zodat ze per regio een update kunnen uitvoeren. Juist blizzard pakt dat imo vrij goed aan met hun updates op de (vroege) ochtend voor alle zes verschillende regios.

En verder moet je natuurlijk je diensten zo ontwerpen dat ze (vrijwel) niet plat gaan tijdens onderhoud, hooguit een paar seconde last voor enkele gebruikers (die dan een seconde langer moeten wachten ofzo).
Waarschijnlijk zelf geen rekening gehouden met dit fenomeen. De apps, of moet ik zeggen het updatemechanisme, is slecht ontworpen. Bij een time-out zou de app gewoon moeten opstarten.
OK wie zet ff WireShark aan op zn netwerk om te kijken waar de TV mee connect en waar de data van Netflix vandaan komt.

Ik voel toch wel een beetje de nut en noodzaak om de claims van Panasonic even te checken. :)
Ik begrijp niet waarom dit vóór het uitbrengen van het eerste artikel niet is gebeurd. Dit is heel simpel te doen en had een eventuele voorbarige conclusie kunnen voorkomen.
Ik heb laatst nog een netwerkissue opgelost met wireshark, het is geen rocket science om te zien wat er in en uit gaat en welke domeinen dit zijn...
Als ze wireshark gebruikt hadden voor de publicatie, waren ze ZEER waarschijnlijk tot dezelfde conclusie gekomen. Je had namelijk alleen gezien dan de TV contact probeerde te maken met de Panasonic servers (om de update te controleren) dit mislukte en de app werkte daarna niet meer en zocht dus ook geen contact met de "normale" dienst (wat een fout in de manier van werken in de TV software is. De software zou gewoon moeten denken dat er geen update is en door moeten gaan. Maar die discussie dat staat hier los van). Dus dan had je ook niet meer gezien dan een poging om de verbinding met Panasonic op te bouwen.
Het was maar één weekend dat de apps het niet deden. Tweaker heeft daarna meer dan voldoende tijd gehad (aangezien ze zelf zeggen Panasonic twee weken de tijd te hebben gegeven) om met iets als wireshark te controleren wat de apps nou precies doen als ze wel werken. Ik ben het er wel mee eens dat ze te verwijten valt dat ze dat niet gedaan hebben.
Alleen als ze dat tijdens de serverupdate hadden gedaan.
Als ze dat tijdens normaal gebruik hadden gedaan dan hadden ze (volgens Panasonic)kunnen zien dat na een korte check op Panasonic servers, contact wordt gemaakt met de echte aanbieder. Dus wat Fairy schrijft blijft gewoon staan.
Ja, inderdaad. Helemaal gelijk.
Inderdaad.
Tweakers: Wij stellen technologie op de proef.

Dus journalistieke plicht Hoor, Wederhoor en als kers op de Taart Zelf Testen :)
Zo simpel is het niet te controleren voor T.net; ze moeten maar net zo'n Panasonic tv hebben om mee te testen natuurlijk. Want op basis van elk gerucht apparatuur gaan aanschaffen is natuurlijk ook zo wat.
De reactie is verhelderend maar merkwaardig. Kan een app controle niet eens in de drie dagen of een keer per week plaats vinden in plaats van elke keer dat je de applicatie start? Dat scheelt toch dit soort geruchtenstromen.
Het is vooral dom van Panasonic. Als je niet kunt vaststellen of er een nieuwe versie is dan start je toch gewoon de oude versie van de app?
Ja maar hier komt hun argument dan weer om de hoek kijken:
[...]om de laatste versie van de applicatie op te halen. Dit omdat de besturingssystemen en apps door Panasonic zelf ontwikkeld zijn en het bedrijf dus verantwoordelijk is voor het functioneren ervan.
Dus tja, ik snap het wel maar echte logica ontbreekt hier een beetje.
Precies de logica ontbreekt. De vraag, wat doen we als de panasonic server eens niet beschikbaar is, hebben ze zich waarschijnlijk niet eens gesteld.
Ik denk het niet nee. In feite heb je dus een smart tv die nagenoeg 100% afhankelijk is van de servers van panasonic. Als die down gaan dan heb je dus een gewone tv in de huiskamer staan. Zonde.
Dat zou hetzelfde zijn als Microsoft die zegt dat je met internet explorer niet het internet op kan omdat deze niet up to date is. Ik vind het een mooi excuus van Panasonic, maar echt steekhoudend is dat niet. Als ze netjes automatische updates aanbieden dan dekken ze het, volgens mij, genoeg af. Dat is immers de standaard werkwijze voor zoveel bedrijven.
Dan maken ze toch een melding op het scherm die je weg kan klikken met een OK en een Cancel knop:
"Op dit moment kunnen we niet controleren of er een nieuwere versie beschikbaar is van de app die u probeert te gebruiken. Zonder deze controle kunnen wij niet garanderen dat de app u een volledige en/of correcte ervaring biedt.

Wilt u de app toch uitvoeren?"
Mijn Philips tv doet ook verdacht...

Tooltje gemaakt die elke 5 sec. media pc, xbox en tv pinged... Als de pc of xbox aan staan dan kan het kanaal gewisseld worden via een netwerkopdracht. Tooltje logt of er iets aan of uitgaat.
En elke nacht na 1 uur (tijd wisselt) is opeens de tv bereikbaar... Schijnbaar moet hij dan wat gegevens doorsturen of iets dergelijks.
Kan ook gewoon een auto update functie zijn. Doet miin tv ook.
Dat is leuk van Panasonic maar het betekent nog steeds dat ze de mogelijkheid hebben om van mijn smart tv een gewone tv te maken door hun servers offline te gooien (bijvoorbeeld als ze vinden dat mijn TV te oud wordt).
Vind ik nog steeds onacceptabel. Prima dat ze checken of het de laatste versie is, maar om bij geen respons niet gewoon de laatste versie te starten is gewoon een naaistreek. Samsung doet het net zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True