Consumentenbond ziet verbetering bij volgen kijkgedrag smart-tv's

De Consumentenbond constateert dat minder televisiefabrikanten het kijkgedrag van gebruikers standaard volgen. De organisatie vergeleek de huidige situatie met die in 2014. De voorwaarden van de fabrikanten zijn echter nog steeds 'ondoorgrondelijk'.

Zo staat het volgen van kijkgedrag bij apparaten van Philips, Samsung en LG standaard uit, aldus de organisatie. Bij fabrikanten Sony en Panasonic is er geen optie waarmee het volgen uit te zetten is. Daar kunnen gebruikers het volgen alleen weigeren door de voorwaarden in hun geheel af te wijzen. Dat heeft tot gevolg dat op Panasonic-tv's geen enkele smart-functie het meer doet. Dat geldt ook voor Samsung en LG. Op Sony-toestellen zorgt dit ervoor dat alleen de 'nationale' apps, zoals Videoland en NOS, niet meer werken. Dat apps als Netflix en YouTube wel blijven werken, schrijft de Consumentenbond toe aan de voorwaarden van Android TV die niet te weigeren zijn.

Gebruikers die helemaal niet gevolgd willen worden, raadt de organisatie aan om in zijn geheel geen gebruik van de smart-functies van hun tv te maken door deze niet op internet aan te sluiten. Want ook al volgen de fabrikanten het kijkgedrag niet, ze verzamelen wel informatie over het gebruik van de tv. Bijvoorbeeld over welke apps hoe lang worden gebruikt. Welke gegevens de fabrikanten precies verzamelen, noemen ze in hun voorwaarden.

Op dat punt constateert de Consumentenbond dat consumenten nog steeds een grote hoeveelheid pagina's aan voorwaarden moeten doorlezen voordat ze hun smart-tv in gebruik kunnen nemen. Philips en Sony maken gebruik van Android TV, wat ervoor zorgt dat gebruikers naast de voorwaarden van de fabrikant ook die van Google moeten doornemen en accepteren. Afwijzen zit er niet in, omdat de installatie van de tv anders niet af te ronden is. De eigen voorwaarden van Sony beslaan twee schermpagina's met een samenvatting. Bij Philips loopt dat aantal op naar 24 en bij Samsung en LG gaat het om 90 en 103 pagina's.

De Nederlandse privacytoezichthouder heeft in het verleden bedrijven erop gewezen dat ze gebruikers moeten informeren als ze gegevens over kijkgedrag verzamelen. In 2014 was het standpunt van de regering dat fabrikanten de functie voor het volgen van kijkgedrag niet standaard uit hoeven zetten, omdat de gebruiker zelf een verantwoordelijkheid draagt.

Android TV

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-12-2016 • 14:31

133

Reacties (133)

133
132
63
10
3
57
Wijzig sortering
Is het niet eens tijd om perken te stellen aan de eindeloze voorwaarden?
Iedereen weet dat geen enkele consument 20 pagina's tekst gaat lezen. Die voorwaarden zijn er alleen om de rechten van de klant in te perken. Of het nu om dit soort apparaten of om de cookiewet gaat, het is geen eerlijke situatie.

Mijn voorstel is dat licentievoorwaarden voor consumenten niet meer dan 1000 woorden lang mogen zijn en geschreven moeten zijn in taal die voor normale consumenten begrijpelijk is (daar zijn standaarden voor). Voor juristen mag je nog steeds een 20 pagina's tellend document opstellen maar dat mag niet in tegenspraak zijn tot de 1000 woorden voor consumenten.

Een alternatief/aanvullend voorstel is dat de overheid een paar standaardvoorwaarden opstelt waar bedrijven gebruik van mogen/moeten maken. Het is dan genoeg om een paar letters of symbolen op de doos of de website te zetten zodat klanten in één oogopslag weten waar ze aan toe zijn en dat er geen verborgen addertjes onder het gras zitten.
(BV. A. alleen voor persoonlijk gebruik; B. de uitgever is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst; C. cookies worden gebruikt voor tracking.)

Fabrikanten geven wat flexibiliteit op maar ze kunnen een hele regel samenvatten tot 1 letter, zodat ze de rest van de 1000 woorden die ze van mij mogen gebruiken kunnen richten op de voor hun unieke omstandigheden, in plaats van duizenden woorden te verspillen aan standaardvoorwaarden.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 juli 2024 14:21]

Ik vind dat er helemaal geen voorwaarden gesteld mogen worden aan de consument. Het lijkt me veel beter als er eisen worden gesteld aan fabrikanten die de privacy van de consument en de consument in het algemeen beschermen.

Alle privacy-schendende activiteiten zouden opt-in moeten zijn, want de gegevens zijn van de consument en het afstaan van de gegevens levert hem niks op.

Daarnaast moet de consument beschermt worden tegen het totale gebrek aan (beveiligings)updates van televisies. Er moet dan duidelijk gecommuniceerd worden tot welke datum er updates worden verstrekt. Dit geeft duidelijkheid voor de consument en producent.
Helemaal mee eens. Dat zijn gebruikersvoorwaarden; ie voorwaarden van de gebruiker.
Wat we nu krijgen gebruiksvoorwaarden oftewel fabrikantsvoorwaarden; de gebruiker heeft niets te zeggen.
Het is dezelfde doublespeak die gebruikt wordt voor 'privacy declaration' die op zijn best een 'privacy disclaimer' is (we zijn niet aansprakelijk voor het schenden van uw privacy) en meestal een 'privacy-abuse declaration'; (we gaan uw privacy op de volgende manieren schenden)
Precies! En als het dan toch moet zoals het nu gaat, waarom krijgen we die voorwaarden dan niet van te voren te zien? Waarom moeten we die voorwaarden niet direct accepteren bij aankoop?

We kopen tenslotte een product die op een bepaalde manier wordt aangeprezen. Er staat nooit op de doos dat we voorwaarden moeten accepteren om die functies te gebruiken.

De reden is simpel: als men de tv al in huis heeft, is de drempel hoger om hem weer terug te brengen als de voorwaarden niet worden geaccepteerd door de koper of is de drempel sowieso hoger om de voorwaarden niet te accepteren.

Er is dus nog genoeg te verbeteren op dit gebied.
Natuurlijk mogen er voorwaarden gesteld worden, je bent immers niet verplicht om het product te kopen en in te stemmen met die voorwaarden. De keuze ligt nog altijd bij jou.
Ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Echter, als alle fabrikanten soortgelijke privacyschendende voorwaarden stellen, dan heb je als consument geen keus meer en worden er gewoon dingen opgedrongen. Dat is natuurlijk niet hoe het hoort.

Daarnaast moeten de consument de voorwaarden voor aankoop kunnen zien. Dat is nu niet het geval.

Buiten dat dient de fabrikant de consument, niet andersom. De vraag naar producten door de consument bepaalt hetgeen wat een fabrikant maakt.
vergelijkbaar met hoe Android om permissies vraagt bij het installeren van een app (met logo's, categorien en de optie die uit te vouwen voor extra info), goed plan!

Ik zie alleen wel de discussie al voor me als "de bemoeizuchtige" overheid/Europa weer extra regels voorstelt. ;)
Dat dacht ik ook, kijk maar eens wat er van de cookiewet terecht is gekomen.
Irritante pop-ups die iedereen gewoon weg klikt of omzeilt.
de hele cookiewet is ook grote onzin..

Als ze iets willen weten over je hebben ze helemaal geen cookies nodig..
En cookies heb je tenminste (als je het wilt) controle over..
Inderdaad dat zeg ik ook altijd.
Dat de consument meteen weet waar die aan toe is.
Het feit dat iets in de voorwaarden staat, betekent nog niet dat het ook rechtsgeldig is. Lees voor de grap 'ns Arnoud Engelfriet's blog door. Het interessante zijn de diverse lijsten. Vooral de zwarte lijst :)
Om ze allemaal te lezen, hoef je alleen maar een maand vrij te nemen van je werk ieder jaar. Prima te doen toch? 8)7
En dan hopen dat er die maand geen updates zijn, dan kun je overnieuw beginnen
Mijn voorstel is dat licentievoorwaarden voor consumenten niet meer dan 1000 woorden lang mogen zijn en geschreven moeten zijn in taal die voor normale consumenten begrijpelijk is (daar zijn standaarden voor). Voor juristen mag je nog steeds een 20 pagina's tellend document opstellen maar dat mag niet in tegenspraak zijn tot de 1000 woorden voor consumenten.
Dit soort benaderingen worden af en toe wel gebruikt door sommige fabrikanten. Het probleem daarmee is dat uiteindelijk de 20 pagina's juridische tekst dan als leidend word genomen. Dit kan ook niet anders aangezien je exact moet zijn in de bewoordingen en volledig duidelijk alles moet afbakenen; dat lukt gewoon niet in 1000 woorden.

Daarom is een ander voorstel dat ik hier ergens las wel zinnig, en dat is standaardisering van gebruiksvoorwaarden van TV's (en andere hard/software en combinaties daarvan). Dit kan binnen een wettelijk kader of op vrijwillige basis door de fabrikanten. Dat laatste zal nooit gebeuren omdat die nooit allemaal tot een consensus zullen komen, aldus is alleen een wettelijk kader realistisch. Die basis moet dan echter ook weer in een groter kader worden opgezet dan alleen in Nederland, op z'n minst Europees en beter nog EU + VS + Japan + China + Korea (de rest van de wereld volgt dan vanzelf). Dit zal heel wat gesteggel kosten maar uiteindelijk levert dit voor iedereen een hoop op. Indien je die wetgeving ook slim (breed) opstelt, dan hoef je deze niet iedere keer opnieuw aan te passen op het moment dat er weer nieuwe apparaat/software combinaties op de markt verschijnen zodat de wetgeving niet continue achterloopt op de werkelijkheid zoals nu het geval is.
Mijn Samsung uit 2014 is ookal zo'n "smart" gevaarte.

Het leuke is dat je gewoon gevolgd wordt. Men is zo gewend aan het blind moeten accepteren van voorwaarden dat helemaal niet duidelijk is dat je die ook mag weigeren. Zodra er staat "accepteer je de voorwaarden?" klikt 99% op ja. Want 99.999% van de gevallen werkt de software / hardware anders niet. Lekkere naaistreek.

Voor wie het interessant vindt, dit is de lange, lange lijst met domeinen die ik heb moeten blokkeren om mijn Samsung TV offline te krijgen zonder de Netflix / Spotify apps te slopen.
Excuse my ignorance maar aangezien je de hostfile van de tv moeilijk / niet kan aanpassen; hoe is dit het is eenvoudigst te realiseren? :)

Een eigen dns draaien (RPi?) of kan dit ook op router niveau?

(draai bijvoorbeeld zelf DDWRT Merlin op een R7000)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 22 juli 2024 14:21]

Rpi met Pihole lijkt mij een mooie oplossing hiervoor :)
Dat ziet er veelbelovend uit... maar... is er dan niet een DNS online die ik kan instellen als eerste DNS? Die dit filter online bijhoudt? Of denk ik nu te simpel?
Niet dat ik weet. Ik denk dat een dergelijke DNS ook vrij snel de advocaten van Samsung achter zich aan krijgen, die met een beroep op netneutraliteit hier in Nederland in ieder geval een goede kans zouden maken... Maar prive mag jij blokkeren wat jij wil :)
Ik ben al aan het zoeken naar een goedkoop PI-tje. Tip& tricks zijn heel welkom.
Is heel makkelijk te installeren: eerst de Pi-image, daarna pihole. Tijdens de installatie van Pihole vraagt hij welke DNS servers je wil gebruiken.
Je kan er voor kiezen daar de DNS-servers van je provider in te vullen, of het adres van je router (want die krijgt zijn DNS servers mee met de DHCP instellingen).
Het is trouwens ook mogelijk om je router naar je pihole dns te laten wijzen. Dan krijgt gelijk al je netwerk apparatuur de juiste dns instellingen van de dhcp uit je router.
Kan een mooie optie zijn als je niet op al je apparatuur de dns server handmatig wil instellen. En op je systeem de standaard dns instellen is lastig. Op windows deed ik het volgens mij met quickdns. Op je tv gaat het wel makkelijk doorgaans.
Overigens met grote blocklists blokkeer je makkelijk sites die je wel graag wil gebruiken. Dus dan is per apparaat handiger. Maar zodra je ontdekt hoe lekker het is dat je smartphone ook zonder die half-epilepsie-opwekkende reclamezooi kan dan wil je alle reclame gewoon weghebben.

Wil je echt van het gejammer af moet je eigenlijk een fatsoenlijke firewall hebben die alle niet goedgekeurde dns requests blokkeerd.
Ik bedoel elke smartphone wijst nu standaard naar 8.8.4.4. of 8.8.8.8 en dat omzeilt vrij makkelijk je pihole.
Klopt. Ik heb het hier zo ingericht, dat mijn 2.4 GHz netwerk onbeperkt het internet op kan, terwijl het 5 GHz netwerkmover mijn Pihole loopt. Heel soms loop ik ergens tegenaan, en dan is het makkelijker om even te switchen naar 2.4 ipv uit te zoeken waar het mis gaat (pure luiheid dus ;) ).
een volledige installatie handleiding vind je hier
Ik zou je een koekje willen geven, maar die wordt vast geblocked :)

Thanks.
google eens op "adblocking dns servers". Maar of het voor je zo voor je smarttv de juiste domeinen kan blokkeren weet ik niet.
Ik had het zelf op een ubuntu machine draaien, je moet het Installatie script wel aanpassen daarvoor want een paar dingen gaan fout (niet grote zaken, maar en directory bestaat standaard niet, en nog een paar van dat soort zaken)

(De reden dat ik het niet meer draai, is dat de server weggemikt, ik ga het in de kerst vakantie weer installeren, want het werkte heel goed)
Ik wil dit ook weten :)

Ik had al stiekem in mijn TP-link router gekeken maar daar kan ik het enkel per regel instellen. Dus deze Samsung lijst kost me al een half uur :) En dan heb ik (o.a) Apple, Microsoft, Adobe en LG niet eens gehad.

Dus een routerfirmware met een copy-paste blacklistfunctie (of een dynamische blacklist die centraal bijgehouden wordt!!) is welkom.

Of een goedkope simpele hardware Firewall die dit kan?
Dat kan inderdaad met een raspberry dns server. Met een router kan het ook vaak wel, maar met grote hostsfiles is dat wel lastiger. Pihole werkt hiervoor prima.
Ik heb overigens wel zelf de dns requests bekeken (uit loggegevens op de pihole) om te kijken waar mijn tv allemaal verbinding mee wil maken. Overigens zijn het ook de apps op je tv die je kijkgedrag volgen daar kan de fabrikant verder weinig aan doen.
Interessant. Dus het is jou gelukt om de data mining door Samsung te blokkeren, en tegelijk de apps te blijven gebruiken? Ik vroeg me af of die apps perse een verbinding nodig hadden met de systemen van Samsung om te werken, maar zo te horen is dat niet het geval? En kan je nog wel een firmware update offline installeren? In ieder geval heb je een prima oplossing gevonden!
De apps draaien redelijk zelfstandig. Maar om de zoveel tijd deblokkereer ik alles voor een software update.
Wordt dan niet alsnog alle data verstuurd? Of wordt data alleen real time verstuurd?

Ook ik heb last van die voorwaarden, want, zoals je al zei, kom je meestal niet veel verder dan de voorwaarden als die niet accepteert.

Ik vraag mij ondertussen wel af wat ze met al die data nou echt kunnen waar ik last van heb. Iemand een idee?
Kan dat niet met een *.samsungcloudsolution.net of.com of molde je daar meteen de functionaliteit mee
Helaas, daar sloop je weer zaken mee. Er is een subdomein daarmee de tv kijkt of het internet wel werkt. Als je die blokkeert denkt de tv dat je WiFi plat is.
Wat een horken oplossing :( als op den duur dat domein gewoon wegvalt heeft je tv dus geen WiFi meer

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 22 juli 2024 14:21]

Ik vraag me dan wel ten zeerste af of de alternatieven nu veel beter zijn.
Vaak wordt er gebruik gemaakt van een Chromecast of gelijkwaardig apparaat.

In dat geval kan Google je weer volgen.
Interessante link overigens.
Disclaimer: ik ontwikkel smart-tv applicaties.

Net als met mobiele telefoons de afgelopen jaren, wordt er hard door ontwikkeld aan de apparaten. Hardware verbetert, nieuwe software maakt weer gebruik van de nieuwe hardware, en tv-applicaties worden veelal alleen ontwikkeld voor de meer recentere devices.

In het geval van waar ik werk, wordt veelal alleen nog voor devices uit 2013 en later ontwikkeld. Samsung heeft zelf bijvoorbeeld de support voor 2012 volledig gestopt en daar is het ook niet mogelijk om nieuwe applicaties in te dienen.

Vanuit mijn oogpunt snap ik best dat de support voor oudere jaren langzaam stopt. Qua hardware en vaak ook software op de TV is het regelmatig een complete ramp. Trage user interfaces door slechte hardware en crappy support van nieuwere technologieën zie je zeker in de oudere modellen vaak.

Net zoals met smartphones proberen de smartTV-makers als Samsung en LG ook te zorgen dat consumenten sneller een nieuw device kopen. Er zitten namelijk t.o.v. afgelopen jaren bijzonder grote verbeteringen. De ecosystemen worden steeds meer gestroomlijnd waar dat bij mobiel de afgelopen jaren ook is gebeurd. Consumenten zijn alleen nog niet echt gewend aan het regelmatig kopen van een nieuwe televisie en laten deze regelmatig 5 tot 10 jaar staan. Grappig dat er zo'n punt over wordt gemaakt bij smartTVs, terwijl de support van oudere mobieltjes ook vaak ronduit slecht is.
Sorry maar wat ze ook willen ik ga geen tv om de twee jaar kopen omdat de fabrikant niet meer wil ondersteunen. Die dingen gaan dik tien jaar mee en daar moeten ze imo ook op gemaakt worden.
Telefoons gaan toch ook een jaar of 10 mee? Ze worden alleen trager doordat onder andere de applicaties meer vragen van het apparaat. Waarom zou een korte lifecycle van smartphones dan wel worden geaccepteerd, en een korte lifecycle van televisies niet?
Het zou beide eigenlijk onacceptabel moeten zijn, gezien de milieuvervuiling dat het oplevert.

Voor TV's is de milieuvervuiling groter gezien het formaat. Daarnaast kan een tv makkelijker zo ontworpen worden dat het smart-tv gedeelte eens in de zoveel jaar geupgrade kan worden qua hardware en software. Sluit er simpelweg een NUC op aan die kan worden gewisseld.
Even bouwend op het verhaal van mrcreatech;

Disclaimer: ik werk bij/voor Samsung, o.a. Afdeling Audio Visueel

Wat mij vooral opvalt, is dat veel derde partijen ook stoppen met de support van bepaalde oudere hardware/software. Zo heeft bijvoorbeeld Netflix eerst de stekker er uit getrokken bij de 2011 TV's van Samsung, daarna RTL XL, NPO, Videoland en wat anderen die er mee stopten omdat ze de applicaties groter/mooier/ingewikkelder wilden dan dat de hardware van de 2011 TV's aankonden. Vervolgens stopte MS met Skype op TV's. Op het moment dat derde partijen een apparaat massaal laten vallen (door ouderdom, want wees eerlijk, een TV is geen high-end computer, zeker niet de eerste smart-tv's) vind ik het niet raar dat een fabrikant stopt met de support voor een dergelijk apparaat.

Ik gebruik zelf het smart-gedeelte praktisch niet overigens, ik doe het met een chromecast (want ik kijk toch enkel Netflix, Youtube en PLEX.) en de CC is toch iets meer purpose build voor die dingen.
Even bouwend op het verhaal van mrcreatech;

Disclaimer: ik werk bij/voor Samsung, o.a. Afdeling Audio Visueel

Wat mij vooral opvalt, is dat veel derde partijen ook stoppen met de support van bepaalde oudere hardware/software. Zo heeft bijvoorbeeld Netflix eerst de stekker er uit getrokken bij de 2011 TV's van Samsung, daarna RTL XL, NPO, Videoland en wat anderen die er mee stopten omdat ze de applicaties groter/mooier/ingewikkelder wilden dan dat de hardware van de 2011 TV's aankonden.
En daar zit de essentie van het probleem dus. Steeds mooiere en grotere software draaien op apparaten die hier niet op berekend zijn. Als ontwikkelaar moet je dat niet willen. Oudere apparaten/software hoef je niet door te ontwikkelen in functionaliteit, alleen up to date houden wat betreft security.

Voor nieuwe apparaten/software kun je dan focussen op mooie nieuwe functionaliteit.

Hier ligt dan ook een taak van de wetgever, keihard afdwingen dat een fabrikant van zowel hardware (bv Samsung/LG/Philips/....) als software (bv Netflix/MS/....) minstens 10 jaar support levert op elk product. Die support kun je dan wettelijk ook rustig beperken tot in stand houden van oorspronkelijke functionaliteit en doorvoeren van security updates.
Interessante aan jouw verhaal is dat wat jij nu oude systemen noemt, over 5 jaar ook gezegd wordt over de omgeving waarvoor je nu ontwikkeld.

En waarom is het erg een trage interface te blijven supporten? Wat moet een smart tv App nu voor spectaculairs kunnen.. beeld hoeft niet gegenereerd te worden, enkel gestreamd/gedecodeerd, dan nog wat credentials checken en de user interface. Ik denk dat qua hardware en software limitaties de oude modellen best nog jaren iig streaming apps moeten kunnen ondersteunen, en dat het meer een economische keuze is om niet zoveel verschillende ecosystemen te willen ondersteunen.

Consumenten verwachten van een TV veel meer dan van een mobielje om een aankoop voor het leven te doen, a la de koelkast of wasmachine.
Vandaar ook mijn referentie naar smartphones, daarbij wordt de support van vijf jaar oude telefoons ook gedropt. Je kunt oude televisies misschien het beste vergelijken met Internet Explorer. Die is de afgelopen jaren ook zo enorm verbeterd, waarbij websites nu ook niet meer draaien op bijvoorbeeld IE6 of IE7. Dit omdat de technologie die gesupport wordt ver ondermaats is in vergelijking met wat de nieuwere versies ondersteunen.

Door de slechte support van nieuwe technologie, in combinatie met weinig geheugen e.d.; wordt support vrij snel gedropt. Er worden nieuwe features ontwikkeld die de gebruikservaring ten goede komen. Is het nodig om alles maar steeds mooier te maken en te verbeteren, dat is de vraag..

Dat consumenten nog steeds verwachten dat TVs jaren meegaan is denk ik iets dat is overgebleven uit vroegere jaren. Toen kon een televisie gerust 10 jaar blijven staan. Nu gaat de technologie zo hard, dat er ieder jaar betere en snellere apparaten worden uitgebracht. Zo ook met mobieltjes, waar we om een jaar of twee veranderen naar een sneller en beter device.
Eerlijk gezegd ken ik niemand die zijn smart tv platform tot volle tevredenheid gebruikt. Mijn Samsung uit 2012 ontvangt al twee jaar geen updates meer, dus die heb ik maar afgekoppeld van het (inter)net.

Je zou bijna zeggen dat het smart tv platform ter meerdere glorie (en datamining) voor de fabrikant bestaat, en dat er in tweede instantie ook nog een use case voor de tv gebruiker is.

Iemand hier die echt blij is met zijn smart tv functionaliteit en niet naar externe oplossingen gegrepen heeft??
Ik koop/adviseer eigenlijk zelf enkel nog domme TV's. Die maak ik vervolgens Smart met een Amazon Fire TV stick, Chromecast of Roku oid. dat werkt imho een stuk beter.

Smart TV is nooit iets geweest en het zal nooit wat worden. Het is traag, ongebruikersvriendelijk, privacygevoelig en vast ook onveilig.
Exactly my point een tv is een tv moet beeld geven en meer niet. Ik heb nu een smart tv maar dat was omdat er niets anders was op dat moment en ik heb letterlijk de WiFi verbonden voor de firmware updates.
Niet mee eens.

Netflix e.d. zonder extern kastje is wel erg handig. Nieuwere TV's ondersteunen Ziggo ondemand e.d. met een CI+ module. Geen externe kastjes meer nodig. En snelheid op de recente modellen is erg goed.

Als het een domme TV moet zijn ook prima, maar dan mag die tuner er van mij ook uit. Is alleen maar irritant als het eerste wat je moet doen naar HDMI1 of HDMI2 schakelen is iedere keer weer.

En die afstandsbediening mogen ze dan ook houden.

Hoe lang ze het ondersteunen is ook nog wel een puntje... Maar goed, van mij mag die TV wel dom, maar dan dus wel zonder tuner, afstandsbediening e.d. ook. Zie niet in waarom ik zou moeten voor de rest van de oude crap die ik ook niet gebruik en vaak zelfs zinloos is. Wie kijkt er nog analoog? Meeste van m'n kanalen zitten toch niet in free-to-air, etc.
Veel televisies hebben een verborgen 'Hotelmodus', waarmee je het apparaat automatisch op een externe ingang kunt laten starten. Staat vaak alleen niet (duidelijk) in de handleiding.
Kun je een aantal recente (laten we zeggen 2015/2016) modellen noemen die dom zijn? Ik vind het best lastig om iets te vinden zonder smart functie.
Het zijn er verekte weinig idd maar ik heb pas deze gekocht voor de slaapkamer:

http://www.tvstore.be/pro...45/samsung-ue40j5100.html
En voor je het weet halen ze het smartdeel ook zo uit de lucht. :(
Een tijd terug een hele reeks Philips DVD spelers ontdaan van de Smart functie en onlangs ook van Philips een voorraad TV's.
Ik vraag me af hoe privacy-vriendelijk de gebruiksvoorwaarden van chromecast ed. zijn
Grote voordeel is wel dat je zelf kunt kiezen en ook kunt switchen van merk, nieuwe versie kopen etc
Smart TV is nooit iets geweest en het zal nooit wat worden. Het is traag, ongebruikersvriendelijk, privacygevoelig en vast ook onveilig.
Dat zal best maar iedereen met een nieuwe tv heeft standaard een Smart TV, en ja het is traag, ongebruiksvriendelijk, privacygevoelig en onveilig, maar daar weet 99,99% van de mensen niks van, en gebruiken het gewoon, als ik een TV koop ga ik toch echt kijken voor een zonder Smart gedeelte, een domme TV.

En die zijn er gelukkig nog wel, maar komen ze ook met OLED?

Er zijn nog maar vier 4K televisies te koop zonder smart functie op Tweakers, en geen een van die is OLED.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 14:21]

Heb sinds een klein jaar een Sony Bravia met Android. En daar gebruik ik wel degelijk een aantal smart functies waar ik eerder een ander apparaat voor moest gebruiken.

Teweten:

Netflix (ging voorheen via Apple TV)
KODI (Stond voorheen te draaien op een NUC)

Al met al geen wezenlijk kwaliteits-verschil, maar wel 2 afstandsbedieningen minder.
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben of er niet een aantal poorten zijn te blokkeren zodat de TV geen kijk statistieken meer naar Sony kan sturen.
Maar met een logitec harmony had je die 2 afstand bedieningen ook kunnen vervangen. Of netflix laten opstarten via de w10 app. had je ook weer een afstand bediening gescheeld. Of de nuc inruilen voor een Android box. Was je ook van het gezeur af.
Poorten blokkeren was inderdaad ook waar ik aan dacht. Helaas wint mijn luiheid het hier... de moeite om dat uit te zoeken en aan te passen is het mij simpelweg niet waard. Beste fabrikanten, jullie winnen; veel plezier met mijn kijkgedrag.
Ik heb ook een Sony-tv met Android (sony w805c). Ik gebruik ook een aantal smart-functies:
- tv-opnamefunctie
- YouTube
- KODI

Het werkt op zich wel, maar gezien het grote aantal vastlopers zal ik deze tv nooit aanraden bij mensen die technisch minder onderlegd zijn.

TLDR: Android Smart TV is fantastisch in theorie, maar geeft een magere gebruikerservaring in de praktijk.
Ik heb de W755c, en gebruik veel Youtube, KODI en wat minder Netflix. Live TV kijk ik via een Enigma doos (Mut@nt, satelliet en kabel) aangezien daarmee de bediening veel makkelijker werkt, en de TV loopt perfect. Wat ik zo uit de berichten verzamel is dat vooral "gewoon" TV kijken de problemen oplevert, dus eigenlijk het gedeelte wat niet per se onder "smart" valt is het probleem...

Ik ben er i.i.g. reuze tevreden mee :)
Fijn dat het bij jou wel goed werkt. Soms wil het gewone tv gedeelte ook bijna niet opstarten. Ik heb van de week geconstateerd dat mijn tv bijna niet wilt opstarten als ik hem eerder heb uitgeschakeld met de YouTube-app open. Dat doen we dus maar niet meer. Ik ga de tv maar eens resetten als er weer een nieuwe update is.
Mensen in mijn omgeving gebruiken smart tv alleen voor Netflix :P
Same here. Netflix op WebOs3.0 ( LG ) is stukken sneller dan via de Horizon box.
Wat ik zo lees blijkt dat alleen LG het beste SmartTV oplossing heeft onder de TV bouwers...
Panasonic met firefox OS werkt ook prima en snel voor Youtube, Netflix Zien en uitzending gemist. Iig sneller dan die brakke Ziggo meuk...
Hier ook alleen de vraag hoe lang het ondersteund wordt door Panasonic
Ik ken iemand met een top-of-the-range LG (4K OLED curved) en de smart gedeelte is een behoorlijk stuk trager dan op mijn Sony Android TV. Ik vind de LG ook minder makkelijk bedienen maar dat kan gewenning zijn.
Ik gebruik mijn LG tv op basis van WebOS 3.0 naar volle tevredenheid. Ik kijk meer via Amazon prime / Netflix / Xplay en YouTube dan naar gewone TV en vind het bijzonder prettig werken :)
Ik had uit reviews ook al begrepen dat WebOS één van de prettigste besturings systemen zou zijn dat heeft meegespeeld in mijn keuze.
Is amazon prima al beschikbaar op de LG?
Goed te weten :)
Ja zeker, maar ik gebruik maar een zeer klein deel van alle mogelijkheden van mijn tv qua 'smart'. De Netflix app is de meest gebruikte, sinds hij na enkele updates correct functioneert en heel af en toe cast ik via YouTube een video naar de tv. Grotendeels overbodige functionaliteit dus, die zonder toetsenbord ook nog eens vervelend te bedienen is, maar de Netflix app zou ik niet willen missen. Daar ben ik erg tevreden over.

[Reactie gewijzigd door Deadsmell op 22 juli 2024 14:21]

Jawel, Sony Bravia staat al enkele jaren op de kast en we maken dagelijks gebruik van de "smart" functionaliteit, voornamelijk de Youtube & Netflix apps of voor filmpjes spelen van de nas / extral disk.

Voor mij geen smart tv met camera, voice control en andere "intrusieve" opties graag.

Met enig risico op downvotes durf ik zeggen dat Sony hier de zaken beter op orde heeft dan Samsung. Over samsung hoor ik vaak klachten over het gebrek aan updates.

[Reactie gewijzigd door Sorki op 22 juli 2024 14:21]

Ja, ik. Ik gebruik netflix, YouTube, digitenne en de PS4 via het smarttv gedeelte en dat werkt fantastisch. Ik gebruik geen nas of iets anders. Wilde een smarttv om telefoon, tablet etc aan te koppelen..
Mijn Sony werkt ook top met smart tv.
W7 serie.
Ik gebruik mijn Sony Bravia met Android tv dagelijks zonder enig probleem, snel genoeg.
Bij mijn vorige tv had ik er wel veel problemen mee Philips staat niet echt bekend voor het goede ondersteunen van zijn smart tv's.
Philips maakt geen TV's meer.
Zet gewoon een (oude) laptop onder je tv, HDMI kabel erin en presto een smart tv/mediaplayer.
Zet gewoon een (oude) laptop onder je tv, HDMI kabel erin en presto een smart tv/mediaplayer.
Staat nogal rommelig als ie in het zicht ligt en buiten zicht is dat lastig te bedienen.
Ik gebruik het helemaal niet, maar da's niet zo moeilijk, want heeft mijn tv niet :+
Ik heb geen externe oplossingen; 5/7e van een SMART-TV is SMART, en daar heb ik hem ook voor gekocht. (2e functie is monitor, en 3e is als gewone TV)/
Standaard in de TV ingebouwd internet op/Netflix, youtube, DNLA streaming, cloudvideo, opnemen etc, zonder externe apparaten/dongels/afstandsbedieningen (behalve normaal toetsenbord) vind ik in theorie ideaal (wanneer komt de KPN app?)

- dat gezegd hebben, ben ik niet tevreden over de voorwaarden en en tijdsduur waarop dit plaatsvind, en de alreeds verloren opties - maar daar kom je pas na aanschaf van je eerste SMART TV :(
Dus als alles niet meer werk idd met lange HDMI-kabel op de laptop verbinden. Maar ik vind het zonde van het geld, techniek en tijd.

[Reactie gewijzigd door mbb op 22 juli 2024 14:21]

Ha, blije smart TV gebruiker meldt zich. Ik heb 2 Samsungs, ook van rond 2012/2013 denk ik. Beide kunnen prima op m'n NAS kijken en 95% van de content prima afspelen. M'n vrouw gebruikt graag de Samsung apps Netflix, HBO en Pathé thuis. Ze worden nog steeds geüpdate. Ik hoef niet meer terug naar klooien met een htpc en een Harmony Remote, dat was veeeel meer werk qua instellingen en onderhoud.
Het is dus niet dat het volgen van kijkgedrag is verbeterd, maar dat het duidelijker gecommuniceerd wordt in de voorwaarden!

Google Chromecast volgt je dus gewoon. Dit staat in Google's algemene voorwaarden:
Things you do

When you use our services — for example, do a search on Google, get directions on Google Maps, or watch a video on YouTube — we collect data to make these services work for you. This can include:
  • Things you search for
  • Websites you visit
  • Videos you watch
  • Ads you click on or tap
  • Your location
  • Device information
  • IP address and cookie data
Things you create

If you are signed in with your Google Account, we store and protect what you create using our services. This can include:
  • Emails you send and receive on Gmail
  • Contacts you add
  • Calendar events
  • Photos and videos you upload
  • Docs, Sheets, and Slides on Drive
Things that make you “you”

When you sign up for a Google account, we keep the basic information that you give us. This can include your:
  • Name
  • Email address and password
  • Birthday
  • Gender
  • Phone number
  • Country
Persoonlijk vind ik dat je als gebruiker gewoon de vraag voorgeschoteld moet krijgen of je wel of geen bezwaar hebt tegen dat "data graaien".
Heb je geen bezwaar, prima, blijft de functie aan.
Maar als je aangeeft wel bezwaar te hebben, dan zou die functie uitgeschakeld moeten worden.
En dan ook echt uit! En niet stiekem onderwater toch data versturen.

Just my 2 cents

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 22 juli 2024 14:21]

En dan ook nooit weer vragen. Want als er iets ongelooflijk storend is, dan is het een TV die vragen stelt. Of u een nieuwe firmware wilt installeren? Of u misschien toch de voorwaarden wilt accepteren? O wacht, u had de voorwaarden al geaccepteerd, maar ze zijn veranderd, of u ze even opnieuw wilt doorlezen en accepteren? O en heeft u deze aanbieding al gezien?

'Smart' tv's zijn gewoon computers geworden, met erg slechte ondersteuning en minder-dan-slechte gebruikersvriendelijkheid. Wat doen kinderen als ze zo'n melding zien waar ze niks van begrijpen? In het gunstigste geval komen ze me idioot vroeg wakker maken want 'de tv doet het niet'. In het slechtste geval drukken ze per ongeluk of express op 'ok' en accepteren ze dus voorwaarden of updates die ik nu net NIET wilde. Hopeloos.
wat ervoor zorgt dat gebruikers naast de voorwaarden van de fabrikant ook die van Google moet doornemen en accepteren. Het afwijzen zit er niet in, omdat de installatie van de tv anders niet af te ronden is
Zoiets kan toch niet?
Kan prima, anders had je geen smart-TV moeten kopen. lijkt me toch duidelijk.
Iemand een keuze bieden die geen keuze is? Meteen bij de aankoop van een duur apparaat?
Dat is een stukje voorlichting vanuit de winkel en zelf onderzoek/navragen bij fabricant...
Hier komt ook de meta-data-discussie weer om de hoek.

Neem Pietje als voorbeeld met een voorliefde voor Samsung (of een willekeurig ander meta-data-merk). De gegevens van zijn TV worden anoniem opgeslagen. Die van zijn aangesloten netwerk ook. De aanschaf van zijn Note-tablet ook
Zijn S6-telefoon praat zowat de hele dag met Samsung.

En ergens in de voorwaarden van Samsung staat dan: we mogen verschillende bronnen combineren. En vaak nog erger: We mogen onze data combineren met die van onze partners. Parner met Paypal/Microsoft/Sportclubs/Verzekeraars/Banken en je meta data wordt ineens nog waardevoller.

Ineens kunnen ze op basis van metadata(ip adres is een persoonlijk nummer?) precies zeggen wat voor series deze meneer kijkt; hoe laat hij naar bed gaat, welke pron hij kijkt, hoe gezond hij is, state-of-mind of hij werkt en waar dan.... etc etc.

Kruip in de huid van een bad-guy en verzin 10 voorbeelden wat je allemaal te weten kan komen over een gebruiker en hoe je dat kunt gebruiken. Ineens wordt het wel interessant om bij Samsung in te breken en die data te stelen/misbruiken.

Ik moet misschien een alu hoedje op, maar ik vind dit wel zorgwekkend al die informatie die ik afgeef aan bedrijven die niet per definitie mijn vriend zijn. En het is écht heel lastig om het niet toe te staan zonder veel gebruikersgemak te moeten opgeven.
En het is écht heel lastig om het niet toe te staan zonder veel gebruikersgemak te moeten opgeven.
En dat zijn nou net de gebruikelijke lokkertjes. Handig, leuk, gratis en meer van die kreten waar men intuint.
Voorheen zette ik mn televisie aan en duwde op een van de acht kanalen. Simpel.
Ik ken ook niemand die het nog gebruikt. Meestal wordt het even geshowd als men een nieuwe tv heeft, om daarna nooit meer te worden gebruikt.
Idem timeshift / opnemen via de tv. Schijnbaar een brug te ver voor een tv-fabrikant. Ondertussen prutsen we gewoon verder met onze Horizon box / Android media player, etc.

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 22 juli 2024 14:21]

Ik gebruik het juist wel voor netflix en om bij mijn nas te komen, mijn tv kan dit standaard waarom een extra apparaat neer zetten.
Kijk als mijn LG tv ineens niet meer goed gaat doen met smart functies, maar anders vind ik dit veel makkelijker.
Precies. Mijn LG met webOS 3.0 doet alles wat ik ervan verwacht. Mediaplayer heb ik ondertussen niet meer nodig en de chromecast is naar de slaapkamer verhuist.
Gewoon 1 apparaat en 1 afstandsbediening veel beter, ja je kan zo Logitech kopen maar moet je instellen enzo.

Ik heb niet eens Webos 3 volgens mij Webos 1. zoveel ofzo (Tv uit 2014), en Netflix en de media player app speelt nog alles goed af vanuit de nas en usb.
dus je laat google liever meekijken in je slaapkamer dan woonkamer? :p

(sorry, moest ff grappig zijn, kom maar met de -1 )
Ik gebruik de Netflix en Youtube apps juist dagelijks. Eigenlijk vooral omdat dat een van de weinige manieren is om 4K content op mijn tv te krijgen en vooral Netflix redelijk wat 4K content heeft. Daarnaast vaak de Plex app om films van mijn Synology te spelen.
Met Chromecast Ultra zou dat ook wel moeten kunnen, alleen is er weinig toegevoegde waarde aan een extra apparaat op dit moment. Of je moet Google vertrouwen met je gegevens en je televisie fabrikant niet...
Mijn TV zou gewoon een grote monitor moeten zijn. Met meerdere HDMI aansluitingen. Meer niet. Geen smart functies.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 22 juli 2024 14:21]

Inderdaad, maar zelfs meerdere HDMI (ingangen) hoeft voor mij niet. Dat regel ik dan weer via mijn receiver. Dus, 1xHDMI in, geen speakers en andere zooi en aan als er signal op de HDMI is, uit indien niet.
prima, dan koop je die toch? Zolang je geen USB hoeft zit je volgens mij ook niet aan een smart TV vast.
Dat zeg ik ook altijd. Ik moet die extra functies allemaal niet hebben.
Gewoon een scherm met één of meerdere ingangen en voor de rest zorg ik wel. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.