Elektronicabedrijven gaan Netflix-knop op Europese afstandsbedieningen plaatsen

Panasonic, Philips, Sony, Toshiba en Vestel gaan op afstandsbedieningen voor smart tv's, blu-ray-spelers en settopboxen die voor de Europese markt zijn bedoeld een specifieke Netflix-knop plaatsen. Deze geeft direct toegang tot de Netflix-interface.

Netflix heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met de elektronicabedrijven. Televisies, blu-ray-spelers en settopboxen zullen bij alle 2015-modellen en in sommige gevallen bij 2014-uitvoeringen een afstandsbediening meekrijgen waarop een aparte knop voor het openen van de Netflix-omgeving is geplaatst.

In de Verenigde Staten voorzien een aantal elektronicabedrijven al sinds 2011 hun remotes van een Netflix-knop. Volgens de streamingvideodienst zorgt de aparte knop voor een verbeterde gebruiksvriendelijkheid omdat de gebruiker niet langer door menu's hoeft te navigeren om toegang te krijgen tot de Netflix-omgeving.

Overigens levert Sharp in Europa al langer afstandsbedieningen met een aparte Netflix-knop, zoals in onze review van de Sharp UQ10 te zien is.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

01-04-2015 • 12:42

194 Linkedin

Reacties (194)

194
178
126
0
0
0
Wijzig sortering
Zonde van de ruimte, de meeste mensen gebruiken geen Netflix. Dan kan je voor elke app wel een aparte knop gaan maken. Spotify, Youtube, etc.
Ik vind netflix toch wel anders dan youtube, bij die laatste wil je namelijk toch ook een toetsenbord gebruiken lijkt me. Spotify is dan nog een stap verder weg van 'basis' tv-functies.
En wat betreft overbodige knoppen: elke tv-afstandsbediening heeft nog wel een teletekst-knop, maar wanneer heb jij die voor het laatst gebruikt? ;)
Het vergelijken van Netflix met Teletekst slaat in mijn ogen nergens op. Teletekst is een aanvullend informatiemedium wat gratis meegeleverd wordt met een al bestaand TV kanaal. NetFlix is een aparte dienst, waarvoor los betaald moet worden en wat dus niet voor iedereen zomaar beschikbaar is.

Als het inderdaad zo'n afzichtelijk grote knop is op een afstandsbediening vind ik het een belachelijk idee dat ik er, als niet NetFlix abonnee, zo mee geconfronteerd wordt. Je gaat toch ook niet op elk toetsenbord een knop zetten voor Office 365?
Maar wel een Windows-knop. Ookal gebruik ik Linux...
En nu gaan we vergelijken hoeveel % van pc gebruikers windows gebruiken. En hoeveel % van tv kijkende netflix gebruiken. Kom je toch bedrogen uit.
Omdat jij Linux er dan op hebt gezet. En ondanks dat het Linux is, blijft die knop wel zijn functie behouden, Linux geeft het een andere invulling. Als je op een afstandsbediening een Netflix-knop zou zetten, dat zit je vast aan 1 specifieke app die je hoogst waarschijnlijk niet zult kunnen veranderen, en dat is dan niet je eigen keuze.
Het is de command key, waar op windows based systemen vaak de Windows vlag op gedrukt zit maar de uitvinding van Apple is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Command_key
Ik heb een 'Ducky' knop :)
Maar wel een Windows-knop. Ookal gebruik ik Linux...
Maar in Ubuntu werkt-ie prima. En dat vlaggetje, ach..
Dan Haal je een ander toetsenbord. Er zijn er genoeg die op die plek geen Windows logo hebben. Zeer slecht excuus.
Ehm, dat gaat sowieso al niet op voor laptops waar je de keuze hebt uit 1 of 2 modellen.

Verder heb ik in winkels in de buurt hier alleen toetsenborden zonder Windows--toets gezien van Apple, wat niet echt een verbetering is gezien ik ook al geen OS X gebruik. Wellicht dat specialistische webshops iets hebben, maar dat zal een minderheis zijn.

Natuurlijk kan je zelf het logo afplakken, of twee toetsenborden kopen en de Windows-toetsen van de ene vervangen door twee andere toetsen van de ander (en vervolgens de tweede weggooien).
Tja, wanneer je een laptop koopt met een 'Windows' knop, dan zit er over het algemeen ook een Windows OS bij, dus de knop is dan wel vrij logisch natuurlijk.
Voor TV zenders moet je toch ook echt betalen hoor, die zitten niet gratis bij je TV. Ze zijn ook nog eens een keer duurder dan Netflix.

Zelf kijk ik eigenlijk alleen maar content via Netflix, Amazon Prime en mijn NAS. Als ik jouw logica volg zou ik nu moeten gaan zeuren over al die cijfer en teletekst toetsen die ik nooit gebruik. (Maar dat zal ik niet doen ;-)

Feit is echter dat TV's steeds meer functies krijgen en de afstandbediening daar op in hoort te spelen. Voor veel mensen is zo'n Netflix knop handig.
Voor Nederland 1 t/m 3 betaal ik via de belasting, ja dat klopt. Maar als ik dat niet wil, kan ik daarvoor kiezen, maar wordt de reden om een TV te kopen ook erg klein. In mijn grote kennissenkring ken ik 1 persoon die geen belasting wenst te betalen voor NL 1 t/m 3, die met succes dat heeft aangevochten, maar die heeft ook helemaal geen TV (of internet) in huis.
Ik doelde eigenlijk op de 15-20 euro die je aan de TV provider betaald. Met de belasting erbij wordt het inderdaad nog duurder.
Voor veel mensen is zo'n Netflix knop handig.
Maak de a.b. programmeerbaar. Dan zet ik er film1 en sport1 op.
Toch vind ik het een leuke ontwikkeling!

Dan zie je toch weer dat mensen niet altijd vast zitten aan een bepaald concept, gezien de traditionele afstandsbediening.

Neem nou Microsoft, ik had in de tussentijd wel verwacht met al die pc aansluitingen, zo niet HDMI, dat de MCE (green) button wel zijn intrede had gemaakt op de afstandsbedieningen. Nu gebeurd het Netflix, juist omdat de Amerikanen hier zo'n FAN van zijn, nu is het hier in Europa weer huilen, gezien ons aanbod :D

#ONTOPIC: Ik ben benieuwd of die knop ook echt daadwerkelijk "ZO" word op elke afstandsbediening, of zo blijft!

Dat worden een hoop goede cijfers voor de HARMONY afdeling van Logitech :D YES!
Dagelijks. Pagina 888 om precies te zijn (ondertiteling doven en slechthorenden).
Maar goed, dat is grotendeels off-topic.

Persoonlijk zit ik niet te wachten op zo'n dominerende knop op de afstandsbediening die niet bedoeld is om jou te helpen, maar voor 99% een advertentie is. Zou dit het gevolg zijn van mijn NEE-NEE sticker op de deur en adblock?
Ik zou het nog een ander geval vinden als de knop neutraler was en ook gebruikt kon worden voor b.v. videoland.
Die 888 zit bij mij netjes onder de ondertitelknop, samen met de DVB ondertiteling.
Dat is op een settop box?
Mijn (toegeven, niet heel erg nieuwe) tv heeft een CI+ en daar moet ik gewoon de teletekst knop gebruiken.
Met CI+ werkt dat hier ook prima op een Sony tv uit 2010 en 2014. txt en DVB ondertiteling.
Ik ga helemaal akkoord. Op die manier pusht Netflix toch vooral zijn eigen interface, zonder dat die knop op een logische manier past in de interface van de fabrikant.

Het is een vrije markt natuurlijk. Als Netflix op die manier de TV's van iedereen wil sponsoren (ook zij die de dienst niet gebruiken), dan is dat hun recht.

Onder andere LG en Samsung doen blijkbaar niet mee? (Edit: Samsung doet wel mee in de VS, maar LG staat niet in het lijstje)

[Reactie gewijzigd door Dionos op 1 april 2015 13:48]

Met die lelijke teletext letters? Ik gebruik liever de ondertitelingknop hiervoor tegenwoordig dan krijg je veel nettere letters in mijn geval.

Ookal wordt Netflix veel gebruikt. Het is toch een vreemde ontwikkeling. Want zou kan iedere on-demand service wel een eigen knop krijgen... Teletext is tenminste een standaard die vanuit de zender zelf komt (niet vergelijkbaar dus).

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 1 april 2015 14:34]

een zwarte knop er bij is niet heel erg, maar wil niet op een afstandsbediening een gigantische rode knop hebben die speciaal voor één dienst is gemaakt. :(
ik hoop dat ze ook 'normale' versies van hun afstandsbedieningen uitbrengen.
Ik, en velen met mij gebruiken teletekst op dagelijkse basis hoor.

Ok, niet meer om te kijken of er een vliegtuig geland is, maar voor sportuitslagen en nieuws nog altijd.
Ik, en velen met mij gebruiken dagelijks Netflix hoor.
Teletekst daarentegen al geen 15 jaar meer.

It's all in the eye of the beholder.
internet? :P

nee, ik begrijp dat je het nog steeds gebruikt, hoewel ik denk dat het gebruik van teletekst de komende jaren verder zal verdwijnen.
Maar zelfs voor teletekst zijn er nog 4 gekleure toetsen die ik zelf zelden heb gebruikt. Zet hierop youtube en netflix en we zijn vetrokken.
Ik gebruik aleen netflix en de HDMI ingang voor m'n laptop op m'n tv, voor mij is zo'n netflix knop dus reuze handig.
Voor zulke dingen gebruikt men tegenwoordig toch eerder het internet dan teletekst, mag ik hopen. Iedereen heeft wel een smartphone ofzo bij de hand.
elke tv-afstandsbediening heeft nog wel een teletekst-knop, maar wanneer heb jij die voor het laatst gebruikt? ;)
Gisteren nog, ik drukte mis...

Een Netflix knop vind ik zelf overdreven, ik zie meer nut in een programeerbare knop of een paar. Dan kan je zelf kiezen wat die knop precies moet doen, welke app gestart moet worden. In dit geval staat ie dan standaard op netflix maar dat je het ook een directe knop kunt maken voor je Playstation of Xbox of een andere app/input/functie. universele AB's hebben regelmatig al dergelijke knoppen

[Reactie gewijzigd door King4589 op 1 april 2015 13:20]

Anoniem: 16328
@.GoO1 april 2015 12:49
Alleen al in Nederland: nieuws: Netflix heeft 700.000 klanten in Nederland Dat is een fors aantal gelet op de korte duur dat Netflx actief is.
Toch vraag ik me af. Mijn beide (eind) tiener zonen hebben een gratis maand abonnement genomen op Netflix en nooit naar betaald overgezet. Worden deze ook meegeteld?
Ik vermoed van wel. En als dat het geval is dan zijn het er een stuk minder die er actief gebruik van maken.

Ik ken niemand (sportschool, sportclub, kennissen, vrienden en op het werk) die een betaald netflix abonnement heeft. En dat vind ik wel typerend.
Dat waren betaalde accounts. (persbericht van maandje terug).

Hier is het beeld heel anders, vrijwel iedereen (kantoor en vrienden) hebben allemaal Netflix.
Hangt van je clubje af, en ik ken een aantal mensen in dezelfde kringen die er wel voor betalen.
700.000 huishoudens zijn dat in de praktijk neem ik aan, dat is meer dan 10% van Nederland.

Deze knop zit alleen op de Smart TV's, welke alleen gekocht worden door mensen die bewust extra betalen voor het kunnen runnen van apps. Dus ik neem aan dat het percentage onder deze gebruikers nog vele malen hoger ligt.

Hier de 55 inch LG UltraHD in gebruikt genomen, 1 van de weinige UltraHD TV's met de 4K client van Netflix erin, ik zou de komst van die knop enorm toejuichen. Nu moet je toch steeds door het menu. Vooral voor de andere gezinsleden een drempel. (het lukt wel, maar als het makkelijker kan, graag!)

[Reactie gewijzigd door 4Lph4Num3r1c op 1 april 2015 13:38]

700.000? Doe maar x2 misschien wel x3 zelfs. Veel mensen kopen het 12euro abbo en delen dat met 4 man.

EDIT: eigenlijk op chicane bedoelt :/

[Reactie gewijzigd door batjes op 1 april 2015 14:49]

Hoezo de meeste mensen gebruiken geen Netflix, denk dat er best veel mensen zijn die een mediaspeler kopen of een smart dvd of blu-ray speler kopen voor Netflix. Ik zou een netflix knop ideaal vinden voor mijn tv!
Toch klopt het wel, de meeste mensen gebruiken geen Netflix.
http://tweakers.net/nieuws/101357/netflix-heeft-940000-nederlandse-abonnees.html

Netflix had in Februari 2015 ongeveer 940.000 abonnees, maar Nederland telt plus minus 8 miljoen huishoudens (afgaand op 7,5 miljoen in 2013) dus dan heeft ruim 85% van de huishoudens geen Netflix.
Dat zijn de officiële cijfers. Hoeveel hebben er een "Markplaats" Abo?
Het statistiekje blijft staan, maar ik deel mijn Netflix al met 2 andere "huishoudens". Ik denk dat dat niet zo ongewoon is en dat de marktpenetratie van Netflix stiekem een stuk hoger is hierdoor ;)
Anoniem: 80466
@4343651 april 2015 14:12
En vrijwel 100% van de mensen heeft nu een een afstandbediening zonder netflix knop.
En het merendeel heeft ook geen smart-tv waarop je een Netflix app kunt oproepen.(die overigens gewoon met je AB te bedienen is, zonder een extra knop om de app te openen)

(Teijgetje vind het een goeie 1 April grap....) _/-\o_
En hoeveel zijn er betalende abonnees.

De mijne heb ik al opgezegd. Te weinig aanbod.
Anoniem: 463321
@miicker1 april 2015 13:02
Er zijn meer mensen zonder Netflix dan met. En dan alleen al in Nederland. Dit 'artikel' gaat over Europa.
Er zitten talloze knoppen op een afstandsbediening die niet door het gros van de mensen wordt gebruikt maar toch zitten ze erop, handig toch?
Inderdaad. Netflix is gewoon een "input", net zo goed als DVD, VCR en AV dat zijn. In die zin is het niet zo vreemd dat er een knop voor wordt gemaakt.

Dat gezegd hebbende, ik zou liever een aantal programmeerbare knoppen hebben waar ik dan zelf mijn mijn favoriete apps aan kan koppelen.
Want jij hebt ook voor elke input een aparte knop ? Hdmi 1, hdmi 2, hdmi 3, hdmi side ?

Voor mij hoeft dit niet, zo dominant dat zelfs de naam op de afstandsbedieningen zit.
Ik kreeg twee afstandsbedieningen bij de TV. De ene heeft alleen een "input" knop, de ander voor elke input een aparte knop.
Mensen die dergelijke apparaten hebben, zijn ook meestal mensen die wel naar Netflix kijken, denk ik.
Dan liever instelbare knoppen, zodat ik zelf kan kiezen welke app er opstart middels welke knop. :)
Voor tweakers ja! Gewone mensen denk ik nee! Waarschijnlijk komt er wel een afstandbediening die dat kan (als die er al niet is).
kom je ut op iets als logitech harmony denk ik.
Zal er is naar kijken! Ty.
Ik zit er zelf dus ook totaal niet op te wachten!! Een rode knop op de afstandsbediening een ding, maar dat er nou Netflix op moet staan...nee, liever niet.
En zoals CptChaos al zei, instelbare knop zou ideaal zijn, helemaal als het supermakkelijk gemaakt wordt. Eerste keer knop indrukken en je kan uit een lijst kiezen wat de desbetreffende knop moet doen, met uitleg erbij, en vervolgens altijd nog aanpasbaar door de knop bijv, ingedrukt te houden voor een aantal seconden oid.

Maar aan de andere kant uiteraard wel super handig voor die miljoenen mensen die Netflix dus wel gebruiken!!
Logitech Universal Remote dan maar? Hoef je alleen maar de code van je nieuwe device in te lezen en blijft de layout van je knoppen hetzelfde.
Het plaatje is dan ook een "mock up", in de praktijk zal dit wel iets anders er uit zien
Nee hoor, op de remote van mijn Sharp tv zit de knop er zo op...
Ik zou hem terugsturen als defect. Die knop doet het niet.
Werkt prima hoor. Kijk al maanden netflix....

http://www.sharp.co.uk/cp...oduct=LC80LE657KN&cat=111

[Reactie gewijzigd door draadloos op 1 april 2015 15:19]

Als ze de service er niet bij leveren, dan "werkt" hij dus niet. Dan zit je met een zinloze knop op je ab.
En als je geen CI kaartje hebt, zit je met een zinloze ingang op je tv.. Zo ken ik er nog meer.
Als je het zo bekijkt zijn er nog veel meer knoppen overbodig, zoals de channel up/down, teletekst, de tvgids knop etc.. daar heb je allemaal niks aan zonder aanvullende diensten. Zet een tv maar aan zonder kabel aansluiting, internet, of een dienst die gratis over de ether uitzend, het werkt niet :P
Anoniem: 16328
@Breezers1 april 2015 12:52
Geen mock up. Producten worden in de VS al jaren zo geleverd. Zie ook Google Images zoekopdracht.
Dat zou ik niet eens heel raar vinden het zijn nu iconen op mijn telefoon met chromecast ondersteuning erachter :+
Klopt, de meeste niet. Maar er zijn wel een miljoen huishoudens in Nederland die een Netflix account hebben. Een gedeelte daarvan deelt hem ook nog eens met een ander huishouden. Effectief bereik je dus veel meer dan een miljoen mensen in Nederland.

Deze knop heeft als voornamelijk doel niet de user interface te vergroten, maar om te domineren. De naamsbekendheid van Netflix wordt hierdoor nóg veel groter in verhouding tot de concurrent. Daar zit de echte waarde voor Netflix in. Als ze zo doorgaan heeft de helft straks niet in de gaten dat er nog meer soortgelijke diensten zijn.
"de meeste mensen gebruiken geen Netflix"

Precies. En daar wil Netflix wat aan doen door via deze remote-knop de discoverability van hun dienst op smart TV's enorm te vergroten. Het staat Youtube en Spotify ook vrij om de elektronica-fabrikanten een enorme zak geld te geven om dit te doen, toch? Er zitten nu toch al tientallen knoppen op de afstandsbediening die niemand ooit gebruikt (behalve als je er op gaat zitten en in een wazig menu terecht komt waarvan je geen idee hebt hoe je er weer uit komt).
Netflix zal er iets voor betalen. bovendien kan nu met 1 druk op de knop worden gwzien wie wanneer kijkt, dat is altijd handig voor de marketing. :9

Kan natuurlijk ook gewoon een 1 april grap zijn...want daar vind ik dit news goed onder kunnen vallen..
Anoniem: 435630
@.GoO1 april 2015 14:02
precies, persoonlijk zie ik een KODI knop meer als een toegevoegde waarde :P
Jammer dat ze geen generieke knop hebben gemaakt. "Online" ofzo. Nu wordt het voor concurrenten van Netflix weer een stuk lastiger.
Dat is dus de "smartTV" knop...
Anoniem: 462912
@.GoO2 april 2015 15:55
Zonde van de ruimte, de meeste mensen gebruiken geen Netflix.
Daar wil Netflix juist verandering in brengen:
Netflix heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met de elektronicabedrijven.
Ik denk dat dat een hele slimme zet van ze is: meer naamsbekendheid onder mensen die nog niet zo begaan zijn met online TV-abonnementen.
Het plaatsen van de knop en out-of-the-box beschikbaar hebben van Netflix software op TVs is een zinnige stap voor dit bedrijf.
Komt er ook een opt-out regelening dat de knop automatisch verdwijnt van de afstandsbediening? Ik ben zelf geen voorstander van heel het smart tv concept en gebruik liever mijn xbox i.c.m. plex om media af te spelen.
Koop dan geen smart TV? Koop gewoon een paneel en hang er je eigen software en luidsprekers aan. Die dingen zijn ook wel te vinden hoor.
Boycot voor elk apparaat met deze knop!
Mee eens! Dit kan toch niet meer dan een 1 april grap zijn?!

Krijgen we dan ook HBO/Film 1/Film 2/Yahoo/Youtube/etc. buttons? :+
Mee eens! Dit kan toch niet meer dan een 1 april grap zijn?!
Krijgen we dan ook HBO/Film 1/Film 2/Yahoo/Youtube/etc. buttons? :+
Ik opteer voor Sport1 en Film1 en dan mag die 'football'-knop op mn Sony geruild worden voor porno.
offtopic:
Die laatste button is wel een interessante suggestie :+
zeker weten, vreemd dat zoveel mensen dit bericht serieus nemen.
Ach zo zitten er nog wel meer dingen op en in TV's en afstandsbedieningen die niet gebruikt worden. Wie gebruikt de tuner in de bijvoorbeeld TV nog, je betaald er wel voor ... ook voor de ontwikkeling van de software die je gebruikt kan worden om kanalen te zoeken en switchen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 1 april 2015 16:13]

Ik vind de knoppen 1 t/m 0 zonde van de ruimte. Kijk zelf helemaal geen tv, alleen Youtube en Netflix
Ik hoop dat dit een 1 april grap is.

Als consument wil ik een neutrale "Streaming" knop. Dan beslis ik zelf wel welke aanbieder ik gebruik.
Wat maakt het uit? Er zitten wel meer knoppen op je afstandsbediening die je nooit gebruikt. Maak je je daar ook druk om? Denk het niet. Ik zou het zelf wel chill vinden. Hoop juist dat het geen 1 april grap is.
die knoppen vertegenwoordigen geen third party
er is een groot verschil tussen een functie en een snelkoppeling
Ja zoals alle cijfers van mijn afstandbediening omdat ik een kastje had van kpn of ziggo. Eigenlijk kon ik de gehele afstandbediening toentertijd weg doen behalve het smart menu want die gebruikte ik voor netflix.
Ook eerste wat ik dacht. Neem aan dat dit 1 april is.
Anders hebben we dalijk, netflix,vevo,plex,nba league pass, hbo etc etc.
Zou wel kunnen voorstellen dat je met afstandsbediening source streaming kan kiezen en met 1,2,3,4 etc je streaming kan kiezen.
Mijn Bluray speler heeft knoppen voor Youtube, Netflix en Vudu.
afbeelding van AB.

Dus: geen 1 april grap!

[Reactie gewijzigd door SPee op 1 april 2015 18:15]

Ik weet wel zeker dat dit een 1 april grap is.
Daar gaan fabrikanten nooit aan mee werken, anders moeten ze ook beginnen aan een HBO knop en Apple knop, etc etc
Gezien het al een aantal jaar in gebruik is binnen de VS lijkt me sterk dat dit een 1 april grap is.
Ehm... Mag dit eigenlijk wel met het oog op de netneutraliteit? Op deze manier wordt je toch gepusht om je streamingsdiensten bij een bepaald bedrijf af te nemen.

Natuurlijk erg slim van netflix, maar dit vormt imho wel een obstakel als je een gezonde marktwerking wilt bereiken.

[Reactie gewijzigd door Lothlórien op 1 april 2015 14:39]

Dit is ouderwetse marketing en heeft niks met netneutraliteit te maken.

Een beetje slimme TV fabrikant maakt een prominente knop van e-paper en verkoopt deze elk jaar aan de hoogste bieder :P
Dit is een hele slimme marketing: zeker. Maar het is ook een marketingtechniek waarbij men de link tussen televisie streaming en Netflix probeert te maken, dat lijkt me gevaarlijk.

Over het voorbeeld van Henk1994: in retrospect gezien denk ik dat een permanente windows-toets op vrijwel ieder toetsenbord zeker heeft bijgedragen aan de koppeling pc=windows die veel mensen bewust of onbewust maken en ik vraag me af of dat wel zo positief is geweest.

Als mensen streaming straks alleen met netflix associeren dan hoeft dat bedrijf minder te investeren het nieuwste aanbod of in concurrerende prijzen. Maatschappelijk gezien dus niet echt een gewenst effect.

De link met netneutralititeit had ik gemaakt omdat ik aan iets dergelijks met Spotify dacht. Uit mijn hoofd geloof ik dat het ging om telefoonproviders die Spotify-dataverbruik goedkoper maakten.
Waarom zou het niet mogen? Windows mag toetsenbord fabrikanten toch ook betalen om het Windows logo op de command toets te zetten?

Elke aanbieder mag in gesprek gaan met de afstandbediening producenten, zolang ze maar geen exclusieve deals afsluiten: mijn knop komt er op maar je mag geen andere knop erop zetten.
Ik vind het wel wat hebben.
Wij gebruiken netflix best wel vaak. Geef mij maar een "knop" ipv een menu waar je doorheen moet!
Anoniem: 126717
@oyay1 april 2015 13:09
Ik heb een Panasonic staan en die heeft homescreens die zelf in te delen zijn.
Dat ziet er min of meer zo uit. Dus als je van TV naar Netflix wilt is het een kwestie van Home-knop, navigeer naar Netflix knop, klaar.
Daar hoef ik geen dedicated knop voor te hebben.
Snap ik. Maar het is sneller om gewoon op het knopje te drukken en meteen in netflix te zitten.
Het is gewoon praktischer dan welke menu ook.
Voor mensen die te lui zijn om via het menu van hun smart-tv naar Netflix te gaan? Beetje overbodig op de afstandsbediening die m.i. toch al vrij vol met nauwelijks gebruikte knopjes zit lijkt me.
Voor mensen die te lui zijn om via het menu van hun smart-tv naar Netflix te gaan?
Sowieso is de afstandsbediening ooit uitgevonden voor luie mensen. Moet je trouwens eens zien wat een hoeveelheid koppen er op veel apparaten zitten. Knoppen die nooit gebruikt worden.
Kijk op een versterker, of op een wasmachine.
Het klopt dat veel apparaten een wildgroei aan (veelal ongebruikte) knoppen hebben, deze hebben in de meeste gevallen echter wel een unieke functie. De afstandsbediening daarentegen heeft vrij veel knoppen waarmee grofweg dezelfde acties kunnen worden uitgevoerd. Een paar voorbeelden:

- Denk maar aan de mogelijkheid om een kanaal te kiezen door middel van de cijferknoppen of de kanaal omhoog/omlaag knop.
- Veel afstandsbedieningen hebben tegenwoordig, naast een source-knop, ook een grote HDMI-knop, terwijl HDMI ook te selecteren is in de source-lijst.
- De gekleurde "teletekst-sneltoetsen" zijn overbodig, omdat de verschillende teletekstpagina's ook gewoon via de cijfertoetsen te bereiken zijn.

Deze knoppen zijn steeds als "extra" knop toegevoegd aan de afstandsbediening om te zorgen voor meer gebruiksgemak, zoals nu ook die Netflix-knop wordt toegevoegd. Het effect is echter dat het kleine beetje extragebruiksgemak teniet gedaan wordt doordat je eerst de juiste knop moet zoeken op de veel te uitgebreide afstandbediening. In mijn ogen zouden we juist naar een zo simpel mogelijke afstandbediening moeten, waarop zoveel mogelijk knoppen met (ongeveer) dezelfde functie moeten worden samengevoegd.
- De gekleurde "teletekst-sneltoetsen" zijn overbodig, omdat de verschillende teletekstpagina's ook gewoon via de cijfertoetsen te bereiken zijn.
Die gebruik ik dagelijks. Handig.
O.a. Philips en Sony overwegen naast de Netflix-knop ook een Popcorn-knop op de afstandsbedieningen te plaatsen. Deze zou programmeerbaar worden. Afhankelijk van de instellingen wordt Popcorn Time geopend óf wordt de magnetron ingeschakeld om verse popcorn te bereiden.
Je was me (niet zo) net voor }>
Mijn Sony tv uit 2013 heeft al een speciale Netflix infrarood code. De knop is er niet (op de afstandbediening), maar met mijn Logitech universele afstandbediening kan ik het wel gebruiken. Ik zou het ideaal vinden als er meer infrarood codes bij zouden komen (bijvoorbeeld voor youtube).
Klopt, bij mij thuis ook in gebruik.
Bij instellen van Logitech kwam ik optie tegen, werkt ideaal.

Meer opties zouden zeker welkom zijn.
Wat maken sommige mensen hier een probleem van, er zitten zoveel knoppen op mijn afstandsbediening die ik niet gebruik... big deal dat er ééntje bij komt.
Het is dan ook een compleet onzinnig iets. we hebben smart tv's met allerlei apps die je zelfs als snelkoppeling kan starten. ik hoef op mijn smart tv alleen maar de pointer van mijn magic remote naar niks onder te beweren en heb al mijn apps op een rij.

Waarom moet in vredesnaam mijn afstandsbediening vervuilt worden door een knop die in mijn geval meer negatief dan positief is.
Ik zal namelijk nooit betalen voor netflix en hun beknopte aanbod maar heb wel de kans hun app te openen zonder dat ik dat wil doordat er een knop op de remote geplaatst word.
maak dan een knop die geprogrammeerd kan worden zodat ik er bijvoorbeeld NIETS of buienradar onder kan zetten.
Ja, dit lijkt me een perfecte aanvulling. Natuurlijk zullen er ook wel later omruilacties komen om je afstandsbediening tegen een kleine vergoeding om te ruilen naar een 2015 compatible model.

[Reactie gewijzigd door Escovan op 1 april 2015 13:22]

Liever een omruilactie om van dat soort knoppen af te komen. :+
Als apple dit nou deed haha overal een appeltje op de afstandsbedieningen en dan een netflixknop en dan nog een hulu knop voor de US en dan nog een youtube knop van google erbij. ik zeg 1 april
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee