Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties

TEDx.amsterdam is de eerste website die woensdag officieel live ging op het .amsterdam-domein. Tot 1 juni kunnen alleen honderd geselecteerde bedrijven en personen gebruikmaken van het top-level-domain. Een van de selectiecriteria was het 'belang voor de stad'.

.amsterdam amsterdam domeinDat meldt de Stichting Internet Domeinregistratie vandaag op haar nieuwsblog. Op de site nic.amsterdam is te zien hoeveel plekken er nog vergeven worden voor 1 juni. Op moment van schrijven prijkt het getal '95' in de rechterbovenhoek, maar navraag bij .amsterdam leert dat er op moment van schrijven nog 55 plaatsen over zijn.

Erik Huizer, hoogleraar internettoepassingen van de Universiteit Utrecht, markeerde woensdag de introductie van .amsterdam-domein met het live gaan van TEDx.amsterdam, door een TEDx-talk te houden. De introductie van .amsterdam is onderdeel van een wereldwijde trend; steden als Londen en Berlijn hebben ook hun stadsnaam als tld beschikbaar gemaakt. In Nederland was onlangs de introductie van het Friese .frl-domein.

Vanaf 1 juni staat het aanvragen van de domeinnaam open voor iedereen, waarbij er nog gekeken wordt naar de relevantie die de aanvrager met de hoofdstad heeft. Per 1 september vervallen alle beperkingen op de extensie en geldt het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt' bij het aanvragen van een .amsterdam-domeinnaam.

Woensdag werd ook een domeinnaam op het .google-domein actief. Com.google is in de lucht gebracht als aprilgrap, maar het tld is in handen van de zoekgigant.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (105)

Dit is het begin van een grote rommel.
Ik denk dat .amsterdam ook meteen de langste top-level-domain is. Tot aan nu had je wel .travel en .museum.
Maar ik verwacht dat dit ook het begin van een grote rommel.
Krijgt elke stad een eigen TLD? Krijgt elk dorp een TLD? Krijg elke hobbyist een eigen TLD?
Dat is helaas allang begonnen imho. Op http://www.iana.org/domains/root/db is een lijst te vinden met huidige TLDs. Enkele schitterende voorbeelden die langer zijn dan .amsterdam zijn:

.vlaanderen - Voor het noordelijke deel van onze zuiderburen.
.versicherung - Voor duitse verzekeringsinstellingen
.williamhill - Een engels gok bedrijf

En mijn persoonlijke favoriet:
.vermögensberatung - Duitse financiële vermogens instelling. Want het is een geweldig idee om een umlaut in een TLD te stoppen.
Die umlaut in de link begrijp ik ook niet: dat zorgt voor verwarring. Zeker buiten duitstalige landen, waar niet standaard de klinkers met umlaut op het toetsenbord zitten.

Aan de andere kant: veel mensen begrijpen niet dat een klinker met umlaut vervangen kan worden door en klinker+e erachter. TLD voor Keulen is dan: .koeln
Who cares! Deze site is niet bedoeld voor die mensen. En als je als Duitser in het buitenland zit op een toetsenbord zonder umlaut, dan google je even en klik je op de link en bookmark je die.
Die umlaut in de link begrijp ik ook niet: dat zorgt voor verwarring. Zeker buiten duitstalige landen, waar niet standaard de klinkers met umlaut op het toetsenbord zitten.
Volgens mij gebruiken zo'n beetje alle talen buiten het Engels diakrieten. Misschien dat het voor Amerikanen verwarrend is maar de rest van de wereld zal het wel snappen. Het invoeren is volgens mij ook geen probleem. De meeste mensen voeren lange domeinnamen niet in maar googelen tot ze een link vinden om op te klikken.
Als je al struikelt over een umlaut, moet je eens lager in het lijstje kijken.. voor Aziatische begrippen hele normale TLD's waarschijnlijk.
Ja, snap niet waarom het een struikelblok zou zijn, Al's je Al's europiaan er op wilt kun je makkelijk een ander toetsenbord instaleren zoals ik het doe. En Al's je bijvoorbeeld geen hirigana kan schrijven wat heb je er dan uberhoud te zoeken? Ik vind het niet erg zo veel die lijst, elk gebied is gewent aan zijn eigen , ook al zijn het tekens die somige niet kennen.
En wat zou je zeggen van alle niet-latijnse TLDs. Kijk, dat .vermögensberatung een slecht idee is omdat niemand zo'n lange string in wil tikken (zelfs http:// is voor velen al te veel) dat zal niet iedereen begrijpen. Maar waarom .一号店 een slecht idee is zal hopelijk wel duidelijk zijn.
Moet je dan als websitebouwer twee links geven als je je site bekend wil maken?

[Reactie gewijzigd door Maasluip op 2 april 2015 11:56]

Nee,
Maar als je voertaal chinees is is: .一号店 logisch
Maar leg eens uit waarom moeten we >1 miljard chinezen, ~1 miljard indiers
etc. opzadelen met de onlogische Latijnse letters en letterreeksen waar ze niet mee zijn opgegroeid.

Dus nee je hoeft geen twee links op te voeren. Ga je ook twee links opvoeren voor alle niet engelse sites?
Wat een onoverzichtelijke zooi dat Wikiwand zeg, ik snap er niks van :D ! En dat heeft dan een award gewonnen.. ? :P

[Reactie gewijzigd door Engineer op 1 april 2015 22:36]

Ik wacht met smart op .gasselterboerveenschemond en .hendrikidoambacht :)

[Reactie gewijzigd door Galeton op 1 april 2015 14:53]

Het is maar te hopen dat het dorp met 's werelds langste plaatsnaam (wat een toeristenattractie an sich is) niet een eigen tld wil hebben. Dan krijg je iets als touristinfo.llanfair­pwllgwyngyll­gogery­chwyrn­drobwll­llan­tysilio­gogo­goch :+
Alsof dat omgekeerd wel makkelijk te typen is.
Well yeah... that's just like.... your opinion... man!

Was niet echt als een serieuze post bedoeld, alhoewel het wel een potentieel onderliggend probleem raakt: gebruik van geografische aanduidingen als TLD kan zeker tot problemen met vindbaarheid leiden ivm. bijvoorbeeld lokalisatie van namen of verschillende schrijfwijzen, iets wat met ISO-afkortingen veel minder een issue is (bij een TDL van 2 karakters is de kans op een spelfout of de juiste spelling niet weten praktisch nihil...)
Leuk als daar dan een groot team app ontwikkelaars start ...
Ik denk dat er ineens heel onverwachte buffer overflows op allerlei plaatsen aangetoond gaan worden.
Hendrik ido ambacht, de oude naam dan aub :D
Als ze er meer dan $185.000,- voor over hebben wel.
Ach ja, on the upside, we hebben nu com.google :+ , voor als je het per ongeluk verkeerd intypt :*)
We’re always thinking about what’s ahead, but sometimes it’s important to look backwards. In that spirit, we’re proud to introduce http://com.google, available today.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 1 april 2015 14:34]

Wat dacht je van Tjiettjerkstradeel?? LOL
Ja ik zie dit ook niet als gunstig in. Ik vond de .nl/org/com/eu wel genoeg eigenlijk...
Die extensies zijn dan ook allemaal afkortingen.

.nl staat voor 'Nederland' maar even goed voor 'The Netherlands'.
Idem voor .be met België of Belgium.

Maar wat we nu zien is dat bijvoorbeeld .gent (nederlandstalige benaming) bestaat en niet .ghent (engelstalige benaming). En dat vind ik een achteruitgang. Het internet is een groot internationaal project en het Engels is nu eenmaal de voertaal voor wetenschap, onderzoek en techniek, waar het Internet onder valt.
Er klopt helemaal niets van wat je zegt.

De land TLD's zijn gebaseerd op de ISO 3166-1 (alpha-2) twee letterige afkortingen voor landen (een paar TLD's uitgezonderd zoals .uk ipv .gb).
En hoewel het gros van de 3166-1 afkortingen inderdaad op de engelse naam voor het land/gebied gebaseerd zijn, zijn ze dit lang niet allemaal.

De ISO 3166-1 is overigens aangemaakt in 1979, lang voordat er sprake was van land TLD's .

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 1 april 2015 14:21]

Sorry maar je vergelijking gaat nergens over...

.de staat natuurlijk ook niet voor Duitsland en ook niet voor Germany.. Dus wat je zegt klopt natuurlijk helemaal niet.
De staat voor Deutschland ...
ja natuurlijk staat het daar voor maar zijn vergelijking gaat over dat het en voor de taal van het thuisland staat en voor het engels. Maar dat is misschien in het geval van .nl en .be zo maar voor de meeste andere niet.. Zo ook het geval bij .de waar dat dus niet het geval is.
Des te afhankelijker worden we van zoekmachines om de juiste content te vinden ben ik bang.
Jammer, want ik vond de situatie voorheen duidelijker en overzichtelijker.
Gent of Ghant wo cares, die rotzooi moeten ze niet toelaten. com nl en de bestaande extensies waren zijn meer dan genoeg.
Maar nee het kapitalisme draait weer door, het brengt meer geld op dus maken we er een rotzooi van.
Als die extra domeinen zijn meer voor het eigen image dan dat ze echt nuttig zijn. Amsterdam kan nu trots zeggen we hebben een eigen domein, leuk maar je hebt er niets aan. een speeltje op kosten van de belastingbetaler.
hmmm jou redenering klopt niet helemaal....er zijn veel landen waar dat niet bij klopt...denk aan Zwitserland! (CH) en Duitsland (DE) ik vind het juist totaal overbodig om ook de engelsnamige ltd te maken....das wordt dus gewoon die toerist leren hoe je Gent schrijft!
Inderdaad. Dit gaat zoveel verwarring opleveren voor mensen. Ik snap wel dat op het .nl veel eenvoudige domeinen bezet gehouden worden in de hoop er een hoop geld mee te verdienen. Waardoor ze nooit nuttig gebruikt kan worden. Het zou fijn zijn als ze hier eens wat mee doen. Maar om on-topic te blijven. Het kan ook het omgekeerde effect krijgen. Bijv. Ga even naar winkelen.amsterdam om de openings tijden van bepaalde winkels te zoeken. ect...

Dus ik denk zelf dat er zowel voor als nadelen zijn.
Mja, maar hoe is winkelen.amsterdam nou makkelijker dan winkelen.amsterdam.nl?

Er gaat een deel van de verplichte hierarchie verloren die mijns inziens een sterke toegevoegde waarde had. Bovendien wordt het voor bedrijven alleen maar lastiger om te kiezen welke domeinnaam ze moeten registreren: welke zullen potentiële klanten als eerste proberen? Welke is het beste te onthouden / blijft het beste hangen?
Het adres boeit helemaal niet; heb jij ooit al eens een niet-it-er een adres ergens anders dan in google zien intypen?
Dat is juist het advies dat elke niet-IT-er krijgt.

Voer het juiste adres in in de adres balk, zoek dergelijke adressen niet zomaar in een zoek machine, klik niet zomaar op links die lijken te verwijzen naar iets waar je naar toe wilt.

Als je gaat internet bankieren bij de ING, controleer dat atlijd het juist adres in de URL-balk en bij twijfelt tikt u handmatig www.ING.nl in. (als voorbeeld). Het zorgt voor een boel verwarring en gebrek aan structuur en dit wordt alleen maar gedaan ten behoeve van inkomsten door registratie, want van een echt behoefte is nooit echt sprake geweest.....
Een mooie phishing site zou dan zijn http://www.mijnbankzaken.ing

Geweldig. Ze verwachten wel van internet gebruikers dat ze alert zijn, maar hier is toch niet meer tegen op te boksen? Wat is nu echt en wat is nep?
Ik ben het helemaal met u eens.

Wat dacht u van .nll als criminele organisatie heb je nu een goedmijn. je inversteert 1 maal in een .nll domein en verhuurt vervolgens subdomeinen aan andere criminelen, dan kun je werkelijk alles verhuren... twee voorbeeldjes;
mijn.ing.nll
bankieren.rabobank.nll
Ik weet het; ik ben zelf software ontwikkelaar van beroep en probeer mensen dit vaker uit te leggen, maar het kan ze niets schelen; ze blijven alles in google in tikken. Waar ze wel naar kijken is het groene EV certificaat; dat is dan nog een kleine troost...
Ik kom voor mijn werk regelmatig bij mensen thuis die helemaal niks van ICT snappen en 90% hiervan weet niet eens wat de URL-balk is. De browser staat gelijk aan Google, want de term browser kennen ze niet. Tabbladen weet niemand wat het is en ze kunnen alleen doen op de computer wat er in de loop der jaren in getraind is. Zodra er iets verandert (adware wat de homepage verandert of iets dergelijks) zijn ze helemaal van slag af en mag er iemand komen om "het internet" te maken want het werkt niet.

Oftewel verwachten dat een grote groep gebruikers in Nederland adressen gaat controleren of zelf intypen is een droom.
Ik sluit me bij deze reactie aan. 90% weet niet eens wat een url betekent of inhoud, en denken dat www ook altijd verplicht is. Het gros gaat via zoekmachines, en dan interesseert de URL niemand (mij trouwens ook niet, en ik ben web developer)
Je adresbalk is standaard al zoekmachine bij bijna elke browser. Een typvoutje is zo gefixt
Precies, bloedirritant als je mensen aan de telefoon naar een website verwijst voor bv een teamviewer exe en mensen de googleresultaten gaan opnoemen..
Draai het is om:

Hoe is winkelen.amsterdam.nl makkelijker dan winkelen.amsterdam? Naar mijn idee zijn het twee identieke links, waarbij de een wat korter is en dus makkelijker te onthouden. Het is wel wat onconventioneler, dat dan weer wel.

Ik zeg niet dat het een verbetering is, maar dit voorbeeld (winkelen.amsterdam) is wel een goed voorbeeld hoe je dit goed zou moeten gebruiken.
Het is niet onconventioneler, het is nu nog ongewoner. Over een jaar of drie weten we niet beter.
Het kan ook het omgekeerde effect krijgen. Bijv. Ga even naar winkelen.amsterdam om de openings tijden van bepaalde winkels te zoeken. ect...

Dus ik denk zelf dat er zowel voor als nadelen zijn.
En toch zullen dat soort sites waarschijnlijk ook niet van de grond komen. Als Amsterdam een van de weinige is met 'winkelen.amsterdam' zullen weinig mensen het weten te vinden of gebruiken. Mensen die er wonen weten wel waar ze kunnen winkelen en waar ze wat kunnen vinden, terwijl de mensen die eenmalig naar Amsterdam gaan geen idee hebben dat 'winkelen.amsterdam' zinnig is omdat het bij hun in de buurt nooit gebruikt wordt. In dat geval zou iedere stad een dergelijk domein en website moeten hebben die ook up to date is. Maarja, dat schiet weer niet op want dan kun je beter een landelijk domein nemen zoals openingstijden.nl. Wanneer mensen die website eens tegen komen weten ze dat ze de openingstijden van winkels in heel Nederland kunnen vinden. In mijn ogen voegt het niks toe en negeer ik websites met die extensie.
Inderdaad, probeer dit maar eens uit te leggen aan je niet-technische vrienden/kennissen. Wel lekker cashen voor de ICANN.
Inderdaad, los van dat het voor mij persoonlijk 9 van de 10 keer totaal geen waarde heeft om te weten waar een bedrijf zit (of welke branche ze zitten, doelend op de andere nutteloze tld's de laatste tijd) wie gaat er nou .amsterdam achter een url typen, wat een onzin echt.
Nah, ik zit er niet zo mee. Tegenwoordig gaat toch alles via een zoekmachine. Google weet als geen ander welke site je wilt hebben. Dat het domein er dan raar uitziet maakt echt niet uit.

Ik vind het overbodig en verpilling van geld maar ik denk niet dat het voor internetgebruikers onduidelijk zal worden want, zoals ik al zei, die doen toch alles via Google. De meeste mensen gaan echt geen domeinnamen onthouden van sites die ze maar zelden nodig hebben.
Waarom? Ik moedig dit juist aan. Nieuwe TLD's bedoel ik dan.

Ooit geprobeerd een domeinnaam te registreren met een generiek woord erin? De laatste jaren is bijna alles wel geregistreerd.

Tjah, de verwarring voor de gewone mens nu? Dat gaat, net als zovele technische verandering, vast wel over.

Stilstaan is achteruit gaan.
Hopelijk kopen websites van .amsterdam niet alleen die extentie maar ook nog gewoon .nl.

Anders het begin van een grote rommel voordat je dan eenmaal op een website bent |:(
Op de site http://nic.amsterdam/ valt te lezen: "De eerste 100 Pioniers gaan live. bijv. gemeente.amsterdam".

Wat is er, (technisch gezien :) )mis met http://www.amsterdam.nl/ ?
Wat is er, (technisch gezien :) )mis met http://www.amsterdam.nl/ ?
Het feit dat er nog www voor staat...
Dat denk ik ook. De wildgroei aan allerlei (onzinnige) domeinnamen is dan niet meer te stoppen. En voor bedrijven is het niet meer rendabel om alle domeinnamen te kopen.
Je bedrijfsnaam kan dus eenvoudig op een wazig domein worden gekaapt.
Morgen bestaat dit domein niet meer

[Reactie gewijzigd door Spinner op 1 april 2015 14:59]

En straks? Krijgt elke (grote) stad zijn eigen TLD?

Vind het maar niks. Veel te veel getyp voor een TLD... URL hoort kort en krachtig te zijn IMHO
Ze hadden natuurlijk ook .xxx kunnen registreren voor Amsterdam. Maar de rest van de wereld associeert dat met iets anders.
Ook iets waar Amsterdam om bekend staat, dus waarom niet?

Ontopic: ik zie het nut niet echt van al die nieuwe domeinen, van een provincie kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar een stad? Straks krijgen zelfs dorpen of straten nog hun eigen domein.
Ach, dan krijg je dus de website xxx.amsterdam, voor al uw dames van plezier in onze hoofdstad. Maar je gaat dus ook websites krijgen als n**kenin.amsterdam, en alle varianten die er te verzinnen zijn. Ik vraag me af of de gemeente daar wel zo goed over heeft nagedacht. Of heeft de beheerder van het topleveldomain nog wat in de melk te brokkelen bij de aanvragen voor adressen die onder het topleveldomain komen?
Daar staat Amsterdam wel bekend om... Hoeren en Coffeeshops toch?

edit: Bovendien bestaat .xxx al

[Reactie gewijzigd door technomania op 1 april 2015 14:10]

Hij bedoelt omdat het wapen drie kruisjes heeft.

[Reactie gewijzigd door i7x op 1 april 2015 14:33]

Zo had ik hem nog niet bekeken...

(Waarschijnlijk een dirty mind)
Elke niet bestaande domeinnaam *.amsterdam (dus niet de hier genoemde nic.amsterdam en tedx.amsterdam) lijkt de resolven naar 127.0.53.53.

Waarom niet "Unknown host" / "Cannot resolve" net als bij andere domeinnamen. Weet iemand daar meer van?

[Reactie gewijzigd door davasch op 1 april 2015 14:02]

Dat is een door het ICANN aangegeven 'name collision' IP adres: https://www.icann.org/res...e-collision-2013-12-06-en
Thanks! Ben niet zo thuis hierin maar vind ik het wel interessant ;)

Het idee is dus, dat mocht ik hier lokaal een (sub)domein met 'amsterdam' erin hebben draaien dit IP-adres me een duidelijke hint geeft dat er een name collision plaatsvindt.

Is dit maar voor een bepaalde tijd zo? De TLD's .aero en .museum bijvoorbeeld doen dit niet (meer) bij mij.
Je kunt zien dat de gemeente Amsterdam het financieel lang zo slecht niet heeft. Maar na voor- & nadelen te hebben gezocht kom ik alleen maar nadelen tegen i.t.t. voordelen.

- Duur grapje, niet alleen qua aanschaf maar ook qua onderhoud.
- Interesse vanuit bedrijven en consumenten zal zeer minimaal zijn.
- Voor toeristen al helemaal niet interessant.

Ik bedoel.... of je nu www.amsterdam.nl of www.gemeente.amsterdam je moet het maar willen. Een erg domme zet dus en ik denk dat als Amsterdam echt teveel geld heeft de overheid hier dan ook eens wat minder geld aan moet spenderen. Dat de overheid dit überhaupt al niet eens bespreekt is in mijn ogen al iets dat mij zorgen baart. Jaarlijks de gemeentelijke belastingen innen terwijl veel huishoudens het zich nauwelijks kunnen veroorlven maar het dan zo makkelijk aan een nutteloos iets als een eigen TLD.

Nog niet gesproken over de enorme rommel (onduidelijkheden etc.) die het op het internet veroorzaakt.
Volgens mij hadden ALS ze zoiets wilde doen beter subdomeinen kunnen gebruiken e.g. amsterdam.gemeente.nl
Zoals het nu vooral gaat is in principe helemaal zo verkeerd nog niet. amsterdam.nl rotterdam.nl dordrecht.nl breda.nl enz. enz. vrij logisch ook en dit is iets wat iedereen eigenlijk vandaag de dag al gewend is om te doen.
Helaas geen 1 april grap...Echt een lekker zinloze tijdsbesteding van de gemeente dit.
De gemeente kan natuurlijk domeinnamen verkopen voor een dik bedrag. Levert het misschien nog ooit iets op.
.adam zou leuker geweest zijn.
.mokum voor de intimi
Een uiterst bedenkelijke zaak, dat soort domain extensies. Weggegooid geld.
Als niemand ze gebruikt verdwijnen ze op den duur vanzelf. Dat werkt zo met alle producten en uitvindingen.

Websites die op een vreemd TLD gaan zitten hebben vast ook wel een gangbaar .nl/.com adres. En met de vervaging van de grens tussen adresbalk en zoekbalk is het nog maar de vraag hoe relevant het exacte adres is. Als ik 'TWE' intik komt Google al met de suggestie 'Tweakers'.

Wat mij betreft ook weggegooid geld, maar marketing is moeilijk te meten :)
De onzinnige uitbreiding van TLD's plaveit volgens mij alleen maar de weg naar een snellere evolutie van het Domain Name System. Dat hoop ik dan tenminste...
Krijgen Amsterdammers nu ook een gratis domein? Ze betalen immers mee...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True