Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

De bekendheid van de top-level-domains .vlaanderen en .brussels bij Belgische bedrijven is nog steeds laag. Daarnaast hebben steeds vaker Nederlandse partijen .be-domeinnamen in handen; circa twintig procent van deze domeinen heeft een Nederlandse eigenaar.

Dat meldt DNS Belgium, dat een onderzoek onder vijfhonderd zelfstandige ondernemers en kleine tot middelgrote bedrijven in geheel België hield met de vraag of zij kennis hadden over en mogelijk interesse in een domeinnaam met de extensie .vlaanderen of .brussels. Deze tld's zijn sinds september vorig jaar beschikbaar. Hoewel de bekendheid ten opzichte van vorig jaar met 9 procent is gestegen, weet nog altijd slechts 46 procent van de ondervraagde bedrijven dat deze domeinen voor hen beschikbaar zijn, zo meldt de registrar.

DNS Belgium meldt verder dat hoewel de bekendheid van de twee tld's is toegenomen, de getoonde belangstelling juist is verminderd. Slechts 26 procent van de bedrijven zou overwegen om een tweede domeinnaam naast de reguliere .be-extensie te gaan afnemen. Het vastleggen van .brussels- en .vlaanderen-domeinnamen kost jaarlijks 20 euro exclusief btw.

De interesse voor Belgische domeinnamen vanuit Nederland is juist opvallend groot. Begin deze maand liet DNS Belgium weten dat van de 1,5 miljoen .be-domeinnamen een kleine 20 procent in handen is van een Nederlandse eigenaar. Vooral Nederlandse webshops kiezen voor een .be-domeinnaam. Daarnaast registreerde een Nederlandse student onlangs sex.vlaanderen en casino.vlaanderen, domeinnamen die potentieel veel geld waard zijn. DNS Belgium stelt dan ook dat Belgische ondernemingen veel scherper moeten reageren op nieuwe ontwikkelingen zoals het vrijkomen van nieuwe tld's. Tot nu toe zijn er slechts enkele duizenden domeinen met de extensie .vlaanderen en .brussels vastgelegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

.vlaanderen is gewoon te lang om als deftig tld te dienen. .flanders zou internationaal ook meer aanspreken naar bedrijven toe.

[Reactie gewijzigd door Jump op 1 april 2015 15:18]

Ik ben ook niet echt overtuigd dat Vlaanderen echt zo'n sterk merk is dat flamiganten er altijd van maken. Ik heb door mijn carriŤre heen vaak contact gehad met buitenlandse bedrijven of mensen en je mag al van geluk spreken als ze Łberhaupt BelgiŽ weten liggen of er niet van overtuigd zijn dat Brussel een land is. De enige die Vlaanderen kennen zijn Nederlanders en Fransen afkomstig van het dťpartement Nord... .

Men hecht gewoon te veel belang aan het Vlaams/Nederlands. Persoonlijk als Vlaming vind ik het eerlijk gezegd wat wereldvreemd en krijg ik het op mijn heupen van dat vaandelzwaaien. Identiteit is leuk, maar leven in de realiteit is dat ook.

En het gaat soms ver, tot op het zotte af. Bedoel we hebben werkelijk mensen die achter bussen lopen om te controleren of de reclame's geen engelse termen bevatten... .

Je zal maar een Belgische IT bedrijf zijn die iets wil adverteren op een bus. Als je een browser ontwikkelt moet je het ding expliciet gaan adverteren als internetbladeraar om aan de regels te voldoen... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 1 april 2015 23:27]

Ik vraag me af waarom je er flaminganten bijhaalt. Zoals GigaPixels hieronder al meldt, er is bvb ook .gent. Waarom is het OK om te zeggen dat je Europeaan, Belg, Limburger, Gentenaar, Pajottenlander of inwoner van de koekoeksstraat bent, maar o wee als je zegt dat je Vlaming bent want dan ben je een flamingant met een leeuwenvlag in de hand.
Neemt niet weg dat die tld's onzinnig zijn, maar niet om deze reden.
Omdat het meestal de flamiganten zijn die het praktische op dat vlak uit het oog verliezen en zich aan dat Vlaams vastklampen. Op pragmatisch vlak was een .flanders veel logischer, maar dan moet je wel onder ogen durven zien dat in die context (www) het vlaams/nederlands weinig waarde heeft.

Ik heb paar jaar in Ieper (westhoek) gewerkt (L&H - FLV) en heb menig WW1 toerist ontmoet in die tijd. Nooit iemand gehoord over vlaanderen hoor. Het gedicht - waar vlaanderen zijn bekendheid over geniet inzake WW1 - heeft het over "in flanders fields" niet over vlaanderen.

3/4 van de reclame naar toeristen toe in de streek heeft het over flanders, dat is met een goeie reden. De kans dat de gemiddelde Canadese toerist of Brit .vlaanderen gaat typen - als hij het Łberhaupt al kan schrijven - is quasi nihil.

Denk je trouwens werkelijke dat de reden dat .vlaanderen niet van de grond raakt puur te wijten valt aan "bekendheid" ? Komaan dat is toch echt voor te lachen.

Heeft niets te maken met zich te identificeren als Vlaming, want ik deed dat namelijk ook in mijn tekst.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 2 april 2015 00:18]

Waarom .flanders? Dat heeft nog minder nut, want een buitenlander is niet geÔnteresseerd in die onderverdelingen. Dit dient voor lokale websites, niet voor toeristen. Quote van https://www.dnsbelgium.be/nl/producten/vlaanderen
maakt lokale communicatie makkelijker en duidelijker
Naast de nationale extensie .be en het internationale .brussels, is .vlaanderen een uitgesproken lokalen extensie.
Nogmaals ik vind het ook onzin die lange of lokale extenties, maar niet omdat het over Vlaanderen gaat.
Ik geloof nochtans dat .vlaanderen erg bruikbaar kan zijn voor een lokale bakker die extra obline dienstverlening wil aanbieden aan de lokale klanten. Als bakker.be bezet is, dan is bakker.vlaanderen voor de lokale klanten eventueel makkelijker dan bv bakkerij-achternaamman-en-achternaamvrouw.be
@Simplicidad: We kunnen jouw redenering natuurlijk ook gewoon doortrekken en stellen dat Belgen teveel belang hechten aan de .be extensie.. Laten we eerlijk zijn, een Amerikaan (die geen bier drinkt) weet BelgiŽ idd niet eens liggen, met een beetje geluk heeft hij al eens van "Brussels" gehoord. Ga dan liever voor een .eu website, zorgt tenminste voor eenheid binnen Europa en uiteindelijk is enkel een sterk Europa de toekomst (lees: realiteit).

Ook nog even opmerken dat er wel degelijk meer mensen Vlaanderen kennen dan je denkt, of het nu gaat over mensen die geÔnteresseerd zijn in oorlog (zie WO I in Westhoek) of wielersport of culinair, we mogen best trots zijn op ons stukje grond ;)
Voor de zaak van mijn ouders hebben we enkel een .vlaanderen naam gebruikt omdat we de zaak een vlaams imago willen geven. We zijn overtuigde vlamingen en we willen hiermee de mensen doen beseffen dat we meer voor onze identiteit moeten uitkomen, anders zal er niet veel van overblijven. Dit klinkt als zever voor vele maar als je op de taalgrens woont dan kan je mij begrijpen. We verliezen jaarlijks aan grond en als het zo verder gaat zal Vlaams-Brabant een franse kolonie worden. Ma bon, dat is off-topic. Ik begrijp wel uw frustratie naar de vaandelzwaaiende vlaming. Die zorgen voor een slecht imago van de vlaamse beweging en van het vlaanderen die we moeten zijn (progressief, groen en vlaams zijn perfect combineerbaar).

Maar aan de reacties te zien vrees ik dat er enkel over het economisch nut van zo'n extensie gesproken wordt (betere profilering bij potentiele klanten, internationale uitstraling, etc...). Wij kiezen het uit pure ideologie en het economisch aspect kan ons geen barst schelen. Als de zaak minder draait doordat we .vlaanderen gebruiken dan is dat spijtig maar dan gaan wij niet veranderen, dan moeten we juist harder werken om vlaanderen een beter beeld te geven. Zoals Aristotle ooit heeft gezegd: zolang je enkel economisch handelt kan je het 'goede leven' niet leven. Je moet ruimte maken voor andere waarden die belangrijker zijn als het economische (identiteiten, culturen, natuur, ...). Maar daarvoor ben ik bij tweakers niet op de juiste plaats en dat kan ik best begrijpen (technologische vooruitgang gaan toch alle problemen oplossen niet?).

Ik moet wel toegeven dat het lang is en minder praktisch dan een snelle '.eu' of '.be'. Maar zodra Vlaanderen een land is kan het voor .vl gaan en dat zou al veel handiger zijn.

[Reactie gewijzigd door Fons Jena op 2 april 2015 21:10]

Dat begrijpen de Belgen duidelijk niet.
Ook de stad Gent koos voor .gent en niet .ghent, wat ik persoonlijk onbegrijpelijk vind.
Gent is toch een Nederlandstalige stad? Ja, dat klopt, met 250.000 inwoners.
Maar het domein zou wel degelijk Engelstalig moeten zijn voor onder meer toeristen, internetondernemers, of gewoon omdat het Internet nu eenmaal Engels als voertaal heeft. Die groep is namelijk vele malen groter dan de 1/4e miljoen Gentenaars.
Dat is niet het doel van .gent, anders kun je argumenteren voor .gand ook ... (de Franse variant) De bedoeling is "defrietuur.gent" beschikbaar te maken voor Gentenaars, want zij weten waar dat is, terwijl "defrietuur.vlaanderen" al een pak moeilijk te pinpointen is.

Ik vind de hele tld vrijgave ook maar niks. .vlaanderen is ook superlang t.o.v. een .be/.org/.eu ik snap dat er een alternatief moest komen maar verbazen doet het me niet.
Tenzij defrietuur een bedrijfsnaam is voor een keten in vlaanderen ;)
Niet veralgemenen als je wilt, voor de Belgen zelf is dit een ver van hun bed show. Het artikel zegt het zelf, heel lage bekendheid.

Dit is de politiek die hun heeft laten overhalen door externe partijen door hun ego te strelen. Gent is vooruitstrevend, Gent staat op de kaart en alle websites van de stad Gent eindigen nu natuurlijk op .gent. De belangerijkste van al, https://stad.gent/, zeg nu zelf, het straalt iets uit Zelfs het internet moest aangepast worden voor de grote stad Gent. (sarcastisch bedoeld uiteraard)

Wat zit er in voor die externe partijen? Domeinnamen verkopen is lucratief. Zo een heel nieuw top level domain is big bussiness. Als je immers een bedrijf start ben je nu al zowat verplicht .be, .com en .nl te registreren. Waar deze externe partijen op hoopte was dat bedrijven de nieuwe Top level domains ook zouden registeren ook al hebben ze er totaal geen boodschap aan. En diegene waar het bedrijf ze zelf niet koopt ze te verkopen aan mensen/bedrijven die massaal domeinen registreren om ze dan voor extra te verkopen.

Echter het plan loopt niet helemaal naar hun zin. Slechts enkele bedrijven waaronder banken hebben zich vanuit security redenen de nieuwe top level domeinen aangekocht. Maar deze worden zelfs niet gebruikt, ook geen redirect. Voor de rest is niemand geÔnteresseerd in deze cinema.

De bevolking heeft hier helemaal geen oren naar, de politieker heeft zich in de luren laten leggen en de externe partijen blijven met lege handen achter. Het doet mij plezier, echt.
Kijkende naar .museum en konsoorten die al vele jaren bestaan en de erg lage populariteit daarvan, hadden ze dit toch kunnen voorzien.
De bevolking heeft hier helemaal geen oren naar, de politieker heeft zich in de luren laten leggen en de externe partijen blijven met lege handen achter.
En hiermee is alles inderdaad gezegd :)
BelgiŽ loopt op internet gebied en vooral consumenten sterk achter. Men koopt er veel minder online en gaat leiver naar de plaatselijke winkel.
Let op het komt wel maar het zal nog een paar jaar duren.

De kaalslag onder winkeliers in Nederland die hebben zitten slapen tot verkoop via internet kwam moet in BelgiŽ nog komen. Daarbij springen Nederlandse webshops nu al in dat gat en blijven de meeste Belgische shop achter.

Dat vlaanderen niet bekend op populair is heeft gewoon met die onzin domeinen te maken. De meeste weten nu misschien .be .nl .fr.com maar als je als land al achterligt op internet gebied moet je niet verwachten dat de massa weet dat .vlaanderen en .gent bestaan.
Ik begrijp het heel goed als iemand die al bijna 10 jaar in Vlaanderen woont. Jij noemt het cultuur en zeker is het de cultuur van de oudere garde. De jongeren zijn wat dat betreft al stukken anders en krijgen dus ook een andere cultuur.

Je mag het wat mij betreft noemen wat je wil, de cultuur is aan het veranderen en gaat veranderen.

Dat je tevreden bent met de Belgische webshops verklaar vast het grote succes van de Nederlandse webshops op de Belgische markt. Vraag je eens af waarom die toch succesvol zijn ? Misschien omdat veel Belgische bedrijven daar toch te lang hebben gewacht ?

.amsterdam .weetikwat zal vrij lang duren voordat het common knowlegde is.
Wat een onzin. BelgiŽ loopt achter op e-commerce door archaÔsche arbeidswetgeving & te hoge loonkosten. Dat heeft niets te maken met een zogenaamde unieke Vlaamse cultuur die online aankopen afwijst. Gewoon nonsens. Verder hebben bedrijven hier gewoon te laat op de internet kar gesprongen. Dat er in BelgiŽ minder een cultuur is van online kopen is daar een gevolg van. Het is geen toeval dat bv. coolblue.be en bol.com, 2 Nederlandse bedrijven, in BelgiŽ sterk aan populariteit winnen.

Wat leesvoer voor je:
http://www.tijd.be/ondern...itenland.9594393-3073.art
http://www.tijd.be/ondern...commerce.9600954-3087.art

Verder vind ik, als Vlaming, je minachtende toon tegenover de Nederlanders ongepast & naast de kwestie.

[Reactie gewijzigd door Vimy op 1 april 2015 20:47]

We zullen natuurlijk nooit weten of de Amsterdammers de Nederlandse of Engelse benaming va hun stad als TLD lieten vastleggen.
Maar het domein zou wel degelijk Engelstalig moeten zijn voor onder meer toeristen, internetondernemers, of gewoon omdat het Internet nu eenmaal Engels als voertaal heeft.
Dat is een illusie. Het internet is niet Engels, jouw internet is misschien engels. Er zijn genoeg gelokaliseerde TLD's om dat aan te tonen.
Voor de internationale uitstraling heb je .be . Vlaanderen is meer bedoeld voor het binnenland. De regio Vlaanderen is ook niet zo internationaal bekend.
De ware flami.gent denkt daar anders over. Ten zuiden van Brussel begint klein Frankrijk, samen met noord Frankrijk een economische put van werklozen. :/ Zie ook de debacles v/h Vlaams huis in NYC een paar jaar terug.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 1 april 2015 18:04]

ned.flanders
Misschien moeten we afkortingen gebruiken, wat we gebruiken toch ook .nl en geen .nederland of .org ipv .organisatie
.Vlaanderen wij Nederlanders begrijpen dat niet eens. .be is toch prima :) ach zelfs op een .be pagina ben ik nooit te vinden. Die belgen zijn minder belangrijk dan ze denken haha
het hele gedoe met de extreem lange flut-tld's is gewoon een scam imo. NIEMAND die ze daadwerkelijk gebruikt.

Dat effect had je al lang kunnen zien aankomen: als je bvb naar de 'gewone' tld's kijkt vs de 'grote' tlds, zie je al wat: google.com heeft in BelgiŽ mťťr verkeer dan google.be. Wat heeft de overheid in godsnaam overtuigd dat er een nood is aan NOG lokalere tld's? WHY THE FUCK hebben we .brussels nodig? Het kost de overheid handenvol geld, maar levert echt geen drol op, noch in rechtstreekse, noch in onrechtstreekse inkomsten.
het hele gedoe met de extreem lange flut-tld's is gewoon een scam imo. NIEMAND die ze daadwerkelijk gebruikt.
Dat klopt niet, ik ken heel wat mensen die een e-mailadres op .vlaanderen hebben. En de site be.brussels heeft dankzij reclameaffiches in de stad toch wel wat bekendheid gekregen.
Persoonlijk vind ik be.Brussels echt heel vreemd. Waarom niet Brussels.be? Zoals iedereen het zou kennen en herkennen?

Van de andere kant verwacht ik dat de jeugd die hiermee opgroeit, geen problemen ermee zal hebben. En wellicht dat zoekmachines zo nog meer gebruikt gaan worden. Dus meer macht en inkomsten voor o.a. google.
Hoeveel van die jongeren typen daadwerkelijk tld's in? Het merendeel zal gewoon keywords in de adresbalk typen en laat de browser maar zoeken.

Als je de site vaker bezoekt dan doe je het zelfde en zet de browser de meest relevante url al onder in beeld.

.vlaanderen is gewoon belachelijk lang en onzinig om in te typen.
Persoonlijk vind ik be.Brussels echt heel vreemd. Waarom niet Brussels.be? Zoals iedereen het zou kennen en herkennen?
Er zit natuurlijk een psychologische factor achter. "Be.Brussels" kan makkelijk opgevat worden als "Wees een echte Brusselaar" of "Beleef Brussel ten volle". Zo'n associatie is goed voor de populariteit en maakt het onthouden makkelijker.
Zie nu niet echt de link tussen Wees een echte Brusselaar en be.brussels niet! Aangezien ze daar over het algemeen frans spreken en maar weinig mensen engels.

Laat staan vlaams want dat kunnen ze wel maar sta maar een keer kapot (eigen ervaring) Ze zullen geen woord vlaams of Nederlands praten ze blijven maar dom zeggen snap er niks van..

[Reactie gewijzigd door Baseboy op 1 april 2015 18:31]

"Snap er niks van" klinkt dan weer aardig Nederlands...
Slaat helemaal nergens op? Wat denk je dan volgend voorbeeldje. Geen bronnen, puur eigen ervaring (of tenminste die van mijn echtgenote).

Zij werkte jaren geleden in een kledingwinkel in Zaventem. Voor zover ik weet ligt dat nog steeds in het Nederlandstalige gedeelte van Brussel. Op een keer vond ze het tijd voor een experimentje.

Wanneer er een gezin binnenkwam wachtte ze eerst af of die mensen nederlands of frans met elkaar spraken. Ze deed haar test eerst bij 10 nederlandstalige gezinnen. Ze ging er naartoe, en zei vriendelijk "Bonjour, je peux vous aidez?" Alle 10 die gezinnen begonnen in het frans terug te praten, al was het haperend en stotterend en kwamen ze niet uit hun woorden.

Dan deed ze hetzelfde experiment bij 10 franstalige gezinnen. Ze stapte erop af en zei met dezelfde vriendelijk "Goedemiddag, kan ik u helpen?" De resultaten waren best schokkend...
- 1 gezin sprak in vloeiend nederlands terug.
- 2 gezinnen probeerden in het nederlands, maar er viel amper iets verstaanbaar uit te krijgen.
- 5 gezinnen vroegen in het frans of ze in het frans geholpen konden worden.
- 2 gezinnen verlieten gewoon de winkel, zonder verder iets te zeggen.

Dit is geen politiek geneuzel van een Nederlander, dit is een effectief real life niet in scene gezet experiment door een Belg. Moet je daarom alle Walen over dezelfde kam scheren? Absoluut niet, maar de constant groeiende rechtse mening in Vlaanderen is niet van gebakken lucht, in tegenstelling tot jouw mooi woorden "verstikkende culturele hypnose".
Kiang,

Het nut van de nieuwe TLD's is er vooral een op langere termijn. Als startup moet je tegenwoordig steeds vaker tevreden zijn met de 'left-overs' wat betreft domeinnamen. Zowel de .com als verschillende meer lokale extensies (.be,.nl,...) raken verzadigd. Als startup (of nieuwkomer op internet) geef je dus vaker en vaker handen vol geld uit indien je toch een interessante domeinnaam te pakken wil krijgen. Dit is ťťn van de redenen waarom het ICANN de lancering van de nieuwe extensies mogelijk gemaakt heeft.

Met het oog op de toekomst zijn er dus heel wat mogelijkheden. Elk bedrijf krijgt de kans zijn eigen unieke domeinnaam te registreren, zonder die te moeten overkopen. Een .consulting, .bank, .shop extensie geeft de mogelijkheid om als bedrijf/zelfstandige toch jouw eigen domeinnaam te registreren binnen een vakgebied dat jou of jouw business kenmerkt. Lijkt me op zich een betere investering van een ellenlange domeinnaam met 35 koppeltekens.

Het zal ongetwijfeld even duren voor iedereen er aan gewend raakt, maar een switch van '.be staat voor Belgie' naar de meer dienst/regio/job gebonden extensies komt er in de toekomst imo hoe dan ook.

Je hoort me niet zeggen dat ze allemaal even nuttig zijn, maar toekomst gericht lijken ze mij in elk geval interessant.
"de overheid" zijnde de stad Gent, stad Brussel en de Vlaamse overheid, en handen vol geld is redelijk overdreven ...
Hoezo
maar levert echt geen drol op
?

Ik snap het nut ook totaal niet, maar er zijn toch zeker wel Belgische bedrijven die ze verkopen en dus geld af moeten dragen een de BE belastingdienst...
Ook lijkt me met die custom TLD's het mailadres typen lastig worden.
Ik kan me zo voorstellen dat gemeentes er 1 willen; voornaam.achternaam@antwerpen.vlaanderen.
Zijn toch flinke lappen die je moet gaan typen.

Het is maar eenmalig, maar toch.
Die custom TLD's vind ik tot nu toe geen succes iig. *goede TLD; .SUCCES :D
voornaam.achternaam@antwerpen

niemand (behalve de beheerder van .antwerpen) verbiedt dat je een dergelijk email adres mag hebben. Helaas gaan heel heel veel sign up formulieren zich hierin verslikken...

roadrunner84@tweakers voor het geval .tweakers ooit geregistreerd gaat worden :)
Ik denk dat de meeste mailprogramma's dat adres niet zullen accepteren. Die willen minstens 1 punt in de domeinnaam.
Ik typ ook veel liever .be dan .Vlaanderen. Het zelfde geldt voor .nl en .Gelderland.
Ik snap ook niet dat ze het helemaal voluit schrijven, waarom niet .ams of .gld?
De meeste webmails en zeker ook de email programma's slaan natuurlijk wel op waar je al eens heen hebt gemaild.
Dus eigenlijk hoef je het maar ťťn keer in te ikken.
De volgende keer als je daar iets naar wilt versturen zijn de eerste twee letters van het email adres genoeg, want dan verschijnt het complete adres en kun je dat aanklikken.
Om even bot te zijn.... who the hell wil er dan ook een tld gaan zitten intypen die net zo lang is als de rest van de url.
Dat hoeft dus vaak niet, zeker niet voor mensen die hun internet browser geschiedenis nooit opruimen.
Zo vind ik het zelf wel handig dat ik voor mijn werk email adres in de adres balk selchts "ma" hoef in te tiepen en dan op Enter rammen, want de browser ziet meteen dat ik naar mail.google.com/blabla wil waar ik nog automatisch ingelogd ben.
En ik typ "anal" in voor google analytics :P
Waar jij nou weer op doelt weet ik niet. :? Dat gaat echt niet werken.
In je web browser kan je, als je je history niet leegt, gewoon de eerste twee of drie letters van de site name intiepen/
Dan wordt dat aangevuld, en dat is wel zo handig.
Dan volstaat een Enter.

OMG...nu snap ik 'em. Sjezus, is dat het FP niveau nu? :?
Ze zijn welk bekend, maar wij Belgen zien in dat dit gewoon domme geldklopperij is en blijven bij .be
Hopelijk falen al die custom tld's, want what's next? Grappen zoasl .cocacola, om dan drink.cocacola te maken of andere zever?
Bekijk het als een optie voor de toekomst. Ik ken ondertussen handen vol bedrijven die hun eigen domeinnaam moesten wegkopen om toch maar de .be in handen te krijgen. Op termijn hebben we in elk geval meer nodig dan alleen de .be om de groeiende hoeveelheid bedrijven die online meedingen op te vangen.

IMO is de visie van het ICANN die een shift wil van de lokale extensies naar meer internationale/sector gebonden draagkracht, geen slechte zet. De verzadiging bij bv .com begint stilaan een kantelpunt te bereiken.

Nu lijkt het misschien nog de ver van ons bed show, maar ze gaan (of toch een groot deel) zeker hun nut nog bewijzen.

Onlangs werd bv aangetoond dat Google ondertussen de lokale draagkracht van de nieuwe extensies bij zoekresultaten een extra boost krijgt indien er uit die bepaalde regio of naar een bedrijf uit die bepaalde sector gezocht is.
Vandaag mijn eerste mail gestuurd naar .vlaanderen domein, nooit gedacht dat ook maar iemand daarvan ooit gebruik zou maken....

Echt niemand in BelgiŽ ligt daarvan wakker, behalve onze ohzo vooruitziende politici...
Persoonlijk begrijp niet goed waarom die tld's er gekomen zijn. Veel vlaamse bedrijven hebben reeds een .be adres en laten dit in de veel gevallen gewoon doorsturen. Het is zelf zo erg dat de beheerder van .gent (combell) geen deftige site site op z'n eigen tld heeft staan (http://combell.gent/) dat geeft mij toch ook een beetje een gevoel van "we hadden nog wat extra uitgaven nodig"
DNS Belgium: bekendheid nieuwe tld's .vlaanderen en .brussels is laag
Oplossing: houd een dure reclamecampagne voor je dure gTLD's. :*)
DNS Belgium stelt dan ook dat Belgische ondernemingen veel scherper moeten reageren op nieuwe ontwikkelingen zoals het vrijkomen van nieuwe tld's.
Sure, ůf je had van te voren even een goede kosten-baten en behoefteanalyse moeten doen in plaats van het halsoverkop kopen en opzetten van nutteloze gTLD's.
Dat worden aangename momenten met mijnemailadres@mijndomein.vlaanderen, als je het moet spellen in een telefoongesprek met een Chinees of Amerikaan. Handig |:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True