'Netflix heeft 940.000 Nederlandse abonnees'

Videostreamingdienst Netflix had eind 2014 940.000 Nederlanders aan zich gebonden, meldt een Amerikaanse krant. Dat is 5,6 procent van de Nederlanders. De dienst is hier nog niet zo populair als in Scandinavië en Noord-Amerika.

In Noorwegen heeft 17,9 procent van de inwoners een account, waarmee de dienst in dat land procentueel gezien populairder is dan in thuisland de Verenigde Staten. Daar heeft 11,7 procent een account. Ook in Denemarken is de dienst populairder dan in de Verenigde Staten. In die landen is de dienst wel langer actief dan in Nederland. In absolute aantallen blijft Netflix in de VS wel het populairst: daar heeft Netflix 37,7 miljoen betalende abonnees, wat meer is dan alle abonnees buiten de Verenigde Staten bij elkaar opgeteld.

The New York Times heeft de cijfers vernomen van marktonderzoeksbureau IHS. Bij de cijfers zijn proefabonnementen niet meegeteld. Ook account sharing is niet meegenomen: het gaat om het aantal accounts, niet om het aantal daadwerkelijke kijkers. Netflix-abonnees kunnen hun abonnement met anderen delen; afhankelijk van het type abonnement is het mogelijk om een, twee of vier streams tegelijk te kijken.

Netflix brengt zelf geen cijfers naar buiten over het aantal abonnees per land, behalve het aantal abonnees in de Verenigde Staten en daarbuiten. "Dit zijn niet onze cijfers, wij delen die niet", meldt Netflix desgevraagd. Volgens de nieuwste officiële cijfers had Netflix eind vorig jaar 18,2 miljoen streaming-abonnees in het buitenland, maar daar zijn anderhalf miljoen proefabonnementen bij opgeteld. In de Verenigde Staten heeft Netflix naast 37,7 miljoen betalende abonnees 1,4 miljoen proefabonnees.

Eerder schatte Digital TV Research dat Netflix in september 700.000 Nederlandse abonnees had. De streamingdienst kwam in de herfst van 2013 beschikbaar in Nederland. Sinds september is de dienst ook in België te gebruiken, maar IHS meldt niet hoeveel Belgen de dienst ook daadwerkelijk gebruiken.

Door Joost Schellevis

Redacteur

13-02-2015 • 10:15

218

Reacties (218)

218
213
180
6
0
2
Wijzig sortering
Uitgaande van het vorige bericht hebben ze in goede 2 maanden tijd ruim 250k extra abonnees erbij gekregen?

Ik ben er nog steeds tevreden mee, maar ze moeten toch wel flink wat series of aanvullen met recent spul of gewoon eerder uitbrengen, tot 2 seizoenen achterlopen en de keuze om dan weer 'grijs' te gaan is zeer aantrekkelijk.
Ze doen anders wat ze kunnen.

- Het laatste seizoen van Doctor Who stond binnen een maand na afloop online, nog voordat de kerstspecial werd uitgezonden
- Steeds meer films uit 2014 zijn toegevoegd. Vooral de Marvel en Disney films komen relatief snel op Netflix.
- Nieuwe series in de USA worden direct aangekocht, waardoor wij 1 dag na de Amerikaanse uitzending al toegang hebben tot de serie. Bijvoorbeeld Fargo of Better Call Saul.
- Eigen Netflix series komen zelfs direct volledig beschikbaar. Dus niet iedere week een aflevering, maar alle in 1x. En de content die ze produceren is vaak bovengemiddeld goed van kwaliteit. Daar zouden veel tv-zenders van kunnen leren.

Er lopen nog steeds contracten waardoor ze niet zomaar toegang krijgen tot de content. Maar zodra ze mee mogen bieden doen ze dat ook goed.

Het is voornamelijk een kwestie van tijd. Als ze op dit tempo doorgaan zal het geen 2 jaar meer duren voordat er steeds vaker nieuwe content wordt toegevoegd.

Men geeft Netflix de schuld van de lage content, terwijl men die bij het auteurrechtelijk systeem zou moeten neerleggen. Zelf ben ik van mening dat Netflix duidelijk enorm goed z'n best doet om zoveel mogelijk aan te bieden, ook nieuw spul waar mogelijk.
Het is voornamelijk een kwestie van tijd. Als ze op dit tempo doorgaan zal het geen 2 jaar meer duren voordat er steeds vaker nieuwe content wordt toegevoegd.

Men geeft Netflix de schuld van de lage content, terwijl men die bij het auteurrechtelijk systeem zou moeten neerleggen. Zelf ben ik van mening dat Netflix duidelijk enorm goed z'n best doet om zoveel mogelijk aan te bieden, ook nieuw spul waar mogelijk.
Volledig mee eens. Ik heb een Netflix abonnement dat ik nooit gebruik maar exclusief houd om het concept te steunen en in de hoop dat het beter word. Momenteel gebruik ik het alleen voor hun eigen producties.

Het probleem ligt absoluut bij het media oligopolie en de enorme match die deze industrie en hun lobbyisten hebben. Netflix is een van de weinige partijen die wat kan doen aan die industrie en hun eigen producties helpen daar absoluut aan mee. Er is nog een lange weg te gaan totdat het een acceptabel product is maar ze zijn goed op weg.
Voor die 8/9 lousy euro per maand vind ik het allang een acceptabel product hoor. En het zal alleen maar beter worden. :)
Netflix gaat een miljard investeren, komen met hun eigen Marvel-series ("A.K.A. Jessica Jones" bijv), hebben een mooi contract met Disney waardoor nieuwe(re) films snel gereleased worden (Maleficent, Frozen). Bovendien erg veel leuke kinderseries/films die ook allemaal prima nagesynchroniseerd in het Nederlands aangekocht zijn, ik vind het een uitstekende dienst die prima waar voor z'n geld biedt.
Bij netflix heeft gewoon alles te maken met het aantal abonnees. Hoe meer des te hoger de inkomsten zijn.

Neem Nederland 7,99 incl btw = 6,6 ex btw
940.000 x 6,6 = 6,2 miljoen per maand x 12 = 74,4 miljoen omzet

Meer geld maakt gewoon meer mogelijk. De eigen netflix series, house of cards bij doen het heel goed.

Het enigste minpunt is dat er geen echt alternatief in voor Netflix. Het is altijd gezonder als er meer dan 1 aanbieder is.
Ik ben bereid om het dubbele betalen als daarmee het aanbod wordt verdubbeld.

WHO IS WITH ME? :D
Anoniem: 445817 @SeenD13 februari 2015 13:02
5,6% is niet zoveel. Zelfs als al deze mensen dubbel betalen blijven andere distributiekanalen voor de content aanbieders nog altijd heel belangrijk.

Het aandeel van Netflix zal behoorlijk moeten toenemen. Een of twee sterke concurrenten zal ook helpen. Niet zozeer omdat Netflix dan beter zijn best doet maar omdat content aanbieders dan minder afhankelijk worden van de oude distributie.
5,6 % van alle Nederlanders. Maar wel 17% van alle huishoudens. (1 op de 6) dat is echt wel massive vind ik....
5,6 % van alle Nederlanders. Maar wel 17% van alle huishoudens. (1 op de 6) dat is echt wel massive vind ik....
Zeer juiste opmerking! Zelfde als zeggen dat slechts 45% van de nederlanders een abbonement voor stroom leverantie heeft. Maar dat is wel 100% van de huishoudens.
Ik zal nooit begrijpen waarom mensen nog steeds series kijken op TV. Al die reclames en een week wachten op de nieuwe aflevering?! Mijn moeder keek Blacklist op rtl4 maar ze werd er doodziek van en vroeg mij om ze op een dvd te branden (ze is oud).
Niet iedereen wil een complete serie op een dag bekijken.
Wie heeft het er dan over op één dag een complete serie bekijken? |:(
Ik ben het hier mee eens en dat heb ik ook meerdere keren gezegd. Wat Netflix ook zou kunnen doen is "Premium" content maken waarvoor je een duurder premium account nodig hebt. Hierdoor krijgen ze meer inkomsten en hebben ze ook een beeld van de hoeveelheid mensen die de premium content wilt bekijken.

Vind 940000 abonnees overigens wel veel. Ik heb het duurste abonnement waarmee meerdere gebruikers kunnen kijken met 1 account. Deze gebruikers worden neem ik aan niet meegerekend.

Chapeau voor Netflix iig.
Dat premium klinkt leuk maar dat willen ze juist niet.
Zeg dat 5% premium gaat, dan krijg je alsnog niet genoeg binnen om daadwerkelijk het aanbod te verdubbelen.

Ook krijg je onder gebruikers het gevoel dat de ene gebruiker 'beter' is dan de ander. Je gaat je ergeren dat je bepaalde content niet kan zien.

Negatieve gebruikservaring is wat je absoluut niet wilt, want dan gaan mensen overstappen op andere contentaanbieders. Stel dat ruim genomen 10% naar premium zou gaan, dan hou je nog 90% van je gebruikers over die mogelijke negatieve gebruikservaringen kunnen opdoen. Is dat die 10% dubbele inkomsten waard? Lijkt me niet.

Netflix wilt het gevoel houden; voor iedereen op elk moment. Een goed gevoel, dat je zin hebt om te kijken. Zo houden ze klanten. Groeien is leuk, maar klanten houden is moeilijk.

Indien je echt meer content wilt, kunnen ze beter de prijs verhogen met €1. Komt er bijna €1.000.000 euro extra binnen per maand (Nederland dan) en er is geen ongelijkheid meer tussen gebruikers. Maar er was laatst al een prijsverhoging, dus dat zal nog wel even op zich laten wachten.

Wat nog beter zou zijn, is dat het hele rechten systeem in europa gelijk wordt. Maakt het voor Netflix eenvoudiger om deals te maken, en wij, europeanen, hebben toegang tot veel meer content. Maarja, hoe vaak menig tweaker daar wel niet over loopt te dromen...
"Wat nog beter zou zijn, is dat het hele rechten systeem in Europa gelijk wordt. "

Gaat niet gebeuren. De filmmaatschappijen dicteren vooralsnog wat daar gebeurd. Aangezien releases in de bioscoop ook veelal niet wereldwijd gelijktijdig plaatsvinden, zal dit voor de films / series online ook niet gaan gelden.

Zou wel heel fijn zijn inderdaad.
De overheid zou het gewoon kunnen afdingen van de industrie.
Maarja, de EU is te druk met andere dingen.
"De overheid zou het gewoon kunnen afdingen van de industrie.
Maarja, de EU is te druk met andere dingen."

De overheid / EU hebben geen direct gezag over de Amerikaanse filmindustrie en diens afspraken. Natuurlijk wel over wat ze hier in Europa doen/afspreken en uitbrengen, maar in dit geval heeft dat er weinig mee van doen.
De overheid zou het gewoon kunnen afdingen van de industrie.
Maarja, de EU is te druk met andere dingen.
De overheid heeft slechts heel weinig mogelijkheden om bedrijven ergens toe te dwingen. Zou de EU dit doen lopen de bedrijven naar de rechter. Dit is gewoon vrije markt.
Ik niet. Ik heb nu een backlog van verschillende maanden, en tegen dan gaan er ongetwijfeld weer nieuwe seizoenen beschikbaar.
Anoniem: 211516 @SeenD13 februari 2015 17:40
Mag audio kwaliteit ook wel omhoog na dts master HD of trueHD als optioneel.
Ikke. 40 euri in de maand ook prima. Als ik maar waar krijg voor mn geld.
Het aanbod is al verdubbeld sinds de premiere. Maandelijks komt er best veel bij. Wacht nog even een half jaar tot een jaar en je hebt je verdubbeling zonder een prijsverhoging. ;)
Er zijn meerdere alternatieven voor Netflix. bijvoorbeeld Hulu en Amazon.
Alleen Netflix is op het moment by far de beste. En daarom ook de meest populaire.

Vooralsnog is het vooral concurrentie tussen Netflix en kabel. Als Netflix hun aandeel moet delen met nog 5 concurrenten denk ik dat de kabelaanbieders de lachende 3e zijn.
Ook in Nederland, maar die zijn allemaal enorm slecht.

Videoland Unlimited
Pathé thuis
UPC MyPrime
HBO Go
Die verzameling van de Nederlandse tv zenders (kan even niet op de naam komen)
Nederland kent slechts +/- 7,5mln huishoudens. Hieronder vallen hooguit 6 mln huishoudens die niet bestaan uit enkel hoogbejaarden of huishoudens onder de armoedegrens.

Op basis van deze informatie hebben ze dus al ruim 15% van de werkelijke markt in handen. Doen ze goed als je het mij vraagt.
En dan zijn er nog mensen die hun abonnement delen met andere (ouders, vrienden) omdat ze toch altijd maar 1 stream tegelijk gebruiken. En zijn er nog die al een US account hebben.
NLziet! Maar deze dienst is niet te vergelijken met Netflix qua content, en niet bepaald concurrentie voor elkaar: Men zou prima beide diensten kunnen afnemen met minieme overlapping in (denk ik) enkele UK murder series.
Amazon Prime timmert stevig aan de weg. Althans, ik betrap mezelf erop dat ik er steeds vaker naar kijk. De afgelopen weken 5 seizoenen van Justified weggewerkt. Nu seizoen 2 van The Americans. Van mij mag Amazon Prime snel naar Nederland komen in elk geval.
The Americans kun je ook zien op Netflix hoor.
Echt niet! Niet op NL Netflix iig.
Heeft er wel op gestaan hoor. Zal niet populair zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Mike P op 2 augustus 2024 01:15]

Ik heb een half jaar geleden meerdere seizoenen gekeken via Netflix. Het was me niet opgevallen dat het er niet meer bij staat.
Ik heb ze maar gedownload...meesterlijke serie :-)))
Inmiddels wel maar toen ik seizoen 1 keek was het op zowel Netflix NL als Netflix US nog niet te vinden.
Zekers! Alleen is het wel jammer dat ik momenteel niet echt fijne apparaten heb om het op af te spelen. Geen ondersteuning op mijn mediaspelers en geen google chromecast ondersteuning. Maar prime komt er wel, desnoods met een prime hdmi stick ofzo erbij. En dan graag prime met dat boekenleenabonnement erbij, fantastisch.

Jammer dat dit er nog niet is.
Amazon Prime heb je ook alleen nog niet in NL.
Hulu ook niet. En HBOGo is alleen voor abonnees op de betaalde zender dacht ik?
HBO Go geeft ook nog eens slechts toegang tot enkele seizoen van enkele van hun series. En vaak geen eens de eerste seizoenen. Dus aan een nieuwe serie beginnen is er vaak ook niet bij.

En series als Soprano's waar HBO toch groot mee geworden is, staan er helemaal niet op.... Gemiste kans. Die zenders mogen ze houden, kijk ik toch niet naar. En dat Go verveelt me ook teveel. Dus gaat ook de deur uit eerdaags.
Maw gewoon downloaden als je zeker wilt zijn dat je alles kunt kijken :) Ik hou het bij Torrents + Plex en dat Netflix mogen ze houden ;)
zit er aan te komen hoop ik, een van de weinigen die ook ruime Ultra HD aanbieden, net als Netflix zelf trouwens.
iemand idee wanneer Amazon Prima in Nl beschikbaar zou zijn?
Persoonlijk vind ik dat we Netflix NL direct mogen vergelijken met Netflix UK. Je moet kijken naar welk deel van de bevolking een abonnement heeft bij Netflix, niet naar de absolute aantallen.

Met 74 miljoen kan je in Nederland meer rechten kopen dan in de UK. Tenminste als je er vanuit kan gaan dat de industrie de rechten 'eerlijk' verkoopt. De potentiële afzet markt in NL is een stuk kleiner dan in de UK en daarom zouden de rechten ook met dezelfde verhouding minder waard moeten zijn.

Voor verschillende overhead kosten zal het absolute getal abonnees wel van toepassing zijn. Maar als je kijkt naar de film rechten, dan zou het alleen om het percentuele getal moeten draaien.
Ik heb liever dat alle streamingdiensten zouden samengevoegd worden en zo hun bibliotheek al om vatten maken. Tot die tijd hou ik het bij mijn Nas waarop ik de nieuwste releases Download.
Ik volg aardig wat series, maar ik vind er maar weinig terug op Netflix en wat ik wel vindt loopt echt ver achter. Arrow komt bijvoorbeeld wel op Netflix maar had pas in januari het vorige seizoen erop staan.

Zolang ze alleen met volledige seizoenen werken bij de meeste series en niet per aflevering, ga ik er ook niet aan beginnen. Plus dat ik gewoon heel veel series mis.

Misschien dat ik ondertussen te ver voorloop met teveel series dat het eigenlijk ook de moeite niet waard meer is, maar het kan echt beter.
Dit is echter niet direct de schuld van Netflix, maar wel van de distributeurs met hun exclusieve deals.
Het valt me ook vooral op dat ze zich focussen op bestaande series en niet snel nieuwe series erop zetten, terwijl mij die veel goedkoper lijken.
Netflix US had arrow een maand nadat de laatste aflevering op TV kwam, Netflix NL was erg laat met Arrow.
Mja en dat is dan ook mijn probleem: ik zou liever Netflix US hebben, maar dat kan niet legaal (als ik dan toch de switch maak dan wil ik het ook goed doen).

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 2 augustus 2024 01:15]

Kan wel legaal hoor.

Ik kijk op mijn Apple tv gewoon legaal (met een betaald abonnement, weliswaar Nederlands abonnement) de USA Netflix.

Enige wat je hoeft te doen is DNS veranderen.

Op iPad stream ik via airplay de Nederlandse versie van Netflix.
Maar je betaalt niet voor de Amerikaanse, maar voor de Nederlanse. In principe heb je de licentie niet om de Amerikaanse shows te kijken.
Ik snap dat het technisch mogelijk is, maar het is niet hetgeen je voor betaald en daarbij hebben de meeste series dan geen Nederlandse ondertiteling (iets wat ik voor bv mijn moeder wel nodig heb)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 2 augustus 2024 01:15]

Ik kan niet voor de Amerikaanse Netflix betalen omdat ik niet in de USA woon.

Dat is de beperking van Netflix zelf, ik doe niks illegaals: ik betaal gewoon keurig per maand aan netflix.
Dus jij wilt hier ook een SUV aanschaffen voor de prijzen van de VS? Jij wilt ook alleen maar betalen voor de benzineprijs van wat ze er in Venezuela voor betalen?

Sorry, maar wat andere landen betalen/krijgen is totaal niet van toepassing. Ik wil ook graag spraakherkenning op mijn telefoon, maar omdat ik in Nederland woon en dus Nederlands spreek, kan ik er geen gebruik van maken, zoals ze wel in de VS met hun toestel kunnen babbelen.
Je vergelijking slaat nergens op....

Ik betaal voor Netflix toch? Dan mag ik toch Netflix kijken?

Ik KAN in NL geen Amerikaanse Netflix kijken, ook al zou ik het willen en er desnoods extra voor betalen.....Netflix biedt mij de mogelijkheid niet.
Je betaalt voor Netflix Nederland, niet Netflix USA. Het zijn effectief gezien 2 producten waarvan je er 1 kunt afnemen
Volgens de site van Netflix niet:

https://help.netflix.com/nl/node/14164?catId=nl%2F489

Er staat:
Waar is Netflix beschikbaar?

Leden met een abonnement voor alleen streaming kunnen direct via de Netflix-service kijken in de onderstaande regio's. De beschikbare films en tv-series die kunnen worden gestreamd, kunnen per locatie variëren en veranderen regelmatig.

USA staat erbij, en Nederland ook.....

Dus ik kan in die regio's kijken, want ik ben lid.

Ik kijk nu dus in Nederland, maar zou ook in de USA kunnen kijken.

Er staat niks over dat het verboden is om USA content te kijken in NL.

Edit:

https://www.netflix.com/TermsOfUse

Hier staat onder 6c:

Je kunt een film of serie alleen kijken via de Netflix service in het land waar je je account hebt geopend, en op geografische locaties waar wij onze service bieden.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 2 augustus 2024 01:15]

Het is dusver legaal dat Netflix zelf het geen probleem vind dat klanten en masse de boel omzeilen :)
Zelf als Netflix klant heb ik niets te maken net de film maatschappijen toch? :)
Nope, voor Netflix is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen een abonnement nemen. Of de klant vervolgens Netflix US of Netflix NL kijkt zal Netflix weinig kunnen schelen. De auteursrechthebbenden daarentegen niet! :)
Veronica zend Arrow in Nederland uit. Lijkt me dat Netflix het nieuwe seizoen er pas op mag zetten als het contact met Veronica dat toelaat.. Dat is nou het probleem met films en series. Met muziek werkt het niet zo.
Ja zie je wel vaker. Vervelend soms, maar gelukkig makkelijk te omzeilen.

Better call saul staat dan bv niet op Netflix US :)
Ah the wonders of internet. Ik vlieg met netflix van Canada naar Engeland en terug over de oceaan naar Mexico.
Bij de serie Pretty Little Liars worden de uitzendingen wel degelijk per episode toegevoegd, zo'n twee weken na uitzending in de USA. Die vertraging ligt denk ik aan de subtitles die toegevoegd moeten worden.

Van mij mogen ze het best eerst zonder ondertiteling er op zetten, maar het lijkt beleid te zijn om alles inclusief ondertiteling te publiceren...
Mja de optie "ik wil ook series met Engelse ondertiteling zien" oid lijkt me ook prima als aanvulling.

Maar dat is dan wel 1 van de weinige series waar het zo snel mee gaat. Voor mij in ieder geval te weinig
Ondertiteling is sowieso geen argument. Het is niet zo dat Netflix in Amerika de boel van TV opneemt en dan laat vertalen. De content is vaak weken van te voren al beschikbaar, ruim voldoende tijd om te vertalen.

HBO en Fox zenden diverse series zonder problemen binnen 24 uur in NL uit. De enige reden voor de vertraging die daar in zit is dat Amerika toch eerst moet, en deze series in de avond uitgezonden worden.

Het lijkt me aannemelijker dat de content aanbieders extra geld vragen voor een dergelijke snelle delivery, het is immers een fantastisch stukje marketing. In het geval van PLL zal Netflix besloten hebben dat het de extra kosten niet waard is.
Engels naar het Nederlands vertalen kan tegenwoordig automatisch in (near) real-time.
"- Nieuwe series in de USA worden direct aangekocht, waardoor wij 1 dag na de Amerikaanse uitzending al toegang hebben tot de serie. Bijvoorbeeld Fargo of Better Call Saul."

daar noem je 2 voorbeelden waar het toevallig wel erop staat. nu noem ik even 2 van mijn favo series:
Sons of Anarchy
Grimm

sons is recent seizoen 5 toegevoegd op Netflix terwijl in the US seizoen 7 (het laatste seizoen)al afgelopen is
en grimm missen we ook 2 seizoenen hier op netflix

zo zullen er ongetwijfeld meer zijn. Om over het filmaanbod nog maar te zwijgen. Maar het blijft een leuke dienst en het aanbod groeit langzaam. Nog nog up to date.
Anoniem: 221563 @hb198113 februari 2015 11:07
Dat waren al bestaande series, waar over al afgespraken gemaakt zijn. Fargo en Better Call Saul zijn daadwerkelijk nieuwe series waar nog geen afspraken voor gemaakt waren. Netflix heeft dus kunnen mee bieden, en dat hebben ze dan ook goed gedaan.
Sterker nog: better call Saul is een Netflix Original serie.....net als house of cards
Homeland is ook zo'n topper waar het laatste seizoen van ontbreekt
Ja, omdat de VPRO al de rechten voor Nederland heeft gekocht. Pas als die het hebben uitgezonden kan Netflix het opnemen in de Nederlandse collectie.

Helaas werkt het systeem nu eenmaal zo. Er wordt vaak exclusiviteit bedongen door aankopende partij.
Ik ben het helemaal met je post eens! Het is erg jammer dat het auteursrechtelijk system het aanbod in de weg zit.
Daarom ben ik ook zeer blij met de stap van Netflix om dan zelf maar hoogwaardige content te gaan maken. Fargo en Better Call Saul zijn overigens ook van Netflix.

Voor films gebruik ik geen Netflix, behalve voor de kinderen dan, het aanbod is daar nog steeds te slecht voor. Maar met series kun je een eind vooruit.
Anoniem: 221563 @Vexxon13 februari 2015 12:56
Fargo en Better Call Saul zijn niet van Netflix ;)

Fargo is van FX Networks
Better Call Saul is van AMC
"Better Call Saul is van AMC"

Me dunkt van niet. AMC heeft uitzendrechten van Better Call Saul. Net zoals netflix die uitzendrechten verworven heeft. ( niet voor niets dat de serie ook op netflix wordt uitgezonden ) .

" Netflix cut a deal with Sony Pictures Television to bring “Better Call Saul,” a prequel to Emmy-winning series “Breaking Bad,” to U.S. subscribers after the show finishes its run on AMC in 2014."
Ze doen anders wat ze kunnen.
[..]
Er lopen nog steeds contracten waardoor ze niet zomaar toegang krijgen tot de content. Maar zodra ze mee mogen bieden doen ze dat ook goed.
[..]
Men geeft Netflix de schuld van de lage content, terwijl men die bij het auteurrechtelijk systeem zou moeten neerleggen. Zelf ben ik van mening dat Netflix duidelijk enorm goed z'n best doet om zoveel mogelijk aan te bieden, ook nieuw spul waar mogelijk.
Het zijn inderdaad de 'oude'. Filmbazen, die vrije distributie met exclusiviteitscontracten verhinderen om zo de marktwerking te verzorgen en maximaal te yielden.

Gelukkig produceert Netflix steeds meer zelf. En wordt je dus ook als consument steeds minder afhankelijk van de beperkingen die de oude filmmaatschappijen opleggen.
Tegelijkertijd zie je dat die oude filmmaatschappijen steeds meer gaan investeren in wetgeving om vrije internetdistributie te beperken door netneutraliteit ook in Europa aan te tasten.
Ondertussen hebben ze de kerstspecial van Doctor Who nog steeds niet online.. terwijl de 50th anniversay special de dag na uitzending online stond.
Idd! Het is wel erg recent dus kan me voorstellen dat niet iedereen het heeft gemerkt.

Better call Saul is best kikke trouwens. Benieuwd waar t heen gaat.
Ja, want die doen het ook zo slecht heh. Die films wilt niemand zien. -_-

Het zijn zo beetje de meest succesvolle studios van het moment. Dat het jou niet trekt maakt het nog niet slecht.
Als dat 'grijs' gaan het doen alsof je een Amerikaan bent via VPN is. Is daar niet zoveel mis mee toch?

Een mens is een mens, een klant is een klant. En tegenwoordig heeft elke internetter een zeer hoge digitale mobiliteit. Om daarbij te discrimineren op nationaliteit, lijkt mij een zeer achterlijke vorm van bedrijfsvoering.
Het lijkt mij dat Netflix ook het liefste alles aan iedereen aanbiedt maar dat op basis van hun contracten met de filmindustrie niet mag. Dus ja het is domme bedrijfsvoering. Maar dom van de hele filmindustrie, niet specifiek van Netflix.

Er vanuitgaande dat Netflix niet betaalt voor wat ze niet krijgen (het recht om bepaalde content aan nederlanders aan te bieden), ben jij dus op het moment dat je via een amerikaanse proxy kijkt content aan het bekijken waarvoor namens jou niet betaald is aan de rechthebbenden. Dus ben je dan net zo fout bezig als wanneer je de content gewoon download.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 2 augustus 2024 01:15]

Dat lijkt me een aanname die je daar maakt en niet iets wat je zeker weet. Betaald Netflix echt (alleen) per "markt" zoals ouderwetse TV zenders dat doen? Wellicht betalen ze (ook) per abonnee of zelfs per "view".

Waarmee ik niet wil zeggen dat je geen regels overtreed door via een proxy te kijken, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat de rechthebbenden er niet voor betaald worden. Een beetje nadenkende rechthebbende zal er vanuit gaan dat er piraten zijn (zelfs als Netflix hard zou optreden) en dus een tarief model afspreken waarin ook aan piraten nog iets verdient wordt.

De enige overgebleven reden om boos te zijn op piraten lijkt me dat ze de exclusiviteit aantasten.
Exclusiviteit is natuurlijk een vorm van het creëeren van een lokaal monopolie voor iemand. En wat mij betreft, is in een economie waarbij marktwerking als standaard is gesteld, dat kwalijker en een 'groter' 'delict' dan het 'wereldreizen' via VPN.

Dat laatste is erg te vergelijken met een dvd'tje kopen in de frankrijk of de vs in plaats van hier.
Gebruik een DNS, veel sneller.
Die DNS services zoals unblock-us routen je onderwater ook gewoon door naar hun eigen servers. Wat dat betreft zit er niet zo veel verschil tussen een VPN gebruiken of hun DNS. Behalve dan dat standaard bij VPN alles via de externe server gaat, maar ook dat kan je wel aanpassen.
Voordeel van die DNS services is wel dat je instant kan switchen van netflix in de US naar een willekeurig ander land en dat het wel gewoon in te stellen is op alle apparaten.
VPN's zijn gewoon langzamer, dat weet iedereen en ja er zit wel een groot verschil tussen.
Eh nee, er zit weinig verschil tussen. Ook met VPN kan het snel zijn en ook met een dns dienst kan het langzaam zijn. Je krijgt de stream namelijk hoe dan ook via een externe server. In het geval van unblock-us laten ze je bijv gewoon verbinden met 1 van hun eigen server die dan weer de stream opent bij netflix. Als die ene server bij unblock-us meerdere streams moet openen kan het alsnog langzaam gaan (en dat doet het heel af en toe ook). Hetzelfde geld voor VPN.
Dat is dus niet waar. De DNS diensten die ik heb getest leveren allemaal hogere snelheden. Daarnaast hoef alles maar 1 keer in te stellen en daarna nooit weer te wijzigen, aangezien het andere verkeer gewoon via eigen verbinding loopt.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 2 augustus 2024 01:15]

En op dat punt had ik al gezegd dat het anders is ja ;) Alleen jouw opmerking over snelheden klopt niet. Als je VPN langzamer is heb je gewoon een slechte VPN provider gehad die te weinig bandbreedte beschikbaar had gesteld. Daarnaast kan je je VPN verbinden zodanig instellen dat niet al het verkeer via die verbinding loopt. Is maar goed ook, want ik zou er niet aan moeten denken dat al mijn verkeer via de trage universiteitsservers zou lopen.
Jullie hebben allebei gelijk: DNS diensten laten ook verkeer via hun servers lopen en ja, VPN's zijn vaak langzamer.

Het verschil is dat VPN's (per default) al je verkeer via hun server laat lopen terwijl DNS diensten dat heel selectief doen.

In het geval van Hulu en Netflix is het zelfs zo dat het "unlocken" van de stream via de server van de DNS provider loopt, maar de stream zelf niet.

Het effect hiervan is dat de stream niet alleen minder overhead heeft maar vaak ook nog eens direct vanaf Nederlandse servers komt. Dat maakt het streamen via zo'n DNS provider behoorlijk wat efficiënter.

Of je het verschil ook daadwerkelijk merkt is een ander verhaal en zal inderdaad afhangen van je VPN keuze en eigen Internet verbinding.
Op 27 februari komt House of Cards - Season 3 uit.
Dat is weer goed voor een flinke tijd aan kijkplezier.

En dan is er natuurlijk de Baking Bread spin-off "Just Call Saul!". Weet niet waneer die released wordt, maar dat zal ook niet al te lang duren, denk ik.
Ergo: redenen genoeg om je abbo aan te houden, tenzij je ze natuurlijk liever van usenet binnenslurpt.
'Better Call Saul' staat er al op hoor, eerste twee afleveringen :-) Elke dinsdag een nieuwe!
My bad. Ik ben er zo eentje die ze van usenet slurpt, dus dan sluipt er wel eens een foutje tussendoor. Dank voor de verbetering :P
Ik weet niet hoe ze dit berekenen alleen weet ik van mezelf en 5 mensen om mij heen dat ze netflix gratis konden gebruiken voor een periode van 6 maanden bij aanschaf van een nieuwe telefoon. Ik ben erg benieuwd naar de cijfers rond eind 2015 aangezien al deze abonnementen verlopen zijn en het me niks verbaasd als 30% hier gebruik van maakt.
Laten we die discussie weer niet starten :)
Ik vrees dat de gratis torrent diensten als Popcorn Time de legale varianten als Netflix en Hulu de das om zullen doen. Steeds meer mensen die ik ken beginnen Popcorn Time te gebruiken en van Netflix af te stappen omdat ze het aanbod gewoon te beperkt vinden. Wat mij opvalt is dat prijs geen rol speelt hierin, maar gewoon echt het aanbod.
Anoniem: 620061 @Tim201013 februari 2015 10:51
Wat mij betreft mag een dienst als popcorn time per direct worden geblokkeerd. Niemand kan met droge ogen beweren dat dit goed is voor de markt.
Het is wel goed voor de markt. Illegale en legale diensten zijn concurrenten van elkaar. Vaak zijn gebruikers van illegale diensten niet eens onwelwillend tegenover betaalde alternatieven, maar spelen andere factoren een rol (aanbod, beschikbaarheid, gebruiksgemak, etc.).
misschien had PopcornTime er eerst moeten zijn en daarna Netflix als legaal alternatief. Maar Netflix heeft een aantal grote voordelen voor mij. Ik woon in het buitengebied en daar streamt Netflix gewoon stukken beter dan PopcornTime. Verder is het gewoon nog iets gemakkelijker in combinatie met een chromecast enzo.

Aanbod mag dan wel minder zijn, dat ligt niet aan Netflix zelf. Ik download nog steeds wel eens wat maar ik denk dat Netflix dit wel overleeft op lange termijn, misschien is het juist goed voor de markt. Je kan als seriemaker toch beter je dure productie verkopen aan Netflix, dan wordt het iig een stuk minder vaak illegaal gedownload. Maar dat ligt ook aan het verdienmodel van Netflix.
Het enige gunstige effect wat het heeft is dat het de macht van de grote corporaties ondermijnt. Ze krijgen er geen grip op, en alhoewel ze het niet uit kunnen bannen en maar heel mondjesmaat meegaan in het nieuwe verdienmodel, zie je wel dat alles wat ze doen onder druk is van de illegale downloads. Dus van mij mogen ze blijven ;)
Anoniem: 310408 @page40413 februari 2015 18:52
Het enige gunstige effect wat het heeft is dat het de macht van de grote corporaties ondermijnt.
Zolang jij niet betaalt voor de dure content die je wilt zien ben je een niets meer of minder dan iemand die we wet overtreed. Dat je daar dan mooie ideeen over hebt doet daar niets aan af. Dat jij denkt dat NetFlix het goed doet omdat jij alles zonder te betalen ophaalt kan slechts getuigen van een grote (jeugdige?) overschatting. Naar mijn idee zagen ze gewoon een gat in de markt dat ze geweldig goed aan het invullen zijn.

De content industrie is zeer actief bezig met nieuwe distributie methoden. Bijna een miljoen Nederlanders (!) hebben zeer kort na de introductie NetFlix gekozen. Spotify is razend populair. Het probleem is dat jij alles wil, in de kwaliteit en het formaat dat jij wil, tegen de prijs die jij wil betalen. Zo werkt een kapitalistisch systeem niet. Zo werkt een democratie overigens ook niet.
doe es rustig man. Je weet helemaal niet of ik wel of niet betaal voor mijn content.
En probeer eens te bedenken hoe de distributiekanalen eruit hadden gezien als er geen piraterij was geweest en de platenmaatschappijen en filmindustrie alle ruimte had gehad om hun monopolie uit te oefenen. Ik denk dat je dan nu wel anders gepiept had.
Overigens ben ik een betalende Netflix en Spotifygebruiker van het eerste uur, dus je hebt het echt tegen de verkeerde.

[Reactie gewijzigd door page404 op 2 augustus 2024 01:15]

Wel hoor, ik vind het zeker goed voor de markt. Het grappig is dat je al jarenlang een veel betere service krijgt als je films/series pirate dan als je het braaf koopt. Het gaat mij en veel anderen totaal niet om het geld, het gaat erom dat je op piratebay enorm makkelijk alle films kan downloaden die je maar wilt. En geen gezeik met reclame terwijl je ervoor betaald 8)7 en afleveringen van series die gelijk beschikbaar zijn na uitzenden op TV.

En ook al helpt het niets, het weghalen van piracy helpt sowieso niet om de vastgeroeste filmindustrie mee te laten gaan in de tijd.
Maar ook steeds meer mensen gaan Netflix gebruiken omdat ze al Popcorn Time gebruikten. Het aanbod van Netflix is minder goed, maar Popcorn Time werkt gewoon minder goed en is minder gebruiksvriendelijk.
Dat is wel bijzonder omdat je met Popcorn Time juist behoorlijk illegaal bezig bent. Zoverre ik het systeem begrijp is het gewoon heel simpel een torrent die gaat streamen zodra je genoeg snelheid/buffer hebt. Deze functionaliteit zat echt al héél lang in uTorrent. Ik weet niet of het bestand blijft seeden nadat je klaar bent met de film maar tijdens het streamen seed je wel.

De trend zal niet lang duren, ik vind popcorn time heel veel lijken op limewire/napster in dat opzicht. Het is een redelijk aantrekkelijk programma wat toegankelijk is voor iedereen (klik op cover en begin met spelen). Ik denk dat ze hierdoor wel harder ingaan op individuen en popcorn time snel verleden tijd is, wat misschien ook maar beter is. Laatst mijn zwager er nog over gehoord, heb hem maar gewoon toegang gegeven tot mijn Plex server hoeft ie geen rare dingen te doen.
Illegaal en ingewikkeld. Heeft te vaak updates nodig, en de nieuwste versie installeert zichzelf in de APPDATA waardoor het automagisch niet goed meer werkt en de meest vreemde storingen geeft.

Netflix is prima. Minder aanbod, maar het werkt altijd. Gebruiksgemak is wat mensen willen. Netflix is een blijvertje. Popcorn Time wellicht ook. Maar RTL, SBS6, Veronica6 etc. zullen op termijn verdwijnen.
Maar ook steeds meer mensen gaan Netflix gebruiken omdat ze al Popcorn Time gebruikten. Het aanbod van Netflix is minder goed, maar Popcorn Time werkt gewoon minder goed en is minder gebruiksvriendelijk.
Hier ben ik het volledig met je eens, ik betaal graag voor diensten al ze maar voldoende blijven aanbieden. Ik betaal sinds het begin voor Netflix, maar ben er sinds begin januari vanaf gestapt. Als ik moet wachten op seizoenen van Suits, Homeland, TWD en de laatste films terwijl ze ergens anders wel beschikbaar zijn, ben ik het snel zat. Misschien werkt popcorn time niet altijd even lekker, maar kan wel mijn series afkijken. :)
Anoniem: 221563 @Tim201013 februari 2015 10:32
Aanbod van Popcorn time is anders ook eigenlijk slecht. Ze hebben de database enorm goed gevuld waardoor het lijkt alsof alles te vinden is. Echter zodra je een wat minder populair item wilt bekijken heb je 9 van de 10 keer pech.

Popcorn werkt redelijk voor de popi jopi films/series, maar als je echt kwaliteit of gemak wilt kom je bij popcorn time behoorlijk bedrogen uit.

Ook de snelheid en stabiliteit zijn van belang. Ik geloof niet dat Popcorn time het overleeft om eerlijk te zijn. Aanbieders als Netflix worden namelijk steeds beter, terwijl je bij Popcorn time voornamelijk afhankelijk bent wat andere gebruikers doen.
Aanbod van Popcorn time is anders ook eigenlijk slecht. Ze hebben de database enorm goed gevuld waardoor het lijkt alsof alles te vinden is. Echter zodra je een wat minder populair item wilt bekijken heb je 9 van de 10 keer pech.

Popcorn werkt redelijk voor de popi jopi films/series, maar als je echt kwaliteit of gemak wilt kom je bij popcorn time behoorlijk bedrogen uit.

Ook de snelheid en stabiliteit zijn van belang. Ik geloof niet dat Popcorn time het overleeft om eerlijk te zijn. Aanbieders als Netflix worden namelijk steeds beter, terwijl je bij Popcorn time voornamelijk afhankelijk bent wat andere gebruikers doen.
ik blijf de discussie popcorntime vs netfilx altijd zo'n onzin vinden.
Zouden die lui die popcorn zo geweldig vinden ( want gratis ) het ook goed gaan vinden als RKC weer in de eredivisie komt spelen, maar dan met 20 man tegelijk, want die zijn gratis .. tegen PSV die de volledige premies en andere financiële verplichtingen nakomt, met de originele 11 man op het veld
Eerlijk gezegd, voor 8 euro per maand is er altijd wel wat te kijken... ik kan me niet voorstellen dat er absoluut niets is wat men leuk vindt, ook met het beperkte aanbod. Kijk je maar één film per week, dan is het maar 2 euro per film.

Ik snap ook wel dat mensen meer willen, maar men kan ook gewoon wat legaal op Netflix te zien is daar bekijken, en wat (nog) niet beschikbaar is evt. op illegale wijze bekijken (of op dvd/bd kopen, als men het geld heeft).

Ik denk dat het grootste probleem is dat veel mensen zo gewend zijn geraakt om alles gratis te krijgen, dat ze niet meer kunnen inzien dat ze er eigenlijk voor zouden moeten betalen.
Vóór de tijd van snel internet was het ook de gewoonste zaak van de wereld om naar de videotheek te gaan en voor enkele guldens een film huren, en zelfs om die te kopiëren moest je alsnog geld betalen om een lege VHS tape te kopen. Hetzelfde gold met cd's (veel van de oudere mensen onder ons hebben vroeger vast, net als ik, heel veel cd's op cassettetape overgezet).
Nu zijn mensen gewend geraakt om het allemaal voor niets te krijgen, en ze zullen altijd wel excuses vinden om het te blijven doen. Vroeger was het "het is in Nederland legaal om te downloaden!", nu is het "goed idee, maar aanbod te beperkt!", en straks als Neflix hoderdduizend films aanbidt verzinnen ze weer wat anders...
Die mensen die smoesjes verzinnen zul je altijd houden. So what? Dat je hou je niet tegen, of heel moeilijk met draconische wetgeving. Mensen die graag een goede service willen en een faire prijs willen betalen, daar moet je je op richten. Netflix doet dat uitstekend.
Anoniem: 457607 @Tim201013 februari 2015 10:38
Tja, ja dat lijkt me een persoonlijk observatie. Wat bedoel je met steeds meer mensen, je kent 1 of 2 personen die dat gedaan hebben? Mijn persoonlijke observatie is het omgekeerde, sterker nog, ik ben een beetje aandrijver in mijn kringen waardoor velen nu ook Netflix gebruiken.

Ik zie ook enkele mensen Popcorn gebruiken, maar dan echt alleen omdat ze per se iets willen zien. De ervaring is vaak wisselvallig. Dipjes in de download waardoor het beeld even stopt, slechte ondertitels, of ondertitels die niet goed synchroniseren.

Geef mij maar de Netflix ervaring. Ik zou willen dat Netflix bovenop de standaard all-you-can-eat ook on demand content zou hebben wat je per stuk betaald. Ik zou er zeker voor betalen, puur om binnen de Netflix ervaring te blijven.
Langs de andere kant is iets als Popcorn Time ook maar weer tijdelijk. Hoe makkelijker/populairder zulke illegale streamdiensten worden, hoe sneller ze door Brein & co weer offline gehaald of verstoord worden. Zie ook Napster, Limewire, usenet, Pirate Bay,... Er komt ook wel weer iets nieuws na Popcorn Time maar tegen dat een niet-kenner dat dan weer in huis haalt zijn we ook weer een paar jaar verder. En dan zijn er waarschijnlijk ook heel wat Popcorn Time gebruikers die dusdanig gewend zijn aan het gemak van zo'n streamingdienst dat ze dan toch maar overschakelen naar Netflix.
Ik vind dit zo'n duidelijk signaal dat mensen zeker bereid zijn om te betalen voor series en films, als het het gebruik makkelijk maakt!
Ik probeer wel vaker iets legaals te vinden voor bijvoorbeeld m'n dochter van 2...die wil DORA! (natuurlijk :| ) en dan zoek je naar een legaal alternatief..want ik wil niet naar winkel, ik wil geen DVD aanschaffen, ik wil gewoon een aflevering starten...dat is nogal moeilijk...

wat doe ik dan: start een torrent, en 5 minuten later zet je het aan...

Ik wil wel betalen, maar het wordt zo moeilijk gemaakt!
Ik zou niet meer zonder kunnen, ook al valt het Netflix aanbod soms inderdaad een beetje tegen, en kijk desondanks helemaal geen tv meer, af en toe geholpen door een torrent.

Nu nog de kabel opengooien en verplichten dat je ook kabel zonder overbodig tv-pakket kunt afnemen. Maar als ik dan lees dat er 4,2 miljoen mensen naar boer zoekt vrouw kijken, ben ik bang dat lang niet iedereen daar ook zo'n haast mee heeft. Net zoals er geen haast wordt gemaakt met glasvezel. Het zal nog wel jaren duren voordat we makkelijk alles kunnen streamen wat we willen, maar Netflix probeert het tenminste.
BzV wordt uitgezonden op NPO1 toch? Die is namelijk ten alle tijden beschikbaar, als je maar iets hebt wat het kan ontvangen. ;) Want wordt ook gebruikt als noodzender. Maar ik snap je punt wel. Ik vrees echter dat dat wat utopisch is.
Tegenwoordig zijn de kijk cijfers ook maar een wassen neus. Een select groepje tv kijkers met een tv kastje bepalen de kijk cijfers voor heel nederland. Geloof best dat deze steek proef vroeger een goed beeld gaf toen "iedereen" nog televisie keek. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer die nooit meer de "live televisie" aanzettenen en alleen maar digitale content kijken. De die hard televisie kijkers blijven met zo'n kijkcijfer kastje zitten en de steek proef blijft nog steeds iedereen tellen als televisie kijker.
En daarbij: DVD is slechts DVD-kwaliteit.. Dan kom je direct weer op de Blu-rays terecht (weer moeilijk te vinden) met bijbehorend prijskaartje. Bovendien: de smaak verandert sneller dan ik schijfjes kan kopen.

Mijn kinderen weten inmiddels Netflix blindelings te vinden en zetten direct hun favoriete ding op als de TV aan mag. Wil ook nog best extra betalen voor nog ruimere keuze op het kinder-segment.
Ja want dora ziet er op full HD zo spectaculair beter uit dan op DVD kwaliteit! 8)7
Juist bij kinder animaties is DVD kwaliteit (en een lage prijs) prima..
Anoniem: 628318 @ToolkiT13 februari 2015 16:14
Niet spectaculair, maar wel zichtbaar. En het is 2015, je hebt een 1080p scherm, lijkt me logisch dat je dan ook graag gewoon degelijk 1080p materiaal wilt hebben. Snap niet wat daar zo raar aan is?
omdat dat soort animatie dusdanig detail heeft dat HD geen fluit uitmaakt... als je en beeld van een rechthoek op egale achtergrond hebt op SD or 1080p moet je erg goed kijken of je verschil ziet..
Dat is echt volledig eigen voorkeur dat je liever een blu-ray dan dvd koopt van een kinder animatie.

Ze hebben die echt niet opnieuw opgenomen voor 'pappa'. Mijn nichtje kijkt boemba. Je parkeert haar op de bank, schijfje erin en klaar. Al was het een videoband geweest, het gaat haar om die rare clown, de bal en de andere attributen. Ze is tot heden nog geen enkele keer in huilen uitgebarsten omdat de show niet in 4k gepresenteerd is.

[Reactie gewijzigd door Zondaar313 op 2 augustus 2024 01:15]

precies dat bedoel ik..

Ik heb wat dvd's en divx die digitale versies van VHS zijn en kids vinden het prima, zolang de content maar leuk voor ze is..
Ik vind dit zo'n duidelijk signaal dat mensen zeker bereid zijn om te betalen voor series en films, als het het gebruik makkelijk maakt!
Inderdaad. In 1,5 jaar bijna een miljoen abonnees. En de platen-/filmmaatschappijen maar volhouden dat mensen niet willen betalen en alles downloaden. Als Netflix meer kan met de rechthebbenden (series sneller op netflix, completere seizoenen, vollediger aanbod, etc.) dan lijkt 5+ miljoen abonnees mij heel realistisch.

Ik ben benieuwd of die maatschappijen ooit hun ogen open gaan doen.
Zolang ze met de lobby en rechtzaken meer kunnen verdienen niet. Want daar gaat het elk bedrijf om, om zoveel mogelijk centjes te verdienen om de aandeelhouder tevreden te stellen.
Haha ik herken het.. mijn nichtje van 2,5 is opeens fan van mickey mouse en dan komt ze altijd met 'wil mickey mouse zien'. Gelukkig is er op youtube wel het eea te vinden in het nederlands, maar blijkbaar heeft ze al genoeg gezien, want soms zit ze helemaal mee te doen en volgens mij heeft ze het dan al gezien, maar ok kinderen zijn dan snel tevreden. Verder heb je op de site van nickelodeon ook veel kinderserie, oa ook dora http://www.nickelodeon.nl/shows/280-dora . Ook heb je nog de kinder-youtube http://www.kids-tube.nl . En verder zal er vast nog wel mee zijn, maar deze weet ik zo even. :)
Interessant. Frankrijk en Duitsland hebben een actief beleid tegen downloaders en daar zijn maar zeer weinig Netflix abo's. Komt dat door de slechte beschikbaarheid van breedband Internet of omdat beide landen met name content in hun eigen taal bekijken?
Denk dat dat te maken heeft met ontbreken van nasynchronisatie.
Of gewoon het gebrek aan Duitse programma's?
Duitse programma's kunnen ze ook wel op de Duitse televisie zien. Ik heb ook geen Netflix om Belgische programma's te zien maar eerder om ze te vermijden...
In Duitsland is er ook gewoon meer concurrentie op het vlak van VOD en die concurrentie speelt meer in op de lokale behoeften.
Ik denk ook dat het deels met de taal te maken heeft. vooral in duitsland wordt heelveel nagesingroniseerd en ik weet niet of die content ook op netflix staat.
Volgens mij is die content er wel. Ik zag dat 'Better Call Saul' ook in het Frans en Duits beschikbaar is (ik kon met mijn NL Netflix ook die talen selecteren).
Maar is het nagesingroniseerd (met Duitse stemmen, dus)?
Ehh....ik heb dat niet gechecked, ehh....zal het eens checken ;)
Duitsland en Frankrijk hebben ook pas sinds september Netflix. Wellicht is dat ook een factor. Het zal daar even duren voordat het meer geaccepteerd wordt.
Een belangrijke reden is de beschikbaarheid van Netflix in Duitsland, dat is daar pas een paar maanden online. In tegenstelling tot in Nederland zie je er (nog) weinig reclame voor gemaakt worden. Daarnaast zijn er vooral in Duitsland nogal wat alternatieven die voor een deel een beter/vergelijkbaar aanbod hebben.

Naast Netflix heb je in Duitsland onder andere Sky Snap, Amazon Instant Video, Maxdome, Watchever, en nog een aantal anderen. Netflix is al een van de laatsten recent in deze markt gestapt, dus het zal inderdaad wat langer duren tot het zo groot is als in Nederland, waar m.i. geen vergelijkbaar breed aanbod te vinden is.
Edit, hierboven al uitgelegd.

[Reactie gewijzigd door oef! op 2 augustus 2024 01:15]

nog voordat mijn gratis maand was afgelopen was ik al klaar met netflix, ben denk ik verwend met XBMC. ik vond het aanbod niet erg groot en was daardoor snel uitgekeken
Inderdaad, als je eenmaal gewend bent aan een Raspberry Pi met Xbmc onder je TV dan zijn er maar weinig diensten te vinden die bij dat aanbod in de buurt komen, ik zou persoonlijk zelfs bereid zijn om voor zo iets maandelijks te betalen als dat bestond omdat er gewoon alles te kijken is.
ja inderdaad als xbmc in zijn huidige vorm niet zou bestaan maar wel een betaalde versie zou ik zo klant worden. het zal nooit gebeuren denk ik want een film als Big hero 6 is bijvoorbeeld al een maand in dvd kwaliteit te streamen met xbmc en deze film is volgens mij net 1 dag in de bios
Kodi (XBMC is immers niet meer van toepassing) heeft anders 0,0 aanbod. Het is een player.

Je kunt wel een hoop addons installeren, maar echt perfecte addons voor films/series heb ik nog niet gevonden. Allemaal net niet zeg maar.

Maar heb zelf ook overal Kodi draaien. In de woonkamer op een windows pctje, en in de slaapkamer op de raspberry. Via UPNP aan elkaar gekoppeld, werkt perfect.

Gebruik momenteel nog een combi van Netflix en Sickrage. Films komen er nog maar zelden doorheen, series bieden tegenwoordig meer diepgang. (Althans, de goede series)
gebruik zelf veel icemovies en movie25 , werkt redelijk goed en vind 90% van de keren ook gewoon netjes een subtitle erbij. iek is erg blij :)
Tja, dat had je voor het activeren van een Netflix account al kunnen weten!

XBMC heeft het net wat beter voor elkaar qua aanbod... :P Hoe zouden ze dat toch gedaan hebben qua licentiedeals vraag ik me dan af!
Het gaat langzaamaan de goede kant op. Maar toch ga ik er nog niet aan beginnen omdat:

- Het aanbod nog steeds niet voldoet aan mijn eisen;
- Beeld en geluidskwaliteit nog niet goed genoeg zijn (HD audio b.v.)
- Beeld loopt ook niet altijd soepel, ik stoor mij daar erg aan;
- Volgens mij ook geen engelse ondertiteling, ik wil geen NL subs

Nu besef ik ook wel dat ik tot een kleine groep behoor met meer eisen... Maar nogmaals: Het gaat de goede kant op, ik wacht af :)
Engels ondertiteling is vaak wel beschikbaar. Bij de meeste series krijg ik in de netflix app op mijn tv ook DD5.1, hoe dat in de browser zit weet ik niet.

Aanbod kan inderdaad op punten nog wel beter, al gaat het de goede kant op wmb. Wat ik nog het meest storende vind is dat als je een serie of film net aan zet de kwaliteit van het beeld nogal eens wisselt tussen SD en HD, terwijl mijn internet verbinding snel zat is.
Maar DD 5.1 is zó 1998. Dolby TrueHD of DTS HD MA willen we horen. :) .
Dolby Atmos is dan weer een nice to have (mijn huidige receiver ondersteunt dat niet...)

[Reactie gewijzigd door Hageneis op 2 augustus 2024 01:15]

Tsja Lossless is wel mooi maar inefficiënt voor 90% van de mensen hun installatie overdreven(tv,soundbar,simpele 5.1?) maar weinig mensen hebben denk ik een highend receiver met high-end speakers . Als je alles van de beste kwaliteit zonder compromis is er nog steeds maar 1 oplossing fysieke bluray of 1:1 rip.

Netflix gebruikt trouwens DD+ maar dat werkt helaas niet met de TV app en ARC verbinding. dan moet je bijv een bluray-speler of PS4 gebruiken.

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 2 augustus 2024 01:15]

Voor Apple tv wordt standaard DD 5.1 gebruikt.
Maar het zou al behoorlijk wat schelen als er DTS gebruikt zou kunnen worden. Al betwijfel ik of Apple TV dat wel aankan.
- Beeld en geluidskwaliteit nog niet goed genoeg zijn (HD audio b.v.)
- Beeld loopt ook niet altijd soepel, ik stoor mij daar erg aan;
- Volgens mij ook geen engelse ondertiteling, ik wil geen NL subs

Nu besef ik ook wel dat ik tot een kleine groep behoor met meer eisen... Maar nogmaals: Het gaat de goede kant op, ik wacht af :)
Beeld kwaliteit is zeer goed.
Dat Netflix niet soepel loopt ligt eerder aan het afspeel apparaat of jou internet verbinding. Ik heb nog nooit een hik gehad in het beeld.
Veel series is Engelse ondertiteling in te stellen.
Als je Engels in plaats van Nederlands kiest dan krijg je meer content te zien en ook vaak met engelse subs...
Netflix, waar iedereen op zit te wachten.
1.) Geen reclame
2.) Series
3.) Documentaires

Ik heb mijn tv abonnement de deur uitgegooid en heb nu Netflix. Wie betaalt eigenlijk vrijwillig voor een tv-abonnement, je krijgt reclame, bagger series en alles op vaste tijdsloten te zien.

Nope netflix rocks.

[Reactie gewijzigd door Kaasboerke op 2 augustus 2024 01:15]

Ik dacht dat kijk-en-luistergeld verplicht was? Ik heb ook zo'n Ziggo kastje. Volgens mij is het nog wel aangesloten, maar ik kijk nooit meer. Het is bij het internetabonnement inbegrepen, anders had ik het ook weggedaan.

Ik vermoed ook dat de grote zenders Nederland 1, Nederland 2, RTL Veronique, RTL5, SBS6, Veronica6 en Net5 alle kleuren van de regenboog poepen. Die zien al hun kijkers vertrekken naar Netflix en Youtube. Op Tweakers zal een iets grotere hoeveelheid afscheid hebben genomen van kabeltelevisie.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 2 augustus 2024 01:15]

Ik dacht dat kijk-en-luistergeld verplicht was?
Kijk- en luistergeld is al 15 jaar geleden afgeschaft...
Klopt, wikipedia heeft er het volgende op te zeggen:

Afschaffing van de omroepbijdrage

Tijdens de formatie-onderhandelingen voor het tweede paarse kabinet spraken PvdA, VVD en D66 af dat er een onderzoek zou komen naar de afschaffing van de omroepbijdrage. De programma's van de publieke omroepen zouden voortaan betaald moeten worden uit de belastingopbrengsten. Met ingang van 1 januari 2000 werd de omroepbijdrage inderdaad afgeschaft en worden de programma's van de publieke omroep uit belastingopbrengsten betaald.
De grote zenders poepen nog lang niet alle kleuren van de regenboog hoor. Dat duurt nog wel even voor 25% zijn Ziggo abo de deur uitgedaan heeft en alleen nog maar Netflix of HBO wilt zien.
Ik ga straks als het jaarabbo afgelopen is ook opzeggen, met de FTA NPO 1-3 en regionaal en de FTA sateliet, de BBC en veel nieuws kanalen etc... is er genoeg, en met Netflix, Youtube etc.... heb je alleen maar een internet verbinding nodig.
Anoniem: 601896 13 februari 2015 10:21
Het al-you-can-eat concept is prachtig.
En ook de prijs lijkt eerlijk te zijn.
Voor de aankoop van een dvdbox(€20) kun je namenlijk 2.5 maand kijken.

Het is een verademing tegenover de conservatieve verdienmodellen van de 'oude' film giganten. En in plaats van dat veel van de inkomsten gaan naar juridische kosten of duur lobbyisme voor zaken als SEPA/PIPA DMCA etc gaan bij netflix de opbrengsten naar:
  • Acteurs
  • Regisseurs
  • Cameramensen
  • Editors
  • Scenarioschrijvers
Doordat ze inzetten op laagdrempelig veel nieuwe klanten binnenhalen, en niet doen aan dure distributie met exclusiviteitscontracten etc. zijn ze nu dus ook met de eigen series en films de snelst groeiende werkgever voor acteurs.
Voor de aankoop van een dvdbox(€20) kun je namenlijk 2.5 maand kijken.
Zo heb ik mijn afweging ook gemaakt. Een jaar Netflix was goedkoper dan Breaking Bad op DVD kopen. En na dat jaar gewoon klant gebleven want ze hebben veel meer leuks.
Sorry, maar de inkomsten van Netflix gaan even vrolijk naar de multinationals achter die series & films. De echte mensen achter de content krijgen meestal nog altijd maar een habbekrats.
940.000 abonnementen is wat anders dan 940.000 Nederlanders. Je zal eerder moeten denken in termen van huishoudens. En een gemiddeld huishhouden bestaat uit ruim 2 personenen, dus grofstoffelijk hebben ca. 2 miljoen mensen toegang tot Netflix.
Dit staat toch ook aangegeven in het artikel?
Mwah, 940.000 abonnementen is eerder ruim 2,5 miljoen mensen. Gezinnen bestaan meestal uit 3 of meer personen, veel alleenstaanden die een account hebben delen het waarschijnlijk met een vriend, aangezien het abonnement standaard minimaal 2 streams ondersteunt, tel daarbij op dat het uitgebreide abonnement zelfs 4 streams ondersteunt.
Anoniem: 474132 13 februari 2015 10:25
Langzaam maar zeker worden we allemaal amerikanen, nu krijgen we ook telkens meer de amerikaanse content opgediend. Aan het infuus van de Hollywood opium met zn allen. :/ Blij dat er nog kwaliteits televisie geserveerd wordt door de publieke omroep.
Totale onzin, juist op Netflix erg veel Nederlandse content, zowel films als cabaret. Daarnaast ook veel cultfilms uit Europa. Daarnaast erg veel goede documentaires. Dus een beetje beter zoeken!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 620061 op 2 augustus 2024 01:15]

Het aanbod is echt gebasseerd op kwantiteit. Cabaret gaat niet verder dan wat hip is.
Hoe kun je dat nu beweren. Alleen al met een series als Lillyhammer (Noorwegen), Breaking Bad, House of Cards, Suits, Orange is the New Black, Sherlock (Engeland), Misfits, Planet Earth, Marco Polo ben je al maanden bezig.
Het gaat mij niet om hoeveel erop staat. Maar welke films, docs, caberet en series.
Het is meer een vergaarbak voor de mainstreamer die het niet zoveel uitmaakt wat het kijkt. Het is niet voor de fijnproever. Met alle respect, breaking bad, house of cards, suis, etc. ben je niet echt kritisch en helemaal dat Netflix voor je gaat bepalen wat leuk is of kan zijn maakt de kijker nog dommer.
Netflix bepaalt helemaal niets, het geeft suggesties op basis van je kijkgedrag en de sterren die je geeft aan films/series waarvan je aangegeven hebt dat je ze al gezien hebt.
Ik heb via Netflix ook goede series uit scandinavie gekeken (The Killing, The Bridge). Volgens mij zijn dat series die ook van de publieke omroep komen. Oudere seizoenen van Flikken zijn volgens mij ook op Netflix te vinden. (weet niet of dat onder jouw defenitie van kwaliteitstelevisie valt)
Ik gokte gezien zijn naam op "Alfred J Kwak", (te zien bij z@pp op de nederlandse publieke omroep NPO 3, z@pp). Echter staat deze gewoon op netflix..

Bron:
http://tvblik.nl/alfred-j-kwak
http://www.opnetflix.nl/alfred-j-kwak/1446

Om het iets meer inhoud te geven, kwaliteit docu's zijn toch ook te vinden (van BBC (publieke omroep)) op NetFlix.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 2 augustus 2024 01:15]

Wat is het NPO alternatief voor True Detective als ik vragen mag? Ik ben benieuwd...
Ik vind die gerecyclede acteurs/actrices in het Nederlands TV landschap niet per se voor kwaliteit staan. Hollywood brengt pulp, zeker. Maar om NPO daartegenover te zetten als kwaliteitstelevisie vind ik dan weer heel vreemd.
Daar ben ik het niet mee eens, netflix bied juist een podium voor allerlei series die afgewezen waren door hollywood of zelfs helemaal niet uit de V.S. komen.

Lillyhammer één van de beste series van netflix is gemaakt in Noorwegen, daarnaast zit netflix nog niet zolang in het buitenland en voegen ze steeds meer niet Amerikaanse content toe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.