Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 191 reacties

Apple heeft de limiet voor de bestandsgrootte van apps in de App Store verdubbeld van 2 naar 4GB. Door de verruiming kunnen vooral gamedevelopers spellen uitbrengen die meer opslag vereisen op een iOS-apparaat.

Sinds 2008 was de maximale grootte van een app in de App Store gelimiteerd op 2GB. Apple heeft deze limiet voor zogenaamde binaries in de App Store verdubbeld naar 4GB, zo heeft het bedrijf aan developers laten weten. Voor downloads via mobiele netwerken blijft de grens op 100MB, zodat omvangrijke apps of games via een wifi-verbinding binnengehaald moeten worden.

De verruiming is goed nieuws voor in het bijzonder gamedevelopers. Enkele ontwikkelaars gebruikten een mechanisme om omvangrijke levels in de achtergrond te laden tijdens het spelen, maar niet elke developer beschikt over deze mogelijkheid. Google hanteert op Android al langer een grens van 4GB voor Android-games en -apps.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (191)

Google hanteert op Android al langer een grens van 4GB voor Android-games en -apps.
Android/iOS developer hier, en dit is wel ontzettend kort door de bocht. Google hanteerd een grens van 50MB voor APK's in de play store met de mogelijkheid om 2 zogenaamde 'expansion files' van maximaal 2GB per stuk mee te leveren. Dit komt met aanzienlijke beperkingen waardoor dit niet te vergelijken is met iOS waar je gewoon een IPA van 4GB kan maken.
Persoonlijk vind ik het ook helemaal geen leuke gebruikservaring om een APK uit de store te installeren van 50MB, en wanneer je de app dan opent deze nog eens apart te vervolledigen met alle bijkomende downloads. Dan heb ik persoonlijk liever het iOS-model waarbij je gewoon meteen een volledige app kan downloaden.
Echter als er slim mee omgesprongen wordt, is het wel degelijk handig dat je die 50MB via de store haalt en de aanvullende bestanden via andere kanalen. Ik heb al spelletjes gespeeld die bij iedere uitbreiding/unlock een klein pakket downloaden. Dan kun je het spel snel spelen terwijl je met de "in een keer 4GB downloaden-manier" heel lang zit te wachten tot je het eindelijk kunt installeren en spelen :)

Ik ben het wel met je eens dat de grootte van het spel eerlijk weergegeven moet worden, dus de maximale hoeveelheid GB en niet dat beetje wat je via de store downloadt.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 13 februari 2015 12:27]

Het is wel handig als je bijvoorbeeld geen wifi hebt om dan de APK alvast binnen te halen en dan later het spel te downloaden. Bij Apple zou je misschien vergeten om hem te downloaden als je buitenshuis bent.
Is het niet zo dat je op installeren drukt in de appstore, en dat de app dan automatisch gedownload wordt wanneer je op een wifi netwerk zit?
Heb het nooit aan de hand gehad, maar kan me niet voorstellen dat het niet zo werkt.
Jawel, dat werkt zo als ik het me goed herinner van toen ik nog een iPhone gebruikte. Geen reden tot klagen dus.
Oh okť. Voor beiden is dus wat te zeggen. Ikzelf speel echt vrijwel nooit spelletjes op mijn telefoon.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 14 februari 2015 01:09]

Die uitbreidingen is niet hetzelfde als Google's expansion files model. Uitbreidingen zijn addons die de app niet nodig heeft om te draaien. Denk aan extra content enz. Dat heeft iOS ook, dat content bijkopen/bij-downloaden.

Het gaat hier om essentiŽle data. Informatie die dus binnen moet zijn voor dat de app Łberhaupt gaat werken.

Ik vraag me af wat Microsoft hanteert.
Een iOS Developer hier. Dat ligt bij iOS aan wat er veranderd is met de nieuwe versie. Alle gewijzigde files worden geŁpdatet. De rest namelijk niet.
Die eenmalige 10 minuutjes kan ik best wachten. :+
Dat is anders, daar kiest de developer (deels) zelf voor. Als je een grote app download die via de Play Store met de extra bestanden werkt dan zie je in het notificatiescherm staan: "downloading additional file for... " Dit gaat ook door in de achtergrond en alleen op WiFi (indien ingesteld)

Als het via de app gebeurd dan moet de app inderdaad blijven draaien en dit werkt niet zo soepel.
Voor een developer is het helemaal vervelend, het is een hoop gedoe om support voor expansion files toe te voegen aan je app en ze zijn erg beperkt in gebruik (er kan alleen content in, geen code). Het komt echt over als een smerige hack/workaround voor het SD-kaart probleem.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 13 februari 2015 15:30]

er zijn games die network based zijn, zoals games met events en ranking in die events, daarom doen sommige bedrijven in-game downloads om fraude te voorkomen wat mogelijk is via data-aanpassing van offline playing
Blijkbaar is er behoefte aan grote apps. Ik kan mezelf eigenlijk niet zulke grote apps bedenken. volgens mij is de grootste die ik heb gezien +-180 mb. dus dan is 4gb denk ik best wel overkill? zal wel wat apps missen denk
TomTom is groter dan 1 gb (dankzij de kaarten). Dus ze zijn er wel. En dan waarschijnlijk zoals ook in het bericht staat games.
Niet zo gek - de TomTom PND's hebben kaarten die al boven de 4 GB komen. Dat gaat zelfs met deze nieuwe norm niet passen, maar je komt een stuk verder Oost-Europa in.
Kaarten boven de 4gb? Geloof ik geen klap van....welke dan?

SYGIC maakt gebruik van de TomTom kaarten incl. POI en de grootste kaart is die van de Russische unie en die is 660mb, Duitsland is 608mb, Frankrijk is 589mb en Nederland slechts 100mb.

Ik denk dat je alle kaarten van heel Europa bedoelt....geef mij eens een reden aan waarom die allemaal op je telefoon moeten staan?
Ik heb het over de TomTom PND's, niet telefoons. PND's gebruiken naadloze kaarten, juist omdat ze geen arbitraire limieten hebben.
Volgens mij hebben we het hier over telefoons en geheugen niet over navigatie kastjes.....
Dat downloaden van kaarten per land doen ze voor alle telefoons, ook Android ......al jaren...

Triest dat je gelijkt basht zonder feiten kennis.....
Goh, ik zat letterlijk naast de iPhone developers ťn naast het server team. Dit is misschien wel de meest incorrecte opmerking die je ooit gemaakt hebt |:(
Zoals ik al zei, de maps voor TomTom zijn al jarenlang per land te downloaden op je mobiele device.

Het opknippen speciaal voor Apple is grote onzin, want ook op Android en zelfs nog Windows mobile werkte dit systeem al zo, dat je TomTom kaarten per land downloadde.

Nogmaals, totale onzin dat het kaartmateriaal speciaal voor Apple moet worden opgeknipt.
Er zijn race spellen zoals Asphalt 8, die zijn ongeveer 1 GB.
World of tanks op de telefoon is zelfs 2,4gb (en deze kon bij mij alleen op het interne geheugen).

Tja, met al die grote games lopen telefoons toch echt tegen een bottleneck aan.. telefoon met meer dan 32gb komen er mondjesmaat. Vaak kunnen games ook niet volledig naar de sd kaart geÔnstalleerd worden..
Ik denk dat dit probleem op iOS devices de komende tijd veel minder gaat worden aangezien de 32GB optie niet meer bestaat. het is of 16 of 64gb en groter. Voor mij betekende dit dat ik voor §200 meer, 8 keer zoveel opslag had.
Het lijkt me wel een rare keuze om 16GB te behouden en 32GB te dumpen. Het leek me logischer 16GB uit te faseren en dan 32GB als standaard te houden. Teveel opslag is een luxeprobleem, te weinig is een merde (zeker als de enige optie is om je toestel te verkopen en een exemplaar met meer opslag te kopen). Bij computers gaat het ook op die manier, 4GB ram is inmiddels de standaard en 2GB kom je nagenoeg niet meer tegen. Dit omdat de kostprijs logischerwijs ook zakt.

Ik heb voor iPad toch al eens een paar grote games gezien (er was zo een vechtgame van EA dacht ik die enorm groot was). Dit is dus een vrij logische evolutie. Ik wist niet eens dat er een limiet zat op de app-grootte. Is daar een speciale reden voor?
Bedrijfseconomisch natuurlijk de slimste keus ooit. De ASP (average selling price) is mede hierdoor hoger dan ooit in het afgelopen kwartaal. Het pusht consumenten massaal richting een duurdere versie, zonder dat ze het door hebben. Een hele slimme manier van upselling.

Consumentgericht gezien niet echt het meest gunstig inderdaad, maar blijkbaar maakt het de consument niet zoveel uit.

Voor mijzelf bijvoorbeeld scheelt het ook juist §100,-, omdat ik sowieso de 64GB versie wilde hebben.
Slim? Je laat de consument geen keuze... dat zorgt voor frustratie
Ben er zeker van dat ze daardoor ook klanten verliezen. Ik ken veel mensen die bereid zijn voor 500, max 600euro te betalen, maar niet veel die meer als 700euro willen uitgeven voor een schamele 64GB.
Met dat geld krijg je op android 192GB (64GB+128GB sd)

[Reactie gewijzigd door dieter87 op 13 februari 2015 12:42]

En 128gb SD is totaal onvergelijkbaar qua snelheid met 128gb intern geheugen.

Je vergelijkt appels met peren.

Bovendien kan je op Android lang niet alles opslaan op je SD kaart ook al zou je willen.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 13 februari 2015 18:21]

Ik zeg niet dat er geen verschil is, ik zeg dat het onnodig is om 128gb snel geheugen te hebben voor sommige zaken.
Net zoals het zinloos is voor een consument 1TB SSD te kopen als je goedkoper af bent met 256GB ssd en een 3TB (tragere) HDD
Ze zullen vast klanten verliezen, maar, zoals duidelijk werd uit de kwartaalcijfers, winnen ze meer klanten dan ooit erbij aan de andere kant.

Dat je veel mensen kent die dat niet willen uitgeven is dus niet zo belangrijk. Zo lang er meer mensen zijn aan de andere kant die dat juist wel willen. Het interne opslaggeheugen is qua snelheid ook niet te vergelijken met een sd-kaart, dus er zit wel kwaliteitsverschil in.

De uitzetting in kwaliteitsverschil wordt hier redelijk goed uitgelegd.
SD card is a serial SPI interface limited to 25-50 MHz and bottlenecked by a SD-NAND controller chip in the SD card.

Internal memory is native NAND in parallel running at the maximum speed of the NAND. Also, internal memory may use multiple NAND chips in parallel for higher speeds, while and SD card is limited to 2 chips at most.

In other words SD cards are well known to be very slow.
What's the difference between an SD card and the internal storage say in an iPhone?

Slim bedoel ik natuurlijk ook vanuit het bedrijf bekeken, niet vanuit de consument.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 13 februari 2015 13:10]

de huidige sdkaartjes zijn best snel. En waarom zou je sneller (duurder) geheugen willen voor je reeks foto's of een paar afleveringen van een serie of je muziekcollectie?
Ik spaar liever mijn snel geheugen voor apps only.
Maar bij het gebruik van Google lever je in op privacy. Het is maar waar je mee wilt betalen.
en apple niet, geloof je dat nu echt zelf? Of wil je enkel iets uitlokken... zielig.. |:(
Zulke dingen staan allemaal netjes in de EULA van de betreffende bedrijven uitgelegd, als je er benieuwd naar bent. En ja daar moeten hun zich ook aan houden.
Ook Apple gebruikt je data en ja dat staat in de EULA. Niet altijd voor reclames (maar toch best veel nog) maar wel voor intern gebruik. Maar ten alle tijden is data op je sd card veilig voor zowel Google als Apple.
Onzin, ten eerste kan je alle data verwijderen en uit zetten dat ze niet een profiel bij houden. Ten tweede kan je nog voor paar euro per maand een Google for Business account nemen, waar er geen datamining plaatst vindt en je ook gelijk extra cloud opslag krijgt en een goeie spamfilter. Daarnaast wordt data die bv op je sd card staat, NIET doorgestuurd naar Google whatsoever.
Ze hebben natuurlijk wel een keuze, of door sparen of Apps verwijderen
De gedachte is denk ik tweevoudig:
- maak het verschil groot dan zijn mensen eerder geneigd meer uit te geven. Gewoon marketing dus.
- veel mensen downloaden alleen de bekende apps en wat gratis spul. Voor foto's is Apple druk bezig om een iCloud oplossing te ontwikkelen waar de originelen op de server staan en je van de foto's op je mobiel een low-res versie behoudt als je dat wilt.
Al met al heeft een groot deel van de mensen genoeg aan een paar gb apps, een paar gb muziek en een paar gb media-data.
De gratis 5GB van iCloud zit dan ook direct vol, zeker als je nog eens een macbook of ipad erbij zit. Ik denk dat de tijd van '16GB is voldoende voor de normale mens' stilaan wel achterhaald is.
Daarom komen ze ook met grotere icloud abonnementen, weliswaar betaald, maar nou ook niet echt wereldschokkend.

http://support.apple.com/nl-nl/HT5879
http://www.ted.com/talks/...ions?language=en#t-739807
Deze man die legt het principe uit van decision making.
Ja, dus iedereen met 16gb heeft misschien een paar gb vrij en als ze een keer iets willen installeren staat de telefoon gelijk vol |:( Maar die prijzen bij apple zijn gewoon diefstal, 200 euro voor 64gb emmc geheugen van een paar euro :+. Uit principe koop ik dat merk niet eens, het zijn echt wel degelijke apparaten. (nee ik probeer hier geen welles niet-tes verhaal te starten).

Oke oke, 128gb ipv 64.

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 13 februari 2015 11:25]

prijsverschil 16 > 64 is 122 euro bij de iphone 6, geen 200
Ah, kijk dat klinkt al schappelijker :9.
Het was ook een reactie op "supersnathan94" die over §200 begon.

Zijn er uberhoubt al apps voor android die 4gb opslag gebruiken dan?
Yup, maar niet veel. Ik weet dat nav apps met grote kaarten daar makkelijk aan komen.
Ja, maar die halen de kaarten volgens mij meestal niet uit de store, maar downloaden die vanuit de app rechtstreeks van de ontwikkelaar.
Klopt, maar mijn antwoord was op een vraag wat ging over storage en prijzen. Niet waar de data gedownload wordt :)
idd wel als je gelijk de navi kaarten van de hele wereld op je telefoon zet.

Je kunt bij een navi app ook gewoon alleen de kaarten op je toestel zetten die je nodig hebt, en niet alle landen.
Zo doe ik het zelf ook op mijn mobiel, gewoon de kaarten die je nodig hebt. Maar als je de ruimte toch hebt, waarom ook niet.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 13 februari 2015 23:13]

Het prijsverschil tussen 16GB en 64GB is precies §100,-. Daarnaast is het verschil tussen 64GB en 128GB ook precies §100,-.

iPhone 6:
§699,- (16GB)
§799,- (64GB)
§899,- (128GB)

iPhone 6 Plus
§799,- (16GB)
§899,- (64GB)
§999,- (128GB)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 13 februari 2015 11:36]

Duizend euro voor een telefoon??? O_O
Mijn XPS gaming laptop is goedkoper dan dat.
Ik word te oud om het te kunnen snappen denk ik.
Ik begrijp het prima (aangezien ik een 6+ heb). Ik gebruik mijn telefoon veul vaker dan mijn laptop.
Daarnaast is de behoefte voor een losse tablet vervlogen met zo'n grote telefoon.

Eigenlijk is het dus voor mij goedkoper dan een goedkopere (en kleinere) telefoon.
Klopt. Ik doe veel meer met mijn telefoon (6+ 128GB) dan voorheen (5 32GB). Puur alleen al door de veel betere accu die in de 6+ zit. Daarnaast had ik eerst ook een iPad 2. Deze heb ik ook verkocht omdat ik die nu toch niet meer gebruik en van dat geld ( en die van de 5) heb ik de 6+ gehaald. Tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad.
Loop jij met je xps gaming laptop op straat te bellen dan?
Voor 90% van de mensen volstaat 16GB. 70% van de smartphone gebruikers installeert zelfs gewoon geen enkele app.
Die opmerking klopt van geen kanten. 85 procent van alle smartphones in Nederland hebben Whatsapp al geÔnstalleerd, wat dus minimaal 1 app is. Hierbij kan opgemerkt worden dat die overige tien procent dus niet meteen geen apps geÔnstalleerd heeft.

bron

[Reactie gewijzigd door TechHunter op 13 februari 2015 11:49]

En 83% van alle statistieken gebruikt in internetdiscussies zijn verzonnen.


Dat 70% geen enkele app installeert lijkt me zeer onwaarschijnlijk alleen al gezien het aantal gebruiks van de verschillende populaire chatapplicaties als whatsapp. Dat ze er weinig installeren of geen betaalde apps installeren wil ik nog wel geloven.
"Research carried out by business consultancy Deloitte shows that the average number of downloads dropped from 2.32 in 2013 to 1.82 for 2014. In addition, the percentage of mobile users who never download apps increased from below 20 per cent in 2013 to 31 per cent this year."

http://mobilemarketingmag...nthly-app-downloads-drops
Zet er dan wel bij dat dit de maandelijkse downloads zijn. Dat betekent dat de gemiddelde gebruiker dus nog steeds 20 apps per jaar download.
Kun je daar bronnen voor laten zien? 70% weet ik zeker dat ze apps installeren dar bijna iedereen wel iets als Facebook, Twitter of iets anders geÔnstalleerd hebben staan.
Even rekenen hea. 8x 16 is 128. Het verschil 16 naar 64 is de helft.
48 gb voor §200,00 is natuurlijk belachelijk duur. Een rap 64 gb SDkaartje kost §40,00. Apple heeft zijn doel bereikt, mensen worden gedwongen om 64 GB te kopen.
48 gb voor §200,00 is natuurlijk belachelijk duur. Een rap 64 gb SDkaartje kost §40,00. Apple heeft zijn doel bereikt, mensen worden gedwongen om 64 GB te kopen.
Een SD kaart die zo snel is als het interne geheugen van een iPhone kost een vergelijkbaar bedrag of meer. Geen 200 natuurlijk want dat vraagt Apple ook niet (vanwaar toch die indianen verhalen over de prijs van iPhones, het is zo makkelijk op te zoeken!).

Dat vind je natuurlijk waarschijnlijk ook belachelijk duur maar als je toch gaat vergelijken moet je dat wel juist doen. Dus net zo snel en net zo transparant in het gebruik. Dan zal je snel zien dat het niet belachelijk duur is.

Geheugen in een telefoon is op dit moment zeer aan de prijs. Totdat er meer aanbod is van geheugen zal dat niet veranderen.

Ahhh SuperNathan was me voor, sorry...
Ook voor jou geldt: even reken aub. Uiteraard is §200 voor 48gb extra duur. Daarom heb ik ook 112gb erbij voor dat geld.

Een "rap" sd kaartje kost misschien §40. Maar hoe rap zijn die dingen? 15MBps? 40? Een vergelijkbare snelheid als het geheugen van de iPhone vind je alleen bij sandisk. De extreme pro UHS-II 64GB. Deze kost echter wel ruim §200 en komt met een maximaal haalbare snelheid van 250MBps ten opzichte van de continue read van 230MBps. Wel een verschil dus
Het grappige is dat je je nog de king of de hill voelt ook met §200,00 aan extra geheugen. Voor dat geld heb je gewoon een hele leuke Moto G + 64GB om de dingen maar een beetje in perspectief te zetten. Nu ga je waarschijnlijk beginnen van "geld is geen issue" bla bla...
Nee helemaal niet. Je komt met het argument dat een rap SD kaartje maar 40 euro kost zonder verder ook maar enige bron te geven of met specificaties te komen, terwijl ik je juist een kaartje laat zien wat in de buurt komt met de snelheden die ik nu kan halen maar dan twee keer zo veel kost als wat ik nu heb uitgegeven.

Overigens wat kan mij het verrekken dat ik daar een extra telefoon van kan kopen? Daar heb ik niks aan. Dan kan ik net zo goed een extra MP3 speler aanschaffen van 50 euro bij de mediamarkt. Als ik het geheugen dan toch alleen daarvoor gebruik waarom niet right? Volgens jou moet ik dus maar gewoon twee telefoons meenemen dus?

Nee sorry. Jij vergeet helaas dat er ook nog andere mensen zijn die hun apparaten ook op een professionele manier willen gebruiken. Zo hoef ik nu niet bang te zijn dat mij multitrack opname stopt omdat het geheugen vol zit (en hij niet automatisch switched) of dat de bandbreedte niet toereikend is. heb ik nu een groot scherm met goede weergave eigenschappen en OS wat er goed mee om kaan gaan en op de juiste manier meeschaalt. Goed nu had ik dat ook gehad als ik dus de 16GB en daarnaast de moto G had, maar dan was ik weer veel tijd kwijt met media management, want wat zet je waar op? Contacten, e-mail en agenda op de iPhone muziek op het SDkaartje en eventueel wat apps op de 8GB intern voor het beheer van media denk ik dan.

Vind jij het er ook maar iets makkelijker van worden? Ik niet namelijk. Ik zit gewoon niet op het gezeik te wachten wat dit met zich mee brengt. Twee telefoons (verschillende ook nog) dat betekent dus:
  • twee store accounts (google en iTunes).
  • Drie keer zoveel gehannes met wachtwoorden (op de iPhone is dat mega eenvoudig te doen dus vandaar +2 bij de moto).
  • komplete extra zak nodig
  • verplicht moeilijk doen als ik gebeld wordt en muziek aan het luisteren ben.
  • Opslag verspreid over drie locaties en nog steeds "maar" 88GB voor hetzelfde geld.
dus vertel mij alsjeblieft waarom ik exact hetzelfde uit zou geven en daarvoor alleen maar meer ellende en minder opslag voor terug krijgt. Dit gaat niet eens meer om het feit dat ik geen moto G hoeft, maar meer dat het gewoon totaal nergens op slaat om voor die §200 dan een extra toestel aan te schaffen.
Daar valt weinig over na te denken. Apple fanboys willen alleen Apple.
Iets waar je constant tegen aanloopt bij Apple fanboys is dat er geen wereld buiten Apple lijkt te bestaan.
Dat vind ik nou erg jammer dat je hiermee komt. Geeft namelijk wel aan hoe je er zelf in staat. Gezien je zelf namelijk onder het kopje fandroid geschaard kan worden (je reactiegeschiedenis laat dat keurig zien hoor. maar je maar niet druk) en je verder geen idee hebt waarom ik een iPhone 6+ heb gekocht en geen moto G zal ik je even vertellen wat ik aan overige non-apple hardware heb liggen. Kunnen we gelijk zien hoe het met deze uitspraak zit, want ik denk dat hij andersom beter toepasbaar is. Komtie:
  • Asus Nexus 7
  • Samsung Galaxy S (stuk of vijf verschillende)
  • Samsung Galaxy Ace
  • Samsung Galaxy Young
  • Sony Xperia Z
  • Sony Xperia Arc
  • Polaroid tablet
  • Enkele Blackberry toestellen (waaronder Q10)
Al met al dus een lijst waar een gemiddeld gezin zijn komplete digitale wereld mee kan opzetten en onderhouden.
SD kaart heeft maar een fractie van de snelheid van intern geheugen en is niet geschikt om elke app op te zetten.
telefoon met meer dan 32gb komen er mondjesmaat.
Er zijn iPhones met 128GB. Ik zie het probleem niet.
Dat ie het heeft over telefoons met een SD kaart dus dat ie niet perse opzoek is naar een iPhone, daarnaast klopt het gewoon dat er maar weinig toestellen zijn met standaard 128GB...
Hoezo minstens? Voor §100 heb je 64GB en voor §200 128gb. verder kan je niet.
Ook prima, §100,00 voor 48GB maakt het minstens zo schandalig. Tjing Tjing.
Samesung hanteert dezelfde prijzen voor de s6....
Nee ik heb het niet over SD cards, want van de s6 komen er ook intern geheugenvarianten.

32gb §749
64gb §849
128gb §949

Dus samesung vraagt voor 32 gb extra §100!!!!!

En dan klagen dat Apple duur is.......

[Reactie gewijzigd door Isheara op 13 februari 2015 18:42]

Het verschil tussen intern geheugen en een SD kaart snap je dus blijkbaar nog steeds niet,.....

Ik zou zeggen verdiep je eens wat meer in de technische aspecten van beide formaten, of lees een aantal,goed onderbouwde Posts in dit topic..

SD geheugen vergelijken met intern geheugen is het verschil tussen een harde schijf en een SSD.

Bovendien is het nog niet eens zeker dat de S6 wel een SD card slot bevat...

[Reactie gewijzigd door Isheara op 13 februari 2015 20:36]

Door de verruiming kunnen vooral gamedevelopers spellen uitbrengen die meer opslag vereisen op een iOS-apparaat.
Er is helemaal geen behoefte aan grote apps, er is behoefte aan veel content binnen een app en laat games hier nu net op leunen.

Voorbeeld bij Unity kom je al snel op zo'n 15 tot 20 MB uit voor de engine en spel logica, voeg hier nu een paar plaatjes (textures) aan toe en zonder dat je vreemd op hoeft te kijken is je app al groter dan 50 MB, en dat voor een simpele side scrolling jump puzzle game.

Hearthstone is bijvoorbeeld ruim 1.4 GB en dat is een spel zonder level design etc.
En ga je dat toevoegen dan gaat het ineens erg hard. Kijk maar naar de minimum specs voor GTA V en Battlefield Hardline (ruim 60GB aan opslag) dan gaat dit zeker de laatste tijd erg snel en lijkt 4GB mij nog steeds wel erg weinig.
Het hoeft ook niet zozeer nu te zijn, misschien anticipeert Apple wel dat over 1.5 jaar pas apps zo groot gaan worden.
Het is denk ik een beetje een kip-ei verhaal. Nu er ruimte is voor deze groottes kunnen app developers zelf beter een afweging maken hoe groot hun app wordt. Tevens richt je er geen kwaad mee aan.

"640k ought to be enough for anybody"
Spellen met high-res textures, beter kwaliteit geluid / samples denk ik dan aan...
Steeds meer games die we al kennen van PC of consoles komen naar Android en iOS, en ja dat kost veel ruimte. Star Wars KoTOR was al meer dan 2 GB geloof ik (weet niet meer precies hoeveel want ik heb hem er af gegooid omdat ik niet meer uit kwam met de 16 GB interne storage van mijn One M8 :()
En nog steeds 8GB iphones verkopen ...
Nog steeds telefoons verkopen met een sd kaart wat letterlijk 20 keer zo langzaam is als het geheugen wat de iphone gebruikt. Wat wil je liever §80 euro meer uitgeven en de snelheid blijven houden of §30 uitgeven waarbij de snelheid dratisch verminderd. Kostenbesparing komt op §50, alleen heb je gegarandeerd meer ellende of je moet het al je hele leven gewend zijn dan accepteer je deze snelheid.
Helaas is dit allang niet meer waar. De iPhone 6(+) gebruikt TLC Nand geheugen met een doorvoer (ZFT) van 206 MBps. Hun oudere foons gebruikte MLC Nand en zat op 80 MBps ongeveer.
Sandisk heeft net een sd card uitgebracht die de 250 MBps (ZFT) haalt. Maar kijk je naar klasse 10 geheugen (wat gangbaar is momenteel), zit deze op de 45 MBps.

SD geheugen is dus wel trager maar geen 20X. Daarbij als je het gebruikt voor opslag muziek en foto's, merk je niet eens dat het trager geheugen is.
Met een prijskaartje wat begint bij §120 voor 16gb en een 64 voor §300. Nee doe mij maar een vast geheugen met dezelfde snelheid en een betere prijs zonder ooit een foutmelding te krijgen dat de sd kaart niet goed is geÔnstalleerd etc.
Klopt, maar zelfs ouder en veel goedkoper geheugen is amper trager dan het interne (4x). En voor bepaalde bestanden is het iets trager geheugen meer dan voldoende. En die hoef je er ook niet uit te halen, aangezien je alle bestanden kan kopieren door je telefoon met usb aan te sluiten.

Overigens kloppen je prijzen niet, 16 Gb is 64 euro, 64 GB is 193.

@Dashter welk gedoe en ergernis? Ik werk er al jaren mee en totaal geen enkel gedoe of ergernis. Gewoon de app 1x goed instellen (wat zichzelf uitlegt) en je bent klaar. Zo gebruik ik een 128GB kaartje voor mijn muziek onderweg en op vakantie, ideaal.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 13 februari 2015 13:22]

Apps die niet op extern geheugen geÔnstalleerd kunnen worden waardoor je een hele boel moet zitten gaan verschuiven ten koste daarvan. (Trouwens: Mijn intern geheugen stond meteen propvol met apps die niet op extern geheugen geplaatst konden worden, waardoor het principe van klein intern geheugen en groot goedkoop extern geheugen helemaal de mist in ging). Permissies die wijzigen afhankelijk van de installatielocatie van media/apps. Dubbele mediamappen omwille van apps die geen keuzemogelijkheid bieden.

Grootste probleem is de redundantie van gegevens, media en apps. Iets wat per definitie optreedt bij het hebben van verschillende opslagplaatsen. Zolang die redundantie enkel onderhuids aanwezig is geen enkel probleem, maar al te vaak zorgt deze redundantie voor gebruiksongemak bij de front-end-user.

Ik moet er wel bij vertellen dat mijn ervaring hiermee vooral in het verleden ligt, aangezien ik omwille van de kwaaltjes geen telefoon met sd-kaartgeheugen meer heb aangeschaft. Misschien dat de gebruikservaring nu beter is.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 13 februari 2015 16:55]

Sinds KitKat is het wel beter geworden en Lollipop is er ook weer hoop veranderd. Betekent overigens wel dat developers hun apps moeten updaten ivm vernieuwde api's. Apps kunnen (zonder root) niet meer op de sd card, alleen bv maps van nav wel.
En geheugenkaartjes zijn ook zeker niet geschikt om alles maar te verplaatsen. Als ik kijk naar mijn tablet met 32GB intern en 128 'extern', installeer ik gewoon apps op het interne. Muziek (en eventueel ebooks) plaats ik op het externe kaartje.
Nu vraag ik me alleen af wat je bedoelt met redundantie, want de sd card is niet bedoeld om backup te zijn van het intern geheugen. Dubbele mediamappen komen wel weer voor, maar merk je als gebruiker niet zo (tenzij je in een file explorer zoals ES gaat zitten frommelen).
Backup gebeurt overigens bij mij via de cloud en niks op dat geheugenkaartje wordt gebackuped, aangezien alles toch al van mijn nas afkwam.
A: wanneer merk je dat het geheugen trager is, geef eens een concreet voorbeeld. In de cijfers is het misschien trager maar hoe vaak merk je dat nou in de ui?
B: het grote voordeel van een sd kaart is dat je het kan uitbereiden als je geheugen vol zit. Ik heb een ipad met 16gb geheugen en een s5 met 16gb geheugen. Toen ik de ipad naar ios 8 wou updaten moest ik verschillende apps verwijderen om maar genoeg geheugen vrij te hebben. Voor de s5 moest ik ook een x aantal gb's vrij hebben. Maar ik heb een sd-kaartje uit een camera weten te vissen en hoefde dus niks te verwijderen. Verder heb ik niet meer dan 16gb nodig.
Als je geen ota upgrade had uitgevoerd maar gewoon via iTunes had je niks hoeven verwijderen van je telefoon/ipad...
Waarom krijg ik van deze discussie het idee dat mensen bang zijn dat 'hun' bedrijf in diskrediet wordt gebracht? We zijn toch gewoon consumenten, je zou niet 1 bedrijf moeten uitzonderen van kritiek want dat is slecht voor je eigen portemonnee.
Over die hele SD-kaart discussie:
Foutmeldingen over niet goed geÔnstalleerde SD-kaartjes? We leven in 2015 ondertussen en die tijd is al lang achter ons. Je koopt een kaartje, prikt m erin en t werkt.
Dan de snelheid, het is gewoon een feit dat voor de grootste hoeveelheid van jouw data de snelheid niet zo belangrijk is. Waar snelheid wel belangrijk voor is, is je OS een aantal apps en misschien wat cache zodat je sneller burst foto's kan maken. Hoeveel ruimte heb je daar werkelijk voor nodig? 16GB en je hebt waarschijnlijk al genoeg. De grootste ruimte slurpers: Films, muziek collecties en bergen foto's. Voor die zaken is snelheid weinig van belang. In ieder geval is de snelheid van een recente SD-kaart ruim voldoende.
Voor je PC (waar je ook je film collectie e.d. op hebt) zet je toch ook niet alles op SSD's? Waarom is dit dan blijkbaar opeens wel een item voor je telefoon?
Daarnaast is de prijs van SD-kaartjes ook een stuk goedkoper. Gezien je er toch data opzet waarvan de snelheid al snel genoeg is hoef je geen high-end ding te hebben. Drie tientjes voor 64GB is bij de lokale computerboer al te verkrijgen. Dan heb je dus §70+ bespaard ten opzichte van de Apple prijzen.

Volgens mij kunnen we vrij objectief bepalen dat de SD-kaart een goedkope en uitermate geschikte oplossing is voor de meeste consumenten die meer dan 16GB opslag willen hebben. Daarnaast lijkt het mij ook vrij duidelijk waarom Apple geen SD-kaart slot biedt, ze maken meer winst op het interne geheugen.

Natuurlijk hoeft dit alles geen reden te zijn geen iPhone te kopen:
Als je genoegen neemt met 16GB heb je geen SD-kaart slot nodig.
Als je bereidt bent meer te betalen omdat je per se een iPhone wilt hebben.
Maar dat dit vervelend is voor de consument blijft staan, keuze vrijheid is weggehaald en een hoger prijskaartje is daarvoor in de plaats gekomen.
Inderdaad, om over dat hele gedoe van 2 fysieke geheugens in je OS nog maar te zwijgen. Zorgt alleen maar voor ergernissen.
Buiten de hele SD kaart discussie: Het is belachelijk dat er nog telefoons met 16GB of minder worden uitgebracht. Dit is al jaren zo, en ik had wel verwacht dat 32GB ondertussen de standaard geworden zou zijn.
En nog steeds 8GB iphones verkopen ...
Maar ook 128GB. Wat een keuze.
Prive wel, van je werk niet.
Daar ben je toch zelf bij..
Inderdaad. Bovendien zijn er soorten gebruikers die gewoon geen behoefte hebben aan veel opslag. Die willen bijvoorbeeld gewoon een telefoon waarmee ze kunnen bellen, mailen, kalender en adresboek bijhouden, en misschien eens wat whatsappen en op internet opzoeken.

Al moet ik eerlijk zeggen, dan vind ik 8GB nog steeds best wel schraal.
Lees: je koopt toch zelf een 8GB versie van de iPhone.

Mijn ervaring is dat voornamelijk bedrijven de 8GB versie van de iPhone aan hun medewerkers verstrekt. Voor deze doelgroep is 8GB vaak ruim voldoende. Bij privť gebruik is 8GB echt veel te weinig, maar dit blijft persoonlijk.
ok , op die manier;

Niet alleen bedrijven , gewoon al mensen die niet veel van smartphones kennen die snel het "goedkopere model" kiezen , om daarna tegen de muur van opslag aan te lopen. Al enkele fotootjes trekken is al genoeg om hem al te doen vollopen
"Voor downloads via mobiele netwerken blijft de grens op 100MB, zodat omvangrijke apps of games via een wifi-verbinding binnengehaald moeten worden."
Daar erger ik me nog het meest aan, waarom? Ik heb een flinke 4G databundel en soms wil ik juist onderweg een toffe game o.i.d. downloaden. Dat ze een melding geven oke, maar geef dan tenminste de mogelijkheid om het alsnog te downloaden. :)

[Reactie gewijzigd door Rubenk84 op 13 februari 2015 11:01]

Tjsah, dat is om onwetende gebruikers te behoeden. Daar kies je voor bij Apple :Y)
ik heb de mijne gejailbreakt, waardoor ik een tweak kon installeren die ervoor zorgt dat ik wel meer dan 100MB kan downloaden op een mobiel netwerk. ;)
Misschien offtopic, maar: Bij Android geeft hij wel een melding, maar dan kan je zelf kiezen wat je doet.
Gelijk maar een grotere sdcard kopen. :P
Je weet dat er in Apple producten geen SD kaarten kunnen worden geplaatst hŤ? ;)
Ja, was ook als een grap bedoeld.
Nu wordt de aanschaf van een iphone 64GB model toch aantrekkelijker.
Maar je betaalt dan wel hartstikke veel voor zo'n telefoon. Helemaal als je de 6plus neemt (128 gb versie).
Maar je betaalt dan wel hartstikke veel voor zo'n telefoon. Helemaal als je de 6plus neemt (128 gb versie).
Als je prijsbewust wil kopen koop je sowieso geen iPhone. Dus het probleem stelt zich helemaal niet.
Sommige mensen die willen kosten wat het kost (letterlijk en figuurlijk) een iPhone. Dan sparen ze gewoon net zolang totdat ze 1000 euro hebben om een iPhone 6Plus te kopen.

Niet lullig bedoeld voor de iPhone gebruikers.
Die mensen moeten dan maar een maandje langer sparen voor wat meer opslag :)
Ja, klopt voor 25 euro heb je een sdcard van 64 GB bij paradigit dus ik moet even afwegen of ik een iphone 6plus of een Note 4(Edge) ga aanschaffen.
Ik vind het prijsverschil tussen een iphone 6 plus met 64GB of met 128GB niet in verhouding staan, eigenlijk,

[Reactie gewijzigd door Thombias op 13 februari 2015 11:11]

Of je wacht gewoon net zoals ik, op Phonebloks/Project ARA. :)

Trouwens, de klasse is dan best laagt zeker? 25 euro, 64 gb. Ik heb nu voor 46 euro een klasse 10 UHF ofzo (64 gb).

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 13 februari 2015 11:12]

Oh lol, dan zijn de prijzen zeker gedaald haha. Is alweer een 2 jaar terug ofzo dat ik die SD kaart heb gekocht.
Tsja, Dan krijg je echter wel snelle opslag. Ik moet er niet aan denken dat dergelijke grote apps/games op een SD card staan. Het laden duurt nu al lang laat staan met een SD card die 10 keer zo traag is.

Nee dankje ik geef dan liever wat extra's uit zodat het ook goed werkt. en nu met het wegvallen van de 32GB is de 128 best een redelijke optie voor §200
Er bestaan ook SD cards met hogere schrijf/lees-snelheden. Maar intern is bijna altijd sneller volgens mij.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 13 februari 2015 11:21]

Dat klopt wel, maar die komen nog steeds niet in de buurt van het interne geheugen. De enige sd card die in de buurt komt van het geheugen in mijn iPhone is:

SanDisk 64GB Extreme PRO SDXC UHS-II Memory Card met een maximale burst speed van 250MBps.

Nu trekt mijn iPhone sustained 230 dus dat is niet echt een goede vergelijk daar dit kaartje dat niet trekt.

Overigens kost deze een whopping §200 voor 64GB.. Dus zo gek vind ik §200 voor 128GB micro SSD opslag niet.
Nu wordt de aanschaf van een iphone 64GB model toch aantrekkelijker.
And that's exactly what they want you to think.
De standaard iPhone kost zo -voor degene die iťts wil doen met z'n telefoon- geen §669,- , maar §792.

Met 16GB zonder externe SD waar je een kleine bib muziek, enkele films of series, zelf opgenomen Full-HD video's en foto's... en dan nog apps op wilt zetten kom je per definitie niet toe of je moet'm echt als nokia 3310 gebruiken.

Dit is echt vies beleid van Apple "hou die standaard maar op 16GB, dan zijn ze ofwel na een jaar op de 6S met 64GB ofwel kopen ze direct een 64GB"

Apple wint _al_tijd_ prijs van 128gb, laat staan 64GB of 32GB, chip kost echt geen drol voor hen.

@Thombias Mooie (ook wel dure :D) keuze, maar inderdaad een pak meer high-tech, alleen al het amoled scherm...! Ik ben blij in jouw naam, veel plezier ermee

[Reactie gewijzigd door musback op 13 februari 2015 14:26]

Ik heb mijn keuze vanmiddag al laten vallen op de Note(4) Edge van samsung. Deze is veel geavanceerder dan de iphone 6plus meteen een 64GB sdcard erbij geplaatst dus bijna 100GB totaal.
Misschien dat Apple dat zelf ook een keer er achter gaat komen dat of meer standaard geheugen leveren of toch de mogelijkheid van een verwisselbare opslagkaart. Alleen hoop ik dan wel dat ze een bestaande standaard kiezen en niet weer een dure eigen oplossing...
Ze leveren standaard tot 128GB. Lijkt me meer dan voldoende. En nee geen SD card ondersteuning AUB, laat die trage boel maar voor de androids.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 13 februari 2015 11:27]

Alleen de iPhone 6 tot nu toe en het bedrag dat je voor de extra Gb's betaald is in vergelijk voor wat je krijgt toch wel heel erg hoog...
Vergelijk de prijs eens met een net zo snelle SD kaart.
Ben ik helemaal met je eens! Apple kennende zien alleen maar dollar tekentjes in hun ogen. Altijd eigen methodes verzinnen om duur te kunnen verkopen.

Het werkt blijkbaar wel, slimme strategie die toch blijkt te werken.
Grand Theft Auto SA was ook al 2GB +
Op iOS is deze 1,9gb. Real Racing is exact 2gb. Ik verwacht dus nu vooral betere games. Misschien tijd om GTA IV naar iOS te brengen :)
Real Racing 3 downloadt nadien ook nog het nodige. Laatste keer dat ik keek op me iPad was de ruimte die RR3 innam 2,49GB. Zal nu wel weer iets meer zijn.
Denk dat wanneer ze ps3 games gaan porten, de grote van de games drastisch toeneemt.
GTA 4 is +10GB daarbij zullen die ipads het moeilijk hebben om die te kunnen draaien.
Is het niet mogelijk om een app groter dan 2 of 4gb te krijgen doormiddel van in-game/in-app updates/downloads?

Apple heeft de limiet voor de bestandsgrootte van apps in de App Store verdubbeld van 2 naar 4GB.
Daar zat ik ook al aan te denken, je kan hem b.v. als 500Mb in de store zetten en dan vervolgens zoveel uitbreiden met packs of downloads dat hij ruim over de 2Gb of nu 4 Gb gaat. Ik vraag me af of ze dat ook controleren ? Vooral dingen als navigatie daar kunnen de maps zeker als je heel europa erop wilt aardig groot worden...
Nu nog een iphone 6s met 32 gb als goedkoopste model.
Het slaat inderdaad nergens op om 16GB als goedkoopst model aan te bieden. Dit was ok geweest als je zelf met een geheugen kaartje kan upgraden maar dat zal bij apple nooit het geval zijn.
Je vergeet het 8GB-'budget' model. Ik heb nooit begrepen dat iemand die kocht. Daar passen net je OS en 3 mptjes op. Ik verwacht dat je dus met de 8GB-iphone dit soort spellen (van 4GB dus) niet eens kan downloaden (omdat het niet past).
Voor bedrijven wel een prima model omdat daar vaak niet de bedoeling is dat ding vol met niet-zakelijke apps te proppen...
Yep. Wij hebben iPhone 5C 8GB.
Na os heb je nog 6.2GB over. Mailboxes zijn toch maar 1GB & een VPN token app is maar 12 MB.
Dan heb heb je 5GB over voor prive stuff. En een iPhone van de zaak, voor blackberry tarieven :)
Uit ervaring? iPhone 4 met iOS 7 helemaal kaal hou je dan 4.3gb over, weinig als je veel apps wilt.
Het slaat inderdaad nergens op om 16GB als goedkoopst model aan te bieden. Dit was ok geweest als je zelf met een geheugen kaartje kan upgraden maar dat zal bij apple nooit het geval zijn.
Het is volstrekt logisch om een iPhone met maar 16GB aan te bieden. Vele mensen installeren amper apps en volstaat de basisfunctionaliteit van de iPhone. Als je meer wil kan je meer kopen. Apple geeft je de keuze dus waarom klagen?
Vandaar dat geklaag over vollopende 16gb iPhones.
Wie hou je voor de gek?
Geen hoe wijdverbreid dat geklaag is, maar hopelijk komt er ook voor die mensen binnenkort iets handigs. De grootste volloper zijn bij de meeste mensen denk ik foto's. Over een paar maanden komt Apple met een nieuwe foto-app waarbij de high-res in de cloud wordt bewaard en je een low-res versie kunt bewaren op je telefoon. Optioneel natuurlijk voor diegene die niet de cloud in willen.

Ook is men bezig om updates (want volgens mij kwam daar het meeste geklaag door) zo te maken dat minder geheugen vrij hoeft te zijn. Ik geloof dat iOS zo'n 5GB vrij moest hebben. Op een 16GB mobiel is dat natuurlijk vrij belachelijk.
Die optie is er toch allang? Sinds iOS 8.1. En dat scheelt mij inderdaad een heleboel ruimte op mijn 16GB iPhone.
Als ik zo om me heen kijk begrijp ik prima dat 16 GB voor veel mensen genoeg is. Laat staan voor bedrijven waarbij 8GB vaak al erg veel is. Waar je je telefoon voor gebruikt maakt enorm veel uit.

Mijn vriendin, mijn vader, mijn broertje en ik hebben allemaal een 16 GB iPhone zonder problemen. Ik speel geen spelletjes en dat scheelt een hoop. Ik heb er 3 GB aan muziek op staan, 900 MB aan email, 400 MB aan foto’s en 300 MB aan SMS-jes. De grootste 3rd party app is Facebook met 230 MB gevolgd door Telegram met 110 MB. Dan heb ik nog 75 apps maar die zijn allemaal onder de 100 MB, tweederde zelfs minder dan 50 MB. Ik heb nog 3 GB vrij. Misschien dat mijn volgende iPhone een 32 GB model wordt maar voorlopig werkt 16 GB prima voor mij.

De enige in mijn directe omgeving die er tegenaan liepen waren mijn moeder en mijn zusje die vele gigabytes aan foto’s hebben. Zij hebben daarom respectievelijk 32 en 128 GB iPhones.
Ga maar eens op fora kijken dan hoeveel mensen er klagen.
Ja man! Misschien wel honderd of meer mensen! ... Van de miljoenen iPhones die er verkocht worden...

Ja, er zijn zeker mensen die vooral met foto's/filmpjes tegen problemen aan lopen, maar een beetje perspectief is ook wel een goed idee.
Het bagatelliseren maakt het niet begrijpelijker voor al die mensen die §700,00 uitgeven voor een telefoon waarbij ze eens per maand weer tegen een vol opslag geheugen aanlopen.
Jawel §700,00 voor een instap iPhone met 16GB. Op je kapot te schamen als fabrikant.
Ik bagatelliseer niks; ik schrijf toch dat er problemen zijn. Jij bent je aan het opwinden over een telefoon-fabrikant die een telefoon maakt die jij niet eens hebt...
Die mensen houden zichzelf voor de gek en hadden dus een iPhone met meer opslag moeten kopen. Je kan van een auto met 70pk ook niet verwachten dat je 200km/u haalt.
Die mensen weten echt niet beter. Het is meer Apple die ik het kwalijk neem. 16GB verkopen voor de hoofdprijs en dan een telefoon krijgen waar je met het opslag geheugen moet schipperen. Werkelijk schandalig.
Dan is iPhone een dure grap. Als je voldoende hebt met basisfunctionaliteit kan je evengoed een andere phone nemen. Die kunnen het ook en zijn stukken goedkoper. Als dat dus het geval is, ben je niet de doelgroep van een iPhone, maar meer een 'trendloper' die denkt in een trend te lopen, om het zo even te zeggen
Dan is iPhone een dure grap. Als je voldoende hebt met basisfunctionaliteit kan je evengoed een andere phone nemen. Die kunnen het ook en zijn stukken goedkoper. Als dat dus het geval is, ben je niet de doelgroep van een iPhone, maar meer een 'trendloper' die denkt in een trend te lopen, om het zo even te zeggen
Veel mensen krijgen een iphone van de werkgever en die dient enkel om te bellen, mails te bekijken en misschien wat te surfen.
Denk dat je de iPhone koper overschat. Het zijn vaak mensen die gewoon niet weten wat ze moeten kopen en opzoek zijn naar herkenbaarheid. Dat ze met een een 1/4 van de prijs kostende Moto G heel happy zouden zijn is voor hen niet eens een optie.
Ik denk dat vooral de spec-geile koper zich overschat en denkt dat hij slim is omdat hij de technische specificaties van een telefoon begrijpt en op basis daarvan denkt dat hij de 'beste' telefoon heeft. Terwijl hij/zij zou moeten nadenken over zijn noden, voorkeuren, functionaliteit.
Omdat je voor extra geheugen bij een apple naar verhouding (tot de prijs van geheugen) te veel betaald. Maar het standaard antwoord daar op zal van de liefhebber zijn dat hij het er voor over heeft. En kennelijk werkt het gezien de apple verkopen en winsten.
Vind het ook treurig, sinds de iphone 4 als ik het goed heb ik 16 gb standaart. Is toch dikke onzin dat er in 5 jaar niks is gebeurd. Waarschijnlijk kost het appel een halve euro meer om er 32 gb in te stoppen. Maar apple wilt natuurlijl graag dat je de 64 gb haalt en 100 eur betaald. Ben zelf wel een apple fan maar het blijven vieze graaiers.
Welk model ze ook het goedkoopste maken, de prijs an sich zal niet wijzigen daardoor, integendeel. Al maken ze een versie met 128GB het goedkoopste model, dat zal alleen maar betekenen dat de goedkoopste iPhone duurder wordt. Waar zit de winst dan? ;)

Als je aan 16GB niet genoeg hebt moet je die ook niet kopen, ook al is die het goedkoopste.
De winst zit 'm in de keuze geven. Zo'n kleine 3 Millard (ik gok nu meer want dit stuk is van voor de gigantische verkoop cijfers)
http://www.slashgear.com/...r-16gb-iphone-6-22360405/
Dat is toch precies wat ik zeg? Je wil men juist de keuze geven om zelf te bepalen hoeveel ze nodig hebben. Door het goedkoopste model meer geheugen te geven limiteer je mensen enkel in hun keuzemogelijkheid en verschuiven de kosten een stuk. Niks wordt dan ineens goedkoper of zo, zoals @Nieuwevolger volgens mij wel denkt.
Liever 64gb dan als goedkoopste model _/-\o_ _/-\o_
Haha de zon gaat niet voor niks op.
Eh juist wel, dat is het hele idee van dit spreekwoord he?
Dat ligt er maar net aan wat de persoon zelf wilt :P.
Inderdaad als dat er op neer komt dat de goedkopere modellen er gewoon niet meer zijn en de prijs van de 64GB gelijk blijft schiet je er toch niks mee op als koper, en Apple loopt een hoop mis :P
Voor de prijs van het huidige 64GB model, natuurlijk.
En wat boeit het nu of de 16 of de 32 GB goedkoopste / standaard is? Als je er nood aan hebt koop je gewoon het dure model. Dan kan het geld je niet echt iets schelen.
Betaal jij maar lekker 100 euro boven nog eens 700 euro..
Neen, dan neem ik gewoon een andere Phone (Android / Windows Phone) omdat ik in dit geval niet de doelgroep ben van een iPhone. Dan ben je meer iemand die denkt in de trend te lopen van 'iPhonegebruiker'. Dus zoals ik zeg: Je kijkt niet naar het geld als je het echt wilt. Veel mensen (en dat is gewoon een feit, kleine kinderen behoren niet tot de doelgroep die een iPhone nodig hebben als voorbeeld genomen) kopen een iPhone omdat dat duur is en allemaal willen hebben. Dan heb je nog een andere groep mensen die het kopen omdat ze het nuttig kunnen gebruiken. Daar zit het verschil. 16GB is de goedkoopste versie en mensen die gewoon een iPhone kopen omdat ze er ene willen hebben, kopen de 16GB. Dat is gewoon zo. Misschien moeilijk te begrijpen en je kan het trollerig opvatten. Maar je weet zelf ook wel dat het zo is, of toch vaak.
Logisch ook, met de nieuwe smartphones met FHD en UHD schermen schiet het natuurlijk niet op om lagere resoluties textures te moeten gebruiken, omdat de opslag het niet toe zou staan.

Opslag als bottleneck vind ik sowieso een vreemde gewaardwording anno 2015.
Nog slimmer is het omdat veel mensen in het begin iets kopen om er dan achter te komen of het geschikt is.

Als iemand eerst de goedkoopste 8GB iPhone koopt, of een 2e hands 16GB iPhone 4 krijgt maar merkt dat hij te weinig opslag heeft, maar wel tevreden over de telefoon is, de volgende keer een versie met meer opslag kopen.

Blijkt 16 GB ook niet genoeg te zijn, dan verlang je naar een iPhone met nog meer opslag. Een aangezien dat over jaren verspreid wordt kunnen mensen er zelfs voor gaan sparen of afbetalen in een maandelijks abbonnement. Misschien tussendoor even een android proberen, maar de meesten gaan snel weer terug en dan wordt het 100% geen 8GB versie.

Ik zit nu ook op een 128 GB iPhone 6. Waarom? Omdat 16GB voor mij altijd te weinig was. Te vaak dat ik een videotje wilde maken, maar er maar 2 van een minuut op pastten.
Dit jaar tijd voor een nieuwe iPhone na 2 jaar een 4S gehad te hebben. En zou voor de 64GB gaan, want 32 maken ze niet meer. Dat is in mijn ogen extra voordeel, omdat in het verleden de 32GB versie 100 euro duurder was. En nu dus de 64GB 100 euro duurder was.

Echter had de 64GB 2-3 weken levertijd en de de 128 GB die in mijn ogen echt overkill was, en direct leverbaar.
Als ik nu kijk heb ik 47,1 GB van de 114 GB beschikbaar, dus ik heb geen moment spijt van deze keuze.

Veel mensen die met een smartphopne willen beginnen kopen zo'n goeddkope Samsung om er vervolgens achter te komen dat het traag is, lage resolutie scherm enz. Een rot ding.
En missien wel omdat het een goedkoop dingetje was.
Dus de volgende wordt een duurdere Samsung, die inderdaad wat sneller is, maar toch niet snel genoeg.

Totdat ze dus van alle kanten te horen krijgen dat de traagheid dus door hun shell komt, en waarempel mensen gaan massaal het jaar erop een ander merk android halen die niet zo last heeft van die vertragingen.
Samsung heeft zelf hun eigen markt verpest door jarenlang niet te luisteren naar hun klanten.
Voor een groot deel kan Samsung nu hoog en laag springen, maar mensen willen geen budget Samsung meer. Zeker niet nu andere merken meer waar voor hun geld bieden.Als nu ook hun topmodel het slecht gaat doen dit jaar dan zie ik het voor Samsung somber in.
Ze hebben hun budget markt goed verpest, en hun high end markt wilt ook niet meer zo hard.

Ik ben benieuwd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True