Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Een Nederlandse start-up heeft de game Skip A Beat ontwikkeld, een game voor de iPhone. Opvallend aan het spel is dat het werkt met de hartslag van de speler. Er zijn nog geen plannen voor een release op andere mobiele besturingssystemen.

De applicatie is beschikbaar in de App Store voor iOS en kost daar 1,99 euro. Met het spel wil ontwikkelaar Happitech, een Nederlands bedrijf, naar eigen zeggen mensen bewust maken van hun hartslag. Dat zei de ceo van het bedrijf, Yosef Harb, tegenover Mashable. De hartslag wordt gemeten door de vinger voor de camera van de iPhone te houden. Dit is een bekende manier om de hartslag te meten op smartphones, maar is niet erg betrouwbaar.

In de game draait het om Skip, een kikker, die ervoor moet zorgen dat een prinses wordt gered. Door te drukken op het scherm moeten obstakels worden vermeden. Daarnaast moet de hartslag binnen bepaalde waardes worden gehouden. Ook houdt het spel bij wat de hartslag van de gebruiker was over de tijd. Volgens Harb kan Skip A Beat ook gebruikt worden door patiënten met een hartaandoening, om op speelse wijze de hartslag in de gaten te houden.

Vooralsnog is de game alleen beschikbaar voor het iOS-besturingssysteem. Volgens de makers zijn er geen plannen voor een versie voor andere mobiele platforms. Wel wordt er gewerkt aan integratie met HealthKit van Apple en komt er wellicht een versie voor Apple Watch.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

hmmm.. het enige dat in mij op komt, heee yet another flappy clone... Enuh, om nu van een startup te spreken, gaan we zo voortaan alle indie-devs noemen?
Ik zou dit nou geen flappy bird kloon willen noemen. Het basis principe, druk op het scherm om omhoog te gaan, laat los om te vallen, wordt al 10tallen jaren in games gebruikt. Ik heb zo'n vermoeden dat het wel bijna 40 jaar zal zijn maar ik weet niet helemaal zeker welke game de eerste was. In ieder geval op de C64 heb ik soortgelijke spelletjes gespeeld en je had in die tijd ook al Joust (al was Joust juist wel ingewikkelder, maar je had vast ook zo'n simpele versie op de atari 2600).
Flappy bird "onderscheidde" zich met de poortjes, hoge moeilijkheidsgraad (door de absurde afstelling van de zwaartekracht en hoe hard je omhoog schiet als je op het scherm tikt) en het highscore element. Ik zie niet of dat hier ook zo is.
YES Joust was er al op de Atari (trotse bezitter ervan :)) En inderdaad die hanteert hetzelfde effect knop rossen om hoger te komen los is zakken en de struisvogels ontwijken :P
Het idee voor deze game was er al VOOR flappy bird. Hard bewijs heb ik niet maar ik heb stage gelopen bij hen, En ze waren al bezig hieraan toen ik net klaar was 2 jaar terug
nou, zo lang doen over zo'n simpel spelletje geft me weinig vertrouwen in het bedrijf, en je kunt dan al ZEKER niet meer praten van een start-up..
En ja, ik weet dat het principe al langer op de markt is, maar dat is dus van elk spel wel dat zich 'revolutionair' noemt tegenwoordig, het is wel zo dat dit soort dingen vaak weer oppoppen zodra een ander spel het WEER polulair heeft gemaakt...
Het is bijna helemaal gemaakt door stagaires, Weinig mensen die hieraan gewerkt hebben zijn betaald
Flappy Bird is een Helicopter clone.
Vreet dit niet ontzettend veel stroom om continu je flitser aan te hebben, en is het uberhaupt niet schadelijk voor de flitser?
Hangt van de telefoon af denk ik. Het continu aan hebben zal zoals madcow22 zegt meestal niet zo erg zijn, maar je hebt wel ook je vinger er op.
Ik heb zelf op android een app om op deze manier je hartslag te meten en heb die op verschillende telefoons gebruikt. Sommige telefoons gaat het prima op, maar andere telefoons daar werkt het niet zo goed omdat in de korte tijd dat benodigd is om een 'betrouwbare' uitslag te krijgen je al bijna je vinger verbrandt omdat de led steeds heter wordt.
Aangezien de game alleen nog voor ios beschikbaar is zal het op de iphone wel mee vallen denk ik. Het lijkt me tenminste dat de ontwikkelaar het zelf getest heeft en als blijkt dat het een goede manier is om van je vingerafdrukken af te komen dan hoop ik dat hij het idee al eerder had laten varen ;)
Helicopter Game rip-off. Hier online te spelen: http://www.helicoptergame.net
Uiteraard. Zoals ik hieronder al zeg, dat concept bestaat al tientallen jaren, ook ruim voor de flash games die jij hieronder noemt :)
Kost wel veel stroom maar is niet schadelijk want flitser kan ook continu aan voor dingen als video opname. Is gewoon een led.
Meting dmv de camera is onnauwkeurig en ik snap ook niet echt wat je er aan hebt om de hartslag bij te houden als je een spel aan het doen bent.

Daarbij vind ik:
Volgens Harb kan Skip A Beat ook gebruikt worden door patiŽnten met een hartaandoening, om op speelse wijze de hartslag in de gaten te houden.
Wel heel vaag, die mensen hebben nauwkeurige apparaten om dat bij te houden.

Kan nou niet zeggen dat ik dit heel erg geweldig en vernieuwend vind
Ik vind dat, gezien de slechte metingen die smartphones doorgaans doen, wel erg gewaagd om te zeggen. Alsof je als hartpatiŽnt dmv een iPhone reading van je hartslag weet hoe je lichamelijke situatie op dat moment is. Het is wachten op de eerste persoon die neervalt, terwijl zijn hartslag volgens de game helemaal in orde was.

Ik vraag me af of de vingerprint homebutton dit niet beter kan dan de camera eigenlijk.
En daarom mag er ook geen medische conclusie getrokken worden aan dit consumenten spul, pas als het gekeurde apparaten zijn mag je een voorlopige medische conclusie trekken. Zie ook bloedsuiker, bloeddruk en hartslag apparaten voor thuis, er komt een dokter aan te pas voor dat het een medische conclusie word en er naar gehandeld mag worden.
Bron: Ontbreek, maar het was een tijd terug in het nieuws vanwege je eigen dokter spelen en de gevaren hiervan.
Ik heb mijn stage bij Yosef gehad, erg aardig persoon. Paar klasgenoten van mij hebben daarna verder gewerkt aan deze game met hem en ik ben naar een andere opleiding gegaan.

Over de game, Het unieke punt in deze game is dat de hartslag wordt gebruikt voor diverse dingen, Het bedrijf wil veel doen met Empowerment, Dingen zoals zo'n hoofdband die je breingolven meet, of zoals dit je hartslag en dat verwerken in een game, redelijk uniek dus. Ik had verder ook al een aantal andere ideeen gezien/gehoord van hun. Het spreekt mij niet aan maar het zijn wel allemaal erg unieke game concepten.
Hoezo uniek? Nintendo kondigde 5 jaar geleden al een hartslagmeter aan voor games (ook al is die er nooit gekomen). Het idee is dus volstrekt NIET uniek.

https://www.youtube.com/watch?v=TRwarxMTxZg

en het is ook niet het eerste spel: Tropical Heat had t al ( https://www.youtube.com/watch?v=qhNTMaruB9s ).

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 7 februari 2015 12:56]

Je kunt er natuurlijk op wachten dat ze dit doorontwikkelen met de hartslagmeter in de Apple Watch...
Op mijn Nexus 5 en iPhone 5S wordt de led flitser erg heet als het lange tijd aanstaat. Je kan dan niet je vinger tegenaan houden. Hoe gaan ze hiermee om?
Ik vind dit eerder op z'n ruimteschip spel lijken maar dan horizontaal ipv verticaal.
dat je de rotsen etc moet ontwijken, en muntjes moest verzamelen.
Ik denk niet dat deze game goede reviews gaat krijgen. Ziet er niet leuk en mooi afgewerkt is het ook niet. Lijkt meer een port van een Flashgame uit 2004 (en dat is geen compliment!).

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 7 februari 2015 08:19]

Wauw, je comment over de reviews baseren op 4 screens.....

Misschien gaat het wel om de uitwerking, ik geef toe ze hadden wat minder happy kleuren mogen gebruiken, maar uiteindelijk draait dit om het doel wat ze er mee willen bereiken en niet om er te komen ow wat een vette graphics moeten het zijn, COD AW or bust.

Misschien is het niet de mooiste, maar wel de eerste die hartslag implementeert als een onderdeel van een game en dat zelfs op een telefoon die geen hartslagmeter heeft ingebouwd.
Dat ze de eerste zijn om dit in een spel te stoppen wilt natuurlijk niet zeggen dat het spel dan ook geweldig is, het is in feite flappy bird/helicopter game etc. wat gewoon niets nieuws is.
Ook sneu, heb je bŤtablokkers, kun je nooit winnen (of juist heel makkelijk)...
Ik gebruik helemaal niks en toch zou ik met mijn normale hartslag dit spel niet kunnen spelen. De laagste game mode moet je m tussen 58 en nog iets houden, terwijl ik continu rond de 50 zit qua hartslag.
Wow! Super om dit soort creatieve games te zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True