Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties

De Apple Watch zal bij zijn introductie in april ook buiten de Verenigde Staten beschikbaar zijn, meldt 9to5Mac. In welke landen het horloge direct al geïntroduceerd zal worden, is echter nog niet bekend De iPhone en iPad waren bij hun introductie nog voorbehouden aan de VS.

Apple logoApple-ceo Tim Cook zou tijdens een toespraak in de Apple Store in Berlijn hebben aangegeven dat het slimme horloge van het bedrijf uit Cupertino in april al verkrijgbaar zal zijn buiten de Verenigde Staten. Dat schrijft 9to5Mac op basis van verklaringen van Apple-medewerkers die bij de toespraak aanwezig waren. In welke landen het horloge meteen al zal worden verkocht, is echter nog niet duidelijk.

Volgens 9to5Mac is het waarschijnlijk dat het horloge in Duitsland, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zal worden verkocht vanaf april. Of het slimme horloge in april al in de Nederlandse schappen ligt, is dus onduidelijk. Overigens is ook onduidelijk wanneer in april de introductie van de Apple Watch buiten de VS zal zijn: het is mogelijk dat die een paar weken later in april is dan de Amerikaanse introductie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Het valt mij wel op dat er nog nooit zoveel berichten te lezen zijn geweest over de beschikbaarheid van een Apple-product, daar was eigenlijk altijd duidelijkheid over. Voor zover ik me kan herinneren dan, maar ik ben dan ook geen Apple-watcher.
Op één of andere manier komt deze release een beetje onzeker over.
Op één of andere manier komt deze release een beetje onzeker over.
Dat is hij ook. In tegenstelling tot een duidelijk "kijk wat voor gaafs wij hebben gemaakt, en je kan het direct kopen," is het met de Apple Watch tot nu toe voornamelijk een verhaal van introductie, uitstel, her-introductie en vaagheid geweest. Waar de boodschap normaal heel duidelijk is, is deze nu voorzichtiger. Verder lijkt de hoeveelheid mensen die serieus geinteresseerd lijkt te zijn in dit product een stuk kleiner te zijn dan wanneer het gaat over de nieuwste iPhone of iPad.
Er is tot nu toe nog niet zoveel onzeker aan deze introductie. Net als met de iPhone geven ze de eerste presentatie een half jaar van tevoren. De introductiedatum en prijs is het enige wat ze expres niet hebben gemeld. Early 2015 en een startprijs van $350,- is het enige wat bekend is gemaakt.

Dat is dus helemaal geen verhaal van uitstel en herintroductie, hooguit een stukje vaagheid wat de geruchten- en marketingmachine op gang houdt.

De boodschap is wel heel duidelijk volgens mij. Dit is een modeaccessoire in de eerste plaats, een stukje techniek in de tweede plaats. Dat het iets is wat we niet zo kennen van Apple is het enige wat voorzichtiger is, want ze zetten hier volledig qua toewijding op in. Dat is te zien aan het pushen via de mode-industrie in de eerste plaats en de mate van diversiteit van het product anderzijds om zoveel mogelijk markt / smaken af te kaderen voor de consument. Dat er initieel minder mensen in geïnteresseerd zijn dan iPhones en iPads lijkt me logisch. Laten we niet vergeten dat er bij de eerste versies van die producten ook niet gelijk een afzetmarkt van in de tientallen miljoenen werd aangeboord. De iPad had het wel makkelijker door op de rug van de iPhone meegenomen te kunnen worden. Dus in dat opzicht zou de Watch het ook makkelijker kunnen hebben.

Laten we niet vergeten dat de totale markt voor smartwatches nu nog maar ~3 miljoen stuks in totaal is sinds de Pebble in 2013 op de markt kwam.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 3 maart 2015 11:42]

Apple zelf heeft slechts 1 presentatie gegeven tot nu toe. De rest van de berichtgeving zijn geruchten die door veel media worden gecreëerd en als waarheid worden gezien.
Helemaal niet. Apple heeft 1 presentatie gegeven waarbij ze zeiden dat hij in de lente van 2015 zou uitkomen. Op 9 maart houdt Apple een presentatie waarbij de precieze details aangekondigd gaan worden. Heel normaal. Dit ging ook zo bij: de iPhone, iPad, Mac Pro, en vast nog een hoop andere producten van Apple.
Zoveel onduidelijkheden maar misschien handig erbij te vermelden dat er volgende week een keynote is.
Voor diegene die het willen volgen: http://www.apple.com/live/
"Live streaming video requires Safari 5.1.10 or later on OS X v10.6.8 or later; Safari on iOS 6.0 or later. Streaming via Apple TV requires second- or third-generation Apple TV with software 6.2 or later."

Hoe arrogant kan een bedrijf zijn.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 3 maart 2015 09:33]

Dat is op het Apple platform. Ze gebruiken gewoon HTTP Live Streaming (HLS) dus iedere client die dat ondersteunt kun je gebruiken. VLC op Windows schijnt bijvoorbeeld ook te werken.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 3 maart 2015 10:46]

De laatste keer werkte Chrome niet, Apple toonde gewoon de boodschap dat ik een andere browser moet gebruiken.
Ondersteunt Chrome misschien geen HLS? Het schijnt dat Chrome op de desktop het nog niet ondersteunt maar Chrome op Android wel. Probeer anders eens VLC, dat draait praktisch overal.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 3 maart 2015 10:47]

Je wil toch ook niet browsen? Er valt weinig te browsen, het is een videostream. Daar heb je dus een mediaspeler voor nodig, ofwel ingebouwd in je browser ofwel standalone. VLC bijvoorbeeld, die ondersteunt al vier jaar HLS.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 3 maart 2015 10:50]

Dus als ik de stram op Apple's webpagina wil bekijken meot ik een link uti mij browser kopieren en die plakken in een ander programma, enkel en alleen omdat Apple zich niet aan de standaard houdt en een lijntje code toepast om andere browsers de middenvinger te geven?

Fuck dat. Serieus. Maar goed, het Apple fanboy leger is met downvotes begonnen.
Ik heb de nieuwste versies van zowel Chrome als Firefox, beiden werkten niet, ik kreeg de fijne melding Safari op OSX of iOS te gebruiken. Ga jij me nu echt vertellen dat dat geen moderne browsers zijn?
Ik verwacht dat Apple HTTP Live Streaming (HLS) gebruikt voor het streamen van het event. Browsersupport daarvoor is vrij beperkt, maar vanuit VLC of FFMPEG zou je vast wel het event kunnen volgen. Wellicht checken ze ook useragent i.p.v. browsercapabilities, dus vandaar dat ze het zo beperkt is.

Maar het was natuurlijk prima anders mogelijk geweest, maar Apple gebruikt graag zijn "eigen" protocollen.
"Live streaming video requires Safari 5.1.10 or later on OS X v10.6.8 or later; Safari on iOS 6.0 or later. Streaming via Apple TV requires second- or third-generation Apple TV with software 6.2 or later."

Hoe arrogant kan een bedrijf zijn.
Behoorlijk arrogant - Tegelijkertijd maakt het weinig uit.
Om de Apple Watch te gebruiken heb je ook minstens een iPhone 5s of 6 nodig...
Tot zover gelijk ook de bruikbaarheid van dit 'slimme' horloge.
Dat is niet waar. Tweakers meldde eerder dat het ook compatible is met de iPhone 5. Volgens mij heeft het meer met de versie van iOS te maken dan hardware.
En in hoeverre zou dat anders zijn dan een Android wear achtig apparaat? Die werken toch ook alleen met Android?
En online presentaties van Android wear zijn alleen te volgen via Google Chrome?
Nee, de presentaties van Apple zijn ook gewoon te kijken via Firefox of Chrome, op een windowsmachine :?
Oh, daarom zijn Safari 5.1.10 en OS X v10.6.8 required, omdat het onder Firefox of Chrome op een Windows machine ook werkt? Waar denk je dat deze hele discussie vandaan komt? Apple gebruikt HTTP Live Streaming, wat in Chrome en FF niet ondersteund wordt zonder bijvoorbeeld de VLC-plugin :)
Oh in dat geval mijn welgemeende en nederige excuses dat ik slechts op een deel van de post van p0pster reageerde. Ik had natuurlijk dezelfde vraag kunnen stellen én aan moeten geven dat ik de VLC plugin gebruik, en er daarom vanuit ging dat het allemaal wel prima werkte.

Veranderd niets aan het gegeven dat Apple in dit geval net zo arrogant is als Google, waar het de compatibiliteit van het horloge betreft, maar kennelijk is die opmerking van ondergeschikt belang in de thread.
Ik snap niet echt wat er arrogant is. Is toch normaal date klanten op de eerste rij mogen zitten en de rest maar een paar uurtjes moet wachten tot de video online gaat?
Mwah, honderden miljoenen mensen kunnen het dus volgen. Beter dan bij bedrijven die helemaal geen live streams van hun events broadcasten.
Persoonlijk vind ik het zelf een ontzettend lelijk en geeky apparaat, een horloge moet voor mij in de eerste plaats een mooi sieraad zijn. De dikte van dit horloge vind ik echt een enorme afknapper, wat een lomp ding :P De features vind ik best grappig, maar allemaal een beetje 'mwah'. Ik had gehoopt dat Apple echt met een paar goede USP's zou komen, maar die heb ik tot dusver niet gezien, maar wie weet komt dat nog.

Motorola heeft dat met zijn 360 heel goed gedaan vind ik, in de eerste plaats is het gewoon een heel mooi, modieus horloge dat daardoor heel veel mensen aanspreekt. Ik denk dat Apple daarmee echt de plank volledig misslaat met dit geeky dingetje. Desalniettemin denk ik het wel dat hij weer ontzettend veel verkocht zal worden en de smartwatch markt (een beetje) in een stroomversnelling zet.

Kijk eens naar deze ronde mockup, ik wilde dat ze hem zo hadden gemaakt, dan was ik verkocht 8)7

http://www.theverge.com/2...round-concept-photo-essay

Veel strakker en luxer, maar misschien verander ik van mening als ik het horloge eens in het echt kan bekijken en vasthouden/omdoen.

[Reactie gewijzigd door JellyBean_93 op 3 maart 2015 13:33]

Alle vergelijkingen met een horloge slaan nergens op.

Alleen de plaats waar je dit device draagt is hetzelfde als je horloge. Verder moet je niet vergelijken, omdat verder elke vergelijking mank gaat.

Het gaat erom dat je een notificatie device om je pols hebt die je o.a. de tijd kan vertellen, net als een horloge. Daarnaast zitten er een aantal andere features op, b.v. haptische feedback, notificaties en allerlei andere meldingen en apps die je kunt gebruiken om je meer info te geven.

Tuurlijk is een Zwitsers design watch mooier, maar daar gaat het helemaal niet om. Ander produkt, andere doelgroep.

Daarom is het niet minder functioneel....op een horloge kan je enkel de tijd en soms de datum aflezen.

Ik voorzie voor deze smartwatch in de toekomst ook bv functionaliteit middels apps die je nu alleen in duikhorloges of duik computers vindt. Als de Apple watch echt waterdicht is/wordt kan hij deze functionaliteit ook bieden.

Dan is het ineens een slank horloge, vergeleken met de meeste duikhorloges.
Nee, het gaat er mij niet om dat ik een notificatie device om mijn pols heb. In de eerste plaats wil ik een mooi horloge, als hij daarnaast ook nog allerlei andere dingen kan vind ik het interessant worden. Maar toch fijn dat jij dit voor mij kan constateren!

Maar een mooi klassiek, modieus horloge zal ik altijd verkiezen boven een lelijke, geeky smartwatch, al kan die nog zoveel. Daarom vind ik tot op heden ook alleen de moto360 echt interessant :)
En daarom geef ik ook aan dat 'mooi' een persoonlijke definitie is.....
Psies, maar vorm gaat voor functie bij mij met dit soort producten dus daarom vind ik de Apple Watch (nog) 3x niks :)

[Reactie gewijzigd door JellyBean_93 op 3 maart 2015 15:36]

Hmm ik zie nog altijd weinig redenen waarom iemand dit zou willen.

Misschien verander ik van gedacht als ik het zie en verbaasd apple me amar dusver vind ik toch 1 van de minst aantrekkelijke (zowel qua looks als usability) apple producten die ik ooit gezien heb .

Hier een samenvatting met quotes die zowat alles bevat wat momenteel geweten is :

http://www.knowyourmobile...pecs-price-launch-march-9

[Reactie gewijzigd door k995 op 3 maart 2015 08:13]

Ik vind apple watch super mooi en ik ben echt niet de enige. Ik snap dat het ontwerp controversieel is.

http://appleinsider.com/a...g-fashion-magazine-spread

http://www.designscene.ne...le-watch-vogue-china.html

Ook de afwerking is zeer goed.

The overall level of design in the Apple Watch simply blows away anything – digital or analog – in the watch space at $350. There is nothing that comes close to the fluidity, attention to detail, or simple build quality found on the Apple Watch in this price bracket. The Sistem51, for example, is a very cool, inexpensive mechanical watch. But it feels like it costs $150 (for the record, I bought one and adore it). Then, for closer to the price of the Apple Watch, you could own this, which is, well, downright horrific in just about every conceivable metric. Seiko does offer some nice things at $349 or less, but again, they feel like they cost exactly what they do. The Apple Watch feels like a lot of thought went into it, and no doubt it did. It feels expensive. hoodinkee
Ik snap niet dat je het ontwerp controversieel noemt, want dat is het absoluut niet. Het is een knap staaltje engineering, vooral die verwisselbare straps en Apple heeft nu eenmaal het geluk dat ze schijt kunnen hebben aan de standaards. Maar verder vind ik het lijken op een iPod nano en een swatch. Ik vind vooral het scherm tegenvallen, die is erg klein vergeleken bij de behuizing, snap ook goed dat ze gegaan zijn voor oled zodat zwart ook echt zwart is en valt minder goed op hoe klein het scherm is. Qua functionaliteit zie ik vooral gimmicks en wat de concurrentie al heeft. Al zie ik wel toegevoegde waarde in de Force touch en in minder mate de Tap engine.

@k995 ze zijn natuurlijk ook slim door Marc Newson er bij te betrekken. De fashion wereld is een klein wereldje waar veel vriendjespolitiek heerst. Samen met Ive hebben ze natuurlijk die stap makkelijker gezet dan een andere tech company.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 3 maart 2015 09:09]

The overall level of design in the Apple Watch simply blows away anything – digital or analog
Nee, gewoon nee. Laten we heel eerlijk zijn;

Tissot
Maurice Lacroix

e.a. zijn toch wat mooiere merken dan de gemiddelde smartwatch.

Natuurlijk is dat puur subjectief, maar die quote komt heel erg over als een fanboy die gewoon alles wil ophemelen wat van Apple is.

Then again, als hij een review maakt van een product wat nog niet eens uit is, en net aangekondigd is.. tsja, dat zegt genoeg lijkt me.

[Reactie gewijzigd door corset op 3 maart 2015 09:34]

Laten we beginnen met je subjectieve quote uit de quote:
The overall level of design in the Apple Watch simply blows away anything – digital or analog – in the watch space at $350.
Die laatste 6 woordjes zijn best belangrijk, en zeker die laatste valt daar toch echt niet onder.

Verder wordt deze quote verkeerd begrepen door een aantal mensen. Het gaat er niet om dat dit het mooiste horloge is, maar dat de hoeveelheid werk die Apple heeft gestopt in de details van het design zoveel uitgebreider is dan de meeste/alle andere horloges in die prijsklasse.

Ook hebben mensen niet door dat dit een website is van een horloge-review-site en niet van een tech-site. Een site die zo bekend is in die kringen dat ze bij de handson waren tijdensj de introductie van de watch (of misschien zelfs een test-examplaar hadden maar dat denk ik niet).

En ze zijn ook kritisch, als je het stuk en niet alleen de quote leest:
And about that. The Apple Watch is an incredible piece of engineering, no doubt. It is still not as cool as a mechanical watch, to real people. This might change with time, but my feeling is that not any time soon will a digital wristwatch, no matter what it's capable of, be considered "cool." I am talking pure aesthetics, and 100 percent superficial judgement here, but at the end of the day, I don't see people that love beautiful things wearing this with any great regularity.
Je Maurice Lacroix is dus veilig...
Bovendien is de $349 voor het goedkoopste horloge.

De middelste zal rond de $599-$649 te koop zijn, terwijl de duurste modellen rond de $5000 te koop zullen zijn.

Bandjes zullen variëren tussen de $39 en $99 (behalve de edelmetalen bandjes die een veelvoud gaan kosten).
In de prijsklasse van 350 dollar, context mensen. Apple engeneert hardware met uiterste precisie, geen scheve naden, hoogwaardig materiaal, de bandjes zijn luxe én handiger ontworpen dan de conventie. Dat vind je allemaal ook in de horlogebusines, vanaf 1000 dollar.

Er wordt nergens gezegd dat alleen Apple het vak horloge-design verstaat.

[Reactie gewijzigd door n8n op 3 maart 2015 10:21]

Ja klopt, want bij horloges van 300 en 400 euro moet je nog zelf met een vijl en schuurpapier aan de slag.
Als elk horloge dezelfde hoogwaardigheid uit zou stralen zouden die hele prijsklassen niet bestaan. Het is met alles zo wat je koopt, goedkoop zit simpeler, minder nagedacht in elkaar. Hoeft niks af te doen aan de werking, de meeste mensen hebben het niet eens door maar een horloge van 1000 euro zit beter in elkaar dan een horloge van 400 euro. In de hands-on van de horloge-expert wordt gesuggereerd dat Apple een horloge heeft gemaakt dat de lage-middenklasse horloges ontstijgt qua afwerking en detail. Zo moeilijk is het allemaal niet jongens.
Ten eerste beweer ik nergens dat ik het horloge in m'n handen heb gehad, dat deed een horloge-expert die er uitgebreid mee heeft kunnen spelen. Ten tweede beweer ik ook nergens dat horloges onder de 1000 euro kermishorloges zijn. Ten derde zeg ik nergens dat apple in 1 keer de horlogemarkt opnieuw heeft uitgevonden door een rekenmachientje te voorzien van een kleurenscherm en het op je pols te plakken.

Ik maak een opmerking over afwerking, detail in de prijsklasse van 350 euro waar een expert op gebied van horloges zegt dat Apple er zeer sterk voor staat. Als je het artikel had gelezen kwam je er achter dat dit om de case, bandjes, afwerking, werking van de bandjes etcetera gaat. Apple heeft geen legacy dus heeft, met name in de bandjes, een aantal dingen beter kunnen doen, daar gaat het over.

Je leest in op dingen die er niet zijn en reageert op je eigen onzin-projectie zonder na te denken wat er staat. Succes ermee.
Design is inderdaad altijd persoonlijk. Ik vind hem ook maar lelijk uitzien.
Apple fanboys nemen / kopen alles wat ze uitbrengen dus... Ik ken zelfs mensen die momenteel geen horloge dragen (omdat ze dit niet kunnen verdragen) maar wel een Apple watch willen. Om het maar te hebben denk ik dan...

De Samsung S Gear is meer mijn smaak (niet dat ik nood heb aan een smartwatch), maar er zullen genoeg mensen zijn die er anders over denken. En gelukkig maar, anders liep iedereen rond met dezelfde.
Mooier dan analoge klok werken in die prijsklasse is natuurlijk absurd fanboy gedrag. Zelfs de mooiste smartwatch (zonder enige twijfel die van Huawei) komt niet in de buurt daar van.
Het dertien in een dozijn ontwerp van Huawei vind ik echt verschrikkelijk. Er zit nul logica achter een ronde smartwatch. Het volgt een dogmatische visie hoe horloges er uit horen te zien. Het is ontworpen om er zo "normaal" mogelijk uit te zien.

Ik vind klassieke horloges mooi, maar een imitatie smartwatch versie vind ik verschrikkelijk.
Dertien in een dozijn? Je beseft dat de meeste smartwatches juist vierkant zijn zoals de Apple Watch en er nog amper ronde smartwatches zijn. Hele slechte uitspraakt hier. Het feit dat er geen logica achter ronde smartwatches zit is een rechtstreekse quote van Johny Ive maar natuurlijk ook onzin en erg gelimiteerd. Waarom zou een scherm perse rechthoekig moeten zijn? Gezien de info die wordt weergeven op een smartwatch (ik heb er ook daadwerkelijk een) is een rond scherm geen enkele beperking, maar zorgt het voor een daadwerkelijk "horloge" gevoel ipv een "scherm op je pols" gevoel, het heet tenslotte een smart"watch". Als dat niet het gevoel is dat ze willen creëren, moeten ze het geen smartwatch noemen.
Je pols is rechthoekig en als je optimaal gebruikt wilt maken van je polsopervlakte neem je een vierkant scherm. Bij wijzerplaat horloges maakt rond of vierkant niks uit.

Zowat helft van deze watchfaces gebruikt de hoeken en zijn niet mogelijk op een rond scherm (of je moet groot rond scherm hebben). Daar in tegen bied een rond scherm geen enkel voordeel t.o.v een vierkant scherm.

[Reactie gewijzigd door madass op 3 maart 2015 10:04]

Sommige mensen vinden rond nu eenmaal mooier, of dat nu minder functioneel is of niet. En ja de Apple watch is minder 13 in een dozijn, maar dit maakt hem niet gelijk mooier dan de rest. Ook de goeie afwerking maakt hem niet mooier of lelijker.
Apple's watch OS is misschien niet geschikt voor ronde horloges, Android Wear kan daar beter mee overweg. Ik heb zelf een ronde smartwatch en kan je zeggen dat je er totaal geen last van hebt.
Verder heeft Apple een smartwatch waar het scherm vrij klein is tov het totaal oppervlakte van het horloge en zich weer minder goed leent voor de lichtere beelden, aangezien dan duidelijk wordt hoeveel bezel er is.
Los van het uiterlijk, is nog maar de vraag of de smartwatch zal aanslaan bij fashion fans. Echte horloge liefhebbers zie ik sowieso niet lopen met een smart-watch, iets wat Hodinkee ook beaamt.
Uiteraard doen ze dat. De UI is ontworpen voor een rechthoekig scherm. Dan is het ook logisch dat ze niet een geoptimaliseerd zijn voor een rond scherm.

Het gaat niet om het voordeel op gebied van gebruiksgemak, het gaat om design. Een smartwatch, net als een echt horloge, is voornamelijk eyecandy (dit is iig de bedoeling uiteindelijk, ook al zijn de meeste nog niet zo ver). Een rond horloge spreekt veel meer mensen aan dan een rechthoekige.
"Waarom zou een scherm perse rechthoekig moeten zijn?"

Omdat er geen bijna niets past op een rond scherm.
Bij gelijke afmeting heeft een rond scherm iets meer dan 20% minder oppervlak dan een vierkant scherm.

Vandaar dat vierkant een betere keus is dan rond.

Mensen moeten afstappen van het idee dat het een horloge is.

Het is een smart device wat om je pols gedragen kan worden, net als een horloge. Maar het hoeft niet perse een horloge te zijn, noch in vorm, noch in functionaliteit.

Of je het mooi vindt of niet is persoonlijk, maar ik denk zeker dat het een succes gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 3 maart 2015 14:34]

De schrijver van dat stuk is iemand die regelmatige een review schrijft van dure horloges, zoals je op de site kunt zien. De Apple watch is er één van en blijkbaar vindt hij het een bijzonder mooi product. Het is dus iemand die er verstand van heeft. Je weet wel, zoiets dat men een mening noemt.

Dit staat er in de about van die 'fanboy' website:
HODINKEE is one of the most widely read wristwatch publications in the world. Launched in 2008 by then 25-year-old Benjamin Clymer, the site quickly gained notoriety for earnest looks at some of the industry’s most interesting, and occasionally forgotten, timepieces.

HODINKEE has grown into a robust online magazine featuring in-depth reviews, critiques, and reports on watches of a particularly high caliber. Clymer and his team of writers are known for their innate understanding of both historical references and the most cutting-edge haute horlogerie, and more importantly, can explain them in a way that is both entertaining and easy to understand for those who may not be “watch nerds.” With a focus on creative content, one can find the HODINKEE team taking watches skiing in the Alps, diving in the British Virgin Islands, and occasionally even crushing a watch or two with a $300,000 supercar.
Jouw opmerking dat het 'absurd fanboy gedrag' is, is daarom wellicht nog meer misplaatst dan normaal... Iemand is het niet met je eens, dus is die persoon een absurde fanboy, ondanks dat hij de expert is.
Dat vind ik pas absurd.

Oh, en over smaak van uiteindelijk niet te twisten. :)

[Reactie gewijzigd door curumir op 3 maart 2015 09:58]

Ja, want zijn 'about' pagina sluit direct uit dat het een fanboy is. Bedankt voor deze nuttige informatie.
Het kan best een 'fanboy' zijn, maar hij weet in ieder geval meer van high-end watches dan jij of ik. Dat maakt zijn review per definitie interessanter dan geneuzel op een techsite of iemand al dan niet een fanboy is. Ik zou zeggen lees het eens, het is genuanceerder dan de quote doet vermoeden.
Ehm, waar staat dat ie beter is voor alle horloges? Hij heeft het duidelijk over een prijsklasse tot $350. Als je het artikel leest, is hij het verder met je eens, het design is geweldig maar het kan bij de echte dure horloge-koper niet concurreren met de klassiekers. Ik heb die conclusie hieronder ergens al eens gequote, dus laat ik dat niet weer doen :)
Lees/skim anders gewoon het artikel, het is veel genuanceerder dan het lijkt en geeft best wat insight in de details die ze bedoelen.
Bedoelde uiteraard ook tot $350. Tja ik zal mijn oordeel nu laten tot aan ik hem een keer in handen heb gehad. Mijn begrip voor deze uitspraak zal misschien dan wel komen te ontstaan.
Mooi is natuurlijk heel subjectief. ik vind apple watch niet mooier (en zelfs lelijker) dan sommige van de andere smartwatches .

Maar apple beseft dit wel vandaar dat ze zwaar aanwezig zijn in de mode sector om dit te pushen als het nieuwe "mooi" voor horloges .
Ik snap niet dat er zo gehaat wordt op de look. Er zijn al taaaalloze jaren extreem populaire vierkante horloges. Dat heeft niks met "het nieuwe mooi" te maken. Dat is al jaren mooi.

Naast dat het al jaren gebruikt wordt is het ook nog eens veruit de beste manier om een scherm te maken. Een vierkant / rechthoek maakt veel beter gebruik van screen real estate dan een rond horloge ooit zou kunnen doen. Vanuit dat oogpunt is het eigenlijk onbegrijpelijk dat iemand een ronde smartwatch zou willen.

Echter voor beide valt wel wat te zeggen vanuit esthetisch oogpunt.
Gehaat? Ik vind het een ontwerp in een dozijn, niet echt mooi. Maar dit zal wel degelijk gepushed worden als zijnde "mooi" .

Maar nogmaals mooi is subjectief echter laten genoeg mensen zich beinvloeden door andere om voor hen te bepalen wat ze mooi vinden.
Precies, daarbij is het vrij onzinnig om over mooi en niet mooi te spreken als je de horloge nog niet gezien hebt. Een foto lijkt me niet echt volledig representatief.

Apple is ook zeker bezig met een flinke PR-campagne om de watch in het modebeeld te krijgen, dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden voor de premium watches (de gouden). En op zich is het ook niet bijzonder dat Apple dit doet; Samsung en Google maken hier ook gebruik van met als bekendste voorbeeld natuurlijk de poging van Google om via de catwalk acceptatie te kweken voor de Google Glass.

http://recode.net/2015/02...-page-ad-spread-in-vogue/
The marketing maestros at Apple have kicked off the promotional campaign for the Apple Watch with a 12-page advertising spread in Vogue.
maar ook:
Apparently, publishing in a glossy magazine doesn’t ensure chic. Google Glass was featured prominently in a 12-page spread in Vogue in 2013 headlined “The Final Frontier.”
Wat ik zelf een er goed stuk vond is, is het stuk van HODINKEE waar eerder naar verwezen werd. Zij reviewen de watch in de context van de horloge-industrie en de horloge-kenner.
http://www.hodinkee.com/blog/hodinkee-apple-watch-review

Zelf zie ik het wel als ie er echt is en ik het ding om m'n pols kan proberen. Waarschijnlijk sla ik een paar generaties over tot de mogelijkheden qua sensoren wat uitgebreid zijn. En als ik 'm mooi vind. :)
Ik zou graag al de functionaliteit gezien hebben, en minder de focus op het mode gedeelte. Ik mis nog steeds het hele concept om waarom ik zoiets zou moeten hebben rond mijn pols.

Apple haar implementatie (wat ik nu al gezien heb) met apps zoals foto's of zelfs spelletjes lijkt me wat absurd zeker omdat we weten dat je een iphone MOET hebben. Ik snap echt niet waarom ze denken dat ik deze zou doen op mijn horloge als het evenveel moeite kost om mijn smartphone te pakken waar dit zoveel beter op gaat.

ALs het dan louter is om boodschappen ed sneller te ontvangen of te zien : smartphone staat nu ingesteld dat voor belangrijke zaken ik een langere/andere rongtone/vibratie krijg. Enkel voor die kijk ik dus . Weeral zie echt niet in wat me dat zou bijbrengen .

Waar ik wel wat hoop op heb is de haptische feedback van de apple watch. Trillingen op mijn pols links/rechts ed, echter loop of fiets ik niet.

...
Zeker, de smartphone markt moet echt nog ontwikkelen. Als ik er nu al een zou kopen zou het puur uit interesse zijn om te kijken wat er al mee kan. Dat is ook de reden dat ik de Pebble heb gekocht. Die gebruik ik alleen af en toe met hardlopen, maar verder heb ik er niet veel mee.

Bij de eerste geruchten hoopte ik dat die verhalen over de sensoren zouden kloppen, maar ja, zoals het meestal gaat bij Apple geruchten, is de helft maar waar.

Alleen als notificatie schermpje is inderdaad erg karig; tijdens het hardlopen best handig maar verder vind ik een zekere afstand tussen mij en m'n messages best prettig.

Het is wel interessant om te zien hoe deze markt zich gaat ontwikkelen. Veel partijen zijn er mee bezig!
Maar nogmaals mooi is subjectief echter laten genoeg mensen zich beinvloeden door andere om voor hen te bepalen wat ze mooi vinden.

Dat werkt net zo goed de andere kant op. Veel ronde smartwatches worden geprezen, terwijl er totaal geen logica achter een rond scherm is, anders dan dat het ontwerp is dat conventioneel is bij klassieke horloges.
Geprezen om technische kwaliteiten , of geprezen omdat het ontwerp niet lomp is, of ...

Ik zie weinig fashion guru's hun lof uitspreken over puur het ontwerp zoals er nu al veel "reviews" bestaan van de apple watch.

Nogmaals mooi of niet mooi is subjectief maar hoe iets eruit ziet zal zeker bij zo'n product altijd meetellen. Er zijn zoveel "form over function" beslissingen die genomen worden dat zo'n discussie echt niks bijbrengt .
Dus als mensen het toch mooi vinden, dan komt doordat Apple het heeft zitten te pushen? Ik vind dat te makkelijk.
Ik vind dat realistisch. Modebeeld word bepaald, tuurlijk volgt niet iedereen dat maar vele wel hoor .
Natuurlijk kunnen mensen het mooi vinden zonder te pushen. Maar Apple pusht het horloge wel enorm in de fashion industrie met hulp van reclames in de juiste bladen en het gebruik van namen als Marc Newson en natuurlijk Jony Ive. Dit zag je al op de keynotes toen ze veel fashionata uitgenodigd hadden bij de 1e presentatie van de Apple watch.
Als jij er geld mee kan verdienen, ga jij er ook reclame voor maken
Ja natuurlijk, zeg ik dan dat ze dit niet moeten doen? Ik zeg alleen dat bepaalde aspecten moet je in hun context zien.
Dat is ook het punt. Al die designers en mode-ontwerpers willen deel uitmaken van de Applecultuur en adoreren de watch. Persoonlijk vind ik het ding helemaal niet stijlvol en luxe, maar de goedkope variant heeft veelal kermiskleuren en de kast heeft mijns inziens een ongeïnspireerd design. De interface vind ik persoonlijk kinderachtig en vreselijk. Toch gaat het ding miljoenen keren verkocht worden.

Er zijn veel mooiere en meer volwassen watches, maar niemand maar dan ook niemand in de 'fashionindustrie' denkt er ook maar één seconde over om een LG smartwatch mooi te noemen. Dat is niet cool. Iedereen springt dus op de Applewatch-bandwagon, omdat Apple. De hele hype om dat ding heen is zeer voorspelbaar en ik had je een jaar geleden al kunnen vertellen hoe het ding in de markt gezet zou worden. Trek een dure dame van een duur kledingmerk aan, al haar vriendjes en vriendinnetjes van alle merken buitelen over elkaar heen om de Apple Watch als best ontworpen product aller tijden neer te zetten. De reguliere media heb je sowieso al gratis voor 100% achter je. Nog een mooi wit filmpje van Jony Ive met tenenkrommende pianomuziek en tenenkrommend langzame spraak en je bent er!
Ik geloof daar dus niet in, dat ze de watch adoreren. Er waren vanuit de fashion wereld al flinke kritieken er op. Waaronder te mannelijk en te vrouwelijk. Maar je moet er wel een mening over hebben.
Maar het is wel zo ja dat ze al niet eens kijken naar de rest (als ze al beseffen dat er een rest is). Maar dat is met de media net zo. Apple komt zelfs op het nederlands journaal. En Amerikaanse talkshow hosts maken dan Apple producten belachelijk, het zorgt wel voor naamsbekendheid. En dat is waar Apple verdomd goed in is, media control. Dat zie je bv ook bij de zogenaamde iBeacons. Bijna niemand weet dat het geen uitvinding is van Apple, maar Apple verlangt van leveranciers/makers dat ze ze Ibeacon (gecertificeerd) noemen. Ik zie zelfs een groot aantal Android devs hun app vernoemen naar de iBeacon.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 3 maart 2015 12:38]

Oke, dus zij hebben alle analoge horloges in deze prijsklasse geprobeerd? Net of die vette Yanks weten wat stijl is, ga er eens op vakantie zou ik zeggen, dan weet je wat ik bedoel. Een smartwatch is gewoon niks bijzonders, voor het merendeel van de features moet je alsnog je smartphone uit de zak houden, of communiceren jullie ook met zakelijke contacten in emoij.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 maart 2015 09:35]

Tsja, lees anders de about eens ;)
Van iemand die serieus is met horloges verwacht ik dat je geen woord schrijft over de Apple Watch, iets smakelozers heeft Apple nog niet gemaakt.
Ik vind hem juist mooi, zeker door de mogelijke variatie die je kunt aanbrengen.

Daarnaast loop ik nu continu mn telefoon uit mn broekzak te halen, en dat kan een stuk efficienter met notificaties om mn pols.

Persoonlijk ben ik dus juist erg geinteresseerd :)
Ik moet bekennen, die ververwisselbare straps zijn goed bedacht. Natuurlijk kan je altijd een bandje laten vervangen (zoals ik gedaan heb met mijn LG R), maar dan zit je of zelf te pielen met een schroevendraaiertje of je moet hem weg brengen. Bij de Apple Watch kan je snel een bandje wisselen als dat beter past bij de outfit die je dan aan hebt. Vind het alleen jammer dat ze weer iets bedenken wat niet aansluit bij een standaard. Zou het pas echt ingenieus vinden als ze iets verzinnen wat makkelijk te wisselen is met de huidige standaard.
En wat is die huidige standaard dan?
De horloge bandjes van 16 - 28 mm met zo'n staafje wat zich vastklemt in het horloge.
Iedereen vanuit de horloge wereld vindt het systeem wat Apple bedacht heeft voor zijn bandjes revolutionair.

Het biedt alle soorten sluitingen (o.a. magnetisch) waar de horloge wereld nooit aan heeft gedacht.

Zelfs het inkorten van de bandjes om er schakels tussenuit te halen schijnt kinderlijk eenvoudig en zonder gepruts en gereedschap te doen te zijn, zodat je je bandjes eenvoudig kunt aanpassen aan je stijl/kleur van je outfit, of als je bv gaat sporten.
Die bandjes zijn ook super bedacht, maar vergeet niet dat het voor Apple een stuk makkelijker is om af te stappen van de standaard omdat ze niet afhankelijk zijn van juweliers en dergelijke. Een standaard horloge fabrikant moet zich meer houden aan de standaard.
Zover ik weet zijn er geen bandjes die ingekort moeten worden. Ze werken met bandjes met gaatjes of het magnetisch systeem. Dus schakels er tussen uit, is sowieso niet aan de orde. Overigens zijn er een paar merken die al alternatieven bedachten en een simpele oplossing hadden voor het verwisselen van het bandje, zoals Hublot.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 3 maart 2015 15:11]

De stalen band met de losse schakels heeft weldegelijk uitneembare schakels om de band in te kunnen korten.

http://www.techradar.com/...e-and-face-so-far-1283721

Link bracelet
Available with the regular Watch, the link bracelet is one of two stainless steel Apple Watch bands. This one matches the 316L stainless steel alloy of the case.

It has more than 100 components and the brushed metal links increase in width closer to the case. A custom butterfly closure folds neatly within the bracelet.

Best of all, you can add and remove links with a simple release button. No jeweler visits or special tools required for this stainless steel or space black-colored strap.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 3 maart 2015 15:22]

+1 van mij (aangezien ik dat niet kan geven via tweakers)
Die had ik inderdaad niet gezien en even gezocht hoe ze dit gedaan hebben, mooie oplossing en knap staaltje engineering.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 3 maart 2015 15:29]

Hmm ik zie nog altijd weinig redenen waarom iemand dit zou willen.
Dat werd van de PC gezegd, van de mobiele telefoon, van de eerste smartphones. Eigenlijk van alle nieuwe producten.
Nee hoor, ik zie dit niet zitten omdat wat de smartphone aanbied ik momenteel al heb.

De logica erachter is dat het beter/eenvoudiger zou zijn maar zoals ik al zei

"Apple haar implementatie (wat ik nu al gezien heb) met apps zoals foto's of zelfs spelletjes lijkt me wat absurd zeker omdat we weten dat je een iphone MOET hebben. Ik snap echt niet waarom ze denken dat ik deze zou doen op mijn horloge als het evenveel moeite kost om mijn smartphone te pakken waar dit zoveel beter op gaat.

ALs het dan louter is om boodschappen ed sneller te ontvangen of te zien : smartphone staat nu ingesteld dat voor belangrijke zaken ik een langere/andere rongtone/vibratie krijg. Enkel voor die kijk ik dus . Weeral zie echt niet in wat me dat zou bijbrengen .

Waar ik wel wat hoop op heb is de haptische feedback van de apple watch. Trillingen op mijn pols links/rechts ed, echter loop of fiets ik niet."
Qua usability moeten we toch even afwachten, want dat weet niemand, behalve wat specs.
Apple maakt prachtige dingen, en dit horloge is daar ook weer een voorbeeld van. Echter, ik zal 'm (voorlopig) niet kopen, want ik zie het nut er totaal niet van in. De "killer app" voor het slimme horloge moet voor mij nog gemaakt worden...
Misschien is die er al, maar wie gaat nu een app lanceren voor een product dat er nog niet is? En als wij een killer app zouden kunnen verzinnen zouden we onze tijd niet verdoen op deze website ;-)
Apple heeft de API al aan ontwikkelaars vrijgegeven, dus er kan al software gemaakt worden...
Maar de killer app is nog niet gelanceerd, dus wellicht is die app er al en wordt deze volgende week met veel bombarie over ons uit gestort.
Klopt. Dus de kans bestaat dat ik volgend jaar versie 2 van het Apple horloge koop...
Snap niet waarom Nederland altijd wat later komt vergeleken met Duitsland onze buren zijn.
Waarschijnlijk omdat Nederland een veel kleinere markt is voor Apple, het is voor Apple natuurlijk interessanter om eerst in de grotere landen op de markt te komen en daarbij gaan er nog eens een hele hoop mensen vanuit Nederland maar buurlanden om op de dag van de release Apple producten te kopen.
Vaak is dat zo om "uitverkocht" met het minst te beperken.
Omdat het Apple is zullen er binnen één dag meer Apple watches worden verkocht dan alle smartwatches bij elkaar ooit hebben gedaan, let op mijn woorden. Ik denk dat er miljoenen worden verkocht in het eerste weekend en Apple heeft binnen een week 90-95% van de markt en 99% van de winst ;)