Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Apple heeft bekendgemaakt dat het op 9 maart een persevenement houdt in San Francisco. Het bedrijf verwijst in de uitnodiging naar het ingaan van de Amerikaanse zomertijd, een mogelijke hint naar de Apple Watch. Verder is geen informatie bekendgemaakt.

De uitnodiging is naar verscheidene media gestuurd, waaronder Tweakers. Op de uitnodiging staat 'Spring Forward', zonder verdere informatie. Dat is waarschijnlijk een verwijzing naar de Amerikaanse zomertijd die de dag daarvoor begint. Vermoedelijk is de verwijzing naar de zomertijd tevens een hint naar de Apple Watch: mogelijk geeft het bedrijf meer informatie vrij over de naderende release van het horloge. Deze staat voor april gepland.

Het bedrijf uit Cupertino gaf in zijn uitnodiging verder geen informatie over de precieze inhoud van het evenement. Daardoor blijft het onderwerp van de persbijeenkomt nog enigszins speculeren. Normaal gesproken kondigt Apple eigen evenementen aan om nieuwe producten of diensten aan te kondigen.

Apple-ceo Tim Cook gaf eerder al aan dat de Apple Watch in april in de verkoop gaat. Tijdens het evenement worden mogelijk meer details bekendgemaakt over de release. Zo is de verwachting dat de release in Nederland en België later dan april zal zijn. Ook heeft Apple nog niet alle prijzen bekendgemaakt en zijn nog niet alle features uit de doeken gedaan.

Apple event 9 maart

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Ik ben vooral benieuwd naar de prijzen van de verschillende versies, de prijs van de bandjes en naar de mogelijkheid om de technologie te upgraden.

De aluminium versie zal te koop zijn vanaf 350,-. Er wordt gespeculeerd dat de stalen versie 200 euro duurder is en de gouden zal richting de 3 á 5.000 euro gaan (gezien het feit dat er voor +- 1850,- aan goud in zit). Vooral voor die laatste vraag ik mij af hoe ze dat gaan doen: Je geeft niet een paar duizend euro uit aan technologie die na een jaar of 2 alweer sterk verouderd is.
Veel mensen snappen echt nog niet dat je die duurste versie niet als een gadget mag beschouwen maar moet beschouwen als een juweel. Als een gadget is het veel geld maar als juweel is het redelijk goedkoop.

Jij en ik zijn niet de doelgroep voor de duurste versie. Jij en ik geven niet zoveel geld uit aan een smartwatch die volgend jaar alweer voorbij gestreefd zal zijn. Jij en ik zijn dan ook geen miljonairs die er echt niet om malen om volgend jaar wederom ¤5000 neer te dokken voor zo'n horloge. Maar er zijn echt wel genoeg mensen op aarde die dat budget wel hebben en dat is de doelgroep waar Apple op mikt. Beschouw deze mensen vooral niet als dom. Deze mensen hebben gewoon veel geld.

Een miljonair koopt ook geen Ferrari met het idee "ik moet hier zeker 5 jaar mee rijden". Wanneer er een nieuwe uitkomt kopen ze die wel weer.

Dat is een totaal andere mindset dan de meeste tweakers hier. Klinkt decadent maar als je het kan betalen waarom niet?

Voor Apple is het belangrijk dat deze markt wordt aangesproken omdat die exclusiviteit ook afstraalt op de goedkopere modellen. Waardoor ook jij en ik de Apple Watch als een juweel gaan zien ipv als een gadget.

Mijn mening: Apple wil in de toekomst ook auto's verkopen dus moet het van dat gadget imago vanaf. Het moet een luxury brand worden. Dit zijn volgens mij dan ook de eerste stappen in die richting.
Sterker nog, Apple ziet voor hun watch de tweakers/geeks/etc niet als potentiële klanten en Samsung/LG/Motorola niet als concurrenten. Hun concurrenten (zeker voor de Edition versie) zijn TAG, Seiko, IWC, etc.
Wat mij weerhoudt om zo'n Watch te kopen,
Is dat ze vaak maar 1 mobiel platform ondersteunen.
Als je dus zo'n horloge hebt, wordt het daarna heel moeilijk om van mobiele telefoonmerk te wisselen.
99,9 procent van de mensen staat daar niet bij stil. Apple is juist erg goed in het vendor locken. Denk toch dat het weer een succes wordt. Als 5 procent van de iPhone bezitters een Apple watch kopen, dan verkopen ze er iets van 7030 miljoen :X

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 26 februari 2015 20:05]

Apple is erg goed in vendor locken? Leg dat eens uit dan. Een Samsung werkt ook op een Mac(book) en de Apple iPhone werkt ook op een Windows bak. Ik probeer even voor te stellen wat je met die vendor lock bedoelt, maar ik kan serieus niets bedenken. De Aple TV werkt ook op een Samsung TV, de iPod kan je opladen en syncen op een Dell laptop.

Maar omdat bij de Apple Watch je een iPhone nodig hebt, zijn ze ineens goed in vendor locken. Schiet mij maar lek.
Apps gekocht in de Appstore werken alleen op je apple devices. Door het gebruik van een eigen aansluiting is veel randapparatuur voor iphones, ipads en ipods alleen te gebruiken op iphones, ipads en ipods. Apple is zo goed in creeeren van een lockin dat je het niet eens merkt, tot je overstapt op een ander platform en je er achter komt dat je je apps opnieuw aan moet schaffen, en je randapparatuur niet meer (volledig) werkt.
Mee eens wat betreft de aansluiting die Apple gebruikt, maar het argument over apps heeft naar mijn mening niet veel waarde, dit geldt immers voor de meeste platforms. Apps die je koopt op Android, Windows Phone of Blackberry moet je ook allemaal opnieuw kopen als je wisselt van platform. Soms is dit zelfs ook het geval wanneer je wisselt tussen Windows, Linux, en OSX.
Apps die je koopt op Android, Windows Phone of Blackberry moet je ook allemaal opnieuw kopen als je wisselt van platform
Voor Windows en Android geld dat je die apps op toestellen van diverse fabrikanten kan gebruiken, IOS apps zijn alleen op Apple hardware te gebruiken.
Bij Windows en Android kun je spreken van een platform lockin, maar bij Apple is het wel degelijk een vendor-lockin.
Dan heb ik toch liever de lightning kabel dan een brakke micro usb. Mij moet je nu ook niet gaan vertellen dat je bij Apple blijft omdat je drie kabeltjes hebt ervan. Je blijft bij Apple (of enig ander OS natuurlijk) omdat je er graag mee werkt. That's it.
Apple is echter geen OS. Het is een bedrijf dat met haar producten een bepaald verhaal, een ervaring belooft. Dat is iets wat je eigenlijk nergens anders terugziet in dezelfde mate en met het gehalte waarin ze het waarmaken als bij Apple.
Het gaat niet om het kabeltje, het gaat om de aansluiting op randapparatuur. Denk bijvoorbeeld aan speakers waar je je telefoon op kunt docken. Er is een afspraak gemaakt tussen de verschillende telefoonfabrikanten om voor micro-usb te gaan (wat is daar brak aan?) en Apple is de enige die er niet aan mee doet. En dat doen ze vaker door een eigen, gesloten standaard te maken van iets wat al bestaat (voorbeeld: AirPlay ipv Miracast/WiDi). Zo kunnen ze fabrikanten van hardware geld vragen voor een "Airplay" logootje op hun apparaat.
Volgens mij was airplay veel eerder dan miracast en widi
Er is een afspraak gemaakt tussen de verschillende telefoonfabrikanten om voor micro-usb te gaan (wat is daar brak aan?)
Ga maar eens kijken hoe telefoonfabrikanten die standaard op hun toestel implementeren en probeer daar dan maar eens een universele dock voor te maken. Dat is onmogelijk: bij de ene zit hij links bovenaan achter een waterafstotend klepje, bij de volgende zit hij onderaan in het midden (maar dan wel achterstevoren), weer een andere zit hij wel goed, maar uit het midden.

Apple heeft 1 standaard: een omkeerbare stekker die altijd onderaan in het midden zit.
En hoe is dit anders van Android? Apps gekocht in de Google Play store werken toch ook alleen op Android toestellen? Cross-platform apps daargelaten.
Vendor lock-in gaat niet alleen over beperking tot een bepaald OS, maar ook fabrikant van de hardware. Voor het Android-OS is er een veelheid aan fabrikanten beschikbaar die de door jou gekochte apps kunnen draaien.

Edit:
On-topic: Dit gaat volgens mij het eerste product van Apple worden dat helemaal vendor lock-in is en dat naar mijn verwachting ook zal blijven (iPods zijn dat slechts tijdelijk geweest in de periode waarin er nog geen iTunes voor Windows was, zodat iPods alleen met een Mac gebruikt konden worden)

[Reactie gewijzigd door AartGoossens op 26 februari 2015 23:02]

Een groot deel van de Android apps werkt ook gewoon prima op Blackberry. Op Android kan je kiezen voor de Google appstore, daarnaast kan je ook gewoon gebruik maken van verschillende andere download winkels. Enkele daarvan zijn ook beschikbaar op andere platformen.

Dat is anders bij IOS, die openheid en vrijheid is er namelijk gewoonweg niet.
En als je een android app koopt die werkt dan wel op een apple device? volgens mij ook niet.. je koopt het voor het ene platform en das bij android het zelfde...
Vendor lock-in is iets waar alle 3 de computer giganten goed in zijn.

99,9% van de mensen die een Android phone kopen beseffen ook niet dat ze in een vendor lock-in van Google stappen. Zij denken omdat ze Android van fabrikant X kunnen inwisselen voor Android van fabrikant Y dat ze vrij zijn in keuze. Wat zij niet beseffen is dat ze niet voor fabrikant X of Y kiezen maar gewoon kiezen voor de vendor lock-in van Google.

Apple doet het, Google doet het, Microsoft doet het en de rest droomt er van het te kunnen.

[Reactie gewijzigd door monojack op 26 februari 2015 23:41]

Misschien moet je die berekening nog een keer nakijken
Aan de andere kant is het ook weer zo dat compatibilty perfect zal zijn. Apple is niet zonder reden erg goed in hun geweldige samenwerking van apparaten onder elkaar. Denk aan hun continuity met OS X en iOS.
Het niet ondersteunen van honderden verschillende android (des ondanks het android is zullen er ongetwijfeld issues zijn met apparaten van een ander merk) apparaten zal het Apple ook geen slechte naam geven qua ondersteuning voor andere apparaten.

En natuurlijk is Apple niet gek. Heel slim om alleen hun producten te ondersteunen. Maar zoals ik zei, het zal ze een hoop kopzorgen vermijden.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door D0phoofd op 26 februari 2015 20:03]

Ben het inderdaad eens. Ik ben zelf om het maar gelijk te zeggen een Apple Fan en inderdaad de samenwerking tussen de apparaten is geweldig. Als ik met bijv. een tool op windows mijn scherm wil projecteren ziet het er niet uit. Doe ik het met een ander apparaat werkt het super.

Waarbij ik ook wil toevoegen dat de gebruikers natuurlijk vaak speciaal kiezen voor een fabriekant. Het voordeel van apple vind ik: Het werk gewoon goed. De ondersteuing is super en duidelijk. Het enigste nadeel vind ik wel dat je een toestel vaak snel kan weg doen omdat je geen updates meer krijgt.
Het enigste nadeel vind ik wel dat je een toestel vaak snel kan weg doen omdat je geen updates meer krijgt.
Valt wel mee volgens mij. De iPhone 4S heeft bijvoorbeeld nog de meest recente versie van iOS, terwijl dit toestel al 3,5 jaar oud is. Dat is bovengemiddeld.
Ik zit ook te wachten op een smartwatch die werkt met meerdere platformen (specifiek met Windows phone, Android en IOS).
De Pebble is een optie maar die word niet officieel ondersteund voor Windows Phone zodat niet alle functies werken. Misschien zal er een smartwatch met Windows 10 komen die werkt op de 3 platformen. Laat ons hopen dat er een fabrikant komt die met een smartwatch komt waarbij alle functies werken op alle platformen.
Ik kan mij dat helemaal voorstellen. Je wilt als consument niet 'gebonden' zijn door het bandje om je pols.

Wat ik ook gek vind, is dat sommige horloges steeds meer afhankelijk worden van de Cloud of cloudoplossingen. De meeste dingen die je telefoon laat zien, kan hij prima zelf berekenen, of desnoods door je telefoon waaraan hij verbonden is laten doen. Maar toch kiest bijv. de fabrikant van 'band' ervoor om analyses van sport 'in de cloud' te doen.
Dat maakt je afhankelijker van internet, & maakt het noodzakelijk dat je jouw persoonlijke info op de servers van een ander moet zetten.
(...)
De Pebble is een optie maar die word niet officieel ondersteund voor Windows Phone zodat niet alle functies werken.
(...)
Microsoft is bezig met de ondersteuning van de Pebble smatwatch: http://wmpoweruser.com/mi...r-windows-phone-platform/
Vers van de Pers, dus goed nieuws voor Windows Phone gebruikers:

https://gigaom.com/2015/0...upport-for-windows-phone/

Kanttekening...
There’s no guarantee that Microsoft will ever publicly release the software, of course.

Eerlijkheidshalve gezegd zijn ze al sinds april 2014 aan het experimenteren geloof ik
Klopt. Eén van de nadelen van Apple spullen is dat je voor het hele Apple gamma moet kiezen om alles vloeiend te laten werken. Het voordeel is dan weer wel dat je een ervaring krijgt die geen enkele andere fabrikant kan evenaren.

En ja hier zullen wel weer reacties op volgen dat merk x prettig werkt met merk x maar iedereen die echt ervaring heeft met het Apple gamma weet wat ik bedoel als ik zeg dat niemand de Apple ervaring kan benaderen.

Ik ga sowieso voor de Apple Watch omdat ik me echt niet in de komende jaren zie switchen naar een ander telefoon of computer merk.
Ik vind opties zoals continuity ook echt wel een mooi voorbeeld van deze integratie en vind het een machtig mooie optie die we helaas niet kennen op andere platformen.
Huh? Heeft iemand jouw account gehacked ofzo? :+

Voor de overige lezers : inside joke tussen mij en rebelwaclue :)
hahaha ik zie nu pas dat jij het bent. En nee mijn account is niet gehackt hahaha
Klopt. Eén van de nadelen van Apple spullen is dat je voor het hele Apple gamma moet kiezen om alles vloeiend te laten werken.
Is dat zo? Ik heb enkel een iPhone van Apple en die werkt even vloeiend als de Iphone van iemand die ook nog een iPad of een macbook heeft.
Jep, alleen de iPhones (vanaf de iPhone 5) worden ondersteund. Bron (plaatje)
Voor mij persoonlijk heeft het meerwaarde onder de voorwaarde dat de batterij sowieso een gehele dag meegaat zonder dat ik hier concessies voor moet doen. Verder vind ik goede waterresistantie belangrijk. Wanneer je je handen goed wast, een regenbui, wanneer je de afwas doet en noem het allemaal maar op; ik wil dan niet stilstaan bij het feit dat ik mijn horloge af moet doen. Douchen zou wat mij betreft al niet eens een probleem mogen zijn.

Van het design en de mogelijkheden ben ik al overtuigd, de punten hierboven vind ik echter essentieel om het meer dan een gimmick te maken.
De moto 360 voldoet ook aan deze voorwaarden. Ik haal de meeste dagen wel 1.5 dag met redelijk gebruiken ik heb er al vaak mee in de regen gelopen, en hem zelfs een keer onder de kraan gehouden.
Tjah, zolang het niet goed met m'n iPhone werkt heb ik er niets aan. Waarom kan Pebble dit wel voor elkaar krijgen, maar Google niet? Kwestie van een keuze.

Daarnaast vind ik Android Wear (nog) niet indrukwekkend en vind ik het design van de Moto 360 niet zo mooi.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 26 februari 2015 20:10]

Android Wear hebben ze al aan de praat gekregen onder iOS, al dan niet beperkt. Maar zoals AW werkt voor Android toestellen, zal de Apple Watch het beste werken met iOS ivm volledige integratie. An sich niks mee, maar het beperkt de keuze wel.

Ben daarom ook wel blij dat het vaak zo is dat auto media (van fabriek af maar ook losse units) toch vaak beide opties ondersteunen. Zou je nog bijna een auto moeten kiezen aan de hand van je smartphone.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 26 februari 2015 20:56]

Google en (volgens geruchten) Apple werken aan een auto dus ik voorspel dat je binnen 10 jaar nog tussen amper 3 merken auto's zal kunnen kiezen en dat doe je dan waarschijnlijk aan de hand van welke Cloud provider jij hebt. Die van Google, die van Apple of die van (waarschijnlijk) Tesla
Tim Cook zei in Duitsland tegen het personeel van een Apple store dat hij de Apple Watch altijd draagt en gaat douchen met de Apple Watch. Hij zou ze maar één keer per dag opladen.

Dat gezegd zijnde vraag ik me echt af of Tim Cook maar één Apple Watch zou hebben. Qua water resistentie zit het wel goed, qua batterij denk ik wel dat het nog niet optimaal zal zijn.
Dat is eigenlijk waar ik het meeste op hoop bij dit persevent ten opzichte van de eerste aankondiging: verbeterde batterijduur. Daar had Apple een paar flinke stappen in gedaan met de iPod en iPod Nano en dergelijke. Echter ik geloof niet dat het zo zal zijn; ik had eerder een artikel gelezen waar ze de (opgegeven) batterijduur van Apple devices (vooral de iPad volgens mij) vergeleken met de capaciteit, waar eigenlijk uit kwam dat Apple hun apparaten ontwikkelt voor een bepaalde batterijduur; een volle dag voor de Watch zal voor hun waarschijnlijk goed genoeg zijn.
Ik weet zeker dat Apple het wel zou kunnen als ze het echt zouden willen, er spelen hier gewoon veel economische belangen. Softwaretechnisch is het zo goed mogelijk ingespeeld op de hardware waardoor er heel veel winst wordt gemaakt op batterijniveau, dat doet men immers op de iPhone ook. Met veel minder vermogen haalt Apple een soortgelijke of betere batterijduur dan de concurrentie die veel meer vermogen nodig hebben.

Ik geloof dat Apple niet zozeer kijkt naar wat het kan, maar gewoon kijkt wat acceptabel is en dan dus daar hun batterij op aanpassen. Ze gaan bij een iPhone uit van zo'n 8-12 uur, dus dan wordt de batterij altijd zo aangepast dat dit het geval zal zijn. Als men met 50% minder vermogen dat aantal kan halen, is dat voor Apple prima en goedkoper.
Over de batterij waren al wat artikelen verschenen... As dat maar een beetje waar is voor mij een dikke nogo.
Naja, de mensen bij Apple zijn niet gek, die hebben echt wel de mediaberichten gevolgd en de reacties hier op. Die weten dat een batterijduur van 5-8 uur simpelweg niet voldoende is en dat dit niet geaccepteerd zal worden.

Bij normaal gebruik zou hij minimaal 14-17 uur mee moeten gaan in mijn optiek. Ik wil hem enkel afdoen wanneer ik ga slapen, ik kan dat nog enigszins accepteren. Ik ga echt niet meerdere keren per dag mijn horloge opladen, dan is het simpelweg geen volwaardig product.

Apple noemt het expres geen smartwatch maar gewoon een horloge. Dat betekent dat je niet stil hoeft te staan bij de techniek maar dat het gewoon simpel, snel en goed moet werken zonder dat je bang bent dat die nat wordt of dat de batterij leegloopt.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 26 februari 2015 20:14]

Ik boop datje gelijk hebt! Ik wacht rustig af
Meer details of minder details? Volgens de laatste geruchten is er meer geschrapt dan iets anders aan die Apple Watch. Zullen zien wat ze te bieden hebben. Als ze nu minder beloven dan toen, mag de prijs ook wel wat omlaag. Vermits je minder krijgt. Logisch lijkt me.
Als ze nu minder beloven dan toen, mag de prijs ook wel wat omlaag. Vermits je minder krijgt. Logisch lijkt me.
Wat een grote onzin....Apple heeft nooit gezegd wat er wel en niet aan details in het horloge zou zitten.

Het zijn allemaal speculaties en geruchten geweest, nooit officieel bevestigd door Apple,

Waarom zouden ze jou dan tegemoet moeten komen vind je?

[Reactie gewijzigd door Isheara op 26 februari 2015 20:07]

we gaan het waarschijnlijk nooit weten. Maar toen men de horloge voorstelde en de prijs bekend maakte, was er inderdaad nog geen sprake van. Maar de geruchten spreken nu dat de bloeddruk en de stressmeter er uit zijn gehaald. Dus mocht dat kloppen --> minder waar voor je geld. Dus dan zou de prijs ook wel omlaag mogen indien het klopt. Iets dat we misschien nooit gaan weten. Tenzij ze het toch er in steken.
De stress meter bleek niet naar behoeven te werken wegens de diversiteit aan stress factoren die hier Invloed op hadden. De bloeddruk meter was ook een probleem met de FDA aangezien het dan als een medisch apperaat gezien zal worden en de eisen een stuk hoger zijn dan een "simpel" horloge.

Dat ze deze kant op gaan is wel duidelijk alleen is de eerste versie hier helaas nog niet aan toegekomen.
Het meest logische is en wat uiteindeljk ook zal gebeuren is dat het een verlengstuk van je lichaam wordt met bloed, glucose, transpiratie waardes etc. Dit zou voor mij ook één van de reden geweest om er één aan te schaffen. Helaas is dit niet het geval, vind ik hem te grof en het verleden leert bij Apple wacht altijd bij een nieuwe product categorie op de tweede versie.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 26 februari 2015 20:43]

Ook de prijs is nog steeds niet officieel bevestigd, dus ook daarin kleun je mis.
Niets minder waar voor je geld. In de ontwikkelfase focuste Apple zich op die stress en bloeddrukmeter. Er waren technische problemen mee (men mocht niet behaard zijn of een droge huid hebben) en er ware administratieve problemen m.b.t. medische doeleinden en goedkeuring van een overheidsorgaan. In die ontwikkelfase is uiteindelijk om kostentechnische redenen gekozen om geen tijd (lees: geld) meer te steken in de ontwikkeling van die sensoren en die dus te schrappen.

Uiteindelijk wist Apple zelf niet eens de meerwaarde van het apparaat meer en heeft grote moeite gehad om hetgeen ze nu hebben te presenteren als iets dat ook echt wat toevoegt. Het sociale en modieuze aspect lijken nu dan ook de overhand te hebben met de hoop dat die medische elementen in toekomstige versies er alsnog in zullen komen.

De prijs zoals die nu bepaald is, is op basis van wat er nu inzit en niet op wat er is geschrapt.
In de officiele aankondiging heeft Apple inderdaad niks beloofd wat ze waarschijnlijk nu niet gaan waarmaken, maar als de geruchten kloppen had Apple in eerste instantie veel grotere plannen met de Watch. Maar idd, ze gaan hem niet tegemoet komen, want ze hebben al die andere dingen nooit beloofd omdat ze technisch gezien gewoon (nog) niet mogelijk zijn.
Ben erg benieuwd welke features er uiteindelijk inzitten. Laatste nog iets gelezen dat de meeste health features eruit gehaald zijn. En uiteraard de NL releasedatum!!
An sich zijn de meeste Health features er niet uitgehaald, maar wel health sensoren die niet haalbaar waren of niet door de keuring kwamen. Zoals een glucose meter bv. Maar kijk je naar Healthkit, zal deze nog steeds glucose weergave ondersteunen. Zo komt er een app van Dexcom, waarbij de ontvanger/monitor van het glucose meetapparaat vervangen wordt door de app, die dan de waardes laat zien op de iWatch. Scheelt toch weer een lomp ding mee zeulen
http://insulinnation.com/...develops-apple-watch-app/
De health features zijn er niet uitgehaald. Wat jij las ging over health features die nooit de presentatie van de Apple Watch hebben gehaald maar waar Apple wel mee zou gewerkt hebben tijdens het ontwikkelen van de horloge.

Wat je dus zal zien tijdens de presentatie is een herhaling van de vorige presentatie + nieuwe features, apps, release data prijzen, ...

Apple haalt dus geen features uit de horloge die het reeds had aangekondigd.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een SmartWatch, en zeker nu ik een iPhone 6 heb lijkt dit me wel wat...
Uit het oogpunt van compatibiliteit kun je denk ik wel beter voor een Android Wear SmartWatch gaan
Android wear werkt standaard ook alleen maar op Android toestellen met Google Play Services. Dus dat is net zo'n sterke lock-in helaas.
Dat hangt er maar net vanaf waarmee je compatibel wilt zijn ;) als je van plan bent je 6 te houden of in de toekomst weer een iPhone te kopen lijkt me dit een betere keus dan een Android watch. Maar laten we de presentatie afwachten, ik ben benieuwd.
Ik kijk meer uit naar een eventuele release van de 12 inch Macbook Air. Hoop dat ze deze eindelijk aankondigen.
Ik ben erg beniewd hoe dit allemaal gaat lopen. Ik heb de prijzen van Apple altijd wel kunnen verdedigen maar langzaam brokkelt dat af. Een iPhone voor 800 euro? Ik ga liever voor een Oneplus One voor de helft minder.
Een horloge dat bij 350 euro begint?! Mijn god. Ik kan me niet voorstellen dat men meer dan 500 euro over heeft voor zo'n ding: het is géén mode-ding. Ik vind hem echt heel lelijk als horloge, het is een gadget.
Veel leuker nieuws op het smart watch vlak kwam deze week van Pebble. De nieuwe Pebble Time is nu op Kickstarter te bestellen voor levering in mei. In twee dagen al $10 miljoen opgehaald...

Voldoet toch wel aan veel eisen die ik hier lees. Batterijduur bijvoorbeeld tot een week in plaats van 19 uur...

https://www.kickstarter.com/projects/597507018/pebble-time-awesome-smartwatch-no-compromises/description
maarrrr dat uiterlijk is zo nerdy. De pebble time met een verfijnd uiterlijk dat een ontwikkeling is van de steel lijkt me veel beter. Als ze hem rond maken ben ik ook meteen weg, want inderdaad: Vendor locking is vreselijk. Ik wil van het android ecosysteem af en naar windows. Dan is een moto 360, hoe mooi ook, geen optie.
Die eerste Pebble zag er vreselijk uit, maar de Time is prima qua design. Blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Pebble is in ieder geval op alle platformen te gebruiken, inclusief Windows en zelfs Jolla.
Met alle respect voor de Pebble maar het blijft toch een "lelijke" horloge. Doet me denken aan de goedkope digitale horloges uit de jaren 80 die je kon kopen voor 20 Belgische frank of 1 Nederlandse gulden.

Dit is geen flaimbait naar Pebble toe want er is gewoon een huizenhoog verschil in budget voor R&D. Apple zou nooit weggeraken met een scherm zoals dat van Pebble. En stop de Pebble vol met de features die de Apple Watch heeft en ik betwijfel of de Pebble zelfs 12u batterijduur zou halen.

Zo'n horloge zal je elke dag aan je pols hebben dus voor veel mensen is het uiterlijk van zo'n horloge toch nog iets belangrijker dan hoe lang ze mee gaat. 1 week batterijduur mag dan in vergelijking met andere smartwatches lang zijn maar die goedkope horloges uit de jaren 80 gingen minstens 1 jaar mee op een batterij.

1 week batterijduur is dus nog steeds kort. 1 dag op een batterij is dus niet slecht. Veel mensen deden hun horloge vroeger ook al uit om te gaan slapen dus in sé maakt het niet uit. Het enige dat een smartwatch dus echt moet kunnen is werken tussen opstaan en slapen gaan.
Ik weet niet of je de nieuwe Pebble al hebt gezien, maar dat is een heel ander design dan de eerste. En batterij van een week lijkt me wel degelijk beter dan 19 uur van apple. Die 19 uur is ook nog eens met beperkt gebruik, dus kan in de praktijk een stuk minder zijn.

Oh en de Pebble Time heeft een kleurenscherm ipv zwart-wit. Ook leuk voor Tweakers: de hardware wordt uitbreidbaar. Een beetje zoals de Jolla.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 27 februari 2015 00:05]

Mag tijd worden. Eerst een "grote mond", maar we zitten er al een tijdje op te wachten. De welbekende Apple tactiek a.k.a. "eerst zien welke kant de markt op gaat, daarna pas inspringen"?

Zit er zelf niet zo op te wachten (heb geen Apple device), maar de techniek is mooi om te zien en redelijk vernieuwend. Is nog zeker niet uitgegroeid. En Apple kennende, wordt het een top apparaat, zonder veel opstartproblemen. Heb het gevoel dat een LG en een Samsung mee doen om elkaar te overtreffen en niet zozeer om de consument een dienst te bewijzen.
Apple trekt zich hier meestal niets van aan en doet z'n eigen ding (na goed afgekeken te hebben en de foutjes te hebben verbeterd).

Benieuwd in ieder geval.
Mag tijd worden. Eerst een "grote mond", maar we zitten er al een tijdje op te wachten. De welbekende Apple tactiek a.k.a. "eerst zien welke kant de markt op gaat, daarna pas inspringen"?
Dit is natuurlijk niet juist, enkele voorbeelden:

Apple 1
iPad (markt was nooit open maar dood)
De laatste tijd dan.
Imac Retina? Ook van niemand afgekeken.
Fusion Drive? Ook van niemand afgekeken.
Magic Mouse? Ook van niemand afgekeken.
Natuurlijk is het een Marketing-term. Maar het gaat om de verbeteringen, die anderen niet snel kunnen of willen doorvoeren. Zoals de laatste upgrade van de iMac, het 5K scherm. Dat zie je niet zo snel terug bij andere fabrikanten, terwijl 4K of beter gezegd UHD toch in Televisieland ondertussen gemeengoed aan het worden is. Veel Tv's die vervangen worden, daarvoor in de plaats komt een UHD. En toch is Apple de eerste die, zelfs een 5K, scherm uitbrengt in een All-in-One. Een All-in-One, die al jaren bestaat, en ieder jaar een beetje beter wordt, maar de concurrentie kan er nog steeds niet aan tippen.