Tim Cook toont Apple Watch

Apple-directeur Tim Cook heeft voor het eerst het Apple Watch-horloge getoond. De wearable heeft een vierkant scherm en de bediening gebeurt voornamelijk via een knop aan de zijkant, die Apple 'digital crown' heeft genoemd.

De Apple Watch heeft een touchscreen van saffier dat drukgevoelig is, waardoor het onderscheid kan maken tussen een lichte aanraking en een minder lichte aanraking. Aan de rechterzijkant vlak boven het midden zit de 'digital crown'. De knop op de zijkant fungeert als Home-knop, maar gebruikers kunnen aan deze 'digital crown' ook draaien om door lijsten te scrollen of in te zoomen op een kaart.

Het horloge draait op een door Apple ontworpen soc met de naam S1; de exacte specificaties daarvan zijn nog onbekend. Het horloge heeft ledjes aan de achterkant om hartslag te meten. Gebruikers kunnen de smartwatch draadloos opladen. Een iWatch kan niet op zichzelf functioneren, maar is een iPhone-accessoire. Het horloge werkt met de 5, 5s, 5c, 6 en 6 Plus.

De interface begint bij de 'watchface', waar de tijd zichtbaar is. Met veegbewegingen van onderaan het scherm naar boven worden 'glances' zichtbaar, stukjes informatie zoals agenda-items. Ontwikkelaars kunnen met apps ook 'glances' maken. Dat element lijkt op Android Wear, dat met dezelfde beweging ook nieuwe info oproept. Een druk op de 'crown' leidt de gebruiker naar het homescreen waarop alle apps staan. Door de crown te draaien scrollt de gebruiker door apps, maar met veegbewegingen en tikken op het scherm kan de gebruiker ook de juiste apps selecteren en starten.

Input verloopt via een dictatie-functie of met emoji's. Apple zegt dat de software automatisch vragen herkent en antwoorden daarop als suggesties neerzet om snel antwoorden mogelijk te maken. Het horloge trilt licht bij een nieuwe notificatie.De knop onder de Crown is voor 'digital touch', waarbij gebruikers met andere Apple Watch-gebruikers kunnen communiceren met een aantal tikken op het scherm of een kleine tekening.

Het horloge kan ook dienen als viewfinder voor de iPhone-camera, iets dat bij groepsfoto's van pas kan komen. Daarnaast heeft hij een walkie-talkie-functie, maar hoe dat werkt, vertelde Apple niet. Het horloge werkt ook met Apples eigen betaalsysteem Pay.

De Apple Watch komt in twee formaten met bijpassende bandjes, maar het is nog onbekend wat die formaten zijn: de bandjes zijn er in diverse kleuren en materialen en er komen ook varianten met afwerking in verschillende materialen, waaronder roestvrij staal en aluminium.

De komst van een Watch is geen verrassing: de geruchten over het horloge gaan al sinds eind 2012 en de afgelopen maanden zijn die geruchten steeds concreter geworden. De Watch is een van de weinige Apple-producten van de afgelopen jaren waarvan het ontwerp niet vooraf te zien was in afbeeldingen.

Apple-directeur Tim Cook begon het gedeelte in zijn presentatie over het horloge met een slide met daarop de tekst 'one more thing', een duidelijke verwijzing naar de manier waarop wijlen Apple-directeur Steve Jobs gadgets presenteerde met diezelfde woorden; de Watch is het eerste product in een nieuwe categorie sinds Cook het stokje overnam.

De Apple Watch komt begin 2015 uit en zal een prijs hebben vanaf 349 dollar, iets dat zonder btw uitkomt op omgerekend 270 euro; in Nederlandse en Belgische winkels zullen de prijzen met btw dus vermoedelijk een stuk boven 300 euro liggen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Apple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple WatchApple Watch

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-09-2014 • 20:13

493

Lees meer

Reacties (481)

481
427
311
7
0
4
Wijzig sortering
Ik snap het niet. Eerst gaat het 5 minuten erom dat je je vingers niet voor je scherm wil en dat de revolutionaire vondst hierop een wieltje is, hyped als "digital crown".

Krijg je daarna een demonstratie waar voor 80% van de functies die ontwikkelaar met zijn vingers op het scherm zit... en die dan nog fier is dat hij een simpele vis kan tekenen op het kleine schermpje.

Apple is echt goed om waarde te geven aan nutteloze features. Ik denk dat het de meeste mensen niet boeit dat hun horloge op minder dan 100ms correct staat.

Feit is gewoon dat heel dat smartwatch gedoe in de kinderschoenen staat, zowel bij Apple Watch als Android wear. En dat voor een prijs die hoger is dan mijn hele OPO.

Daarnaast natuurlijk geen woord over de batterij.
Apple Watch's battery life is a mystery and that's a problem
http://www.theverge.com/2...atch-battery-life-mystery

[Reactie gewijzigd door anessie op 22 juli 2024 18:09]

https://www.youtube.com/watch?v=B51p-DbPl8I Apple iWatch - Features & Trailer HD - First Look
Leuk om ook eens een reactie te lezen van een blog gericht op horloges: http://www.hodinkee.com/blog/hodinkee-apple-watch-review
misschien zie ik t niet goed maar:

voor 350 euro krijg je:
een horloge
een navigatiesysteem
een hartslagmeter (moet je eens kijken wat een polar kost met alle feestpartijen erop)
een (digitale) portomonee
een designachtige manier om bandjes te wisselen (heb ik niet gezien bij andere smartwatches)
een apparaat dat integreert met je iphone (berichten/agenda/email/facebook/twitter en wat er al niet meer)

Ok tuurlijk is het design bespreekbaar, de 1 krijgt een "harde"van een rolex en de ander koopt een tw steel klokje, maar als ik zie hoe hier in geinvesteerd is met het draadloos opladen op basis van inductie, de sensoren om de zaken te meten en de draaiknop om te zoomen/dialer te gebruiken om functies aan te passen vind ik dit echt briljant om in 2 jaar dit klaar te stomen. En dan heb ik het nog niet eens over de SDK gehad die in de startblokken staat.

daarnaast komen ze met 2 sizes, voor man en vrouw en 3 edities.

Jonges, ik snap dat we met zijn allen schoftig verwend zijn, 10 jaar geleden zaten we nog op onze pentium 4 te klikken en naar een 17 inch iiyama vonkenbak (lees ouderwetse monitor) te kijken met goedkope oogporno op 1024x768...*als je dat al haalde en had je geld over kocht je een 3dfx kaart bijwijze van...

En nu lanceert apple zijn eerste horloge, nieuwe markt, enorme uitdagingen en wij kraken t ff af, t is niks, te dik, te duur, te weinig weet-ik-veel-wat.
Denk ff na, hoe was de eerste flatscreen tv? hoe was de eerste tft monitor? hoe was je eerste vriendinnetje? hoe was je eerste wip,....

.....allemaal niet geweldig! maar wel de eerste keer...

dus, geef deze heren na miljoenen (miljarden?) investeren een kans en wacht ff af wat er allemaal komt en nog belangrijker als dit aanslaat dat de apple watch veel beter wordt in versie 2 en 3 enz.... (en dat geldt ook voor de andere merken)

:)

edit: typo verwijderd

[Reactie gewijzigd door itlee op 22 juli 2024 18:09]

voor 350 euro krijg je:
Je vergeet de prijs van je (nieuwe) iPhone mee te tellen.
Die is sowieso aanwezig bij de liefhebbers, dus je kunt de prijs prima los zien.
En voor die 350 heb je waarschijnlijk pas het kleine model, de grote versie (zijn 2 maten) zal wel meteen 100 euro duurder zijn.
Dan is het nog niet duur vergeleken met devices die alleen voor horloge spelen.
Als je een iPhone 5, 5c, 5s, 6, 6plus hebt kan je je watch gebruiken.

Heb je geen iPhone koop je ook geen watch, dan zijn er andere merken die je dan kan kiezen.
voor 350 euro krijg je:
een horloge
Draai ik voor 2 € in de sjiekenbak (look it up!)
een navigatiesysteem
Hoe dan? GPS komt van je iPhone.
een hartslagmeter (moet je eens kijken wat een polar kost met alle feestpartijen erop)
Dat zijn hartslagmeters met een borstband. Zelfs die heb je voor 20 €.
een (digitale) portomonee
Dat is gewoon een app en een nfc dingetje?
een designachtige manier om bandjes te wisselen (heb ik niet gezien bij andere smartwatches)
Sinds wanneer is "designachtig" beter dan praktisch, eenvoudig en/of universeel ? Heb in heel mijn leven nog nooit een bandje van een horloge gewisseld. Als ik het al zou doen, liever gewoon op de "standaard" manier.
een apparaat dat integreert met je iphone (berichten/agenda/email/facebook/twitter en wat er al niet meer)
En ook alleen met je iPhone. Die Apple Watch mag je overigens binnen een jaar of 3 toch weggooien want dan is de batterij "op" en je kan hem niet vervangen.

Maar OK er zitten wel elementen aan die mij ook wel bevallen. Time will tell.
Mooi design. Handige UI. Misschien wordt het met deze smartwatch wel wat?
Mooi design? Dat is echt zeer persoonlijk, zeker in dit geval.
Ik vind het er zelf namelijk totaal niet uitzien...
De trouwe aanhang zal het misschien evengoed kopen maar ik had echt meer verwacht van Apple kwa looks. De tendens is toch een beetje dat de modellen met rond display beter lijken aan te slaan bij het grote publiek. Ik neem toch aan dat Apple ook de reacties ziet op de Moto 360 en LG's ronde model t.o.v. eerdere 'vierkante' modellen. Enfin we gaan het wel weer beleven.
Heel erg mee eens. Dit is beslist niet het huzarenstukje dat Ive ons eerder had voorgespiegeld. Natuurlijk valt er totaal niet te twisten over smaak maar om toch een paar punten te noemen:
- Het horloge is bulky. Niet een beetje, maar tegen het afzichtelijke aan. Enorm nerdy, weinig verfijning en raffinement. Niet wat we gewend zijn van Apple.
- Deze telefoon zou een bedreiging moeten zijn voor de horlogemakers in Zwitserland? Zie: http://www.theverge.com/2...tch-will-sink-switzerland Dikke onzin.
- Ergonomie: toegegeven. De specifieke interface lijkt prettig in het gebruik te zijn. Dat is een belangrijke troef. Deze interface wordt dan wel geprojecteerd op een apparaat dat nog het meest wegheeft van een wekkerradio uit de jaren ' 70. En dat moet dan nog om je pols. Overhemden met lange mouwen passen niet meer.
- Het gaat mis in de basis. Een horloge is er toch vooral nog voor de tijd. De combinatie met smartphone (en health-apps) zijn natuurlijk aardig, maar in de basis overtreft het zijn gelijke simpelweg nog niet. Voor het aflezen van de tijd is een conventioneel horloge stukken prettiger in het gebruik. Alle extra's die erbij geboden worden willen mij niet overtuigen, nog los van het feit dat ik dit horloge iedere avond aan de oplader zou moeten hangen.

Ok, het is een eerste versie. Toch zijn Samsung en LG (en ook Motorola) in dit opzicht simpelweg al verder. En zijn zij er al in geslaagd met een meer elegante oplossing te komen (nog even los van de UI). Dit horloge zal in geen enkel opzicht een gamechanger zijn. Misschien moeten we daarvoor uitzien naar een volgende keynote, september volgend jaar.
Dit had geen horloge mogen zijn. Horloges zijn de fysieke versie van skeuomorfisch design. Fitnessfunctionaliteit in een armband... ja, dan was het een succes geweest. Het is helemaal niets voor Apple om zich zo aan het verleden vast te klampen.

En dan nog een laffe iPhone zonder enige innovatie die enkel een inhaalbeweging voorstelt.

Ik ben geen fan van Apple, maar Steve Jobs zou zich zo hard omdraaien in zijn graf dat je met enkele magneten het Belgische stroomprobleem kan oplossen.
Ik ben het met je eens, maar ik denk dat het weldegelijk een impact zal hebben, met name in de USA. Dit zal veel mensen daar over de streep trekken om toch aan een smartwatch te beginnen, al is het maar door het Apple charisma daar en het marktaandeel. Het zal mij in ieder geval niks verbazen als deze watch populairder gaat worden dan een android watch.
Een horloge is er toch vooral nog voor de tijd.

O ja? In Nederland hangt het vol met klokken op kerken, ov-haltes, kantoren, winkels, ... Je hebt geen horloge meer nodig. Zeker niet nu iedereen een mobieltje heeft met een klokje. Een horloge is tegenwoordig vooral een outfit accesoire. Vandaar ook dat ze steeds onoverzichtelijker, protseriger en groter zijn geworden. Horloges zijn niet meer bedoeld om op te kijken, maar om naar te kijken. Daar past deze iProest prima bij.
Ik vraag me af wie dit koopt. Als Apple denkt door te breken in de Professional wereld, hier loopt echt niemand mee rond. Dit ziet toch erg gimmicky uit. Dit zal er direct toe leiden dat gebruikers die daadwerkelijk een digitale watch willen hebben eerder uitwijken naar de Moto.

Uiterst teleurstellend dit ding, ik zie mijn 16 jarige neefje hier wel mee rond lopen maar ikzelf normaliter met een shirt soms nog een jas kan dit toch echt niet hebben.
Heel erg mee eens. Dit is beslist niet het huzarenstukje dat Ive ons eerder had voorgespiegeld. Natuurlijk valt er totaal niet te twisten over smaak maar om toch een paar punten te noemen:
- Het horloge is bulky. Niet een beetje, maar tegen het afzichtelijke aan. Enorm nerdy, weinig verfijning en raffinement. Niet wat we gewend zijn van Apple.
Ik weet niet of je een beetje met mode bezig bent maar dikke horloges zijn in tegenwoordig.
- Deze telefoon zou een bedreiging moeten zijn voor de horlogemakers in Zwitserland? Zie: http://www.theverge.com/2...tch-will-sink-switzerland Dikke onzin.
sterke argumenten haal je daar aan. Het is een bedreiging omdat Apple horloges weer hip maakt, mensen die geen horloge meer hadden omdat ze op hun telefoon kijken om de tijd te zien gaan nu wel verleid worden om de Apple Watch te kopen omwille van de extra functionaliteit
- Ergonomie: toegegeven. De specifieke interface lijkt prettig in het gebruik te zijn. Dat is een belangrijke troef. Deze interface wordt dan wel geprojecteerd op een apparaat dat nog het meest wegheeft van een wekkerradio uit de jaren ' 70. En dat moet dan nog om je pols. Overhemden met lange mouwen passen niet meer.
Overhemden die niet passen ... dit mag van mij de prijs krijgen van domste reden om geen Apple Watch te kopen.
- Het gaat mis in de basis. Een horloge is er toch vooral nog voor de tijd. De combinatie met smartphone (en health-apps) zijn natuurlijk aardig, maar in de basis overtreft het zijn gelijke simpelweg nog niet. Voor het aflezen van de tijd is een conventioneel horloge stukken prettiger in het gebruik. Alle extra's die erbij geboden worden willen mij niet overtuigen, nog los van het feit dat ik dit horloge iedere avond aan de oplader zou moeten hangen.
Ik ben blij dat je hetzelfde denkt als Apple, het is duidelijk uit de keynote dat de watch primair voor de tijd is. Als je je armopheft gaat nl het scherm aan en kan je de tijd aflezen. Over de accuduur is niets bekend dus moet je niets uit je duim zuigen.
Ok, het is een eerste versie. Toch zijn Samsung en LG (en ook Motorola) in dit opzicht simpelweg al verder. En zijn zij er al in geslaagd met een meer elegante oplossing te komen (nog even los van de UI).
Dus omdat ze al meerdere versies hebben staan ze verder? Tja, sterk argument zeg.
Dit horloge zal in geen enkel opzicht een gamechanger zijn. Misschien moeten we daarvoor uitzien naar een volgende keynote, september volgend jaar.
Ik vrees voor jou van wel. De tijd zal het leren.
Nomad Moderator Foto & Video @Farid_A9 september 2014 20:17
Het zou wel wat worden als de buitenkant ook wat mooier was. Ik vind hem bijzonder dik, en niet stylish zoals ik verwacht had. Op dit moment zou ik zeggen dat andere smartwatches toch echt mooier zijn. En bij een horloge is dat toch ook een zware eis.
Gevoelsmatig heeft Apple zicht teveel bezig gehouden met de mogelijkheden en hardware en te weinig met het uiterlijk ervan.
Dat je hem niet mooi vindt is puur jouw mening. Ik ben van mening dat Apple zich wel met 'style' bezig heeft gehouden. Deze Apple Watch past precies bij het design van de nieuwe iPhone 6 en dat is mogelijk het idee achter het ontwerp geweest. Uit de presentatie blijkt dat er vele mogelijkheden zijn om de iWatch te personaliseren:

"Six different watch straps, easily interchangeable. Sport band has range of bold colors. Leather loop, soft quilted leather with magnets for adjustment. Leather modern buckle closes with solid metal clasp and wraps symmetrically around the wrist. Leather classic buckle references watch vocabulary. Stainless steel has slim deployment clasp.

Two different Apple Watch sizes with matching smaller straps. From different cases and straps, three distinct collections. Apple Watch with polished case with stainless steel alloy.
Apple Watch Sport: Ion exchanged cover glass, anodized aluminum case that's 60% stronger than standard alloys, incredibly light and durable.
Apple Watch Edition: 18K Gold, metallurgists have developed to be twice as hard as standard gold.
"

Daarnaast ben ik het wel eens met de dikte. Naar mijn mening ook iets aan de dikke kant. Ik ben geen fanboy, echt mooi vind ik de Watch ook niet, maar er is wel over nagedacht.

En nog iets belangrijks: "iPhone is required for Apple Watch."

bron: http://www.macrumors.com/...hone-6-iwatch-event-live/
Het aandeel keldert inmiddels hard:

http://finance.yahoo.com/q?s=AAPL

Ik denk dat niemand dit verwacht had, dit is echt een teleurstelling.
En veert alweer op. Beleggen is ook lange termijn, het is geen thermometer. :o
Het past naar mijn mening niet helemaal in het design van de iPhone 6, hoewel die ook ronde hoeken heeft, heeft de iPhone 6 meer geborsteld aluminium inplaats van een glanzende chrome look.

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van denken moet. Qua uiterlijk ben ik niet overtuigd, maar qua functies ziet het er allemaal gelikt uit naar mijn mening. De interactie met het apparaat lijkt goed doordacht te zijn, de sensoren die erin zitten vind ik persoonlijk erg interessant en ik verwacht ook heel veel van app developers die hiermee aan de slag zullen gaan. Ik ga het nog even afwachten!

Sowieso blijft het een heikel punt dat je bij een smartwatch moet gaan voor een pakket; geen Apple Watch zonder iPhone, geen moto360 zonder android (of iig geen intergratie met iPhone functies waar het juist om gaat natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 22 juli 2024 18:09]

Omdat smaak natuurlijk per definitie subjectief is mag ik het met je oneens zijn. Ik vind ze er juist erg gaaf uitzien, zeker de gouden versie maar vermoed dat die veeeel duurder gaat worden. Alles klopt zowel UX technisch als functioneel. Vind het erg gaaf dat je kleine berichtjes kunt sturen naar anderen dmv een tekening, maar ook dat het naadloos integreert met je sportieve leven.

edit: Mijn pebble steel kan ik je in 10 seconden laten zien, met de iWatch ben je een uur bezig om alle gave features te tonen.

[Reactie gewijzigd door HenkEisDS op 22 juli 2024 18:09]

De conclusie over alle gave features en het uur dat je er voor nodig hebt vind ik een knappe conclusie op basis van een presentatie (aka verkooppraatje) van de CEO van Apple. Of jij hebt er al een in je handen gehad, dan is dat zeker het vermelden waard.

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, sommigen zullen het echt mooi vinden, sommigen omdat het van 'Apple' is, en sommigen zijn niet zo onder de indruk. Ik behoor tot die laatsten. Jammer (maar voorspelbaar) dat het alleen met iPhones werkt. Grappig dat als Samsung een smartwatch maakt die alleen met Galaxy's te koppelen is mensen erover klagen, maar als Apple het doet het opeens 'cool' is.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar reviews die door alle marketing heen kunnen kijken, en een eerlijke feedback geven op de voors- en tegens van dit ding. Inclusief hoe lang de batterij meegaat, en of de bediening een beetje werkt bijvoorbeeld.
Ik hoor(lees) vooralsnog niemand roepen dat het 'cool' is dat de Apple Watch alleen maar met een iPhone samenwerkt. Evenzogoed is het bij de Apple wél beter te verklaren dat het horloge alleen met iPhones samenwerkt: Hij leunt qua functionaliteit en sensoren zwaar op een aantal functies van dit toestel en iOS.
Bij Samsung zou je kunnen stellen dat alle andere (non-Samsung) smartphones die Android draaien ook de benodigde software kunnen draaien om de smartwatches te ondersteunen.

Overigens vind ik het, gezien de onvolwassenheid van de productcategorie smartwatches, helemaal niet raar dat zowel Apple als Samsung er voor kiezen alleen hun eigen smartphones te ondersteunen. Bij de eerste iPods ging het al niet veel anders: de eerste modellen konden alleen maar op een Mac aangesloten worden. Het enorme succes volgde pas met de latere modellen die ook op Windowsmachines aangesloten konden worden.
Dat iPods destijds alleen op een Mac konden worden aangesloten was toen. Toen had iedere mobiel een eigen aansluiting. Nu hebben vrijwel alle smartphones een micro-USB, behalve dan, oh ja, de iPhone. Dat zoiets in den beginne zo is, zoals ook nu met elektrische auto's die je niet bij iedere pomp kan opladen, daar kan ik inkomen. Maar het zou toch gek zijn als je nu met je Volvo alleen bij Volvo-pompen kan tanken, terwijl de rest van de wereld een universele benzinedop heeft uitgevonden.
De eerste iPods hadden een FireWire aansluiting en die vond je ook nog weleens op 'de betere' windows computers. Zoveel verschillen zijn er niet tussen toen en nu. Aan de connectiviteit via BT en/of Wifi ligt het niet. Het is een kwestie van technische ontwikkeling en marketing. Dat was toen zo en dat is nu ook zo.
vergeet even niet het verschil in aantallen te evrmelden aub...want toen en nu zit een dik verschil in pc's/macs/iphones etc die verkocht zijn en daar ging het om bij die post erboven
We leven nu wel in een iets andere tijd, waarbij er miljoenen iPhones worden verkocht en dus direct ondersteuning geeft voor hun voornaamste doelgroep. iPhone gebruikers.
Het enorme succes volgde pas met de latere modellen die ook op Windowsmachines aangesloten konden worden.

Say no more.......
Grappig dat als Samsung een smartwatch maakt die alleen met Galaxy's te koppelen is mensen erover klagen, maar als Apple het doet het opeens 'cool' is.
Kunnen we eens ophouden met discussies voeren over meningen van individuen? Lekker boeiend dat er ergens een ziel rondloopt die zo denkt, dat is toch totaal niet relevant? Verpest de hele discussie.

Ook bij het andere nieuwsbericht over de iPhone, 99% van de reacties gaan over het feit dat het wel gek is aangezien 'eerst iedereen 4" het ideale formaat vond'. Lekker interessant wat willekeurige individuen eerst dachten en nu denken, het toestel zelf is toch veel interessanter?

Zucht...
het was Apple zelf die verklaarde dat 4inch ideaal is
Ja lekker boeiend, blijkbaar denken ze er nu, een paar jaar later, anders over. Is toch niet interessant? Techniek verandert snel, meningen veranderen snel. Irriteert me mateloos dat mensen onnodig zout leggen op elke slak.
Ik denk meer dat het erom gaat dat men gelijk kan krijgen...
Apple heeft jaren lang aan de 3.5 inch vastgehouden omdat dat ergonomisch gezien de enige goeie maat was, eigenlijk de enige optie voor een goede smartphone... Bij de introductie van toestellen met grotere schermen was de standpunt van Apple simpelweg dat dat allemaal bs was, het was ergonomisch niet goed want zij hadden er jaren onderzoek naar gedaan, oftewel elke keer gingen ze het verantwoorden... Dat kon ook best wel toen zij een grote marktaandeel hadden... Vervolgens bleek gewoon dat er wel degelijk vraag was naar grotere smartphones en dat zij eigenlijk achter liepen... Sindsdien introduceren zij ook steeds grotere iphones en hoor je helemaal niets meer over de oorspronkelijke redenen (ergonomisch verantwoord, jaren onderzoek enz enz)... En dat kan zeker aangezien Apple en hun PR en reclame afdeling daar echt masters in zijn, immers hebben we nog steeds het beeld van perfecte nooit falende producten terwijl dat in de praktijk niet zo is....
Ik denk dat de vele reacties gewoon neerkomen op een verkropte "I told you so" : Apple (en aanhangers) bleven zeuren over hoe verkeerd grotere schermen zijn, vervolgens komen ze daarop terug zonder iets meer van de oude argumenten aan te kaarten en dan is het simpelweg natuurlijk voor anderen om dat zo aan te kaarten, immers dat doe jij ook bij je collega als blijkt dat hij zeer hardnekkig een standpunt aanhield om vervolgens te zeggen van oh nee ik ga nu je standpunt volgen maar ik geef je geen gelijk daarbij...
99,99% van de iPhone-gebruikers heeft nooit grote schermen afgekraakt. 99,99% snapt dat grote schermen zowel voordelen als nadelen hebben. De wereld is niet zwart-wit.
Je doet echt net alsof alle Apple-gebruikers één groep zijn die een gezamenlijk standpunt innemen.
Grappenmaker, je doet precies het zelfde door te zeggen dat 99,99 % dat nooit zou doen...

en dan ook dit nog
Iedereen op Tweakers doet hier alsof iPhone-bezitters agressieve fundamentalisten zijn die continu grote schermen afkraken.
Lekker hypocriet weer

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 juli 2024 18:09]

Anoniem: 189749 @TMC10 september 2014 12:23
99,99% van de iPhone-gebruikers heeft nooit grote schermen afgekraakt. 99,99% snapt dat grote schermen zowel voordelen als nadelen hebben. De wereld is niet zwart-wit.


Uit welk onderzoek komt dat? Pietje precies.
Anoniem: 189749 @TMC10 september 2014 13:32
Reageer dan ook niet zo betweterig op andere.
Hoogstens mensen die gewoon netjes verkondigen dat ze een andere mening hebben (en dat mag toch?).
Ik hoop echt dat je niet naar jezelf verwijt... Buiten het feit dat anderen misschien ook recht hebben om hun mening te uiten ook al verschild die met jou ?
Jou ervaringen (mensen die geen grote schermen afkraken) kunnen wel of niet representatief zijn voor een grotere groep mensen... Hoe jij erover denkt hoeft niet te zijn wat ze bij Apple denken, of wat de gebruikers in Spanje ervan denken enz enz...
Definieer 'achterlopen' als zo'n kleine telefoon het best verkochte toestel ter wereld is?
Wat hieruit te halen is : http://9to5mac.com/2014/0...idential-internal-slides/
Heeft Apple zich nooit over uitgelaten, dit is pure projectie.
http://techpp.com/2012/08...-proved-steve-jobs-wrong/

Let aub op de quote van Steve Jobs....
Onzin. Je doet echt net alsof alle Apple-gebruikers één groep zijn die een gezamenlijk standpunt innemen. Nogmaals, 99,99% van de gebruikers heeft zich nooit expliciet uitgesproken over het wel of niet goedkeuren van grote schermen, dus 99,99% van de mensen kan je ook niet terugpakken.
http://www.iosdoc.com/55-...-4-7-screen-size-perfect/
Je hebt gelijk, zijn niet alle iphone-gebruikers (waar ik het trouwens niet over had in mijn stuk : ik kaartte meer de fanboys die je tegenkomt in fora of op tweakers) maar toch een nette representatieve 10.000 ondervraagden...
Ff serieus, hoe oud ben je? Wil je dat mensen op hun knieën gaan omdat ze een telefoon met groter scherm nemen ofzo?
Tuurlijk niet, al snap ik niet waarom het opeens persoonlijk moet worden voor jou ? Ik kaart aan hoe iets verloopt en wat een logische reactie kan zijn, niet wat IK ervan vindt.... Als je het over kinderachtig hebt dan is juist jou reactie waarschijnlijk een projectie van je leeftijd....
De wereld is niet zwart-wit.
Fijn dat je dat hebt ontdekt, nu nog alle andere fanboys...
tsjah als je het hebt over zwart/wit en druk maken (wat ik overigens niet doe) dan blink je daar wel echt in uit hoor !
Lees aub alles nog een keer goed door en ga aub niet bij elke zin op je achterpootjes staan als zijnde een of andere aanval...
Ik scheer niet alle gebruikers over een kam, het is simpelweg gebaseerd op de community (zoals op tweakers) waar genoeg fanboys zitten (apple, google of micosoft maakt niet uit) die zeker met dit merk alles als heilig zien en zich meteen persoonlijk aangesproken voelen...
Nogmaals dat hoeven niet alle gebruikers te zijn....
Er zijn meerdere uitspraken geweest na die ene quote, dat staat me nog erg duidelijk bij aangezien ik er toen al direct bij betrokken was (ik zit in mobile development nog voordat er over apps gesproken werd, met een erg grote kans dat je mijn apps hebt gebruikt). Niet alles is zo snel terug te vinden en om eerlijk te zijn is het deze "discussie" ook niet waard...
Een aantal jaar geleden was 4" het formaat, vergeet niet dat de telefoons voor de iPhone eigenlijk alleen maar kleiner en kleiner werden. Kennen we allemaal nog de Nokia 8100?? Mensen dachten dat telefoons dadelijk niet meer in huidige vorm bestonden (pre 2007 :+)
Na de 8100 kwamen de kleuren schermpjes.. Ook stonden mensen moord en brand te schreeuwen wat een onzin kleuren schermpjes.. Tot dat een foto van de kat op de achtergrond zagen staan of de 3 jarige peuter. Was het ineens geweldig.. Toen kwam het cameratje in het toestel Waar Nokia Carl Zeis lenzen in propte!!

Hop hop wat was iedereen blij met hun kleine kleuren schermpjes. en ineens was Apple daar met een 3,2" scherm ow ow ow wat was dat een gek ding. en nu heeft iedereen er een..

Wat ik eigelijk wil vertellen.. Het evolueert en dat is belangrijk. nu kijken mensen gek op en over 3 jaar weet niemand beter :+
Het is niet 'een individu' of 'een paar individuen', maar enorm veel zeer aanwezige fans. Hier op tweakers is men doorgaans gematigd (want tweakers), maar ga eens op andere fora lezen. Nujij.nl, Amazon, Engadget, je kent ze wel. En natuurlijk blijft het altijd maar 'een deel van', dat neemt niet weg dat zij vaak zeer stemmingsbepalend waren en zijn. Die discussies gaan terug tot aan de allereerste tekenen van concurrentie tussen Apple en IBM cq Microsoft, werd versterkt door de Mac vs. PC reclamefilmpjes en is dankzij de iPhone en iPad alleen maar intensiever geworden. Het verpest de discussie, maar dat geldt voor al het fanboy geneuzel.

Veel mensen hebben gewacht tot Apple niet meer 'leading' zou zijn, zodat zij door hun eigen straffe uitspraken zouden worden ingehaald. Nu is het zo ver, en dat lokt aardig veel van dit soort reacties uit. En ja, ik begrijp dat wel... Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.
Ik neem je pebble steel dan graag over hoor ;)

Scherm altijd aan
Accuduur van 6 keer zo lang
Nieuwprijs is de helft
Werkt ook met Android als ik overstap
En het design vind ik mooier al is dat persoonlijk natuurlijk ;)
Van wat ik kan zien aan de afbeeldingen en van de Apple website moet ik toegeven dat ik onder de indruk ben van het uiterlijk.

Vooral het feit dat ze er vrij 'customizable' uitzien (verschillende kleuren & materialen van niet alleen de watch zelf maar ook de bandjes) maakt dat ik Apple op dat gebied enkel een thumbs up kan geven.

Dat de watch vierkant is vind is voor mij een dealbreaker. Ik wil een ronde (smart)watch, anders niet.

Persoonlijk vind ik de stijl iets te 'futuristisch' en 'kindvriendelijk' (lees: ronde zachte vormen die liefde en teddybeertjes uitstraalt) maar dat is subjectief en zoals ik al zei vind ik het wel goed dat er veel keus schijnt te zijn.

walkie talkie functie is een goed iets en mooi gevonden van Apple om dat in te bouwen. Een mobiel is te lomp om als walkie talkie te functioneren maar een smartwatch daarentegen lijkt me ideaal, goed gevonden!

De 'seamless' zwarte rand om het beeldscherm oogt mooi wanneer je iets weergeeft met een zwarte achtergrond maar ik vrees dat het best desillusioneert wanneer je een afbeelding bekijkt (of uberhaupt iets zonder zwarte achtergrond)

Zelf zal ik hem nooit kopen (omdat ik nooit een iPhone zou kopen of uberhaupt een Apple product wat dat betreft) maar voor een eerste intrede in de smartwatch branche kan ik enkel zeggen dat Apple een goed product schijnt te hebben gemaakt wat ondanks de aan dit segment overduidelijke 'kinderziektes' en zoektocht naar functie op zijn minst een waardige tegenstander is van de concurrentie.
Apple is het in mijn ogen een beetje kwijt als ik heel eerlijk ben. Ik had van Apple persoonlijk niet verwacht dat ze een iPhone 6 zouden maken met deze antenne banden en dan ook nog een uitstekende camera ring. Daarnaast vind ik dit horloge ook verschrikkelijk lelijk en dik. Ben ik een Apple hater? Nee, maar voor een bedrijf dat alles neerzet als het beste ooit gemaakt, valt het best tegen.
Ik ben het met je eens. Er zat sowieso al een smet op de avond met crashende Safari-vensters op de iPad. De stream dit tot 600x wegviel.

Nee, het horloge is lelijk, dik en de accu-duur (waar Apple op had kunnen excelleren in vergelijking met Samsung). En wat is dat met die heartbeat, en doodle dingen? IS dat om de vrouwen te lokken?
Ook moet je je iPhone mee als je gaat hardlopen. En moet hij aan de draad 's nachts. Een draadloos opladen was eenvoudiger geweest. Maar nu is slaapritme monitoring niet mogelijk. Nee, ik vind dat Apple de weg ook kwijt is.
Voorlopig vind ik het ook tegenvallen. Mooi hebbedingetje. Maar is het echt een goed product? Nee. Zeker niet!
Er is nog helemaal niets verteld over de accu-duur, of weet jij iets dat wij niet weten?
Hij had het over eenvoudig opladen 's nachts.
Als het ding een paar dagen mee zou gaan dan had men dat wel verteld: dat is namelijk een unique selling point tov andere smart watches.
Dan nog, je doet een aanname dat omdat die zegt dat "je hem eenvoudig 's nachts op kunt laden" en omdat ze niet vertellen wat de accu-duur is. Het is nog niet bekend en dat ding komt past in 2015 uit, dus wie weet zijn ze nog op zoek naar de juiste techniek voor de Apple Watch of om batterij te besparen.
Helemaal mee eens, dat je de Nexus 5 niet plat op tafel kon leggen was al een min puntje, maar dat kan echt niet met een telefoon van 800 euro. En zelf een Gshock drager, maar deze horloge lijkt me dikker en onhandiger. Tot nu toe heeft Apple hele mooie producten op de markt gezet, maar mogen duidelijk zijn dat ze hun koning verloren zijn en alleen de kroon nog hebben.
Dus je wilt liever geen OIS om alleen je telefoon plat op tafel te kunnen leggen? Tis gewoon een kwestie van een mooie case om de telefoon te doen. Zie Spigen Neo Hybrid.
Ik heb het niet over IOS, ik heb het over het uiterlijk. Jarenlang was de iPhone gewoon de mooiste telefoon die je kon krijgen in mijn ogen. Maar geef mij nu maar een Z2 of Z3, en anders een HTC One, maar vind de iPhone 6 echt niets moois. Het feit dat hij een lens heeft die uitsteekt draagt daar aan bij.
Als er echt een hoesje omheen moet, vraag ik me af waarom ze deze niet gewoon aan de telefoon maken, ipv op te scheppen hoe dun hij is. Dan kun je hem namelijk totaal zonder behuizing verkopen, is hij nog dunner!
De Apple watch had ik misschien ook te hoge verwachtingen van, maar vind de Android Gear modellen, vooral van LG veel mooier geworden als deze. En dat stelt mij toch wel teleur als ik erover denk dat Apple: "We've been working so long on this device", 2 tot 3 jaar zo'n beetje.

En over IOS, dat is gewoon een fijn OS, zonder fratsen, eenvoud en simpliciteit, maar voldoet niet aan mijn persoonlijke wensen, bijvoorbeeld een voorkeur van app bij openen van websites e.d. Daarnaast zie je bij IOS 8 dat Apple niet kiest voor hun eigen weg, maar kijken bij andere en deze lijn trekt zich door in de hardware als je het mij vraagt. Dat vind ik jammer, want dat was vroeger (lees voor de dood van SJ) niet de filosofie van Apple, dat was "Think diffrent".
OIS = Optical Image Stabilization. Niet iOS. :)

Maar feit is dat een betere camera gewoon meer ruimte nodig heeft. Als Apple de camera sterk heeft verbeterd en daardoor het uit de iPhone 6 moest laten steken, dan zou voor mij eerder de voordelen groter wegen dan de nadelen. Een mooie case voor de telefoon is dan echt geen probleem. Spigen en Moshi zijn hier erg goed in. Daarnaast zou ik zelf nooit met zo'n dure telefoon rond lopen zonder case. Ik zie regelmatig iPhones met een gebarste scherm. Erg zonde.
Haha mijn fout, maar mijn punt blijft, het maakt hem niet mooier, maak de telefoon 2 millimeter dikker en je hebt het probleem niet. Het constant high end telefoons en eigenlijk nooit een hoesje om, het gaat er puur om hoe je ermee omgaat. Maar als je een hoesje om je telefoon doet, maakt het ook niet zoveel uit hoe hij eronder eruit ziet.

OIS is fijn, dat heb ik gemerkt bij de Nokia 920, echter heb ik niet vaak gehad dat ik bewogen foto's heb gehad met de Z2, S5 of HTC One. Voor mij een luxe meer als een eis. Waterdichtheid heb ik vaker van genoten moet ik eerlijk zeggen, iets wat de iPhone dan weer echt mist in mijn ogen.
De Lumia 920 was volgens mij (een van) de eerste telefoon(s) met echte OIS, en daar steekt de cameralens ook niet uit... Ok, de telefoon is dan wat dikker, maar dat komt ook weer door NFC en QI.
nee maar mijn g3 heeft ois en ik kan hem plat op tafel leggen.hij bedoelt dat voor die prijs je een gsm mag hebben die stabiel op tafel ligt en waarvan je niet bang moet zijn dat de camera lens gekrast wordt
Bekraste lens? Het lensglaasje is van saffierglas en daarmee zo goed als onkrasbaar. Dit betekent niet dat deze onbreekbaar is overigens, maar er zijn echt maar heel weinig materialen waar je dit mee kunt bekrassen.

Ik had zelf overigens ook liever een iets (0,7mm) dikkere telefoon gezien met een vlak vallende cameralens en een iets grotere batterij. Maar helaas...
Bekraste lens? Het lensglaasje is van saffierglas en daarmee zo goed als onkrasbaar. Dit betekent niet dat deze onbreekbaar is overigens, maar er zijn echt maar heel weinig materialen waar je dit mee kunt bekrassen.
Theorie of feit?
neem wat strandzand.... met wat pech zit er een korreltje "diamant" tussen. Doeg saffierglas.
Als het hetzelfde materiaal is als mijn horloge dan krijg je er geen kras in. De kans is dan groter dat je hem tegen de rand van een scherpe hoek van een metalen tafel aanstoot en dat hij 1000 stukken springt. Maar een kras krijg je er niet in. Ik heb er oa 10 dagen mee gaan surfen, veel mee in het zand gezeten etc. niets van te merken.
Dat klinkt positief; Surfen zonder krassen.
Strandzand (in mijn broekzak) is mij ooit "fataal" geweest bij Gorilla Glass 2. Ben altijd zuinig op mijn telefoons (rechter achter broekzak is alleen voor de telefoon), tot ik even onbedacht mijn telefoon in een broekzak schoof die ik een dag eerder op het strand aan had.

Gorilla Glass 3 met een saffier laag klinkt dus als het summum. (?)
Het lensglas van mijn iphone 5 (ook saffierglas) is na 2 jaar gebruik echt zo'n beetje het enige onbekraste stuk van mijn telefoon.

Overigens lijkt het me bij het scenario 'strandzand' er niet zoveel toe doen of die camera nou een beetje uitsteekt of niet. En dan hebben er het nog maar even niet over dat de kans dat je (minuscule) diamanten vindt in strandzand echt héél erg klein is.
Over die case begrijp ik dus nooit.

Iedereen met een Iphone (samsung ook trouwens) heeft een case om zijn telefoon. Wat is dan het nut van een mooie telefoon? Kun je zet zo goed een goedkope lelijke kopen, je verstopt hem toch in een meestal lelijk hoesje.

De watch valt me van foto ook wat tegen, je kunt wel zien dat er aandacht aan het design is besteed maar lijkt er minder uit te springen t.o.v. andere watches dan het met de iphone doet.
Heeft met smaak te maken vrees ik. Voor mij is de iPhone 6 wederom de mooiste smartphone en viel mijn mond open toen ik de Apple watch zag. Echt mooi gedaan van Apple. Ben ik een Apple fanboy? Ja! Het werkt dus voor de doelgroep.
Design heeft iets weg van de oudere Seiko data watches.
http://pocketcalculatorsh...seiko-computer-watch-fun/
(Heb zelf nog een RC1000 gehad)

Maar het kan zeker wat worden als er ook een android ondersteuning komt
Anoniem: 616444 @Nomad9 september 2014 21:14
Prachtig design. De 18k gouden versie is het helemaal, super slick.

ik ben zeer benieuwd naar de eerstr echte reviews. Een serie 1 zal nog wel de nodige kinderziektes kennen maar het ziet er veelbelovend uit.
Dat heeft enkel met smaak te maken hoor. Ik vind hem zeer mooi en Apple doet zelfs zijn best om naar veel mensen toe hun smaak te werken. Er zitten daar combinaties tussen die ik foeilelijk vind maar ik las hier net iemand in de reacties die net die modellen zeer mooi vind.

Het is voor mij de eerste smartwatch die ik mezelf zie dragen. Niet te opzichtig maar toch klassevol. Het hangt er natuurlijk vanaf welk je model kiest en welke face je gebruikt.

Maar ik kan me best voorstellen dat jij ze niet mooi vindt. Daarvoor zijn het dan ook horloges. Horloges zijn mode accessoires en dat heeft vooral met smaak te maken.
Chaoss Moderator Spielerij @Nomad10 september 2014 00:34
Dat gevoel heb ik eingelijk ook, en toch een beetje apple onwaardig, design was altijd het voornaamste selling point. Nu is dat natuurlijk ook erg smaak gebonden, iphones heb ik nooit echt heel mooi gevonden (of eigenlijk vooral niets bijzonders qua design) Maar de nieuwe IPhone vindt ik bijna lelijk.

Met deze smartwatch net zo als ik die met de moto360 of Asus vergelijk dan is deze lomp en lelijk, niets stylish of "design" aan.
Ik vraag het me ten zeerste af. Kijk die iPhone 6 kopen ze nog wel denk ik maar over die iWatch heb ik zo mijn twijfels of Apple hier ook trendsetter mee gaat worden net als de iPad en iPhone.

Beleggers denken er schijnbaar ook zo over want in de aanloop naar de keynote steeg het aandeel AAPL met maar liefst $5 om dat vervolgens na de keynote gelijk weer te verliezen. Beleggers zijn dus ook niet overtuigd.

Zelfs een Apple fan moet toegeven dat deze smartwatch niet Apple waardig is. Steve Jobs had dit nooit op de markt gebracht, no way.
Wat betreft AAPL stock een slecht argument. Élke keynote daalt het aandeel om in de dagen na de keynote vervolgens weer te stijgen, dat is al een aantal keynotes zo, ongeachte de inhoud.
Dat is gewoon een algemeen gegeven, buy the rumor, sell the news. Voor nieuwe producten worden aandelen opgewaardeerd, vlak na de aankondiging weer massale aandeelverkopen.
Normaal heb je gelijk maar het is in een paar uur tijd $6 gedaald, dat is toch wel een hele hoop, dat is 6% beurswaarde ongeveer ik weet niet of je weet hoeveel Apple waard is? Maar dat is toch best veel.

Komaan dit is toch niks, ik zie me dit ding al dragen in de kroeg bijv. dan word ik echt de deur uit gelachen. Laat staan dat ik zoiets om moet hebben tijdens een begrafenis of bruiloft.
Ik had al zo'n vermoeden dat ik Apple moest shorten.

Maar ik dacht dat ze me gingen verbazen met hun wearable die ongetwijfeld geen gewone smartwatch zou zijn, want smartwatches zijn nutteloos en skeuomorfisch.

Blijkt dat ze dus wél zo dom geweest zijn.

Welp.
Inderdaad, jobs zou zich omdraaien in zijn graf als hij dit zag. Alles voor de features, maar design is niet belangrijk.
Voor linkshandigen onpraktisch in gebruik zo op het eerste gezicht. te dik en het is gewoon weer een 13 in een dozijn smartwatch, ik had eerder iets van apple verwacht dat op de Asus zenwatch lijkt oid. Hoe dan ook wacht ik lekker op de LG G watch R, rond, snel en het ziet er tenminste uit als een horloge.
Ja, ik heb niet veel met Apple, maar had toch wel van ze verwacht dat ze met een premium horlogemerk hadden samengewerkt om een design te maken.

Dit ziet er echt lelijk uit.
Natuurlijk is dat subjectief, ik zelf vind hem niet prachtig, maar als ik naar de detailfoto's kijk, is hij erg mooi afgewerkt. Juist bij een kwaliteitshorloge kijk je naar de detailafwerking, ik althans wel bij de keuze voor mijn huidig Zwitsers klokje.

En als ik dan kijk naar de prijs, voor een horloge dat heel mooi en fijntjes is afgewerkt, vind ik het niet eens zoveel. Zeker niet wanneer de functies daadwerkelijk goed werken en het een meerwaarde kan betekenen in het dagelijks leven. Ik ben er erg benieuwd naar, met name in het dagelijks gebruik. Al heb ik daar mijn grootste twijfels bij, niet alleen bij dit horloge, maar bij het concept smartwatch. In ieder geval een hele leuke ontwikkeling om te volgen, zeker nu er meerdere smartwatches worden gepresenteerd door verschillende fabrikanten!
Het ziet eruit als iets dat LG had kunnen maken... en niet alleen de vorm maar helaas ook de functionaliteit.

Dit is een teleurstelling want het biedt niks noppes nada nieuw.
Onpraktisch voor linkshandigen is onzin, het gaat erom of je je horloge om te linker- of rechterpols draagt. Ik ben zelf linkshandig en draag mijn horloge links.

Ik vraag me eerder af hoe snel het bedienen van de crown is, als ik het met mijn eigen horloge uitprobeer is het een beetje een gepriegel. Knopjes indrukken gaat veel makkelijker. Het is echt vervelend om de kroon van mijn horloge te bedienen als ik het horloge om mijn rechterpols heb. Je kunt dan niet zien wat je doet.

Naast de bediening zie ik weinig truukjes in de Apple Watch die andere smartwatches niet kunnen, afgezien van het gebruiken van het horloge als viewfinder voor de telefoon. Apple kennende werkt het allemaal wel goed, maar echt vernieuwend vind ik het allemaal niet.
Viewfinder kan al met Android wear (Via app). Zelfs voor de Pebble gaat het, ik zie alleen weinig situaties waarin je het gebruikt.
Het is vooral zinvol als je geen zicht hebt op het scherm van je telefoon, dus als je je telefoon boven je houdt, bij groepsportretten (al is het daar minder zinvol omdat je dan van tevoren kan kadreren) en bij de nieuwste rage: de selfie. :X . Die kun je nu dus maken met de kwalitatief betere camera op de achterkant.

Camera's met Android hebben dan ook gelijk een voordeel met Android Wear. :)

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op 22 juli 2024 18:09]

Het is vooral zinvol als je geen zicht hebt op het scherm van je telefoon, dus als je je telefoon boven je houdt, bij groepsportretten
Ik zie toch een problem ontstaan in die situatie ....

Telefoon boven je hoofd, watch om je pols ....
Blijft lastig om de foto te maken, denk ik dan.
( momenteel moet je ook rare kunsten uitvoeren om de ontpanner in te drukken, zal met de watch niet beter gaan .... of komt er een 3e handje bij )

Ik wacht persoonlijk wel op een 3e of 4e generatie, waar de mogelijkheden beter zijn opgezet en opnieuw uitgewerkt.
Apple of Android maakt me dan niet uit, als het maar werkt.
( liefst autonoom, met mogelijkheid tot koppeling )
En de meeste linkshandigen dragen hun horloge ook gewoon links hoor??
De meeste linkshandigen die ik ken dragen hun horloge rechts, dat is ook logisch, dan zit hij namelijk niet in de weg met schrijven etc als je een grote gesp hebt.
Moet jij niet wachten op de ASUS Zenwatch? Of kun jij je op je werk vertonen met een LG ;-) (geen flamebait!! HKS will get it)
Haha lol, nee dat is me net iets te aziatisch (ontwerp). Al zal ik wel flack krijgen als ik met een LG aan kom. Oh well O-)
Tja zo gaat het altijd. De eerste Phablet was een ijskast en iedereen met een iphone moest lachen en hij paste niet in je zak, bla bla bla ....
Nu heeft Apple zelf een Phablet en is het opeens hip en cool.

Zelfde geld voor de Iwatch, niks nieuws en qua styling DUIDELIJK niet wat we van Apple zouden verwachten.
Zeker als je ze vergelijkt met de nieuwste Samsung en LG watches.

Maar goed, het is gemaakt door apple dus is het wel mooi.

Apple Pay, lekker belangerijk anno 2014. Ik leg NU mijn pinpas op de het pinapparaat en klaar ik betaal voor mijn lunch met mijn bankpas.
Geen accu, geen firmware, geen gedoe.
Wat moet je met weer een betaal systeem erbij ?
het grappige is dat alles wat Apple zelf zegt toegeschreven wordt aan de 'Apple lovers'. Ik heb in deze reactiepanelen nog geen enkele 'Apple lover' zich op deze manier zien uitspreken.
Ik had meer innovatie verwacht van Apple. Het scherm is gewoon als andere smart watches.

Spectaculair zou zijn geweest als er en kleuren e-ink display zou zijn gebruikt waardoor de afleesbaarheid in de zon ongeëvenaard zou zijn en geen hinderlijk schijnsel als hij op je nachtkastje ligt. Ook zou dan het stroomverbruik factoren lager zou zijn geweest dan de concurrentie, denk eens aan een horloge die een maand blijf lopen zonder laden of zo...

Stiekem had ik op zoiets gehoopt, dat Apple die innovatieve stap zou maken en daarmee alle concurrenten in één klap zou verslaan. Maar Apple is Apple niet meer. Dat gevoel had ik ook al bij de nieuw telefoon, een lens die uitsteekt was denk ik voor Jobs ook onacceptabel geweest.

Daarnaast vind ik het vierkante design teleurstellend, ook hier zou een rond horloge veel meer indruk maken.
Anoniem: 115951 @pe1dnn9 september 2014 20:59
Een E-Ink display past niet in een horloge want dat geeft de lange batterijduur doordat het scherm altijd hetzelfde blijft. Een horloge moet zijn scherm namelijk elke seconde verversen. E-Ink displays zijn namelijk heel traag waardoor de animaties niet zullen werken.
Ik zei toch innovatie. Overigens kan en horloge best, als je er maar geen seconde wijzer op zet. Maar verversingssnerlheid moet beter maar ook kleur is nog een uitdaging. Dus het is echt niet gemakkelijk.

Maar bijvoorbeeld Pixel Qi laat zien dat er goede ideeën zijn. Eink is bezig met Triton, dus Apple had kunnen samenwerken.

Hoe dan ook, nu grijpen ze terug op technologie die de anderen ook al hebben, en lopen niet voorop. Heel anders dan bijvoorbeeld de iPhone die niet leek op toetsenbord telefoons uit die tijd en de iPad niet leek op de "pen computers" lijkt deze smart watch op alle andere smart watches of is, zo blijkt uit sommige reacties, zelfs lelijker.
E-inkt is trager maar niet zo traag als jij nu doet schetsen, ze kunnen al video weergeven op e-inkt. Maar dat echt beter zal zijn dan LCD of oled betwijfel ik, hangt denk ik ook maar net vanaf waar je meeste bent, ben je veel binnen zal oled stuk mooier zijn dan e-inkt.

https://www.youtube.com/watch?v=CPdXAyvWZdI

https://www.youtube.com/watch?v=24srQXX81Oc
Dus jij verwacht dat Apple iets doet dat vooralsnog technisch onhaalbaar is... Je kunt ook té hoge verwachtingen hebben.
Ho, zo ver zijn we hier niet van af hoor! Pixel Qi is bijvoorbeeld een mooie kruising tussen reflecterend en backlight en sneldeid. Al jaren een belofte, moet en duw krijgen om het een keer af te maken.

Eink is bezig met Triton, een kleurendisplay. Zeker een klein horloge scherm zou een mooi begin zijn om dit toe te passen.

Dus misschien technisch op dit moment nog onhaalbaar, maar niet onmogelijk en ook niet heel ver weg. Juist research van een bedrijf als Apple zou deze ontwikkeling een boost kunnen geven.
En je punt is? Wie zegt dat ze dat niet gaan doen? Het is gewoon allemaal niet klaar nu dus moeten ze het met de beschikbare middelen doen.
het feit dat het scherm onderscheid maakt in of je er op tikt of met meer kracht in drukt, vind ik wel een vernieuwde feature. Overigens weet ik niet of er andere smartwatches zijn die hetzelfde kunnen.

Dat plus de bediening via de kroon vind ik wel slim gevonden en maakt de toegankelijkheid van de Apple watch in mijn ogen wel beter dan andere smartwatches.

Los hiervan; ik weet nog niet of ik het een mooi product vind. Ik geloof dat ik zo'n Apple watch eerst moet vasthouden voordat ik daar over kan oordelen. De look en feel van een horloge is voor mij altijd wel een belangrijk aandachtpunt.
Het voordeel van vierkant design is dat je er meer mee kunt (in lijn met de iPhone). Met rond verlies je denk ik teveel ruimte voor de ''apps''.

Dat het minder mooi is, blijft subjectief, maar ik geef toe, rond is meer horlogewaardig ;)

[Reactie gewijzigd door keanu_ op 22 juli 2024 18:09]

Persoonlijk vind ik het ronde design erg vrouwelijk, zelfs met het metalen bandje. Had graag gezien dat het wat strakker had uitgezien. Het past natuurlijk wel netjes bij de iPhone 6, maar zelf zou ik deze smartwatch niet kopen. Daarbij vind ik € 300 veel te duur voor een dergelijke gadget.
Mbt het design ben ik het helemaal met je eens. Nu draag ik geen horloge maar dit design spreekt mij als man ook helemaal niet aan (dat LG horloge van vorige week was een stuk mooier). Wat ik wel zie als ik weer eens door de winkelstraat zwerf dat een horloge van een A merk toch al gauw 300 euro kost. En dan heb ik het niet over de Zwitserse traditie horloges (die zitten daar ver boven) maar over de 13 in een dozijn horloges van wat ik ken als kleding merken. In dat licht is dit wel een markt conforme prijs.
Ik denk dat ze het nogal moeilijk gaan krijgen dat ding te slijten. Ik denk dat mensen tot 200 euro er nog redelijk snel aan hadden uitgegeven maar voor €300-350 moet het wel heel premium zijn terwijl voor de prijs je waarschijnlijk 1 type zal krijgen: het kaalste model.
Er zijn toch ook gewoon gezinnen met andere prioriteiten hoor.
Ik kan makkelijk tot 500€ in de maand uitgeven, maar stiekem spaar ik dan liever 5 maanden, en ga ik met de kinderen gewoon naar een speelpaleis of restaurant, dan te verklaren "nee, geen skylander, pappa moet een nieuw speeltje"
mooi design... Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het net een SWS2 of Galaxy Gear. een vierkant scherm, een vierkante kast en een typisch smarthwatchbandje. Een watch die er uti ziet als een normaal horloge ziet er imo veel beter uit, zoals die van LG, Asus of motorola. Als je met dit ding over straat loopt zie je er echt als een nerd uit.
Ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan dat Apple een goede UI maakt. Dus wat ik ga zeggen is een beetje met een dubbele gedachten.

Het lijkt erop dat een app wordt geopend door met het scroll wieltje in te zoomen op de app. Als dit waar is wordt altijd de middelste app geopend. Dit zou betekenen dat je waarschijnlijk eerst over het touch screen heen beweegt om de juiste app in het midden te krijgen. Daarna moet je je hand naar de scrollwiel verplaatsen om de app vervolgens te kunnen openen (door te draaien, ze hadden er volgens deze "theorie" ook een drukknop van kunnen maken.

Als dit waar is zou ik liever een paar apps op een scherm hebben die ik met een touch aanraking kan openen, maar dan wel tussen verschillende schermen moeten scrollen.
Anoniem: 406468 @Farid_A9 september 2014 21:37
Het is maar weinig anders dan de smartwatches van concurrenten die we al hebben gezien. Helaas. Ik had nog enigzins gehoopt dat Apple iets innovatiefs zou brengen, maar alas. Het zal heus wel een succes worden, want het is Apple. Men koopt dat spul nou eenmaal graag.
Heb je ook een bron dat Google dat wel gaat doen? Dat Apple zegt het niet te doen is natuurlijk geen bewijs dat anderen het wel doen natuurlijk...
Dus die "digital crown" is een soort van scrollwiel?
Opzich wel een goede oplossing voor het grote vinger probleem op een klein scherm, maar is het niet onhandig om constant met zo'n klein wieltje te scrollen? Ik doe al mijn horloge af als ik 'm moet opwinden, omdat het wieltje anders niet goed te rollen is(Lees: dicht bij de arm). Wat nou als je je ui er mee moet bedienen... Time will tell
Het wieltje lijkt iets hoger te liggen dan de kroon normaal ligt, ook is vaak de kroon iets stugger zodat hij niet constant blijft draaien. Ik denk dat apple hem juist een stuk soepeler heeft gemaakt en in de filmpjes zag je al snel dat ze hem niet met 2 vingers draaien (zoals ik doen) maar inderdaad meer gebruiken met 1 vinger zoals je zou doen met een scroll wieltje
Hij draait helemaal niet :) Er zit een infrarood sensor in, net als in een touchpad op een oude BB
Dat heb ik even gemist in de keynote ik meen hem in de intro film met Johny Ive toch echt te hebben zien roteren. Ik denk ook at de feedback van echt roteren best 'belangrijk' is.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 22 juli 2024 18:09]

Hij draait wel. Die infraroodsensor is om de draaiing te detecteren. Zelfde idee als muiswieltjes.
Het is geen mechanishe kroon maar een digitale, er wordt gebruik gemaakt van infra rood aan de binnenkant om het soepel te laten lopen.
zou zelf een soort glade metalen zijkant willen zien dat als je daar langs frijft het schrolt lijkt mij beter. Krijg nu al kramp in mijn fingers als ik bedenk dat ik telkens zijn klein wieltje moet gebruiken, En jak wat een desing, hadden meer strakke lijnen in gemoeten nu lijkt het op een iphone 1 en het menu met al die bolletjes ik weet het niet. Vind niet wat.

Maar dat is mijn mening :+

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 22 juli 2024 18:09]

Komt er een linker en rechter versie? Lijkt me namelijk lastig om met je linker hand aan het knopje te draaien als het horloge aan je rechter pols zit.
Ik ben linkshandig en heb nog nooit een linkshandig horloge gezien. Ik heb er ook niet naar gezocht... maar ik zou ook zeggen dat het bij zoiets simpels als een horloge niet uitmaakt dat je met rechts iets minder handig bent.
koku Senior Developer @inorde9 september 2014 20:34
Bij een "ouderwets" horloge is dat ook veel minder van belang, omdat je dan de knoppen eigenlijk alleen gebruikt om de tijd in te stellen. Met een smartwatch ben je meer bezig en als je dan een groot deel van de besturing via die knop aan de zijkant moet doen, dan vind ik dat als linkshandige erg onhandig :+
Dat is eigenlijk wel een goed punt, maar dan zeg je eigenlijk ook dat Apple gefaalt heeft en hier niet over heeft nagedacht.
Zal vast wel in te stellen zijn dat je het horloge om kunt draaien.
Want normale horloges kun je ook instellen? nee bij alle horloges zit de kroon an de rechter kan (op 1 merk daargelaten)
Normale horloges hebben geen touchscreen wat helemaal kan draaien zoals bij een smartwatch, dus hij heeft een klein punt.
Dan zit het bandje naar je toe? Blijf je overal achter haken.
Bandje is verwisselbaar?
Tja, ik weet het niet. Ik sluit het niet uit. Het lijkt symmetrisch maar er kan best een gekke constructie in zitten. En als het kan moet je ook maar afwachten of het scherm geroteerd kan worden.

Ik wacht nog steed op een fabrikant die een smart-watch in bracer-formaat (landscape) gaat leveren trouwens. Mijn onderarm is groot genoeg, mijn pols is minder breed..
Heb je nooit geleerd dat je horloges links draagt, ongeacht of je links of rechts bent?
Net zoals mes & vork eigenlijk.
Wat is dat voor onzin, mag toch lekker zelf bepalen wat ik het fijnste vind om te dragen? Sowieso als je linkshandig bent, kan een horloge verdomd vervelend zijn bij dingen als schrijven en je muis bedienen!
Uhm ik ben links en draag mijn horloge toch echt rechts, dus misschien heb jij vandaag weer iets bijgeleerd :+
Een horloge hoor je gewoon links te dragen zoals Durandal zegt. Je loopt voor schut imo als je hem rechts draagt
Natuurlijk loop je niet voor schut als je je horloge rechts draagt Dat is een vrije keuze en wie dan handig of leuk vindt moet dat gewoon doen. Je zet jezelf voor schut als je je om zulke futiliteiten als waar anderen hun horloge dragen druk maakt. Tolerantie naar anderen toe verrijkt en vergemakkelijkt juist jouw eigen leven.
Lijkt me heel vervelend, ik heb nog nooit een linkshandig horloge gezien, ie. waar het draaiknopje rechts zit.
Ik ben ook links, horloge zit gewoon links ;)
Nou bij mij zit het horloge toch echt rechts, en knopje op mijn horloge gebruik ik niet dagelijks dus dan boeit het niet. Maar als het knopje bedoeld is om dagelijks te gebruiken is het niet echt handig, maar problematisch is het ook niet. Het ging er mij meer over dat er wel mensen zijn die hun horloge rechts dragen.
Uhm, naast het feit dat ik mijn horloge WEL aan mijn rechterpols hang, liggen ook mijn mes & vork zoals ik vind dat ze moeten liggen als linkshandige.

:+
Dus, er zijn een groot aantal smart watches so far, en dan komt apple met dit design aanzetten #firethedesigner.
Anoniem: 126717 @Zingo9 september 2014 20:50
Deze al gelezen?
Apple hires watch guru before launch http://www.bbc.co.uk/news/technology-29111031
Want? Wat maakt dat precies uit? Zingo vind het een lelijk design, en dat is het gewoon. Als je kijkt naar de prijs is er meer dan genoeg concurentie met beter design. Of ze nou Jesus of whatever inhuren hiervoor maakt dan niet uit :)
Anoniem: 126717 @corset9 september 2014 21:55
Ik denk dat ze het zelf ook niet fantastisch vinden en een tweede versie willen maken.
Jawel, want dan heeft Hij dat gedaan; "Jesus wat een lelijk klokje...."
En krijg je ook meteen een heel andere discussie (believers vs non believers). :+
Inderdaad, van Apple had ik verwacht dat zij in één keer de concurentie qua design, techniek en bediening zouden wegvagen! Zo erg zelf dat ik als "anti" Apple zeer benieuwd was naar dit horloge en al verschillende app's bekeken had voor een eventuele combinatie met een iPhone.

Wat er nu getoont is is meer een remote display zoals er al een aantal op de markt zijn. Alles heet tegenwoordig smart maar bij mij moet een "smart" watch onafhankelijk van een telefoon kunnen werken.
Pro's vind ik de hartslagmeter, wireless charging en de keuze uit bandjes
Con's: Design (dik) en omdat het geen standalone watch is gebrek aan gps, wifi en andere communicatie opties.
Dit wordt hem dus helaas niet voor mij, op naar de Apple watch 2.0 volgend jaar.

[Reactie gewijzigd door W.Wonderland op 22 juli 2024 18:09]

even een headsup de hartslagmeter werkt niet als je beweegt.daardoor snap ik de sport editie ook niet echt.
even een headsup de hartslagmeter werkt niet als je beweegt
Wie wil er nu stilstaan om de hartslag te meten??

Zelfs die dwaze hartslagmeter op de S5 kun je theoretisch onder het lopen gebruiken...
LG G Watch R
Moto 360

/thread

Helaas zullen bovengenoemde horloge's overschaduwd worden door het 'baanbrekende, revolutionaire Apple'.
Niet nodig. Bij Motorola hebben ze hun eigen ruiten al ingegooid.

http://arstechnica.com/ga...iful-outside-ugly-inside/
Na de releases een beetje gevolgd te hebben is de enige smartwatch die mijn TW Steel eventueel van mijn pols krijgt toch echt de Moto 360. Dan maar een oude, batterij vretende SOC, het ziet er tenminste wel mooi uit.
Ik wacht wel even tot ze door hun voorraad ouwe OMAP's heen zijn... en dan met de Moto 360+1 komen met een moderne SOC en een AMOLED-scherm.
Maar goed, de volgende zal ook wel weer op een of andere manier teleurstellend zijn. Waarschijnlijk maken ze die ook weer groter net als de Moto G.
LG G Watch R
Die schijnt in het echt een beetje tegen te vallen. De reclamefoto's maakten het mooier dan het daadwerkelijk blijkt te zijn. Op de foto's lijkt het net een duikershorloge, maar als ze het in handen hebben valt het reviewers op dat het niet netjes afgewerkt is waardoor het nep aandoet.

Ik zit nog steeds te wachten op het echte killer horloge.

Qua features komt deze misschien redelijk in de buurt, alleen het eco systeem van Apple spreekt me niet zo aan. En stiekem (tegen beter weten in) hoopte ik ook een klein beetje op kleuren e-paper of iets dergelijks. Jammer genoeg is die techniek nog steeds niet bruikbaar genoeg.

Nog maar even blijven wachten dus.
Self-fulfilling prophecy much? Ik hoor in dit thread voornamelijk dat mensen de Gears mooier vinden, samen met wat bitterheid richting Apple.
Wat een lelijk ding zeg.. Nee geef mij maar liever dan toch echt gewoon die LG of de moto360..
Volgens mij zijn de meeste mensen hier wel over uit. De LG of de Moto360 heeft gewoon algeheel een beter design dan de Apple Watch. Intern is de LG weer beter qua design vind ik de Moto360 weer mooier.
Beter vanuit welk oogpunt? Rond lijkt meer op een horloge maar is minder funtioneel en heeft een lager draag comfort. Het is een smartwatch en geen gewoon horloge. Het is een logische keuze. Een apple is niet iets wat zo min mogelijk moet opvallen en zoveel mogelijk op een standaard horloge moet lijken.
Nou, en een smartwatch moet juist IMHO zoveel mogelijk lijken op een normaal horloge, en IMHO is een rond horloge fijner in draag comfort dan zo'n lelijk vierkant ding (ongeacht welk merk)..
En ik zie niet in waarom rond minder functioneel zou zijn.
100 % mee eens, had van Apple toch ook echt wel een rond scherm verwacht maar dit hebben we allang gezien en aangezien het Apple is zullen de aangeboden functies zwaar tegenvallen, voordat dat ding gejailbreaked is ligt Android wear al 10km voor

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.