Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 109 reacties
Submitter: Daantjeeuh

De hartslagmeter van de Apple Watch kan minder goed werken als de gebruiker een tatoeage op de plek van het horloge heeft. Dit bevestigt Apple op de supportpagina van de smartwatch nadat er eerder klachten op sociale media verschenen.

Apple WatchMet name op Twitter en Reddit schreven Watch-eigenaren met tatoeages deze week dat de hartslagmeter het soms liet afweten. Terwijl de smartwatch in sommige gevallen gewoon functioneerde, doken er ook berichten op dat de meter het helemaal niet deed of foutieve data aanleverde.

Hoewel het bepalen van de hartslag meer omvat dan de conditie van de huid, schrijft Apple nu op zijn supportpagina dat permanente of tijdelijke veranderingen van de huid, zoals tatoeages, de werking van de hartslagmeter nadelig kunnen beïnvloeden. "De inkt, het patroon en de verzadiging van sommige tattoos kunnen het licht van de sensor blokkeren, waardoor betrouwbare metingen lastiger zijn." Apple raadt in dat geval een externe hartslagmeter, die kan communiceren via bluetooth, aan.

Apple kondigde de Watch in september vorig jaar aan. De voorverkoop van het apparaat begon afgelopen maand in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Bij die voorverkoop bleek al snel dat de voorraden tekortschoten, mogelijk door een defect component in de horloges. Eind juni moet de Apple Watch in meer landen op de markt komen. Misschien gaat het om Nederland en België.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (109)

https://www.youtube.com/watch?v=3K-16OIjnYA Hier een linkje waar iemand voorbeelden laat zien dat de apple watch niet fantastisch werkt met zijn tattoo.
Drukt hij niet ook de kroon in als hij zijn hand omhoog doet?
Die zit toevallig precies aan de verkeerde kant op zijn rechter (tattoo) arm.
Okay, goed dan is dat zo. Hoeveel mensen zullen daar dan last van hebben ? Hoeveel mensen hebben er nou net daar een tattoo zitten (buiten die een sleave of body armor tattoo hebben).

Hoe zit het dan met donkere / negroide mensen ? (zonder discriminerende of anderzins opmerking te willen maken !) Er zit geen ferro/ijzer kleurstof in de huid waarvan ik denk dat het stoort, maar als dit daadwerkelijk op kleurverschil werkt hoe gaat dat dan ???
Misschien dat dit antwoord voldoet?

"For those wondering: natural skin pigmentation doesn't block light the same way artificial ink pigment or even scar tissue does, so you shouldn't run into a problem if your skin is naturally darker."

http://www.imore.com/here...ay-nice-with-some-tattoos

Ik ben nog geen betere bron tegen gekomen. :)

[Reactie gewijzigd door Revoc op 1 mei 2015 21:34]

Ik denk dat het aantal mensen dat tattoo's op en om de polsen heeft tegenwoordig best significant is gezien tattoo's tegenwoordig tamelijk normaal zijn. Zeker onder bepaalde groepen stereotype Apple fanaten als bijvoorbeeld de inmiddels alom bekende hipsters. :P

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 1 mei 2015 23:12]

Wat ik me afvraag is of de andere smartwatches daar ook last van hebben maar het nu uitgebreid in de publiciteit komt omdat het Apple is.

En nee ik ben geen fanboy, ik heb zelfs geen Apple apparaat in huis.
Volgens een bericht op de BBC Tech News website is dit probleem niet uniek voor de Apple Watch:


"The problem is not exclusive to the Apple Watch, which performed well in independent tests."

"Several smartwatches and wearable fitness devices that use similar sensor technology have also been reported to struggle when worn on darker coloured skin. In these cases the amount of light reflected back from deeper-coloured pigmentation of the skin is less than the device is calibrated for."

Zie: Apple says tattoos can cause watch problems
Ik kan me toch al niet voorstellen dat je met een horloge een betrouwbare hartslagmeting kunt doen. Dat lijkt me een beetje hetzelfde als die hometrainers die het via je handen meten.

Waarom zit er anders als je een Garmin koopt een hele borstband bij met hartslagmeter die je op de plaats van je hart moet leggen als het ook zo simpel via een horlogebandje zou kunnen?
De Apple Watch is al door meerdere reviewers vergeleken met professionele hartslagmeters. Niet alleen is het verreweg de beste van de smartwatches en fitnesstrackers, hij is vrijwel net zo accuraat.

Edit: 1 van de vele vergelijkingen: https://twitter.com/hverlind/status/592249808972288000 hij zit er dus maar 1bpm naast. Dat is verwaarloosbaar.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 1 mei 2015 18:48]

Sterker nog, Apple gebruikt maar een deel van de mogelijkheden.
Iets verder naar beneden in het BBC artikel dat hierboven al gelinkt is.
Waarom zou dat niet kunnen? Saturatiemeter kan ook op betrouwbare manier hartslag meten. Is alleen andere manier van meten. Ene manier (Polar band) is geleiding meten (elektrische activiteit van je hart opvangen) en met zo'n saturatiemeter of Apple watch meet je reflectie van bloedstroom in je ader. Alleen ja als jij het veld gaat lopen verstoren op je borst door geleidende inkt te gebruiken voor een tattoo of de reflectie verstoort doordat je er een ander kleurtje voor tatoeŽert dan meet het ding niet goed nee.
In het ziekenhuis meten ze je hartslag met zo'n knijper op je vinger. Precies het zelfde principe. Het probleem met die dingen is dat je je hand stil moet houden om een goede meting te doen.

Merken als Mio, Apple en TomTom passen dit al toe in hun smartwatch/sporthorloge. Van reviews van Mio heb ik gelezen dat het behoorlijk nauwkeurig is met wat rare uitschieters. De hartslagmeters (met het zelfde principe) in LG en Samsung werken niet goed als je beweegt, dus daar heb je dan weer niets aan.

Merken als Garmin, Suunto en Polar durven het nog niet aan om de betrouwbare borstband te vervangen. Of dat terecht is weet ik niet, maar er zijn aardig wat mensen die een borstband helemaal niets vinden. Die zakt af of werkt niet goed omdat je huid te droog is of je bent nogal behaard.

Puntje bij het paaltje hebben de meeste mensen die gebruikmaken van een hartslagmeter geen super betrouwbare nodig. Als je een beetje op zone wil trainen maakt een slag meer of minder niet uit en die onterechte pieken kan je negeren. Berekeningen van V0 max en Epoc zijn leuk, maar de meeste mensen weten niet eens wat het is.
Wellicht verandert dit je verwachting.
Dus op mensen met een donkere huidskleur werkt dat dan ook niet???
Als je een video spelletje koopt, kost het doosje en schijfje nauwelijks een euro. Toch wordt het voor 50 euro verkocht. Winst marge van 98%?
Je vergeet de research and development, logistieke kosten en nog een hele riedel aan 'onzichtbare' omkosten die wel degelijk gemaakt worden, en dat met verschillende schakels in de keten.
Het gaat hier om de vergelijking tussen een spel dat aan materiaal 50 euro kost en een apparaat dat aan materiaal 82 euro kost..

Lijkt me dus een reactie op Mangofruit :)

Maar je hebt wel gelijk.. Onderzoek en ontwikkeling kosten miljoenen..
Ook al kost het materiaal 82 euro.. ze moeten toch de kosten voor et onderzoek terug verdienen (investering)
Vergeet niet dat er ook mensen bezig zijn met de software (=OS) van het horloge zelf (design en programmeren ervan) en daarbij vraag ik me af wat de echte kosten van de spullen zijn die gebruikt worden. Bijv. het ene scherm is niet van dezelfde kwalitiet als het andere scherm...
Hahaha duuuuuh! Madass zegt dat natuurlijk met enig sarcasme! (een spel moet je ontwikkelen daar de kosten zullen voor (bijvoorbeeld) 90% uit de ontwikkeling bestaan en 9% uit marketing en 1% uit distributie.
Als je nou een beetje beter je best had gedaan bij het lezen van mijn post, dan je kunnen lezen dat ik alleen maar een antwoord gaf op de vraag van een andere user (en daarmee had je ons je reactie kunnen besparen).
Persoonlijk kan mij de Apple Watch een bal jeuken, maar dat geldt ook voor alle andere smartwatches - zie er het nut niet van in. Sterker nog, ik heb al 25 jaar helemaal niks om mijn pols hangen, en dat bevalt me meer dan prima.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 1 mei 2015 19:32]

Dat vraag ik me ook af, de Moto 360 werkt ook met een groene LED namelijk. Dat gaat bij mij prima maar ik heb dan ook geen tattoos :+ Ik heb nog niks gelezen over issues met de Moto 360 en tattoos, ook niet na snel even Googlen daarop, maar ik zou niet weten waarom het daarmee beter zou gaan.

Apple heeft alleen 2 dingen tegen zich werken:
  • Het is Apple, dat trekt sensatie aan
  • Zij gebruiken de sensor ook om te detecteren of het horloge op je arm zit, en die informatie wordt (kennelijk standaard?) gebruikt om te bepalen of je horloge gelocked moet worden. Daardoor valt het sneller op, je loopt er tegenaan zelfs als je niet je hartslag wil meten.
Android Wear horloges hebben geen lock (althans niet zonder third party app) en gebruiken de sensor dus alleen voor het meten van de hartslag. Maar met die van Apple kun je ook betalingen doen, dus ik neem aan dat dit systeem daarvoor is ingebouwd. Een 'beveiliging' die normaal best simpel werkt maar waar uitzonderingen op zijn.

Het doet me een beetje denken aan dat relletje rond HP webcams die geen gezichten met donkere huid konden detecteren, datzelfde probleem speelde ook in andere merken maar dat werd zelden vermeld.
Groene LED is toch minder betrouwbaar, je meet de roodreflectie (aan hemoglobine gebonden zuurstof) en aangezien dat rood is krijg je betere reflectie met rode LED tenzij je groen bloed hebt natuurlijk ;).

Een gemiddelde saturatie (pulseoximeter) heeft trouwens ook nog een infrarood LED, dat zal de Apple watch ook wel gebruiken lijkt me zo.

[Reactie gewijzigd door jopiek op 1 mei 2015 20:22]

Met een groene LED meet je dus de groenabsorptie. In het algemeen kan het nut maken om een complementaire absorptie te meten ipv de reflexie.
Dat, en in de eerste dagen van de iPhone 6 waren er "duizenden" gebogen expemplaren. Dat bleken er ook niet zo veel te zijn.

Tevens, ook geen Apple fan op dezelfde wijze :)
Nouuu, dat is ook niet helemaal waar. :)
Er waren wel degelijk heel veel mensen met problemen bij de iPhone 6 Plus.

Het gaat twee kanten op:
- De media overdreef het te hard, en deed net alsof ze allemaal aan het buigen waren
- Apple deed net alsof het maar een handjevol mensen waren die dit probleem hadden.

Het was beiden fout.
Maar een paar duizend examplaren zou niet eens een zo'n gekke schatting zijn...
Ik bedoel, in de eerste 3 dagen alleen al werden 10 miljoen iPhone 6 x examplaren verpatst. Hoeveel daarvan een plus waren, en hoeveel niet: is lastig te zeggen. Gezien volgens statistieken de normale iPhone 6 populairder is, zullen we voor de lol even zeggen: 4 miljoen iPhone 6 Plus, 6 miljoen iPhone 6.

Stel er zijn 10 duizend gebogen toestellen op die 4 miljoen, dan is dat nog steeds maar 0.25% van het totaal aantal devices, nog geen procent. :P Dat lijkt me absoluut niet onrealistisch...
Ik denk dus dat er wel degelijk "duizenden" waren, alleen geen "honderdduizenden" of "miljoenen". ;) Dat is het probleem met zulk soort termen, je weet niet hoeveel "duizenden" is; dat kan je in principe al vanaf 2000+ examplaren zeggen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 1 mei 2015 18:47]

Wat een onzin. De galaxy S6 Edge buigt nog beter, hoor je niks over.
Dat is niet waar.
Ik denk dat ik wel weet over welke tests je het hebt, maar die zijn niet representatief.

Bij de normale 3-punts test, waarbij er evenveel druk wordt uitgoefend op 3 punten van de behuizing tegelijkertijd, scoort de iPhone 6 Plus behoorlijk goed. Zelfs beter dan sommige concurrenten, zoals de HTC One en inderdaad de Galaxy S6.

Het probleem bij de iPhone 6 plus is echter niet dat hij bugt als er netjes over de gehele body evenveel kracht wordt uitgeoefend, maar als er onevenredig veel druk komt te staan op 1 deel van de behuizing waar het metaal zwak is: bij de volume knoppen. Dan krijg je een hefboom effect. Normaal hebben toestellen hier geen last van: zo ook niet de HTC One en Galaxy S6. (Bij de Galaxy S6 is het trouwens meer een kwestie van het scheuren van glas dacht ik, maar dat terzijde.)

De iPhone 6 Plus heeft daar echter *wel* last van, en dat is waarom deze wel buigt: en je niets hoort over het buigen van een HTC One noch Galaxy S6.

Dat is een nogal groot verschil. ;)
In de normale 3-punts test doet hij het prima. Maar in de omstandigheid waarbij hij in je broek zit en er dus niet op 3 punten evenredig over de body kracht wordt uitgeofend: maar enkel op het bovenste gedeelte, daar gaat het wel mis bij de iPhone; maar niet bij andere toestellen...

Geen onzin, maar een feit.
En daarom hoor je niets over buigende toestellen van andere fabrikanten, die hebben daar simpelweg geen last van.
Dit artikel (en bijbehorende test) gemist?
De iPhone buigt bij de volume knoppen omdat daar minder aluminium zit. De test is gedaan met druk in het midden.

Kwa iPhone is het probleem alleen gewoon overdreven, mensen gingen express de telefoon buigen of poging tot,en dan schreeuwen hoe slecht het is.
Straks eens kijken in de samsungwinkel hoe makkelijk die edge buigt hehe }>
Lees nou nog eens even goed wat ik geschreven heb, en kijk dan zelfs alleen nog maar naar de titel van het YouTube filmpje, laat staan de uitleg in de eerste 30 seconden van het filmpje...

... My point exactly. :X
Omdat het lang geleden is dat dit is geconstateerd, oftewel oud nieuws.

het nieuws zelfst.naamw.
Uitspraak: [niws]

1) berichten over belangrijke dingen die kortgeleden gebeurd zijn
Voorbeelden: `groot nieuws op de voorpagina`,
`Is er nog nieuws over de ramp?`
Yeah right. En ondertussen buigende toestellen kunnen verkopen ?
Jij wilt beweren dat het geen oud nieuws is? Ik snap wel waar je naar toe wilt.
Maar onafhankelijk van de hele discussie of ze nou buigen of niet, als iets lang geleden is er er zijn geen ontwikkelingen qua nieuws verdwijnt het gewoon uit het nieuws.
Dat het uit het nieuws is betekend niet dat het probleem er niet meer is en ook niet dat het probleem er wel is.
Een lang verhaal wat neerkomt op cijfers volledig uit de lucht grijpen. Ik weet de cijfers ook niet, maar zover ik begrijp gebeurde het alleen bij extreem gebruik: heel veel kracht zetten op het middenstuk.
Daarom ook "stel". ;)

Nee het probleem was juist voornamelijk dat het met relatief weinig kracht aan de bovenkant van het toestel gebeurde; ter hoogte van de volume buttons waar het metaal het dunste is. Vooral in broekzakken e.d. omdat je daar een hefboom effect kreeg... Normaal hadden telefoons daar geen last van, maar omdat deze telefoon een groter oppervlak *en* veel dunner metaal had, kon het aluminium het niet meer hebben; en boog om.

Dat was niet echt extreem gebruik te noemen. En ook niet in 't midden. :P
Op zich vind ik het wel terecht dat Apple onder een vergrootglas ligt. Het houdt ze scherp en bovendien mag je van Apple hoogwaardige producten verwachten gezien de winstmarge en de waarden waar het bedrijf voor staat. Ik heb geen probleem om (veel) geld uit te geven voor een product maar dan verwacht ik wel dat het tot in de details in orde is.
Dat ben ik absoluut met je eens, maar ik bedoelde te zeggen dat ik eerst even afwacht voor ik een oordeel vel. Bij Apple is dit vaak een storm in een glas water: in de praktijk blijkt dat er maar enkele gevallen zijn waar het probleem echt speelt, en dan is het nog maar de vraag hoeveel dŠŠrvan ongelukkige productiefoutjes zijn. Vergeet niet dat Reddit, waar dit verhaal groot is geworden, niet altijd even betrouwbaar is. Als het echt een probleem blijkt, dan moet Apple m.i. de consument tegemoed komen. Dat kan als de consument een half uurtje kan proberen of het werkt met zijn tattoo en zo niet, dan mag je hem terug sturen o.i.d. Daar valt wel een mouw aan te passen als ze netjes zijn.

Edit: voor "enkele gevallen", zie de reactie van WhatsappHack hieronder. Heb ik niets aan toe te voegen

[Reactie gewijzigd door Moirraine op 1 mei 2015 18:56]

Er zijn er nooit duizenden geweest. Zelfs nu niet.
Dat zeg ik ook ;)
Hoezo LAST van hebben, jij hebt iets verandert aan je lichaam wat niet natuurlijk is dus lijkt me niet vreemd dat een meting niet kan kloppen
De hartslagmeter is toch sowieso een gimmick bij dit horloge? Ik begreep dat 'ie in ieder geval niet goed te gebruiken is voor sport (door beweging, of niet snel genoeg (aantal meetmomenten per tijdseenheid?). Ik hou het lekker bij mijn TomTom Cardio. Heeft ook zo zijn flaws maar op het gebied van hartslag volgens mij nog wel zo'n beetje het beste wat er op de consumentenmarkt is zonder externe band.
Nee dat heb je dan verkeerd begrepen.

De Apple watch is juist enorm nauwkeurig. Zie ook het twitter bericht hier ergens boven. Watch heeft maar een enkele slag per minuut afwijking tov een Garmin unit met middel band.
Ah, dank je. Ik wist wel dat ie nauwkeurig was maar dacht dat ie niet continu kon meten (en dus niet echt geschikt voor sport, meer voor momentopnames) , maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.
Het meet om de 10 min standaard. Maar als je de workout app start dan meet hij hem constant. Hij is ook accuuraat gebleken wat wel belangrijk is.
Volgens de consumer reports de 'Amerikaanse consumentenbond' is de hartslagmonitor juist heel nauwkeurig.
Simpel op te lossen door een begeleidende tekst op te nemen in je handleiding, waarin in staat dat het horloge alleen maar correct zal werken op een gave huid zonder oneffenheden of andere fratsen.
Simpel op te lossen door een begeleidende tekst op te nemen in je handleiding,
De handleiding die ik pas lees als het product reeds is aangeschaft en niet of niet goed blijkt te werken ?
Apple heeft gewoon een 14 dagen no questions asked return policy.
Apple heeft gewoon een 14 dagen no questions asked return policy.
Gedoe. Zet het op de doos / in de winkel / op de site.
Apple heeft gewoon een 14 dagen no questions asked return policy.
Het is bekend dat als je eenmaal iets gekocht hebt, dat velen het niet meer zullen retourneren, ondanks dat ze er niet of niet helemaal tevreden mee zijn.
Vraag is dus of ze bewust vooraf nuttige verkoopinformatie achterwege laten of niet. Een goede return-policy is onvoldoende.
Maar niet veel vrouwen willen daar een tattoo, noch een horloge.
Begrijpelijk, aangezien dit met rood kleurverloop werkt in de huid? Je kan als fabrikant niet altijd alles voor iedereen maken...

[Reactie gewijzigd door Gersomvg op 1 mei 2015 18:08]

Tja, als je niet een product voor iedereen kan maken dan moet je imo wel aangeven dat er bepaalde limitaties zijn.

Als je adverteert dat je een hartslagmeter in je horloge stopt en dat dit een vrij cruciaal element is (zeker bij de sport versie) dan mag je er wel van uitgaan dat die op een normale manier werkt.
Hij werkt op een normale manier. Jij bent degene die geen normale huid meer heeft.
begrijpelijk als ze het duidelijk maken bij het aankoop.
anders zit je met een hartslag meter die verkeerde geen waardes geeft...
Nee, maar indien dat niet duidelijk vermeld wordt lijkt me dat dit niet wettelijk is.
Je kan het apparaat gewoon retour brengen bij Apple als het niet bevalt.
En mensen met brandwonden?
mensen met littekens en brandwonden hebben geen problemen, omdat de huid nog transparant is
mensen met littekens en brandwonden hebben geen problemen, omdat de huid nog transparant is
Dat is niet helemaal waar. Hun huid is verdikt door littekenweefsel.
Bij een diepe tweedegraads brandwond is de lederhuid aangetast. De hitte heeft langer kunnen doordringen in het huidweefsel. In sommige gevallen zal de huid volledig herstellen in andere gevallen zal er blijvende schade zijn aan de huid waarbij littekenweefsel zal ontstaan.

Bij een derde- en vierdegraads brandwond is de huid verwoest tot aan het onderhuids bindweefsel. Bij dergelijk brandwonden zijn ook de zenuwen in de huid aangetast. Daarbij reikt het dode weefsel tot voorbij het onderhuids bindweefsel, tot op de fascie of nog dieper. De fascie is een stevig omhullend vlies van vezelig bindweefsel waarin het gehele lichaam verpakt is. Dit heeft altijd blijvende schade tot gevolg.

Het bindweefsel is daarbij zodanig verdikt dat ik er eigenlijk vrijwel zeker van ben dat de sensoren van de Apple Watch daarbij niet voldoende goed kunnen functioneren om betrouwbare data door te kunnen geven.
En zwarte mensen?
Huidskleur heeft geen effect. Inkt in de huid is wat het probleem veroorzaakt.
OT: Dus dat is de reden voor die rellen in Baltimore.

Maar inderdaad, schijnt ook enige problemen te veroorzaken, zie http://www.usatoday.com/videos/tech/2015/05/01/26678643/

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 1 mei 2015 18:35]

Kan aan mij liggen hoor maar je filmpje ontkracht juist alles, bij Tatoos, donkere huidskleur EN donkere huidskleur MET tatoos het werkt allemaal in dit filmpje .. dus hoezo schijnt het enige problemen te veroorzaken ?
Filmpje in je link ONTKRACHT juist alles.

Wat is je punt ?
Klinkt mij ook redelijk logisch in de oren. Maar hebben andere horloges hier dan ook geen last van?
Uit een proof-of-concept is te zien hoe de Apple Watch functioneerd op de huid en op de huid met tatoeage. Linkje naar de proof-of-concept toe: https://youtu.be/3K-16OIjnYA

Toevoeging
Je kan als bedrijf niet overal aan denken of nja.. Rekening mee houden. Maar ik denk wel dat het wel handig geweest als Apple vooraf had getest en dan als 'Let op'-waarschuwing kunnen verkopen zodat de consument op de hoogte is.

Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is om met een tattoo impulsen goed door te krijgen?

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 1 mei 2015 18:14]

Maar dan vraag ik me af of een zeer donkere huidtint ook een negatief effect heeft?
Nee, mensen met een donkere huid hebben geen problemen. Het zijn specifiek tattoeages.

Dan vraag ik me af of Apple niet iets gaat bedenken als:
It's not a bug, it's a feature! -> Mensen zonder talenten dichter bij de arbeidsmarkt houden, aangezien die met tattoeages vaak moeilijker aan de bak komen. Ondanks dat bedrijven daar niet op mogen selecteren, gebeurt het wel.
Met dit horloge willen mensen geen tatteoeages meer op die plek. Dus het is een feature :+ aldus Apple.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 1 mei 2015 19:19]

Krijg je straks mensen met speciale tatoeages waarbij ze een stukje vrijlaten voor de Apple watch :p
Zoals die hanenkam met een inham voor je koptelefoon.
Ik heb veel haar op mijn armen. iScheermes? :P
duct tape?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True