Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Er zijn in Nederland vorig jaar naar schatting 4297 smartwatches verkocht. Dat heeft marktonderzoeksbureau Gfk becijferd. De winkels verkochten de meeste slimme horloges aan het einde van het vorige jaar.

Ongeveer 3000 van die bijna 4300 zijn verkocht in de laatste maanden van het jaar, toen Samsung en Sony hun nieuwe modellen Galaxy Gear en Smartwatch 2 uitbrachten. Beide fabrikanten sleten de gadgets aan klanten die ook een nieuwe smartphone aanschaften.

Met bijna 4300 nieuwe exemplaren in een jaar is de markt voor smartwatches nog klein ten opzichte van die van tablets en smartphones, waarvan in 2013 naar schatting miljoenen exemplaren over de toonbank gingen in Nederland. Het is onduidelijk hoeveel exemplaren er in 2012 werden verkocht; vermoedelijk heeft Gfk dat niet apart gemeten.

Ondanks het lage aantal verkochte exemplaren willen veel Nederlanders wel 'wearables' of draagbare technologie kopen. Ongeveer 12 procent heeft concrete interesse om zoiets aan te schaffen, schrijft een programmamaakster van SBS op basis van een presentatie van marktonderzoeksbureau Gfk bij de bijeenkomst CMC in Hilversum dinsdag. Als iedereen met die intentie dat zou doen, zouden er meer dan een miljoen exemplaren verkocht worden de komende tijd.

De markt voor zowel smartwatches als slimme brillen lijkt de komende jaren drukker te worden. Google werkt aan een commerciële versie van zijn Glass en naar het schijnt ook aan een horloge, terwijl Apple zich met zijn 'iWatch' vooral zou richten op medische toepassingen en gezondheid.

Galaxy Gear

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ik draag sinds een week een smartwatch (metawatch strata werkt op android en iOS) en mijn mening is 180 graden gedraaid. Ik zag de meerwaarde ook niet. Maar nu wil ik niet anders meer. Door even op je pols te kijken als deze trilt kan ik zien wat voor bericht er binnenkomt. En dan daar actie op ondernemen, is het niet balangrijk dan zet ik het weg voor later.

Dit is ook erg handig in de auto, ik had toch de neiging om op mijn telefoon te kijken bij een piepje van mijn telefoon. Nu is het even de pols draaien en ik zie wat er gebeurd.

Resultaat na een week gebruik: mijn telefoon staat op stil en ik heb hem beduidend minder vaak in mijn hand. Met andere woorden ik kan makkelijker meedoen in normale sociale gesprekken omdat ik mijn telefoon met rust laat.

Voor mij is mijn smartwatch een uitkomst. Dit had ik niet verwacht. Als je een beetje handig zoekt hoeft een smartwatch niet duur te zijn.

De mijne was 50 euro vanaf eBay, en een onafhankelijke smartwatch maker (dus niet Samsung) kun je knopen aan iOS, Android en zelfs Blackberry (de Pebble kan dat zeker weten, mijne kan op iOS en Android) dus dat platform afhankelijkheid is minder sprake.

[Reactie gewijzigd door 4play op 5 februari 2014 08:47]

"Met andere woorden ik kan makkelijker meedoen in normale sociale gesprekken omdat ik mijn telefoon met rust laat."

Dat zal vast gezellig zijn, iemand die voortdurend op zijn horloge kijkt ;)
Ik ben toch blij dat ik geestelijk niet zo afhankelijk ben van al die 'sociale' meldingen, ik overleef het prima zonder continu geupdate te worden. Handig is het soms maar ik zie het ook als een verslaving die veel mensen hebben inmiddels. Vraag is of de handigheid opweegt tegen de verslaving.
Dit is ook erg handig in de auto, ik had toch de neiging om op mijn telefoon te kijken bij een piepje van mijn telefoon. Nu is het even de pols draaien en ik zie wat er gebeurd.
Hoe doe je dat als je als goede bestuurder zoveel mogelijk twee handen aan het stuur moet houden? Daarnaast lijdt het jouw aandacht af van de weg (wegkijken + focus van de ogen op zeer dichtbij). Dit is levensgevaarlijk en onverantwoord.

Voor mobiele telefoons zijn er ook houders te koop waardoor je bijvoorbeeld een GPS applicatie makkelijk kan zien en bedienen. Toch is dit gemak geen excuus om tekstberichten op een telefoon te lezen tijdens het rijden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 februari 2014 10:22]

zelfs in een houder is het lastiger om mijn telefoon te unlocken (en veel gevaarlijker) dan even op mijn pols te kijken.
geen Metawatch strata kunnen vinden voor dat bedrag op ebay (50 euro). meesten zijn 115+ en dan nog de post uit het buitenland.. Maar misschien moet de koffie nog zakken.. :)
zoek eens op meta-watch

Ik heb ook op .de gezocht of op de .co.uk en dan moet je natuurlijk ook nog geluk hebben. :)

Gewoon op de lokale ebay's gaan zitten en dan vragen of ze ook naar NL versturen.
Daarna pas bieden dat werkte bij mij ook goed :) succes

ik heb een link op je profiel pagina gezet.

[Reactie gewijzigd door 4play op 6 februari 2014 08:28]

nee,

op mijn telefoon moet ik: hand van het stuur, telefoon pakken, aandoen, unlock patroon vegen op het scherm, op het ikoon klikken van de app die piept, lezen, telefoon weer wegleggen.

op mijn smartwatch moet ik: pols draaien en dan houdt ik mijn hand aan het stuur en kijk ik even van de weg naar mijn pols en daar zie ik wat voor bericht ik binnenkrijg.

lijkt mij minder gevaarlijk, het is net zo gevaarlijk als van radiostation wisselen op mijn radio.
op mijn telefoon moet ik: hand van het stuur, telefoon pakken, aandoen, unlock patroon vegen op het scherm, op het ikoon klikken van de app die piept, lezen, telefoon weer wegleggen.
Hand van het stuur moet met een smartwatch ook, tenzij jij je pols kan draaien op een onmenselijke manier.
Telefoon pakken, unlock vegen, wegleggen kan je zonder van de weg af te kijken.
Aanzetten moet op smartwatches als de galaxy gear ook omdat het geen e-ink schermpje is.

Tot zover zit er dus niet zo veel verschil in veiligheid. Waar het grootste probleem zit is het lezen van het bericht zelf. Als je dat doet ben je niet aan het opletten op de weg.
Met enkel de notificatie te lezen op de smartwatch ben je toch ook niet veel? Dan kan je evengoed wachten tot je eens tijd hebt om ineens het volledige bericht te lezen.

[Reactie gewijzigd door .MaT op 5 februari 2014 11:45]

Facedown heeft gewoon gelijk.
Blijkbaar zijn de reacties uit een leeftijdcategorie, die nog niet auto mag rijden.
Sommige mensen kunnen niet tegen de kritiek en proberen hun handelen nog te rechtvaardigen, ook al brengen ze anderen in gevaar.

Als je op je smartwatch kijkt, kijk je niet op de weg.
Als je van radiostation wisselt, kijk je niet op de weg
Als je op je kilometer teller kijkt, kijk je niet op de weg
Als je onder het rijden je zonnebril opzet, kijk je niet op de weg
Als je converseert met je passagier, kijk je misschien wel, maar let je niet op de weg
etc.

Snap je punt wel hoor, maar je chargeert wel een beetje. Heb inmiddels als 15 jaar mijn rijbewijs en maak genoeg kilometers en gebruik mijn smartwacht (Pebble) op exact dezelfde manier. Een draai met de pols, snelle blik naar de pols (zelfde line-of-sight als kilometer teller) en ik weer of ik een parkeerplaats op moet zoeken om te bellen of dat het gewoon kan wachten tot ik thuis ben. (want nee, ik bel niet tijdens het rijden, ook niet hands-free...vind ik vele male gevaarlijker dan even naar melding op mijn Pebble kijken)
Wisselen van radiostation, kijken op de km-teller doe je in een fractie van een seconde, waarbij je de weg nauwelijks uit het oog verliest. Bij je zonnebril opzetten en praten met je medepassagiers verliest je als het goed is de weg helemaal niet uit het oog.
Bij een smartwatch is het de bedoeling dat je berichten LEEST, en dat kost enkele seconden. Nogmaals; als het alleen om de notificatie gaat dat er een nieuw bericht is, waarom heb je dan een horloge daarvoor nodig? Dat kan ook met een notificatie-geluidje.

En dan zullen er uiteraard ook mensen zijn die perfect zo'n horloge kunnen gebruiken en ondertussen toch zeer goed en aandachtig kunnen rijden. Hetzelfde geldt voor bellen in de auto. Er zijn er echter ook een heleboel (de meerderheid) die dit absoluut niet kan (en het ergste is; ze denken van wel). Vandaar dat dit gewoon verboden moet zijn.
En als je een radiozender veranderd kijk je niet op de weg.
Als je in de spiegels of dode hoek kijkt kijk je niet voor je.
Als je voor je kijkt zie je niet wat er in je dode hoek/achter je gebeurd.
Als je niest heb je je ogen helemaal dicht, en bij 3x niesen heb je een aanrijding.

Smartwatch is minder gevaarlijk als telefoon, maar het leid inderdaad nog steeds af. Maar men kijkt toch wel op de telefoon.(edit: of smartwatch)

[Reactie gewijzigd door frankwopereis op 5 februari 2014 10:40]

Sorry hoor, maar ik rij zon 50000km/jaar en kijk ook wel eens op mijn telefoon. Of op mijn radio display. Of naar mijn koek die ik uit de verpakking probeer te frommelen.
Het komt mij vrij betuttelend en bijdehand over om mensen over zoiets de les te lezen. Even een blik op iets werpen betekend niet dat je direct met een summersault in een kindercreche beland.
Meestal gaat het goed ja. Soms dan rij jejezelf morsdood omdat je denkt dat je even op je telefoon moet kijken. Of veel erger nog; je rijdt anderen morsdood.
Hoe vaak zie je niet chauffeurs van links naar rechts over de weg zwalken om erachter te komen dat ze aan het bellen, sms-en, whatsappen etc zijn? Ik rij ongeveer net zo veel als jij en ik zie dit meerdere malen per week (bij vrachtwagenchauffeurs zelfs dagelijks).
Waar ik me kapot aan erger is niet de 'betutteling' maar aan mensen die denken dat hun berichtje of telefoontje zo godsgruwelijk belangrijk is dat het best waard is om daarvoor even andere mensenlevens in gevaar te brengen. Wat mij betreft staat dit gelijk aan 'even snel nog' door het rood rijden omdat ze vinden dat zij dat wel mogen. Die halve minuut tijdswinst is toch zeker wel belangrijker dan het leven van die motorrijder die wellicht net met volle snelheid aan komt rijden.

[Reactie gewijzigd door FaceDown op 5 februari 2014 13:31]

Overdrijven is ook een vak. Jouw reactie klinkt eerder als die van iemand die niet weet wat hoe men in zo'n situatie een smartwatch gebruikt. Het enige wat je in zo'n situatie doet is kort een blik werpen op je horloge, waar dan een icoontje van een emailbericht, tweet, sms of inkomend gesprek staat. Je gaat niet een complete email/tweet/sms lezen vanaf je smartwatch in zo'n geval.

Dit kost net 1 seconde en heeft dezelfde impact (of minder) als de zender van de autoradio wisselen, op je snelheidsmeter kijken of de airco bedienen. Laat ik het nog met iets vergelijken: 1 keer moeten niezen achter het stuur is gevaarlijker, omdat je daarbij je ogen kortstondig sluit in plaats van je blikveld iets te wijzigen.
Wat een onzin. Wat heb ik aan de informatie dat ik een email heb ontvangen als ik niet weet van wie, wat het onderwerp is en wat erin staat? Dat kun je ook wel af met een notificatiegeluidje. Je doet dit wel degelijk om informatie te gaan lezen. Resultaat: Gevaar.
Bovendien duurt dit zeker een paar seconden, en misschien wel langer als je echt wordt afgeleid. Tel dit op bij de seconde die je nodig hebt om te reageren bij onverwachte omstandigheden en je snapt wel wat er gebeurt als iemand voor je op de rem vliegt.
Als je niet snapt dat dit gevaarlijk is (en hetzelfde als 'niezen') dan zou je wat mij betreft per direct je rijbewijs in mogen leveren (als je dit al hebt).
De prijzen zijn nog te hoog. Daar is de toegevoegde waarde is te laag. Het is vooral leuk, maar nog niet echt zinvol.

Tevens zolang dit soort producten afhankelijk zijn van Android met Android of iOs met iOs zal ik er geen aanschaffen.

Ik begrijp ook niet dat consumenten het fijn vinden om zichzelf te 'lock-innen'.
De prijzen zijn nog te hoog.
Dat valt toch wel mee? $150 voor een smartwatch zoals Pebble lijkt mij prima. Er zijn veel mensen die geen horloge onder de ¤100 kopen, en vaak gaat het dan nog om een goedkoop quartz-uurwerk van een paar euro en betaal je vooral voor het merk.
Tevens zolang dit soort producten afhankelijk zijn van Android met Android of iOs met iOs zal ik er geen aanschaffen.
Maar weer even de Pebble nemen: die werkt met android, iOS, Blackberry 10 en ik zie ook een app voor Windows Phone 8. Is het dan een vendor lock-in omdat je hem niet met de kleinste spelers op de markt kunt gebruiken? Dat valt toch wel mee.

Misschien kun je je eens focussen op smartwatches die wel aan jouw eisen voldoen. In plaats van op een smartwatch die blijkbaar te duur is, maar met één systeem werkt en op basis daarvan alle smartwatches afserveren.

[Reactie gewijzigd door Gizz op 5 februari 2014 08:48]

Mee eens dat de Pebble momenteel de enige optie is. Daarnaast zijn consumenten (blijkbaar) nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde. Smartwatches zijn inmiddels ook al zo 'oud' dat het niet enkel voor 'early adopters' is. 4297 is dan wel een heel mager aantal, zeker als je weet dat Samsung er al veel marketinggeweld tegenaan heeft gegooid.

Betreft lock-in. Momenteel uiterst tevreden met mijn HTC one. Maar misschien dat ik hierna wel weer een iPhone (6) wil proberen, mits ze ook een fatsoenlijk scherm krijgen. Dan moet de smartwatch dus wel over een open systeem beschikken.
Laten we hier eerlijk inwezen...

Dit komt hoogs waarschijnlijk door Apple. Ze hebben zover ik meen geen fatsoenlijke bluetooth implementatie waar gewone devers gebruik van kunnen maken.

Bij Android had je bv dat samsung wel enkel met samsung werkt maar die van sony werkt wel gewoon met alle android apparaten (vanaf een bepaalde versie)

Overigens lijkt 4300 stuks echt weinig op zo een groot land.. nuja waarschijnlijk om het zo duur is.
en omdat ze de 2e hands verkopen niet meerekenen en ook omdat ze alleen getallen hebben uit Nederlandse retail kanalen. Pebble (weer als voorbeeld) verkoopt zijn smartwatch alleen via getpebble.com en niet via de Mediamarkt of andere Nederlandse retailers.

Ik verwacht dat het aantal smartwatches veel hoger is dan het getal hier gegeven.
Het boeit consumenten totaal niet of ze gelocked in zijn. Enigste wat ze willen is dat het gewoon werkt. Net als je broodrooster.
Velen zal het wel boeien, maar weten niet dat dat het geval is wanneer ze in de winkel ernaar staan te kijken. Meestal ondekt de gemiddelde consument zo'n zaken pas achteraf als ze het proberen te koppelen aan een ander merk toestel.

Ze zien bijvoorbeeld de galaxy gear werken met een samsung galaxy toestel en gaan ervan uit dat dat 'een horloge' is dat je kan koppelen met 'een smartphone'. Het zou mij sterk verwonderen dat alle verkopers er braafjes bij vermelden dat je binnen de galaxy-lijn moet blijven.

[Reactie gewijzigd door .MaT op 5 februari 2014 10:46]

Er zijn in Nederland vorig jaar naar schatting 4297 smartwatches verkocht. Dat heeft marktonderzoeksbureau Gfk becijferd. De winkels verkochten de meeste slimme horloges aan het einde van het vorige jaar.
Als dit echt alleen over webwinkels en fysieke winkels in Nederland gaat zegt het volgens mij weinig over de daadwerkelijke populariteit van smartwatches.

Ik denk dat veel gebruikers smartwatches in het buitenland bestellen bij webwinkels, of via sites als Kickstarter bijvoorbeeld een Pebble hebben geregeld. Kon je überhaupt in de eerste helft van vorig jaar wel smartwatches in Nederlandse winkels kopen?
Mijn smartwatch van Pebble komt deze maand binnen, ik zie er echt de meerwaarde van in.
Ik vind een smartwatch in principe interessant maar er kleven twee nadelen aan. In veel gevallen heb je direct te maken met een belabberde accuduur. Ten tweede is en horloge voor mij niet alleen functioneel maar ook een sierraad. Juist op dat punt laten de smart watches een steek vallen wat mij betreft. Oninspirerende behuizingen, vaak dik en onaantrekkelijk. Het uiterlijk heeft vaak een te hoog "nerd" gehalte en bestaat uit niet meer dan een hoekig display in een saaie casing.
Apple gaat dit tot een nieuw level trekken.
Voor de iPad dacht iedereen "wat moet ik in godsnaam met een tablet?" (incl ondergetekende) totdat die er was... en zie nu eens de tablet markt!

Persoonlijk twijfel ik ook nog over de toegevoegde waarde van een smartwatch, maar ben wel heel benieuwd waar Apple mee gaat komen.
Van de twee gekochte smartwatches in mijn omgeving liggen er twee in een la te stoffen. Beide heren hebben aangegeven het scherm te klein te vinden en voor veel taken toch de GSM nog nodig te hebben, en de watch te beschouwen als een extra apparaat dat niet meer kan dan het apparaat dat ze al hadden.
Er zijn in Nederland vorig jaar naar schatting 4297 smartwatches verkocht.
Hoe kunnen ze dit aantal zo exact becijferen? Het is toch maar een schatting? En dat 12 procent van Nederland een aankoopintentie heeft, zegt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel. Voor veel consumenten zijn het leuke gadgets, maar bieden ze te weinig meerwaarde naast hun smartphone en zijn ze te duur.
en dan hebben ze de geimporteerde variante niet eens meegerekend..
Had zelf ook wel een willen kopen, ware het niet dat ik mijn telefoon dan eerst wel eens mag upgraden hehe. Lekker zo'n hoog gadget gehalte, en er zitten varianten tussen die ik ook nog met enig fatsoen zou durven dragen!