Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Samsung zou zijn eerste smartwatch met gebogen scherm binnen twee weken willen presenteren op telecombeurs Mobile World Congress in Barcelona. Samsungs eerste smartwatch Galaxy Gear heeft een plat amoled-scherm.

Samsung maakte al eerder duidelijk dat het zijn Galaxy S5 zal tonen op de telecombeurs die over twee weken in Barcelona plaatsvindt. De uitnodiging bevat geen verwijzingen naar een nieuwe smartwatch, maar ZDNet heeft van diverse 'lokale bronnen' gehoord dat de Zuid-Koreaanse fabrikant daar zijn nieuwe model toont en dat dit een gebogen scherm zal hebben.

De huidige Galaxy Gear heeft een plat amoled-scherm met een diagonaal van 1,63" en een resolutie van 320x320 pixels. Details over resolutie en afmetingen van het scherm op de nieuwe Gear zijn onbekend. Ook welke functies het apparaat zal hebben, is nog niet duidelijk.

Naast de nieuwe smartwatch zou Samsung een nieuwe Galaxy Tab-lijn willen tonen op de beurs. De Galaxy Tab 4-tablets hebben schermdiagonalen van 7", 8" en 10,1", en zouden alle een schermresolutie van 1280x800 pixels hebben. Overige details, zoals de gebruikte processor, zijn nog niet bekend. De Galaxy Tab 3-lijn kwam afgelopen zomer uit, terwijl Samsung daaraan onlangs nog de Tab 3 Lite toevoegde.

Galaxy Gear

Huidige Galaxy Gear

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ik snap nog steeds alle enthousiasme niet over het gebogen scherm. Ik bedoel, is het rechte scherm zo een probleem dan? Het glas van mijn horloge is ook niet gebogen hoor.
De geruchten gaan dat Apple met een gebogen scherm komt in hun iWatch. Dus Samsung gaat ze aftroeven door hun Gear ook een gebogen scherm te geven. Net zoals ze de Gear veel te vroeg op de markt gegooid hebben omdat de geruchten gingen dat Apple met een iWatch gaat komen. Ik wed dat als er geruchten komen dat Apple met een <insert een leuk technisch hoogstandje> komt, dat Samsung dit ook gaat maken en proberen de eerste te zijn.

Ik kan dit allemaal niet bewijzen, maar het is toch wel op zijn minst verdacht, zeker omdat Apple veel producten en schermen bij Samsung haalt.
Samsung is al bezig met het ontwikkelen van flexibele oled displays sinds 2009. Het idee voor een flexibele oled smartwatch is logisch voor Samsung (Hun eerste smartwatch hebben ze in 2009 gelanceerd http://media.indiatimes.i..._1_1376629213_540x540.jpg de Gear is eigenlijk de tweede) en patenten bewijzen dat Samsung al bezig was met het idee. Probleem met de eerste Gear was dat dit gerushed was en de flexibele oled displays nog niet klaar waren voor productie. Maar nu dus wel wat de snelle opvolging tussen de twee verklaard.

Dit design patent bijvoorbeeld dat mid vorig jaar werd goedgekeurd: http://www.oled-info.com/...tch-design-patent-surface

For what it's worth: de laatste geruchten stellen trouwens dat de iWatch geen flexibele oled scherm zal hebben maar een gewoon met sapphire crystal glas.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 13 februari 2014 15:16]

Helemaal mee eens. Vrij obvious ook.
Nou weet ik de precieze afmetingen van de Gear niet uit m'n hoofd, maar volgens mij is het toch best een behoorlijke plak scherm. In vergelijking met een normaal horloge is 't volgens mij een erg groot ding. Een gewoon horloge met uurwerk van normaal formaat kan natuurlijk gewoon plat glas hebben, maar ik denk dat het voor een scherm als dat van de Gear erg fijn is als het meegaat met de kromming van je arm of van het bandje.
...maar ik denk dat het voor een scherm als dat van de Gear erg fijn is als het meegaat met de kromming van je arm of van het bandje.
Denk dat alleen het scherm ietsjes gebogen gaat zijn. Achterzijde zal heus wel recht blijven.
Waarom denk je dat precies? Het lijkt mij inderdaad lastiger om de hardware te verwerken in een gebogen behuizing, maar het is best mogelijk daar een oplossing voor te vinden zou ik denken.
Makkelijker om bijv. de accu in te verwerken plus er zijn nu eenmaal gewoon bijzonder weinig gebogen horloges. Waarom dan nu opeens wél. Time will tell 8-)

Ben er echter gewoon vrij/helemaal zeker van, al zegt dát op zich uiteraard weinig :)

[Reactie gewijzigd door Brad Pitt op 13 februari 2014 11:51]

Mij lijkt het juist een logische evolutie. Met een gebogen scherm op een smartwatch kun je het scherm groter maken zonder in te boeten aan draagcomfort. Natuurlijk gaat dit over nu enkel over een smartwatch maar er zijn legio producten waar een gebogen scherm gewoon gemakkelijker te gebruiken is dan een vlak scherm.
Een rond scherm zou pas kiks zijn....
voor een telefoon deel ik je gedachte maar voor een horloge vind ik het wel handig :)
Maar dat scherm is waarschijnlijk ook kleiner dan een scherm van een smartwatch, zie het verschil in scherm tussen een gewone telefoon en smartphone bijv (nu zal het bij horloges natuurlijk niet ZO ver uit elkaar liggen)...
Ik ben benieuwd, smartwatches lijken steeds nuttiger te worden. Vooral met een market voor de watches (heeft Samsung dit ook?).
Is de foto van de nieuwe watches of van de oude Gear? Ik zie hier namelijk niet echt een scherm dat gebogen is in. :P
edit: Thanks Fooza en Cyw00d. Het viel me net op dat het antwoord heel stiekem onder het plaatje staat. :p

[Reactie gewijzigd door NielsjeNL op 13 februari 2014 11:11]

Dit is de oude Gear
Onder de foto staat:
Huidige Galaxy Gear
dus volgende ontwikkeling kunnen zijn dat smartwatch ook health functionaliteiten gaan krijgen zoals fitbit of Nike fuel band.. lijkt mij ook logischer ontwikkeling
Dit zijn ook ontwikkelingen waar ik persoonlijk op wacht!
Heb zelf een fitibit en draag altijd een horloge maar nog geen reden gevonden om voor een smartwatch te gaan. Als een smartwatch mijn fitbit kan vervangen kwa functionaliteit en misschien zelfs uitbreiden (hartslagmeter?!) ben ik om voor de smartwatches!
De huidige Gear heeft naast een stappenteller ook een hartslagmeter.
Ohh wow inderdaad, wist helemaal niet dat dit al in de huidige Gear zat.

Samsung zou wel iets duidelijker mogen maken dat de Gear een pedo en hartslagmeter ingebouwd heeft. Aardig grote pluspunten die in bijna alle nieuws items over de Gear niet worden genoemt. Moest zelf meerdere items doorlezen...
De Gear heeft al health functionaliteiten.
Ik ben benieuwd hoe normale horloge makers op smartwatches gaan reageren. Het kan een serieuze bedreiging gaan worden als straks iedereen ipv een normaal horloge een smartwatch koopt.
Goodbye Made in Switzerland?
Zullen uiteraard meer dan genoeg mensen blijven (waaronder ik zelf ook) die gewoon hun horloge een jaar of meer kunnen dragen zonder op te laden :-)

Maar ben wel benieuwd om te zien hoe het eruit gaat zien uiteindelijk al die ontwikkelingen!
Dat klopt, dat zegt men nu. Maar over 5 jaar kan het helemaal anders zijn. Misschien hoef je de smartwatch dan ook niet meer op te laden.
ja via kinect een micro dynamo oid.
Op zich geen verkeerde ontwikkeling.
Maar een beetje horloge van alure is net een vrouw.
Je moet ze eerst opwinden.
Dat is ook waar, toch denk ik dat Smartwatches nooit het gewone horloge kunnen vervangen.. En ik als horloge liefhebber zou ook nooit afstand kunnen doen van de normale..

Desalniettemin, toch erg benieuwd :-)
Ik zie meer in een goedkoop horloge met een ingebouwde hartslagmeter en een bluetooth 4 connectie met mijn telefoon.
Ik hoef geen dure smartwatch die ik iedere dag moet opladen met een ingebouwde gps, die alsnog de telefoon nodig heeft om te kunnen functioneren.
Ik ben ook op zoek naar een klokje met ingebouwde hartslagmeter.

Wel een die geen borstband nodig heeft.
die connector op de achterzijde, lijkt mij een beetje een design probleempje voor mensen die vies werk doen of veel zweten.
Designprobleem? Of moet je als je weet dat je 'vies' werk doet daar gewoon zelf rekening mee houden en dus geen smartwatch kopen die blijkbaar gevoelig is voor vuil?
-__- dat is natuurlijk onzin..
maar zo'n connector op de achterkant, is gewoon in het algemeen niet slim zonder bescherming.

[Reactie gewijzigd door stewie op 13 februari 2014 11:54]

een gebogen scherm zal technisch vast heel lastig te maken zijn. Maar voor de consument maakt t niet heel veel uit of het recht of gebogen is lijkt me. wat wel erg bijzonder zou zijn, is een buigbaar scherm.
Leuk voor de mensen die een Gear hebben. O+

Deze release komt wel erg snel na de eerste smartwatch, duidt dat er niet een beetje op dat die eigenlijk overhaast in de markt is gezet om de eerste te kunnen zijn? Ik zie nu nog niet zoveel toegevoegde waarde en vind smartwatches bovenal vaak niet mooi in vergelijking met een regulier horloge. Dus ik ben extra benieuwd naar de ontwikkelingen in de toekomst!

[Reactie gewijzigd door Choasmarkk op 13 februari 2014 11:07]

Je kan het ook interpreteren dat ze goed luisteren naar klanten en dus snel een verbeterde versie op de markt brengen? Het is zo makkelijk om ergens een positieve of negatieve draai aan te geven...

Ik denk ook dat een vrij nieuw product (ze waren overigens verre van de eerste dus daar zal het niet zo zeer om gegaan zijn), nog veel verbeteringen heeft, en dus een korte update-cycle mag kennen dan al redelijk uitontwikkelde producten zoals tablets of smartphones...
Dat kan zeker, maar de galaxy gear is een apparaatje van toch snel 300,- als je als early adopter zo'n ding koopt en er erg snel weer een nieuwe op de markt ligt is dat toch een beetje zuur omdat je dat toch het idee kan krijgen dat ze zoiets ook de eerste keer hadden kunnen launchen maar gewoon een maandje later.
Waarom zou dat zuur wezen, op het moment van kopen was het apparaatje toch iets wat je wilde hebben en voldeed het aan jouw standaard. Dat er nu een nieuwe versie uitkomt gebeurt al jaren op de electronica markt, de flagship telefoons zijn na een half jaar ook al niet meer flagship. Niks mis mee dat Samsung naar de consumenten heeft geluisterd en een verbeterde versie op de markt brengt.

Het is niet mogelijk om zo'n nieuwe techniek als een gebogen scherm zomaar op de markt te brengen, er zijn nu pas net een handjevol TVs met een gebogen scherm. Waarschijnlijk heeft Samsung genoeg moeten testen met dit concept en is het nu eindelijk genoeg getest om in een product uit te brengen dat om je pols hangt.

[Reactie gewijzigd door ReDnAx1991 op 13 februari 2014 11:31]

Het gaat er niet om of je er blij mee bent of niet maar dat de fabrikant blijkbaar zo snel mogelijk een product op de markt wilde pushen en daardoor iets presenteerde dat het net niet is en dan vervolgens presenteren ze snel een nieuwe die dan eventueel beter is. De luisteren niet naar de consument maar puur naar eigen portemonnee, eerst early adopters laten kopen en hypen door een gepusht product en dan 3 maand later een alternatief presenteren zodat ze die nóg een keer kunnen verkopen.

Bij 'flagships' is dat anders, daar waar flagships een grote markt bedienen en al erg veel functionaliteiten hebben en nogsteeds bijna het beste van de markt zijn als er een opvolger is zal de Galaxy Gear een stille dood sterven.
Je bent er nog altijd zelf bij als je iets koopt dacht ik zo. Ik vond de Galaxy gear interessant maar niet goed genoeg om zelf aan te schaffen.... Dus ik wacht. Als andere wel "early adopter" willen zijn en niet een paar maandjes willen wachten op reviews en ervaringen dan loop je dit risico.

Vergeet overigens niet dat dit slechts een gerucht is en ook al zouden ze een smartwatch met gebogen scherm tonen dan betekent dit niet dat het dezelfde dag, week of zelfs maand beschikbaar is.....

Samsung toonde vorig jaar ook een telefoon met gebogen scherm tijdens een presentatie van hun en die is er ook nog niet gekomen. ....

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 13 februari 2014 12:34]

Ben ik het echt niet mee eens, mijn S4 is straks ook niet ineens slechter of beter dan die nu is als de S5 uit komt, er veranderd helemaal niks namelijk...

In dat geval kom ik wel heel bedrogen uit met mijn 15 jaar oude suzuki swift die heeft al 8 nieuwe versies, maar hij doet het nog prima gelukkig :D
Jaaa, maar je snapt niet wat ik precies bedoel. Je 15 jaar oude suzuki kan hetzelfde als een nieuwe auto, rijden, op een benzine of dieselmotor.

Maar wat als er precies 15 jaar geleden jouw model auto op de markt kwam en er 14 jaar en 11 maand geleden een nieuw type op de markt kwam, zelfde model, zelfde merk en die in alle opzichten een stuk beter is voor dezelfde prijs en kwaliteit en die de benzine en dieselmotoren in een keer direct verouderde troep maakt. Dan is het toch raar dat een fabrikant klanten niet die ene maand laat wachten op het nieuwere veel betere product? Waarom hebben ze dan voor die ene maand nog een nieuw model op de markt gebracht?

Het is niet heel raar dat Samsung dit doet en de vooruitgang is prima maar ik kan mij mezelf wel voorstellen dat Gear eigenaren het een beetje wrang vinden. Dat is geen commentaar en dat is ook het risico van vroeg iets kopen maar dat idee zou ik er zelf bij krijgen in ieder geval.

Flame of beledig ik iemand? :(

[Reactie gewijzigd door Choasmarkk op 13 februari 2014 12:35]

Jaaa, maar je snapt niet wat ik precies bedoel. Je 15 jaar oude suzuki kan hetzelfde als een nieuwe auto, rijden, op een benzine of dieselmotor.

Maar wat als er precies 15 jaar geleden jouw model auto op de markt kwam en er 14 jaar en 11 maand geleden een nieuw type op de markt kwam, zelfde model, zelfde merk en die in alle opzichten een stuk beter is voor dezelfde prijs en kwaliteit en die de benzine en dieselmotoren in een keer direct verouderde troep maakt. Dan is het toch raar dat een fabrikant klanten niet die ene maand laat wachten op het nieuwere veel betere product? Waarom hebben ze dan voor die ene maand nog een nieuw model op de markt gebracht?
Kans is groot dat zijn Suzuki geen airco, centrale vergrendeling, elektrische ramen, verwarmde spiegels, navigatie, cruise control, enz heeft, dus helaas biedt je argument dat zijn auto hetzelfde kan als het hedendaagse model geen stand.

Daarnaast wordt de Galaxy Gear niet 'in een keer verouderde troep', maar blijft het zijn functionaliteit houden, ongeacht nieuwe versies.

De snelheid waarmee nieuwe technieken ontwikkeld en toegepast worden is enorm sinds een aantal jaren, daarmee zal iedereen met apparatuur ouder dan 6 maanden achter de huidige stand van zaken aan lopen.
Tenslotte: waarom zou Samsung in hemelsnaam wachten met het uitbrengen van de Gear als ze dit wellicht duizenden verkopen kan opleveren? Als ze willen wachten, kunnen ze dit eeuwig blijven volhouden met de intentie de 'perfecte' gadget te ontwikkelen die never nooit meer iets nieuws nodig heeft, m.a.w. een regelrechte utopie aangezien (technische) ontwikkeling nooit stilstaat.
als je als early adopter zo'n ding koopt en er erg snel weer een nieuwe op de markt ligt is dat toch een beetje zuur omdat je dat toch het idee kan krijgen dat ze zoiets ook de eerste keer hadden kunnen launchen maar gewoon een maandje later.
Dat is het "probleem" altijd op het moment dat je early adopter bent. Je koopt een product wat hardstikke nieuw is, maar wel met het risico dat het product nog niet volledig vlekkeloos functioneert, functionaliteit mist of op een andere manier nog niet volledig is uitontwikkeld. Verder zegt het demonstreren van een product dat nog in ontwikkeling is niet zo veel over de daadwerkelijke release er van, dat kan nog een (half) jaar op zich laten wachten.
Ik kan als early adopter zeggen dat ik het niet zuur vind. Ik geniet nog dagelijks met vole teugen van mijn Gear I. De huidige Gear voldoet aan al mijn wensen en meer.
Ik ben natuurlijk wel nieuwsgrierig naar de tweede versie, maar ik zie mij niet zo snel overstappen.
Je redenatie snap ik wel want als hiermee ook de support stopt en de verdere sodtware ontwikkeling stopt dan is het vervelent.

Als ze echter doorgaan met support door bijvoorbeeld de mpgelijkheden verser uit te breiden dan zie ik geen probleem.

Samsung staat echter niet heel bekend om de blijvende support voor apparaten die ouder zijn dan een jaar
Aantal jr geleden is SonyEricsson begonnen met 'informatieve horloges' - die modellen zijn in mijn optiek stijlvoller vormgegeven: http://www.phonemag.com/b...150_bluetooth_watch_1.jpg
Inderdaad mooie Horloges. Alleen stopt de LED display er na 1 jaar mee.... :'(
Samsung maakte dit apparaatje op het moment dat de geruchten kwamen dat Apple aan een horloge werkte.

"Kijk ons eens de eerste zijn", dachten ze daar in copycat land.

Nu blijkt dat het een half produkt is. Terwijl je ziet aan de mensen die Apple laatselijk in dienst heeft genomen dat ze nog lang niet klaar zijn met wat ze maken. Misschien wel een horloge. :)

Nu komen ze ook met look-a-like Apple stores.

Ik begrijp werkelijk niet wat mensen nog zien in dat bedrijf. Android, oké, maar Samsung... snap ik echt niet. Neem dan een HTC of een Sony.
Galaxy Tab4-specificaties zouden al online verschenen zijn.
Zie: http://www.phonearena.com...axy-Tab-4-tablets_id52495
Mag toch hopen dat er meer is verandert dan alleen de snelheid van de cpu en de android versie want anders is het wel een hele kleine verandering ( volgend de spec sheets )

Dan word ik ook bang voor de Tab3 want als ze die een android upgrade geven is het verschil wel heel klein.
Ik heb een smartwatch van Casio.
3 tientjes bij de gluurshop.
Hij weet precies hoe laat het is.

zo nu weer serieus.
Ik denk dat door deze smartwatch van samsung binnen niet al te lange tijd leuke modellen te zien krijgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True