Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

De volgende iPhone ondersteunt nfc om een eigen mobiel betaalplatform mogelijk te maken op iOS. Dat claimt Wired op basis van anonieme bronnen. De geruchten over nfc in de iPhone gaan al jaren, maar huidige modellen hebben de benodigde chip niet aan boord.

Het mobiele betaalplatform zou de concurrentie moeten aangaan met het tot nu toe weinig bekende Google Wallet, dat op sommige Android-telefoons staat. Wired meldt niet of het betaalplatform ook in landen buiten de Verenigde Staten zou werken: omdat het vermoedelijk een samenwerking vereist met onder meer retailers en horecazaken om betalen op iOS op veel plekken toe te passen.

Ook is het onbekend of gebruikers meer met nfc zouden kunnen doen dan het doen van betalingen; in huidige Android-telefoons is nfc onder meer in gebruik voor het tot stand brengen van connecties met andere toestellen voor bestandsoverdracht, het verbinden van telefoons met accessoires en voor tags, die een bepaalde actie triggeren, zoals een tag naast bed om de telefoon op stil te zetten. Nfc zit al enkele jaren in veel Android-telefoons, BlackBerry's en Windows Phones.

Dat de iPhone nfc gaat ondersteunen, is geen nieuw gerucht. Het eerste gerucht over nfc in de iPhone dateert al van 2009 en in 2010 zou het Nederlandse bedrijf NXP prototypes van iPhones hebben gehad met nfc erin. Vervolgens bleek de functie daarna niet in nieuwe modellen te zitten.

Alles duidt erop dat Apple zijn nieuwe iPhones gaat presenteren op 9 september, waarna de release volgt op 19 september. Of de nieuwe iPhones dan gelijk in Nederlandse winkels liggen, lijkt onwaarschijnlijk: de iPhones van vorig jaar kwamen pas een maand uit na de release in onder meer Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Het gerucht gaat dat Apple samen met de nieuwe iPhones ook voor het eerst zijn vermeende iWatch laat zien.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

Het zou op zich wel logisch zijn. Voorgaande jaren kwam Apple telkens met 1 model. Waarschijnlijk komen ze nu met meerdere modellen (4,7 en 5,5 inch). Dan zouden ze direct 2 modellen hebben welk NFC betalingen ondersteunen. Ik zag in Miami mensen betalen via Google Wallet. Dit werkt prima. En ook bij ons in de regio kan je inmiddels betalen met een pinpas zonder dat deze in het apparaat gestopt hoeft te worden (bij bedragen onder de 25 euro moet je willekeurig af en toe je pincode invoeren ter controle).

Zelf had ik gehoopt op iBeacon betalingen (Bluetooth 4.0 BLE). Deze wordt door relatief veel 'nieuwe' smartphones ondersteunt (Android, iOS en Windows Phone). Een crossplatform betalingssysteem heeft meer kans van slagen omdat retailers maar ťťn point-of-sale systeem hoeven aan te schaffen. Of een openstandaard waar mee bedrijven zelf applicaties kunnen ontwikkelen m.b.t. betalingen.

Daarnaast heeft iBeacon (Bluetooth 4.0 BLE) een groter bereik dan NFC. Labwerk heeft momenteel al een werkend systeem waarmee klanten via deze technologie kunnen betalen.

Bovenstaande werkt met iOS, Android en Windows Phone

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 28 augustus 2014 16:19]

Groter bereik wil je niet voor betalen. En volgens mij heeft NFC een secure element voor betalingen. BLE heeft dat niet. Dus voor betalingen is het NFC.
Voor indoor locatie en andere toepassingen (smartwatches,...) is BLE natuurlijk wel bij uitstek geschikt.
En NFC is meer wijdverspreid dan BT 4.0.
Met groter bereik wordt enkele meters bedoelt (wat ook weer voordelen met zich mee brengt). Daarnaast kiest het point-of-sale systeem het dichtstbijzijnde apparaat. Wat betreft de beveiliging zit het met BLE ook wel goed, zolang beide systemen maar SSP ondersteunen. Maar ongetwijfeld heb je gelijk op het laatste punt aangezien Apple nu ťťn extra chip in haar toestellen gaat bouwen voor betalingen. Daarmee geven ze dus aan dat de markt voor betalingen waarschijnlijk geen gebruik gaat maken van BLE. Hieruit kan je dus concluderen dat hun NFC betalingssysteem gekoppeld kan worden aan bestaande systemen d.m.v. openstandaarden.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 28 augustus 2014 16:45]

Ik denk dat het bij betalingen wel een voordeel is van slechts een 5 tal cm range, dan weet je immers dat je aan het betalen bent, niet zozeer op 2 meter. Waar je dus betalingen in je zak en onbedoelde betalingen naar beneden haalt.
In secure element is idd nodig voor betalingen (als je het veilig wilt hebben dan :)), maar staat in principe los van NFC. Dat zou betekenen dat er dus zowel NFC als een secure element aan de iPhone moet worden toegevoegd om betalingen via NFC te ondersteunen.
Welke meestal in 1 package worden verkocht aan fabrikanten van smartphones. (als een all-in NFC solution)
Er zitten bepaalde restricties aan contactloos betalen die ervoor zorgen dat je soms je pincode opnieuw moet invoeren. Een voorbeeld van zo'n restrictie is dat je maximaal §50 uit kunt geven zonder pincode (bijv. achtereenvolgens §20, §15 en §17,50 uitgeven, bij die laatste transactie overschrijf je de limiet van §50 en wordt je pincode gevraagd). Niet willekeurig dus.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 28 augustus 2014 16:17]

iBeacon heeft zeker interessante mogelijkheden.. Er zijn echter een paar problemen..

Op dit moment heeft de industrie voor betaling gekozen voor NFC. Niet alleen zit dit in nieuwe pinautomaten ingebouwd, het wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld de incheck-poortjes bij de NS (en overigens in zeer veel landen). Dit zou betekenen dat al deze hardware geupgrade moet worden naar bluetooth, iets wat waarschijnlijk zelfs Apple niet (op korte termijn) voor elkaar gaat krijgen.

Ten tweede is het met betalingen natuurlijk maar de vraag of een groter bereik wel wenselijk is als het om betalingen gaat. Dit kan namelijk betekenen dat als je in de rij staat in de supermarkt, je ineens op je telefoon het verzoek om te betalen van de persoon voor je krijgt.

Mocht Apple inderdaad NFC inbouwen, dan zal dit voornamelijk voor betalingen zijn (en mogelijk dat ook bedrijven als de NS er gebruik van kunnen maken, zodat je geen OV-chipkaart meer nodig hebt). Het zal dan ook vooral een uitbreiding zijn naast iBeacon.
iBeacon werkt alleen wanneer je een elektronische ticket hebt gekocht m.b.v. iWallet. Dan kun je een klant die in je winkel komt een persoonlijk bericht sturen, anders niet. Dit omdat jouw winkelid dan in zijn iphone zit na aankoop en de beacon dit herkent.

Tenminste dit begreep ik uit de uitleg van Apple. Het is nu ineens wel cross-platform?
Dat betalen zonder pincode, heb je daar een bron van toevallig? Ik hoorde het laatst van een familielid en zou er graag meer over willen weten :)
ABN, ING en meer info staat op pin.nl

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 28 augustus 2014 16:27]

Yay, nog meer standaarden. Android ondersteunt dit al jaren, maar nog steeds zie ik deze mogelijkheid nergens. Ik zie winkeliers niet ineens deze service aanbieden aan een handjevol iPhone gebruikers als ze nu ook niet om de technologie staan te springen. Misschien dat het wat wordt als Apple gewoon dezelfde technologie als Android gaat ondersteunen, dan is er 1 technologie met een redelijk groot draagvlak, in plaats van meerdere kleine.

Wellicht heeft het in de VS meer draagvlak. Volgens mij is daar betalen met NFC al langer gemeengoed. Je zal er dan alleen een hele verzameling apparatuur op een rij zien. Lijkt me erg verwarrend voor de technofoob en ook niet gebruiksvriendelijk (al heb ik ja de laatste keer dat ik Apple in handen had wel afgeleerd het merk met gebruiksvriendelijkheid te associŽren).
Nogmaals, de winkeliers hoeven niet aan te bieden. Die hoeven alleen maar Maestro te ondersteunen en een contactloze betaalterminal te hebben (en die zijn er al volop). Het zijn de banken die mobiel betalen moeten ondersteunen!

Dat gebeurt momenteel niet, omdat het een enorm gedoe is om je virtuele betaalpas op je telefoon te krijgen. Er zijn verschillende plekken om je virtuele pas op te slaan:
1. De bankpas op je sim-kaart. Willen banken niet, want ze hebben geen zin om een derde partij erbij te betrekken.
2. Het secure element op je telefoon. Kan, maar dan moet de telefoonfabrikant (of een partij namens de fabrikant) optreden als tussenpartij. Er zijn heel veel verschillende fabrikanten, dus dat is lastig. Apple lijkt wel voor deze oplossing te kiezen overigens.
3. In de cloud (host card emulation), ondersteund vanaf Android KitKat. Geen tussenpartij nodig, maar in potentie wel minder veilig.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 28 augustus 2014 16:55]

Ik zie het ook wel gebeuren dat Apple de secure wallet beheerder gaat worden. Partijen als ING, ABN-Amro, Rabo, etc. kunnen dan een plaatsje kopen in hun wallet en zo kunnen we in Nederland dan contactloos betalen via de iPhone. Maar naast betaalmiddelen zijn er inmiddels nog wel meer pasjes in mijn portemonnee die NFC hebben: mijn OV-Chipkaart, mijn bibliotheekpas en de ANAC waspas. Al deze partijen kunnen ook een plaatsje kopen in de iWallet. Apple zal er vast iets super gebruiksvriendelijk en intuÔtiefs van gemaakt hebben.

Daarnaast verwacht ik nog van Apple dat ze een soort van AirMiles 2.0 zullen gaan introduceren. Winkeliers kunnen dan mee doen aan een wereldwijd loyaliteits programma.
Nee, de banken hoeven het ook niet te ondersteunen.. Winkeliers hoeven ook niet eens Meastro te ondersteunen.. ze hebben alleen NFC nodig. De bankpas word op deze manier volledig buitenspel gezet. Je hoeft dus ook geen bankpas informatie op je telefoon te zetten.. het enige wat je moet doen is een credit card koppelen aan je iTunes account.
Dan mag je mij in detail uitleggen hoe deze architectuur er dan uit gaat zien. Ik kan het me niet voorstellen.
Dat kan ik uiteraard niet, want ik werk niet bij Apple.. Ik kan wel een uitleg geven over hoe ik denk dat het globaal gaat werken.

Men neme een klant met een iPhone. Deze klant heeft een Apple ID met een creditcard er aan gekoppeld. Dit Apple ID is weer gekoppeld aan zijn iPhone. De iPhone van de klant beschikt over een NFC chip.

Men neme een verkopende partij (bijvoorbeeld een AH). De AH heeft een verkoopterminal waarin een NFC chip zit.

De klant legt zijn iPhone tegen de terminal aan waardoor de NFC chip contact maakt. De terminal van de AH geeft het bedrag en een tegenrekening door aan de iPhone. De iPhone stuurt deze betalingsinformatie door naar de servers van Apple.

Vanaf dit punt zijn er naar mijn mening meerdere mogelijkheden:

1) Apple heeft een deal met de creditcard-maatschappijen. Dit betekent dat Apple de betalingsopdracht doorgeeft aan de creditcard maatschappij. Deze maakt vervolgens het bedrag over van de rekening van de klant naar de rekening van de AH.

2) Apple int het geld van creditcard van de klant en maakt daarna zelf het bedrag over naar de rekening van AH.

Ik verwacht zelf dat ze eerder voor optie 1 zullen gaan, omdat er aan optie 2 te veel haken en ogen zitten..
Goed nagedacht :P. Ik ben het volkomen met je eens, en ook met de conclusie dat optie 1 het meest waarschijnlijk is. Maar in het geval van optie 1 zal de iPhone dus een virtuele kaart zijn van de creditcardmaatschappij die de betalingen voor Apple uit gaat voeren. Dat is precies wat ik eerder zei. In dit geval is Apple "de bank", soortgelijk aan PayPal.

Het alternatief is optie 2, en dat zou betekenen dat Apple een concurrent gaat worden voor MasterCard en Visa. Dat zou ook betekenen dat elke terminal gecertificeerd zal moeten worden voor het betaalschema van Apple. Dat zie ik niet zo gauw gebeuren. Dat is een beetje alsof Albert Heijn ineens auto's gaat maken. Ver verwijderd van hun core business.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 28 augustus 2014 17:47]

Toch zou ik niet raar staan te kijken als Apple wel voor iets als optie twee gaat.. Vergeet niet dat ze een zeer sterke uitgangspositie hebben. Ze hebben volledige controle over de hard- en software, hebben miljoenen creditcard gegevens (ik gok dat ze meer creditcard gegevens hebben van bijvoorbeeld Visa) en ze zijn bereid om risico's te nemen (toen de eerste iPhone werd ontwikkeld heeft Apple ook zeer hard nagedacht om een eigen mobiel netwerk op te gaan zetten).

Daarnaast zijn ze natuurlijk al bijna een bank als je kijkt naar de App Store en de iTunes store. Dit is uiteraard wel een veel kleinere schaal, maar ook hier innen ze geld van de klant en storten ze geld naar de developer..
NFC is een standaard voor draadloze communicatie. Daar bovenop moet je nog een standaard hebben voor het uitwisselen van betalingsgegevens, zoals EMV (wat Maestro weer PayPass noemt als het contactloze EMV betreft).
Tja ik ruik een proprietary systeem, alleen Apple en iedereen die er gebruik van wil maken mag een kick-back fee betalen van procenten of centen per transactie. Ik zou zeggen aandelen Apple kopen dit word dikke winst.
Dat ruik ik totaal niet eigenlijk. Alles wijst juist op een open-loop payment system. Een closed-loop payment system (of proprietary zoals jij het noemt) is alleen nuttig als je zowel issuer als acquirer bent (dus als je controle hebt over de betaalterminals als de betaalpassen). Een bekend voorbeeld van een closed-loop payment system is de ov-chipkaart. Zoiets zie ik Apple niet zo gauw opzetten.
Waarom doet Apple niet gwn mee met de standaard... |:(
Wie zegt dat ze dat niet doen? NFC is de standaard, daar gaan ze aan meedoen. Probleem is dat alle betaalplatforms daar weer hun eigen ding mee doen met eigen apps etc waardoor het allemaal losse eco-systeempjes worden.
Er is weldegelijk een standaard voor contactloos betalen: EMV
http://en.wikipedia.org/wiki/EMV
(omvat zowel contact als contactloos)

Als Apple zich hier, net zoals b.v. Vodafone en Google, aan houdt kan het wel eens nuttig zijn. Als Apple een eigen systeem gaat hanteren net als Google, dan wordt het in europa lastiger denk ik.

wijiziging naar aanleiding onderstaande reactie

[Reactie gewijzigd door Flight77 op 28 augustus 2014 16:34]

Google Wallet is ook EMV.
Ah wist ik niet.

Ik had even gegoogled maar kwam op een link met kritiek op google wallet ivm geen EMV. Wellicht was dat verouderde informatie!
Google Wallet maakt gebruik van MasterCard PayPass, wat een EMV-applicatie is :) .

(EMV betekent Europay, MasterCard, Visa)
http://www.lowcards.com/google-wallet-card-lacks-convenience-versatility-21175

Deze link had ik gezien... gaat echter over de prepaid card van google wallet, niet de google wallet app zelf... Samevatting van google gaf een heel ander beeld.

"When Google first announced plans to issue a Google Wallet prepaid card, ... It lacks the EMV technology used in most European countries."

Volgende keer moet ik iets minder lui zoeken... 8)7
Dat gaat inderdaad over de fysieke kaart. Dat is een ouderwetse magneetstripkaart (zeer fraudegevoelig).
Waarom doet Apple niet gwn mee met de standaard... |:(
Ik moet je eerlijk gezegd een bron schuldig blijven, maar ik had ooit eens gelezen dat toen nfc door NXP werd ontwikkeld (o.a. op toenmalige iPhone prototypes), Apple met het verzoek kwam om dit exclusief voor Apple te gaan toepassen. Maar omdat NXP deze chip graag zo breed mogelijk wilde kunnen toepassen, is Apple destijds uit dit project gestapt.

Waarschijnlijk zal Apple hebben ingezien dat een standaard naast een standaard ontwikkelen, tamelijk zinloos is, juist omdat 'de standaard' nu zo breed geaccepteerd is. Dit lijkt wat dat betreft wel een beetje op de concurrentieslag tussen de 'voorganger van nfc', de chipknip en de chipper, zo'n 15 jaar geleden...
Dat is jammer, ik denk namelijk dat omdat Apple juist niet mee is gegaan met deze standaard de vooruitgang er ook deels door is "geblokkeerd".
Dus ik hoop dat omdat ze nu er wellicht mee gaan komen het beter doorzet in de markt.
NFC dateert nog van voor de iPhone (toen NXP nog Philips was) en dan kom je al snel bij Nokia telefoons. Dus ik denk dat je bron het niet helemaal (of helemaal niet) juist had.

En ook wat dit gerucht betreft .. er staat "volgende iPhone" .. is dat dan de 6S of 7 of de aankomende ;)
De 'voorganger van nfc' is trouwens RFID - niet de chipknip of chipper.
NFC is de standaard.

Google Wallet of een vaiant van Apple daarop staat daar los van.
NFC is een standaard.

Hoe en of men het gaat gebruiken valt of staat met de implementatie ervan (laagdrempelig en simpel/makkelijk).
Het probleem is dat er geen standaard is met betrekking tot het betaal systeem, alleen de achter liggende hardware. Dit zou wel betekenen dat banken en dergelijke een app zouden kunnen maken om de bankpas te vervangen.
NFC is een techniek die gebaseerd is op ISO-specificaties (ISO 14443). ISO betekent International Standards Organization. Welke standaard houdt Apple zich precies niet aan?

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 28 augustus 2014 16:15]

Wat moet ik hier eigenlijk bij voorstellen? Kan ik mijn ATM kaart van de ABN Amro klonen naar een iPhone zodat ik in winkels kan betalen door mijn telefoon tegen de betaalautomaat te houden?
Ik denk eerder een variant van Apple op Paypal en dat je direct kan afrekenen door met de NFC chips langs een compatible betaal automaat in een winkel te gaan.

In Azie ijn NFC betaal kaarten voor openbaar vervoer en kleine winkels al heel lang gemeengoed. Er zijn zelfs laptops geweest met een NFC lezer aan boord voor online betalingen. Het kan dus best ver gaan.
In Nederland zijn NFC-kaarten ook gemeengoed. Alle ING-betaalpassen ondersteunen (inmiddels) NFC, en ook de ov-chipkaart werkt met NFC. Daarnaast zijn er ook een heleboel betaalautomaten in Nederland die al NFC ondersteunen.
Helaas wel gescheiden van elkaar. BIj enkele pinautomaten kan je er nog weinig mee. Voor reizen heb je weer een apartte kaart. In Azie kan je met 1 kaart dus echt meerdere dingen doen. Dat is wel een groot pluspunt.
Die optie komt er ook in Nederland.NS gaat een test draaien met abn AMRO passen om hiermee te kunnen inchecken.

Blijkbaar is het inchecken met nfc van je smartphone een stap te ver, maar een begin is er tenminste.
Met een beetje mazzel heb je straks heb je je ov-chipkaart en je betaalpas op 1 iPhone :) .
scheelt je 7,50 voor die ov-kaart ;)
Met een beetje mazzel heb je straks heb je je ov-chipkaart en je betaalpas op 1 iPhone :) .
Tegen die tijd hoop ik mijn rijbewijs te hebben en nooit meer het OV te hoeven gebruiken.

(Niet helemaal waar, ik zou niet met de auto het centrum van Amsterdam in gaan)
OFF-TOPIC:

In AziŽ? Je geeft even een gebied aan. Afrika is ook arm. Europa is heel modern en de Amerikanen zijn nut jobs. Japan loopt ALTIJD voor op technisch vlak. Etc etc.

Waar in AziŽ staat er trouwens een ATM waar je met NFC kan interacteren?
Japan loopt niet altijd voor op technisch vlak. Ze brengen alleen vaker bepaalde methodes sneller in praktijk. Hong Kong overigens ook.

Deze machines staat gewoon in convenience stores waar je kleine bedragen kan afrekenen. Geen grote voor veiligheid. Dezelfde kaart is voor het reizen geschikt etc. Kaarten als de Suica en Pasmo kaarten die beide eerst begonnen als reiskaart.

Deze kaarten kan je zelfs gebruiken door NIntendo content in hun store te kopen door de kaart tegen je Wii U pad te houden.

[Reactie gewijzigd door Rin op 28 augustus 2014 17:22]

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Alle Amerikanen zijn ook geen nut jobs. :+
Leuk en aardig maar 'hoe veilig is het!'

"Many experts say NFC really is fundamentally secure by virtue of its extremely short range. In order to snag your NFC signal, a hacker would need to be very close to you. Uncomfortably close. In other words, you'd know they were there. And unless it was a very intimate friend of yours, you'd likely not be happy about it."

Scenario: kwaadaardige hacker weet hiervoor ideale software te maken en gaat gewoon in de rij staan. Onopgemerkt draait deze een slim stukje software en niemand die iets merkt ... pas als het te laat is.

Pinautomaten zijn nu al kwetsbaar, ik trek daarom nog sterk mijn twijfels erbij hoe veilig het is met NFC.
Je praat over een paar cm afstand en in de rij van de kassa, hou je gewoon je smartphone in de hand. De meesten lopen toch al 24/7 met hun smartphone voor de kijkers. Daarnaast spelen ook de volgende dingen mee. Moet je er een app voorstarten, moet je alsnog akkoord drukken. Dat maakt het alweer een stuk veiliger.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 augustus 2014 17:18]

Pinautomaten zijn niet kwetsbaar. Sinds we in Nederland overgestapt zijn naar "het nieuwe pinnen" is de magneetstrip de deur uitgegaan en is skimmen onmogelijk geworden. Tegenwoordig wordt er gebruik gemaakt van het EMV-protocol, en daar maakt NFC ook gebruik van. Je zult echt de fysieke pas (of telefoon) in bezit moeten hebben om een transactie uit te kunnen voeren. Een signaaltje aftappen is niet voldoende.

In het ergste geval kan een kwaadwillende je rekeningnummer uitlezen via NFC. Dat staat ook gewoon op je pas zelf... Niet heel erg spannende informatie.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 28 augustus 2014 17:17]

En dan is je accu leeg en kan je niet meer pinnen? :Y)
Laat dus maar .... pas is goed zat.
Gezien de accuduur van mobieltjes niet al te lang zijn lijkt het me toch een serieuze kwestie.

Soms kan je dingen beter gescheiden houden, hoe meer alles centraal komt hoe kwetsbaarder het wordt. Vooral met mobieltjes, als je merkt hoe vaak mensen ze laat donderen of verliezen.

Ten twee is het aan me zelf om kritisch te zijn, alles hoeft niet gedigitaliseerd te worden. Soms kan je beter ergens wat moeite voor doen dan het te makkelijk gaat.
Ik heb zo'n NFC lezer. Maar ik heb ook een ATM-kaart slot in mijn laptop. Die kon je bij Fortis bank gewoon gebruiken om in te loggen zonder paslezer. Helaas kan dat bij de ABN niet meer.

Zou prettig zijn als ABN Amro dat gewoon weer activeert.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 28 augustus 2014 16:13]

Nee, het gaat niet via je ABN Amro kaart, maar via je Apple ID (waar de meeste mensen een credit card aan hebben gekoppeld). Apple heeft honderden miljoenen accounts waar een credit card aangekoppeld zit. Dit is dus een ideale start om een betaalplatform op te zetten.

Dit houdt dus in dat als je je telefoon bij een pinautomaat houdt, dit via je Apple ID van je credit card wordt afgeschreven (of click and buy, als je dat hebt ingesteld).

N.B. Dit is uiteraard nog speculatie, maar wel de meest voor de hand liggende manier..

[Reactie gewijzigd door Eswip op 28 augustus 2014 16:14]

Enerzijds ideaal anderzijds ook een gigantische achterstand. Hier in China kun je overal je mobieltje swipen en hebben ze via oa wechat betaalkaarten gekoppeld aan je systeem. Wechat geeft zelfs tot 5% rente die in hun wallet.
Nu kan Apple natuurlijk een eigen systeem bedenken echter enerzijds heeft Apple tov Android een beduidend kleinere market share. Daarnaast zijn ook al veel systemen ingesteld op Android dus een afwijkend systeem zal niet zo snel worden geÔmplementeerd. Zou Apple inderdaad ervoor kiezen om een afwijkende standaard toe te passen zal dit de adoptie snelheid niet tengoede komen. Ook het onderlinge betalen tussen Apple/Android gebruikers zal hierdoor niet kunnen of op z'n minst tijd duren alvorens er een systeem komt dat samenwerkt.
Over welke standaard heb je het? Het gaat er om dat de verschillende apparaten met elkaar kunnen praten. Wanneer alle devices dus NFC hebben, is er geen probleem. Hetzelfde als iBeacon. Dit is een implementatie van Apple voor Bluetooth Low Energy. Maar diezelfde bluetooth beacons kunnen ook prima met Android praten..

Je zegt het zelf al met WeChat.. het platform maakt niet uit. WeChat bestaat ook gewoon voor de iPhone. Het enige probleem is nu dat de iPhone nog geen NFC heeft. Als straks de nieuwe iPhone dat wel heeft, dan kan WeChat deze functionaliteit ook gewoon inbouwen voor hun iPhone App.. Er is dus geen afwijkende standaard of iets dergelijks. Apple heeft alleen een eigen implementatie binnen hun eigen eco-systeem, wat prima naast systemen van andere ecosystemen kan bestaan (zoals Google Wallet en WeChat).
Op termijn lijkt me dit een reŽle mogelijkheid, maar ik denk dat op de korte termijn je waarschijnlijk je Apple betaalaccount kan opwaarderen om mee te betalen (wellicht gekoppeld aan de iTunes Store?). Een soort Vodafone SmartPass.
Apple heeft al gigantisch veel creditcard gegevens. Dit, gekoppeld met Touch ID, kan direct voor een gigantische impact zorgen.
Waarschijnlijk niet. Als er een API beschikbaar komt voor de NFC chip zal bv Rabobank dit in kunnen bouwen in de Mobiel Bankieren app. Deze app kun je dan gebruiken om een betaling te doen.
Dan moet je zeker eerst de app opstarten. Ik dacht dat NFC bedoeld was voor snelle betalingen :P
Bij Samsung telefoons en als het goed heb bij HTC ook zolang het aan staat in de settings is nfc 'always-on' wanneer je scherm unlocked is reageert het op zogenaamde 'taps', dat wil zeggen als je het ergens tegen aan 'stoot'.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 29 augustus 2014 11:03]

Dat is bij mijn HTC One X en Nexus 5 in ieder geval niet zo, en volgens mij bij geen enkele Android telefoon. Anders zou hij continu een kaart detecteren als hij in dezelfde broekzak zit als je portemonnee met bijv. je id-kaart of ov-chipkaart. Bij mijn telefoons gaat NFC pas aan als het scherm unlocked is.
Goed punt, nu hoorde ik wel van iemand anders dat de NFC met interval een signaal uitstuurt, dit ga ik vanavond even controleren.
Dat ligt natuurlijk geheel aan de implementatie van Apple. Voor sommige banken kan het in verband met de veiligheid een eis zijn dat de telefoon unlocked is, en beveiligd is met een pincode. Dan kan je in de rij alvast je telefoon unlocken en zodra je aan de beurt bent met je telefoon betalen.
Wat moet ik hier eigenlijk bij voorstellen? Kan ik mijn ATM kaart van de ABN Amro klonen naar een iPhone zodat ik in winkels kan betalen door mijn telefoon tegen de betaalautomaat te houden?
Waarschijnlijk zul je je tegoed in de wallet-software kunnen opwaarderen en vervolgens betalen door je telefoon tegen een automaat aan te houden.

Als de NFC-functionaliteit ook beschikbaar is voor andere apps, dan zal er integratie met bestaande bank-apps mogelijk zijn. Denk aan een uitbreiding van de app van je bank waarmee je direct met je bankrekening wordt betaald. Voorwaarde is natuurlijk dat de betaalautomaat en de app dezelfde standaard ondersteunen en dat is niet altijd even makkelijk.
Apple moet vrij zeker zijn van de beveiliging van iOS8.

Als het betaalsysteem op het iOS platform een vlucht neemt betekent dit een enorme uitdaging voor Android om bij te blijven. Vrijwel alle mobiele malware draait op Android devices. Geen weldenkend mens geeft zo'n systeem toegang tot zijn rekeningen.
Daarom is er volgens de geruchten ook een secure element ingebouwd in de iPhone 6.
Welke geruchten? ... maar het zou zomaar kunnen ;)
Maar idd, zo'n secure element zorgt voor de veiligheid en niet het iOS platform of welk platform dan ook.
Daarom is er volgens de geruchten ook een secure element ingebouwd in de iPhone 6.
Volgens mij zit dat zelfs al in de A7 SoC, in mijn 5S, dat is waar de vingerafdrukken worden opgeslagen.
Dat is geen secure element, maar een secure enclave. Niet helemaal hetzelfde. Dit wordt vaak met elkaar verward. Het zou kunnen dat de geruchten over een secure element stiekem ook over een secure enclave gaan.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 29 augustus 2014 22:51]

Android (google) heeft al jaren een betaalsysteem, wat in de VS gebruikt wordt op dezelfde manier als waar het artikel naar hint. Het probleem zit 'm in de acceptatie van banken en publiek, maar dat heeft niets met de veiligheid van Android te maken.
Daarnaast is er praktisch geen malware te vinden in de officiŽle play store van google, zolang je daar je apps haalt, hoef je je geen zorgen te maken en is Android veilig.
Miljoenen mensen hebben het systeem van Apple al toegang gegeven tot hun rekening.. namelijk via hun iTunes account..
Alleen is de malware die actief is op Android echt gering. Zeker als je niks buiten de Playstore om installeert, ben je veilig. Ik denk juist dat Android al een voorsprong heeft op Apple, aangezien deze nog geen NFC heeft.
Dan is het dus: iPhone word gejat dan ben je dus niet alleen je telefoon kwijt maar ook meteen je creditcard? Ik snap de vernieuwingen wel maar er word met dit soort "vernieuwen"te weinig naar de consequenties gekeken en de eventuele problemen die zich kunnen voordoen :)

Ik heb liever drie extra pasjes in me portemonnee dan dat ik dat allemaal op me telefoon (iPhone in dit geval) heb.
De kans lijkt me 99% dat je deze functionaliteit niet kunt gebruiken zonder pincode of TouchID.
Maar als je alles op 1 device hebt, is het makkelijker te blokkeren dan afzonderlijke pasjes. Daar moet je alle maatschappijen bellen die een bepaalde tijd nodig hebben om de pas te blokkeren. Zowel iOS als Android hebben tegenwoordig makkelijke methodes om je telefoon geheel te blokkeren.
Waarom denk je dat Apple vorig jaar een vingerafdrukscanner heeft ingebouwd? Waarom denk je dat je telefoon gebricked is tot de gebruiker het gelinkte Apple ID heeft ingevoerd? Er komt met dit systeem geen informatie over je rekening/pincode op je telefoon te staan. Alles gaat via je Apple ID waar een credit card aangekoppeld zit..
Apple is hier vast niet de laatste maanden mee bezig, maar al jaren.
De kansen van Apple om een grote slag te slaan met hun eigen betaalplatform zijn natuurlijk niet echt hoog op moment dat je nu pas alle nieuwe toestellen met NFC gaat uitrusten en dus de gehele bestaande userbase buiten sluit. Daarmee wordt het aantal klanten dat er gebruik van kan maken wel erg beperkt.

Hierin hebben de verschillende Android fabrikanten het toch handiger gedaan...
Apple heeft 700 miljoen iTunes accounts waar een credit card aangekoppeld zit.. Dit is meer dan welk bedrijf.. Een ideale uitgangspositie om een betalingsplatform mee op te zetten lijkt me. Mochten de verkopen van de nieuwe iPhone gelijk zijn als de vorige, dan hebben ze binnen een jaar meer dan 100 miljoen iPhones die gebruik kunnen maken van dit nieuwe platform..
100 miljoen devices die compatible zijn, vraag is of ze het dan ook gaan gebruiken? En is het voor merchants interessant genoeg om dan dus ook deze betaalmethode te gaan aanbieden?
Dat ligt eraan voor welke oplossing Apple kiest. In Nederland wordt Maestro (onze pinpas is een debitkaart) gebruikt voor betalingsverkeer, en dat ondersteunt elke betaalterminal wel. Visa wordt een stuk minder ondersteund, en de kans is groot dat Apple wel voor Visa gaat kiezen.
Dat heeft er niks mee te maken.. Er zijn op dit moment al pinautomaten (of betaalautomaat, hoe je het wil noemen), die NFC hebben. Apple kan dit dus direct implementeren zodat je over een maand al met je iPhone kan betalen bij de AH.

Creditcards, debetkaarten etc zullen straks helemaal niet meer nodig zijn. Je koppelt gewoon je bank aan je Apple ID (dit gaat nu nog via credit card of click and buy) en wanneer je afrekent met je iPhone wordt het geld van je bankrekening afgeschreven.
Dat heeft er wel mee te maken. Als je met mobiele telefoon betaalt, dan is je telefoon op dat moment (voor de betaalterminal) een debit- of creditkaart. De terminal "ziet" geen telefoon, maar een Maestro- of Visa-kaart. Of dit nou een fysieke verschijning is, of een telefoon met daarop een virtuele kaart, dat maakt voor de terminal niets uit.
Merchents bieden deze methode al aan.. In behoorlijk wat supermarkten heb je al pinautomaten staan die met NFC zijn uitgerust.

En daarbij is juist Apple erg goed om nieuwe technologie zo in de markt te zetten dat mensen het daadwerkelijk gaan gebruiken.
700 miljoen? Dit lijkt me heel sterk, ikzelf en iedereen om mijn heen haalt gewoon itunes kaarten en doet niks met de credit card. Het lijkt me logischer dat 700 miljoen een account hebben maar deze zullen echt niet allemaal gekoppeld zijn. Is dit wel het geval dan zou apple minimaal 1,5 miljard mensen met een iphone,ipad, iPod rondlopen.. Het zou best kunnen maar volgens mij zijn dit absurde aantallen. Misschien zit ik helemaal mis, heb je een bron?
http://blogs.wsj.com/digi...the-time-to-get-it-right/

en dan specifiek:
We have almost 800 million iTunes accounts and the majority of those have credit cards behind them.
Worst-case scenario zijn het er dus 400 miljoen..

[Reactie gewijzigd door Eswip op 28 augustus 2014 17:21]

Er zijn gewoon teveel bedrijven die hier leidend in willen zijn en geen samenwerking dulden, waardoor het voorlopig niets wordt met die telefoonbetalingen. Je moet met alle telefoons (OS'en) overal kunnen betalen, anders komt het niet van de grond. Moet je ipv drie verschillende bankpasjes, drie verschillende telefoons bij je hebben om te kunnen afrekenen. "Sorry we acepteren alleen Android"
Die keuze zal de bank moeten maken, niet de winkelier. ING kan inderdaad zeggen "sorry, we ondersteunenen alleen Android". De winkelier heeft die keus niet, die accepteert alleen Maestro (en of dat nou een telefoon of een betaalpas is, dat maakt voor de winkelier niet uit).
Ik denk dat wanneer Apple en Google samen met een geweldig systeem komen. (idd dat is een utopie), waar de bank ook nog iets aan zou kunnen verdienen, dat de bank dan heel snel om is. Wat ik er nu steeds zo van lees, is dat ieder een eigen uniek systeempje aan het ontwikkelen is. Uiteindelijk zullen er toch een groot aantal partijen, waaronder ook banken, de armen in een moeten slaan. Apple alleen gaat dit niet van de grond krijgen. Denk ik... je weet natuurlijk maar nooit. Overigens vind ik een bankpasje nog steeds prima voldoen, volgens mij heeft het ook daarmee te maken dat het niet echt wil vlotten met de telefoonbetalingen; het is verschrikkelijk ingewikkeld om goed te regelen, maar de toegevoegde waarde is enigszins bedenkelijk.

[Reactie gewijzigd door Hugo-Q op 28 augustus 2014 17:03]

De voornaamste reden dat het niet wil vlotten met telefoonbetalingen is dat er verschillende methodes zijn om een virtuele pas op je telefoon te krijgen. Alle methodes hebben verschillende nadelen waardoor banken voor geen ťťn methode echt warm lopen.
Dat was precies de strekking van mijn eerste pleidooi :)
Inderdaad. De banken wachten op Google of Apple die tegen ze zegt: wij hebben het voor jullie geregeld, we helpen jullie. Google heeft dat gedeeltelijk gedaan met het toevoegen van host card emulation. Nu Apple nog.
Maar welke soort tags gaat Apple dan ondersteunen? Er zijn al zoveel andere typen tags zoals:
  • Broadcom Topaz 512 (Type1)
  • NXP Mifare Ultralight (Type2)
  • NXP Mifare Ultralight C (Type2)
  • NXP NTAG 203 (Type2)
  • NXP NTAG 213 (Type2)
  • NXP NTAG 216 (Type2)
  • Sony FeliCa (Type3)
  • NXP DESFire (Type4)
  • NXP SmartMX-JCOP (Type4)

[Reactie gewijzigd door Monkeydancer op 28 augustus 2014 16:23]

Als ik http://members.nfc-forum....eviceRequirements_1.3.pdf snel scan moet een reader/writer device alle vier de types ondersteunen om zichzelf compatible te mogen noemen.