Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 138 reacties

De Rabobank heeft aangegeven binnenkort met een Android-betaalapp te komen die nfc-betalingen met een mobieltje mogelijk maakt. Aanvankelijk zullen slechts twee Samsung-mobieltjes ondersteund worden door de zogeheten Rabo Wallet.

De Rabo Wallet zal volgens de Rabobank draaien op twee goedgekeurde smartphones: de Samsung Galaxy S4 en Samsung Galaxy Note 3. Deze toestellen zijn volgens de Rabobank veilig genoeg om nfc-betalingen uit te kunnen voeren. De bank wil in de toekomst andere telefoons gaan toevoegen, maar nog onbekend is welke zullen volgen.

Met een geschikte smartphone kunnen via nfc contactloze betalingen tot 25 euro uitgevoerd worden zonder dat er een pincode nodig is. Daarvoor wordt er gebruikgemaakt van nfc-terminals die in sommige winkels bij de kassa zijn geplaatst. Naast een geschikte smartphone moet de Rabo-klant minimaal 18 jaar zijn en beschikken over een betaalpakket of studentenpakket. De klant kan in de app ook zijn actuele saldo bekijken, terwijl er op basis van de locatie van de klant ook gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan kunnen worden.

Wanneer de Rabo Wallet-app precies beschikbaar komt, is nog niet duidelijk. Wel laat de bank weten dat dit binnenkort moet gaan gebeuren en dat in de eerste fase honderdduizend klanten toegang krijgen tot de applicatie. In toekomstige versies moeten ook het opslaan van kassabonnen en betalingen met creditcards mogelijk worden. Andere mogelijke toepassingsgebieden zijn betaald parkeren, het maken van reizen met het openbaar vervoer en het beheren van spaarsystemen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (138)

De nieuwste generatie bankpassen va de ING en de ABN-AMRO hebben een NFC chip in de bankpas zitten, om hiermee bij kleine bedragen contactloos en zonder PIN te kunnen betalen, bij de betaalautomaten die dit ondersteunen (onder andere bij AH to go). De Rabobank heeft aan aangegeven deze stap over te slaan (zie ook nieuws: ING en ABN Amro gaan bankpas uitrusten met nfc-chip - update 2).

Naar mijn persoonlijke beleving prefereer ik toch sterk een bankpas met een NFC chip om te gebruiken bij betalingen i.p.v. een smartphone. Dit lijkt me veiliger, een smartphone kan leeg zijn en bovenal het is veel eenvoudiger en overzichtelijker (http://nl.wikipedia.org/wiki/KISS-principe).
Met een lege telefoon schijn je nog steeds te kunnen betalen. ;) Ze zijn niet dom hoor.
zou ook wel raar zijn, als je je bankpassen moest opladen ;) maw, het systeem werkt passief, dus dan kan ik me goed voorstellen dat het ook met een lege telefoon nog werkt!
Jazeker, de NFC ontvanger krijgt stroom van het NFC apparaat via de spoelen. De NFC chip is wel actief maar krijgt stroom via de betaal automaat.
mjah, hij is dus passief ;) als in hij heeft geen externe voeding nodig, maar wekt het op dmv een inductielus.
De Rabobank wil van de smartphone een digitale bankpas maken, omdat de (meeste) consumenten,bij het van huis gaan, eerder hun portemonnee zullen vergeten mee te nemen, dan hun smartphone. Omdat in de smartphone hun hele hebben-en-houwen in zit, zoals agenda, contacten, de route apps, en dergelijke, dus denkt de Rabobank daar kan ook nog wel de digitale bankpas bij, naast de al bestaande betaald parkeren app.
Dit is zo'n 'bullshit' (niet wat je zegt maar wat je is wijsgemaakt), wat jij noemt is echt commerciële 'ik moet wat verzinnen prietpraat'. Deze prietpraat wordt ook verkondigd op seminars. Als dat de enige reden is om over te stappen op NFC met alle risico's die daarbij horen is het geen goed systeem. Het woord veiligheid heb ik nog nergens gehoord behalve dat het gemakkelijk is. Voor wie is het gemakkelijk? Het grote verschil is wel dat het over jou geld gaat en dat is geen agenda. Daar zit toch wel een wezenlijk verschil tussen.
De bezwaren die je noemt wegen in mijn ogen minder zwaar dan het gemak van geen bankpas die je ook nog eens kwijt kunt raken/vergeten.
Daarnaast is het leeg kunnen zijn van je accu in mijn ogen een klein probleem dat met de tijd vanzelf verdwijnt. Immers als back-up kun je nog altijd een pas hebben; neem je die mee naar evenementen waar je bang bent zonder accu te komen te zitten.

Voor de pinpas kon je t.o.v. contant geld jaren geleden hetzelfde argument maken overigens.
Wat als er geen pinautomaat in de buurt is? Wat als ik in een restaurant niet kan pinnen? Wat als er een storing is met de pinautomaat? etc.
Je kunt ook je telefoon vergeten/kwijtraken, ik zou het dan heel fijn vinden dat ik mijn bankpas dan nog heb. Ik doe altijd pasjes los van mijn portemonnee en wanneer je dan gerold wordt heb 50% kans, of geld of pas. Buiten dat, je kunt alles kwijtraken hoe mooi het systeem ook is.
Leuk. Al die reacties die schreeuwen dat NFC al lang in Android telefoons te vinden is. WAT hebben jullie er de afgelopen jaren aan gehad? WAT kun je er nu feitelijk mee in Nederland?
Techniek inbouwen is niet zo moeilijk. Betekenisvolle integratie met je software daarentegen... En de overeenkomsten met banken of zoiets dergelijks te gaan ondersteunen.
Ik verwacht eerder dat dit een reactie is op het hardnekkige gerucht dat de iPhone nu NFC krijgt en dat ze nu het gevoel hebben dat het op een bruikbare manier geïntegreerd gaat worden. Dat consumenten er het voordeel van in gaan zien etc.
Umm, ik gebruik het al jaren om sneller en eenvoudiger te "pairen" met andere apparaten (Xperia Z tablet, camera, andere smartphones met NFC, etc.). In NL.
Daarnaast gebruik ik het regelmatig in de parkeergarage als betaalmiddel.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 8 september 2014 17:56]

Ik schakel lampen thuis met NFC. Ik gebruik een Nexus 5 en een iPhone 5s (privé vs zakelijk) maar vind het altijd jammer dat dat niet kan met de iPhone.

Daarnaast: moet de industrie maar wachten met NFC totdat men in Nederland ook over wil stappen op NFC? Anders snap ik niet waarom je naar voorbeelden vraagt in Nederland, terwijl in de VS contactloos betalen via NFC al enkele jaren mogelijk is. Het is wat zonde als fabrikanten speciaal voor Nederland uitvoeringen van hun telefoons moeten uitbrengen zonder NFC, omdat jij denkt dat het nog niet nuttig is.

[Reactie gewijzigd door gday op 10 september 2014 17:27]

Schakel lampen met NFC? Waarom
Niet gewoon via wifi?

En ook in Amerika is NFC nog niet doorgedrongen tot de massa. Daarvoor is gewoon een partij nodig die een daadwerkelijk goedwerkende toepassing brengt.
Ja, de trigger kan via NFC (maar kan ook gewoon via JSON requests over HTTP), vervolgens over WiFi naar een Arduino (zelf in elkaar gezet, en alles zelf geprogrammeerd) en daarna het uiteindelijke schakelsignaal over 433MHz naar de lampen.

Maar waarom moet er volgens jou eerst een goede toepassing zijn voordat een partij als Apple begint met NFC toe te voegen aan hun telefoons? Zonder een flinke groep telefoons met NFC zullen de toepassingen ook op zich laten wachten.
Ik hoop dat Apple het dus toepasbaar gaat maken. Toepasbaar, eenvoudig bruikbaar, maken is nu eenmaal iets anders dan een hardware component toevoegen. Om het echt van de grond te krijgen moet je een platform creëren; iets wat gebruikers graag gebruiken, winkeliers het voordeel inzien en waar banken graag aan meewerken.
Apple Pay lijkt dit goed te gaan doen.
Ik vraag me alleen af hoelang het op zich laat wachten voor we dit kunnen gaan gebruiken Nederland. Hopelijk laat dat niet zo lang op zich wachten als Siri ;).

O je hebt je eigen "domotica" systeem gemaakt m.b.v. Arduino. Interessant.
Heb je dan als het ware NFC triggers op/onder de plek van je lampenknoppen of hoe moet ik dat zien?
Het is weliswaar wat off-topic maar ik heb bij de voordeur NFC tags hangen die ik met mijn telefoon kan scannen. Daarmee kan ik alle lampen meteen aandoen als ik thuiskom. :)

[Reactie gewijzigd door gday op 12 september 2014 22:51]

Welk criteria voor veiligheid wordt precies gehanteerd? Nu neigt het naar een excuus om het kleinschalig te kunnen invoeren.
Wellicht de aanwezigheid van een Secure Element.
Ik denk de aanwezigheid van een secure boot en hardening, en laat samsung daar de voorloper in zijn.
Een secure element is over het algemeen een bogus excuus voor bedrijven die juist mee willen doen aan dit soort dingen of juist grip willen hebben op wat er buiten hun om gebeurt.
Ik kan nu ook gewoon 1000 euro overmaken met welke van mijn androids dan ook. Er zijn verschillende fases van trust nodig om dat te kunnen.
Ze beginnen gewoon voorzichtig, want als er hier iets fout gaat hebben zij het gedaan.
Er zit een verschil tussen 1000 euro overmaken met een app van je bank en het betalen met NFC.

Als jij vanuit een app 1000 euro overmaakt naar andermans rekening, maar hierbij een typfout maakt, dan is dit je eigen verantwoordelijkheid en dan ben je 1000 euro kwijt. Jammerdebammer, maar helaas.

Wanneer het aankomt op betalingsverkeer wil de winkel en het bedrijf dat de betalingen verwerkt zeker weten dat de transactie niet vervalst is. Zij lopen immers het risico als blijkt dat het geld niet gedekt is door een rekening, het product is dan al wel de winkel uit.

Het doel van een SE is verzekeren dat een transactie authentiek is. Echter, in Android 4.4 (KitKat) heeft Google de mogelijkheid ingebouwd om een SE te virtualiseren (Host Card Emulation, HCE) waardoor eigenlijk het hele voordeel van een SE wegvalt.
Alleen kan je geen geld overmaken naar niet bestaande rekeningen, dus dan moet je wel héél toevallig op de juiste manier meerdere typfouten maken om naar de verkeerde rekening over te maken. En niet te vergeten dat nu ook nog eens een IBAN is.
Dat verandert echter niets aan de verantwoordelijkheid en wie er voor de geleden schade opdraait. :)
Google maar eens op "Samsung Secure Element", dat geeft meer hints waarom de Rabobank met deze twee toestellen aan de slag is gegaan.

https://www.google.nl/sea...=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8
Zo'n app komt er bij mij liever niet op, zelfs niet als mijn telefoon ondersteund was. Laat mij maar lekker ouderwets met de random reader en codes werken, is ook niet waterdicht maar komt veel veiliger over dan je telefoon ergens op leggen en done.

Maar dat is mijn mening, er zullen wel mensen zijn die hier voordelen in zien.
Volledig met je eens, maar je moet er wel bij bedenken dat het slechts voor bedragen tot 25 euro is. Valt mee met het risico.

De rabobank app daarentegen...
De rabobank app kun je ook limiteren. Staat standaard op 250 euro geloof ik, maar kun je naar wens verlagen of verhogen.
Dit is meer een vervanger voor de chipknip dan een random reader vervanger.

Dus als je telefoon word gestolen is die 25 euro maximaal niet zo veel meer. Dus niet meer dan dat je portemonnee word gejat :p. Dus zoveel risico zit er niet aan (internet bankieren op je telefoon is dan gevaarlijker)
Er is geen verschil in veiligheid tussen je je telefoon en een Rabo-betaalpas. Ik snap niet zo goed waarom je de betaalpas wel vertrouwt en de telefoon niet.
En wat is er aan deze telefoons veiliger dan aan andere Android telefoons met een NFC chip?
Ik kan me zelfs voorstellen dat die van Samsung onveiliger is ten opzicht van een Nexus telefoon waar geen merk-specifieke software op staat.
Ik ga er vanuit dat Rabobank de toestellen door een uitgebreide testprocedure wil leiden voordat het software op de markt brengt. En dan kies je als eerste voor twee populaire toestellen, waarschijnlijk zijn dit de meest gebruikte Androids op dit moment in Nederland. Betalingen moeten veilig zijn. Natuurlijk heb je gelijk, Samsung zou ongetwijfeld niet veiliger zijn dan een HTC of een Nexus, maar zo gek is het niet dat ze dit soort dingen zomaar overal naartoe uitrollen.

Tegelijkertijd hoop ik dat Rabobank snel de Nexus 5 gaat testen (leest u mee, Rabo? :) ) want ik wil dit al heel lang gebruiken!

[Reactie gewijzigd door Richh op 8 september 2014 17:08]

Ik vind het persoonlijk een apparte keuze om alleen deze twee toestelen te ondersteunen. Waarom kunnen ze het niet op OS niveau doen door bijvoorbeeld alleen Android 4.4.2 , Windows Phone (8?) en de nieuwe Iphone met IOS 8 te ondersteunen. Nu vallen er heel veel mensen buiten de boot. Kijk naar Vodafone smart ook een select aantal toestellen waar amper tot geen wat ouder toestellen worden ondersteunt:

LG G2 Mini
LG G3
Sony Xperia Z
Sony Xperia Z1
Sony Xperia Z2
Sony Xperia M2
HTC One
Samsung Galaxy SIII
Samsung Galaxy SIII LTE
Samsung Galaxy S4
Samsung Galaxy S4 Mini
Samsung Galaxy S5
Samsung Galaxy Fame
Vodafone Smart Power
Vodafone Smart Turbo

Ik met mijn Note 2 met NFC en Android 4.4.2 val hier dus al buiten, enzo zullen er nog veel meer mensen zijn.

[Reactie gewijzigd door Downloader_NL op 8 september 2014 18:47]

Bij Vodafone wordt de SIM-kaart gebruikt om de betaalapplicatie te installeren. Bij de Rabobank-oplossing wordt het interne (fysiek aanwezige) secure element gebruikt.
Ik hoop dat ze de Xperia SP gaan testen, maar dat zal nog wel even duren helaas..
Er zijn drie redenen waarom deze telefoons ondersteund worden (in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk):
1. Aanwezigheid van een secure element
2. Relatief groot marktaandeel
3. Uitvoerig getest

De Nexus 5 heeft geen secure element waardoor het onmogelijk is dat de Rabobank-applicatie kan werken. Je kan ook geen foto's maken zonder camera.
Android KitKat ondersteunt dan weer wel een gevirtualiseerd Secure Element, onder de naam Host Card Emulation. Daarmee zou tap-to-pay-functionaliteit gerealiseerd kunnen worden zonder dat er een fysiek SE aanwezig is in de telefoon.

Of banken en payment providers hier blij mee zijn is een tweede.
Klopt, alleen de Rabobank-oplossing maakt geen gebruik van HCE.
Wat niet is kan nog komen. Het is misschien makkelijker om met toestellen te beginnen die daadwerkelijk een Secure Element bevatten, omdat dit minder gezeur oplevert met Equens en de winkeliers die vrezen voor veiligheid.
Moet je alleen al kijken hoe je reageert op mensen met een bepaalde zelfingenomenheid waar ik eng van word. 9 van de 10 berichten slaan nog kant of wall en laten alleen je gaat tegen één merk zien, blaft iedereen af die het er niet mee eens is etc. Je zegt dat Ios onveiliger is dan android, right! Omdat de foto"s van celebraties zijn uitgelekt is apple in één klap onveilig? Elk besturingsysteem heeft zijn kwalen en elk besturingsysteem kan gehackt worden. We gebruiken al jaren de ING bankier app waar alleen maar een vier cijferig wachtwoord voor nodig is, hoor je daar wel eens iemand over klagen?
Als nfc goed word uitgedacht en je a met een pincode en b met een vingerscan moet betalen dan kan het niet meer veel veiliger.
Vervanger van de chipknip die gaat er binnenkort uit.

Voor de rest kan het handig zijn voor ehm ehm niks want weinig mensen gebruikte de chipknip. Dus alleen in kantines
Ja precies, de chipknip was 1 grote flop...
chipknip is juist superhandig. Betalen met chipknip bij bv parkeerautomaten, kantines, etc werkt veel sneller dan pinnen.
Als je het gebruikt is het idd wel handig, maar mensen hadden geen zin om apart centen te zetten op hun chipknip. Het voordeel van de pinpas is dat je zonder steeds geld op te halen kunt betalen. Dat voordeel wordt teniet gedaan in het geval van de chipknip.
het praktische nut is dat je niet meer overal je bankpas mee heen moet nemen. en dus ook geen beurs om te voorkomen dat je bankpas breekt. voor mij i.i.g ideaal!

de vergelijking met de geflopte chipknip gaat niet op. het is geflopt doordat je chipknip pas kunt gebruiken na opladen... behalve dat dit lastig is, waren de oplaadpunten ook maar beperkt beschikbaar

met nfc kun je kleine betalingen zonder opladen, accu of internet doen. wellicht dat je voor grotere betaling wel accu+internet nodig hebt om met pin te bevestigen.

ik juich het alleen maar toe....
Ik verwacht dat de S5 eerder veiliger is dan een S4. Hopen dat ze de S5 ook aan het rijtje 'veilig' gaan toevoegen.

Maar alsnog een leuk idee van Rabobank, maakt het betalen een stuk gemakkelijker mee.
De S5 heeft geen secure element in Nederland. Ik snap Rabobank niet zo goed, secure elements kosten geld en ruimte en zijn steeds minder in telefoons te vinden. Deze oplossing lijkt me dead on arrival.
En die secure element zit in de hardware of software? Vind het allemaal maar een beetje vaag.
Een secure element is een soort minicomputer. Die zit fysiek in de telefoon. Het is een apart stukje hardware met een eigen CPU, RAM en ROM.
Ah oke. En dat heeft de S5 blijkbaar niet?
Klopt, steeds minder telefoons hebben het eigenlijk. Daarom vind ik het vreemd dat Rabobank voor deze oplossing kiest, omdat je hier nooit alle telefoons mee kunt bedienen. Als Rabo had gekozen voor host card emulation hadden ze tenminste alle telefoons met Android 4.4 of hoger kunnen ondersteunen.
Het verbaasde mij ook al dat de S4 wel deel neemt en de S5 niet. Ik vermoed dat dit is omdat de rabo bank al interne tests uitgevoerd heeft met de in het artikel genoemde toestellen voordat de S5 uitkwam.
"terwijl er op basis van de locatie van de klant ook gepersonaliseerde aanbiedingen gedaan kunnen worden."
Wil dit zeggen dat je GPS + de extra locatiebepaling services, altijd aan moet hebben staan voor deze functie. Zou je het ook nog kunnen gebruiken met een Custom Firmware, waarbij je bepaalde toepassingen uit kunt schakelen zoals GPS gebruik bij bepaalde apps?

Wilt dit ook zeggen dat je deze app alleen maar op telefoons kunt gebruiken die alleen in Europa te koop zijn, aangezien alleen deze door de Rabobank getest zullen worden?
(Import/online only telefoons zoals Oneplus One, Oppo en Xiaomi zullen de testbank mogelijk nooit zien, terwijl deze juist over interessantere beveiligings/blokkeer apps beschikken, dan veel standaard merken.)
Wat bijzonder is in dit artikel, is dat er ook gerept wordt over: het mogelijk maken van reizen met het openbaar vervoer. Zal de Rabo Wallet een soort van ov-chipkaart functionaliteit krijgen? :9~ :9~ :9~
En zou helemaal mooi zijn als je gelijk je tegoed kan uitlezen. Dat is nogal irritant bij de huidige kaarten.

NFC all the wayyy :)
Technisch prima mogelijk (al jaren). Bij dit soort dingen is de techniek niet het moeilijkste, maar meer de architectuur. Hoe zorg je ervoor dat jouw gegevens veilig op je telefoon komen? Wie neemt verantwoordelijkheid? Dat zijn hele ingewikkelde zaken. Daarom komt Apple ook nu pas met een nfc-betalingen, waarschijnlijk omdat zij eerst de architectuur opgezet hebben.
Rabobank, check. Samsung Note 3, check. Betaalpakket, check. Ouder dan 18, check.

Ik zal het zeker even gaan uittesten. Zou namelijk ideaal zijn als ze dit integreren met parkeerautomaten. Ik heb nooit kleingeld bij me, dus een snelle telefoonbetaling lijkt me best handig. Vooral omdat de chipknip op het punt staat te verdwijnen.
De MyOrder app als eens geprobeerd? Die werkt ook briljant met parkeren.
Helaas zijn nog niet alle gemeentes aangesloten, maar op steeds meer plekken kun je er al mee betalen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True