Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 224 reacties

De NS stopt met de invoering van betalingen met de ov-chipkaart in restaurants en winkels op het station. In plaats daarvan zal de NS contactloos betalen met de pinpas gaan invoeren op stations, laat de spoorvervoerder weten aan Tweakers.

Contactloos betalenVorig jaar april zei de NS nog dat betaalverkeer met de ov-chipkaart landelijk zou worden uitgerold, maar daar komt de spoorvervoerder nu op terug. "We hebben een proef met betalen met de ov-chipkaart gedaan in Amersfoort, maar we stoppen met de uitrol ervan", zo zegt woordvoerder Eric Trinthamer van de NS tegenover Tweakers.

Het gaat daarbij om het doen van betalingen in bijvoorbeeld restaurants en winkels op het station; voor het betalen van treinreizen verandert er niets. "Los van onze proeven waren de banken al bezig met het invoeren van contactloos betalen", aldus Trinthamer. "Dat wisten we niet. Waar het ons om gaat, is dat mensen snel kunnen betalen, of dat nou met een ov-chipkaart of een bankpas gaat."

Vanaf april gaat de NS contactloos betalen aanbieden in winkels op het station, zo meldde de Telegraaf eerder. Daardoor hoeven klanten met een geschikte pinpas hun pas niet meer in een apparaat te stoppen, maar het er slechts over te zwaaien. Bij betalingen onder de 25 euro hoeft geen pincode te worden ingevoerd. ABN-klanten kunnen desgewenst overigens ook kiezen voor een pas zonder nfc; het is niet duidelijk of dat bij ING ook kan.

Alleen ING en ABN Amro geven pinpassen met een nfc-chip uit; de Rabobank kiest voor een mobiele app waarmee met de telefoon kan worden betaald. Ook die methode zal worden ondersteund, laat NS-woordvoerder Eric Trinthamer weten.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (224)

Kortom, met deze beslissing wordt aan een peiler onder de OV-chipkaart gezaagd. Hoe lang duurt het voordat een NS-bobo beseft dat het op deze manier simpel afrekenen van een kop koffie ook doorgevoerd kan worden naar het reizen per OV? Als ik met mijn pinpas tank, of een auto huur met een creditcard, dan wordt er tijdelijk een bedrag gereserveerd - bij afronden van tanken en inleveren van auto wordt dit weer vrijgegeven, benzinekosten en eventuele schades bij huur worden dan in mindering gebracht. Ditzelfde principe zou ook relatief simpel doorgevoerd kunnen worden voor het OV. Nu maar wachten tot zo'n bobo dit ook beseft: pas dan wordt het reizen per OV echt eenvoudig. Het principe van chipknip is achterhaald.
Het grote verschil is dat deze vorm van betalen een netwerkverbinding nodig heeft om de transactie te kunnen doen en dus minder geschikt is voor mobiele locaties. Daar is bij de OV-chipkaart nou juist bewust niet voor gekozen, want dan kun je bijv. niet inchecken in de bus als hij geen bereik heeft. En het is juist dat verschil dat de OV-chipkaart ook een stuk fraudegevoeliger maakt (er is immers geen centraal systeem dat tijdens de transactie de verificatie uitvoert).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 januari 2014 13:08]

Toch werkt dat systeem niet helemaal jofel: de bushalte alhier staat op een plek waar stomtoevallig het 3G bereik vaak erg beroerd tot 0 is. Uitchecken wordt daardoor meer dan eens niet geregistreerd. Hier kwamen we pas achter nadat we onze anonieme kaarten via Internet gingen inkijken. Ook de OV-chip toko weet dit en biedt de mogelijkheid om het teveel betaalde terug te claimen door het invullen van een formulier. Dat doen we dus regelmatig, met succes.
Hoe meer mensen kunnen uitgeven met hun ov-chipkaart hoe groter de 'voorraad' geld op die kaarten zal worden en daarmee dus ook de voorraad geld waar het ov-chipkaart bedrijf rente over kan trekken. Laat staan de kaarten waar nog tegoed op staat dat verloopt en nooit terug geclaimd wordt, een pure goudmijn.

Voor hun zal dit dus geen positieve ontwikkeling zijn als de banken langzaam terrein gaan winnen op dit gebied en daarmee de transacties op de ov-chipkaart verlagen. Wel jammer dat de verschillende banken toch weer met hun eigen ideeën bezig zijn, hebben ze nou niets geleerd van het succes van iDEAL, tov al hun individuele initiatieven zoals Mollie etc die daarvoor kwamen.
Wel jammer dat de verschillende banken toch weer met hun eigen ideeën bezig zijn
De interface is hetzelfde hoor. Rabo wil een mobiele app, ING en ABN stoppen een NFC chip in de pas. Maar uiteindelijk maakt het niet uit waar je de chip instopt en/of hoe je die aanstuurt, het systeem werkt hetzelfde. Kwa marktpenetratie is integratie in je bankpas natuurlijk wel veel beter, er zijn een hoop Rabo klanten die niet over een smartphone met NFC chip beschikken.
Hoe meer mensen kunnen uitgeven met hun ov-chipkaart hoe groter de 'voorraad' geld op die kaarten zal worden en daarmee dus ook de voorraad geld waar het ov-chipkaart bedrijf rente over kan trekken. Laat staan de kaarten waar nog tegoed op staat dat verloopt en nooit terug geclaimd wordt, een pure goudmijn.

Voor hun zal dit dus geen positieve ontwikkeling zijn als de banken langzaam terrein gaan winnen op dit gebied en daarmee de transacties op de ov-chipkaart verlagen. Wel jammer dat de verschillende banken toch weer met hun eigen ideeën bezig zijn, hebben ze nou niets geleerd van het succes van iDEAL, tov al hun individuele initiatieven zoals Mollie etc die daarvoor kwamen.
afaik is het tegoed op je OV-chipkaart vrij beschikbaar? That is, zonder terugkoppeling naar de bank, dan kan er dus geen rente worden geheven over 't tegoed?
Het tegoed is een digitaal tegoed op een digitale kaart, de actuele geldstromen daarachter lopen heel anders. Het enige dat de ov chipkaart bedrijven hoeven te doen is op bepaalde momenten de bijdragen ontvangen van de partijen zoals NS waar bedragen bijgestort worden, en tegelijkertijd de uitgaven van de deelnemers uitkeren aan de vervoerders. Het geld dat op de passen staat staat keurig vast tegen bepaalde rente percentages.

Daarnaast heb je ook tegoeden die nooit gebruikt worden en dus op een bepaald moment gewoon aan translinksystems vervallen. Dit lijkt misschien minimaal, maar op de schaal waarop de OV chipkaart werkt zijn dit soort effecten vaak goed voor miljoenen per jaar.

Overigens staat het jaarverslag etc van dit bedrijf niet online en ook niet gepubliceerd bij de KVK. Transparantie van hen is dus 0,0.

[Reactie gewijzigd door Sander op 30 januari 2014 09:52]

'Bij betalingen onder de 25 euro hoeft geen pincode te worden ingevoerd.'

Als de pas gestolen is, kan iedereen dan zomaar betalingen uitvoeren onder de 25 euro? Lijkt me ook niet veilig..
Dat maakt natuurlijk vrij weinig uit, contant geld kan immers ook, zonder het invoeren van een code, uitgegeven worden.

Contactloos betalen bij de ING heeft volgens de website een dagelijkse limiet van 50 Euro. Redelijkerwijs kan je dus nooit meer dan 50 euro kwijtraken als je die pas kwijtraakt.
http://www.ing.nl/particu...taalpas/?first_visit=true
De ING spreekt zichzelf een beetje tegen 8)7
5. Hoe veilig is contactloos betalen?
De ING vindt het belangrijk om alle betaalmiddelen veilig en gemakkelijk te maken. Ook contactloos en mobiel betalen voldoen aan de internationale standaarden. Daarnaast is de limiet van contactloos betalen zonder pincode ¤ 25. Mocht uw Betaalpas gestolen worden, dan kan er nooit meer dan ¤ 50 per dag (maximaal ¤ 25 per betaling) betaald worden met de gestolen pas, totdat de pas geblokkeerd is. Het is daarom belangrijk dat u bij verlies of diefstal uw pas zo snel mogelijk laat blokkeren.

10. Wat moet ik doen bij diefstal of verlies van mijn (nieuwe) Betaalpas?
Met contactloos betalen kunt u bedragen tot ¤ 25 zonder pincode afrekenen. Als uw Betaalpas onverhoopt gestolen wordt, dan kan er ¤ 25 per dag betaald worden met de gestolen pas, totdat de pas geblokkeerd is. Het is daarom belangrijk dat u bij diefstal of verlies uw Betaalpas direct laat blokkeren.
Ik heb 3 passen van ING in mijn portemonnee, in het geval van ¤50 per dag kost dat grapje me dus ¤150 als ik gerold wordt. Overigens maak ik me ook een beetje zorgen over hoe makkelijk het gaat worden om een grote groep mensen in een drukke ruimte van ¤25 te beroven door even dicht naast ze te lopen met een apparaatje. Met 3 passen die naast elkaar zitten heb ik daar dan wellicht weer wat minder last van. Dit euvel kan overigens wel voorkomen worden door het geld even vast te zetten, en zodra er veel klachten binnenkomen voor een winkelier (want zo zal zo'n dief dan wel geregistreerd zijn bij de bank) dat al het geld dan gewoon wordt teruggestort.

.edit: precies wat Keypunchie hieronder al zegt inderdaad, had even moeten refreshen voor mijn edit ;)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 januari 2014 12:47]

Overigens maak ik me een beetje zorgen over hoe makkelijk het gaat worden om een grote groep mensen in een drukke ruimte van ¤25 te beroven door even dicht naast ze te lopen met een apparaatje.
Het saldo van de mensen ophalen is 1 ding. Maar hoe ga je van het geld genieten? De ID van het apparaat is gekoppeld aan een bankrekening net zoals de ID van jouw NFC gekoppeld is aan jouw bankrekening.

Als eigenaar van een apparaat heb je een contract gesloten met een betalingsverwerker (net zoals met een pinapparaat). Daar staat je handtekening op, heb je je voor moeten identiceren en waarschijnlijk dingen als inschrijving bij kamer van koophandel voor moeten overleggen.

Kortom, dat is nogal een spoor dat te traceren valt. Natuurlijk dat is allemaal te vervalsen en te omzeilen... maar dat is nogal veel moeite doen voor iets van 100 x 25euro scoren, voordat de automatische fraudedetectie van de betalingsverwerker je apparaat blokkeert?

We hebben het hier niet bepaald over "rentenieren in Brazilie"-bedragen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 29 januari 2014 12:42]

Het is inderdaad een goede vraag, wat te doen als er een draadloze scammer bestaat (zal vast wel bestaan).
Bij een telefoon moet je waarschijnlijk op "ok" drukken bij een transactie. Ik heb nooit een pasje met een "ok" knop of touchscreen gezien.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen dagelijks zijn/haar saldo bekijkt (tenzij je dagelijks de eindjes aan elkaar moet knopen). Waarschijnlijk kom je er dan pas na 1-4 weken achter dat je bent opgelicht/gescamd.
Waarschijnlijk zien ze wel waar het geld naartoe wordt gesluisd?

We hebben het nu wel over banken, bij de OV-chipkaart was het een ander verhaal dat er geld zomaar op het chip gezet kon worden met een apparaat en dat er geen controle is. Je zou het dan kunnen vergelijken met zoals het geld zomaar op je eigen contactloos betaalpas zetten zonder dat de banken op de hoogte zijn, dus wordt hem niet 1/2/3 met een apparaatje geld van andermans betaal passen halen :).

[Reactie gewijzigd door Acers2k op 29 januari 2014 12:34]

De ING spreekt zichzelf een beetje tegen 8)7

[...]


Overigens maak ik me een beetje zorgen over hoe makkelijk het gaat worden om een grote groep mensen in een drukke ruimte van ¤25 te beroven door even dicht naast ze te lopen met een apparaatje.
Als je bekijkt dat chiplezers nu al moeite hebben om twee passen in een portemonnee uit elkaar te houden als je die portemonnee ertegenaan houdt, lijkt me dat je daar behoorlijk wat moeite mee gaat hebben.
Zelfde voor de ABN Amro, maximaal 25 euro per transactie met een maximum van 50 euro per dag. Als je pas gestolen wordt vergoeden ze deze contactloze betalingen wel, zonder het eigen risico van 150 euro dat voor gewoon pinnen geldt.
https://www.abnamro.nl/nl.../uw-nieuwe-betaalpas.html
Contactloos betalen bij de ING heeft volgens de website een dagelijkse limiet van 50 Euro. Redelijkerwijs kan je dus nooit meer dan 50 euro kwijtraken als je die pas kwijtraakt.
http://www.ing.nl/particu...taalpas/?first_visit=true
Om volledig te zijn: ABN Amro stelt je schadeloos als er misbruik gemaakt wordt van jouw pasje. Van hun site:
Is uw betaalpas na verlies of diefstal gebruikt voor kleine betalingen zonder pincode? Dan vergoeden wij u normaal gesproken het bedrag dat is afgeboekt.
edit: Net te laat, Rafe was me voor

[Reactie gewijzigd door 19339 op 29 januari 2014 12:10]

Redelijkerwijs kan je dus nooit meer dan 50 euro kwijtraken als je die pas kwijtraakt.
Niet het volledige beeld. Je stelt zelf dat het een daglimiet betreft, dus iedere nieuwe dag dat de pas nog niet is geblokkeerd kan opnieuw 50 Euro worden afgeschreven. Zeker voor mensen die niet iedere dag hun pas in de handen hebben kan dit dus nog aardig oplopen.
Als iemand je portomonnee met wat briefjes erin steelt.... dan kan 'ie dat ook!

Het voor- en nadeel van de digitale portomonnee: hij is traceerbaar.

Politie kan makkelijk bewakingsbeelden opvragen van iemand die met *jouw* gestolen digiwallet aan de slag gaat. Sowieso laat de betaler een digitaal spoor achter.

Je stelt overigens een maximum in op zo'n portomonnee. Dus bvb. max 25 euro/dag. Als je er dan binnen 2 dagen achterkomt dat je telefoon/pinpas weg is, dan ben je voor max. 50 euro beroofd. Niet leuk, maar niet onoverkomelijk.

Kan me ook voorstellen dat het makkelijker is te verzekeren dan cash geld.

[update]
Ik lees net dat bij bvb. ABN Amro, ze zelfs die kleine bedragen vergoeden:
Is uw betaalpas na verlies of diefstal gebruikt voor kleine betalingen zonder pincode? Dan vergoeden wij u normaal gesproken het bedrag dat is afgeboekt. Hiervoor geldt niet het normale eigen risico van ¤ 150,-.
https://www.abnamro.nl/nl.../uw-nieuwe-betaalpas.html

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 29 januari 2014 12:20]

Zat ik me net ook te bedenken, 1x 25 euro is niets, 10x 25 euro is wat minder leuk.
Je hebt dan gewoon een daglimiet en een algemeen limiet voordat de pincode ingevoert moet worden. De banken zijn niet dom, ze zullen allerlei maatregelen nemen om het risico te beperken, want als ze dat niet doen moeten ze dat zelf vergoeden.

En dit doen ze allemaal zodat wij nog sneller ons geld uitgeven, want als je sneller klaar bent met afrekenen heb je ook minder tijd om na te denken over je huidige saldo en al het geld dat je hebt verbrast.
Ik vraag me wel af of je niet steeds tot 25 euro moet opwaarderen of dat iemand 10x een betaling kan doen tot 25 euro (per dag/week)...

Verder is het principe van 25 euro (of meer zakgeld) op je pasje niet nieuw. Daar hebben/hadden we namelijk de Chipknip nog voor (ok hij is geflopt, waardoor hij uit het straatbeeld zal verdwijnen). Je moet alleen een pincode invoeren als je geld op het pasje zet.
Ik vraag me wel af of je niet steeds tot 25 euro moet opwaarderen of dat iemand 10x een betaling kan doen tot 25 euro (per dag/week)...

Verder is het principe van 25 euro (of meer zakgeld) op je pasje niet nieuw. Daar hebben/hadden we namelijk de Chipknip nog voor (ok hij is geflopt, waardoor hij uit het straatbeeld zal verdwijnen). Je moet alleen een pincode invoeren als je geld op het pasje zet.
Eerder getorpedeerd dan geflopt, 't probleem met de chipknip was dat alle banken in Nederland besloten hadden de chipknip in te willen voeren, terwijl de Ing en de Postbank weigerden mee te doen met de chipknip en een jaar of wat later met hun eigen, 100% gegarandeerd incompatibele, variant kwamen: de chipper.

Dan heb je dus al 2 incompatibele systemen, welke zet je dan op je snoep of parkeer automaat?-> Geen :+
Als de pas gestolen is, kan iedereen dan zomaar betalingen uitvoeren onder de 25 euro? Lijkt me ook niet veilig..
Je moet het dus ook als contant geld zien. Het is precies zo veilig of onvelig. Niets aan de hand dus. Hebben we al een paar eeuwen aan kunnen wennen.
Nog iets minder veilig eigenlijk; van contant geld heb je het redelijk snel door dat het er niet meer is. Maar als het digitaal gaat... er verdwijnt dagelijks geld van mijn rekening automagisch, ik ga niet zomaar zien dat iemand het gejat heeft in plaats van dat het een automatische incasso was :/
Ik neem aan dat er ook een daglimiet op zit.

Maar voorheen als je je portomee vol geld verloor was je dat ook kwijt. . . . .
(Dit gold ook al voor de Chipknip, waar iedereen van zei als ik hem verlies ben ik mijn geld dat erop staat kwijt)
Dan moet je niet zo'n pas nemen.

Gewoon veiligheid inleveren voor comfort.
Dan moet je niet zo'n pas nemen.
Er is niet zoveel te 'nemen'. Ik weet uit ervaringen in mijn omgeving dat de bank je dat ding gewoon ongevraagd door de strot douwt.

Je zou van bank kunnen wisselen, maar ja, dankzij dat fantastische IBAN is bankrekening-nummerportabiliteit volkomen onmogelijk gemaakt, dus dan haal je jezelf potentieel een hoop shit op de nek.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 29 januari 2014 12:00]

Het is NFC, je kan hem heel makkelijk zelf 'uitschakelen' :)
Het is NFC, je kan hem heel makkelijk zelf 'uitschakelen' :)
Je pas blijft eigendom van de bank. Als je hem dus moedwillig sloopt dan kan de bank je aansprakelijk stellen voor het mollen van een bankpas.
Kunnen ze doen, maar als jij 'm per ongeluk in de magnetron hebt laten liggen en NFC niet meer werkt dan gaat niemand daar een probleem van maken tenzij jij zelf bij je bank gaat klagen dat 'ie stuk is.
Het is NFC, je kan hem heel makkelijk zelf 'uitschakelen'
Klopt, maar ik weet van diezelfde mensen dat de Gamma of de BCC voor dat 'uitschakelen' betere 'instrumenten' bieden dan de bank ... ;)
Dan moet je de kleine antennetjes door gaan snijden of altijd je pasje in een RFID-blokkerend hoesje stoppen, ik kan geen andere manier verzinnen om het RFID gedeelte onklaar te maken zonder ook de betaalchip te slopen.
Een kleine scheur in de antenne maken, die loopt rondom, dus een barstje in de rand zou genoeg moeten kunnen zijn.

* dat werkt zo met de OV kaart.
Het is NFC, je kan hem heel makkelijk zelf 'uitschakelen' :)
Zonder de gewone chip te frituren? Want anders dan kan je ook niet meer gewoon pinnen namelijk, die magneet strip wordt al in geen eeuwen meer gebruikt...
Je kunt contactloos betalen uitzetten bij je eigen bank
daarnaast was je rekeningnummer al niet portable naar een andere bank
aangezien de banken een reeks van rekeningnummers krijgen toegewezen
begincijfers 57,58,48 zijn bijv abn rekeningnummers en 63, 68 zijn ing als voorbeeld
was je rekeningnummer al niet portable naar een andere bank
Dat klopt, maar dat was technisch oplosbare onwil. Met IBAN wordt het ook technisch lastiger oplosbaar. Een rekeningnummer met 'RABO' erin porteren naar ING levert een nogal onoverzichtelijke toestand op.
Je maakt wel problemen die er nog helemaal niet zijn.
Je maakt wel problemen die er nog helemaal niet zijn.
Huh? De bank biedt als 'dienstverlening' iets dat ik niet wil, en als 'extra dienstverlening' maken ze het extra moeilijk om onder die ongevraagde 'dienstverlening' uit te komen, en dan maak ik problemen?
Ja. Het moet nog blijken of je ook NFC-loze passen kan krijgen, er is nog niet duidelijk hoe die limiet precies werkt, en je hebt die pas nog niet. Dus ieder probleem waar je nu tegenaanloopt bestaat nog helemaal niet, behalve in je hoofd.
je hebt die pas nog niet
Ik niet, maar kennissen van mij die bij de genoemde banken zitten wel.
behalve in je hoofd.
Dat mag je dan ook even vertellen aan degenen die al ongevraagd zo'n pas hebben gekregen. Banken werken er namelijk al lang mee. Dus dat al die andere dingen 'nog moeten blijken' is rijkelijk laat als het al geintroduceerd is.

Misschien moet je in het vervolg eerst even kijken waar je het over hebt.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 29 januari 2014 12:23]

Beetje lichtgeraakt misschien?

Laten we teruggaan naar de kern: ben je al tegen al die problemen die je nu opsomt aangelopen?
Beetje lichtgeraakt misschien?
Misschien wel :) , maar als ik zeg dat er mensen opgescheept zitten met zo'n ding terwijl ze dat niet willen vind ik het nogal onfatsoenlijk om me dan maar ongefundeerd impliciet te gaan zitten uitmaken voor leugenaar*.
Laten we teruggaan naar de kern: ben je al tegen al die problemen die je nu opsomt aangelopen?
Dat je 'features' krijgt die je niet wil? Ja. Dat de dienstverlening van banken niet bijzonder aansluit op mijn wensen? Ja. Dat overstappen van bank onnodig moeilijk is? Ja. Dat IBAN dat alleen nog maar lastiger maakt? Nee, dat niet.

edit:
* Ik probeer altijd moeite te doen om onderbouwde dingen hier neer te zetten (of dat altijd even goed lukt is een tweede, natuurlijk :) en ik vind het dan nogal onbeschoft wanneer dat wordt afgeserveerd met 'Oooo, da's nietes!', al dan niet gelardeerd met enige onflatteuze benamingen, zonder dat diegene er blijk van geeft moeite te hebben gedaan om daarvoor argumenten te vinden. Als iemand mij onderbouwd terechtwijst ben ik de eerste om toe te geven dat ik ernaast zit, maar ongefundeerd maar wat roepen schiet mij in het verkeerde keelgat en ben ik trouwens ook niet gewend hier, waar de meeste mensen wel met kennis van zaken spreken. Jouw reactie is bij nader inzicht niet eens zo vreselijk, maar het is wel de zoveelste die ik hier de laatste tijd om mijn oren krijg, en was daarmee een beetje de druppel die de emmer deed overlopen. Enfin, excuses voor mijn reactie, en zand erover wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 29 januari 2014 13:27]

In dat geval neem je een andere bank, want dan ben je het niet meer eens met hun dienstverlening.

Ik maak je niet uit voor leugenaar, ik vind alleen de problemen kleiner dan dat jij ze maakt :) Verder alles goed bedoeld.

Ik roep niet ongefundeerd wat, en je trekt het mijns inziens zelf teveel aan...Niet doen,, het is het internet , en je hoort geen toon waarop ik de vraag stel of opmerking geef ;)
en je hebt die pas nog niet.
De passen worden bij ING al vanaf juni 2013 geleverd. Ik heb in november nieuwe passen aangevraagd wegens verlies van portemonnee (is weer teruggekomen door een aardige vinder, dat terzijde), en heb dus 3 ING passen in mijn portemonnee met de functie. Heb ik niet om gevraagd. Overigens ben ik er wel blij mee, ik wil er wel gebruik van maken en ik had gebaald als ik nieuwe passen had gekregen waar deze functionaliteit nog niet inzat. Maar de pas krijg je dus automatisch zonder er iets voor te doen.
[...]


Huh? De bank biedt als 'dienstverlening' iets dat ik niet wil, en als 'extra dienstverlening' maken ze het extra moeilijk om onder die ongevraagde 'dienstverlening' uit te komen, en dan maak ik problemen?
Je vergeet het punt dat die pasjes ¤1 duurder worden 'omdat er nu een NFC chip in moet', m.i. het sterkste argument...
Wel eens in Rotterdam op straat geparkeerd?
Dan wordt het niet door de bank door je strot geduwd toch, of wel soms?
[...]

Ja want de chipknip is ook zo ontzettend door de strot geduwd. Oh wacht...
Heb jij een bankpas zonder chip dan? Want ik kan me enkel mijn aller eerste bankpas nog herinneren zonder die chip...dus de chipknip is wel degelijk door je strot geduwd, dat je er niks van merkt is een ander verhaal ;)
Volgens mij moet je je definitie van "door de strot duwen" even bijspijkeren ;)
iemand iets door de strot duwen: iemand iets met alle geweld opdringen, tegen diens zin in.
Als je er niets van merkt, is het dan "met alle geweld"?
dus als je het niet wilt gebruiken doe je er gewoon niks mee; opt-in heet dat.
Hoe is dat anders dan bij "contactloos betalen" dan? Als je het niet wil gebruiken dan hou je de pas gewoon niet voor de ontvanger. Het wordt pas door je strot geduwd als het gebruik verplicht wordt gesteld. Ik zie nog niets waaruit dat blijkt.
Hoe is dat anders dan bij "contactloos betalen" dan?
Bij chipknip kun je niet betalen als je er niet eerst zelf wat op zet. Je moet dus zelf een actie ondernemen voordat je het uberhaupt kunt gebruiken. Voor die actie heb je bovendien je pincode nodig.
Nfc is wel actief als je zelf niks doet. Het 'verversen' van je tegoed gaat ook zonder pincode. Dat betekent dus ook dat je, als je je pas verliest, misschien wel 50 euro of nog meer kwijt bent, vanwege een optie waar je niet om gevraagd hebt en die je misschien wel helemaal niet hebben wil. Dat risico bestaat niet bij chipknip: als je ervoor kiest om het niet te willen gebruiken loop je de ermee gepaard gaande risico's ook niet.

Opt-in en opt-out heeft niks te maken met een keuze opgedrongen krijgen en er dan wel of niet iets mee doen. Het heeft te maken met zelf die keuze maken.
Je chipknip kun je blokkeren bij ieder oplaadpunt. Dan werkt de betaalfunctie niet meer. Het zou niet verbazen als je de NFC chip ook gewoon zou kunnen uitschakelen bij een pinautomaat.

En wat "opgedrongen worden" betreft: heeft iemand jou ooit gevraagd of je het eens was met het gebruik van papiergeld, de euro, cheques, het afschaffen van cheques, etc? Je kunt overal wel een punt van maken.
Je chipknip kun je blokkeren bij ieder oplaadpunt. Dan werkt de betaalfunctie niet meer. Het zou niet verbazen als je de NFC chip ook gewoon zou kunnen uitschakelen bij een pinautomaat.
Dat is al een stap verder. Als ik in het begin niks doe, geen saldo op mijn chipknip zet, staat 'ie vanzelf 'uit' (hij werkt natuurlijk wel, maar er staat geen saldo op dus je kunt er geen betalingen mee doen). Als ik zo'n nfc-pas heb en niks doe staat 'ie vanzelf aan.
heeft iemand jou ooit gevraagd of je het eens was met het gebruik van papiergeld, de euro, cheques, het afschaffen van cheques, etc?
Nee. Maar betekent dat dan dat ik alleen ergens bezwaar tegen mag hebben als mij expliciet om mijn mening wordt gevraagd? Ik heb bijvoorbeeld in 2002, bij de toetreding van Griekenland tot de Euro, al geroepen dat dat niet moest, omdat dat tot exact die problemen zou leiden waar we nu mee te maken hebben. Dan kan ik wel 'overal een punt van maken', maar als mij de rekening wordt gepresenteerd van iets waarvan ik gezegd heb dat je het niet moet doen, en je doet het toch, moet ik het dan maar gewoon accepteren dat mensen stomme beslissingen nemen, waarvan ik vantevoren precies heb aangegeven hoe en waarom het misgaat, waar ik vervolgens de consequenties van mag gaan dragen, en dan moet ik ook nog eens mijn mond houden zodat het de volgende keer op exact dezelfde wijze verkeerd gaat?

Je mag best fouten maken, maar neem dan je verantwoordelijkheid en leer ervan. Je mag best nieuwe dingen proberen, maar denk erover na en overzie de consequenties. En inderdaad, ik voorzie vaak bij dat soort dingen problemen. Dan kun je inderdaad roepen dat ik het allemaal wel heel negatief zie, maar het vervelende is dat de problemen die ik voorzie vaak - niet altijd - ook werkelijkheid worden, dan zitten 'we' met de gebakken peren en zit iedereen zich af te vragen hoe dat nou toch kon. En dat gebeurt keer op keer op keer op keer. Dan maak ik er liever vantevoren onterecht een punt van dan achteraf te moeten constateren dat ik er beter vantevoren een punt van had kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 30 januari 2014 08:32]

Dat staat default aan. Dus je kiest niet zelf voor het risico dat je pas wordt gestolen en vervolgens gebruikt wordt om contactloos mee te betalen. Opt-out dus. Terwijl de chipknip eerst moet worden opgeladen voordat je er mee kunt betalen.
Heb je al een nieuwe pas? Daar zit het op, kijk even aan de achterkant van je pas. Dat wifi achtige icoon geeft het aan.
Met de chipknip kan je in een keer nog grotere bedragen afrekenen zonder een pincode.
Ja, maar daar moet je eerst geld OP zetten. En daar heb je wel een pincode voor nodig.
Wie zegt dat dat hier niet zo is? De bewoording is nogal vaag immers.
Met chipknip kon je zelfs nog veel meer zonder pincode
Is het veel anders dan een portemonnee met 25 euro die gestolen wordt? Daarnaast gaat het allereerst om betalingen bij organisaties zoals de NS zodat de pinpasdief veelal op beeld zal komen. Zo eenvoudig zal het dus niet zijn.

Zolang er een (instelbaar) maximum per dag is van bijvoorbeeld 50 tot 100 euro dan zie ik het probleem er niet zo van in. Het betekent veel minder betalingen waarbij een pincode hoeft te worden ingevoerd. De pincode gebruik je dan alleen voor grotere bedragen. Naast sneller kunnen afrekenen betekent het minder kans op meekijken bij het invoeren door criminelen. Ik juig het initiatief toe.
Na 4 of 5 keer zonder PIN een betaling te hebben gedaan moet je altijd weer een betaling doen met PIN code.
Erger nog, stel je pas zit in je zak en je staat in een overvolle trein hutje aan mutje. Er staat dan iemand tegen je aan met zo'n mobiel 'apparaat' bij zich die kan afschrijven, zoiets als in de shops waar je je pas maar langs hoeft te halen en geen pin hoeft in te voeren. Dan ben je zomaar een bedrag tot 25 euro kwijt.
Ja en als er in diezelfde overvolle trein iemand tegen je aanstoot ben je je portomonee kwijt, die gasten heten zakkenrollers en bestaan al lang.

En daarbij ik heb zelf een telefoon met NFC en ben nu aan het spelen met NFC-tags, maar als je er meerdere bij elkaar hebt, kan hij ze l=niet lezen, dus stop je OV-kaart en pin-pas in dezelfde portomonee.
Daarnaast moet hij met het apparaat op zo'n 3 cm van je pas komen dus moet hij weten waar je portomonee zit.

Ja, het is mogelijk, maar ik denk dat erg onwaarschijnlijk is, hij met namelijk wel een apaaraat hebbben dat ergens geristreerd is al betaalterminal, want je geld moet toch ergens heen overgeboekt worden . . . .
Dat zou je kunnen oplossen als de bank deze mogelijkheid alleen toestaat op plekken waar zo'n apparaat behoort te zijn. Dus alleen bij de winkels die meedoen (controle middels GPS) eventueel aangevuld met het huisadres van de pinpashouder (pinnen aan huis vergemakkelijken).

Het apparaat is niet meer dan een interface, de koppeling van de interface met de netwerk van de bank is waar het om draait. Zolang dat goed in elkaar zit zijn de risico's minimaal.
Een OV kaart zou ook moeten blijven waar hij voor bedoeld is, het openbaar vervoer. Laat de desbetreffende instanties het overige betaalverkeer maar regelen.
Sommige mensen hebben het recht om reiskosten te declareren. Winkelen met OV-chipkaart zou op deze manier ook een hoop fraude teweeg kunnen brengen. Ik ben blij dat ze ermee stoppen.
In veel andere landen wordt het ook al gedaan en werkt perfect. Daar zijn het ook geen OV kaarten maar gewoon betaalkaarten waar je ook OV mee kan betalen.
Die hebben we hier al jaren. Het heet de pinpas. Je kon er overal mee betalen, ook in het openbaar vervoer. Totdat de OV-chipkaart er kwam.
Je kunt nog steeds gewoon de OV-chipkaart opladen met je pin hoor, precies hetzelfde als een papieren kaartje kopen met je pin.
Helemaal niet, want met het papieren kaartje weet de NS volgend jaar niet meer of ik de trein van 11:14 of 11:44 genomen heb. De OV chipkaart is de reden waarom ik helemaal geen gebruik meer maak van het OV.
Je kunt nog steeds met papieren kaartjes reizen hoor. Toegegeven, een aantal voordelen daarvan zijn afgeschaft (papier en chip moest even duur zijn; kortingen die de chipkaart niet kan geven [retourtjes, vijf-retour, via-station, mogelijk nog een paar] zijn dus voor papier ook afgeschaft, om andere (ongerelateerde?) redenen zijn kaartjes zonder datum ook niet meer verkrijgbaar), maar "ik reis niet met ov, want chipkaart" is onzin.
Bovendien mag het papieren kaartje in nederland nog niet afgeschaft worden. In de wet over invoerig van de OV chipkaart is die afschaffing hard gekoppeld aan het oplossen van het dubbel opstaptarief probleem voor de treinen.
Dan zou ik helemaal maar niet naar het buitenland gaan als ik jou was. NL was niet eens heel snel met invoering van zo'n systeem. Je kan ook rustig een anonieme pas nemen. Dan koppelen ze die gegevens niet aan je naam ;)
Dan zou ik helemaal maar niet naar het buitenland gaan als ik jou was. NL was niet eens heel snel met invoering van zo'n systeem. Je kan ook rustig een anonieme pas nemen. Dan koppelen ze die gegevens niet aan je naam ;)
Daarom is het Nederlandse systeem IMO heel slecht. Ze al het goede van de andere systemen kunnen nemen. Maar dat hebben ze helaas niet gedaan.

In het buitenland werken ze heel veel met kaartjes die automatisch ingenomen worden nadat de ritten voltooid zijn. Of je hebt een kaart vergelijkbaar met de OV kaart. Ik weet niet of je in het VK extra betaald voor de Oyster Card.
Ik vind het van de zotte dat je eerst ¤ 7,50 moet betalen voor een kaart waar mee de NS je kan tracken. En in de praktijk ook nog een duurder blijkt te zijn dan het papieren alternatief.

Als ze in Nederland de papieren kaartjes afschaffen zonder een goed alternatief te bieden zullen ze mijn niet meer in de Nederlandse trein zien.

Op zich heb ik helemaal niets tegen de trein als vervoermiddel, wel tegen de praktijken van de vervoersbedrijven. Het probleem van de NS en vervoersbedrijven is dat ze nooit concurrentie gehad hebben en zich nooit op de consument hebben hoeven te richten. Daarom denken ze dat ze als een monopolist mogen handelen c.q. de consument iets door de strot mogen duwen.
Helaas lopen er steeds minder rond met een behoefte voor privacy van de overheid. Veruit de grootste groep zijn de naive mensen die graag overal aan mee doen, en voor wie nadenken een straf is. Dat hebben ze op school geleerd.
Enkel een harde confrontatie met de realiteit kan hun misschien op een ander spoor brengen, maar de meeste zullen met alle energie zich vastclampen aan hun jong aangeleerde illusies.
De cultuur is vakkundig verneukt.

[Reactie gewijzigd door F_Blofeld op 29 januari 2014 15:36]

Die kaartjes die ingenomen worden zijn erg handig, zeker. Maar dat is vooral voor mensen die niet met regelmaat reizen. Mensen die elke dag gaan, nemen ook in die landen een equivalent van de OV chipkaart. Dat de gebruikte technologie wat afwijkt, dat het chipje erin van andere makelij is, of zelfs dat de prijzen hier misschien te hoog zijn, verandert weinig aan het feit dat de praktische werking gewoon gelijk is. Met de octopus card in HK / 7Eleven card in Korea / etc etc ga je ook naar automaat om het pasje op te laden. In checken en uitchecken gebeurt ook daar.

Grootste verschil met hier is dat je daar verplicht door poortjes moet (bij metro en trein), waardoor je niet kan 'vergeten' in en uit te checken. Dat kan hier beter, maar het is natuurlijk wel een vrij kostbare operatie om op elk station die poortjes neer te zetten.
Grootste verschil met hier is dat je daar verplicht door poortjes moet (bij metro en trein), waardoor je niet kan 'vergeten' in en uit te checken. Dat kan hier beter, maar het is natuurlijk wel een vrij kostbare operatie om op elk station die poortjes neer te zetten.
In de nederlandse wet over invoering van de OV chipkaart is destijds vastgelegd dat op ALLE toegangen van alle stations poortjes geplaatst moesten worden. De NS heeft hier zelfs 300 miljoen euro voor ontvangen van de overheid. Vervolgens hebben ze dat maar voor een klein deel uitgevoerd en zijn ze niet eens op de vingers getikt, laat staan gesommeerd die 300 miljoen terug te betalen.

Ook het gekloot met aparte toeslagen kopen en op je kaart zetten voor de treinen van NS high speed slaat nergens op. In bv. Japan rijden de high speed treinen vanaf aparte sporen. Daar staat dan weer een 2e poortje binnen het station, weer ff inchecken en het systeem weet dat je met een high speed trein rijdt, dus word automatisch de hogere prijs berekend.

Dezelfde benadering kun je ook gebruiken voor overstappen tussen twee vervoerders. Nu moet je eerst bij paal 1 uitchecken bij NS en paar meter verder bij paal 2 inchecken bij bv. Veolia of Arriva, wat een idioterie. Gewoon poortje neerplanten en 1 swipe is tegelijk checkout en checkin.
Ai, dat is lekker dan!

Dat inchecken met die verschillende vervoerders is inderdaad wel een rotsituatie. Ik ben blij dat er 1 algemeen OV kaart is, maar dat steeds moeten in en uit checken is erg onhandig en foutgevoelig. En duur, want steeds betaal je weer zo'n basis start tarief. Als je met meerdere vervoerders rijdt, betaal je blauw volgens mij...

Hoge snelheidstreinen op een apart spoor zou mooi zijn, alleen de huidige dienstregeling en stations zijn daar niet echt op voorbereid. We hebben relatief gezien ook heel weinig hogesnelheidstreinen in vergelijking met een Japan, gok ik.
We hebben in nederland eigenlijk maar 1 hoge snelheidstrein, en dat is de Thalys naar Parijs.

De Fyra of net hoe die bodemloze geldput nu ook heet staat op alle stations zo extreem lang stil dat alle tijdswinst die ze al halen uit ietsjes sneller rijden helemaal verloren gaat.

De ICE's naar duitsland reiden in nederland allemaal over normaal spoor en kunnen dus niet eens snel rijden. De ICE naar koln en verder rijdt bv pas vanaf Dusseldorf over echt ICE spoor.

Japan heeft redelijk wat shinkansen lijnen ja, maar is ook wel stuk groter dan Nederland. Belangrijkste voordeel dat Japan heeft is dat de regering (ongeacht van welke partij die op dat moment ook is) inziet dat ze een goed functionerend OV systeem nodig hebben en bereid is daarvoor het nodige geld te reserveren.

Getuige ook de beslissing om een maglev shinkansen lijn te bouwen van Tokyo naar ik meen Osaka die straks gewoon passagiers met een snelheid van 500 km/u gaat vervoeren. Dat concurreert dus wat betreft tijd met een vliegtuig op middellange afstanden tot enkele duizenden kilometers.

Zo'n netwerk in Europa zou echt een fantastische oplossing zijn om het regionale vliegverkeer en alle bestaande (semi-) hoge snelheidstreinen te vervangen. Dan ben je in bv 5½ uur vanaf A'dam CS in hartje Moskou (kost je nu minstens net zo lang, zo niet langer).
Zelfs normale hogesnelheidstreinen zijn een goed alternatief voor korte vluchten. Met al het incheck en bagage gedoe ben je zoveel tijd kwijt, dat je heel wat tijd goed moet maken. En met de trein is nog leuker ook, heb je tenminste wat te zien onderweg ;)
Ik kan je vertellen, openbaar vervoer hier in Schotland is een ramp. De Oyster card werkt alleen in Londen. Het is een wirwar van busbedrijven met elk aparte abonnementen, hoge prijzen, en gare tijden. Trein is eerlijk gezegd prima, maar ik zou een moord doen voor een algemene ov-chipkaart.

Dat er in Nederland geld wordt gevraagd voor de ov-chipkaart is inderdaad belachelijk, maar het gemak dat je ervan krijgt heb je pas door zodra je hem niet meer hebt.
Overal moet je bijna betalen voor een OV kaart hoor. Veel meer dan verkapte borg is het volgens mij niet, want je kan ook negatief saldo hebben.
Oyster card moet je voor betalen, maar je kan die ook weer inleveren. Soort borg systeem.
London is echt een voorbeeld van hoe het goed kan. Hong Kong ook btw
En Johannesburg / Pretoria ook met de Gautrain. Daar kost de OV chipkaart 11 Rand (EUR 1.10) dat is nog te doen, daar zijn alle haltes gesloten maar dat is net als London gewoon een metronet.

Hier in NL zouden papiern kaartjes prima kunnen: bij elke rij stempelpalen (of hoe noem je die dingen?) tenminste een met een bar- of QR code scanner waarmee je 'incheckt' en bij gesloten stations ook 'uitcheckt'.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 29 januari 2014 15:52]

Papieren kaartjes kunnen hier in Nederland niet vanwege de opzet van het systeem. Het is een slimme kaart, alle informatie die nodig is staat erop. Saldo, persoonsgegevens, in- en uitchecks, allemaal. De paaltjes en poortjes zijn 'dom'; die lezen slechts de informatie op je kaart uit en schrijven daar weer naartoe. Pas achteraf wordt die naar de centrale server gestuurd om daar de controle uit te voeren.

Dit is gedaan omdat je anders een permanente internetverbinding nodig hebt voor elke lezer die je hebt. Je moet dan immers alle informatie voor saldoberekening elke keer centraal ophalen voodat je kunt in- en uitchecken. Dit zou de storingsgevoelig worden, want als je internetverbinding wegvalt dan kun je niets meer. Wil je met in- en uitchecken werken dan zul je dus aan de chip moeten, een simpele barcode voldoet niet.
Zo goedkoop? Dacht dat dat zonder abonnement 45 rand was ofzo. Heb daar een tijdje gewoond, doe mij maar een auto ipv ov daar ;)
Tot het moment dat je je anonieme pas oplaadt met je PIN-pas ;)
En bij je PIN-pas vind je het niet erg dat ze alles van je weten? Of betaal je ook alles contact etc?

Dat ze het kunnen koppelen wil ook niet zeggen dat ze dat ook doen. Ik zeg ook niet dat ze het absoluut niet doen, maar het is wel makkelijk praten zo natuurlijk. Er valt zo ontzettend veel aan elkaar te koppelen natuurlijk.
Als het goed is krijgt de instantie waar je een pinbetaling uitvoert alleen te zien DAT er betaald is. Niet van welke rekening er betaald is. Volgens zie je op de bon alleen de eerste of laatste 3/4 tekens van het rekeningnummer.

Dit is ook precies de reden waarom er een pinbon wordt gedrukt: dat is de bon van de bank die aangeeft welk bedrag er van je rekening is geschreven.

Winkels zijn (voor zover ik weet) verplicht die bon te verstrekken en als je als klant de bon niet hoeft, zijn ze verplicht de bon te vernietigen.

Uiteraard is er een verschil tussen theorie en praktijk, maar vooralsnog geloof ik niet dat bedrijven/instanties 'zomaar' pingegevens en aankoopgegevens aan elkaar kunnen knopen.
Waarom krijg je dan in de bus met oplaad automaten geen bon?

Aanklagen die overheid!

En laat ons aub weer eens met cash betalen!
Je kan in OV ook met cash betalen hoor, althans bij RET. Je betaalt wel 3 euro per uur, maar goed, het is wat je kiest.
Tot het moment dat je je anonieme pas oplaadt met je PIN-pas ;)
Het vrijgeven van iemands bankgegevens is nog altijd aan strikte regels gebonden. Dat mag nog steeds niet door 'zomaar' een paar databases van transacties aan elkaar te knopen.
Ja dat vind jij, en dat vind de wet. Maar vind de geheimedienst dit ook?
Dat hoeft dus niet per sé; je kan je OV namelijk ook opladen met muntgeld. Anoniem reizen -voor zover echt anoniem reizen nog bestaat met alle camera's, toegangspoortjes, etc.- is dus mogelijk.
Dat kan volgens mij ook op telkens minder plekken.
Dat weten ze met de OV-chipkaart ook niet, alleen hoe laat jij ingecheckt bent (op station of perron) en hoe laat uitgecheckt.

Op Utrecht kan je bv gewoon inchecken en dan eerst nog ff gaan shoppen in Hoog-Catharijne voor je de trein pakt . . . . .

En waarom zou het zo erg zijn dat de NS weet welke trein je hebt genomen?
En trouwens <ALU hoedjes mode aan>
Je hebt waarschijnlijk een GSM, dus je provider kan toch al precies zien waar je hoe laat bent. <ALU hoedjes mode uit>
ik maakte nooit gebruik van de bus om die shit kaartjes
Nu met de ov chipkaart, heerlijk zo als het moet
Niet die shit lange rijen wat maar niet op schiet voor al die mensen die bij de bus chauffeur "snel" een kaartje moeten kopen.
Dat heb ik echt nooit begrepen hier in nl. Waarom ze de bus chauffeur daar mee opzadelen..

Als je dan geen ov chip wilt hebben doe het dan net als in zwitserland.. Dat is ook veel beter dan wat we hier hadden. Kaartjes koop je op de halte en daar stempel je. De bus chauffeur is geen controleur of uit gifte man. Je kunt over al in stappen bij elke deur. Er gaan gewoon net als in de trein controleurs rond in de stad.
Hoe reis je dan precies? Kentekens worden in sommige gevallen ook opgeslagen.
Helemaal niet, want met het papieren kaartje weet de NS volgend jaar niet meer of ik de trein van 11:14 of 11:44 genomen heb. De OV chipkaart is de reden waarom ik helemaal geen gebruik meer maak van het OV.
Je vergeet voor het gemak maar even die camera met gezichtsherkenning waar je recht in kijkt met je snuffert als je het perron op loopt?

En je vergeet ook maar even je mobiel uit te zetten hè? Vodafone en T-Mobile weten nog exact welke trein je genomen hebt zelfs als je zwart reist.
Helemaal niet, want met het papieren kaartje weet de NS volgend jaar niet meer of ik de trein van 11:14 of 11:44 genomen heb. De OV chipkaart is de reden waarom ik helemaal geen gebruik meer maak van het OV.
Met je OV chipkaart ook niet hoor, ze weten enkel hoe laat je ingechecked hebt, ik ben weleens wat vergeten thuis op weg naar werk en dan neem je gewoon de trein terug zonder eerst uit te checken en vervolgens weer heen om alsnog op je werk te geraken. Tussendoor gecontroleerd, geen haan die kraaide.

Dus hoewel de inchecktijd (&locatie waarshcijnlijk) absoluut vast ligt, kunnen ze nooit hard maken hoeveel je daadwerkelijk hebt gereisd tenzij ze daadwerkelijk de hele tijd naast je hebben gestaan. Immers, je kan best op Arnhem inchecken, naar Amsterdam reizen, niet uitchecken en vervolgens naar Maastricht. Je loopt het station niet uit, dus hoef je ook niet uit te checken :+
Met pinpas moet ik PINNEN. Zo'n chipkaart is natuurlijk een stuk makkelijker in het gebruik. Bliep en gaan.
Met pinpas moet ik PINNEN. Zo'n chipkaart is natuurlijk een stuk makkelijker in het gebruik. Bliep en gaan.
Alleen lullig als een vriendelijk uitziende dame naast je in de trein een blieper in dr tas heeft zitten en je pas aanslaat voor de volle 25 euro: De bewijslast ligt dan bij jou :P
Die hebben we hier al jaren. Het heet de pinpas. Je kon er overal mee betalen, ook in het openbaar vervoer. Totdat de OV-chipkaart er kwam.
Je kan nog steeds losse kaartjes kopen bij de automaten hoor...
Feitelijk moeten ze dat hier ook gaan doen. NFC in je Pinpas en je kan ermee reizen.
Inderdaad. ik stoor me aan al die losse pasjes die ik heb voor betalen:
- bankpas
- creditcard
- ov-chipkaart
- Schoolpas voor de kantine en automaten

Dan heb je nog al die online services om te betalen online
- paypal
- skrill
- ICEPAY
- enz..

Dit mag wat mij betreft veranderen naar:
- je bankpas
- internationale versie van iDeal voor online betalen.
Helaas ben ik bang dat bovenstaande nooit zal gebeuren.
Ben ik toch zwaar met je eens.

Ik zou het zelfs heel handig vinden als ov gekoppeld kan worden aan mijn id kaart.
Hierbij moet dit dan wel optioneel zijn en dus apart aanvragen bij je id kaart.
En dan ook graag DigiD gaan koppelen aan je paspoort / id kaart met een pincode ofzo voor extra veiligheid.

En willen ze het helemaal makkelijk maken dan ook de optie om je bankpas hieraan te koppelen zodat je ook kan pinnen.

Hierbij moet ik wel zeggen dat ik zelf absoluut niet wil betalen met een pas zonder pincode en dit dus direct zal uitschakelen indien ze dit invoeren (indien je het niet moet activeren maar ze dit automatisch doen)
DigiD aan id/pasport koppeen zou inderdaad fijn zijn. Misschien zelfs een beetje het concept van het online bankieren die je bij de rabobank kent. Dus inloggen met dat rekenmachine ding waar je je pas in stopt met een code.

Echter mijn bank enz aan mijn id-kaart hangen vind ik te ver gaan.

Zonder pincode betalen zie ik zelf niet zitten, teminste voor normale betalingen in de winkel. Voor het ov zou dit juist vervelend zijn.
Dat kan allemaal vervangen worden door bitcoins (wallet op je phone). Lekker makkelijk en snel.

Probleem met de huidige systemen is dat de tegenpartij de transactie start, en vaak zonder toestemming gewoon geld kan afboeken van jou rekening. Met bitcoins niet, daar moet de betaler de transactie starten.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 30 januari 2014 00:37]

offtopic:
'Lekker makkelijk en snel'

Tot er een nieuw block gemined is ja.
Nee, voor kleine betalingen accepteren bedrijven als bitpay het eerst bericht, nog voor dat de eerst block is gemaakt.
Vroeger hadden we gewoon contant geld en bankrekening; overzichtelijk en handig!
Dit zit er al een tijdje in. :)
Ik heb die nieuwe pinautomaten ook al een paar keer bij De Kiosk gezien, maar eigenlijk niet aan gedacht om mijn (NFC) pinpas er eens tegenaan te houden. :o

Bron:
http://webwereld.nl/bevei...n-ing-klanten-met-nfc-pas
Ik bedoel ipv de OV chipkaart ;)
Inderdaad dat 'opladen' (eigenlijk opwaarderen) is inderdaad een overbodige stap. Met ne NFC pinpas of smartphone gewoon in- en uitchecken.
Wel minder fijn qua veiligheid.

Immers die extra tussen-stap is wel een buffer tegen 'foutjes' bij afschrijven van de NS of erger hacken van criminelen.
Net als in Japan bedoel je? Daar swipen ze even met de portemonnee over het poortje op het trein of metro station en ze kunnen reizen. Daarna nog een keer swipen bij verlaten station op bestemming en je transactie word voltooid.
Dát doe ik al. Gezien mn OV-Chipkaart gewoon in mn portemonnee zit,
Dan snap ik niet hoe jij dat dan doet, bij mij krijg ik de hele tijd. ''Bied één kaart aan''. Vervolgens wil de meneer/vrouw conducteur altijd mijn foto zien om te kijken of ik wel echt degene ben die met het pasje reist. Schande vind ik het.
Als je betaald maakt het toch niet uit met wat voor pasje je reist....
Als ik het zo lees zit er gewoon nog een andere pas met net zo'n chip in je portefeuille waardoor je deze error krijgt. Je zou soms versteld staan hoeveel kaarten nu al gebruiken maken van deze chips en elkaar gaan tegenwerken wanneer ze allemaal in één keer worden uitgelezen.
Nu ik erover nadenk... dat zou nog welleens mijn bibliotheekpas kunnen zijn, die werkt al jaaaren met nfc.
Vandaar dat het bij de één wel werkt en bij mij niet.
Feitelijk moeten ze dat hier ook gaan doen. NFC in je Pinpas en je kan ermee reizen.
In Londen kan dat ook. Daar kun je Oyster en contactless naast elkaar gebruiken.
Ik vind het beter en slimmer als er meerdere parallelle betalingsopties mogelijk zijn. Dat werkt als vuurmuur. Bij diefstal, fraude en andere ongein is de schade beperkter wanneer de crimineel alleen met een bepaalde pas iets kan doen. Een pas die alles kan, waaronder ook voor OV doeleinden gebruikt kan worden brengt ook risico's met zich mee.

Is het erg om meerdere passen te hebben? Denk aan de portomonnee fabrikanten, die gaan anders failliet! Echt!

Nee serieus, een pas voor één ding beperkt risico's. En het is niet erg om dat te handhaven. Goede principes laat je niet los.
Daar ben ik het niet mee eens. In Japan heeft men al veel langer een ov-chipkaart en kun je op echt veel plekken met het ding betalen (winkeltjes, maar ook frisdrankautomaten).
Ik vond het praktisch. En het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ik heb overigens sinds kort een ING-pas met NFC, maar sindsdien check ik minder makkelijk in en uit met mijn ov-chipkaart. Kunnen die elkaar 'in de weg zitten'?
Ik heb overigens sinds kort een ING-pas met NFC, maar sindsdien check ik minder makkelijk in en uit met mijn ov-chipkaart. Kunnen die elkaar 'in de weg zitten'?
Ja dat kan. Naarmate je meer passen hebt die met dezelfde soort techniek werken kan een paslezer moeite hebben het juiste sigaal eruit te pikken.
[...]

Ja dat kan. Naarmate je meer passen hebt die met dezelfde soort techniek werken kan een paslezer moeite hebben het juiste sigaal eruit te pikken.
En daarmee schiet je gelijk het rampscenario van de aluhoedjes compleet af: Eén of andere gek met een antenne die op een halve kilometer afstand de hele stationshal aan NFC-passen denkt te gaan jatten.

Als een lezer op een centimeter afstand al moeite heeft met twee passen van hetzelfde systeem bij elkaar, dan hoef je niet te verwachten dat je op een onopvallende manier honderden pasjes kan harvesten zonder superspecialistische apparatuur.
Een lezer kan prima onderscheid maken tussen meerdere kaarten aan de hand van unieke IDs, dit moet echter wel goed geïmplementeerd zijn. Als de lezer simpelweg bij kaart nummer een begint en vastloopt omdat de data incorrect is gaat het fout.

De voeding van de chip komt van een inductieveld rond de kaartlezer en werkt alleen op korte afstand, het datasignaal is echter over een langere afstand op te vangen (bijvoorbeeld met een kleine antenne bij een rij toegangspoortjes).

De data op de OV-chipkaart is niet interessant, het enige persoonsgegeven dat in de chip is opgeslagen is je geboortedatum. Je kunt heel kort 'gratis' reizen door een kopie van de kaart te maken, echter zul je door de mand vallen als de conducteur je blanco pasje ziet. In de bus werkt het voor een dag of twee per gekopieerde kaart. Het risico (overal hangen camera's, transacties worden gelogd) weegt niet op tegen de minimale winst.

De oudere, kwetsbare (op Mifare Classic gebaseerde) OV-chipkaarten zullen binnenkort verdwijnen, de nieuwe generatie is beter beveiligd.
Een lezer kan prima onderscheid maken tussen meerdere kaarten aan de hand van unieke IDs, dit moet echter wel goed geïmplementeerd zijn. Als de lezer simpelweg bij kaart nummer een begint en vastloopt omdat de data incorrect is gaat het fout.

De voeding van de chip komt van een inductieveld rond de kaartlezer en werkt alleen op korte afstand, het datasignaal is echter over een langere afstand op te vangen (bijvoorbeeld met een kleine antenne bij een rij toegangspoortjes).
Het probleem is ook niet dat de kaarten hetzelfde ID hebben, maar dat de kaarten allemaal tegelijkertijd antwoorden op dezelfde frequentie als ze van stroom worden voorzien. Een kaart weet namelijk niet dat er ook andere kaarten worden aangesproken, en een RFID-lezer houdt zich aan de standaard en zal altijd op dezelfde frequentie uitzenden. Die verwacht namelijk niet dat er meerdere kaarten tegelijk antwoord geven.

Wat er dan gebeurt is dat zo'n lezer alleen een enorme kakafonie van data terug krijgt omdat alle kaarten in de buurt door elkaar heen hun eigen ID terugzenden, en er dus geen zinnige informatie meer uit te halen valt.

De enige manier om dat op te lossen is de RFID-standaard aan te passen zodat kaarten niet blindelings hun ID uitzenden als ze opstarten, maar op een 'master' wachten, en de standaard voor paslezers aan te passen zodat kaarten één voor één worden afgetast. Dat zal alleen nog behoorlijk lang duren voordat het wordt doorgevoerd.
De enige manier om dat op te lossen is de RFID-standaard aan te passen zodat kaarten niet blindelings hun ID uitzenden als ze opstarten, maar op een 'master' wachten, en de standaard voor paslezers aan te passen zodat kaarten één voor één worden afgetast. Dat zal alleen nog behoorlijk lang duren voordat het wordt doorgevoerd.
Zie Mifare Classic anticollision en de libnfc documentatie voor uitleg over het anticollision systeem.

An intelligent anticollision function allows to operate more than one card in the field simultaneously. The anticollision algorithm selects each card individually and ensures that the execution of a transaction with a selected card is performed correctly without interference from another card in the field.

Als ik 5 kaarten op mijn RFID-lezer leg zie ik netjes 5 ID's, vervolgens kan ik de kaarten één voor één aanspreken en eventueel het dataverkeer onderscheppen met een Proxmark.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 29 januari 2014 16:12]

Wat kost de implementatie van zoiets? Het zal ongetwijfeld kunnen, maar als je hiervoor alle lezers moet gaan ombouwen dan gaat dat niet zomaar gebeuren natuurlijk.
Het is onderdeel van het protocol en zit -qua hardware- al in de lezers, alleen de software zou hierop moeten worden aangepast.

Maar dan: wat doe je als iemand twee OV-chipkaarten tegelijk aanbied? Hoe weet je van een portemonnee vol kaarten welke kaart de OV-chip is? Door ze allemaal na te lopen, dat kost tijd (seconden t.o.v. milliseconden). Dan moet je weer weten welke ID's er zijn uitgegeven en wordt het systeem alleen maar complexer.
Een portemonnee vol kaarten is simpel opgelost, allemaal scannen en kijken of er een OV-chipkaart tussen zit. Als dat er meerdere zijn dan transactie weigeren, je weet immers niet welke de gebruiker bedoelt aan te bieden.

De seconden t.o.v. milliseconden die je noemt, is dit het daadwerkelijke verschil of is dit een aanname? Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets duizend keer zo lang duurt zodra er een tweede kaart in de buurt is, maar ik weet er inhoudelijk onvoeldoende van om het tegendeel te durven beweren.
Waarom op een halve kilometer? Als je ergens dicht op elkaar staat is het wel het OV :X Het is alleen nog niet lucratief om dit ongericht te doen.

Overigens is een NFC/RFID afscherm hoesje prima betaalbaar als bescherming tegen ongewenst aftasten en/of uitlezen van OV chipkaart, bankpas en/of paspoort/ID kaart, tegen interferentie tussen de pasjes onderling en als beveiliging tegen elektromagnetische pieken van buitenaf.
Of ben je ook een aluhoedje als je een goed slot op je fiets zet? ;)
Klopt inderdaad. Ik had meerdere OV kaarten uit meerdere landen in portefeuille en in sommige landen deden de automaten erg moeilijk.
Dat is inderdaad een groot nadeel van systemen als NFC, omdat je ze neit meer uit je portomonee hoeft te halen, gaan ze elkaar storen.

Ik had vanwege mijn werk en prive 2 OV-kaarten in een pasjesmap zitten, 1 voorin en 1 acherin, zodat ik hem alleen open hoefde te klappen (voorkant werk, achterkant prive) om in en uit te checken, als het mapje dicht was begon de kaartlezer te zeuren dat ik maar 1 pas mag aanbieden.
Daar ben ik het niet mee eens. In Japan heeft men al veel langer een ov-chipkaart en kun je op echt veel plekken met het ding betalen (winkeltjes, maar ook frisdrankautomaten).
Ik vond het praktisch. En het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Ik heb overigens sinds kort een ING-pas met NFC, maar sindsdien check ik minder makkelijk in en uit met mijn ov-chipkaart. Kunnen die elkaar 'in de weg zitten'?
Ja, mijn badge van werk verstoort ook de werking van de chipkaart. Kon ik vroeger op iedere wijze m'n protomonee ervoor houden, ik moet nu echt zorgen dat de kant waar de chipkaart zit 't dichtst bij de lezer is anders dan kan hij 'm niet goed lezen.
Aan de andere kant: de Octopus card in Hong Kong werkt echt geweldig. Als ik daar op familiebezoek ben, dan is het eerste wat ik doe de Octopus card opladen. Trein, Bus, Metro, Taxi, Mac Donald's (afrader), 7Eleven, met de Octopus Card kan je afrekenen. Het is daar echt heel goed geïntegreerd.
Exactly. In heel Azië is dit systeem al jaren gemeengoed en werkt echt perfect. En niemand die het daar in zijn hoofd haalt om te gaan frauderen met die pasjes, itt tot hier waar iedere boerenlul het zelf gaat proberen, omdat het kan....

Of je het nu een OV pas noemt of gewoon een soort prepaid betaalkaart: het werkt veel sneller en makkelijker dan pinnen (bij de NS is dat traaaaag!)

Je kan zelfs opladen van je pas combineren met het aanschaffen van een kop koffie oid. Je gaat naar de 7Eleven, vraagt om kop koffie en geeft de dame achter de kassa een 10tje extra, legt je pasje op oplaadstation en je hebt weer tegoed.
Exactly. In heel Azië is dit systeem al jaren gemeengoed en werkt echt perfect. En niemand die het daar in zijn hoofd haalt om te gaan frauderen met die pasjes, itt tot hier waar iedere boerenlul het zelf gaat proberen, omdat het kan....
Er is daar ook best fraude hoor, maar net als hier is het op zulk een kleine schaal dat alleen bepaalde mensen zich er druk over maken. Vervoersbedrijven in elk geval niet. Met de strippenkaart was er veel meer fraude, je kon strippenkaarten voor een rijksdaalder in de kroeg kopen toen ik nog student was.
Ik snap het sowieso niet, laten we gewoon alle diensten integreren met je bankpas. één pas voor alles. Anders dan maak je geld over naar de NS, en dan kan je niet terug gestort krijgen. Iedereen moet weer een betaal app maken, net als op school. Laten we dit gewoon met de bankpas doen? Als je je bankpas kwijt ben ben je hoogstwaarschijnlijk je portomonee ook kwijt dus. Anders gewoon telefoon met NFC om te betalen, die raak je niet zo snel kwijt.
Dat idee bestond vijftien jaar geleden al: de chippas/chipper. Het idee was dat je ermee kon betalen, je biebabonnement, je busabonnement erop kon zetten enz enz. Probleem: niemand wilde hem hebben/gebruiken
En dat snap ik dus niet, op school krijgen we nu ook een virtuele valuta. Waarom? één pas voor al de school diensten. Please laat me dat gewoon met mijn pinpas doen oke?:)
Dat idee bestond vijftien jaar geleden al: de chippas/chipper. Het idee was dat je ermee kon betalen, je biebabonnement, je busabonnement erop kon zetten enz enz. Probleem: niemand wilde hem hebben/gebruiken
De Chipknip had dan ook vooral een marketing-probleem. Vooral als je bekijkt dat we nu diezelfde chip gewoon gebruiken voor onze pintransacties.

Een betaalpas met NFC heeft dezelfde zwakke plek als een Chipknip: Als iemand je pas bemachtigt kan ie gewoon ongestraft betalen zonder PIN-code.
Wat bij Chipknip en Chipper ook meespeelde was dat concurrerende bedrijven niet op dezelfde kaart wilde zitten. In de specificaties waren loyalty mogelijkheden opgenomen, maar niemand die erover na had gedacht dat Albert Heijn zijn bonuskaart helemaal niet onzichtbaar op dezelfde kaart wilde hebben dan een royalty-kaart van een concurrent.
Dat idee bestond vijftien jaar geleden al: de chippas/chipper. Het idee was dat je ermee kon betalen, je biebabonnement, je busabonnement erop kon zetten enz enz. Probleem: niemand wilde hem hebben/gebruiken
Niemand wilde een chipknip én een chipper systeem hebben, pas later zijn die twee gemerged, maar in het begin was 't als vuur en water -_-'
Ik snap het sowieso niet, laten we gewoon alle diensten integreren met je bankpas. één pas voor alles. Anders dan maak je geld over naar de NS, en dan kan je niet terug gestort krijgen. Iedereen moet weer een betaal app maken, net als op school. Laten we dit gewoon met de bankpas doen? Als je je bankpas kwijt ben ben je hoogstwaarschijnlijk je portomonee ook kwijt dus. Anders gewoon telefoon met NFC om te betalen, die raak je niet zo snel kwijt.
Inderdaad! En die bankpas rollen we op en douwen we als een chip in je arm, kannie ook niet gestolen worden! En dan kun je nog biometrische data en GBA data toevoegen en dan heb je ook geen ID kaart of rijbewijs meer nodig! Je hele identiteit in 1 chipje, veilig onder je huid!

Klinkt mij als een recept voor rampspoed, of tenminste koren op de molen voor de NSA wat tracability betreft :X
Ja, ach daar maak ik me niet echt druk om eigenlijk. Ik wil gewoon gemak!
Doe mij maar één NFC pas waaraan ik zelf de services van de bank, ov e.d. toe kan voegen... Ik vind het helemaal niets al die passen. Regelmatig probeer ik met mijn pinpas uit te checken bij het ov... Met mijn ov-pas bij mijn werk binnen te komen...
Een OV kaart zou ook moeten blijven waar hij voor bedoeld is, het openbaar vervoer. Laat de desbetreffende instanties het overige betaalverkeer maar regelen.
Wat een onzin... Als de hele wereld zo zou denken, hadden we ook geen smartphones of games gehad, of eigenlijk elke vorm van entertainment. Waarom zou een bepaald betaalmiddel enkel maar tot 1 doel beperkt moeten blijven?

Ik vind er juist wel wat inzitten. In de spits even een koffie op het station scoren, dan is iedereen wel gebaat bij snelle afhandeling van transacties want iedereen wil z'n trein halen, dus waarom niet contactloos je koffie betalen met het pasje wat je toch al in je hand hebt om je treinreis mee in te checken?

Dat is fijn voor de NS want die verkoopt meer koffie, fijn voor mij want ik heb eerder mijn koffie zonder gehannes, en fijn voor degene achter me want die heeft nou ook nog tijd om koffie te halen. Win-win-win.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 29 januari 2014 12:02]

[...]
Ik vind er juist wel wat inzitten. In de spits even een koffie op het station scoren, dan is iedereen wel gebaat bij snelle afhandeling van transacties want iedereen wil z'n trein halen, dus waarom niet contactloos je koffie betalen met het pasje wat je toch al in je hand hebt om je treinreis mee in te checken?

Dat is fijn voor de NS want die verkoopt meer koffie, fijn voor mij want ik heb eerder mijn koffie zonder gehannes, en fijn voor degene achter me want die heeft nou ook nog tijd om koffie te halen. Win-win-win.
Wat is er mis met cash voor dit soort zaken?

Snelheid? Nope, die koffie-automaat is veeeeeeeel trager dan jij met cash bent.

Veiligheid? Nope, pinloze betaalpas weg is veel erger dan paar tientjes kwijt.
Nope, die koffie-automaat is veeeeeeeel trager dan jij met cash bent.
Als de medewerkers een ijzeren discipline hebben van eerst de bestellingen aannemen, dan meteen de koffie automaat in werking stellen en terwijl die loopt om betaling vragen. Helaas gebeurd dit lang niet overal of altijd en zie je toch mensen lang met contant geld lopen te rommelen.

Helemaal leuk dat ze dan denken aardig te zijn en gaan proberen gepast te betalen. Rommelen in die portemonnee. Muntje voor muntje neerleggen, medewerker die de boel telt. Blijken ze toch weer 10 cent tekort te komen, wordt het hele handeltje maar teruggegeven en wordt er met een briefje betaalt, waarbij de medewerker weer naar muntjes moet gaan lopen zoeken als wisselgeld.

En voor dingen als een broodje of iets dergelijks geldt het betalen terwijl de koffie loopt natuurlijk helemaal niet.
Nee, ik bedoel in z'n algemeenheid, als je dingen alleen maar blijft gebruiken waarvoor ze ooit bedoeld zijn. Bijvoorbeeld: Alexander Graham Bell had denk ik niet voor ogen dat zijn uitvinding de basis zou zijn voor een mobiel Angry Birds platform.
als je dingen alleen maar blijft gebruiken waarvoor ze ooit bedoeld zijn
Ja, dat ben ik wel met je eens, maar (persoonlijke) financien moeten in eerste instantie beheersbaar zijn, niet 'makkelijk', of 'fijn', of 'leuk'. Het is bekend uit psychologisch onderzoek dat mensen 'virtueel' geld veel makkelijker uitgeven dan 'fysiek' geld. Als je wilt voorkomen dat mensen in de problemen komen moet je dit dus niet doen.

Dingen doen 'omdat het kan' is voor entertainment-zaken is prima, dat opent nieuwe wegen. Voor dingen die van (grote) invloed zijn op welzijn moet je denk ik andere argumenten de doorslag laten geven.
mensen 'virtueel' geld veel makkelijker uitgeven dan 'fysiek' geld.
Aan de andere kant, fysiek geld is gewoon weg op een gegeven moment en je had vaak geen idee waaraan allemaal. Dan ging je maar weer bijpinnen of als je echt van de oude stempel bent met je bankboekje bij het loket langs.

Virtueel geld spendeert makkelijker, maar op is op, ook bij virtueel geld. En als het op is dan kun je tot in de kleinste details zien waaraan het opgegaan is en je gedrag hierop aanpassen.
En als het op is dan kun je tot in de kleinste details zien waaraan het opgegaan is en je gedrag hierop aanpassen.
Dat zou kunnen, inderdaad, maar het probleem is dat dat vaak niet gebeurt. Mensen zijn er heel slecht in om zichzelf beperkingen op te leggen en zich daar ook aan te houden zonder 'stok achter de deur'.

Ik vind dat financien in eerste instantie beheersbaar moeten zijn, en beheersbaarheid heeft denk ik niet alleen te maken met achteraf constateren dat je het anders had moeten doen, maar ook met het vooraf opleggen van grenzen. En die grenzen blijken in de praktijk vor veel mensen makkelijker 'handhaafbaar' met 'gewoon' geld in je portemonnee, waarmee je kunt zien hoeveel je budgetruimte nog is, dan met een pas waarop in principe geen limiet zit, en waarbij je alleen achteraf kan constateren dat je je limiet hebt overschreden.
dan met een pas waarop in principe geen limiet zit, en waarbij je alleen achteraf kan constateren dat je je limiet hebt overschreden.
Ik geef je gelijk dat je niet direct kunt zien hoeveel saldo je nog op je rekening hebt bij gebruik van dingen als de pin pas, en dit kan te grote uitgaven in de hand werken.

Aan de andere kant wordt het wel steeds makkelijker dit saldo in te zien via apps op je mobile, en omdat pin betalingen real-time zijn en nagenoeg ogenblikkelijk in je online overzicht komen is dit toch wel een redelijk alternatief.

Voorts heeft je pin pas een bestedingslimiet en deze kan ook worden aangepast.

En dan kun je ook nog met een 2de rekening werken waar je elke week (zeg) 100 euro automatisch op stort. De pas hierbij kun je gewoon gebruiken voor doordeweekse betalingen en op is dan simpelweg op. Als je naar je andere pas toemoet dan weet je heel duidelijk dat je over je limiet heen bent.

Eigenlijk net zoals met contant geld waarbij je ook gewoon direct naar een pinautomaat kunt stappen zodra je portemonnee leeg is.

Nu doet natuurlijk zeker niet iedereen dit allemaal, maar met een heel klein beetje discipline is er best budget bewust met een pin pas om te gaan.
Really?

Dus verschillende innovaties en ontwikkelingen die snelheid en gemak ten goede komen moeten stopgezet worden, omdat jan en anita " niet met virtueel geld om kunnen gaan "!?

Mooie wereld wil jij in leven. Gebruik diezelfde innovatie liever om hie een oplossing voor te bedenken ipv te constateren dat het zo is en daarom andere dingen maar niet te doen.

Een zeer simpele oplossing: zelf in te stellen limiet per dag wat je kan pinnen met je no-contact nfc draadloze pinpas

Overigens: diezelfde jan en anita kunnen nu ook al overal pinnen, toch halen ze nog geld uit de muur. Dus of je straks contactloos en eventueel zonder pincode kan pinnen staat los van het feit of contant geld zal komen te vervallen.

Laten we geen medicatie ontwikkelen want die domme mensen kunnen er niet mee omgaan en gaan het misbruiken en raken verslaafd. Ach wat sneu......

Echt een verschrikkelijk idee in elk geval om vanwege de dommen, nieuwe ontwikkelingen maar stop te zetten!

[Reactie gewijzigd door rotterdams op 31 januari 2014 09:02]

Dus verschillende innovaties en ontwikkelingen die snelheid en gemak ten goede komen
Je moet naar mijn idee niet alles zomaar makkelijker en sneller willen maken, gewoon 'omdat het kan'. Ik vind dat men best wat verder mag kijken dan zijn neus lang is. Alles heeft plus- en minpunten, en daar mag je best wat langer over nadenken, vind ik.
Gebruik diezelfde innovatie liever om hie een oplossing voor te bedenken
Maar nu draai je de boel om. Er is een bepaalde ontwikkeling, die onder de noemer 'innovatie' wordt gegooid, waardoor budgetteren gewoon lastiger wordt (zie bijvoorbeeld de reactie van flowerp; ja het kan, maar het is lastiger). Niet alleen voor domme mensen, maar voor iedereen. Je kunt erop wachten dat dat problemen gaat geven (waarvan wij met z'n allen de kosten mogen ophoesten, want als iemand zijn schulden niet meer kan terugbetalen wordt dat gewoon omgeslagen naar degenen die wel betalen). En dan moeten we nog meer 'innoveren' omdat probleem, dat uberhaupt niet was ontstaan als we om te beginnen al niet zo dom hadden 'geinnoveerd', weer op te lossen. Dat heeft volgens mij meer met werkverschaffing te maken dan met vooruitgang.
Overigens: diezelfde jan en anita kunnen nu ook al overal pinnen, toch halen ze nog geld uit de muur.
'Contant geld in je portemonnee' is maar de helft van de oplossing, natuurlijk. De andere helft bestaat uit 'niet willekeurig aanvullen als het op is'.
Echt een verschrikkelijk idee in elk geval om vanwege de dommen, nieuwe ontwikkelingen maar stop te zetten!
Het heeft echt niks met dom te maken. Tweederde van de huishoudens komt in de problemen doordat ze niet kunnen plannen en budgetteren en geen overzicht hebben (hier bijvoorbeeld een onderzoek van het Nibud), en dat komt naar boven bij tegenslag zoals bijvoorbeeld een financiele crisis. En die financiele crisis is om te beginnen ontstaan doordat veel mensen 'boven hun stand' zijn gaan lenen - ook een budgetteringsprobleem, dus, doordat mensen simpelweg geen idee van hun financiele situatie hebben.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 31 januari 2014 10:05]

Nee, ik bedoel in z'n algemeenheid, als je dingen alleen maar blijft gebruiken waarvoor ze ooit bedoeld zijn. Bijvoorbeeld: Alexander Graham Bell had denk ik niet voor ogen dat zijn uitvinding de basis zou zijn voor een mobiel Angry Birds platform.
't ding heet een smartphone maar het is geen telefoon, het lijkt meer op een minicomputer met een modem, dan een telefoon met computerfunctionaliteiten...hell, ik bel er zelf al niet eens meer mee :+
Sommige mensen hebben het recht om reiskosten te declareren. Winkelen met OV-chipkaart zou op deze manier ook een hoop fraude teweeg kunnen brengen. Ik ben blij dat ze ermee stoppen.
Hoezo dat? Bij declaraties moest ik altijd minimaal een staatje van bvb. Mijn OV-chipkaart meesturen (pdf-je). Als daar "kop koffie - Kiosk" tussen staat, dan zal een beetje baas/controller toch echt geen akkoord geven.
Hoezo dat? Bij declaraties moest ik altijd minimaal een staatje van bvb. Mijn OV-chipkaart meesturen (pdf-je). Als daar "kop koffie - Kiosk" tussen staat, dan zal een beetje baas/controller toch echt geen akkoord geven.
Als ik 10 reizen maak van 15 euro en er staan 8 bakken koffie op van 2,50, wat is dan het probleem als ik 150 euro declareer terwijl er 20 euro aan koffie op de factuur staan? Je moet als baas wel een hekel hebben aan je medewerkers als je dáár moeilijk over gaat doen.
Ik was een heel uitgebreid antwoord aan het tikken dat jij een aardige baas had, maar volgens mij begreep je mijn opmerking niet. ik bedoelde in mijn scenario natuurlijk dat ik _ook_ die koppen koffie van 2,50 in het eindbedrag zou hebben meegenomen.

Dus 10 reizen van 15 euro en 8 bakken van 2,50, en dan domweg 170 euro claimen. Daar zou ik geen akkoord voor krijgen.

Het feit dat ze op een overzichtje staan is natuurlijk een minder groot probleem. Het punt vooral: Bij een claimbedrag hoort ook een specificatie van de kosten. Als die specificatie onterechte items bevat, dan krijg je dat te horen...
Waarom zou dat fraude teweeg kunnen brengen? Je zal toch gewoon kunnen inzien of iets een transactie is voor een reis of in een kiosk?
Off topic: Dan wil je je pasje niet verliezen op het station!

On topic: Goed idee en goed van de NS dat ze meegaan met de tijd, echter erg stom dat iedere bank met een andere methode aan het werken is. Zegt iets over efficiëntie tegenwoordig! Gaat er nou nergens een lampje branden bij het management dat een samenwerking tussen banken prettiger is voor de klanten/consumenten?

[Reactie gewijzigd door marijnbijl op 29 januari 2014 11:57]

De banken bieden in essentie dezelfde betaalmethode. Je krijgt straks niet verschillende betaal terminals. Echter is alleen de uitvoering aan de kant van de klant anders. De ING en ABN Amro denken dat hun klanten het fijner vinden om dit met de pinpas te doen en de Rabobank denkt dat we het fijner vinden om het te doen met onze smart phone. Ach hebben we nog wat te kiezen.
Bij de Rabobank werkt het ook gewoon met een NFC-sticker. Die mag je best op je betaalpas plakken... wel opletten dat hij dan nog wel in een automaat past.

Andere opties zijn polsbandjes en sleutelhangers:
https://www.mycashless.nl/nl-NL (en dan op "betaalsleulsleutel bestellen").

Het grootste nadeel blijft dat er nog niet veel plekken zijn om mee te betalen. Het is allemaal nogal in de pilot-fase. Als NS Stations (het voormalige Servex) met de banken gaat samenwerken, dan zou dat een hele mooie stap zijn. (Want niet iedereen weet, maar NS is eigenaar/franchiser van alle shops op de stations. Daarom is er nauwelijks concurrentie tussen formules op een station.).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 29 januari 2014 12:55]

Nu nog zorgen dat je gewoon met je contactloze pinpas in- en uit kunt checken, in plaats van iedereen verplicht een andere kaart (ov-chipkaart) aan te smeren.
Daar heeft de NS weinig over te zeggen, dat is een overheidsbesluit.
Eigenlijk zou het andersom moeten, je zou de NFC chip in je foon moeten kunnen echten voor OV en draadloos pinnen.

Dan kan je met je telefoon in- en uitloggen voor OV, net als draadloos pinnen. En ja, de betere toestelen hebben geintergreerde NFC al.
Dan zit ik gebakken bij de Rabo... :(
Geen NFC in mijn pas en geen NFC op mijn iPhone en geen ondersteuning voor iBeacons van Apple.
In dat geval kan je bij Rabobank wel een NFC-sticker halen die je op je telefoon kan plakken, dan werkt het weer. Zie deze link :)
U denkt toch zeker niet dat ik een sticker op mijn iPhone ga plakken terwijl ik al met een bankpas in mijn portemonnee rond loop? De Rabo moet het weer anders doen dan anderen hoor. Kijk nu eens naar het VK...! Daar hebben ze Visa en Mastercard debitcards met NFC waarmee tot £15 kan worden betaald.
Een stikker op mijn iPhone. Eh nee. Ik plak hem wel op mijn pas.

@kerst.man: op zich doet de Rabo het anders, maar Apple ook. Hoewel ik hun idee met iBeacons/BT4.0 en Touch ID wel beter vind klinken.
Reizen met een NFC-paykaart, niet met mij - ik ga dan ook contactloos beroofd kunnen worden - m'n doen en laten gaat kunnen gevolgd worden, met alle chinezen niet met den dezen!
Het openbaar vervoer - steek het daar waar je je bankkaart niet wil steken, voor mijn part.
Ik koop een pacsafe en een microgolfoven - mijn bank heeft nu al veel problemen met mij - ze moeten zowat alle mogelijkheden die ongecontrolleerde koppelingen aan m'n rekening ongedaan maken uitvoeren. Speciaal voor mij - gewoon omdat ik er plezier in schep extreem moeilijk en lastig te doen.
En ik ga niet te beroerd zijn om hun bankstatus aan te vallen indien nodig!
Bankieren werkt op basis van vertrouwen - wel contactloos, en gsm is NIET te vertrouwen.
NFC zonder handtekening - ik wil hun bakkes eens zien als ik m'n bank voor de rechter daag omdat ze niet kunnen aantonen dat ik dat was die die betaling heb uitgevoerd. M.a.w. er zitten belangrijke hiaten in die nieuwe rommel die uitgevonden is! Weiger ook via GSM te betalen - beter nog ga prepaid voor alles! Dan beperkt je de schade die kan ontstaan.