ING-klanten hebben meer dan 5 miljoen keer contactloos betaald

Volgens ING is er inmiddels meer dan 5 miljoen keer contactloos betaald met betaalpassen van de bank die dit ondersteunen. Met ruim 80 procent van de passen zou dit kunnen. Volgens MasterCard is Nederland het snelstgroeiende land van Europa wat betreft contactloos betalen.

ING introduceerde contactloos betalen in april 2014 en inmiddels zijn 6,5 miljoen passen van de bank voorzien van deze mogelijkheid. Contactloos betalen zou inmiddels kunnen bij 60.000 betaalautomaten in Nederland en dit zou een verdubbeling zijn ten opzichte van april vorig jaar. In de maand oktober ging het bij ING om 850.000 contactloze transacties, terwijl dit in november gestegen was naar 1,1 miljoen.

Eerder deze week bracht MasterCard cijfers over contactloos betalen uit. Volgens dat bedrijf kunnen inmiddels meer dan 10 miljoen Nederlanders bij in ieder geval 55.000 winkels contactloos betalen met hun pas. Het aantal transacties zou volgens MasterCard in december met 125 procent zijn toegenomen tot 1,5 miljoen, ten opzichte van november.

In Nederland zou de betaalmethode het snelst groeiende zijn binnen Europa, maar Tsjechië zou wereldwijd vooroplopen: daar zou meer dan 50 procent van de transacties contactloos verlopen.

Mastercard Contactloos betalen 01-2015 infographicING Contactloos betalen 01-2015 infographic

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-01-2015 • 13:24

186

Reacties (186)

186
173
120
5
0
18
Wijzig sortering
Nee dank je, laten ze dat maar lekker voor zichzelf houden, maar niet voor mij ! Beter voorkomen dan er achter aan moeten gaan, omdat t TOCH IS FOUT GEGAAN en je gerold bent .

http://www.rtlnieuws.nl/e...or-digitale-zakkenrollers

Alles moet weer snel/sneller , en die 5 seconden dat ik bij de kassa sta om te pinnen, boeit mij niet of t nu 1 sec is of 5.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 26 juli 2024 18:23]

Je refereert aan een artikel dat in feite het tegenovergestelde beweert van waar je bang voor bent. Heb je alleen de titel gelezen? Er staat duidelijk (wat wel logisch is) dat je doordat het digitaal is direct kan zien waar het geld heen gaat. Op die manier zijn criminelen traceerbaar. Daarnaast staat de Bank ook nog garant voor eventuele fraude op deze manier.
Dat is zo, maar t is nieuw en toch nog fraude gevoelig, en ik heb geen zin om achter mijn eigen geld te gaan lopen, dus geen contactloos betalen bij mij ;)
Ik heb het ook uitgezet. Dat verhaal van 'we vergoeden alles' klinkt leuk, maar ik vermoed dat het net zo 'makkelijk' zal gaan als bij de NS. Leuk systeem, maar dan wil ik ook met 1 klik een betaling kunnen terugdraaien, no questions asked. Zo lang dat er nog niet is doe ik niet mee; de bank probeert zijn verantwoordelijkheid weer eens bij de klant te dumpen, net zoals het heel lang niet mogelijk was om fraude te melden bij een EMV transactie (terwijl dat wel mogelijk was).
Dat is fair enough, als jij dat risico liever niet loopt is dat aan jou. Maar je argument dat het maar 5 seconden scheelt vind ik niet sterk. De meeste verbeteringen qua efficientie zijn maar minimaal, maar als je ze optelt krijg je een veel groter voordeel. Als je overal 5 seconden afschaaft, heb je plotseling een heel uur extra om iets productiefs te doen. Met andere woorden, het feit dat een (tijds)winst maar klein is is niet direct een reden om te zeggen dat het vrij nutteloos (of in ieder geval niet de moeite waard) is.

[Reactie gewijzigd door city17 op 26 juli 2024 18:23]

Het gaat ook niet om 5 seconden. De mensen voor je bij de kassa kunnen er soms eindeloos lang over doen, foute pincode, foute pas, etc. etc.
Al betwijfel ik of de mensen die niet eens gewoon "snel" kunnen pinnen wel mee doen met ING contactloos betalen.
Want een bedrijf overnemen met deze mogelijkheid is niet mogelijk?
Daarnaast, een 16 jarige speelt graag een katvanger hoor, zolang die maar de nieuwe telefoon krijgt.

Ik ben niet bang voor vooruitgang, maar dit gaat wel bij mij uit.
Goh Wat zijn we bang voor vooruitgang.. Mensen moeten met een betaalterminal achter je broekzak aan gaan lopen om 25 euro van je te jatten. Dat moeten ze dan aanbieden aan hun Aqcuirer.. die moet dat incasseren bij de issuer van de kaart en dan krijgt de zakkenroller zijn centjes.
Ik denk echt dat het voor de zakkenroller een stuk efficienter is om contant geld te rollen. Al is het maar omdat de zakkenroller bekend moet zijn bij de acquiring partij.
Ik ben een groot voorstander van contactloos betalen, maar als jij het kan tot 25 Euro kan een dief /roller dat ook. Die kan simpelweg wat winkels binnenlopen om spullen/boodschappen te kopen.
Ja als hij je pas steelt.. maar dat probleem heb je met cash toch ook?
Cash wel, maar gewoon pinnen met code niet.
Het vervangt de chipknip en cash. Bij beide is het probleem net zo groot als bij contactloos. Als je de chipknip gestolen had kon je hem ook leegtrekken en cash uit een portemonnee kan je uitgeven.

Vroeger had de gemiddelde mens volgens mij een stuk meer cash op zak dan dat je nu kan jatten met dit systeem.
Maar mensen die aan cash hebben vast gehouden tot nu toe gaan nu echt niet over op contactloos betalen, die vervangt gewoon pinnen.
Een belangrijke reden om nog met cash te betalen is zwart geld. Zelf heb ik nooit cash bij me. Het contactloos betalen voegt voor mij echt wat toe. Het is alleen nog lang niet overal mogelijk.
Tot 50 euro per dag dus, daarna moet er een pincode worden ingevoerd.Stel dat jij pas na 2 dagen er achter komt dat je pinpas weg is, dan is er dus maximaal 100 euro gejat.
edit: Oeps, coyote1980 in 'nieuws: ING-klanten hebben meer dan 5 miljoen keer contactloos betaald' had gelijk..

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 26 juli 2024 18:23]

Volgens mij was het tot 25 euro per keer, of tot er totaal 50 euro afgerekend was. Daara moet sowieso weer een pincode ingevoerd worden.

Zie ook hier.
Ik interpreteerde de 50 euro van de infographic als een dagbedrag, maar je hebt gelijk. Na iedere 50 euro moet er een pincode worden ingetoetst.
Euh, laten we het even vergelijken ....

persoon 1, heeft cash en een pinpas met code
Persoon 2, heeft cash en een pinpas met code en kan contactloos betalen.

We rollen beide personen.

De buit bij persoon 1 bedraagt: de cash en meer niet ....

De buit bij persoon 2 bedraagt: de cash en maximaal 2 keer 25 euro. (voordat er een pincode ingevoerd hoefte te worden)

Persoon 2 heeft alleen nog een extra kwetsbaarheid, deze kan namelijk van 25 euro gerold worden zonder dat er fysiek contact is geweest.

Volgens mij is persoon het meeste kwetsbaarheid en heeft hetzelfde incident bij persoon 2 de meeste impact. In mijn optiek is er persoon 1 het veiligst.
Dat is waar, zolang beide ook daadwerkelijk contant op zak dragen.

In mijn geval draag al bijna geen contant meer op zak. Max 10e, maar eerder een paar muntjes in broekzak omdat ik die toevallig heb.

Wat nu als iemand iets van €7,5 pint op het station. Snel even code intoetsen want je moet trein halen dus je bent wat slordig. Iemand ziet dat, en rolt je vervolgens. Die heft pas+pin= veel cash. Dat kan je terug krijgen als je snel bent met blokkeren (en opname patroon wijkt af van standard)

Als diegene contactloos had betaald had er ook geen code ingevoerd moeten worden en was er dus ook niks af te kijken. Kan ie wel gerold worden, maar dan dus max iets van €25 kopen. Niet echt waardevol. Bovendien krijgt ie dat terug van de bank.

Als diegene met cash had betaald dan haalt ie z'n portomonee uit z'n tas/zak, doet ie open en kunnen heel wat mensen meekijken met wat ie allemaal wel niet daarin hebt zitten. Rol die en je hebt al snel €100 te pakken. En al z'n pasjes kwijt.
En dat geld krijgt ie niet terug van de bank.

Van deze drie is contactloos betalen voor kleine bedragen het veiligst omdat je het minste blootstelt aan pottenkijkers. En dat kleine bedrag dat dan wordt afgeschreven krijg je (nu dan) terug van de bank. Dus ook nog eens zekerder dan contant.
Anoniem: 80466 @herbalx17 januari 2015 13:34
Persoon 2 heeft alleen nog een extra kwetsbaarheid, deze kan namelijk van 25 euro gerold worden zonder dat er fysiek contact is geweest.
Je begrijpt wel dat het geld niet op een pas staat zoals bij de chipknip maar dat draadloos betalen gewoon een bankoverboeking tussen twee bankrekeningen is?
Je kan dus niet echt draadloos gerold worden.

Het grootste risico van cash, draadloos betalen, chipknip en pinpas is juist de pinpas. Ondanks de pincode. Dat komt omdat skimmers best vrij makkelijk pincodes kunnen achterhalen en dan grotere sommen geld kunnen stelen.
En met draadloos betalen hoef je juist die pincode minder vaak te gebruiken en daalt de kans dat je geskimmed kan worden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 26 juli 2024 18:23]

Bedoelt hoesjes als deze?
https://www.xsbyte.com/we...ct=rfid-blokkerend-hoesje

Je kan natuurlijk je RFID OV-chipkaart en je ID-kaart ook tegen mekaar houden, dan is er nog weinig van het signaal te onderscheiden.
Waarom ik in gods naam -1 krijg geeft de visie van een aantal mensen hier wel weer aan.

Maar goed, die hoesje ken ik inderdaad. En wat je aangeeft bedoel ik ook; twee NFC kaartjes, één goed en één willekeurige op elkaar gestapeld. Dit werkt ieder geval bij de lezers die ik geprobeerd heb. Misschien kunnen ze kaartjes maken welke meerdere verstorende nfc chips bevatten.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 26 juli 2024 18:23]

Ik ben nog nooit contant geld kwijtgeraakt, maar ben wel al 3 keer geskimmed bij de hollandse supermarkt........

Jij ziet het totale verlies van controle en vrijheid over je eigen geld aan de overheid als vooruitgang, ik vind dat een enge en ongewenste verandering in betaal en volg gedrag.
Zolang als mogelijk hou ik, en gelukkig velen met mij, vast aan cash en goud.
Anoniem: 80466 @mensoc17 januari 2015 13:40
Door draadloos betalen wordt het moeilijker om iemand te skimmen omdat je minder vaak de pincode hoeft te gebruiken en die dus moeilijk is te achterhalen voor skimmers.
Ik gebruik het dagelijks, en met veel plezier.
De winkeliers zijn er ook blij mee. Bij de AH to go bijvoorbeeld kan je drie in plaats van 1 klanten helpen in dezelfde tijd. Erg handig op een station waar per definitie bijna iedereen haast heeft.

En de digitale zakkenrollers hebben een vet probleem. Mijn pasjes zitten in een metalen houder, factor 1 moeilijkheid.
Daarnaast heb ik 5 of 6 passen met NFC (toegangspassen, OV-chipkaarten en dergelijke) dus veel plezier om de juiste te vinden en uit te lezen.
Bij de AH to Go zou het kunnen schelen maar bij de gewone supermarkt betwijfel ik het. De meeste tijd ben ik daar kwijt aan "spaart u belminuten? spaart u xyzpunten? wilt u de bon? (wachten op de bon) nog een fijne dag!". De pincode is meestal bij de eerste "spaart u" al lang en breed ingetypt en verwerkt.

Overigens is het op drukke momenten nu al zo dat de producten van klant 3 al over de scanner vliegen terwijl klant 1 en 2 nog staan in te pakken. De betaling is lang niet altijd de bottleneck.
Ben dat met je eens, maar vraag je eens af, waarom al die haast? Om de AH blij te maken of dat jij weer snel buiten staat? Ikzelf vindt t gezellig als ik boodschappen doe, ff praatje maken, soms bakkie erbij ;) en na afrekenen soms nog verder kletsen ;) dus die haast is er niet.
Dat t handig is, dat vat ik wel, maar niet voor mij persoonlijk :D
Ik zie het graag ook worden geintroduceert bij de Albert Heijn normale winkels.
Bij de COOP in Groningen heb ik al contactloos betaalt, maar savonds na werk doe ik vaak rond half 6-6 boodschappen MEGA DRUK.

Het betalen zal zoveel sneller gaan met contactloos betalen.

Alleen heb ik nog 1 probleem met contactloos betalen.
Ik heb het idee dat het nog sneller kan, ik weet nu niet hoelang ik het pasje er naast moet houden.
Waar ik tijdens de olympische spelen van 2012 in Londen contactloos kon betalen in het holland heineken huis (met speciale pas) ging het alla de ov chipkaart gewoon der langs en klaar. Hier kost het toch nog ongeveer 5 seconden.
Bij de AH zie ik liever zelfscanners breder uitgerold. Daar ben je nog steeds het meeste tijd kwijt aan het kijken naar hoe je voorganger zijn kar staat leeg te halen en zijn tas in staat te pakken.
ING vergoed geloof ik het bedrag dat gestolen is mocht hier misbruik van worden gemaakt.
Genezen ipv voorkomen, en ik voorkom dus door t niet te gebruiken ;)
Haha.. Ik begrijp uw punt. En over uw spreekrood: Liever voorkomen dan genezen, zo ben ik vaak ook. Alleen is het risico hier zo enorm klein en gaat het overigens om een klein bedrag, dat het niet I.M.O. meer echt tegen elkaar opweegt.

Ik denk dat de kans dat U een auto/fiets ongeluk krijgt nog vele malen groter is.. en dat weerhoud u vast ook niet om de straat op te gaan :+

Maar als u de voordelen er niet van in ziet, is er natuurlijk ook geen reden om het te gaan gebruiken.

EDIT: Als je wel een NFC betaalpas van ING hebt, kun je de optie Contactloos betalen volgens mij gewoon uitschakelen op Mijn ING.

[Reactie gewijzigd door Ploempie op 26 juli 2024 18:23]

Eerst duwde de banken je de chipknip in je maag, meeste deden er niks mee.
Dit kan inderdaad handig zijn bij drukke punten (concerten/bioscoop etc) maar de AH heeft al zelf een barcode scanner , kan je zelf zo snel mogelijk afrekenen en doorlopen. Soms nog sneller zelfs dan dit ;)
Voor de rest, t is handig, maar ik heb geen zin om achter me geld aan te lopen en BEWIJZEN dat t niet mijn fout is, want dat vraagt de bank wel. Dus ik voorkom al die rompslomp die mij veeeeel tijd kost ipv de winst die ik maak met contactloos betalen.

edit; Wat ik nog erbij vergat, weet je wat het koste die ontwikkeling van de chipknip? en wie dat betalen? En nu dit?
Nee dank je, voor mij geen contactloos betalen, ook al omdat de banken zelf t toegeven dat t fraude gevoelig is, en daarom de limiet zo laag hebben gezet, Voor een minima is die €25 of €50 veel geld en voor mensen onder bewindvoering is dit een hele week eten, vergeet dat ook eens niet.

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 26 juli 2024 18:23]

Van contant geld dat gerold wordt ben je in ieder geval 100% zeker dat je het kwijt bent, daar is niet achteraan te hollen. Contactloos betalen heeft door de traceerbaarheid van de ontvanger een veel hogere drempel voor fraudeurs èn is de kans dat je je geld gerestitueerd krijgt ook groot.

Cash geld: weg is definitief weg.
Nee dank je, laten ze dat maar lekker voor zichzelf houden, maar niet voor mij !

http://www.rtlnieuws.nl/e...or-digitale-zakkenrollers
Het artikel dat je aanhaalt zegt juist dat het in theorie mogelijk is, maar door de hoge mate van traceerbaarheid van geld zeer onwaarschijnlijk dat dit toegpast gaat worden. Gewoon een portemonnee jatten is makkelijker.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 26 juli 2024 18:23]

maar door de hoge mate van traceerbaarheid van geld
En hier gaat het ze om, niet dat we sneller kunnen betalen of "gemakkelijker", maar het volgen tot de laatste cent!
Hoe je het ook wendt of keert, dit is hoe dan ook natuurlijk het geval met giraal geld.
Niet bij contant ruilmiddelen.
Welk deel van "giraal geld" is contant? :? Natuurlijk is contant geld niet te traceren vanaf het moment dat je het hebt opgenomen. Daar voor (het moet ergens vandaan komen) is dat het wel.
Bedoelde, dat in tegenstelling tot giraal of ander digitaal geld. Contante ruilmiddelen niet te volgen zijn.

Ik zeg bewust ruilmiddelen, aangezien geld niet het enige ruilmiddel is.
Voor jou als individu niet, maar ga eens bij een kassa bij een supermarkt kijken. Als daar gemiddeld elke minuut (aanname) een transactie plaats vindt, dan kan je aan het eind van de dag (mits het klanten aanbod voldoende is over de hele dag) toch 9% meer transacties voeren met 1 kassa, dat is dan ook 9% minder loonkosten in het optimale geval (in de praktijk zal dat een stuk lager zijn).

BTW ik heb nu al een bloedhekel aan mensen voor me in de rij, die eerst rustig alles inladen en dan eens op zoek gaan naar een pinpas (of dan nog erger opzoek naar gepast contant geld). Ook voor mij als individu zou het staan in de (verkeerde) rij een stukje dragelijker zijn indien anderen sneller zijn.
ssstttt, niet verder vertellen ;)
Je hebt speciale portemonnees die voorkomen dat je pas uit te lezen is als deze erin zit. Zoals bijvoorbeeld van het Nederlandse merk Secrid.
ING geeft het geld terug dat je verliest. Ik gebruik contactloos betalen zo veel mogelijk. Bijna geen contact meer in mijn portemonnee, contanten kreeg ik nooit terug. Mocht een dief nu mee willen kijken of een camera plaatsen voor mijn pincode: werkt niet. Maximaal een klein bedrag kwijt wat ik toch terug krijg. Mijn pas stelen voor max 50 EUR of voor heel mijn rekening, denk dat een dief liever mijn pincode heeft. Dat laatste is veel moeilijker geworden omdat ik steeds vaker contactloos kan betalen.
Perfect.. geweldige ontwikkeling.. Eruit met al dat contant geld. Alle marktkramen aan de contactless, Febo's, parkeerautomaten, Draaiorgel Muzikanten. Ik ben er klaar voor!

Contant geld is echt zooo 2005.
"Eruit met al dat contant geld"

Weet u feitelijk wel wat u zegt ?

Contact geld draagt bij aan een vorm van vrijheid en onafhankelijkheid. (ik hem zelf maar even inkoppen, elke vorm van vrijheid kan ook misbruikt worden)

Deze vorm van vrijheid zorgt er voor dat u thuis geld op kan slaan, dus u enig vorm van privacy heeft bij aankopen. Maar denkt bijv. ook een aan die tweedehands computer die ik bij u kom kopen, daarbij is contact geld nog best wel makkelijk.

Wanneer contact geld verdwijnt er digitaal geld de een monopolie heeft, betekent dat dat feitelijk elke betaling zichtbaar wordt voor de bijv. de overheid maar ook voor banken (en ook de amerikaanse overheid). Hier is opzich weinig tegen zoals als de zittende overheid wordt vertrouwen, maar wanneer er een leiding komt die niet het beste voort heeft met de burger zou je willen dat je contant geld had!

En stel dat deze banken morgen besluiten die informatie te koop aan te bieden dan heeft u weinig keus of alternatief, immers is digitaal geld de enige mogelijkheid. Dat betekent dat iemand die en prostituee bezoekt, deze met de pin zou moeten betalen en ik weet niet of men het een erg fijn gevoel vindt als deze informatie vervolgens met iedereen gedeelt kan worden.
Men kan dan beter het zekere voor het onzekere nemen en contact betalen.

Wanneer alle betaling inzichtelijk zijn voor de overheid en ik de tweede handcomputer bijv. kom kopen is het mogelijk dat één van ons aan het eind van het jaar een naheffing krijgen van de belastingdienst, i.v.m. het niet opgeven van de inkomsten die verworven zijn uti de verkoop van een computer. (Volgens mij is dit niet wat we willen)

Digitaal heeft een boel voordelen, maar contact geld zou nooit mogen verdwijnen, dan wel niet de koppeling aan keiharde waarde zoals geld. Als je alles digitaale maakt zullen mensen gaan terug vallen naar andere betaalmiddelen zoals bijv. goud of andere waarde producten. Ons geld heeft feitelijk geen enkele waarde. De waarde die wij toekennen aan ons geld is gebasseerd op vertrouwen, als dit vertrouwen verdampt is ons geld niks meer dan wat kartoen met papier vezel en staal legeringen in de vorm van een muntje....

Als contact geld vervalt, zal
Exact zo werd gereageerd toen men overging van geld in loonzakjes elke week.. naar het storten van je salaris naar banken.
Er zijn nog wel oudjes die geld hebben in de spreekwoordelijke sok omdat ze de banken niet vertrouwen.
Ik denk dat er mogelijkheden zijn voor de banken om zich te positioneren als een bank die privacy hoog in het vaandeel heeft staan en een soort Proxy PrePaid Pas gaat introduceren.

Als mensen zorgen hebben over privacy wordt er altijd wel wat bedacht, kijk naar het TOR netwerk..
Als mensen zorgen hebben over privacy wordt er altijd wel wat bedacht, kijk naar het TOR netwerk..
Laat nu net het probleem zijn dat voor veel dingen geen zaken worden bedacht die privacy hoog in het vaandel hebben.

"If you're not paying, you're the product" kan in veel gevallen worden toegepast helaas. Vind jij maar eens bijvoorbeeld een digitale bank waarbij je volledige en complete privacy hebt.
Anoniem: 601896 @herbalx16 januari 2015 15:19
"Eruit met al dat contant geld"
Contact geld draagt bij aan een vorm van vrijheid en onafhankelijkheid. (ik hem zelf maar even inkoppen, elke vorm van vrijheid kan ook misbruikt worden)
Contant geld biedt geen enkele zekerheid op vrijheid en onafhankelijkheid.
Elke centrale bank kan hoge inflatie doen ontstaan, waardoor al het contant geld verdampt in waarde. Tegen dit wapen is giraal geld veel meer bestendigd, want bij inflatie kunnen banken vaak hogere rentes aanbieden.

Kortom, giraal of chartaal geld. Beiden zijn volledig afhankelijk van het systeem waarin ze functioneren en de marktmeester.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 601896 op 26 juli 2024 18:23]

Kunt u mij uitleg hebben hoe de waarde van een object de vrijheid en onafhankelijkheid kan aantasten?

Als morgen de euro 3000% deflatie onder vindt (bijv. zoals in 1922/1923 met de duitste mark is gebeurd) dan heb ik nog steeds zelf de vrijheid om te bepalen waar en hoeveel ik aan wie uitgeef. De mogelijkheid tot kopen worden wel eens waar minder maar dit heeft in mijn optiek geen enkele relatie met de definitie vrijheid.

Daarnaast zie ik ook geen relatie tussen de waarde en de definitie van onafhankelijkheid. Immers als je contact geld hebt ben je niet afhankelijk van een bank of instelling die bepaald hoeveel jij vandaag mag opnemen of uitgeven.

Wanneer de deflatie van 3000% werkelijk wordt en banken een opname limiet instellen van 500 euro, ga je gewoon failiet (wie niet trouwens?). Terwijl als jij 10 000 euro contanten hebt liggen kun deze dezelfde dag nog omzetten in goud en dus beschermen tegen verdere inflaties.....

ik denk dat u doelt op betrouwbaarheid i.p.v. vrijheid of onafhankelijkheid.
Evenzo giften aan iemand zonder status.

Ik verwacht dat de geïmplanteerde chip voor betalen binnen 50 jaar mainstream is.
Anoniem: 445463 @Alcmaria16 januari 2015 13:57
Ach ja, wat losgeld bij de hand hebben kan nog weleens van pas komen, dan kan je tenminste nog je boodschappen doen mocht het hele systeem plat liggen om de een of andere reden.
In principe is contactloos zo bedacht dat je ook offline transacties kan doen, de transacties die je hebt gedaan (tot 50 euro) worden op de terminal opgeslagen en verstuurd als alles weer online is.
Je chip zal alle transacties boven de 50 euro of maximaal 5 unieke (ligt er aan hoe de parameters staan) afwijzen.
Om die reden heb ik wat contant geld in huis liggen. 2/3 jaar geleden oid pinstoring en tijdje later bij een contante verkoop bewust wat 'achter gehouden'.
Ook als de pinpas kwijt is, of kapot is dat nuttig. Ik betaal verder eigenlijk alleen nog in de kroeg en in de sportkantine contant, daarvoor zie ik NFC ook nog wel als oplossing.
Wat heeft dit met contant te maken? Dit is gewoon de 'verdere' stap van pinbetalen. Mensen die contant betalen, blijven dat voorlopig nog doen, net als veel kraampjes en andere zaken.

En qua ontwikkeling? Weinig interessants. In 2013 zijn er 2,5 MILJARD pinbetalingen gedaan, dan is 5 miljoen absoluut peanuts.
Dit heeft wel degelijk met contant te maken.. De banken zitten niet meer te wachten op contant geld. Dat is lastig, dat moet je vervoeren, tellen, opslaan, geldautomaten vullen enzovoort enzovoort.

Winkeliers vinden contant ook niet meer fijn, als jij een goeie dag hebt gedraaid ben je een perfect doel voor overvallers.

Zoals je zelf al aangeeft, er zijn 2.5 miljard pinbetalingen gedaan, dit is dus al een vervanging voor contante betaling. Contactless gaat ook de kleine bedragen en de unattended terminals beheersen. Dan wordt contant geld steeds minder interessant. En ik voorspel dat we over een jaar of 15 nauwelijks nog contant geld door ons handen gaat.
Maar dat we dan over zijn op, betalen met je mobiel, met je horloge, met je pas, met je vingerafdruk, maar niet meer met je harde cash.
Niets in de toekomst is zeker, nooit geweest gelukkig. Lees eens terug wat mensen dachten van de chipknip, hoe grotere flop kan je hebben? Internationaal ideal? Bestaat niet, zal nooit bestaan. Immers, niemand heeft cijfers over contante betalingen, buiten je eigen 'gedrag' van betalingen in een jaar is het puur giswerk hoeveel contante transacties er nog bestaan.

Natuurlijk, met de tijd zal het 'traditionele volk' uitsterven en contant minder worden, maar daar nu harde uitspraken over kunnen doen? Maar de snelheid waarmee andere 'alternatieven' de opkomst doen.. niet bepaald rap te noemen (OV chip bijvoorbeeld, dubbelzijdig voorbeeld).

Die mensen die vast houden, of nog veel contant betalen, gaan niet opeens 'contactloos betalen' ipv pinnen, het pinnen -> contactloos is de verschuiving binnen het pinnend volk.

En dat is kenmerkend aan Nederland, hoe klein we ook zijn, hoe groot we willen uitpakken. NFC? Elke bank en provider en 'startup' komt met eigen variant. Nieuwe betaaldienst? Hoppa 20 verschillende opties. Gooi dan de grote internationale jongens erbij van Apple, Google of PayPal/ebay, waar je vroeger nog de vraag kreeg 'hoe wilt u betalen, cash, pin of creditcard', heb je in de toekomst mogelijk 20 opties om uit te kiezen. (neem enkel als voorbeeld de diverse veiligheid/inlog systemen van banken).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 26 juli 2024 18:23]

Er gaat bij mij al jaren praktisch 0 contant geld door de handen... Daar hoef ik geen contactloos pasje voor. En dát is wat hier wordt gepromoot, alleen met het argument dat het beter is dan cash.

Scheve vergelijking. Betalen met een PINpas wordt al geruime tijd gedaan en overheerst het betalingsverkeer al ten opzichte van cash. Dit is alsof je de elektrische fiets vergelijkt met lopen, in plaats van met de normale fiets.
Tot de economie een keer weer op zijn bek gaat en jij dus cash nodig hebt( erg denken), banken vertrouwen? Deuren zijn dicht als die economie valt, dat hebben de andere landen al bewezen, meer dan €1000 euro mag je niet opnemen dan (ook al heb je tonnen staan, DIE VAN JOU ZIJN )
Ben t wel met de handigheid eens, maar overzicht heb ik/je niet (ik zeker niet, want een smartphone komt er bij mij niet in, dus geen banken app).
Ik wil weten wat ik op dat moment moet afrekenen en niks meer, dus geen gedoe erna als t eens fout gaat.

edit; typo

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 26 juli 2024 18:23]

In een dergelijk scenario is cash geld ook al snel niks meer waard. Als je je daarop wilt voorbereiden kun je beter een flinke zak rijst op zolder zetten.
Me voorraad kast is vol ;) Ik heb nog ouders die de oorlog hebben mee gemaakt :D dus ind voorbereid (sarcasm)

edit : downmodders kennen geen humor, t blijkt weer :D

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 26 juli 2024 18:23]

Er zijn zat mensen die geld pinnen omdat ze een "bestedingslimiet" voor zichzelf inbouwen. Als het geld fysiek door je vinger gaat, heb je veel beter controle/zicht op.
Bron: Annemarie van Galen :)

Heb dit probleem zelf overigens niet hoor. Sterker nog, achteraf is het makkelijker terug vinden waar je hebt gepind en hoe laat en hoeveel.
Achteraf heb je niet zo veel aan, dan zie je tenslotte ook pas achteraf dat je over die bestedingslimiet heen bent gegaan en die limiet is er vaak niet voor niets ;)
Buiten het grote voordeel voor onder andere winkeliers dat er niet meer gesleept hoeft te worden met cash geld is er nog een ander groot voordeel wat voor mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan een groot nadeel is.
Contactloos betalen is net als pinnen laagdrempelig en wat getalletjes op een kassa geven lang niet zoveel inzicht in uitgaven als een portemonnee die letterlijk leger en leger raakt.

Vandaar ook dat Annemarie van Gaal (ik neem tenminste aan dat je die bedoelt ;) ) mensen met geld problemen laat werken met cash geld, een lege portemonnee maakt gewoon meer indruk.

[Reactie gewijzigd door ninjazx9r98 op 26 juli 2024 18:23]

Denk dat we een groot probleem hebben als contant geld weggaat. Iedere transactie wordt lekker vastgelegd. Je zwarte klusjes mag je dan ook meteen vergeten .We vertrouwen natuurlijk volledig op het banken/overheidssyteem. Ik vind die pin-hippies vrij naief.
Laat ze maar komen met een alternatief waarmee niet na te checken is waar het geld heen gaat.
Als je niet wil vertrouwen op de banken, dan zal je contant geld ook moeten afzweren want als die geen goud tegenover je geld zetten, heb jij waardeloze papiertjes in je hand.
We kunnen natuurlijk altijd weer terug naar het ruilen van meel voor geiten ofzo.
Je overdrijft, maar je snapt wel wat ik bedoel. Het gaat er mij om dat alles te traceren valt zo.
Je zal maar werkloos raken en even een financieel voordeel ergens vandaan halen. Word je meteen op gestraft. Alle transacties op je rekening wordt dan gemonitord en dien je alles te verantwoorden. Ja lekker is dat. Als je eenmaal in deze situatie beland bent kom je er niet gauw weer uit.
Dan krijg je van je maat 100 euro om er even iets leuks mee te doen, kappen ze dat meteen van je uitkering/bijstand af. Met contant geld heb je dit probleem niet.
Anoniem: 327274 @Alcmaria16 januari 2015 14:46
Ehm, goud zit al jaren niet meer "tegenover" geld.
Geld is niet meer om te zetten in goud. De bank hoeft ook niet meer een goud voorraad te hebben. Geld wordt uit het niets gemaakt, geld is schuld.

Een uitleg: http://youtu.be/t5ayg3hbhoM
Deze informatie is gewoon publiek, je kan dit overal vinden. Ook leuk hoe we deze schuldencrisis proberen op te lossen door meer geld (schulden) te drukken ^_^
Precies het doel van de chipknip. Helaas blijkt dat in de praktijk contant geld vaak wel zo makkelijk en overzichtelijk is (zeker bij een draaiorgel).
Als mantelzorger voor een 80+ slechtziende die niet kan pinnen/schermpjes kan lezen, pleit ik voor het behouden van haar vrijheid zelf haar pedicure, kapper te mogen blijven betalen op een manier die voor haar begrijphaar, controleerbaar is. Automaten met ieniemienie schermpjes zijn niet geschikt voor een veel gehandicapten.

O ja, en wie herinnert zich nog ca 15 jaar geleden de oproep van de ANWB, neem geen contant geld mee naar Frankrijk, je wordt beroofd onderweg etc.
Paar jaar geleden de omgekeerde oproep: zorg ook dat je contant geld bij je hebt (ze moesten veel reizigers helpen omdat pinautomaten etc. het niet deden in Frankrijk door een storting...). :+

[Reactie gewijzigd door dcl! op 26 juli 2024 18:23]

Als die straatmuzikant een lapdance krijgt van het publiek is die situatie zeker mogelijk. De werkafstand is iets van max een halve cm.
Ik betaal eigenlijk steeds meer met cash, ook in winkels.
Hoe minder sporen hoe prettiger.
En onderling betalen is dan ook niet meer te volgen voor de overheid.
Cash is King in mijn boek, en baar Goud is een goede 2e overigens.
Ik ga niet als een hondje achter de wil van de banken en de roverheid aanrennen, zodat ze alles tot de laatste cent kunnen volgen, met alle nadelen en gevolgen vandien.
Maar gaat dit gewoon van zelf dan je moet hem dicht bij aparaat houden, straks wil je hem gewoon bovenin doen merkt die nfc ding je al en betaal je misschien dubbel.
Ik heb geen nieuwe pas gehad van de ing terwijl ze er wel heel veel vervangen hebben, die van mij moet nog tot 2016 mee dan kan ik het pas merken.

Maar echt hoeven nee het zal niet echt heel veel sneller gaan.
Maar gaat dit gewoon van zelf dan je moet hem dicht bij aparaat houden, straks wil je hem gewoon bovenin doen merkt die nfc ding je al en betaal je misschien dubbel.
Dat zal niet zo snel gebeuren. Je moet die pas echt tegen de zijkant van het aparaat aanhouden, anders kan hij al niet worden gelezen. Verder zal een dubbele afschrijving niet zo vlot gebeuren, daar zijn de huidige betaalsystemen prima tegen beveiligd.
Ik heb geen nieuwe pas gehad van de ing terwijl ze er wel heel veel vervangen hebben, die van mij moet nog tot 2016 mee dan kan ik het pas merken.
Als je ING klant bent kan je gratis een nieuwe pas met NFC aanvragen.
Maar echt hoeven nee het zal niet echt heel veel sneller gaan.
Met name op stations vind ik het erg handig (even een kop koffie halen tussen 2 treinen door). Stukje sneller dan chippen, veel sneller dan pinnen.
Oke nou misschien ga ik het eens gebruiken, maar ga er geen nieuwe pas voor aanvragen.
Pinnen gaat al snel zat dit scheelt misschien 2 of 3 sec, dat merk ik echt niet :).
Ik ga dan wel met de trein na mijn werk maar hoef niet te sprinten tussen 2 treinen, aangezien de 2de trein waar ik 1 station mee hoef net weg rijd als ik uitstap dus even 10 min wachten voor de volgende vertrekt :).

Mijn pas heeft het nog nooit vol gehouden aan de datum die erop staat, 1 keer geskimd / aantal keer pas zat vast toen die nieuwe klepjes bij pinautomaten zaten(Dus werd die ingeslikt), of vroeger magneetstrip niks meer doet.
Ik doe er niks vreemds mee heb zelfs als eens die gele chip in mijn handen gehad, en dat terwijl die gewoon in de portemonnee zit :P

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 juli 2024 18:23]

Ik heb nu 1 keer met NFC betaald / kunnen betalen. Dat ging echt heel soepeltjes, het is dus niet alleen de code die je niet hoeft in te tikken, de NFC lezer was daar in het display verwerkt dus je haalt je pasje over de display en je bent direct klaar. Is echt wel 6-7 seconden sneller dan pin, en dat telt hard op als je in de rij staat te wachten.
Ik heb geen nieuwe pas gehad van de ing terwijl ze er wel heel veel vervangen hebben, die van mij moet nog tot 2016 mee dan kan ik het pas merken.
Bij ING kun je gratis een nieuwe pas aanvragen als je pas nog niet geschikt is:

https://bankieren.mijn.in...vervangen/betaalpas/index

Heb het zelf ook gedaan. Binnen een week heb je een nieuwe pas, zonder kosten.

[Reactie gewijzigd door aap op 26 juli 2024 18:23]

Bedankt maar hoef er niet speciaal een nieuwe pas voor te hebben, ik heb nu al 11 of 12 jaar rekening van postbank wat nu ing is en passen hebben tot nu toe nooit de datum gehaald die erop zit :+

Op die van mij staat dus ook nog geen iban nummer, maar gelukkig staat die tegenwoordig in de app makkelijk zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 juli 2024 18:23]

Je zal nooit dubbel betalen. Op het moment dat de ene interface(nfc) word gebruikt voor de betaling zijn de terminals verplicht de andere interfaces (chip/magneetstrip) te deactiveren. (zelfde gebeurt met chip + magneetstrip gecombineerde lezers).

Ook is het van belang voor terminalleveranciers dat de kaarthouder kiest welke interface deze wil gebruiken. Dus het zou nooit zo mogen zijn dat het NFC veld overlapt met de chip ingang.
http://ingenico.us/wp-con...nico-EMV-FAQ-07052012.pdf

Hier staat bijvoorbeeld beschreven in hoofdstuk 4.6 dat de terminal de magneetstrip moet weigeren als er een chip is aangeboden.
ik heb hier wel eens over na gedacht?

24,99 zonder pincode?

rugzakje maken met accu(s) erin een NFC versterker maken die aan een pinterminal (lastig om aan te komen vermoed ik) is verbonden zodat je op enkele centimeters/meters contactloos signalen kan ontvangen dan het bedrag wegschrijven op een (money mule) rekening vanwaar als er een bepaald bedrag is verzameld dit word geinvesteerd in bicoins(cryptocurrency) naar meerdere wallets waarna alles wallets weer terecht komen in 1 grote wallet die de bitcoins of bewaard of eventueel omzet in euro of dollar.

dit alle is te scripten en levert je heel wat geld op in de lokale supermarkt rondjes lopen?
daarnaast is het via het bitcoin idee eneigzins wit gewassen.
en het gebruik van money mules is iets dat vandaag de dag nogsteeds erg veel gebeurd.

ondanks dat vermoed ik dat mijn theorie nog verre van haalbaar is momenteel dus daarom betaal ik nu (nog) wel contactloos ;)

[Reactie gewijzigd door copywizard op 26 juli 2024 18:23]

Dan moet je de ING infographic nog eens doornemen ;) Geld dat van een pas af komt is sterk traceerbaar. Op het moment dat dit op de rekening komt, en ze gaan er vraagtekens bij zetten, dan kan je er nog zo veel bitcoins van gekocht hebben, maar dan hang je toch wel.
Het is traceerbaar tot in de winkel... Wat de gemiddelde "skimmer" tegenwoordig doet is je kaart kopiëren en met de gestolen kaart spullen kopen, om op een later tijdstip deze spullen terug te brengen en contant het geld terug te vragen. Lang leve de 14 dagen bedenktijd...

[Reactie gewijzigd door mr_seeker op 26 juli 2024 18:23]

Tuurlijk..... En daar heb je katvangers voor en weet je waar die gevraagd wordt een rekening te openen? Inderdaad ja, bij de ING, want die zijn niet zo snel in het sluiten van door fraude gebruikte rekeningen:

http://www.opgeletopinternet.nl/index.php?topic=220.0
Dit is wel een hele goede insteek die oplichters, waarschijnlijk, ook al bedacht hebben.
Stel je alleen al eens voor;
Je gaat naar een paar concerten, waar duizenden mensen hutjemutje bijelkaar staan.
Oplichters lopen er tussendoor met een 'scanner', neemt van een paar (tiental, honderdtal?) mensen 24,99 van de rekening.
Dit wordt geboekt op een rekening van een catvanger, diezelfde avond nog opgenomen uit een pinautomaat, en ze zijn als sneeuw voor de zon weer verdwenen.

Niemand die dat kan achterhalen, en alleen de catvanger is de pineut.
NFC + versterker in een rugzakje, dataverbinding naar mobiele telefoon met NFC.

Dader1 met NFC rugzakje gaat dicht genoeg bij slachtoffer staan om bankpas te kunnen lezen.

Dader2 betaalt met mobiele NFC telefoon waarbij de data die de pinterminal nodig heeft via de mobiele verbinding wordt getransporteerd van de NFC kaart van het slachtoffer naar de pinterminal.

Er hoeft niets gekraakt te worden, je zou het een man in the middle attack kunnen noemen.
vanwaar als er een bepaald bedrag is verzameld dit word geinvesteerd in bicoins(cryptocurrency) naar meerdere wallets waarna alles wallets weer terecht komen in 1 grote wallet die de bitcoins of bewaard of eventueel omzet in euro of dollar.
En dan? Juist bitcoin transacties zijn tot in de eeuwigheid te traceren dus als je dan op een gegeven moment je bitcoins uitgeeft dan zal dat op een zwaar illegale site moeten want legitieme transacties zal je er niet mee kunnen doen. De eerste aan wie je betaalt die wél te traceren is tot een persoon kan namelijk gewoon zeggen aan wie hij iets geleverd heeft.
Lijkt me een nuttige feature voor parkeerautomaten. Daar sta je toch vaak lang in de rij omdat mensen moeten pinnen of muntjes uit hun portomonaille moeten vissen.
Anoniem: 442208 @mashell16 januari 2015 14:31
Parkeerautomaten is nu juist een van de betaal plaatsen waar dit niet snel gebruikt gaat worden. Voornamelijk omdat er al sinds 2012 dip & go bestaat en dat wordt op steeds meer plaatsen ingevoerd, en het betekent dat je gewoon je pas er in stopt en klaar is kees. Geen pin meer:

http://www.pin.nl/betalen...ode-bij-parkeerautomaten/

Alleen de plaatsen die daar worden genoemd zijn een beetje achterhaald. Het idee is waarschijnlijk dat parkeer automaten over het algemeen door overheden worden uitgebaat en die worden als "veilig" beschouwt. Voor de consument is het veiliger omdat niemand de pincode kan afkijken. Het voordeel van draadloos betalen zou hier echt heel miniem zijn, ook omdat de meeste tijd meestal in het invoeren van gegevens als tijdsduur gaat zitten en je je pas toch uit de portemenee moet halen want die zit natuurlijk in zon beschermende hoes.
Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik denk ook niet dat het zinvol is om dip&go en contactloos betalen naast elkaar te laten bestaan (met ook nog een verschillende limiet). Zeker niet omdat die laatste een Europese standaard is en dus ook in het buitenland werkt (zie kaartje van ING).
Beide producten zijn van PIN.

http://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/

Werken volgens mij ook op dezelfde systemen. Bij de ene gebruik je de chip op je pas en bij de andere de NFC in je pas.
Het max van contactloos betalen en Dip&Go is ook hetzelfde. Na 50 euro moet je een keer je pincode invoeren en dan kan je weer even verder (tot je weer aan 50 euro zit)

Uit geruchten heb ik wel vernomen de dat contactloos betalen velen malen sneller is dan pinnen of Dip&Go. Ik moet dit nog zelf ervaren. Kan natuurlijk nog veranderen zodra meerdere mensen er gebruik van gaan maken.
Contactloos betalen is inderdaad vele malen sneller, in mijn beleving. Ik betaal altijd contactloos waar het kan. Soms krijg ik zelfs een opmerking van de medewerker "zo, dat is snel".
Anoniem: 442208 @mashell16 januari 2015 15:04
Persoonlijk denk ik dat dat best kan. Ten eerste is dip&go ook europees, dus tolwegen in het buitenland supporten dit ook. Ten tweede vind ik het wel handig dat er veschillende limieten zijn. Parkeergeld en tolwegen kunnen makkelijk boven de E25 uitkomen, maar zijn relatief veilig. Terwijl contactloos betalen erg onveilig is en om eventuele fraude te beperken moet de limiet laag zijn.

Persoonlijk wil ik best zonder pin bij parkeerautomaten betalen, maar draadloos betalen ga ik voorlopig waarschijnlijk niet gebruiken, net als ik het overboeken van geld via mijn WP APP heb uitgeschakeld. Deze systemen zijn relatief onveilig en ook al krijg je je geld terug, het betekent altijd veel gedoe. In het verleden heeft iemand al eens mijn credit card misbruikt. En ook al krijg je het uitieindelijk terug, het voelt niet fijn, het kost tijd en levert zorgen op, en dat is mij die paar seconden snelheidswinst niet waard.
Helemaal mee eens.
Aangezien de chipautomaten op deze machines in het verleden niet altijd werkte en sinds 1 januari zijn weggehaald of zijn gedeactiveerd. Kun je bij een aantal automaten alleen nog maar met cash betalen. Pinnen bij deze "buiten"automaten is vaak niet mogelijk, maar soms weer wel met een parkeerapp.
Het zou dus mooi zijn als elke automaat de volgende mogelijkheden zou hebben:
NFC + Parkeerapp + muntgeld.
Ik blijf er bij, als het fout gaat mag jij maar bewijzen dat jij de persoon bent geweest die de juiste pas voor de scanner heeft gelegd. Het is vergelijkbaar met "credit cards", bewijs maar dat jij niet de persoon bent geweest die op dat moment een betaling heeft verricht aan de kassa. Je kloont de pas van je voorganger, betaalt met de gekloonde pas (duurt luttele seconden), neemt de producten met bonnetje op een later tijdstip inleveren, foutief adres invullen, cash geld ontvangen en klaar!

Ik blijf er bij: Als ik contactloos moet betalen, EIS ik dat ik met mijn kaart al bij 0 euro een pincode moet invoeren, anders ligt de bewijslast dat ik het niet heb betaald bij mij en niet bij de bank. Zelfde geldt voor credit cards, bewijslast dat ik de persoon ben geweest die de betaling heeft geauthoriseerd ligt bij hun en niet bij mij.

EDIT: Het probleem met de credit cards is al een keer voorgekomen. Mijn vader had opeens een vliegticket geboekt, terwijl hij NOOIT met een creditcard vliegt. Dieven dachten slim te zijn en boekten het vliegticket vanuit het hotel waar hij had geboekt, maar waren vergeten om de voornaam te checken (aangezien IK de persoon was die vaak naar die bepaalde lokatie vloog en hij daar eenmaal voor vakantie was geweest). Bank had authorisatie niet geaccepteerd en zijn credit card geblokkeerd, 1 dag voor hij op vakantie ging...

[Reactie gewijzigd door mr_seeker op 26 juli 2024 18:23]

Wanneer uw contactloze of mobiele betalingen bij elkaar de drempel van € 50,-overschrijden, moet u alsnog een pincode intikken. Er zijn banken waar u eventueel zelf kunt instellen dat u altijd een pincode moet intikken, net als bij gewoon pinnen.
bron

Verder: het snel even klonen van dit soort NFC chips zal hem waarschijnlijk niet worden. Data tussen de chip en de lezer is geencrypt, iets dat je waarschijnlijk niet eventjes snel kan decrypten met je telefoon.
Bank had authorisatie niet geaccepteerd en zijn credit card geblokkeerd, 1 dag voor hij op vakantie ging...
Aan de ene kant klaag je over misbruik, maar zodra er iets tegen gedaan wordt is dat ook niet goed? :?

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 26 juli 2024 18:23]

[...]
Aan de ene kant klaag je over misbruik, maar zodra er iets tegen gedaan wordt is dat ook niet goed? :?
Nou ja, misbruik valt niet te voorkomen, maar je zult net die lul zijn die net op vakantie gaat en op schiphol een email krijgt van je bank met de melding dat je niet meer kunt pinnen omdat je bankrekening is geblokkeerd wegens "verdachte transacties"...

En over data encryptie tussen terminal en chip: NFC protocol staat netjes op het internet vermeld. Daarnaast zijn die NFC chips nogal gevoelig voor MITM aanvallen:
https://www.youtube.com/watch?v=t0MCFjYHieQ

[Reactie gewijzigd door mr_seeker op 26 juli 2024 18:23]

[...]
Daarnaast zijn die NFC chips nogal gevoelig voor MITM aanvallen:
https://www.youtube.com/watch?v=t0MCFjYHieQ
De aanvallen hier zijn relay attacks. Het is ge-encrypte data relayen zonder aanpassing, niet het kraken van de chip. Het enige dat hiermee wordt gedaan is de afstand tussen zender en ontvanger vergroten. In theorie zou je hiermee dus inderdaad een betaling kunnen doen op afstand (persoon 1 leest de pas uit, persoon 2 staat in een andere winkel en betaalt op afstand met de pas van het slachtoffer). Dit slechts eenmalig voor een max van 25 euro. Je hebt nog steeds geen kopie van de chip, dus je kan niet nogmaals het zelfde geintje uithalen.
Bij creditcards ligt de bewijslast toch echt bij de verkoper. Daarom vragen verkopers ook vaak om identificatie wanneer je credit card zonder PIN wilt gebruiken. En ook daarom vragen de meeste airlines "vliegt de kaarthouder mee op deze vlucht". Is dat namelijk niet het geval dan is hun risico hoger en zullen de transactie strenger beoordelen.
Als je een pin moet invoeren kun je net zo goed 'normaal' pinnen. Die mogelijkheid zal er nog wel een flinke tijd blijven, omdat buitenlandse passen vaak niet voorzien zijn van een draadloze chip.
Is de "contactloos betaal standaard" universeel? Met andere woorden, werkt de betaal terminal met zo'n wireless symbooltje links voor alle banken? Ik zit bij ABN AMRO maar heb helaas nog geen pas met NFC, maar vroeg me dus af of deze standaard universeel is? Lijkt me van wel en op de ABN AMRO website wordt er ook aangegeven dat dit in het buitenland al op veel locaties werkt. Maar er staat ook:

"Nu kunt u al contactloos betalen bij ruim 150 winkels in Leiden centrum, op alle NS-stations, op Schiphol en bij veel winkels in het buitenland."

Dit lijkt me als het inderdaad een universele standaard is, niet echt up-to-date informatie. Ik zie die contactloos betaal terminals namelijk overal (in Amsterdam)
Anoniem: 372172 @Torgo16 januari 2015 15:25
Je kan die pas gewoon aanvragen bij de ABN . Je moet even inloggen en pas met NFC aanvragen. Binnen 5 dagen wordt de pas opgestuurd.
Thanks Alcyone voor de tip en ook the_shadow voor de link naar de EMV standaard.

Ik heb meteen even gekeken op de website of ik een nieuwe pas kon aanvragen, maar er stond niets specifieks over NFC / contactloos betalen. Omdat een pas vervanging normaliter 3,50 EUR kost, toch maar even gebeld met de ABN AMRO.

Het was geen enkel probleem en ze mogen mensen die een NFC pas willen aanvragen deze kostenloos aanbieden, dus dat heeft de mevrouw meteen even voor mij geregeld.

Toch wel een goede bank hoor die ABN AMRO als het het op service aankomt :)
Anoniem: 372172 @Torgo16 januari 2015 15:53
Je moet ook eerst inloggen, dan krijg je een keuzescherm:
Reden van vervanging van de betaalpas?
Verlies of diefstal
Pincode vergeten
Nieuwe pas of brief is nooit aangekomen
Pas defect
Naamswijziging
Contactloze pas aanvragen :)
Binnen Europa wordt gebruik gemaakt van de EMV standaard. Overal waar zo'n wireless symbooltje staat kan je dus betalen, of je bank nou ABN, ING of Rabo is.
5 miljoen klinkt heel veel, maar ING heeft al 6,5 miljoen passen in omloop waarmee het kan. Gemiddeld per capabele pas is er dus minder dan één keer gebruik van gemaakt. Dat kan twee dingen betekenen:
  • er zijn een aantal fanatieke gebruikers, maar de meerderheid gebruikt de contactloze mogelijkheid nog niet
  • de doorsnee klant heeft één keer geëxperimenteerd met contactloos, maar betaalt daarna weer gewoon verder met PIN
Ik vind het zelf qua gebruiksgemak een stap vooruit en vooral op plekken waar snelheid belangrijk is, bijv. in onze bedrijfskantine, is het een enorme verbetering. Ook t.o.v. met chip betalen.
Ik proef in mijn omgeving dat scepsis over de veiligheid veel voorkomt. De banken zullen nog wel een offensief moeten inzetten om alle klanten te overtuigen van de veiligheid.
Ik vind het zelf qua gebruiksgemak een stap vooruit en vooral op plekken waar snelheid belangrijk is, bijv. in onze bedrijfskantine, is het een enorme verbetering. Ook t.o.v. met chip betalen.
Ik proef in mijn omgeving dat scepsis over de veiligheid veel voorkomt. De banken zullen nog wel een offensief moeten inzetten om alle klanten te overtuigen van de veiligheid.
Het wordt dan ook ingezet als vervanging van de chipknip. En ze moeten wel, niet overal waar je voorheen met een chip betaalde is het handig om te pinnen, denk aan koffie-/snoepautomaten.

Banken zullen inderdaad met een charmeoffencief moeten beginnen en meer ruchtbaarheid moeten geven aan de veiligheid. ING meldt zelf dat in het geval van fraude er altijd terugbetaald wordt. Dat is al een begin, maar laten zien waarom het voor criminelen eigenlijk niet interessant is om hier mee geld te gaan jatten is nog een veel betere.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 26 juli 2024 18:23]

Heerlijk, deze manier van betalen. Kom nu net bij Ikea weg waar het ook kon. Waar het kan betaal ik contactloos.

Wel grappig dat het bij de lokale bakker (dorp van 250 inwoners) wel kan en bij de AH in Groningen niet. :-)
Dat komt vaak ook omdat alle AH's in heel Nederland met hetzelfde systeem werken. Die pinapparaten worden groot ingekocht en moeten dan X aantal jaar mee. De bakker heeft ook wel een afschrijving (als hij hem niet huurt), maar het is dan makkelijker om zo'n apparaat te vervangen.

Het zou inderdaad bij de AH zelfscan een hele verademing zijn. Op Utrecht (en mogelijk alle stations?) is contactloos standaard aanwezig. In de rest van de winkels kom je het maar sporadisch tegen.
Anoniem: 126717 @eborn16 januari 2015 16:35
De AH's in centrum Den Haag hebben allemaal nfc pin apparatuur, wellicht zijn ze nog met de uitrol bezig?
Betaal iedere dag contactloos in de kantine en dat werkt ideaal.
Qua gebruik, dit heeft waarschijnlijk een sneeuwbal effect. In onze kantine was ik in het begin één van de enige, maar telkens die je mensen kijken met een blik "dat is handig en snel"...
Inmiddels betalen er veel meer collega's draadloos. Daarbij zie ik eigenlijk altijd oranje passen (ING). Zijn zij de enige (grote) bank die hun klanten hebben voorzien van passen voor contactloos betalen?
Abn Amro heeft ook contactloos betalen.
En rabo wilde het invoeren met de telefoon maar ziet daar vanaf geloof ik.

Het is vooral ook veiliger, vooral op drukke plekken is er weinig kans dat iemand je pincode afkijkt, en zo 500 euro van je rekening trekt. Die 25 euro in goederen, (25x twix, of 5x een maaltijdsalade) is voor criminelen de moeite niet waard om je pas te stelen, met camera's in practisch elke winkel, is de pakkans van zo'n crimineel ook groot tegenover de baten.
Euh het kan wel een stuk makkelijker ... Dan jij doet voorkomen ....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.