Smartphone-app NS kan nagaan of reiziger is uitgecheckt

De NS doet een proef met een app, waarmee reizigers kunnen controleren of ze zijn in- of uitgecheckt. Ook kunnen ze in die app een upgrade regelen naar de eerste klas. De app vereist een smartphone met nfc.

Ov-chipkaartHet is nog niet mogelijk om in te checken met de smartphone, waardoor het reizen zonder fysieke chipkaart nog niet mogelijk zal zijn. De app bestaat al, zegt een woordvoerder van de NS tegen Tweakers. "NS-medewerkers kregen die app op hun eigen smartphones." Wanneer de app beschikbaar komt voor het grote publiek, heeft de vervoerder nog niet gezegd.

De app kan via een nfc-module in de smartphone de status van de ov-chipkaart uitlezen door het toestel en de chipkaart tegen elkaar te houden. Op dit moment kan dat nog niet. Nfc zit in vrijwel alle duurdere smartphones van de afgelopen jaren, op de iPhone na.

Naast de smartphone-app gaat de NS ook een proef houden met het reizen per bankpas; daarmee kunnen gebruikers wel in- en uitchecken. De eerste bank die meedoet is ABN-Amro, meldt dagblad Metro. De NS weet echter nog niet wanneer de proef zal gaan plaatsvinden. Bovendien is er nog geen zekerheid over of het reizen per bankpas voor iedereen mogelijk zal zijn. De NS neemt deze stappen na het afschaffen van het papieren kaartje per 9 juli. Die stap heeft tot nu toe gezorgd voor rond zeshonderd klachten.

Update, dinsdag: Zoals tweaker djwice opmerkt zullen veel nieuwere smartphones de data van oudere chipkaarten niet kunnen uitlezen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-08-2014 • 11:30

201

Reacties (201)

201
194
151
14
1
5
Wijzig sortering
De OV-Chipkaart is toch een NXP MiFare classic kaart. Wat ik begrijp is dat deze niet zomaar aan de ISO standaard voldoet, en dat je deze dus niet zomaar met elke smartphone met NFC kunt uitlezen! De NFC chip in je smartphone moet namelijk wel van NXP zijn, en dat is bij enkele nieuwe smartphones niet mogelijk.

Probeer eens met de NXP TagInfo app je OV-chipkaart uit te lezen. Als dit werkt, dan zal het met deze app ook wel werken. Tevens zie je ook gelijk je resterende saldo in de TagInfo app, maar dat is meer een mooie extra.
Anoniem: 18507 @tmfh18 augustus 2014 17:50
Dat werkt alleen met anonieme kaarten, daar staat meer info niet achter de TLS-key dan op de persoonlijke kaarten.
Klinkt handig maar is dat niet gevaarlijk. Je zou pas in kunnen inchecken als de conducteur aan komt lopen. Hij kan bewijzen dat je pas net hebt ingecheckt maar je zou al 5 stations hebben kunnen gepasseerd.
De NS doet een proef met een app, waarmee reizigers kunnen controleren of ze zijn in- of uitgecheckt.
Het is om te controleren of je bent ingecheckt.

[Reactie gewijzigd door Tiestor op 23 juli 2024 13:15]

Het is dus automatisch beide: als de app je kan vertellen of je ingecheckt hebt, kan 'ie je ook vertellen of je uitgecheckt bent. Dat is namelijk dezelfde situatie als waar je niet ingecheckt bent.
Het is nog niet mogelijk om in te checken met de smartphone, waardoor het reizen zonder fysieke chipkaart nog niet mogelijk zal zijn.
Je kunt dus alleen controleren of je bent uitgecheckt, en zo niet kun je waarschijnlijk meteen uitchecken.
Ook kunnen ze in die app een upgrade regelen naar de eerste klas
Dus 1e klas zitten en pas upgraden als je conducteur ziet.
Nou wooptiedoo zeg, daar zal je dag vast helemaal goed van worden :P

Wel een mooie tussenoplossing voor de volle 2e klassen waarbij je eigenlijk gevoelsmatig niet vindt dat je extra moet betalen om te kunnen zitten voor je treinkaartje.

Maar, helaas, dat zal simpel worden dichtgetimmerd door jou alleen voordat een trein wegrijdt toe te laten om die upgrade te doen... tenminste dat denk ik wel. Er werken ook Hollanders bij de NS namelijk :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 13:15]

Ja, ze kunnen zien wanneer je ingecheckt bent op het perron, en dus ook dat je 'upgrade' pas een half uur later net voor de conducteur langsliep is gebeurd.

Dus upgraden als je al een tijdje reist zal wel niet kunnen (want dan kan je wel altijd net voor de conducteur komt upgraden... laat hen maar bewijzen dat je al de hele tijd in de 1e klas zat. Voor hetzelfde geld wilde je het laatste stuk van je reis lekkerder zitten...)
Of geef de schuld aan de lage internetsnelheden tijdens je reis in de trein, als de condo het allemaal maar verdacht vindt.. }>
Alle upgrades die de NS nu heeft moeten worden geactiveerd voordat je incheckt.
Dat zal bij een upgrade via de smartphone waarschijnlijk niet anders zijn. Het bespaart je de tijd van het in de rij staan bij een (drukke) NS-automaat.
Maar het zou nou juist handig zijn om bij het betreden van de trein te kunnen zien 'oh dit is me veel te druk' en dan upgraden en 1e klas gaan zitten.
Maar waarschijnlijk kan de conducteur ook zien wanneer (of zelfs waar? gps?) je dat geregeld hebt. De NS zou de NS niet zijn als ze dit soort gaten niet eerst afdichten.

Of juist wel, het is maar hou je het bekijkt
Dat lijkt me niet.

Ook op dit moment moet je de 1e klas upgrade al regelen VOOR Je incheckt, voor zo ver ik weet.
Met een officiële app kan dit niet, maar omdat de gegevens OP de kaart worden opgeslagen, is het idd mogelijk met een gekraakte versie van deze app gegevens op de kaart aan te passen. Toen de OV-chipkaart hack uit kwam was het al mogelijk om gegevens van de kaart te manipuleren, toen zou zo'n ov-app ook op je mobiel gemaakt kunnen worden. Helaas was toen de nfc chip in je mobiel net in opkomst en was het goedkoper om een simpele nfc reader van +/-50 euro te kopen.

Enigste manier voor de controleur om te controleren of je daadwerkelijk goed bent ingecheckt/uitgecheckt is door continu een verbinding met de server te onderhouden, en je reisgegevens online vergelijken met wat er op je ov-chip staat. Elke ov-paal staat namelijk rechtstreeks in verbinding met de server, en als er verschillen zijn tussen je ov-kaart en hetgeen de paal weergeeft is er een probleem met je kaart. De vraag is dan wel wie de waarheid vertelt: Jouw OV-chipkaart of de server.

Disclaimer: Dit zijn allemaal zaken die je alleen moet proberen als je een vrijbrief hebt van de NS of TLS, anders heb je naast een boete voor zwartrijden ook nog een keer een probleem met justitie voor "moedwillige manipulatie van vervoersbewijzen"
Niet elke OV paal staat constant in verbinding met de servers van TLS (bussen, trams, de mobiele incheckpunten van de NS)! En zo'n verbinding is inderdaad de enigste manier om te controleren of wat er op jouw kaart staat klopt met wat er op de servers staat. Verwerking van reisgegevens vind op de rustige momenten plaats in de backend van TLS, niet direct. Zou dat wel zo zijn, zou de belasting in de spits veel te hoog zijn.

Aangezien jouw incheck bij een willekeurige paal dus niet direct opvraagbaar is door een controleur en de gegevens van de controle niet structureel worden verwerkt in de backend van TLS, is fraude straks nog makkelijker. De vraag of jouw kaart of de TLS servers gelijk hebben is snel beantwoord: de TLS servers hebben altijd gelijk. Maar die kan je vermijden!
Anoniem: 18507 @Cio18 augustus 2014 13:14
De poortjes en palen van de NS staan wel altijd direct in verbinding met een backend van de NS, je kan je checkin/checkuit's nog tijdens je reis vaak inzien op mijns.nl. Geen idee of NS ook continu transacties stuurt naar TLS.
Met inchecken met je smartphone bedoelt men dat de chipkaart vervangen kan worden door de app(dus je telefoon bij een in/uit-checkpaaltje houden), niet dat je met je telefoon de incheckstatus van je chipkaart aan kan passen.
Ze zien om hoe laat je ingecheckt bent.
Hmm, het lijkt me dat ze hiervoor de keys in de app moeten zetten?
Daarmee zouden we dan ook weer andere apps kunnen maken die de chipkaart uit kunnen lezen.

In een slechter geval versturen ze gewoon alle data naar een externe service en decrypten ze het daar, jammer voor ons maar wel veiliger voor de NS.
Ik meen me te herinneren dat je de data van beschermde sectoren zonder de sleutel überhaupt niet kunt uitlezen. Versleutelde data uitlezen om op te sturen is dan geen optie. Als dat zo is dan moet de sleutel inderdaad in de app zitten.
Ik meen me te herinneren dat je de data van beschermde sectoren zonder de sleutel überhaupt niet kunt uitlezen. Versleutelde data uitlezen om op te sturen is dan geen optie. Als dat zo is dan moet de sleutel inderdaad in de app zitten.
Dat is correct :)
Dus straks een Octopus card Look-a-like! Of dat beter is, blijft natuurlijk nog maar de vraag.
Meeste mensen hier kennen de Octops kaart niet. Is begonnen als OV kaart in Hong Kong (sinds '97) en tegewoordig kan je er ook mee betalen. Je moet HK$50 borg betalen voor de kaart en die krijg je ook weer terug als je die inlevert. Dus niet zoals in Nederland, iedere 5 jaar weer 7,50 voor het vernieuwen...
Zo iets hebben ze in Japan ook sinds begin 2000. Er is flink wat concurrentie op de verschillende kaarten maar de meest dominante van het moment is de SUICA kaart (http://en.wikipedia.org/wiki/Suica). Briljant geregeld en ik snap ook niet dat Nederland niet naar de kaarten in Japan of Hong Kong gekeken heeft.

De SUICA kaart kost je 500 yen (je moet wel 2000 yen betalen want je moet minimaal 1500 yen op je kaart hebben staan bij aanschaf) wat nu iets meer dan 3 euro is en dan ben je klaar. Je kan hem gratis vernieuwen bij schade en als je denkt hem niet meer nodig te hebben lever je hem gewoon in en krijg je je 500 yen weer terug. Geen jaarlijkse kosten niks. Je kan hem op elk trein station opladen en je kan er het OV mee betalen (je kan hier naast ook een route vooruit betalen zodat je voor een maand in en uit kan checken zonder dat het van je saldo af gaat, krijg je nog flinke korting ook), bij de convenience store betalen, heel veel drink automaten, de meeste super markten en ga zo maar door. Dit maak het toch wel een enorm stuk handiger om deze kaart dagelijks te gebruiken dan die OV kaart die in Nederland is ingevoerd.

[Reactie gewijzigd door xentron op 23 juli 2024 13:15]

Ik vraag me ook af waarom ze niet beter hebben gekeken naar hoe het in Japan, Zuid-Korea en dergelijke is geregeld. Alles werkt daar zo logisch en soepel.

Als toerist was het daar ook makkelijker. Eenmalige kaartjes kon je gewoon zonder problemen betalen met zowel muntgeld als papiergeld. Aan het eind van de rit deed je in Korea de ticket in een automaat en kreeg je geld terug. In Nederland kwam bij elke losse ticket een euro erbovenop.

Had het laatst een toeriste uit Japan over de vloer en het was amper te doen. Gelukkig kon ik voor haar de kaartjes pinnen want:

- Haar creditcard werd niet geaccepteerd bij de automaten. Pinnen kennen ze niet.
- Losse tickets kopen kon alleen met muntgeld, geen biljetten. Als je weet hoeveel je voor een treinritje betaalt tegenwoordig dan kan je maar beter een tas vol kleingeld zien te regelen. En een half uur extra rekenen om de munten er één voor één in te stoppen (wat ook beter werkt in Azië, daar gooi je een berg geld in een soort trechter en heb je binnen een paar seconde het wisselgeld terug)
- Bij een anonieme OV-chipkaart moet je 20 euro erop hebben staan die je niet eenvoudig terug kan krijgen (moet je geloof ik je Nederlandse bankgegevens voor geven).

Het was werkelijk onwerkelijk hoe enorm ruk het was om even het land door te komen. En dat terwijl we hier een veel nieuwer systeem hebben dan daar.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 23 juli 2024 13:15]

Haha, goede reclame altijd voor NL, dit! :+

Die NS apparaten accepteren helemaal geen creditcards toch? Ik heb wel gemerkt dat heel veel pinautomaten in NL geen Union Pay CC's accepteren, wat volgens mij best veel gebruikt wordt in Azië.

En het is ook onwerkelijk dat je alleen met munten kan betalen. Overal ontmoedigen ze betalen met contantgeld, maar om dan digitaal betalen GOED te implementeren, ho maar!
Tegenwoordig accepteren ze overal creditcards. Wel 0,50€ extra, maar dat lijkt me meer dan terecht. En voor de echte zeurpiet: ga naar het loket.
Zeurpieten? December vorig jaar konden we dus NIET met cc betalen. Loket is leuk, maar natuurlijk lang niet altijd open.
Die NS apparaten accepteren helemaal geen creditcards toch? Ik heb wel gemerkt dat heel veel pinautomaten in NL geen Union Pay CC's accepteren, wat volgens mij best veel gebruikt wordt in Azië.
De NS automaten slikken op sommige plekken wel creditcards/debitcards. Op schiphol, en in Amsterdam bijvoorbeeld wel. Maar als m'n ex-vriendin, die soms wel eens bij ons logeert, eenmaal bij ons is, kan ze dus niet meer weg omdat de automaat bij ons op het station geen credit/debit card slikt. (niet van visa, niet van mastercard en ook niet van american express).
- Haar creditcard werd niet geaccepteerd bij de automaten. Pinnen kennen ze niet.
- Losse tickets kopen kon alleen met muntgeld, geen biljetten.
Technisch gezien geen tekortkoming van het concept van de OV chipkaart, maar van de debiele automaten van de NS.
Bij een anonieme OV-chipkaart moet je 20 euro erop hebben staan die je niet eenvoudig terug kan krijgen
Dit zou idd veel makkelijker moeten. Liefst gewoon naar een automaat of loket lopen, "saldo terugstorten" (oid) kiezen, kaart voor reader houden en resultaat een lege kaart en muntjes en/of briefjes in een bak. Alternatief willekeurig welke CC of bankpas er in stoppen en het geld gaat naar de bankrekening behorende bij die kaart (maar das nog wat lastiger).
p.s.
Haar creditcard werd niet geaccepteerd bij de automaten. Pinnen kennen ze niet.
NS laat weten dat inmiddels bij alles balies met creditcard kan worden betaald.
Ook de kaartautomaten worden aangepast. Inmiddels accepteert 85 procent van de automaten buitenlandse bankpassen en creditcards, de resterende 15 procent is volgende maand omgebouwd.


Zie: http://www.metronieuws.nl...ate/SrZnhq!6hholTQFRkbrA/
De Nederlandse kaart is een aanfluiting. Er zijn wereldwijd oudere projecten die veel minder problemen hebben ondervonden en toch moest Nederland zelf weer iets ontwikkelen. We dragen dus dubbele ontwikkelingskosten en daarna zitten we met een systeem wat matig functioneert zeker vergelijken met elders. Spijtig genoeg blijven we aanmodderen met wat we hebben en is de politiek blind voor kritiek. Als burger zitten we nu met een systeem wat ons volgt, lek is en absurd duur is. Nog vervelender voor toeristen is het helemaal een onding, zeer onhandig en onbruikbaar buiten Nederland.
Anoniem: 455617 @xentron19 augustus 2014 02:30
Briljant geregeld en ik snap ook niet dat Nederland niet naar de kaarten in Japan of Hong Kong gekeken heeft.
Het project team dat de OV chip kaart heeft geintroduceerd is ettelijke keren naar Hong Kong en London gereisd om daar juist wel van te leren. Hoe het dan kan dat er nagenoeg niets gedaan is met de ervaringen van die steden kun je alleen over speculeren. Het idee van "snoepreisjes" dringt zich dan toch wel heel erg op in mijn wantrouwende geest.

De suica card in Japan werkt goed. Het is zeker ook handig dat je er bij drank automaten en winkels mee kunt betalen. Dat laatste is echter ook pas als tweede fase ingevoerd nadat de kaart op zich goed ingeburgerd was.

Vlekkeloos werkt het echter niet. De laatste keer dat ik in Japan was kon je de Suica card bijvoorbeeld (nog?) niet gebruiken voor reizen met de Shin Kan Sen treinen (ook een PERFECT werkend systeem op zich). Daar was wel weer een ander card systeem voor. Ik weet niet of ze dat ondertussen geunificeerd hebben.
Wat de Shinkansen betreft, nee het is nog steeds niet mogelijk met de Suica af te rekenen. Meer om het feit dat je maximaal 20k yen op die kaart kan zetten en je voor de langere afstanden al meer dan 20k per retourtje kwijt bent. Wat dat betreft kun je het vergelijken met binnenlandse vluchten, je hebt voorlopig nog gewoon een ouderwets ticket met een gereserveerde stoel. Ook het feit dat in verschillende regio's van Japan je verschillende IC kaarten hebt werkt niet helemaal mee. Al is de SUICA kaart wel bijna in het gehele land overal te gebruiken sinds vorig jaar. Je blijft desondanks nog wel concurrerende kaarten houden in andere gebieden.

Ook zie ik op mijn route van het werk terug naar huis altijd een trein die alleen voor reserveringen is. Ook deze is weer een tik anders. Hier check je wel met je IC kaart in maar heb je een aanvullend kaartje nodig voor de stoel reservering. Ik denk dat stoel reserveringen etc iets te complexe zaken zijn voor op een kaart welke zo simpel mogelijk in gebruik moet blijven.

Momenteel kun je dus maar 2 dingen op je kaart registreren. Een saldo en een 'route' welke je voor een periode zonder dat het van je saldo af gaat op mag reizen. En die route gebruik je dan meestal als forens om naar je werk en terug te gaan natuurlijk, scheelt je al snel een goede 30% van je maandelijkse reiskosten.

Ik denk niet dat je ook meer met een simpele IC kaart wil kunnen doen. Misschien dat ze dit later uitbreiden met NFC smartphones. Je kan nu al de kaart registreren onder sommige telefoons en daar mee in en uit checken. Als dit wat meer gemeengoed word dan zou het niet een gek idee dat je meer kan registreren. Je behoud immers het overzicht makkelijker via een app op je smartphone dan dat je het doet op een plastic kaartje waar je speciaal naar een automaat toe moet om hem volledig uit te lezen. (Of course kun je hem ook uitlezen met een NFC smartphone). Hoe het ook gaat lopen, het word wel steeds makkelijker in gebruik vermoed ik.
Net terug van Lissabon.

Daar kocht je een papieren chipkaart (meermaals te gebruiken) voor €0,50.
Singapore betaal je $10 borg welke je terug krijgt bij het inleveren van de kaart.

Ik snap dan ook niet waarom NL weer het wiel moest uitvinden.
Ik snap dan ook niet waarom NL weer het wiel moest uitvinden.
Zeg je dat omdat je -weet- dat NL alles van scratch heeft ontwikkeld, of heb je eigenlijk absoluut geen idee wat men in NL wel en niet van bestaande techniek heeft hergebruikt en roep je maar wat?
Als ze bestaande programma's hadden gebruikt dan had het geen 10 jaar en 1,5 miljard hoeven te kosten.

Verder lijken andere landen bepaalde zaken er omheen veel beter / makkelijker opgelost te hebben.

Verder lijkt het er op dat het NL systeem bepaalde veiligheids problemen te hebben die ze in het buitenland niet hebben.
Ja, zo'n systeem heeft zich al dik bewezen. Vrijwel alle aziatische landen hebben zo'n kaart. HK de Octopus, China ook (al zijn het daar wel passen per grote stad, of er ook een overkoepelend systeem is weet ik eigenlijk niet?), en in bijvoorbeeld Z-Korea een 7-11 pas (je kan die zelfs als hippe sleutelhanger krijgen!). Werken allemaal vrijwel hetzelfde, geen gezeik met minimum saldo, gewoon een borg die hoog genoeg is om kleine fraude te compenseren en klaar. In sommige chinese steden hebben ze ook een leuk systeem in de metro. Je kan daar gewoon een enkele reis uit de automaat halen. Die scan je bij vertrek en als je op de plaats van bestemming het station weer uit wilt, slikt het poortje gewoon je pasje weer in. Die pasjes worden dus gewoon netjes gerecycled.

En daarbij kan je in in veel van die landen de pas ook gebruiken om in de kioskjes rond het station mee te betalen. Erg gemakkelijk.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 23 juli 2024 13:15]

Ja, de NL methode is weer érg nuttig....

In plaats van eventuele verloren inkomsten af te dekken door een iets hogere (eenmalige borg), moet je hier gewoon aanschafprijs (keer op keer) betalen, en daarnaast telkens weer je minimum saldo boven de 20 euro houden (in geval van de NS). Wat naar mijn mening helemaal niet nodig is. Als ze de borg bijvoorbeeld 20 euro hadden gemaakt, was het genoeg geweest. Immers, als je een keer reist voor bijvoorbeeld 25 euro, terwijl je saldo 5 euro was, sta je op -20 (wat gelijk is aan je borg). Wil je daarna nog een keer reizen, dan MOET je meer dan die 20 euro opwaarderen. Wil je dat niet, dan kan je of de pas niet inleveren, of je levert hem in en je borg wordt met je negatieve saldo verrekend. Er kan met 1 pas dus maar 1x evt misbruik van gemaakt worden. En de groep die dat geintje uithaalt (reizen met minder saldo dan de kosten van de reis en daarna niet meer opwaarderen), lijkt me sowieso al bijzonder klein.

Ik kan me maar al te goed voorstellen dat mensen die weinig met NS reizen de huidige oplossing erg vervelend zijn. Elke keer als ze onder die 20 euro komen moeten ze weer opwaarderen, ook al maken ze maar een ritje van 2 euro....
Het ligt iets genuanceerder (en daarmee nog vervelender). Er zijn 2 mogelijkheden bij de NS/chipkaart, met verschillende spelregels.

1. Je kiest voor een anonieme OV-chipkaart. Kost 7,50 (elke 5 jaar) en er moet altijd > 20 EUR op staan (die je niet terugkrijgt?). Wanneer je vergeet uit te checken bij de NS betaal je 20 EUR. Wanneer je met korting reist is dat ongeveer gelijk aan de ritprijs van de langst mogelijke rit door Nederland (Groningen - Maastricht = 25 EUR met korting 2e klas als ik me niet vergis).

2. Je kiest voor een naamgebonden OV-chipkaart waardoor je 40% korting krijgt buiten piekuren. Daar hoeft maar 10 EUR op te staan om te kunnen reizen. Wanneer je vergeet uit te checken betaal je 10 EUR.

Straks komt daar bij:

3. Met bankpas. Niet anoniem.

4. Met smartphone. Allerminst anoniem.

Rarara, waarom deze verschillende spelregels? Het is voor de NS dus blijkbaar extreem interessant om mensen te motiveren niet-anoniem te reizen. Maar WAAROM?!

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 juli 2024 13:15]

Ah, die 10 euro is dus voor niet anonieme kaarten. Ik ging ervan uit dat het door mijn voordeeluren abo kwam (40% korting).
Dat zou eigenlijk ook wel kunnen, maar komt op hetzelfde neer? Voordeel abbo = niet-anoniem = 50% minder "straf", waarom?

Die 10 EUR is dus ongeacht of je met 1ste of met 2e klas reist...
Omdat ze met een anonieme chipkaart de reguliere "Niet Uitcheckers" niet makkelijk kunnen achterhalen. Stel, je reist elke dag van Rotterdam naar Groningen (21 Euro). Check je niet uit, kost het je een tientje. Makkelijke keuze, zou je denken.

Stel je doet dat dagelijks 2 keer, gaat het opvallen, en kunnen ze de chiphouder er op aanspreken. Bij een anonieme kaart kan dat niet, vandaar de hogere drempel.

Imho best logisch. RET hanteert een minimum saldo van 4 Euro voor anoniem en 0 Euro voor kaarten op naam bijvoorbeeld.
Best logisch? Vroeger met papieren kaartjes bestond dat probleem niet :?
Best logisch? Vroeger met papieren kaartjes bestond dat probleem niet :?
?? Nee, want dan was je aan het zwartrijden en stal je in feite van de NS. Dan ben je een dief... Niets rechtvaardigt het om dat zo te doen. Nu wordt je gedwongen te betalen voor iets wat je gebruikt.. Heel raar???

Nee inderdaad, niet raar. Ik snap het hele gedoe niet over de OV-chipkaart m.b.t. privacy en kosten.

Ter vergelijk (privacy):
- je mobiele provider weet elke seconde waar je bent, kan ook opgevraagd worden door de overheid (hoezo privacy??)
- je bank (en daarmee NL, de EU, de VS) weet precies wat je koopt, hoeveel je binnenkrijgt, etc. etc. etc. (hoezo privacy??)
- als je met je auto rijdt, wordt je weet ik niet hoe vaak gescand/ opgeslagen/ gedetecteerd door een camera, scanner, meetpunt, whatever... Je bent heel makkelijk te traceren. (hoezo privacy??)
- ga zo maar door, ga zo maar door.

Dan de kosten:
Nu weet je zeker dat je ALTIJD tegen het goede tarief reist. Je kaart doet dat automatisch voor je. Je hebt het gemak van geen kaartje meer kopen, en pas achteraf worden er kosten afgeschreven.
2 risico's:

1) je vergeet uit te checken (kan je terugvragen) en je moet inderdaad saldo op je kaart hebben staan.
2) Reizen 'kost' je ongebruikt (borg)tegoed. Dus òf 4 euro (RET, GVB, etc) òf 20 euro (in geval van reizen op saldo).
In het ergste geval heb je 20 euro in je digitale kaartje.

Ter vergelijk? Ken je de ouderwetse strippenkaart nog? Die kosten (voorbeeld) 10 euro. Als je die kocht, had je dus 10 euro ongebruikt reistegoed... Tering jantje: elke keer moest je van tevoren een nieuwe buskaart kopen omdat anders je tegoed op was (=lees automatische opwaardering)..

@voorbeeld hieronder: geldt ook voor reizen met de tram. Jouw tekort aan saldo had net zo goed tekort aan strippen kunnen zijn in de oude situatie...

edit: ik lees m'n post nog eens na, en hij klinkt een beetje op de man af, of 'aggressief'. Dat is zeker niet het geval, eerder opgekropte frustraties over iets wat men gewoon niet goed kent. Tuurlijk ken ik ook de nadelen, die zijn ook zeker te noemen, maar in essentie is het een mooi product en dat we het prima hebben geregeld. Ik denk dat de invoering/communicatie niet helemaal soepel is gegaan, dat had beter gekund.

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 23 juli 2024 13:15]

Je vergeet nog een derde risico:
3) je vergeet in te checken, gebeurt mij nogal eens :)
Of je staat met 1000 man op het perron van de metro na een voetbalwedstrijd en de poortjes gaan gewoon open, terwijl je niet eens de tijd krijgt om fatsoenlijk in en uit te checken waardoor er weer te veel wordt afgeschreven van je kaart....

Waarom oh waarom kunnen we niet gewoon papieren kaartjes met een magneet stripje achterop gebruiken, zoals het in Parijs al jaaaaaaren werkt.....
Het 'gemak' van geen kaartje kopen?

Toen ik een maandkaart had, stond ik eenmaal per maand in de rij. Naja, eigenlijk nooit, want als het druk was ging ik de volgende dag wel een kaartje kopen.

Ik stond nooit in de rij voor het in of uitchecken, of te wachten op een poortje. Ik liep altijd lekker door terwijl de rest liep te stuntelen bij een niet werkend poortjes.

Ik vergat nooit in te checken of uit te checken, wat ervoor zorgde dat ik nooit een boete had of dat er het volledige saldo berekend werd.

Mijn papieren kaartje was ook goedkoper (geen chip-toelage) en sneller te controleren (geen nfc vertraging ... kijk maar eens naar de controleur als hij een kaartje checkt).

Nee, die chipkaart heeft bakken geld gekost en mij het reizen enkel duurder en vervelender gemaakt.
Dan de kosten:
Nu weet je zeker dat je ALTIJD tegen het goede tarief reist. Je kaart doet dat automatisch voor je. Je hebt het gemak van geen kaartje meer kopen, en pas achteraf worden er kosten afgeschreven.
2 risico's:

1) je vergeet uit te checken (kan je terugvragen) en je moet inderdaad saldo op je kaart hebben staan.
2) Reizen 'kost' je ongebruikt (borg)tegoed. Dus òf 4 euro (RET, GVB, etc) òf 20 euro (in geval van reizen op saldo).
In het ergste geval heb je 20 euro in je digitale kaartje.
Ik baal er vooral gewoon van dat er bij een anonieme kaart altijd minimaal 20 Euro op moet staan. Als je eerst met een andere treinmaatschappij (Arriva e.d.) reist en dan overstapt op NS moet je dus altijd meer dan 20 Euro erop zetten. (Daarnaast betaal je dan ook nog eens 2x opstaptarief) Als je dan nog bijvoorbeeld 10 Euro op je kaart overhoudt moet je dat al met busreizen gaan 'opmaken'. Bij de NS is dat gewoon verloren geld. Als je kaart je geldigheid verliest moet je de laatste paar dagen maar een extra lange treinreis maken om je geld op te maken...

Daarnaast ben ik een beetje huiverig om meer dan 50 Euro op een anonieme kaart te gaan zetten. Mocht ik de kaart kwijtraken of gestolen worden ben ik dat gewoon kwijt. Als dat geld nog op mijn pinpas staat niet. Gevolg is daarvan ook dat ik alsnog weer 1 keer per 2 treinreizen in de rij voor de kaartjesautomaat kom te staan. Niet echt een voordeel.

Nee die anonieme kaart vind ik echt niets beter dan een gewoon treinkaartje.
Toen moest je altijd een geldig kaartje hebben. Dat je telkens opnieuw moest kopen. Dus dat probleem bestond wel degelijk. Nu moet je (mits je anoniem wilt reizen) dus je OVchipkaart opladen op het station. Niks anders dan vroeger een kaartje kopen volgens mij...

Hoe dank ook lijkt me die functionaliteit wel heel handig en bovendien vrij laat. Dat moet toch echt makkelijk mogelijk zijn met elke NFC telefoon.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 23 juli 2024 13:15]

Bij de RET een keer niet kunnen overstappen omdat ik na het 1e deel van de rit onder de 4€ was gekomen. Het resterende deel zou 17ct kosten (sowieso maximaal niet meer dan 25ct ivm resterende lengte van de lijn). Bij de RET kun je niet opladen in de tram, dus de enige oplossing was een duur kaartje kopen. Gelukkig was de conducteur begripvol, maar bij een controle (waar een heel team naar binnen komt) zou hij me niet kunnen helpen.

Dit is ook een belachelijke beperking, dat je in feite aan het (bijna) einde van je rit ook altijd nog een volledige borg moet hebben bij overstappen. Een lagere borg omdat je geen starttafief meer hebt en al een deel van je reis betaald hebt met een maximale borg van de restlengte van een lijn lijkt me niet meer dan logisch.
Vertaling van jouw verhaal naar 'vroeger':

Je koopt een strippenkaart die je 10 keer kan stempelen. Je gebruikt er 9. Vervolgens moet je bij één reis twee keer stempelen. Helaas kan je maar 1 keer stempelen (kaart vol), dus reis je de tweede helft van je rit zwart.
Niks logisch aan. Logisch zou dan zijn de borg te verhogen naar de maximum prijs voor een rit in NL 2e klas ofzo. Dus rond die 20 euro. Daar heb je dan maar 1x last van, bij aanschaf van de kaart.
Wanneer je vergeet uit te checken betaal je 10 EUR
Wat je weer ongedaan kan maken via de website. Heel soms weigerd zo'n poortje wel eens, en dan loop je er gewoon vanweg. Die ene keer per 2 maanden dat dat gebeurt log ik een paar dagen later in op de website van NS, en vertel op welk traject dat was. ( wat ze ook heel eenvoudig kunnen verifieren, omdat ik altijd op dat traject reis).

Maar, toegegeven, die ov-chipkaart is alles behalve gebruiksvriendelijk, en niet goedkoop. Meereis korting (wat kan op mijn altijd korting kaart) is ook lastiger, moet je toch weer een appart kaartje voor kopen. Een keer 1e klas is ook rompslomp.

Dat, en de continue vertragingen en uitval bij NS, en het feit dat een enkele reis naar m'n werk me 1,5 uur kost, heeft me - nu ik 37 ben - toch er toe bewogen m'n rijbewijs te halen. Dan reis ik nog maar 35 minuten van/naar m'n werk, en nog goedkoper ook.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 juli 2024 13:15]

Meereiskorting kan geladen worden op een chipkaart tegenwoordig als extra product. Blijft een dag geldig.Je moet wel bij een automaat langs om het te laden.

Dat de chipkaart niet gebruiksvriendelijk is ben ik het in het algemeen niet mee eens. Zo moeilijk is het toch niet? Opladen, inchecken en uitchecken.

Enige wat nog zou moeten kunnen is online opladen zonder dat je alsnog bij een automaat langs moet. Die idioten van NS denken dat 1 automaat op mijn station genoeg is, waardoor 1 bejaarde voor je kan betekenen dat je je trein mist... Automatisch opladen is geen optie. Dit is namelijk geen Dienst, maar een Verplichting. Oftewel: Wij zullen uw saldo aanvullen, of u nu wilt of niet. Oh, en heeft u onvoldoende saldo op uw tegenrekening worden er gewoon boetes in rekening gebracht en deurwaarders ingeschakeld... Leuke service he...
Hoezo boetes, je krijgt gewoon een brief met het verzoek om het bedrag alsnog over te maken. Ze hebben het immers al op je kaart gezet. En hoogst waarschijnlijk heb je er al een deel van besteedt. Dan krijg je mooi twee weken de tijd. Daarna komen er inderdaad administratie kosten en dreigingen bij.
4. Met smartphone. Allerminst anoniem.
Hangt er vanaf hoe die werkt. Als het met NFC werkt (dus zonder internet verbinding met ov-chipkaart.nl of google) is het wel degelijk anoniem.
Maar 99% van de smartphone gerbuikers hebben vrijwel continu internet aan en alle apps hebben internettoegang.
Gewoon een Firewall installeren.
Het is voor de NS dus blijkbaar extreem interessant om mensen te motiveren niet-anoniem te reizen. Maar WAAROM?!
really?? verbaas je je erover dat een bedrijf zijn klanten wilt kennen zodat ze allerhande persoonlijk gerichte marketing erop los kunnen laten? Wat een verrassing dat de NS hier aan mee doet.
Je kiest voor een naamgebonden OV-chipkaart waardoor je 40% korting krijgt buiten piekuren.
Daarvoor heb je tocht echt een Dal Voordeel abonnement voor nodig voor "slechts €50 p/j" ;)
Afgelopen zaterdag: Amsterdam-zuid: saldo anonieme kaart 12,40: Inchecken, saldo te laag. Opgeladen tot 16,10. En toen werkte inchecken wel. Dus 20 euro borg is ook niet altijd waar.

En je anonieme OV chipkaart: --> je moet bijna overal met pin betalen wil je hem opladen: 1+1 =3 ;)
Grapjas. Alsog een Dal Voordeel gratis op een naamgebonden OV staat. Dat kost met de grootst mogelijke korting 29 euro per jaar. Iedere Nederlander kon voor 2 euro een naamgebonden OV aanvragen bij de NS, toen de kaart verplicht werd. Of zijn we daar weer te gierig voor? Een bankpas kost per kwartaal ongeveer hetzelfde.

Met een kortingsabonnement moet je volgens de regels minimaal tientje op je OV hebben staan. In de praktijk kan dat ook met minder. Ik heb wel al een aantal keer gehad dat ik niet kon uitchecken, omdat ik dan 'in de min' zou komen. Dus opladen op het station, dan pas uitchecken. Als de poortjes straks dichtgaan, gaat dat niet meer. @NS_Online kon daarop geen antwoord geven.

De oplossing qua betalen komt er ook aan, de RET experimenteert daar al mee: achteraf betalen. Reizen op rekening dus. Kan al jaren voor zakelijke reizigers, maar waarom zou een consument dat niet willen? Doen we toch ook met onze telefoonabonnementen?

[Reactie gewijzigd door valpa op 23 juli 2024 13:15]

Het is voor de NS dus blijkbaar extreem interessant om mensen te motiveren niet-anoniem te reizen. Maar WAAROM?!
Geldt toch voor veel dingen. Je kunt net zo goed zeggen:

Het is voor Vodafone dus blijkbaar extreem interessant om mensen te motiveren niet-anoniem te bellen. Maar WAAROM?!
Of je koopt een e-ticket via de NS-website. :)
https://www.ns.nl/eticket/ticket
Fijn dat dat nog kan natuurlijk, maar dat verandert niks aan de onlogische implementatie van het OV systeem natuurlijk :). Er waren zoveel landen met soortgelijke systemen die ze als voorbeeld hadden kunnen gebruiken (zoals inderdaad Azië), maar NL zou NL niet zijn als ze het niet weer anders moeten doen :+
Hoe kom je met een e-ticket door de poortjes heen die binnenkort alleen open kunnen met een chipkaart?
Er staat een soort QR-code op die je voor een scanner kan houden die in minstens 1 van de poortjes zit bij elke ingang van een station.
De poortjes kunnen met de code op het e-ticket geopend worden.
Op sommige stations heb je al aangepaste poortjes met een QR code lezer. Ik heb ze in ieder geval op station Enschede gezien.
Zolang je ze nog moet uitprinten om een eventuele boete te voorkomen is het geen oplossing. Wie heeft er nou nog een printer staan?
Meen je dat nou serieus? Wie heeft er nog een printer staan? Zo dood is de printer nou ook weer niet. In ieder geval, nog niet.
Ik heb zelf geen printer, en ik ben ook van mening dat het een achterhaald concept is. Wanneer bedrijven je niet een code laten scannen met je smartphone lopen ze hopeloos achter.
De poortjes zullen een smartphone wel moeten kunnen lezen. Want NS werkt al jaren samen met duitse spoorwegen op gebied van tickets en die bieden al tijden een ticket voor op je telefoon aan. En die zijn ook gewoon geldig in Nederland.

Alleen moeten ze nu nog zelf een app maken die het kan.
Ik had het niet (per se) over de NS. De NS kan wat mij betreft het beste overstappen op ondersteuning van NFC-smartphones.
Snap niet waarom je naar -1 wordt gemod. Ik moest zelf iets uitprinten, heb ook niet zo'n apparaat. Na rondje langs paar vrienden bleek dat ik niet de enige ben. Scannen zou wat mij betreft ook geween via smartphone moeten kunnen, zeker bij e-ticket.
22ct kan je een jpg laten afdrukken bij de Hema of Kruidvat.

OF je neemt een anonieme kaart ;)
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom ik nu nog als particulier een printer zou moeten hebben. Alleen studenten hebben er misschien eentje nodig, maar die hebben toch al een chipkaart.
Studenten gebruiken een printer voor andere doeleinden. Studiegericht, niet om treinkaartjes uit te printen. Zoals jij zegt. Dat is de chip kaart voor.

Ik zelf print geregeld (declaratie) formulieren, kopietjes van identiteitspapieren, toegangskaarten voor attractieparken, (retour)labels, met barcode, voor pakketjes die verzonden moeten worden, .. laatst moest ik nog een contract uitprinten, mijn handtekening plaatsen, scannen, en retour mailen ..

En dan mijn vrouw. Die gebruikt de printer voor haar werk op een kinderdagverblijf. Kleurplaten, knutsel ideeën, wekelijkse roosters om daar op te hangen etc ..

Moet ik verder gaan?
Anoniem: 455617 @Aurora19 augustus 2014 01:48
Ik zelf print geregeld (declaratie) formulieren, kopietjes van identiteitspapieren,
Kopietjes van identiteitspapieren? Ik ken jouw situatie niet, maar nagenoeg niemand heeft het recht van jou te verlangen dat je die geeft. Je werkgever moet dat eisen (hij is verplicht dit in zijn personeelsadministratie te verwerken). Verder mag bijna niemand dat verlangen. Wat men wel mag doen is je paspoort/ID kaart nummer (maar NIET je BSN) registreren.
laatst moest ik nog een contract uitprinten, mijn handtekening plaatsen, scannen, en retour mailen ..
Onthoud wel dat dit contract dus NIET rechtsgeldig is.....

Als je had gewild dat het contract rechtsgeldig is had je het ondertekende contract moeten faxen of per post moeten versturen.
[...]
Kopietjes van identiteitspapieren? Ik ken jouw situatie niet, maar nagenoeg niemand heeft het recht van jou te verlangen dat je die geeft... Wat men wel mag doen is je paspoort/ID kaart nummer (maar NIET je BSN) registreren.
[...]
Dat klopt. Vandaar dat ik identiteitspapieren heb ingescand, waarna ik de BSN blur en vervolgens uitprint. Ik ben goed op de hoogte van mijn rechten en plichten op dat gebied. Thanks. En trouwens, ben benieuwd of jij een rekening bij een bank kunt openen zonder je BSN op te geven. Het lijstje van organisaties die het BSN gebruiken is groter dan je denkt. Alsu: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/publicaties/2013/01/23/overzicht-organisaties-die-het-burgerservicenummer-gebruiken/overzicht-organisatiesv2.pdf
Onthoud wel dat dit contract dus NIET rechtsgeldig is.....
Als je had gewild dat het contract rechtsgeldig is had je het ondertekende contract moeten faxen of per post moeten versturen.
Oh ja, is dat zo? Ik vrees dat je een beetje achter loopt, zegt de printer voorstander: http://www.iusmentis.com/contracten/email-rechtsgeldig/
Nou, dat valt je nog tegen. Het zijn vooral ouderen die een printer hebben omdat papier meer hun ding is.

Veel jongeren hebben echt geen printer meer tegenwoordig. Het is ook een vrij achterhaald concept voor veruit de meeste toepassingen. Zo'n QR code is prima te scannen vanaf een display.

Wel heeft papier natuurlijk het voordeel dat er geen batterij in zit die op kan ;)
Dat jongeren weinig aan een printer thuis hebben, begrijp ik. Maar een particuliere printer werd niet geïntroduceerd om enkel de jeugd te bedienen.

Een QR code is inderdaad meestal makkelijk van het scherm af te scannen, maar dat is het probleem niet. Het wordt gewoon vaak niet geaccepteerd. Dit vanwege fraude detectie. Dit is op papier beter te controleren dan op een smoezelig schermpje.

Veelal moeten e-tickets, of het nou van de NS is of van de Efteling, uitgeprint worden op een volledig A4'tje. Kleiner uitprinten wordt ook niet geaccepteerd.
Het wordt gewoon vaak niet geaccepteerd. Dit vanwege fraude detectie. Dit is op papier beter te controleren dan op een smoezelig schermpje.
Hier volg ik je even niet. Welke fraude detectie?

Het gaat om de code. Deze zou je bij wijze van spreken kunnen onthouden en opnoemen.

Als de code klopt, dan is het okay, anders niet. Dat is juist het hele idee.
Ja, je hebt gelijk. Nu de poortjes dicht zijn is fraude vrijwel uit te sluiten.

Ik zat nog met het idee dat de poortjes open waren. Een e-ticket had men kunnen vervalsen, omdat de QR code niet gecontroleerd kon worden. Dit door gebrek aan de juiste apparatuur bij het NS personeel.

Men was (tot een paar weken terug) afhankelijk van de uiterlijke kenmerken van de e-ticket. Watermerk en dergelijken. Dat kan je niet goed controleren op een schermpje, vandaar het verplichte A4 formaat op papier.

En het gaat niet om alleen de code. Het e-ticket staat op naam. Vandaar dat legitimatie ook verplicht is.
>En het gaat niet om alleen de code. Het e-ticket staat op naam.

Maar de naam zit in de code ;)

De code is een ID dat naar je boeking verwijst, en die boeking bevat al je gegevens.
Wow, ik ben serieus verbaasd dat het hebben van een printer blijkbaar niet meer heel gewoon is. Juist nu worden enorm veel tickets voor allerlei evenementen toch geleverd als e-ticket? Gaat men het dan keer op keer ergens anders laten printen?

Ook school eist geregeld uitgeprintte documenten, en het is meer dan eens handig om een overzicht van meerdere pagina's te hebben; 5 tablets op je bureau naast elkaar leggen is niet voor iedereen een optie.
Wow, ik ben serieus verbaasd dat het hebben van een printer blijkbaar niet meer heel gewoon is. Juist nu worden enorm veel tickets voor allerlei evenementen toch geleverd als e-ticket? Gaat men het dan keer op keer ergens anders laten printen?
Ik print die shit altijd op mijn werk, en ik weet dat veel van mijn collega's dat ook doen.
Zoals ik al zei: ik kan me voorstellen dat studenten nog een printer hebben (in het geval dat digitaal nog niet geaccepteerd wordt), maar verder is het nergens voor nodig.
Als je iets voor je "archief" wilt hebben is een digitale kopie vaak wel voldoende. Waarom zou je alles nog fysiek uitprinten?

Wat betreft de toegangskaartjes die vaker genoemd worden: ga maar na hoevaak je dat daadwerkelijk gebruikt en wat een printer kost. Kan niet uit. Kun je beter voor 10 cent per keer laten printen (of op je werk doen).
Vaak hoeven e-tickets ook helemaal niet geprint te zijn, ook niet voor vluchten.
Je kan ook gewoon nog altijd een eenmalige kaart kopen op heb station. Gewoon een papieren kaartje met chip. Zit volgens mij wel een toeslag van €1,- op.
gewoon als plaatje op je mobiel zetten en dat plaatje laten scannen. Werkt prima.
kan wel, maar je kan er wel voor beboet worden. Stond laatst nog in de krant van een meisje dat dat was overkomen.
Serieus?! WTF!

Bizar dat de NS app oid daar niet direct een functie voor heeft. Ik vraag me af wat er gebeurd als je de boete aanvecht ... zeker omdat nog niet alle stations dat ding in kunnen scannen en controleurs dat helemaal niet kunnen...
Werkt absoluut. Enige probleem is dat enkele maatschappijen in hun voorwaarden hebben staan dat het uitgeprint moet worden in een bepaald formaat.

Sommige volledig debielen controleurs nemen dat nogal erg letterlijk op en stellen dat het alleen op papier geldig is. Dit is natuurlijk onzin, want het gaat om de code, en als je die ook vanaf het scherm kan inlezen dat zou dat niets uit moeten maken.

Maar nee, "men" denkt dan dat papier een of andere intrinsieke extra waarde heeft die een scherm niet heeft, alsof het een soort onvervalsbaar ingebouwd waardekenmerk heeft ofzo wat een scherm niet heeft. Idioot, maar op het niveau van een controleur die denkt dat ie in z'n gelijk moet staan kun je het niet winnen, helaas.
Laatst in Finland en Duitsland met een qr code gereisd. In de trein en tourbus en vliegtuig. Ging allemaal prima zonder iets te printen. Printen is zeker op vakantie erg onhandig. 1 keer was mijn telefoon bijna leeg, gewoon de code gekopieerd op mijn fototoestel.
Alleen in Nederland snapte de conducteur het niet. Hij had wel een apparaat met qr scanner. Maar hij hield mijn telefoon tegen zijn apparaat zoals je met nfc zou doen. Dat werkte natuurlijk niet.
Wel fijn dat het kan. Ik zal voortaan ook binnen Nederland met een eticket treinen. Ik weiger een ov shit kaart aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door borbit op 23 juli 2024 13:15]

Echt? Ik heb al meerdre malen gezien dat mensen met zo'n kaartje in de trein aankwamen, het niet op het station konden scannen (chipkaart lezers nog niet geconverteerd) en de controleur kon er ook niets mee omdat z'n scanner enkel NFC was...
Helemaal eens met je post, maar als je een kortingskaart hebt dan hoef je maar 10 euro op je pas te hebben. Vind ik nog te veel, maar wel half zo erg als 20. Het hele idee is gewoon idioot, where is the love? Waarom er maar van uit gaan dat iedereen er uit cheat voor die ene treinrit. Inderdaad gewoon borg omhoog en geen gezeur. Dek deze gedorven inkomsten anders gewoon met het geld van de mensen die vergeten uit te checken, ik denk dat ze daar ook nog wel mee in de groene cijfertjes blijven.
je krijgt HK$40 terug als je hem inlevert, maar verder een top kaart! Handig ook om bij andere toeristische attracties mee te betalen.
Yep, ideaal systeem daar in Hong Kong. Ook gewoon anoniem en overal op te laden en overal voor te gebruiken.

Het is me ook altijd een raadsel gebleven waarom we dat systeem niet gewoon 1-op-1 konden overnemen hier.

Daarnaast fungeert het ook nog eens als spaarkaart bij veel winkels, waar je weer 'rewards' mee kunt opsparen/verdienen. Het is daar gewoon een integraal onderdeel van het dagelijkse leven geworden.
Onvoldoende mogelijkheden voor datamining waarschijnlijk, ze willen helemaal niet dat mensen anoniem kunnen reizen. Het is waardevolle informatie wie, wanneer, waar reist.

Het Nederlandse systeem is gemaakt met op 1 de wensen van de vervoerders en op 2 die van de klanten.
Ik ben deze vakantie in slovenie geweest, en in Ljubljana is er de URBANA kaart. Kost je eenmalig 2 euro, en je kan er onder andere in het ov en enkele attracties mee betalen (en dit wordt steeds meer)
In Hongarije maakte ik pas iets raars mee: ik kon gewoon bij een persoon aan een balie een papieren kaartje kopen en zo in de trein stappen zonder in en uit checken. Echt super handig :+

Trein als in: super ruime luxe schone trein met lekker zittende stoelen, gereserveerde stoelnummers, wagons met een bar/restaurant, toiletten die niet stuk zijn en waar je ook echt op kunt omdat ze schoon zijn. Dat soort luxe dingetjes die we hier niet meer hebben... 8)7

En dat voor 50% van de kosten van een rit in Nederland. Volgens mij doen we iets fout...
er zijn in hongarije wel meer dingen goedkoper dan in NL...:
Nederlandse toeristen zijn het goedkoopst uit in Hongarije. Een diner en een overnachting zijn daar 52% goedkoper dan in Nederland
(https://www.ing.nl/nieuws...ije.aspx?first_visit=true)
Euro 95 is 25% en diesel is 8% goedkoper dan in Nederland,
http://www.anwb.nl/bestem...=BTI_18&themaId=BEST_P_50
Waarschijnlijk zijn de lonen ook een stuk lager. Check de BigMac index voor een vergelijkbaar beeld, want jouw argumentatie slaat nergens op.
Dat bedoel ik... big Mac, etentje, benzine...allemaal 1 pot nat, ging erom dat het niet gek is dat treinen de helft goedkoper zijn in Hongarije..
En als je dan ook nog eens student bent daar, krijg je ook nog 50% korting, ook in de spits!
In een ander land gaan wonen, alleen omdat de treinen daar veel beter zijn?

Uhm. Nee? Wat is je punt?
Dat misschien de treinen er voor jou met je Nederlandse loon wel goedkoper lijken, maar dat als je er woont het misschien helemaal niet zo goedkoop is (de lonen zijn er wellicht lager) en dat er veel andere dingen zijn die weer veel minder goed geregeld zijn dan in NL.
Waarom schiet je in de verdediging (van Nederland)? Wat je zegt klopt allemaal, maar feit is dat daar de treinen een stuk beter geregeld zijn en dat we dat als voorbeeld zouden kunnen zien. Dat andere dingen hier beter geregeld zijn doet daar niets aan af.

Van het negeren van problemen en frustraties met het argument "dat sommige dingen best prima geregeld zijn" ga je niet echt vooruit in ontwikkeling als land natuurlijk. Naar mijn mening is het beter kritisch te zijn (op je land of op jezelf) en van daaruit constructief te zijn en te streven naar verbetering. In plaats van problemen te negeren en goed te praten. Treinen en OV in Nederland behoren nou eenmaal lang niet tot de top van de wereld en dus is er heel wat verbetering mogelijk. Dat is alles.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 23 juli 2024 13:15]

Treinen en OV in Nederland behoren nou eenmaal lang niet tot de top van de wereld en dus is er heel wat verbetering mogelijk. Dat is alles.
Okay, daar heb je zeker gelijk in! ;)
En zo wordt het openbaar vervoer onnodig duur......

We gooien een goedkoop en goed werkend systeem weg om deze vervolgens te vervangen door een systeem dat nog door zeer weinig consumenten als verbetering wordt gezien.

Het systeem introduceert problemen, obstakels en onduidelijkheden die we eerder niet hadden. Het systeem is velen malen duurder dan de voorganger en daarmee mede verantwoordelijk voor onnodige prijsstijgingen in het openbaar vervoer.

Nu heeft men weer geld gestoken in de ontwikkeling van - een in mijn optiek - onnodige App. Het is een hulpmiddel voor een probleem dat men bewust heeft geintroduceerd in het openbaar vervoer.

Ik vind het erg jammer dat men problemen zoekt bij een oplossing in plaats van een oplossing voor een probleem. Door de afschaffing van het papieren kaartje verliest met ook nog eens een keuze vrijheid, één van de meest klant onvriendelijke acties binnen het openbaar vervoer/NS.

Persoonlijk vindt ik het erg jammer, ik help graag mee in de groene gedachte en reizen in het openbaar vervoer hoort daar ook bij. Echter zitten er zoveel negatieve kanten aan het openbaar vervoer (voor in de laatste jaren geintroduceerd) dat ik ondanks de groene gedachte toch in de auto stap. Privacy, gemak, klantvriendelijkheid en o.a. kwaliteit spelen daar een grote rol in. Één van de zaken die ik raar vind is dat consument in sommige gevallen tot 50% duurder uit is terwijl hij of zij ook nog een betaald met een schendig van de privacy, zowel op OV-chip niveau alsmede camera's uitgerust met gezichtsherkenning en stiekeme microfoons.....

De privatisering van het OV heeft naar mijn visie voor heel erg veel shit en probelemen opleverd voor de reiziger... er zijn weinig plaatsen waar een dergelijke snelle afbreuk plaats vindt als in het OV....
Ik ben het met je eens dat het OV-chipkaartsysteem "broken by design" is, maar als men dan die gebreken enigszins repareert met zo'n app dan juich ik dat alleen maar toe. Als er een probleem is dan probeer je dat op te lossen zou ik zeggen. Voor deze ene keer doet de NS dat eens.

En moet jij eens opletten hoe blij je nog wordt van je auto als alle treinreizigers ineens de auto pakken. De trein vervult allerlei functies: niet alleen die van openbaar, makkelijk toegankelijke vorm van vervoer maar ook als alternatief voor vervoerstypen die al een zware last vormen op onze nationale vervoersinfrastructuur.
Ja ik ben het met je eens dat het openbaar vervoer een belangrijk rol speelt, maar als deze rol echt zo belangrijk is als dat men zegt zou met een stuk beter kijken naar de toegangheid.

De prijs van het product heeft ook te maken met toegankelijkheid, wanneer men de hele OV-chip kaart achterwege had gelaten, wat had u dan nu wel wat u anders niet zo hebben ?

U heeft dankzij de OV-chipkaart gekregen:

- Dat u niet meer kunt reizen voor 5 euro als u maar 5 euro hebt (niet echt toegankelijker geworden, eerder andersom.
- U een chipkaart moet kopen van 5 of 7,50 euro (niet echt toegankelijker, eerder anderesom zeker wanneer je weet dat deze kaarten 20 tot 30 cent kosten als je er meer als 1000 afneemt.
- U heeft een extra moment gekregen waarop u moet letten waarop u incheckt (niet echt makkelijker in mijn optiek, eerder lastiger)
- U heeft een extra moment gekregen waarop u moet letten dat u uitcheckt (niet echt makkelijker in mijn optiek, eerder lastiger)
- U heeft een extra prijsverhoging gehad van enkele tientalle procenten om onder andere bovenstaande maar ook onderstaande toevoegingen mogeljik te maken. (zover als u een prijsverhoging kun zie als een toevoeging van de dienstverlening)
- U heeft een extra middel gekregen om de autoriteiten te laten weten op welke minuut u waarna toereist.
- U heeft een extra mogelijkheid op fraude gekregen. Eerder kocht je een kaartje van 5 euro en kon aan het eind van de rit geen extra bedrag in rekening worden gebracht, nu kan het voorkomen dat er in eens 15 euro is afgeschreven. Als je een dag overheeft kun u bellen en brieven sturen om vervolgen weer 10 euro terug te krijgen nadat u hier 5 uur werk in heeft gestopt (niet echt klantvriendelijker, eerder andersom)

Ik denk dat we zo nog wel even door kunnen gaan, maar misschien dat u een opsomming zou kunnen maken van de voordelen die u ervaart in vergelijking met het vorigs systeem, gezien de prijsstijgingen verwacht ik nogal een lijst. Ik zie er zelf nauwlijks voordelen in maar mogelijk kun je voor EYE-OPENER zijn voor mij.....
Je hebt helemaal geen ov-chipkaart nodig om te reizen met de NS. Bij elke automaat kan je een eenmalig kaartje kopen voor de meerprijs van €1.
Daar wilden ze toch ook vanaf?
En wat is dat nu voor voordeel ten opzichte vande eerder situatie ..... we zijn immers opzoek naar vooruitgang en niet naar afbraak.

Ik noem 1 euro extra betalen voor een los kaartje afbraak en geen postieve vooruitgang, ik weet niet of u dat wel ervaart als vooruitgang ?
Ik ben het met je eens dat het voor recreatieve reizigers niet praktisch is, en de uitvoering verre van optimaal. Ik ben blij dat ik:
- niet elke keer nieuwe kaartjes moet kopen
- niet voor elk vervoersoort een kaart op zak moet hebben (voorheen moest je altijd een strippenkaart bij je hebben)
- korting e.d. automatisch berekend
- het wegvallen van het verschil tussen 2x enkeltje en retour heeft ook voordelen (plotseling veranderde reisplannen/traject)

Aan de uitvoering rammelt het inderdaad aan alle kanten ja. Het vervelendste is dat de extra ongemakken op de klant worden afgewikkeld. Zoals een minimum saldo op de kaart (maak hier een borg van, lost veel gedoe op), in/uit moeten checken bij verschillende vervoerders (mensen kiezen over het algemeen toch de snelste route), dubbel instaptarief, etc. Men had ook meer goodwill kunnen kweken door mensen die met de OV chipkaart begonnen te reizen korting te geven ipv. het voor de anderen duurder te maken.

Daarnaast is de uitvoering gewoon te goedkoop geweest, waardoor er veel problemen zijn ontstaan.

En de poortjes: tsja, ik heb er een hekel aan om opgesloten te zitten, maar het schijnt erg effectief te zijn om zwartrijders/probleemgevallen tegen te houden (metro's in de grote steden).
Ik neig nog wel een te denken dat het niet bedoeld is om verbetering voor de reiziger aan te brengen maar meer om een stap extra controle over de burger te krijgen. Immers kan niemand mij een goed gegronde reden voor het verplicht in en uitchecken met bijv. een abonnement, waarom zou iemand die voor een jaar lang zijn reizen heeft afgekocht toch elke reis moeten afrekenen? Het zij, het tarief van 0,00 euro voor Utrecht -> Amsterdam om 15:10.

Ik vind het verder niet altijd juist om prijsverschillen te maken naar gelang de vorm van afrekenen. We kopen het zelfde product en dan vindt ik ook dat iedereen daar hetzelfde voor moet betalen. Je koopt namelijk geen treinkaartje omdat je graag een treinkaartje boven je bed wil hangen, je koopt een vervoersbewijs omdat de dienst vervoer van A naar B wil afnemen, je betaald voor de dienst en niet voor het kaartje.

Natuurlijk zal een kaartje met een chipduurder zijn voor de inkoop, maar laten we eerlijk zijn; de klant/reiziger heeft hier niet omgevraagd. En als uiteindelijk blijtk dat 80% voor het goedkope papieren kaartje gaat dan betekent dit eigenlijk dat de methode feitelijk niet levensvatbaar is. Echter probeert met dit nu toch te doen door andere betaalvormen duurder en onantrekkelijker te maken terwijl het product dat wij afnemen nog steeds het zelfde is....

Misschien een beetje vergelijkbaar met pinnen, bij sommige winkels moest je bij betalen voor het pinnen. Ik geef daarbij aan dat het een keus is van de ondernemer om het aan te bieden, maar dat ik nog steeds dezelfde appels koop als mijn buurvrouw en dat ik me niet gelijk behandel voel omdat ik meer moet betalen voor het zelfde product. Had die ondernemer geen pinautomaat gehad dan had ik daar als klant niet gestaan ..... Men probeert nu allerlei obstakels en problemen te zoeken om de OV-chipkaart te rechtvaardigen maar feitelijk komt iedereen erop uit dat het zonde van het geld is geweest en dat de minister geweigerd heeft het project te stoppen omdat ze andere zelf gezichtsverlies zou leiden en op deze manier worden jaarlijk miljoenen van de belastingbetaler over boord gegooid om het aanzien van een minister te redden ...
Dat is handig. Ik zit met regelmaat te knippen van de zenuwen omdat ik twijfel of ik wel heb ingecheckt :+
Met een mee reis kaartje kon ik met een NFC al zien of ik ingechecked ben met mijn Xperia Z. Misschien dat het met een anoniem kaartje ook kan. Met een persoonlijke kaart kan ik nu alleen zien wanneer deze verloopt.
Dat heb ik ook vaak! Vooral vlak voordat ik instap maar het te laat is alsnog in te checken. Heel irritant. Deze functie is daar heel handig voor
Ik ben wel eens onderweg uitgestapt omdat ik (naar later bleek ten onrechte) dacht dat ik vergeten was om in te checken. Het zou dus inderdaad wel een verbetering zijn.
Dan heb ik goed nieuws voor je. De NS maakt van alle stations een vesting waar je alleen in kan door in te checken, en uit via uitchecken.
Ik zie het nut van deze app dan ook niet helemaal?
Dat is niet waar. Alleen de grotere/drukkere stations worden afgesloten door middel van poortjes. le clique
Uit je eigen bron:
Wanneer alle poortjes in gebruik zijn, streeft NS ernaar dat minimaal 90% van de reizigers bij vertrek en/of aankomst door een poortje wordt gecontroleerd.
Reken er maar op dat dit project nog verder uitgebreid gaat worden.
Hoe willen ze dat op veel stations doen?
Genoeg stations waar de stationshal tevens een openbare weg is.
Handig, moet ik mijn kind ook maar een smartphone geven....., nadeel als er een storing is via je telefoon provider....
Hoeft niet. Waarom geen ov chipkaart?
Of met de bankpas van je kind? Of een Nfc sticker?
Je hebt hiervoor geen telefoonprovider nodig. Alleen de app, die via de NFC-chip communiceert met de OV-Chipkaart. Daar heb je dus geen internet voor nodig. Je schrijft gewoon data.
Kan je dan ook je saldo checken?
Dat kan al via de OV-chipkaart app.
Alleen met een vertraging van 24 uur ofzo. Niet realtime
Maar die is niet real-time.
Alleen voor persoonlijke kaarten. Niet voor anonieme.
Jawel zie ook de website van de OV-chipkaart
Vraag:
Kan ik een persoonlijke en een anonieme OV-chipkaart aan één account toevoegen?

Antwoord:
Ja dat kan. U kunt beide kaartsoorten aan een Mijn OV-chipkaartaccount toevoegen, ook tegelijk. Voor beide kaarten kunt u online diensten afnemen, zoals het online transactieoverzicht.

Aan een anonieme OV-chipkaarten zijn geen persoonlijke gegevens verbonden. Deze zijn dan ook niet zichtbaar in uw account.
Je saldo van (eer)gisteren bedoel je, mits je bereid bent gegevens af te staan aan een derde partij.
Count me in, voor BEIDE proeven graag!

Ik zou sterk de voorkeur hebben voor inchecken met m'n bankpas .

* Die heb ik toch al bij me (ook al met NFC)
* het systeem ondersteunt ook 'reserveringen' met achteraf het goede bedrag verrekenen (zie benzinestations).
* Geen onnodige tussenpartij (TLS) die eigenlijk alleen dient voor het schuiven met geld
* Ik kan direct op internetbankieren zien wat de reis me heeft gekost.

En als we dan toch nog vast blijven zitten aan de chipkaart, stel me dan inderdaad alsjeblieft in staat meer dingen via een app met NFC te regelen.
Ik doe ook mee, met telefoon graag. Dan kan ik bijna portemonaie-loos forenzen. Daarnaast zijn de OV chipkaarten enorm gammel: pas werkt plots niet meer (na jaren goed gewerkt te hebben), nieuwe kaart gehad en kapt er ook binnen een paar maanden mee. Wel beide keren volledig vergoed gekregen, maar je zit toch een week te klungelen. Verder werken veel poortjes slecht: moet je 3 poortjes langs voor er 1 reageert op je kaart.
Hmm, tot nu toe heb ik eigenlijk nog nooit storingen meegemaakt :). Maar goed, ik reis dan ook recreatief met het OV enkele keren per maand, niet dagelijks voor woon-werk.

Moet zeggen dat de ov-chipkaart in mijn NS abonnement kaart prima werkt en me nog nooit in de steek gelaten heeft (behalve dat ik 'm op een gegeven moment zelf in de steek gelaten heb :X )
Nfc zit in vrijwel alle duurdere smartphones van de afgelopen jaren, op de iPhone na.
En huidige goedkopere smartphones. Zo heeft de Nokia 630 (~130 euro) ook al een NFC module
Moeten ze die app wel voor Windows Phone maken.
Interessante vraag: Wat komt er eerder, een Windows Phone app of een iPhone met NFC?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.