Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties
Submitter: Raven

Microsoft heeft vier updates voor Windows 8.1 teruggetrokken. De patches hadden in bepaalde gevallen tot gevolg dat Windows 8.1 na installatie weigerde te starten. Microsoft heeft instructies online gezet waarin mogelijke work-arounds worden beschreven.

De verwijderde updates en downloadlinks betreffen KB2982791, KB2970228, KB2975719 en KB2975331. Met name de KB2982791- en KB2975719-updates veroorzaakten startproblemen op veel Windows 8.1-systemen. Op een supportforum van Microsoft regende het vorige week klachten over de updates. Windows-gebruikers kregen veelal te maken met zogeheten stop errors nadat de patches geïnstalleerd waren via Windows Update.

Microsoft erkent dat het probleem soms lastig te verhelpen is, maar het bedrijf heeft toch een aantal work-arounds op zijn website geplaatst die niet-startende Windows-systemen wellicht weer aan de praat kunnen krijgen. Verder wordt aangeraden om de desbetreffende updates te verwijderen. Onduidelijk is nog hoe de problematische patches door Microsofts testprocedures zijn gerold.

Vastloper in Windows 8.1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

Hoe is het door de testprocedure heengerold? Waarschijnlijk testen ze alleen een enkele reboot of alles werkt. Aan http://answers.microsoft....ed-44bb-b07a-e0f3f351eaa1 is te zien dat het probleem zich laat zien bij de tweede reboot.

Dat dit door de automatische tests komt kan gebeuren. Het zou alleen nooit een OK mogen krijgen van user-tests/live-tests.

Edit: Dit is niet de eerste keer dat automatic update een BSOD/error veroorzaakt:
http://www.infoworld.com/...d-patch-kb-2859537-225314 http://www.infoworld.com/...y-patch-kb-2844286-223096 en http://www.infoworld.com/...omatic-update-year-216325

[Reactie gewijzigd door shadylog op 18 augustus 2014 12:02]

Ik denk niet dat er nog user tests zijn. Daarvoor moet er teveel getest worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat er na een update geen meerdere reboots gebeuren, net omdat na een eerste reboot er vaak nog wijzigingen aan het systeem worden aangebracht door windows update.

Maar tenzij je de gemeenschappelijke deler kent van waarom bepaalde systemen niet meer opstarten, lijkt het mij verdomd moeilijk om te oordelen of je ervoor had moeten testen ja of nee, en waarom het dan nog niet gebeurde.
Dat Microsoft geen live testers heeft is onwaarschijnlijk, het zijn er misschien weinig maar ze zijn er wel. En anders gaan ze het voelen de komende dagen.

De gemene deler waarom bepaalde systemen niet meer opstarten is de font-cache bestand die corrupt raakt. Dit is niet de eerste keer dat FNTCACHE.DAT roet in het eten gooit. Zie [http://www.infoworld.com/...228-windows-update-248476 voor meer details.
Dit is een algemeen probleem. Een test opstelling is nooit vergelijkbaar met systemen in het veld.

Systemen in het veld worden dagelijks gebruikt, er worden dingen op ge´nstalleerd, weggehaald, opgewaardeerd en uiteraard gebruikt. Ook kan iemand een keer de stekker uit het stopcontact schoppen, usb sticks aansluiten en verwijderen, vastlopende programma's stoppen, applicatie crashes enz.

Oftewel wat daar mee gebeurt is schier onmogelijk te reproduceren in een gecontroleerde test omgeving tenzij je daar echt dagelijks eind gebruikers op los laat die precies hetzelfde doen als thuis of op kantoor met ook de thuis en kantoor omgeving.

Dat er dus bestandjes corrupt raken bij eind gebruikers die je met de beste wil van de wereld niet corrupt kan krijgen bij het testen is echt niet bijzonder. Dat betekent dat software, hoe onwaarschijnlijk ook, op alles voorbereid moet zijn. En blijkbaar lukt dat toch wel verbazend goed want met al die ontelbaar veel net verschillende systemen gaat het vrijwel altijd goed. Maar helemaal uitsluiten is onmogelijk tenzij je alles helemaal dicht timmert en de variatie tot een minimum beperkt zoals Chrome OS of zelf de variatie beperkt zoals Apple of zo ontzettend veel variaties op het OS uitbrengen dat een bug als deze altijd een beperkte groep treft zoals Linux.

Wel zou een OS betere recovery mogelijkheden kunnen geven. Gebruikers vragen om recovery installatie media te gebruiken terwijl die nooit meer worden meegeleverd is natuurlijk erg zwak.

Het enige wat je tegen grootschalige problemen kan doen is gefaseerd uitrollen, eerst een kleine groep, wachten op reactie, en dan de groep uitbreiden zodat als het mis gaat de schade kleiner en nooit grootschalig is. Maar met het publiceren van de fixes geeft je ook inzicht in de beveiligingsgaten en bij gefaseerd uitrollen zijn de systemen die nog niet zijn opgenomen in de uitrol juist weer extra kwetsbaar.

Kortom, dit is denk ik iets waar je mee moet leven. Zolang de frequentie zo laag blijft als nu denk ik dat meer test inspanning het niet veel beter zal maken, het blijft gewoon onmogelijk alles te testen.
Wel zou een OS betere recovery mogelijkheden kunnen geven. Gebruikers vragen om recovery installatie media te gebruiken terwijl die nooit meer worden meegeleverd is natuurlijk erg zwak.


Correct me if i`m wrong maar volgens mij wordt na installatie of bij 1e x opstarten gevraagd of je nu recovery/opstartmedia wilt maken of later.

Wintoets/startscreen/sidebar zoeken> toets in "herstelstation" en klik op "een herstelstation maken".
USB inpluggen en volg de wizard.

Minuutje werk.
Echt veel makkelijker kan je het niet maken imo. ;)

Net als hier; MS heeft ze teruggetrokken dwz dat Windows Update ze van je systeem af haalt.
Laat je die automatisch zijn werk doen dan hoef je niets te doen.
Op mijn systeem staan ze niet meer en ook de optionele die ik niet had laten installeren is verdwenen.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 18 augustus 2014 13:38]

De meeste systemen zonder recovery CD komen met een recovery partitie. Deze start nog gewoon op en is ook bruikbaar om de recovery uit te voeren.

Als je zelf de recovery partitie wist zonder daar een backup van te maken naar CD of USB, dat is iets wat je de fabrikant en Microsoft niet kan kwalijk nemen.
Bij mij staat KB2982791 nog steeds in de Update geschiedenis. Of die dan ook nog steeds geinstalleerd is weet ik niet maar mijn PC boot gewoon. Al moest Windows laatst wel een C: disk check doen bij het opstarten.
Correct me if i`m wrong maar volgens mij wordt na installatie of bij 1e x opstarten gevraagd of je nu recovery/opstartmedia wilt maken of later.
Moet je bij je niet technische vrienden en kennissen eens vragen wie dat heeft gedaan. Ik ken in mijn kennissen kring niemand (tenminste van de "gewone" gebruikers).

Je zou kunnen zeggen dat dat niet de schuld van de leverancier is, maar dat is het natuurlijk wel, als het niveau van de geleverde oplossing totaal niet aansluit bij hoe je klanten er mee omgaan. Jan met de Pet snapt echt niet wat recovery/opstartmedia is. Vraag dat ook maar eens aan je niet technische kennissen.

Overigens mijn ASUS T100 heeft nooit aangeboden recovery media te maken. Die heeft wel een herstel partitie, maar handleidingen zitten er niet bij hoe je daar in komt en hoe je die gebruiken moet.

PCs hebben wel een recover partitie, maar als je hier boven kijkt wat op het scherm staat is gebruik daarvan niet de instructie die eindgebruikers hier krijgen. Bovendien is het op elke PC anders en moet je ook heel goed uitkijken dat je daarmee niet je PC zo reset dat je ook alle gegevens kwijt bent.
Windows 8 is toch net als 7 in een herstelmode op te starten, of ben ik nu gek?
Ik ben het 100% met u eens. Het probleem is inderdaad dat een OS een bepaalde staat kan aannemen die niet kan worden gereproduceerd door automatische tests.

Dat we er mee moeten leven, ben ik het niet mee eens! :) Zie NixOs (linux) een "stateless" operating systeem, nota bene door een Nederlander gemaakt!
Ja, je weet het maar nooit.
Misschien dat er een bepaalde versie van UEFI is op sommige computers waar net een of ander bugje in zit, dat nu getriggerd wordt. Dat kon je van tevoren niet weten, en als je dan toevallig net niet zo'n systeem tussen je testmachines hebt, glipt het erdoorheen.

Of misschien is het hardware-gerelateerd... Ik kan me de tijd van VIA chipsets nog herinneren, die behoorlijk wat bugs hadden in hun PCI, AGP en USB protocollen.

Ik ben benieuwd waar het deze keer aan ligt. Ik zie iig dat mijn systeem wel KB2982791 en KB2975719 heeft geinstalleerd, en ik heb nergens last van gehad.
Ik heb de updates KB2982791 en KB2975719 nooit aangeboden gekregen. Ik heb zaterdag een 'Windows Update' uitgevoerd en toen had MS ze waarschijnlijk al ingetrokken.

Off topic: Idd, er zaten nogal wat bugs in die VIA chipsets. Heb ook nog een mb gehad met zo'n chipset en bij geluidsweergave via mn Soundblaster Live zat er een repeterende tik in het geluid. Na enig opzoekwerk bleek de Soundblaster incompatibel te zijn met dat type VIA chipset. 8)7
UEFI
UEFI is een nieuwe, gigantische POF. Of eigenlijk een grote verzameling POF's.
Dank voor de tip, alleen update KB2982791 was bij mij ge´nstalleerd en laptop deed het gewoon. Wilde het zo laten maar laptop was nog niet een tweede keer gereboot. Toch maar even verwijderd.
Inderdaad, ik had ook nog maar 1 herstart gedaan en deze update ook binnen en dus ook maar verwijderd.
Ik heb ondertussen al meerdere malen (5+) keer gereboot met deze update, tot nu toe nog geen problemen.
Het zal wel gelden voor sommige systemen, gelukkig heb ik hier dus (nog) geen last van gehad.
Same here. 2 pc's en een tablet. Geen problemen na meerdere reboots.
Laat het wel zo, to er 1 klachten gaat geven ;-)
Heb ook totaal geen problemen, dus zie ook niet de noodzaak om deze update te verwijderen :)
Het blijft opletten: KB2975719 wordt namelijk elke keer opnieuw aangeboden voor Windows 8.1
Zo juist (11-09-2014) ook weer.
En toch vindt ik het raar... ik heb alle updates erop staan en mijn pc start elke keer keurig op!
Misschien ligt het ook meer aan type hardware die je gebruikt en drivers voor die hardware, alsmede software die je gebruikt... geen twee pc's zijn het zelfde, wat jullie gebruiken qua Hardware/Software (HW/SW) heb ik er niet in zitten en vv.

De genoemde updates heb ik er misschien wel in zitten, maar ze tonen bij mij (tot nu toe) geen problemen qua opstarten. De HW/SW die gebruikt wordt kan invloed hebben op de benodigde updates van Microsoft of derden, lijkt mij!

My2cts
Goh, ik heb mijn PC meerdere malen ge-reboot na de udates en totaal geen problemen ondervonden.
Bij sommige mensen blijkt het een probleem te zijn met de font cache. Als die namelijk via command prompt in advanced options van system recovery word verwijderd, start het systeem weer op. Ik denk daarom ook dat hij door de testen heen is gekomen omdat de testen zijn gedaan met een lege of hele recente font cache file. Ik heb namelijk ook de updates gewoon kunnen installeren door eerst fntcache.dat te deleten en daarna de updates te installeren.
Hoe kan een cache een heel systeem platleggen? :? Als-'ie corrupt is dan zou je denken dat Windows de cache toch naast zich neerlegt bij een fresh boot?
Na analyse hebben ze waarschijnlijk de format van fntcache.dat veranderd waardoor hij daar waarschijnlijk op kapot gaat. Het is namelijk een valide bestand alleen de inhoud is niet valide ;). Ik weet verder rest ook niet de ins en outs van windows om hier echft een antwoord op te geven ;p
Fonts zijn programma's. Om precies te zijn, programma's die uitrekenen welke pixels er gezat moeten worden om een gegeven letter te tekenen. En het verifieren of een programma corrupt is is in het algemeen onmogelijk.
Windows 7 Enterprise x64 werd anders ook flink geraakt na de laatste updates! Zaterdagochtend ineens een BSOD met code 0x50, veilige modus werkte ook niet meer. Na uren ploeteren het probleem ontdekt in een update, waarna de oplossing snel gevonden was. Via een Linux live-cd heb ik in system32 het bestand fntcache.dat hernoemt naar fntcache.dat.old. Did the trick for me...

https://www.google.nl/web...enterprise+0x50&tbs=qdr:w
Ur my saver! Werkt hier ook via jouw methode en Windows 7 Ultimate.

Thanks voor het posten hiervan;-)
Haha you're welcome!

Ik was zelf ook wel gelukkig toen we in de winkel weer bij onze goed gevulde agenda konden komen :*)
Dat dit een hele grote blunder is moge duidelijk zijn, maar fouten maken is menselijk. Wat me wel verbaasd is dat dit vorige week al bekend was, en microsoft nu pas de updates intrekt. Als dit soort berichten binnen komen onderneem je toch direct actie?
Een update intrekken is een grote beslissing. Op het moment dat je een update uitbrengt stuur je in feite alle informatie over een kwetsbaarheid open en bloot de wereld in.
Er zijn hackersgroepen die de updates analyseren om de kwetsbaarheid die gepatched wordt te ontdekken en nog snel te misbruiken voordat iedereen de update geinstalleerd heeft.

Dat betekent dat als je een update intrekt je 2 kwaden tegen elkaar af moeten wegen.
1. Update niet intrekken en een gedeelte van de gebruikers heeft een meer of minder ernstig probleem.
2. Update wel intrekken en alle windows PC's in de wereld blijven kwetsbaar terwijl de details over hoe de kwetsbaarheid te misbruiken op straat liggen.

Het kost enige tijd om die afweging te maken, vooral omdat je niet zo snel in kunt schatten hoe groot het probleem met die update nu precies is.

Dit probleem lijkt overigens heel groot te zijn aangezien MS zelfs aanraad de update te uninstallen, zelfs als je nu nog geen problemen hebt. Ik kan me niet zo snel herinneren dat eerder gezien te hebben.
Fouten maken is menselijk en daarom had dit niet mogen gebeuren. Je mag verwachten dat er veel automatisch getest word om menselijke fouten te voorkomen, blijkbaar is dat niet goed gegaan. Een aantal keer rebooten zou in deze scripts daar moeten zitten.
Die scripts worden ook door mensen geschreven. Dus het is en blijft mensenwerkt. ;)
De update is al eerder ingetrokken, Tweakers rapporteert het gewoon later.
Klopt. Ik heb zaterdag een 'Windows Update' gedaan en kreeg die updates al niet meer aangeboden. Misschien zijn ze zelfs al eerder ingetrokken.
Jouw 'vorige week' is maar 4 dagen geleden ;)

Je moet het probleem ten eerste zelf kunnen repliceren om verder te onderzoeken hoe het komt exact. Daarnaast hebben lang niet alle gebruikers er last van, dus dat betekent dat je 'toevallig' zo'n pc in huis moet hebben die er wel last van heeft voor onderzoek.
Je moet ook de claims zelf onderzoeken, of het niet aan iets anders ligt dan de patch.
Dit kost allemaal wel even tijd, hoor.
Ik heb ooit ook eens een update gepubliceerd voor een game mod met 20K gebruikers. Duurde 3 dagen eer iemand me op de fatale fout wees. Nu, dat was geen Windows en waarschijnlijk had de helft van mijn userbase de mod gewoon van hun systeem gekieperd ipv me in te lichten.

Of je krijgt van die berichten in de zin van "het werkt niet meer". Totdat je weet wat het probleem is, kun je er geen fluit tegen doen.

Punt is, 't is niet omdat iemand Microsoft een mailtje stuurt dat Microsoft meteen actie onderneemt. (Neemt niet weg dat een dergelijke update nooit live had mogen gaan)
Bij slechts een handjevol berichten hoef je nog geen actie te ondernemen. Dit soort acties kosten allemaal weer veel geld, dus dat doen ze alleen wanneer de kosten tegen de baten opwegen. Logischerwijs wordt pas na enkele dagen duidelijk dat te veel mensen problemen ondervinden.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 18 augustus 2014 14:55]

Kan iemand me uitleggen wat het probleem is als ik ze geinstalleerd laat?
Heb nl. nergens last van en om nu 3 pc's terug te zetten...
Ben ik ze met systeemherstel ook kwijt?
Met systeem herstel kan je ze ook weg krijgen, maar dan moet je weten welke van voor de installatie is.

Ik heb zojuist bij mij zelf even gekeken ik heb alleen de eerste, dat is een security update.

Het verwijderen van deze is gemakkelijk te doen door:
Start --> Updates verbergen of weergeven --> in de linker balk (niet metro oid interface) - geschiedenis van updates weergeven.

Vervolgens in het zoek vak de KB's van t.net kopiŰren/plakken. Is ook op 3 systemen zo gedaan.
Behalve als je automatisch updaten aan hebt staan, dan hoef je niets te doen en haalt WU ze weg (= teruggetrokken). ;)
Bedankt voor de snelle manier. Had het zelf iets omslachtiger gedaan.
Als het systeemherstel een herstelpunt heeft van voor de update wel, echter ben je dan meer dan alleen je updates kwijt lijkt me (ik gebruik nooit systeemherstel geen ervaring mee hoe of wat het allemaal meeneemt).
Ik zou zeggen, voordat je ergens last van krijgt, gewoon eraf gooien nu het nog werkt gewoon om zeker te zijn dat het niet fout gaat!
Een herstelpunt verwijderd alleen updates en programma's, documenten blijven ongeschonden.
Ah dan is dat dus wel een goed alternatief als je ervanaf wilt...
Wat is het advies bij systemen welke geen last ondervinden?
If it ain't broke, don't fix it. Lijkt mij tenminste: waarom zou je de patches eraf willen halen als jouw systeem geen last er van heeft?
Zo krijg je wel 'forks' waarbij systemen wel of niet bepaalde updates hebben gehad.
Voor beheer niet bepaald wenselijk om het overzicht te houden als er in de toekomst problemen voor gaan doen
Microsoft markeert de een nieuwe patch met 'superseeds KBxxxxxx'. Zo kan sccm met WSUS dit prima bijhouden. De oude patch ia niet langer 'applicable' als de opvolgende patch is uitgerold dus dat is prima geregeld voor systeembeheerders.
Als je dat wil googlen dan kun je beter " supercedes KBxxxxx" gebruiken.

Superseeds zijn superzaden ;)
Jajaja dat.. Oeps.

Maar je hebt gelijk ja.
Dat is iets aan Microsoft om ervoor te zorgen dat de herziene versies van de kapotte patches die ze nog moeten uitbrengen ervoor zorgen dat eventuele oude (verkeerde) patches netjes geuninstalled worden.

Zou me dan ook niet te veel zorgen over maken over achterblijvende files.

Maar toch zou ik de patches gewoon uninstallen, omdat het gevaar bestaat dat hij ineens niet meer opstart.
Wie weet krijg je ook opstartproblemen als je de update verwijderd. Ik laat hem gewoon staan.
Zo krijg je wel 'forks' waarbij systemen wel of niet bepaalde updates hebben gehad.
Dat is waar. Maar het is aan MS om daar een oplossing voor te vinden. Bijvoorbeeld door de nummering aan te passen van toekomstige patches of een extra patch waaruit blijkt dat deze patches geïnstalleerd zijn.
Ja, dat dacht ik ook.

Ben benieuwd of MS deze bij een volgende update automatisch een 'rollback' geeft.
Better safe then sorry toch? Beter eraf halen en voorkomen dat je in de shit zit dan hem erop te laten staan en ineens moet hopen dat zo'n workaround werkt. of niet!
If it aint broke dont fix it zou ik toch liever toepassen anders zit je straks met nog meer werk dit kan MS zelf prima oplossen hopen dat een workaround werkt of niet is niet van toepassing ze zijn verplicht om met een work around te komen anders mogen ze berhoolijk wat licentie kosten terug betalen
Misschien, maar er wordt in het artikel al vermeld dat het mogelijke workarounds zijn. Of ze werken licht dan waarschijnlijk aan de ernst van het probleem. Ik heb geen w8 dus ik heb er geen last van. Echter windows start niet meer op, als je geen herstelcd / systemeherstel hebt. En safe mode werkt niet, hoe wil je de updates verwijderen zonder een reinstall te doen?
dan is de if it aint broke dont fix it regel uberhaupt niet van toepassing
die updates werken wel of niet er zit geen tussen in

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 18 augustus 2014 11:36]

W7 heeft toch ook problemen met deze updates?
Nog niks gemerkt.. Moet ook zeggen dat ik nog niet geupdate heb sinds voor ik op vakantie ging. Dat is inmiddels alweer bijna 3 a 4 weken terug.
Ik zou het advies van Microsoft volgen:

Verder wordt aangeraden om de desbetreffende updates te verwijderen.
Er komen vast revisies van deze patches die je dan alsnog geinstalleerd krijgt op machines die deze patch al hebben maar gewoon werken. Uiteindelijk zal je machine dan per saldo gelijk zijn aan een machine welke meteen bv v2 van een patch installeert. M.a.w. ik zou er nou niks aan doen als het draait.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 18 augustus 2014 11:07]

Gister heb ik geleerd via het programma Zomergasten dat programmeren gewoon slordig is tegenwoordig met toestemming van het bedrijf waar men werkt want men leeft en verdient aan support en ondersteuning. Dat vond ik wel zo triest om te horen en schrok er van zelfs...
Nu is dit hier waarschijnlijk niet het geval, en wat als je systeem nu al gecrashed is hoe kunnen veel mensen dit nu herstellen? Uninstall de updates staat er....hoe dan je systeem start niet meer op...

gegroet
Wat een ongenuanceerde reactie! Wat, volgens jou, zou Microsoft hieraan verdienen? En dat er expres slordig geprogrammeerd wordt, is echt lariekoek. Ik zit zelf in de software-industrie en ben Microsoft .Net MCPD gecertificeerd. Door deze toevoeging en mijn opleiding waarin ik veel met zogenaamde "Design Patterns" moet werken, zorgt ervoor dat je gewoon netjes werk aflevert. Ook kom je niet zomaar aan de bak bij Microsoft en moet je door een rits testen/toetsen komen om uberhaupt een tweede gesprek aan te kunnen gaan.

Natuurlijk worden er fouten gemaakt, dat gebeurd op elk vakgebied! Ik maak er ook genoeg! Maar om nu dit allemaal te gaan roepen zonder daadwerkelijk te weten hoe de vork in de steel steekt, vind ik kortzichtig!
Het gebruik van design patterns, best practices en coding standards zegt niets over de kwaliteit van de code van de programmeur. Het zijn handvesten om in theorie betere code af te leveren. Je maakt gebruik van design patterns zodat je zaken op een consistente manier aanpakt. Design Patterns maakt overdracht ook een eenvoudiger. Want je collega herkent sneller je code waardoor sneller het gedrag van de code is te lezen.

Daarnaast worden ontzettend veel design patterns verkeerd gebruikt. Tegenwoordig is ASP.NET MVC hartstikke hot. Enig idee hoeveel views weer een call naar de business layer doen? Denk daarbij aan de samenvatting van het mandje, basic user info, etc. Een view mag alleen met het viewmodel werken. Dus een call naar html.ActionLink schend dus al dit design pattern. En dan ben ik nog niet eens begonnen over de schendingen van Seperation of Concerns (Single Reponsibility Pattern) door de MVC controller..

Ook certificeringen bieden geen enkel garantie als het aankomt op het voorkomen van bugs. Als je je rijbewijs hebt gehaalt, ben je certificeerd voor het besturen van een voertuig. Echter het bied geen enkele garantie dat je geen ongeluk krijgt..

Daarnaast gaan Windows Update door een zeer uitvoerig test traject. Maar reken maar dat Microsoft hun test straat aanpast zodat de test machines nu meermalen worden herstart. Het is daarnaast onmogelijk om het 'onverwachte' te testen.. Echter zal Microsoft de test procedures wel verder verscherpen zodat machines meermalen worden herstart..
Programmeren is mensenwerk en gemiddeld zit in elke 10 regels code wel een fout.
En hoe meer fouten je uit de code wilt halen hoe meer tijd (en dus geld) je moet steken in het testen van de code.
Je kan ook code schrijven die wiskundig onderbouwd is en 100% waterdicht. Maar tot nu toe is dat alleen nog maar door universiteiten bedacht en getoond. Het gebruik is dusdanig prijzig dat men er vooralsnog niet aan wil.
Vandaar dat men in de praktijk genoegen neemt met code waar fouten in zitten. En een bijkomend verschijnsel is nou eenmaal dat op die software support geleverd kan worden waardoor de fouten in de code waar jij toevallig last van hebt als eerste worden opgelost. En daar is dan ook een heel verdienmodel omheen omstaan.
Heb ik Microsoft genoemd..? volgens mij niet, ik zeg alleen dat er in die aflevering gezegd wordt dat er snel en slordig geprogrammeerd wordt, wat dus bugs oplevert.

Ionica Smeets (Delft, 1979) is wiskundige en wetenschapsjournalist deed deze uitspraak, ik neem aan dat ze verstand van zaken heeft en onderzoek gedaan heeft gezien haar staat van dienst.
Zoals in het bericht staat zijn er workarounds. Ik heb zelf geen windows 8, dus ik heb er verder niet naar gekeken maar ik last wel ergens dat het mogelijk was in windows te komen d.m.v. zo'n workaround en dan kun je daarna de updates verwijderen.
Ter verduidelijking: bugs worden niet expres in programma's gestopt (en worden al helemaal niet aangemoedigd) maar in de realiteit bestaat er wel een spanningsveld tussen commercie, de ontwikkeltijd en de uitgebreidheid van het testen.

Daarnaast zijn applicaties gruwelijk complex geworden door de jaren heen. Dit heeft te maken met de eisen die er aan gesteld worden en de erfenissen qua code uit het verleden.

Geen enkel bedrijf heeft behoefte aan zware bugs, de reparatie- en onderzoekskosten zijn voor het bedrijf zelf en klanten hebben er een hekel aan.
Ik heb de desbetreffende aflevering niet gezien, maar ze hebben gelijk, er wordt goed verdiend aan support/ondersteuning.

Het grappige is dat support/ondersteuning nagenoeg niet voorkomt bij start-ups, die hebben als verdien-model zo snel en hard mogelijk groeien om zo meer omzet te creeren. Mensen aannemen voor support slinkt alleen de omzet en dus wordt er veel moeite gestoken in een goede UX (user experience) zodat support veelal niet nodig is.

Operating systems support/ondersteuning heeft echt wel als focus een werkend product afleveren (lees: dit is niet hetzelfde als een goed geprogrammeerd product). Als situaties als deze voorkomen schrikt Microsoft zich rot: meer mensen die overstappen op Mac OSX (en wie neemt het ze kwalijk?).

De grootste boosdoeners die het support-model gebruiken zijn middle-ware software producenten. Software die je vendor-lockt in een omgeving waar je niet uit kan komen omdat je al zoveel hebt geinvesteerd en migratie ook nog eens heel duur is. Dit zijn alle HRM/CRM/SAP systemen onder de regenboog. Bij deze software-producenten loopt veelal meer ondersteunend personeel, dan programmeurs rond. Het verdien model is dan ook "verzekering" verkopen voor hun eigen product.

Dit is overigens (naar mijn mening) een probleem van korte duur, de bedrijven worden zelf steeds slimmer en nemen hun eigen programmeurs aan en maken hun eigen software producten. Of ze stappen over naar start-ups die een groter belang hebben om hun klanten te behouden.

[Reactie gewijzigd door shadylog op 18 augustus 2014 11:15]

MS vraagt anders geen geld voor de updates. Elke update die ze maken kost geld, iedere bug kost een hele hoop geld.
Zomergasten citeerde Dijkstra. Die heeft een zekere reputatie. Alan Kay vatte het ooit samen als "Arrogance in computer science is measured in nano-Dijkstras" ;) (OOPSLA 1997). En niet alleen werkte Dijksta nooit in het bedrijfsleven, hij werkte zelfs amper met computers. De meeste van zijn essays (EWD) zijn handgeschreven. De klassieke ivoren toren geleerde, dus.
De opmerkingen van Dijkstra waren veel interessanter. Waar aan de ene kant versimpeling ontstaat middels hogere programmeertalen, standaard oplossingen en bug arme libraries, wordt het gewonnen gebied weer vol gereden aan complexiteit door hogere requirements en functionaliteit. Windows 8 (en ook Linux en andere volwassen programmatuur) zijn enorm groot: dat is voor normale mensen niet meer behapbaar.

Als MS al automatisch test, dan was dit wellicht alleen te voorkomen door gefaseerd uit te rollen, i.e. eerst intern, daarna bij een selectieve groep van 100 duizend daarna rest van de wereld.
Microsoft erkent dat het probleem soms lastig te verhelpen is, maar het bedrijf heeft toch een aantal work-arounds op zijn website geplaatst die niet-startende Windows-systemen wellicht weer aan de praat kunnen krijgen

maar hoe kom je online als je je laptop of PC niet kan opstarten? niet idereen heeft mobielen en multiple laptops of PC's thuis. Ik denk een hoop mensen naar een winkel gaat en dat kost $$
Wat had Microsoft dan moeten doen volgens jou ? een brief sturen met de instructies ? ;)

De mensen die geen verstand hebben van de computer gaan toch niet zelf zoeken op internet. Deze doelgroep gaat toch wel naar de winkel / haalt er iemand bij.
De (hele grote) doelgroep die geen verstand heeft van computers, heeft Windows Update gewoon op "automatisch installeren" staan en die zijn collectief de banaan. Zelfs al weten ze op hun smartphone hun weg te vinden naar de Windows-site dan moeten ze de instructies nog kunnen opvolgen.

En hun vertrouwen in hun computer is wellicht volledig weg. Google lacht wellicht hartelijk.
misschien een "even Apeldoorn bellen" reclame. |:(
maar hoe kom je online als je je laptop of PC niet kan opstarten?
Dat is hooguit een probleem als je eenzaam en alleen op de wereld bent zonder, buren, familie, collegae, kennissen of anderen met een computer en internet. Je kunt pech hebben.
En waar hadden ze het anders moeten zetten dan ?
Helaas gebeuren dit soort dingen nÚt iets te vaak.. |:(

Ik heb daarom ook de updates op mn Windows bak altijd op manual staan, en update het pas na enkele dagen/weken.. Op die manier kom je niet voor gekke dingen te staan, zoals bij automatisch downloaden en installeren :/
Dat is een optie. Als er een patch wordt aangeboden voor een kritiek lek heb er toch een beter gevoel bij om het direct te installeren.
Ik heb ook op manual staan, automatische updates zijn niet zo fijn als je ergens mee bezig bent en je pc zegt ineens ik MOET nu opnieuw opstarten, duurt bij mij veel te lang voordat hij alles weer ingeladen heeft en ik weer verder kan...
Je kan dit instellen.. Je hoeft niet perse opnieuw op te starten na het installeren van automatische updates.

Start > Control Panel > Windows Updates > Change Settings
Dat heeft hij ook, maar de enige opties die je hebt is hoe je updates krijgt. Als je 'm op automatisch installeren zet, kan je dus zonder waarschuwing uit je systeem gegooid worden omdat 't updates heeft toegepast zonder jou te informeren dat 't gebeurt. Er gaat namelijk doodleuk een timer lopen op de achtergrond en als die op 0 staat, gaat 't systeem gewoon herstarten, ongeacht waar je mee bezig bent. Net lekker in een potje LoL? Jammer dan. Document die je de afgelopen 6 pagina's nog niet opgeslagen hebt? Pech voor je, dat ben je kwijt tenzij auto-save nog iets kan herstellen, maar daar moet je niet vanuit gaan.
Zet je 't op handmatig installeren dan bepaal JIJ wanneer de updates toegepast worden en dus wanneer het voor jou goed uit komt. Bijvoorbeeld als je stopt met je werk/spel omdat je gaat slapen ofzo.
Precies, handmatig updaten als het mij uitkomt werkt prima tot nu toe. Twee virusscanners, spyware removal tools draai ik regelmatig dus erg veel last van rotzooi heb ik nog niet afaik.
Word heeft tegenwoordig een super autosave functie dus dingen verliezen komt niet veel voor.... Echter het opstarten duurt bij mijn pc (geen ssd, slechte singlethread proc) toch al gauw 10 minuten. En daar heb ik niet altijd trek in :)
Sommige updates volgens mij wel, de meeste niet dat klopt maar er zijn updates die pas werken als je opnieuw opgestart hebt. Heb nog niet gekeken of je die reboot kan uitzetten. Zal er vanavond eens naar kijken... Maar ik ben tevreden met wat ik nu ingesteld heb staan. Zoeken naar updates en ik kies zelf wel wat ik download. Wat meestal neerkomt op alles, eens in de zoveel tijd.
Naast manual en automatic heb je ook nog twee andere opties
Let me choose en download en let me choose.

Ik heb ze het liefst zo gauw mogelijk up-to-date, heb ze ook op manual maar check met regelmaat.

Het venein dat erin zat deze keer was dat het vooraf aangekondigd werd in de media als 'grote august update' in het begin. Die wil je dan toch ook wel snel zien..
Mwah, het dont fix if not broken principe werkt bij mijn updates prima... zolang ik nergens last van heb update ik ook niet superveel...

Verder heb ik gewoon ingesteld staan dat hij zoekt, maar niks download of installeerd behalve als ik dat aangeef! :) werkt prima
Het punt is net dat het wel broken is, alleen niet zo erg dat jij er last van hebt. Security updates fixen ergens een broken punt in het systeem waar jij kwetsbaar door bent als je niet update.
Dat weet ik wel, maar zolang ik niks merk en er weinig of hoor dat er super veel veiligheidsrisico's zijn, update ik ook minder frequent.
Jij hebt dus duidelijk geen ssd?
Nee, helaas niet. Geld is op.

Ben wel van plan een te halen, evenals een nieuwe processor. Wanneer dat is weet ik nog niet maar zal niet al te lang meer duren denk ik, cpu wellicht pas als de nieuwe i7 generatie komt.
Doen, kerel. Eens je een ssd in je pc hebt wil je nooit meer terug. Dan zit je je serieus te ergeren bij het opstarten van je vaders laptop met die immens trage hdd die aan 5400 rpm spint. :z
probleem is dat heel veel patches als omschrijving hebben "Installeer deze update om problemen in Windows op te lossen" of "Er is een beveiligingsprobleem vastgesteld bij een softwareproduct van Microsoft dat invloed kan hebben op uw systeem"

Ja er is een linkje naar het bijbehorende KB-artikel, maar ik hetgeen daar te lezen is is voor de gemiddelde consument technische abracadabra die ook nog eens in het Engels beschreven staat.

Hoe weet diezelfde consument nu welke patch hij wel absoluut meteen moet installeren en welke hij wel nog even kunnen wachten? Ikzelf kijk het net zoals poor Leno even aan om te zien of er problemen veroorzaakt wordt door patches e.d.
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten als het probleem met computers van een bepaald merk is of met 1 enkele soort hardware die hetzelfde is...
Ik zou eigenlijk wel eens willen weten als het probleem met computers van een bepaald merk is of met 1 enkele soort hardware die hetzelfde is...
En wat heb je dan aan zo een lijst met alle mogelijke combinaties van merken, hardware, software, versies van computertypes wereldwijd ? Kijken of jouw pc ertussen staat ?
Ik heb er geen probleem mee, maar volgens mij wordt er soms wat geknoeid door OEM's met windows (o.a. drivers...) Het zou gewoon eens interessant zijn om te weten waar het probleem ligt...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True