Windows 8.1 start bij sommige gebruikers niet meer op na update

Diverse Windows 8.1-gebruikers klagen dat hun pc niet weer wil opstarten na installatie van een aantal updates die deze week door Microsoft zijn uitgebracht. De problemen worden veroorzaakt door twee updatebestanden.

Op een supportforum van Microsoft regent het klachten over de zogenaamde 'august update' voor Windows 8.1. Gebruikers stellen dat na de installatie van de updates het systeem niet meer correct wil opstarten. Als er een herstelpunt is aangemaakt kan in bepaalde gevallen Windows weer aan de praat worden gekregen door alle recent geïnstalleerde updates te verwijderen.

De problemen worden veroorzaakt door kernelupdate KB2982791 en de optionele update KB2975719. Veelal na tweemaal opstarten na de installatie van de bestanden weigert Windows 8.1 nog langer op te starten. Een Microsoft-medewerker laat op het supportforum weten dat de problemen momenteel onderzocht worden door het team dat verantwoordelijk is voor het uitbrengen en testen van updates.

Vastloper in Windows 8.1

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

15-08-2014 • 09:16

323

Submitter: Thav881

Reacties (323)

323
299
186
8
2
21
Wijzig sortering
Windows 7 heeft een vergelijkbaar probleem momenteel met dezelfde updates. http://answers.microsoft....d8-458e-89e2-a78fe68766fd
Gisteravond bij het afsluiten zijn alle updates geïnstalleerd, waarna ik vanmorgen m'n PC heb aangezet waarbij er diverse bestanden werden bijgewerkt en er een herstart plaatsvond. Vervolgens werd het update proces afgerond en kon ik weer inloggen.

Tot nu toe dan ook nog geen problemen ondervonden met mijn setup van Windows 7 64-bit Ultimate.

Echter als ik de verhalen zo lees waarbij Windows niet meer start en mensen zelfs safe mode niet meer inkomen, heb ik voor de zekerheid maar het bestand FNTCACHE.DAT in de prullenbak gegooid.

Voor de mensen die Windows niet meer inkomen, druk tijdens het opstarten op F8 en kies vervolgens voor "Repair Your Computer". Hierna kies je uit het menu "Command Prompt" en voer je het volgende commando in en druk je op "Enter":

rename c:\Windows\system32\FNTCACHE.DAT FNTCACHE.old

Na een reboot zou Windows nu weer moeten starten.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 22 juli 2024 23:40]

Thanks! Dit heeft mij geholpen.
Ja hier ook. na de augustus updates startte Windows 7 wel op maar reageerde vreemd. Ik zag dat de PATH-variable leeg was. Met het idee om dan even de PC te herstarten, kwam deze niet meer op en kreeg ik een BSOD op een sys bestand (weet ik niet meer welke).

Terug naar een restore point (voordat de updates werden geinstalleerd) kreeg ik Windows 7 wel weer aan de praat.

Dan toch weer de update laten installeren en nu werkt het wel.

Ik heb Windows 7 al jaren hier draaien en nooit BSOD gehad. Tot nu dan.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 22 juli 2024 23:40]

Dat Microsoft-artikel noemt Windows 7 Home Premium.

Ik heb op m'n laptop Windows 7 Professional (64-bit) en kreeg gisterenavond 16 updates, waarna de computer 2x ging rebooten om alles te installeren, en gelukkig zonder rare problemen.

Is het iets specifiek voor Home Premium? (Of heb ik gewoon geluk gehad?)

[Reactie gewijzigd door jj71 op 22 juli 2024 23:40]

http://www.reddit.com/r/s...91_and_kb2970228_causing/

een comment hiervan met een mogelijke oplossing.

Windows 7 64bit. Also seen reports on Windows 2008 R2. c:\Windows\System32\FNTCACHE.DAT <<< something in that file is triggering it. Delete that file and the system will reboot without a bsod."
Bij mij verliep de update op 1 van beide Windows 2008 R2 machines ook haperend. Het duurde zeker 10 minuten na de reboot, dat hij weer enigszins bij zinnen was. Verder gelukkig geen problemen.

Op de andere Windows 2008 R2 bak verliep een en ander vlotjes, zoals je van de maandelijkse update verwacht.
ik heb de update zelf nog niet voorbij zien komen maar ik las vanochtend over de problemen en de oplossing op reddit en toen ik dit artikel zag dacht ik gelijk reageren met de oplossing!
Apart, er moeten nog wat extra variabelen zijn want ik heb hier Win7 Pro 64-bit. Die heeft keurig de updates gedaan uitzich zelf en herstart, geen probleem aangetroffen. Enkel een melding; installed new updates.

Eerdere comments hier zeiden ook Win7 home, dus er zitten wel verschillen in wie het wel en niet heeft... Bijzonder iig :)
vandaag 3x achter elkaar een klant gehad in de winkel met dit probleem idd... vond het al vreemd. met system-restore en/of opstartherstel wel 3x kunnen herstellen gelukkig.

was o.a. met windows 7 Home Premium en pas na het opnieuw opstarten dat het naar voren kwam volgens de klachten.

iig goed dat het bekend is bij MS...

[Reactie gewijzigd door 2bad4u op 22 juli 2024 23:40]

Bedankt voor deze post! Na de update had ik op mijn win7 64bit BSOD. Met linux mint live USB FNTCACHE.DAT file verplaatst => probleem opgelost!
Kan deze oplossing verplaatst worden naar het artikel?
Tja, als je afgaat op de informatie van een site die perse wil dat jij hun product installeert dan is alles opeens fout. Vervang de ene bestandsnaam door de andere en je krijgt hetzelfde algemene verhaaltje te lezen. Dat je vooral maar hun programma download en installeert (in dit geval WinThruster). Trap er toch niet in.
Tja, als je afgaat op de informatie van een site die perse wil dat jij hun product installeert
Het was slechts één voorbeeld van de regelmatige problemen met het laden van fntcache. En het vervolgens niet willen starten van de pc. Niet per se over nutteloze producten kopen als zodanig. Fntcache heeft een verleden.
Waarom wordt er dan bij elk bestand op die site aangegeven dat je fouten kunt repareren door op een link te klikken. Een link die telkens naar hetzelfde programma verwijst? Er zijn tientallen van dit soort sites die een vast stramien volgen. Enkel de bestandsnaam is anders en de rest is hetzelfde algemene blabla verhaaltje.
Als er echt eerder al problemen waren met FNTCACHE.DAT kom dan met een goeie site die hierover informatie verschaft en niet met een spamsite.
Anoniem: 423914 15 augustus 2014 10:07
Niet alleen Windows 8.1 heeft hier last van, ook Windows 7 gebruikers.

http://www.infoworld.com/...2791-and-kb2970228-248363
Ik vraag me dan af of mensen nog bij hun herstelpartitie kunnen komen ingeval van pre installed windows versies op de laptop.

Anders ben je mooi de sjaak zo dat dan heet.

Maar ja opzich kan je altijd nog via een linux livecd je gegevens benaderen, kopieren en dan windows opnieuw installeren. Neemt niet weg dat het niet zo hoort.

edit: Ik hoor in mijn omgeving dat er wel meer dingen fout gaan in updates van windows 8(.1) dus misschien niet onverstandig om de update bij mijn eigen laptop uit te zetten...

[Reactie gewijzigd door Schnitzel op 22 juli 2024 23:40]

Eigenlijk is dit niet nodig. Als je een andere PC hebt staan en snel even de windows 8(.1) iso kan plaatsen op een USB of DVD kun je gewoon repair start-up runnen. Dit repareert dit probleem gelijk. Heb het net zelf ook gedaan na deze update en mijn PC werkt zoals het hoort!

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Phntm op 22 juli 2024 23:40]

Dit mag wat mij betreft toegevoegd worden aan het artikel. Leuk dat Tweakers meldt dat er problemen zijn na updates, maar het zou ook fijn zijn als een eventuele oplossing ook direct aangeboden wordt.

Erg lullig als je er problemen mee heb. Ik heb ze tot nu toe niet gehad, maar mijn pc gaat eigenlijk altijd in hibernate :)
Dit is toch eigenlijk wat Microsoft al zegt in de foutmelding: Plaats windows installatie schijf en klik op repair. Dus het staat al in het artikel.
Zucht dat staat er altijd ookal lost het het niet op. Dus nee, dat is geen bevestiging dat dat ook zou werken. Repair this computer heeft ook vaak zat als melding gegeven. Couldnt repair this computer...
De repair functie van Windows 8.x is wel een heel stuk beter dan die van windows 7 en daarvoor.
Nou, niet altijd. Ik heb eens problemen gehad met de MBR. De repair functie van Windows 8 hielp niets. Toen las is ik dat het ook met de repair functie van Windows 7 kon. Dus die cd erin en ja hoor, probleem opgelost.
Je kunt ook zelf bootrec uitvoeren. Ik had hetzelfde een keer dat na 1 of ander iets Windows 8 mijn MBR gesloopt had en repair het ook niet zag.
Oke, dat wist ik niet. De linuxlive cd is ook een laatste stohalm voor alles niets meer werkt. Bedankt voor de tip, ik zal zeker ff een usb stick prepareren voor het geval dat. Better safe than sorry. :)
Ik weet niet of de laptop van mijn baas een uitzondering is, maar de DVD herkent de hele Windows installatie niet. Met repair start-up kan hij het probleem niet oplossen en terugzetten naar een eerdere staat loopt vast zodra ik op next klik (hij vindt de eerdere staat wel).
Je bent een held;-P
Had hetzelfde probleem maar hij doet het weer
Thanx
Als je zoveel kennis hebt en moeite doet, dan is het sneller om de twee gewraakte DLL's te vervangen door diegenen die op je installatie medium staan.
Ik heb een samsung laptop pre installed en deze ging het proberen te repareren dit ging niet goed en toen kon als nog kiezen om een restore punt terug te zetten werkte best goed. Ik had liever gehad dat update gelukt was natuurlijk. Ik probeer het vanavond op nieuw zonder deze twee genoemde updates te selecteren als die überhaupt nog worden aangeboden.
De herstelpartitie is de actieve partitie, daar kom je eerst in terecht, daarvoor ben je niet van Windows afhankelijk. Als je daar niet binnen een bepaalde tijd reageert, wordt overgeschakeld naar Windows.
Dus eerst verbiedt Microsoft OEM leveranciers om installatie media mee te leveren en daarna helpt Microsoft je OS om zeep met een update om vervolgens een melding te laten verschijnen over het booten van het installatie medium.

Maar volgens mij kun je hier: http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only je installatie medium downloaden. Heb je wel je serienummer nodig. Ik heb nog niet bekeken of je die eenvoudig kunt achterhalen sind er - volgens mij - op OEM systemen geen stickertje met de key meer zit. (Zou ook te makkelijk zijn natuurlijk!)

Zorg wel dat je dit doet op een 32-bits PC als je het 32-bits installatie medium wil hebben of op een 64-bits PC als je het 64-bits installatie medium wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 39993 op 22 juli 2024 23:40]

Het probleem is dat je key in je systeem zit, embedded, bij pre installed in het BIOS.
Die krijg je niet verder omdat dat dan eigenlijk een licentie is om W8.1 op een andere pc te zetten.(wat je niet lukt omdat het ook aan de hardwareconfiguratie is gelinkt)
Heb je 8 aangeschaft, zoals ik, dan heb je sowieso geen 8.1 key. Via de store kun je 8 installeren, die automatisch vrijgegeven wordt aan de hand van de embedded key. Daarna kun je upgraden naar 8.1 . Bij herinstallatie op dezelfde pc heb je geen key nodig, dat wordt herkend.

Je hele key is het best te achterhalen met een aparte keyfinder.
Ik heb trouwens bij aanschaf van W8, via internet bij intoductie, van Microsoft een mail gekregen met de productkey.

Een image maken is een goede optie voor herstel maar niet voor iedereen weggelegd.

Maar een recovery-usb maken van Windows 8(.1) is heel makkelijk, je moet het even weten maar voor elke leek te doen:

Sidebar zoeken of startscreen> toets in "herstelstation" en klik op "een herstelstation maken"
Plug een USB-stick in (let op! die wordt geformatteerd) en volg de wizard.
(bij mij werd de sticknaam blank bij selectie maar voor de zekerheid trek je alle andere usbopslag er beter uit)
Er wordt nu een opstart/recovery-USB gemaakt die je kunt gebruiken bij problemen.

Piece of cake, 1 minuut werk.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 22 juli 2024 23:40]

Bij OEM zit de serial vaak op een speciale plek in de bios/partitie waar de key vandaan gelezen wordt.
Bij OEM zit de serial vaak op een speciale plek in de bios/partitie waar de key vandaan gelezen wordt.
En met een programma als RWeverything is dat nummer wel te achterhalen, maar bij een herinstallatie / refresh of update zou het automatisch gevonden moeten worden.
Overigens is het oem-nummer te overrulen bij een schone installatie.
Dat klopt. Je hebt die key (nouja.... een key) nodig om via mijn link installatiemedia te downloaden.
Die komt dus niet, ze gaan features regelmatig toevoegen ipv in grote updates. Meer info in het blog van Microsoft.

http://blogs.windows.com/...d-windows-server-2012-r2/
Dat is de update waar het hier om gaat. Microsoft noemt het alleen al een tijdje niet meer Update 2 maar gewoon "august update" (om het duidelijker te maken).
"August Update" is een naam die mensen aan de update hebben gegeven, maar de update heeft echter geen naam. Microsoft heeft dat zelf bevestigd bij de aankondiging dat ze op iedere Update Tuesday voortaan nieuwe functies zullen toevoegen aan Windows 8.1.
Het heet officieel wel delijk "August update" - om precies te zijn "August 2014 update rollup for Windows RT 8.1, Windows 8.1, and Windows Server 2012 R2"

klik op de respectievelijke update, in dit geval Update for Windwos 8.1 for x64-based systems (KB2975719) en dan zie je "more info" staan . Klik hierop om naar de details pagina te gaan van die update - als je de update al geinstalleerd hebt, staat het onder windows update -> view update history en dan kan je alsnog more info bekijken.

De link brengt je dan hiernaartoe : http://support.microsoft.com/kb/2975719
En daar staat dus dan : August 2014 update rollup for Windows RT 8.1, Windows 8.1, and Windows Server 2012 R2

Het is uberhaupt altijd aan te raden om more info te gebruiken als je niet kan uitmaken uit de update discription wat er precies gebeurd.
Het heet officieel wel delijk "August update" - om precies te zijn "August 2014 update rollup for Windows RT 8.1, Windows 8.1, and Windows Server 2012 R2"
"August update" is niet de naam. Het is gewoon de datum dat de update is vrijgegeven, "update rollup" gebruiken ze gewoon omdat het meerdere updates zijn, en de lijst van besturingssystemen, wel ja, je weet waar dat voor dient. Microsoft geeft dat soort artikels altijd zulke namen. Deze is daar niks nieuws voor, en opnieuw, deze update heeft geen naam (tenzij het KB nummer) zoals bevestigd door Microsoft.
Normaliter heeft een update geen naam, tenzij het over een specifiek groot update gaat, van v1 naar v2, bijvoorbeeld. Het is inderdaad geen geen naam, maar het kan wel gezien worden als een nieuwe versie aangezien het maandelijks gedaan wordt.

Alleen vraag ik me af wat precies voor deze error zorgt, drivers? applicatie? Best interessant dat zoals op een grote schaal gebeurd. Ik doe normaliter mijn computer op stand-by, hij vraagt al een tijd om de computer uit te schakelend voor een update. Daar wacht ik wel op totdat ze iets meer info hebben gegeven.
afaik heeft deze update geen enkele naam meegekregen, maar is het gewoon een maandelijkse update.
de maandelijks patch Tuesday updates van Augustus dus. ;)

Ik heb sinds de 13e de kernelupdate geïnstalleerd maar zie net de optionele niet.
De laptop is daarna meer dan twee keer herstart en ik heb (nog) geen problemen.

(behalve dat ik tijdens het typen van dit bericht even een hartverzakking kreeg toen mijn scherm uitviel, stotterde, vensters verschillende groottes kregen, dit zich herhaalde, en ik me toen pas besefte dat ik tijdens het zoeken naar de optionele update ook een optionele AMD update vond die ik wel toestond.
Gevalletje calibreren tussendoor... wel goed voor je adrenalinegehalte tijdens een topic als dit. :9~ )

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 22 juli 2024 23:40]

Off Topic:
ISP failure lijkt ook altijd te gebeuren tijdens het wisselen van een internetrouter. En maar afvragen waarom dat gekke ding het niet doet... 8)7
De AMD update betrof mijn grafische chip, niet mijn i7QM.
Het flikkeren en stotteren betrof het opnieuw instellen van mijn beeldscherm na de update.
Ik vind het anders zwaar onduidelijk dat ze steeds van naam veranderen. Windows 8, Windows 8.1, Windows 8.1 Update 1, Windows 8.1 August Update... Wat is er mis met gewoon Windows 8, 8.1, 8.2, 8.3, etc? Is dat niet gewoon veel gemakkelijker én duidelijker?
Die nummering heeft denk ik meer betrekking op de omvang van de updates. Als er significante wijzigingen in het OS worden gedaan kun je spreken van een toevoeging van .1 o.i.d. Als er kleinere minder zichtbare updates gedaan worden dan spreek je van Update 1 (hoewel dit maar éénmalig is voorgekomen, en er zijn een paar kleine dingen veranderd). De updates van deze maand zijn gewoon normale updates. Niks 8.2 of update 2 of august update. Het is en blijft 8.1, met wederom nieuwe updates (die overigens erg weinig toevoegen en niks veranderen).

Maar Microsoft heeft onlangs al bekend gemaakt dat er geen grote updates meer komen. Maar dat er met hogere frequentie kleine updates zullen komen. Deze zullen geen ingewikkelde benamingen geven aan de Windows versie (hoewel dit toch bij ieder stukje software al sinds het bestaan van software gedaan wordt).
Marketing. Mensen zien een PC met "Windows 8.1" en denken "Android 4.1" en "verouderd".
Zoals je ziet is het een gerucht, dus dat is niet zeker dat het dan komt. En in dit geval heb ik hem ook niet gezien.

Helaas dat dit voor komt, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. Hopelijk lossen ze dit snel op, want dat is het belangrijkste voor zo'n bedrijf. Ikzelf heb trouwens nergens last van.

Edit: Zoals posttoast reeds vermeld heeft en ik net ook had gevonden, is dat deze update onder een andere naam.

[Reactie gewijzigd door Sietse1990 op 22 juli 2024 23:40]

Ik ben 1 van de gelukkigen... Heerlijk! Windows herstel werkt natuurlijk ook niet. Opnieuw installeren was de enige manier hoe ik het weer aan de praat kreeg.
Veilige modes? je kan proberen je raid controller/hdd controller drivers weg te gooien, aangezien zoals ik de error kan zit zit daar mogelijk het probleem, of hij heeft je bootloader corrupt gemaakt :(
Bootloader is het probleem, snap niet dat windows daar geen fix voor heeft...
Windows installatie DVD opstarten, naar herstellen gaan en command prompt opstarten. Vanuit daar het volgende invoeren
Bootrec.exe /scanos
Bootrec.exe /fixmbr
Bootrec.exe /fixboot

En alternatief kan je ook bootrec.exe /rebuildbcd proberen

Dit zijn de ingebouwde functies om je bootloader te fixen of het werkt is weer een andere vraag ik weet niet wat er met Windows is gebeurt na de update

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 22 juli 2024 23:40]

Bedankt voor de info! Heb het helaas niet kunnen proberen.
Hoe lang duren deze acties normaliter, bij 1 schijf met 1 Windows installatie?
Maximaal een kwartiertje.
Ik had deze namelijk vannacht aangezet, en de volgende ochtend toen ik weer op het werk kwam toen was het nog niet klaar. Vervolgens "geannuleerd" met CTRL+C en vervolgens zegt hij dat hij één installatie gevonden heeft. Het heeft ook maar één hardeschijf met één Windows installatie.

Vervolgens bovenstaande commando's gebruikt, chkdsk /r en opstartherstel, system restore, maar ik krijg Windows niet aan de praat.

[Reactie gewijzigd door eokken op 22 juli 2024 23:40]

Heb geen problemen ermee. Ook na de tweede start. :)
Zo slordig heb ik het nog niet mee gemaakt voor zover ik me kan herinneren...
Zelf gelukkig geen last van (gehad), maar wel knap lullig...
Wel ik heb dit ook al doorgemaakt, toen ik voor de eerste maal mijn pc upgrade (toenmalig 15€ bij aankoop van een nieuwe laptop) naar windows 8 had ik een bootsector error, heb een clean install moeten doen om dit probleem te verhelpen...

Niet veel mensen die dit hebben gehad maar wel mogelijk blijkbaar, ook gekeken voor oplossingen maar een system kan dus nog altijd zonder goede reden crashen/niet meer opstarten/...

1 Gouden regel: Neem geregeld op vaste basis een goeie backup!

[Reactie gewijzigd door 33Fraise33 op 22 juli 2024 23:40]

Gelukkig is het bij dit probleem lang niet zo drastisch als men denkt. Zie Phntm in 'nieuws: Windows 8.1 start bij sommige gebruikers niet meer op na update' . Dit heeft het voor mij helemaal opgelost. Ik was gek genoeg 1 van de mensen die hier last van hebben. Overigens is het altijd handig om juist naast een goeie back-up altijd een DVD of USB te hebben met Windows 8 of 8.1 ISO erop. Repair your computer doet veel wonderen.

[Reactie gewijzigd door Phntm op 22 juli 2024 23:40]

Nou dit betwijfel ik, voor ons tweakers niet Neeh. Maar voor alle overige mensen is dit een groot probleem. Hun gaan waarschijnlijk terug naar de winkel als er nog garantie is, kopen een nieuwe of vragen een handige neef/buurjongen.

@Phntm
Het is gek genoeg zo dat een gros aantal mensen van de overige mensen die jij beschrijft ook niet weten hoe ze moeten updaten. Dit is zeker veel voorkomend en mijn vader (72 jaar oud) vraagt me altijd wat die pop-up is die hij meestal krijgt. Verder kan ik zeggen dat op mijn vaders laptop dit probleem niet is voorgekomen. Het is een Lenovo IdeaPad Y500.
Sorry maar dat vind ik onzin, bij Windows 8.1 worden standaard alle updates automatisch geïnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 23:40]

Het is gek genoeg zo dat een gros aantal mensen van de overige mensen die jij beschrijft ook niet weten hoe ze moeten updaten. Dit is zeker veel voorkomend en mijn vader (72 jaar oud) vraagt me altijd wat die pop-up is die hij meestal krijgt. Verder kan ik zeggen dat op mijn vaders laptop dit probleem niet is voorgekomen. Het is een Lenovo IdeaPad Y500.
@Phntm

Sorry maar dat vind ik onzin, bij Windows 8.1 worden standaard alle updates automatisch geïnstalleerd.
Dus omdat het gek genoeg bij mijn vader gewoon niet gebeurt is het onzin. Nou dat vind ik gek, want ik ken toch mijn vader en die houdt van zelf uitzoeken wat er allemaal kan binnen een platform, ook al begrijpt hij geen zak van. Die zal altijd doen alsof hij het begrijpt terwijl hij dat zeker niet weet. Ik denk dat dat met ouderdom te maken heeft, maar goed. Hij gebruikt zijn laptop niet al te vaak en hij doet het apparaat zelden uit. Het apparaat kan dus makkelijk een update overslaan als het op zo een manier wordt gebruikt.
[...]


Dus omdat het gek genoeg bij mijn vader gewoon niet gebeurt is het onzin.
..
Hij gebruikt zijn laptop niet al te vaak en hij doet het apparaat zelden uit. Het apparaat kan dus makkelijk een update overslaan als het op zo een manier wordt gebruikt.
HOHO! dat zeg ik niet. Het type gebruik maakt tevens niet veel uit, behalve dat de updates niet direct worden geïnstalleerd.
Maar nu verander je van onderwerp, ik heb het over de gemiddelde computergebruiker, die er bijna dagelijks opzet voor z'n facebook. Welke teven een laptop bij de mediamarkt heeft gekocht, welke tegenwoordig toch echt de updates automatisch aanstaan! Behalve wanneer je vader deze uitzet (wat gewoon niet slim is ivm alle spyware, virussen en cryptowar). Zie ook: TereZz in 'nieuws: Windows 8.1-gebruikers zonder Update 1 krijgen nog een maand updates'

Nu weet ik het volgende niet zeker, maar wanmeer Windows 8.1 meerdere keren niet opstart, krijg je de keuze om troubleshooting mode te starten. Vervolgens kun je hier startup herstel doen (het meest logische) en je PC doet het weer. Hopelijk is dit het geval en kunnen de meeste leeks dit probleem zelf oplossen!

edit @phntm:
Je hebt uiteraard een punt dat het probleem zo op te lossen. Alleen vind ik dit niet de gewenste oplossing omdat:
  • Veel mensen gebruiken hun PC dagelijks en hebben geen tijd te wachten op de buurjongen/neef/handige harry: er zijn genoeg mensen die niet kunnen wachten todat dit weekend iemand hun PC gaat fixen.
  • Bij een de aanschaf van een product, ga je er van uit dat het apparaat gewoon doet. Wanneer de schuld bij je zelf ligt, koop je gewoon een nieuw apparaat. In dit geval is dit niet zo, al zijn er wel mensen die dit misschien gaan denken (oude trage laptop). Het is niet gewenst de gebruiker via een andere PC een iso te laten branden/usb stick te creëren om het probleem op te lossen. Je gaat ook niet tegen je vader zeggen: je scherm heeft kuren je moet hem even uit elkaar halen en aandrukken |:(
  • Verslechtering imago Windows 8 en Microsoft: Windows 8 en Microsoft hebben al een al te best imago en ik zie steeds meer mensen overstappen naar Mac OSX, omdat Windows nog steeds BSOD heeft. En geef ze eens ongelijk.
Nogmaals vind ik de melding die Windows 8.1 helemaal niet verkeerd. Hetzij dat veel mensen geen DVD-drive hebben meer, laat staan een DVD met Windows 8 erop. Het was beter geweest, als het probleem opgelost kon worden via een bijbehorende opstart USB of resque partitie (maar deze werkt dus niet meer begrijp ik? )

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 23:40]

Ik blijf het toch wel gek vinden hoe jij je constant een scenario voorstelt waar een arme, zielige, "gemiddelde" gebruiker zo in zijn/haar eentje voor het scherm zit zonder de hulp in te schakelen van iemand die er misschien meer vanaf weet. In de meeste gevallen is het gewoon:

Oom X heeft neefje Y. Neefje Y kent weer een persoon Z die weet hoe je moet branden. Neefje Y vraagt even hoe dat moet en krijgt links toegestuurd die hij kan volgend. Oom X krijgt een USB of DVD met windows erop en kan vervolgens met de hulp van Neefje Y de stappen volgen op het scherm en dan via Windows Installatio repair your computer starten en dan naar advanced options gaan om start-up herstel/repair start-up te gebruiken. We leven immers in een tijd waar het gros niet zonder een telefoon of computer meer kan leven. Maakt niet hoe oud diegene is, het gebruik ligt in de meeste gevallen hoog.

En troubleshooting mode omdat je bootmgr de windows partitie niet meer kan vinden dankzij deze software fout. Dat is namelijk boven geschreven, maar dat stukje is in de screenshot niet te zien en is weggelaten en ik kan helaas geen andere foto vinden.
Anoniem: 112442 @Phntm15 augustus 2014 10:29
Gelukkig is het bij dit probleem lang niet zo drastisch als men denkt. Zie Phntm in 'nieuws: Windows 8.1 start bij sommige gebruikers niet meer op na update' . Dit heeft het voor mij helemaal opgelost. Ik was gek genoeg 1 van de mensen die hier last van hebben. Overigens is het altijd handig om juist naast een goeie back-up altijd een DVD of USB te hebben met Windows 8 of 8.1 ISO erop. Repair your computer doet veel wonderen.
Natuurlijk is het probleem wel groot.
Ten eerste veel mensen kunnen/durven dit niet of hebben de media niet.
Ten tweede je koopt iets waarvan je verwacht dat het werkt.
Ik hoef ook geen auto waarbij ik als deze niet start 3 keer op de claxon moet drukken in de knappijp blazen en twee keer de deur dichtslaan. Dat is ook te doen.

IMO is het een chromebook voor heel veel mensen een zegen dan zullen ze dit soort problemen niet meer hebben.
Het is natuurlijk een gegeven dat bij een aankoop van een product dat je verwacht dat die het gewoon doet. Natuurlijk maken zelfs de grootste fabrikanten missers. Persoonlijk geloof ik dat vele winkels hier op de hoogte van zullen zijn. Of er garantie is of niet, MIcrosoft zal aan haar gebruikers moeten denken en zal dit zeker laten goedmaken door gratis media DVD's die te verkrijgen zijn via tech stores net als de BCC of mediamarkt. Kunnen ze het zelf niet dan zal het (hopelijk) gewoon geregeld worden door de zaak zelf. Er is alleen 1 ding niet duidelijk en dat is het aantal gebruikers die van dit last hebben. Want zoals het blijkt uit de comments hier, niet iedereen heeft last van dit probleem!
Anoniem: 112442 @Phntm15 augustus 2014 11:11
Het is natuurlijk een gegeven dat bij een aankoop van een product dat je verwacht dat die het gewoon doet. Natuurlijk maken zelfs de grootste fabrikanten missers.
Ik ben blij dat Microsoft geen autofabrikant is. Want dit soort software fouten zijn binnen die industrie niet goed te praten.
Persoonlijk geloof ik dat vele winkels hier op de hoogte van zullen zijn. Of er garantie is of niet, MIcrosoft zal aan haar gebruikers moeten denken en zal dit zeker laten goedmaken door gratis media DVD's die te verkrijgen zijn via tech stores net als de BCC of mediamarkt. Kunnen ze het zelf niet dan zal het (hopelijk) gewoon geregeld worden door de zaak zelf. Er is alleen 1 ding niet duidelijk en dat is het aantal gebruikers die van dit last hebben. Want zoals het blijkt uit de comments hier, niet iedereen heeft last van dit probleem!
Je gelooft zeker ook nog in Sint Nicolaas?

De zaken zullen mogelijk op de hoogte zijn. En een kleine zaak met een binding met een goede klant zal dit mogelijk gratis herstellen. Maar de meeste zaken willen geld zien voor de tijd die ze gewerkt hebben, ze hebben hier uiteindelijk niet om gevraagd. Ik kan me niet voorstellen dat Microsoft de kosten gaat vergoeden.

Ik geloof er niets van dat de DVDs dadelijk gratis af te halen zullen zijn bij techstores.
Sint Nicolaas de goed heiligman, iemand die jou zeker nooit wat gegeven heeft. Hopen doet leven, Microsoft moet zijn naam herstellen en daarvoor zal het dus ook maatregelen moeten nemen. Ik ben een voorstanden van consumentenrecht en de schuld ditmaal valt bij Windows, een product van Microsoft. Zij zullen dit gewoon recht moeten zetten en het zal ook gewoon goedkomen. Misschien worden DVDs niet gratis uitgedeeld, dat weten we niet. De kosten van een DVD zijn toch ontzettend laag en je kan er gewoon vanuit gaan dat er wat gaat gebeuren om de consument dus weer tevreden te stellen.
Ik ben blij dat Microsoft geen autofabrikant is. Want dit soort software fouten zijn binnen die industrie niet goed te praten.
En grappig hoe we het hebben over autofabrikanten. Wat is er gebeurt met het fiasco van Toyota toen met de remmen in de auto. Hoeveel mensen hadden dood kunnen gaan? Ik zie zat Toyota's nog rond rijden ondanks het feit dat Toyota zo een groot probleem had. En Sony toendertijd met de hack, hebben excuses aangeboden vanuit de bodem van hun hart en men maakt nog gelukkig gebruik van hun services.

Ja zeker, ik geloof in Sint Nicolaas.
Je bent er van op de hoogte dat meerdere autofabrikanten Windows in hun auto's hebben draaien?

Probleem is dat Windows miljarden configuraties moet ondersteunen en we verwachten dat dat altijd maar vlekkeloos gaat.
Maar bij een dermate grote upgrade van bijvoorbeeld windows 7 naar 8(.1) kan ik me dat nog wel voorstellen. Zelf zou ik in dat geval altijd al een clean install hebben gedaan. Maar bij updates binnen hetzelfde OS heb ik het nog niet zo erg meegemaakt.

En een backup op z'n tijd is altijd van belang natuurlijk.
Tegenwoordig ook altijd clean install (om en rond de 6 maanden eens zodat alles als een zonnetje blijft draaien) maar toen der tijd voor schoolwerk was het noodzakelijk dat het proces niet teveel tijd in beslag nam en dat ik direct weer in actie kon schieten. Maarja clean install was het dan toch wel uiteindelijk.

En goeie oplossing wel van Phntm repair zou blijkbaar het probleem oplossen , ik zal dit alleszins in het achterhoofd houden want heb gisteren net de update geïnstalleerd.
Ik zit zelf ook te twijfelen om over te gaan naar 8.1 (heb de key toch al liggen), maar aangezien ik inderdaad ook nog bezig ben met afstuderen houd ik het nog wel even op windows 7 tot ik daarmee klaar ben en zie dan wel weer verder...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 22 juli 2024 23:40]

Goede beslissing om te wachten met de upgrade! Windows 7 wordt door heel het bedrijfsleven nog volop gebruikt en is zeker net zo goed. Eerst je werk, dan upgraden. Ik heb het een paar keer op de harde manier moeten leren dat dat het stabielste resultaat oplevert.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 22 juli 2024 23:40]

Het bedrijfsleven heeft hele andere criteria die bepalen of je wel of niet kan upgraden, dat vergelijken met een situatie van een thuisgebruiker slaat helemaal nergens op. Zorg gewoon dat je een goeie backup van je data hebt, wat je altijd moet doen ongeacht van wat voor computer je ook hebt.
8.1 Is zeker een goed besturingssysteem, ben hier zeer tevreden van ook als fervent gamer heeft dit nog wat extra voordeel.

De overgang valt best wel mee en na 1j+ gebruik ben ik dit al helemaal gewoon, is uiteindelijk gewoon genoeg gebruiken zodat je het besturingssysteem gewoon komt.

Enige nadeel vind ik is hoe windows omgaat met hoge resoluties op kleine schermen (15" etc) deze support is nog niet super.
Helemaal eens met 33fraise33 8.1 is een grote verbetering tov 7. Ik zeg lekker upgraden!
Ik zit op een 1e generatie i3 laptop (met ssd weliswaar) met een cold boot ruim binnen 30 sec op mn desktop, en dat is inclusief inloggen. Zeer tevreden.
tja, IMHO moet je gewoon altijd een clean install doen bij een nieuw OS, is vele malen beter..
1 Gouden regel: Neem af en toe een goeie backup!
Nee, foute instelling.
"af en toe" houd in dat je het mag vergeten .... regelmaat is een betere oplossing.
En voornamelijk belangrijk om te weten, een back-up moet op twee verschillende plekken opgeslagen zijn. Hoeveel mensen ik wel de fout zie maken, dat ze al hun data op hun externe harddisk hebben staan en alles van hun laptop hebben verwijderd.Daarna kijken ze raar op dat ze al hun data kwijt zijn als de externe schrijf kapot blijk te zijn en hun data weg is.

Zelf had ik gelukkig geen last van deze bug met mijn desktop, laptop en tablet.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 23:40]

Hoeveel mensen ik wel de fout zie maken, dat ze al hun data op hun externe harddisk hebben staan en alles van hun laptop hebben verwijderd.
Dat is geen backup maken maar de originelen verplaatsen. Maak het ze duidelijk. Het scheelt vervelend werk voor ons. Gewiste bestanden en structuren terughalen moet geen hobby worden.
Voor iemand die totaal geen kaas heeft gegeten van ict is het moeilijk dan je denkt om dat uit te leggen (al vind ik het nog knap dat je het woord back-up verkeerd kan interpreteren). Na enige uitleg snappen de meeste het wel en dat scheelt weer wat uurtjes geklooi voor mij hun data te recoveren met wat tools.
Onnadenkendheid en eigenwijs zijn nog grotere gevaren dan onwetendheid. Je kunt het uitleggen, opschrijven en meermaals benadrukken, maar als mensen het wel begrijpen maar toch doorzetten gaat het een keer fout.

Zo sprak ik gisteren nog iemand die ik een paar jaar geleden de gevaren van raid-0 had uitgelegd. En nu bleek een schijf gecrasht. :+ Wel een mooie reden om te upgraden naar 8.1 op een ssd, dat dan weer wel.
Ach, zo houden we onszelf aardig bezig.

Ik kreeg gisteren van een kennis 2 hdd's die ze had aangeschaft bij haar laptop 2 jaar geleden.
De verkoper had haar aangegeven dat ze die nodig had om haar foto's en documenten op te zetten, als backup.

Beide hdd's nog in het cellofaan natuurlijk, de vrouw maakt gemiddeld 10 foto's per jaar :+
Ik had haar ooit Flickr uitgelegd, en haar account helemaal 'onzichtbaar' gezet, en alle 30 foto's stonden daar mooi opgeslagen, én de foto's die ze met haar telefoon had gemaakt in de loop der tijd.
( zelf had ze geen idee dat die er waren, dus bonus verrassing )
Naast dat, vergeet ook niet dat het de meeste mensen eigenlijk allemaal geen hol interesseert tot het te laat is.
"af en toe" en "regelmaat" kunnen hetzelfde zijn. Elke maand een backup maken is regelmatig en tegelijkertijg af en toe.
Zo slordig heb ik het wel meegemaakt. Heel lang geleden was er een servicepack voor Windows NT 4.0 Server uitgekomen. Na installatie van dit servicepack, waren er verschillende redenen waarom de hele machine nooit meer verder kwam dan "ik doe het niet meer." Ook hier was het niet bij iedereen zo dat de machine niet meer wilde opstarten maar wel bij een groot aantal.

Het was ook wat problematischer aangezien het hier in bijna 100% van de gevallen om (produktie-)servers ging en niet om (virtuele) werkstations.
Natuurlijk zal dit nooit bij iedereen voorkomen. Voordat een update in release gaat word deze grondig getest bij MS. Als deze daar door alle tests komt kan deze pas beschikbaar komen. Alleen kan je niet elke PC in de wereld eerst gaan testen voor je hem vrijgeeft. En aangezien de installbase van Windows zo immens is zijn er zo veel variabelen waar je niet op test en kan een probleem dus direct heel veel systemen treffen ondanks dat het een beperkt percentage betreft.
Compleet mee eens, maar "iets" voert toch de actie uit van het onklaar maken van de boot. Is dat iets buiten Windows om dan?
Zo lang draai ik nog niet mee ;)
Ik was in die tijd al wel aan het prutsen met windows, maar niet met de server omgevingen :P
Maar ondanks dat dat een nog veel grovere fout is, blijft dit ook vervelend.
Vooral fijn als je auto-update hebt aanstaan, mijn laatste update is van 11-8 . mijn computer wil niet meer afsluiten, auto reboot. ook lastig maar daar heb ik gelukkig een schakelaar voor op de voeding.
auto-update lijkt me nu niet veel uit te maken, ook als je vandaag handmatig de update gaat binnenhalen (bijv. omdat je dit nieuws nog niet gezien hebt of omdat je geen tech sites bezoekt) dan loop je nog altijd het risico om hier tegenaan te lopen.
11-8 laatste updates? 12-8 was patch Tuesday, dus als je 11-8 updates hebt binnen gehengeld zijn ze van vorige maand.
ik heb dit soort dingen zo vaak gehad.
ook mensen uit mijn vrienden kring die nar mij toe komen met dit probleem.
Heb vanmorgen zelf wel een update geinstalleerd op mijn pc thuis bij het afsluiten, hoop niet dat ik er thuis dus last van heb.
Ach en anders, dit probleem is weer goed voor de locale computerwinkels. :+
Ik had het destijds na de installtie van Windows XP SP2, maar kan ook net een "verkeerde combinatie" van soft- en/of hardware zijn geweest.
Gedoogde software?

Een illegale Windows versie gebruiken is zoals de naam al zegt, niet toegestaan in Nederland. Dat justitie het niet actief vervolgt, en er in het geval van particulieren en eigen gebruik amper een strafmaat is, wil nog niet zeggen dat het gedoogd is.
Justitie vervolgt niet omdat het is niet strafbaar is.
Anoniem: 463321 @eL_Jay15 augustus 2014 11:45
Idd, stond op het punt een 8.1 licentie aan te schaffen. Beter piraat ik nog 7 totdat 9 uitkomt.
Alsof jij dan Windows 9 wel zou kopen. :O Je had een paar jaar terug al netjes een Windows 7 licentie kunnen aanschaffen.
.oisyn Moderator Devschuur® @eL_Jay15 augustus 2014 13:25
Mooi hoe je selectief dit soort berichten oppakt om voor jezelf goed te praten dat je niet hoeft te betalen voor je software. "Stond op het punt een 8.1 licentie aan te schaffen"..., yeah right, hou jezelf niet voor de gek.
.oisyn Moderator Devschuur® @eL_Jay15 augustus 2014 15:10
Ja, kon voor 60 euro een 8.1 pro 64 krijgen dus dat was wel een schappelijke prijs (er vanuit gaande dat de software werkt)
De software werkt prima. Deze update had alleen een probleem bij sommige mensen, en is prima te verhelpen door de installatie te repareren met de install DVD.

Deze bug is geen reden om de software niet aan te schaffen en toch te gebruiken. De deal die je kunt krijgen is inderdaad een goede, ga er gewoon voor.
200 a 300 euro ga ik er inderdaad niet voor betalen.
Dat hoeft dan ook niet
Waarom zou ik geld betalen voor niet werkende software als de pirate variant wel doet wat je er van verlangd?
Dit is complete bullshit. De gepirateerde versie is exact dezelfde software, met evt. hier en daar wat activation checks verwijderd (sterker nog, mogelijk zit er zelfs malware in verwerkt als je niet oppast). Als je deze update op de gepirateerde versie had geïnstalleerd dan had je hetzelfde probleem gehad. Dus nee, de gepirateerde versie doet niet "wél" wat je verwacht, hij doet precies hetzelfde.

Face it, je bent hopeloos hypocriet. In grote stukken software zitten weleens bugs. Aks je dat niet wilt hebben dan moet je de software niet gebruiken. Of wel, en je betaalt ervoor en rekent op support wanneer het misgaat. Wat je nu aan het doen bent is simpelweg het goedpraten van je immorele gedrag, en gelukkig prikken de meeste mensen hier daar dwars doorheen. De enige die je voor de gek aan het houden bent is jezelf.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 23:40]

Anoniem: 463321 @eL_Jay15 augustus 2014 15:43
Wat ik al aangeef, ik wil gewoon het voor mij meest geschikte product en als de pirateversie op menig punt (afgezien prijs) beter scoort dan het legale alternatief, dan zou ik wel gek zijn om mezelf tekort te doen.
Zoals .oisyn al zegt, een piratenversie is niet beter de een betaalde versie. Het is namelijk dezelfde Windows afgezien van het feit dat je er niet voor betaald hebt.
Vertel ons eens waarom jouw piratenversie op menig punt beter is dan een legale versie. Ik ben reuze benieuwd.
.oisyn Moderator Devschuur® @eL_Jay15 augustus 2014 17:40
Je bent geen gamer blijkbaar
God zeg, anders snap je je eigen discussie niet. Het ging toch om Windows, of niet soms? Leuk dat je de vergelijking met DRM op games trekt, maar die is hier compleet niet relevant. Het feit dat de update niet goed werkt komt niet door de DRM in Windows, en precies hetzelfde probleem ga je ook krijgen met een gepirateerde versie van Windows waar je de update op installeert. Hou op over games, dat is hier compleet offtopic.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 23:40]

Dat is een probleem, ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen. Kan me zo voorstellen dat er een hoop mensen zijn met dit probleem die niet technisch genoeg zijn aangelegd om terug te zetten vanuit een herstel, of erger...
Een probleem die opgelost kan worden door de gebruiker. Zoals het scherm beschrijft, even een DVDtje erin proppen of USB met Windows 8 of 8.1 en dan de repair this computer uitvoeren. Vervolgens bij advanced options en dan repair start-up. Duurt maar een paar seconden en dan reboot je PC. USB of DVD eruit en voila je zit weer gewoon je updates te configuraten omdat dit niet is gebeurt door deze issue. Je PC herstart nogmaals en dan kun je gewoon gebruik maken van je systeem!
En wat als je als computer leek een OEM versie op je pc hebt en geen schijfje hebt gekregen van je lokale computerboer? ;)
Dan heb je vaak een toetsencombinatie waarmee je via de recovery partitie van de fabrikant kan laten starten waar je deze actie ook kan uitvoeren.
Je denkt toch niet dat miep op de hoek daar achter komt? Die moet een (dure) deskundige inschakelen om haar probleem op te lossen.
Dat is een gevalletje RTFM.
En een beetje lef. Vergeet niet dat computers voor de gemiddelde gebruiker erg ingewikkeld zijn. Als Windows dan zo hard onderuit gaat en status 0xc000225 terug geeft, dan weet Miep het echt niet. Zoiets heb ik dan weer met auto's. Geen verstand van, maar er zal vast een RTFM zijn...
Als je auto stuk is lees je toch ook gewoon het boekje om te kijken wat het waarschuwingslampje aangeeft? Zodra je dat weet heb je 2 keuzes, wanneer het self serviceable is het zelf oplossen, of wanneer je geen vertrouwen in jezelf hebt, er zelf geen zin in hebt, of wanneer het niet self serviceable is naar de garage of beun de haas gaan en deze het laten oplossen.

Dit zelfde heb je met computers ook, of je kan het zelf oplossen (door eigen kennis, of doordat je goed de handleiding/documentatie opvolgt), of je laat het doen door een expert.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 23:40]

Waarschuwingslampje: OK. Maar als ie niet start, schakelen 9 van de 10 mensen de hulptroepen in. En eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen dat ook doen bij een waarschuwingslampje.
Als ie niet start dan gaat er normaliter toch ook een lampje branden (tenzij je een auto hebt uit de jaren 80 of begin 90 misschien, of een oldtimer, maar mensen met een oldtimer zijn in de regel erg handig ermee).

Ik heb in ieder geval met mijn auto (8 jaar oud) nog nooit een probleem gehad waarbij er geen lampje gaat worden, of er geen waarschuwing gegeven wordt op het dashboard schermpje. En dat mensen hulptroepen inschakelen vind ik ook zeker niet vreemd, doe ik zelf ook als het probleem verder gaat dan vloeistoffen bijvullen of dat soort zaken. Echter waarom zou het wel vreemd zijn als mensen hulptroepen moet inschakelen voor herstel van de PC?
Echter waarom zou het wel vreemd zijn als mensen hulptroepen moet inschakelen voor herstel van de PC?
Huh?
Jij bent hier degene die vind dat mensen zelfredzaam moeten zijn en de manual moeten lezen. Ik zeg vanaf het begin al dat ze dat niet doen en hulptroepen inschakelen.
Ik vind helemaal niet dat mensen zelfredzaam moeten zijn, jij bent degene die over "miep" begon. Ik zeg alleen dat je door iets meer initiatief (het boekje lezen) een boel zelf kan oplossen en in ieder geval een gefundeerde keuze kan maken tussen het zelf doen, of het laten oplossen, ook Miep uit de straat. Maar het inroepen van Hulptroepen vind ik an sich niet vreemd, daar zijn ze toch ook voor?
Dan zijn we het daarover eens. Wel jammer dat Miep dan een hoop geld kwijt kan zijn aan zo'n foutje van de producent.
Anoniem: 225253 @reeboot15 augustus 2014 15:18
Waarschuwingslampje: OK. Maar als ie niet start, schakelen 9 van de 10 mensen de hulptroepen in. En eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen dat ook doen bij een waarschuwingslampje.
Zoveel mensen bellen de pechdienst gewoon om een wiel te vervangen bij een platte band. Bijna hetzelfde.
Als je auto stuk is lees je toch ook gewoon het boekje om te kijken wat het waarschuwingslampje aangeeft?
You're "Check engine light" is on.
That means you need to check your engine!
Ok , dat niet. Maar als je weet dat je wilt opstarten van de recovery partitie en je weet de toetsencombinatie niet , dan kan je wel 1 min de tijd nemen om dat in de handleiding op te zoeken.

Ik had onlangs ook een probleem met mn auto en er ging een lampje branden op het dashboard. Ik ga dan gewoon de handleiding lezen om te kijken wat dat betekend.
Punt is dat Miep geen idee heeft wat een recoverypartitie is en wanneer je dat moet gebruiken. Haar pjuuter is stuk. Dat is het enige wat ze begrijpt, waarschijnlijk.
Ook als op je recoverypartitie van de fabrikant W7 staat? ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 22 juli 2024 23:40]

Als dat zo is heb je ook een OEM installatie medium (USB-Stick of DVD) gekregen of moeten maken voor de Windows 8 installatie, of kun je met je key op een ander systeem zo een medium aanmaken via de MS website wanneer het een Retail versie betreft.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 23:40]

Je kunt heel simpel zelf een recovery-USB maken;
Start of sidebar zoeken> toets in "herstelstation" en klik op "een herstelstation maken".
USB stick plaatsen en wizard volgen.
Voor het geval dat..... ;)
Of gewoon een knopje op de zijkant van je laptop zoals bij lenovo. Veel handiger kan het niet
Anoniem: 114278 @Dennism15 augustus 2014 11:40
Die je hele C partitie overschrijft en je dus hopelijk wel al je belangrijke bestanden op een ander locatie hebt opgeslagen
Je kan op de site van Microsoft een ISO downloaden om de PC te repareren. Een CD/USB met daarop de installatie/reparatie van je besturingssysteem is sowieso geen slecht idee.
Heb je daar een link van? Ik kan het niet vinden op MS.com.
Sorry, ik dacht dat dat kon, maar ik kan het inderdaad ook niet (meer?) vinden. Je kan wel een USB reparatie drive maken vanuit Windows zelf.
Daarom vroeg ik het ook, ik kan het wel downloaden, maar ik heb een subscription van MSDN. Ik kon me niet voorstellen dat je gewoon een ISO met een image van Windows-installatie kon downloaden.
Kon met Windows 7 nog wel. Maar nu niet meer, als je zelf Windows koopt krijg je er of direct de ISO bij of een DVD. En als het een OEM is, ligt de verantwoordelijkheid bij de OEM. En kun je de OEM bellen voor een recovery disk/stick.

Je kunt overigens wel de Windows 8 enterprise evaluation versie downloaden. Kun je ook in de meeste gevallen mee recoveren (niet elke OEM installatie kan ivm eigen OEM images)

http://www.microsoft.com/...te-windows-8-1-enterprise

Heb het zelf met de 8.1 evaluation versie nog niet geprobeert, maar de Windows 7 enterprise en 8.0 enterprise evaluations werkte het wel mee op de normale Windows installaties.
Tja, dan zal je naar je locale computerboer gaan, die hiervan ook op de hoogte is ( zou moeten zijn )
Ik geloof dat je via verschillende bronnen toch aan een ISO kan komen van dit OS en dan ook gewoon kunt branden, niet waar? Natuurlijk gaan we niet zeggen dat iedereen hier misschien 1, 2, 3 op komt, maar zo erg is dit probleem niet. Ik moet wel toegeven dat ik even schrok, maar toen ik gewoon de 3 stappen volgde op mijn scherm kwam ik er snel uit. Als je een OS hebt, is het altijd handig om het OS ook op een DVDtje of USB te hebben. Als je geen CD erbij hebt gekregen, brand je het even zelf of maak je een bootable flashdrive. Tegenwoordig heb je ook gewoon software die het voor je kan doen.
Zoals inderdaad, waarschijnlijk, het gros van de gebruikers.
Anoniem: 225253 @PdeBie15 augustus 2014 14:54
En wat als je als computer leek een OEM versie op je pc hebt en geen schijfje hebt gekregen van je lokale computerboer? ;)
Ik had mijn "computerboer" (tones) enkele weken geleden gemaild en mocht simpelweg een dvd gaan afhalen, zonder enige kost. Ze hadden hem er mogen bij steken van bij de aankoop, maar toh beter zo dan niets.
Ik ben teruggegaan naar een herstelpunt vlak voor de update. Ik had namelijk ook een zwart scherm na de updates. Vervolgens de beruchte updates uitgezet en de rest opnieuw geïnstalleerd.
Ik vraag me af of er nog nieuwe wel probleemloos werkende updates komen ipv de boosdoeners.
Wat is een OEM versie?
Als ik naar mensen om mij heen kijk dan zullen een hoop daarvan al niet weten hoe dat moet. Niet iedereen is een Tweaker, of weet iets van computers. Daarnaast zullen een hoop mensen inderdaad niet per-se een cd'tje hebben, en is al bevestigt dat de start-up repareren ook daadwerkelijk dit probleem oplost?
Ik kan het bevestigen, maar ik weet niet in hoeverre mensen mij natuurlijk willen geloven. Het probleem kan simpel worden opgelost met wat er op je scherm tevoorschijn komt.

1. Windows DVD(bootable flashdrive) insteken.
2. Windows ISO starten
3. Volgende/next drukken op eerste venster en dan repareer je computer/Repair your computer.

De andere stappen die erna komen zijn gewoon naar advanced options gaan en dan repair start-up uitvoeren. Je PC doet vanaf daar alles zelf. Alleen niet vergeten je DVD/USB eruit te halen nadat het klaar is en reboot, anders beland je weer in het windows installatie scherm en dan kun je weer opnieuw gaan starten . :)
Ik kan je bevestigen dat die procedure NIET werkte in mijn geval. Mijn htpc had deze error ook. En ben uiteindelijk aan het formatteren geslagen. Gelukkig genoeg had m'n werkpc de error niet. Man man man wat heb ik gevloekt op ms.

Het werkte niet omdat de windows dvd zelfs de installatie niet meer ontdekte, precies of de schijff was losgekoppeld of geformatteerd in een exotisch formaat. Na de format heb ik besloten geen updates meer te doen tot 8.2 of dergelijke uitkomt (het is tenslotte maar een htpc) ik vertrouw het echt niet meer. Ik beeld me dan ook in dat zelfstandigen die zo hun pc een dag en gegevens permanent kwijt zijn wel harder zuklen vloeken

@Phntm
Dat zou inderdaad best kunnen... In ieder geval bijzonder slordig van Microsoft :/ Hopelijk hebben niet te veel mensen er last van.

[Reactie gewijzigd door musback op 22 juli 2024 23:40]

Dat is eigenlijk wel zonde. Misschien heb jij net als Thav881 in 'nieuws: Windows 8.1 start bij sommige gebruikers niet meer op na update' een ander soort partitie? Als je de gewoon standaard partitie van had gemaakt zou het geloof wel gewoon werken zoals het waarschijnlijk het geval is bij meerdere mensen.
Het ligt niet aan de partitie en ook niet aan uefi.
Het probleem heb ik als volgt opgelost.
Ik had wel iets gelezen over FNTCACHE.DAT maar dacht dat dat voor mij niet de oplossing zou brengen.
Nou dat had ik dus mis, ik heb de betreffende update geïnstalleerd en nadat
windows zijn herstart had uitgevoerd ben ik naar de windows system32 map gegaan en heb ik het bestand FNTCACHE.DAT verwijdert.
Toen een herstart gedaan en windows startte normaal op.
Div. keren windows afgesloten en herstarts uitgevoerd, maar tot op heden
werkt windows weer zoals het hoort.
Jammer voor musback dat hij zijn schijf al heeft geformatteerd.

[Reactie gewijzigd door Thav881 op 22 juli 2024 23:40]

Klinkt zo simpel voor de gemiddelde gebruiker, yep...not...

Ben het er mee eens dat het voor ons zooo simpel is, maar m'n moeder weet amper hoe ze d'r mail moet doen, laat staan dit soort issues oplossen. (Bijna) hetzelfde voor m'n zus.

Wat betekent dat ze mij moeten inschakelen en dan moet ik nog ergens een schijfje vandaan zien te halen. Leuk leuk!

Bagataliseren van het probleem werkt altijd zo fantastisch.
Je bent op tweakers.net dus de oplossingen die hier worden opgenoemd zijn natuurlijk dan niet voor elke gebruiker. Ik bood een oplossing aan voor ons, hoe dit wordt overgebracht aan andere mensen is totaal onafhankelijk van de oplossing die ik hier wil delen met jullie. Natuurlijk ga ik ook niks zeggen van jouw reactie aangezien ik toch je gelijk wil geven als het gaat om de gemiddelde gebruiker.
Geld misschien voor normale partitie en gewone installatie.
Maar op mijn uefi en gpt gepartitioneerde drive niet.
Automatisch herstel meld dat het niet kan herstellen, meld schijf vergrendelt.
Evenzo voor systeem herstel.
Via command prompt lukt het ook niet.
Dat is jammer dan. Ik heb het niet zo met andere partities behalve de algemene partities. Maar jouw post is dan gelijk nuttig voor anderen die het gelijk ook wilden proberen. Ik heb alleen Windows op mijn SSD en heb deze niet in partities gedeeld. Ik run linux vanuit een VM en dat werkt altijd goed bij mij.
Slordig. Al snap ik wel dat het lastig is een besturingssysteem te maken wat op alle systemen goed werkt. Echter gezien de grote hoeveelheid klachten vraag ik me af of dit niet ontdekt had kunnen worden van te voren tijdens het testen.

Wat dat betreft is het idee van Apple wel slim. Paar systemen met exact dezelfde hardware en klaar. Dan hoef je alleen maar op die systemen te focussen en te testen dat alles werkt. Maar ja.... dan help je wel een hele computer markt om zeep. En Microsoft is een software bedrijf, geen hardware.
Anoniem: 175233 @PdeBie15 augustus 2014 09:56
gezien de grote hoeveelheid klachten
En hoeveel zijn het er dan eigenlijk? Zelfs als dit probleem bij slechts 1 op de miljoen optreedt, dan krijg je bij een dusdanig breed verspreid OS als Windows alsnog een enorm aantal klachten!
exacte aantallen weet ik natuurlijk niet. Maar als Microsoft aangeeft hier direct wat mee te gaan doen, dan zijn het geen kleine nummers. ;)

Het probleem is gewoon dat Microsoft nooit 100% kan testen door die diversiteit aan hardware etc.
Dat zegt dus vooral dat de impact van elke faulty update enorm is.
Ik denk dat Microsoft wel zeker een hardware bedrijf is met hun huidige producten. ;)
Ik heb even gecontroleerd, maar ik heb beide updates geïnstalleerd staan maar gelukkig geen problemen.. (Dell E6530)
Veelal na tweemaal opstarten na de installatie van de bestanden weigert Windows 8.1 nog langer op te starten.
Je PC al vaker opnieuw opgestart?
Nou ben ik benieuwd: hoe start je dan een PC opnieuw op die (om te beginnen) niet opstart?
Technisch gezien start elke pc gewoon op maar wordt het OS daarna niet geladen.

Je kunt hem prima 100x opstarten, gewoon de powerswitch lang ingedrukt houden tot hij uitgaat. Om na opstarten van de pc weer bij het bootscreen met foutmelding te eindigen. etcetera.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 22 juli 2024 23:40]

En wat zou dan het nut kunnen zijn van telkens weer hetzelfde doen?
Hoop......dat hij het toch doet? ;)

Als leek (en ook ik heb geen iso/opstartusb of disc) sta je machteloos tegenover een weigerende pc.
Rest weinig dan blijven proberen......de aanhouder wint toch?
En als leek weet je helemaal niet dat het door een update komt maar is je pc stuk.

Waarbij ik moet zeggen dat ook met autoupdate je zelf apart toestemming moet geven voor de optionele update.
Iets dat ik normaal gesproken blindelings doe, maar of de leek dat ook doet?

Nu toevallig niet dus ik wacht maar even op een fix, misschien is het wel de combinatie want ik heb zonder problemen wel de kernelupdate.
Hoop......dat hij het toch doet? ;)
Ja, ok :-) Maar of dat erg zinvol is....

[Reactie gewijzigd door reeboot op 22 juli 2024 23:40]

Zoals in het art staat, het probleem komt blijkbaar pas nadat de PC na een 2de herstart niet meer doorstart.

Dat het dus nog werkt na het installeren v/d update en je de PC niet nogmaals herstart hebt wil dus in dit geval niet zeggen dat je niet dit probleem gaat krijgen. Erulezz reageert op iemand die geen probleem na de updates heeft..

Verder, er zit op zo goed als elke PC een reset knop en op elke PC een uit/aan knop en zelfs een stekker die je eruit kan trekken of bij een laptop kan de batterij meestal wel los gehaald worden.

Tablet wordt wat lastiger maar ook een tablet die op het windows opstart menu staat loopt de batterij van leeg mocht de uit/aan knop niet werken.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 22 juli 2024 23:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.