Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 164 reacties

Microsoft heeft de ondersteuning van Windows 8.1-machines zonder Update 1 verlengd met een kleine maand. Eerder maakte de softwaregigant nog bekend in mei te stoppen met het aanbieden van updates voor de verouderde versie.

Windows 8Microsoft schrijft maandag op zijn Windowsblog dat een meerderheid van de gebruikers is overgestapt naar de laatste grote uitgave, Windows 8.1 Update 1. "We erkennen dat niet iedereen dat heeft gedaan. We vinden het erg belangrijk dat onze klanten de laatste updates op hun apparaten hebben en daarom hebben we besloten de eis om te updaten met dertig dagen te verlengen, tot 10 juni", zo staat er.

Met het besluit lijkt Microsoft zijn harde aanpak iets af te zwakken. Begin april zei de softwaremaker nog dat gebruikers die de eerste update voor Windows 8.1 voor deze tijd niet hebben geïnstalleerd, geen updates meer zullen ontvangen. "Het is een verplichte update om Windows 8.1 actueel te houden", zo stelde het bedrijf toen.

Windows 8.1 Update 1 verscheen in april en bracht de nodige wijzigingen met zich mee. Zo komen gebruikers van desktops en laptops na het opstarten automatisch in de desktopomgeving terecht en kunnen Windows 8-apps uit de Windows Store op de taakbalk worden gepind.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (164)

Er lopen een aantal zaken door elkaar heen:
  • voor Windows 8.0 krijg je gewoon updates, je hoeft Windows 8.1 niet te installeren
  • als je Windows 8.1 wilt installeren, heb je geen MS Account nodig, je kunt hem ook zonder in te loggen uit de Store halen
  • als je Windows 8.1 hebt, krijg je Update 1 automatisch binnen
als je Windows 8.1 wilt installeren, heb je geen MS Account nodig, je kunt hem ook zonder in te loggen uit de Store halen
Waar wel bij vermeld moet worden dat bij het afronden van de installatie van 8.1, je erg in de richting van een MS-account geduwd wordt. Ik wilde dat niet en heb flink moeten zoeken, en ik heb het uiteindelijk niet gevonden door de onduidelijke menuutjes.

Maar daarna crashde windows en ging hij weer terug naar 8.0 dus ik vindt het wel best zo zolang ik updates krijg.
Na de installatie wil hij je account gaan koppelen. Als je nu onderaan klikt op "nieuw account" oid en vervolgens weer onderaan op iets met lokaal account, dan kun je op elke win 8(.1) bak een lokaal account gebruiken ;).
Ja, maar het is een behoorlijk gezoek en gepruts, waarbij ik toch het idee kreeg dat MS liever had dat ik in de cloud ging. En tijdens dat gepruts crashte de boel. Niet geheel on-topic meer, maar toch.

Over de automatische updates heb ik op zich niks te klagen, over andere zaken wel.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 12 mei 2014 22:33]

Tsja, en alle mensen zeuren over hoe Google bijvoorbeeld hun accounts zit te pushen. Geloof me, Microsoft heeft er ook een handje van. Ze doen het allemaal!
Het is wel vreemd dat er geen IE11 voor Windows 8.0 en Windows 2012 is. IE11 zal wel geen kritieke update zijn, wat het in voorgaande OS'en wel was.
Een relatief groot aantal mensen kan deze update niet installeren en hierna raakt Windows Update corrupt. Het is dan onmogelijk om Windows te updaten. Microsoft heeft dit probleem erkend en op de officiele pagina van deze update staat nu ook een handleiding om deze problemen op te lossen indien ze zich voordoen. Ik ben er zelf nu ook mee bezig (na dagen aanklooien) en het lijkt tot nu toe veelbelovend. Collega van me had er ook al last van. Slecht getest door Microsoft! Maar goede zaak dat ze nu de "deadline" een maand opschuiven.
Windows 8 wordt toch automatisch geüpdatet? Hoe kan het dan dat er nog mensen achterlopen?
Automatische updates is een optie die je aan of uit kan zetten, mensen die het niet aan hebben staan, of geen verbinding met het internet hebben zullen dus niet de update binnenkrijgen
Standaard staan automatische updates gewoon aan
Een hoop mensen hebben updates uitgezet omdat ze (in het begin) dagelijks met updates werden 'lastiggevallen'.
Niet met de updates, wel met het plotseling opnieuw opstarten en soms kwijtraken van werk.

Mijn vader zat op Windows 7 met zijn nieuwe laptop, en die startte vaak zomaar opnieuw op, en ik mocht het uitzoeken. Dat was dus gewoon Update. Dat ging dus per direct uit. Komt SP1 uit, zet Microsoft het even op afstand opnieuw aan, ze pushen die update met geweld uit. Mijn vader werd behoorlijk boos vooral omdat hij weer steeds werk verloor, en dan belt hij support die hem alleen blijft uitleggen dat het belangrijk is dat Update aanstaat en hem beleefd soortement van weigert hem te helpen het uit te zetten. Hij werd toen echt bloedlink. Dientengevolge was het aan mij om Update geheel onklaar te maken, ongeacht wat ik hem ook zei.

En dan zit ik zelf met een Windows die niet wil updaten omwille van een of andere windows service die niet gevonden kan worden, en dus geen updates meer. Geen tooltje dat ertegen helpt en ik zal dus alles opnieuw moeten gaan doen. Eigenlijk geen zin in en dus staat het al een maand zo.
Die pa van je komt er nog wel achter dat updates wel handig zijn als zijn hele meuk op straat ligt of zijn Windows plotseling niks meer doet. Of nog erger: dat zijn pc onderdeel van een botnet wordt en ons allemaal het leven zuur maakt.

Het feit is dat MS zijn verantwoordelijkheid neemt en je vader niet. Als hij niet de moeite neemt om een schermpje weg te klikken kan ik er niet veel sympathie voor opbrengen. Zeker om hetgene dat kdekker hierboven aangeeft.
Nou overdrijf je ook wel weer een beetje. De kans dat er ineens een forse infectie optreedt hangt minstens zozeer van het gebruik af als van updates, en is ook als je wat minder vaak update niet zo wereldschokkend.

Feit is dat automatisch opnieuw opstarten erg irritant is, en dat ze bij MS best even hadden mogen uitleggen dat je het updaten ook op notificeren en handmatig kunt zetten.

En nu zal je zeggen, het automatisch opnieuw opstarten is lang zo erg niet meer als vroeger, maar ik meen dat de opstartvraag wel nog steeds focus steelt zodat je zit te typen en per ongeluk JA antwoordt voordat je eenmaal doorhad dat er een dialoog tussendoor kwam... En bovendien na 2 dagen alsnog automatisch.

Ook wat dat focus stelen betreft, treft MS wel degelijk blaam, dat hoort niet te moeten kunnen.

@hieronder: waarvan je overigens eerst een melding krijgt: jat die melding nog steeds de focus? Ik heb hier even geen 8 bij de hand om uit te proberen

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 mei 2014 16:02]

Bij installatie van Windows 8 wordt gewoon gevraagd of je updates automatisch wil of niet. En met automatisch hoort opnieuw opstarten, waar je overigens eerst een melding van krijgt.
Die pa van je komt er nog wel achter dat updates wel handig zijn als zijn hele meuk op straat ligt of zijn Windows plotseling niks meer doet. Of nog erger: dat zijn pc onderdeel van een botnet wordt en ons allemaal het leven zuur maakt.

Het feit is dat MS zijn verantwoordelijkheid neemt en je vader niet. Als hij niet de moeite neemt om een schermpje weg te klikken kan ik er niet veel sympathie voor opbrengen. Zeker om hetgene dat kdekker hierboven aangeeft.
Wat een overtrokken reactie zeg, met enkel Windows updates hou je niet tegen dat je gegevens op straat komt te liggen of dat je Windows crasht. Door updates wel te installeren voorkom je het ook niet. Dit hou je tegen met een goede antivirus/antimalware scanner, met een goede Firewall, een goed geconfigureerd netwerk, wellicht HD encryptie en het belangrijkste gezond verstand.

Natuurlijk word Windows steeds kwetsbaarder als je een lange tijd niet updatet maar om gebruik te maken van een kwetsbaarheid in Windows moet je tenslotte wel eerst door een Firewall, Virusscanner, encryptie etc heen. Als je de rest van je beveiliging in orde hebt dan is het echt geen reden tot paniek.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 13 mei 2014 09:57]

...en die startte vaak zomaar opnieuw op,

Broodje aap. Windows Update heeft nog nooit een automatische onconditionele reboot gedaan.

Wél is het zo dat bij bedrijfs-PC's de systeem-beheerder dit kan afdwingen. Dan heb je doorgaans echter al vele dagen de knop 'uitstellen' handmatig aangeklikt. Werk verliezen is dan makkelijk vermijdbaar.

Aangezien je praat over 'support bellen' vermoed ik dat laatste. Dat automatisch aanzetten is ook niet van Microsoft, maar van zijn werkgever. En ik geef die werkgever groot gelijk.
...en die startte vaak zomaar opnieuw op,

Broodje aap. Windows Update heeft nog nooit een automatische onconditionele reboot gedaan.

Wél is het zo dat bij bedrijfs-PC's de systeem-beheerder dit kan afdwingen. Dan heb je doorgaans echter al vele dagen de knop 'uitstellen' handmatig aangeklikt. Werk verliezen is dan makkelijk vermijdbaar.

Aangezien je praat over 'support bellen' vermoed ik dat laatste. Dat automatisch aanzetten is ook niet van Microsoft, maar van zijn werkgever. En ik geef die werkgever groot gelijk.
Broodje aap, mwah, technisch gezien wel.

Het lijkt mij dat deze beste man gewoon de melding over het hoofd ziet dat hij de PC binnen 10 min herstart gaat worden en dus ook niet zelf op uitstellen klikt.

Ik ben een ITer en heb het zelfs wel eens gehad. Je bent met van alles en nog wat bezig, je pleegt een telefoontje, je kijkt nog eens naar je scherm en de boel is alweer aan het herstarten. Simpelweg omdat je maar 10 minuten krijgt om die melding weg te klikken of uitstellen met max 4 uur.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 13 mei 2014 08:26]

mijn broertjes zijn al een paar keer boos geworden omdat hun xp laptop opnieuw moest opstarten midden in hun spel.
ze kregen wel eerst een 15 minuten waarschuwing, maar het aftellen kon niet gestopt worden.
als je dan net even een kwartiertje pauze neemt is alles weg.
Volgens mij heb je geen update problemen meer bij XP :-)
Win 8.1 geeft aan dat het systeem na twee dagen reboot. Hoef je niks aan te doen of weg te klikken. Ik heb er echter nooit op gewacht dus geen idee welke meldingen er in de loop van die 2 dagen nog meer verschijnen.

[Reactie gewijzigd door twooggy op 12 mei 2014 23:17]

> Windows Update heeft nog nooit een automatische onconditionele reboot gedaan.

Jawel.. een melding die niet-annuleerbaar is én verhindert dat je werk kan opslaan:

De update naar 8.1 vroeg aan mij of ik de installatie wou starten, ik mocht terwijl de PC blijven gebruiken werd nog vermeld. Dat deed ik dus ook, er stond nogal wat werk open. Plots verschijnt er een modal dialog (in RT stijl over mijn desktop) die waarschuwt dat de PC wil afsluiten, met slechts een OK knop.. Zonder enige mogelijkheid om mijn werk te bewaren, was ik mijn eigen beul gemaakt.. |:( ..en ja hoor de PC sloot per onmiddelijk af. :(

Ik ben goed te spreken over W8 maar dit viel me wel hard tegen van MS..
Niet waar. Het is een pc die hij zelf kocht. En toen SP1 een tijdje uit was, pushte ze die update gewoon. Toen stond update ineens opautomatisch. Had ik op mijn pc ook terwijl ik altijd updates zelf moet downloaden en installeren. Ik zet het zo uit. Hij is niet zo thuis in pc's en kan dat niet een twee. Hij belde uit zichzelf Microsoft op en die wilde hem slechts helpen met uitleggen dat het beter was om het zo te laten staan, en niet met het anders instellen van updates. Dan aan mij de keuze: paar dagen herrie of gewoon doen wat hij vraagt. Dan staat updates maar helemaal uit. Mijn probleem verder niet.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 14 mei 2014 16:57]

pushte ze die update gewoon

Klopt, automatsiche updates staat immers standaard aan.

Maar het is niet zo dat opeens uit het niets je PC dan herstart. Je krijgt talloze meldingen en waarschuwingen, welke je naar hartelust kunt uitstellen.

Overigens geeft het aan dat je vader dus ook wekenlang de PC niet herstart. Immers anders zouden die updates tijdens een herstart installeren. Patch Tuesday is eens per maand, dus heb je doorgaans een maand te tijd op eenmaal je PC te herstarten.

Ik blijf erbij dat het hier om een 'user error' gaat. maar goed het is zijn PC, dus als hij graag gehacked wil worden, is dat zijn goed recht ... |:(

Ik zou als zoon hem uitleggen dat de ellende ook te voorkomen is door gewoon eenmaal per week even de PC te herstarten ... Hij blij, maar dan zonder het risico dat hij nu loopt.
Je kunt updates ook (automatisch) downloaden, en zelf bepalen wanneer je deze installeert. Die optie is handiger dan bloedlink te worden.

Vroeger (pre-Windows 7) downloade ik nog weleens de complete patches via de Windows updates catalog. Ik weet niet of dat nu nog kan.

Ook heeft iedere install wel een verbose optie, waar de log meer laat zien. Maar daar is vast wel wat meer elders op internet over te vinden.
Dat kan nog steeds met de tool van http://www.wsusoffline.net/

Handig als je vaker pc herinstalleerd, kan je de alle fixes installeren alvorens je op intertnet gaat met het device
Of kunnen niet updaten door foutmeldingen. Ik kan de update hier bijvoorbeeld niet installeren, en doordat DISM het niet kan fixen, zal ik dat via het herinstalleren moeten gaan doen.
Ja idem hier! Ik krijg mijn PC met geen mogelijkheid geupdatet. Misschien maar een fresh install doen dan maar? :s Blijft continu haken bij downloaden. (en ja ik heb internet ;) )
SoftwareDistribution map renamen naar iets willekeurigs onder de map Windows (eerst Windows Update services stoppen, onder de commandoprompt "net stop WuAuServ").
Nadat je de mapnaam vervanderd hebt typ je in het commandoprompt "net start WuAuServ" , na een reboot werkt die weer!
Wow... Ik zit serieus 4+ week te knutselen aan oplossingen voor dit probleem en jij helpt me even uit de brand met deze simpele fix. Superbedankt!
Ben blij dat het voor je gewerkt heeft! Dan was het dus de cache die wat corrupt geraakt is. ;)
Dat probleem had ik ook, met dit tooltje kon ik wel updaten:

http://www.portableupdate.com/
Ik heb dit probleem ook gehad. Downloaden bleef steken op 0% na een schone windows 8 installatie. Toen ik het gewoon liet lopen kreeg ik op den duur een melding dat hij op ~90% was, daarna begon de installatie gewoon. Het lijkt er op dat de voortgangsindicator niet correct werkt in sommige gevallen.
ALs je met taakbeheer kijkt zie je ook dat die voortgang enkele een zeer ruwe indicatie is. Op het moment dat er voortgang 'downloaden' staat zie je soms nihil netwerk activiteit, en andersom bij installeren zie je soms geen disk activiteit. Niet teveel van aantrekken dus.

Als je update systeem niet werkt, vraag je eerst af of het echt wel een schone installatie is, of heb je er reeds je favoriete anti-spyware of optimalisatie tool opgezet? Vrijwel altijd is dat de oorzaak.

Vroeger toen Windows Update nog een ActiveX plugin in Internet Explorer was, had je meer problemen, maar tegenwoordig is het meestal een user-error. O-)
Bij een herinstallatie blijf ik meestal met m`n vingers van anti spyware en dat soort zaken af tot mijn Windows versie van alle updates is voorzien. Dit betrof overigens een upgrade van Windows 7 (schone installatie zonder updates) naar Windows 8.
Idem hier. Bijna dagelijks de geautomatiseerde update, loopt vast bij 90%, en doet dan rollback.
Betreft Dell XPS 12.
Ik vind dat argument wel een beetje onzin hoor (je schrijft het gelukkig met quotes :) ) Als je moet rebooten, dan zie je op het lockscherm ruim van tevoren een aankondiging. Daarna kun je nog één of twee keer uitstellen...
Of gewoon in de commandolijn "net stop wuauserv" intikken. Kun je het afsluiten nog even langer uitstellen omdat je hiermee tijdelijk even de update service uitschakelt. Tot de volgende reboot, want dan staat 'ie weer aan. :)
Ha, goede tip :-)
Een hoop mensen hebben updates uitgezet omdat ze (in het begin) dagelijks met updates werden 'lastiggevallen'.
of omdat men een presentatie heeft en bij het opstarten van de laptop plots iedereen een kwartier moet wachten omdat hij begint te updaten zonder mogelijkheid om dat een andere keer te doen.... Zéér vervelend!
Is dat niet gewoon knullig met je werk en computer omgaan? Bij afsluiten krijg je bij afsluiten gewoon te zien: bijwerken en afsluiten. Dan weet je dat bij volgende opstart de update bijgewerkt word.
ik weet niet of je weet hoe er al eens met werklaptops wordt omgegaan. Ik heb het heel vaak dat ik hem na de presentatie gewoon dichtklap en de volgende keer blijkt dat de batterij leeg is gegaan en hij daardoor is uitgevallen.
Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik ooit de mogelijkheid "bijwerken en afsluiten" gezien heb op mijn laptop
Als ze geen internet hebben. Hebben ze die updates ook niet nodig. In ieder geval, de veiligheids updates
8.1 kan je alleen via de store updaten (wat de reden hiervan ook mag zijn). Met auto updates kan je dus nog prima op 8 zitten.
8.1 kan je alleen via de store updaten (wat de reden hiervan ook mag zijn). Met auto updates kan je dus nog prima op 8 zitten.
Ik haal mijn updates anders altijd binnen via Windows Update. Daarnaast zijn er op Technet en MSDN de 8.1 Update 1 iso's te vinden. Er zijn dus wel meer manier om die update te bemachtigen. Zou de update nu ook op CD te verkrijgen zijn? Zoals destijds XP SP3 ook (gratis) op CD te verkrijgen was? :)
van 8 naar 8.1 kan alleen via de store of een "upgrade" installatie waarbij heel windows vervangen wordt.
er is geen los update bestandje of iso.
Op technet zijn er wel isos te vinden. Helaas alleen volume licence waardoor je bv geen beschikking hebt over Windows media pack.

http://technet.microsoft....e=10&PageIndex=0&FileId=0
voor zo ver ik weet zijn dat geen losse updates maar volledige windows 8.1 installaties, die vervangen dan je hele windows(al kan je wel je programma's en bestanden laten staan)
Op technet zijn er wel isos te vinden. Helaas alleen volume licence waardoor je bv geen beschikking hebt over Windows media pack.

http://technet.microsoft....e=10&PageIndex=0&FileId=0
Is niet alleen VLK. Ik heb gewoon een Windows 8.1 Pro N update 1 ISO er vandaan weten te plukken, was wel even zoeken. :)
Wat ontbreekt er bij N dan? IE toch? Of meer?
Windows N versies hebben geen Mediaplayer, dan moet je apart het media pack installeren. IE heb je echter wél.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 13 mei 2014 18:55]

En als je UAC uit hebt gezet werkt o.a. de store niet meer.

sorry deze was @lievenbq

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 12 mei 2014 20:07]

wat store werkt niet meer als UAC uit staat?
Dit is het eerste dat ik er van hoor.. Hier staat UAC uit en werkt de store nog perfect hoor..
Dan heb je UAC niet volledig uitgeschakeld maar gesilenced. De optie om UAC volledig uit te schakelen kan niet via de normale settings. Als je UAC echt helemaal uitschakeld werkt Store niet meer (en elke andere Metro app).
Inderdaad, zoals Phyxion zegt:
zie ook: http://postimg.org/image/z9pq2uyel/

<application name> can't open.. bla bla
Zoals hierboven in de afbeelding de 'store' applicatie. Maar simpele app als WhoIs die IP moet weergeven ook niet.
De update naar 8.1 loopt toch via de store? En niet via automatische update...
Het gaat om update 1, voor Windows 8.1

Je haalt 8.1 op via de store, daarna update 1 via Windows Update.
Het gaat niet om Windows 8, maar 8.1

Wie op 8 zit blijft updates krijgen.

Wie op 8.1 zit moet upgraden naar 8.1.1.

Net zoals mensen die bijvoorbeeld Vista SP2 niet installeerden en express op SP1 bleven, ook niet alle updates meer kregen. Immers anders moet men elke keer de uydate twee keer testen, en extra ontwikkelwerk doen voor beide varianten.
Zo'n Vista machine had ik laatst ook onder handen zonder SP1. Maar bij het handmatig installeren van SP1 werd na dik anderhalf uur vanzelf de handel terug gedraaid en mocht je opnieuw beginnen. (en uiteraard niets te vinden in logboeken of zo). En SP2 installeren kan niet zonder SP1. En ook daar stond alles op 'automatisch updaten'.
Dus "auto-update" is geen garantie dat het ook automatisch goed gaat.
Dat klopt, maar dat beweer ik ook niet.

Ik snap dus niet waarom ik 0 sterren krijg, want mijn opmerking is 'on topic' en precies wat veel mensen hier msisen: dat het hier enkel gaat om updates van 8.1 en niet 8.0.

Deze 8.1.1 upgrade is vergelijkbaar met de service packs zoals since XP gangbaar. En daar kreeg je ook niet alle updates meer als je een service pack oversloeg.
Je kunt automatisch updaten uit zetten, dan moet je het handmatig installeren
Klopt; Indien je het handmatig uitzet ontvang je het niet. Dit zal dan echter vaak wel bewust zijn. Gezien de meeste mensen die niet technisch zijn met de computer dit altijd aan hebben staan. Ik vraag mij dan ook af hoe groot het percentage is wat geen updates krijgt.
...omdat installatie van Update 1 niet overal vlekkeloos verloopt?

http://answers.microsoft....1bc6474d&tm=1399916761953
http://answers.microsoft....page=113&tm=1399916744817

Resp. 96 en 113 pagina's vol ellende...
Resp. 96 en 113 pagina's vol ellende...
Op een paar miljoen updates die geen probleem hadden.

Beelzebassie, op het internet kan je ALTIJD iets vinden wat je idee argumenten kracht bijzet. Het is echter maar zeer zelden een valide argument in een discussie.
Tja en ik heb 3 laptops, 10 desktops, 2 tablets en 6 servers (die laatste dan wel met 2012R2 update 1) geupdated zonder probleem.
Bij mij ging het helaas flink mis op een Dell PowerEdge T620 server met Windows Server 2012 R2. Na de grote update startte de server niet meer op, vlak na de boot BSOD met een INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE melding.
Het schijnt een bekend probleem te zijn met LSI RAID controllers icm met deze update (KB2919355), daar maken oa Dell (PERC) en SuperMicro gebruik van.

Helaas, 4 lange dagen bezig geweest de server weer te laten booten, maar helaas... Echt van alles geprobeerd....
Zelfs een Dell ProSupport engineer en een Microsoft Engineer in India op het hoogste technische niveau konden het probleem niet oplossen.
Pas dus op als je een LSI RAID controller hebt en Windows Server 2012 R2 en update KB2919355 wilt installeren. Update voor de zekerheid vooraf je RAID controller drivers..

[Reactie gewijzigd door Urk op 13 mei 2014 00:09]

Dus offline de nieuwste drivers installeren met behulp van DISM en safemode booten wou ook niet?
Nee, helaas... Sterker nog, ik heb de RAID array zelfs 2 x gecloned naar 2 aparte SATA disks. Zelfs zonder RAID controller en booten van die SATA disk via de build-in SATA controller geeft dezelfde BSOD (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE) |:(

De MS Engineer heeft via DISM geprobeerd de update terug te rollen, het commando leek de eerste keer succesvol maar helaas nog steeds niet booten.
Ook kwam na een registry hyve vergelijking tussen de nieuwe werkende installatie en de foutieve naar boven dat de volsnap driver (volsnap.sys) was verdwenen en zelfs in de registry op disabled stond. Dat was dus zeker ook geen goed teken en is cruciaal.
De MS engineer noemde ook dat Microsoft vrijwel alle interne drivers in het OS heeft vervangen met update KB2919355.

Booten op enige andere manier, safemode, safemode command promtp, last known good, debug mode etc.... allemaal INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE BSOD....
Om de klant snel weer online te krijgen hebben we het op een gegeven moment dus maar opgegeven en een herinstallatie uitgevoerd.
En daarom zitten wij nog op 2008r2, daar zijn de meeste kinderziektes wel uit. Als wij fysieke machines updaten maken we altijd een backup van de Windows partitie zodat we altijd terug kunnen.

Ik hoop dat je die server weer aan de praat krijgt!
Je bent niet de enige iig.

http://serverfault.com/questions/589534/inaccessible-boot-device-after-installing-kb2919355-on-server-2012r2

Ontopic: Ik heb hier een aantal machines staan die niet willen updaten naar 8.1. Dat zou in de store moeten staan, maar daar zijn niet te vinden. Maar even iets mee doen binnenkort.

[Reactie gewijzigd door Mr.Monk op 13 mei 2014 08:31]

Ja opzich goed punt alleen volgens mij kan je tegenwoordig in OEM vorm al geen Windows Server 2008 R2 meer meebestellen bij een server.

Het artikel wat je noemt ken ik inderdaad, en er zijn er meer die over dit probleem geen. bijv hier.

Server dus niet meer aan de praat gekregen maar helaas dus opnieuw moeten installeren. Kan je nagaan wat deze update heeft gemolt.
Dank iig voor je sterkte wensen _/-\o_

Wat betreft je andere dingetje over Win8.1: het is gewoon super irritant dat je deze update niet als losse executable kan downloaden maar alleen via de Windows Store...
Ik, bijvoorbeeld, heb hem niet gekregen, ook niet als het manueel probeer.
Bij mij heeft het ook heel lang geduurd voordat hij het deed (ondanks meerdere handmatige pogingen). Pas vrijdag kwam de update
Ik moest hem handmatig binnenhalen: bij Windows Update stond de update bij mij uitgeschakeld.
Er zijn mensen die graag nog wachten met updates, vooral bij zo'n grote updates. (verlies van het vertrouwen) Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er eindgebruikers zijn die software hebben wat alleen werkt op 8 of 8.1 (laten we de drivers ook niet vergeten.).
Precies updates zijn niet altijd per definitie beter!

Daar komt nog bij dat updates mogelijk nieuwe lekken creëren.
Precies updates zijn niet altijd per definitie beter!
Daar komt nog bij dat updates mogelijk nieuwe lekken creëren.
Bevalt MSDos 5.1 nog een beetje?

Natuurlijk kan je voorbeelden vinden van Windows updates die niet zonder problemen waren maar MS heeft hierin een keurig trackrecord. Als jij je Windows niet wilt updaten omdat het mogelijk niet beter is en omdat er mogelijk nieuwe lekken ontstaan wil ik liever niet dat je je laptop bij mij inplugt.
Bevalt MSDos 5.1 nog een beetje?
Dat zou bijzonder zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/MS-DOS#Versies_van_MS-DOS
Bevalt MSDos 5.1 nog een beetje?
Ik wacht nog steeds op persoonlijke reacties van Microsoft van de tijd dat ik vooral mijn Windows 3.0 moest registreren. Ik zou dan op de hoogte gebracht worden van alle nieuwigheden van Microsoft.

Ik wacht nog steeds op (persoonlijk) bericht van MS dat Windows 3.1 of 3.11 uit zal gaan komen! (Of ik wil mijn geld terug van de postzegel van toen)
Maar DOS 5 draait nog uitstekend. :)

[Reactie gewijzigd door LooneyTunes op 13 mei 2014 00:27]

Dus je maakt je wel zorgen om mijn OS en of die wel veilig is maar je staat er geen seconde bij stil dat een update mogelijk gevaarlijkere lekker creëert.

Daarbij is mijn PC het veiligste van alle hardware op je netwerk aangezien mijn windows geen netwerk support meer heeft.
Er is niks gedeeld hij zoekt niet meer naar andere apparaten en de netwerkt kaart werkt alleen nog voor internet.
Ik wil niets met andere pc's op het netwerk te maken hebben omdat ik andere pc's minder vertrouw dan die van mezelf.
De pc in de kamer hiernaast laatst gescant en 480 resultaten (pc was 2 maanden oud)...
En dat met windows 7 x64 met alle updates geinstaleerd.
God was helpen die updates haha.

Pc's zijn zo veilig als de gebruiker die erachter zit.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 12 mei 2014 20:38]

Ik heb ook nog steeds windows 8 omdat ik telkens een foutmelding krijg als ik windows 8.1 wil installeren. Gelukkig loopt de ondersteuning tot 2016, dus ik heb nog wel wat tijd om het op te lossen
Ik heb ook nog steeds windows 8 omdat ik telkens een foutmelding krijg als ik windows 8.1 wil installeren. Gelukkig loopt de ondersteuning tot 2016, dus ik heb nog wel wat tijd om het op te lossen
Maar dan post je die fout toch even op de tweakers forums? Binnen een paar uur weet je wat het probleem is. Dat jou machine een probleem heeft is toch geen argument in deze discussie?
Hoi.

Mijn laptop krijg ik ook met geen mogelijkheid naar 8.1.
Hij installeert hem tot 70/75 % en daarna krijg je een foutmelding dat
Windows 8.1 niet geinstaleert kan worden.
Als je een oplossing weet hoor ik hem graag van je.

Gr. Theo

[Reactie gewijzigd door Theo27 op 13 mei 2014 00:16]

Dat probleem heb ik ook. Ben al tijden aan het proberen, maar iedere keer krijg ik ook de foutmelding dat het niet geinstalleert kan worden. Automatische updates staat gewoon aan, altijd. Maar geen windows 8.1, lukt niet!!
Wordt er ondertussen een beetje sch&^%%tziek van.
een aantal tablet-eigenaren hebben deze update verwijderd omdat ze anders hun toetsenbord niet kunnen horen.
microsoft kreeg te horen van een paar mensen dat hun typ geluid anderen stoorde in bed, tijdens vergaderingen, etc. dus hebben ze het volume van het virtuele toetsenbord met zo'n 60% verlaagd.

lijkt mij logischer dat je zelf je hele volume omlaag zet als je stil moet zijn, ipv dat je verwacht dat iedereen maar met een stiller toetsenbord werkt.
Waarom in godsnaam zou je een virtueel toetsenbord geluid willen laten maken. Geef mij één reden waarom, ik zie hier de meerwaarde niet van in
zodat je kan horen dat je raak typt.
ik mis wel eens een letter, en dat hoor ik meteen aan een missend geluidje.
Denk dat het vooral gaat om bedrijven die hierop achterlopen, ik ben zelf werkzaam in de ICT en hier is de 8.1 update nog niet uitgerold. Dit komt vooral omdat de virusscanners windows 8.1 niet ondersteunen.
Ik heb hier 3 pc's met 8.1, alle hebben automatisch update aanstaan.

de windows 8.1 update 1 staat als important, update beschikbaar. Handmatig uitvoeren van deze updates loopt vast in een fatal error, dus zo vreemd is het niet dat er nog mensen zijn zonder update
bedrijven die hun updates eerst moeten testen alvoren ze uit te rollen kunnen achterlopen. vooral als een bedrijf veel custom software/hardware gebruikt of verplicht is uitgebreide veiligheids-testen te doen kan zo'n testtraject lang duren
Hoe kan je zien of je windows 8.1 hebt. In systeem info staat namelijk: Windows 8'
Bij mij staat windows 8.1 pro in systeem info......
Daar heeft @Loller1 hierboven al antwoord op gegeven.

Edit: dat slaat dus op het zien of je de update al hebt gehad...
Ga met je muis naar de rechterkant van het scherm en de Charmsbar verschijnt
Kies voor Settings, Change PC Settings, PC and Devices, PC Info
Onderin zie je welke versie je hebt

[Reactie gewijzigd door rvanson op 12 mei 2014 20:18]

Krijg je dan ook een melding ofzo als je geen update 1 hebt geinstalleerd? Ik was mij daar ook niet van bewust (ik vroeg mij al af waarom ik nooit updates krijg, maar kennelijk gaat dat onzichtbaar automatisch). Heb even getest en ik kan apps pinnen aan de taakbalk, dus dan zal ik wel op de goede versie zitten ;)
Als je al extra knoppen langs je profielfoto ziet staan weet je het ook. ;) Of in IE even kijken of je op versie 11.0.7 of hoger zit.
nee dat klopt niet helemaal je haalt wat dingen door elkaar .windows 8.1 hier daar word de eerste 8.1 update mee bedoeld . die powerknop langs je account komt er pas bij na dat je hebt geupdate naar de lente update . je weet dan wel zeker dat je 8.1 ook hebt natuurlijk. maar na de eerste 8.1 update heb je die knoppen dus niet.

[Reactie gewijzigd door style2k op 12 mei 2014 20:22]

Uhm, wat haal ik precies door elkaar? Ik weg dat er extra knoppen (1 of 2 trouwens) langs je profiel foto staan in Windows 8.1 Update, is dat soms niet waar?
hehe, nu je het zegt. Die powerknop is wel handig. Was me niet eens opgevallen. Zat altijd te pielen met rechter muisknop op de startknop -> shut down -> shut down :P
Houdt dit nu in dat je Windows 8 ook vervalt? Of geld dit alleen voor Windows 8.1?
Windows 8 loopt nog tot 2016. Windows 8.1 gebruikers moeten de update installeren(zoals je elke update/patch moet installeren).
Ik vind het vreemd dat MS deze update aan een tijdlimiet koppelt. Als updates incrementeel op je systeem binnen komen dan passeert de 8.1 update 1 update (volgt ieder het nog?) toch automatisch. Waarom dan toch zo krampachtig? Als iemand zijn systeem drie maanden uitlaat en dan pas de updates binnenkrijgt dan kan MS toch moeilijk aankomen met het verhaal dat de klant buiten het tijdslot valt? Vorige week een nieuwe Lenovo laptop bij iemand geconfigureerd, zat nog een W8.0 image op. Stel dat dit over twee maanden nog gebeurt? Dit is de klant toch niet te verwijten? Krijgt die persoon dan geen 8.1 update 1 update en later meer? Jammer, te laat.

Ik vermoed dat de ambivalentie die is ontstaan door de Windows 8.1 update zich uitstrekt naar dit W8.1 update 1 update proces. Veel mensen hebben vermoedelijk de W8.1 slag nog niet eens gemaakt. Dus eigenlijk gaat dit meer over de Windows 8.1 update dan over de 8.1 update 1 update. MS is gewoon verplicht onderhoud aan het OS te plegen. Daar heeft ze zich bij haar klanten toe verplicht (ook al bij W8.0). De stunt met Windows 8.1 dat uit de Store moest worden opgehaald vond ik al exemplarisch. Eens maar nooit meer.

Wil MS mensen naar haar store krijgen dan verzint ze maar iets anders. De doelgroep kale OS gebruikers is trouwens helemaal niet interessant als potentiële storeklant. Een helemaal niet als ze geïrriteerd gedwongen is zelf een update transactie uit te voeren die het OS toch automatisch zou moeten doen. Deze gebruikers heeft MS alleen maar een negatieve associaties voor haar Windows store opgeleverd. Probeer met die store nu maar echt op de mensen te richten die hiervoor open staan.

Updates voor OS'sen horen niet thuis in stores. Updates zijn vitale toevoegingen waarbij niet updaten geen optie zou moeten zijn. Apple doet het ook, wordt dan gezegd. Apple zet mensen ook in een keurslijf, heeft ook een store inderdaad maar Apple denkt wel meer vanuit de functie. Een vitale OS update in een store zetten is voor mij niet denken vanuit de functie.
Je krijgt de updates nog wel gewoon. Mensen die 8.1 hebben geinstaleerd, maar de 8.1 update niet krijgen pas weer updates na het downloaden van 8.1 update. Gewoon hetzelfde als het eerst was met de SPs. Al kwam SP2 uit werd SP1 na een paar maanden ook niet meer ondersteund. Mensen die 8.1 draaien zullen altijd naar 8.1 update kunnen updaten(technische problemen daar gelaten)

8.0 word nog tot 2016 ondersteund, mensen die 8.0 nu nog draaien hoeven zich geen zorgen te maken. Hoewel updaten naar 8.1 wel aan te raden is. Als je nu update naar 8.1 krijg je direct 8.1 update binnen, 8.1 zonder de 8.1 update is niet meer te downloaden.
Windows Updates zijn niet incrementeel (tenzij natuurlijk major updates zoals 8.0 naar 8.1), de updates van deze maand zullen Windows 8.1 Update 1 niet bevatten. Wel hebben de updates van deze maand (of ja, volgende maand nu) de Windows 8.1 Update 1 nodig om goed te kunnen functioneren.
Waarom dan toch zo krampachtig?

Niet krampachtig, maar extra informatie.

Vroeger deed men dit zonder te melden. Wie Vista SP1 had en niet upgraden naar SP2, kreeg gewoon geen updates meer op een bepaald moment.

Enige verschil met deze 8.1 naar 8.1.1 is dat Microsoft het nu expliciet meldt.

Vorige week een nieuwe Lenovo laptop bij iemand geconfigureerd, zat nog een W8.0 image op. Stel dat dit over twee maanden nog gebeurt?

8.0 vs 8.1

8.0 blijft gewoon ondersteund.
8.1 zonder de 8.1.1 update niet meer.
Mmmmhh.... Ik kan geen informatie vinden of dit ook geld voor Windows 2012R2 servers. Heeft iemand een idee?

/Edit:
Pffff... Allemaal Off-topic stemmen.....
Hallo tweakers: Windows 2012R2 is precies hetzelfde OS als Windows 8.1. Ook Windows 2012R2 heeft update 1 gekregen (het is zelfs dezelfde update). Als je de desktop experience rol installeert in Windows 2012R2 dan kun je zelfs het verschil niet eens zien met Windows 8.1....

Totaal niet off-topic dus....

/Edit 2:
Ik heb Microsoft.com en technet helemaal doorzocht en kan eindelijk duidelijkheid gevonden:
http://blogs.windows.com/...requirement-extended.aspx

All future security and non-security updates will be built on these latest product updates, so existing Windows 8.1 customers (as well as Windows Server 2012 R2 and Windows Embedded 8.1 Industry customers) will need to be running these latest product updates in order to continue to receive future product improvements and security updates.

As we’ve been monitoring the release, we’ve been actively discussing this new approach to servicing with enterprise customers and listening to their feedback regarding managing the deployment timeline. As a result, we’ve decided to extend the timeframe for enterprise customers to deploy these new product updates from 30 to 120 days. In order to receive future updates, all customers managing updates using WSUS, Windows Intune, or System Center Configuration Manager have until August 12th to apply the new updates. For those that decide to defer installation, separate security updates will be published during the 120-day window.

[Reactie gewijzigd door dycell op 12 mei 2014 21:25]

Zakelijke varianten van Windows 8.1 hebben nog tot de Patch Tuesday van augustus, ik denk dat Windows Server 2012 R2 hetzelfde patroon volgt, maar pin me er niet op vast.
Wordt er op de lifecycle-site niet echt wijzer van. Sterker nog, ik zit nu te koekeloeren op http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?sort=PN&alpha=windows+8&Filter=FilterNO en daar staat (voor Windows 8):
Windows 8.1 11/13/2013 Review Note
The product falls under the same lifecycle policy as Windows 8 with support ending 1/10/2023. However, customers have 24 months to move to Windows 8.1 after General Availability in order to remain supported. See the Windows 8.1 FAQ for more information.

Wat me niet duidelijk is is, of ze het hebben over de release date van Windows 8, of SP1, maar hoe dan ook zou Windows 8 zonder SP1 tenminste to 30 oktober 2012 moeten worden ondersteund... toch?

Edit: nvm het bovenstaande, las te snel heen over het feit dat het over update 1 voor 8.1 gaat. Dus 0-modders, leef je uit.

[Reactie gewijzigd door Zoethoutstokje op 12 mei 2014 21:00]

Op 30 oktober 2012 is de ondersteuning van Windows 8 begonnen, en blijft ondersteund tot en met januari 2016, daarna moet je Windows 8.1 in gebruik hebben genomen, waar je vanaf juni 2014 ook moet hebben geüpdate naar Update 1.
Ik heb het idee dat mensen die deze update niet installeren helemaal geen updates installeren en ook geen ondersteuning hebben. Hij zit gewoon tussen de andere normale updates, de gemiddelde gebruiker ziet geen verschil tussen 8.1 update en patch X.
Met dank aan de mensen die gewoon lekker op IE6 zijn blijven hangen al die jaren. Blijkbaar moet je het bij sommige mensen gewoon door hun strot rammen voordat ze gaan updaten.
ahhahah begrijpelijk! af en toe forceren of bang maken vervolgens luisteren ze wel!! :)