Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties
Submitter: Loller1

Microsoft heeft de Windows Store voor Windows 8.1 aangepast in een nieuwe release. De softwarewinkel heeft volgens het concern verbeterde navigatiemogelijkheden gekregen en de layout is meer in overeenstemming met de Store-omgeving van Windows Phone.

De layout van de bijgewerkte Windows Store bevat voortaan een navigatiebalk die altijd zichtbaar is. De balk heeft via links onder andere toegang tot het startscherm, de hitlijsten, categorieën en app-verzamelingen die zijn ondergebracht in zogenaamde 'collections'. Ook de accountgegevens zijn via de balk toegankelijk. Microsoft zegt het aantal opties beperkt te hebben gehouden om zo een overvolle navigatiebalk te voorkomen.

De eerder genoemde collections, die al langer beschikbaar zijn op Windows Phone, staan voortaan ook op de voorpagina van de Windows Store. Apps binnen deze verzamelingen worden thematisch onderverdeeld, bijvoorbeeld onder 'muziekapps', terwijl ontwikkelaars apps in bijvoorbeeld de Red Stripe Deals-collectie ook in de aanbieding kunnen doen. Apps die in de aanbieding zijn worden voortaan ook geaccentueerd door de aanbiedingsprijs visueel meer te benadrukken.

Aankopen in de Windows Store die ook op Windows Phone-apparaten kunnen draaien, zullen daar voortaan ook beschikbaar zijn, en vice versa. Zo kan een ontwikkelaar er voortaan voor kiezen om een app na aankoop op alle Windows-compatibele apparaten van de koper te laten draaien.

De updates aan de Windows Store volgen kort op de aanpassingen in de spring update die Microsoft voor Windows 8.1 heeft uitgebracht. In het najaar wordt nog een update verwacht die het startmenu laat terugkeren.

Windows Store

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Ik lees nu pas dat het start menu dus terugkomt, daar zit ik ondertussen eigenlijk niet meer op te wachten. Het gaat fijn zoals het nu is, ik klik op de Windows knop op mijn toetsenbord en zie al mijn 'apps' en kan beginnen met typen als ik iets wil openen.

OT: Die update voor de store is wel nice, het zit er allemaal net wat overzichtelijker uit.
Het nieuwe Startmenu wordt als het goed is optioneel. Dus als je voorkeur bij het huidige Startscherm ligt kun je die gewoon blijven gebruiken. Iedereen blij. :)

[Reactie gewijzigd door n-evo op 14 mei 2014 10:14]

Inderdaad beter dat het een keuze wordt. Ondanks dat ik al ruim 10 jaar tevreden Mac OSX gebruiker ben -en al sinds de allereerste iPhone alleen nog maar iOS telefoons heb gehad- baal ik er soms van dat Apple altijd keuzes maakt die de grootste groep mensen tevreden moet houden/maken. Hierbij wordt er dan geen keuze gegeven of je het oude of het nieuwe wilt gebruiken.

Aan de andere kant is dit wel de reden dat ik nooit verloren raak in configuratieschermen als je iets (in mijn ogen) simpels wilt veranderen, iets wat in Windows en zeker in Linux wel het geval is.
Daar zou een brilliante oplossing voor moeten zijn. Een toggle genaamt: "advanced configuration mode". De niet tweakers kunnen gewoon "het standaard pakket" gebruiken. De tweakers kunnen alles toggellen wat ze willen.

Daarnaast zou een "first boot wizard" die de instellingen met de grootste impact doorloopt heel fijn zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Het gros van de veranderingen die OS X Lion bracht kunnen tegenwoordig gewoon hersteld worden naar Mac OS X Snow Leopard standaarden. Denk aan Dashboard in een layer i.p.v. Space, vensters in Mission Control kunnen niet-gegroepeerd worden weergegeven, richting van scrollen, scrollen met intertia, altijd weergeven van scrollbalken, uitschakelen van multi-touch gestures, etc.

Lang verhaal kort: Als je wil kan je OS X Mavericks voor 90% terugzetten naar wat je op Mac OS X Snow Leopard gewend was. Kwestie van even rondkijken in Systeem- en Finder voorkeuren.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 14 mei 2014 11:30]

(...) baal ik er soms van dat Apple altijd keuzes maakt die de grootste groep mensen tevreden moet houden/maken. Hierbij wordt er dan geen keuze gegeven of je het oude of het nieuwe wilt gebruiken.
Die laatste zin volg ik niet helemaal, als je immers doelt op OS X. Het is helemaal niet nodig om een keuze te geven "oud-nieuw", omdat OS X [i]nooit[/i[ ingrijpende UI changes krijgt met een update, het gaan (zoals je zelf ook wel weet) om subtiele toevoegingen of veranderingen zoals: mission control, exposÚ, dat overzicht van applicaties (ben de naam kwijt).

Ik ben dan wel 1 van die "zeikerds" die de UI omslag van Win8 verschrikkelijk vindt. De Windows 7 interface was meer dan prima voor desktop gebruikers, er was niks mis mee. Iets wat Apple dus nooit zal doen, vooral houden zo (hiermee zeg ik niet dat de OS X UI perfect is).

edit: typo

[Reactie gewijzigd door _h93 op 14 mei 2014 10:44]

de startknop is idd gewoon niet nodig. gelukkig hebben ze daar ook mee gewacht om die terug in te voeren . want mensen beginnen er echt wel aan te wennen . als straks de startknop terug komt zit niemand er meer op te wachten en was het dus al die tijd een kwestie van wennen.
Jij vind de startknop niet nodig, ik wel. Werk nu een jaar met Windows 8, tuurlijk ben ik er aan gewend, maar vind het nog steeds onhandig op een laptop. Over het typen kan ik ook kort zijn, in Windows 7 zat dit ook gewoon alleen dan onder de startknop. Dus exact hetzelfde als Windows 8.
Ik ben heel benieuwd waar je die startknop dan zoal voor gebruikt. Het starten van programma's lijkt mij de meest voor de hand liggende funktie maar sinds jaar en dag staan de programma's die ik regelmatig gebruik via shortcuts op mijn bureaublad. Veel handiger dan eerst in het start menu te moeten duiken.
De startknop gebruik ik alleen nog om m'n pc uit-of in slaap te zetten.
dat vind ik dus niet, en is ook meteen de reden dat ik niet overweg kan (wil) met Apple OS, want daar heb je ook die balk onderin met allemaal programmas. In het startemenu kun je mooi groeperen en is het uit beeld wanneer je het niet nodig hebt.
EN je kunt er altijd bij (net als in startscherm windows 8) en als je de koppelingen op je bureaublad hebt staan en 5 programma's open hebt, dan moet je eerst alles wegklikken voor je weer op je bureaublad bent (ja, of naast de klok klikken). Allemaal gedoe, en ik hou van een zo opgeruimd mogelijk bureaublad.
geef mensen toch de keuze in plaats van het een of het ander te verplichten..
In OS X kun je de dock ook ergens anders dan onderaan zetten en ook op auto-hide en ook apps groeperen in een folder dus wat is je bezwaar?
Correct, maar toch moet MS de startknop opnieuw invoeren want dßt is hoe je technofoben over de streep trekt. Dan nog hernoemen naar Windows "9" en geld rapen.

Dat niemand de startknop meer nodig heeft, is onbelangrijk. It's about sending a message.

Zo werkte het ook met Vista: developers vereisten eindelijk geen adminrechten meer, maar MS schroefde toch UAC terug om aan de gebruiker te communiceren dat "het probleem met Vista opgelost is" en kleefde vervolgens het cijfer 7 op hun volgende servicepack en iedereen was dolgelukkig.
Cancel or Allow
Overzichtelijk misschien, maar wat staan er veel nutteloze apps in!

Wat heb je op een laptop/desktop aan een Facebook of Shazam app? Wat moet ik met Phototastic of News bento op een desktop?

En Hill Climb Racing op een desktop spelen? Windows wordt steeds meer het "mijn oma speelt nu ook Farmville" OS.
Je vergeet even dat windows 8 ook geschikt is voor tablets, waarvoor deze apps vooral voor bedoeld zijn.

Microsoft probeert een OS te maken die overal voor geschikt is.
Heb je het nou over het start menu? Daar kun je toch gewoon inzetten wat je wilt? Als er onnuttige apps in staan doe je dat echt jezelf aan hoor.
Ah natuurlijk, da's logischer. Mijn excuses!
Ik lees nu pas dat het start menu dus terugkomt, daar zit ik ondertussen eigenlijk niet meer op te wachten. Het gaat fijn zoals het nu is, ik klik op de Windows knop op mijn toetsenbord en zie al mijn 'apps' en kan beginnen met typen als ik iets wil openen.
Ik ben het hier helemaal met jou eens, Na een paar maanden ben ook ik er aan gewend en hoef ik niet meer terug naar het oude start menu.

OT: hopenlijk is de windows store met deze layout een stuk overzichtelijker geworden. Vond het vaak onoverzichtelijk om hier de juiste apps in te vinden (ook als ze er wel al waren) in vergelijking met de play en app store!
Werkt inderdaad perfect met de windows key. Wat ik ook fijn vindt is dat het in windows 8 nu net als in Linux Ubuntu werkt. Zat in Windows 7 voortdurend met mijn pink op de windows toets en dan niets.

Ontopic: De windows store ziet er strak en minimalisch met prettige kleuren. Oogt veel beter dan die van Linux Ubuntu dat op mijn andere partitie draait.
Je praat voor je zelf, er zijn zat mensen die alsnog blij zijn dat het startmenu terug komt of dan pas over gaan naar W8.1.
Heb zelf een keer een startmenu programma ge´nstalleerd maar merkte dat ik het startmenu gewoon helemaal niet meer gebruik.
Inderdaad, ik snap echt niet waarom zoveel mensen liggen te 'wenen' omdat hun startmenu weg is ... Heb ik ooit al een Linux of Mac gebruiker daar over horen klagen, het ontbreken van een startmenu / startknop?
Ik heb nooit kunnen werken met het nieuwe Start. Elke readme, link en shortcut wordt er gewoon ingedropt waardoor het ongelofelijk onoverzichtelijk wordt. Het juiste programma vinden duurt zo veel te lang. Daarnaast is het gewoon lelijk. Ze hadden hier veel betere keuzes kunnen maken, door bijv. alleen shortcuts erin te plaatsen.
Hmm, dit is juist bij de oude Start? (Windows Vista/7)

Ik heb de optie 'Show the Apps view automatically when I go to Start' aan staan (in de eigenschappen van de taakbalk). Als ik nu op de Start knop klik kom ik in de Apps view en als ik begin te typen zoekt Windows alleen in de apps.
Het probleem is dat alle inhoud van de Startmenu-mappen gewoon in het nieuwe Start wordt gezet. Dus in plaats van een soort app-launcher ziet Start eruit als een dumpplaats van nutteloze icoontjes. In het klassieke Startmenu was alles nog verborgen in een mapstructuur.
Waarvoor is die Store eigenlijk goed? Ik heb nu toch al een hele tijd meerdere Windows 8.1 (Enterprise) toestellen. Ook met Touchscreens. Maar die Store en eigenlijk het hele 'Metro' gedeelte - fullscreen apps inclus - wordt hier nooit gebruikt.

(op elke pc staat hier wel Classic Shell of Start 8 )

Programma's zoeken en installeren doe ik nog altijd zoals vroeger. Via m'n browser - Google - downloaden - installeren. Loop ik nu wat achter? :+

[Reactie gewijzigd door JanAd op 14 mei 2014 10:20]

Goh, wat gek dat het niet wordt gebruikt als je oveal classic Shell of Start 8 hebt staan....
Ik heb onlangs op verzoek van iemand Classic Shell verwijderd van een zakelijke laptop, omdat diegene intussen gewend was aan en liever werkte met de Metro interface. Zo zie je maar dat het toch aan het kantelen is, als je er maar mee geconfronteerd wordt.
Ik had nu met de Touchscreens eigenlijk ook een kanteling verwacht. Maar die is (nog) niet gekomen. Mijn eigen werklaptop is nu ook met Touch, maar ik vind het Metro deel nog altijd geen enkele meerwaarde hebben ivm de gewone desktop.

Nuja, zolang we maar de keuze blijven hebben...
Het zou inderdaad fijn zijn als er keuze komt Ún blijft. Ik zit bijvoorbeeld altijd op de schermen van niet-touch laptops met mijn vingers te tikken (ja, dat gaat dus niet... :+ ) en werk het liefst met de Metro interface voor de basale bediening. Als ik op mijn werk weer eens met Windows 7 moet werken ben ik gelijk ontheemd door dat matige zoeken in het startscherm. Als Microsoft beide mogelijk maakt is iedereen blij en is deze discussie dus ook over. :)
Haha, erg grappig. Heb ik ook altijd als ik weer eens achter de laptop van mijn zoon zit. En maar met mijn vinger tikken op dat scherm. :P :9
En ik gebruik de desktop eigenlijk nooit. Mooi toch, zijn we beide tevreden. Beter dan dat jij of ik balen dat iets niet meer kan.
Ken ook een bedrijf dat alleen nog windows RT devices gebruikt en alleen maar werkt met het metro gedeelte. Dat jij in het 'oude heden' blijft hangen met je devices, wil niet zeggen dat anderen dat ook doen.
RT kan natuurlijk, als je bedrijf totaal geen speciale software gebruikt. Of je moet een dev inhuren die de programmas omschrijft naar windows apps natuurlijk.
of je gebruikt remote desktop natuurlijk.
in principe is er nix wat rt niet kan . er zijn wat minder apps maar dat worden er vanzelf wel meer natuurlijk. en als een bedrijf speciale software gebruikt kunnen ze met remote desktop die software gewoon benaderen natuurlijk.
Met het oog op de toekomst (de mogelijkheid om metro apps in de desktop omgeving te draaien), is het vanaf een commercieel standpunt (en practisch standpunt) nu veel beter om exlusief voor Metro te ontwikkelen ipv de desktop omdat je dan direct een WinRT app hebt die op iedere Windows 8.x en RT device draait en in zowel Metro als desktop.
Je loopt niet achter maar programma's downloaden en installeren heeft weinig te maken met apps in de store.
Ik denk dat ik dat hele Metro gedeelte toch eens opnieuw moet bekijken nu ik zelf een touchscreen heb... en zeker de Windows Store :) Ik lees hier toch behoorlijk wat positieve dingen waar de meningen naar Metro toe vroeger ronduit negatief waren.
volgens mij hebben ze voor windows 8(.1) een vast app design nodig een beetje zoals met ios of zoals android ook begint te krijgen.
als ze een vast design zouden ontwikkelen met vaste compnenten zouden alle apps er een stuk beter uit komen (denk ik toch) ze hebben de tiles maar dat is lang niet genoeg
ze blijven dingen aanpassen binnen in de stock apps ik vind toch dat ze een keuze moeten maken.
deze "design-guidelines" bestaan al. Veel apps maken hier overigens ook al gebruik van, maar het blijven guidelines dus geen verplichting. richtlijn is overigens hier te vinden:

http://dev.windowsphone.com/en-us/design/process

edit: linkje

[Reactie gewijzigd door Timmiee op 14 mei 2014 10:12]

Persoonlijk vind ik het startmenu niet meer nodig en ik hoop dat ook echt dat het optioneel is. Ik ben erg gewend aan het metro interface.

Een redesign van de store kan echter zeker geen kwaad. Het ziet er leuk uit, maar mist een goede structuur voor het vinden van de apps.
ik zag laatst ineens dat als je in de apps bent rechtsbovenin nu een knop hebt om je pc uit te doen i.p.v. dat je aan de rechterkant moet staan met je muis.

Moet wel zeggen dat ik ook gewend ben geraakt aan de hele metro.
En win 8.1 werkt eigenlijk dikke prima.
Dat werd een maand geleden toegevoegd aan je OS, tenzij je Windows Update niet standaard aan hebt staan. ;)
Die balk bovenin snap ik nog wel. Hoe deze opgeroepen kon worden door te swipen weet ik niet, maar dat was volgens mij vanaf onderin. Ik gebruikte rechtermuisknop
Logischer is swipen van bovenin, en dat was het dus ook. :9
Microsoft is op de goede weg. Ik heb een Surface 2 en dus gericht op touch. Schakel ik mijn bluetooth muis in dan verschijnen er opties die je op niet-touch scherm zou gebruiken, schakel ik de muis weer uit, dan verdwijnen die opties weer. Leuk gedaan.

De store is wat overzicht betreft wat voller geworden. Er kon duidelijk nog meer informatie op het scherm en je hebt nu ook een overzicht van je account. Ook een prima toevoeging.

En dan die startknop. Ik heb het niet nodig maar wat ik er al van gezien heb ziet dat er ook weer prima uit. Misschien ga ik het gebruiken, misschien niet, maar dat er ik er voor kan kiezen is weer een bewijs dat MS luistert naar de gebruikers en dat zijn ze constant aan het doen.

Het is inderdaad de bedoeling dat apps 'universeel' worden, en dus te gebruiken op alle apparaten. Er staan er al een paar in de store maar een app ombouwen naar een universele app heeft voor sommige developers toch nog wat voeten in de aarde. Komt vanzelf goed. Universele apps zijn trouwens te herkennen aan een icon: tablet en telefoon.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 14 mei 2014 11:19]

Startknop blijft beter, veel overzichtelijker. Soms staan bij mij programma verwijderaars niet in de Uninstall list maar alleen in de Start Menu, moet je dus

1: Eerste je muis in de rechterhoek
2: klik op start
3: pijlte naar beneden.
4: door de hele (onoverzichtelijke) lijst zoeken, naar de programma

Met de startknop is het klikken op de startknop, alle programma's en daar staat ie. Ik vind het zwaar irritant om elke keer naar die metrointerface te gaan.

Ik moet nu trouwens ook tegenwoordig moeilijk doen om control panel in te gaan, of weer een extra (onnodig) icoontje op de Desktop te plaatsen.

Overzichtelijkheid is de grootste zorgpunt bij mij in Windows 8(.1)

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 14 mei 2014 14:35]

Ik heb ook liever het startmenu. Heb geprobeerd zonder, maar kan ik niet aan wennen. Dus welkom Classic Shell ;) En verder heb ik ook alle programma's die ik steeds gebruik op de taakbalk gepind.
Dat zijn toch wel een heleboel stappen, geen wonder dat je het irritant vindt.

Probeer is je rechtermuisknop op de startknop links onderin, ik denk dat er een wereld voor je open gaat.
En waar werd gezegd dat dat uberhaupt bestond? Ik zie het nu voor het eerst.
De Store zelf is er wel flink op vooruit gegaan. De universele apps zijn nu ook herkenbaar aan het icoontje. :)

Maar wat nog steeds niet in de Store kan, is het verwijderen van apps uit je app-history (Apps die niet zijn ge´nstalleerd op deze pc). Soms installeer je een app om te testen, wat soms een niet bevredigend resultaat oplevert, en vervolgens blijft deze voor de eeuwigheid in de lijst staan. En dat terwijl ik er eigenlijk vanaf wil. Rare design keus van Microsoft.

Ik had liever een deleteknopje gezien. Dat ik een niet ge´nstalleerde app 'op de plank heb liggen' notificatie/lijst, OK, maar ook dat ik een app met de virtuele vuilnis mee kan geven.

P.S. Nu ik toch met men feature requests bezig ben:
- Een gooi weg bij het afval/delete knopje.
- Een knopje: installeer deze app op ... device. dus ook een andere pc/tablet/WP (Kwam er net achter dat RTL XL nu een universele app, maar moet om deze te installeren naar de WP-store)
- Als ik dan al eigenaar ben van een app, dat ik in het detailvenster van de app kan zien op welke devices deze is ge´nstalleerd.
- Een mooie tabel waar alle apps waar je eigenaar van bent afgezet tegen alle devices met een status: niet beschikbaar, niet ge´nstalleerd, ge´nstalleerd. Hoeveel makkelijker zou je app management dan niet worden? Of denk ik nu te geavanceerd? :Y)

[Reactie gewijzigd door rene_fb op 14 mei 2014 12:05]

Ja, waarom je dat lijstje niet kunt aanpassen is mij ook een raadsel maar verder volstrekt onbelangrijk natuurlijk. Voordeel van dat lijstje is dat je niet voor de 2e keer een app installeert die je toen ook al had geprobeerd en maar niks vond. Komen we wÚÚr bij de uitspraak van Cruijff: 'elk voordeel heb zijn nadeel'. :+
Bij mijn Windows8.1 NL OEM nog geen update, terwijl automatisch update aan staat..