Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 203 reacties

Microsoft heeft de 'lente-update' voor Windows 8.1 af. De update, gericht op apparaten zonder touchscreens, heeft de rtm-status. Eerder kwam al naar buiten dat Microsoft de update op 8 april wil uitbrengen.

Nu de update de rtm-status heeft, kunnen fabrikanten hem op apparaten zetten voor verkoop na de release in april. Dat de update klaar is, heeft Microsoft-insider Tom Warren van The Verge van zijn bronnen vernomen. Microsoft zou de update klaar hebben gehad op 21 februari, een paar dagen voordat het Redmondse bedrijf er voor het eerst over sprak.

In de update krijgen apps uit de Windows Store een titelbalk met daarin een knop om ze te minimaliseren of te sluiten. Ook krijgen ze een icoon op de taakbalk van de desktop, waardoor ze zich als reguliere apps gedragen en de twee verschillende 'omgevingen' van Windows 8.1 dichter bij elkaar moeten komen. Bovendien heeft Microsoft een afsluitmenu toegevoegd.

Daarnaast is de geheugenruimte die Windows inneemt verminderd, waardoor fabrikanten apparaten kunnen maken met een werkgeheugen ter grootte van 1GB en opslag ter grootte van 16GB, iets wat goedkopere apparaten mogelijk moet maken.

Tijdens de presentatie van de update maakte Microsoft ook bekend dat het inmiddels 200 miljoen Windows 8-licenties heeft verkocht, anderhalf jaar na zijn introductie. Windows 7 verkocht in de eerste twee jaar 450 miljoen keer.

Windows 8.1-update (bron: The Verge)

Windows 8.1-update (bron: The Verge)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (203)

Daarnaast is de geheugenruimte die Windows inneemt verminderd, waardoor fabrikanten apparaten kunnen maken met een werkgeheugen ter grootte van 1GB en opslag ter grootte van 16GB, iets wat goedkopere apparaten mogelijk moet maken.
Mooi, kan Windows eindelijk goed werken op een netbook van 3 tot 5 jaar geleden ;)
De hardware vereisten van Windows 8.1 zijn nog altijd hetzelfde als die van Vista, 7 en 8. 3 tot 5 jaar geleden waren netbooks vooral uitgerust met Windows, was met Windows 8.1 dus ook geen probleem geweest.
Niet waar: Windows 7 draaide prima op een 1024x600-resolutie (meestal netbooks). Windows 8 Metro heeft/had 1024x768 nodig...
Metro draait ook perfect op resoluties lager dan dat, sommige apps zullen weigeren te werken, maar dat heb je met verschillende desktop apps ook.
To access the Windows Store and to download, run, and snap apps, you need an active Internet connection and a screen resolution of at least 1024 x 768 (bron Microsoft).
Grapjas, iets met theorie en praktijk ;)

Probeer jij dan maar eens Windows Vista op een netbook, instap tablet of ander low budget apparaat te draaien dan merk je dat het verbeterde geheugen- en opslag gebruik echt wel z'n voordelen heeft.
In de update krijgen apps uit de Windows Store een titelbalk met daarin een knop om ze te minimaliseren of te sluiten.
Hopelijk gaat het dan ook om die bizzarre apps van windows die in fullscreen openen. Ik heb mijn ouders regelmatig in rep en roer aan de telefoon omdat ze een document (foto/video/etc) openen in de classic omgeving en er dan ineens een full screen app gelanceerd wordt.
Idioterie dat je dat ook niet eenvoudig volledig kan uitschakelen... een balk met een knop om te sluiten zou al helpen... *zucht*
Ze hadden nooit die startknop weer terug moeten zetten zoals die nu is in 8.1
Mensen het is toch wel duidelijk dat daar je functie zit ?
Daar hadden we echt geen icontje voor nodig.
Sommige mensen moeten zich gewoon aanpassen en los laten van wat was.

Zo als windows 8.0 en misschien zelfs 8.1 was. was het perfect waarom die afsluitfunctie weer aanpassen.

[Reactie gewijzigd door DSTech op 4 maart 2014 09:52]

ik ontwerp user interfaces voor scada pakketten. Drie keer raden wat er gebeurt als ik de knop voor de setpoints laat verdwijnen totdat je met je cursor in een arbitrair hoekje van het scherm gaat staan?

Juist ja. Dan mag Persei84 in de auto springen om een klant te sussen en uitleggen wat me bezielde.

Verborgen knoppen zijn niet innovatief maar gewoon ronduit slecht design. Er wordt vaak wat lacherig over gedaan maar het verbergen van de startknop is mijns inziens een van de grootste flaters van Microsoft in de laatste 20 jaar.

[Reactie gewijzigd door Persei84 op 4 maart 2014 16:21]

En wat gebeurt er wanneer je die knop naar het andere kant van het scherm verhuist omdat dat handiger is? Exact hetzelfde!

Veel mensen raken in paniek wanneer er zaken plotseling veranderen. Is dat een reden om nooit zaken te veranderen waar ze eenvoudig aan kunnen wennen, waarna ze het er over eens zijn dat het beter/ handiger/ minder rommelig is?
Ga je nou echt het verplaatsen van een knop vergelijken met het verbergen van een knop? Het verplaatsen van een knop zorgt voor enkele seconden vertraging maar vervolgens kan men doorwerken. Er staat immers op de knop (of eronder) wat de knop doet, dus de visuele indicatie is daar zodat de gebruiker weet wat de knop doet. Als je de knop verbergt zonder enige visuele indicatie van waar de knop zich bevindt (zoals de Win 8.0 start knop) dan zorgt dat voor onnodige frustratie, onduidelijkheid en een dikke streep door de efficiency.

Even ter verduidelijking, ik ontwerp dit soort systemen: http://www.sancoprojects.nl/Documenten/Images/SCADA.JPG

Je snapt dan ook wel dat het verbergen van een knop zonder enige visuele indicatie een stuk meer impact met zich meebrengt dan het verplaatsen van een knop.
Omdat jij hem niet mist op een ander OS? Uhm nee lijkt me volledig in lijn met het feit dat mens A niet mens B is en OS A ook niet OS B is, totaal niet raar, eerder logisch...
Er zijn genoeg mensen die dat dus niet weten. Voor ons is het begrip "start" logisch, maar als je tegen een algemeen persoon zegt *ga naar het start menu* dan snappen ze je niet (ik kan het weten ik werk bij een helpdesk).
Klopt, dit heb ik ook vaak zat meegemaakt.
Bovendien moeten mensen dan eerst leren dat daar een verborgen knop zit en dan ook nog onthouden. Oftewel: out of sight, out of mind. Dit behoeft een extra cognitieve 'load' terwijl je die juist zo laag mogelijk wil houden bij het bedienen van software (zodat er maximaal cognitieve capaciteit voor je primaire taak overblijft).
Ze hadden die startknop in ieder geval hoogstens een optie moeten maken die default uit staat.
Ja, lekker handig voor de mensen die weinig verstand hebben van het OS. Beter andersom. (Weet niet of dit laatste kan, update naar 8.1 werkt om de een of andere reden niet op m'n pc).
Maar is nu de startknop nou terug of niet? Dat staat er niet in nameljk.
Startknop is al terug sinds Windows 8.1 RTM.
Die komt dan gewoon uit op het tegeltjes scherm.
Maar de start knop is niet zo geavanceerd zoals bij windows 7/xp?
In 7/xp kon je ook alleen maar met je linker & rechtermuisknop op die knop klikken. Geavanceerder dan dat is/wordt ie niet. Ook niet in 8.1 + update.

Wat jij denk ik bedoeld is het ouderwetse start menu (dat is wat anders dan de knop).
Dat is in 8.1 + update ook niet terug van weggeweest. Dat is nog steeds het tegeltjes menu.

Persoonlijk hoef ik dat oude menu echt niet terug, helemaal happy met de tegeltjes, veel handiger. :)
Ja idd,

Ik bedoel dat startknop waar alles in zit ( configuratiescherm enz. )

Bij 8.1 is het niet zo '' uitgebreid naar mijn weten.

Correct me if i'm wrong.
Die is nu al terug in 8.1
Mensen moeten helemaal niks. Als een commercieel produkt in de perceptie van de klant een achteruitgang is, dan heeft de aanbieder een probleem, niet de afnemer. Niet de wereld omdraaien.
Nou die startknop zit daar wel prima. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst Windows 8 gebruikt en geinstaleerd voor een wat oudere gebruiker ter vervanging van XP. Die heeft die knop nodig.

En wat hij ook nodig heeft is een knop die vroeger vervloekt werd omdat hij onder start zat; afsluiten. Die zit dusdanig ver weggestopt dat je als gebruiker zelf een snelkoppeling moet maken om deze knop op een logische plek te krijgen. |:(
De afsluitknop komt terug met deze update.
Ze hadden nooit de startknop eruit moeten halen zoals nu in 8.0
Mensen het was toch duidelijk waar deze functie zat?
Daar was dus dat icoontje voor nodig.
Mensen hoeven zich niet aan te passen, software is er namelijk ter ondersteuning voor de mensen en niet andersom.

Zo als windows 7 was, was het perfect waarom die afsluitfunctie weer aanpassen.

Kijk zo kan het ook, alleen brengt dit geen toegevoegde waarde aan deze discussie.
Laat de mensen aub. zelf bepalen wat hij of zij prettig vind werken.
Daar ben ik het inderdaad helemaal mee eens.
Laat de mensen ZELF bepalen / kiezen wat ze willen . dit houd dus in dat je een functie aan / uit zou moeten kunnen zetten.

En zoals jij het zegt is het weer het zelfde als vroeger ( WIN 7 ), waar je dus niks ZELF kan aanpassen.
Hopelijk wordt dit de update die veel mensen over de streep trekt. Tot op heden zie ik veel mensen die Classic Shell installeren (waarvoor eigenlijk), waardoor ze het hele startmenu nooit meer zien.
En dat ModernUI scherm vind ik persoonlijk heel handig. Kijk maar naar de e-mail en agenda apps die standaard worden meegeleverd, want die zijn veel beter dan de online services, en Outlook via Office zelf.

Verder is het openen van apps binnen de desktop omgeving echt een vooruitgang. Nu kunnen mensen die echt iets tegen windows 8 hebben de apps openen in de desktop omgeving, zonder in de door hun gehate(?) ModernUI omgeving te komen.
E-mail en Calendar apps zijn beter dan Outlook zelf?
Die had ik nog niet gehoord: ik ga het proberen hoewel ik zeer sceptisch ben over je statement.

Edit:
Geprobeerd, maar mijn werkmail wil niet connecten (Office 365 nota bene). Jammer, kan het dus niet testen. Dan blijf ik maar braaf Outlook 2013 gebruiken.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 4 maart 2014 11:00]

Calendar app vond ik ook fijn tot ik deze niet meer met google kan syncen, sindsdien gebruik ik het niet meer
Is er iets veranderd met Google's sync eigenlijk? Sinds Mavericks willen het Mac adres boek en calendar ook niet meer met Google syncen.
Ligt eraan wat voor gebruiker je bent. De standaard Mail app is bloedsnel op mijn laptop en Surface 2.
Dit in tegenstelling tot Outlook 2013 op mijn Surface 2 en laptop. Die moet teveel zaken laden voordat deze klaar is in gebruik.
Echter wil je alles in 1 programma, en meer functionaliteit, dan zit je vast aan Outlook.
Zal er vanaf hangen wat je nodig hebt. Ik kan die overzichtelijke, rustige en strakke interface van die apps erg waarderen. Zeker als je dat vergelijkt met het zooitje van Outlook, zelfs 2013. Echter, het zou voor mij nooit toereikend zijn omdat je enorm veel opties mist die Outlook wel in huis heeft. Voor thuisgebruik zal dat vaak wel los lopen, maar wanneer je het zakelijk gebruikt gaat wel vaak wel wat verder dan een simpele mail/agenda client.
Voor iemand die enkel de basis functionaliteit gebruikt zou ik zeggen van wel. Ik gebruik zelf Outlook 2013 en dat werkt fantastisch voor iemand die constant mails moet lezen, schrijven, opslaan maar als het is om wat nieuwsbrieven te lezen en mopjes naar de vrienden te sturen, lijkt Outlook me echt wel overkill.
Het is effe wennen, maar dat duurt niet zo heel lang. Persoonlijk vind ik hem wel aardig, maar ondertussen ben ik toch weer naar desktop-mailclient om nog wat te kunnen multitasken tijdens de app (dingen opzoeken, copy/pasten, etc).

Wel vind ik de apps beter dan die bv standaard bij Android of iOS geleverd worden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 4 maart 2014 10:02]

Mij trek je nog niet over de streep, ik heb net gisteren de laatste Windows 7 Pro 64 bij Salland 's voorraad gekocht.
Ik werk nog steeds met oude software (vanwege unieke functies) die zeer waarschijnlijk niet werkt met Windows 8.1
Alles wat onder Windows 7 werkt, zou ook onder Windows 8.1 moeten werken. Je kunt ook de Windows 7 compatibiliteits- modus gebruiken/proberen.

Ik heb nog geen problemen ondervonden met applicaties die onder Windows 7 werkten en die het niet zouden doen onder Windows 8. Meestal werkt het onder Windows 8.1 zelfs beter dan onder Windows 7...Minder geheugengebruik! en sneller.
classic shell is voor mij de enige reden dat ik windows 8 nog wil gebruiken, ik vind het irritant als ik bewust meerdere windows op 2 schermen open heb, geen enkele full screen, dat ik dan via startknop op een voor mij (let op: voor mij persoonlijk dus) onhandig fullscreen menu kom.

in classic shell kan je heel fijn sorteren en met folders/subfolders werken zodat je niet alles door elkaar hebt staan en voor de 8.1 update kon je ook direct opstarten in desktop.

wat ik dus irritant vind aan modern-ui met een simpel voorbeeld:

ik wil foto's van een sd-card selecteren, welke ik wil bewerken en welke ik wil houden. dan kan je in de desktop 2 folders open hebben staan (source folder en target folder) klik ik een foto aan, ga ik naar metro ui, heb ik fullscreen mn foto en weet ik niet meer hoe of wat. ik wil gewoon een foto op een 640x480 kunnen bekijken en dan tegelijkertijd bestanden kopieren/renamen of slepen naar lightroom/photoshop etc.

dus: na een windows 8 install ben ik eerst bezig om alles om te zetten naar desktop apps voordat ik eindelijk een beetje lekker kan werken.

metro ui: prima voor tablet of netbook, maar voor mij een draak op een desktop met 2 monitoren...
Tot op heden zie ik veel mensen die Classic Shell installeren (waarvoor eigenlijk), waardoor ze het hele startmenu nooit meer zien.
Omdat ik het popupmenu van XP nog steeds zelf het fijnste vindt werken (die van Vista/7 waarbij alles binnen 1 klein venster blijft vindt ik een ramp).. En het startmenu vindt ik helemaal niet fijn, is namelijk eigenlijk niets meer dan een desktop, maar dan met een achterlijke scrollbar (als je alleen muis hebt)..
En dat ModernUI scherm vind ik persoonlijk heel handig. Kijk maar naar de e-mail en agenda apps die standaard worden meegeleverd, want die zijn veel beter dan de online services, en Outlook via Office zelf.
En laat ik het juist ruimte verspillende onzin vinden, ja leuk voor op een tablet die je moet bedienen met je dikke vingers, maar zelf vindt ik die hele look voor veel applicaties sund van de ruimte, hebben we hoge resolutie schermen, gaan we nog grote blokken gebruiken met grote fonts waarbij we weer eigenlijk terug zijn bij 320x200 VGA DOS, maar dan mooi geupscaled..
In outlook 2010 zie ik gelukkig veel meer informatie/regels dan in die ModernUI versie waardoor ik veel sneller door de mail heen ben, en laat ik DAT toch belangrijker vinden..
Verder is het openen van apps binnen de desktop omgeving echt een vooruitgang. Nu kunnen mensen die echt iets tegen windows 8 hebben de apps openen in de desktop omgeving, zonder in de door hun gehate(?) ModernUI omgeving te komen.
Het probleem is IMHO niet de ModernUI (welke zoals ik al zei, wel perfect is voor mobile), maar juist de verspilling van de ruimte... Ik zie liever bv 50 regels met veel informatie dan 10 regels met veel minder info.. tja, de ene ziet er misschien iets gelikter uit, maar dat is alleen leuk de eerste 5 minuten als je de app voor het eerst start, daarna heb ik toch liever al de informatie die ik vroeger ook had in 1 oogopslag ipv dat ik 5 "pagina's" moet scrollen (naar rechts)..
Ik koop niet voor niets een groter scherm om zo meer informatie te kunnen zien, met de modernui is een grote hoge resolutie scherm gewoon zinloos behalve dan dat je betere antialiasing hebt voor fonts (welke overigens ook gewoon ruk is sinds windows 8 sinds ze de monocolor antialiasing methodes gebruiken, want tja, dat ziet er beter uit op slechte schermen dan bij multicolor antialiasing..)..

maargoed, ieder zo zijn eigen ding.. Voor mij is in iedergeval Windows afgeschreven als ze nog verder gaan met ModernUI voor de desktop..
Als het zo een grote update is, waarom noemen ze het niet versie 8.2?
Omdat het geen grote update is in vergelijking met Windows 8.1 tegenover Windows 8. Het is een grote update in vergelijking met de maandelijkse patches die iedere Windows versie sowieso krijgt. Update 1 is geen versiebump waardig.
Wat ik sowieso niet helemaal volg met Win8 is hoe het zit met Service Packs. Is 8.1 nu Windows 8 SP1 of is het een nieuwe versie zoals je normaal met programma's tegen komt.
Dus kan deze lente update dan Windows 8.1 SP1 zijn? Of zitten hier nu weer niet standaard alle voorgaande updates bij in om het een SP te kunnen noemen?

edit
Als ik wat beter had gelezen verderop had ik dit gezien
http://www.theregister.co.uk/2012/10/24/no_windows_7_sp2/
Eruit gesloopt vanwege incompetentie (door logheid/uit de hand gelopen)

Als ze het Windows 8.1 update1 gaan noemen, is het in mijn ogen alsnog een SP1 alleen dan met een andere naam omdat ze geen SP meer zouden uitgeven.

edit 2
@ Loller1
Je hebt ook de Windows 7 installatie met SP1 die je vanuit vista/XP kan installeren. Zo ver ik weet kun je Win8.0 updaten naar Win8.1 net zoals je dat met een SP "vroeger" deed en hoef je niet Win8.1 nieuw over 8.0 te installeren.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 4 maart 2014 12:17]

Windows 8.1 en Windows 8.1 Update 1 zijn beide geen Service Packs, ook niet met een andere naam. Windows 8.1 gedraagt zich tegenover Windows 8 als een nieuw OS en is ook gewoon te installeren vanuit XP, Vista en 7 (wat natuurlijk niet kan met SP), terwijl Update 1 zich gedraagt als een normale update én geen andere updates bevat, het is geen round-up, terwijl dat juist de definitie van een SP is.
De update zal vast geen 'lente-update' heten. dus misschien wordt het wel 8.2.
Nope, het heet: 8.1.1 is een Minor Update, 8.2 is een major Update, en die komt waarschijnlijk nog.
Minor is het alleen omdat klanten klaagden over uiterlijk, en die heft MS nu verwerkt in deze build. Dus voor klanten is het 'groots' - maar voor MS louter kleine aanpassingen.
Waarom ik dit zo stellig zeg? ik heb 3 jaar voor MS intern gewerkt, in begrijp hun visie en strategie in de publicatie van Build numbers. ;)
Om de versie nummering gelijk te trekken met Windows Phone misschien? :)
Zou wel mooi geweest zijn, weer een hele resem keys ter m'n beschikking via msdn/dreamspark :P
Ja inderdaad, ik gebruik ook de Windows 8.1 pro key van MSDN. Werkt perfect alleen bij mijn weten maar 2 jaar geldig.
Bij mijn weten is de key opzich 2 jaar geldig, niet de activatie ;)
maw. eenmaal "gekocht" voor 0 euro kan je nog 2 jaar de key activeren.

"Extended Access Guarantee (24 months) - Included
24 months of access to your download and/or key. This does not extend the duration of time-limited licenses (if applicable). "

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 4 maart 2014 16:59]

8.1.1 ? Maar ook handig dat ze de systeem aan/uit/herstart knop nu naar het start scherm hebben gebracht
Enne, 'de startknop' is weliswaar wederom de naam, maar hij heeft veel functies die men nu juist uit de w7 gebruiker groep wil, heel eigenwijs van MS, gewoon niet gekregen.
Hoe houd je je klanten bij de gewenste w8 overstap weg....

Start8 kan dat overigens geheel oplossen, die zorgt dan ook dat je in desktop omgeving opstart ipv tiles, echter dan moet je wel 4,99 dollar uitgeven.
Als je met de rechtermuisknop klikt op het Windows icoon links onderin, krijg je een mooi snelmenu met o.a. configuratiescherm, taakbeheer maar ook schijfbeheer, apparaatbeheer en programma's en onderdelen: functies die in Windows 7 nog in het configuratiescherm stonden. Daarnaast kun je in Windows 8.1 al naar de desktopmodus opstarten.
Als je met de rechtermuisknop klikt op het Windows icoon links onderin, krijg je een mooi snelmenu met o.a. configuratiescherm, taakbeheer maar ook schijfbeheer, apparaatbeheer en programma's en onderdelen: functies die in Windows 7 nog in het configuratiescherm stonden. Daarnaast kun je in Windows 8.1 al naar de desktopmodus opstarten.
Leuk voor ons, maar toch niet zo handig als start8.
Eindgebruikers en instellen dat de desktop opstart...
Eindgebruikers veel gehoorde klacht ivm na linksonder klik : "waar zijn al mijn programma's!?"

Nee, een gemiste kans van MS. En ze hadden ook nog een optie kunnen geven, welke 'soort startknop' qua functionaliteit je wilt, w7 of de nieuwe w8 startknop, hop weer wat overstappers.
Opstarten: In boot proces : wilt u in desktop of tiles mode opstarten? [ja] ] [nee] ] [altijd] ] [vraag elke keer] ]

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 4 maart 2014 10:39]

Wat een onzin, die vragen hoor je één keer en daarna begrijpt een computerleek al hoe het werkt. Dat gezeur dat het allemaal te moeilijk is geworden en dat het nadelige gevolgen heeft voor zakelijke gebruikers komt juist van de techneuten af.
Het zijn ook de 'techneuten' die van alle kanten vragen krijgen hoe ze daar mee om moeten gaan, en of ze niet alstublieft gewoon weer het vertrouwde start-menu terug kunnen krijgen.
Vragen aan ‘techneuten’ betekenen alleen maar dat iets verandert is, niet per se dat iets slechter geworden is.
Ik ben nog één van de ‘techneuten’ die na de introductie van Windows 3 talloze vragen van vrienden en familie kreeg. Iedereen was gewend een floppy in de PC te duwen en het woord dat op het hoesje van die floppy geschreven stond in te tikken om een programma te starten. Dat werkte niet meer zo, dus iedereen was in paniek. Verder werd ook die muis als een erg onhandig ding gezien.
Wie had er gelijk? De gebruikers die de weg kwijt waren of Microsoft die een nieuwe interface introduceerde voor die gebruikers? Ik ben blij dat Microsoft toen heeft doorgezet en niet klakkeloos naar alle eerste kritiek heeft geluisterd.
Tja, maar als je die interface die miljoenen gebruikers als 'vertrouwd' ervaren plots verandert kun je natuurlijk wachten op reacties...
Zeker als je probeert het wiel, dat uitstekend werkt en alleen wat geperfectioneerd hoeft te worden, ineens totaal opnieuw uit denkt te moeten vinden.
Veranderen om te veranderen heeft zelden veel goede dingen opgeleverd. Ik snap dat Microsoft de kassa regelmatig wil laten rinkelen, maar dat moet niet ten koste gaan van gebruiksgemak.
Als ik hierboven alleen al lees hoeveel reacties er zijn omdat zelfs iets basaals als je PC uitzetten een probleem blijkt......

En werkgevers met honderden personeelsleden zitten al helemaal niet te wachten op dit soort toestanden!
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt - je wil graag dat iedereen snapt hoe het werkt, maar de verkoopcijfers geven al aan dat het gewoon een erg slechte start is voor Windows 8(.1).

Feit is dat mensen slecht tegen veranderingen kunnen, en al helemaal als die (in hun ogen) niet nodig zijn. Je kunt het zelf niet moeilijk vinden om jezelf aan te passen aan een nieuwe interface, cijfers geven gewoon weer dat dit helaas bij het grootste deel van de Windows gebruikers wel het geval is, en daarom blijven steken op een voorgaande editie van Windows. Ik draai zelf 8.1 en ben er inmiddels prima aan gewend, maar ik kan ook begrijpen dat veel mensen prima zitten op Windows 7 en gewoon het nut niet inzien van een upgrade.

Iedere ICT'er ziet weer andere ervaringen, maar ik denk dat het algemeen goed is dat de meeste na een paar keer vragen, nog steeds niet alle functies gemakkelijk kunnen terugvinden in Windows 8. Natuurlijk, is dat een kwestie van gewenning en oefenen, maar daar zitten nu eenmaal weinig mensen op te wachten of je het wil of niet.
maar de verkoopcijfers geven al aan dat het gewoon een erg slechte start is voor Windows 8(.1).
Die slechte verkoop van Win8 komt door een samenloop van omstandigheden waar de nieuwe interface slechts een beperkt onderdeel van uit maakt:
- We zitten in een economische crisis waardoor iedereen voorzichtig is met zijn uitgaven.
- Geld dat voor 'computerspul' beschikbaar is wordt aan smartphones en tablets besteedt. Veel mensen hebben de afgelopen paar jaar voor het eerst een smartphone en een tablet aangeschaft. (Veel van die tablets waren goedkope versies die niet langer voldoen en vervangen worden.)
- In tegenstelling tot een paar jaar terug raken PC niet meer snel verouderd. PC van een paar jaar oud en met de vorige Windows versie voldoen nog uitstekend voor vrijwel alle taken.
Er is geen noodzaak om een paar jaar oude PC te vervangen en het beschikbare ‘computerbudget’ moet over meerdere apparaten verdeeld worden. Al had Microsoft de ‘heilige graal’ onder de OS-en gemaakt, dan waren de verkopen niet veel beter geweest.
Mijn complimenten voor je helikopterview. Dit doet de absolute verkoopcijfers wat relativeren.

Met betrekking tot je laatste argument: met al die oude courante PC's zou natuurlijk een OS upgrade ook een mooie manier zijn om het computerpark wat te revitaliseren. Maar Tweakers weten natuurlijk dat de koop van een nieuw systeem de sterkste invloedsfactor is om een nieuw OS aan te schaffen. De meest laagdrempelige ook trouwens, kijkend naar de kosten voor een OEM licentie.

Naast de economische invloedsfactoren heb ik de indruk gekregen dat een OS als W7 voor heel veel mensen in alle behoeftes voorziet. De verkoop argumenten voor W8x hebben op deze doelgroep geen impact. Die zal niet upgraden.

Gevoeliger is de groep XP gebruikers voor de beloftes van W8x. XP is nu als OS echt oud en zal gebruikers onwillekeurig afremmen in wat ze met een computer willen kunnen doen. Maar ja, kikkers in een pan met warmer wordend water..... Toch schat ik voor de XP groep in dat de pijn nu wel zo groot aan het worden is dat ze in de richting van de aankoop van een nieuw systeem gaan bewegen. Nu de economie weer een duwtje gaat geven kan dit nog een mooi uitgesteld vraageffect opleveren.

Nu die irritante charms rechts op het scherm nog eenvoudig configureerbaar weg (en niet via een regedit actie) en ik ben helemaal tevreden met W8. (2xW8.1, 1xW7, 1xXP)

[Reactie gewijzigd door teacup op 4 maart 2014 20:11]

Inderdaad. Daarnaast moet men niet vergeten dat Win8 vrij snel na Win7 werd uitgebracht. Een grote groep gebruikers is na jaren van WinXP gebruik overgestapt op Win7 en die zijn daar wel even zoet mee.

Wat we de komende maanden zullen zien is een verkoopboost van Win8 (volgens mij is Win7 ook niet meer te koop?) voor alle bedrijven welke nog werken onder WinXP. Alleen in Nederland al o.a. de gemeenten Amsterdam en Den Haag. Tel daar bedrijven uit de gehele wereld bij op en zo krijg je een geheel ander plaatje qua verkopen...
En dan vergeet je nog het "Vista" effect. Vista is al voor de RTM-status vreselijk afgebrand, dus ten tijde van het uitkomen van 7, hadden we al sinds 2003 geen alternatief. 7 heeft dus voor een forse inhaalslag gezorgd.
Je hebt helemaal gelijk. Even rechtsklikken en keuze genoeg ;)
Direct naar je bureublad kan al sinds de update van 8 naar 8.1.... Rechtermuisknop op je taakbalk in de bureaublad omgeving -> eigenschappen, en dan daar even rondkijken er staan daar veel "nieuwe" functies. ;)

Edit: had moeten refreshen voordat ik reageerde....

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 4 maart 2014 13:59]

Hoeveel eindgebruikers zouden dat gevonden hebben?
Überhaupt de daar gebruikte termen kennen ivm zoeken naar deze 'oplossing' e.d. ?
Weinig.

Zoals ik het nu heb is beter dan ms windows het heeft.

Start8 voor 'w7 gebruik', En muis links onder met r-klik voor het originele w8 'start'menu.
Gebruik dat ook. 5 dollar is niets en het werkt precies hetzelfde als in Windows 7. Sommige mensen hebben misschien liever het nieuwe startscherm maar de rede dat ik windows 8(.1) heb geïnstalleerd is meer de verhoogde efficiëntie en handige toevoegingen zoals het kunnen pauzeren van kopiëren van bestanden.

Heb ook alle muis-in-hoek-menu's uitgeschakeld en icm Start8 blijft er dan letterlijk niets van de nieuwe interface meer over.
Start8 kan ik overigens iedereen aanraden, je kunt dit op meerdere apparaten installeren. Ik heb er zelf al vijf computers mee geactiveerd en het werkt zoals we gewend zijn van W7. Mocht je niet willen betalen, dan is ClassicShell een gratis alternatief.
Ik had juist het tegenovergestelde. Een jaar Windows 8 gebruikt zonder startknop, krijg ik ineens zo'n startknop die helemaal niets toevoegd op mijn toch al volle taakbalk (ik gebruik Bins, maar zelfs met groepen is mijn taakbalk al zo'n 60% vol standaard, nog een paar programma's open die niet in hun Bin willen blijven en er komt een tweede paneel bij...).

Dus toen heb ik 7+ Taskbar Tweaker gedownload om dat onding weer weg te halen.
Juist het gebrek aan keuze voor de gebruiker, zorgt er dus voor dat klanten niet tevreden zijn of niet gaan overstappen naar Windows 8. Als jij geen Startknop wil, dan moet er een mogelijkheid zijn deze uit te schakelen. Als ik een startknop wil, dan moet deze aan te maken zijn met snelkoppelingen naar mijn meest gebruikte apps.

Als ze gewoon die keuze voor iedereen open laten, dan heeft iedereen zijn eigen wens en is het verder een heerlijk snel OS.
Het is voor geavanceerde gebruikers heerlijk om keuzes te krijgen. Eindgebruikers daarin tegen willen vaak helemaal geen keuze hoeven te maken.

Veel gebruikers hebben of maken kennis met het Windows OS op hun werk, bij kennissen of andere plekken. Op het moment dat ze zelf een pc kopen met dat OS en het ziet er opeens anders uit, dan denkt de gebruiker nier "Ah, dat is een keuze", maar denkt "Dit ziet er anders uit, dit wil ik niet, ik snap het niet".

Een tweede, misschien nog wel groter punt is dat meer keuzes inovatie tegen houden op langer termijn. Op het moment dat je meerdere soorten GUI's moet bijhouden, is het niet mogelijk om bepaalde functies door te voeren. Uiteindelijk wordt je tegen gehouden in het implementeren vand eze functies.

De ontevreden mensen in mijn omgeving zijn 'nerds'. De simpele eindgebruiker zoals mijn vader, broertje en schoonfamilie vinden het allemaal wel best. Voor 'nerds' is er een alternatief zoals Start8. Ik vermoedt echter dat er maar wienig mensen zijn welke over jaar 10 nog naar het 'ouderwetse' startmenu terug willen. (Maar wie ben ik)
"Eindgebruikers daarin tegen willen vaak helemaal geen keuze hoeven te maken"
Beetje kort door de bocht vind je niet?
En als ze dan al geen keuze willen maken, dan willen ze wel over de oude interface blijven beschikken....

Een tweede, misschien nog wel groter punt is dat meer keuzes inovatie tegen houden op langer termijn.
Hallo.... we hebben het hier over een knop links onder met een menu structuur eronder. Dat is geen rocket science.
Streker nog, misschien dat de Win8 one-size-fits all (PC/Laptop/Tablet) gedachte innovativiteit tegenhoud, omdat je met 3 verschillende form factors rekenining moet houden en ze dus de grootste gemene deler zoeken, zonder de specifieke kwaliteiten van elke apparaat te benutten.
"Het is voor geavanceerde gebruikers heerlijk om keuzes te krijgen. Eindgebruikers daarin tegen willen vaak helemaal geen keuze hoeven te maken."
Daarvoor bestaan er toch default instellingen?

De ene groep wil keuzes, de andere groep niet. Dus niemand krijgt keuzes? Een beetje verkeerde instelling vind je niet?

Zet de mogelijkheid er in maar zet ze een beetje verstopt. De gewone gebruiker komt er niet mee in aanraking maar de persoon die het anders wil kan het ten minste aanpassen.
Zo is het altijd geweest en hoop ik dat het altijd gaat blijven.
Keuzes implementeren kost geld en tijd om te maken. Plus al die uren kunnen niet besteed worden aan andere features. Tijd en geld besteden aan een aflopend design is dom.

Mensen stemmen met hun voeten en kopen steeds minder desktop PC's. Men koopt nu steeds vaker touch-capable apparatuur. Desktop-only Tweakers zijn van hetzelfde soort als de vroegere DOS-console liefhebbers. Luidruchtig, maar commercieel weinig interessant. :)

Alvorens je nu beledigd mij wegmod, geeft toe dat over een paar jaar bijna iedere laptop en iedere monitor touch heeft. Nu al gaat dat heel hard. Dan is die ouderwetse start-knop met klassiek menu een stuk minder relevant.

Het oude XP uitvouwmenu is ook verdwenen sinds Windows 7, en daar waren in het begin ook klachten over.

Microsoft kiest voor de toekomst. Die mensen voor wie het wat te snel gaat of nog niet aangepaste hardware en software hebben, is Windows 7 een uitstekend alternatief. Alhoewel ik op mijn Windows 8 machine ook geen problemen heb met een desktop only situatie.

Microsoft heeft het verzet en de tijdslijn wat onderschat, maar de trend hebben ze volgens mij heel goed gezien.
Het gaat niet over beledigd zijn of andere emotie. Het gaat over continuïteit. Windows 8 heeft een storm van kritiek gekregen en of je nu voor- of tegenstander bent, feit blijft dat Windows niet meer de onverdeelde voorkeur heeft van mensen zoals dat al bijna 2 decennia het geval was. Microsoft ziet dat gebeuren en draait langzaam de grote veranderingen al terug. De startknop is nog maar een cosmetische ingreep. Er zijn geruchten dat Windows 9 het aloude startmenu terugkrijgt.

Touch of geen touch, een muis en toetsenbord blijven de meest productieve instrumenten. Touch is een gimmick voor ons vermaak, net als de 3D cinema en de tablet. Het werkt, het is leuk, maar voor onze dagelijkse tech-behoeften kunnen we nog prima zonder deze gadgets.
Je doet nu net alsof Windows 8 met muis en keyboard onwerkbaar is.

Het is een kleine - maar ook echt niet meer dan dat - stap terug voor die oudere hardware, en een grote stap vooruit voor een stuk hardware dat beide heeft. En dat soort hardware is de toekomst voor de desktop en laptop. En het is zelfs essentieel voor de hardware die geen muis/keyboard heeft.

Omdat een UX nu eenmaal moeilijk en-en kan doen ivm én de kosten, én dat beide filosofieen soms conflicteren, is het een zeer verstandige keuze voor de toekomst.

De veranderingen die nu - terrecht - komen zijn dan ook exact om wat ik schreef: omwille van de tijdslijn. Niet omdat Microsoft terug gaat komen op de filosofie of de trend verkeerd gezien heeft. Maar enkel omdat de marktpenetratie van die nieuwe hardware trager gaat dan verwacht.

Mensen die dat hopen dat Windows 9 weer een Windows 7 wordt, zullen zwaar teleurgesteld worden. Alhoewel, diezelfde groep zal denk ik binnen een paar jaar ook dolblij met de touch op hun desktop PC zijn :)
Er is een reden dat metro apps nu in de taakbalk komen. Dat hebben ze niet voor de touch ervaring gedaan maar voor het muis- en alt-tab-publiek. En natuurlijk kun je een touch interface met een muis bedienen. Android kun je ook met een muis bedienen. Wat ik wil illustreren is dat een interface ergens voor geoptimaliseerd is. W8 is duidelijk gericht op bediening met een vinger. Dat werkt prima maar knoop dit eens goed in de oren: daar gaat het hier niet om.

De kritiek van mensen die geen touch-geoptimaliseerde Windows willen is aan dovemansoren gericht. Het is ook een non-discussie want het gaat om voorkeur. Over smaak valt niet te twisten en dat is met reden een cliché.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 6 maart 2014 09:47]

Ik persoonlijk blijf startisback de beste vinden voor wie het echte classic windows 7 startmenu terug wil. kost $2,99 voor 1 licentie en hebben kortingen voor 2 en 5 licenties.

Ik kom er zelf ook niet bij met mijn hoofd dat Microsoft deze mogenlijkheid niet gewoon als keuze terug brengt iig voor zakelijke licenties want die blijven helemaal achter met aanschaf voor zover ik kan overzien.
Ik gebruik startisback ook naar volle tevredenheid.

OT: Neemt niet weg dat MS wel gevoelig is voor kritiek. wat ik vooral irritant vind is dat je de apps met ALT-F4 moest sluiten, en ze niet kon minimaliseren. Daar doet MS in iedergeval wat mee
Hier stond onzin wat overigens al gepost was.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 7 maart 2014 14:28]

Ja dat maakt het inderdaad fijner ! Voelde me Een beetje noob dat ik deze knoppen na de eerste installatie met hulp van Google moest vinden: (
Ja dat maakt het inderdaad fijner ! Voelde me Een beetje noob dat ik deze knoppen na de eerste installatie met hulp van Google moest vinden: (
Want met rechts op Start klikken kunnen ze niet? ;) Al snap ik aan de andere kant ook wel dat een (simpele) gebruiker liever lui dan moe is. Overigens zie je daar meer opties waardoor je ook bij andere delen sneller kan komen.

Toen ik het probeerde, ging er in ieder geval een wereld voor me open (zo voelde het... :+).

[Reactie gewijzigd door CH40S op 5 maart 2014 12:16]

Je kan ook gewoon ALT+F4 drukken
Of Windows-toets + 'X' óf Windows-toets + 'C' en dan 'Settings' -> 'Power'.
Start -> shutdown <- zo simpel zou het moeten zijn. En niet dat je allerhande combitoesen moet gbruiken voor een menu waar je dan een shutdown in kunt vinden.

Of allerhande settings aanpassen (die je niet zonder google kunt vinden) om je PC geheel uit te zetten (ipv in hybrid sleep mode) als je op de uit knop van je PC drukt...

Ik hou Classic shell wel.. lost al mijn irritaties op (Mijn windows 8.1 werkt heerlijk zoals het met WIndows 7 was met de performance voordelen van 8.1).
1. Rechter muis op startknop (Win +x) -> Shut down or sign out -> shutdown
2. Rechter charmbar gebruiken (Win + c) -> Power -> Shutdown
3. Win + R -> shutdown.exe

Deze manieren zijn even makkelijk bereikbaar als Start - Shutdown. Sommige mensen moeten altijd wat te zeuren hebben en blijven dan ook bij hun standpunt zonder ook maar enigszins onderzoek te doen.

En wat is het probleem van hybrid sleep mode? Windows 8 zet de kernel in hibernate en sluit vervolgens de rest af zoals je gewend bent. Je hardware word verder geheel uitgezet. Het enige wat anders is is dat je kernel gehibernate is, ik zie niet in waarom dat een probleem zou zijn. Hierdoor kan hij ook weer sneller opstarten, iets wat je graag wilt waarschijnlijk. Oftewel zoek eens wat informatie voordat je gaat zeuren!

De enige conclusie die ik kan trekken uit je verhaal is dat je graag wilt dat Windows 8 het zelfde blijft als Windows 7, waarom gebruik je dan niet Windows 7? Een nieuw OS heeft nieuwe dingen en ja soms moet je je even inlezen om de veranderingen te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door revertive op 4 maart 2014 17:04]

Helemaal mee eens dat het gewoon wennen is, en dat men wanneer functionaliteit van Windows 7 vereist is ze dat ook absoluut moeten gebruiken.
Enige puntje met de Windows 8 'fast boot' is dat een hibernate state bijvoorbeeld geheugen (van de kernel maar niet de user omgeving) vasthoudt. Bij 'power on' wordt dat geheugen weer 'terugplaatst' wat betekend dat de nare gevolgen van zaken als memory leaks, door programma's en/of drivers die niet lekker in elkaar zitten, in stand worden houden.

Bij een reboot ipv een shutdown zou dat wel weer verholpen moeten zijn, maar in ieder geval iets voor de (huis/familie) ICT'er om rekening mee te houden.

(Overigens is 'fast boot' als feature wel uit te schakelen waardoor 'Shutdown' weer het 'oude' gedrag krijgt)
Ik ken ze allemaal, een shortcut pinnen in je taskbar naar shutdown.exe is ook een oplossing.

Ik ben wel van mening dat het voor een normale (niet Tweakers.net) gebruiker zo simpel mogelijk moet werken. Ik heb al te veel mensen met Windows 8(.1) over de vloer gehad om juist dit zoort zaken te versimpelen of shortcuts in het Metro menu te zetten naar bepaalde functies of settings.

Tja en waarom geen Windows 7 gebruiken: die zat niet bij de PC en voor touch gebruik heeft het toch behoorlijk wat voordelen boven Windows 7. Dus mijn nieuwe PC (workstation) had WIndows 8 bijgeleverd, Mijn oude tablet PC heb ik geupgrade naar Windows 8. Toch vind ik op de Workstation een "ouderwetse" desktop fijner werken. Vandaar mijn voorkeur voor een ouderwets startmenu.

[Reactie gewijzigd door mjl op 6 maart 2014 11:54]

Laat nu net een punt van kritiek geweest zijn dat het onlogisch is dat je eerst op start moet drukken om dan op afsluiten te drukken. Start druk je op om iets te starten, niet om af te sluiten.Je bent het echter zo gewoon dat dit de logische manier lijkt maar feitelijk is het onlogisch.

Overigens ben ik voor het behoud van start -> shutdown omdat mensen het nu zo gewoon zijn.
Maar waarom zit het dan niet gewoon wel onder het menu van het hoekje rechtsonder, maar dan direct de Power knop. Waarom hebben ze bedacht dit nog weer onder 'Settings' te zetten? Waarom staat er niet gewoon een powericoon op de taakbalk. Dit is een veel natuurlijkere plek. De fysieke knop zit toch vaak ook in de hoek van een laptop of op een andere logische plek op een desktop-pc (bij desktops misschien niet altijd waar). Dan moet je toch ook niet eerst de cd-speler openen en daarbinnen op een knop drukken.
Onlogisch? Op hotel- en wisselschakelingen na doen we het licht ook uit met de aan-knop....
Rechter muisknop op Start -> Shut down or sign out -> shutdown.
Simpel zat.
Is 1 klik meer dan start - shutdown Ik ben van mening dat een software bedrijf toch aan klik optimalisatie moet doen voor veel gebruikte functies. Aan en uit zetten doe je toch iedere keer als je zo'n ding gebruikt tenslotte.
Ik vind t afsluiten nog niet zo vervelend. Gewoon met de muis naar rechts, dan verschijnt er n balk, met settings, dan klik je op power, en kan je hem uitzetten, slaapstand of opnieuw opstarten. Vind ik best snel gaan.
Start -> shutdown

Ach jarenlang klaagden mensen dat het zo onlogisch was dat je 'start' moest klikken om af te sluiten. Er zijn honderduizenden grappen over te vinden op het internet.

Persoonlijk vind ik de knop ook wat ver weg zitten voor dektops, maar op tablets en moderne laptops is het niet zo'n probleem. En hoe vaak sluit je je desktop nu af?

En Tweakers die zich hier aan storen hebben natuurlijk al labg een gewone startknop shortcut op het start-menu staan, toch. 8-)
Dat werkt alleen als je de desktop of taakbalk (eigenlijk explorer.exe dus) actief hebt. Anders sluit je het actieve programma af.
Dat klopt, ik weet niet eens hoe ik de pc van mijn vrouw anders moet uitzetten (zij ook niet :P)... gaat nogal enorm in tegen de metro gedachte.

De update ziet er zeer goed uit, het zijn logische keuzes die er al vanaf het begin in hadden moeten zitten.
Wat dacht je van de fysieke uitknop op je PC O-)
dan sluit je systeem meestal niet netjes af, de meeste hebben daar als standaard actie meestal suspend to disk onder zitten en anders suspent to ram. en inhouden is nog steeds niet de nete manier van afsluiten ;)
dan sluit je systeem meestal niet netjes af, de meeste hebben daar als standaard actie meestal suspend to disk onder zitten
vanop MSDN:
Windows 8: In Windows 8, the default shutdown behavior puts the system into hybrid shutdown (S4) and all devices are put into D3. Remote wake from hybrid shutdown (S4) or classic shutdown (S5) is completely unsupported. In Windows 8, NICs are explicitly not armed for wake in both the classic shutdown (S5) and hybrid shutdown (S4) cases because users expect zero power consumption and battery drain in the shutdown state. This behavior removes the possibility of spurious wakes when explicit shutdown was requested. As a result, Wake-On-LAN is only ever supported from sleep (S3) or hibernate (S4) in Windows 8.

Note that in Windows 8, hybrid shutdown (S4) stops user sessions but the contents of kernel sessions are written to hard disk. This enables faster boot.
suspend to disk met het uiloggen van de gebruiker, dus zoals ik schreef niet volledig afgesloten.
daar heb je zoals je zelf naar verwijst, maar weg laat G3 voor.

Mechanical Off, G3.

The system is completely off and consumes no power. The system returns to the working state only after a full reboot.
enkel je kernel sessions worden gesuspend en waarom zou je dat erg vinden? tussen het gebruik van programma's door ga je toch ook niet rebooten, tenzij je echt een probleem hebt ?
Als je hem ingedrukt houdt is het inderdaad een forced shutdown, maar één keer drukken staat op de meeste pc's ingesteld als gewoon een normale shutdown. Je kan instellen wat de power knop doet onder Power Saving options.
Maar wellicht de belangrijkste vraag:

Gedragen applicaties zich nu weer als vensters (windows :+ ) die je kunt slepen e.d.? :P
Is nooit anders geweest? Je hoeft geen metro apps te gebruiken als je dat niet wil he.
Dat klopt, ik weet niet eens hoe ik de pc van mijn vrouw anders moet uitzetten (zij ook niet :P)... gaat nogal enorm in tegen de metro gedachte.
Metro:
Je zit ingesloten in een strak keurslijf (onder de grond) en kunt nergens heen, behalve een zeer beperkt aantal, nauwe tunnelbuizen strikt volgen. Als je een bepaald doel wilt bereiken moet je altijd de handleiding (de plattegrond) raadplegen... Nee hoor, past prima bij de Metro-gedachte. :p Zonde dat ze het hebben moeten renamen; het was zo ontzettend passend. :+

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 4 maart 2014 15:00]

Dan wel even EUFI uitzeten, anders start ie je USBstickje niet op. (in elk geval vertikte een nieuwe WIn8 PC mijn Clonezilla niet zien toen ik een backup van het systeem wou maken, eerdere PC's werken wel)
"Het Start Scherm?"
Heb je de Januari-2014 Beta er van gezien? Ik wel nl.
En het lijkt niet op "het Start scherm" van de laatste 20 jaar... 8)7
Bij gebrek aan een beter woord ?
Bij gebrek aan een beter woord ?
Ja, sorry hoor:
Start Menu / Metro UI / Retro Start Tiles,
give the shit a name.... ;)
Nette verbeteringen, vooral de ondersteuning van 1GB werkgeheugen is prettig, zal ook handig zijn voor veel huidige windows XP gebruikers (al hoop ik stiekem dat die massaal overlopen op Linux b.v. Ubuntu)
Die ondersteuning van 1GB is fijn, maar ik hoop om performance-technische redenen dat fabrikanten er niet voor vallen en 'gewoon' met minimaal 2GB blijven leveren.
Ik ben benieuwd wat ze hebben gedaan, want de 2Gb van de Asus T100 houdt niet echt over
Veel huidige XP gebruikers zitten nog op 512Mb RAM, waar ook nog wel wat af gaat voor een videokaart. Dat gaan de overstappers heus niet worden nog los van dat veel hardware uit die tijd gewoonweg niet compatible is. Logisch ook, het is in computerland hoog bejaard. Een lichte Linuxdistro is hier haast het enige alternatief, ook Ubuntu is vaak al te zwaar.

Gemiste kans ook dat er niet een volledige startknop ingebouwd is maar weer zo'n halve oplossing die veel functionaliteit mist die een Start8 of Pokki wel bieden.

[Reactie gewijzigd door sambalbaj op 4 maart 2014 10:49]

Wat mij op dit moment nog het meest stoort is eigenlijk nog het zoeken naar een pas geïnstalleerde applicatie. Je kan nu een soort van applicatielijst krijgen (zoals start > alle programma's) maar dat is een grote troep.
Omdat veel programma's ook help pagina's, links enz in die mappen stoppen krijg je iets in de aard van dit.
  • Die "new" is vreselijk irritant. Moet ik nu echt op elk ding drukken om dit New eraf te krijgen?
  • Zoeken is nog steeds een ramp. Ik heb een programma genaamd eID viewer. Als ik enkel op ID zoek kan ik het niet vinden. Zoek ik op Belgium (de map waar het programma in zit) kan hij het ook niet vinden
  • Geen notificatiescherm. Zit je in de metro interface zie je de notificaties niet in de oude notificatiebalk (naast het klokje) Zit je in de desktop interface of in een app dan merk je niet dat je een nieuwe mail binnen hebt.
  • De Metro versie van IE is OK, maar als je een andere browser als standaard zet kan je IE metro niet meer opstarten (opent hij altijd de desktop versie)
Je kunt sorteren op installatiedatum (bovenin, staat bij jou nu op 'category')

Waarom wil je dit New verwijderen? Dit had je bij vorige Windows versies ook, ik meen al van af Windows XP.

Over dat 'zoeken' heb je deels wel gelijk; ik zou ook graag specifiek op app naam willen zoeken, en dan inderdaad zoals je aangeeft, met enkele karakters uit een woord.
Maar het zoeken werkt heel breed, dus kan ik wel begrijpen dat zoeken op karakters uit woorden lastig wordt.

Als je gewoon je mail instelt via de mail app, dan zie je wel notificaties op die tegel en op je eventueel ook op je lock-screen.

[Reactie gewijzigd door geertdo op 4 maart 2014 12:52]

Die "New" melding is niet nieuw en bestond al bij Windows Vista, in Windows 8 was hij weg, maar in 8.1 werd hij terug gezet. Anyway, ik heb ook "problemen" met het feit dat programma's je startscherm vol proppen met nutteloze links, maar dat hadden we ook bij het startmenu.
...if possible, make u-turn here!

maar goede ontwikkeling dit, heb net een verse install gedaan van windows 8 en dan merk ik echt hoeveel ik moet aanpassen om het desktop vriendelijk te krijgen zonder modern ui. alle standaard programma's opnieuw instellen zodat ik niet continu uit mn desktop omgeving naar modern ui geslingerd word. mooi dat ze geluisterd hebben!!
Ze maken geen u-turn. Ze handhaven hun filosofie ten aanzien van modern ui. Wat ze gedaan hebben is het zo gebruikersvriendelijk mogelijk maken van het modern ui en de desktop, betere integratie dus. En daar ben ik zeker een voorstander van. Nu kun je modern ui apps draaien zonder de desktop te moeten verlaten. Overigens goed afgekeken van Stardock ModernMix!!!

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 4 maart 2014 09:57]

ben ik niet met je eens, ze hebben ondanks eerdere kritiek modern-ui proberen door te drukken, nu dat niet helemaal lukt (zeker niet op de zakelijke markt) gaan ze alsnog overstag.

Sorry, maar in mijn beleving hebben ze eerst de desktop 'stuk' gemaakt om het nu weer te repareren. Maar goed, ik hoop dat de update het waar gaat maken :-)
De modern ui zit er nog gewoon in, dus ze stappen niet van hun filosofie af.
er veranderd ten aanzien daarvan helemaal niets. Ze drukken het dus nog steeds door. Wat ze wel gedaan hebben is een brug slaan tussen modern ui en de desktop.

Iedereen mag in een update toch verbeteringen aanbrengen, zelfs Apple doet dat als iets niet goed werkt, of linux.

Beter zo dan dat ze helemaal niets doen.

Nog minder geheugen gebruik(die was al lager dan Windows 7) en hopelijk de beloofde disk snelheden(HDD performance zou verbeterd worden) en ik ben helemaal tevreden.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 4 maart 2014 10:13]

snap ik, alleen nu heb je *eindelijk* de keuze om modern-ui helemaal niet meer te gebruiken, wayt in de vorige versies op sommige punten nog aardig opgedrongen werd. ik vind dat dit eigenlijk vanaf dag 1 erin had moeten zitten eerlijk gezegd. maar goed, nogmaals: blij dat ze het nu alsnog fixen.

het punt is dat jij het ziet als verbetering en ik zie het als oplossing voor een probleem dat er in eerste instantie niet had mogen zijn ;-)
Ik vind modern ui geen probleem. Ik werk 99% op de desktop en voor informatie of nieuws gebruik ik modern ui apps, want die zijn dan handiger. Het beste van twee werelden. Ligt er maar net aan hoe je er tegenaan kijkt.

Met een druk op de Windows toets zit ik in modern ui of in de desktop, zo simpel kan het zijn.
Sinds wanneer is het maken van een U-turn het integreren van iets nog verder in iets dat al vertrouwd is. Nu Metro apps ook vanuit de desktop kunnen worden geopend is dat alleen maar een aansporing om nog meer Metro te gaan gebruiken.

Ook: als je je standaardprogramma's niet allemaal wilt wijzigen handmatig, kan je ook gewoon alle apps in de Alle apps weergave selecteren en verwijderen, Windows springt dan automatisch over naar desktop varianten van die apps. Werkt sneller.
Komt deze update ook beschikbaar voor windows 8.1 RT?
Ja, alle Windows 8.1 en Windows Server 2012 R2 edities krijgen deze update.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True