'Microsoft heeft rtm-versie Windows 10 klaar'

Microsoft heeft de rtm-versie van Windows 10 klaar, meldt techsite The Verge. Daarmee is de rtm-versie gereed ongeveer twee weken voordat Microsoft de definitieve versie op de markt zal brengen. Dat gebeurt op 29 juli.

Met de rtm-versie is Windows 10 klaar voor release. De build die als rtm-geldt is volgens The Verge 10240. The Verge heeft afgelopen jaren aangetoond over goede bronnen binnen Microsoft te beschikken. De rtm-versie is bedoeld voor fabrikanten die Windows 10 alvast willen installeren op apparaten die vanaf 29 juli uit gaan komen. Microsoft beschouwt Windows 10 niet als 'af'. Het ziet naar eigen zeggen Windows voortaan 'als een service' en biedt dus continu updates voor het besturingssysteem.

De rtm-status is de laatste fase voor het uitbrengen van het OS. Microsoft kondigde Windows 10 vorig najaar aan en bracht bovendien publiekelijk testversies uit, om zo zoveel mogelijk feedback te verzamelen en zo bugs weg te kunnen werken.

Windows 10 komt 29 juli uit. Microsoft belooft elke gebruiker van Windows 7 en Windows 8.1 een kosteloze update, mits gebruikers die update in het komende jaar uitvoeren. Dankzij de kosteloze update moet de grote meerderheid van gebruikers snel op de nieuwste versie van Windows zitten, iets dat in het verleden lang in beslag nam.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

15-07-2015 • 18:37

234 Linkedin

Reacties (234)

234
231
177
5
0
0
Wijzig sortering
Het gaat waarschijnlijk om deze build. De aankomende tijd zullen er wellicht nog bugs ontdekt worden, maar die worden vast gepushed via WU tijdens het upgrade proces.

RTM Build Number: 10.0.10240.16384

Dates:
RTM Release to Partners/OEMs: July 15th 2015
Insider/Upgrade Roll-out: July 29th 2015
Retail Sale: July 31st 2015

Het enige wat ik toch wel jammer vind is dat in RTM zowel het nieuwe control panel (Settings) als oude control panel blijft bestaan. Ze zijn pas in een later stadium van plan het oude control panel te verwijderen.
Yes, CP will stay until Settings has all viable setting options supported.
De nieuwe preview builds zullen trouwens gebruik gaan maken van een nieuwe branch:
fbl_impressive -> TH1

Je kunt in het register controleren of dit al bij je is aangepast.
You can check to see if Microsoft has moved you over to TH1 by opening Regedit and navigating to HKLM>SOFTWARE>Microsoft>WindowsSelfHost>Applicability and double clicking "BranchName". If you see "TH1" you are ready for the next build.
Ik ben zelf trouwens al een tester van Windows 10 sinds eind 2014. Sinds build 10130 ben ik erg te spreken over Windows 10 en ik kijk dan ook uit naar de RTM versie. Ik ben van plan om op minimaal één systeem insider te blijven.

edit:
Op dit moment wordt "TH1 Professional 10240" gepushed naar mijn systeem waar ik tot op heden al maanden enkel previews op draai.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 15 juli 2015 20:51]

Nice TH1 zie ik inderdaad ook al heb ik nog geen "push" van "TH1 Professional 10240 gezien.
Hij is echt letterlijk net een paar minuten uit. Controleer even handmatig voor updates zou ik zeggen.
Er zijn zelfs al iso's beschikbaar!
Ik weet niet waar je ze vandaan haalt maar pas op met ISO's. Er worden geen officiële iso's verstrekt tot lanceerdatum.
Dat zijn niet de officiele ISOs van Microsoft zelf, maar iemand die de moeite heeft genomen de ESD te converteren naar ISO met ESD-Decrypter.
Jep doe ik ook inderdaad. Ik wacht het even af of die door komt. Ik heb zelf ook wel een beetje het gevoel dat je een "Nee" krijgt zodra WU teveel aanvragen krijgt. Wat op zich zelf denk ik logisch is.

Jep komt tie binnen.

Edit: Overigens wel een hele "geweldige" ervaring om Windows eens vanaf het prille begin in opbouw te kunnen volgen. Ondanks de vele bugs die er bij horen het zo stap voor stap te zien groeien, heerlijk. Blijf ook op min 1 systeem insider in de fast ring.

[Reactie gewijzigd door Rob_03 op 15 juli 2015 21:15]

Naja prille begin ze zijn al bezig sinds Windows 1.0 ;)
in zicht......
Anoniem: 114278
@FREAKJAM16 juli 2015 04:49
"Het enige wat ik toch wel jammer vind is dat in RTM zowel het nieuwe control panel (Settings) als oude control panel blijft bestaan. Ze zijn pas in een later stadium van plan het oude control panel te verwijderen."

Ik vindt het prima dat gebruikers in dat opzicht een keuze wordt aangeboden.

"Wat ik op zeker jammer vindt is dat probleemoplossing in elk Windows besturings-systeem tot op heden nog steeds inhoudt dat sommige schermen met belangrijke informatie nog steeds niet te maximaliseren zijn en je aan balkjes moet gaan zitten trekken om de belangrijke informatie in beeld te krijgen.

Het lijkt wel of Microsoft zich in dat opzicht zich alleen maar richt op het gemak voor de thuisgebruiker en gewoon maar vergeet dat sommige mensen die problemen in het besturings-systeem moeten oplossen dit graag op een iets meer doordachte en minder tijdrovende wijze willen doen dan die geboden wordt door Microsoft.

Ook kuddes verborgen en onnodige apparaten verwijderen uit het apparaat beheer een voor een moeten doen is complete tijdverspilling.
De gebruiker krijgt juist geen keuze aangeboden, je moet het er maar mee doen. Of je kunt het een en ander instellen in het configuratiescherm, of in Settings, of in beiden. Ik zie niet in hoe dat een keuze is, je moet het er simpelweg maar mee doen.

Je kunt er nu voor bijvoorbeeld kiezen om een applicatie te verwijderen via zowel Settings of het configuratiescherm. Wil je je resolutie aanpassen of een andere wallpaper instellen? Dat kan toch echt alleen maar via het nieuwe "Settings". De snelkoppeling naar "Settings' is wel terug te vinden in de verkenner en het configuratiescherm niet. Dus of je als gebruiker een keuze krijgt? Nee.

Als het echt een keuze was geweest, dan hadden ze vast wel de optie "Enable Settings" of "Enable Control Panel" geimplementeerd zodat je bijvoorbeeld één van de twee kunt uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 16 juli 2015 07:54]

Anoniem: 114278
@FREAKJAM16 juli 2015 08:13
"je kunt het een en ander instellen in het configuratiescherm, of in Settings, of in beiden" de gebruiker heeft zoals jezelf aangeeft dus wel een keuze en daar is prima mee te leven.

Wat ik vernoemde echter niet de hoeveelheid tijd die ik en zeker een hoop andere mensen die problemen moeten oplossen daar mee verspild hebben is gewoon niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 114278 op 16 juli 2015 08:19]

Nog steeds niet helemaal waar. Sommige buttons en/of tekstvelden in "Settings" roepen een onderdeel van het configuratiescherm aan wanneer je hier op klikt.

Ik weet niet beter omdat ik al 8 maanden met insider builds werk. Voor een nieuwe gebruiker is dit best verwarrend.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 16 juli 2015 09:06]

Anoniem: 114278
@FREAKJAM16 juli 2015 15:50
Wat ik gewoon aangeef is dat ik nog steeds geen goed doordachte versie van Windows heb mogen ervaren sinds mijn Windows 3.0 gebruik.

Het standaard aangevinkte opnieuw opstarten als er een systeemfout optreed is volkomen zinloos, de hoop dat het systeem zich hersteld na opnieuw opstarten is ijdel.

Het resulteert alleen in het voorbijflitsen van het bekende blue screen of death waar juist de informatie in te vinden is die aangeeft waar het probleem schuilt.

Waarom deze zinloze optie in alle versies tot nu toe nog steeds standaard aangevinkt staat ?

Wel Joost mag het weten en helaas is die er nooit als je hem nodig hebt.
Ik weet trouwens niet of jullie het al weten, maar de prijs van W10 is ook al bekend. Ik lees vaak in artikelen dat het nog niet bekend is, maar dit vond ik in de FAQ:
The retail prices for Windows 10 are the same as Windows 8.1.6 Windows 10 Home is $119.99. Windows 10 Pro is $199.99. And Windows 10 Pro Pack, which enables you to upgrade from Windows 10 Home to Windows 10 Pro, is $99.99.7 All these are available in stores or online.
De euro prijzen zijn ook al bekent. Tenminste als je uit mag gaan van de prijzen die inmiddels vermeld staan in de pricewatch:Deze prijzen zijn wel zo'n 20 tot 50 euro hoger dan de Windows 8.1 licenties:Als je deze prijzen ziet, is het misschien verstandig om een Windows 8.1 licentie aan te schaffen (mocht je deze nog niet hebben) ipv. wachten tot een je een Windows 10 licentie kan kopen.

Ben ook erg benieuwd of er op termijn ook een Student versie komt van Windows 10, wat je nu ook hebt voor Windows 8.1. En dit geldt eigenlijk hetzelfde voor de Surfspot versie, die momenteel maar 22 euro kost (Windows 8.1 dan)

[Reactie gewijzigd door rens-br op 16 juli 2015 10:16]

Stel volgend jaar, na de gratis upgrade periode, gaat mijn pc stuk. Kan ik dan via mijn legale windows 8.1 key dan toch weer gratis upgraden naar Windows 10? Of ben ik dan de lul en moet ik één Windows 10 key in het echt kopen?
Nee, dan ben je niet de lul, en kan je nog steeds Windows 10 installeren, mits je binnen het eerste jaar gebruik gemaakt hebt van de upgrade-mogelijkheden.

Je hoeft overigens dan niet eerst 8.1 te installeren en dan te upgraden, je kan Windows 10 dan ook gewoon direct kaal installeren (dus niet als upgrade), als je reeds eerder één keer een upgrade hebt uitgevoerd.

Is beschreven op deze site.
Wat jij nu zegt klopt alleen bij alle kapotte onderdelen (HDD/SSD/CPU enz , m.u.v het moederbord.
Want Windows 10 licenties gaan zich namelijk activeren per moederbord. Gaat je moederbord kapot na de upgrade periode,Ook al heb je een upgrade uitgevoerd, dan ben je verplicht om een nieuwe Windows 10 licentie te kopen of terug te gaan naar Windows 7 of 8.1 als je daar nog de licentie van hebt liggen, die je hebt gebruikt voor de gratis upgrade.

[Reactie gewijzigd door Thebestchoice op 15 juli 2015 19:40]

Ik vraag me af waar je deze informatie vandaan haalt. Bij Windows 7 en 8 kon je nog gewoon contact opnemen met Microsoft en je activatie sleutel laten deactiveren voor je vorige hardware, waarna je dezelfde key weer kon gebruiken op een ander moederbord.
Die kende ik niet, dat is niets iets dat breed geadverteerd werd denk ik ;)
Dat is altijd al zo geweest, voor zover ik me kan herinneren.
in het activatie menu staat dan een telefonische activatie
Dat is me wel bekend, maar niet dat je tijdens die activatie ook de blokkade kunt opheffen betreffende de koppeling aan een bepaald hardware platform.
Toevallig vanmiddag nog iemand geholpen met een HP met originele sticker. Pakte de code niet en moest telefonisch geactiveerd worden, wel een gedoe trouwens.
Informatie komt van officiële tweets van Gabriel Aul en persberichten van Microsoft, die over de loop van de tijd zijn verspreid.

Bij Windows 7 en 8 kon dat inderdaad nog, dit gaat veranderen vanaf 10.
Dit komt namelijk omdat Microsoft gaat werken met het principe 'the supported lifetime of the device'
Dat betekend dus dat zolang je device (moederbord) blijft werken en niet kapot gaat je altijd kan blijven updaten naar nieuwere versie van Windows.
Deze Windows gaat ook de ''laatste" Windows versie zijn die officieel als RTM wordt gereleased.
De grote volgende grote update heet al Redstone en kun je zien als Windows 10.1.
En wat gaat Microsoft dan doen als een week na aanschaf van win10 Pro retail je moederbord er mee kapt door een technische defect of als je een fanatieke hardware fanaat bent en elk jaar een nieuw mobo koopt etc?

Sorry meneer, u kunt via deze link een nieuw exemplaar kopen en downloaden voor nogmaals 244 euro...

Lijkt me sterk dat dit de gang van zaken zal gaan zijn en je bij elke mobo upgrade een nieuwe Windows moet kopen.
Win 7 is ook "maar voor 1 pc" maar ik heb ondertussen meerdere systemen op de zelfde Windows licentie draaien.
Als je PC stuk gaat en het mobo moet vervangen worden (reparatie) dan is het in de regel zo dat Microsoft niet moelijk doet als je belt en dit probleem voorlegt. Dat is nu zo, waarom zou dat met Windows 10 anders zijn?
De informatie komt van Microsoft zelf als ik de bron nog kan vinden zal ik deze post editten, alhoewel het mogelijk is om je activatie in te trekken wil Microsoft natuurlijk liever dat je een nieuwe versie aanschaft.

Wij vinden uiteraard van niet dus gewoon bellen inderdaad, mocht je alsnog een legale windows 8.1 pro versie zoeken stuur me een PM.

Edit: mijn excuses als dit als ongewenst wordt gezien, wil er alleen mede tweakers mee helpen.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 16 juli 2015 00:10]

Dit gold al voor windows 8, ook ik heb onlangs mijn moederbord vervangen en een nieuwe windows moeten aanschaffen. Gelukkig kan ik windows 8.1 pro voor een prikkie aankomen dus dat was geen probleem. Ik kan me herinneren dat windows 7 dit al had alhoewel ik daar niet zeker van ben.
Net m'n hele pc vervangen. Gewoon telefonisch te activeren (Windows 8.1) vanuit een clean install (15 euro upgrade optie van destijds).

Ik zou verwachten dat dat bij Windows 10 net zo zal gaan.
Er is volgens mij zelfs een tool besxhikbaar via Microsoft om een bestaande activatie ongedaan te maken alhoewel ik dit niet zeker weet en weet helaas ook niet zeker of dat voor alle versies geldt. Telefonisch kan natuurlijk ook, alleen bij een nachtelijke install zal dit wellicht lastig zijn.
Gaat volledig via een computerstem, alleen wel een hele lange reeks cijfers die je moet intoetsen...
Ik heb in de Windows XP tijd een keer moeten bellen en toen kreeg ik eerst een medewerkster aan de lijn die vroeg waarom ik opnieuw moest activeren. Daarna inderdaad via een computersysteem heel veel getalletjes invoeren :|
Dit heb ik zelf ook ooit gedaan in de xp tijd, staat me inderdaad wat van bij met die nummertjes. Alleen werkte dat systeem destijds niet perfect waardoor ik een medewerker moest spreken vandaar in de nacht dat het vervelend kan zijn. Ik ga er overigens van uit dat dit soort problemen zo’n decennium later verholpen zijn.
heb het vorige maand nog/ voor de eerste keer gedaan.
zonder problemen.
Nog altijd verdomd veel nummertjes intypen :(
's nachts gaat prima. Beter zelfs, de enige vraag die je krijgt is 'op hoeveel pc's is het geïnstalleerd?'. Antwoord je natuurlijk met '1'... duh..
hangt van je licentie af. Sommige licenties kan je op meerdere toestellen installeren. Als je een single machine license hebt en je kiest 1 bij een extra installatie, dan wordt de vorige gedeactiveerd
Ik heb enkele weken geleden de licentie aangevraagd voor mijn desktop, voor mijn laptop en voor mijn tablet. Dan heb ik toch 3 licenties zal ik hopen.
je zal hier ook niet de vraag krijgen, tenzij je op alle 3 dezelfde windows-key had ingegeven
Anoniem: 574136
@jimzz15 juli 2015 20:44
Lijkt me ook snachts geen probleem. Eerst een robot, wellicht daarna gewoon even in het engelands als je een medewerker nodig hebt :)
Je kan op ieder moment van de dag / nacht gewoon een telefonische activatie doen
Dit is heel afhankelijk van welke versie van Windows je gekocht hebt, als je een OEM versie koopt, dan wordt deze gekoppeld aan de hardware en kun je (in principe) niet meer activeren als er teveel hardware onderdelen vervangen zijn (meestal komt dat neer op het moederbord) als je een retail versie hebt, dan kun je inderdaad telefonisch activeren op een nieuw moederbord.
Dit is heel afhankelijk van welke versie van Windows je gekocht hebt, als je een OEM versie koopt, dan wordt deze gekoppeld aan de hardware en kun je (in principe)
Dat "in principe" is hier het meest belangrijke...
Ik heb vorige maand m'n MB + cpu vervangen: Win 7 OEM opnieuw geïnstalleerd >> geen problemen.
Later na SSD problemen weer opnieuw geïnstalleerd, maar nu met de Win 7 OEM versie die op m'n HTPC stond (doosjes lijken errug veel op elkaar) >> geen probleem
Installatie op m'n HTPC met die eerste Win 7 OEM >> geen probleem.

Je kan dus doen en laten wat je wil. Zolang je maar geen support nodig hebt!
Hier het zelfde, telefoontje was genoeg toen ik vertelde dat ik MB en CPU vervangen had. Kreeg gewoon code.
Mooi, dan ik mijn GPU nog updaten!
Ik ben bang dat "Zen" niet voor volgend jaar augustus er is, dus dan zal ik W10 opnieuw moeten aanschaffen. Ach ja, ik draai W7 al sinds 2011. :)
Ook als je je moederbord vervangt kun je je licentie opnieuw gebruiken. Je kunt een activatie immers ongedaan maken. Is je computer kapot dan kun je Microsoft daarvoor opbellen. Dat gaat alleen opvallen op het moment dat je dat met een 'verdachte' regelmaat doet.
Nee dit gaat niet meer gelden voor Windows 10. In het verleden was dit wel altijd het geval.
Dit komt namelijk omdat Microsoft gaat werken met het principe 'the supported lifetime of the device'
Dat betekend dus dat zolang je device (moederbord) blijft werken en niet kapot gaat je altijd kan blijven updaten naar nieuwere versie van Windows.
Deze Windows gaat ook de ''laatste" Windows versie zijn die officieel als RTM wordt gereleased.
De grote volgende grote update heet al Redstone en kun je zien als Windows 10.1.

[Reactie gewijzigd door Thebestchoice op 15 juli 2015 21:29]

Ja, alleen het woord 'supported' knaagt een beetje aan me. Want 'zolang je device (moederbord) blijft werken' valt al onder 'the lifetime of the device'. Ik heb ergens gelezen dat 'supported' apparaat afhankelijk zal zijn, dus voor telefoons 2 jaar en rest van de apparaten 4 jaar (heel kort door de bocht gezegd).
http://www.computable.nl/...-worden-doorverkocht.html

Een kapot moederbord en dan verplicht een nieuwe licentie kopen dat is nu moeilijk hard te maken door Microsoft.
Je kunt ook even via een gratis image programma een backup van je complete systeem maken, zodat je alles snel weer terug kunt zetten.

http://www.techsupportale...oftware.htm#paragonanchor
Ik denk toch dat, wanneer je die image gaat terugzetten op je nieuwe hardware, Windows gaat steigeren.
Daar zit een grotere vraag achter. Met een OEM-licensie is het duidelijk -> Windows 10 voor het leven van dat apparaat.
Maar wat met een retail-licensie van 7/8? Die zijn immers voor het leven, maar het lijkt mij niet echt handig als die dan omgezet wordt naar eenje die vervalt met je apparaat. Langs de andere kant, 1x een retail 7 kopen om dan levenslang gratis windows op elk (nieuw) apparaat te hebben is ook weer niet realistisch...
1x retail = 1 licentie voor installatie op 1 device ... Niet meer, niet minder. Wellicht dat ze koelant zijn in geval van heractivatie bij kapotte hardware en/of vervanging, maar de regel is vrij duidelijk.
1x retail = 1 licentie voor installatie op 1 device ... Niet meer, niet minder. Wellicht dat ze koelant zijn in geval van heractivatie bij kapotte hardware en/of vervanging, maar de regel is vrij duidelijk.
en onbeperkt switchen (=weghalen op oud, installeren op nieuw) van hardware ja.. dan heb je daar dus ook recht op bij je windows 10 upgrade, anders 'downgraden' ze je naar een OEM licentie
Niet onbeperkt, de free upgrade is maar 1 jaar geldig vanaf dan zal je moeten betalen. Gedurende 1 jaar kan je inderdaad onbeperkt switchen, maar dan is het gedaan.
Anoniem: 114278
@Laurens-R16 juli 2015 04:56
Retail versies mogen gewoon overgezet worden op een ander PC, notebook etc.
Anoniem: 16328
15 juli 2015 18:41
Hoe zit het dan met het 'reserveren' van een Windows 10 download die je momenteel te zien krijgt in je taakbalk? Wat is daar het nut van als iedereen sowieso een update krijgt.
Door te reserveren download Windows update (of het 'reserveer programmatje') alvast de Windows 10 bestanden op of vlak voor de 29e. Zodat je upgrade process sneller verloopt. En dat zal er denk ik ook voor zorgen dat je in een bepaalde wachtrij terecht komt. Gebruikers die niet reserveren zullen waarschijnlijk nog wat langer moeten wachten op hun daadwerkelijke upgrade.

[Reactie gewijzigd door blmp op 15 juli 2015 18:50]

Wat is de minimaal ruimte die vrij moet hebben?
mijn ssd heeft nog maar 9 gig vrij...
Van wat ik gelezen heb;

"If you're going to be running the 32-bit version of Windows 10, you'll need 16GB of free space on your drive, and if you're running 64-bit, you'll require 20GB."

bron: http://www.ibtimes.com/mi...ablet-can-upgrade-1951572

Zie dat je de ruimte ook tijdelijk kwijt kan op een externe schijf. Zie deze reactie in het Windows 10 topic

[Reactie gewijzigd door blmp op 15 juli 2015 23:14]

Zouden ze daar ook de Windows.old file bij hebben gerekend, want als je die gewoon weggooid blijft er veel minder over van de upgrade grootte. Dan zit je veel lager dan die 16GB!
Windows.old nooit zo maar weggooien, eerst de Hardlinks er in verwijderen :-) Maar daar zijn Powershell scriptjes voor.
Hallo Bart,
Ben hier niet zo sterk in, maar wél geïnteresseerd. Kan je daar wat meer uitleg over geven?
Bij een upgrade van Windows worden altijd een aantal folders hernoemd en hierin worden hardlinks opgenomen naar bestaande bestanden. Door het weggooien van de bijvoorbeeld windows.old met het standaard commando rd c:\windows.old /s /q worden daarmee ook originele bestanden weg gegooid. Vaak gaat dit wel goed maar er kunnen links zijn naar informatie welke nu net niet weg mocht.

Er zijn een aantal methodieken om het goed te doen. De eenvoudigste is via schijfopruiming: http://windows.microsoft....remove-windows-old-folder
Of handmatig:
https://regularitguy.com/...m-windows-server-2012-r2/

Zoals je ziet doet de handmatige methode het in meerdere fases. Als eerste owenrship nemen van de bestanden, daarna de "hardlinks" (junctions) bepalen en verbreken en tenslotte de folder weggooien.

Om de zelfde wijze is het destructief om de folder c:\Windows\WinSxS weg te gooien omdat via "hardlinks" (junctions) heel veel bestanden wijzen naar bestanden in deze folder. Je ziet hier niets van, maar het kan zo maar zijn dat een .dll bestand in de system32 folder slechts een verwijzing is naar een bestand in WinSxs. Gooi je het bestand in de System32 weg dan gooi je in dat geval alleen de link weg, of in het slechtste geval ook het origineel (afhankelijk van de gebruikte systeem API delete actie).

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 18 juli 2015 01:22]

Moet die ruimte vrij zijn op de systeem (C) drive of mag dat ook op een externe (D) drive zijn? Op mijn tablet is altijd erg weinig ruimte vrij, terwijl er op de SD card genoeg ruimte vrij is. Dus ik hoop dat de Windows 10 setup daar gebruik van kan maken.
Zie dat je ook een externe schijf als tijdelijke opslag kan gebruiken. Zie deze reactie in het windows 10 topic.
Mooi is dat. Dat haal ik met mijn 128gb Surface Pro eerste gen nooit zonder eerst Adobe CS6 te de-installeren. Weet iemand misschien een manier om de instellingen en ftp gegevens etc van Dreamweaver te bewaren?
NTFS compressie gebruiken?
Anoniem: 126717
@raro00715 juli 2015 19:01
Hij is "maar" 3 GB als ik me goed herinner. Dus dan heb je nog 6 GB over voor tijdelijke bestanden.
Je kunt alvast (als je dat nog niet gedaan hebt) de verouderde Windows Update bestanden verwijderen. Dat scheelt vaak al heel veel ruimte. En Temp opruimen.

Weet iemand al waar je de installatie bestanden kan vinden als ze gedownload zijn zodat je die veilig kan stellen voor een clean install of herinstall?
Ik neem aan dat je een "save as" kunt doen, want je kunt de upgrade downloaden zonder 'm meteen te upgraden.
Ik weet het niet zeker, maar er bestaat een kans dat deze files tijdelijk opgeslagen worden in C:\Windows\System32\GWX\Download\

De files in de GWX folder worden iig elke dag geupdate...

Iemand die hier meer over weet?
Anoniem: 455646
@raro00715 juli 2015 18:57
Je moet 3GB vrij hebben.
Dat is alleen voor de download.... Voor de installatie heb je meer nodig, zoals boven jou beschreven is.
Maar je huidige windows-installatie wordt ge-upgraded, dus de ruimte die nu gebruikt wordt voor W7/W8 wordt grotendeels hergebruikt :)
Klopt, ze zijn van plan Windows 10 eerst uit te rollen naar alle Insiders (~ 5 miljoen gebruikers) en dan is de rest aan de beurt.
The five million Windows Insiders -- those who have been testing Windows 10 for the past several months -- will get Windows 10 on July 29.

After that, Microsoft will deliver Windows 10 in waves. Those who have "reserved" their copies of Windows 10 will be notified "once our compatibility work confirms you will have a great experience, and Windows 10 has been downloaded on your system," according to Myerson.

If Microsoft determines a user's system is "not yet ready for your upgrade," the company will provide more details, such as contact information to enable users to get more details from app developers and device makers.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 15 juli 2015 19:09]

Zouden de 5 miljoen insiders dan met hun primaire niet-test-device (met Windows 7/8) hierbij horen?
Dus als je met hetzelfde email adres een w8 hebt draaien en op een andere computer w10 tp.
Ik verwacht dat eerst de Insider builds zullen worden geüpdatet en daarna pas Windows 7/8. Mogelijk is dat zelfs nog vóór de 29e.
Windows10 draait bij mij vanuit Virtual Box, met mijn Windows 8 account. Hoe verloopt dan de "Upgrade"?
Ja, maar als je reserveert krijg je hem ook eerder dan de mensen die dat niet doen.
Dat is nog niet zeker, kan best zijn dat Microsoft dit alleen maar doet om zijn servers te ontlasten. Normaal kunnen de "advanced" gebruikers altijd via een website de update eerder downloaden, zal nu ook wel zijn.
Er is hier eerder een bericht over geplaatst op Tweakers.

http://tweakers.net/nieuw...n-start-bij-insiders.html

Daar staat dat insiders hem eerst krijgen en dan de mensen die reserveren. :)
Is het een upgrade of een clean install? Ik draai nu windows 7 64 en dat draait al een zonnetje. Ook veel programma's geinstalleerd en dat was een puist werk. Als ik van 7 naar 10 upgrade moeten dat alle programma's opnieuw worden geinstalleerd of gaat dat helemaal vanzelf?

Ik, en ik denk velen met mij, vinden het wel erg veel werk om alles opnieuw te doen. Dat kost zo een week werk. Dat betekent een week niet je normale werk kunnen doen.....
Dat is helemaal aan jou. Je kan alleen een update doen. Mocht dat niet lekker lopen kun (en mag) je altijd later een clean install doen. Wil je helemaal geen risico lopen, maak je voordat je update, eerst een (ghost)image van je bootschijf.
Microsoft wil mogelijk de hype vast op gang brengen maar in ieder geval ook controleren of je wel een legale versie van Windows hebt om deze vervolgens te deactiveren als dat niet het geval blijkt.
Dit is onzin. Wat is je bron?
Als je aangeeft geen Insider builds meer te willen ontvangen, heb je een geldige Windows 7/8 licentie nodig. Heb je Windows 10 niet verkregen via een upgrade van Windows 7/8, en schaf je geen nieuwe licentie aan, dan zal je build uiteindelijk verlopen. Als je besluit door te gaan met het ontvangen van Insider builds, dan geldt de licentie behorende bij het Insider programma. Die versies zijn dan automatisch geactiveerd.
“I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.” If you decide to opt-out of the program and upgrade to the 7/29 build you will be subject to exactly the same terms and conditions that govern the offer* that was extended to all Genuine Windows 7 and 8.1 customers. This is not a path to attain a license for Windows XP or Windows Vista systems. If your system upgraded from a Genuine Windows 7 or Windows 8.1 license it will remain activated, but if not, you will be required to roll back to your previous OS version or acquire a new Windows 10 license. If you do not roll back or acquire a new license the build will eventually expire.
Ze gaan een soort wachtrij opbouwen, niet iedereen krijgt 29 juli al de update.

Bron: nieuws: Microsoft kiest voor langzame uitrol Windows 10 en start bij Insiders

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 15 juli 2015 18:46]

Toch is al wel bekend geworden dat ie 29 juli ook al in de winkels zal liggen.
Het gaat natuurlijk om de automatische updates. Je kan straks gewoon de volledige versie kopen en dan zelf upgraden, maar dan heb je 'm niet gratis. Ik vermoed zelfs dat je straks gewoon naar de MS-site kan gaan en de update forceren. (Dat weet ik alleen niet zeker)

Helemaak gezien ze voor Insiders die een clean install willen doen de ISOs online moeten plaatsen :p

[Reactie gewijzigd door 90710 op 15 juli 2015 19:56]

Microsoft belooft elke gebruiker van Windows 7 en Windows 8.1 een kosteloze update, mits gebruikers die update in het komende jaar uitvoeren.
volgens mij krijg je de update naar windows 10 niet vanzelf maar moet je daar zelf handelingen voor doen. zoals dus het reserveren onder in de taakbalk
Nee. Komt ook binnen via Windows update. Met reserveren krijg je hem eerder.
je krijgt hem wel via windows update maar niet gepusht anders zal iedereen hem eigenlijk sowieso krijgen ook de mensen die hem niet willen. vandaar dat ik zeg je moet er wel zelf een handeling voor doen
Ja oké. Dan snap ik wat je bedoelt.
Ze gaan het gefaseerd uitrollen. Niet iedereen gaat de update direct op de releasedatum krijgen.
Iedereen kan de update krijgen, mits je PC voldoet. Als je 'm niet reserveert/ op een later moment via die weg installeert dan kan je na een jaar niet meer gratis overstappen. Je krijgt dus alleen een (gratis) update als je zegt dat je wil upgraden. Het is geen verplichte update ;)
Het nut is voornamelijk richting de mensen die weinig kaas hebben gegeten van computers. Op deze manier kunnen ze (Microsoft) een gemakkelijkere manier van upgraden presenteren, in plaats van bijvoorbeeld te verwijzen naar een website ('je hoeft niet naar de update toe, de update komt naar jou' toe als het ware). Verder heb ik kort geleden meegemaakt dat een niet-tech persoon op internet ging uitzoeken wat dat Windows 10 met dat icoontje in de taakbalk precies inhield.
Zoals Veronica dat vroeger ook deed :+
Gewoon slimme zet van microsoft als iedereen gewoon zijn oude versie update hoeft microsoft de oude versie niet meer zo lang te ondersteunen, en als mensen een nieuwe computer kopen moet je toch weer een nieuwe licentie kopen.

Net zo iets als dat Apple al een tijdje doet met ios.
Wat ik me ook afvraag is of het mogelijk is een clean windows 10 install te activeren met een legale windows 7/8.1 key?
Ik doe persoonlijk namelijk liever een clean install dan een upgrade...
Ja, dit is mogelijk, zie dit stukje van Paul Thurrott (een betrouwbaar iemand qua Windows-inside informatie):
But what if you want to do a “real” clean install?

Microsoft tells me that it will be possible to do so. And that a key part of this process is that it will save a product key tied to the previously upgraded PC or device in Windows Store. This is how Windows 10 will later know that the install is allowed: It’s “one of the benefits of the new delivery system,” a Microsoft representative told me.
Zie https://www.thurrott.com/...about-windows-10-upgrades
Aha, maar wat ik uit dit verhaal begrijp is dat je dan wel eerst moet upgraden?
En dus niet gelijk kan beginnen met een clean install?
Aha, maar wat ik uit dit verhaal begrijp is dat je dan wel eerst moet upgraden?
En dus niet gelijk kan beginnen met een clean install?
Als ik het goed begrijp, moet je hem inderdaad één maal upgraden voor de key wordt opgeslagen, maar pin me d'r niet op vast ;)

Lijkt me ook niet zo'n groot probleem overigens, dan doe je dat toch één keer? Ben je er daarna vanzelf vanaf :)
Niet echt een groot probleem nee, maar wel even iets om rekening mee te houden voor je begint ;)
Anders heb je net een verse windows 10 install en kan je vervolgens windows 7/8.1 eerst weer installeren om de upgrade uit te voeren om vervolgens weer een clean install van windows 10 uit te voeren :P
Anoniem: 114278
@Spekkie8816 juli 2015 05:11
Gewoon even een image maken van de 7 of 8 Windows installatie, wat zeker aan te raden is alvorens te upgraden.

mocht dat fout gaan dan ben je met een 10 a 15 minuten weer werkzaam. met het "oude" OS
Maar de Windows Store wordt beheerd door Microsoft zelf. Als er tijdens een clean install iets misgaat kun je het dus wel schudden. Daarbij betekent 'tied to the pc' dat als de hardware wijzigt het als een andere pc wordt gezien. Geen solide constructie.
Hoezo? Als je een andere pc hebt is de OEM-licensie van Windows 7/8 van je andere pc toch ook niet meer geldig? Tied to the pc betekent net als vroeger dat je nog wel gewoon je hdd kan wisselen, ram bijstoppen, misschien cpu vervangen... Gewoon niet te zot doen.
Dat de windows store wordt beheerd door MS daar zie ik het probleem ook niet van, nu praat je Windows 8.x toch ook met de MS servers om te activeren. Bij een retail key net van hetzelfde.
En als je geen OEM-licentie hebt dan? Wordt het dan na de upgrade toch niet opeens wel een OEM-licentie neem ik aan?
Ik neem aan van niet, maar wat dan wel is de vraag? Een retail mag je meenemen naar elk apparaat, maar hiermee op elk apparaat voor eeuwig dan de nieuwste versie lijkt me sterk... Dan koop ik ook wel 1x retail + ipv voor de rest van mijn leven bij elk apparaat een OEM-licensie te betalen.

Weet je wat: we vragen het even.

[Reactie gewijzigd door Stannieman op 15 juli 2015 19:36]

Ik geloof dat alleen het moederbord als hardware wijziging wordt gezien, na het vervangen van mijn oude CPU werd windows nog steeds als legitiem bestempeld, pas toen ik er een nieuw moederbord ingezet had kwam de melding dat windows niet geactiveerd kan worden met de oude key.
Is dat niet het zelfde wat ze nu al doen met KMS?
Mits je (als ik het goed heb) eerst update naar Windows 10 toch? De key moet overgezet worden naar Windows 10 voordat je echt een clean install kan doen.
Nee, je moet eerst upgraden.

http://answers.microsoft....a9-42bb-b331-0edc4649bf43

tenzij er iets veranderd natuurlijk.
Als ik van Windows 8.1 naar 10 ga moet ik al mijn programma's / spelen opnieuw downloaden?
nee; als je een upgrade doet blijven al je bestanden/software/games gewoon werken
Anoniem: 114278
@AndyD16 juli 2015 05:15
al je bestanden/software/games blijven werken mits deze compatibel zijn met Windows 10.
Nice dat scheelt mij meer dan 100 gig download. _/-\o_
Dat is dan erg fijn... Heb al m'n installatiebestanden, doc's, photo's e.d. sowieso wel safe staan, maar zou niet zo heel veel zin hebben om een week lang bezig te zijn om al mijn software te herinstalleren :9
Nee, Je kunt gewoon upgraden en alles behouden.
Als je dat doet door middel van de Windows Update (windows 10 reserveren) dan is een een upgrade. Alle programma's blijven dus geïnstalleerd en zullen zeer waarschijnlijk ook blijven werken.
Anoniem: 673877
@raro00715 juli 2015 18:45
Nee. Ik heb al geupgrade en alles doet het gewoon.
Nee, als je upgrade niet nee. Dan neem je alles gewoon mee.
Anoniem: 455646
@raro00715 juli 2015 18:46
Nee, het is in feite hetzelfde als upgraden via een windows dvd.
Kan ik windows 10 ook met een frisse install erop gooien of moet ik vanuit windows 7 upgraden, wil ik er gratis gebruik van maken?
Microsoft zegt overal op haar websites dat de update gratis is, dus je kan windows 10 niet vers installeren. Wat wel standaard al in Windows 8 zat was de reset mogelijkheid, voor een verse windows install. Dus ongetwijfeld kun je na het installeren van Windows 10 deze resetten naar 0.
Windows 10 is ook vers te installeren, mits je hem minimaal één keer geupgrade hebt. De key wordt namelijk opgeslagen in de Store.
But what if you want to do a “real” clean install?

Microsoft tells me that it will be possible to do so. And that a key part of this process is that it will save a product key tied to the previously upgraded PC or device in Windows Store. This is how Windows 10 will later know that the install is allowed: It’s “one of the benefits of the new delivery system,” a Microsoft representative told me.
Zie https://www.thurrott.com/...about-windows-10-upgrades
Mja waarschijnlijk zul je dus 1x de upgrade moeten uitvoeren en activeren, waarna je die key kunt blijven gebruiken maar daarbij niet 8.1 of 7 installeert, maar Windows 10.

Ik vraag me alleen af hoe ze dat dan tijdens de installatie gaan controleren. Accepteerd die dan ook 7 en 8.1 keys of iets dergelijks?
Ik verwacht dat je tijdens de installatie geen key opgeeft en pas zodra je windows voor het eerst gaat gebruiken je op Windows Live inlogt hij de key uit de store haalt :)
Anoniem: 426269
@9071016 juli 2015 00:08
Okee, maar als ik 3 Windows 10 computers heb op 1 Windows account? Zal dat gewoon lukken?
Het zou mooi zijn dat de licentie politiek zo zou veranderen.. een licentie voor je account (zoals bij mobile devices is) en niet een licentie per device. In de store zal, als het effectief mogelijk is om meerdere licenties in te geven, de combinatie van hardware identifier en licentie wel staan.
Nooit iets met Windows Live gehad, maar als ik het goed begrijp loopt het Wikipedia artikel over WinLive achter?
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Live

Dacht dat het ook mogelijk was om Win7 naar Win10 te updaten zonder Live account (wat ik liever niet heb)?
De key zal in de store gekoppeld worden aan je gereserveerde Windows 10 update.
het kan zijn dat je via de store dan een key kunt oproepen voor een schone herinstallatie?!

Er zijn ook programma's waarmee je de licentie key in Windows kunt oproepen.
Dat is volgens mij nog het makkelijkst. Eers een upgrade doen (heb je gelijk een eerste indruk), vervolgens met de keyfinder de key uitlezen, opschrijven, en een clean install uitvoeren en bij het aktiveren de opgeschreven key invoeren. Zo iets zal het wel zijn denk ik.
of wachten op de VL licensing, kan je met een volume license activeren zonder dat je de store nodig hebt. leuk voor thuis licenties, maar in een domein gescripte uitrol heb je echt een KMS of VL key nodig voor het uitrollen van werkplekken.
Hopen dat de reset 'm dan ook laat staan op Windows 10. Ik heb een laptop aangeschaft met Windows 8, tijd later kreeg ik 8.1, nog een tijd later fabrieksherstel uitgevoerd en toen begon ik weer bij Windows 8
Dat is logisch, toch ...
Op de recovery partition staat een readonly versie van Win8
Als je het wilt aanpassen, zul je ook je recoverydeel moeten updaten.
Anders begin je elke keer weer met Win8 -> 8.1 -> Win10
Je moet ook geen fabrieksherstel doen maar de herstel functie van windows zelf, deze had hem dan terug gezet naar 8.1.
Dat heb ik gedaan, de volledige reset wel te verstaan
Anoniem: 631029
15 juli 2015 20:23
Als je windows 10 iso gebrand hebt op dvd, kan je dan een schone installatie doen en als licentie de windows 7 of windows 8 key invoeren?
Of moet je eerst windows 7 of 8 installeren, activeren en dan weer updaten naar 10?
zonder upgrade naar 10 heb of krijg je geen licentie sleutel.
Je hebt alleen licentie sleutel van wat je sticker aangeeft, bv win7 / win8.x.

Dus waar staat dat je win10 schoon kan installeren, en activeren met sleutel van win 7 /8.x ?
Dat staat nergens. Niemand weet daar antwoord op. Dus klopt er iets niet. (addertje onder het gras)
@ jeroensky

Dat is wel degelijk bekend:


Q: After doing a free upgrade to Windows 10, how do I clean install Windows 10 subsequently?

A: Once your device upgrades to Windows 10 using the free upgrade offer and activates online automatically, you will be able to clean install (i.e. boot from media and install Windows 10) the same edition of Windows 10 that you upgraded to on the same device during and after the free upgrade offer. You will not be required to purchase Windows 10 or go back to your prior down-level version of Windows.


You will be able to download and create installation media on a USB drive or DVD for the appropriate Windows 10 Edition

You will be able to skip entering the product key during Windows 10 Setup. Windows 10 will activate online automatically on such devices. The skip option is only available when booting from media and launching setup

The automatic online activation will occur seamlessly after clean installing Windows 10 if the device had previously upgraded and activated online the same Edition of Windows 10. No product keys are required.

Q: What happens if I change the hardware configuration of my Windows 10 device?

A: If the hardware configuration of your Windows 10 device changes significantly (e.g. motherboard change) Windows may require re-activation on the device. This is the same experience as prior versions of Windows (e.g. Windows 7 and Windows 8.1). The free upgrade offer will not apply to activation of Windows 10 in such scenarios where hardware changes reset Activation.

http://answers.microsoft....e4-4893-b9d1-6cfac0d6290a

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 114278 op 16 juli 2015 15:37]

Zo te zien vind er dus geen check op een key plaats tijdens/na een clean installatie, maar wordt er gekeken of de betreffende hardware "bekend" is bij Microsoft. Er wordt waarschijnlijk dus gekeken of het hardwarenummer van bijv. het moederbord bekend is door een eerdere activatie tijdens het upgrade aanbod.
Anoniem: 114278
@Tranquility16 juli 2015 20:43
er wordt gewoon gecheckt of de huidige win 7/8/81 licentie legitiem is en of deze geactiveerd is.

Ik heb al talloze malen een compleet andere hardware kunnen her activeren met een OEM installatie.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 114278 op 16 juli 2015 20:43]

Anoniem: 631029
@timoline15 juli 2015 21:18
Quote:
Yes. Once you’ve upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer, you will be able to reinstall, including a clean install, on the same device. You won’t need to purchase Windows 10 or go back to your prior version of Windows and upgrade again.

You’ll also be able to create your own installation media like a USB drive or DVD, and use that to upgrade your device or reinstall after you’ve upgraded.

Ik kan daar niet uit opmaken hoe je Windows10 dan activeert. (lijkt me stug dat je win10 niet hoeft te activeren).
Waarschijnlijk met de key van je Windows 7, 8 of 8.1 licentie die op die PC stond. Deze is na de upgrade bij Microsoft "gekoppeld" aan Windows 10. Hierna zou je dus met Windows 10 een clean install moeten kunnen uitvoeren.
Als ik me registreer, kan ik ook handmatig een ISO downloaden waar ik eigenlijk recht op heb.
En dat dan met in combinatie van een cd-key die ik van hun krijg?

Want dan wil ik een clean install uitvoeren op mijn systeem.
Is dit mogelijk???
Ik vroeg me precies hetzelfde af.
Ja. De CD Key wordt in de Windows Store opgeslagen :) Dus bij release eerst de upgraden zodat de key opgeslagen kan worden, dan ISO downloaden en schoon installeren.
Upgrade van Windows 10 bedoel je? Maar dan moet ik alsnog eerst Windows 10 op me systeem installeren en daarna weer opnieuw is dubbel werk.
http://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-faq

Can I reinstall Windows 10 on my computer after upgrading?

Yes. Once you’ve upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer, you will be able to reinstall, including a clean install, on the same device. You won’t need to purchase Windows 10 or go back to your prior version of Windows and upgrade again.

You’ll also be able to create your own installation media like a USB drive or DVD, and use that to upgrade your device or reinstall after you’ve upgraded.
Anoniem: 426269
@timoline16 juli 2015 00:11
Mooi, dan doe ik eerst maar de upgrade met daarbij het maken van een installatie USB stick, en daarna vervang ik mijn HD voor een SSD en doe ik een clean install.
Ik krijg nu via Windows update versie TH1 Professional 10240 binnen :) zou dit de final dan zijn?
Zou zomaar kunnen. Ik zie wel een build met nummer 10241 van gisteren op buildfeed.net, hoewel daar (nog) geen th1 build van is. Zo te zien is men ook al begonnen aan de volgende grote update die volgens de geruchten voor later dit jaar gepland staat (vanaf build 10500 th2).
Anoniem: 631029
@qntal16 juli 2015 11:37
Is de keylogger dan verwijderd na die update?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee