Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties

Microsoft is bezig met het pushen van build 10240 van Windows 10 naar zowel gebruikers die in de 'slow ring' als die in de 'fast ring' van zijn Insiders-programma zitten. Ondanks dat neemt Microsoft de term 'rtm' niet in de mond.

Wel is deze Windows 10-build de eerste waarbij het watermerk is verdwenen van de desktop, waarmee het erop lijkt dat het gaat om een versie van de software die klaar is om uitgebracht te worden. Bronnen van Microsoft-insiders bij The Verge en ZDNet zeiden woensdag dat 10240 de rtm-versie van Windows 10 is, die Microsoft naar fabrikanten stuurt om te installeren op nieuwe apparaten.

Er zitten geen grote vernieuwingen in de build, die gebruikers alleen via Windows Update kunnen binnenhalen. Microsoft merkt op dat het binnen een week ook het Preview-label van zijn Office 2016-applicaties zal halen.

Windows 10 komt over ongeveer twee weken uit. Vanaf dan zullen gebruikers de kosteloze update kunnen uitvoeren. Nieuwe apparaten met Windows 10 verschijnen naar verwachting pas enige weken later.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (161)

Deze build betreft een zogenaamde "RTM Escrow" build. De build die de insiders gepushed kregen heeft als naam "TH1 Professional 10240". Versienummer van deze build is "10240.16384.150709-1700.th1"
Sometimes Microsoft released builds referred to as “Escrow”. Escrow means the development of a branch gets stopped and the code is being tested. If Microsoft or its testers don’t discover any serious bugs (“showstoppers”), the current build becomes the final milestone (usually RC or RTM, but sometimes there are also beta escrow builds). Essentially, it is candidate RTM code.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 16 juli 2015 09:31]

De build die je via Windows Update binnen krijgt is *10.0.10240.16384.th1.150709-1700*, dus met de revision *16384*, dus helemaal geen escrow, pre-rtm of wat dan maar ook.

Insiders krijgen de final-versie van Win10 gewoon 2 weken eerder voor alle feedback die ze tijdens het programma hebben gegeven. De klanten die (pas) op 29/07 over gaan krijgen een 'revision'-update (met gdr-updates).
WZor hanteert wel degelijk de term "RTM Escrow BUILD 10240.16384.150709-1700.th1" Dus of je het nu wel of niet een Escrow build moet noemen is dan maar de vraag.

Ik ben het met je eens dat de klanten dezelfde build gepushed zullen krijgen met waarschijnlijk nog extra updates om de laatst ontdekte bugs te pletten.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 16 juli 2015 09:35]

De RTM moet altijd deelbaar zijn door /16 (bits) en beginnen met revision/delta (2^14), om de final-tests te doorlopen. De vorige builds in the 'th1' branch (10176/10208/10224) waren rtm-candidate's voor de final-signoff.

Inmiddels is Microsoft ook al druk bezig met Redstone (b10500+) en PostRTM/UR1 (b10240+).

En ja, lol WZor, die zal altijd claimen dat dit 'escrow' is, omdat er 29/07 een nieuwere 'build' (delta) is ...
De RTM moet altijd deelbaar zijn door /16 (bits)
Dit maakt me nieuwsgierig. Conventie of technische reden?
Ja, dit heeft het 'servicing team' bedacht voor het 'maken' van updates (gdr). Deze requirement bestaat sinds al sinds WinVista, zo was het ook maar mogelijk om maximaal 15 ServicePacks te maken en 1 final versie (16bits/steps).

Daarom zie je ook die 'grote' sprongen in de 'th1' branch (elke keer 16steps), om alle testen goed door te komen.

https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/jj663498.aspx
Dit nummer is ook best wel "cute"
10240 = 2 ^ 10 * 10
Ik hoop niet dat je wzor gelooft nog tegenwoordig?
Hij zei ook nog eens dat 10800 de RTM zou worden.
Insiders krijgen de final-versie van Win10 gewoon 2 weken eerder voor alle feedback die ze tijdens het programma hebben gegeven. De klanten die (pas) op 29/07 over gaan krijgen een 'revision'-update (met gdr-updates).
Lijkt mij niet de RTM "finale" versie, die uitgerold gaat worden op 29 juli. Ik citeer Gabe:
Over the past few days we’ve been preparing our release pipelines and processes, and this build is one step closer to what customers will start to receive on 7/29.
source

Aan het eind omschrijft nog iets spannends, maar geen idee waar hij op doelt. Free licences for insiders?
Stay tuned for more news about our launch activities, and at least one fun surprise for Windows Insiders coming up!

[Reactie gewijzigd door Aurora op 16 juli 2015 10:17]

Ja, maar dit is precies hetzelfde als tijdens de Win8.1 periode. De RTM was '6.3.9600.16384.winblue_rtm.130821-1623', maar als je een update deed tijdens GA (nu dus 29/07), kreeg je '6.3.9600.16404.winblue_gdr.130913-2141' (met gdr updates dus).
Klinkt alsof ze beter een 10.0.1023x hadden kunnen maken zodat je dit gedoe niet meer hebt als ze toch uit willen komen op 10.0.10240
TH1 professional inderdaad, geen TH1 core of TH1 Home (?).

Ik heb dus een upgrade gedaan op mijn tablet die geleverd was met Windows 8.1 (niet pro). Bij alle voorgaande 'core' builds kon ik mee, maar deze verschijnt niet in me lijst. Ik als elders op internet dat deze RTM build inderdaad niet voor de core geld maar voor de pro versie (tenminste, tot op dit moment)

Zijn er ook andere die de update niet binnenkrijgen en op home zitten?
Ik snap het alleen niet want op de Windows blog staat er dit:

"Besides builds, over the next 2 weeks you’ll also see some Windows Updates and app updates in the Store, so make sure to keep checking for updates daily to make sure you’re running the latest and greatest code."

In dit context lijkt me dat met "Besides builds" bedoeld wordt dat er nog builds komen in de komende 2 weken.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 16 juli 2015 23:31]

Ik hoop wel dat ze die edge browser nog wat opgeknapt hebben want die mist toch wel features van IE11 die ik node mis.
Microsoft had al aangegeven dat ze bij RTM versie de Edge browser nog niet alle functionaliteiten gaat geven. Zo is het nog niet mogelijk om addons toe te voegen.

Niet alleen werd office 2016 RTM bij Windows 10, maar ook bij WP10 de beta status weggehaald.
Het gaat mij echter niet om extensions maar om bestaande standaard functionaliteit uit IE11.
Bijvoorbeeld de history onder de back en forward knoppen.
Edge browser heeft dat niet.
Edge browser biedt voor mij eigenlijk geen echte voordelen boven IE11 maar wel diverse nadelen.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 juli 2015 09:52]

Ja klopt dat heeft hij inderdaad niet. Ik mis die functionaliteiten ook en hoop persoonlijk dat ze het swipen tussen websites ook weer terug brengen. Dat is echt een functionaliteit dat ik echt mis op WP10 (desktop variant heeft het ook niet).
Ik ben bang dat het swipen verleden tijd is omdat websites/wepapps zelf die touchgestures kunnen gebruiken.
Dan moeten ze het wel gaan ondersteunen. Het is maar de vraag hoe dit in de toekomst gaat lopen.
Edge browser biedt voor mij eigenlijk geen echte voordelen boven IE11
Behalve het feit dat ie retesnel is met zowel opstarten als met Javascript performance http://www.windowscentral...fox-javascript-benchmarks

[Reactie gewijzigd door LCP op 16 juli 2015 10:47]

IE11 is ook al heel snel op vrijwel alle real life sites.
Euh ik denk dat je dat heel snel terug moet nemen. IE11 is in de tussentijd flink ingehaald.
Ingehaald in benchmarks.
In real life sites merk ik eigenlijk nauwelijks verschil.
Komt omdat voor veel sites het downloaden van de content veel meer drukt op de performance van de rendering.
Dat is ook allemaal vrij relatief. Ik merk bijvoorbeeld dat bij het inladen van meer tweets, als je op Twitter naar beneden scrolt, dat het het dan vrij snel tot seconden lange pauzes leidt. Lijkt er dus op dat layout-veranderingen nog steeds langzaam zijn.

Kan zijn dat DirectX 10.1/11/12 grafische kaarten dat flink versnellen, maar op oudere tragere systemen heb je die veelal niet.

Edit: ook bijvoorbeeld de JetStream javascript benchmark heeft nagenoeg dezelfde score van ongeveer 68 in Chrome en Edge op een Core 2 Duo T7300. Scores zijn overlappend met de fout marge meegenomen, in absolute getallen een kleine 5% verschil.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 16 juli 2015 13:19]

Als het zo snel blijft en extensies komen, zoals een adblokker, dan dump ik waarschijnlijk Firefox.
historie weet hij toch nog wel als je begint met het typen van de url of onderdelen van de titel van de pagina? Zit alleen niet onder de knoppen (maar is gewoon wennen aan een andere manier)
Slecht idee. De first impression van Edge zal tegenvallen.

En juist bij Edge is de first impression van levensbelang: mensen konden leven met een slechte eerste versie van Phoenix of Chrome omdat ze hoop hadden op een betere toekomst, terwijl Microsoft moet afrekenen met het vooroordeel dat hun browsers enkel dienen als grafische ftp-client om Chrome te downloaden.

Microsoft kan zich absoluut geen "LOL Edge" permitteren; de gebruiker moet omvergeblazen worden vanaf versie 1.0.

Jammer...
Slecht idee en de first impression van edge zal tegenvallen? Snap eventjes niet wat je hier bedoelt. Doel je op het feit dat Microsoft geen addons ondersteund?

Ik ben juist blij dat Microsoft niet gelijk alle functionaliteiten toevoegt. Op dit moment is Edge sneller, stabieler en minder hardware hunger dan ieder andere browser. Als je kijkt hoe traag en log Chrome is, dan zou ik je afvragen wat je liever wilt. Daarbij komen de functionaliteiten alsnog en de support is ook zeer goed voor de developers. Die kunnen hun addons zeer gemakkelijk compatibel maken met Edge.

Edge maakt daarbij op wp10 stuk minder RAM gebruik dan ie11 en die was al zeer snel in gebruik.

Daarbij ziet Google ook in dat Edge zeker groot gaat worden en hebben zelf support geleverd voor hun zoekoptie. Iets wat mijns inziens uniek is als je bekijkt hoe slecht Google Microsoft producten support.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 juli 2015 11:30]

Misschien wordt Edge wel Safari. Dat werkt ook het beste met OSX.
Safari werkt ook alleen op OSX en Apple is nou niet een bedrijf dat goede software levert. Hiermee doel ik op software zoals Itunes en quicktime voor Windows. Ik zie het nog wek gebeuren dat MS de edge browsers op andere platformen leveren.
Weet ik, maar je hebt ook nog Safari voor Windows gehad ;)
Klopt, ik doel op het gebrek aan features. Over de snelheid kan ik niets zeggen, want elke browser is snel op mijn gaming desktop (totdat Firefox na ~15-30 dagen uptime de pijp aan Maarten geeft wegens een memory leak).

Ik hoor hier en daar inderdaad dat Edge sneller en zuiniger is dan Chrome, maar hoe belangrijk is dat in de praktijk? Dit is een serieuze vraag; is Chrome echt zo'n grote ramp op een typische laptop dat Edge een stap vooruit is voor het merendeel van de gebruikers?
Ik hoor hier en daar inderdaad dat Edge sneller en zuiniger is dan Chrome, maar hoe belangrijk is dat in de praktijk? Dit is een serieuze vraag; is Chrome echt zo'n grote ramp op een typische laptop dat Edge een stap vooruit is voor het merendeel van de gebruikers?
Heel belangrijk. Zeker als je gebruik maakt van een tablet en/of laptop. Daar is het wel fijn dat een programma zo zuinig mogelijk is en daar zie je dat Chrome dat totaal niet is. Bekijk zelf maar een benchmark waarbij je het verschil tussen de browsers ziet. Dit zie je ook bij OSX zo, dus het is niet alleen bij Windows waar Chrome stuk slechter met resources omgaat.

Ik gok dat het komt omdat Google Chrome met een doel heeft uitgebracht om meer gegevens van de gebruiker te kunnen binnen halen en dat kost natuurlijk weer resources. Zo zie je als je whireshark gebruikt veel te veel gegevens naar Google gaat en dat is ook de reden waarom ik nooit Chrome zou gebruiken.

[Reactie gewijzigd door vali op 16 juli 2015 13:31]

In principe gaat Edge een browser worden die net als Chrome en Firefox eens in X weken nieuwe features krijgt. Er zijn zelfs mensen aangenomen met een verhaaltje dat ze Edge meer platform onafhankelijk willen maken. Maar of dat serieus te nemen valt, dat moeten we nog gaan zien.

Kan ook meer de ontwikkel filosofie zijn. Dat ze bijvoorbeeld niet zomaar javascript functionaliteit toevoegen om x86 Windows DLLs laten inladen ('ActiveX'), want dat gaat natuurlijk niks worden op andere OSen (of zelfs Windows Mobile). Aan de andere kant is er nu ook Microsoft Office voor iOS en Android, dus wie weet. Weten we pas over over enkele jaren of Microsoft's 3E's: Embrace, Extend, Exterminate weer de kop op steekt.
Features achteraf toevoegen heeft weinig zin als iedereen al een andere browser heeft ingesteld wegens het ontbreken van basisfunctionalitetit
Je bedoelt de ontbrekende historie onder de back-knop die geen enkele andere browser heeft. Zulke dingen zijn totaal niet van belang.
Firefox heeft dat ook.

En er zijn ook andere features die ontbreken zoals het pinnen van websites in het opslaan van websites in ÚÚn bestand en compatibiliteti met oude applicaties en het ontbreken van een browser control voor edge in .net
En chrome heeft het ook. Back-button iets langer inhouden... ;-)
Ik weet niet welke andere browsers je hebt gebruikt. Maar Chrome en Safari hebben dat ook gewoon.
En Ik gebruik het ook regelmatig, en ken wel meer mensen die dat gebruiken. Dus zou niet weten waarom dat niet van belang is.
Welke functionaliteiten zullen gros van de gebruikers dan missen? Adblocker zou een mogelijkheid zijn, maar die zit net als ie11 er standaard ingebouwd. Nee, ik denk juist dat de browser wel zal aanslaan en dat komt voornamelijk door de snelheid en stabiliteit. Iets waar andere browsers steeds meer moeite mee hebben.
Mja ik ook, maar dat komt na RTM pas. Dingen als extentions die nog missen, maken het voor mij onmogelijk hem als daily driver te gebruiken.
De optie 'favorieten importeren uit een andere browser' zit er nu eindelijk in maar helaas werkt die nog niet. Krijg steeds de melding 'kan favorieten niet importeren'.
Leuk zon gratis update, maar hoe zit het met verouderde drivers?

Voor mijn laptop zijn de laatste drivers voor windows 7 uitgebracht.
Drivers voor Windows 7 werken veelal onder 8/8.1/10 ook. Wel had 7 nog een compatibiliteit modus voor oude grafische drivers, genaamd XPDM. Die XP drivers werken niet meer in Windows 8 en hoger.

Als je op het windows 10 upgrade icon naast de klok klikt, dan is daar ook een overzicht van verwachte driver problemen onder het hamburger menu-icon (☰). Je kan natuurlijk ook een paar maanden wachten met upgraden. Zodat anderen de problemen met jouw hardware eerst kunnen rapporteren ;)
Moet je bij de fabrikant voor zijn.
Vertel dat maar eens aan mensen die niet op tweakers.net zitten... ;)
Het installeren was anders bij Windows 8 al beter geregeld dan in Windows 7, veel meer WLAN drivers ge´ntegreerd en stonden veruit de meeste drivers in Windows Update. Bij eerdere uitvoeringen moest je vaak die (W)LAN drivers op een andere computer gaan opzoeken, dat lukt de gemiddelde gebruiker inderdaad niet. Maar met Windows 10 verwacht ik dat het alleen maar makkelijker zal worden.
Moet je bij de fabrikant voor zijn.
En je denkt dat een fabrikant er veel aan gaat doen als je om drivers vraagt voor een verouderd product.

Dan wordt er gewoon gezegd "Dit product is EOL en we ontwikkelen er geen nieuwe drivers meer voor. Koop maar een nieuwe."
win 7 drivers zouden gewoon moeten werken
Vraag me af hoe het met de licentie zit. Ik had windows 8 en heb enkele maanden terug een schone windows 10 ge´nstalleerd. De windows 8.1 key is dus niet bekend bij Microsoft (zit wel in mijn laptop bios).

Ik krijg nu wel de RTM versie aangeboden, maar heb ik dan ook direct een licentie waarmee ik een herinstallatie kan uitvoeren? En zo ja, krijg ik dan ook een key?

[Reactie gewijzigd door Fairy op 16 juli 2015 09:42]

Je hebt een insider licentie, waarmee je in de toekomst testversies blijft ontvangen. Voor een blijvend stabiele versie zal je Win 7/8 opnieuw moeten installeren en dan moeten upgraden zodat de key in je MS Account komt te staan
Heb net een close contact van Microsoft gesproken. Die heeft het erover dat er waarschijnlijk een tool komt om de licentiecode van W7/8 om te zetten naar W10.

Dat maakt het nog een stukje makkelijker.
Dat is inderdaad heel handig, maar zolang het nog niet officieel is blijft mijn manier DE manier helaas.
Je insider key is al gecheckt dmv je bios voordat je een insider key hebt gekregen. Met deze insider key zal je gewoon windows 10 final kunnen krijgen zonder moeilijke omwegen.
Nee, je krijgt de RTM build, en daarna zal je verder blijven gaan als tester. met nieuwe insiderbuilds, je hebt dus een testlicentie en geen home/pro of whatever licentie die je vanaf W7/8.1 gratis kan omzetten, en je zal dus ook nooit de officiele legale windows 10 final krijgen. Stap jij uit het insider programma dan is je Win10 installatie illegaal! En hoe bedoel je key is al gecheckt dmv bios?
Ik zie het nu al gebeuren, eindeloos veel klanten die toch zomaar ff naar windows 10 gaan., vanaf 7 en dan vervolgens een halfwerkende pc hebben wegens drivers e.d.
Zal wel mee vallen neem ik aan, ik heb sinds build 10166 geen driver problemen gehad. Gister avond build 10240 ge´nstalleerd en dit is ook zonder problemen gegaan en alles werkt naar behoren. De PC herstart zich een paar keer en daarna kon ik weer gewoon aan de gang.

edit: Moet inderdaad wel vermelden dat ik redelijk recente "standaard" hardware heb. Gister avond had ik nog Nvidia driver 353.30 en er waren volgens Nvidia zelf geen nieuwere beschikbaar.
Mijn extra geluidskaart (Creative soundblaster X-fi Titanium) werkt wel, maar Creative heeft hun software nog niet gereed. Kan dus niks instellen verder welke plug waar zit, waar onder de microfoon. Creative geeft op hun site aan dat er in Oktober hiervoor een update komt.

[Reactie gewijzigd door Darky03 op 16 juli 2015 11:19]

Met Intel 4500MHD nog steeds het probleem dat op een gegeven moment de officiŰle driver wordt ingeladen via Windows Update. Dat werkt dan, maar de volgende boot blijft hangen. Het uitschakelen van het tweede (nr 1, de eerste is nr. 0) driver item zorgt er voor dat Windows weer kan booten. Dat moet je dan doen in Veilige Modus.

Met Bitlocker aan heb je bij Veilige Modus dan de beveiligings-sleutel nodig. Allemaal rompslomp bij iedere herinstallatie (en iedere 'build' update is een herinstallatie).

Ook op een Vaio VPCCA2S1E gezien dat de Intel Rapid Storage Technology heel veel processor tijd gaat verbruiken. Nieuwste versie van Intel downloaden lost dat op. Maar wordt niet automatisch opgehaald. Als leek zal je dan dus zien dat "Windows 10 veel minder batterijtijd heeft".

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 16 juli 2015 11:13]

Nou, er zijn wel problemen met Nvidia drivers die gepushed worden. Zo hebben veel mensen last van uitgerekte cursors en stotterende performance op een tweede monitor. (Als die nog werkt...)

Rollback naar 353.30 lijkt het probleem weer te verhelpen. Is de laatste versie die Nvidia heeft uitgebracht, maar via Windows Update wordt 353.50 gepushed.

Ik heb het probleem zelf ook gehad en heb een rollback naar 353.30 gedaan en driver update via Windows Update even disabled; anders heb ik het probleem zo weer :)
Op de MacBook Mid 2010 met Geforce 320M missen veelal hele onderdelen van de UI. Bijvoorbeeld de verkleinen / vergroten / sluiten knoppen aan de rechter bovenkant van vensters. Ook 2D DirectX rendert also er iemand met de diepte dimensie aan het rommelen is. Achterliggende 2D elementen knipperen naar voren en weer terug. Voorbeeld is nvidia's Geforce Experience interface.

https://twitter.com/HenkP...16638452516454400/photo/1

Vast iets wat aan nvidia's driver ligt. Maar onder Windows 7 kon je tenminste Apple's versie gebruiken, die wel correct werkte. Wordt helaas binnen het half uur ofzo vervangen door de nieuwste versie.
Tsja, op een macbook... Dan heeft apple blijkbaar de boel niet voor elkaar.
Op zich ook niet zo vreemd met een non native OS.

Hier met een HP Elitebook ook van 2010:. Alleen de firmware bijgewerkt (just in case) Alle hardware werkt. Snel, stabiel. Heerlijk :)
De GeForce 320M is ook maar enkel door Apple gebruikt, dus kleine kans dat bugfixes voor andere systemen 1-op-1 relevant zijn. Ctrl+F "Notebook reviews with": http://www.notebookcheck....GeForce-320M.28701.0.html
Onzin en kort door de bocht.

Apple heeft de bootcamp nog helemaal niet uitgebracht voor Windows 10 dus de mensen die het nu al draaien doen dit nog met Windows 8 drivers. Heb ik ook en alles werkt prima behalve de Bluetooth drivers.
Op mijn Macbook van 2009 herkent hij de muis en toetsenbord niet meer. >:)
Ik neem aan dat het nog wel werkt, maar dan enkel met de standaard Windows drivers? De Apple toetsenbord driver KeyAgent.sys bevat sinds het begin al een bug die Windows kan laten crashen. Draai maar eens `verifier` op windows 7 of hoger met Boot Camp drivers ge´nstalleerd. Geheid een bluescreen na inloggen, iig. op MacBooks tussen 2006 en 2010 met Boot Camp 32&64bit versie 3/4/5.

Ik hoop dat er bij Apple eens iemand naar kan kijken die er verstand van heeft. Heb het al eens door een disassembler gehaald, en het is niet heel erg veel code. Maar ik heb niet voldoende ervaring hoe je dan opzoekt wat al die gebruikte hexadecimaal genummerde kernel functies doen. Ook geen budget om even IDA Pro aan te schaffen om Apple's probleem op te lossen ;)

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 16 juli 2015 10:44]

Nee, hij werkt helemaal niet meer. (Muis is niet zichtbaar) Zal vanavond even verder testen.
Heb het zelfde probleen, ik draai de preview op een Sony Vaio Flip 13a (een exoot dus). Sinds de laatste twee builds heb ik allerlei drivers issues waardoor o.a. mijn touchepad het niet doet. Het installeren van de “verouderde “ win8.1 Sony drivers heeft niet geholpen. Vanavond deze RTM maar weer eens proberen.
Ik heb een redelijk oude nVidia kaart (9400GT) en de Windows 10 driver crasht regelmatig. Ik hoop dan ook op een snelle nieuwe update.
De 9400 GT valt onder nvidia's Legacy kaarten: http://www.nvidia.com/page/legacy.html

Voor Windows 10 hebben de kaarten die DirectX 12 gaan ondersteunen wel veel aandacht gehad. De oudere zitten sinds maart in soort achteraf traject: http://www.anandtech.com/...for-d3d10-generation-gpus
Mijn lenovo z500 laptop (waarvan de drivers schijnbaar weer afwijken) werkt ook sinds 10166 gewoon prima. Ze werden vrijwel automatisch ge´nstalleerd. Windows 8.1 drivers werken overigens gewoon prima onder 10.
vaak gaat het dan ook om programma's die eigenlijk niet eens meer op de computer behoren
Ook dat is niet helemaal waar.
Ik heb bv een leuk extern audio apparaat waarvan win 10 de win 8.1 driver niet slikt.
Na een update naar win werkt dat dus niet meer.

Gelukkig ben ik een tweaker en werkt het met wat extra inzet wel maar dat verwacht ik niet van iedereen.
Er is weinig veranderd in het driver model voor zover ik heb gezien. Destijds met Vista was dat een issue doordat het hele driver model van Windows XP op de schop ging, wat vereiste dat drivers aangepast werden. Dat is nu niet het geval voor Windows 10.
meestal krijgt een nieuwere versie van windows standaard een uitgebreider driver pakket mee als een vorige versie, Windows 8 herkent uit zichzelf meer drivers als windows 7 als je die vers installeerd. Neem aan dat dit hetzelfde zal zijn voor windows 10 die vanzelf de meeste drivers zo op pakt en eventueel meteen overneemt van het vorige besturingssysteem, of dit nou win7 of win8(.1) was.

Weet niet of het een soort van upgrade is of meer een herinstallatie overgang, bij een upgrade zou het helemaal geen problemen moeten geven.
Op dit moment lijkt het erop dat alles wat in Win7 werkt, ook in Win10 functioneert. Dus die vlieger gaat niet meer op. Plus dat anders fabrikanten toch zeker een maand of 9 de tijd hebben gehad om hun drivers te fixen, dus dan is het gewoon hun schuld.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 16 juli 2015 09:31]

hmmm, ok goed nieuws. Dat van die 9 maanden en fabrikanten is natuurlijk onzin. Sommige mensen hebben een CD of C2D en hebben niks nieuw nodig, daar gaat zelfs asus niet meer in mee qua drivers voor de mobo's.
Ik ben het met je eens, ik zelf moet voor mijn laptop de videokaart drivers in compatibiliteitsmodus installeren, werkt prima alleen is de performance lager, dus of ik overstap is de vraag.

Ik zeg ook alvast dat ik dit vaker heb gezegd en mensen blijken het niet te snappen, ik kan geen drivers van de videokaart fabrikant installeren, het moet via de laptop fabrikant anders wordt de boel niet herkend.
jeuh, ik kan hem ook al ophalen!! Eerst even gauw wat werk afmaken, dan snel downleechen :9

ik hoop alleen wel dat die fout bij afsluiten nu eens opgehoepeld is.

"The instruction at 0x00007FF9C0FECC60 referenced memory at 0x0000000000000000.
The memory could not be read.
"

Op 2 systemen last van .. en deze fout zit er ook al vele builds lang in..
http://www.techrepublic.c...n-windows-10-build-10130/

Voor de rest een goede vooruitgang t.o.v. Windows 8(.1)

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 16 juli 2015 09:20]

Die fout is al een geruime tijd niet meer aanwezig. Ik had ook last van deze bug in build 10130. In de direct daarop volgende build was het volgens mij al opgelost. (Nog voor de officiele 10158 build).

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 16 juli 2015 09:27]

ik draai op beide systemen met Build 10166 en beiden hebben er last van. Deze ene is een eigen build met Asrock mobo en de andere een standaard HP Probook 650 G1.
Apart, die foutmelding is bij mij een aantal builds geleden verdwenen.
Die was bij mij bij build 10162 verholpen gelukkig...
Hoe krijg je windows 10 binnen als insider?
Ik heb me een keer aangemeld en geinstalleerd, maar weer verwijderd.
Hoe gaat dat in zijn werk?

Heb ik er dan nog steeds recht op ?
Gewoon de iso dowloaden op de microsoft site downloaden en dan of in een VM draaien of met dvd of usb op n pc installeren.
De iso heeft MS al van de website gehaald en word dacht ik ook niet meer geactiveerd volgens het blog van Windows 10...
Volgens mij kun je je niet meer aanmelden als insider. De ISO's zijn tevens offline gehaald:
nieuws: Microsoft gaat iso's Windows 10-preview offline halen
Het is nu wat laat om in te stappen. Windows 7 en 8.1 gebruikers zullen tzt. gratis kunnen upgraden. Mocht je met een ooglapje op gebruik willen maken van het Insider programma als een gedoogde "legale" versie dan zal je dat zelf moeten uitzoeken. Het lijkt er op dat het Insider beta-test programma met een vette knipoog naar deze gebruikers nog door blijft gaan. Is nog niet geheel duidelijk wat dat dan precies gaat inhouden. Je zal dan waarschijnlijk wel extra debug instrumentatie (de "keylogger" enzo, net als al jaren in Office beta's) in je Windows installatie hebben, en af toe vragen van het Feedback programma in beeld krijgen.
Kan iemand mij vertellen of de update van nu(10240) automatisch de ge´nstalleerde programma's meeneemt van mijn huidige Windows 8.1 pro installatie? Aangezien dit ook gebeurde met mijn Windows 7 Pro naar 8 Pro toen. Of wordt alles in Windows.old map opgeslagen en je begint helemaal opnieuw(clean)?
Is gewoon een upgrade met bestaande instellingen en dergelijke. In Windows.old komt alleen de oude installatie te staan.
OkÚ. Ben nu thuis maar via Windows Update krijg ik versie 10074 te downloaden. Klopt niet?

Hij is nu geinstalleerd. Inderdaad programma's gelukkig behouden. Alleen zit ik op versie 10074. Bij updates is versie 10240 niet beschikbaar nog. Vreemd.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 16 juli 2015 20:29]

Als in de taakbalk bij het "Windows 10 downloaden" icoontje opent staat ergens waar je kunt kijken welke programma's welke je opnieuw moet installeren in het menu onderaan. Weet niet precies waar.
Ja. Mits je dezelfde taal en zelfde 32/64 bits aanhoudt. Het kan zijn dat enkele incompatible zaken niet meegenomen worden. Veelal zal de upgrader van te voren een lijstje geven van dingen die niet daardoor meer zullen werken.
De vorige updates hebben toch wel erg veel gladgestreken en ben ook geen grote bugs meer tegengekomen met build 10162. Deze manier van uitrollen, met de slow- en fast ring is toch wel erg prettig! :)

De Office Preview van 2016 is over <25 dagen al verlopen..Neem aan dat dit nog op een of andere manier verholpen wordt? Hoop toch dat je de preview langer kan gebruiken dan slechts 30 dagen.. Waarschijnlijk wordt het verlengd bij de volgende Office update.
Als ze nou een beetje slim zijn dan houden ze dit Insider traject aan. Kan een hoop illegaal gebruik schelen. 'Software piraten' willen toch graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (hebben geen geld), en die kunnen dan mooi je product debuggen met extra instrumentatie er in. Lijkt mij een goeie deal.
offtopic: zeggen dat "piraten" geen geld hebben is ook wel weer een beetje kort door de bocht vind je niet?
Wereldwijd zal het aandeel 'software piraterij' toch grotendeels worden bepaald doordat iemand een economische afweging maakt om een computer met gratis gekopieerde commerciŰle software aan te bieden of te gebruiken, danwel 'extra' te betalen voor de software. Als je meer/genoeg geld hebt dan zal het eenvoudiger zijn om die (bij grote OEMs vrij kleine) extra kosten te verwaarlozen.

Het is echt niet zo dat, bijvoorbeeld in Aziatische landen, er zoveel software gekopieerd wordt omdat er massa's anarchistische mensen zijn die 'stick it to the man' aanhangen.
Er is al een week een update voor Office 2016 uit. Die loopt af ergens in december 2015. Kun je voorlopig weer even voort.
En stond toch in de blog 'very close to', dat er dus blijkbaar nog 1-2 builds nog gaan komen tot het 100% RTM is?
Klopt, er is meestal een TH2 (Threshold 2). Dit is de TH1 build.
Complete builds zouden niet meer langskomen werd maandag bekend gemaakt. Updates komen nu via Windows Updates en de Store.