Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

De Xbox One-game Chariot van Frima Studio kan Philips Hue-lampen aansturen om ervoor te zorgen dat de kleuren van de kamerlampen overeenkomen met de kleuren die op de televisie te zien zijn. Het is voor het eerst dat een consolegame de lampen van Philips officieel ondersteunt.

De lampen zijn zo ingesteld dat ze de dominante kleur in het beeld overnemen, zegt Philips. Waar dat bloemen en planten zijn, worden de lampen groen, en als de speler onderwater is, verschuift de kleurentint naar blauw. Daarnaast functioneren de lampen als een kleine extensie van de huid: als de speler geraakt wordt door een vijand, dan flikkeren de lampen in het rood. Het geheel doet denken aan Philips Ambilight, waarbij leds achter de tv de kleur aanpassen op het beeld, maar dan op grotere schaal.

Voorheen waren dit soort systemen alleen te vinden in de handen van modders en pc gamers. Modders zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor HueCraft, de mod die soortgelijke ondersteuning toevoegt aan Minecraft voor de pc. Daarnaast kwam Philips zelf ook jaren geleden met het ambX-systeem voor pc's op de markt. Van Microsoft hebben we soortgelijke projecten gezien in de vorm van de Illumiroom, maar die is tot op heden nooit op de markt verschenen. Chariot is een game die op meerdere platformen te vinden is, maar in ieder geval op dit moment zit de Hue-ondersteuning alleen op de Xbox One-versie.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (19)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Met een Ambilight TV i.c.m. HUE lampen en een (volgens mij) onofficiŽle Philips Android app kan je dit ook doen. Maar als heel je kamer oplicht in allerlei kleuren, is de lol er na een paar weken af :) Het wordt al gauw een bonte bedoeling maar het is een leuke gimmick!
Ik heb inderdaad ook een Philips ambilight TV en Hue lampen en die icm een Philips app (officieel) voor iOS kun je elk beeld mee laten werken met je Hue lampen. heel cool idee maar wel een absolute kermis natuurlijk. Je kunt wel instellen in hoeverre hij mee moet gaan met de kleuren en natuurlijk de felheid van de lampen. Tof idee, leuk om mensen te laten zien, maar zo ga je niet het nieuws kijken :p
Tof idee, leuk om mensen te laten zien, maar zo ga je niet het nieuws kijken
Bij mij staat het anders altijd aan. Gewoon een kwestie van de juiste lampen selecteren. Natuurlijk laat ik niet alle verlichting mee gaan, alleen de twee lampen links en rechts naast de tv, en de lightstrip onder de tv. Met Hambisync 24/7 draaiend wordt het actief zodra ik de tv aan zet.
Straks kijken wat Hambisync inhoud. Tnx Zer0
En die is aangesloten op een gameconsole?
Kleuren maken is geen kunst. Kan tot aan via NFC je custom kleuren (WP en Android) instellen.
Dat het nu met een console kan, is wat het nieuw maakt ;)
+1 :) De Android app zuigt de batterij erg snel leeg. Is dat via iOS ook?
Ja, dat is ook wel logisch, de app voert alle berekeningen uit, en moet constant wifi openhouden om te communiceren met de TV en de Hue Bridge.
Daarom draai ik Hambisync op een RaspberryPi in plaats van de native app te gebruiken. Het bijkomende voordeel is dat WiFi niet meer nodig is, alles is bedraad aangesloten en het is net iets soepeler dan de officiŽle app.
Jup dat heb je goed voor elkaar :) ZIet er goed uit de Hambisync opzet. Helaas geen Pi of PC over hier die continue aan staat. Zou mooi voor een Synology zijn als .spk
Ahh man, voor een filmpje dat 90% van de tijd een TV in beeld had had iemand ze wel mogen uitleggen dat je een TV kan filmen zonder dat geflikker op het scherm.

Het idee zelf ziet er leuk uit maar ligt het aan mijn of klopte de kleuren soms niet? rond 00:10 is er bijvoorbeeld groen licht te zien maar er is geen groen op het beeld te zien.
Dat vind ik eigenlijk de hele tijd. T lijkt meer alsof er gewoon random lichten flikkeren in allerlei kleuren. T ziet er fancy uit, maar zie me er niet echt door in de game gezogen worden.
ik vind dat het wel een extra dimensie geeft aan een game. dit gecombineerd met 3d en een goede 5.1 setup en je hebt absoluut top entertainment.
alle games en films zouden dit op termijn moeten ondersteunen.
Vind t concept ook zeker niet verkeerd, dat Ambilight heeft me ook altijd wel aangesproken. Maar vind t zoals t hier wordt getoond geen extra immersion geven omdat de kleuren gewoon niet overeenkomen met het beeld. En dan heb je gewoon een epilepsiemachine
De game op zich is volgens mij vrij kleurrijk. Door een explosie (of iets dergelijks) licht er soms een andere kleur lamp op. Het stoorde mij in ieder geval niet.

Ik begrijp de reactie van CrackSlet wel. Zelf vond ik het ook wel erg veel geflits. Bijna epilepsie opwekkend.
Toch vond ik het wel indrukwekkend. Deze game is wellicht iets te veel chaos qua kleuren, maar ik zie een first person shooter al helemaal voor me. Je rent over het battlefield terwijl er allerlei explosies om je heen plaatsvinden met lichtflitsen aan alle kanten tot gevolg.
Lijkt mij persoonlijk wel erg stoer hoor!

Of misschien nog beter: in een space simulator! Dan vlieg je langs een zon / ster en dan licht de kamer ook precies op vanuit de hoek waar die zon is. En natuurlijk explosies van exploderende schepen! 8-)

Het sleutelwoord is 'explosies', dat begrijpen jullie inmiddels wel he? :)
Het idee is Leuk alleen lijkt het in de video een beetje chaotisch. Ben benieuwd of dit overgenomen wordt en er grote AAA titels er ook aan de slag mee gaan.
Lijkt me een goed idee als bepaalde titels/genres het kunnen adopteren. Denk bijvoorbeeld aan een race-game waar dag/nacht en regen/zon in zit; kan je met de lampen mooi de kamer verduisteren als je 's nachts rijdt of als het regent, kan je bliksem bijvoorbeeld nabootsen.

Of als je Aliens: Colonial Marines speelt en je bent met je proximity-device bezig en er wordt een alien gedetecteerd, dat je kamer groener of roder wordt als je afstanden veranderen.
Je kamer verduisteren met lampen gaat natuurlijk niet. Het enige wat kan is ze uit laten gaan. Maarja, dan om een goed verschil tussen dag en nacht ingame te hebben moet je dus eigenlijk altijd in een donkere kamer spelen.
Wat me eigenlijk ook een jammer aspect lijkt van het concept; je moet het in het donker doen om echt profijt ervan te hebben.
Zou het niet veel slimmer zijn van Philips om met Microsoft en Sony een samenwerking aan te gaan? Waardoor dit gewoon op console niveau al geregeld word? En dat ze developers vervolgens de optie kunnen geven om het verder te tunen, maar dat standaard alle content al van basis functionaliteit voorzien wordt?

Zelf fervent gebruiker van Ambilight sinds 1 van hun allereerste Ambilight modellen. Zelf nog steeds een 2009 model in gebruik voor het dagelijks TV kijken, omdat ik nog niet overdonderd ben door alles wat recent op de markt gekomen is (curved leuk voor monitoren, maar niet voor TV en op kantoor 4K TV in gebruik genomen, maar behalve Netflix nog niet veel content aanwezig). Helaas werken de meeste apps zoals HAmbiSync alleen vanaf 2011 modellen. Dus een functie die rechtstreeks met de console werkt zou een uitkomst zijn!
Ik heb nog niet eens zolang geleden een ambilight set gehad voor de PC. Het ziet er wel leuk uit maar ik moet wel toegeven dat de lol er inderdaad na een week of 2 wel af is. Speel je een kleurig spel zoals Minecraft dan zit het qua kleuren echt wel goed, maar zodra je verder gaat en bijvoorbeeld een shooter of race game probeert dat kloppen de kleuren totaal niet. De verlichting kan niet snel genoeg schakelen om de juiste kleur weer te geven.

2de punt vind ik dat dit altijd een erg leuk concept is geweest en weer een stap dichter bij een soort "total emersion" qua gamen (vr headsets even daargelaten). Helaas is het al eens bij de AmbiLight gebleken dat het gewoon niet werkt. Philips heeft de tak toen ook verkocht en is er alleen nog maar voor professionals ontwikkeld. Zelfs de updates en plugins welke er altijd waren voor de pc games zijn offline gehaald.

Al met al denk ik dan ook dat dit een gimmick blijft voor indie games. Fantastisch met een snelle sidescroller! Maar ik gok dat de grote namen hier niet veel mee zullen doen. Hooguit wat sfeerverlichting.
Het zou ook moeten kunnen werken voor bijvoorbeeld racegames waarin de lampen gebruikt kunne worden om de kleur van omgeving en eventueel het weer te simuleren.
Race je door een woestijn of op een circuit in de woestijn dan felle beige bruine kleuren en race je in de regen op de norsleife tussen de bomen dan donkergroen en ook donkerder zodat je het slechte weer gewoon meer aanvoelt.
Misschien kan de game zelfs bliksem simuleren in je woonkamer. Eerst een flits van je lampen en dan gevolgd door dondergeluid in de game.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 juli 2015 11:09]

Daar heb je helemaal gelijk in. Het is in dit geval zo dat het dus om achtergrond "details" gaat. Items als groen voor het bos, geel/bruin voor woestijn en witte flitsen voor bliksem zijn nog wel goed te simuleren en zijn vrij eenvoudig te intergreren denk ik. In dit geval zou het ook als gimmick zeker een toegevoegde waarde kunnen hebben.

Hetgeen waar ik in het verleden al over gevallen ben, zijn de echte details waar niks mee gedaan word. De input lag zorgt ervoor dat kleuren te laat op het scherm komen(denk aan explosies of wolkenvelden. Of wat denk je van een nachtrace en de bijhorende verlichting?). En het is ook zo dat je nooit meer als 2 "details" kunt uitvergroten. omdat je maar 2 lampen hebt achter het scherm, waar het het meeste effect heeft.

Ik wil hiermee dan ook alleen aangeven dat ondanks het zeker een leuke gimmick kan zijn (mits voldoende support door developers) mensen hierbij heel snel het verkeerde idee kunnen krijgen als het gaat om de daadwerkelijke performance van een oplossing als deze. Als het niet bevalt heb je wel iets meer als §20 euro weggegooid en ik denk dat de gemiddelde consument er ook met grotere ogen naar kijkt als de tweakers zoals jij en ik.
Ik mis in het bericht een beetje hoe ze dit gedaan hebben. Zijn de Hue lampen verbonden met internet en connect het spel via internet naar de hue lampen of gaat het via de usb poort van de xbox one?
Volgens mij: de games zoeken eerst hue wifi netwerk via bedraad of draadloze netwerk, hue wifi netwerk verbinden en daarna sturen de lampen aan.
Dus niet via internet denk ik.

Waarom via usb poort van xbox one??? :')
Voor snellere verwerking van het signaal? Geen idee hoe je het zou moeten aansluiten via USB (de bridge heeft een ethernet- en poweraansluiting, niet meer), maar het zou voor een snellere doorvoer en verwerking van het kleursignaal zorgen.
Hebben! Altijd al zoiets i.c.m. Kodi(XBMC) willen doen alleen helaas nooit aan toe gekomen.
Leuk dat Philips nu ook wat meer richting Microsoft en Windows leunt mbt Hue, dat was eerst ALLEEN voor iOS ontwikkeld met geen plannen om het naar andere platformen te brengen, nu is er een Windows Phone app en ontwikkelen ze dit voor Xbox.
Een Windows Phone App..? Die heb ik dan even gemist...
Er is Huetro voor Windows Phone
http://www.windowsphone.c...9d-42e4-99ca-88b44d10449b

En dezelfde app (het is een universal app) voor Windows 8/10
http://apps.microsoft.com...7c-467d-8348-5e88071360c5

Gemaakt door: gallery: Niels9001

[Reactie gewijzigd door 80466 op 16 juli 2015 11:00]

Huetro is ook nog eens een fijne app. Op Android is Hue Pro een aanrader. In vergelijking met de officiŽle Philips Hue app een verademing. En daarnaast is het van een aardige developer met snelle support mocht er na een update iets mis gaan.
Oh dat is grappig, ik kom op deze pagina http://www2.meethue.com/en-us/apps-more/apps-we-like/ de volgende tekst tegen:

"Curious to find out what other amazing things you can do with hue? Hue-loving developers and fans from across the world have come up with great ideas and apps for Android, Kindle and iOS. Even Windows Phone users can now enjoy hue to the fullest."

Vervolgens nergens een Windows Phone logo, I stand corrected.
Dit lijkt me leuk om eens uit te proberen met mijn xbox.
Heb nu de hue lampen al als emby light(via kodi) en als gewoon licht ingesteld, maar hoe meer functies hoe beter.
Het concept vind ik wel leuk, maar in deze video is het wel heel erg overdreven. Wat discrete lampjes achter de televisie met een klein gebied van de muur wat verkleurt kan ik nog wel waarderen.
Als de hue lampen werken met de plex app dan ga ik ze ook kopen. Vond ambilight altijd wel sfeer geven bij een film en vind het erg nice dat Microsoft het met de xbox gaat ondersteunen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True