Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Submitter: Caayn

Microsoft heeft een video vrijgegeven van RoomAlive: een proof-of-concept om kamers om te toveren in augmented entertainment-ruimtes. Het systeem werkt op basis van Kinect en projectoren en maakt het spelen van interactieve geprojecteerde games in kamers mogelijk.

Begin 2013 toonde Microsoft Illumiroom, waarmee het bedrijf beelden van Xbox-games 'verlengde' op de wand achter de tv door middel van een projector. Het softwareconcern heeft die technologie uitgebreid bij RoomAlive. Het systeem werkt met projector-dieptecamera-eenheden, die bestaan uit Kinect, een projector en een klein computersysteem. De eenheden kunnen een model van de kamer maken zonder dat verder enige gebruikers-input nodig is en een netwerk van de units is schaalbaar. Meubels en andere onderdelen in een kamer worden in kaart gebracht en ook de gebruiker wordt gelokaliseerd. Het systeem past games aan op basis de positie van meubels en het spel reageert op de handelingen van de gebruiker.

Microsoft experimenteert met de verschillende mogelijkheden voor gaming die het systeem biedt. Zo toont het bedrijf de weergave van een holodeck en een rivier met regendruppels in een kamer. Ook is er een whac-a-mole-variant waarbij gebruikers de mollen die her en der in de kamer verschijnen moeten wegschieten of -trappen. Net als bij Illumiroom lijken er geen plannen te zijn om het systeem daadwerkelijk uit te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Klinkt leuk...maar wie gaat er in hemelsnaam zoveel beamers kopen en ophangen...
Ik zag meer in het oude concept waar ze de beamer gebruikten om de emmersion te vergroten door het beeld te 'vergroten' wat je op de tv zag. Dat kan natuurlijk alsnog, maar nu is het meer een soort van virtual reality ding wat alsnog minder practisch is als een oculus rift.
Precies mijn gedachte "Tuurlijk koop ik 6 beamers en 6 kinects.. geld zat"
Buiten dat vind ik het er ook een beetje lame uitzien. Het oude concept zag er veel beter uit en schaalde ook beter rondom je meubels had ik het idee. Ze laten in deze video een stukje zien van poppetjes die door je woonkamer rennen maar erg 3D ziet het er niet uit. Het blend niet heel goed in met de bestaande spullen.

Ik zie mezelf ook al thuis komen "Schat ik heb nu toch iets cools.. eerst even het plafond verbouwen hoor .. even wachten"
Het gaat toch om het concept, de techniek. Heb je het artikel wel gelezen?
Net als bij Illumiroom lijken er geen plannen te zijn om het systeem daadwerkelijk uit te brengen
Die automatische kalibratie lijkt me in ieder geval heel handig, heel knap gedaan.
Ik kan me goed voorstellen dat er nog vele andere toepassingsmogelijkheden zijn.
Jazeker heb ik het artikel gelezen..
Ondanks dat het een concept is bljjf ik dezelfde mening toegedaan. Dit is mooi, maar onpraktisch. Ze zouden een 360 graden beamer moeten ontwikkelen voor zoiets dat zou leuk zijn. Al zie ik mezelf niet door mijn woonkamer huppelen en net doen alsof ik neergeschoten word.. 8)7

Offtopic: Waarom je overigens een +2 rating krijgt voor het quoten van een zin uit bovenstaand artikel ontgaat mij even.. maar goed van het Tweakers.net rating systeem snap ik sowieso al niet zoveel.
Je hebt het over 'onpraktisch'. Dat is nu helemaal niet belangrijk omdat het geen eindproduct is, maar een concept. Het gaat er om, dat je met een aantal projectoren + kinects iets kunt realiseren zoals aangegeven in de video.
Als je realiseert dat het een concept is en het niet als product op de markt komt, kom je niet met opmerkingen over de kosten van 6 beamers + kinects en dat je je plafond moet verbouwen.
Daarom wordt mijn opmerking gewaardeerd lijkt me.
Ik denk dat ik het concept principe wel begrijp. Juist bij een concept komen de positieve en negatieve punten naar voren. Ik constateer voor mijn beleving een negatief punt. Of is dit niet toegestaan op een concept video?

Offtopic: De +2 rating staat voor 'informatief'.
Een zin quoten uit hetzelfde artikel is in mijn ogen niet echt een informatie toevoeging.
Bij een POC (proof of concept) gaat het er om dat je bewijs levert dat je concept functioneert, niet om het in je eigen thuissituatie te moeten nabouwen. Dat is niet het doel van de video. Dat aspect benadrukken lijkt me voor velen 'informatief'.
NU nog 6 beamers en kinects, maar misschien 1 compleet systeem over +/- 10 jaar?
In het filmpje op 0:50 wordt gezegd: "These units can be used individualy or combined...". Blijkbaar kun je dus ook met een beamer/kinect combinatie dit doen. Je gaat dan alleen maar één muur voor elkaar krijgen :P
Ik wil nooit in een autonome auto rijden. Die dingen hebben een hele berg camera's en radar op hun dak staan ziet er niet uit en is niet te betalen!!!

Denk even na. Dit integreren ze gewoon in één product. Ze werken hier al een jaar of 5 aan. En daar gaan ze nog wel een jaar of 5 a 10 mee verder voor er een product uit komt rollen. Dit is gewoon een proof of concept van hun R&D afdeling.
Over 5 a 10 jaar zijn producten als de oculus als dermate ver geëvolueerd dat een dergelijk iets denk ik niet heel veel bestaansrecht meer heeft (camera voorop oculus zou je ipc hetzelfde mee kunnen doen als dit)
Bovendien kan het wel r&d zijn maar het is wel iets wat ze naar buiten brengen en aan het publiek laten zien, in de huidige staat is het gewoon nog niet echt geweldig. Ik vond de illumiroom beter opgezet wat dat betreft. Ik snap dat het een doorontwikkeling is van hetzelfde product, maar in deze video komt het heel erg als een gimmick over en dat had ik bij illumiroom niet.

[Reactie gewijzigd door Timmmeeehhh op 6 oktober 2014 09:17]

Bij 0:30 in de video zie je snel een muispoint weg schieten. :) Dus je kan echt zien dat nog een proof-of-concept is.

[Reactie gewijzigd door Blaaskarwei op 6 oktober 2014 08:17]

en dan nog...zie dan hoe nep en lelijk het is in die eerste minuut. Zie je jezelf al zo rondjes draaien in je woonkamer?
Dit is gewoon de "Research&Development" tak van Microsoft die even los mag gaan, de meeste producten die ze daar tonen komen nooit op de markt, maar kunnen in de toekomst wel de basis vormen voor een echt product.

En ik zie het wel gebeuren dat we over een paar jaar opeens bedenken dat zon brilletje toch best vervelend is, en dit soort systemen opeens een stuk meer zin hebben. (als VR echt van de grond is gekomen, in meerdere producten/vormen, en er allerhande games en applicaties voor bestaan)
Klinkt leuk...maar wie gaat er in hemelsnaam zoveel beamers kopen en ophangen...
Kim Dotcom
dezelfde mensen die eerst een PS hadden, toen een PS2 later een PS3 en nu een PS4. Dus ehhhh NIEMAND toch.....
Precies, een jaar of 2 las ik hier één van de eerste berichten over. Leuk bedacht maar een reality bril is visueel spectaculairder en een stuk praktischer aangezien je maar één apperaat nodig hebt. Ik zou dit project lekker laten gaan en me volledig op viritual reality richten.
Een virtual reality bril hoeft niet de enige oplossing te zijn.
Dit zou goed mogelijk worden ingezet als het spel wat wordt gespeeld in 'Her', dat was best tof bedacht.

Screen
Al die beamers.. ach R&D lekker belangrijk..
Het concept.. -> De eerste stappen naar een echt holodeck zijn gezet!
MS is met dit concept simpelweg te laat. De Rift gaat dit terein totaal veroveren. Tenminste, ik ga er van uit dat MS dit ooit aan consumenten wilt bieden. Echter heeft MS' concept nog potentie in andere omgevingen, zoals pretparken. De OR is simpelweg economischer, is meer intiem, en is mobiel.
ben ik het volledig mee eens. ik kan mij ook niet goed voorstellen dat je hiermee echt in de game komt.

met de rift zit je er echt helemaal in, alles past zich aan jouw aan, en je ziet alles vanuit jouw ogen.
hierbij past de kamer zich bij jouw aan.

maar bij het idee van MS gaat de ervaring verloren (denk aan een shooter game: goh stond er drie huizen geleden niet ook exact daar een tafel?) en het beeld van een projector zal nooit echt mooi zijn.
.. en compleet asociaal. Dat is wat mij betreft de achilleshiel van OR. Je sluit jezelf totaal af van de buitenwereld. Microsoft is duidelijk op zoek naar een techniek waar je samen interactie kunt hebben.
Je hoeft niet bij elkaar in één ruimte te zijn om iets samen te doen.
Zeker. Zoals in de film HER ook werd gegamed.
http://vimeo.com/83960846
Met als verschil dat de Rift enkel te gebruiken als je alleen bent. Dit kan je met meerdere vrienden spelen. En net daar ligt het voordeel denk ik. Je komt aan bij een maat en je kan meteen beginnen spelen.
En dan de tafel omver rennen met zo'n ding op je harses
Hoe bedoel je meer mobiel ? Je hebt daar nog altijd een computer voor nodig. Als ze dit (zoals hierboven al is gezegd) weten te versimpelen tot één soort nieuwe Xbox, dan lijkt mij dit makkelijk hoor. Ze zijn daar nu al bezig om de Xbox als middelpunt van alle home entertainment te krijgen en dit zou daar in de toekomst best een behoorlijke toevoeging aan kunnen geven. Je zult er vast ook je Occulus Rift op aan kunnen sluiten, aangezien al die beeldinformatie en tracking hier ook al gebeurd. Geen probleem om te zeggen "OR komt al, laten wij iets alternatiefs doen" toch ?
Illumiroom was al erg vet om te zien. Zou erg bruut zijn als deze tech echt voor eindgebruikers beschikbaar komt. Maakt de keuze tussen een Xbox en PlayStation ook meteen een stuk simpeler :-)
Het komt uiteindelijk ongetwijfeld beschikbaar voor de gewone end user, de vraag is echter wanneer zijn mensen klaar om dit soort technieken te accepteren in hun normale leven. Ook moeten ze nog iets vinden zodat ze maar een minimale hoeveelheid projectors nodig heeft, mogelijk vanuit 1 box die je aan het plafond hangt bijvoorbeeld.
Ik denk sinds toy story uitkwam, dat ze er klaar voor zijn.

Maar de voorloper van holo-deck is een feit...
Lijkt me dat je eigen schaduw nogal in de weg gaat zitten.
Als je vanuit 1 punt projecteert dan klopt het zeker dat je schaduw in de weg gaat zitten. Als het echter vanuit meerdere punten wordt geprojecteerd (denk aan minimaal de vier hoeken van de kamer) is dat al veel minder een probleem. Het systeem scant de omgeving en kan dus ook zien waar jij je bevindt. Dan kan het dus de projectoren zodanig aanspreken dat jij niet als blokkerend object in de weg staat.
Microsoft gaat er vanuit dat die kleine laserbeamers steeds goedkoper en krachtiger worden.
Daarmee wordt zo'n systeem haalbaar...niet nu maar over 10 jaar?
Op zich wel een mooi concept, je kan er een hoop creatieve dingen mee doen.
Doet me ook een beetje denken aan het spelletje wat de protagonist in Her speelt.

Wellicht dat het ooit nog die kant op gaat. Het probleem is een beetje om de lichtdeeltjes te reflecteren op iets zodat er echt een 3d hologram effect ontstaat.

Maar wel mooi om te zien dat microsoft nog steeds veel innovatieve probeert en ook demo's laat zien.
Hm, het is toch net niet. Misschien als we echte hologrammen krijgen dat dit concept een stuk beter wordt.
Super leuk. Misschien is dit de techniek voor de wederopstanding van arcade hallen. Leuk uitje om te gamen in zo'n ruimte.

Microsoft heeft met de kinect toch wel een zeer interessante weg in geslagen. De technieken, zoals ruimte scannen en diepte scannen komen ongetwijfeld uit dezelfde pijplijn van de kinect. Ook in Microsoft haar future vision zie je het gebruik van diepte informatie (in bijv. verhalen "lezen" voor je kinderen, waar de beelden rond je woonkamer springen). En als laatste hyper timelaps. Ook weer zo'n techniek die via slimme algoritmes oppervlaktes en diepte van elkaar weet te onderscheiden.

Mooie techniek dus. Kun je heel veel mee.
Denk dat ze beter een room kunnen maken voor oculus :D
Lijkt het nu of ze dat 3D model van de kamer in Sketchup hebben gemaakt??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True