Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Een Frans bedrijf heeft een projector ontwikkeld die kan worden ingezet om een virtual-reality-gameruimte te maken. Daarbij kan het beeld dat normaal zou wegvallen omdat het buiten het tv-scherm valt, in de rest van de kamer geprojecteerd worden.

Het bedrijf achter het Immersis-project heeft inmiddels via Kickstarter voldoende geld bij elkaar gesprokkeld om het product daadwerkelijk te maken. Het apparaat projecteert beelden met maximaal 180 graden in de breedte en 120 graden in de hoogte, om zo een meer realistische spelervaring te bieden, belooft het bedrijf. Ook kan het apparaat worden gebruikt om panoramafilms te tonen. De beamer heeft een lichtsterkte van 3000 lumen.

Het apparaat, dat doet denken aan het Roomalive-concept van Microsoft, is in staat om zelf een scan te maken van de kamer, om zo de beelden op de juiste plek te projecteren. Wel moet de gebruiker zijn kamer grofweg beschrijven. Ook is het mogelijk om een modelbestand, bijvoorbeeld geëxporteerd uit Blender, Maya of Sketchup, in de projector te laden. Eventueel kunnen gamers externe hardware gebruiken om de locatie van de 3d-beelden te laten afhangen van de positie van het hoofd van de speler.

De Immersis is enkel compatibel met de pc; OS X-ondersteuning volgt pas als de makers vijftien keer zoveel geld weten te verzamelen. Op dit moment heeft de projector al ondersteuning voor Unity 3D, zodat alle games die die populaire engine gebruiken relatief makkelijk ondersteuning voor Immersis kunnen inbouwen. Desondanks zal de ontwikkelaar van de game eerst die moeite moeten doen. Ondersteuning voor de Unreal Engine en een universele plug-in moeten later komen.

Uiteindelijk moet de projector een stevige 2500 dollar opleveren, omgerekend circa 2200 euro, maar in de periode dat het apparaat op Kickstarter staat, wordt het goedkoper verkocht. De makers tekenen wel aan dat latere versies van het apparaat waarschijnlijk beter zullen functioneren dan het model dat aan Kickstarter-abonnees wordt verstuurd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het verschil is vooral dat het voor MIcrosoft slechts een proof-of-concept is van hun research afdeling, terwijl dit bedrijf het echt wel op de markt wil brengen.
Het verschil is dus dat Microsoft daadwerkelijk iets werkends had. En dit Kickstarter project alleen nog een idee is.
Ik moet het dus nog maar zien, na Ouya ben ik redelijk wantrouwend.
Inderdaad, bij het zien van het filmpje dacht ik meteen Project Illumiroom. Blijft wel tof om te zien dat een ander bedrijf iets soortgelijks dan ook daadwerkelijk uitbrengt terwijl Microsoft het als een proof-of-concept zag.
Wanneer komt nu eindelijk virtuele paintball in de stad uit met een beetje force feedback.... Kan niet wachten...
Ik vind het vooral vreemd dat ze zich in hun reclamefilmpje spitsen op een beleving waarin je het gamen met je vrienden kunt delen. Echter is hun platform alleen compatibel met de PC en enkele games daarvoor. Wie speelt er in vredesnaam PC games samen met hun vrienden op de bank? Bovendien denk ik dat het gros van de gamers relatief dicht bij hun monitor zitten, mij lijkt dat zo'n projector dan weinig meerwaarde heeft.

Wat dat betreft zou de combinatie met consoles wellicht beter zijn, al lijkt het mij ook niet lekker werken met bijv. split screen. Het kickstarter doel van 100.000 dollar is net gehaald overigens, maar ik betwijfel of dit systeem een lang genoeg leven krijgt om ook voor consoles ontwikkeld te worden.
Ik vind dat een heel goed punt wat je daar aanstipt.. en ik had er nog niet zo naar gekeken.. Eigenlijk is de PC hier helemaal niet zo'n goed platform voor... Consoles zou dit veel beter bij passen.

Ik heb ineens een visioen van TV makers die kleine short throw beamers in de zijkanten van hun TV monteren (a la Ambilight) en daarmee de muren om het beeld heen voorzien van projecties..
De PC heeft natuurlijk veel meer een open karakter. Met een stukje software en verschillende uitgangen kun je van alles ermee doen. Dat is bij een console veel beperkter. Als dit concept, waar ik niet van uitga, zou aanslaan dan kun je als bedrijf later proberen de stap te zetten naar consoles. De PC in de huiskamer is overigens niet zo vreemd, zo zijn er veel Tweakers die een HTPC hebben waar in elk geval simpele games op kunnen worden gespeeld.
Onzin de PC kan net zo goed ingezet worden als een console. Sterker nog (niet om over masterrace te beginnen maar) PC's zijn alle consoles en meer in ťťn.

Ik zelf zit op een studentenkamer waar mijn tv aangesloten is op mijn pc en ik speel met xbox controllers, wii controllers (en zelfs een kinect) op de tv en dan voornamelijk multiplayer games, net zoals dat op de consoles gaat. Alleen heb ik naast pc spellen ook een arsenaal aan console emulators waardoor ik ook van die consoles spellen gewoon MP kan doen op mijn tv (mario kart FTW).

Ik snap het argument dat in de gemiddelde woonkamer geen gigantische desktop staat, maar laten we eerlijk zijn een pc kan je in elk formaat krijgen (tegenwoordig zelfs al zo groot als een boek en binnekort raspberry pi 2 met windows 10) en consoles zijn gewoon PC's met een pure game (+media centre) interface en die interface is het enige wat dan zou missen op een pc in de woonkamer, maar zo storend vind ik dat zelf niet en daarnaast zal Steambox die ervaring gaan toevoegen. Ik verwacht dan ook dat in verloop van tijd (special build) PC's, consoles gaan vervangen.
het is onzin dat het niet voorkomt dat men hun pc gebruikt als console voor onder de pc
er zijn legio HTPC's waarop gegamed kan worden die aangelsoten zijn op de tv in de woonkamer
verder is er ook SteamOS/SteamBOX infeiten een game OS voor de pc juist voor op de bank


dit doet me denken aan Microsoft zijn Ilumiroom https://www.youtube.com/watch?v=re1EatGRV0w
Err.. waarom niet gewoon een projector zonder TV in je kamer dan?
De reden is dat het beeld dat buiten je TV geprojecteerd wordt met een veel lagere resolutie gedaan kan worden omdat dat peripheral vision is. Je focust op de TV en dat moet wel scherp zijn, omdat je daar eventueel tekst moet kunnen lezen en details moet zien, terwijl de rest er omheen niet alle details nodig heeft.
Als je met dezelfde DPI als een full HD (of 4K als je het nog pijnlijker wil maken) scherm in zo'n enorm vlak wil projecteren dan heb je een beest van een PC nodig voor de vereiste resolutie.
Op deze manier kun je dus makkelijk op een wat lagere resolutie buiten je scherm renderen terwijl het scherm wel de volle resolutie aangeleverd krijgt.
"Als je met dezelfde DPI als een full HD (of 4K als je het nog pijnlijker wil maken) scherm in zo'n enorm vlak wil projecteren dan heb je een beest van een PC nodig voor de vereiste resolutie."
of het een groot of klein vlak is, maar niks uit voor je vga-kaart, enkel de resolutie.
Je pixels zullen enkel met een groter vlak, groter worden dan bij een klein vlak.

Ik vind het een leuke gimmick, maar heb dan liever een fatsoenlijk (groter) beeld, dan een hoop blur aan de zijkant.
Als je mijn tekst even goed leest: "Met dezelfde DPI als full HD". Ik heb het dus niet over totale resolutie, maar ik heb het inderdaad over DPI. En dan krijg je dus een obsceen hoge resolutie als je dat vertaalt naar daadwerkelijke pixelcounts.
Dit vroeg ik mij dus ook af. Dat ding schijnt nu ook op je monitor/TV en dat lijkt me ook niet lekker. Snap de logica niet helemaal van dit ding en het komt ook meer over als gimmick dan goed bruikbaar voor langere tijd (waar ze het juist wel voor verkopen, voor lang gebruik met vrienden). Zal ook snel irritant worden dat mensen telkens voor de projector gaan staan/lopen, wat snel gebeurd met zo'n groot gebied. Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd :)
Jammer dat dit soort projecten niet eerst even door de tweakers.net-molen gaan.
Scheelt hun ook weer tegenvaller.
Kijk naar wat ze doen, als je gewoon een projector zou pakken word je standaard beeld opgeblazen tot 100" , nu laten ze je PC scherm beeld ongemoeid maar projecteren ze al de rest erond bij.

De spelwereld waar dus niet echt de focus op ligt.

Wel een duur speeltje dan voor iet wat meer immersie .
De resolutie van een dergelijke projector op zo'n grote schaal is belabberd voor het weergeven van details. Zelfs al zou de projector 4k projecteren, dan nog zal je met zo'n groot oppervlakte geen scherp beeld zien.

Met je focus op de TV zal het ronduit spectaculair uitzien als de hele kamer de omgeving projecteert, zolang je er niet bewust naar gaat kijken, want scherp zal het niet zijn.
Maar dat is zo makkelijk gedacht?! 8)7
Virtual reality zou ik dit toch echt niet noemen. Ja, het heeft wat weg van een heeel basaal CAVE systeem, maar zonder immersie heb je geen reality... En dus ook geen virtual reality.
Dit waren gewoon oa de ideeŽn van Microsoft. Hieruit is oa de Hololens Ťn de ontwikkeling van de Kninect voortgekomen!

zie hier een video van Illumiroom van Microsoft uit 2013

Ze lopen een beetje achter de feiten aan maar het is goed dat andere bedrijven het ook oppikken.

[Reactie gewijzigd door downcom op 13 februari 2015 15:27]

Nou ja, Microsoft gaat het niet door ontwikkelen.. Dus waarom zou dit bedrijf het niet doen :)
omdat vrijwel alle benodigde techniek op zoveel vlakken is dicht getimmerd met patenten dat ze zoveel moeten investeren om het wiel opnieuw maar toch ook anders te moeten ontwikkelen.

En let wel, microsoft zet naar alle waarschijnlijkheid het project niet door omdat het niet rendabel, goed genoeg Úf ze zijn zijnde weg met nieuwe ideeŽn gekomen waardoor het makkelijker word, eenvoudiger en universeler. En kijk daar heb je de hololens!

Tevens, voor een beamer heb je een relatief donkere ruimte nodig anders kloppen de zwartwaarde voor geen meter. Wat dus voor de normale consument een belemmering kan zijn.

Al met al het blijven speculaties, echter heeft een doorzichtige-AR-bril (hololens) geen van alle bovengenoemde nadelen die je met een beamer wel hebt.

Anderzijds we weten dat consumenten niet graag met een brilletje op hun hoofd zitten, Google Glass en 3d tv's met brilletjes (wat maar niet lijkt aan te slaan).

De tijd zal het leren wat we over een paar jaar gebruiken, maar dat het radicaal gaat veranderen is zeker.
Ja precies, ik denk dat de markt et niet klaar voor is - en dat het dus niet rendabel is :) en ja die patenten is zeker waar maar dat staat er wel een beetje los van
Virtual reality zou ik dit toch echt niet noemen. Ja, het heeft wat weg van een heeel basaal CAVE systeem, maar zonder immersie heb je geen reality... En dus ook geen virtual reality.
Precies dat. Je moet juist je 'spelwereld' af kunnen schermen van externe prikkels, zodat de enige prikkels die overblijven die uit de game zijn.

Als je een koptelefoon op zet en je TV-scherm genoeg afschermt (bijvoorbeeld met zwart karton) zodat het het enige is wat je in je blikveld ziet, dan zit je veel meer 'in het spel' doordat er geen bron van afleiding is.

Ik heb dat eens in een vliegsimulator gezien, zelfs al is het scherm compleet plat, je bent er heilig van overtuigd dat het beeld 3D is en zelfs dat de cabine mee beweegt. Bij te enthousiaste bewegingen kun je er zelfs wagenziek van worden.
Leuk concept. Past mooi bij mijn witte muur achter de TV.
Geeft toch wat een extra dimensie.
Vraag me wel af hoe ze de projectie op de TV willen voorkomen..
Een zwart vlak tonen? Alleen zal wss niet 100% van het licht tegen gehouden kunnen worden...
Ik weet niet eens of je daar wel last van gaat hebben.
Een zwart vlak tonen? Alleen zal wss niet 100% van het licht tegen gehouden kunnen worden...
Er komt veel meer licht van een TV af dan er uit de projector komt en door de TV wordt weerkaatst. Dus daar ga je echt geen last van hebben.
ik snap niet goed hoe dit een toevoeging op VR is. aangezien je een Headmounted display op hebt valt de ruimte waar je bent zoiezo al weg. mischien is het een feature voor mensen die meekijken?

anders zie ik er het nut niet zo zeer van in.

edit:
na het goed nalezen denk ik dat ze meer focussen op "augmented reality" de Titel VR is dan erg verwarrend.

edit 2:

na het bezoeken van de kickstarter website voor wat meer info hierachter kom ik toch tot de conclusive dat het "in current state" niets meer is dan een interactief projectie scherm. heeft niets te maken met VR. zou me niets verbazen als de inspiratie weggehaald is van een ala startrek VR room waar je jezelf zogenaamd op een andere planeet bevind als je de simulatie start.

Het zou me serieus verbazen als dit goed van de grond komt.

[Reactie gewijzigd door Flghter1982 op 13 februari 2015 15:00]

Microsoft heeft dit al langer als concept.
Een projector wat ook offscreen weergeeft, hier zijn tevens al beelden van (illumiroom ook wel genoemd RoomAlive)

Leuk concept, prijs vrij hoog voor een dergelijke puur visuele functie.
Mooi hoe ze op de kickstarter pagina een vergelijking met zowel illumniroom als hololens trekken, op basis van wat ze gezien hebben in plaats van feiten. Beide systemen zijn nog niet eens uit de alpha/beta fase.

Maar goed, het ziet er opzich wel leuk uit. Ik vraag mij alleen af hoe ze gaan realiseren dat die extra informatie naar de projector gestuurd word want ze hebben het in het filmpje over ANY game en niet alleen over Unreal en Unity. Kost ook wat meer rekenkracht, aangezien die stukken normaal niet gerenderd worden.

Erg duur systeem met een hoop vraagtekens.
Ik vind deze techniek er niet heel mooi uitzien. Je ziet ook al op de afbeelding dat het scherm veel feller licht geeft dan de projectie. Ook heb je hiervoor een tv nodig met een dunne rand zodat het beeld niet onderbroken wordt.
Het lijkt eigenlijk op een beamer zo veel verschil zie ik er niet tussen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True