Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Pixel Titans, het kleine team achter retro-shooter Strafe, heeft een speelbare demo van de game vrijgegeven. Daarmee hoopt de studio alsnog het doel van de Kickstarter-campagne van de game te halen. De demo is speelbaar op Windows en OS X.

Met nog 48 uur te gaan stond de inzameling voor retro-shooter Strafe op 160.000 dollar. Het kleine team van ontwikkelaar Pixel Titans heeft 185.000 dollar nodig om de game te kunnen maken. Om het resterende bedrag binnen te halen hebben de makers een demo van de game vrijgegeven, die speelbaar is op Windows en OS X. Het gaat om een pre-alpha versie van de game, die volgens de makers zelfs broken is. Zo werkt de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders nog niet goed en is de pathfinding nog niet op orde. Bovendien hopen de makers in de uiteindelijke versie levels te kunnen voorschotelen die procedureel gegenereerd zijn en ook dat werkt nog niet.

Pixel Titans maakt er geen geheim van dat het de inspiratie voor Strafe bij klassieke shooters als Quake en Unreal vandaan haalt. De game heeft dan expres dezelfde grofkorrelige stijl als de games uit die tijd. De demo die nu vrijgegeven is, was oorspronkelijk bedoeld voor media die gameplaybeelden wilden streamen, maar is op veler verzoek alsnog geheel vrijgegeven.

Eerste gameplaybeelden Strafe

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Ziet er uit en speelt zo te zien als een interessante game, dus mij lijkt het wel wat. Daarnaast ben ik toch nog steeds benieuwd naar de reden van het ogenschijnlijk grote succes van de hele retro hype die de laatste tijd plaats vindt binnen een cultuur van gamers die meer en meer zeuren om betere graphics met als extreme uitersten de zogeheten "graphics whores" die echt alles wat maar enigszins onder 720p/1080p en 60fps valt meteen bestempelen als lelijk en onspeelbaar en dus ook, in tegenstelling tot mensen zoals ik, geen enkel plezier meer kunnen beleven aan de games die ze speelden op hun oude consoles, want die games zijn natrlijk niet meer om aan te zien... 8)7 |:(

En dat is volgens mij ook deels de oorzaak van de "ruil je oude game console in" cultuur:
weg met die "oude troep" en ruim baan voor het nieuwste speeltje!
Persoonlijk heb ik al mijn oude consoles nog, dus als ik me nostalgisch voel of even zin heb in een kwalitatieve game die het niet moet hebben van zijn ultra smooth draaiende HD graphics dan sluit ik even mijn GameCube, Sega Dreamcast of N64 aan op mijn 42" plasma scherm en gaan we met een roze bril op lekker weg zwijmelen met een oude klassieker... _/-\o_

Voor mij zijn al deze quasi 8 bit, 16 bit en DOS games dus bijna als een geschenk uit de hemel, want het is een beetje alsof je weer terug bent in de "good old days" toen gamen nog ging over een goed verhaal en solide gameplay in plaats van er zo realistisch mogelijk uit zien.

Als kleine kanttekening moet daar eerlijkheidshalve natuurlijk wel bij vermeld worden dat dit in het begin ook niet anders kon, want alles dat vr het 32 bit tijdperk uitkwam moest het voornamelijk door de in de toenmalige hardware aanwezige beperkingen ook niet echt van zijn geweldige graphics hebben, maar ondanks dat zijn er enorm veel juweeltjes in die tijd ontstaan die wat mij betreft de tand des tijds ook prima hebben doorstaan.

Als je dan kijkt naar de huidige (jongere) gamers dan is het toch ook typisch dat ze dan wel weer in groten getale weglopen met een game zoals Minecraft, die er volgens hun eigen veeleisende definitie toch ook vreselijk slecht uit ziet.

En natuurlijk geniet ook ik van de huidige generatie games die alles bieden; zowel een goed verhaal en goede gameplay als goede graphics, maar als ik zou moeten kiezen, dan komen die mooie graphics bij mij persoonlijk toch echt wel op de laatste plaats, want als het er geweldig uit ziet maar speelt als een baksteen, dan heb je toch ook niets aan datgene waar je op dat moment je zuurverdiende geld aan uit hebt gegeven.

Ik denk dat hele volkstammen van psychologen hier interessante essays over zouden kunnen schrijven. "De onbegrijpelijke psyche van de gamer". Zou nog wel eens een meerjarig project kunnen worden... :)
Voor mij zijn al deze quasi 8 bit, 16 bit en DOS games dus bijna als een geschenk uit de hemel, want het is een beetje alsof je weer terug bent in de "good old days" toen gamen nog ging over een goed verhaal en solide gameplay in plaats van er zo realistisch mogelijk uit zien.
Is dat zo? Want volgens mij focust juist deze game heel erg op graphics. Niet van de hyperrealistische soort, maar meer van de "Kijk hoeveel dit op een oude DOS-game lijkt!" soort. Ik lees geen woord over gameplay en verhaal, enkel en alleen over "Het is cool want het ziet er oldschool uit."
Focus op old skool graphics, niet op wat de jeugd nu bijna eist, en dat vind ik persoonlijk een goed ding, maar het is slechts mijn mening, dus prima als je het er niet mee eens bent.

En daarom zei ik ook "het is een BEETJE alsof je terug bent in de "good old days". Het is natuurlijk nooit hetzelfde, maar als ik deze game zo gespeeld zie worden, dan krijg ik toch wel weer dat oude Quake gevoel. En dat stukje over gameplay en verhaal slaat niet op deze game maar op hoe het vroeger in mijn ogen meer was.

En ook doelde ik op alle indie games die ook in retro stijl worden gemaakt, zoals Hyper Light Drifter:
https://www.youtube.com/watch?v=2iQJqSWdzPM

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 17 februari 2015 17:21]

Maar het blijft dus een focus op stijl, niet op inhoud. De stijl is alleen anders dan bij AAA titels.

Persoonlijk vind ik dat jammer, maar goed: er is ook onder de indie gamers duidelijk een grote meerderheid die graphics wl het enige belangrijke onderdeel vindt. Slim dus dat men daar op focust.
Ik denk dat we enigszins langs elkaar heen praten want ik bedoel ook helemaal niet dat het qua inhoud hetzelfde is. Misschien interpreteer je mijn teksten verkeerd.
En met graphics belangrijk vinden doelde ik meer op de "full HD generatie" niet op dit soort graphics maar op het toch min of meer geilen op ber realistische graphics, wat dit allerminst zijn.

Dit is dus ook niet hetzelfde als graphics wel als enige belangrijke onderdeel zien. Het is eerder terug grijpen op wat men van vroeger kende en daar iets aan toe voegen, want buiten de retro graphics zijn er natuurlijk wel extra effecten en functionaliteiten aan toegevoegd.

Dat het een focus op stijl is, in dit geval natuurlijk retro, dat ben ik wel met je eens, maar de focus van de ontwikkelaars ligt op het leveren van een solide, old skool fps ervaring. Dat ze dan als hulpmiddel ook een daar aan gerelateerde stijl gebruiken kan je natuurlijk als een goedkoop/negatief iets zien, maar op zich is het wel voor de hand liggend want het versterkt het hele punt dat ze er mee willen bereiken.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 17 februari 2015 20:13]

Ik heb het wel eens eerder geschreven, maar de oudere VGA (320x200x256) of blokkerige polygoonspellen van vr het jaar 2000 zijn juist zo leuk voor veel mensen omdat het veel meer 'cartoon'-achtig is. Het vele detail wat er continu maar bij komt in de nieuwe spellen is op zich heel mooi om te zien, maar het laat steeds minder aan je fantasie over en hoeft van mij niet allemaal zo realistisch. Door het pixelige/korrelige kun je juist weinig details zien en fantaseren je hersenen er zelf iets bij en dat doet iedereen op zijn eigen manier. Daarnaast zijn de oudere VGA-achtige spellen ook vrij statisch en kan ik mezelf meer focussen op wat er moet gebeuren. Terwijl moderne spellen je door veel meer wordt afgeleid (al is het maar lichteffecten, particles, popups met tekst/aanwijzingen/enzovoorts, je wordt er af en toe gek van).

@TheRealThanos: we zijn het met elkaar eens ;)

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 17 februari 2015 21:53]

Met alle respect, maar hoe is dit een reactie op mij of bedoel je dat je het met me eens bent?
Ik ben JUIST een voorstander van retro, vandaar dat ik ook al mijn oude consoles nog heb en zelfs op mijn huidige PC nog oude (DOS) games speel.
Hier wordt ik niet echt enthousiast van. Het enige dat cool is, is dat ze levels procedureel willen gaan genereren (maar dat werkt dus nog niet) en dan nog niet eens omdat dat mooie levels oplevert maar gewoon omdat het cool is dat het kan.

Ik denk sowieso dat goed ontworpen levels leuker zijn om te spelen ook al zijn ze steeds hetzelfde. Voor de rest aan shooters geen gebrek in de huidige markt, dus mijn geld krijgen deze kickstarters niet.

edit: ok en het muziekje is ook erg leuk old-skool

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 17 februari 2015 15:58]

Procedureel gegenereerde levels werken niet - er zit geen ziel in. De reden waarom Doom en Quake 1 zo gruwelijk goed zijn is omdat er meesterlijke en passievolle level designers achter zaten:

https://www.youtube.com/watch?v=rV6HlBa88js

Ik vind klassieke FPS games geweldig - zolang ze maar door hersens ontworpen zijn en niet door een RNG.
Misschien is Strife dan ook wel iets voor jou, is ook op de Doom engine gemaakt, maar heeft RPG elementen erin zitten. Ik heb hier zelf meer plezier mee gehad dan Doom.

Je kunt hem nu ook op steam krijgen: http://store.steampowered.com/app/317040/

Persoonlijk vind ik de prijs nogal hoog voor zo'n oudje maarja.
Bedankt! Ik dacht in eerste instantie dat dit Strife re-make was. Maar toen ik de trailer zag was ik teleurgesteld. Maar nu blijkt er in dec 2014 een reeds een re-make te bestaan!

Strife is voor mij een vol mooie herrinneringen, het bracht drie elementen samen: complete 3D vrijheid, ontwikkeling van karakter en gear, en een fascistische wereld waarin je maar een klein onderdeel was van een groter geheel.

Half-life (valve) (=quake engine!!) heeft met dit concept de wereld qua gaming veranderd.

Hoe de geschiedenis anders had kunnen lopen :)
Denk dat je gelijk hebt, maar ik blijf het een cool idee vinden dat een dergelijk spel zelf nagenoeg oneindig levels die je gewoon kan spelen kan ophoesten.

Die random levels gaan het nooit halen bij levels waar getalenteerde ontwerpers dagen/weken/maanden aan gewerkt hebben, maar ik blijf het knap vinden dat die software met zoveel rekening kan houden dat er iets speelbaars uit rolt.

Bij strategiegames werkt het random level principe al jaren prima waardoor deze games zeer herspeelbaar zijn. Misschien dat het voor shooters misschien ooit nog wel eens zo ver komt.
Diablo 2 geen ziel?
"Bovendien hopen de makers in de uiteindelijke versie levels te kunnen voorschotelen die procedureel gegenereerd zijn en ook dat werkt nog niet"

Als ik het goedbegrijp is dit dus een soort quake meets minecraft?! :9~
Ehm procedureel gegenereerde levels zijn niet bepaald voorbehouden aan Minecraft.
Alles behalve. Er zijn tal van procedureel gegenereerde games, Rogue Legacy, Binding of Isaac, etc., maar die hebben allemaal niks gemeen met Minecraft.

Tenzij ze plotseling een houweel toevoegen en de mogelijkheid om de levels te slopen is het gewoon een slechte vergelijking. Als je het met iets wilt vergelijken, neem dan Tower of Guns meets Quake.
Man man man, waarom neemt de HUD zo veel ruimte in beslag. Het bobt niet eens met de character mee. Anders dan dat, klinkt interessant; niets mis met een old skool shooter ala Quake en Doom. :9
Lijkt me de onderkant van de helm met 'hud projectie' op het vizier. Vind hem persoonlijk ook aan de forse kant en niet echt in harmonie met de rest.
Maar wat ik me dan altijd afvraag bij zo'n game is waarom je niet gewoon quake, doom of unreal zou spelen in plaats van een game die hard z'n best doet er zo veel mogelijk op te lijken. Vooral als je er nog voor moet betalen ook. Er zijn bergen goede kwaliteit gratis open source shooters te krijgen op basis van opgepoetste quake engines, die op ieder modern platform kunnen draaien. Nexuiz, warsow, openarena, cube sauerbraten en nog een stel anderen waarvan ik de naam vergeten ben zijn best de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door kozue op 17 februari 2015 18:34]

Hmmzzz erg mooi maar doet me iets teveel denken aan Quake 2 en dat vindt ik niet het tofste deel uit de serie.
Doom 1, 2 en Quake 2 zijn prima. Juist door de single player die op orde is. Quake 2 heeft meer weg van de gameplay van Doom dan de andere delen... Uiteraard ook maar een mening :)

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 17 februari 2015 17:58]

De demo even geprobeerd, het is een leuke game, maar je merkt dat het een pre-alpha game is.

Ik heb het gespeeld op OSX, en als ik dood ging moest ik eerst het spel afsluiten om het daarna opnieuw te proberen. Daarnaast zie je nog vele bugs, ik klom op een ladder en eindigde ergens waar ik het hele level kon zien.

Toch zeer vermakelijk en zie er zeker potentie in. Daarom heb ik het ook gebackt.
ik wens het team veel succes en hoop dat ze hat doel halen. ;)
Op "L" drukken om te herstarten. Ik vind het heerlijk spelen, de gameplay zit lekker vloeiend in elkaar. Hoe die procedurele levels gaan werken moeten we nog zien, maar het idee is interessant.

De balance is nog niet goed op orde, met de railgun kom ik iig niet ver. De shotgun is iets beter, maar de assault rifle is duidelijk het enige echt bruikbare wapen in het spel.

[Reactie gewijzigd door Gerco op 17 februari 2015 21:25]

Als ik aan old skool shooter denk kom ik op SOF2 uit, met toch nog redelijk goed uitziende graphics, engine met dismemberment en modbaar.
Ik weet niet of de generatie van nu op spellen zit te wachten met dit soort graphics die nog veel ouder zijn.
Persoonlijk vind ik SOF2 nog steeds de beste oudere fps die ik ooit gespeeld heb.

Maar dit komt ook omdat ik in 98' pas mijn eerste pc kocht, daarvoor heb ik alleen op consoles gespeeld zoals de Nintendo 8bit, de 16bit en ps1.
Oh en je had nog Unreal Tournament, maar dat trok mij niet zo als SOF2.
Best een toffe game, Soldier of Fortune, maar dat valt niet echt onder de categorie "old skool" shooters.

Er zullen vast mensen zijn voor wie zelfs Half Life 2 een old skool shooter is, maar zo werkt het helaas niet.

Los van het feit dat SOF2 uit 2002 komt en Strafe meer op games zoals Quake 2 lijkt (die uit 1997 komt) heeft het niet zo zeer te maken met de leeftijd en perceptie van de gamer zelf (dus wat je persoonlijk onder een oude shooter en/of game verstaat) maar met de controls en toch ook weer de graphics.

De graphics in SOF2 waren sowieso naar verhouding al te geavanceerd (heel gedetailleerde wapens en effecten voor die tijd) maar de besturing en beweging leek ook al veel meer op die in moderne first person shooters.

Old skool is los van de pixel graphics ook meer een simpelere besturing met zo zijn charmes en/of gebreken. (het is maar hoe je het bekijkt)

En of de generatie van nu op spellen zit te wachten met dit soort graphics die nog veel ouder zijn dat was nu juist het punt in mijn eerste commentaar aan het begin van de lijst. Blijkbaar wel, anders dan zouden al die, laten we maar zeggen, neo-retro games niet zo aanslaan.

Je ziet steeds meer indies dat soort games maken en het is nog maar een kwestie van tijd voordat ook een grote ontwikkelaar zich hier in gaat mengen. Tenminste, als het genre publiek blijft trekken, maar we zullen zien...

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 17 februari 2015 22:26]

Ik denk bij oldschool, naast quake, doom en unreal, ook altijd meteen aan de Build-engine games zoals Duke Nukem 3D en Shadow Warrior. Dat waren pas tijden... "You no mess with Lo Wang!"
En dan had je nog Hexen, Rise of the Triad... Good times... :)
Ziet er leuk uit. Ik doe niet mee aan Kickstarter campagnes maar ik zal het spel misschien wel kopen als het eenmaal klaar is.
Eerste gedacht was " Waarom? Dan speel je toch gewoon lekker de echte oldskool games?"

Maar na het kijken van het filmpje hebben ze toch een paar leuke ideen gemplementeerd. Vooral dat bloed gebruiken om verder te kunnen, erg leuk gemaakt. Ook dat upgrade systeem ziet er leuk uit. Alleen zie ik me hiervoor niet meer dan 10 euro betalen. Het biedt gewoon niet veel echt nieuwe dingen.
Ik begrijp niet helemaal in welke richting ze willen met de grafische stijl. Het is nu vooral een mengelmoes van van alles. Het doet niet nieuw aan, maar het ziet er wel te modern uit om er oud uit te zien.
Qua speelstijl merk ik wel veel van Quake I t/m III in combinatie met wat je veel in Build-engine games zag. Maar om nu te zeggen dat ik het zo bijzonder van opzet vind...