Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Submitter: Pazzie

De release van Matchstick, een concurrent van de Chromecast gebaseerd op Firefox OS, wordt niet deze maand uitgebracht maar komt pas in augustus. Dat heeft te maken met de keuze voor een snellere processor, om onder andere Netflix-ondersteuning mogelijk te maken.

Het nieuws werd op de Kickstarter-pagina bekendgemaakt. Aanvankelijk had de hdmi-stick deze maand al verscheept moeten worden naar de mensen die het project hebben ondersteund, maar de makers hebben laten weten meer tijd nodig te hebben. Er komen namelijk meer toepassingen voor de Matchstick, zoals ondersteuning voor drm en Netflix. Dat zorgt ervoor dat de dualcore Rockchip-soc die oorspronkelijk ingebouwd had moeten worden niet langer toereikend is: in plaats daarvan wordt een quadcore-soc gebruikt van een niet nader beschreven type voor extra rekenkracht.

Naast een snellere processor wordt ook gewerkt aan het verbeteren van de wifi-ontvangst. Ook moeten door drm-ondersteuning meer contentproviders warm worden gemaakt om de Matchstick te ondersteunen. In de komende maanden willen de makers meer informatie bekendmaken over de ondersteuning van streamingdiensten. Ondanks de betere hardware hoeven backers niet bij te betalen. Wel moeten zij wachten tot augustus: naar verwachting is de verbeterde Matchstick dan klaar om uitgeleverd te worden.

De Matchstick is qua functionaliteit te vergelijken met de Chromecast van Google en werd in september aangekondigd. Al snel werd het apparaatje gefinancierd met een Kickstarter-campagne. Mozilla draagt met Firefox OS bij aan de software.

Matchstick

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Het probleem lijkt mij dat mensen nog ALTIJD kickstart benaderen als een winkel i.p.v. een project financieel ondersteunen voor het opstarten van een product. Bij het opstarten van een nieuw product bestaat er altijd de kans dat je overtijd gaat, aanpassingen moet doen, etc.

Ik spreek mij niet over het up2date houden van hun "klanten", maar ik vraag mij af of ze eigenlijk wel kunnen winnen.

In de hypothetische scenario dat ze een device releasen die geen DRM ondersteunt en bijgevolg geen Netflix, ga je garandeert geklaag krijgen. Geklaag dat ze de boel hebben benaderd door het in de markt te zetten als een Chromecast alternatief - zelf compatible - maar dan de grootste VOD dienst niet eens ondersteunt.

Hoeveel mensen gebruiken hun chromecast niet voor netflix ? Ik heb een even grote hekel aan DRM als de meeste mensen, maar het is nu een gegeven dat je er voor bepaalde diensten er niet onderuit kunt.

In het ander hypothetische scenario dat ze een device releasen met de huidige specs + kinderziektes en binnen n aantal maand op de markt komen met een quadcore variant en betere WIFI bereik (of zelf een fix) ga je evenzeer veel geklaag krijgen.

Ik praat ze vooralsnog niet in alles goed, maar het lijkt mij zeer moeilijk om in alles een goeie balans te vinden waar je iedereen tevreden kunt houden.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 7 februari 2015 13:16]

Ik denk ook dat de benadering van veel mensen een probleem is. Kickstarter is geen winkel met een uitgestelde levering. Het is een investeringswebsite waarbij je er in principe altijd vanuit moet gaan dat je je investering niet terugkrijgt. Zo gaat dat met investeringen.

Een vriend van mij back veel projecten op Kickstarter en hij gaat er vanuit dat maar ťťn op de tien projecten waar hij in investeert ook daadwerkelijk levert. Met zo'n instelling kan Kickstarter in principe nooit tegenvallen.

Uiteraard kan veel of weinig communiceren een verschil maken hoe mensen tegen een project aankijken. Maar ook dat is onderdeel van het risico dat je loopt bij Kickstarter. Als je daar niet van houdt moet je wachten tot het product gewoon leverbaar is.
Het is een crowdfunding en geen echte investering, zo staat er in de regels van Kickstarter wanneer een project faalt ze _moeten_ uitleggen waar het geld aan is uitgeven en het geld terug te geven aan mensen die erom vragen, zelfs al wordt er een compensatie gegeven.


Maar er zit een loophole die creators gebruiken zodat ze niks hoeven terug te betalen. Door het project in een eternal development hell te zetten.


Bron: https://www.kickstarter.com/terms-of-use

(Section 4)

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 7 februari 2015 16:09]

Het klopt niet dat ze het geld moeten terug geven aan de mensen die er om vragen

they offer to return any remaining funds to backers who have not received their reward (in proportion to the amounts pledged), or else explain how those funds will be used to complete the project in some alternate form.

Het woordje remaining is hier van belang.
Daarnaast mogen ze ook het project afwerken in een andere vorm.
Dat laatste is ook wel zo logisch. Soms zie je kickstarters waarbij je op je vingers al aan kunt voelen dat de doelstellingen niet technisch haalbaar zijn of niet binnen het budget passen. Als je dat ziet, moet je er niet in investeren of bereid zijn concessies voor lief te nemen.
Maar het volk dat zichzelf rijk rekent omdat ze kickstarter als een webshop zien, gaat dan lopen zeiken.
Vreemde opvatting eigenlijk... Bij investeren doe je dat omdat je verwacht er rendement uit te halen. Niet op elk project, want er zullen inderdaad projecten falen, maar bij projecten die slagen verwacht je genoeg winst te maken om mislukte projecten te compenseren.
Bij Kickstarter is geen sprake van winst. De enige compensatie die je krijgt is wat er genoemd is, dus het is in zekere zin wel degelijk kopen met uitgestelde levering, de enige extra catch is dat het niet zeker is dat er geleverd kan worden en ook niet dat je je geld terug krijgt als dat niet lukt. Je gaat echter nooit een rendement ontvangen op het moment dat het project dat je financierde enorm succesvol wordt.
Het enige voordeel dat je hebt, buiten dat je invloed hebt in het laten slagen van projecten die je cool vindt, is dat je wellicht het product wat goedkoper krijgt dan latere klanten. Je blijft echter gewoon een klant, niet een investeerder.
mee eens. Je kan het denk ik beter zien als een risico dragende micro-lening.
(Bedrijf begint met eigen vermogen (investering) en geleend vermogen. Dat is in dit geval geleend van de klanten ipv een bank).
Je eventuele korting is dan rente, geen divident.
Het is verstandig om inderdaad er niet zomaar vanuit te gaan dat je een product krijgt, al helemaal niet op de gepland datum. Heb ook al tientallen projecten gebacked, van een paar dollar omdat ik het tof vond maar zelf geen behoefte had aan het product, tot toch wel redelijk prijzige spullen waarvan ik natuurlijk van harte hoop dat ik ze nog wel ga krijgen ;)

Ik waarschuw ook vrienden die ook iets leuks zien dat het altijd nog een gok is en als ze het geld niet kunnen missen, het vooral -niet- moeten doen. Qua berichtgeving: als dat netjes, vaak en transparant gebeurt zijn mensen geduldiger en begripvoller. Net als in het echte leven :P
@simplicidad: helemaal mee eens. Volgens mij gaat het ook om een balans tussen (1) doen wat je in je presentatie beloofd en (2) waar nodig je plan zo aanpassen dat jijzelf als producent tevreden bent over het product wat je aflevert. Daarbij is het essentieel dat je in ieder geval je backers regelmatig op de hoogte houdt van de ontwikkelingen.

Het is leuk om dit te vergelijken met bv de Airtame, de hdmi-dongle ($135) die in janurai 2014 op Indiegogo gefund is. Ik kan niet voor alle backers spreken, maar tot nu toe vind ik het prima zoals ze met hun jonge bedrijfje omgaan. Vertragingen werden/worden met redenen gemeld, maar het belangrijkste is dat ze vrijwel meteen hun initiŽle plan hebben aangepast juist omdat ze zo'n succesvolle campagne hadden: http://venturebeat.com/20...ampaigns-can-really-suck/

Misschien is het verschil in prijs van de dongle het verschil (het is makkelijker om genoegen te nemen met een minder product als het minder heeft gekost) maar ik denk dat ze bij Matchstick de angel uit hun boodschap van gisteren konden halen door regelmatig inhoudelijke updates te geven. Ik snap eerlijk gezegd niet dat dat niet is gebeurd.. :s
Er lijkt als je kijkt naar de 'updates' gewoon nog niet zoveel gedaan door de jongens. Normaal krijg je als investeerders informatie over'we hebben met die en die partners gesproken', 'we hebben dit en dit tot nu toe bereikt'.

De enige update die we van deze jongens kregen ging over dat ze met een kraampje op een techbeurs stonden. En deze update waarin gesommeerd staat:

We zijn een half jaar verder en:
  • We weten nog altijd niet welke soc we gaan gebruiken.
  • We hebben nog geen commerciŽle partners gestrikt.
  • We zijn kunnen ons chip-design in de afvalton gooien
  • Ook op het vlak van Flint(cast) lijkt er niet veel te gebeuren.
Aan de andere kant moeten we als investeerders niet klagen, want je weet dat als je investeerd, je ook kan verliezen.
Ik hoop dat dit falen de jongens niet de moet in de schoenen doet zinken maar dat ze doorzetten.

Want een gebruiksvriendelijke chromecast concurrent zonder de blocking&lock-in praktijken van de marktleider is welkom in de markt van hdmi casting.
zelf heb ik geen smart-tv maar eentje die net ervoor is uitgekomen en die het nog zeer goed doet en waar ik niet zomaar vanaf wil.
Ik ben zelf een fervent netflix-kijker en doe dit momenteel via mijn xbox360. Zo'n matchstick zou echt ideaal zijn, want een xbox verbruikt toch wel wat energie (zeg maar verspeelt nutteloos energie; het is een 1st gen; gekocht op release date) als je hem gewoon maar gebruikt voor netflix; de vele (ook ongeopende) games van de xbox360 raak ik niet meer aan, ik speel liever op pc en sinds een paar jaar heeft mid-range pc-hardware de xbox al lang weer voorbij gestoken en worden quasi alle games behalve platform-exclusives ook voor de pc gereleased. In het begin van de x360 was dit nog niet zo; de meeste games kwamen enkel op de consoles uit of ze werden echt in een halve dag geport zonder optimalisaties of exta settings met rommelgames op de pc tot gevolg.

Nu mijn vader heeft wťl een smarttv, maar deze is niet aangesloten (LAN) en de wifi-uitbreiding kopen zal hij zeker niet doen; maar met zo'n goedkope matchstick zou hij wťl mee van mijn netflix abonnement kunnen genieten (heb een HD/2screens abo). Netflix zou ook het enige zijn dat hij zou gebruiken want hij is echt een digiprutser die op 'login' klikt als er in een inlogscherm bij user 'Gebruikersnaam' staat en bij pass 'Wachtwoord' (na 10 jaar elke dag op z'n pc en internet te surfen)
met een eenvoudige chromecast, en de netflix-app op je smartphone of tablet kun je zo gaan streamen.
Heb je echt geen matchstick voor nodig!
Je hebt wel eens gehoord van de chromecast toch?
ja, maar als ik m'n tv smart maak, dan wil ik er persoonlijk wel iets meer me kunnen dan video streamen...

je hebt nu ook al van die android-sticks, dat weet ik ook; maar ik wacht af tot ik echt iets tegenkom naar m'n zin, en dat lijkt me die matchstick te worden
Door je community up2date houden kan je het meeste van de ellende voorkomen.

Als je al die tijd niks van je laat horen (behalve wat pr-gebrabbel) en dan op het laatste moment uitstel aankondigt dan kan je een hoop (terecht) gezeur gaan verwachten.
Op het moment van kickstarten, waren er al genoeg alternatieven met DRM en met Netflix. Degene die dit ondersteunden wilden die devices niet, voor ieder zijn eigen reden.
Zeker ook geen geklaag gehad als ze hadden verscheept wat ze beloofd hadden.

De hardware is zodanig verandert en de tijd met een half jaar opzettelijk vertraagd, dat dit gewoon erg slecht zaken doen is. Dit is geen kleine verandering meer.
Sommigen zeggen dat dit al bekend had moeten zijn, terwijl ze nog steeds volhielden dat het in februari zou verschepen (tijdslijnen vergeleken).

Dus ja, in het algemeen klopt het wat je zegt. Maar is niet echt toepasbaar op dit product en hoe ze het doen. Als ze slim zijn, releasen ze 1.0 en gaan ze daarna 2.0 verkopen.
Net even wat reacties bekeken van de backers....ze willen hun geld terug, ze willen nu direkt 1.0 gewoon hebben etc etc...blijkbaar geen goeie zet. Ze schenden ook domweg wat is afgesproken.
Stukje ingebouwde DRM valt ook behoorlijk verkeerd. Terecht lijkt me.
Zes maanden vertraging terwijl het nu klaar is...niet te vekopen ook.

[Reactie gewijzigd door Rixilabur op 7 februari 2015 12:40]

Ben benieuwd naar wat kickstarter daarvan gaat zeggen. Afspraak is inderdaad afspraak.
Persoonlijk vind ik dat ze de keuze aan de backers hadden moeten laten.
Dat zou in mijn ogen klant vriendelijker en eerlijker geweest.
Grootste vergissing die veel mensen maken op kickstarter is dat ze denken koper te zijn van een product. Echter ben je een investeerder in een product en net als bij iedere investering zijn er risico's dat het niet zo gaat dat het zou moeten gaan. En omdat je vaak investeert in (nog) niet bestaande producten is het risico best groot dat dingen (achteraf) veranderen.

Risico van de investering, als je deze niet wilt dragen moet je niet op kickstarter investeren maar achteraf als het product klaar is deze kopen via de dan beschikbare reguliere kanalen.
Ben benieuwd naar wat kickstarter daarvan gaat zeggen.
Voor Kickstarter maakt het nu al niet meer uit - of de mensen achter het project nou naar de Bahama's gaan, verdwijnen, publiekelijk het geld verbranden of wat dan ook: zij hebben hun deel van het geld al ontvangen, en de projectpagina dient eigenlijk alleen nog maar voor de updates en comments.
Als je ze vraagt om commentaar, dan geven ze geen inhoudelijke commentaar en wijzen er op dat Kickstarter niet aansprakelijk gesteld kan worden en dat je de mensen achter het project maar zelf moet benaderen danwel aanklagen.

Tenzij dit heel, heel, heel groot en herhaaldelijk in de media wordt gebracht - denk aan het boekje om vrouwen te 'verleiden' (met tips hoe ze het bed in te krijgen, of ze nu willen of niet), toen konden ze wel ineens inhoudelijk reageren.
Ik denk niet dat KS daar veel over gaat zeggen. Backers wetren dat er risicos zijn en dat ontwerpen tijdens het ontwerpproces kunnen veranderen. Je tekent in op een idee dat nog verwezenlijkt moet worden. Van al de projecten die ik zelf al gesteund heb, heb ik nog geen enkel project gezien dat ook maar in de buurt komt van het originel releaser schema, bijkomend heb ik in alle projecten ook al veranderingen gezien, en ik ben het daart ook niet altijd mee eens.

Op het einde van de dag probeer je nog altijd een bedrijf te starten en een product te lanceren. Dat is moeilijk genoeg. Dan wil je niet te veel inmenging van je backers. Hen de keuze geven gaat voor een gespleten gemeenschap zorgen en je kan je productie niet zomaar in 2 stukken kappen. Dat brengt weer een hoop extra kosten mee die er net voor kunnen zorgen dat heel het project een flop word.
Ik lees inderdaad veel verontwaardigde reacties over DRM-ondersteuning. Kan je mij uitleggen waarom precies? Wat is daar het probleem van? Ik snap dat veel mensen het misschien nutteloos vinden omdat er al genoeg apparaten zijn die Netflix e.d. kunnen afspelen, maar verder zitten er volgens mij geen nadelen aan.
Het probleem met DRM is dat er door die beslissing hoogstwaarschijnlijk een deel van de software niet langer open-source zal zijn, een van de grote beloftes die ze gemaakt hadden ("alles open source").

Ik heb ook gebacked, en ben eigenlijk ook teleurgesteld. Ze hadden bij de CES (in november) een volledig werkende demonstratie, volledig volgens de specs die ze beloofd hadden. Sindsdien was er geen communicatie meer, tot gisteren plots, met dit nieuws. Ik had liever het huidige toestel gehad, wat allemaal aan de specificaties voldoet, dan nog eens 6 maanden te moeten wachten.
drm betekend helemaal niet dat het niet opensource kan zijn, andere beveiligingen als pgp etc zouden dan ook nutteloos zijn...

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 8 februari 2015 20:28]

Ja, maar als de stick versleutelde data moet ontsleutelen dan moet deze wel de sleutel bevatten. En die sleutel is natuurlijk juist dat wat geheim moet blijven. Bij PGP hebben de gebruikers natuurlijk wel zelf de beschikking over public en private sleutels.
Op zich zouden ze de HTML5 oplossing kunnen kiezen van Encrypted Media Extensions. Zo lost Firefox het op de desktop het op. De EME implementatie is gewoon open source en is in feite een API waar bedrijven een speciale sleutel voor kunnen maken als ze dat willen.

In dit geval zou dat betekenen dat alle software op de MatchStick gewoon open source blijft maar dat mensen die Netflix willen kijken die (gesloten) sleutel van Netflix moeten installeren. Dat zou in principe zelfs volautomatisch moeten kunnen zodat gebruikers zelf geen extra stappen hoeven te ondernemen. Op het Netflix icoontje klikken en toestemming geven om die sleutel te downloaden zou al voldoende kunnen zijn.

Wil je perse geen closed source op je MatchStick dan moet je niet Netflix openen en op OK klikken als hij voorstelt om die sleutel te downloaden. Tot die tijd staat er dan alleen OS op.
Wel, het kan misschien open-source zijn, maar de kans erop (zeker als ze "grote" platformen zoals netflix willen binnenhalen), is natuurlijk relatief klein dat het zo zal zijn.... Ik ga wel zien veronderstel ik :+
Er zijn mensen die dit project ondersteund hebben op ideologische grond. Daar hoort bijvoorbeeld een open platform bij. Voor die mensen is het zo dat het ondersteunen van DRM aan hun kant zodat bijv. Netflix er ook op zou kunnen werken, eigenlijk het ondersteunen van DRM in het algemeen. Zij zien liever dat er geen DRM op komt, en dat Netflix daarmee 'gedwongen' wordt om een DRM-loze versie van hun dienst aan te bieden voor dit product. Dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dit zou gebeuren, en dat ze daardoor Netflix zouden moeten missen, nemen ze voor lief.

Zie het een beetje als de reactie op het ondersteunen van h.264 in FireFox-de-browser. Was ook lang niet iedereen het mee eens.
Je moet wel een enorme plank voor je kop hebben als je denkt dat bedrijven als netflix (of hbo) op een drm-loos platform zal komen... drm wordt sowieso verplicht gesteld door veel grote contentmakers en ik geef ze groot gelijk, zeker nu dit soort streamingplatformen op steeds meer devices beschikbaar komen, waardoor het dan ook niet uitmaakt of er wel drm toegepast wordt.....

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 8 februari 2015 20:29]

Niemand van de backers verwachtte ondersteuning voor NetFlix. Wat wel veel gevraagd werd was local playback.
Ik ben 1 van de backers. Ik ben wel gewend dat er wat vertraging is maar ik vind dat ze bij Matchstick het heel bond hebben gemaakt door geen enkele update tussendoor te geven over hoe ze dachten.
Ze gaven alleen updates over hoe hun PR ging en hoeveel mensen het leuk vonden. En opeens vertraging.
Ik had het al aan zien komen toen ik geen update zag over hoe de hardware werd geproduceerd en het al eind januari was.

Niet netjes van ze, maar ik ben wel benieuwd naar Matchstick 2.0
Nu struikelt iedereen over z'n keyboard om een "OMG NIET TE GELOVEN KL*TEPROJECT bla bla" reactie op het internet te slingeren, maar wat nu als dit een partij als Apple was geweest? Stel, ze kondingen hun volgende iPad aan en een maand voor de release komt het nieuws "sorry, het gaat langer duren want dan kunnen we een betere CPU gebruiken". Dan zie je alleen maar reacties in de trant van "ooh Apple! Beste bedrijf ooit".

Een beetje scheef dit. Tuurlijk is het niet netjes dat ze dit doen maar als je er betere hardware (voor dezelfde prijs) voor krijgt is dat toch mooi? En voor de mensen die klagen dat het zo lang duurt: een nieuwe CPU betekent nieuwe certificering, nieuwe drivers voor het OS en een aantal andere aanpassingen. Dat duurt even.
Het was GEEN partij als Apple of Google, juist daarom kregen ze zoveel support. Alles leek prima te gaan, zelfs extra features. Nu blijkt opeens dat ze zelfs de basis niet op orde hebben, maar erger nog: Het lijkt er erg op dat ze de opgebouwde community misbruikt hebben om deals met Big Corp te kunnen maken.
Hopelijk moeten ze de deuren sluiten na deze fraude.
Dat is een beetje overdreven.
Februari is als geschatte datum genoemd, als je de tekst leest hebben ze nergens beloofd dat het per Februari 2015 zeker af is. Wellicht hadden ze wel wat eerder kunnen communiceren dat ze Februari niet gaan halen.

Als je de tekst goed leest staat er ook dat content belangrijk voor ze is. En ja "Big Corps" bezitten de rechten van heel veel content, en die beschermen zij met DRM.
Wat heb je anders aan een media streaming stick als grote aanbieders van legale content niet beschikbaar zijn?
Zelfs in de FAQ werd al genoemd dat zij DRM willen supporten.
Does Matchstick support DRM?
We are doing our best to make sure the requirements will be met either via the playback app itself or the OS. We're in ongoing talks...

Last updated: Thu, Oct 2 2014 2:04 AM CET
Als vervolgens blijkt dat de implementatie daarvan langer duurt of snellere hardware vereist, dan is het dan ook logisch om een eventuele launch uit te stellen.


Als voorbeeld: Early adopters van de iPad kregen na 2 jaar al problemen met nieuwere versies van apps, terwijl de iPad2 kopers van een jaar later vandaag de dag nog prima de meeste apps kunnen draaien.

Wil je een trage stick nu en dan gaan klagen dat het te traag is? Of even wachten en je krijgt er een met een betere processor?
Dit project kreeg de steun vanwege het open karakter. Er zijn genoeg alternatieven als ik een plug&play variant met lock-in wil hebben.
Bovendien: Al die polls over extra features bla bla bla, en dan, nota bene op het moment dat uitgeleverd moet worden, komen met een mededeling als deze...

Dit is echt een dikke middelvinger naar de ' community' . Ze waren aanwezig op de CES etc; Waarom al die geheimhouding???
Het gaat mij echt niet om het product, ik heb dit project gesteund vanwege de intentie van een OPEN platform. Het heeft er gewoon alle schijn van dat ze deze 'kapitaalinjectie' misbruikt hebben om deals te maken en te proberen snel te cashen ipv hardware en een platform voor de lange termijn te ontwikkelen.

'Deals maken' is waar ik juist tegen was.
Concurentie is leuk, Kickstarter is in theorie leuk. Maar ik snap dit ding niet zo goed, er is maar een klein prijsverschil met de chromecast. En itt bijv. een arduino is dit meer meer een plug and play ding, en juist daar is die chromecast zo goed in.

Oftewel, wat is de dikke USP?
Het open source platform dat met de stick komt.
Niet alleen wordt hij ontworpen om net zo gebruiksvriendelijk te zijn als de marktleider maar hij is dus ook open source.

Gevolg, is je op de matchstick kan installeren wat je wilt,
Een html5versie van kodi, of een alternatieve youtube die bijvoorbeeld reclames filtert.

App-schrijvers hebben dus geen enkele toestemming nodig van de fabrikant van de stick om her hun app op mogelijk te maken.
Ik krijg al nooit reclame op de chromecast?
ok, dat is alles... Leuk voor een paar liefhebbers.
Ze hadden gezien de reacties van de investeerders de aanvankelijk geplande versie gewoon zo uit moeten brengen en deze verbeterde versie gewoon als nieuw product, of kickstarter project.
Dan had ook veel ontevreden klanten gehad die versie 1 kregen maar liefst liever een half jaar later versie 2 hadden willen hebben. Eigenlijk kunnen ze het gewoon nooit goed doen.
Natuurlijk hadden ze het wel goed kunnen doen: Het product in het contract van Kickstarter leveren, en gewoon open en eerlijk communiceren.
Maar wat ze gedaan hebben is echt asociaal: Continue 'Happy go Lucky' persberichten, poll's om extra features (omdat het project boven verwachting goed verloopt), en dan ineens: DRM, uitstel, compleet nieuw project...
Tsja, dat is natuurlijk niet te verkopen naar je backers, als je enkele weken voor release aangeeft dat het product voor 6 maanden is uitgesteld. Vooral als je dan ook nog aangeeft dat het zou komen door de snellere soc maakt het dat mensen dan geen vertrouwen meer in je hebben. Dit weet je namelijk al ver voor release, niet enkele weken voor release.
Vooral omdat de dev-units al een aantal maanden (november 2014) geleden de deur uit zijn gegaan. Erg vreemde beslissing. Die dev-kits hebben nu dus een matchstick waar ze eigenlijk weinig mee kunnen aangezien de uit te leveren versie straks andere hardware zal hebben...
Een quadcore nodig vanwege Netflix? De chromecast met singlecore cpu kan ook Netflix weergeven.
Netflix vereist DRM, de Chromecast heeft naast de single core ook een stukje hardware voor de DRM.
Het is toch op zijn minst vreemd te noemen dat het apparaat in de oorspronkelijke versie niet genoeg rekenkracht heeft om Netflix te casten. Dat lijkt me juist functie nummer 1 of 2 voor de meeste mensen.

Waar je Matchstick op kan aanspreken is of ze dit duidelijk hebben gecommuniceerd toen ze backers zochten. Wist men dat de mogelijkheden beperkt waren of kwam dit later pas aan het licht? En is dit bewust achtergehouden of wisten de ontwikkelaars dit ook pas sindskort?
Ondersteuning van Netflix zal nooit het oorspronkelijke doel zijn geweest aangezien die geen DRM ondersteunde. Als je dan later het besluit neemt om toch DRM te gaan ondersteunen zodat Netflix er op kan dan moet je ook je hardware eisen opnieuw tegen het licht houden. Dat hebben ze dan ook gedaan.
Ik snap niet waarom ze denken dat dit een slimme zet is. Niet alleen zijn je bestaande klanten nu boos, je concurrenten krijgen nog eens een half jaar extra voorsprong.
Het is inderdaad heel onduidelijk waarom ze deze zet doen:

- backers werd het idee voorgeschoteld van een open systeem, waar een community bezig kan met het ontwikkelen van extra toevoegingen. (allemaal nog te lezen op de story page van Matchstick)
- developer sticks werden verstuurd zodat al wat geŽxperimenteerd kon worden.
- productie zou gestart worden. Het hardware schema stond al op de story page.
- ondertussen gaat het team naar een beurs om de stick te promoten.

Tot dan toe logische gang van zaken.

- als de verstuurdatum in zicht komt, volgt een bericht dat er iets gemeld gaat worden binnen 48u.
- na 3 dagen volgt het bericht dat er zware beslissingen genomen moesten worden.
- alles moet anders: hardware, software, DRM. Weinig concreets wordt vermeld.
- levering wordt 6 maanden uitgesteld.

De negatieve reacties lijken mij voort te komen uit de slechte communicatie, niet raadplegen backers en een (potentieel) andere route (drm, niet-open systeem) die in wordt geslagen waardoor er bewust voor vertraging gekozen wordt. Ik denk niet dat het nog iets gaat worden met dit project.
Ik snap dat het accepteren van DRM, niet helemaal strookt met de open-source gedachte van match-stick. Aan de andere kant, is het wel heel mooi dat je voor §15 euro een stick krijgt die ook zaken kan doen met partijen als:
  • Youtube
  • Netflix
  • FoxSport
  • HBO
  • NPO
Als je hem voor §15,- hebt gebacked, heb de nu quadcore chromecast,
Die voor de rest wel helemaal werkt met 'open' vrije software.
Een youtube-speler installeren die de advertenties 'filtert' zal bijvoorbeeld in tegenstelling tot bij de Chromecast niet geblokkeerd worden door de fabrikant.

Doordat Firefox volledig open source is, en werkt met 'open' standaarden & DRM kun je daar in de toekomst elke HTML5-app installeren. Zonder dat je beperkingen kunnen worden opgelegd.
Als je hem voor §15,- hebt gebacked, heb de nu quadcore chromecast,
Over minstens een half jaar pas...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True