Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

IllumiRoom, een concepttechnologie waarmee beelden geprojecteerd worden op de muur achter de tv, zal voorlopig niet door Microsoft op de markt worden gebracht. De benodigde hardware voor IllumiRoom zou te kostbaar zijn voor de gemiddelde consolegamer.

Het lijkt erop dat IllumiRoom, dat in januari door een onderzoeksteam van Microsoft voor het eerst op de CES werd getoond, voorlopig in de conceptfase blijft steken nadat Xbox One-topman Albert Penello in gesprek met AusGamers laat weten dat is gebleken dat de hardware die nodig is voor de projectietechniek in de praktijk te kostbaar is voor de gemiddelde gamer. Zo zou de benodigde projector al snel duizenden dollars kosten, waardoor IllumiRoom volgens Penello nog niet marktrijp is en daarom niet kort na de launchdatum van de Xbox One op de markt zal worden gebracht. Het is echter niet uitgesloten dat IllumiRoom op de langere termijn wel degelijk in een of andere vorm uitgebracht zal worden. Daarbij zullen gedaalde hardwarekosten een belangrijke rol spelen.

Met IllumiRoom koppelt Microsoft een projector aan een Xbox-console. Ook Kinect wordt daarbij gebruikt. De projector is gericht op de muur achter de tv waarop een spel wordt gespeeld. Via de IllumiRoom-software geeft de projector beelden weer die gerelateerd kunnen zijn aan de gespeelde game, maar er kunnen ook andere beelden worden getoond.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Aan de ene kant jammer dat we (voorlopig) een mooi stukje techniek zullen moeten missen, maar aan de andere kant; zou de Oculus Rift dit hele product niet gelijk overbodig en gedateerd maken als het gaat om immersie? Kan me heel goed voorstellen dat ze daartegenover geen gunstige features vs prijsverhouding hebben kunnen realiseren.

[Reactie gewijzigd door Interlace84 op 2 september 2013 20:01]

Aan de ene kant, ja. Aan de andere kant, multiplayer wordt lastig als je maar één Oculus Rift hebt.

Ook met multiplayer kun je mooie dingen doen lijkt me. Denk aan scores en andere gegevens op de muur of iets dergelijks, zodat de TV volledig kan gebruikt worden voor game-beelden. Soort van second screen, maar dan een extended screen. :)
niet geheel mee eens, een coulus rift wordt ik misselijk in.
hiervan niet, plus dat dit ook toe kan voegen bij het kijken van films, en ook gewoon een andere ervaring is en andere toepassingen mogelijk kan maken.
Deze techniek hebben ze pas geleden in Lissabon toegepast op een enorm groot plein (praça do comércio).

Ik baal dat ik het zelf niet heb kunnen zien omdat ik 6 weken voor mijn werk in het buitenland zit, maar de video's die ik online gezien heb, zien er geweldig uit.

Als dit in het groot zo overtuigend kan, dan kan me voorstellen dat dit in je kamer helemaal geweldig is.


http://www.youtube.com/watch?v=9bzFB4n6zC8
Ziet er geweldig uit :)
Alleen het probleem hierbij is, is dat het al vooraf ingesteld werd wat de animaties zouden worden op welk deel van het gebouw.

[Reactie gewijzigd door Alexxxxxxxxxx op 2 september 2013 22:14]

dit vind ik nou ECHT jammer, vond het zon vette uitvinding/concept. Te duur voor de gemiddelde consolegamer, maar misschien niet voor PC gaming?
Je moet dit neerzetten bij de high-end race-rigs (met beweging en alles) en de 'echte' simulators. Zulke projecten zijn duizenden euro's, naast het principe dat er óók nog support vanuit de game moet bij zitten.

Er is nog een 2de concept bezig, maar stuk simpeler:
http://www.youtube.com/watch?v=XgrGjJUBF_I
Dit was btw al uit 2007, geen idee of dit ooit aan de basis heeft gestaan voor illuroom.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 2 september 2013 19:40]

Ik denk dat dit concept voor een groot deel pc gamers geen toekomst bied.
Aangezien "wij" met gamen over het algemeen dichterbij een scherm zitten dan de console gamers.

@Tettoom12
Ik denk dat je beter bij Philips moet zien, want volgens mij waren zij de eerste met "Ambilight" en dat is waar dit me op het eerste gezicht aan deed denken!
Pc gamers zitten dichter op het scherm, daar past een projector niet echt tussenin.

Toch jammer. Ik heb geen xbox, maar dit zag er allemaal wel leuk uit.
Als 1000 euro voor een projector betaalbaar was voor PC gamers, dan zou een 240Hz scherm voor de Oculus Rift dat ook zijn. Waarom zou je dan nog IllumiRoom willen hebben?
De beamer mag in het midden van het beeld geen lichstralen verzenden anders dan beamt hij recht op het tv scherm. Aangezien er een heleboel opstellingen mogelijk zijn bij een gebruiker thuis (op tafel, aan het plafond etc.) ben ik benieuwd hoe Microsoft dit voor elkaar gaat krijgen.

We hebben dan ook nog te maken met afstand tot de tv, verschillende formaten tv.

Wel jammer dat het op een laag pitje komt te staan, dit wilde ik zeker wel aanschaffen.

@Alle reacties onder mij;

Gewoon calibreren is dus voldoende? Dan vraag ik me helemaal af waar de kosten in zitten...?

[Reactie gewijzigd door j-phone op 2 september 2013 20:27]

simpel je beamer projecteert zwart waar het scherm is.

om de kamer setup te genereren wordt er eerst een patroon uitgezonden waarmee een depth map gebouwd wordt, daarbij wordt ook een keer niets uitgezonden terwijl de TV een patroon laat zien, de kinect weet dus waar de TV is.

en met die info kan je dus alles projecteren op de kamer.
Als je goed kijkt zie je in de 2de video dat er een kinect aan hangt. Lijkt me dat die al het detectie werk doet. Hij zegt ook op een gegeven moment dat hiermee de kleuren enz worden 'uitgelezen'. Lijkt me dat hij ook de tv detecteerd.

Ik vraag me af waar de kosten nou liggen. Wat is er zo bijzonder aan de beamer dat het, zoals in het artikel staat, duizenden euro's moet kosten? Is dit het enige wat de prijs omhoog haalt?

Ik hoop wel dat zoiets binnen nu en 10 jaar op de markt komt want het ziet er ongelooflijk vet uit.
er staat niet dat het duizenden euro's zou kosten, enkel dat het voor de gemiddelde gamer te duur zou zijn. Indien met een goedkope maar deftige beamer neemt zou dit volgens mij voor een kleine ¤ 500,00 op de markt kunnen gebracht worden, wat toch wel veel geld is voor een accessoire
Met de kinect/camera wordt de TV eruit gehaald als groot "zwart" object als de tv uitstaat. Dit is met basis videobewerking wel te realiseren.
Als dat kalibreren niet goed lukt is het wel mogelijk om een rechthoekig vlak te projecteren met de beamer dat de gebruiker kan vergroten, verkleinen en verplaatsen tot deze overeenkomt met de plek van het scherm.

Vervolgens beam je "zwart" op het gedeelte waar de tv staat. Toegegeven echt zwart projecteerd een projecter niet maar zal wss wel voldoende zijn in een donkere kamer zodat het scherm er weinig last van heeft.

[Reactie gewijzigd door Vector060 op 2 september 2013 19:29]

Gewoon kalibreren, je wijst als gebruiker met de controller de vier hoeken van de TV aan. Lijkt me genoeg.
inderdaad, lijkt me toch niet dat er per se een hele hoge resolutie nodig zal zijn voor je perifere gezichtsveld, je zou toch zeggen dat elke simpele beamer/projector zou volstaan.

Edit: reactie op Paprika killer 18:34

[Reactie gewijzigd door architok op 2 september 2013 18:40]

Dacht ik ook gelijk, een beamer en een geniaal stukje software zou toch voldoende moeten zijn om dit op elke gemiddelde PC voor elkaar te krijgen? Waarom zou dat 'te duur' moeten zijn? Misschien dat ondersteuning vanuit games op zich zal laten wachten maar ik denk dat dit een must-have stuk immersion is voor de echte gamers =D
Een beamer speelt naar mijn idee gewoon af wat je erin stopt, het display past zich dan dus ook niet aan aan het ontwerp van de kamer waar de beamer in staat. Dat doet IllumiRoom wel.

Ook kun je zien dat er voorwerpen uit de TV 'springen', daar komt toch wel wat meer bij kijken dan bij een simpele beamer. Het is als het ware een nieuwe soort 3D (mijn mening).

Verder zie je op een gegeven moment dat de kamer lijkt te bewegen nadat er een schot is afgevuurd met een wapen, blijkbaar heeft de beamer zelf een video file gecreëerd met als achtergrond de kamer en dit later bewerkt zodat het lijkt alsof er een schokgolf door de kamer heen gaat. Ook hier komt wel wat meer bij kijken dan een simpele beamer.

[Reactie gewijzigd door Yannickzz op 2 september 2013 18:52]

Ik denk juist wel dat een simpele beamer volstaat. Het scannen van de omgeving en het creeeren van de plaatjes en effecten wordt verder door kinect en de computer gedaan.
Ook kun je zien dat er voorwerpen uit de TV 'springen', daar komt toch wel wat meer bij kijken dan bij een simpele beamer. Het is als het ware een nieuwe soort 3D (mijn mening).
...
Ook hier komt wel wat meer bij kijken dan een simpele beamer.
Ik doe regelmatig 3D mapping met beamers voor evenementen en festivals, en voor het effect wat je op 0:42 ziet, zou ik normaal gesproken toch echt een 3D render nodig hebben van de ruimte/objecten waar je op projecteert om het gevoel te krijgen dat deze objecten ook echt vervormen.
En daar wordt de Kinect icm met slimme software voor gebruikt gok ik.
Ik geloof dat ze een tweede Kinect hebben die is aangesloten op een computer gezamenlijk met de beamer zodat die de kamer kan scannen.
Je ziet gewoon in 't tweede filmpje op 0:54 tot 1:12 in 't filmpje precies hoe 't werkt. Er wordt een 'scan' gemaakt van je kamer d.m.v. 't projecteren van diverse balken wat door de enkele (als in: single) Kinect opgepikt wordt en, gewoon in software, wordt omgezet tot een "diepte map". Daar kun je bij 't projecteren rekening mee houden (in je software dus, en dat zal gewoon een "SDK" zijn die Microsoft aan vendors zal verkopen/beschikbaar stellen). Gewoon een simpele (als in: normale) beamer + kinect + slimme software. In het filmpje hebben ze 't ook over een "commodity" (wide field of view) beamer; vrij vertaald: doorsnee beamer met groothoek lens. Niets bijzonders; voor zover je zoiets "niets bijzonders" mag noemen natuurlijk. Hoge (HD of hogere) resoluties zijn leuk maar 640x480 moet voldoende zijn voor de illusie; meer is natuurlijk beter/mooier.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 2 september 2013 22:37]

Een beamer speelt naar mijn idee gewoon af wat je erin stopt, het display past zich dan dus ook niet aan aan het ontwerp van de kamer waar de beamer in staat. Dat doet IllumiRoom wel.
Is dat wel zo?
Ook kun je zien dat er voorwerpen uit de TV 'springen', daar komt toch wel wat meer bij kijken dan bij een simpele beamer. Het is als het ware een nieuwe soort 3D (mijn mening).
Nee, er staat zelfs in het artikel dat er 'gewoon' op de muur achter de TV geprojecteerd wordt. Dat die dingen uit de TV lijken te springen is puur het op een bepaalde manier weergeven/bewegen van de projectie van die voorwerpen.
Verder zie je op een gegeven moment dat de kamer lijkt te bewegen nadat er een schot is afgevuurd met een wapen, blijkbaar heeft de beamer zelf een video file gecreëerd met als achtergrond de kamer en dit later bewerkt zodat het lijkt alsof er een schokgolf door de kamer heen gaat. Ook hier komt wel wat meer bij kijken dan een simpele beamer.
De kamer zelf beweegt totaal niet, slechts de graphics die geprojecteerd zijn.

Zie het zo: je sluit een HD beamer aan als tweede monitor. Dan gebruik je een stuk software dat ervoor zorgt dat die beamer niets weergeeft in het vlak waar jouw TV staat, dus als het ware een gat in het beeld. Dan zorg je ervoor dat die tweede monitor (de beamer) alleen de 'special effects' weergeeft van je game (dit moet waarschijnlijk in de game zelf zitten). Die special effects worden dan om je TV heen op de muur geprojecteerd waardoor het lijkt alsof je echt in het spel zit.
Ik doe regelmatig 3D mapping met beamers voor evenementen en festivals, en voor het effect wat je op 0:42 ziet, zou ik normaal gesproken toch echt een 3D render nodig hebben van de ruimte/objecten waar je op projecteert om het gevoel te krijgen dat deze objecten ook echt vervormen. Zonder dergelijke renders of hardware die de ruimte kunnen opmeten zal je het effect wat je op 0:42 in het filmpje ziet echt niet kunnen krijgen. Hoe erg dit filmpje dan weer gemanipuleerd is en of het uiteindelijke product ook echt zo zou werken weet ik natuurlijk niet..

[Reactie gewijzigd door PhysicalMagic op 2 september 2013 19:32]

Kijk naar het 2de filmpje op 0:56. Daar is duidelijk te zien dat op de beamer een Kinect gemonteerd is. Die verzorgt dus de 3D render van de omgeving naast de TV.
En daar wordt de Kinect icm met slimme software voor gebruikt gok ik.
Dat wordt lastig denk ik, want er wordt voornamelijk naast / achter je tv geprojecteerd, en de Kinect staat voor / op je tv en kijkt naar voren (naar jou zeg maar), de Kinect kan zover ik weet niet 360° kijken.
Ik geloof dat ze een tweede Kinect hebben die is aangesloten op een computer gezamenlijk met de beamer zodat die de kamer kan scannen.
Jammer, het klonk wel als een interessant conept.

Vraag me wel af waarom die projector zo duur zou moeten zijn
Lijkt me wel logisch waarom dit duur is, de beamer moet een hoge resolutie en respons tijd hebben anders krijg je nooit het gewenste effect, want de beelden worden te laat weer gegeven. Het is natuurlijk ook een product van Microsoft en je wilt niet dat er dan met een halve beamer gewerkt word, werkt misschien wel, maar een product als dit willen hun natuurlijk niet op 50% capaciteit laten draaien.

Verder een prachtig concept, ik wist nog niet af van het bestaan van dit onderzoek, maar dit lijkt me dus echt wel een leukere gimmick (want dat is het uiteindelijk nog wel) dan 3D tv.

[Reactie gewijzigd door mobstaa op 2 september 2013 18:46]

beamers zijn tegenwoordig helemaal niet duur meer,
en de resolutie hoeft niet perse hoog te zijn, sterker nog bij de demo's werd er een goedkope beamer gebruikt met een resolutie van ofwel 800-600 of 1024-768. de reden hiervoor is omdat het allemaal in je periferische visie komt, waar je toch niet scherp ziet.


deze lagere resolutie beamers zijn voor een paar honderd euro te koop. (nieuw zelfs)
voorbeeld: pricewatch: Acer X112 (MR.JG611.00H)

oftewel had microsoft gewild had dit als 1 bundel voor 299,99 op de markt gebracht kunnen worden.

het is erg jammer dat dit project niet verder mee wordt gebracht, ik heb het gezien bij siggraph en ik hoop dat de code voor PC iig wordt uitgegeven want ik zou er verder erg graag mee experimenteren, het effect is echt enorm, en de immersie is echt heel erg tof om mee te maken. ik snap wel dat MS inziet dat dit niet voor iedereen is, en dat developers wss niet teveel tijd in een systeem gaan steken wat niet iedereen heeft (dit is de reden dat de nieuwe kinect gebundeld wordt zodat iedereen het heeft en de developers er meer gebruik van gaan maken)

maar deze tech kan echt hele coole effecten genereren, en ik hoop ook zeker dat we hier meer van gaan zien in de toekomst.
deze lagere resolutie beamers zijn voor een paar honderd euro te koop. (nieuw zelfs)
voorbeeld: pricewatch: Acer X112 (MR.JG611.00H)
'Een paar honderd euro' is geen normale prijs voor een console-accessoire, het blijft een spelcomputer waarbij de markt het gewoon niet accepteert dat er accessoires zijn die duurder zijn dan het apparaat zelf (de XB1 gaat sneller in prijs zakken dan dit apparaat).
Maar dit is wel een uniek sellingpoint, en voegt meer toe dan heel de kinect meuk (imho).
Dat je een paar hionderd euro betaald voor dit accessoire is niet meer dan logisch, gezien de kosten in hardware.

De ellende is alleen dat ms over alle accessoires een +100% aan winst wil maken (gebleken uit het verleden met bijvoorbeeld hun harddisk's), dan wordt het inderdaad een duur grapje.
Dit ding was de enige reden dat ik nog een keer een Xbox zou overwegen.
je vergeet alleen dat zo'n beamer een belabberde hoek heeft met zijn lens. feitelijk moet je er een soort fisheye lens instoppen om het effect te halen en laten dat nou geen goedkope lenzen zijn.
Daarnaast periferische visie of niet 800x600 is wel laag als je ineens 25m2 oppervlakte wilt gaan projecteren zoals in dat filmpje.
dat is dus het hele punt ook niet, bij de getoonde demo's was dit ook de resolutie.
het gaat om extra immersie creeren niet het mooiste beeld scherpste beeld,
je kijkt nog steeds naar de TV, dat beeld moet scherp zijn de rest is louter extra.
en een groothoek lens hoeft ook niet meer te kosten dan een gewone.
daarnaast moet het ook nog een hele brede hoek hebben wat normale beamers niet hebben, dit schijnen hele dure lenzen te zijn
En vergeet ook niet dat een hoge helderheid vereist is, en projectorlampen zijn erg duur...
Mja, als het duizenden euro's moet kosten die projector dan kan je als consument net zo goed een 'normale' projector kopen. De momenteel meest populaire 1080p beamer kost 950 euro:
pricewatch: Epson EH-TW3200 LW

Complete lijst
http://tweakers.net/categorie/216/beamers/producten/
De helft, zeg 400 euro, extra! vind ik eigenlijk al veel voor een accessoire. Dan kom je voor een XBONE ineens al richting de 1000 euro.
PS1 en PS2 waren ook ~1499 gulden bij release :X
Er is ook een tijd geweest dat je 1000'en guldens betaalde voor een XT en dat een DVD speler 300 gulden kostte. Tijden veranderen.
Deze projectors hebben volgensmij wel een erg hoge input lag waardoor je een groot nadeel hebt in bijvoorbeeld FPS games.
het is je periferische visie, dus je mag blij zijn dat je er uberhaupt al iets ziet, normaal zie je er niets, dus van een nadeel is er al niet te spreken, overigends is de menselijke respons tijd zoveel langer dan input lag dat mensen het verschil miniem is.
met 30 fps heb je zowieso al een input lag van 32 ms dus alle andere lag daarbij opgeteld is makkelijk 60+ms de extra 10 millliseconden van een beamer gaan er niet veel meer toe doen. tenzij je echt in de hoge FPS regionen gaat met echt espelers is het amper te merken, omdat er zowieso al een stevige input lag is door de framerate. verder heeft DLP de mogelijkheid om erg hoge framerates weer te geven, veel meer dan een LCD tv. (zonder ghosting)

edit: @ digital bullet:
je ziet het verkeerd, wat ik bedoel is dat je in games normaal niets ziet.
omdat je normaal alleen je TV hebt dit voegt alleen toe. het issue van inputlag doet er daarom al bijna niet toe.

kortom in een ruimte zonder illumiroom heb je geen periferisch zicht in een game, en nu wel.

[Reactie gewijzigd door freaq op 2 september 2013 23:04]

het is je periferische visie, dus je mag blij zijn dat je er uberhaupt al iets ziet, normaal zie je er niets, dus van een nadeel is er al niet te spreken,
Wat een onzin dat je er normaal niets zou zien. Het is wel zo dat je daar niet scherp ziet, maar dat heeft ook te maken met hoe je hersenen daar mee omgaan, het ligt zogezegd buiten je concentratiegebied. Je ziet buiten het scherm waar je je op concentreert dus wel, alleen niet scherp. Ik betwijfel dan ook of een hoge resolutie veel zin heeft voor IllumiRoom, maar dat het bijdraagt aan een andere (betere?) game-ervaring lijkt mij wel als ik de video zo zie.

Maar mocht jij niets zien in je periferische zicht, zou ik in elk geval niet meer de weg op gaan..
wat een onzin, projectoren hebben geen hogere input lag dan een normaal display, vaak zelfs nog minder als mensen die "beeldverbeterings" opties aan hebben staan.

Heb thuis een beamer hangen en speel er ook spelletjes op en van lag is niets te merken.
Uhm doet oculus rift niet eigenlijk hetzelfde?!
Dan is toch ook je hele gezichtsveld gevuld met gameplay?
Ja, je hebt helemaal gelijk :)
Maar.. je vrienden kunnen niet mee kijken :(
men kan dit toch gewoon op de markt zetten? een Ferrari is ook duur en die verkoopt toch ook?
Een Ferrari is echter niet afhankelijk van een derde partij die specifieke games of in dit geval dan benzine zou moet leveren.

Dit valt of staat bij de intergratie in games, ik zie zoiets wel gecombineerd worden bij de volgende generatie consoles (na de ps4/xbox one).

Het was natuurlijk altijd een research project. Kinect zou eerst ook individuele vingers moeten kunnen zien, uiteindelijk kon dat niet vanwege de kosten, nu een generatie later zit het er wel in.

Het is heel mooi om te zien wat de toekomst kan bieden qua immersive gamen.