Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Philips heeft de specificaties van de nieuwe Philips Hue Bridge al in een pdf op de eigen site gepubliceerd. Uit de informatie blijkt dat de nieuwe hue-brug maximaal vijftig hue-lampen kan aansturen en 8,8x8,8x2,6 centimeter groot is.

Meer informatie rond de nieuwe brug lekte afgelopen week al mondjesmaat uit via onder andere een product-listing op Amazon.com met nog summiere informatie. Ook kreeg een Reddit-gebruiker de startset al in handen en plaatste hij hiervan foto's op Imgur. Nu blijkt Philips zelf al enkele pagina's rond de de Hue Bridge op enkele Philips-sites gezet te hebben, inclusief een pdf met de specificaties.

Daaruit blijkt dat er naast vijftig lampen, tien verschillende accessoires aan te sluiten zijn. Verder beslaat het kleinood een frequentieband van 2400 tot 2483,5MHz, verbruikt het apparaat maximaal 250mA en is het stand-by-vermogen 0,1 watt. De brug beschikt over twee fysieke aansluitingen: een elektriciteitsaansluiting voor de adapter en een ethernetpoort.

De brug is aan te sturen met iOS 8 of hoger, wat in de praktijk betekent dat een iPhone 4S of hoger nodig is voor de communicatie. Naast iOS-apparaten zijn apparaten met Android 2.3 of hoger bruikbaar. Door de integratie met Apples HomeKit kan de brug ook via Siri aangestuurd worden en is het koppelen met andere HomeKit-apparaten en -apps mogelijk.

De nieuwe Hue Bridge komt volgens verschillende berichten op 6 oktober officieel uit en gaat waarschijnlijk rond de zestig euro kosten. Verschillende sites melden op basis van geruchten dat een nieuwe bridge niet nodig zou zijn om te kunnen genieten van HomeKit, omdat er voor bepaalde bestaande producten een software-update zou komen. Welke dat eventueel zouden zijn, is niet bekend.

Update 14:43: Het maandagmiddag uitgekomen persbericht over de komst van de Hue Bridge 2.0 maakt duidelijk dat de nieuwe Bridge 59,95 euro gaat kosten en per 6 oktober verkrijgbaar is. De bestaande Hue Bridge blijft volgens het bericht 'ondersteund door software-updates'. Of dit betekent dat de eerste Hue Bridge ook HomeKit gaat ondersteunen na een software-update, is nog niet door Philips bevestigd of ontkend, maar het lijkt erop dat de 33 procent-kortingsactie voor een nieuwe Bridge voor bezitters van de oude wijst naar een 'nee'.

philips hue bridgephilips hue bridgephilips hue bridgephilips hue bridge

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Wat zou voor de huidige Hue gebruikers het voordeel zijn dan om de oude bridge te vervangen met deze nieuwe variant als er op de oude ook een software update komt met ondersteuning voor HomeKit?
Zojuist tweette Philips Hue's Twitter-account dit filmpje met wat meer uitleg eronder:
Hue fans, the day has arrived! Philips Hue is finally compatible with Apple HomeKit!

Your existing Philips Hue lights can now be controlled through Siri. To enable Apple HomeKit functionality you'll need to get your hands on the new Philips Hue bridge and upgrade the app.

Already own a Philips Hue bridge? From the 1st of November until the 31st of December you can buy your new bridge with a 33% discount at our Philips Hue online shop. The offer will be available in selected markets and you need to already own a bridge to redeem the discount.

[Reactie gewijzigd door Jermaine op 5 oktober 2015 14:21]

In het vorige nieuwsbericht over de bridge hebben een aantal tweakers het in de comments over een security chip. Welke niet in de oude bridge zit maar wel verplicht is voor HomeKit. Dit is op meerdere plekken op het internet te lezen.

Dit is ook de eerste plek waar ik lees dat de oude versie ook HomeKit ondersteuning krijgt, ik zat namelijk te wachten op de nieuwe, voor HomeKit ondersteuning.
Duidelijk, technisch zal het dus nooit gaan werken met een software update op de oude bridge, dan ben ik wel benieuwd waar deze informatie in bovenstaand bericht vandaan komt.

Daarnaast neem ik aan dat de nieuwe startpacks vanaf de release van deze nieuwe bridge (morgen?) deze nieuwe bridge zullen gaan bevatten?
Foutje van Tweakers denk ik. De nieuwe Siri-enabled Hue app staat in de Appstore en in de beschrijving daarvan hebben ze het over het overzetten van instellingen. Geen woord over HomeKit ondesteuning met de oude bridge.

Edit: de nieuwe hue app zegt dat ik een HomeKit bridge nodig heb om de Siri functie in te schakelen.

[Reactie gewijzigd door glaasjejus op 5 oktober 2015 12:35]

Ik ben het als gerucht op verschillende sites tegengekomen zonder duidelijke bron. Vandaar ook dat er staat: "Een nieuwe brigde zou niet nodig zijn om te kunnen genieten van HomeKit, omdat er voor bestaande producten een software-update zou komen." Maar ik heb dat voor de vorm even duidelijker aangegeven in de tekst nu. Ook neem ik aan dat een softwareupdate naar apparaten gestuurd moet worden, niet alleen via de app. Maar als er eigenlijk ook nog een aparte security-chip nodig is, dan heb ik ook mijn twijfels over de juistheid ervan.
Het voordeel is dat je je lampen nu met je stem kan bedienen via je Apple Watch of ander iOS device.
Onderstaand heb ik van de meet hue site.
Dus het gaat niet werken met de oude bridge.
Siri voice control requires Apple HomeKit which is only supported on the new square-shaped Hue bridge. Unfortunately, it is not possible to support Apple HomeKit on the old Hue bridge because HomeKit requires a special Apple authentication chip.
Wanneer update Hue voor onthouden laatste kleur-instelling?

Het is natuurlijk mooi dat Hue (hub) samen functioneerd met LivingColors, maar als ik beide gewoon aan/uit zet via de schakelaar of timer, dan heeft LivingColors de laatst ingestelde kleur, maar is de Hue lamp weer "ouderwets" wit!!
Zo kan ik ze nooit samen in een timer-groep plaatsen, zonder App.

Wie weet weet meer?
Of kan het technisch gewoon niet in het Hue ontwerp?
Philips technisch support weet en zegt niets te weten.

Thx :)

[Reactie gewijzigd door whatever001 op 5 oktober 2015 13:54]

Ik heb wel eens in een reactie van Philips op hun eigen Facebookpage gelezen dat dit een bewuste keuze is ivm veiligheid.
Veiligheid, ik zie niet helemaal waarom.
En zou deze (z.g.n. veiligheids-) regel dan niet gelden voor LivingColors lampen?
LivingColors lampen zijn over het algemeen extra lampen voor de sfeer, en Hue/Hue Lux lampen worden veel als 'hoofd' verlichting gebruikt. Via een gewone wandschakelaar heb je altijd nog de mogelijkheid om gewoon licht te krijgen. Al hadden ze dat misschien ook kunnen doen door 2 keer te 'flipperen' voor een reset?
Lijkt me meer dat het een beperking is van de lamp die de laatst ingestelde kleur niet onthoud. LifX lampen kunnen dat b.v. wel, en die werken zonder bridge.
Als het een technische beperking is in het ontwerp, dan zou het Philips zieren dat zij dit ook gewoon toegeven.
Als je de LivingColor remote hebt gekoppeld met de bridge moet dit geen probleem zijn!

Ik heb hem zelf in combinatie met 2 LC remotes gekoppeld + apps en het is inderdaad zo dat de laatse kleur niet onthouden word. Alleen op de HUE's is dat van toepassing, heel storend en dom eigenlijk van Philips.

#Als je de LC remotes koppeld en je drukt op de " i " dan onthoud de HUE wel zijn laatste kleur. Het lijkt me sterk dat apps dit niet kunnen en een verouderde (LC gen2) remote wel!?
Dit is met opzet gedaan, de oudere LivingWhites lampen bijvoorbeeld schakelden wel weer in op de oude instelling. Nadeel is dat je zonder app of Tap de lampen dus nooit meer aan kon krijgen wanneer je snel licht nodig had, bijvoorbeeld bij brand, alarm en dergelijke.

Het is wel mogelijk om de lampen te schakelen op de vorige instelling, alleen niet na stroomonderbreking. Met diverse domotica oplossingen wel, ook met schakelaars. Behalve Apple ondersteunden bijna alle fabrikanten zoals Gira, ABB, Busch Jaeger, Niko en ga zo maar door al Hue, ook het terug inschakelen.
Ik ken dat probleem, je hebt waarschijnlijk Hue App op verschillende devices ge´nstalleerd, nietwaar?

Zo ja... dan moet je alle instellingen nalopen, dus standaard scenes en ook door je gemaakte scenes! Inderdaad ook alle devices.
En ja het was voor mij veel werk lol, ik had Hue App op 2x iPads en iPhone ge´nstalleerd.
Als je wat fouten ontdekt, verbeter het en sla het op! En let ook op lampen selecteren en lampnummers in de kleurenpalet.
Succes!!!

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 5 oktober 2015 13:38]

Daaruit blijkt dat er naast vijftig lampen, tien verschillende accessoires aan te sluiten zijn. Verder beslaat het kleinood een frequentieband van 2400 tot 2483,5MHz, verbruikt het apparaat maximaal 250mA en is het stand-by-vermogen 0,1 watt. De brug beschikt over twee fysieke aansluitingen: een elektriciteitsaansluiting voor de adapter en een ethernetpoort.
Ik krijg een 404 melding bij de specificaties, maar het stukje van Tweakers geeft me weinig info.

- kon het oude model geen 50 lampen aan?
- Wat bedoelen ze met tien verschillende accessoires? Bestaan deze accessoires al?
- Waar is de frequentieband voor? En is er iets bijzonders met 2400 tot 2483,5MHz?
- Zit er geen wifi op?

Vragen bedoel ik serieus, gezien ik nu zit te twijfelen om een oude (goedkopere) starterskit te kopen of ga wachten op ee nieuwe.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 5 oktober 2015 11:42]

Wat antwoorden:

- De oude bridge kon ook 50 lampen aan.
- Met tien verschillende accessoires bedoelden ze o.a. de Hue Tap en Hue Dimmer, deze zijn beiden al beschikbaar :)
- Frequentieband weet ik niet, weet iemand anders vast wel hier of op t forum.
- De bridge werkt alleen met een ethernetkabel erin en zorgt dat de internetconnectie/wifi met de lampen (ZigBee) kan communiceren.

De nieuwe bridge is voornamelijk geupdate voor HomeKit (Siri besturing) en de lampen schijnen betere kleurweergave en helderder te zijn.

Correct me if I'm wrong
Van een andere bridge worden niet opeens je lampen helderder en zal de kleurdiepte ook niet groter worden. Ik kan me zoiets alleen voorstellen als er naast de nieuwe bridge ook een nieuwe revisie lampen uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 5 oktober 2015 21:51]

Dat bedoelde ik inderdaad ook, naast de nieuwe bridge zitten er in het starterspakket 3 lampen die verbeterd zijn voor een betere kleurweergave en 800 lumen inplaats van 600.
Oke, thanks. Dus ik zit alweer met ouwe meuk in huis haha...
Dan moet ik hier toch maar eens naar kijken. Heb nu de 600 Lumen versies. Werken opzich prima maar zijn niet super fel. Daarnaast zijn de huidige Hue lampen niet zo goed in het weer geven van groen (zou ook aan de huidige app kunnen liggen)
Zou wel cool zijn als bestaande gebruikers van Hue een update van de bridge software krijgen om ook Homekit aan te kunnen sturen. Ik heb dat echter nog nergens bevestigd zien worden, behalve hier dan.
Zouden die (oude?) living color dingen hier ook mee werken?

specs pagina = 404
http://www.philips.com/c-...s-lighting/specifications

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 oktober 2015 11:27]

Die oude living color dingen werken nu al niet met de hue bridge toch?
Jawel, gaat prima.
Ik heb zelfs die lampen gekocht tbv de afstandsbediening hiervan: We hadden een oppas thuis, en ik mijn Hue gekoppeld aan IFTT. Die laatste zet de lampen rond zonsondergang aan en op een bepaalde tijd weer uit. Gevolg: Wij werden gebeld door de oppas dat ze in het donker zat. Daarna dus afstandbediening in de tafellade zodat iemand zelf eventueel de lampen weer kan inschakelen.

Is wel een beetje gedoe om alles te koppelen. (Eerst moet je alles ontkoppelen, daarna moet je de afstandbediening aan de bridge koppelen en daarna de lampen weer aan de afstandsbediening.).
Das bij de nieuwere. Maar die eerste living colors niet hoor..
Volgens mij alleen de Gen 2 en Gen 3. Gen 1 idd niet.
echt geen idee, pagina philips vind ik een ramp
je hebt van die remotes om die lampen te bedienen, maar remote is 80% van aanschaf prijs verlichting :F :r als dit een optie is, ...
De oude lampen werken via de remote van die lamp, die sluit je aan op je bridge. En zo kan je de lampen dan toch bedienen. (zo werkt het iig met mijn living colours lamp)
De eerste generatie van LivingColors werkt niet met de Hue Bridge, alle nieuwere versies zouden moeten werken.
Ik heb zelf 2 hue lampen, en 2 "oude" living color lampen, ik weet even niet meer precies waar het stond, maar vanaf een bepaald type kun je ze er op aansluiten. Iig diegene met een ronde afstandsbediening.

Hier staat ook hoe. (vanaf living colors generatie 2 kan heb blijkbaar)
http://www.beaumotica.nl/...-zonder-afstandsbediening

O spuit 11 geeft ook modder....eerst refreshen, dan reageren..

[Reactie gewijzigd door skip-5 op 5 oktober 2015 13:05]

Werkt juist heel goed, net als de living whites lampen en stekkers trouwens.

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 5 oktober 2015 22:34]

De allereerste generatie van de Living Colors lampen werken niet met het nieuwe protocol, de 2de (nog steeds de langwerpige afstandsbediening) en de 3de generatie (ronde afstandsbediening) werken met de Hue. Ook de living whites en living whites plugs werken zonder problemen. Ik heb ze thuis draaien.

Zie hier een overzicht welke lampen wel en niet werken: http://www.everyhue.com/w...012/11/LiCo-remotes-1.png
Ik heb hier een Philips Hue met de meest rechter afstandsbediening. De afstandsbediening ging op den duur stuk. Dus kocht een recenter model, hierbij zat een ronde afstandsbediening. Maar met deze nieuwe afstandsbediening kan ik ook het oudere model besturen.
Dan heb je volgens mij gewoon een compatible living colors. Je hebt de remote overigens nodig om de Living Colors lampen te pairen met de bridge.
Is dat een remote per lamp? Of heb ik aan de enige werkende remote genoeg.
1 remote is genoeg. Je moet alle lampen even pairen met die remote, daarna de aan/uit button ingedrukt houden bij de bridge en dan de knop van de bridge gebruiken.

edit: ik zie net dat LampStealer / Lamp finder ook zou moeten werken (http://www.everyhue.com/ bij downloads).

[Reactie gewijzigd door Kura op 5 oktober 2015 13:27]

Dankje, zal het t.z.t eens proberen.
Wat ik heb begrepen 'spreken' de eerste generatie living colors lampen een ander Zigbee taal waardoor het niet werkt met de Hue bridge.
De nieuwe versie (2e generatie) van de Hue staat nu online (http://www.lamp123.nl/merken/philips/philips-hue/). De nieuwe versie is compatibel met Apple Home kit.
Ik wil dit product graag aankopen. Heeft iemand al ervaring met de 2e generatie HUE? Wat zijn de voordelen in vergelijking met de 1e generatie?
Ben ik zelf ook erg benieuwd naar. Weet je intussen al meer? Ik weet alleen dat de 2e generatie meer lumen geeft. Maar hoeveel meer precies op 2700k weet ik nog niet en ook niet of CRI hoger is?
Op de verpakking geven ze aan dat de GU10 250 lumen zijn, en 2000/6500 Kelvin
Ik heb de nieuwe versie met de bridge 2.0 en de GU10 lampen. Aan de lampen zelf merk ik geen verschil in aantal Lumen. (Volgens mij is er ook niks veranderd in bij de GU10 modellen. De E27 fitting heeft wel een upgrade gekregen in het aantal lumen dacht ik.

Voordelen zijn er voor de apple gebruikers.. Het licht aanzetten en veranderen met Siri werkt geweldig en geeft een extra belevenis. :D Ik heb ook een apple watch en juist daarmee werkt het super.

Ik ben Happy :D

[Reactie gewijzigd door JordyKroon op 13 oktober 2015 18:37]

Nu ben ik redelijk nieuw in de wereld van domotica. Inmiddels hangt er een Nest bij mij aan de muur en kan ik deze koppelen met de (oud) philips hue lampen. Maar aangezien het protocol van Apple's Homekit en Nest niet met elkaar (wensen te) praten vraag ik mij nu af of de nieuwe Hue lampen ook nog werken met de Nest.
Voor Philips is het ondersteunen van HomeKit een no-brainer omdat je met betrekkelijk weinig moeite in ÚÚn klap honderden miljoenen Apple apparaten die mensen al thuis hebben kunt bereiken.

Maar, het lijkt me sterk dat Philips zich alleen gaat concentreren op het Apple ecosysteem. Ik ga er vanuit dat ze ook andere systemen blijven ondersteunen.
De bridge is een relatief simpel apparaat dat werkt met b.v. rest requests om lampen te besturen. Je kan dus theoretisch gezien met alle OS'en verbinden met de bridge als er maar iemand de moeite heeft genomen om iets te schrijven.
Klopt, maar zonder HomeKit zou iemand dan wel de moeite moeten nemen om iets te schrijven speciaal voor het Hue systeem. Door gebruik te maken van HomeKit kan alle software die met HomeKit overweg kan ook de Hue aansturen. Zelfs als de maker van de software zelf nog nooit van Hue heeft gehoord.
Dat is een goed punt, maar ik denk dat dit meer aan de platform eigenaar zal liggen dan aan de ontwikkelaars of Philips. Ik ben niet zo heel thuis in Android, maar ik verwacht dat Google Now ook wel zo'n framework zal hebben of Cortana.
Kan de Google OnHub https://on.google.com/hub/ hier straks ook mee overweg zodra de functionaliteit wordt geactiveerd?

OnHub connects with your laptop or tablet through 802.11a/b/g/n/ac, and includes next-generation technologies like Bluetooth« Smart Ready, Weave, and 802.15.4, so that over time it will support a growing number of “smart devices.”
Nee, dat is een Wi-Fi access point en deze ondersteunt geen Zigbee. Homekit is weer geen hardware maar alleen een protocol, een van de vele die het mogelijk maakt om Hue aan te sturen en apparaten te koppelen, behalve dat Homekit speciale hardware noodzakelijk maakt, anders werkt het niet. Iets minder universeel dan de meeste andere protocollen dus.
Als de hardware daadwerkelijk 802.15.4 support, dan is voor Zigbee slechts nog software nodig, m.a.w. dit zou later nog via een update toegevoegd kunnen worden.
Ik zit ook te twijfel om de huidige starterkit te halen, of degene met deze nieuwe bridge.
Nu heb ik gelezen dat de nieuwe bridge alleen los aangeschaft kan worden. Het lijkt mij wel dat er op den duur ook nieuwe starterkits komen.

Ook vraag ik me af hoe ik het wil aansluiten. In de woonkamer kan ik nog een lamp ophangen en in de keuken ook. Verder nog een stalamp waarvan ik het peertje kan vervangen door een Hue lamp.
Er komt ook een nieuwe starterkit morgen met de nieuwe Bridge en lampen van 10W/800lm
http://9to5mac.com/2015/1...ue-lights-amazon-buy-now/
Ah bedankt! Leek me ook al sterk dat er geen nieuwe starterskit kwam.
Ik ben benieuwd of deze Home Bridge nog last heeft van bepaalde vertragingen, ik zie toch zo nu en dan een soort van LAG met bepaalde applicaties metde huidige bridge.


Verders: Top! Dit! Hopen dat hij goed verkijgbaar is in Nederland.
Klopt, had ik ook last van. Hier een reply van mijzelf in het GoT Philips Hue topic.

[Philips Hue] Ervaringen & discussie
[...]
Ik heb een tijdje de Android app "Hue TapApp" gebruikt om de Tap te configureren. Ik merkte dat de Tap niet goed reageerde als ik op een knop drukte. Moest 2x drukken om response te krijgen.

Recent de Tap geconfigged via de officiele Philips Hue App en de response van de Tap is weer helemaal top! Snel en gewoon in 1x response.

Hoe je de Tap reset, geen idee, maar dit werkte voor mij :)
Ontopic:
Mooi dat de huidige bridge een upgrade krijgt. Ik hoop dat snel de bewegingssensor komt!

[Reactie gewijzigd door Ruvetuve op 5 oktober 2015 11:41]

Dat krijgt ie niet... Er gingen geruchten, maar het is duidelijk dat de oude bridge niet voldoet aan de hardware eisen van HomeKit, hij mist de essentiŰle beveiligingschip.

[Reactie gewijzigd door Odiebla op 5 oktober 2015 14:39]