Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

De Finse gamemaker Rovio gaat over twee weken Angry Birds 2 presenteren. Dat blijkt uit een uitnodiging die de ontwikkelaar naar media heeft gestuurd. Verdere details van de game zijn vooralsnog onbekend.

Met de naamgeving Angry Birds 2 lijkt Rovio specifiek te verwijzen naar de game als opvolger van de eerste Angry Birds-game, die in 2009 verscheen voor mobiele platformen. Sinds de release van Angry Birds verschenen er al veel afgeleiden van de game, zoals Angry Birds Space, Angry Birds: Transformers, Angry Birds: Star Wars en racegamer Angry Birds Go.

De uitnodiging voor de presentatie op 28 juli, die IGN onder meer online zette, toont de bekende karakters en de slogan 'bigger, badder, birdier'. Vermoedelijk gaat het net als bij de eerste versie om een game voor mobiele platformen als iOS, Android en wellicht Windows.

De Finse ontwikkelaar zou een nieuw succes goed kunnen gebruiken. Rovio moest vorig jaar 130 mensen ontslaan wegens tegenvallende resultaten. Het heeft tot nu toe naast de Angry Birds-serie geen andere succesvolle franchise op kunnen zetten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Ik begrijp niet waarom zo'n developer dan zo veel nieuwe mensen aanneemt. Ze weten dat ze geluk hadden dat het een hype werd en het is echt niet zo dat ze hierdoor ineens honderden werknemers nodig hadden.
Uitbreiden is natuurlijk wel goed voor ze maar ze waren compleet van angry birds afhankelijk, het uitmelken gaat hier niet bij werken. Ze konden aan zien komen dat de hype af zou zwakken en dat hun nieuwe releases niet zoveel geluk en populariteit als angry birds zouden krijgen.
Ik denk dat dit van binnen uit het bedrijf heel moeilijk te zien is. Je bent dan zelf de hype. Je ziet ineens 100 of 1000x zoveel geld binnen stromen als normaal. Meestal na jaren van hard werk voor bijna niets. Moeilijk om dan koeltjes te blijven, het voelt immers alsof je talent en harde werken eindelijk beloond wordt. De gedacht dat je puur even mazzel had en het morgen weer over kan zijn is dan misschien wel te eng om echt goed over na te denken.

Aan de andere kant is, het moment dat je in zo'n hype zit, wel HET moment om er echt iets van te maken. Op dat moment zijn de middelen even oneindig en kun je bijvoorbeeld je studio flink vergroten, om dan eens die games te maken die je echt wilde maken. Natuurlijk gaat dit vaak gepaard met flinke groeipijnen en als het niet lukt kun je alleen maar terugvallen op je hype product, iets waar je dat grote team helemaal niet nodig voor hebt. (Immers maakte je het al als klein team).
Ja maar als je er iets van wil maken, besteed dan niet je energie aan het uitmelken met tien verschillende angry birds versies.

Daarbij is het wel een verschil of je met een simpel spelletje met een goede formule succes hebt of met een AAA titel. Dat eerste is een gelukstreffer.
Volgens mij is de Angry Birds gekte nu ook wel aardig over. In het begin was iedereen laaiend enthousiast erover. Nu hoor je niemand er nog over.

Ook in de winkels zie je steeds minder merchandise liggen.
Ik herinner me nog toen ik in 2013 voor het eerst in Finland aankwam. Letterlijk alles heeft een Angry Birds versie. Van snoepjes tot luiers tot trams en sauna's.

Ondertussen ken ik ook een aantal mensen die bij Rovio werken maar als ik hun verhalen hoor lijkt het dat de toekomst van het bedrijf niet rooskleurig is. Het wil niet tot de leiding doordringen dat het misschien geen slecht idee is om hun markt wat te verbreden buiten de vogels. Integendeel, iedereen lijkt aan een verschillende versie van Angry Birds te werken in kleine teams met weinig communicatie tussen de teams. Als een project goed is brengen ze het uit, valt het tegen moet dat team opnieuw beginnen met een ander Angry Birds project. Voorstellen zonder de vogels worden meteen afgeschoten door de leiding.
Ze hebben ook wel een aantal andere niet Angry Birds gerelateerde games:
Retry
Jolly Jam
Sky Punks
Plunder Pirates
Juice Cubes
Tiny Thief
Tiny Thief was een leuke game totdat ze enige tijd geleden opeens besloten om 1 (!) extra level uit te brengen welke opeens een iap was terwijl je al moest betalen voor het spel zelf.
Amazing Alex had je ook nog, die is zelfs niet eens meer beschikbaar in de App Store.
Amazing Alex was ook niet echt origineel: een kopie van The Incredible Machine uit 1993 (wat trouwens een leuk denkspelletje was, beetje zoals Cut the Rope qua denkvermogen)!
Angry birds is ook niet origineel.
Ik ben zelf niet erg geïnteresseerd in het bedrijf dus dat wist ik niet, ik ken een paar man (4-5) die er werken en zij zeggen dat hun voorstellen zonder de vogels zelfs nooit tot het prototype stage raken omdat de bazen het te risicovol vinden en het idee na de eerste meeting afvoeren maar blijkbaar is dat niet helemaal waar. Bedankt voor de aanvulling!
Maar dat zie je ook veel bij andere one-hit-wonder games; Minecraft, Farmville, Candy Crush, allemaal zeer populaire spellen maar de makers daarvan hebben toevallig het geluk dat hun game succesvol was - en ze vinden het moeilijk om dat succes te herhalen met een andere franchise.
Tja bij dit soort spellen is het vaak dat ze uniek zijn in hun soort bij de lancering en daarnaast hebben ze vaak ook een beetje geluk met de timing, pers en ga zo maar door. Ik denk dat ze blij moeten zijn dat ze miljonair zijn geworden en moeten accepteren dat ze nooit weer een vergelijkbaar succes gaan boeken.
Tja bij dit soort spellen is het vaak dat ze uniek zijn in hun soort bij de lancering en daarnaast hebben ze vaak ook een beetje geluk met de timing, pers en ga zo maar door. Ik denk dat ze blij moeten zijn dat ze miljonair zijn geworden en moeten accepteren dat ze nooit weer een vergelijkbaar succes gaan boeken.
Maar dat probleem blijf je sowieso houden bij 'simpele' games die daardoor toegankelijk zijn.

Je kan maar zoveel varianten op Arkanoid of Tetris maken zonder de gameplay compleet omver te schoppen
Angry Birds zonder vogels??
Dan zullen ze in ieder geval de titel aan moeten passen...
Ik heb het natuurlijk over volledige andere games met andere karakters die het niet halen, ieder voorstel dat niet Angry Birds gerelateerd is is kansloos. Dat was net mijn punt nl. dat het bedrijf zichzelf kapot staart op die uitgemolken vogels.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 16 juli 2015 12:45]

Ik zou je bronnen bij Rovio toch maar eens verifiëren. De afgelopen twee jaar is juist het tegenovergestelde het geval: Ieder nieuw spelconcept moet zich als een compleet nieuwe IP weten te bewijzen. Dat kost veel meer prototypes de kop dan een verplicht AB thema.
Dat spreekt mijn "bronnen" (4 man verspreid over twee teams en een HR persoon) toch niet tegen? Nieuwe ideeën zijn zo goed als kansloos als ze het vogelthema niet gebruiken. Als ze dat wel doen raken ze meestal verder in het ontwikkelingsproces al heeft het bedrijf blijkbaar ook de neiging om totaal onverwacht de stekker uit een project te trekken volgens één van de werknemers die ik er ken (de enige die er nog steeds werkt van de vijf trouwens).

Ik zei nergens dat ze letterlijk verplicht worden tot het gebruiken van de vogels want die uitspraak, of een ontkenning ervan, heb ik nog niet gehoord. Je geeft zelf de verklaring toch? Als het een nieuw concept is moet het zichzelf haast bewijzen al voor de release dus kiezen de meeste teams voor de 'makkelijkere' weg om binnen Angry Birds te blijven omdat de motivatie er niet is om iets nieuws te proberen want dat schiet men toch meteen af en al je werk is dan voor niets geweest.

Maar dat gaat dus over de ervaring van 4 man die binnen ontwikkeling werk(t)en dus misschien is het niet overal hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Vnze op 16 juli 2015 15:55]

Het klopt helemaal dat bij te veel projecten de stekker er op rare momenten uitgetrokken wordt (e.g. in bèta) en dat daarom nogal wat ontwikkelaars er vandoor zijn gegaan.

Wat echter niet waar is, is dat nieuwe projecten meer kans maken als ze de vogels gebruiken. Het laatste AB spel dat in-house door Rovio ontwikkeld werd, was Stella. Dat is al meer dan een jaar geleden uitgekomen. Daarvoor was het AB Star Wars 2 IIRC, wat nog veel langer terug is. In de tussentijd is Retry uitgekomen en hebben ze meerdere niet-AB titels in soft-launch.

Rovio's grootste probleem is dat er gewoon veel te weinig uit eigen keuken komt, voor een studio met meer dan 200 game devs.
Hoor nu toch de oudere mensen die niet meer om smartphones en tablets heen kunnen draaien (en er toch maar aan hebben moeten beginnen ivm werk etc) steeds meer praten over de game. Toch wel jammer, zoals de tekst al aangeeft: ''Sinds de release van Angry Birds verschenen er al veel afgeleiden van de game, zoals Angry Birds Space, Angry Birds: Transformers, Angry Birds: Star Wars en racegamer Angry Birds Go." Dit is misschien ook een reden dat je er niemand meer over hoort. Het is een beetje overdone allemaal. Ze zouden wel met echte nieuwe 'features' en 'birds' moeten komen of iets dergelijks om de game nog interessant te houden lijkt me. Ik wens ze er succes mee :).
Dan moet het geen Angry Birds 2 heten, maar Angry Birds Elders Edition ofzoiets. Ik ben overigens ook een paar dagen geleden begonnen aan Angry Birds. Nog nooit eerder gespeeld. Ik vind het best grappig, maar ik snap heel goed dat het aan z'n einde is. Net als Fladderbird. Dat is nu ook niet meer hip.
Hetzelfde kan gezegd worden van trommelremmen. :)
Trommelremmen worden terdege vaker gebruikt dan je zou denken.

Bij met name de goedkopere modellen heb je voor schijf, en achter trommel. De VW UP, en zusters MII en citygo hebben allemaal trommeltjes aan de achterkant en dat zijn nieuwe modellen die het ook nog eens goed doen itt angry birds.
En zo kwamen we van een spelletje over vogels naar trommelremmen...
Spel je een spel omdat je het leuk vind of omdat je door sociaal druk iets hip moet vinden?
Vermoedelijk gaat het net als bij de eerste versie om een game voor mobiele platformen als iOS, Android en wellicht Windows.
Angry Birds is ook beschikbaar voor Windows op de desktop en Mac OS X. Tenminste, ik heb daar wel eens versies van langs zien komen.

En zoals de andere comments zeggen: ja, het is ietwat uitgemolken. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 juli 2015 08:51]

Niet alleen voor Windows op de desktop, maar alle Angry Birds spellen zijn beschikbaar voor Windows 8.1 als store app en op Windows Phone.
Ze zijn dan wel beschikbaar op Windows Phone, maar lopen meestal wel maanden achter met updates. Zo heb ik Angry Birds Seasons op mijn Lumia staan. De levels voor december, die meestal als adventcalender worden gepresenteerd (elke dag een nieuw level beschikbaar tot kerstmis) kreeg ik als update in april.
Ja waar niet zelfs op me Smart tv was het een aanbevolen app, valt me mee dat het nog niet op rekenmachines werkt.
Ik heb het zelfs op de Wii
Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dit een Angry Birds 2 kunnen noemen, na alle Star Wars thema's, race games, puzzelgames, 'vrouw vriendelijke' versie. Of zal dit betekenen dat er nu echt een vernieuwing in de gameplay gaat plaatsvinden? Wellicht een betere interface waardoor je niet de oplossing die 20 schoten geleden al bedacht had toch eindelijk werkt, met dank aan een betere manier van richten.
Ach, dit is gewoon het eerste vervolg zonder extra thema. Back to basic ;)

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het puur marketing technisch is. De zoveelste Star Wars etc versie kennen we wel. Een deel 2 klinkt dan ineens 'anders'
Angry Birds 2? Volgens mij is het Angry Birds #6547
Idd, volgens mij zijn er al meerdere Boze Vogeltjes.
Is die hype niet een beetje voorbij?
En? Niet iedereen is z'n hype gevoelige tiener! Dus omdat de hype voorbij is kan je het spel niet meer spelen? Beetje raar hoe jij denkt maar als het spel gewoon goed is dan zal het wel vaak worden gedownload... hype of niet.
Mijn kinderen zijn er in ieder geval niet zo druk meer mee, en om mij heen zie ik steeds minder merchandising daarom heb ik het idee dat het een beetje over is. Al gun ik Rovio best een nieuwe hype en het daarbij behorende commerciele succes. Ik hoop dat ze het kunstje nog een 2de keer kunnen flikken.

Dus hoe ik denk? Pragmatisch waarschijnlijk
Is het nou nog niet genoeg uitgemolken?
inderdaad, het is vreselijk uitgemolken. Ik ga het zeker niet spelen dat uitgekauwde concept. Ben ook meer van de PC met spellen als Call of Duty, Fifa, Sims, Battlefield etc. of op mijn Nintendo console af en toe een fijn potje Mario Party, Mario Kart, Super Mario Bros, Mario RPG, Mario Tennis, Mario Golf, Mario paint.
Ik ga het zeker niet spelen dat uitgekauwde concept. Ben ook meer van de PC met spellen als ... Sims... of op mijn Nintendo console af en toe een fijn potje Mario Party, Mario Kart, Super Mario Bros, Mario RPG, Mario Tennis, Mario Golf, Mario paint.
Dus de Sims en Mario zijn geen uitgekauwde concepten ? ;)

Alleen al dat je 7 verschillende Mario games kan opnoemen zegt al veel dacht ik.

[Reactie gewijzigd door defixje op 16 juli 2015 10:26]

Volgens mij is het sarcasme ;)
Volgens mij heb je wat sarcasme gemist in zijn reply.
Wel grappig dat je voor de rest alleen maar games opnoemt die ook allemaal bekend staan dat ze uitgemolken zijn haha. Vooral ook nog allemaal games die maar weinig verschillen.
Wellicht is dit ook een beetje sarcasme ;)
Nope, kijk naar call of duty etc mensen blijven die troep kopen elk jaar dus zal ook wel zo zijn met angry birds. De kleijne kids vinden het nog steeds leuk en zijn meer de tieners die het een hype of uitmelken noemen. Maar gelukkig zijn dat een kleine groep gebruikers die amper geld te besteden heeft heeft dus rovio zal die niet missen.
Welke dingen gaat Rovio implementeren? Neopods zoals bij Angry Birds Star Wars 2. Waarbij je een poppetje moest kopen in de winkel en daar zat een qr-code onder die je met je selfie camera kon scannen zodat je dat poppetje in het spel kreeg. Of houden ze het echt traditioneel?
Launchgame van Windows 10 misschien?
Games voor smartphones hebben maar een tijdelijke houdbaarheid. Eerlijk gezegd kan ik mij maar een enkele mobiele game herinneren die voor een hele lange tijd populair is. Het zijn allemaal tijdelijke hypes, die snel weer voorbij vliegen. Er is echt een lading aan spellen te verzinnen die voor een korte tijd door een massa aan mensen gespeeld wordt: Angry Birds, Flappy Bird, Songpop, Draw Something, Trivia Crack, Hay Day.

Alleen Candy Crush en Clash of Clans zijn echt voor een hele lang tijd populair.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True