Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Angry Birds-maker Rovio ontslaat 130 mensen, ongeveer een zesde van zijn personeel. Dat zegt het Finse bedrijf zelf. De ontslagronde is nodig omdat het bedrijf niet zo snel is gegroeid als het had verwacht.

In een verklaring zegt Rovio-directeur Mikael Hed dat de ontslagen nodig zijn om de groei van het bedrijf weer aan te wakkeren. "Het is beter om het eerder dan later te doen." Daarmee gaan 130 van de 780 banen bij Rovio verloren, ongeveer een zesde van het hele personeelsbestand.

De Finse gameontwikkelaar kreeg bekendheid met Angry Birds en heeft sindsdien vele varianten en andere spelletjes uitgebracht. Ook bracht het bedrijf merchandise op de markt met figuren uit de game en maakte het een animatieserie. De gameontwikkelaar bestaat sinds 2003 en heeft zijn hoofdkantoor in het Finse Espoo.

Angry Birds Star Wars

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Als ze nog steeds Angy Birds aan het uitmelken zijn kan ik me dat goed voorstellen.
Dat was leuk in 2010 (!!). Hebben ze ooit andere (succesvolle) spellen uitgebracht?
Tja wat is uitmelken? Angry Birds is een merk en niet één spel of spelconcept. Na een paar spellen die varianten waren op het origineel (dus vogeltjes op varkens schieten), hebben ze ook spellen uitgebracht die heel anders waren, alleen dan met een Angry Birds-jasje. Zo hebben ze o.a. een race game met de vogeltjes, maar ook merchandise, zoals knuffels etc. Hek, zelfs op de kermis ben ik 'real life' angry birds tegengekomen waarbij je fysieke Angry Birds-knuffels moest lanceren.

Is dat uitmelken? Misschien wel misschien niet. Ik vind van niet omdat ze ook een hoop nieuwe dingen proberen. Het enige wat ik als 'uitmelken' zou kunnen zien, zijn de varianten van Angry Birds die allemaal hetzelfde zijn met een andere skin, zoals Star Wars angry birds, angry birds seasons, Angry birds Rio etc.
Bij Angry Birds is denk ik dat voor velen het probleem is dat er teveel achtervoegingen (bijv. Angry Birds: Space, of Angry Birds: Star Wars) zijn. Ondanks dat bij Rovio tenminste af en toe de gameplay nog wat wordt veranderd.

Ik snap dan ook totaal niet hoe King, bijvoorbeeld, steeds exact dezelfde ripoff van Bejeweled met alleen een andere skin kan blijven uitbrengen en er grof geld voor kan blijven vangen, terwijl Angry Birds een beetje begint af te dwalen.
King is de volgende volgens mij.
Zie reactie van ShatterNL (ShatterNL in 'nieuws: Maker Angry Birds ontslaat 130 mensen'). Het is geen uitmelken, het is gewoon een franchise.
Maar toch is de onderliggende game mechanica weinig tot niet veranderd.
Bij FIFA kan je met je (nieuwe) voetbalhelden spelen, bij CoD wordt het allemaal mooier en realistischer, etc. Daar heeft het in zekere zin toegevoegde waarde. Met een nieuw poppetje schieten in een andere omgeving, tsja...

Overigens zie ik op de wiki dat ze ook een soort downhill kart spel hebben uitgebracht en een role playing game. Moet eerlijk zeggen dat ik daar nog nooit over gehoord heb...
Bij Angry Birds in de ruimte had je ineens te maken met zwaartekracht en er kwamen andere soorten vogeltjes bij.
Is eigenlijk hetzelfde als wat er bij FIFA gebeurt dan toch?
En dus uitmelken van het originele concept.

Call of Duty is ook een franchise, en wordt tegelijkertijd keihard uitgemolken.

Zelfde voor Battlefield en need for speed.
Dus Philips melkt zijn stofzuigers ook uit?
En alle automerken melken hun auto's uit?
En alle automerken melken hun auto's uit?
Nee, want de overheid duldt geen concurrentie ...
Ja..

- Burnout
- Need for speed carbon (voor mobiel)
- Bad Piggies

Dat zijn de spellen die ik persoonlijk ken en waarvan ik denk dat ze zeer bekend zijn
Niet zo successvol als de angrybirds franchise, uiteraard, maar wel een aantal.
Plunder Pirates en Juice Cubes bijvoorbeeld. (Een sim en een candycrush kloon, respectievelijk)
http://www.rovio.com/en/our-work/games
Van al die meuk is eigenlijk alleen "bad piggies" leuk, vooral voor kinderen met een beta-insteek.
[mening]
Ik zelf vind dat ze angry birds ook wel erg uitgemolken hebben.. De eerste was leuk, daarna niet meer
[/mening]

Flying pigs was dan wel weer een heel erg leuk iets, waar ik mezelf uren mee bezig gehouden heb, als ze weer iets helemaal nieuws maken zoals bad piggies wat weer net zo leuk en verslavend is, ga ik ervan uit dat het bedrijf beter kan groeien.
Tja is het uitmelken? Het is gewoon een franchise... net als The Sims, Call of Duty, Battlefield, FIFA en ga zo maar door. Er komt telkens gewoon iets nieuws van uit, wat misschien een variatie is op, of iets meer nieuwe features heeft.
Dit is geen franchise, dit is uitmelken. Elke maand komt er wel een andere versie uit van het spelletje.
Nou ja, de laatste drie games(bad piggies, angry birgd go en angry birds epic) waren we anders al de oude angry birds games met de katapult. Ze hebben het geprobeerd, en we moeten ook niet doen alsof een mobiele game studio met 780 man personeel onsuccesvol is.
Nou ja, de laatste drie games(bad piggies, angry birgd go en angry birds epic) waren we anders al de oude angry birds games met de katapult
En alle 3 vermakelijke games moet ik zeggen, dus ik vind dat ze het ieder geval wel kunnen

Als je op deze manier verder gaan, zie ik nog wel een goeie toekomst voor Rovio

[Reactie gewijzigd door Sinester op 2 oktober 2014 14:58]

Het enige spel waarvan ik het jammer vind dat het niet wordt uitgemolken blijft toch Lemmings.
Dan ben jij nog niet zo oud, op de amiga ging het begin jaren anders ongeveer op hetzelfde tempo als angybirds nu ging. 10 lemmings games in 5 jaar, dat was echt veel voor die tijd, in '91 hadden we er drie.

Lemmings (1991)
Oh No! More Lemmings (1991)
Holiday Lemmings alias Xmas Lemmings (1991 tot 1994)
Lemmings 2: The Tribes (1993)
All New World of Lemmings alias The Lemmings Chronicles (1994)
3D Lemmings (1995)
Lomax (1996)
En vrijwel allemaal op meerdere consoles ook he. Pc, amiga, megadrive, snes,...nog een aantal.
Mwja, maar bijv. The Sims heeft ook elke X periode weer een nieuwe uitbreidingsset...volgens mij zijn franchises een beetje bedoeld om uit te melken :)

Het enige wat verschilt is de tijd span waarin de content beschikbaar komt.

[Reactie gewijzigd door ThePope90 op 2 oktober 2014 12:01]

Ja en die franchises worden ook uitgemolken. De sims krijgt altijd 300 uitbreidingen, call of duty vernieuwd 1 keer in de 3 jaar en niet eens grote veranderingen. Battlefield is precies het zelfde spel in andere mappen en wapens. Fifa zijn ook elk jaar maar kleine verbeteringen.

Koop ik de games? Ja. Omdat er nieuwe mappen, betere gfx, andere wapens zijn ect. en ik me er toch weer maanden mee vermaak, maar Vind ik dat de franchises worden uitgemolken? ja.
Maar de term uitmelken is gewoon zo suf, als wij (of gamers) het blijkbaar kopen (en willen) dan is het toch logisch dat we het krijgen? Hoe is dat dan uitmelken. Dan kun je het echt over elke franchise zeggen: World of Warcraft, Lord of the Rings, Star Wars, Pokemon, Mario, Zelda, Guitar Hero, Metal Gear Solid, Devil May Cry, Street Fighter, Mortal Kombat, Assassin's Creed.

Meeste van die franchises komen met regelmaat met een nieuwe game, toch elke keer veranderen ze weer iets of voegen ze iets toe. Het wordt goed verkocht, men wil het, wil je het niet koop je het niet, maar please, uitmelken is zo'n zwakke term om te gebruiken.

Edit: Man, dan kan je het nog verder doen: "Ah alweer een first-person shooter" zo'n uitgemelkt genre.

[Reactie gewijzigd door ShatterNL op 2 oktober 2014 12:19]

Klopt mensen willen het en kopen het, dat maakt het naar mijn inziens niet minder "uitmelken". Dat jij het een zwakke term vind(is het ook wel een beetje). Doet er eigenlijk niet toe.

veel franchises brengen praktisch het zelfde spel uit en vangen er bakken met geld mee. Het zijn gewoon elk jaar grote updates en daar vragen ze geld voor, dat noem ik uitmelken.

Dat mensen het kopen komt omdat het goede spellen zijn en omdat de veranderingen marginaal zijn, vinden ze ook de nieuwe 'update' weer een goed spel.
Wat is de definitie van een goed spel dan? Want als het zou gaan vervelen, omdat het allemaal praktisch hetzelfde was, kochten we het niet meer :)
Voor mij persoonlijk zijn er 2 definities: 1 het gaat niet vervelen. en 2. De ervaring bij singleplayer games vooral.
Maar de term uitmelken is gewoon zo suf, als wij (of gamers) het blijkbaar kopen (en willen) dan is het toch logisch dat we het krijgen? Hoe is dat dan uitmelken. Dan kun je het echt over elke franchise zeggen: World of Warcraft, Lord of the Rings, Star Wars, Pokemon, Mario, Zelda, Guitar Hero, Metal Gear Solid, Devil May Cry, Street Fighter, Mortal Kombat, Assassin's Creed.
Moah, een hoop van de spellen die je noemt leveren bij iedere nieuwe versie toch aanzienelijke veranderingen.
Zo heeft elke metal gear game een gigantische berg met high-end content die specifiek voor die game is ontwikkeld.
Angry Birds is echt niet meer dan hetzelfde simpele spelletje met telkens iets andere graphics met een tie-in-thema.
Dat is toch echt een voorbeeld van de exploitatie maximaliseren. Het is uitmelken om het uitmelken zonder een beetje je best te doen om het inhoud te geven.
Angry Birds Star Wars verkoop omdat er star wars in zit, niet omdat het een geniaal goed spel is.
Als je dat vergelijkt met star wars games in zn algemeenheid dan is daar een hoop meer variatie in te vinden (maar niet persee kwaliteit ;) ).
Het punt is dat angry birds gewoon een soort blanco exploitatie-concept is geworden waar telkens een ander label op wordt geplakt zonder dat er essentiee iets verandert.
Hoogtepunt van maximaal uitmelken dus.
COD 1x in de 3 jaar? Doe maar rustig ieder jaar, 1,5 jaar..
Black ops en blackops II zijn praktisch het zelfde spel op andere mappen. Het koop systeem is een beetje anders met het 10-point syteem. De MW serie is helemaal geen verandering in te vinden naast een x aantal kill streaks.

MW 1 en 2(in mindere maten) waren vernieuwd. Black ops I was vernieuwend. En nu lijkt ook Advanced warfare weel verandering te brengen.

Dan zijn er nog MW 2, black ops 2 en World at war, die eigenlijk allemaal gewoon kopieën waren van hun voorganger. World at war heeft naar mijn inziens z'n best gedaan, maar is compleet gefaald.

Begrijp me niet verkeerd, ik blijf ze kopen en ik vermaak me er ook elke keer weer opnieuw mee. Maar je kunt niet met een strak gezicht zeggen dat er elk jaar(1,5) een echt nieuwe game uitkomt. Als je dat wel doet, dan pas je in het hokje fanboy.

Voor BF geld precies het zelfde.
Dat linux mint wordt ook uitgemolken tot en met..... elk jaar minimaal 1 nieuwe release.... ;)
Betaal jij daar dan voor? :+)

[Reactie gewijzigd door WPN op 2 oktober 2014 19:53]

Tja is het uitmelken?
LOL!!!
Niet dan?
Ken jij een andere game franchise die zoveel varianten van zo'n simpele game in zo'n korte tijd heeft uitgebracht?
Angry Birds kun je makkelijk als toonbeeld van game-concept uitmelken zien.
Exploitatie ten top.
ik zie de ontslagen werknemers al buitengeschoten worden met een katapult :p

had wel niet verwacht dat zo'n relatief eenvoudig spel 780 banen kan creëren :o
Is niet alleen van dat spel,

Ze hebben bijvoorbeeld ook burnout gemaakt (een bekend racespel)
En Need For Speed carbon voor mobiele apparaten, etc etc
Wat raar dat iedereen een groot(?) aantal posters hierboven denkt dat Rovio alleen maar catapult spelletjes met Angry Birds heeft uitgebracht.
Tuurlijk hebben ze daar x aantal varianten van aangemaakt maar spellen als bad piggies, angry birds go and angry birds epic hebben alle drie niets met het catapult spelletje te maken en zijn alle drie totaal anders qua gameplay.

[Reactie gewijzigd door horizon1978 op 2 oktober 2014 12:20]

En daar ligt het probleem: alleen angry-birds ishet waard om te spelen, de rest is gewoon dertien in een dozijn.
Dat ze daar uberhaupt zoveel mensen in dienst hadden :O
De rek is er een beetje uit. Logisch want ze komen niet met echt vernieuwde games. Ze zouden een andere game-serie moeten opzetten binnen Roxio. Alleen moet je bij mobiele games volgens mij ook gewoon opeens succes en dus deels geluk hebben. De ene keer vinden mensen Flappy Bird leuk dan weer Hill Climb en zo verder.
Als je games maakt waarbij in-app aankopen 45 dollar kosten, dan kan ik me voorstellen dat je niet zo hard meer groeit nee. :)
Het houdt een keer op hè. Er komen wel steeds nieuwe versies met nieuwe thema's maar het hele spel is mij een beetje gaan vervelen na verloop van tijd. Ik heb er geloof ik 2 gekocht.
Ikzelf geen een eigenlijk, want Android, gratis... Ook nooit (ook niet per ongeluk) op een ad van ze geklikt.
Waar ze dan hun geld mee verdienen om 780 man in dienst te hebben is mij een raadsel...
Weet niet hoor maar lijkt me dat die app inkomsten via views werken en niet alleen clicks.
heb heel die rage nooit begrepen. Ben ook niet echt in voor rages en al het dan ook niet echt begrijpen. Denk niet dat dit bedrijf er ooit nog verder mee komt als ze alleen maar dit soort games maken. voor veel mensen wellicht leuk, maar niet voor al te lange tijd, daarna is de lol er snel van af. Ze moeten met echt wat nieuws komen om echt weer te gaan groeien. Daarmee helpt deze ontslagronde dan ook niet echt lijkt me.
Het concept was wel leuk, maar veel mensen speelden het omdat hun vrienden het ook speelden en niet omdat het zo'n geweldig spel was. De nieuwigheid was leuk en fris, maar een andere setting verandert daar weinig aan. Sowieso vind ik 1300 mensen voor een app maker vrij veel.
X2, het concept is al uitgemolken, en ze moeten nu maar eens met echt iets nieuws komen om te overleven lijkt me.
Dat kunnen ze niet, want populariteit bij mobiele games is voornamelijk gebaseerd op toeval (cfr Flappy Bird). Kwaliteit heeft er weinig mee te maken.
En die spellen bij Disney, werden gemaakt door een Belg aan het hoofd : http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_Decrem

Misschien zou beter tweakers daar eens een interview mee doen.
Je bent lekker aan het spammen :+

https://who.is/whois/https://www.tjilpthegame.com

-knip-

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 2 oktober 2014 13:51]

Er valt kennelijk niet meer zoveel nieuwe data te analyseren met een terug lopend aantal spelers ;)
Zouden de werknemers ook met een katapult het bedrijf zijn uitgelanceerd? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True